De Uiver naar Indië vertrokken.
Weer een belangwekkende vlucht.
van een uiterst geringen oogst in Noorde
lijk Noordholland en dat de hiervoor toege
zegde toeslag al evenmin zal kunnen voor
zien in den grooten nood, welke in dit gebied
heerseht?
Jilmüeums
EDDIE CANTOR IN HET ANTIEKE
ROME.
JUMicaties
HINDERWET.
Spoct
Luchtvaart
De Uiver te Rome geland.
DE POST VLUCHTEN OP INDIE.
ENGELSCHE POSTVLUCHTEN
OP AUSTRALIË.
In 11 dagen van Londen naar
Port Darwin.
A.S.C. II—V.V.V. I 7—3.
Jnqezonden SluMen
DE DEMPING VAN HET
VERDRONKENOORD.
ZORG VOOR ARME EN VER
WAARLOOSDE KINDEREN.
Staatsloleüi
467e STAATSLOTERIJ
JiacfUBecichteti
Is Zijne Excellentie daarom bereid dezen
toeslag, die zelfs belangrijk beneden de hef
fing blijft, welke op dit product is gelegd,
alsnog te verhoogen?
KORTE BERICHTEN.
Zaterdag voor 75 jaar werd Lode-
wijk Lazarus Zamenhof, de vader van
het Esperanto in Polen geboren.
In de Cinema Americain loopt met de
Kerstdagen een buitengewoon mooie
film, namelijk Roman Scandals, een
film, die geruimen tijd bij Tuschinski
heeft geloopen.
Wij ontleenen aan de Tel. de volgen
de bijzonderheden:
Eddie Cantor is een komiek met tragi-
komischen inslag. Zijn groote ver
schrikte oogen en zijn kleine figuur
hebben hem voorbestemd de verdrukte
te zijn en de man die de klappen krijgt.
Doch in zijn onnoozelheid en onhandig
heid ontsnapt hij aan alle gevaren en
evenals een kind balanceert hij langs de
afgronden, die het leven overal voor
hem opent. En evenals het kind bezit hij
die onverschrokkenheid in het aange
zicht van het gevaar, omdat hij er den
prikkel niet van kent. Op subliemere
wijze ziet men Chaplin hetzelfde doen
Cantor is als komiek iets uitbundiger
en raakt aan het clowneske, doch wan
neer men ziet hoe hij een gansche film
door den stijl van het door hem geadop
teerde karakter blijft bewaren, krijgt
men respect voor zijn virtuositeit.
En verder is deze film meesterlijk van
humor en meesterlijk is ook die inzet
de inwijding van het door een rijkaard
aan de Amerikaansche stad West-Rome
geschonken Romeinsch museum, waar
Eddy Cantor pleegt te overnachten op
een legerstede die gevormd wordt door
een marmeren Agrippina. Zóó verrast
hem het inhuldigende gezelschap en
overal aan de standbeelden hangen de
attributen van Eddy's burgerlijk be
staan als kruideniersjongen. Met smaad
en hoon wordt hij uit West Rome ver
dreven en op verrassende wijze bewerk
stelligt de camera den overgang van
West Rome naar het Rome van twee
duizend jaren terug langzaam versa
gen de sloffende schoenen van Eddy
Cantor en twee naakte voeten met san
dalen bekleed vervolgen den weg Ed
dy is met zijn twintigste eeuwsche ver
beelding in de jaren v. C. aangeland.
Agenten van de U. S. A. leidden hem uit
West Rome heen de geharnaste sol
daten van Keizer Valerius begeleiden
zijn eerste optreden in 't antieke Rome,
een optreden dat hem van het eenè on
aangename incident tot 't andere voert.
Doch in één opzicht zijn de oude en de
nieuwe wereld gelijk er wordt ge
ïntrigeerd en geknoeid. Het is overigens
geen gezicht, Eddy Cantor in die pra
lende omgeving van een Romeinsch
keizerlijk hof met fantastische middelen
door de film opgebouwd.
De dwaze avonturen van Eddy eindi
gen in een krankzinnige en gewaagde
wagenren, waarbij men zich ten slotte
afvraagt hoe het technisch mogelijk is
zulke halsbrekende, spannende achter
volging te arrangeeren, zonder dat alle
deelnemers den nek breken. Een zeer
bijzondere film, met Eddy als een levend
anachronisme op de grens van twee we
relden.
