Amstecdamscfie !Beucs Na den brand der St. Dominicuskerk. iBuitenland £amU en Juméouw £uchUuxact Ter vervanging van het kruis dat verwoest werd bij den brand van den toren der Sint Dominicuskerk op de Laat alhier, op 14 October 1934, is gisteren een nieuw kruis aangebracht, dat ruim 300 K.G. weegt. Wie het voorwerp hier op den beganen grond ziet, begrijpt wel met welke moeilijkheden ditkarwei gepaard ging. bijdrage van 100 per leerling te verstrek ken. Van Ged. Staten was een schrijven ingeko men, inhoudende, dat de verordening tot ver mindering van de belasting op de café's niet kan worden goedgekeurd, aangezien alhier geen belasting op biljarts wordt geheven. Verder was van Ged. Staten een schrijven ontvangen met een aanmerking op de veror dening der gemeentelijke regeling met de ge meente Oterleek, betreffende toelating van kinderen op de O.L. scholen. Besloten werd aan deze bedenking tegemoet te komen. De voorzitter deelde mede, dat het ophalen van vuilnis is gegund aan den heer P. de Reus voor 480. Op voorstel van B. en W. werd besloten de verhuring der gemeentelijke landerijen binnenkort te doen plaats hebben voor den tijd van een jaar. Vastgesteld werd de gemeentebegrooting met een bedrag van 45994.23 in ontvangst en uitgaaf, waarvan een bedrag van 20.000 voor steunverleening en werkverschaffing. Het aantal opcenten op de personeele be lasting word vastgesteld op 200, op de ver mogensbelasting op 40, op de gemeentefonds belasting op 75. De begrooting voor het ge meentelijk electrisch bedrijf werd vastgesteld op 12.685 in ontvangst en uitgaaf. Eveneens werd goedgekeurd de begrooting van het B.A., op een bedrag van 6507.50, in ontvangst en uitgaaf. Het salaris van den secretaris-penningmeester werd gebracht van 50 op 100. Tot leden van het stembureau voor de aanstaande verkiezingen voor Prov. Staten en gemeenteraad werden benoemd B. en W. en als plaasvervangers de heeren Leering, v. Wees, Laan en Schermerhorn. Aangeboden werd het kohier van de hon denbelasting met een bedrag van 212.50. Besloten werd tenslotte aan de Kroon te verzoeken het aantal verloven A in deze ge- meente te handhaven op 2. Hierna sluiting. GRATIE VOOR OOSTENRIJKERS. De bondspresident heeft twee personen, die ter dood veroordeeld waren wegens het in bezit hebben van springstoffen, begena digd, de een tot 20, de tweede tot 15 jaar zware kerkerstraf. ZWARE SNEEUWVAL IN ITALIË. Boerenhofsteden bezwijken onder sneeuwlast. In de nabijheid van Bari, in de provincie Apulie, zijn verscheidene boerenhofsteden onder den sneeuwlast, die op de daken lag, ingestort. Niet minder dan 27 gezinnen zijn hierdoor dakloos geworden. Gewond werd niemand. DE TOESTAND VAN MGR. SCHIOPPA. De toestand van den pauselijken internun tius mgr. Schioppa is heden onveranderd. WANTOESTANDEN IN RUSLAND. Bij de spoorweg-opleiding. DUITSCH DAGBLAD EXCIT. Eén der oudste Silesische dagbladen, de „Breslauer Zeitung", die aan zijn 116-de jaargang is, bevatte de aankondiging, dat het blad dezer dagen gedwongen is wegens gebrek aan middelen zijn verschijning te sta ken. Nog slechts enkele weken geleden is de uitgeverij en daarmee de zakelijke basis van het blad volkomen gereorganiseerd, doch de financieele moeilijkheden bleken te groot om er het hoofd aan te kunnen bieden. SPOORWEGPROCES TE LENINGRAD. Tegen drie beklaagden de dood straf geëischt. Heden begon te Leningrad een proces tegen 7 spoorwegbeambten, die ervan beschuldigd worden in het begin van Januari op het traject Moskou—Leningrad een ernstig spoorwegongeluk te hebben veroor