Amstecdamsche !Bzucs
LISTERINE
TANDPASTA
Wie op
kwaliteit
let -
gebruikt
Indische Brieven.
8*
Groote Tube
slechts 60 cent
EEN MOOI GEBAAR VAN
PARMENTIER.
NEDERLANDSCHE VLIEGTUIGEN-
FABRIEK?
OVER DEN OCEAAN IN 18 UUR.
4 Drijvende eilanden op de route.
OOK DUITSCHLANND KRIJGT EEN
„UIVER"-VLIEGTUIG.
KINGSFORD SMITH EN DE
DEURWAARDER.
Een komische één-acter.
OTERLEEK.
EEN REDDERSJUBILEUM TE
WIJK AAN ZEE.
Huldiging van den heer
P. Vriesman Sr.
OUDKARSPEL.
van Dinsdag 6 November 1934.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
Koers van beden te:
lu,1«
Probeert U deze
tandpasta nog
heden
bedreigd gewonnen door de heeren A.
Kroon en P. Pronk te Warmenhuizen
met 15 punten, doch nummer twee en
drie zaten elkaar dicht op de hielen.
Mevr. Berkhouwer en de heer Groote
goed en de heeren P. van der Molen en
P. Schagen te Broek op Langendijk had
den elk 19 wedstrijdpunten, doch daar
de beide heeren meer scorepunten had
den, werd hun de tweede prijs toege
kend.
De oneven groep van B bracht mevr.
en den heer Otto te N.-Scharwoude met
16 punten de overwinning. De tweede
prijs werd gewonnen door de heeren U.
Sieperda, Broek op Langendijk en G.
Kooij te Noordscharwoude met 18)4 pnt.
Nr. 3 kwam hier vlak achteraan met 19
punten.
Ook de even lijn van groep B gaf een
gering puntenverschil tusschen de over
winnaars. No. 1 werden de heeren J.
Kramer te Zuidscharwoude en S. Kra
mer te Broek op Langendijk met 16 pun
ten en twee de heeren P. Goed en A.
Dekker, Zuidscharwoude met 18 punten.
Nr. 3 had 18)4 punt.
De prijzen werden door den heer
J. Deutekom uitgereikt.
{Luchtvaart
DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE.
De Havik (thuisreis) is te Jodhpur aange
komen.
REISPLAN VAN DE „UIVER
In verband met de gewijzigde aankomst
van de „Uiver" is het reisplan thans als
volgt vastgesteld:
14 November: Vertrek uit Batavia, aankomst
te Medan.
15 November: aankomst te Rangoon.
16 Novemberf: aankomst Jodphur.
17 November: aankomst Bagdad..
18 November: aankomst Ankara.
19 November: aankomst Athene.
20 November: aankomst RömeMarseille.
21 November: aankomst Schiphol.
MELBOURNE-RACE.
20 October—24 October 1934.
Het „Albury-Comité" meldt ons, dat van
af 26 October tot 3 November j.1. is ontvan
gen een bedrag van circa 2300.
Rekening houdend met het feit, dat de
maximum-bijdrage op 1 werd gesteld,
moge dit bedrag getuigen van het groote
medeleven in Nederland met het doel, dat
het Comité beoogt.
Teneinde nog meerdere belangstellenden
in staat te stellen van hun sympathie-betui
gingen te doen blijken, heeft het comité be
sloten de gelegenheid tot het inzenden van
een bijdrage open te stellen tot uiterlijk 20
November a.s.
Stortingen kunnen plaats hebben op post
rekening 1142 van den pennigmeester, de
Firma Pierson Co., Heerengracht 214,
Amsterdam. (Secretariaat: Mr. A. J. Feith.
Vossiusstraat 3, Amsterdam.)
In welke vorm het blijvend souvenir aan
de stad Albury zal worden aangeboden, zal
bet Comité nog nader bekend maken.
Naar de „United Press" uit
Melbourne meldt, heeft Parmen-
tier, als dank voor de aan de
„Uiver" verleende hulp de Ne-
derlandsche vlag uitgeworpen,
toen hij op zijn rondvlucht over
Australië het stadje Albury
passeerde.
