l £ucfUiMact Uïïsr*hebben ccn vorm DE NEDERLANDSCHE SAAR- VOORZITTERS VERTROKKEN. Een nnieke gebeurtenis. DE BCLP17 VAN EFN TWEEDE „STATENDAM". Wilton-Füenoord heeft op dracht gekregen om het ont werp te maken. BIJ KACHEL IN SLAAP GEVALLEN. Jongeman ernstig gewond. DOODGEVALLEN. PLAATSING BIJ WERKVERSCHAFFING. DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. DE REIS VAN DE K XVIII. DE RALLYE MONTE CARLO. Zij, die starten. De Hollandsche deelnemers, DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. geland. ZEPPELINVERBINDING MET INDIE. De heer A. F. Bronsintf over de Samenwerking met de K.L.M. FOKKER EN AIRSPEED. De Airspeed gaat Fokkers en Douglas bouwen. KLEINE VERKEERSVLIEGTUIGEN. STRATOSFEERTOCHT BEGIN FEBRUARI. Uit Madrid wordt gemeld: f „De extra-trein naar Saarbrücken vertrekt om 9.05 uur van het derde perron", aldus luidde het met krijt geschreven opschrift der •borden die op verschillende punten van het Centraal Station te Amsterdam waren aan- ebracht en eraan herinnerde dat ook ons «leine landje in de waarborging van een onpartijdig Saar-plebisciet een aandeel zal nemen. In de felle koude, die ook onder de overkapping heerschte, stond druk pratend en gebarend ter hoogte van het eerste rijtuig, van den uit vijf wagons en twee restauratie wagens bestaanden extra-trein, zoo ongeveer een kwartier voor het vertrek een kleine jroep burgemeesters en andere persoonlijk heden, die Zondag a.s. voor de volksstem ming als voorzitter van de verschillende stembureaux zullen optreden. Het gezel schap, ongeveer 40 personen tellend, werden o. d. uitgeleide gedaan door dr. P. T. Pos thumus Meijer, chef van de afdeeling ver voer extra-treinen. Het was drie minuien over 9, toen één der stations-ambtenaren het waarschuwend woord „instappen heeren deed hooren. Precies op tijd geschiedde het vertrek van den trein met een bestemming, welke eenig is in de geschiedenis van ons land. Te Roermond, waar de aankomst om 11.40 uur geschiedde, werd deze trein ge koppeld met een ander trein gedeelte, dat om 8.54 uit Zwolle was vertrokken. Het vertrek uit Roermond van den tanden trein naar bekend zün uit ons land 800 voorz'tfers van stembureaux naar het S"ar"evied gediri geerd geschiedde o*n 11.50. De aankomst te Saarbrücken vindt, onvoorziene omstan digheden voorbehouden, om 21 37 u. plaats. Hoewel er de lartste weken omtrent den bouw van een tweede „Statendam" voor de Holland Amerika Lijn geen berichten meer verschenen zijn en men daaruit waarschijn lijk de conclusie zou kunnen trekken, dat de plannen niet zullen doorgaan, verneemt de Msb. thans, dat dit niet het geval is en dat de Holland Amerika Lijn aan Wilton-Fijen- oord opdracht gegeven heeft om een ontwerp te maken voor den bouw van een nieuw pas sagierschip. Men is daar nu druk doende om alles in teekening te brengen, opdat een juiste calculatie van de bouwkosten etc. mo gelijk wordt. Over de vraag of de eventueele bouw van het schip t z t. in Nederland zal plaats vinden met behulp van regeeringscre- diet, dan wel of de order in het buitenland ondergebracht zal worden, is nog geen be slissing genomen. LEGAAT VAN 20 000 VOOR SIMAVI. Naar wij vernemen ontving Simavi ©en legaat groot 20.000, vrij van rech ten en kosten, dat aan deze voor onze Overzeesche gewesten zoo gewichtige en nuttige vereeniging vermaakt werd door wijlen den heer W. L N. Smoes, in leven directeur van de N. V. Merauke Compagnie. Het geld moet speciaal voor genees middelen besteed worden. Op