Heden is op de gemeente-secretarie
ter inzage gelegd een verzoek met bij
lagen van de N. V. American Petroleum
Company te 's Gravenhage, om vergun
ning tot het uitbreiden van een onder-
grondsche benzinebewaarplaats met
aftapinrichting, door vervanging van de
bestaande aftapinrichting door een
electrisch aangedreven pomptoestel,
hetwelk is voorzien van twee electromo-
toren, elk van 1/3 P.K., vóór en ten be
hoeve van het perceel Paardenmarkt
nr. 6.
Bezwaren tegen deze uitbreiding
kunnen worden ingediend ten Stadhuize
dezer gemeente, mondeling op Woens
dag 2 Januari a.s., voormiddags te elf
uur, en schriftelijk vóór of op dien tijd.
Gedurende drie dagen vóór gemelden
dag kunnen de verzoeker en hij, die be
zwaren heeft ingebracht, op de secretarie
dezer gemeente van de terzake inge
komen schrifturen kennis nemen.
Alkmaar, 19 December 1934.
Burgemeester en Wethouders
van Alkmaar,
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
Zwemmen.
D. A. W. ZWEMT IN HET
SPORTFONDSENBAD.
De succesvolle tocht wordt
voortgezet.
Om de nog onbekenden op het gebied der
overdekte zweminrichtingen beter op de
hoogte te brengen, organiseert de zwemver-
eeniging „De Alkm. Waterratten" thans een
groote excursie voor dames en heeren zwem
mers naar het Sportfondsenbad te Amster
dam.
De tijd is zóó gekozen, dat velen van deze
gelegenheid gebruik kunnen maken om mede
te gaan.
Hoe prettig de „D. A. W.-ers" het vinden,
behoeft geen betoog, nauwelijks uit het
Meer dan 50.000 brieven zullen
binnen het luttel tijdsbestek van
vier dagen door de snelle Douglas-
vogel van Nederland naar onze
Overzeesche Gewesten worden
gedragen. Duizenden wenschen
zullen vanuit het moederland wor
den gebracht om kracht en steun
te geven aan hen in onze Oost,
wier gedachten in deze dagen van
Kerstmis tot Nieuwjaar meer dan
ooit vertoeven bij familie en vrien
den die ze achter lieten in deze
lage landen bij de zee. Duizen
den zakenbrieven zullen binnen
enkele dagen worden bezorgd in de
groote handelscentra van Indië en
op de eenzame cultuuronderne
mingen in de binnenlanden. Dui
zenden zullen met verlangen uit
zien naar de komst van de Uiver
en in spanning deze nieuwe
prestatie van de K.L.M.-machine
en haar kranige bemanning van
dag tot dag volgen.
De Uiver, nog nauwelijks bekomen van
haar race met den tijd en nu bemand met:
VT. H. A. Beekman, chef-piloot; J. van
Steenbergen, tweede piloot; G. van Zadel
hof, radiotelegrafist en H. A. Walewijn,
mecanicien, staat weer klaar. Klaar voor
den sprong, klaar om de eer van K L.M.
en Neerlands luchtvaart hoog te houden,
klaar om de banden tusschen moederland
en koloniën nauwer te snoeren.
De Uiver bekleedt onder de K.L.M.-toe-
•tellen wel een zeer bijzondere en bevoor
rechte plaats in ons hart en in het holst van
den nacht stijgen we naar Schiphol om een
laatst vaarwel toe te roepen aan de beman
ning en de ranke snelle nieuweling van de
K.L.M.-toestellen.
Als we aankomen is het nog rustig op
onze luchthaven, de laatste preparatieven
worden genomen, zooals voor iedere Indië
vlucht en een buitenstaander merkt nauwe
lijks, dat er iets bijzonders aan de hand is.
Donker ligt daar het vliegveld onder den
nachtelijken hemel, de grens- en obstakel lich
ten zijn nog gedoofd en alleen in het res
taurant is het drukker dan gewoonlijk voor
de Indië-vlucht, die langzamerhand voor
aeronautisch Nederland tot een gewoon
feit zijn geworden, zooals het vertrek van
de „Edelweiss" of de „Etoile du Nord"
voor de beambten van het Céfltraal Station.
De Uiver treft het beter dan haar colle
ga Snip die Vrijdag in het duister van den
nacht door 't barre weer heen moest worste
len. Er is weinig wind, geen regen en een
lichte bewolking, gunstige voorteekenen
voor een voorspoedige vlucht.