Uit Stockport (Engeland) verluidt, dat
de kooper der werkplaatsen van de Wil-
lys Overland Crossley te Heaton Chapel
de Nederlandsche vliegtuigbouwer Fok
ker is, die van plan zou zijn op grooten
schaal vliegtuigen te introduceeren.
In een interview met de „Daily Mail"
heeft Louis Blériot voorspeld, dat binnen
een jaar een tweedaagsche vliegdienst
over den Atlantischen Oceaan zal zijn
ingesteld, waardoor men in 18 uur van
Londen naar de Vereenigde Staten zal
kunnen vliegen.
Blériot is de eerste vlieger geweest
die boven de zee heeft gevlogen door zijn
oeroemdo vlucht over het Kanaal ruim
25 jaar geleden, waarmede hij den door
bovengenoemd blad uitgeloofden prijs
van twaalfduizend gulden heeft gewon
nen. Het ligt in de bedoeling drijvende
eilanden te bouwen tusschen Europa en
Amerika en later ook tusschen Amerika
en Azië, zoodat binnenkort vluchten
rond de wereld iets heel gewoons zullen
zijn.
Het Amerikaansche ministerie van
Oorlog steunt de plannen en wenscht
een aanvang te maken met een lucht
post- en passagiersdienst over den Oce
aan, waarvoor vier drijvende eilanden
zullen worden gebouwd. Later zullen
misschien nog eenige tuëschenstations
worden gesticht, doch zelfs met vier
eilanden is het reeds mogelijk twee
keer per dag in beide richtingen te
vliegen.
Deze vliegdiensten over de Oceanen
vervolgde Blériot, zullen van even groot
belang voor de wereld zijn, als het Suez-
en het Panama-Kanaal; schepen zullen
goederen blijven vervoeren, rioch voor
post en passagiers zal van vliegtuigen
gebruik worden gemaakt.
Elk eiland bestaat uit een landings-
veld van ca. 450 meter lengte, dat ca. 10
meter boven het niveau van de zee uit
steekt en door middel van een reusach
tig betonnen anker vastgemeerd wordt
door vier, vijf of meer schroeven wordt
het eiland in de juiste richting gehou
den. Onder het vliegveld komen een
hotel en een restaurant en installaties
voor het laden van brandstof in de
vliegtuigen die door een lift naar bene
den kunnen zakken.
Men verwacht, dat het eerste jaar
tachtig passagiers per dag vervoerd zul
len worden, die ongeveer 600 gulden
voor den overtocht moeten betalen,
waarvan bijna honderd gulden bestemd
is voor de maatschappij, die de vlieg-
eilanden exploiteert. In het eerste jaar
wordt de opbrengst geschat op ruim 5.5
millioen gulden, waarbij 8.K millioen
gulden komt voor het postvervoer.
Reeds in Mei j.1., dus vóórdat de ma
chine bekendheid kreeg door de vlucht
der K L.M.-piloten Parmentier en Mol
met de „Uiver" naar Australië, had de
Duitsche Lufthansa een Amerikaansche
Douglasmachine van het type DC2 bij
den Europeeschen vertegenwoordiger
der Douglasfabrieken besteld, om proe
ven met dit toestel te nemen. Naar
vernomen wordt, zal dit voor de Luft
hansa bestemde vliegtuig op 15 Novem
ber a s. te Cherbourg en op 20 Nov. a.s.
te Amsterdam aankomen, waar het
door de Nederlandsche vliegtuigen-
fabriek zal worden gemonteerd en ge
reed gemaakt om naar Duitschland te
vliegen.
The „Southern Cross", het vliegtuig,
waarmee Sir Charles Kingsford Smith
dezer dagen van Australië over den
Stillen oceaan naar Californië vloog, is
in opdracht van een man, die beweert
dat de Australische vlieger hem 2750
dollar schuldig is in beslag genomen.
Een deurwaarder heeft in de onmiddel
lijke nabijheid van het vliegtuig in een
fauteuil plaats genomen om de machine
voortdurend in het oog te houden. Kings
ford Smith zal een waarborgsom van
5500 dollar moeten storten om de ge-
schikking over zijn machine te herkrij
gen.
!ficcoinciaat 'Uieums
Uitgaande van de Prov. samenwer
king op antimilitairistisch gebied vond
Zaterdagavond in café van Ham een
openbare vergadering plaats.