zaakt, waarbij 27 personen werden gedood en 60 gewond. Het proces zal waarschijnlijk drie dagen duren Tegen de drie der beklaagden wordt de doodstraf geëischt. Volgens de aanklacht hebben de beambten door onvoorzichtigheid en gebrek aan kennis van de technische voorschrif ten het ongeluk veroorzaakt. HEVIGE STORM IN JAPAN. Schepen gezonken. Een Japansch s.s. is nabij Horisjima in een hevigen storm vergaan. De uit 11 kop pen bestaande bemanning wordt vermist. Een ander Japansch s.s. werd in een haven van het eiland Hokaïdo door een taifoen verrast en zonk eveneens. Men vreest, dat de 9 personen, die hierbij vermist worden, zijn omgekomen. SOLDATEN DOODGEVROREN. DE KUNSTMATIGE STEM. Het „Instituut voor onderzoek van geluids- golven te Berlijn heeft groote vorderingen gemaakt met het construeeren van kunst- matig gesproken woorden. Deze nieuwste tak van industrie is een uit komst voor de sprekende film. Nadat men er in geslaagd was om geluiden fotografisch vast te leggen, was het een kleine stap deze kunstmatig te scheppen, zonder dat er dus een menschelijke stem voor noodig was. Het Instituut kan zelfs reeds verschillende intonaties construeeren, door eenzelfde woord door een volwassene of een kind uit gesproken, een geheel ander fotografisch beeld te zien geeft. Het construeeren van deze kunstmatige ge luiden moet zóó volmaakt zijn, dat slechts een expert het verschil met het werkelijk ge sproken woord kan hooren. Deze nieuwe in dustrie biedt onbegrensde mogelijkheden. In de toekomst zullen muziek en zangnummers in het laboratorium vervaardigd kunnen wor den, terwijl componisten hun inspiraties direct en zeer nauwkeurig op het celluloid kunnen vastleggen en er geen technische on mogelijkheden meer zullen bestaan. UITKEERING AAN SCHAPEN HOUDERS. Bedrag van f 460.000 beschik baar gesteld. DE POSTVLUCH-'EN OP INDIE. Ijsvogel (heenreis) vertrokken van Kara- hi te Calcutta aangekomen. Pelikaan (thuisreis) van Caïro te Athene geland. DE HAVIK NAAR INDIE. Morgen zal het K. L. M.-vliegtuig de Havik van Amsterdam naar Batavia ver trekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren W. C. van Veenendaal (le bestuurder), Th. M. J. Verhoeven (2de bestuurder), J. den Hartog (werktuigkundige) en H. C. Moulijn (radiotelegrafist). De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk vanavond te Amsterdam zijn. JAPANSCH VLIEGTUIG NEER GESTORT. Inzittenden verdronken. Bij de Japansche marine-luchtschepen Sasebo is gisteren een vliegtuig neergestort. Alle drie inzittenden verdronken. Een ander watervliegtuig moest een noodlanding ma ken. De bemanning Jtpn noodsignalen uit zenden en dankte daaraan haar redding. Het vliegtuig zelf zonk. DE TOCHT VAN DE SNIP NAAR DE WEST. DE GEZAGVOERDER OVER DE REIS De gezagvoerder van de Snip, de heer J. Hondong, vertelt in het onderstaande zijn gedenkwaardigen tocht naar West-Indië: „Wij hadden natuurlijk beestenweer, di rect na vertrek. Die kist ging te keer, totdat we boven een gedeeltelijk open wolkendekje zaten op 600 Meter. Een regen, alsof het met emmers vol er tegenaan gesmeten werd. Af gaande op onze eerste twee peilingen pas seerden we op 1500 Meter hoogte Namen. Ik kon de stadssituatie goed nemen van vorige reizen. Hier was het weer droog. Even daar na kwamen we in zeer zware remous en gin gen maar weer klimmen. Peilingen en koer sen lukten niet, totdat na geruimen tijd Am sterdam kwam met: 120 N.O., Dyon, denk aan gevaar van de Alpen. We moesten even tegen elkaar lachen, want dat kon o.i. niet. Vijf minuten daarna zagen we door een gat in het