verzoek van het bestuur van Sima vi vermelden wij, dat voor het maken van een testamentaire beschikking de naam van de vereeniging luidt: Vereeniging Simavi („Steun In Medi sche Aangeleger heden Voor Inheem- schen") gevestigd te Amsterdam. In een karrenverhuurderij aan de Gilles van Ledenberchstraat te Amsterdam is gis termiddag een jongeman, die daar bij een electrische kachel zat, door tot nog toe niet geheel opgehelderde oorzaak in brand ge raakt. Vermoedelijk is de man bij de kachel in slaap gevallen en met zijn kleeren te dicht bij het vuur gekomen. Toen men den man ontdekte, bleek, aldus de Tel., het slachtoffer ernstig te zijn gewond. Door den G.G.D. is hij naar een der gasthuizen vervoerd. In het hoofdgebouw van de R.-K. Univer siteit te Nijmegen is gisteravond de 48- jarige pedel J. Schulders, toen hij daar werk verrichtte, van een trap met het hoofd op een hardsteenen vloer gevallen. S. liep een zware schedelbreuk op en is kort daarna in het universiteitsgebouw overleden. De minister van sociale zaken heeft den inspecteurs voor de werkverschaffing opge dragen, aan belanghebbende gemeentebestu ren in hun ressort een brief te doen toeko men,, waaraan hier het volgende is ont leend; Tot nog toe kunnen hoofden van gezinnen en kostwinners eerst voor plaatsing bij de werkverschaffing in aanmerking komen, zoodra zij den leeftijd van 23, c.q. 18 jaren hebben bereikt. Voor het verkrijgen van «teun geldt deze leeft!jdsgrens niet. Teneinde nu in dit opzicht overeenstemming aan te brengen zal, te beginnen met 1 Februari a.s een bepaalde leeftijdsgrens voor plaatsing in de werkverschaffing komen te vervallen. Gehandhaafd blijft echter de bepaling, dat zij, die na 1 April 1934 tijdens hun werk loosheid zijn gehuwd, niet als gehuwden worden geplaatst, dan nadat zij na hun hu welijk ten minste drie maanden in het vrije bedrijf hebben gewerkt. Diegenen, die gaan huwen, terwijl zij als kostganger waren ge plaatst, kunnen mitsdien ook na hun huwe lijk voor plaatsing als kostgangers in aan merking blijven komen, zoolang zij nog geen drie maanden in het vrije bedrijf heb ben gewerkt. Het ligt voor de hand, dat slechts zij als kostwinner mogen worden be schouwd, van wie werkelijk vaststaat, dat zij in het levensonderhoud van het gezin, waartoe zij behooren, kunnen voorzien. De regeling van de p aatsing van kost gangers bij de werkverschaffing blijft onver anderd van toepassing. Te Maastricht is gistermiddag op den oprit van de oude Maasbrug de 17-jarig-' jongen Emands, die per fiets reed. m bot sing gekomen met mej. Simons uit Utrecht. Beiden vielen en kwamen terecht onder een kolenauto van de firma Prick. De j°n£®a werd dood opgenomen. Mej. S. is ernstig gewond naar het ziekenhuis overgebracht. De K XVIII bevond zich g-steren om 12 uur op 4 graden 26 minuten N B. en 10 graden 56 minuten W.L. Alles wel. Het on derzoek naar het zwaartekrachtprof iel van de Afrikaansche kust in zuidelijke richt ng is naar wensch geslaagd. CALVE'S VISCHBOEKJE De Calvé-fabriek te Delft heeft een aller aardigst boekje uitgegeven, waarin niet al leen op de voedingswaarde van visch wordt gewezen, maar ook uitvoerig geïllus.reerd door gekleurde plaatjes wordt aange- gegeven. hoe verschillende vischsoorten ge bakken moeten worden. Wie de afbeeldingen der gereedgemaakte schote's ziet, zal niet aarzelen bij den krui denier Delfische slaolie en bij den vischhr.nde- laar de noodig bak visch te bestellen. KORTE BERICHTEN. Onder buitengewoon groote belangstel ling, vooral uit militaire kringen, werd heden te Den Haag het stoffelijk overschot ter aarde besteld van den gep. luit.