Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart. Luchtvaart Onderhoud met dr. ir. E. B. Wolff. Instituut, dat op wetenschappelijke wijze arbeidt aan de vervolmaking van het vliegtuig. Pondgang door de afdeelingen. TURNER HEEFT GROOTE PLANNEN. £cUtd: MjuUlbQUW 'fxMxutcïaal Hieuws IR. VAN GILS VERLAAT DE ZUIDERZEEWERKEN. DE LANGENDIJK HEEFT 25 JAAR GAS. STOMPETOREN. Jiunsi en W etenschap dat over de beroepsathletiek n a. v het plan van C'iris Berger, om wielrenner te worden Han G. Hoekstra schrijft een paar aardige dingen over de sport, onder den titel „De hand in de grabbelton". Verder wordt er het ijshockey-tournooi to Am sterdam verslagen, Groothoff schrijft het een en ander over modderige terreinen en over den wedstrijd NoadJuliana. Verder zijn er de bekende vaste rubrie ken en een zeer groot aantal kiekjes van sportgebeurtenissen. In een oud gebouw op het voormalig marine-etablissement aan de Groote Katten burgerstraat historisch plekje Amster dam, dat herinneringen opwekt aan den bloeitijd der Oost-Indische Compagnie, te vens de geboortegrond van de eens zoo be roemde „Zeven Provinciën" verricht, met de voornaamheid en de rust, die het werk der wetenschap kenmerken, sinds het laatste jaar van den wereldoorlog, de Rijks-Studie dienst voor de Luchtvaart zijn verantwoor delijken arbeid. Een arbeid, die kort omschreven be staat in het nemen van proeven op het ge bied der luchtvaart, het geven van adviezen over luchtvaart en aanverwante onderwer pen aan regeringslichamen en particulieren en het verrichten van werkzaamheden, die, in verband met de uitvoering van de lucht vaartwet door het ministerie van Waterstaat aan dezen dienst zijn opgedragen. Daar onder vallen het toezicht op den aanbouw van vliegtuigen en motoren, alsmede het op stellen en zoo noodig wijzigen van de techni sche voorschriften voor het verkrijgen van bewijzen van luchtwaardigheid van vliegtui gen, zweefvliegtuigen en motoren. De dienst legt de resultaten van zijn arbeid vast in cijfers, grafieken en rapporten en heeft daardoor de beschikking gekregen over een schat van gegevens, die tot heil van onze luchtvaart worden aangewend en haar mede den grooten naam hebben bezorgd, die zij tot ver buiten de landsgrenzen draagt. Onze bijzondere verslaggever heeft dezer dagen door de afdeelingen van den Rijks- Studiedienst voor de Luchtvaart kortweg RSL genoemd onder deskundig geleide een rondgang gemaakt, waaraan vooraf is gegaan een onderhoud met den directeur, den heer dr. ir. E. B. Wolff, die zich on danks zijn drukke werkzaamheden bereid verklaard had, het een en ander over de tot standkoming en de werkwijze van den Dienst mede te deelen. Het was in den oorlogstijd aldus ont- leenen wij aan deze mededeelingen dat zich de behoefte aan het bezit van een Insti tuut, dat zich uitsluitend zou bezig houden met onderzoekingen ten dienste van onze luchtvaart, sterk deed gevoelen. In het bui tenland had het vliegtuig dat zijn groote waarde als verkennings- en gevechtsobject onomstootelijk bewezen had een ontwikke lingsgang doorgemaakt welke de op Ne- derlandsche grondgebied gedaalde en ge annexeerde vliegtuigen waren ten deze even zoovele voorbeelden! duidelijk aantoonde dat ook op dit gebied de techniek groote vorderingen had gemaakt. Onze hoogere legerleiding begreep, dat wilde Nederland niet achterblijven, het noodzakelijk was, het vliegtuig tot een object van diepgaande wetenschappelijke studie te maken. In dit verband ontving dr. Wolff met Kerstmis 1917 van den voorzitter van het Munitie bureau, prof. van Royen, die daartoe han delde in overleg met den Commandant van de Luchtvaartafdeeling en met den toenma- ligen opperbevelhebber van land- en zee macht, generaal Snijders, de opdracht een studuie-bureau voor de luchtvaart in te richten. Met de voorbereiding werd, in Januari 