wolkendek een groot schitterlicht en bij navraag aan Dyon bleek dit te zijn de Mont Afrique, 10 K.M. West van Dyon en dit klop te ook zeer juist met ons gegist bestek. Hier na zagen we nog enkele lichten en zaten we dus goed op de route, DyonLyonMar seille. Maar weer klimmen om buiten de remous te komen en toen kregen we de heerlijke ijs afzetting, waarbij het klonk, alsof er gescho ten werd door de stukken, die van de propel lers tegen de fuselage en in de fuselage vlo gen. Maar iets lager gezocht, en na 6J4 uur vliegen, zaten we op 1200 Meter eronder met goed zicht. Lang duurde het niet of we zaten weer in de wolken en moesten weer naar bo ven. Peilingen van Marseille lukten niet. On ze boel stond onder stroom door de electri- sche ontladingen vanuit de wolken. Niets bij zonders natuurlijk, alleen konden we geen be richten doorkrijgen. Toen het dag werd, zijn we gaan zakken, zagen 'n gat en na vijf mi nuten zaten we boven Avignon. In Marseille naar beneden om benzine bij te vullen, daar deze soort in Spanje niet te verkrijgen is en we te veel verbruikt hadden om Casablanca te halen. Gauw gevuld en na nog anderhalf uur regen kregen we zonneschijn. Hé, hé, dat deed goed! We dreven zoowat en dan een lekker zonnetje op je bast! Jammer, we kre gen weer eenige pech. Alicante berichtte ons dat Tetuan en Tanger onbruikbaar waren en' Malaga 80 K.M. tegenwind gaf. In geen ge val wilde ik in het donker Casablanca aan- loopen, omdat daar overal zware regen werd gegeven en de mogelijkheid bestond, dat het W0I"den. Wel jammer van den wórden' d0e" moest Alles in orde gemaakt, naar een hotel en gemaft en óf! 's Morgens met een heerlijk zonnetje op stap en over Tetuan naar Casa en daar konden we elkaar weer eens toeglun- deroi, dat we te Alicante gebleven waren De Fransche machine die Zaterdag Toulouse- CasaWanca moest vliegen, was Zaterdag avond een half uur voor Casa geland, wegens het weer te Casa en zat nu nog in den mïï der, terwijl wij lekker droog stonden en ons tegoed deden aan champagne. We hadden daar een schitterend onthaal door de aanwe zige Hollanders. Onze consul-generaal ver welkomde ons, maar dat heeft men allemaal al op de film gezien, is 't niet? De heer Ca- bos, directeur van de Shell, was onze gast heer en het was weer echt Shell-organisatie in alles Daar vonden we in onzen gastheer een Hollander, die een leger van personeel on der zich heeft, verdeeld over geheel Afrika en die toch tijd genoeg had om ons te verwen nen en te helpen, wat met geen woorden te beschrijven is. Na bijgevuld te hebben, omdat we gingen eten, kalm over het terrein gerold om 'n goed stuk te hebben, vanwaar we in het donker konden startten, omdat het terrein plaatselijk vrij zacht was. Hier kregen we ook de eerste levensteekens van Pattist van Porto Praia, die goed waren. Cfrn kwart over twaalf 's avonds bij een mooie maan op stap en we waren al een goed eind op streek, toen deze weer onder ging. Bij aanbreken van den dag passeer den we Port Etienne en staken vandaar over naar Praia. Geland aldaar, verankerd en gauw wat gaan slapen. Dinsdag aan den arbeid om alles klaar te hebben voor vertrek op Woensdagmiddag Er was nog zooveel te doen, dat we juist half vijf Woensdagmiddag klaar waren. Pattist had hier alles keurig in orde, alles wat noodig was en wat we maar eenigszins noodig konden hebben, had zijn aandacht gehad. Er mankeerde ook niets aan. De groote sprong. Om tien over vijf plaatselijke tijd 'n startje en daar gingen we! Geen kou aan de lucht met den start. Toen het zonnetje onderging lagen