Amstetdamsche ïBeucs
J
Vrachtauto in het Boterdiep.
De Melbourne-race.
Uiver-schoolcomité.
ïï1'1
2.16
DE KONINGIN BEZOEKT
f CULEMBORG.
Zaterdagmiddag heeft H.M. de Koningin
niet klein gevolg een bezoek gebracht aan
Culemborg. Te omstreeks half vier arriveer-
de H.M. aan het station en werd daar ver
welkomd door den burgemeester, den heer
IJ. Keestra.
Per auto ging de Koningin naar de stad
en bracht een bezoek aan de tentoonstelling
van werkstukken vervaardigd door werk-
loozen, georganiseerd door de commissie D.
van het plaatselijk Crisis Comité. De voor
zitter dier commissie, de heer G. Schouten,
notaris en dijkgraaf van het polderdistrict
te Culemborg, leidde de hooge bezoekster
rond.
De Koningin toonde zeer veel belangstel
ling voor het werk en Zij onderhield zich
eenigen tijd met eenige werkloozen.
Te half vijf vertrok de Koningin weer,
waarna H.M. de werken tot verzwaring en
verbetering van den Lekdijk, welk werk in
werkverschaffing geschiedt, bezichtigde. De
reis werd per auto voortgezet in de richting
Amersfoort.
BEANGST VOOR STRAF.
H.B.S.-er in de penarie.
Op aanwijzing van burgers te Voorscho
ten bij Leiden werd door de politie aldaar in
een leege woning aan den Veursche weg aan
gehouden een 17-jarige jongeman, volgens
opgave genaamd A. J. G., wonende te
's-Gravenhage. Hij verklaarde in verband
met een strafmaatregel op Donderdag 25
Oct. j.1. de H.B.S. a. h. Sweelinksplein te
Den Haag niet te hebben bezocht, doch per
geleend rijwiel te zijn weggereden naar Lei
den. Daar heeft hij het rijwiel verkocht voor
3.50 en voor dat geld boeken, kaarsen en
eten gekocht. Later is hij naar Voorschoten
gekomen en heeft na forceering van een
ruitje zich toegang verschaft tot een leeg
staande woning, alwaar hij bij kaars
licht had gelezen en zich op een bed, ge
maakt van tuinvuil, had te slapen gelegd
Door de politie wordt de zaak onderzocht en
is hij naar Den Haag getransporteerd, om
aldaar ter beschikking van de politie te
worden gesteld.
REFERENDUM HAAGSCHE POST.
Overweldigende meerderheid voor
de oude spelling.
De „Haagsche Post" maakt bekend, dat
een overweldigende meerderheid van hen,
die aan het referendum hebben deelgenomen,
zich heeft verklaard vóór de oude spel
ling. De ingekomen biljetten waren na de
sluiting van het referendum in handen ge
steld van dr. F. C. Dominicus te 's-Graven
hage, principieel voorstander van vereenvou
diging der spelling.
VAN ZIJN WAGEN GEVALLEN.
Aan de verwondingen bezweken.
Donderdagmiddag is de 20-jarige on
gehuwde landbouwer E. G. Kadijk, wo
nende te Maarhuizen gem. Winsum te
Schouwerzijl (Gr.) van een wagen ge
vallen, geladen met pakken stroo. Met
ernstige verwondingen werd de man
naar zijn woning vervoerd, waar hij
heden is overleden.
De twee inzittenden verdronken.
Oorzaak onbekend.
Hedenmorgen omstreeks half
negen is een vrachtauto van de
N. V. Mooileg's Transportbedrijf
Uithuizermeeden, welke geladen
was met veekoeken op weg naar
Groningen op 2 K.M. afstand van
Bedum door tot nu toe onbekenden
oorzaak van den weg gegleden en
in het Boterdiep geraakt.
De 30-jarige gehuwde K. Moorlag, wo
nende te Uithuizermeeden en zijn knecht,
wiens naam momenteel nog onbekend is kwa
men in het water terecht. Hoewel van alle
kanten direct hulp kwam opdagen, mocht
men er niet in slagen de beide personen uit
de cabine te bevrijden. Eerst een uur later
zijn ze levenloos naar boven gebracht. De
lijken zijn tijdelijk naar een nabijgelegen
boerderij vervoerd. Met een kraanwagen uit
Groningen is men bezig de vrachtauto op
het droge te brengen.
Nadere mededeeling.
