Amstecdamsche !Beucs £v' £uchtvaact Jlecfiis<i0&en Spaansche brieven. Macktftetiditm 3 z GEMASKERDE BANDIETEN. Limburgsche vrouw neergesla gen; buit van f 250. MIJNONGELUKKEN IN 1934. HET N. C. C.-WERK. HET ONDERZOEK VAN DE RAMP VAN DE „UIVER". Dr. ir. Van der Maas over zijn ervaringen. NIEUW ZWEEFVLIEGTUIG. Tweepersoons Grünau-baby. LUCHTHAVENS IN DEN MIST. Twentbe aller toevluchtsoord. WINKEL (December). HEEMSKERK. SPAANSCH LANDBOUWBEDRIJF. De nood in den Spaanschen landbouw. Pogingen tot verbetering Nieuwe rege lingen. Credieten, voorlich tingen en proeftuinen. van Vrijdag 4 Januari 1935. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. bonden 9 d o d e z V k n y y rf s 9 V e is k n VI ei v ii s< t< d .n li h. a k di ri di Te Brunssum bij Heerlen is een brutale overval gepleegd. Twee gemaskerde mannen zijn de woning binnengedrongen van een politiebeambte van de staatsmijnen, die zelf op dat moment afwezig was. De familie zat koffie te drinken, terwijl de vrouw des hui zes even naar buiten ging om kolen te halen. Achter de woning trof zij een van de gemaskerde mannen, terwijl de andere aan stalten maakte, om van den achtergevel van de woning naar beneden fe springen. Terwijl de een de weerlooze vrouw met zijn revol ver bedreigde, gaf dv. andere haar een slag r op het hoofd, zoodat zij kwam te vallen. De mannen namen daarop haastig de vlucht. De politie constateerde, dat de indringers de bovenverdieping door een raam waren binnengedrongen en alles overhoop hadden gehaald. Een geldkistje met 250 hadden zij medegenomen. De vrouw is door den aanval zóó van streek geraakt, dat zij het spraak vermogen heeft verloren. In 1934 zijn er in en op de Limburgsche mijnen in totaal 17 doodelijke ongelukken gebeurd. Op de Staatsmijnen: Wilhelmina: 3; Emma geen; Hendrik 4; Maurits 2 (totaal 9; in 1933 20). Op de Oranje Nassau Mijnen 2; Laura en Julia 2; Domaniale Mijn 4: Willem Sophia: geen. De cijfers zijn veel gunstiger dan in 1933; alleen op de Domaniale Mijn was er een stijging. Het nationaal crisiscomité deelt mede: In de periode van 17 tot 31 December 1934 werd door het comité aan 118 plaatselijke crisiscomité's een uitkeering verstrekt tot een totaalbedrag van 54.245. BOUW VAN KRUISER VERTRAAGD. Opleveringstermijn met een hall jaar verlengd. Wegens eenige vertraging bij den bouw van machines, die elders wor den gebouwd, is de opleveringster mijn voor den kruiser „De Ruyter", die bij Wilton-Feijenoord te Schie dam in aanbouw is, met een half jaar verlengd. Dientengevolge is het aantal ar beiders, dat bij den bouw werkzaam is, verminderd. (Hbld.) NIEUWJAARWENSCHEN AAN DE K XVIII. Commandant dankt telegrafisch. Via Amsterdam-Radio ontving het Comité ,Onze Marine" (Postbus 6 Den Helder, giro 42883) van den Commandant van Hr. Ms. K XVIII te Dakar het navolgende telegram: „Verzoeke mededeelen comité „Onze Marine'' te Helder: Hartelijk dank voor goede wenschen 1935. Wenschen U allen zeer ge lukkig nieuwjaar. Verzoeke zoo mogelijk langs persweg overbrenging onzen dank voor vele ontvangen gelukwenschen en toevoe ging onze goede wenschen Hartelijk dank voor alle goedt gaven, uw vele moeite hier aan besteed. Allen zeer erkentelijk. Brief volgt. Commandant K XVIII. Toen de Leeuwerik door den mist werd gedwongen naar Le Bourget terug te keeren en het twijfelachtig werd, of dit toestel, dat de commissie van onderzoek naar de Uiver- ramp aan boord had, de reis denzelfden dag nog kon voortzetten, besloot dr. ir. H. J. van der Maas van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart, die in opdracht van de regeering naar Bagdad was vertrokken, per trein naar de hoofastad te vertrekken. Gisteravond arriveerde dr. ir. van