Amstecdamsche !Bzucs LISTERINE TANDPASTA Wie op kwaliteit let - gebruikt Indische Brieven. 8* Groote Tube slechts 60 cent EEN MOOI GEBAAR VAN PARMENTIER. NEDERLANDSCHE VLIEGTUIGEN- FABRIEK? OVER DEN OCEAAN IN 18 UUR. 4 Drijvende eilanden op de route. OOK DUITSCHLANND KRIJGT EEN „UIVER"-VLIEGTUIG. KINGSFORD SMITH EN DE DEURWAARDER. Een komische één-acter. OTERLEEK. EEN REDDERSJUBILEUM TE WIJK AAN ZEE. Huldiging van den heer P. Vriesman Sr. OUDKARSPEL. van Dinsdag 6 November 1934. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. Koers van beden te: lu,1« Probeert U deze tandpasta nog heden bedreigd gewonnen door de heeren A. Kroon en P. Pronk te Warmenhuizen met 15 punten, doch nummer twee en drie zaten elkaar dicht op de hielen. Mevr. Berkhouwer en de heer Groote goed en de heeren P. van der Molen en P. Schagen te Broek op Langendijk had den elk 19 wedstrijdpunten, doch daar de beide heeren meer scorepunten had den, werd hun de tweede prijs toege kend. De oneven groep van B bracht mevr. en den heer Otto te N.-Scharwoude met 16 punten de overwinning. De tweede prijs werd gewonnen door de heeren U. Sieperda, Broek op Langendijk en G. Kooij te Noordscharwoude met 18)4 pnt. Nr. 3 kwam hier vlak achteraan met 19 punten. Ook de even lijn van groep B gaf een gering puntenverschil tusschen de over winnaars. No. 1 werden de heeren J. Kramer te Zuidscharwoude en S. Kra mer te Broek op Langendijk met 16 pun ten en twee de heeren P. Goed en A. Dekker, Zuidscharwoude met 18 punten. Nr. 3 had 18)4 punt. De prijzen werden door den heer J. Deutekom uitgereikt. {Luchtvaart DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE. De Havik (thuisreis) is te Jodhpur aange komen. REISPLAN VAN DE „UIVER In verband met de gewijzigde aankomst van de „Uiver" is het reisplan thans als volgt vastgesteld: 14 November: Vertrek uit Batavia, aankomst te Medan. 15 November: aankomst te Rangoon. 16 Novemberf: aankomst Jodphur. 17 November: aankomst Bagdad.. 18 November: aankomst Ankara. 19 November: aankomst Athene. 20 November: aankomst RömeMarseille. 21 November: aankomst Schiphol. MELBOURNE-RACE. 20 October—24 October 1934. Het „Albury-Comité" meldt ons, dat van af 26 October tot 3 November j.1. is ontvan gen een bedrag van circa 2300. Rekening houdend met het feit, dat de maximum-bijdrage op 1 werd gesteld, moge dit bedrag getuigen van het groote medeleven in Nederland met het doel, dat het Comité beoogt. Teneinde nog meerdere belangstellenden in staat te stellen van hun sympathie-betui gingen te doen blijken, heeft het comité be sloten de gelegenheid tot het inzenden van een bijdrage open te stellen tot uiterlijk 20 November a.s. Stortingen kunnen plaats hebben op post rekening 1142 van den pennigmeester, de Firma Pierson Co., Heerengracht 214, Amsterdam. (Secretariaat: Mr. A. J. Feith. Vossiusstraat 3, Amsterdam.) In welke vorm het blijvend souvenir aan de stad Albury zal worden aangeboden, zal bet Comité nog nader bekend maken. Naar de „United Press" uit Melbourne meldt, heeft Parmen- tier, als dank voor de aan de „Uiver" verleende hulp de Ne- derlandsche vlag uitgeworpen, toen hij op zijn rondvlucht over Australië het stadje Albury passeerde. Uit Stockport (Engeland) verluidt, dat de kooper der werkplaatsen van de Wil- lys Overland Crossley te Heaton Chapel de Nederlandsche vliegtuigbouwer Fok ker is, die van plan zou zijn op grooten schaal vliegtuigen te introduceeren. In een interview met de „Daily Mail" heeft Louis Blériot voorspeld, dat binnen