Amstecdamsche ffieucs
fucfdvaatt
jBucgedijke Stand
DE RALLYE MONTE CARLO.
EEN BILJARTBOND OPGERICHT!
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
DE SNIP-BEMANNING ONDER
SCHEIDEN.
DE LUCHTVERBIND MET
AUSTRALIË
Het verongelukken van
de Ooievaar.
van Donderdag 17 Januari 1935.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LA^DBOUWCREDIET N. V.
SUB-COMITE WERKLOOZE
I INTELLECTUEELEN.
Men schrijft ons:
Maandag 14 dezer had hier ter stede ten
atadhuize onder auspiciën van het Nationaal
comité voor arbeid aan werklooze intellec-
tueelen te 's-Gravenhage, een vergadering
plaats.
Zooals men weet, stelt dit comité zich ten
doel werk te verschaffen aan de daarvoor in
aanmerking komende intellectueelen, die
door de tijdsomstandigheden buiten betrek
king zijn geraakt. Teneinde dit doel op de
meest intensieve wijze te kunnen nastreven
is het nationaal comité thans doende over
het geheele land sub-comité op te richten
Aanwezig waren: Mevrouw M. Cohen
Stuart—Wichers, Ir. P. M. Bosscher, direc
teur ijzergieterij, J. H. Massink, dir. R. H.
B. S. J L. Küpers, rector r. k. Lyceum, A.
v. d. Elburg, directeur Hoornsche Bank, Dr.
J. Postma, directeur Handelsschool, J. J. D.
H Verschoor, secretaris Armenraad.
Tijdens deze vergadering, welke een zeer
geanimeerd verloop had en welke stond on
der voorzitterschap van Ir. P. M. Bosscher,
werd tot secretaris van het sub-comité geko
zen de heer J. Verschoor, secretaris van het
Nationaal Crisis-comité, Kennemersingel
13, alhier.
Besloten werd het Winterboek, dat door
het Nationaal comité te 's-Gravenhage
wordt uitgegeven en waarvan de opbrengst
naar het hoopt en vertrouwt een basis van
zijn werkkapitaal zal leggen ter introductie
onder Alkmaar's bewoners, in handen te
stellen van den heer Michael Franca, Geest
18, alhier. Werklooze intellectueelen, die
hun belangen bij bovengenoemd sub-comité
willen btpleiten, gelieven zich uitsluitend te
wenden tot den neer Verschoor.
Wat dit Winterboek betreft, besluiten wij
gaarne met een woord van opwekking aan
onze stadgenooten dit werk naar beste ver
mogen te steunen. Onder de literaire bijdra
gen vindt inen in dit boek werk van de eer
ste mannen en vrouwen van ons land. ter
wijl vooraanstaande kunstenaars en kuns;e
naressen belangeloos aan de tot standko-
ming van het boek medewerkten.
De werken van onze bekendste Hollandsche
meesters vindt men hier in kleuren gerepro
duceerd en opgeplakt op zwaar carton. Dit
alleen reeds maakt het boek tot een benij
denswaardig bezit.
De prijs van die boek bedraagt vier gul
den. Daarnaast is elk bedrag, dat men ter
beschikking van het comité wil stellen, hoe
klein dan ook, welkom.
Intellectueel Holland, wij doen een be
roep op U, steunt intellectueel Holland!
BAKFIETS TE WATER.
Gistermiddag wilde de bestuur van een
driewielige bakfiets hiermede vanuit de Korte
St. Jacobstraat het Luttik Oudorp in de rich
ting van de Appelsteeg oprijden, doch werd
op den hoek aangereden door een wielrijder,
die kwam vanuit de richting Appelsteeg. De
bestuurder van de bakfiets kon zijn even
wicht niet bewaren, doch wist bijtijds van
zijn fiets af te springen De bakfiets kwam in
het Luttik Oudorp terecht en werd door om
standers op het droge gebracht. De groenten
gingen echter verloren.