-gen K. F. E. Gerth van Wijk. Vele autoriteiten woonden de plechtigheid bij. Bij K. B. is cp ziin verzoek met ingang van 1 Februari eervol ontslagen met dank de heer N. X. T. M. Vos de Wael, burge meester van Oldenzaal. Automobilisme. 166 wagens ingeschreven, ieder bemand met 3 of 4 bestuurders, dat vormt dus een kleine volksverhuizing van minstens 500 per sonen, die in deze eerste dagen van Januari door Europa zwerven naar hunne start plaatsen aan de randen van ons werelddeel, Umea in den Poolcirkel, Athene in den Bal- kanhoek, Palermo in het uiterste Zuiden. Veel nieuwelingen trekt de Ralley ieder jaar, maar de oude getrouwen komen steeds terug en hun aantal stijgt met de jaren om dat er zoo weinigen afgaan. Vier winnaars van vorige Rallye's treffen wij ditmaal onder de deelnemers aan. De Franschen Trevoux en Lavalette en de Engelschen Healy en Le- verett, waarvan de eerste zelfs tweemaal winnaar was, in 1931 in de zware en het vo rige jaar in de lichte klasse. Captain Riley, de fabrikant van de Engelsche Rileywagens en Jack Hobbs zijn ook van die steevaste Rallyefiguren die ieder jaar terugkeeren, de eerste meestal in het Zuiden, de laatste in het Noorden. Dit jaar vertrekt Riley uit Athe ne en Hobbs uit Umea. Lord de Clifford, die door zijn jarenlange ervaring de moeilijkhe den van de Rallye door en door kent en reed? met zooveel pech te kampen heeft gehad, heeft zich dit jaar een speciale Rallyewagen laten bouwen, de Clifford Special genoemd Hij zal uit Umea starten waar ock die prach tige Portugeesche equippe van Ribeiro For- reira naar toe getrokken zijn, een stel rijders dat zich nu letterlijk door geen enkele moei lijkheid uit het veld laat slaan. De wilde Roe- meensche kolonel Berlescu start uit Boeka rest, de eenige kans misschien cm op tiid aan den start te verschijnen. Gewoonlijk komt hij bij een wedstrijd op de laatste minuut aan- hol'en en heeft dan een rit van een paar da gen en nachten achter den rug. Maar aan de finish komt hij wel op tijd, want hij is een geweldig rijder, die wilde kolonel. De groote namen uit de racewereld beginnen langza merhand op de deelnemerslijst der Ra'lye te verschijnen. Chiron reed reeds een jaar of drie geleden mee, thans vinden wij Wimil'e en Sofietti onder de deelnemers. En dan glanst eensklaps op als een herinnering aan voorbije dagen Felia Nazarro. een naam, die eenmaal door de renwereld klonk als ba zuingeschal. de onverslaanbare Italiaan, voor wien Europa te klein was en d'e zijn triomphen vierde tot in Amerika en Argenti nië. Hoe oud zou Nazarro thans wel zijn? Zoo om en bij de zestig moet hij wezen. Zij kunnen het niet laten, zij keeren altüd Ut sport terug. Vanuit Palermo zal Nazarro starten. Hoeveel bekende namen treffen wij niet onder de damesequipes aan. Zelfs de eenige vrouwelijke winnaar van een vorige Rallye, Madame Roualt, die in 1933 de lichte klasse won. Die vrouwelijke equipes strijden ook nog om een eigen prijs, de „Coupe des Da mes" en onder de deelneemsters treffen wij vijf vorige winsters aan, Madame Mareuse en Madame Schell, M'le Lamberjack, Mlle Hustinx en Mlle Des Forest Het aantal deelnemers in de lichte klasse neemt ieder jaar toe. Dit jaar treffen wij er 55 aan. Zou hierin een langzaam zich vol trekkende beslissng gezien moeten worden van de moeilijke keuze tusschen sterke moto ren en lichte wagens? Wat