een jaar een tweedaagsche vliegdienst over den Atlantischen Oceaan zal zijn ingesteld, waardoor men in 18 uur van Londen naar de Vereenigde Staten zal kunnen vliegen. Blériot is de eerste vlieger geweest die boven de zee heeft gevlogen door zijn oeroemdo vlucht over het Kanaal ruim 25 jaar geleden, waarmede hij den door bovengenoemd blad uitgeloofden prijs van twaalfduizend gulden heeft gewon nen. Het ligt in de bedoeling drijvende eilanden te bouwen tusschen Europa en Amerika en later ook tusschen Amerika en Azië, zoodat binnenkort vluchten rond de wereld iets heel gewoons zullen zijn. Het Amerikaansche ministerie van Oorlog steunt de plannen en wenscht een aanvang te maken met een lucht post- en passagiersdienst over den Oce aan, waarvoor vier drijvende eilanden zullen worden gebouwd. Later zullen misschien nog eenige tuëschenstations worden gesticht, doch zelfs met vier eilanden is het reeds mogelijk twee keer per dag in beide richtingen te vliegen. Deze vliegdiensten over de Oceanen vervolgde Blériot, zullen van even groot belang voor de wereld zijn, als het Suez- en het Panama-Kanaal; schepen zullen goederen blijven vervoeren, rioch voor post en passagiers zal van vliegtuigen gebruik worden gemaakt. Elk eiland bestaat uit een landings- veld van ca. 450 meter lengte, dat ca. 10 meter boven het niveau van de zee uit steekt en door middel van een reusach tig betonnen anker vastgemeerd wordt door vier, vijf of meer schroeven wordt het eiland in de juiste richting gehou den. Onder het vliegveld komen een hotel en een restaurant en installaties voor het laden van brandstof in de vliegtuigen die door een lift naar bene den kunnen zakken. Men verwacht, dat het eerste jaar tachtig passagiers per dag vervoerd zul len worden, die ongeveer 600 gulden voor den overtocht moeten betalen, waarvan bijna honderd gulden bestemd is voor de maatschappij, die de vlieg- eilanden exploiteert. In het eerste jaar wordt de opbrengst geschat op ruim 5.5 millioen gulden, waarbij 8.K millioen gulden komt voor het postvervoer. Reeds in Mei j.1., dus vóórdat de ma chine bekendheid kreeg door de vlucht der K L.M.-piloten Parmentier en Mol met de „Uiver" naar Australië, had de Duitsche Lufthansa een Amerikaansche Douglasmachine van het type DC2 bij den Europeeschen vertegenwoordiger der Douglasfabrieken besteld, om proe ven met dit toestel te nemen. Naar vernomen wordt, zal dit voor de Luft hansa bestemde vliegtuig op 15 Novem ber a s. te Cherbourg en op 20 Nov. a.s. te Amsterdam aankomen, waar het door de Nederlandsche vliegtuigen- fabriek zal worden gemonteerd en ge reed gemaakt om naar Duitschland te vliegen. The „Southern Cross", het vliegtuig, waarmee Sir Charles Kingsford Smith dezer dagen van Australië over den Stillen oceaan naar Californië vloog, is in opdracht van een man, die beweert dat de Australische vlieger hem 2750 dollar schuldig is in beslag genomen. Een deurwaarder heeft in de onmiddel lijke nabijheid van het vliegtuig in een fauteuil plaats genomen om de machine voortdurend in het oog te houden. Kings ford Smith zal een waarborgsom van 5500 dollar moeten storten om de ge- schikking over zijn machine te herkrij gen. !ficcoinciaat 'Uieums Uitgaande van de Prov. samenwer king op antimilitairistisch gebied vond Zaterdagavond in café van Ham een openbare vergadering plaats. Als spreekster trad op mej. Lie Hey- nen uit Groningen, met als onderwerp: Wie willen den oorlog? Wij verwijzen voor het verslag dezer rede naar ons nummer van Maan dag, waarin