De Uiver naar Indië vertrokken. Weer een belangwekkende vlucht. van een uiterst geringen oogst in Noorde lijk Noordholland en dat de hiervoor toege zegde toeslag al evenmin zal kunnen voor zien in den grooten nood, welke in dit gebied heerseht? Jilmüeums EDDIE CANTOR IN HET ANTIEKE ROME. JUMicaties HINDERWET. Spoct Luchtvaart De Uiver te Rome geland. DE POST VLUCHTEN OP INDIE. ENGELSCHE POSTVLUCHTEN OP AUSTRALIË. In 11 dagen van Londen naar Port Darwin. A.S.C. II—V.V.V. I 7—3. Jnqezonden SluMen DE DEMPING VAN HET VERDRONKENOORD. ZORG VOOR ARME EN VER WAARLOOSDE KINDEREN. Staatsloleüi 467e STAATSLOTERIJ JiacfUBecichteti Is Zijne Excellentie daarom bereid dezen toeslag, die zelfs belangrijk beneden de hef fing blijft, welke op dit product is gelegd, alsnog te verhoogen? KORTE BERICHTEN. Zaterdag voor 75 jaar werd Lode- wijk Lazarus Zamenhof, de vader van het Esperanto in Polen geboren. In de Cinema Americain loopt met de Kerstdagen een buitengewoon mooie film, namelijk Roman Scandals, een film, die geruimen tijd bij Tuschinski heeft geloopen. Wij ontleenen aan de Tel. de volgen de bijzonderheden: Eddie Cantor is een komiek met tragi- komischen inslag. Zijn groote ver schrikte oogen en zijn kleine figuur hebben hem voorbestemd de verdrukte te zijn en de man die de klappen krijgt. Doch in zijn onnoozelheid en onhandig heid ontsnapt hij aan alle gevaren en evenals een kind balanceert hij langs de afgronden, die het leven overal voor hem opent. En evenals het kind bezit hij die onverschrokkenheid in het aange zicht van het gevaar, omdat hij er den prikkel niet van kent. Op subliemere wijze ziet men Chaplin hetzelfde doen Cantor is als komiek iets uitbundiger en raakt aan het clowneske, doch wan neer men ziet hoe hij een gansche film door den stijl van het door hem geadop teerde karakter blijft bewaren, krijgt men respect voor zijn virtuositeit. En verder is deze film meesterlijk van humor en meesterlijk is ook die inzet de inwijding van het door een rijkaard aan de Amerikaansche stad West-Rome geschonken Romeinsch museum, waar Eddy Cantor pleegt te overnachten op een legerstede die gevormd wordt door een marmeren Agrippina. Zóó verrast hem het inhuldigende gezelschap en overal aan de standbeelden hangen de attributen van Eddy's burgerlijk be staan als kruideniersjongen. Met smaad en hoon wordt hij uit West Rome ver dreven en op verrassende wijze bewerk stelligt de camera den overgang van West Rome naar het Rome van twee duizend jaren terug langzaam versa gen de sloffende schoenen van Eddy Cantor en twee naakte voeten met san dalen bekleed vervolgen den weg Ed dy is met zijn twintigste eeuwsche ver beelding in de jaren v. C. aangeland. Agenten van de U. S. A. leidden hem uit West Rome heen de geharnaste sol daten van Keizer Valerius begeleiden zijn eerste optreden in 't antieke Rome, een optreden dat hem van het eenè on aangename incident tot 't andere voert. Doch in één opzicht zijn de oude en de nieuwe wereld gelijk er wordt ge ïntrigeerd en geknoeid. Het is overigens geen gezicht, Eddy Cantor in die pra lende omgeving van een Romeinsch keizerlijk hof met fantastische middelen door de film opgebouwd. De dwaze avonturen van Eddy eindi gen in een krankzinnige en gewaagde wagenren, waarbij men zich ten slotte afvraagt hoe het technisch mogelijk is zulke halsbrekende, spannende achter volging te arrangeeren, zonder dat alle deelnemers den nek breken. Een zeer bijzondere film, met Eddy als een levend