van de wagens in deze rit gevergd wordt is onnoemelijk zwaar. De bestuurders wisselen elkaar af, maar de wagens moeten doordraaien vier da gen en vier nachten achtereen met een gemid delde van 40 K.M. per uur over vaak onbe- gaanbare wegen, door modder, sneeuw en ijs. Om onder dergelijke omstandigheden, die aan de Rallye den naam gegeven hebben van „Wereldkampioenschap voor Groot-Toeris- me" het gemiddelde te kunnen houden is een sterke motor, die overal met geweld doorheen trekt en bovendien verloren tijd door hooge snelheid kan inloopen, een groot voordeel. Maar aan den anderen kant zweeft een lich te wagen gemakkelijker over terreinobstakels heen dan een zware, die wegzakt in modder en in sneeuw. Een moeilijke keuze, die lang zamerhand ten voordeeie van den lichten wagen schijnt beslist te worden. Want fei telijk behoort de Ford daar ook toe, die door zijn grooten cylinderinhoud in de zware klasse ingeschreven staat. Waarschijnlijk valt ook juist daardoor het opmerkelijk groot aantal van 29 Fords te verklaren, dat voor de Rallye ingeschreven staat. Zijn sterke ,e" soepele acht cylinder motor geeft den be stuurders de voordeelen van den sterken en snellen motor, terwijl zijn licht gewicht hem in slecht terrein ook weer de handelbaarheid van het lichte wagentje geeft. In ieder geval het van jaar tot jaar toene mende aantal wagens in de klasse beneden de 1500 c.c. tegelijk met het eveneens ieder jaar stijgende aantal Fords in de klasse bo ven 1500 c.c. is een belangwekkend verschijn sel bij dit „Wereldkampioenschap van het Groot-Toerisme", dat de aandacht verdient. 20 Hollandsche ploegen onder de 166 equipes, die een mozaiek van nationali teiten vormen, dat is toch zeker wel een kolossaal aantal voor een zoo klein land als het onze. Onder de Hollandsche deelnemers treffen wij er verscheidene aan, die de Rallye reeds gereden hebben, naast vele nieuwelingen, die dit jaai hun eerste schreden zetten op den langen weg naar Monte Carlo. Van Beeck Calkoen start ditmaal voor den derden keer, na eenmaal uit Athene en eenmaal uit Umea te zijn gestart. Zijn reisgenoot Lamberts Hurrelbrinck doet het voor den vierden keer: eenmaal uit Kopenhagen en tweemaal uit Athene. Ook van Marken doet het voor den derden keer, eenmaal vertrokken uit John O'Groats en eenmaal uit Va- lencia. Vroom heeft den rit reeds van uit Kopenhagen gereden, Bakker Schut is reeds uit Athene gestart en zijn reis genoot Mutsaerts van uit Boekarest. Ook v. d Heyden vertrok reeds uit Athene, terwijl diens reisgenoot Uyt den Boogaerts een paar jaar geleden uit België vertrokken is. Weber heeft ver leden jaar de reis vanuit Umea ge maakt, en Cornelis uit Tallinn. Baron van Tuyll van Serooskerken, baron Taets van Amerongen, kapitein Polis en Zweerts de Jong hebben allemaal de route Amsterdam naar Monte Carlo reeds gereden. Dit jaar hebben 9 Hollandsche equipes als startplaats Palermo gekozen, en wel van Beeck Calkoen (Ford), kapitein Polis—Homberg (Ford), Fisette—Tie- lens (Ford), Vroom (Ford), baron Taets van Amerongen (Ford), jhr. van Lennep (Trumph), Cornelius (DKW), Fermont Tissot (Mercedes) en v. d. Heyden (Studebaker). Uit Tallinn vertrekt equipe Bakker Schut—Mutsaerts (Ford.) Uit Boekarest start Weisz (Ford), en uit Umea gaat Koopman (BMW). Tenslotte vertrekken dan Maandag avond 21 uur 30 uit Amsterdam: baron van Tuyll van Serooskerken (Ford), van Marken (Talbot), Zweerts de Jong (Swallow), Kessels (Hillman), Casparie (Pontiac), Sanders (Swallow), Testers