Als spreekster trad op mej. Lie Hey-
nen uit Groningen, met als onderwerp:
Wie willen den oorlog?
Wij verwijzen voor het verslag dezer
rede naar ons nummer van Maan
dag, waarin het verslag van dezelfde
rede voorkomt toen deze in Koedijk
werd gehouden.
Zondagmiddag heeft te Wijk aan Zee
in intiemen kring de huldiging plaats ge
had van den heer P. Vriesman Sr. die
gedurende 25 jaar lid van de commissie
van plaatselijk bestuur der Noord- en
Zuid-Hollandeche Reddingmaatschappij
is geweest.
In zijn woning vereenigden zich de
bemanning en plaatselijke commissie
met de familie Vriesman, waar door het
hoofdbestuur, vertegenwoordigd door
de heeren P. E. Tegelberg, voorzitter en
Th. de Booy, secretaris, de gouden me
daille der Redding-Maatschappij aan
den jubilaris werd uitgereikt.
Daarna werd de heer Vriesman toege
sproken door den voorzitter der commis
sie van plaatselijk bestuur, den heer F.
R. C. Rijkens. Een vergroote foto van de
stranding der „Shonga" op 17 Febr
1928, met een in zilver gegraveerde ge
denkplaat, werd den jubilaris overhan
digd.
Namens de bemanning van de red
dingboot werd door den heer Fr van der
Mev onder hartelijke bewoordingen een
rooktafel aangeboden.
Uitgaande van de I. A. M. V. was
Maandag 5 Nov. ten lokale van den heer
Jansen een vergadering belegd met als
spreekster mej. Lie Heijnen uit Groningen.
Als onderwerp had mej. Heijnen: „Wie wil
len den oorlog". Spr. wijst er op dat in de
pers de laatste tijd tot uiting komt dat de
oorlog voor de deur staat. Overal leest men
over uitbreiding der bewapening. Hoe is hei
mogelijk dat de massa niet in beweging
komt, daar de voorbereidingen tot den oor
log duidelijk tot uiting komen.
In Duitschland komt de militairistische
geest wel weer heel sterk naar boven. De
kinderen zijn naar het opvoedkundige
Duitschland niets anders dan machines ge
worden.
Wanneer het er toe komt, moeten zij zonder
aarzelen de bevelen uitvoeren.
Debat volgde thans van communisten, die
meenden dat men geweld tegenover geweld
moet plaatsen.
Waar spreekster hetzelfde onderwerp be
handelde als in Koedijk waarvan in ons
nummer van gister een uitvoerig verslag
voorkomt kunnen wij een uiteenzetting
van haar rede thans achterwege laten.
Batavia, October 1934.
Toen ir. Wellenstein in Holland overleed,
is mr. Hart in zijn plaats tot directeur van
het departement van Economische Zaken be
noemd en dit in binnen betrekkelijk korten
tijd voor de tweede maal, dat een niet-amb-
tenaar tot een directeurspost wordt ver
heven. De voorganger van ir. Wellenstein,
dr. Bernard, stapte als directeur van 't thee
proefstation de ambtelijke bureaux binnen
en de ondervinding met hem opgedaan, staat
nu niet bepaald met gulden letters in het
boek van de Indische bestuurswereld opge--
teekend. Dr. Bernard geloofde graag, wat
zijn hoofdambtenaren hem vertelden en dit
ging goed, zoolang de afdeeling Landbouw
van het departement domineerde, doch toen
handel en nijverheid in de allereerst plaats
om behartiging van hun belangen gingen
vragen, dreef de aandacht van den directeur
steeds meer naar zaken buiten het departe
ment. Daarbij heeft dr. Bernard, Zwitser
van geboorte, nimmer het Hollandsch vol
komen beheerscht, hij werd na zijn be
noeming genaturaliseerd en dit heeft in
den Volksraad tot moeilijkheden aanleiding
gegeven, als hij notities van zijn hoofdamb
tenaren, die op de gereserveerde tribune
zaten, niet begreep of ze verkeerd voorlas.