het verslag van dezelfde rede voorkomt toen deze in Koedijk werd gehouden. Zondagmiddag heeft te Wijk aan Zee in intiemen kring de huldiging plaats ge had van den heer P. Vriesman Sr. die gedurende 25 jaar lid van de commissie van plaatselijk bestuur der Noord- en Zuid-Hollandeche Reddingmaatschappij is geweest. In zijn woning vereenigden zich de bemanning en plaatselijke commissie met de familie Vriesman, waar door het hoofdbestuur, vertegenwoordigd door de heeren P. E. Tegelberg, voorzitter en Th. de Booy, secretaris, de gouden me daille der Redding-Maatschappij aan den jubilaris werd uitgereikt. Daarna werd de heer Vriesman toege sproken door den voorzitter der commis sie van plaatselijk bestuur, den heer F. R. C. Rijkens. Een vergroote foto van de stranding der „Shonga" op 17 Febr 1928, met een in zilver gegraveerde ge denkplaat, werd den jubilaris overhan digd. Namens de bemanning van de red dingboot werd door den heer Fr van der Mev onder hartelijke bewoordingen een rooktafel aangeboden. Uitgaande van de I. A. M. V. was Maandag 5 Nov. ten lokale van den heer Jansen een vergadering belegd met als spreekster mej. Lie Heijnen uit Groningen. Als onderwerp had mej. Heijnen: „Wie wil len den oorlog". Spr. wijst er op dat in de pers de laatste tijd tot uiting komt dat de oorlog voor de deur staat. Overal leest men over uitbreiding der bewapening. Hoe is hei mogelijk dat de massa niet in beweging komt, daar de voorbereidingen tot den oor log duidelijk tot uiting komen. In Duitschland komt de militairistische geest wel weer heel sterk naar boven. De kinderen zijn naar het opvoedkundige Duitschland niets anders dan machines ge worden. Wanneer het er toe komt, moeten zij zonder aarzelen de bevelen uitvoeren. Debat volgde thans van communisten, die meenden dat men geweld tegenover geweld moet plaatsen. Waar spreekster hetzelfde onderwerp be handelde als in Koedijk waarvan in ons nummer van gister een uitvoerig verslag voorkomt kunnen wij een uiteenzetting van haar rede thans achterwege laten. Batavia, October 1934. Toen ir. Wellenstein in Holland overleed, is mr. Hart in zijn plaats tot directeur van het departement van Economische Zaken be noemd en dit in binnen betrekkelijk korten tijd voor de tweede maal, dat een niet-amb- tenaar tot een directeurspost wordt ver heven. De voorganger van ir. Wellenstein, dr. Bernard, stapte als directeur van 't thee proefstation de ambtelijke bureaux binnen en de ondervinding met hem opgedaan, staat nu niet bepaald met gulden letters in het boek van de Indische bestuurswereld opge-- teekend. Dr. Bernard geloofde graag, wat zijn hoofdambtenaren hem vertelden en dit ging goed, zoolang de afdeeling Landbouw van het departement domineerde, doch toen handel en nijverheid in de allereerst plaats om behartiging van hun belangen gingen vragen, dreef de aandacht van den directeur steeds meer naar zaken buiten het departe ment. Daarbij heeft dr. Bernard, Zwitser van geboorte, nimmer het Hollandsch vol komen beheerscht, hij werd na zijn be noeming genaturaliseerd en dit heeft in den Volksraad tot moeilijkheden aanleiding gegeven, als hij notities van zijn hoofdamb tenaren, die op de gereserveerde tribune zaten, niet begreep of ze verkeerd voorlas. Enfin dr. Bernard diende zijn tijd uit, en na zijn heengaan is de naam van het depar tement van Landbouw veranderd in dat voor Economische Zaken, wat de bedoeling vol komen juist weergeeft. Ir. Wellenstein schoot dadelijk in die richting en veel van hetgeen op zijn