De wielrijder, die in een zijner handen een
flesch melk droeg, had geen signalen gege
ven. Door de politie is proces-verbaal opge
maakt.
HONDENEIGENAARS GEZOCHT.
Bij A. Mooij, Raaksje 17, is een hondje,
fox-terrier, terug te bekomen en bij D. de
Leeuw, Nieuwesloot 79, een bruine gladha-
rige hond.
TOT DIRECTEUR BENOEMD.
De heer Nico Snel alhier is benoemd tot
directeur van het gemengd koor „West
Frisia" te Winkel.
DIENST DER ZUIDERZEEWERKEN.
Bij K B. is met ingang van 1 Maart
aan de oprichters le klasse bij len
dienst der Zuiderzeewerken in vasten
dienst W. Braaksma te 's-Gravenhage,
A N. Dekker te Kornwerderzand J. H
J. Lommertzen te 's-Gravenhage en F.
Nicolaï te De Haukes wegens inkrim
ping van den dienst eervol ontslag ver
leend.
FAILLISSEMENTEN.
Door de Arr. Rechtbank werden uit
gesproken de volgende faillissementen:
le Jacob Hart, tuinbouwer te Koedijk,
rechter-commissaris rnr. Krabbe, cura
tor mr. Wynne;
2e C. den Hartigh, handelaar in aard
appelen, groenten en fourageartikelen,
voorheen te Heerhugowaard, thans te
Alkmaar, rechter-commissaris mr. Ub-
bens, curator mr. Buiskool;
3e W. Sietses Wzn., koopman te Enk
huizen, rechter-commissaris mr. Lede-
boer, curator mr. Dwars.
HEROPENING KAPSALON.
Het is een merkwaardig verschijnsel in
dezen tijd, als men tot uitbreiding van zijn
zaak moet overgaan. En het moet dan ook
voor den heer Huizebos een voldoening zijn,
dat hij ondanks de benarde tijdsomstan
digheden zijn kapsalon moet gaan uit
breiden.
Dientengevolge werd verhuizing naar
Oudegracht 140 noodig, omdat aldaar een
ruimere werkgelegenheid is. De vijf afzon
derlijke kamertjes zijn nu overgebracht naar
de nieuwe kapsalon, daarbij geperfection-
neerd door aanbrenging van een droog- en
waschinstallatie.
Het geheel draagt een zeer intiem karak
ter, de uitvoering is dan ook met bekwame
hand tot stand gebracht
Voor de wachtende dames is een aparte
kamer ingericht, die eveneens door haar ver
lichting en meubileering het tot een genoe
gen maakt „Maison Huizebos" te bezoeken.
Gistermiddag is de zaak op officieele
wijze heropend en wij twijfelen er niet aan
of deze verhuizing zal er inderdaad toe bij
dragen, dat van deze kapsalon een steeds
drukker gebruik zal worden gemaakt.
DIERENBESCHERMING.
Bij den inspecteur van Dierenbescher
ming iö een bedrag van 2.50 ingeko
men voor het te stichten dierenasyl.
Automobilisme.
Reeds sinds een week ongeveer rijden
door geheel Europa de deelnemers aan
de Rallye Monte Carle op weg naar
hunne startplaatsen aan de randen van
ons werelddeel.
Op Dinsdag 10 Januari vertrokken
v. d. Heijden, Uyt den Boogaert uit
den Haag op Studebaker, Bakker, Schut
Mutsaerts, Couwenbergh op Ford uit
Tilburg naar Tallinn in het hooge Noor
den, terwijl van Beeck Calkoen, v. d.
Kroll, Lamberts Hurrelbrinck uit Den
Bosch met hun Ford wegreden naar Pa-
lermo in het diepe Zuiden. Slechts de
Redactie van De Maandagmorgen en de
Directeur van het fotografisch bureau
Gazendam waren bij het vertrek aanwe
zig. Het was reeds vrij laat, des namid
dags om 1 uur, toen de achtcilinder mo
tor begon te zoemen en de wielen hun
eerste wentelingen aanvingen over den
ruim 3.000 K.M. langen weg naar het
warme Zuiden toe.