anachronisme op de grens van twee we relden. Heden is op de gemeente-secretarie ter inzage gelegd een verzoek met bij lagen van de N. V. American Petroleum Company te 's Gravenhage, om vergun ning tot het uitbreiden van een onder- grondsche benzinebewaarplaats met aftapinrichting, door vervanging van de bestaande aftapinrichting door een electrisch aangedreven pomptoestel, hetwelk is voorzien van twee electromo- toren, elk van 1/3 P.K., vóór en ten be hoeve van het perceel Paardenmarkt nr. 6. Bezwaren tegen deze uitbreiding kunnen worden ingediend ten Stadhuize dezer gemeente, mondeling op Woens dag 2 Januari a.s., voormiddags te elf uur, en schriftelijk vóór of op dien tijd. Gedurende drie dagen vóór gemelden dag kunnen de verzoeker en hij, die be zwaren heeft ingebracht, op de secretarie dezer gemeente van de terzake inge komen schrifturen kennis nemen. Alkmaar, 19 December 1934. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. Zwemmen. D. A. W. ZWEMT IN HET SPORTFONDSENBAD. De succesvolle tocht wordt voortgezet. Om de nog onbekenden op het gebied der overdekte zweminrichtingen beter op de hoogte te brengen, organiseert de zwemver- eeniging „De Alkm. Waterratten" thans een groote excursie voor dames en heeren zwem mers naar het Sportfondsenbad te Amster dam. De tijd is zóó gekozen, dat velen van deze gelegenheid gebruik kunnen maken om mede te gaan. Hoe prettig de „D. A. W.-ers" het vinden, behoeft geen betoog, nauwelijks uit het Meer dan 50.000 brieven zullen binnen het luttel tijdsbestek van vier dagen door de snelle Douglas- vogel van Nederland naar onze Overzeesche Gewesten worden gedragen. Duizenden wenschen zullen vanuit het moederland wor den gebracht om kracht en steun te geven aan hen in onze Oost, wier gedachten in deze dagen van Kerstmis tot Nieuwjaar meer dan ooit vertoeven bij familie en vrien den die ze achter lieten in deze lage landen bij de zee. Duizen den zakenbrieven zullen binnen enkele dagen worden bezorgd in de groote handelscentra van Indië en op de eenzame cultuuronderne mingen in de binnenlanden. Dui zenden zullen met verlangen uit zien naar de komst van de Uiver en in spanning deze nieuwe prestatie van de K.L.M.-machine en haar kranige bemanning van dag tot dag volgen. De Uiver, nog nauwelijks bekomen van haar race met den tijd en nu bemand met: VT. H. A. Beekman, chef-piloot; J. van Steenbergen, tweede piloot; G. van Zadel hof, radiotelegrafist en H. A. Walewijn, mecanicien, staat weer klaar. Klaar voor den sprong, klaar om de eer van K L.M. en Neerlands luchtvaart hoog te houden, klaar om de banden tusschen moederland en koloniën nauwer te snoeren. De Uiver bekleedt onder de K.L.M.-toe- •tellen wel een zeer bijzondere en bevoor rechte plaats in ons hart en in het holst van den nacht stijgen we naar Schiphol om een laatst vaarwel toe te roepen aan de beman ning en de ranke snelle nieuweling van de K.L.M.-toestellen. Als we aankomen is het nog rustig op onze luchthaven, de laatste preparatieven worden genomen, zooals voor iedere Indië vlucht en een buitenstaander merkt nauwe lijks, dat er iets bijzonders aan de hand is. Donker ligt daar het vliegveld onder den nachtelijken hemel, de grens- en obstakel lich ten zijn nog gedoofd en alleen in het res taurant is het drukker dan gewoonlijk voor de Indië-vlucht, die langzamerhand voor aeronautisch Nederland tot een gewoon feit zijn geworden, zooals het vertrek van de „Edelweiss" of de „Etoile du Nord" voor de beambten van