Omtrent het noodlottige ongeluk nabij
Bedum vernemen wij nog het volgende:
De vrachtauto met aanhangwagen was
zwaar beladen met veekoeken. Bij het ipas-
seeren voor een auto in een flauwe bocht
van den weg begon de aanhangwagen te
slingeren, gleed van den weg en trok het
voorste gedeelte mee in het Boterdiep.
De wagen werd bestuurd door den 23-
jarigen ongehuwden J. Vos uit Uithuizer
meeden.
VERGADERING JOURNALISTEN-
r KRING.
Zorg voor werklooze journalisten.
De Nederlandsche Journalistenkring heeft
Zaterdag te Den Haag een buitengewone al-
gemeene vergadering gehouden. De heer A
J. Lievegoed, chef van den regeeringspers-
dienst, die te Brussel de internationale con
ferentie over de nieuwe vormen der pers had
bijgewoond, deed daarover verschillende
mededeelingen, om tot de conclusie te komen,
dat deze zaken de volle belangstelling der
journalisten waard zijn.
De voorzitter, de heer D. Hans, gaf de
verzekering, dat het Kringbestuur spoedig
dit onderwerp in het bijzonder ook de uit
breiding van de radio-journalistiek) in be
handeling zal nemen.
Vervolgens werd overgegaan tot de be
handeling van het vraagstuk van de uitkee-
xingen aan werklooze journalisten. Ter be-
stuaeering van dit vraagstuk had het Kring-
bestuur een commissie benoemd. Het rap
port dezer commissie en de daarop gebaseer
de voorstellen van het Kringbestuur vormden
den grondslag voor een uitvoerige gedach-
tenwisseling. Besloten werd gedurende een
periode van 2 jaar te beginnen 1 Januari
1935 de ondersteuning van werklooze jour
nalisten (die op het oogenblik gelukkig nog
niet talrijk zijn) bij wijze van proef te doen
geschieden uit de weerstandskas en voor een
deel uit de gewone kas van den Kring. In
deze twee jaar zal alles in gereedheid worden
gebracht om, mocht de proef een mislukking
blijken (dat wil zeggen, mocht de weer
standskas op den duur niet in staat blijken
de zaak verder te financieren) een aanslui
ting bij de rijkswerkloosheidsverzekering
mogelijk te maken.
AANRIJDING TE KOOG A. D. ZAAN.
Zaterdagmiddag te omstreeks 2 uur
heeft op den Wandelweg te Wormerveer een
ernstige aanrijding plaats gehad. De 74-
jarige H. Fust wilde per rijwiel vanuit een
zijstraat den Wandelweg oversteken, toen
hij door een personenauto, bestuurd door
den heer de W. uit Koog aan de Zaan, werd
aangereden. De oude man werd tegen den
radiateur van de auto gesmakt. Met een
ernstige hoofdwonde en een beenbreuk werd
de man in zorgwekkenden toestand naar
het ziekenhuis te Zaandam vervoerd.
£ochUxaact
DE FRANSCHE LUCHTVAART.
Vijf jaar ten achter, zegt de minister.
De Fransche luchtvaartminister, generaal
Denain, heeft aan de pers uiteen gezet, waar
om Frankrijk niet mee gedaan heeft aan de
luchtrace naar Melbourne. Hij was zeer
openhartig en begon met te verklaren, dat hij,
toen hij zes maanden geleden de portefeuille
van de luchtvaart kreeg toegewezen, dadelijk
geïnformeerd heeft, hoe het met de Fransche
deelneming stond. Officieel wist men er echter
niets van. Toen heeft de minister zich afge
vraagd of het mogelijk was, door hemel en
aarde te bewegen in zes maanden zoover te
komen, dat men toch mee kon doen en het
antwoord dat hij zich zelf moest geven, luidde
ontkennend. Het was volgens hem niet moge
lijk in dien tijd de toestellen voor een derge
lijke krachtproef te vinden, noch om de pi
loten voldoende te trainen en ook kan men
geen voldoende grondorganisatie in dien kor
ten tijd meer voor elkaar brengen.
Wel is een constructeur bij hem gekomen
met de vraag om subsidie, maar deze was
zoo hoog, dat hij heeft moeten weigeren. En
ik ben blij voor mijn vriend Challe en zijn
metgezel, dat zij door een toevallig ongelukje
op Le Bourget, verhinderd zijn geworden
deel te nemen aan een wedstrijd, die voor hen
had kunnen uitloopen op een groote cata-
strophe, aldus de minister.
