Dobbelmann lekker.tnaii! Amstetdamsche ïBeucs «Sf Jhi&licaües £aatste A Staatsloten} SBucgecfoj&e Stand Stad en Ümqeoinq De zegetocht begint, ZUIDSCH AR W OUDE, DRANKWET, (Staatsblad 1931, nr. 476), MR. BAUDUIN. t „GAITE" IN UTRECHT AFGEBRAND, Eigenaar zeer zenuwachtig. GROOTE TREINVERTRAGING. Een wagon te Amsteniam ont spoord. BRAND TE NIJMEGEN. vau Woensdag 21 November 1934. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. Koers vat) beden fe: Kopenhagen (Niet officieel) 1ste klasse, 3de lUat Trekking van Woensdag 21 November 1934 Hooge Prijzen 300— 16219 Prijzen van 20 321 422 830 927 1791 1830 1920 1985 3286 2615 2824 2998 3033 3527 3569 3644 3654 3683 3915 4249 4341 4451 4805 4781 4944 4969 5176 5520 6029 625 6695 6701 6945 7133 7910 7938 8154 8566 8599 8775 8942 8305 9336 9357 9541 9574 9923 10171 10238 30512 10625 10604 11497 11722 32150 12224 12291 13298 13519 13712 13940 14846 14972 15221 15647 U732 16162 16190 1629] 16306 16740 16995 17244 17352 17730 18494 18891 18928 18982 19170 19242 19409 19454 20907 21131 21403 21476 21479 21531 21910 22020 22415 22640 22961 23104 23540 23668 23720 23853 Verbet, late klasse lete Ijst: 14379 m i. 14349. zen tijd, een oogenblik te bevrijden van dien druk, gestaald te worden door uw voorbeeld van wilskracht en zich over tè geven aan de geestdriftige blijheid over het Nederlandsche succes. Niet alleen om de bezieling, die vau haar uitgaat en onze weerstand verhoogt, maar meer nog omdat zij heeft geopenbaard hoe in ons volk, misschien meer dan het zich bewust is, leeft het nationale besef, dat ons allen samenbindt en de zekerheid vormt voor he behoud en de eenheid van ons Vaderland. (Applaus.) Rede dr. W. de Vlugt. De derde spreker is de burgemeester van Amsterdam, dr. W. de V 1 ugt. Het zij ook mij vergund aldus vangt hij zijn rede aan een enkel woord tot de be manning van de Uiver te richten. Uit het groote aantal belangstellenden, dat op de Amsterdamsche luchthaven Schiphol veree- nigd is, blijkt, hoezeer Nederland met de prestaties van de bemanning heeft medege leefd. De belangstelling begon van het oogenblik toen bekend werd, dat de K.L.M. in de race LondenMelbourne zou mede dingen. Met spanning werd de 20ste October tege moet gezien en de spanning steeg, toen de deelnemers zich op Mildennall verzamelden, om den langen tocht naar het vijfde wereld deel aan te vangen. In Nederland volgt men van uur tot uur de verrichtingen van het Ne derlandsche toestel. De Cornet gaat vooraan, de Uiver volgt. Zal deze stand zoo blijven? Met de regelmaat van een uurwerk volgt de Uiver ziin tocht. Etappe na etappe wordt ge- noijien. In een recordtijd wordt Ned.-Indië be reikt. En het gaat weer verder. Maar dan komt er plotseling een tegenslag. Op den druiligen herfstdag van 22 October bereikt Nederland de tijding, dat de Uiver tengevol ge van slecht weer uit den koers is geraakt. Zal de bemanning den weg weer kunnen vin den? Of zullen zij, in het gezicht van de ha ven, nog falen? Angstig wacht heel Neder land af. In spanning gaan de uren voorbij. Daar komt het bericht, dat het vliegtuig vei lig op een renbaan in Albury is geland. leder weet, hoe men over deze schitterende landing denkt. Hoog laait het enthousiasme op. Spontaan wordt de vaderlandsche driekleur ontplooid Men zegt wel, dat Nederlanders niet gaarne van hun gevoelens naar buiten laten blijken, maar nu laat ook de meest gereserveerde Hollander zich gaan. Daar was reden voor. Immers zooals in de zestiende- en zeventien de eeuw onze zeevaarders de wereld door hun tqchten over