Enfin dr. Bernard diende zijn tijd uit, en
na zijn heengaan is de naam van het depar
tement van Landbouw veranderd in dat voor
Economische Zaken, wat de bedoeling vol
komen juist weergeeft. Ir. Wellenstein schoot
dadelijk in die richting en veel van hetgeen
op zijn opvolger geboekt zal komen staan, is
aan hem te danken. Hij heeft de basis ge
legd en aanwijzingen voor de uitvoering ge
geven.
Ir. Wellenstein heeft Indië in zijn direc
teursfunctie slechts zeer kort kunnen die
nen. Iemand van zijn capaciteiten en inzicht
kon juist in deze tijden slechts noode in Indië
worden gemist en als zijn opvolger kwamen
slechts twee menschen in aanmerking, prof
van Gelderen en mr. Hart. De eerste moet
terug naar Holland en zoo bleef mr. Hart
over. Hij werd dan ook benoemd.
Mr. Hart is uitgekomen als secretaris var,
het Suikersyndicaat en heeft in die functie
uitnemend organisatorisch werk verricht.
Daarna volgde zijn benoeming tot voor
zitter van het Landbouwsyndicaat en ver
volgens werd hij voorzitter van den Onder-
nemersbond. In deze functie heeft hij natuur
lijk veel met de ambtenarij te maken gehad
en als lid van den Volksraad geleerd, wat
een directeur heeft te doen en wat hij heeft
te laten.
Het departement ondervond dadelijk, dat
een niet-ambtenaar aan het hoofd stond. Een
van de menschen, die een zeer gedegen rap
port over een kwestie had geschreven, kreeg
dat terug met de kantteekening „Tot de helft
inkorten en over twee dagen klaar."
Maar dat is niet het ergste.
De nieuwe directeur heeft tevens een van
de fundamenten, mogelijk zelfs het funda
ment van de ambtenarij aangetast. Hij
bracht verandering is de geheime stukken.
Nu staat of valt een departement hier met
die geheime stukken.
Er zijn 3 soorten: gewoon geheim, zeer
geheim en eigenhandig geheim en het ligt
voor de hand, dat in den loop der jaren, zoo
wat alles eigenhandig geheim is geworden.
Een klein voorbeeld daarvan.
Ik zat eens bij een hoofdambtenaar thuis
toen 'n stuk gebracht werd waarvoor hij
zelf moest teekenen; het droeg in groote
roode letters de woorden „Eigenhandig ge
heim." De man gooide het onverschillig op
zij.
Zoo weinig belangstelling? vroeg ik.
Maar maar open, was het antwoord.
Zoo'n kans komt niet alle dag voor. Ken
nis te mogen nemen van een eigenhandig ge
heim stuk.
Ik sneed de enveloppe open en vond als
inhoud de mededeeling, dat de vergadering
van een commissie, waarvan de ambtenaar
lid was, was uitgesteld.
Wist ik reeds, zeide hij, en gisteravond
heeft het trouwens in alle couranten ge
staan.
Is het te begrijpen, dat een verandering in
de afdeeling geheim een paleisrevolutie nabij
komt?
Mr. Hart heeft laten weten, dat hij van ge-
teim in welken toonaard dan ook niet meer
wil weten. De gewone stukken worden op
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
STAATSLEENINGEN.
4 NederL 1931
4 1934
4 Ned.-Indië 1934
4 1934 A
5!4 Duitschland 1930
idem met kettingverklaring
BANK-iNMfcXLINGEN.
Amsterd Bank
Handel Mpij. Cert. 1000
Koloniale Bank t
Ned. Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
1NDUSTR. OND. BINNENL
Aid. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert
NederL bord ex 40 afst
Philips GloeiL Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
S'eel comm.
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A.
Java Cultuur
Ned. In**. Suiker Unie
Vorsteulanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. hxploi Mij.
Boeton
Rediang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr
Perlak
Continent»' Oil
Shell Union
RUBBEHS.
Amsterd. Rubber
Deti Bat. Rubber
Hes.a Rubber
Oostkust
Serbadiadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN,
Kon. Ned. Stoomboot
TABA&ïr"
Dell Batavia
Oude üeli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchisoo lopeka
Soutbern Railw. Cert.
Unioo Pacific
§Noteering per 50.
•Esdividend. PROT OM'*: a rip Vorige
fExclaim.
pl.m.
