Amstecdamscfie !Beucs
Na den brand der St. Dominicuskerk.
iBuitenland
£amU en Juméouw
£uchUuxact
Ter vervanging van het kruis dat verwoest werd bij den brand van den
toren der Sint Dominicuskerk op de Laat alhier, op 14 October 1934, is
gisteren een nieuw kruis aangebracht, dat ruim 300 K.G. weegt.
Wie het voorwerp hier op den beganen grond ziet, begrijpt wel met welke
moeilijkheden ditkarwei gepaard ging.
bijdrage van 100 per leerling te verstrek
ken.
Van Ged. Staten was een schrijven ingeko
men, inhoudende, dat de verordening tot ver
mindering van de belasting op de café's niet
kan worden goedgekeurd, aangezien alhier
geen belasting op biljarts wordt geheven.
Verder was van Ged. Staten een schrijven
ontvangen met een aanmerking op de veror
dening der gemeentelijke regeling met de ge
meente Oterleek, betreffende toelating van
kinderen op de O.L. scholen. Besloten werd
aan deze bedenking tegemoet te komen. De
voorzitter deelde mede, dat het ophalen van
vuilnis is gegund aan den heer P. de Reus
voor 480.
Op voorstel van B. en W. werd besloten
de verhuring der gemeentelijke landerijen
binnenkort te doen plaats hebben voor den
tijd van een jaar.
Vastgesteld werd de gemeentebegrooting
met een bedrag van 45994.23 in ontvangst
en uitgaaf, waarvan een bedrag van 20.000
voor steunverleening en werkverschaffing.
Het aantal opcenten op de personeele be
lasting word vastgesteld op 200, op de ver
mogensbelasting op 40, op de gemeentefonds
belasting op 75. De begrooting voor het ge
meentelijk electrisch bedrijf werd vastgesteld
op 12.685 in ontvangst en uitgaaf.
Eveneens werd goedgekeurd de begrooting
van het B.A., op een bedrag van 6507.50,
in ontvangst en uitgaaf. Het salaris van den
secretaris-penningmeester werd gebracht van
50 op 100.
Tot leden van het stembureau voor de
aanstaande verkiezingen voor Prov. Staten
en gemeenteraad werden benoemd B. en W.
en als plaasvervangers de heeren Leering, v.
Wees, Laan en Schermerhorn.
Aangeboden werd het kohier van de hon
denbelasting met een bedrag van 212.50.
Besloten werd tenslotte aan de Kroon te
verzoeken het aantal verloven A in deze ge-
meente te handhaven op 2. Hierna sluiting.
GRATIE VOOR OOSTENRIJKERS.
De bondspresident heeft twee personen,
die ter dood veroordeeld waren wegens het
in bezit hebben van springstoffen, begena
digd, de een tot 20, de tweede tot 15 jaar
zware kerkerstraf.
ZWARE SNEEUWVAL IN ITALIË.
Boerenhofsteden bezwijken onder
sneeuwlast.
In de nabijheid van Bari, in de provincie
Apulie, zijn verscheidene boerenhofsteden
onder den sneeuwlast, die op de daken lag,
ingestort. Niet minder dan 27 gezinnen zijn
hierdoor dakloos geworden. Gewond werd
niemand.
DE TOESTAND VAN
MGR. SCHIOPPA.
De toestand van den pauselijken internun
tius mgr. Schioppa is heden onveranderd.
WANTOESTANDEN IN RUSLAND.
Bij de spoorweg-opleiding.
DUITSCH DAGBLAD EXCIT.
Eén der oudste Silesische dagbladen, de
„Breslauer Zeitung", die aan zijn 116-de
jaargang is, bevatte de aankondiging, dat
het blad dezer dagen gedwongen is wegens
gebrek aan middelen zijn verschijning te sta
ken. Nog slechts enkele weken geleden is de
uitgeverij en daarmee de zakelijke basis van
het blad volkomen gereorganiseerd, doch de
financieele moeilijkheden bleken te groot om
er het hoofd aan te kunnen bieden.
SPOORWEGPROCES TE
LENINGRAD.
Tegen drie beklaagden de dood
straf geëischt.