1918, een aanvang gemaakt en ook hier bleek de waarheid van het spreekwoord dat alle begin moeilijk is. Men vorderde slechts langzaam, wijl het verkrijgen van de vereischte inlichtingen met groote moeilijk heden gepaard ging, terwijl bovendien het materiaal voor een deel uit het buitenland moest komen. Niettemin werd met kracht en energie voort gewerkt in de begrooting van 1918 was een aanzienlijk bedrag voor dezen Dienst uitgetrokken en al spoedig kon op verschillende gebieden worden gead viseerd. De opening van het laboratorium, dat een zeer belangrijken schakel in de werkzaamheden vormt, geschiedde echter pas in April 1919. Centraal Instituut. De Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart heeft aan den eenen kant te doen met het militaire vliegwezen, met de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en met de Na tionale Luchtvaartschool en aan den ande ren met de vliegtuigfabrikanten. Vooral door den uiterst snellen vooruitgang van de techniek zien zoowel de exploitanten als de fabrikanten van vliegtuigen zich tegenover vraagstukken geplaatst, die door hun ge compliceerdheid slechts kunnen worden op gelost door specialisten op het gebied, dat des vliegtuigs is. Zoo krijgt o.m. de R.S.L., die zich ont wikkeld heeft als een Centraal Instituut, dat zoowel voor de civiele als voor de mili taire luchtvaart werkzaam is, doch adminis tratief ressorteert onder het Departement van Waterstaat, vragen van Fokker, Kool hoven en de K.L.M. Die vragen kunnen betrefffen kwesties over de aanschaffing van vliegtuigen, over den invloed van tech nische veranderingen op de vliegeigen- schappen, alsmede over die eigenschappen zelf. Voor de oplossing van dergelijke vraag stukken heeft de dienst de beschikking over een staf van ingenieurs, die in hun arbeid worden bijgestaan door technische en ad ministratieve ambtenaren. Behalve de proeven in het gebouw ge schieden er, hetzij op Schiphol, Waalhaven of Soesterberg, proefnemingen met de vliegtuigen zelf door de ingenieurs-vliegers dr. ir. H. J. van der Maas en ir. S Wynia. De ervaringen, op bijzondere proefvluch ten in luttele uren opgedaan, geven veelal stof voor verscheidene weken arbeid bin nenskamers Naast adviseerend, contro leerend werk. De R.S.L. oefent verder de verplichte controle uit op den aanbouw van burgerlijke vliegtuigen. Zonder btt zoogenaamde lucht- vaardigheidsbewijs wordt geen enkel civiel vliegtuig „tot het luchtruim toegelaten". De controle geschiedt met assistentie van dén militairen controledienst en ook hier doen zich weer, evenals op het gebied van alle proefnemingen op luchtvaartgebied, de on schatbare voordeelen gelden van de centra lisatie Zoo geschiedt de controle in de fa brieken door dezelfde personen en wel, wat de militaire vliegtuigen betreft, volgens de aanwijzingen van de militaire autoriteiten en voor de civiele vliegtuigen door den Dienst. Ook worden, zoo noodig, voor de constructie van militaire toestellen, door den Dienst adviezen gegeven. Voorschriften. Een zeer belangrijke materie, behoorende tot het uitgebreide arbeidsveld van den R.S.L., wordt gevormd door de opstelling van de voorschriften, waaraan elk vliegtuig op zichzelf moet voldoen, wil het aanspraak maken en dat doet het natuurlijk op het verplichte bewijs van luchtwaardigheid. Dit geschiedt voor de civiele /liegtuigen door den dienst zelf, voor militaire vliegtui gen treedt een commissie op, waarin de RSL zitting heeft, zoodat ook hier weer een een heid in de werkwijze gewaarborgd is. De voorschriften, waaraan elk civiel vliegtuig dat tot het internationale verkeer wordt toe gelaten moet beantwoorden, worden opge steld door een Internationale Luchtvaart commissie. In een sub-commissie van dit lichaam heeft dr. ir. Wolff zitting. Zij betreffen men zal het zich reeds afgevraagd hebben als hoofdzaken