„Voorzichtig aan, de wagen heeft nog
maar 1800 K.M. geloopen, hij moet eerst
ingereden worden" was het parool van
den leider van Beeck Calkoen, en met
een snelheid, die niet boven de 60 per
uur uitkwam, werd koers gezet naar
Eindhoven en naar de Belgische grens.
„Rallye Monte Carlo" las de grensbe
ambte op de deelnemersplaatjes voor en
achter den wagen, hij zag de met
sneeuwkettingen omwonden reserve
wielen en toen was het allang goed.
Vlug werden de papieren nagekeken, de
bagage hoefde niet van zijn plaats en
binnen de vijf minuten mochten wij
doorgaan. De medewerking die deelne
mers aan internationale wedstrijden
aan de grenzen ondervinden, is werke
lijk buitengewoon. Reeds meermalen
was ik in de gelegenheid, dit te consta-
teeren.
Langzaam, met een 60 K.M. vaart «ring
het nu verder over de Belgische keien,
Hasselt door en ook St. Frond; bij Na
men begon het te duisteren, in Dinant
werden de lichten ontstoken en het was
reeds volslagen duisternis toen wij in
pikkedonker, ergens midden in een
bosch voorbij Bouillon aan den Bel-
gisch-Franschen grens stonden. Nooit
hadden wij sneller gereden dan 60 K.M.
per uur en toch hadden wij het verwon
derlijke gemiddelde van 52 K.M. Der uur
bereikt. Waarlijk met een soepelen mo
tor, die een snelle acceloratie heeft zoo
als een 8 cilinder, die in een paar secon
den de gewenschte snelheid bereikt, is
hard rijden heusch niet noodig om een
flink gemiddelde te halen.
Ook de Fransche grens bezorgde wei
nig moeilijkheden, en toen wij eenmaal
in Frankrijk waren, begonnen wij dan
toch eens aan ons diner te denken, dat
te Sedan genomen werd. „Nu nog 80
K.M. naar Verdun en dan zit het er
voor vandaag op" had Calkoen gezegd,
een kapitein, die een bijna even groote
zorg voor zijn bemanning als voor zijn
schip aan den dag legt, en meende, dat
niet alleen de wagen, maar ook de rij
ders ingereden moeten worden. Zoo
kwam het. dat wij des avonds om kwart
voor tien de reis te Verdun afbraken na
een afstand van 405 K.M. afgelegd te
hebben. Om in 6 dagen naar Palermo te
rijden dienden wij 540 K.M. per dag te
doen, zoodat wij die 135 K.M., die wij
den eersten dag te kort kwamen, gedu
rende de vijf volgende dagen wel zou-
der inhalen.
Verdun, Aix en Provence,
Het was bitter koud toen wij den vol
genden morgen om 8 uur vertrokken uit
Verdun, een geheel nieuwe stad, die, ge
durende den oorlog geheel verwoest, in
zijn geheel nieuw opgebouwd moest
worden. Al die nieuwe witte huizen
maken zoo den indruk van een bios-
coopstad, waarvan men verwacht dat
zij ieder oogenblik afgebroken, ingepakt
en weer ergens anders neergezet zal
worden. In welk een lieflijke omgeving
ligt thans deze stad, waar in de oorlogs
jaren zoo fel gestreden en zoo zwaar
geleden is. Een golvend landschap, door
rivieren en kanalen doorsneden, waai
de schepen met hun blanke zeilen tel
kens om een bocht verschijnen en weer
verdwijnen alsof zij zich vermaken met
een kinderlijk verstoppertjesspel.
