BEHOUDEN THUISKOMST VAN DE „UIVER". Groote geestdrift voor de Melbourne-yliegers. Schiphol een kijkarena voor Amsterdam in feestvreugde. tienduizenden. KLANTEN? NEEM TELEFOON Plesman en de bemanning ontvangen zilveren medaille der stad Amsterdam. DAS LIED IST AUS De legioenen rukken op Amsterdam in feestgewaad. Eén-richtingsverkeer naar Schiphol. De persarbeid Luchtfestijn. Het radio-verslag. Rede minister Kalff, De talrijke menigte, die eerst de woor den van den vertegenwoordiger der koningin met groot enthousiasme had aangehoord, neemt weer een gepast stilzwijgen in acht als de vertegenwoordiger der regeering, Z. E x c. ir. J. Kalff, minister van waterstaat, het woord neemt en het viermanschap als volgt toespreekt Al -. S De geestdrift, waarmede de kranige bemanning van de „Uiver" tijdens haar thuisreis op verschil lende landingsplaatsen ontvangen is, bereikte haar clipiax toen he denmiddag de groote, sierlijke Douglas-vogel op het eigen nest neerstreek en de tienduizenden, die naar Schiphol waren gekomen, de lucht deden trillen van hun ge juich. Gezagvoerder Parmentier, eerste-officier Moll, radio-telegrafist Van Bruggen en boordwerktuigkundige Prins hebben voor hun prachtige daad, die de bewondering van de geheele wereld heeft afgedwongen en nieuwe mogelijkheden voor het wereld- luchtverkeer heeft geopend, den dank en de hulde van het vaderland, dat dezen Woens dag het aanzijn had geschonken van een nationalen feestdag, in ontvangst genomen Dank en hulde, waarin ook de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die door haar perfecte organisatie aan de onmisbare voor waarden voor het welslagen van deze he roïsche vlucht ten volle heeft kunnen vol doen, op overdiende wijze heeft gedeeld. „U i v e r"-d ag op Schiphol! Het dagenlang geklop en gehamer aan tribunes en hekken heeft plaats gemaakt voor het gegons der massa. De Amsterdam- sche luchthaven, dat immer interessante, intens levende plekje grondgebied in de een zaamheid van het polderland, moet van daag verbaasd zijn geweest over haar eigen beeld. Zij-heeft men weet het! hoogtij dagen gekend, waarop de belangstelling van de autoriteiten en publiek in de pers werd ontschreven met het stereotype zinne tje: „Schiphol bood reeds in den ocbtendr uren een levendigen aanblik!" Dezen Woënsdag zijh alle records op dit gebied met stukken geslagen en zou zulk een zinnetje min of meer lachwekkend heb ben aangedaan Reeds in den vroegen morgen begint, uit Amsterdam en uit gansch Nederland, de intocht der legioenenDe burgemeester van Haarlemmermeer, die het in zijn gebied het zwaarst te verantwoorden heeft, had een politiemacht op de been gebracht, die gedachten opwekte aan een leger, dat den strijd heeft aan te binden met een vele hon derden malen sterkeren vijand, die den pol der binnen valt met autos. en autobussen; per rijwiel, per boot en zelfs te voet. Een beeldspraak overigens, die dadelijk dient losgelaten te worden, want de duizenden en nog eens duizenden, die van heinde en verre optrekken met Schiphol als einddoel van 'hun tocht, waren in overgroote meerderheid gewapend met een flinke, hun door middel van de verschillende persorganen verstrekte dosis verkeersorders en dus volkomen op de hoogte van hetgeen zij doen en laten mogen. Getallen spreken hun eigen taal en dies heeft het wel zin te vermelden dat genoem de ambtsdrager, behalve over zijn eigen ge meentelijke politie, de beschikking had over honderd rijksveldwachters, honderd man marechaussee en tweehonderd man politie- troepen. Dat de medewerking van de Am- sterdamsche verkeersbrigade zeer gewaar deerd werd, spreekt wel van zelf! Uiter aard had ook de hoofdstad, yoor de toe gangswegen naar Schiphol, alsmede de ge meenten Amstelveen en Aalsmeer, een ge ducht aantal manschappen „in het geweer geroepen". De hoofdstad heeft zich aan het natio nale karakter van dezen dag aangepast. Al le gemeentelijke scholen zijn gesloten, de winkels mogen tot ien uur 's avond open zijn en de café's hebben vergunning om tot twee