Tegen drie uur is het in het restaurant
al tamelijk druk. Ook Ir. Damme, directeur-
generaal der P.T.T., is voor deze gelegen
heid naar Schiphol gekomen. De loudspea
ker doet vroolijke wijsjes hooren en de stem
ming die aan dit vertrek voorafgaat, is op
perbest.
Piloot Beekman is juist even bij den weerbe-
richtendienst gaan kijken. Zijn gezicht staat
vroolijk als hij terugkomt. Het weer ziet er
lang niet kwaad uit. Intusschen zijn ook de
drie passagiers op Schiphol gearriveerd.
Het zijn de heeren Beretty, directeur van
Aneta; prof. Walgh die pas Donderdag
met de Pelikaan in Holland was gekomen
en de heer Kort. De Uiver is naar buiten
gereden en staat op het platform, de zilve
ren vleugels glanzen in het maanlicht. Het
voorverwarmingstoestel zorgt voor warme
lucht in de motoren en alles wijst er op dat
de start op tijd zal plaats hebben. De post,
350 K.G., wordt ingeladen.
Het is zeven voor half vier als de moto
ren worden aangezet. De K.L.M.-marsch
die door de loudspeakers weerklinkt wordt
overstemd door het geronk van de drie
zware Douglas-motoren. Beekman zit in de
cocpit en wuift de honderden die hem uitge
leide doen een laatst vaarwel toe. De pas
sagiers hebben zich in hun gemakkelijke ze
tels gevleid. Het is even half vier als het
startsein gegeven wordt. De machine taxiet
over het veld, neemt haar aanloop en binnen
enkele oogenblikken is de Uiver los van den
grond en op weg voor haar versnelde kerst-
vlucht naar de Oost.
Nagestaard door de aanwezigen zet het
toestel koers naar het Zuiden.
De „Uiver" is om 10.58 u. A. T. te
Rome geland.
De Kwartel en de Leeuwerik zijn bei
den op thuisreis respectievelijk om 11.40
en 12.50 uur uit Rome vertrokken, en de
Havik (heenreis) is te Calcutta aange
komen.
De Oehoe is op thuisreis te Singapore
geland.
Het verkeersvliegtuig „Athena", dat
de eerste luchtpost van Engeland voor
Australië vervoert, en 8 December j.1.
van Croydon is vertrokken, ie te Port
Darwin aangekomen
water, of zij verlangen alweer naar een vol
genden keer.
Het vertrek met autobussen vindt plaats
om half acht Donderdagavond vanaf het
Waagplein.
Gymnastiek.
HERCULES EN HYGIEA TE
NOORDSCHARWOUDE.
Zondag werd in de zaal van den heer J.
de Bakker te Noordscharwoude, de eerste
non-stop-uitvoering gehouden, zooals er
Woensdag en Zondag a.s. nog twee zullen
worden gehouden.
De zaal was tot in de uiterste hoeken
bezet, toen met de uitvoering werd be
gonnen.
De algemeene leiding van deze non-stop-
uitvoering was in handen van den directeur,
den heer K. Boot Jz.
De heer A. Ootjers, voorzitter van „Her
cules", heette allen welkom en hoopte, dat
deze uitvoeringen mogen bijdragen tot de
toename van de belangstelling voor de gym
nastiek. Daarna werd het eerste nummer
van het programma uitgevoerd, een ballet
van pages. Van de hierna volgende num
mers tot aan de pauze vermelden wij, dat de
balletten der dames heel goed werden ge
danst. Onder ademlooze stilte deed de be
kende turner G. Ens een vrije oefening,
waarmee hij zeer veel succes oogstte. Het
was dan ook „af". Verder werden nog
eenige oefeningen, zooals Niels Buck door
de meisjes en de jongens en brug en paard
door de heeren uitgevoerd.
Voor een komische noot werd gezorgd
door mevr. T. HopLangedijk, J- Langedijk,
G. Hop en H. Kuiper.
Het tweede gedeelte van het programma
was ook welvoorzien van gevarieerde num
mers.
Gymnastieknummers werden afgewisseld
door zang en voordrachten. De acrobatiek
der heeren werd bewonderd en beloond met
luid applaus. Van de balletten noemen we
het aardige nummer „Radio" van de dames,
dat zeer in den smaak viel.