„Vandaag mag de wagen 70 loopen" had
Calkcen gezegd, en rustig zeemde de motor
tegen de hellingen op en daalde neder in het
met rijp bedekte dal, zoo ruslig en zoo soepel
alsof wij een morgenritje van een paar uur
maakten. En toch ging het snel vooruit ovei
die mooie, eenzame wegen, zoodat wij tegen
12 uur reeds te Dijon waren, waar benzine
ingenomen werd. Van Dijon naar Lyon lijkt
het alsof men over de wijnkaart van een res
taurant rijdt: Magon, Nuits St. George en
vele andere beroemde wijnmerken uit het
Mourgongeland verschijnen hier op de weg
wijzers.
De wijnvelden omzoomen den weg en
daarachter ontwaart men groote, logge
kasteelwoningen in den trant van versterkte
vestigingen alsof de bewoners zich wilden
verschansen tegen oproerneigingen van dron
ken wijnboeren. Te Lyon begon het te donke
ren en toen wij de stad uitreden kwamen wij
de eerste auto's met licht op tegen. Wij had
den gehoopt dat het hier wat warmer zou
worden, maar het bleef steeds even koud. Ijs
lag in de slooten, en de berm van den weg
was met sneeuw bedekt. De stille eenzaam
heid die over de Noordfransche wegen ligt,
was verdwenen, en telkens kwamen wij zwa
rere vrachtwagens tegen, waarvan vele be
stuurders hardnekkig weigerden te dimmen
Ons gemiddelde begon er onder te lijden,
maar toen wij te Montelimar stilhielden om
te eten bleken wij sinds dien morgen toch een
gemiddelde van 57 per uur gehaald te heb
ben En toch waren wij nooit boven de 70
per uur uit geweest.
Die laatste 150 K.M. door de troostelooze
eenzaamheid van de Provengaalsche vlakte
waren één onafgebroken verrukking. Dood
stil was het in den wagen, zelfs v. d. Krol
zweeg, en ieder droomde zijn eigen gedach
ten in de wijde duisternis, die door den lich
tenden wagen doorsneden werd. De motor,
die nu reeds bijna drieduizend K.M. geloo
pen had, begon meer en meer los te komen
en zoemde haast geruischloos door den stil
len nacht. Af en toe moesten de lichten ge
dimd worden voor een vrachtwagen, maar
daarna gleden wij weer met volle lichten
over de kaarsrechte wegen in een grenzeloo-
ze eenzaamheid.
Af en toe doemden flauwe lichtjes voor
ons op, een verlaten dorp reden wij door en
dan waren wij weer in de wijde duisternis,
die zich als een donkere mantel om den wa
gen sloot. Veel te vroeg eigenlijk naar onzen
zin werd Aix bereikt waar wij besloten had
den te overnachten. Wij hadden dien dag 741
K.M. afgelegd; het daggemiddelde dat wij
ons opgelegd hadden, was in die twee dagen
reeds met 60 K.M. overschreden. Wij konden
dus tevreden zijn.
Mr. P. L. H. LAMBERTS HURRELBRINCK.
Kolven.
LANGENDIJKER KOLFBOND.
De stand van den grooten wedstrijd van
den Langedijker Kolfbond is na het be
ëindigen van de derde ronde voor de corpsen
als volgt:
Superieure klasse: Vriendenkring, Noord-
schaxwoude 1199 p.; Volharding, Oud-
karspel 1233 p.
Eerste klasse: Op Maat, Zuidscharwoude
995 p.: Gezeilig Samenzijn. Zuidscharwoude
1252 p.; Onder Vrienden, Oudkarspel 1154
punten.
Tweede klasse Op Maat, Zuidscharwoude
1076 p.; Ons Genoegen, Noordscharwoude
959 p.; Vriendenkring I, Noordscharwoude
1091 p.; Vriendenkring II, Noordscharwoude
1102 p.