den Oceaan verbaasden, zoo hebben nu onze luchtvaarders de bewon dering der wereld afgedwongen voor hun tocht naar Australië. Deze tocht beteekent meer dan een goed volbrachte luchtreis; deze tocht is voor Nederland een voorbeeld van kloeke vasthoudendheid, van durf en energie. Voor geheel Nederland is de behouden te rugkomst van de Uiver een feest, maar voor Amsterdam is zij dat wel in het bijzonder. Want de Amsterdamsche luchtvaarthaven is als het ware de moederhaven van dit vlieg tuig, Daar is het opgestegen, om zich naar Mildenhall te begeven; daar is het heden- middag weer gedaald. Het gemeentebestuur heeft bewondering voor de grootsche prestatie, welke is gele- verd. Mijnheer Plesman! In U ziet het ge- i meentebestuur de stuwende kracht, die het mogelijk maakte, dat de K.L.M. kon mede dingen. i Mannen van de „Uiver"! Uw vasthou. dendheid, Uw energie, Uw kundig navigee- ren maakten het mogelijk, dat met Gods hulp de tocht tot een goed einde werd ge- bracht. En Gij hebt dat goede einde bereikt, niet door roekelooze waaghalzerij, niet door alles op één kaart te zetten. Neen! Met Hollandsche bedachtzaamheid zijt Ge ver der gegaan, gedachtig aan het devies, dat „Veiligheid voor alles gaat". Mijne heeren Plesman, Parmen- tïer, Moll, Prins en van Bruggen! Het gemeentebestuur heeft het niet alleen bij woorden willen laten; het heeft U ook een stoffelijk blijk van zijn bewondering willen geven en heeft daarom besloten, U allen de zilveren medaille der gemeente te verleen en. Mijne Heeren! Namens het ge- meentebestuur wensch ik U hier mede van harte geluk. Rede generaal b.d. C. J. Snijders. Daverend applaus op alle rangen volgt op deze mededeeling; dan, als de stilte is teruggekeerd, treedt de vierde spreker, Z. Exc. generaal b.d. C. J. Snijders naar voren voor het uitspreken van de volgende rede: „Als van ouds belangstellend in de lucht vaart, stel ik het bijzonder op prijs hier een kort woord tot U te mogen spreken. Ik stem van ganscher harte in met de vele welge meende woorden van warme hulde en op rechten dank, welke U op Uwen triomftocht, alom en tot hier in zijn eindpunt werden toegesproken, Maar ik zal ze niet herhalen. Ik wil U liever zeggen hoe ik de „Uiver' - vlucht zie in het kader van ons nationaal leven. En ik wil het uitspreken, dat ik Uwe terecht zoo hoog geroemde daad beschouw als de schitterende bekroning van een grootsch opbouwend werk, door het Neder landsche volk onder leiding en medewer king zijner beste zonen verricht. Q® achtergrond van dit alles zie ik het Nederlandscne volk, dat altijd bereid om moed en energie, durf en ondernemingsgeest j^vt(^erfn 7" van den eersten aanvang af de Nederlandsche luchtvaart met belang stelling en sympathie is tegemoet getreden, welke gevoelens gaandeweg zijn gegroeid tot een innig medeleven en krachtigcn zede- lijken en da ad werkt lijken steun. Zoo zie ik de Nederlandsche luchtvaart, opgebouwd door de eenheid en samenwer king der natie, verrijzen ten aanschouwe van de gansche wereld als een indrukwekkend gedenkteeken van Nederlandsche volkskracht. En gij, Mijne Heeren! hebt door Uwe roemvolle daad Uwe namen onuitwisebbaar gegrift in de zuilen van oat groolsche monu ment, opdat zij daar tot in lengte van dagen zullen getuigen van de schoonste eigenschap pen van Holtand's zonen: moed en volhar ding, bekwaamheid en degelijkheid, trouw aan eer en plicht. Hiervoor breng ik U, overtuigd te spreken namens het gehcele Nederlandsche volk, hulde en ^ank". Rede ir. J. F. de Vogel. Vervolgens is het de voorzitter van