Alles bijeen genomen kunnen we zeggen
dat het een succesrijke avond is geweest,
waarop directeur, leden en verdere mede
werkenden met genoegen kunnen terugzien.
Kolven.
KOLFWEDSTRIJDEN VAN DEN
LANGENDIJKER KOLFBOND.
Bij de Zondiag gehouden volfwedstrijden
in de baan van den heer Kramer te Noord
scharwoude was de uitslag:
Derde klasse korpsen.
Op Maat, Zuidseharwoude: J. Leeuwrik
142 p.; P. Langedijk 129 p.; J. Kramer 113 p.,
t'. taal 384 p.
Volharding I, Oudkarspel: J. Deutekom
130 p.; C. Piakman 118 p.; S. Ton 103 p.,
totaal 351 p.
Volharding II, Oud karspel: C. Blokker
118 p.; F. Moeijes 120 p.; K. Dekker 76 p.,
totaal 314 p.
Gezellig Samenzijn, Zuidseharwoude: W.
Bergen 128 p.; J. tngeringh 119 p.; W. Kuin
103 p., totaal 340 p.
Ons Genoegen I, Noordscharwoude: T.
Blauw 112 p.; G. Stam 93 p.; P. van Dam
137 p., totaal 342 p
Ons Genoegen II, Noordscharwoude: S
Timmerman 112 p.; K. de Vries 91 p.; één
niet gekolfd.
Vriendenkring, Noordscharwoude, sajet:
H. Kuiper 94 p.; G. Ens 74 p.; C. Langedijk
92 p., totaal 270 p.
Personcele kolvers: A. Boon 94 p.; J
Schuit 87 p K. Ruiter 119 p.; J. v. d. Ham
109 p.St. die Rijke sajet 74 p.
Schaken.
De uitslag van den in de competitie
der le klasse van den N.-H.S.B. gespeel
den wedstrijd tusschen A.S.V. II
(A'dam) en V V V. I (Alkmaar) luidt:
A.S.C. II—V.V.V. I
A. Th. Knappers—P. Deugd 1—0
D Wierma—P. Hoekstra 10
J.B. NasF. C. Laas AA
P. P. Prinsen Gerlings-B Veltman AA
K. Klein BreetlerE. d« Waal 0—1
W. de RuiterP. Hartog 1—0
Tjan Granz Tjan—D. Weisenborn6 10
A Schaap—A. W. Tegel AA
D. Ligthart—D. Anpel A A
A. HartJ. de Groot 10
7—3
SPAAR HET VERDRONKENOORD!
Hooggeachte Redactie,
Ik heb, al ben ik reeds bijna dertig jaren
Uw stadgenoot niet meer, nog altijd een
warm plekje in mijn hart voor Alkmaar en
zijn bijzondere, onvergetelijke bekoring. Gij
kunt U dus begrijpen, dat ik pijnlijk getroffen
werd, toen ik toevallig las, dat er in Alk
maar stemmen opgaan, die vragen het Ver-
dronkenoord te dempen terwille van het ver
keer.
Mag ik uit de verte, maar met liefde voor
uw stad. een waarschuwend woord doen
hooren? Het Verdronkenoord is met de
Oudegracht een der mooiste, meest eigenaar
dige deelen van de stad, een der beste voor
beelden van haar typisch, bij landgenoot en
vreemdeling, beroemd en bewonderd stede-
schoon. Moet dat nu weg terwille van het
„Verkeer"? Het verkeer, dat langs de Laat
zich uitstekend redden kan. Laat men voor
zichtig zijn met dat verkeer, het is een gul
zig, alles verslindend monster. Is het water
gedempt met behoud van de boomen (die wil
men nog sparen meen ik), dan volgen wei
dra de boomen ook „als-sta-in-den-weg".
Dan moet de schilderachtige, prachtige
Vischmarkt wég, en zijn tenslotte ook de
dagen van den Accijnstoren geteld. Dan kan
de automobilist docr Langestraat en Verdron
kenoord suizen en kunnen de bewoners hem
nakijken! Stilhouden doet hij niet meer.