de sterkte, de vliegeigenschappen en de uitrusting van het vliegtuig, terwijl daarnevens elk „opgeleverd" vliegtuig aan controle-proeven wordt onderworpen; voor civiele vliegtuigen door den RSL, voor de mi litaire toestellen door een militaire commis sie, waarin het beproefde systeem! een lid der staf van den Dienst zitting heeft. Het werk zelf is verdeeld over een aantal afdeelingen, die in het gebouw zijn onder gebracht: de Vliegtuigen Afdeeling A., voor de eigenschappen van vliegtuigen en de vliegproeven, waar dr. ir. H. J. van der Maas en ir. S. Wynia den scepter zwaaien; de Vliegtuigen Afdeeling B., voor de sterkte berekening; het terrein van dr ir. A. van der Neut; voorts de Aërodynamische Afdeeling (ir. C. Koning)de Afdeeling voor materiaal onderzoek kortweg Materialen Afdeeling ge naamd, werkplaats van dr. ir. L. J. G. van Ewijk en tenslotte de afdeeling voor lucht waardigheidscontrole en motorkennis, waar van ir. A. G. von Baumhauer aan het hoofd staat. Adviezen. Wanneer zich een geval voordoet, dat een vliegtuigbouwer een toestel wil construeeren, hetwelk in verschillend opzicht afwijkt van de bestaande typen, zal hij in zijn project op kwesties stuiten, waarvan vooraf niet te zeggen valt, welken invloed deze in de prak tijk zullen uitoefenen. De weg van het ad vies van den Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart, staat nu voor hem open. Zoo noodig volgt nu in de afdeelingen een gan- sche reeks van proefnemingen, waarbij veel al van modellen hetgeen uiteraard een veel goedkoopere werkwijze is, dan dat na den bouw van het vliegtuig veranderingen moe ten worden aangebracht en beproefd ge bruik wordt gemaakt. Uiterst zorgvuldig wordt nagegaan welke invloeden wijzigin gen in den vorm van het vliegtuig en ver schillen in de afmetingen uitoefenen; zoowel wat betreft het draagvermogen als de stabi liteit en de besturing van het te construeeren toestel. Zoo kunnen ook wijzigingen in be staande typen aanleiding geven tot nieuwe proefnemingen. Cijfers, die marktwaarde hebben. Van de gelegenheid tot vaststelling door den Dienst van de eigenschappen van een be paald vliegtuig wordt als regel ook door Fokker gebruik gemaakt. De desbetreffende cijfers vertegenwoordigen feitelijk een zekere marktwaarde; bij verkoop van een /liegtuig naar het buitenland vormt derhalve het bezit van een certificaat van de RSL een niet te on derschatten factor in den te bedingen prijs! Het verstrekken van adviezen over civiele vliegtuigen wordt den opdrachtgever in re kening gebracht. De instrumenten, die gebruikt worden voor het bepalen van de eigenschappen van een vliegtuig moeten uiteraard aan de hoogste eischen van betrouwbaarheid voldoen. In dit verband zijn ijkingsinstallaties ingericht om de instrumenten te controleeren en na te gaan met welke nauwkeurigheid de door deze Instrumenten aangegeven grootheden kunnen worden gemeten. Deze apparatuur dient tevens voor het ijken der nieuwe instrumenten voor de mili taire diensten. Zooals elke wetenschap haar waarde pas heeft, indien de resultaten van studiën en proefnemingen in cijfermateriaal hun uit drukking hebben gevonden, ligt het voor de hand, dat ook bij den RSL de resultaten van alk proefnemingen op het papier worden vastgt legd. Slechts het wetenschappelijk gefundeerde oordeel over een vliegtuig is voor de prac- tijk van beteekenis, aangezien meermalen ge bleken is dat de beoordeeling door ervaren vliegers over dezelfde machine voor 100 pet uiteenloopt. „In het algemeen" zoo eindigde dr. ir. Wolff het onderhoud „zijn wij hier veel te klein behuisd voor hetgeen wij hebben te presteeren om te kunnen voldoen aan dat gene, wat de luchtvaart noodig heeft en over een paar jaar noodig zal hebben. Ook wij ondervinden in dit opzicht den druk der bezuiniging in niet geringe mate. Met het buitenland, waar