uur 's nachts muziek te maken. Van de openbare gebouwen, in de winkel straten in het centrum en in de buitenwijken is de driekleur uitgestoken. Ook de haven heeft haar feestgewaad aangetrokken en zoo is Amsterdam gereed om het dappere vier manschap op waardige wijze te ontvangen. Keeren wij thans naar de omgeving der luchthaven terug. Dank zij een door geniale hersenen uitgedacht plan om voor de smalle wegen rond Schiphol een complex van ver keersmaatregelen te scheppen, voornamelijk gebaseerd op een systeem van één-richtings wegen,en dat, wat de te volgen route's en „uitstappunten" betreft, onderscheid maakt tusschen particuliere auto's, autobussen, taxi's en rijwielen, voltrekt zich de intocht der legioenen hij bereikte tusschen 11 en 12 uur zijn hoogtepunt op voorbeeldige wijze. Er ontbrak aan dit alles alleen nog een auto-giro in de lucht, waarvan de bestuur der draadloos zijn aanwijzingen gaf Ook het verkeer te water is enorm; boot na boot meert aan de daartoe speciaal inge richte landingsplaatsen en ontscheept daar haar menschelijke lading. Op Schiphol. Op Schiphol fungeert de Koninklijke Ne- derlandsche Vereeniging voor Luchtvaart als gastvrouwe. Als wij eenige malen een speurtocht onder nemen zonder eenige hoop op volledig heid— ontdekken wij telkens weer voorname persoonlijkheden. Daar zijn behalve de offcieele sprekers van den middag onze minister-president, Dr. H. Colijn, die niet als regeeringspersoon, doch gewoon als be langstellende persoon is. Verder is de nnnis- ter Van Binnenlandsche Zaken, Z.Exc. Mr. J de Wilde, met zijn ambtgenoot van Water staat officieel aanwezig. Men concludeere uit deze opsomming niet dat het militaire element bij dit burgelijk festijn den voorrang heeft; de civiele autori teiten winnen het in aantal doch het ver melden van hun namen zou een kolom druks vullen. De tribunes! Zij zijn het die aan deze om geving een wonderlijk aspect verleenen. Het veld is van beton met in het midden een getimmerte, twee meter hoog en door bloemen, palmen en tapijten herschapen in een sierlijk podium, thans nog leeg, straks het middelpunt van duizenden oogenparen. De tribunes door het stadion afgestaan zijn onder de leuze: „Safety first!" met zwaar hekwerk afgesloten. Geestdrift wordt gewaardeerd, maar dan liever zonder een mogelijke bestorming van het veld Van den vroegen morgen af trekt Neder land de kijkarena binnen. Het is als een rivier met vele vertakkingen. Maar Schiphol is paraat. Niet voor niets hebben de organi satoren van dezen dag uren lang beraad slaagd, gewikt en gewogen. De menschelijke stroom wordt opgevangen en afgedamd naar de daarvoor bestemde plaatsen. De tijd verstrijkt en van lieverlede verwijnen de lege plekken op de tribunes. E>e randen van de kijkfronten zijn reeds vroeg ingenomen door belangstellenden, die zien een goede plaats wilden verzekeren, maar ook hier wordt het open veld langzaam aan opgevuld door de massa's. De orde-maatregelen zijn streng en afdoende. Volgens officieele op gave heeft de commissaris van politie tot zijn beschikking 6 hoofdinspecteurs, 17 inspec teurs, 16 brigades, 320 agenten, 14 ruiters, 40 man bereden marechaussee, 80 rijksveld wachters en 100 man personeel van de K.L.M., de laatsten in overall waarop zij het kenteeken van de maatschappij dragen. Het geheel vormt een machtig schouwspel van zeldzame bekoring. Waar men den blik wendt, ziet men menschen en vlaggen. Het doffe gegons, dat zich altijd hooren doet, waar een volksmassa bijeen is, wordt nu en dan overstemd door het zware geronk van motoren. Vliegtuigen komen en vliegtuigen gaan; de strakke regelmaat van het verkeer der internationale lijnen laat zich door niets bejnvloeden, zelfs niet door een beroemdheid als de „Uiver". 