Demeulemee6ter (Packard) en Weber (Ford.) De laatste doet den rit met een touringcar voor 23 personen, waarin een 10-tal passagiers zullen mederijden. Dit is wel een zeer bijzondere onder neming. De route van Amsterdam naar Monte Carlo is 1496 K.M. lang. Volgens het reglement moet de gansche afstand van startplaats tot aan 1000 K M. voor Monte Carlo met een gemiddelde van 40 K.M. per uur worden afgelegd en de laatste 1000 K.M. met een gemiddelde van 50 K.M. per uur In iets meer dan 32 uur zal deze Ford autobusdienst ie reizigers dus van Amsterdam naar Monte Carlo moeten brengen Zal de^e deelname een op zich zelf staande sport prestatie blijven of wordt daarmede de mogelijkheid van een geregelde week- dienst onder de oogen gezien? De Ral lye Monte Carlo heeft reeds meer moge lijkheden aangetoond, die tevoren on bereikbaar schenen. HAARLEMSCHE ORKEST- VEREENIGING. Gisteravond hebben we de gelegenheid ge had kennis te maken met den tegenwoordi gen dirigent der H.O.V., den heer Frits Schuurman. En reeds bij het eerste nummer van het programma, de ouverture Coriolan van Beethoven, werd inen al spoedig gewaar, dat men met een leider te doen had, die èn muzikaal èn ten volle voor zijn taak berekent is. Schuurman laat de uit te voeren stux- ken spelen op een wijze, die den hoorder L-*' ,?et-u'£e .Beethoven's ouverture „Frei- schützvan Weber (aan het einde van dit nummer had S. de attentie z'n musict in de langdurige toejuichingen te doen deelen), de Petite Suite „jeux d'Enfants" van Bizet, alleraardigste stukjes, de Schotsche marscli van Debussy en „Les Preludes" van Liszt Aan het einde van Liszt's compositie nam het applaus den vorm van een ovatie aan. werden genoemde nummers met de groot ste aandacht aangehoord, niet minder was dit net geval met de vertolking van Beetho ven s vijfde pianoconcert door Jan Couvee De pianist was om een sportterm te ge bruiken in topvorm met nimmer falende techniek, fraaie toonvorming, vol nuancee ringen, zonder weifelingen Couvee speel- de het uitgebreide stuk uit het hoofd - heeft hij z n moeilijke opgave tot een schitterend einde gebracht, daarbij, dank zij de straffe hand van den dirigent vertrouwenwekkend ondersteund door het orkest. Naar waarde heeft men C. gehuldigd en hem bloemen aan geboden. De pianist wilde die hulde met den dingent deelen, doch Schuurman's beschei denheid deed hem niet naar voren komen om ze in ontvangst te nemen. De opkomst van het publiek viele mede maar had toch de lage entreeprijs in aan merking nemende - grooter kunnen en moe- ten zijn. En waar waren de Alkmaarsche col- tegas? Niet iedereen heeft toch z'n avonden bezet met koorrepetities of iets dergelijks' Voor het optreden van onzen solist-stadge noot hadden zij in de allereerste plaats be langstelling moeten toonen. A. K. De Kwartel is qp uitreis te Medan ge land; de Havik is heden op Schiphol werkzaamheden van het syn dicaat. In de middagvergadering van een 8'stl'r® te 's-Gravenhage gehouden bijeenkomst va het Koninklijk Instituut van Ingenieurs hee de heer A. F. Bronsing, directeur van de Stoomvaartmaatschappij Nedertand. eenige mededeelingen gedaan over de werkzaamhe den van het syndicaat dat zich met de bestu deering van net tot stand brengen van een dergelijke verbinding bezig houdt. De heer Bronsing zeide, volgens het ver slag in de N.R.Crt., dat het syndicaat o.a op grond van het rapport, uitgebracht door den heer Van Tijen, tot de conclusie is geko men, dat een verbinding per