Derde klasse: Gezellig Samaenzijn, Zuid
scharwoude 936 p.; Volharding I, Oud1-
karspel 1038 p.; Volharding II, Oudkarspel
897 p Ons Genoegen, Noordscharwoude
1030 p.; Vriendenkring, Noordscharwoude
871 p.; Vriendenkring, Noordscharwoude,
sajet 819 p.; Op Maat, Zuidscharwoude
1037 p.
Biljarten.
In aansluiting op het bericht in ons blad
van 11 dezer inzake de oprichting van een
biljartbond „Alkmaar en Omstreken" kunnen
wij het navolgende hieraan toevoegen.
In een vergadering, welke gisteravond is
gehouden bij den heer Venneker, Bierkade,
alhier, werd het volgende bestuur gekozen:
voorzitter de heer Jb. Mors, secretaris de
heer B. Govers. Fnidsen 33 en penningmees
ter de heer J. Koeman.
De navolgende vereenigingen traden als
lid van den bond toe: De Drie Ruiten te Alk
maar, Kinheim te Alkmaar, Z.E.K.Z.? te Alk
maar, Excelsior te Alkmaar, De Driesprong
te St. Pancras, Kijk Uit te Bergen (N.H.) en
O K.K. te Zuidscharwoude.
Met de wedstrijden zal volgende week een
aanvang worden genomen.
Hedenmorgen om 6 0 uur is het K L
M -vliegtuig De Ijsvogel naar Indié ver
trokken. Drie passagiers maken de
reis mee.
De Oehoe is op uitreis te Medan geland.
De Rijstvogel is om kwart over één op
Schiphol geland.
Bij de K L. M. is van den minister
van binnenlandsche zaken in Venezuela
bericht ontvangen dat op bevel van den
president van Venezuela, ge.eraal
Gomez, aan de vliegers van de „Snip",
de heeren Hondong, van Balkon, van der
Molen en Stolk de Orde van den Bevrij
der is verleend.
De „Athena" van de Imperial Airways,
met post aan boord voor Australië d.d. 6
Januari is gister uit Point Stuart komende te
Port Darwin geland, nadat eerst draadloos
bericht was uitgezonden, dat het toestel uit
den koers was geraakt en gebrek aan benzine
kreeg. De „Athena" was boven de Timorzee
in felle stormen geraakt, 't Toestel werd toen
door andere vliegtuigen opgespoord en ge
vonden. Bij het starten beschadigde een der
uitgezonden vliegtuigen de propeller. De
benzine van dit vliegtuig werd naar de
„Athena" gebracht die zijn tocht kon vervol
gen, terwijl een ander toestel uit Port Dar
win gezonden werd om het beschadigde toe
stel hulp te verleenen.
Procedure tegen K. L. M.
Op Zondag 6 December 1931 ging de
Ooievaar, op het Don Muang-veld, verloren.
Naar de Straits Times meldde, liep de Ooie
vaar die op weg was naar het vaderland,
1500 M. uit zonder van den grond te komen
Toen raakte het landingsgestel een dijkje, dat
langs her vliegveld loopt. Op dit dijkje brak
het landingsgestel af en boorde den kop in
een volgend dijkje, aan de andere zijde van
een weg. De machine drong in de cockpit
en het toestel sloeg vernield in het padmld
aan dien anderen kant van den weg, over den
kop De le bestuurder, Th. Wiersma, de 2e
bestuurder J. van Onlangs de boord-werk
tuigkunaige J. E. W. Kotte en de volgende
passagiers: de heeren A Borg en Baudart
weiden op siag gedood. Nog een andere pas
sagier, kolonel Brinsmead, werd ernstig
wond. Alleen de radio-telegrafist G. van
idelhoff was er slechts met lichte verwon
dingen afgekomen en herstelde spoedig. (Bij
de ramp van de Uiver is ook hij omge
komen).
Civiel proces.
De tragedie van de Ooievaar is aanleiding
geworden tot een proces, waarin thans voor
de Civiele Kamer van die Haagsche Recht
bank, die gepresideerd werd door mr. Rueb,
de pleidooien zijn gevoerd.