't Moet wel een buitengewone gewaarwording zijn om in deze oogenblik- ken Schiphol en omgeving in vogelvlucht te kunnen zien. In de voor de pers bestemde lokaliteit tijdelijke uitbreiding van de tot schrijfkamer bevorderde bagageruimte ter zijde van de hall ratelen ae telefoon-toestellen. De stenografie aan het andere einde van de lijn grijpen naar hun blocnote en leggen zoo de dictafoon deze taak niet heeft overgenomen nerveus-haastig gedicteerde stemmings beelden of meer zakelijke mededeeiingen vast. Havenmeester Dellaert moge zich af en toe het voorhoofd afwisschen. stationschef Thomosn moge zijn zorgen hebben het pad der journalisten gaat in deze contreien ook niet bepaald over rozen! Zij merken nau welijks het verschil tusschen de koude buiten en de genoeglijke warmte in de hall van het stationsgebouw. Telkens weer snellen langs de telefoondraden indrukken naar de redac ties der bladen. Zoo worden genoteerd: de spanning, waarmede drie echtgenooten en een verloofde de landing van de „Uiver" tegemoet zien; de aanwezigheid van vader en moeder Parmentier, de duizenden liters snert, die in de consumptietenten bij de ver schillende rangen in groote veldketels te trekken staan en hun weg vinden naar duizen den hongerige magen; de ontvangst van de regeerings-autoriteiten en van generaal Snijders, de aanwezigheid van ambulance auto's op het terrein en van een ambulance- boot voor den steiger tegenover den hoofd ingang van Schiphol; van een politiebarkas en een politiebcot verderop; ae muzikale marschen langs de tribunes en kijkfronten van de Koninklijke Militaire Kapel onder leiding van kapitein C. L. Walther Boer; de als maar pratende radio-omroepers, wier reportage gretig wordt aangehoord in hon derdduizenden kamers, in ons land en in de ovezeesche gewesten; de betrekkelijke genoe gens van eenige uren staan en honderd-en- een andere dingen De klok van elven is nauwelijks koud als de omroeper van het veld, de heer E Smits, chef van de propaganda-afdeeling der Fok kerfabriek, die reeds eenige malen hartgron dige waarschuwingen tot het publiek heeft gericht om de afzettingen niet te verbreken en en passant de massa over het afrijden na de huldiging en over de standplaatsen van tavi's en autobussen heeft ingelicht, den aan vang aankondigt van de door de Nationale Luchtvaartschool te geven demonstraties Dank zij op tal van plaatsen aangebrachte luidsprekers dringt zijn stem tot in alle uit hoeken van het veld door. In de richting van de vliegweide klinkt zwaar motorgeronk en even later stormt een sierlijke Koolhoven-F K 46, bemand met de instructeurs De Mul en Postma, den hemel tegemoet voor het demonstreeren van een aantal lessen en kunstvluchten. De duizen den op den grond krijgen, wat het eerste gedeelte betreft, zelf een lesje in de kunst van het sportvliegen, want de stem op den verkeerstoren maakt het publiek attent op de fouten, die met opzet door den zoogenaam den leerling worden gemaakt. Krasse fouter zijn er bij en vooral het behoorlijk vertegen woordigde jeugdige element onder de toe schouwers geniet er hoorbaar van. Ook de kunstvluchten vallen zeer in den smaak en een hartelijk applaus weerklinkt als het vliegtuig gelana is. Maar reeds doet opnieuw het geronk van motoren hooren. Thans is het een escadrille C.V.-vliegtuigen lichtgrijze machines van het marinevliegkamp „De Kooy' dat onder commando van den officier-vlieger le klasse Th. J. van Midde komt aanstormen en alvorens te landen een serie met bewonde renswaardige bekwaamheid uitgevoerde luchtexercities te zien geeft. Nog is het ap plaus niet bedaard of een nieuwe en buiten gewoon interessante afwisseling van het pro gramma wordt gebracht door den bekenden zweefvlieger Van Nijenhoff, die zich in Neer- land's grootste zweefvliegtuig, de „Adelaar", door zijn trouwen helper, den instructeur Sluijter van de N.L.S. met een sleepvlieg- tuig tot eenige honderden meters laat op trekken. Kort daarna demonstreert de heer Nijenhoff op prachtige wijze hoe men zoo'n motorloos vliegtuig, mits met de knepen van het vak kent, ook zonder sleepkracht in de lucht kan houden en er zelfs veilig loopings en andere toeren mee kan uithalen. Maar vóór het zoover is, vragen twee Koolhoven-lestoestellen, bestuurd door de was ,als zagen we ae golvende, bijna 50 000 man sterke menigte met eigen oogen. In de opwinding van de stem van den omroeper leefden we mede met de enorme spanning die langs en op het vliegveld heerschte. Achtereenvolgens komen de naaste familieleden het veld op. Mevr. Parmen tier met haar beide dochtertjes, die bloemen voor Pappie hebben meege bracht, mevr. Moll, mevr. Prins en mej. Geudeker, de verloofde van v. Bruggen Dan zien we een aantal ministers en telkens worden we op de hoogte gehou den waar de „Uiver" zich bevindt. Half twee De Uiver is de grens gepasseerd. 