luchtschip voor de toekomst mogelijk, veilig en voordeelig ge acht moet worden en zelfs betrekkelijk goed koop is. Het vervoer met een met he ium ge vuld luchtschip zou ongeveer evenveel kosten, als dat in de eerste klasse van een passa giersschip. Voor met waterstof gevulde lucht schepen ligt de vervoerpriis belangrijk daar onder. Hierom meent de heer Bronsing dan ook, dat in de toekomst ernstig rekening moet worden gehouden met concurrentie door luchtschepen voor het passagiersver voer over langere afstanden over zee. Wel is het comfort niet hetzelfde aan boord van een luchtschip als aan boord van een zeeschip, maar hiertegenover staat dat de overtocht zooveel korter duurt. Uit den aard der zaak is ook aandacht ge wijd aan het verkeer met vliegtuigen. Voor deze geldt dat zij eigenlijk nog zoo zeer in het beginstadium van hun ontwikkeling zijn, dat nog velerlei verbetering mogelijk is, wat men trouwens evenzeer van luchtschepen kan zeggen. Laatstgenoemde komen klaarblijke lijk niet in aanmerking voor het vervoer van kleine aantallen passagiers met korte tus- schenpoozen en zij zijn minder geschikt om nen zij zich wel bijzonder voor het afleggen van groote trajecten zonder tusschenlanaing, bijvoorbeeld over oceanen. Vergelijkt men ae hooge bergen te passeeren. Daarentegen lee- wel bi' ra jee bijvoorbeeld kosten van het vervoer per luchtschip met dat per vliegtuig, dan blijkt dat het vervoer met het modernste luchtschip per ton-kiiome- ter circa een derde kost van het vervoer met het modernste vliegtuig. Het is niet gezegd, dat dit op den duur zoo zal blijven en spr. acht het zeer goed mogelijk dat door de ver dere ontwikkeling van de techniek de genoem de verhouding nog wijziging zal ondergaan. De bestuurderen van het syndicaat hebben van de K.L.M. toezegging gekregen dat hun waarschijnlijk binnenkort inzage zal worden verleend van een studie die door de K.L.M was ondernomen omtrent de vermoedelijke ontwikkeling van het vliegtuig tot een meer volmaakt type. Deze studie verricht de K.L.M. in samenwerking met den rijksstudie dienst voor de luchtvaart. Spr. vestigde er de aandacht op dat ei reeds geruimen tijd een basis van samenwer king bestaat tusschen de K.L.M en de ree- derijen, die op Indië varen. De K L M. is als lid toegetreden tot het luchtschip-syndicaat en de reederijen zijn voorloopig vertegen woordigd in den raad van bestuur van de K.L.M. Door dezen vorm van samenwerking is verkregen dat in ons land degenen die ver antwoordelijk zijn voor "belangrijke besluiten op welk gebied ook betrekking hebbend op verkeer tusschen Nederland en, voeling met elkaar hebben en volledig op de hoogte zijn van hetgeen op dit gebied omgaat. Er zijn op het oogenblik nog verscheidene leemten aan te vullen met betrekking tot het verkeer per luchtschip naar Indië. Evenwel heeft het syndicaat de tot dusver verkregen uitkomsten van zooveel belang geacht, dat naar het meent de tijd gekomen is om het ka pitaal voor het tot stand brengen van een zoodanige verbinding te vergaren. Van eeni ge zijden heeft het syndicaat reeds toezeg ging van deelneming ontvangen. Anderen met wie besprekingen gevoerd zijn, hebben nog geen besluit genomen. Dit wat de leden van het syndicaat betreft. Ook van lichamen buiten het syndicaat staande en in ons eigen land gevestigd ziin bewijzen van belangstelling ontvangen. Evenzoo van belanghebbenden buiten dc grenzen. In overleg met dr. Eckener en de Luftschif. bau Zeppelin wordt ernaar gestreefd de