het Céfltraal Station. De Uiver treft het beter dan haar colle ga Snip die Vrijdag in het duister van den nacht door 't barre weer heen moest worste len. Er is weinig wind, geen regen en een lichte bewolking, gunstige voorteekenen voor een voorspoedige vlucht. Tegen drie uur is het in het restaurant al tamelijk druk. Ook Ir. Damme, directeur- generaal der P.T.T., is voor deze gelegen heid naar Schiphol gekomen. De loudspea ker doet vroolijke wijsjes hooren en de stem ming die aan dit vertrek voorafgaat, is op perbest. Piloot Beekman is juist even bij den weerbe- richtendienst gaan kijken. Zijn gezicht staat vroolijk als hij terugkomt. Het weer ziet er lang niet kwaad uit. Intusschen zijn ook de drie passagiers op Schiphol gearriveerd. Het zijn de heeren Beretty, directeur van Aneta; prof. Walgh die pas Donderdag met de Pelikaan in Holland was gekomen en de heer Kort. De Uiver is naar buiten gereden en staat op het platform, de zilve ren vleugels glanzen in het maanlicht. Het voorverwarmingstoestel zorgt voor warme lucht in de motoren en alles wijst er op dat de start op tijd zal plaats hebben. De post, 350 K.G., wordt ingeladen. Het is zeven voor half vier als de moto ren worden aangezet. De K.L.M.-marsch die door de loudspeakers weerklinkt wordt overstemd door het geronk van de drie zware Douglas-motoren. Beekman zit in de cocpit en wuift de honderden die hem uitge leide doen een laatst vaarwel toe. De pas sagiers hebben zich in hun gemakkelijke ze tels gevleid. Het is even half vier als het startsein gegeven wordt. De machine taxiet over het veld, neemt haar aanloop en binnen enkele oogenblikken is de Uiver los van den grond en op weg voor haar versnelde kerst- vlucht naar de Oost. Nagestaard door de aanwezigen zet het toestel koers naar het Zuiden. De „Uiver" is om 10.58 u. A. T. te Rome geland. De Kwartel en de Leeuwerik zijn bei den op thuisreis respectievelijk om 11.40 en 12.50 uur uit Rome vertrokken, en de Havik (heenreis) is te Calcutta aange komen. De Oehoe is op thuisreis te Singapore geland. Het verkeersvliegtuig „Athena", dat de eerste luchtpost van Engeland voor Australië vervoert, en 8 December j.1. van Croydon is vertrokken, ie te Port Darwin aangekomen water, of zij verlangen alweer naar een vol genden keer. Het vertrek met autobussen vindt plaats om half acht Donderdagavond vanaf het Waagplein. Gymnastiek. HERCULES EN HYGIEA TE NOORDSCHARWOUDE. Zondag werd in de zaal van den heer J. de Bakker te Noordscharwoude, de eerste non-stop-uitvoering gehouden, zooals er Woensdag en Zondag a.s. nog twee zullen worden gehouden. De zaal was tot in de uiterste hoeken bezet, toen met de uitvoering werd be gonnen. De algemeene leiding van deze non-stop- uitvoering was in handen van den directeur, den heer K. Boot Jz. De heer A. Ootjers, voorzitter van „Her cules", heette allen welkom en hoopte, dat deze uitvoeringen mogen bijdragen tot de toename van de belangstelling voor de gym nastiek. Daarna werd het eerste nummer van het programma uitgevoerd, een ballet van pages. Van de hierna volgende num mers tot aan de pauze vermelden wij, dat de balletten der dames heel goed werden ge danst. Onder ademlooze stilte deed de be kende turner G. Ens een vrije oefening, waarmee hij zeer veel succes oogstte. Het was dan ook „af". Verder werden nog eenige oefeningen, zooals Niels Buck door de meisjes en de jongens en brug en paard door de heeren uitgevoerd. Voor een komische noot werd gezorgd door