we rustig bo ven de wolkenvlokjes op 800 Meter. Jan van Balkom was druk in de weer met z'n sterrenschieterij en v. d. Molen zat maar aan z'n radio te prutsen, omdat die het maar niet goed deed. Toen me verteld werd, dat de K XVIII ons zag en het moment er was. dat we passeer den, was alles vreugde. Keurig onze koers en 'n fijn windje mee. Excellentie Deckers had voor vertrek een telegram aan ons gezonden met verzoek bij het passeeren de groeten van den minister over te brengen aan alle opva renden. Met de noodige goede wenschen onzerzijds is daar toen wel voor gezorgd. Na een uur rf negen vliegen werd het weer minder lagere bewolking met bo ven flinke r< uien. Van der Molen had weer last met een zender en had moeite ge noeg om met Stolk's hulp dat ding op te lap- en. We kregen daardoor des te meer werk, maar toch, toen het dag werd en het ver moeiende blin'' 'iegen voorbij was, smaakte de gemengde iujwe koffie-thee van Praia toch wel. We konden op 'n 500 Meter doorvliegen kwamen na 15.50 uur uit bij het punt, waar. op onze koers was vastgelegd bij vertrek, met een fout van 11 mijl. We hadden op Kaap Orange gemikt en zaten bij het aanloopen van land elf mijl om de Zuid. Al gauw passeerden we Caenny. Over Paramaribo een paar rondjes en toen we landden op de zanderij was juist de trein met de menschen, die ons kwamen verwelko men twee minuten binnen! Gouverneur prof. Kielstra verwelkomde ons na onze aankomst en we gingen met den trein van Z.Exc. naar de stad. Een drukte natuurlijk van je welste, vooral toen we in de stad aankwamen. De bevolking was gewoon dol. Het bericht van de Uiver En daar kwam toen Vrijdagmorgen om 7 uur het bericht van de Uiver binnen. Vree- seliik gewoon. Arme Okko en Beertje en de anderen. Terwijl jullie op ons zaten te sprin gen, viel daar ginds de vreeselijke klap. Zaterdagmorgen om vier uur met den trein naar het veld en tegen half zeven konden we vertrekken. Van Paramaribo gingen mee Bou- man en mej. Kielstra, dochter van den gou verneur van Suriname. Na een prettig tochtje over Trinidad naar La Guaira, alwaar de Hollandsche kolonie uit Caracas aanwezig was met onzen ge zant. Een zeer hartelijke ontmoeting, die je als geboren Hollanders onder elkaar zoo goed aanvoelt. Het einddoel bereikt. Vandaar nog 270 K.M we kwamen een beetje te vroeg alhier (Willemstad) op den grond. Hé, hé, dat zat er weer op, lieten we zon der woorden elkaar merken. De gouverneur, excellentie van Slobbe, en mevrouw van Slobbe, verwelkomden ons. Door Z.Exc. werden we verrast met de ver leende koninklijke onderscheiding. Feestelijk heden waren alle afgelast, uit piëteit voor de Uivermannen. En Maandag 23, zijn we even overgewipt naar Aruba, om daar zelf de post te bren- en. Alles en iedereen natuurlijk aanwezig, leel aardige attenties. Een zeer leuk nent maakten we daar mee met de daar gt ion- neerde mariniers. Zij zijn daar met zijn acht tienen gestationneerd. En als blijk voor waardeering voor onze vlucht boden zij ons aan, bij monde van den korporaal van het detachement, voor ieder een klompje goud, gedolven op het eiland Aruba. Toen ik hun daarna zei: „Jongens, dat hadden jullie niet moeten doen, dat is toch veel te veel, kreeg ik ten antwoord: „Mijn heer, al hadden we honger moeten lijden er voor, maar dat moest". Zoo iets ontroert je toch! We zijn toen nog even doorgevlogen naar Bonaire, daar een paar maal gedraaid en toen naar hier terug, waar we nu zitten uit te rusten van het nietsdoen. S van Woensdag 23 Januari 1935. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. Koers van beden te: 83*'*: 101% 101% lOl'/ig 101'/u 32%, 38% 29% 39% 68'/, 92 32% 65% 243 232 89% pl.m. 1.80 pl.m. 1.45 101% pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 29% I 39%-i 39'/, 29% 39»/, 71/M 19% •M, *1?'' 168% 88 145% 90 W8 ^o*'*'4 102HVa 102V4-1027, 63% 1% 64 WISSELKO™EÏÏMSn«°A'4''<,,r' N.w-y.,1 WET OfflCIEEU Londen Berlijn i i 1 i f i i i s i l I 8 Bij een door het Russische verkeers- commissariaat ingesteld onderzoek ie gebleken, dat er op de scholen waar de spoorwegbeambten worden opgeleid en vooral op de spoorwegvakscholen te iTula, Charkof en Kremenejoeg, onge lofelijke toestanden heerschten. Van een normaal onderricht kon nergens sprake zijn, diefstallen, vechtpartijen, dronkenschap en massavlucht uit de o nderwijsinrichting waren aan de orde van den dag. Het onderwijzend personeel ontbrak het aan de meest elementaire ontwikkeling. Tallooze directeuren en leeraren zijn hierop ontslagen. Tegen hen zal een strafvervolging worden ingesteld, terwijl bovendien alle ondeugdelijke elementen van de scho'en zullen worden verwijderd. In een sneeuwstorm nabij Podgorica in Mon tenegro zijn zeven soldaten vermist. Gisteren werden de lijken ontdekt van drie hunner. Zij bleken te zijn doodgevroren. De overige vier soldaten zijn nog steeds niet gevonden. De Minister van Economische Zaken heeft besloten uit de opbrengst der extra heffingen op den uitvoer van levende schapen en versch schapenvleesch over de jaren 1933 en 1934 een bedrag van 460.000 ter beschikking te stellen van de commissie voor den uitvoer naar Frankrijk van vleesch en vleeschwaren, teneinde hieruit een uitkeering te be werkstelligen aan hen, die van het hou den van schapen hun hoofd- dan wel hun nevenbedrijf maken. De uitkeering zal gebaseerd zijn op het aantal lammeren, dat'blijkens de in 1933 gehouden inventarisatie op 1 Jan. van dit jaar in het bezit was van hen, die voor deze uitkeering in aanmerking komen. Voor elk lam zal 1.— worden uitbe taald. Binnenkort zal met de uitkeering een aanvang worden gemaakt. (Ontvangen per draadlooze telefoon). 1931 1934 1934 1934 A 1930 STAATSLEENINGEN. 4 NederL 4 4 Ned.-lndië 4 5X Duitschland Idem met kettingverklaring BANK-INSTELL1NGEN. Amsterd Bank Handel Mpij. Cert. v. 1000 Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank Rotterd. Bank 1NDUSTR. OND. BINNËNL. Alg Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. Nederl. Ford ex. 40 afst. Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BUITENL Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service Steel comm U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg, Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Continental Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon Ned, Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Railw. Cert Union Pacific §Noteering per 50. •(•Exclaim. 'Exdividend. Vorige koere 102 46»/, 33 391/8 38% 9 31% 65 Va 243 231 Va 89% 31V,-f 65-% 233 32 65% 232»/j-J 22% 23% 23%-»/, 3% 6% 19% 'M 232»/, 232»/,- 89»/,-} 89J 90} 90.»/, 167% 85'/8 77% 17% 11.90 165 116% *42% 89 107, 47, 77»/, 17% 138'/, 167 10%i 4% 168-9 I68%-9 145» 145'/, 145% 4% 4% 71'/, 94% 31% 63»/4 1% 5% 33'/i8 148 136% 140/4 31 9 72 96 31 63 147 136»/, 140 73»/, 135»/, 135 1 pCt. Heden 1 pCt. Parijs Brussel (Belga) Bazel f Kopehnagen Stockholm Oslo Madrid Italië 1 t Vorige koers 1.48% 7.251/4 59.43 9.76% 34.56 47,92 32.40 37.40 36.40 20.23 12.63 Koers op heden 2 uur 1.48% 7.25% 59.43 9.76% 34.52 47.90 32.40 37 40 36.40 20.23 12.65

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8