de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor de Luchtvaart, ir. J. F. de Vogel, die de be manning toespreekt: „Het is niet denkbaar, dat aan de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart in wier naam ik hier spreek, evenals in die van het Comité Vliegtocht Nederland—Indië en van de acht groote organisaties op luchtvaartgebied hier te lande, een grooter voorrecht te beurt valt, dan uiting ie geven aan hare bewondering, haar enthousiasme, hare dankbaarheid aan de vier mannen, die zoo juist in ons midden zijn teruggekeerd. Het is het voorrecht van dezen modernen tijd dit zoo lang onbereikbare te hebben zien verwezenlijken. Hoe kort is het nog geleden, dat na lang zoeken, na vele bittere teleurstel lingen een schok door de geheele menschheid voer, toen het eindelijk den Gebroeders Wright gelukte zich gedurende korten tijd, over geringen afstand en op luttele hoogte van de aarde los te maken. Hoe hebben wij allen getrild toen Blériot met een toenmaals noodige groote stoutmoedigheid van den vasten Europeeschen wal uit het Britsche eilandenrijk door de lucht bereikte. En nog zoo heel kort is het geleden, dat deze experimenten uitgroeiden tot practische organisaties, die dat onmogelijke waarvan de dichters zongen, hetwelk slechts in enble- men en symbolen tot uitdrukking kwam, in dienst van de menschheid kwamen stellen. De oprichting van de Kon. Luchtvaart Mij. was zulk een daad. Zoo kort geleden, zoo snel gegroeid, zoo sterk in het bereikte! Ons buigende voor de onmiskenbare hulp en zegen die uit geen menschenbrein ont sproot en door geen menschenhanden tot stand kwamen, willen wij hier dank en hul de brengen aan hen op wier werk die zegen heeft mogen rusten. Heel Nederland, geheel onze op schier ieder gebied zoo verdeelde natie, heeft zich door een hecht cement verbonden gevoeld in de waardeering voor deze daad Het Ne derlandsche volk is hier in al zijne gele dingen eendrachtig aanwezig voor hetzelfde doel. Hulde brengen aan de Uiver-beman- ning. Zou dit mogelijk zijn, zoo men hier niet bewust of onbewust voelde het onzichtbare, het ideale dat achter hun daad staat en dat, ik ben er zeker van, ieder van deze vier mannen gedragen heeft en hen ook thans doet berusten in deze steeds zich herhalende huldebetoogingen, die zij nu reeds op hun tocht over den halven grooten cirkel der aarde alom in ontvangst moesten nemen. Dat de Nederlandsche luchtvaart groot kan zijn, staat na de daad van deze vier mannen ons als een stralend feit vcor oogen. Zij hebben zich hiervoor gegeven met al hun kracht, hun kunnen, hun durven, hun doorzetting. En het werk van hun hoofden en handen is geworden tot een bezieling van ons allen, tot de erkenning dat in dezen tijd van mislukkingen, teleurstellingen, nood en leed, toch groote dingen mogelijk zijn, die in zich dragen het vertrouwen op een betere toekomst. Hebt daarvoor dank gij mannen van de „Uiver". Toespraak ir. A. Wurfbain. Kort en krachtig is het woord van den laatste» spreker, ir. A. Wurfbain, voor zitter van den Raad van Beheer van de K.L.M.: „Commandant Parmentier, dappere bemanning van de „Uiver", Bij alle welverdiende hulde, die U aan gene en deze zijde van den evenaar ge bracht is voor Uw werk, voeg ik thans die van het Bestuur, de Directie en het geheele personeel der K. L. M. Met welke gevoelens ik dit doe behoef ik niet met vele woorden aan te dulden. De wijze, waarop U Uw groote tmk volbracht heeft, strekt U tot eer, de K.L.M. tot heil en het Vaderland tot roem. Het hart van elk Vaderlander heeft getrild bij het meeleven