Ik ga zelfs verder. Ik beweer, dat
de Fransche luchtvaart nog niet ge
reed is en dat zij, zooals zij nu is,
ook nooit in staat had kunnen zijn
om aan de wedvlucht Londen
Melbourne deel te nemen. Ik steek
mijn meening hierover niet onder
stoelen en banken.
Het is een feit, dat de Fransche luchtvaart
in Januari 1933 vijf jaar ten achter was bij
het buitenland.
In 18 maanden is zij echter drie jaar inge-
loopen en aan het eind van 1935 zullen wij
weer met het buitenland gelijk zijn.
Openhartig gaf de minister ook antwoord
op de vraag, aan wie de schuld van dezen
achterstand te wijten was. Aan de ministers,
zegt hij, aan de ministers en aan de leiders
zoowel van de burgerlijke als de militaire en
marineluchtvaart. Nooit hebben zij bekend
gemaakt wat er noodig was, welke wenschen
zij hadden. Schuld ook aan de constructeurs,
die zoo weinig initiatief toonden en die zich
tevreden stelden met het uitvoeren van de
opdrachten, die zij kregen.
Langzaamaan herstelt zich echter onze
luchtvaart. Men heeft mij verweten, dat men
niets van mijn nieuwe modellen ziet, maar
een feit is, dat zij regelmatig worden afge-
kverd en beproefd.
Om te laten zien, dat zij er zijn, zal ik
of mijn opvolger een groote internationale
luchtrace organiseeren. Dit zal geschieden
aan het einde van 1935 of misschien in het
begin van 1936, dat hangt ervan af, wanneer
wij werkelijk geheel gereed zijn. Misschien
zal een Fransche machine dan ook niet win
nen, maar de Franschen zullen dan toch hun
kans hebben.
Men heeft reeds gesproken van het traject
ParijsSaigon en terug of ParijsHanoi en
terug, maar zoover ben ik nog niet. Over het
traject zullen wij later wel spreken. Voor het
oogenblik is het voldoende te weten, dat wij
besloten hebben over een jaar of over mis
schien 18 maanden, een groote luchtrace te
organiseeren.
DE POSTVUCHTEN OP INDIE.
Bij de K.L.M. is bericht ingekomen, dat
de „Kwartel", op de thuisreis, in Djask is
aangekomen.
PANDER-BEMANNING NAAR
NEDERLAND.
Met de „Dempo"?
Geysendorffer heeft geseind, dat de be
manning de terugreis zoo mogelijk zal aan
vaarden met het stoomschip „Dempo", dat
31 October uit Colombo vertrekt. Mochten
zij niet tijdig voor dit schip aanwezig kun
nen zijn, dan keeren zij naar Nederland te
rug met het vliegtuig, dat Woensdag a.s. van
Batavia vertrekt.
Hoe het ongeluk geschiedde.
De Reuter-correspondent te Allahabad
heeft een onderhoud gehad met Geysendorf
fer, die zich, met Asjes en Pronk in het Euro-
peesch Burgerlijk Ziekenhuis bevindt.
We waren in den start en juist van den
grond vrijgekomen, toen plotseling in de
duisternis van den nacht twee sterke zoek
lichten recht voor ons zichtbaar werden, zei
Geysendorffer. Onmiddellijk er op voelden
we, dat de Panderjager met iets in botsing
kwam. Het toestel viel en vatte vlam, maar
we slaagden er in de deur open te breken en
veilig op den grond te komen. We kunnen
nog niet begrijpen, dat we gered zijn.
Geysendorffer verklaarde verder: Het was
iets heel zonderlings om midden op het vlieg
veld een tractor met zoeklichten neer te zet
ten. Zooals gezegd: het was een donkere
nacht en we konden niets zien.
De start was uitstekend. We wisten niet
waar we tegenop botsten. We zagen vlam
men aan alle kanten en sprongen uit den
Pander. Al onze bezittingen zijn verbrand.
Niets hebben we behouden. Asjes zat naast
me. Ik geloof, dat we de deur open gestooten
hebben, toen we het toestel zagen branden.
De benzinetank was gebarsten. Nog liep de
motor, toen we er uit sprongen. We renden
weg tot we ons safe voelden. We voelen ons
gelukkig.
De Reuter-correspondent vroeg daarop of
Geysendorffer weer zou gaan vliegen. Maar
deze antwoordde lachend: „Natuurlijk. Dit
was geen vliegongeluk.