Eischers in deze zaak waren de nabestaan
den van den heer Baudart, mevr. de wed.
BaudartYoung en haar beide zoons. Na
mens hen trad op mr. A. C. W. Beerman, uit
Rotterdam.
Gedaagde, de N.V. Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij, werd vertegenwoordigd door
mr. B. N. Telders.
De bedoeling van mevr. Baudart—Young
en haar kinderen was, een rechterlijk vonnis
uit te lokken over de vraag, of de K-L.M
verplicht zou zijn, hen te onderhouden
sedert de kostwinner van het gezin bij de
ramp van de Ooievaar om het leven was
gekomen.
Mr. Beerman ving zijn pleidooi aan met de
mededeeling, dat de ramp van de Ooievaar
overschaduwd is door die van recenter
datum: van de Uiver.
Voor de nabestaanden van ir. Baudart
was de ramp een groote financiéele slag.
Het luik.
Het toestel heeft 1600 M. getaxied. Men
kan niet zeggen, dat het technisch „los" is
geweest. Wel is het op het einde van het veld
met de wielen van den grond geweest, maar
er hadden zich nog geen luchtkussens onder
de vleugels gevormd. Het toestel heeft slechts
gehuppeld. Zooals wijlen Van Zadelhoff later
heeft verklaard, heeft men aan het eind van
het veld nog het uiterste 'beproefd om het
toestel omhoog te krijgen.
Maar het landingsgestel brak af. Het toe
stel schoof 40 M. door en sloeg toen bij het
omtrekken van de kruk-inrichting over den
kop.
Fouten.
Mr. Beerman besprak hierna de fouten,
die volgens de Siameesche commissie zijn ge
maakt.
In de eerste plaats was het openstaan van
het noodluik een nalatigheid. Vervolgens
heeft het toestel veel te lang getaxied. Dan
was de trimming of stuwing van de belas
ting niet goed.
Het plotseling omhalen van de kruk na
den langen start met den wind mee, welke
op zichzelf reeds als een fout is te beschou
wen, is noodlottig geworden.
Het voornaamste verwijt van de Neder-
landsche commissie, een officieele Regerings
commissie dus, was, dat het onbegrijpelijk
is, dat de chef-piloot door is gestart, toen de
start zoo lang duurde.
De kwestie van het niet grendelen van het
noodluik is daarbij vergeleken, slechts een
geringe nalatigheid.
PI. constateerde op grond van deze rap
porten, dat bij de piloten en de K-L.M. grove
schuld aantoonbaar is, zoodat er dus sprake
is van een onrechtmatige daad.
PI. zette zijn pleidooi voort met een be
rekening.
Voorts betoogde mr. Beerman, dat de
lange aanloop van de Ooievaar volkomen in
strijd is geweest met het Reglement van Toe
zicht op de Luchtvaart. Bij volle belasting
•had het toestel na 300 M. los moeten zijn.
Toen de aanloop inplaats van 300 M. 1600
M. werd, kon in geen enkel opzicht meer aan
minimale stijgeischen worden voldaan. Dat
de piloot het zoover heeft laten komen, is
volgens pl. ook een bewijs van grove
schuld.
Het is onverklaarbaar en onbegrijpelijk,
aldus spr., dat de piloten de motoren niet
hebben afgezet. Alle toestellen hebben hand
remmen en van de cockpit uit had met een
touw de z.g. klauw nog bediend kunnen
worden, die als een anker achter den staart
in den grond grijpt.
Het verweer.
Hierna was het woord aan mr. Telders,
die concludeerde, dat van grove schuld bij
de piloten niets gebleken is, dat de K.L.M.
niet aansprakelijk kan worden gesteld en dat
de alimentatievordering op losse schroeven
staat.