Laat men den automobilist, die zoo'n
haast heeft, gerieven met een verkeerswee
om de stad heen en laat men in de binnen
stad het verkeer zóó regelen, dat het geen
gevaren oplevert en vooral beseffen, dat de
handeldrijvende middenstand meer profijt
heeft van menschen, die loopen dan van
automobilisten, die dóórrijden! „.«„.-ht
Maar, zonder gekheid: Alkmaa£.
vreemdelingenverkeer, en het verdut het,
doch waarom verdient het dit: om zijn eg
aardig oud-Hollandsch stedeschoon. Daar
van is al véél weg: de Laat en de n-euwesloot
bijvoorbeeld waren vroeger met minuei
mooi dan nu het Verdronkenoord, en nu
het leelijke, ongeproportionneerde stra i
het prachtige Hofje en het Diaconiebuis
de Nieuwesloot hebben een groot deel
hun bekoring verloren. In de Ranges
zijn véél mooie gevels bedorven, het -
meen aanzicht van de straat heeft vee -
zijn eigenaardigheid verloren ook ftt
sevoort en de Choorstraat. Maar g
niet alles, en er zijn nog prachtige p
die ik door vreemdelingen uitbundig heb
ren roemen. Daarbij is allereerst het
dronkenoord. A-.
Wie kent niet het verhaal van den man, cue
de kip doodde, die hem gouden eieren le„a
Zijn onverstand maakte, dat hi] met le g
handen bleef staan. Dat kon ook wel eens h
lot zijn van de hooggeachte bewoners van
het Verdronkenoord, als zij hun ^u,0^..7
keersweg „rijker" waren geworden, „wij
sparen de boomen" zeggen zij, maar voor
het stedeschoon komt het op het water aan,
het spiegelende water, waarin, huizen en boo
men een héél ander aanzicht krijgen, het
grachtenwater, waardoor onze oude steden
beroemd zijn. In het buitenland is men wij
zer; daar ziet men dit belang van het schoo-
ne voor de oude steden in. In Holland knielt
men dadelijk voor alle nieuwe goden. Ik zie,
dat gelukkig B. en W. mijn opvatting deelen;
van harte hoop ik, dat de Raad hun gelijk
zal geven, en dat de Verdronkenoorders ei-
voor behoed worden hun eigen graf te gra
ven, door hun mooie gracht te dempen!
16 Dec. 1934.
DR. H. E. VAN GELDER,
Dir. v. h. Gemeente-Museum, den Haag.
Mijnheer de Redacteur,
Beleefd verzoek ik u mij eenige plaats
ruimte te willen verkenen in uw blad.
Gaarne wilde ik ook nog een lans breken
voor de demping van het Verdronkenoord.
Behalve dat de verkeerskwestie mij zeer ter
harte gaat, wilde ik het dempingsvraagstuk
nog even van een andere zijde belichten, en
wel van het standpunt der Verdronkenoord-
bewoners, die bijna uitsluitend den last on
dervinden van het niet-dempen. Wie, zooals
wij, dagelijks eenige malen het Verdronken
oord moet passeeren, ondervindt, dat het er
vaak levensgevaarlijk is voor ons en vooral
voor onze kinderen. Tallooze malen hebben
hier kleine aanrijdingen en botsingen plaats,
en 't is meestal meer geluk dan wijsheid dat
de schade slechts zoodanig is, dat ze onder
ling geregeld kan worden.
Tallooze malen hebben opstoppingen
plaats van handkarren, melkwagens, auto's,
fietsen enz., waarbij menige verwensching
tegen dat smalle grachtje geuit wordt.
Tallooze malen vallen hier kinderen, al of
niet met fietsen, te water; ik heb er zelf al
tientallen langs den walkant op 't droge ge
holpen. Tallooze malen moeten wij de school
kinderen om 9 uur, half 2 en 4 uur van de
vletten afjagen, omdat ze er met levensge
vaar op spelen.
En nu is het mooie Verdronkenoord voor
alle buitenstaanders wel heel „schoon",
maar voor ons die er alle dagen tegen aan
zien, is het dat lang niet, dat zal ieder met
mij eens zijn, die ik uitnoodig eens een paar
dagen tegen allerlei vletten, vuile, schoone
en onwelriekende aan te kijken, die boven
dien vaak schots en scheef in het water drij
ven. (Maandagmorgen lagen er 22!)
Hoeveel het niet-dempen mij zelf al 13 jaar
lang aan moeite en last en onkosten gebracht
heeft zal ik maar verzwijgen, maar rekent u
maar even uit wat de omweg: Limmerhoek,
Turfmarkt, Verdronkenoord door drie auto's
twee maal per dag, gedurende 13 jaar, kost.