Een nieuwe Panderjaéer?
Het Nederlandsche Instituut van
Automobiel- en Motor-Experts deelt
ons mede, dat het door een nationa
le inzameling wil trachten onze Ne
derlandsche constructeurs wederom
in de gelegenheid te stellen tot een
hernieuwden opbouw van een der
gelijk specifiek nationaal product
als de Panderjager.
Panderjager was verzekerd.
De Haagsche Hbld.-correspondent meldt:
Het comité-Panderjager heeft nog een te
legram aan Geysendorffer gezonden met het
verzoek om nadere inlichtingen. Hierop is een
antwoord ontvangen, waarin wordt medege
deeld, dat het toestel totaal vernield is. Naar
aanleiding van het desbetreffende verzoek
van het comité treft Geysendorffer op het
oogenblik maatregelen ten aanzien van de
verzekering. De Panderjager is n.1. bij Lloyds
verzekerd. Met een en ander, en met het op
stellen van rapporten is uiteraard eenigen
tijd gemoeid.
We vroegen den heer Ter Marsch nog
naar den toestand der bemanning in verband
met het nadere bericht, dat Geysendorffer
en de zijnen toch gewond zouden zijn.
De heer Ter Marsch antwoordde daarop,
dat hem omtrent lichte verwondingen niet
bekend is. Geysendorffer heeft daarvan noch
in zijn eerste, noch in zijn tweede telegram
gerept. En met Geysendorffer getelefoneerd
heeft het Panderjager-comité niet.
Intusschen wees de heer Ter Marsch ons
er nog eens op, dat het een wonder mag hee-
ten, dat de bemanning er zoo goed is afge
komen, want nu we weten, dat het toestel ge
heel vernield is, moet de ontsnapping aan
een wissen dood toch wel worden toegeweten
aan de hechte constructie van den Panderja
ger en aan de aanwezigheid van het automa
tische noodluik. Waren deze beide omstan
digheden er niet geweest, dan zou het niet
uitgesloten zijn geweest, dat het ongeluk veel
erger was afgeloopen.
Tenslotte hebben we ons tot den heer H.
Pander Jr. gewend met de vraag of een nieu
we Panderjager wordt gebouwd. De heer
Pander antwoordde hierop, dat dienaan
gaande nog geen beslissing is genomen.
Nog drie toestellen onderweg
op het Australische vasteland.
De vijfde deelnemer is te Mel
bourne aangekomen. Het is de
Miles Hawk van McGregor en
Waller, die in 6 dagen en 15 uren
van Engeland naar Melbourne vlo
gen.
Ook zij hebben moeilijkheden gehad in
Australië, welke hun goeden tijd tot en met
Port Darwin nadeelig is geweest.
En reeds weer zijn andere concurrenten
bezig aan hun laatste kilometers. De D.H.
Dragon met de Nw.-Zeelanders Hewitt en
Kay zijn te Conclurry aangekomen, een der
landingsplaatsen tusschen Port Darwin en
Charleville.
En al weer zijn er toestellen in Australië
gearriveerd, nl. de Airspeel Courier van d*
Stodarts, die te 21 50 Zaterdagavond A.T.
te Port Darwin kwamen en thans te New
Castle Waters is en Melrose, die uit Port
Darwin vertrok. Deze jonge Australiër heeft
de haaienzee tusschen Timor en 't Australi
sche land niet gezienhij is in slaap ge
vallen en zijn trouwe Puss Moth is met hetn
verder gevlogen. Na de pech van McGregor
in Australië heeft Melroce nog betere kan
sen gekregen om de handicaprace te winnen
Een van de Stodarts uit de Airspeed Cou
rier had te PortDarwin nog een wonder
goed afgeloopen avontuur.
Toen hij, na de landing de propeller van
de Airspeed wilde aanslaan, werd hij door
een der bladen aan den arm getroffen.
Zijn arm werd terstond afgebonden; de
verwonding werd niet van ernstigen aard
geacht.
De groene Cornet van Jones en Waller
schijnt toch niet veel geleden te hebben van
de Melbourne-race, want op den terugweg
loopt het toestel zeer snel. Ze zullen er aan
gewoon raken. Zondagmorgen 8 u. A.T.
zijn de heeren te Singapore aangekomen en
te 11 uur 40 weer vertrokken naar Allaha
bad. Ze vlogen met een gemiddelde van 320
K.M. per uur en ze legde den afstand Mel
bourneSingapore af in 20 uur 50 minuten,
hetgeen heel wat korter is dan Scott en
Black daarover deden.