mevr. T. HopLangedijk, J- Langedijk, G. Hop en H. Kuiper. Het tweede gedeelte van het programma was ook welvoorzien van gevarieerde num mers. Gymnastieknummers werden afgewisseld door zang en voordrachten. De acrobatiek der heeren werd bewonderd en beloond met luid applaus. Van de balletten noemen we het aardige nummer „Radio" van de dames, dat zeer in den smaak viel. Alles bijeen genomen kunnen we zeggen dat het een succesrijke avond is geweest, waarop directeur, leden en verdere mede werkenden met genoegen kunnen terugzien. Kolven. KOLFWEDSTRIJDEN VAN DEN LANGENDIJKER KOLFBOND. Bij de Zondiag gehouden volfwedstrijden in de baan van den heer Kramer te Noord scharwoude was de uitslag: Derde klasse korpsen. Op Maat, Zuidseharwoude: J. Leeuwrik 142 p.; P. Langedijk 129 p.; J. Kramer 113 p., t'. taal 384 p. Volharding I, Oudkarspel: J. Deutekom 130 p.; C. Piakman 118 p.; S. Ton 103 p., totaal 351 p. Volharding II, Oud karspel: C. Blokker 118 p.; F. Moeijes 120 p.; K. Dekker 76 p., totaal 314 p. Gezellig Samenzijn, Zuidseharwoude: W. Bergen 128 p.; J. tngeringh 119 p.; W. Kuin 103 p., totaal 340 p. Ons Genoegen I, Noordscharwoude: T. Blauw 112 p.; G. Stam 93 p.; P. van Dam 137 p., totaal 342 p Ons Genoegen II, Noordscharwoude: S Timmerman 112 p.; K. de Vries 91 p.; één niet gekolfd. Vriendenkring, Noordscharwoude, sajet: H. Kuiper 94 p.; G. Ens 74 p.; C. Langedijk 92 p., totaal 270 p. Personcele kolvers: A. Boon 94 p.; J Schuit 87 p K. Ruiter 119 p.; J. v. d. Ham 109 p.St. die Rijke sajet 74 p. Schaken. De uitslag van den in de competitie der le klasse van den N.-H.S.B. gespeel den wedstrijd tusschen A.S.V. II (A'dam) en V V V. I (Alkmaar) luidt: A.S.C. II—V.V.V. I A. Th. Knappers—P. Deugd 1—0 D Wierma—P. Hoekstra 10 J.B. NasF. C. Laas AA P. P. Prinsen Gerlings-B Veltman AA K. Klein BreetlerE. d« Waal 0—1 W. de RuiterP. Hartog 1—0 Tjan Granz Tjan—D. Weisenborn6 10 A Schaap—A. W. Tegel AA D. Ligthart—D. Anpel A A A. HartJ. de Groot 10 7—3 SPAAR HET VERDRONKENOORD! Hooggeachte Redactie, Ik heb, al ben ik reeds bijna dertig jaren Uw stadgenoot niet meer, nog altijd een warm plekje in mijn hart voor Alkmaar en zijn bijzondere, onvergetelijke bekoring. Gij kunt U dus begrijpen, dat ik pijnlijk getroffen werd, toen ik toevallig las, dat er in Alk maar stemmen opgaan, die vragen het Ver- dronkenoord te dempen terwille van het ver keer. Mag ik uit de verte, maar met liefde voor uw stad. een waarschuwend woord doen hooren? Het Verdronkenoord is met de Oudegracht een der mooiste, meest eigenaar dige deelen van de stad, een der beste voor beelden van haar typisch, bij landgenoot en vreemdeling, beroemd en bewonderd stede- schoon. Moet dat nu weg terwille van het „Verkeer"? Het verkeer, dat langs de Laat zich uitstekend redden kan. Laat men voor zichtig zijn met dat verkeer, het is een gul zig, alles verslindend monster. Is het water gedempt met behoud van de boomen (die wil men nog sparen meen ik), dan volgen wei dra de boomen ook „als-sta-in-den-weg". Dan moet de schilderachtige, prachtige Vischmarkt wég, en zijn tenslotte ook de dagen van den Accijnstoren geteld. Dan kan de automobilist docr Langestraat en Verdron kenoord suizen en kunnen de bewoners hem nakijken! Stilhouden doet hij niet meer. Laat men den automobilist, die zoo'n haast heeft, gerieven met een verkeerswee om de stad heen en laat men in de binnen stad het verkeer zóó regelen, dat het geen gevaren oplevert en vooral beseffen, dat de handeldrijvende middenstand meer profijt heeft van menschen, die loopen dan van automobilisten, die dóórrijden! „.