sa- menwerking (de reeders en luchtvaartbelang hebbenden in Engeland en Amerika zou om vatten) op internationale basis te stellen, en te komen tot stichting van een internationaal lichaam voor exploitatie van het verkeer per luchtschip. Het bureau van dit lichaam is voorloopig te Amsterdam gedacht. Daar het van belang is, dat men hier te lande nader kennis maakt met de mogelijkheden van het verkeer per luchtschip is met dr. Eckencr af- gesproken, dat hij in den a.s. zomer met hei zïï bren'^n 129 b£ZOek aan ons iand hengen en zoo mogelijk een reis naar NeNd.-Indie en terug zal ondernemen. De berichten omtrent dc plannen van Fok ker om zich in een Engelsche vliegtuigfabriek R™ter meldt n.L uit Londen, dat de Air- Smet A Hec F V,dat„de ond^andelin- ï£rhlwL °'.Fokker thans bijna hun be- aSffe ffirZaI W°rde" Verb°ndCn Airspeed Ltd. zal dan de licensie kriioen voor den bouw van alle beslaande Fokfer types, benevens de andere types waarvan Fokker de licensie voor Europa heeft ver "iS LWh002'' ee^ biervoor nieuw kanitaal noodig en zal daarom 5 shilling-aamfeelen uitgeven tegen een koers van 6 shilling. Het gaat met luchtlijnen al evenzoo als met ieder ander vervoermiddel: de capaciteit wordt door de vraag beheerscht De laat, ste jaren hebben wij een gestadige stijging van die capaciteit gezien, eaivoudig omdat op de internationale lijnen de vraag naar plaatsruimte hoe langer hoe grooter werd. Men vliegt op het oogenblik met machines welke plaats bieden aan 20 passagiers, ter. wijl wij binnenkort zelfs vliegtuigen op de luchtlijnen zullen zien, die ruim 30 passa. giers Kunnen vervoeren. De frequentie der fuchtverbindingen is daarbij echter niet jg bijzondere mate opgevoerd zoodat het feit zich voordoet, dat op een gegeven uur er een enorme aanbieding van plaatsruimte is, ter- wijl men daarna eenige uren moet wachten voordat wederom een machine vertrekt. Is men hiermede wel op den goeden weg? Oorspronkelijk zag men bij de spoorwegen, tram en autobussen hetzelfde verschijnsel. Het transport van goederen en personen ging met groote stooten inplaats van regel, matig te verloopen Totdat men begin in te zien, dat men meer menschen en goederen zou kunnen vervoeren, indien men de capa- citeit van het vervoermiddel verminderde, doch daartegenover de frequentie sterk op! voerde. Een goed voorbeeld is de verbinding met electrische treinen AmsterdamDen Haag —Rotterdam v.v. De capaciteit van lederen trein is niet bijzonder groot, doch de fre- quentie is dermate opgevoerd, dat het feite. Ujk overbodig is nog in een spoorboekje te kijken, als men van Amsterdam naar Dot Haag wil gaan. Ook bij trams zien wij het- zelfde. Men heeft weinig aan trams met twee aanhangwagens, welke om de twaalf minuten rijden, terwijl daarentegen een tram- dienst om de vier minuten zonder aanhang, wagen of hoogstens met één aanhangwagen, een nuttig vervoermiddel is. Ook in Amerika ging men eenige jaren ge leden over tot het aanschaffen van zeer groote vliegtuigen Op één enkele uitzonde ring is men daarvan echter weer teruggrko. men en men vliegt er thans met machines waarvan de caaciteit varieert van 6 tot maxi mum 14 passagiers. Deze machines zijn ech ter zeer snel, terwijl de frequentie der dien sten hoog is opgevoerd. En het laat zich ook hooren, dat, gezien de huidige stand van zaken, voor het lucht verkeer, de oplossing wordt gevonden in het onderhouden van diensten met gTOote fre» quetie door kleine, snelle vliegtuigen, lm- mers, het zal geregeld