der Maas met den Parijschen trein aan het Hol landsche Spoorstation en hij was zoo welwil lend eenige nadere bijzonderheden over zijn reis mede te deelen. Over het resultaat van zijn onderzoek kon hij niets vertellen, daar hij zijn rapporten nog aan zijn chefs moet uitbrengen, doch wel gaf hij eenige details over de wijze, waarop hij zijn onderzoek had verricht. „Het eerst", aldus de heer van der Maas, „ben ik naar Irak gegaan, zooals bekend een zelfstandig land onder Engelsch protecto raat. Ik ondervond daar de grootst mogelijke medewerking en een allervriendelijkste ont vangst. Ook was het prettig te constateeren, hoe alle autoriteiten van hoog tot laag me deleefden met den slag, die ons had getrof fen en hoe men alles in het werk stelde om ons behulpzaam te zijn bij het onderzoek. De geheele internationale luchtvaart is ge baat met de volledige opheldering van het drama, dat zich daar heeft afgespeeld. Vervolgens ben ik gedurende twee dagen bij het wrak geweest. De resten van de Uiver vond ik op een terrein, dat men kan beschou wen als een zeer uitgestrekte hoogvlakte, waarin groote gaten voorkomen en heuvels. Inderdaad kan het over het algemeen geno men wel den indruk maken van een landings terrein. Vlak bij het wrak bevindt zich een riviertje, de Wadi, die gewoonlijk droog is, maar waarin hans wat zeer zelden voor komt het water stroomde. Na het onderzoek ter plaatse van de vel schillende wrakstukken en bestudeering van de wijze, waarop de resten der motoren, vleugels en romp gevonden werden, heb ik mij naar Bagdad begeven, waar de gegevens en bevindingen der Engelsche en Iraksche autoriteiten aoor mij zijn nagegaan. Vervolgens heb ik nog een onderzoek inge steld te Amman, waar ik van de Royal Air Force weer alle medewerking ondervond. De noodige inlichtingen werden door mij ge vraagd en verkregen. Tevens had ik daar 'n langdurig onderhoud met den vlieger Stone, die, zooals bekend is, het eerst het wrak van de Uiver heeft gevonden. Op Schiphol is aangekomen een nieuw door de Nationale Luchtvaartschool aange schaft zweefvliegtuigje, een twee-persoons Grünau-baby, een toestel, ongeveer van de zelfde constructie als de bekende Adelaar, waarmede de heer Van Neyenhoff gewend is zijn evoluties in de lucht te volbrengen. Het is alleen wat steviger en daardoor van uit zicht iets minder elegant. Allerlei verbeteringen zijn hierbij aange bracht: dit nieuwe toestel heeft twee kleine h.ndingswielen op prima luchtbanden; de cockpit heeft een deurtje e.d. Het toestel is bestemd om er mee te les sen: de instructeur zit dan achter, de leerling voorin; de dubbele besturing maakt het les geven gemakkelijk. In verband met den mist in het Wes ten des lands was er gisteren op het vliegveld Twenthe een groote drukte. Diverse toestellen waren gedwongen op de Twentsche luchthaven te dalen. Het Duitsche toestel, dat van Londen kwam, kon op Schiphol niet landen en vloog door naar Twenthe. Nadat passa giers en goederen waren uitgeladen, ver volgde de Junker zijn reis naar Berlijn. Het uit Berlijn komende Duitsche vlieg tuig voor Amsterdam en Londen moest echter op Twenthe blijven. Evenzoo ging het met de „Uil", van de K.L.M., welk toestel uit Kopenhagen kwam, de „Zilvermeeuw" van dezelfde maatschappij, welke op weg was van Berlijn naar Amsterdam, en een groot verkeersvliegtuig van de Zweedsche maatschappij, dat van Malmö kwam. Laatstgenoemde vier toestellen zijn alle op Twenthe gebleven. Zij zullen eerst heden de reis kunnen voortzetten. De passagiers, die op reis waren naar verschillende steden in West-Europa, zijn per D-trein verder gegaan. Ook de post is per trein naar Amsterdam ver voerd. Op het vliegveld verwachtte men des