1.30
20Vs
22*/<
36vj
32 V*
68/16
15'/s
1
mic-i
1467,
pl.m.
1.45
10D%6
lC6»/4
29
55'/a
847.
327/s-3
151S/l8
pl.m.
2.00
207.
227a
321%, 3
.1
Vorige
koers
10115/16
1U116/16
100
100
217a
238/16
1063/.
367a
317a
58i/a
84
321/.
218/.
44
271 222
211 2111/. 21 R/a 2121/.-j
7y7/a 71 71-1/. 71
21
ö*/:6
153/.
1
19'/,
38/16
V'
55
101/s
5.00
134
67.
169s/8 1687, 170
1187a
1371,1371/, 8
93/. 10
41/16 4
861/s ||7a-3 861/.
745/8
32 32
557. 55
IVs We-8/, lli/ie
4
283/.
14J 137
113 11,
124 121
3'5/8
97/8
61
pl.m.
2.15
33
2121/4-!
70b/s-«
10
47s
169./,
138-i/a
9i5/16-10
861/.-3/g
137
koers 1 pCt Heden 1
pCt.
Wisselkoersen amsierdam
NIET OFFICIEEL
New-York
Londen
Berlijn
B ssel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
^lsl°
f?;1d:,d
Vorige
koers
1 477/
7 387.
59 45
V 138/
34 53
4.> 13
3310
38 10
37 10
26 15
U.67
Koers op
heden 2 uur
1,47»/.
7 361/.
59 45
9 '3»/.
34 52»/.
43.06
32 80
37 80
16.80
20.18
12.677,
gewoon wit papier getikt en die, waarvan
het niet gewenscht is, dat de inhoud naar
buiten doordringt op geel papier en van alle
laatste moet hij een doorslag hebben.
Het is de tweede maal in de ambtelijke ge
schiedenis in Indië, dat een kleur gebruikt
wordt om den aard van een stuk aan te ge
ven.
Wijlen gouverneur-generaal Rooseboom,
die naar Indië gezonden was om als buiten
staander vereenvoudiging in de administra
tie aan te brengen, heeft he,t wat dit betreft
tot één regeeringsdaad gebracht. Hij bepaal
de, dat geheime stukken voorzien moesten
zijn van een roze zijden lint. Oogenblikkelijk
werden kilometers van dat roze lint aange
schaft en hoewel heden ten dage de stempel
het lint heeft vervangen, moeten in tal van
bureaux nog heele rollen rondzwerven, hoe
wel in den loop der jaren de dessous van de
echtgenooten, dochters en vrouwelijke rela
ties van hoofdambtenaren, met ambtelijk
roze zijden lint versierd zijn geweest.
Vanwege het eigenhandig geheim natuur-
'IJ Het zou niet vreemd zijn, indien binnen
betrekkelijk korten tijd weer protesten van
Japansche zijde zullen komen, omdat het
voornemen bestaat tot verdere contingentee
ringen over te gaan.
Zooals bekend, was de Indische regeenng
dit reeds lang van plan en begin April zou
den verschillende artikelen hierin betrokken
worden, om zoodoende sterker te staan bij
de handelsbesprekingen met Japan, omdat
dan alleen gepraat behoefde te worden over
de artikelen welke nog „vrij'' waren.
Dit heeft Nederland voorkomen. Een
bevel uit den Haag wier het plan van ir.
Wellenstein omver en de toezegging werd
gegeven, dat gedurende zes maanden derge
lijke maatregelen achterwege zouden blijven.
Die termijn van 6 maanden is met 1 October
afgeloopen en het is werkelijk meer dan tijd,
dat de invoer van tal van artikelen wordt
geremd. Die, welke een speciaal punt van
onderhandelen bij de handelsbesprekingen
uitmaken, zullen echter buiten het geding
blijven, om den voortgang, welke de delega
ties thans juist maken, niet te niet te doen.
Dat toch protesten zullen opgaan, ligt
voor de hand, doch aan de Japansche zijde
moet niet vergeten worden, dat de lange duur
van de onderhandelingen de Nederlandsche
importeurs steeds meer in het nadeel brengt.