Heden begon te Leningrad een
proces tegen 7 spoorwegbeambten,
die ervan beschuldigd worden in het
begin van Januari op het traject
Moskou—Leningrad een ernstig
spoorwegongeluk te hebben veroor
zaakt, waarbij 27 personen werden
gedood en 60 gewond. Het proces
zal waarschijnlijk drie dagen duren
Tegen de drie der beklaagden wordt
de doodstraf geëischt. Volgens de
aanklacht hebben de beambten door
onvoorzichtigheid en gebrek aan
kennis van de technische voorschrif
ten het ongeluk veroorzaakt.
HEVIGE STORM IN JAPAN.
Schepen gezonken.
Een Japansch s.s. is nabij Horisjima in
een hevigen storm vergaan. De uit 11 kop
pen bestaande bemanning wordt vermist.
Een ander Japansch s.s. werd in een haven
van het eiland Hokaïdo door een taifoen
verrast en zonk eveneens. Men vreest, dat de
9 personen, die hierbij vermist worden, zijn
omgekomen.
SOLDATEN DOODGEVROREN.
DE KUNSTMATIGE STEM.
Het „Instituut voor onderzoek van geluids-
golven te Berlijn heeft groote vorderingen
gemaakt met het construeeren van kunst-
matig gesproken woorden.
Deze nieuwste tak van industrie is een uit
komst voor de sprekende film. Nadat men er
in geslaagd was om geluiden fotografisch
vast te leggen, was het een kleine stap deze
kunstmatig te scheppen, zonder dat er dus
een menschelijke stem voor noodig was.
Het Instituut kan zelfs reeds verschillende
intonaties construeeren, door eenzelfde
woord door een volwassene of een kind uit
gesproken, een geheel ander fotografisch
beeld te zien geeft.
Het construeeren van deze kunstmatige ge
luiden moet zóó volmaakt zijn, dat slechts
een expert het verschil met het werkelijk ge
sproken woord kan hooren. Deze nieuwe in
dustrie biedt onbegrensde mogelijkheden. In
de toekomst zullen muziek en zangnummers
in het laboratorium vervaardigd kunnen wor
den, terwijl componisten hun inspiraties
direct en zeer nauwkeurig op het celluloid
kunnen vastleggen en er geen technische on
mogelijkheden meer zullen bestaan.
UITKEERING AAN SCHAPEN
HOUDERS.
Bedrag van f 460.000 beschik
baar gesteld.
DE POSTVLUCH-'EN OP INDIE.
Ijsvogel (heenreis) vertrokken van Kara-
hi te Calcutta aangekomen.
Pelikaan (thuisreis) van Caïro te Athene
geland.
DE HAVIK NAAR INDIE.
Morgen zal het K. L. M.-vliegtuig de
Havik van Amsterdam naar Batavia ver
trekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren W. C. van Veenendaal
(le bestuurder), Th. M. J. Verhoeven (2de
bestuurder), J. den Hartog (werktuigkundige)
en H. C. Moulijn (radiotelegrafist).
De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk
vanavond te Amsterdam zijn.
JAPANSCH VLIEGTUIG NEER
GESTORT.
Inzittenden verdronken.
Bij de Japansche marine-luchtschepen
Sasebo is gisteren een vliegtuig neergestort.
Alle drie inzittenden verdronken. Een ander
watervliegtuig moest een noodlanding ma
ken. De bemanning Jtpn noodsignalen uit
zenden en dankte daaraan haar redding.
Het vliegtuig zelf zonk.
DE TOCHT VAN DE SNIP
NAAR DE WEST.
DE GEZAGVOERDER OVER DE REIS
De gezagvoerder van de Snip, de heer J.
Hondong, vertelt in het onderstaande zijn
gedenkwaardigen tocht naar West-Indië:
„Wij hadden natuurlijk beestenweer, di
rect na vertrek. Die kist ging te keer, totdat
we boven een gedeeltelijk open wolkendekje
zaten op 600 Meter. Een regen, alsof het met
emmers vol er tegenaan gesmeten werd. Af
gaande op onze eerste twee peilingen pas
seerden we op 1500 Meter hoogte Namen. Ik
kon de stadssituatie goed nemen van vorige
reizen. Hier was het weer droog. Even daar
na kwamen we in zeer zware remous en gin
gen maar weer klimmen. Peilingen en koer
sen lukten niet, totdat na geruimen tijd Am
sterdam kwam met: 120 N.O., Dyon, denk
aan gevaar van de Alpen. We moesten even
tegen elkaar lachen, want dat kon o.i. niet.