Het gaat hard lijken op een nieuwe record
vlucht voor dezen afstand.
FITZMAURICE JAAGT OP RECORD
VERBETERING.
De Iersche vlieger Fitzmaurice is heden
morgen te 7.34 A. T. van het vliegveld
Lvmpne vertrokken om te trachten met zijn
„Bellanca'>machine het record Engeland—
Australië van Scott en Campbell Black te
verbeteren.
Fitzmaurice heeft pech.
De Iersche vlieger Fitzmaurice, die
vanmorgen vroeg van het vliegveld
Lympne was vertrokken om te pogen het
record van Scott en Black op het traject
EngelandMelbourne te verbeteren, is
om 10.25 uur A. T. op Lympne terugge
keerd, aangezien ter hoogte van Brussel
een deel van het scherm van zijn intrek
baar landingsgestel naar beneden viel
Waarschijnlijk zal de Bellanca naar
Croydon moeten worden gebracht om
daar gerepareerd te worden.
Een nieuw record.
Uit Singapore wordt gemeld, dat de En-
gelsche vliegers Jones en Waller op hun te
rugvlucht van Melbourne naar Engeland
reeds vijf snelheidsrecords hebben gebroken
op het traject van Melbourne naar Singa
pore.
Wie dc Uiver hulp bood.
Men heeft zich op de hoogte gesteld welke
instanties in Australië tenslotte de landing
van de Uiver hebben mogelijk gemaakt en
hierbij hulp hebben geboden. Ten aanzien
hiervan seinde de vertegenwoordiger van de
K.P.M. te Melbourne aan zijn directeur te
Batavia: „De voornaamste rol bij den om
roep is gespeeld door den vliegofficier Arm-
strong en door den directeur voor de lucht
vaart, alsmede door eenige andere autoritei
ten. Voorts werd belangrijke hulp ondervon
den van de electrische centrale te Albury.
De wijze van eventueele huldiging vereischt
een nader onderzoek.
Het Engelsche vliegwezen en
onze IC. L. M.
Ter gelegenheid van de opening van
een Londeneche tentoonstelling van
luchtfoto's „Flying over the Empire"
hield de directeur van „The Imperial
Airways Ltd" Wal ter een rede, waarin
hij zeide, dat er geen reden was waar
om men niet binnen eenigen tijd in 8 10
uur naar Melbourne zou kunnen vlie
gen, wanneer men slechts wist, hoe men
de menschen in de stratosfeer in leven
zou kunnen houden. De vraag of de lijn-
vliegtuigen der Imperial Airways snel
ler konden vliegen, was een vraag die
de regeering aanging, aangezien zij de
kosten zou hebben te dragen, hetzij in
den vorm van gegarandeerde postcon-
tracten, zooals in de U. S. A., of door
grootere subsidie, zooals de Nederland
sche K. L. M. ontving. Alleen al voor den
luchtweg AmsterdamBatavia ontving
de K. L. M. bijna zooveel subsidie, als de
Imperial Airways voor hun twee lucht
lijnen naar Singapore en Kaapstad.
(Mr. Walters mededeelingen over de
subsidies der K. L. M. zijn in elk opzicht
onjuist. De K. L. M. ontvangt geen enke
le speciale subsidie voor de Indië-lijn,
doch slechts een algemeene subsidie,
waarvan zij in 1933 404000.gebruikte
terwijl voor het jaar 1934 een bedrag van
550.000.beschikbaar is gesteld,
waarvan echter nog geenszins vast staat,
dat het geheel zal worden gebruikt.
Voor de Indië-lijn heeft de K. L. M.
6lechts een garantie van P. T. T. voor
het postvervoer. Als de post-opbrengst
dit garantiebedrag overschrijdt, komt
dit saldo uitsluitend de posterijen ten
goede. Daartegenover staat, dat de lm-
perial Airways Ltd alle postinkomsten,
die de vervoerde poststukken opbren
gen, krijgt, terwijl zij een jaarlijksche
subsidie ontvangt van 500.000 dus
aanzienlijk meer dan de jaarlijksche
subsidie der K. L. M.)
Im-
ten,
•en-
che
Overal in den lande heeft de prestatie van
de Uiver-bemanning groote bewondering ge-
wekt.
Vooral onder de jeugd is de geestdrift
groot
Dit is van beteekenis!