8 Minuten voor twee Ze is te Delft gesignaleerd. 4 4 minuten vóór twee.... Den Haag heeft de Uiver gezien. Op het veld wordt het nu merkbaar rustig. De gebruikelijke stilte vóór den even gebruikelijken storm is ingetreden. 't Is een stemming van wachten, rus tig afwachten met kloppend hari. Dan is een vliegtuig zichtbaar Maar neen, het is de „Uiver" niet, het is „maar" een gewoon vliegtuig. En daarin zit de heer Fokker, die op het laatste nippertje tóch nog uit Parijs i6 komen vliegen, om de stoere mannen van Melbourne persoonlijk de hand te drukken. Duizenden oogen zoeken het luchtruim af, 't is als wil men de Uiver naar zich toe hypnotiseeren. Inmiddels spreken mevr. Moll en de dochtertjes van Parmentier enkele woorden voor de microfoon, maar daar na gaan ze weer vlug naar 't midden- JT 3'- 1 -b instructeurs Somer en de Mul en luide bijvalskreten stijgen mede omhoog! de auto-giro, waarin de chef-instructeur der N L.S., de heer Schmidt Crans heeft plaats ge nomen, de aandacht voor een formatie-vlucht die, nadat de Koolhoventjes geland zijn, ge volgd wordt door een bijzonder interessante demonstratie van laatst genoemd toestel al leen, waarbij duidelijk wordt aangetoond dat snelheidsverlies voor zulk een machine van geen beteekenis is. Een serie knap uitgevoer de kunstvluchten met een Tiger Moth, weder om door den heer Schmidt Crans, de aan komst en een demonstratie van de beroemde „vijf vingers aan één hand" een esca drille jachtvliegtuigen van de Luchtvaart- afdeelinjj Soesterberg onder commando van den kapitein-vlieger van Weerden Poelman en lesdemonstraties met drie schoolvlieg- tuigen van de Nationale Luchtvaartschool besluiten dit uitnemend geslaagde lucht festijn, dat bovendien om het eens zoo re zeggen rijkelijk „besprenkeld" was ga- worden met de opwekkende muziek van de Koninklijke Militaire Kapel en de Amster- damste Post Harmonie. Voor de zooveelste maal in dit jaar heeft ook vandaag de radio-omroeper de luisteraars een regelmatig verslag ge bracht van hetgeen zich binnen de groote kijkarena afspeelde. En in onze gedachten leefden we mee met wat daar op Schiphol gebeurde. Het terrein, om straks de eersten te zijn, die de mannen kunnen begroeten. Mevr. Moll zegt nog: ,,'t Is wanhopig, om zóó lang op de proef te worden gesteld Ze vindt, dat 't nu lang genoeg geduurd heeft Vader Tijd tikt met volmaakte onbewogen heid de minuten weg en na iedere minuut wordt de spanning, grooter. 20000 volt is er niets bij, zegt de radio-reporter. Maar dan.,, ja, hoor.. daar is aan de horizon een stipje te zien. De „Uiver" wordt grooter en grooter en de menschenmassa wordt bij dit aanschouwen stil en als gehip- notiseerd volgt men iedere beweging van het vliegtuig. 't Geronk wordt hoorbaarde menschen grijpen naar hun hoeden en duizenden zak doeken zwaaien in de lucht. Met fantastische snelheid komt het vliegtuig op ons af. Fototoestellen wor- dea als geweren op zijn prooi gericht. En ja, om 6 minuten over twee pre cies op tijd tikt het intusschen uitge schoven landingsgestel na een tocht van duizenden en duizenden kilometers voor 'teerst weer den Hollandschen bodem aan. Soepel veert het toestel even om hoog, reusachtig strekt het zijn vleugels uit en met een fraaie loop gaat de taxi- tocht langs de tribunes beginnen. Do menschen, wild van enthousiasme, schreeuwen, gillen en nooit zal Schiphol een dergelijk lawaai hebben moeten verwerken. Paarden «tijgeren, publiek nerveus. Omroeper kan zich bijna niet inhou