«„.-ht Maar, zonder gekheid: Alkmaa£. vreemdelingenverkeer, en het verdut het, doch waarom verdient het dit: om zijn eg aardig oud-Hollandsch stedeschoon. Daar van is al véél weg: de Laat en de n-euwesloot bijvoorbeeld waren vroeger met minuei mooi dan nu het Verdronkenoord, en nu het leelijke, ongeproportionneerde stra i het prachtige Hofje en het Diaconiebuis de Nieuwesloot hebben een groot deel hun bekoring verloren. In de Ranges zijn véél mooie gevels bedorven, het - meen aanzicht van de straat heeft vee - zijn eigenaardigheid verloren ook ftt sevoort en de Choorstraat. Maar g niet alles, en er zijn nog prachtige p die ik door vreemdelingen uitbundig heb ren roemen. Daarbij is allereerst het dronkenoord. A-. Wie kent niet het verhaal van den man, cue de kip doodde, die hem gouden eieren le„a Zijn onverstand maakte, dat hi] met le g handen bleef staan. Dat kon ook wel eens h lot zijn van de hooggeachte bewoners van het Verdronkenoord, als zij hun ^u,0^..7 keersweg „rijker" waren geworden, „wij sparen de boomen" zeggen zij, maar voor het stedeschoon komt het op het water aan, het spiegelende water, waarin, huizen en boo men een héél ander aanzicht krijgen, het grachtenwater, waardoor onze oude steden beroemd zijn. In het buitenland is men wij zer; daar ziet men dit belang van het schoo- ne voor de oude steden in. In Holland knielt men dadelijk voor alle nieuwe goden. Ik zie, dat gelukkig B. en W. mijn opvatting deelen; van harte hoop ik, dat de Raad hun gelijk zal geven, en dat de Verdronkenoorders ei- voor behoed worden hun eigen graf te gra ven, door hun mooie gracht te dempen! 16 Dec. 1934. DR. H. E. VAN GELDER, Dir. v. h. Gemeente-Museum, den Haag. Mijnheer de Redacteur, Beleefd verzoek ik u mij eenige plaats ruimte te willen verkenen in uw blad. Gaarne wilde ik ook nog een lans breken voor de demping van het Verdronkenoord. Behalve dat de verkeerskwestie mij zeer ter harte gaat, wilde ik het dempingsvraagstuk nog even van een andere zijde belichten, en wel van het standpunt der Verdronkenoord- bewoners, die bijna uitsluitend den last on dervinden van het niet-dempen. Wie, zooals wij, dagelijks eenige malen het Verdronken oord moet passeeren, ondervindt, dat het er vaak levensgevaarlijk is voor ons en vooral voor onze kinderen. Tallooze malen hebben hier kleine aanrijdingen en botsingen plaats, en 't is meestal meer geluk dan wijsheid dat de schade slechts zoodanig is, dat ze onder ling geregeld kan worden. Tallooze malen hebben opstoppingen plaats van handkarren, melkwagens, auto's, fietsen enz., waarbij menige verwensching tegen dat smalle grachtje geuit wordt. Tallooze malen vallen hier kinderen, al of niet met fietsen, te water; ik heb er zelf al tientallen langs den walkant op 't droge ge holpen. Tallooze malen moeten wij de school kinderen om 9 uur, half 2 en 4 uur van de vletten afjagen, omdat ze er met levensge vaar op spelen. En nu is het mooie Verdronkenoord voor alle buitenstaanders wel heel „schoon", maar voor ons die er alle dagen tegen aan zien, is het dat lang niet, dat zal ieder met mij eens zijn, die ik uitnoodig eens een paar dagen tegen allerlei vletten, vuile, schoone en onwelriekende aan te kijken, die boven dien vaak schots en scheef in het water drij ven. (Maandagmorgen lagen er 22!) Hoeveel het niet-dempen mij zelf al 13 jaar lang aan moeite en last en onkosten gebracht