Engeland en Amerika kunnen te dezen opzichte als goede voorbeelden worden aangehaald insti tuten als het onderhavige op groote schaal zijn ingericht, onderhouden wij voortdurend contact en wisselen wij geregeld gegevens uit. In aansluiting hierop kan ik U mede- deelen, dat ik mij in gezelschap van een in specteur van den Luchtvaartdienst te 's-Gra- venhage aan het eind van deze maand in op dracht van de Regeering naar de Vereenigde Staten zal begeven, welk bezoek verband houdt met den aankoop van vliegtuigmate riaal. Het heeft natuurlijk zijn nut om door eigen aanschouwing zich over den stand van zaken aldaar een oordeel te vormen. In Ame rika wordt, evenals Engeland op dit gebied centralisatie toegepast". De rondgang. Gewapend met de kennis, hem door dr. ir. Wolff in zijn uiteenzetting verstrekt, was het vervolgens ir. S. Wynia van de Vliegtuigen Afdeeling A., die den verslaggever „over nam" en hem, met het bewonderenswaardige geduld en de toegevendheid van den man, die weet dat hij met een leek te doen heeft, door de verschillende afdeelingen van het gebouw leidde. De rondgang goldt eerst de Aërodynami sche Afdeeling, waar de blik van den bezoe ker getroffen werd door een groot gevaarte, dat zoo op het eerste gezicht deed denken aan een hoorn des overvloeds Het was de zoogenaamde windtunnel, waarvan in het open gedeelte, loopende door een vertrek, dat in geval van proefnemingen hermetisch wordt afgesloten, een model van een stuur vlak van een vtiegtuig aan draden was op gehangen. De bedoeling van een en ander was, de krachten te meten, die bij wisselende windsterkte op de verschillende deelen van zulk een stuurvlak werken. Langs electri- schen weg wordt een sterke luchtstroom in rechte lijn door de tunnel over het model ge blazen, waarna de verticale en horizontale krachten, op dit model werkend, door mid del van weegschalen, waarmede de draden verbonden waren, kunnen worden vastge steld. Deze tunnel leent zich overigens uit stekend voor onderling zeer uiteenloopende proefnemingen, hetgeen blijken kan uit het feit, dat zij o m. haar diensten heeft gegeven voor het meten van den weerstand, die de treinen te hebben overwinnen en voor het vaststellen van der. goeden vorm van nieuwe vuilniswagens der Stadsreiniging! Ook de „Panderjager" is hier geheel in model „uitgeprobeerd", met het gevolg, dat, toen deze machine gereed was, zij geheel aan de gestelde eischen voldeed, hetgeen voor zulk een afwijkend type een mooie prestatie i» geweest. De Vliegtuigen Afdeeling houdt zich me de bezig met het verrichten van proeven op ware grootte. Zij maakt er, met haar prach tig instrumentarium, haar specialiteit van de snelheid van vliegtuigen op verschillen de hoogten te meten, alsook het stijgvermo- gen, de besturingseigenschappen en de sta biliteit. Daarnevens gaat haar werkzaam heid uit naar de aero-dynamische afwerking en de veiligheid der toestellen, terwijl ook het vraagstuk der economie benzinever bruik! het onderwerp van een grondige studie uitmaakt. Voor het vaststellen van de vliegeigenschappen moet men uiteraard ook de beschikking hebben over gegevens betref fende de motoren. De afdeeling beschikt ver der over de ijkings-installatie, waarvan wij de bedoeling reeds hebben uiteengezet. De afdeeling Materialenonderzoek, waar dr. ir. van Ewijk nog eenige toelichtingen gaf, verricht het onderzoek van alle materia len, die bij de constructie van een vliegtuig worden toegepast. Er worden proeven geno men met metaal, hout het veel gebruikte triplex doeksoorten, lijm, lak enz. Men legt zich hier zoowel toe op gewone mecha nische proeven, zooals trek-, buig- en hard- heidsproeven, als op vermoeidheids- en schokproeven. De vermoeidheidsproeven worden, met de ingenieuze apparatuur, waarover deze afdeeling beschikt, niet al leen op gewone metalen genomen, maar