middags eveneens de „Leeuwerik" met de leden van de commissie van onder zoek naar de „Uiver"-ramp. Hoewel het vliegveld Twenthe tot het invallen van de duisternis vrij van ms* was, is zooals bekend de „Leeuwerik" echter niet daar gedaald, maar naar Parijs teruggekeerd. PROEFVLUCHT F 22. Gunstige resultaten. Het nieuwste product van de Fokker fabrieken, de F XXII, bestemd voor de Zweed sche luchtvaart Mij.', heeft hedenmorgen een goedgeslaagde proefvlucht gemaakt. Op deze vlucht, die 1 Yt uur duurde, werden de vliegeigenschappen van het toestel beproefd. De proeven hebben een gunstig resultaat op geleverd. Reeds eenigen tijd was het toestel voor deze proefvlucht gereed doch de slechte weersomstandigheden waren oor zaak, dat zij nog niet kon worden gehouden. Hedenmorgen was er echter voldiende zicht en kon op voldoende hoogte worden gevlo gen voor het nemen van de proeven, zonder dat het gevaar bestond, dat intusschen Schiphol weer dicht zou trekken. De F XXII werd bestuurd door den invlieger van de Fokker-fabrieken Meinecke, terwijl verder meevlogen de constructeur Schatzki, ir. Win ters en de werktuigkunde Crupp van de Zweedsche luchtvaart Mij. en de heeren van Nijenhoff en Stok van de Fokkerfabrieken- Wij vernemen dat thans sDoedig de officiëele proefvluchten met de F XXII kunnen begin nen. Ondertrouwd: J. Arends en Hester Beers. Overleden: Maartje Kostelijk, oud 77 jaar, weduwe van Jan Dirkmaat. Geboren: Janny, dochter van Pie- ter Böddingius en Adriana Hendrika van den Berge. Gehuwd: Dirk Renooij en Maartje Neeltje Geel. Pieter Cornelis van het Kaar en Wilhelmine Henriette Emma Oeckei. Ondertrouwd: G. Heemskerk en M. P. Nijman. Bevallen: G. WelborenMeijer, z. P. de Wit—Nijman, d. S. Baltus— v. d. Does, 2 d. MINISTER BELEEDICD. Weer een zaak-Roelofsen. Voor het gerechtshof te Arnhem heeft gisteren in hooger beroep terecht gestaan de 29-jarige slager H. Th. Roelofsen uit Rotterdam, propagandist van de N.S.B., terzake van beleediging van den Minister van Economische Zaken, tijdens 'n vergade ring te Zutphen, waar hij het woord had gevoerd over de Crisis-varkenswet De Officier van Justitie te Zutphen had in eerste instantie 5 maanden gevangenis straf geëischt, doch de rechtbank te Zut phen had hem vrijgesproken. •De proc.-generaal bij het Arnhemsche Gerechtshof, mr. A. A. Cnopius, eischt*: thans terugwijzing van de zaak naar de rechtbank te Zutphen. Uitspraak 17 Januari a.s. jBucyecliike Stand ÊGMONDBINNÊirfDecember). Geboren N. E. z. van J. A. Imming en L. M. Zuurbier. Overleden: C. de Waard, 79 jaar. S. M. Straathof geb. Valkering 63 jaar (overleden te Alkmaar). OUDE NIEDORP December). Geboren: Wilhelmus Adrianus, z. v Jacob de Jong en Cornelia Maria Petroneha Verhaar. Overleden: Maartje Klaver, oud 39 jaar, echtg. v. Cornelis Burger. BROEK OP LANGENDIJK. (Dec. 1934). Geboren: Trijntje, d. v. D. Bakker en van M. Glas. Guurtje Jacoba, d. v. A. Molenaar en van A. Jongedijk. Cornelis, z. v. P. Timmerman en van E. Visser. Aris, z. v. D. Biesboer en van J. C. Eelman. Trijntje, d. v. Ijs Postma en van C. van der Pol. Klaas, z. v. K. de Jager en van A. de Ruiter. IJpe, z. v. G. Glas en van IJ. van der Meij. Wellicht heeft men er door de dagbladen kennis van genomen dat een bekend Spaansch landbouwkundige met eenige studenten een bezoek aan Nederland heeft gebracht om ver scheidene landbouwscholen, proeftuinen en andere wetenschappelijke inrichtingen van dien aard in oogenschouw te nemen. Spanje ligt voor de meeste Nederlanders zoo ver buiten hun gezichtskring en belangstelling, dat men aan de nooden en behoeften van den Spaanschen landbouw en de wetenschappe lijke bestudeering daarvan geen verdere aan dacht zal geven, en het bericht van het ver melde bezoek zal bij de meesten geen bijzon deren indruk hebben gemaakt. Het was echter wel belangrijk, zelfs zeer belangrijk en om allerlei redenen. Ten eerste als uiting van de breeder en moderner opge zette poging om den Spaanschen landbouw op te heffen uit de moeilijkheden waarin hij is geraakt, en verder als blijk van de hooge achting die het Nederlandsche landbouwbe drijf overal in de wereld, ook in Spanje, heeft. 