voorkomen, dar iemand, die naar Parijs wil, geen baat vindt bij de machine, welke om 8 uur 's morgens uit Schiphol vertrekt. De volgende machine gaat eerst om 12.10, dus ruim vier uur later. Natuurlijk men kan een luchttaxi nemen en zal dat ook wel doen indien de zaak, waar voor men naar Parijs wil, slechts dringend genceg is. Maar er zijn veel menschen, voor wie een luchttaxi te duur wordt en zij zouden enorm gebaat zijn, indien er ook bijv. om 10 uur een machine vertrok. Met de huidige machines is dit niet mogelijk. Zij zijn groot en zij zouden onvoldoende bezet worden. Hoe anders wordt het echter indien men deze diensten zou laten vliegen met klein^ snelle machines, met een capaciteit van bijr. 6 passagiers en dan eik anderhall uur. Nair Parijs, Londen. Berlijn. Dergelijke machines vragen een veel kleinere bemanning. Een piloot en een marconist zijn voldoende en dank zij de hooge frequentie der diensten zouden zij ook waarschijnlijk steeds vol be zet zijn met passagiers. Ook het buitenlandsche luchtverkeer vraagt om kleine verkeersvliegtuig Dit jaar maakte men nog gebruik van vrij groote een-, twee-, en drie-motorige machines, welke voor het internationale luchtverkeer waarde meer hebben, omdat ze verouderd zijn. Deze machines zijn echter veel te groot gebleken en waren dus, met hun motoren van vele honderden P.K., zeer oneconomisch in het gebruik. De K L.M heeft dit van het begin af aan ingezien en bestelde daarom bij Koolhoven een twee-motorig verkeersvliegtuig, plaats- biedende voor 6 passagiers, piloot en even tueel marconist. Deze machine, de F.K. 48. heeft op de lijn Groningen—Twente—Eind hoven gevlogen, waar zij uitstekend heeft voldaan. De beide 130 P K. Gipsy Major motoren gebruiken heel wat minder benzine, dan zoo'n groote van 400 en meer P K. Het vliegtuig zelf is ook goedkoop, zoodat de totale exploitatiekosten laag zijn. En voor loopig hebben wij voor het binnenlandsche luchtverkeer niets aan die groote, dure ma chines, omdat, behalve dan op de lijn Rot terdam—Vlissingen, nog slechts betrekkelijk weinig menschen ervan gebruik maken. En op die lijn Rotterdam—Vlissingen is ook het kleine verkeersvliegtuig op zijn plaats, indien men het principe van groote frequentie aanvaardt. En gebeurt het eens toevallig dat op een bepaald uur de vraag te groot wordt, wel' dan laat men twee of des noods zelfs drie van die kleinere machines vertrekken. Dat mag dan misschien even iets duurder zijn, dan indien men met een groot vliegtuig de dienst oo dat moment zou onderhouden, maar dat is niet zoo erg Want de gemiddelde vraag zal voorloopig de capa citeit van het kleine verkeersvliegtuig niet overtreffen. Indien op den duur zulks wfl fict geval blijkt te zijn, eerst dan is het regel matig bezetten der diensten met grootere machines gerechtvaardigd. waarbij natuur- houden6 frequentie wordt aange- Het ligt in het voornemen begin Fe bruari een tocht naar den stratosfeer te 9q v »1emen' ^en een hoogte van f3 K M. te kunnen bereiken Dezelfde instrumenten zullen worden medegeno men als professor Pfccard heeft ge bruikt. De inzittenden van den ballon zullen een temperatuur van 60 graden beneden het vriespunt hebben te door staan. Êr zullen toeetellen voor kunst matige ademhaling worden medegeno men. Leider van den tocht zal zijn lui tenant-kolonel de La Llave De ballon zal geleverd worden door de maatschap pij welke den ballon van professor Piccard heeft geconstrueerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10