ook op besturingskabels en andere vitale onder deden van een vliegtuig. Tot deze afdeeling behoort een kleinere afdeeling voor micros copisch onderzoek. Het werk van de Vliegtuigen Afdeeling A. grijpt in dat van de Aërodynamische af deeling, terwijl op haar beurt eerstgenoemde afdeeling weer nauw contact heeft met de Vliegentuigen Afdeeling B., die voor Sterk teberekening. In deze afdeeling is onlangs naar ir. Wynia mededeelde een onderzoek ver richt, waarbij een berekening is opgesteld omtrent de sterkte en de doorbuiging van vliegtuigvleugels. Bij die berekening is nauwkeurig bepaald welke de invloed is van de triplex-bekleeding van vleugels op hun sterkte. De juistheid van de gemaakte berekening is door toetsing aan een proefneming geble ken. De vliegtuigtechniek moge met den dag vorderingen maken geen nood! De Rijks- Studiedienst voor de Luchtvaart is paraat. Hij is niet alleen volkomen ingesteld op dezen snellen vooruitp-antr, hij is er mede s-buldig aan. Een „schuldig", dat hem tot eer strekt' DE „SNIP' IN DEN NACHT. Proeven in het donker boven de Zuiderzee goed geslaagd. Gisteravond heeft de bemanning van de „Snip" een avondvlucht gemaakt, waarbij het plan om verschillende instrumenten te beproeven werd uitgevoerd. Om zeven uur gisteravond is Jan Hondong van Schiphol gestart. En een kleine vijf kwartier later stond de „Snip' weer aan den grond. De proefnemingen waren alle vol komen naar wensch verloopen: de gcneei- bemanning was zeer en zeer tevreden. In de eerste plaats was het noodig geweest om de werking van de beide extra-drit - meters even aan de practijk te toetsen. Wat de driftmeter met schijnwerper aan gaat: de proef werd boven het land geno men en slaagde uitmuntend: op 500 meter hoogte, verklaarde Hondong, was het nog helder licht door den schijnwerper. Tegenover de nieuwe vinding van van Balkom, die gebruik wil maken van afgewor pen Holmeslichten en die dan de drift dooi middel van een achterwaarts gerichten spie gel wil berekenen, stond menigeen sceptiscn Maar Van Balkom heeft gelijk gekregen, het is inderdaad wel een middel om in geval van noodzakelijkheid eenig succes te waar borgen: de „Snip" heeft een heelen tijd bo ven het IJselmeer gevlogen: er zijn twee lichten afgeworpen, welke uitstekend ont brandden en daarna is door middel van den spiegel de drift berekend. Er was een halve graad afwijking, maar dat is niet veel, zoo luidde ten minste het oordeel der experts. De „Snip" heeft in dien tijd ook boven de wolken gevlogen met het doel den navigator, i.c. Van der Molen de gelegenheid te geven sterren te schieten. Natuurlijk ging dat niet zoo vlot als deze vroegere koovaaraij-officier dat aan boord van zijn schip gewend is ge weest. Daaraan is het ook te wijten, dat er een verschil was van ongeveer 16 mijl, maar heelemaal troosteloos vond hij dat toch niet: het zou in elk geval overdag zeker beter gaan en Van der Molen meende ook, dat al doende in het vliegtuig heel snel leert. Een zaak van groot gewicht was het on derzoeken van de mogalijkheid om direct te vliegen op de benzine uit de in de cabine ge bouwde tanks. Want het mag dan al de be doeling zijn, dat de benzine uit die tanks eerst naar de vleugeltanks gepompt zal wor den, heel wat verkieslijker is het, dat regel, recht op die cabine-tanks gevlogen kan wor den. Dan is het natuurlijk aangewezen, om bij de groote hop over den oceaan de vleugel- tanks 2100 liter in reserve te houden en allereerst de cabine leeg te vliegen. Kijk, dat is wonderwel geslaagd gisteren Men heeft benzine gepompt in die benzine tanks in de kajuit en de motoren hebben die benzine keurig opgeslikt. Dat is wel een groote geruststelling, die de kansen van den K.L.M.