En laat ik nu last not least even de mee
ning laten hooren van de vreemdelingen,
dagjesmenschen, enz., die het Verdronken
oord passeeren en terwille van wie wij .dien
jarenlange last nog moeten bestendigen: Wal
een akelig smal grachtje is dat hier je
kunt nauwelijks behoorlijk naast mekaar loo
pen dat moesten ze maar dempen pas
op een fiets pas op een auto wat is het
hier gevaarlijk!
Geloof me, tegenstanders: het aesthetische
waardeeren slechts enkele buitenstaanders.
De vreemdelingen enz. smalen bijna zonder
uitzondering op ons „slootje".
Wat kon het mooier en beter en aestheti-
scher zijn, ons Verdronkenoord, als men niet
zoo eenzijdig, halsstarrig en conservatief
zich blind bleef staren op dat aesthetische
motief.
Mijnheer de redacteur, ik hoop dat ook aan
de grieven der Verdronkenoord-bewoners
eenige aandacht zal geschonken worden,
wanneer de demping in stemming komt.
Ik dank u voor uw welwillendheid inzake
het opnemen van dit schrijven.
Horgachtend,
VERDRONKENOORDBEWONER
Mijnheer de redacteur,
Met verwondering las ik het ingezonden
stuk van een „Verdronkenoord-bewoner"
over de demping. Als inzender de adheasie-
'betuiging met toelichting van de bewoners
van de Mient c.s. goed had gelezen, had
hij daaruit kunnen zien dat alleen gespro
ken werd over het verkeer van personen
auto s en juist niet over dat van vracht
auto s.
1 Iet bezwaar van inzender zou trouwens
heel gemakkelijk verholpen kunnen worden
door het gedempte Verdronkenoord te ver-
bieden voor vrachtauto's of voor auto's
zwaarder dan een zeker aantal K.G.
Of de kosten van demping hoog zullen
zijn, kan ik niet beocrdeelen, doch zij zullen
m.i. in ieder geval volkomen verantwoord
zijn. Juist nu zijn de kosten van materialen
laag en door de demping in werkverschaf
fing uit te voeren, krijgt onze gemeente een
groot deel van de uitgekeerde arbeidsloonen
weer var, den staat terug.
Het dempingsvraagstuk is m.i. juist niet
een persoonlijk belang van enkelingen, doch
een algemeen Alkmaarsch belang. De' Ver-
eeniging voor Vreemdelingenverkeer, de
Kamer van Koophandel en de Vereeniging
van Langestraat-winkehers schijnen b.v. ook
niet afzijdig tegenover dit belangrijke ver-
keersvraagstuk te staan.
M i zijn het Verdronkenoord en de Mient
over 20 jaar toch gedempt, daar wij de
wijzers van de klok toch niet kunnen terug,
zetten. (De opheffing van de trams naar
Egmond en v. Ewycksluis zijn slechts enkele
voorbeelden van de overwinning van het
autoverkeer).
Regeeren is vooruitzien, daarom zou ik
aan B er. W. en de raadsleden willen ver
zoeken: Dempt Verdronkenoord en M:ent met
behoud van de rijen boomen. Dan zullen
deze grachten niets van haar schoonheid in
boeten, velen zullen arbeid vinden en het ge
meentebestuur zal den dank van een groot
deel van dit geslacht en van het geheele na
geslacht oogsten.
U hartelijk dankend voor de verleende
pWsmmte, bewoner van de m1ent
LOONSVERLAGING GEMEENTE-
PERSONEEL EN GASPRIJSVER-
LAGING.
Mijnheer de Redacteur, een klein plaatsje
in Uw blad, waarvoor mijn hartelijken dank.
Daar ik nogal veel met gemeente-personeel
in aanraking kom, en vroeg: wat verdient
nu een werkman, die in de le loonklasse
staat, werd mij gezegd: met deze 12 pet. er
af en pensioenstorting 22.36.
Het lijkt mij toch toe, dat men deze groep
toch beter buiten de korting had moeten
laten. Er zijn wel ambtenaren, die men wat
meer gekort zou mogen hebben.
En dan te begrijpen dat men ook weer
hooger aangeslagen wordt in de belasting.
Het publiek kan nu eens rekening houden
met te zeggen: Och, de gemeente-werkman
heeft 't zoo slecht nog niet, bij werkloozen
vergeleken, want dieze betalen toch geen
belasting?