van Uw onver getelijke daad en die gevoelens zullen thans plaats maken voor een gevoel van groote dankbaarheid, dat wij U thans weer behouden in ons midden zien na Uw welvolbrachte taak. Ieder der duizenden, hier thans aan wezig, voelt behoefte U dien dank te brengen en ik noodig U, alle aanwezi gen, uit die gevoelens samen te vatten door In te stemmen met de tonen van Valerius' Dancklied. Warm en gedragen klinkt dtt lied over het wijde veld. Maar nauwelijks zijn de laatste woorden verklonken en heeft Parmentier met een kort woord dank gebracht voor deze overweldigen de hulde, of de geestdrift laait weer op. Hartelijke toejuichingen vergezellen de bemanning, de dames en het voorname geleide bij de korte wandeling naar het stationsgebouw, waar het vierman schap, onder het ronddienen van de eere-wijn, eenige momenten van welver diende rust geschonken wordt. Maar de legioenen vragen om méér. Een open versierde auto rijdt vóór; Par mentier, Moll, fan Bruggen en Prins treden naar huiten en nemen plaats In den wagen.'De eère-ronde, beginnend bij tribune A., dan langs de tribunes BI, C., D., E. en F., vervolgens rechtsomkeert en dan weer langs dezelfde tribunes naar tribune G» en zoo verder langs het geheele uitgestrekte front van staan plaatsen voltrekt zich onder een orkaan van gejuich. Het publiek zwaait met hoeden, petten, zakdoeken en de vier dapperen, op wie deze ongekende geest drift een schier verbasterenden indruk moet maken, laten hun vermoeidheid voor wat zij is en nemen met blijde, lachende gezichten en groetend naar alle rangen, deze grootsche hulde in ont vangst. Dan rijdt de auto met een grooten boog tot achter de tribunes A. en B., waar hij zijn plaats inneemt in den lan gen stoet van wagens, die zich daar in- tusschen heeft opgesteld. Korte bevelen weerklingen een groot aantal politie motoren met zijspan, dat het escorte vormt kiest zijn positie en dan neemt de zegetocht naar de hoofdstad via Amstel veen, de woonplaats van Parmentier, een aanvang. Onmiddellijk achter het politie- geleide aan den kop een auto met be stuursleden van het Initiatief Comité Amsterdam, dat de huldiging binnen de grenzen der stad heeft georganiseerd. Daarachter de wagen met de helden van dezen dag, onmiddellijk gevolgd door een auto van den V. A. R. A. omroep, voorzien met een kortegolf-installatie; dan de wagen met de heeren Gilissen en Domenie en hun dames en vervolgens nóg zeven auto's met allerlei hoogge plaatste autoriteiten. Een autobus met een groot aantal journalisten en nog een afzonderlijke persauto vormen de afsluiting van de zen stoet, die een nieuwe grootsche hul diging op het Museumplein te Am sterdam tegemoet rijdt. Een huldi ging welke op haar beurt weer gevolgd zou worden door een derde, waartoe met het Carlton Hotel als achtergrond, de Vijzelstraat tusscheu Singel en Heeren gracht, met een lichtsterkte van 50.000 Watt herschapen zou worden in een filmatelier en de bemanning, staande op een speciaal aan het hotel aangebracht balcon, de lenzen en microfoons der filmbatterijen en de immense belangstelling van een nieuwe volksmassa op zich gericht zou zien Dan tot slot van den dag een huldigings diner in hetzelfde hotel met eenige honder den aanzittenden 1 En toch reeds door die grootsche ma nifestatie op Schiphol, waaruit de legioenen nu langzaam wegtrekken uren zullen voorbijgaan eer rust en stilte weer het deel zullen zijn van het poldergebied heeft Ne derland, met Amsterdam aan het hoofd, op ondubbelzinnige wijze getoond dat het, zoo als het door de eeuwen heen niet