1 Spanje is hoofdzakelijk een landbouwvolk. Het zou anders kunnen zijn, Spanje zou zelfs een der voornaamste industrielanden van Europa kunnen zijn vanwege den onschatba- ren rijkdom aan delfstoffen, die het in zijn bodem verbergt. Daarom was Spanje al eeuwen voor onze jaartelling een begeerd land waar men om streed, het bezat vele edele en nuttige mineralen, en heeft die tot heden. De exploitatie daarvan, zelfs van de zeer goede steenkolen, is echter van geringen omvang gebleven, en heeft niet, zooals had gekund, den stoot gegeven tot een hoofdza kelijk industrieele ontwikkeling van het land Landbouw en veeteelt waren eeuwen door de voornaamste bronnen van inkomsten van de Spaansche bevolking. De veeteelt is van mideleeuwen tot op de moderne tijden boven u-? ^^bouw begunstigd door een onjuisten kijk, die men op de voorwaarden 'van een bloeiend landbouwbedrijf had. DeJandbouw wordt in sPanJ'e onder zeer verschillende omstandigheden uitgeoefend ten prachtige landbouwstreek is het Noord Vesten van panie, het heerlijke, vruchtbare heuvelland van GaÜcië. Zeer moeilijk is de bewerking van den grond in het bergachtige Noorden en in het Centrum. Daar kan men kleine akkers zien die tegen steile heuvelrug gen aanliggen en met moeite van steenen en soms groote rotsblokken zijn vrij gemaakt Geen dieren kunnen daar een ploeg of eg voorttrekken, en zoo kan men soms de gehee le familie voor den ploeg gespannen zien om dien, met de uiterste moeite, tegen den heu- velrug om hoog te trekken. Het hoogland van Lastihe heeft groote. uitgestrekte korenvel den, die bijna bovenmenschelijke inspannin gen eischen om tot gedijen te komen. Het Zuiden is steeds bekend geweest om zijn bij' na onmetelijke heerengoederen, eigendom van den ouden Spaanschen adel, die slechts bij uitzondering een levendige belangstelling voor de bevordering van de bewerking en ontginning van den grond heeft gehad. On afzienbare velden worden bovendien ge bruikt voor de weiden, waarop de kudden runderen grazen, waaruit de vechtstieren werden gewonnen. 'u het Zmd-Oosten, Murcia bij- °^e d' byroemd door het zeer kundige kanaalstelsel, dat de landerijen besproeit, een stelsel dat reeds zeer oud is, en zoo in gewikkeld en volmaakt dat de moderne inge nieurswetenschap het niet zou kunnen over- trenen. De Spaansche landbouw wordt in het ge heele land neergedrukt door allerlei moeilijk heden waarvoor men al verscheidene gene- n,'esm,!f"g, "a.ar oplossingen heeft gezocht. Die moeilijkheden zijn van verschillenden kllmaaff jkffVa" bodem' van hft klimaat, van dienstpersoneel, van credieten. hff bet,008enblik zijn er in Spanje drie honderd duizend werklooze boerenarbeiders S fff vAa," e,rnstieen achteruitgang van het bedrijf. Allerlei sociale wetgevingen van eenige jaren geleden hebben dien achteruit gang veroorzaakt of verergerd door het ge. lasten van hooger loonen, minder arbeids- hl Jke contin£enteeringen van ar- beidskrachten, verhoogde belastingen en bi- zwaarde credieten. Sterker dan Soit worS lanHhn"00* !jkheid van verbotering der landbouwtoestanden gevoeld, en men pro beert van de regeering uit op drieërlei ma biengem*eWenSChte verbeterin^> aan te De nieuwe landbouwwetten waaron men aandr.ngt zullen rekening mo.