-vogel nog vergroot. Het eenige be zwaar was misschien, dat de benzinedruk er iets door verlaagd werd, maar veel maakte dit toch ook al weer niet uit. Zooals gezegd, de algemeene indruk van de bemanning was, dat zij hoogst tevreden kon zijn. Vandaag nieuwe proeven. Vandaag worden er ten overstaan van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart weder om proeven genomen en wel in de eerste plaats met belasting: 7-, 8- en 9000 K G Men zal geen proeven nemen met 10.000 K.G. belasting. Dan zullen er nauwkeurige metingen ver richt worden met betrekking tot de snelheid van het vliegtuig, de start, den aanloop, enz. enz. Gedurende den afgeloopen nacht hebben ingenieurs van den Rijksstudiedienst in loods B de „Snip'' aan allerlei metingen on derworpen, welke op den grond kunnen wor den waargenomen: de machine is gewogen en het zwaartepunt van het vliegtuig is nauw keurig vastgesteld. Uit een en ander kan men weer eens zien, met welk een groote zorg dit geval wordt voorbereid. Nog iemand gaat mee. Geruchten wilden, dat er behalve de vier aangewezen leden der bemanning nog een ambtenaar van de K.L.M. zou meegaan; mr. E. Rusman van den propagandadienst, wiens taak het dan zoude zijn om berichten door te geven. Bij informatie bleek het Hbld., dat dit gerucht waarheid bevat en dat de heer Rus man inderdaad meegaat voor de propagan da van de luchtvaart in West-Indië. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Ijsvogel (heenreis) is te Calcutta en de Pelikaan (terugreis) te Athene aange komen. Vluchten om de wereld. De bekende Amerikaansche vlieger Roscoe Turner, die derde aankwam in Je Melbourne- race, heeft meegedeeld, dat hij voornemens is het komende voorjaar een vlucht om de we reld te maken, ongeveer langs den equator Vervolgens zal hij een wereldvlucht maken in Noordelijke en zuidelijke richting, waarbij hij over noord- en zuid-pool wil vliegen. Voor zijn vlucht om den equator za! Turner vermoedelijk uit Panama starten. Hij wil slechts 6 tusschenlandlngen maken. REORGANISATIE LANDBOUW CRISIS-ORGANISATIES. Na de reorganisatie van de verschillende 1 rovinciale Landbouw-crisis-organisaties en van de hoofdcentrale, heeft de minister van economische zaken thans de Crisis-accoun tantsdienst opnieuw georganiseerd. Naast den directeur den accountant drs. M. de Bloeme is benoemd tot adjunct-directeur de accountant P. Tadema, terwijl gevormd zijn drie afdeelingen: controle, comptabiliteit en efficiency en investigations, waarvan de lei ding respectievelijk is toevertrouwd aan den economische zaken thans den Crisis-accoun- A. M. r. Lindner en den accountant drs. G. F. Vromans. De nieuwe organisatie zal het den minister mogelijk maken een nog scherper toezicht op de cusisorganisaties uit te oefenen, terwijl de organisatie van deze diensten opnieuw on der de oogen zal worden gezien, waarvoor de minister de medewerking heeft ingeroefien en verkregen van enkele buiten het ambtelijk verband staande personen, die reeds gerui- men tijd dergelijke werkzaamheden hebben verricht en de organisatie kunnen beoordee- len. zieningen op een het voor HILVERSUM EN HET P.E.N. B. en W. van Hilversum hebben tot dcu gemeenteraad een nota gericht inzake de ge. rezen moeilijkheden van het gemeentelijk electriciteitsbedrijf, in verband met de voor- genomen overneming van het bedrijf door het P.E.N. Zij wijzen er o.a. op, wil de ge. meente haar taak, waarvan de sociale vo0r. _;„..:„„en een belangrijk onderdeel vormen behoorlijke wijze blijven vervullen' geen geval aangaat om naast dé voor de gemeente financieel uiterst nadeelj. ge regeeringsmaatregelen haar ook nog de baten van het electriciteitsbedrijf te ontne- men B. en W. stellen den Raad voor in de- zen geest aan Ged. St. te berichten. Overgeplaatst naar Wegenbouw, Naar door de „Tel." wordt medeg*. deeld zal ir. J. F. L. van Gils, ing«ni€Ur bij de directie der Zuiderzeewerken Maandag 17 dezer dezen dienst verlaten' om met ingang van denzelfden