Uit niets blijkt, dat de heer Baudart zoo
veel verdiende als mr. Beerman opgaf. Spr.
heeft een informatie ingewonnen, waaruit
blijkt, dat de heer Baudart veel minder ver
diende, n.1. 16.800. En hoe groot was zijn
pensioen „Het pensioen is voor de weduwe
onvoldoende om m haar stand te kunnen
blijven leven", staat in de vordering. Meer
niet. De Rechtbank, aldus pl., moet er maar
naar raden, hoe groot het is en wat mevr.
Baudart onder „stand" verstaat. Dit zijn,
aldus pl., kapitale slordigheden in den eisch.
Hij stelde tenslotte vast, dat de heele vor
dering vol onaangename stemmingmakerij
is wat de schuldvraag betreft.
GETROUWD:
Petrus Johannes Joseph Stut en Marga-
retha Leek.
GEBOREN:
Petronella Anna, d. van Gerrit Belleman
en Theodora Metselaar. Adriana Erica,
d. van Cornelis Snijders en Mina Leder-
mann. Jan, z. van Cornelis Kager en
Geertruida Kaiier. Jan, z. van Jacob Met
en Catharina Otter. Maria, d. van Leen-
dert Jupijn en Maria Rens.
OVERLEDEN:
Trijntje Hartog gehuwd met Willem de
Heer 56 jaar.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van beden ter
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4
4 Ned -Indië
4
5'A Duitschland
Idem met kettingt erklaring
BAN K-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert. r. 1000
1931
1934
1934
1934 A
1930
Vorige
koers
102
102
10ia/ie
327/8
357x6
100
2£i3/16
pl.m.
1.30
323/4
39
pl.m.
1.45
102
Koloniale Bank311 /4
65
t 93'/a
Ned. Ind- Handelsbank
Rotterd Bank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
29-V<
331/4
32
497/g
Calvé Delft Cert50*/2
Nederl. Ford ex 40 afst233
Philips Gloeil. Gem. Bezit229®/,
Unilever 80Va
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting 21 72
AnacondaftlU,;
Bethleb Steel 18^/jg
Cities Service ll/]6
Steel comm229/ig
U. S. Leather311/,,',
CULTUUR MAATSCH.
H- V. A156}
Java Cultuur80
Ned. Ind. Suiker Unie72
Vorstenlanden 13%
Dito actions 850
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij. 13/
Boetoo 49
Redjang Lebong167
PETROLEUM.
Uordtsche Petr.U3'/j
Kon. Petr1 }7'/8
Perlak 86}
Continental Oil101 jVt
48/16
317j
233
229%
817.
1978
P/16
237ig
1587a
pl.m.
2.00
323/u
297a
32} 3}
6674
313/8
pl.m.
2.15
29®/,
34-Ya
230} 1
813/s
160 17j
82
74 7
8-87a
6%
197x6
160 1
84-5
767a
157a
2317,
SU/s
197a
160 7j
77
157a
9
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat Rubber
957xg
717,
Hessa Rubberyo1',
31}
62'/,
P/4
Oostkust
Serbadjadi
Interc Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Koo. Ned Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atcbison 'lopeka
Southern Railw Cert
Union Pacific
§Noteering per 50.
i-Exclaim PROLONGATIE Vn
'Exdividend WISSELKOERSEN AMSl
NIET OFFICIEEL.
New York
Londen
Berlijn
Parija
Brussel (Belga)
Bazel
Kopehnagen
Stockholm
Oslo
Madrid
Italië
5}
307,
1497,
134%
139
30}
83/g
647x6
ige koer»
1
137}-%
86
107,
4'/i6
96
72
90
31
P/8
148
134
1387g-i
i°7s
967s
71 V,
647,
13874
9674
1357a 135
1357a
1 pCt
Heden 1 pCt.
Vorige
Koers op
koers
heden 2 uur
1 -48-78
1-48%
7.24/.
7.24%
59.33
59.37
9.757,
9.75%
34.58
34.55
47,87
47,87
32.20
32.30
37,20
37 30
36.20
36.30
20.23
20.23
12,65
12.65