Nu de gasprijsverlaging. Deze had men
toch eerder moeten invoeren, daar reeds vele
ingezetenen zich al een petroleumvergasser
hebben aangeschaft.
Tevens zou ik namens vele muntgas-
gebruikers beleefd willen vragen, den meter
niet om de 3 maanden te lichten, daar dit
voor vele gezinnen te bezwaarlijk is.
Waarom kan dit niet elke maand??
Hoogachtend,
C. V
Geachte Redactie!
Onlangs op een vergadering te Amster
dam vernam ik, dat een mevrouw te Laren
zich interesseert voor arme, verwaarloosde
kinderen, teneinde die in een eenvoudig, be
scheiden hospitaal op te nemen, in Enge
land! 'k Vond dit een prachtig doel, geheel
in de lijn van mijn arbeid!
Bedoelde dame spaart nu gebruikte post
zegels op ten bate van dit sympathieke
doel
Voor elke 1000 postzegels kan een kindje
voor 14 dagen worden opgenomen. Ik be
sloot voor dit doel belangeloos te arbeiden
en postzegels op te zamelen bij kennissen
enz. Bereids heb ik de eerste 1000 bijeen ter
verzending. Zouden allen, die zich hiervoor
interesseeren, bij mij gebruikte postzegels
willen bezorgen.
Natuurlijk wordt hier niet aan een be
paalde richting gedacht. Ik neem al de port-
kosten voor verzending der zegels voor mijn
rekening.
Met dank voor de plaatsing,
J. J. RUYS,
Spoorstraat 13 of v. d- Meijstraat 16,
Alkmaar.
(Niet officieel)
3de klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 19 December 1934
Hooge Prijzen
1000.— 2368
400.- 6806
Prijzen van 45.
463 489 794 939 1536 ..670 2313 2548
2580 2703 2951 3270 3311 3336 3418 3584
3604 3744 3912 4365 4422 4423 4668 4801
5003 5232 5372 5462 5484 6019 6497 7010
7020 7238 7470 7988 3024 8357 8394 8395
8411 8886 9312 9630 9674 9951 10564 10771
11234 11585 11619 11764 11881 12239 12262 12801
13078 13138 13369 13427 13766 13931 14269 14495
14512 15455 15559 15627 15628 15710 16144 16463
16726 16944 17190 17286 1737^ 17660 17763 17890
17960 18127 18181 18289 18931 20246 20324 20787
21980 22018 22103 22188 22329 22534 22566 22894
23109 23812
Verbet. 3e kl. 2e lijst: 10687 m. z. 10627.
BROEK OP LANGENDIJK, 19 Dec. '34.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
200 K.G. Aardappelen: Robijn 1.20;
40000 K.G. Roode kool 1.30—2.40,
doorschot 1—1.50; 12000 K.G. Gele
kool 1 1.50; 16000 K.G. Deensche
witte kool 1 -ƒ 1.50; 3300 K.G. Uien 2,
grove 2.402.50 en drielingen 1.40
1.50; 750 K.G. Bieten 1.60; 5300 K.G-
Peen 0.80—1.10, alles per 100 K.G. en
230 stuks Bloemkool: reuze 9,50—11.10
en 2e s. 2 per 100 stuks.
NOORDSCHARWOUDE, 18 Dec. 1934.
9600 K.G. Uien: uien 2—2 10, drielin
gen 1.40, grove 2.302 50 en gele
nep 1J0; 4400 K.G. Peen 1 -ƒ 1.20,
kleine Peen 0.60; 129800 K.G. Roode
ïroldf 2-50> doorschot 1—/ 1.50;
15800 K.G. Gele kool 1—/ 1 60, door-
8c.1")t/ 1—L30; 37400 K.G. Deensche
witte kool 0.701.50, doorschot
J 1.30, alles per 100 K.G.
WARMENHUIZEN, 18 Dec '34 Roode
kool le s: l_/ 2.10, 2e s. 1-/ 1 10;
n in n s' 1f 1,30> 2e s. f 1-
Vca' °e.ensche witte kool le s f 1.40—
iiiin r'o ie!ln,gen 'uIp") f 0 70-/ i;
2 50 10' <~,rove uien f 2 4Ö~~"
Aanvoer: 72100 K.G. Roode kool; 9800
kool pn^o-0; '9800 K.G Deensche witte
kool en 442d K.G. Uien