opvolger geboekt zal komen staan, is aan hem te danken. Hij heeft de basis ge legd en aanwijzingen voor de uitvoering ge geven. Ir. Wellenstein heeft Indië in zijn direc teursfunctie slechts zeer kort kunnen die nen. Iemand van zijn capaciteiten en inzicht kon juist in deze tijden slechts noode in Indië worden gemist en als zijn opvolger kwamen slechts twee menschen in aanmerking, prof van Gelderen en mr. Hart. De eerste moet terug naar Holland en zoo bleef mr. Hart over. Hij werd dan ook benoemd. Mr. Hart is uitgekomen als secretaris var, het Suikersyndicaat en heeft in die functie uitnemend organisatorisch werk verricht. Daarna volgde zijn benoeming tot voor zitter van het Landbouwsyndicaat en ver volgens werd hij voorzitter van den Onder- nemersbond. In deze functie heeft hij natuur lijk veel met de ambtenarij te maken gehad en als lid van den Volksraad geleerd, wat een directeur heeft te doen en wat hij heeft te laten. Het departement ondervond dadelijk, dat een niet-ambtenaar aan het hoofd stond. Een van de menschen, die een zeer gedegen rap port over een kwestie had geschreven, kreeg dat terug met de kantteekening „Tot de helft inkorten en over twee dagen klaar." Maar dat is niet het ergste. De nieuwe directeur heeft tevens een van de fundamenten, mogelijk zelfs het funda ment van de ambtenarij aangetast. Hij bracht verandering is de geheime stukken. Nu staat of valt een departement hier met die geheime stukken. Er zijn 3 soorten: gewoon geheim, zeer geheim en eigenhandig geheim en het ligt voor de hand, dat in den loop der jaren, zoo wat alles eigenhandig geheim is geworden. Een klein voorbeeld daarvan. Ik zat eens bij een hoofdambtenaar thuis toen 'n stuk gebracht werd waarvoor hij zelf moest teekenen; het droeg in groote roode letters de woorden „Eigenhandig ge heim." De man gooide het onverschillig op zij. Zoo weinig belangstelling? vroeg ik. Maar maar open, was het antwoord. Zoo'n kans komt niet alle dag voor. Ken nis te mogen nemen van een eigenhandig ge heim stuk. Ik sneed de enveloppe open en vond als inhoud de mededeeling, dat de vergadering van een commissie, waarvan de ambtenaar lid was, was uitgesteld. Wist ik reeds, zeide hij, en gisteravond heeft het trouwens in alle couranten ge staan. Is het te begrijpen, dat een verandering in de afdeeling geheim een paleisrevolutie nabij komt? Mr. Hart heeft laten weten, dat hij van ge- teim in welken toonaard dan ook niet meer wil weten. De gewone stukken worden op (Ontvangen per draadlooze telefoon). STAATSLEENINGEN. 4 NederL 1931 4 1934 4 Ned.-Indië 1934 4 1934 A 5!4 Duitschland 1930 idem met kettingverklaring BANK-iNMfcXLINGEN. Amsterd Bank Handel Mpij. Cert. 1000 Koloniale Bank t Ned. Ind. Handelsbank Rotterd. Bank 1NDUSTR. OND. BINNENL Aid. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert NederL bord ex 40 afst Philips GloeiL Gem Bezit Unilever INDUSTR. OND BUITENL. Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service S'eel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. A. Java Cultuur Ned. In**. Suiker Unie Vorsteulanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. hxploi Mij. Boeton Rediang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon. Petr Perlak Continent»' Oil Shell Union RUBBEHS. Amsterd. Rubber Deti Bat. Rubber Hes.a Rubber Oostkust Serbadiadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN, Kon. Ned. Stoomboot TABA&ïr" Dell Batavia Oude üeli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchisoo lopeka Soutbern Railw. Cert. Unioo Pacific §Noteering per 50. •Esdividend. PROT OM'*: a rip Vorige fExclaim. pl.m. 1.30 20Vs 22*/< 36vj 32 V* 68/16 15'/s 1 mic-i 1467, pl.m. 1.45 10D%6 lC6»/4 29 55'/a 847. 