heeft zal ik maar verzwijgen, maar rekent u maar even uit wat de omweg: Limmerhoek, Turfmarkt, Verdronkenoord door drie auto's twee maal per dag, gedurende 13 jaar, kost. En laat ik nu last not least even de mee ning laten hooren van de vreemdelingen, dagjesmenschen, enz., die het Verdronken oord passeeren en terwille van wie wij .dien jarenlange last nog moeten bestendigen: Wal een akelig smal grachtje is dat hier je kunt nauwelijks behoorlijk naast mekaar loo pen dat moesten ze maar dempen pas op een fiets pas op een auto wat is het hier gevaarlijk! Geloof me, tegenstanders: het aesthetische waardeeren slechts enkele buitenstaanders. De vreemdelingen enz. smalen bijna zonder uitzondering op ons „slootje". Wat kon het mooier en beter en aestheti- scher zijn, ons Verdronkenoord, als men niet zoo eenzijdig, halsstarrig en conservatief zich blind bleef staren op dat aesthetische motief. Mijnheer de redacteur, ik hoop dat ook aan de grieven der Verdronkenoord-bewoners eenige aandacht zal geschonken worden, wanneer de demping in stemming komt. Ik dank u voor uw welwillendheid inzake het opnemen van dit schrijven. Horgachtend, VERDRONKENOORDBEWONER Mijnheer de redacteur, Met verwondering las ik het ingezonden stuk van een „Verdronkenoord-bewoner" over de demping. Als inzender de adheasie- 'betuiging met toelichting van de bewoners van de Mient c.s. goed had gelezen, had hij daaruit kunnen zien dat alleen gespro ken werd over het verkeer van personen auto s en juist niet over dat van vracht auto s. 1 Iet bezwaar van inzender zou trouwens heel gemakkelijk verholpen kunnen worden door het gedempte Verdronkenoord te ver- bieden voor vrachtauto's of voor auto's zwaarder dan een zeker aantal K.G. Of de kosten van demping hoog zullen zijn, kan ik niet beocrdeelen, doch zij zullen m.i. in ieder geval volkomen verantwoord zijn. Juist nu zijn de kosten van materialen laag en door de demping in werkverschaf fing uit te voeren, krijgt onze gemeente een groot deel van de uitgekeerde arbeidsloonen weer var, den staat terug. Het dempingsvraagstuk is m.i. juist niet een persoonlijk belang van enkelingen, doch een algemeen Alkmaarsch belang. De' Ver- eeniging voor Vreemdelingenverkeer, de Kamer van Koophandel en de Vereeniging van Langestraat-winkehers schijnen b.v. ook niet afzijdig tegenover dit belangrijke ver- keersvraagstuk te staan. M i zijn het Verdronkenoord en de Mient over 20 jaar toch gedempt, daar wij de wijzers van de klok toch niet kunnen terug, zetten. (De opheffing van de trams naar Egmond en v. Ewycksluis zijn slechts enkele voorbeelden van de overwinning van het autoverkeer). Regeeren is vooruitzien, daarom zou ik aan B er. W. en de raadsleden willen ver zoeken: Dempt Verdronkenoord en M:ent met behoud van de rijen boomen. Dan zullen deze grachten niets van haar schoonheid in boeten, velen zullen arbeid vinden en het ge meentebestuur zal den dank van een groot deel van dit geslacht en van het geheele na geslacht oogsten. U hartelijk dankend voor de verleende pWsmmte, bewoner van de m1ent LOONSVERLAGING GEMEENTE- PERSONEEL EN GASPRIJSVER- LAGING. Mijnheer de Redacteur, een klein plaatsje in Uw blad, waarvoor mijn hartelijken dank. Daar ik nogal veel met gemeente-personeel in aanraking kom, en vroeg: wat verdient nu een werkman, die in de le loonklasse staat, werd mij gezegd: met deze 12 pet. er af en pensioenstorting 22.36. Het lijkt mij toch toe, dat men deze groep toch beter buiten de korting had