Contingenteeringsonderwerpen liggen daar
om bij dozijnen gereed. Zij behoeven slechts
even tot den dag van uitgifte te worden bij
gewerkt, omdat de handelstoestand met den
dag veranderen kan, waarna de handteeke-
ning van den G.G. het ontwerp van kracht
doet worden.
Ook zal de licentieering van importeurs
eindelijk worden doorgezet 1). Hierbij zal
alleen vergunning worden uitgereikt aan
hen, die zich sedert geruimen tijd als impor
teur gevestigd hebben, tenzij blijkt, dat hun
werk van speciaal belang voor Indië is. De
Volksraad zal hier echter over worden ge-
loord, zoodat het nog wel enkele maanden
zal aanloopen, voordat de eerste licentie
wordt verstrekt. De groote moeilijkheid is
welk jaar als basis moet worden aangeno
men.
Voordat de Japanners zich hier als im
porteurs vestigden, liep de geheele invoer uit
Japan over de Europeesche importeurs en
indien in een eventueel resultaat van de han
delsbesprekingen niet staat opgenomen, dat
licentieering van Japanners achterwege zal
blijven, hetgeen zeer onwaarschijnlijk is,
aangezien het met den aard van de onder
handelingen niets te maken heeft, zou het
contingent van Japansch goed weer langs
Europeesche kanalen Indië binnen komen.
Doch er zal nog heel wat water door de Tji-
liwoeng loopen, voor het zoover is.
Over de scheepvaart tusschen Japan en In
dië, een punt waar de onderhandelingen bij
kans op gestrand waren, wordt niets meer
vernomen. Op het oogenblik vraagt de Ja
pansche kustvaart de aandacht, waartegen
de Paketvaart sedert geruimen tijd een hef
tige concurrentie voert en als gevolg daar
van kon een Japansche kustboot te Cheribon
niet laden, omdat het prauwenveer weigerde
de waren van den wal naar het op de reede
liggende schip te brengen. De boot is ten
slotte zonder bijladen vertrokken en de Ja
panners in Cheribon hebben het voornemen
opgevat een eigen prauwenveer te vormen.
In hoever de vrijheid daartoe bestaat, is op
het oogenblik niet bekend, doch formaliteiten
zijn voor de instelling natuurlijk wel noodig
en wat dit betreft, kan de overheid wel of
niet medewerken. Indien zij het laatste deed,
zou zij slechts het voorbeeld volgen van Ja
pan, waar Hollandsche schepen dikwijls da
gen moeten wachten, om de noodige papie
ren te krijgen, terwijl die voor Japansche
schepen dadelijk gereed komen.
De Japansche kustvaart vormt een niet ge
ringe bedreiging voor Indië. Zou zij geheel
buiten Nederlandsche handen geraken, dan
kan bij de eerste beste moeilijkheid tusschen
de regeeringen van beide landen, de verbin
ding tusschen tal van plaatsen ineens stop
gezet worden, zonder dat het materiaal aan
wezig is, om den dienst dadelijk over te ne
men.
Japansche scheepjes krijgen wij hier in
toenemende mate. Thans heeft te Priok een
Japansch bootje gelegen, dat padvinders ver
voerde, die een bezoek zouden brengen aan
de eilanden van de Zuidzeewaar het
van padvinders krioelt, zij het ook, dat die
daar beslist in Adams costuum moeten rond-
loopen.
De 25 padvinders hadden niet minder dan
zes leiders en het scheepje was voorzien van
een radio-installatie, grooter dan bijv. die
van de Baloeran of de Johan van Oldenbar-
nevelt. De marconist sprak, naar de kapitein
meedeelde uitsluitend Japansch
Er kon op dit „verschijnsel" veel zeil wor
den gezet en als „reserve" was een dieselmo
tor aan boord, die een onevenredig getal
paardekrachten telde in verhouding tot de
tonnenmaat van het drijvende onderdak van
zeepadvinders.
Deze zijn intusschen hier op grootsche
wijze onthaald, de hoogste regeeringsperso-
nen hebben daaraan medegewerkt. Het ma
ken van een gebaar tegenover de Japansche
handelsdelegatie zal daar wel de bedoeling
van zijn geweest.
1) Toen dit reeds geschreven was, is de
ordonnantie bij den Volksraad ingediend.