™ met de zeer groote gewestelijke verschillen n de omstandigheden waaronder de land bouw wordt uitgeoefend. Voor ieder anders geaard gewest, wat betreft den bodem het klimaat, levensomstandigheden, gebruikelijke feSS" wettelijke bepa! lingen moeten komen, ook wat de belastin. faCmW vffgC'intfen en ,oondiensten aanbe langt. Verder is het een bekend feit, dat vrij wel nergens in Spanje de bodem oplwrt wat hij zou kunnen opleveren, en ook hierin *al I lier ff ,Wordfn v°orzien nier stuit men op dneerlei moeilijkheden onkunde, onmacht en onwil. De onkunde zal worden (en wordt reeds) bestreden door verbeterd landbouwonder- richt. Het centraal landbouw-instituut doet plaatselijke onderzoekingen naar de gesteld heid van den grond om de soort van te ver bouwen gewassen te bepalen, en verder wordt het landbouwonderwijs verbeterd. Er zijn nu zoogenaamde „ambulante landbouw- leeraars" benoemd, leeraars in de landbouw kunde, die van plaats tot plaats reizen om lessen te geven in avondscholen, voordrach ten te houden en bij proefplantingen voor lichting te geven. Soms hebben zulke rond trekkende landbouwkundigen ook eenige mo derne machines bij zich, waarmede zij de monstraties verrichten. Het onderwijs is vooral practisch, en beoogt ook de verbete ring van de verschillende werkzaamheden uit het landbouwbedrijf: ploegen, zaaien, wieden, besproeien, keuze van gewas en der gelijke. De onmacht tot verbetering van het eigen bedrijf vloeit gewoonlijk voort uit gemis aan geld en aan crediet. Nu wordt, ter bestendi ging en van bevordering van den kleinen boerenstand, van regeeringswege overwogen een gemakkelijke credietregeling te maken, zoodat de behoeftige landbouwers in staat kunnen worden gesteld moderne machines te koopen en andere verbeteringen aan te bren gen in hun ondernemingen. De onwil om nieuwe maatregelen te nemen is gewoonlijk het gevolg van onkunde en wantrouwen, en die probeert men te overwinnen door het aanschouwelijk en overtuigend onderwijs in de proeftuinen, welke moeten aangelegd, en in de voordrachten en cursussen die gehouden worden. Ook is men voornemens aan vast aangestelde daglooners een naar hun loon te berekenen aandeel in de winst te geven, zoo dat zij met meer hart en ijver zich op hun werk zullen toeleggen, en ook het onderwijs zullen gaan volgen om beter inzicht cn grooter bedrevenheid in hun werk te krij gen. Als men het bezoek van dien Spaanschen landbouwkundige met zijn groepje studenten in dit licht beziet, dan zal men aan dit be zoek allicht hooger waarde en grooter aan dacht toekennen. In Madrid is gevestigd het Instituut van Landbouwhervorming, en de besturende landbouw-ingenieurs van deze instelling laten niets onbeproefd om tot een doeltref fende werkzaamheid te komen bij hun onder nomen actie. Overal in het land wil men onderafdeelingen van dit Instituut maken, zoodat er een uitnemende dienst van inlich tingen tot stand komt. Men streeft naar in nige samenwerking van de boeren met die Instituten, die geheel bedoeld zijn als weten schappelijke bureaux waar men over alles wat den landbouw aangaat informaties kan inwinnen, en verder zullen de bureaux de tusschenpersonen voor besperkingen met de regeering zijn. Door deze gezamenlijke krachtdadige actie hoopt men den kwijnenden landbouw op te heffen tot een welvarend, modern geregeld bedrijf, en hiertoe gaat men bij andere land bouwende volken in de leer. Dr. J. BROUWER. DE GRAANPRIJJZEN. ALKMAAR, 4 Jan. 1935. Op de heden Sehouden Graanmarkt waren in totaal 480 LL.'s aangevoerd, waarvan soort en prijzen als volgt: 31 H.L. voertarwe 2—4.85- 149 H.L. gerst 5.755.90, gerst chev 6—6.40; 145 H.L. haver 5.75 7.10; 9 H.L. boonen, w.o.: paarde bruine 1213, citroen 1215, dui ven 8.75 en witte boonen 7—20; 20 H.L. kanariezaad 7; Tuinboonen 7 en 126 H.L. erwten, w.o.: kleine groene 8.25 10.10, groote groene 11—16, grau. we 16—24 en vale erwten 15, alles per 100 K.G. Handel goed. DE KAASMARKT. ALKMAAR, 4 Jan. 1935. Op de heden gehouden kaasmarkt waren in totaal 40 stapels, wegende 68000 K.G. kaas aange voerd, waarvan de prijzen als volgt: Fa- briekskaas: Kleine f 17.50, en 1 stapel Mid delbare, waarvan de prijs niet genoteerd Alles met rijksmerk. Handel matig. BROEK OP LANGENDIJK, 4 Jan. >35. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 38000 K.G. Roode kool 1.20—2.60! doorschot 1 2; 45000 K.G. Gele kool 11.30; 22000 K.O. Deensche witte kool 0.70-ƒ 1.10; 14000 K.G. Uien: gele 2.10—2.60, grove 2.60—2 80, drielingen 1.501.70; 2000 K.G. Peen 0.70-/ 11825 K.G. Bieten 1-/ 1.80, alles per 100 K.G. en 235 stuks Bloemkool: reuzen le s. 8.10—9.60 en 2e s. 1.70- 1.90 per 100 stuks. WARMENHUIZEN, 3 Januari 1935. Roode kool le s. 1 2.60, 2e s. 1— 1.40; Gele kool le s. 1.10—f 1.50, 2e s. 1-/ 1.10; Witte kool le s. 1—/ 1.10, 2e s. 0.70—0.80; Nep 1.20; Drielin gen 0.90-/ 1.10; Uien 1.80-/ 2.30; Grove uien 2.10f 2.50; Peen 1.20. Aanvoer: 79300 K.G. Roode kool; 13000 K.G. C:1e kool; 10200 K.G Witte kool; 150 K.G. Nep; 6700 K.G. Uien; 900 K.G. Peen. NOORDSCHARWOUDE, 3 Jan. 1935, 8500 K.G. Uien: uien 2.40—2.60, drie- lingen 1.30—1.40, grove 2.80 en gele nep 2.10; 5200 K.G. Peen 80—90 cent; 4100 K.G. Kroten 0.60-/ 1.60; 149200 K.G. Roode kool 1.103.10, doorschot 1— ƒ2; 40800 K.G. Gele kool 1— 1.30, doorschot 1; 71000 K.G. Deen sche witte kool 0.70—1, doorschot 0.70, alles per 100 K.G. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van beden te: 1931 1934 1934 1934 A 1930 STAATSLEEN1NGEN. 4 Nederl. 4 4 Ned -Indië 4 5)4 Duitschland Idem met kettingverklaring BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mpij. Cert. v. 100C Koloniale Bank Ned Ind Handelsbank Rotterd Bank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie v Berkels Patent Calvé Delft Cert. Nederl Ford ex 40 afst Philips Gloeil. Gem Bezit Unilever INDUSTR. OND. BU1TENL. Am Smelting Anaconda Bethleh Steel Cities Service Steel comm. U. S Leather CULTUUR MAATSCH. H V. A Java Cultuur Ned Ind Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. Boeton Rediang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon Petr. Perlak Continental Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi lnterc Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon Ned Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Railw Cert. Union Pacific §Noteering per 50 -f-Exclaim. 'Exdividend. Vorige' koers 1023/is 1U28/16 1017/8 .101 Vs 26Vs 35 1015/g 26 32'/, 64'/, tk'/z 3'x/8 33'/, 423/8 24' 221 74l/< 23W, S 78/16 1^% ri/w 23'/i8 4 148 74 70 136 49 170 113'/, 1 W/is 84'/, 10 4Vi6 89'/, 31'/, 62»/, l'/8 4Vl6 29% 146»/. 129'/, 123 32'/, 9 pl.m. 1.30 36- 31% 247 221 7»/s 19} wy. U/16 24'/, 4 151'/, 136/g /ij 136 45 171 85 11 73 91 33 1% 30 147'/, I3U/, 129'/, pl.m. 1.45 pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 1028/J8 i 37-Vi 1011/, 89 261/8 31} 2} 431/,-} 221 2 221*/,-2 75'/,-i 221»/, 75'/, 6 19% 7'/l8 '9} 19% 151'/,-2 152-'/, 171'/,-2 /g 136-l/g 1361/s 94 94 94 72'/,-3 64} 5} l%-2 2 147»/,-8 132-3 131'/, 148 133-'/, 132 PROLONGATIE Vorige koen WISSELKOERSEN AMSTERDAM, 1 pCt. Heden 1 pCt. M NIET OFFICIEEL. New-York Panis Brussel (Belga) Bazel Kopehnagen Stockholm li,,. K,' Madrid Ualië Vorige koers 1 477/8 7 24 59 39 9 76 34 58 47 98 32 30 37.40 36 40 20.23 12.68 Koert op beden 2 uur 147 7 23t 59.35 9 75»/, 14.58 47.93 32 20 37 20 36 20 20 23 U.67

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10