Hollands nationale burgerlijke luchtvaart
heeft de liefde van eiken Hollandschen jon
gen en van elk Hollandsch meisje noodig.
Deze geestdrift wil zich uiten!
In Den Haag heeft zich nu een comité ge.
vormd, ,,het Uiver-Schoolcomité", dat dit
enthousiasme in een daad wil omzetten.
Het comité, samengesteld uit onderwijzers,
werkzaam aan schoten van alle richtingen,
roept daartoe de medewerking in van alle
collega's in Nederland (L.O., U.L.O. en B,
L.O.).
In elke school, in elke klas worde van
ieder kind een bijdrage gevraagd van niet
meer dan één cent. Het op deze wijze bijeen-
gebrachte bedrag zal ter beschikking worden
gesteld van het Nationaal Luchtvaartfonds,
als Nationale bijdrage van alle Nederland'
sche kinderen; tevens zal de K.L.M. een
blijvend aandenken worden aangeboden en
de Uiver-bemanning een bescheiden hulde
worden gebracht.
Het Nationaal Luchtvaartfonds is voor.
nemens de kinderen van alle deelnemende
scholen een klein aandenken aan de Uiver-
prestatie uit te reiken.
Het comité houdt zich overtuigd, dat dft
plan de sympathie heeft van alle collega's
in den lande.
Laat nu iedere school zich beijveren om
met deze zaak de noodige spoed te betrachten
en vóór 10 November op giro 247347 den
Haag van den penningmeester het bedrag
der inzameling overmaken, met vermelding
van het aantal leerlingen^
Over de nadere uitwerking van het plan
zullen regelmatig berichten in de pers ver
schijnen.
Met het oog op tijd en kosten is het niet
mogelijk alle scholen afzonderlijk te bereiken.
Onderwijzers van Nederland, laat deze op
roep voldoende zijn; wij rekenen op Uw aller
medewerking, waar het er om gaat door een
nationale samenwerking der schoolkinderen
deze vredeshelden te huldigen.
J. LENS, Voorzitter.
G. K. DREIJER, Secretaris,
Akeleistraat 150, Den Haag.
B. PLANIJE, Penningmeester
Giro 247347, Den Haag
1
van Maandag 29 October 1934.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te:
1931
1934
1934
1934
1930
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4
4 Ned.-Indië
4
5Y, Duitse hland
idem met kettingverklaring
BANK INS1 ELI INGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert v. 1000
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
AljX Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert
NederL Ford es. 40 afst
Philips Gloeit Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND BUITENL
Am Smelting
Anaconda
Bethleh Steel
Cities Service
S'eel comm
U. S. Leatber
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions t
MIJNBOUW.
Alg. Exploi Mij. t
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
Per lak
Continent?' Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
He*«a Rubber
Oostkust
SerOadiadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senemhab
AMER SPOORWEGEN.
Atcbison lopeka
Southern Kailw Cert
Union Pacilic
§Noteering per 50.
•tsdividend.
fExclaim.
Vorige
koers
10U6/16
luri%6
lOt-Vi»
IOOVIS
218/4
22%
1078/g
3-Ve
35%
S*
338/8
247,
44%
223
214'/,
71%
21%
Ö%6
15%
198/16
3%
156
717,
667,
13
6.50
134%
57,
169%
j2I%
1427,
847,
9®/i«'
318/i6
908/s
687,
80%
32
58%
1%
38/4
30%
1477,
121
129%
327,
10'/,
61%
pl.m.
1.30
pl.m.
1.45
101%
pl.m.
2.00
21%
22%
21%
211%
227/g
38%
107%
85
338/4
222
2147,-5
71%
214-%
71%
6»-»/»
15%
198/s
3%
15%>
6H/l«
158/8-7,
l53*/4
133%
5
170-1
142%
65
3%
142
84
83
32
68
90%
i18/16-%
146%
121
12ö%
146
61
pl.m.
21<%
15%
142.%
PROLONGATIE Vorige koers
1 pCt Heden 1 pCt-
WlSSbLKObKbbN AMhlERDAM.
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
B ssel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Madrid
hali*
NIET OFFICIEEL
Vorige
koers
1 47%
7 327/®
59 42
9 '3%
34 48
43 16
32 75
37 80
36 85
20 127,
1 *.67'/,
Koers op
beden 2 uur
1 477,
7 30%
59 427,
9 '37,
34 46
4d 15
32 30
37 30
16.10
2015
14*65