den. Hoihoihoi Het groote moment is daar. En in de cockpit zit de bemanning, verheugd over de behouden thuiskomst, verlangend naar vrouw en kinderen, maar ook met het beklemmend hart, hoe deze huldiging nietweer geslikt moet worden. Glunderend overziet Parmen tier de situatie, hij zoekt zijn vrouw en kinderen, dat is hem meer waard dan de geheele verdere entourage. Nog snuivend komt het toestel tot rust. En zie, daar wordt de trap reeds uit gelaten. Moll is de eerste, die zich aan de enthousiaste massa vertoont en hij is ook de eerste, die zijn vrouwtje in zijn sterke armen kan sluiten. Zoo heeft dan deze groote sensatie plaats en nog een enkel officieel gedeel te en de Melbourne-race behoort tot het verleden. Begeleid door familieleden, den direc teur Plesman en minister Colijn gaat dan de bemanning naar het podium, in stille berusting en kalme afwachting op hetgeen de sprekers haar denken te gaan zeggen. De omroeper verzoekt stilte. Na de door den vertegenwoordi ger van H.M. de Koningin tot u ge richte woorden, wil ik namens de regeering u hartelijk welkom heeten bij uw terugkeer in het vader land. Maar niet alleen uit naam van de regeering; ik weet te spreken namens geheel ons volk. Geheel Nederland heeft u met een geestdrift, die niet plotseling op een geesdrift, die niet plotseling op laaide om even snel, zooals zoo dik wijls, weer te verdwijnen, maar die onverflauwd heeft voortgeduurd in de dagen, waarin wij op uw terug komst moesten wachten en waarin wij anderen hebben benijd, die reeds eerder u konden bereiken en huldi gen. Het gevoel van geestdrift over uw overwinning was zoo overheer- schend, dat dit aan andere gevoe lens geen plaats liet. Gevoelens, die, nu gij weer voor ons staat, zich naar voren dringen, allereerst dat van dankbaarheid voor uw behou den thuiskomst. Ik behoef er slechts aan te herinneren, dal ook deze Melboumevlucht menschenlevens heeft geëischt, om met des te meer nadruk u en de uwen hartelijk geluk te wenschen met den goeden afloop van uw tocht. Ik houd mij overtuigd, dat daarnaast in uw hart dankbaarheid leeft voor de gaven, die u geschonken zijn en die u in staat heb ben gesteld tot stand te brengen datgene wat thans aller bewondering wekt. Ik weet dat menschenverdienste nooit ver der reikt dan het met zijn geheele persoon zich inzetten om alle mogelijkheden, die in hem zijn gelegd, in dienst te stellen van zijn taak. Onvermoeid zijt gij van Batavia ver der gegaan en na 90 uur en 17 minuten in Melbourne geland, thans einddoel van een wedvlucht, in de toekomst naar wij vertrou wen, eindpunt van een geregelden dienst. En tusschen uw vertrek van Batavia et uw aankomst te Melbourne heeft gelegen de nacht boven Albury, de stikdonkere nacht, die van u gevorderd heeft al uw bekwaam* heid, inspaning, doorzicht, rustige zekerheid, zelfvertrouwen, trouw aan het devies „vei ligheid vóór alles" en dientengevolge aller- meest geëischt heeft: zelfbeheersching. Beloond zijt gij met een veilige, geslaagde landing en met de hulpvaardigheid van ve len, aan wie ik hier dank en lof breng, e11 die u in staat heeft gesteld uw vlucht zoo spoedig mogelijk voort te zetten. Er zijn er in ons land duizenden, die m dezen zwaren tijd ook hun stikdonkere nach ten hebben, waarin het is alsof alle elemen ten zich tegen hen keeren en veilig landen uitgesloten lijkt. Mogen zij zich sterken aan uw voorbeeld van uithoudingsvermogen, en moge ook hun de hulpvaardigheid niet wor den onthouden. Mijne heeren. Bij uw aankomst te Mel bourne is aan u het bewijs gegeven van de waardeering van H.M. de koningin en Haar regeering over de wijze, waarop gij oen naam van Nederland in de luchtvaart hebt hooggehouden en bevestigd. Duizenden staan gereed u daarvoor te huldigen en f danken. Moge ik tenslotte een woord van vreugd uitspreken over iets, dat uitgaat boven d' waardeering voor uw vliegtocht, n.1. daai over dat uw daad in staat geweest is oj1 volk, diep gebukt onder de nooden van w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10