anders is geweest, zijn zonen goed en waardig weet te eeren! Vlet gezonken Dinsdagmiddag is een vlet, waarin on geveer 2000 K.g. kool was geladen, gezon ken in de Voorburggracht ten hoogte van de Coöperatie „Nieuw Leven". De kool, eigendom van den koopman P. B., werd later opgevischt. OVERLEDEN: Nicolaas Blar.kendaal 88 jaar. Hen drik van Trienen 83 jaar. Johanna de- Groot wed. Hendrik Kaptein 80 jaar. Ingekomen is een verzoek van E. RCMAR, alhier, om een VERLOF B verlof voor den verkoop uitsluitend van alcoholvrijen drank voor gebruik ter plaatse van verkoop in het per ceel FNIDSEN nr. 115. Binnen twee weken na dagteekening dezer kan een ieder schriftelijk bezwaren tegen liet verleenen van dit verlof in dienen. Alkmaar, 21 November 1934. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, F H VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. (Ongecorrigeerd TWEEDE KAMER. Voortgezet wordt de behandeling der begrooting van economische zaken van het departement voor 1935. De heer Kampschoor betoogt, dat het aanpassingsproces voor den tuinbouw zeer moeilijk zal zijn. Spr. dringt aan op verlenging van de crisis-pachtwet. De heer v. d. Heuvel betoogt, dat de contingenteeringsmaatregelen niet de verwachte resultaten hebben opgele verd. Spr. ziet meer nut van invoerrech ten. Hij betuigt zijn instemming met de benoeming van een directeur-generaal vau den landbouw. De heer van Kempen betoogt, dat verschillende contingenteeringsmaatre gelen te langzaam werken en handel en nijverheid in onzekerheid brengen. NIEUW TELEFOONNUMMER. De heer Haijtema deelt in dit nummet zijn nieuwe telefoonnummer mede. En gedachtig aan het: „Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst", heeft hij voor de kinderen een atractie uitgedacht, die niet alleen de kinderen zal bevallen, maar óók de huisvrouwen ongetwijfeld een gezellig thee uurtje zal bezorgen, In den ouderdom van 68 jaar is te Amster dam overleden mr. A. P. Bauduin, oud- cantonrechter, die te Amsterdam voorheen rechter in de rechtbank te Maastricht, Hedennacht drie uur is brand uitgebroken in het cabaret „La Gaité", gelegen aan de Vischmarkt en het Domplein te Utrecht. De eigenlijke ingang is aan de Vischmarkt- zijde, terwijl ook een achteruitgang aan het Domplein is. De brand is uitgebroken in de barzaal van het cabaret aan de achterzijde op de eerste verdieping. Toen een der omwo nenden de brand ontdekte, sloegen de vlam men reed naar buiten, zoodat, toen de brand weer arriveerde, het gebouw in lichterlaaie stond. Met in totaal 11 slangen tastte zij het vuur aan, n.1. met 5 voor en 6 achter. Hierbij ondervond de brandweer groot voordeel van de speciale brandinstallatie aan het Dom plein, waardoor het de brandweer mogelijk is een zeer groot aantal slangen op de wa terleiding aan te sluiten. Er dreigde nog een oogenblik gevaar voor de rechts en links van „La Gaité" gelegen perceelen, doch de brand weer slaagde erin uitbreiding te voorkomen. De eigenaar verscheen eerst om half vier op het tooneel van den brand en verkeerde in zeer zenuwachtigen toestand. Hij werd di rect door de politie verhoord. PROF. DR. W. DE SITTER OVERLEDEN. In den ouderdom van 62 jaar is in den afgeloopen nacht te zijnen huize over leden prof. dr. W. de Sitter, hoogleeraar in de Astronomie aan de Leidsche uni versiteit. Bij het rangeeren van een trein geraakte een wagon uit de rails. Hierdoor raakte een der afgaande sporen op het Oostelijk empla- cements-eiland versperd, zoodat geen treinen konden vertrekken. Het onspoorde rijtuig werd van de rest van