moeten laten. Er zijn wel ambtenaren, die men wat meer gekort zou mogen hebben. En dan te begrijpen dat men ook weer hooger aangeslagen wordt in de belasting. Het publiek kan nu eens rekening houden met te zeggen: Och, de gemeente-werkman heeft 't zoo slecht nog niet, bij werkloozen vergeleken, want dieze betalen toch geen belasting? Nu de gasprijsverlaging. Deze had men toch eerder moeten invoeren, daar reeds vele ingezetenen zich al een petroleumvergasser hebben aangeschaft. Tevens zou ik namens vele muntgas- gebruikers beleefd willen vragen, den meter niet om de 3 maanden te lichten, daar dit voor vele gezinnen te bezwaarlijk is. Waarom kan dit niet elke maand?? Hoogachtend, C. V Geachte Redactie! Onlangs op een vergadering te Amster dam vernam ik, dat een mevrouw te Laren zich interesseert voor arme, verwaarloosde kinderen, teneinde die in een eenvoudig, be scheiden hospitaal op te nemen, in Enge land! 'k Vond dit een prachtig doel, geheel in de lijn van mijn arbeid! Bedoelde dame spaart nu gebruikte post zegels op ten bate van dit sympathieke doel Voor elke 1000 postzegels kan een kindje voor 14 dagen worden opgenomen. Ik be sloot voor dit doel belangeloos te arbeiden en postzegels op te zamelen bij kennissen enz. Bereids heb ik de eerste 1000 bijeen ter verzending. Zouden allen, die zich hiervoor interesseeren, bij mij gebruikte postzegels willen bezorgen. Natuurlijk wordt hier niet aan een be paalde richting gedacht. Ik neem al de port- kosten voor verzending der zegels voor mijn rekening. Met dank voor de plaatsing, J. J. RUYS, Spoorstraat 13 of v. d- Meijstraat 16, Alkmaar. (Niet officieel) 3de klasse, 3de lijst Trekking van Woensdag 19 December 1934 Hooge Prijzen 1000.— 2368 400.- 6806 Prijzen van 45. 463 489 794 939 1536 ..670 2313 2548 2580 2703 2951 3270 3311 3336 3418 3584 3604 3744 3912 4365 4422 4423 4668 4801 5003 5232 5372 5462 5484 6019 6497 7010 7020 7238 7470 7988 3024 8357 8394 8395 8411 8886 9312 9630 9674 9951 10564 10771 11234 11585 11619 11764 11881 12239 12262 12801 13078 13138 13369 13427 13766 13931 14269 14495 14512 15455 15559 15627 15628 15710 16144 16463 16726 16944 17190 17286 1737^ 17660 17763 17890 17960 18127 18181 18289 18931 20246 20324 20787 21980 22018 22103 22188 22329 22534 22566 22894 23109 23812 Verbet. 3e kl. 2e lijst: 10687 m. z. 10627. BROEK OP LANGENDIJK, 19 Dec. '34. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 200 K.G. Aardappelen: Robijn 1.20; 40000 K.G. Roode kool 1.30—2.40, doorschot 1—1.50; 12000 K.G. Gele kool 1 1.50; 16000 K.G. Deensche witte kool 1 -ƒ 1.50; 3300 K.G. Uien 2, grove 2.402.50 en drielingen 1.40 1.50; 750 K.G. Bieten 1.60; 5300 K.G- Peen 0.80—1.10, alles per 100 K.G. en 230 stuks Bloemkool: reuze 9,50—11.10 en 2e s. 2 per 100 stuks. NOORDSCHARWOUDE, 18 Dec. 1934. 9600 K.G. Uien: uien 2—2 10, drielin gen 1.40, grove 2.302 50 en gele nep 1J0; 4400 K.G. Peen 1 -ƒ 1.20, kleine Peen 0.60; 129800 K.G. Roode ïroldf 2-50> doorschot 1—/ 1.50; 15800 K.G. Gele kool 1—/ 1 60, door- 8c.1")t/ 1—L30; 37400 K.G. Deensche witte kool 0.701.50, doorschot J 1.30, alles per 100 K.G. WARMENHUIZEN, 18 Dec '34 Roode kool le s: l_/ 2.10, 2e s. 1-/ 1 10; n in n s' 1f 1,30> 2e s. f 1- Vca' °e.ensche witte kool le s f 1.40— iiiin r'o ie!ln,gen 'uIp") f 0 70-/ i; 2 50 10' <~,rove uien f 2 4Ö~~" Aanvoer: 72100 K.G. Roode kool; 9800 kool pn^o-0; '9800 K.G Deensche witte kool en 442d K.G. Uien

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8