datum in functie te treden bij de afd. Wegen bouw van den rijkswaterstaat. Ir. Van Gils is belast geweest met het dage- lijksch toezicht op de uitvoering der kunstwerken in den afsluitdijk, zoowei te Den Oever als te Kornwerderzamj Later is hij overgeplaatst naar het hoofdkantoor van de Zuiderzeewerken te Den Haag. De „Tel." meldt uit Oudkarspel: Den eersten Januari a.s. zal het 25 jaren geleden zijn, dat de gasfabriek door samenwerking der vier Langendij- ker gemeenten en Sint-Pancras te Noordscliarwoude, als centrum van den Langendijk, is opgericht. De tegenwoordige directeur, de heer W. J. Smit, is vanaf de oprichting als zoodanig hier werkzaam, zoodat ook hij jubileert. De heer W. J. Smit heeft den geheelen bouw van de fabriek medege maakt. Als men in aanmerking neemt, dat in vele gemeenten in Noordholland nog geen gasvoorziening is, mag men d« voortvarendheid der besturen van deze vijf gemeenten, te zamen ongeveer 9000 zielen tellende, roemen, die in 1909 reeds durfden overgaan tot oprichting van een gasfabriek. Het zilveren jubileum zal in een bui tengewone vergadering worden her dacht, waaraan zal worden verbonden een vierdaagsche demonstratie op gas technisch gebied. De fabriek heeft den laatsten tijd een aanval op de gaslevering te verduren van de petroleum en de commissie van beheer heeft dan ook besloten den gas- piijs terug te brengen van 11 op 9 cent per kubieken meter en de meterhuur te verlagen met 10 cent en te brenyen op 25 cent per meter per maand, ingaande 1 Januari 1935. In de plaats van den heer F. Woerdeman, die dezer dagen is overleden, is mevrouw L. van der Wal—de Boer alhier benoemd tot plaatselijke correspondente van de Alkmaar- sche Courant. NICO SNEL'S KORF.N. Werken voor gemengd koer gezon gen door Vocaal Alkmaar, en liederen voor kinderkoor uitgevoerd door klasse A, meisjeskoor, en 'n jongens koor, vormden het programma van het concert dat gisteravond door Nico Snel in 't Gulden Vlies gegeven werl. Bij de kinderliederen merkten we een paar on bekende componistennamen op, n.m. P- J. Ferdinant en H. Geerssinga, en een waarvan vroeger heel veel door kinde ren gezongen werd, Joh. Verhulst. De laatste jaren kijkt men naar diens bun del, die, vergis ik me niet, Kinderleven heet, niet meer om; evenzoo schijnt de mooie verzameling „Levensmorgen" van Philip Loots, die van veel later datum is dan die van Verhulst, in 't vergeetboek geraakt te zijn. Het werk van de kinderen werd zeef op prijs gesteld en wat zij ten beste ga ven bewees wel dat Snel met hen de" goeden weg bewandelt. De zang klonk beschaafd, uitspraak moet men nog probeeren zuiverder te krijgen. Nuan ceeren doen ze al heel aardig. Ook de jongens namen dat goed in acht en zongen „Naastenliefde" van L. F. Brands Buys zonder ruwheid, wat bij 't begin „Laat af van 't strijden" enz. anders al heel gemakkelijk kan. Aardig was ook de „Alkmnarsche jongen", van Nico v. d. Linden. Van wie is dat gedichtje? Kinderzang begeleiden is niet gemakkelijk, men kan zoo gauw te sterk spelen, en toch moet men de kinderen ondersteunen. Barten speelde zeer bescheiden, wel eens wat te be scheiden. Maar de juiste verhouding is moei lijk te vinden. Het gemengde koor is sedert het vorige concert er ook op vooruitgegaan. Ook hier beschaafde zang en zin voor nuanceering toegepast op stukken van Bortniansky, Bluin- ner, Roeske, (die tegenwoordig was en zijn tevredenheid over de vertolking van rijn „Bijenhedje" betuigde), enz. Met een frisc" gezongen „Nieuw Leven" van Beethoven, ein digde dit concert, dat een vlot verloop had en daarom was het jammer, dat men z°° laat begon. Bij ontstentenis van den voorzitter sprak de penningmeesteresse, mevr. Booy, een kort openingswoord, vooral Roeske's aanwezig heid daarin dankende, en ook de pers. A. K.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10