de trein losgekoppeld, waarna het grootste treingedeelte kon wor den weggereden en men vervolgens aan het werk ging om den ontspoorden wagon te ruimen. Zoowel de aankomst als het vertrek der treinen in oostelijke richting ondervond groote vertraging. Inmiddels zag men kans den sneltrein naar het Noorden van 11.07 op tijd te doen ver trekken. De personentrein in de richting Amersfoort van 10.43 uur vertrok echter pas 111$ «HA® LICHTE PIJPTABAK Rookt Oobbolmonn'o Tabek on f4 4 n »n4»r»I om 11.32 uur. Tegen ruim half twaalf was het verkeer reeds zoodanig geregeld, dat het vertrek der treinen in oostelijke richting weer op tijd kon geschieden. EEN JEUGDIGE DIEVEGGE. Te Maastricht zijn ten nadeele van mevr. K. twee kostbare ringen ter waar de van 800 gestolen. De dievegge, een meisje van 10 jaar, dat zich reeds aan meerdere kleine vergrijpen had schul dig gemaakt, is door de recherche aan gehouden. De gestolen voorwerpen zijn opgespoord. Gisteren tegen den avond heeft brand gewoed in de Amsterdamsche brood- en banketbakkerij van den heer A. de Vries aan de Ziekeretraat te Nijmegen. De brand bleek te zijn ontstaan in een pak- kamer, grenzende aan de bakkerij. Het vuur deelde zich mede aan den winkel en trok langs de trap naar de eerste en tweede verdieping, waar de kamers aan de voorzijde door het vuur werden aan getast. De vlammen drongen door tot den zolder, waardoor een deel van het dak wegbrandde. De brandweer be streed het vuur met eenige stralen op de waterleiding en was den brand weldra meester, De schade aan winkel en bak kerij vallen nog al mede. De boven kamers zijn uitgebrand, Verzekering dekt de schade. (Ontvangen per draadlooze telefoon). 1931 1934 1934 1934 1930 STAATSLEENINGEN. 4 Nederl. 4 4 Ned -Indië 4 5!4 Duit» hland idem met kettingverklaring BANKiNaicU iNütN. AtDsterd Bank Handel Mpii. Cert. v. 1000 Koloniale bank Ned Ind Handelsbank Rotterd Baak (NDUSTR. OND. BINNENL Alg Kunstzijde Uaie v. Berkels Patent Calve Delft Cert. Nederl. bord e* 40 afsl. Philips Gloeil. Gaai Beeit Unilever INDUSTR. OND 9UITENL Ara Smelting Anaconda Bethleb Steel Cities Service S'eel comm. tl S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned lor*, buiket Uuia Vorstenlanden Dito actiooa MIJNBOUW. Alg hxplo' Mij. Boeion Rediang Lebong PETROLEUM. Dordtecha Patr. Kon. Patr Pat tak Continent»' Oil Shell Union RUBBERS Amsterd Rubber Ueli Bei Rubber He««e Rubber Oostkust Saroaiiiadi latere. Rubber SCHEEPVAARIEN. Kon. Ned Stoomboot Scheepvaart Uoie TABAKKEN. Dell Batavia Oude Dell Senembah AMER SPOORWEGEN. Atchison lopeka Southern Railw Cert, Untoo Pacilic $Noteerlntf per 50 •h,dividend. PRdf ONP! ATIE Vorige koere fkzclatm. NIET OFFICIEEL NewYork Londen Berlijn Parijs B ssel (Belga) Batal Stockholm Oslo Madrid iiiiiii,,!, Italië j Vorige koers 101% 1-1% D »/8 100% 23% 25»/, 1043/, 34% 30i/, 59 63 33 2.i/} 43 224'/, /17 riyt 22 öVa IVti 21% 37, 14 64 62 11 5.90 132 50 165 1161/s 115»/ 82% 10*/, 4Vt« 85% 53% 62 297, 46% l»/n 3% 30 1388/! 114 123 3>»/, 9% 63% pl.m. 1.80 pl.m. 1.45 101% pl.m, 2.00 2 i 25% 23% 257, 34% 1C4 31 53% 83 33 223 218 76-% 2tb% 71%-! 76-% 6V.<t-i 37, 17% 147 148 148% H% 12% 12% 132 52 132$ 5} fc3 10«/io 4% 135%-) »3% 86 55%-i 27 46 IV» 1% '3~% 116 125 61% pl.m. 2.15 23% 757,-6 135»/, 86% 55% 47|.lè 1 pCt Heden 1 pCf. WISSELKOERSEN AMSIERDAM. 9 f Vorige koers 1 48 7 36"/, 59 48 9 '5% 34 52 45 00 32 80 37 90 •*6 90 20 20 I2.t5 Koers op beden 2 uur 143 7 38% 59 50 9 15 34 50 43 CO 33 00 38 00 37 00 2C20 U.t5

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11