327/s-3 151S/l8 pl.m. 2.00 207. 227a 321%, 3 .1 Vorige koers 10115/16 1U116/16 100 100 217a 238/16 1063/. 367a 317a 58i/a 84 321/. 218/. 44 271 222 211 2111/. 21 R/a 2121/.-j 7y7/a 71 71-1/. 71 21 ö*/:6 153/. 1 19'/, 38/16 V' 55 101/s 5.00 134 67. 169s/8 1687, 170 1187a 1371,1371/, 8 93/. 10 41/16 4 861/s ||7a-3 861/. 745/8 32 32 557. 55 IVs We-8/, lli/ie 4 283/. 14J 137 113 11, 124 121 3'5/8 97/8 61 pl.m. 2.15 33 2121/4-! 70b/s-« 10 47s 169./, 138-i/a 9i5/16-10 861/.-3/g 137 koers 1 pCt Heden 1 pCt. Wisselkoersen amsierdam NIET OFFICIEEL New-York Londen Berlijn B ssel (Belga) Bazel Kopenhagen Stockholm ^lsl° f?;1d:,d Vorige koers 1 477/ 7 387. 59 45 V 138/ 34 53 4.> 13 3310 38 10 37 10 26 15 U.67 Koers op heden 2 uur 1,47»/. 7 361/. 59 45 9 '3»/. 34 52»/. 43.06 32 80 37 80 16.80 20.18 12.677, gewoon wit papier getikt en die, waarvan het niet gewenscht is, dat de inhoud naar buiten doordringt op geel papier en van alle laatste moet hij een doorslag hebben. Het is de tweede maal in de ambtelijke ge schiedenis in Indië, dat een kleur gebruikt wordt om den aard van een stuk aan te ge ven. Wijlen gouverneur-generaal Rooseboom, die naar Indië gezonden was om als buiten staander vereenvoudiging in de administra tie aan te brengen, heeft he,t wat dit betreft tot één regeeringsdaad gebracht. Hij bepaal de, dat geheime stukken voorzien moesten zijn van een roze zijden lint. Oogenblikkelijk werden kilometers van dat roze lint aange schaft en hoewel heden ten dage de stempel het lint heeft vervangen, moeten in tal van bureaux nog heele rollen rondzwerven, hoe wel in den loop der jaren de dessous van de echtgenooten, dochters en vrouwelijke rela ties van hoofdambtenaren, met ambtelijk roze zijden lint versierd zijn geweest. Vanwege het eigenhandig geheim natuur- 'IJ Het zou niet vreemd zijn, indien binnen betrekkelijk korten tijd weer protesten van Japansche zijde zullen komen, omdat het voornemen bestaat tot verdere contingentee ringen over te gaan. Zooals bekend, was de Indische regeenng dit reeds lang van plan en begin April zou den verschillende artikelen hierin betrokken worden, om zoodoende sterker te staan bij de handelsbesprekingen met Japan, omdat dan alleen gepraat behoefde te worden over de artikelen welke nog „vrij'' waren. Dit heeft Nederland voorkomen. Een bevel uit den Haag wier het plan van ir. Wellenstein omver en de toezegging werd gegeven, dat gedurende zes maanden derge lijke maatregelen achterwege zouden blijven. Die termijn van 6 maanden is met 1 October afgeloopen en het is werkelijk meer dan tijd, dat de invoer van tal van artikelen wordt geremd. Die, welke een speciaal punt van onderhandelen bij de handelsbesprekingen uitmaken, zullen echter buiten het geding blijven, om den voortgang, welke de delega ties thans juist maken, niet te niet te doen. Dat toch protesten zullen opgaan, ligt voor de hand, doch aan de Japansche zijde moet niet vergeten worden, dat de lange duur van de onderhandelingen de Nederlandsche importeurs steeds meer in het nadeel brengt. Contingenteeringsonderwerpen liggen daar om bij dozijnen gereed. Zij behoeven slechts even tot den dag van uitgifte te worden bij gewerkt, omdat de handelstoestand met den dag veranderen kan, waarna de handteeke- ning van den G.G. het ontwerp van kracht doet worden. Ook zal de licentieering van importeurs eindelijk worden doorgezet 1). Hierbij zal alleen vergunning worden uitgereikt aan hen, die zich sedert geruimen tijd als impor teur gevestigd hebben, tenzij blijkt, dat hun werk van speciaal belang voor Indië is. De Volksraad zal hier echter over worden ge- loord, zoodat het nog wel enkele maanden zal aanloopen, voordat de eerste licentie wordt verstrekt. De groote moeilijkheid is welk jaar als basis moet worden aangeno men. Voordat de Japanners zich hier als im porteurs vestigden, liep de geheele invoer uit Japan over de Europeesche importeurs en indien in een eventueel resultaat van de han delsbesprekingen niet staat opgenomen, dat licentieering van Japanners achterwege zal blijven, hetgeen zeer onwaarschijnlijk is, aangezien het met den aard van de onder handelingen niets te maken heeft, zou het contingent van Japansch goed weer langs Europeesche kanalen Indië binnen komen. Doch er zal nog heel wat water door de Tji- liwoeng loopen, voor het zoover is. Over de scheepvaart tusschen Japan en In dië, een punt waar de onderhandelingen bij kans op gestrand waren, wordt niets meer vernomen. Op het oogenblik vraagt de Ja pansche kustvaart de aandacht, waartegen de Paketvaart sedert geruimen tijd een hef tige concurrentie voert en als gevolg daar van kon een Japansche kustboot te Cheribon niet laden, omdat het prauwenveer weigerde de waren van den wal naar het op de reede liggende schip te brengen. De boot is ten slotte zonder bijladen vertrokken en de Ja panners in Cheribon hebben het voornemen opgevat een eigen prauwenveer te vormen. In hoever de vrijheid daartoe bestaat, is op het oogenblik niet bekend, doch formaliteiten zijn voor de instelling natuurlijk wel noodig en wat dit betreft, kan de overheid wel of niet medewerken. Indien zij het laatste deed, zou zij slechts het voorbeeld volgen van Ja pan, waar Hollandsche schepen dikwijls da gen moeten wachten, om de noodige papie ren te krijgen, terwijl die voor Japansche schepen dadelijk gereed komen. De Japansche kustvaart vormt een niet ge ringe bedreiging voor Indië. Zou zij geheel buiten Nederlandsche handen geraken, dan kan bij de eerste beste moeilijkheid tusschen de regeeringen van beide landen, de verbin ding tusschen tal van plaatsen ineens stop gezet worden, zonder dat het materiaal aan wezig is, om den dienst dadelijk over te ne men. Japansche scheepjes krijgen wij hier in toenemende mate. Thans heeft te Priok een Japansch bootje gelegen, dat padvinders ver voerde, die een bezoek zouden brengen aan de eilanden van de Zuidzeewaar het van padvinders krioelt, zij het ook, dat die daar beslist in Adams costuum moeten rond- loopen. De 25 padvinders hadden niet minder dan zes leiders en het scheepje was voorzien van een radio-installatie, grooter dan bijv. die van de Baloeran of de Johan van Oldenbar- nevelt. De marconist sprak, naar de kapitein meedeelde uitsluitend Japansch Er kon op dit „verschijnsel" veel zeil wor den gezet en als „reserve" was een dieselmo tor aan boord, die een onevenredig getal paardekrachten telde in verhouding tot de tonnenmaat van het drijvende onderdak van zeepadvinders. Deze zijn intusschen hier op grootsche wijze onthaald, de hoogste regeeringsperso- nen hebben daaraan medegewerkt. Het ma ken van een gebaar tegenover de Japansche handelsdelegatie zal daar wel de bedoeling van zijn geweest. 1) Toen dit reeds geschreven was, is de ordonnantie bij den Volksraad ingediend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10