Vijf minuten daarna zagen we door een gat
in het wolkendek een groot schitterlicht en bij
navraag aan Dyon bleek dit te zijn de Mont
Afrique, 10 K.M. West van Dyon en dit klop
te ook zeer juist met ons gegist bestek. Hier
na zagen we nog enkele lichten en zaten we
dus goed op de route, DyonLyonMar
seille.
Maar weer klimmen om buiten de remous
te komen en toen kregen we de heerlijke ijs
afzetting, waarbij het klonk, alsof er gescho
ten werd door de stukken, die van de propel
lers tegen de fuselage en in de fuselage vlo
gen. Maar iets lager gezocht, en na 6J4 uur
vliegen, zaten we op 1200 Meter eronder met
goed zicht. Lang duurde het niet of we zaten
weer in de wolken en moesten weer naar bo
ven. Peilingen van Marseille lukten niet. On
ze boel stond onder stroom door de electri-
sche ontladingen vanuit de wolken. Niets bij
zonders natuurlijk, alleen konden we geen be
richten doorkrijgen. Toen het dag werd, zijn
we gaan zakken, zagen 'n gat en na vijf mi
nuten zaten we boven Avignon. In Marseille
naar beneden om benzine bij te vullen, daar
deze soort in Spanje niet te verkrijgen is en
we te veel verbruikt hadden om Casablanca
te halen. Gauw gevuld en na nog anderhalf
uur regen kregen we zonneschijn. Hé, hé, dat
deed goed! We dreven zoowat en dan een
lekker zonnetje op je bast! Jammer, we kre
gen weer eenige pech. Alicante berichtte ons
dat Tetuan en Tanger onbruikbaar waren en'
Malaga 80 K.M. tegenwind gaf. In geen ge
val wilde ik in het donker Casablanca aan-
loopen, omdat daar overal zware regen werd
gegeven en de mogelijkheid bestond, dat het
W0I"den. Wel jammer van den
wórden' d0e" moest
Alles in orde gemaakt, naar een hotel en
gemaft en óf! 's Morgens met een heerlijk
zonnetje op stap en over Tetuan naar Casa
en daar konden we elkaar weer eens toeglun-
deroi, dat we te Alicante gebleven waren
De Fransche machine die Zaterdag Toulouse-
CasaWanca moest vliegen, was Zaterdag
avond een half uur voor Casa geland, wegens
het weer te Casa en zat nu nog in den mïï
der, terwijl wij lekker droog stonden en ons
tegoed deden aan champagne. We hadden
daar een schitterend onthaal door de aanwe
zige Hollanders. Onze consul-generaal ver
welkomde ons, maar dat heeft men allemaal
al op de film gezien, is 't niet? De heer Ca-
bos, directeur van de Shell, was onze gast
heer en het was weer echt Shell-organisatie
in alles
Daar vonden we in onzen gastheer een
Hollander, die een leger van personeel on
der zich heeft, verdeeld over geheel Afrika en
die toch tijd genoeg had om ons te verwen
nen en te helpen, wat met geen woorden te
beschrijven is.
Na bijgevuld te hebben, omdat we gingen
eten, kalm over het terrein gerold om 'n goed
stuk te hebben, vanwaar we in het donker
konden startten, omdat het terrein plaatselijk
vrij zacht was. Hier kregen we ook de eerste
levensteekens van Pattist van Porto Praia,
die goed waren.
Cfrn kwart over twaalf 's avonds bij een
mooie maan op stap en we waren al een
goed eind op streek, toen deze weer onder
ging. Bij aanbreken van den dag passeer
den we Port Etienne en staken vandaar over
naar Praia. Geland aldaar, verankerd en
gauw wat gaan slapen.
Dinsdag aan den arbeid om alles klaar te
hebben voor vertrek op Woensdagmiddag
Er was nog zooveel te doen, dat we juist
half vijf Woensdagmiddag klaar waren.
Pattist had hier alles keurig in orde, alles
wat noodig was en wat we maar eenigszins
noodig konden hebben, had zijn aandacht
gehad. Er mankeerde ook niets aan.
De groote sprong.
Om tien over vijf plaatselijke tijd 'n startje
en daar gingen we!
Geen kou aan de lucht met den start. Toen
het zonnetje onderging lagen we rustig bo
ven de wolkenvlokjes op 800 Meter.
Jan van Balkom was druk in de weer met
z'n sterrenschieterij en v. d. Molen zat maar
aan z'n radio te prutsen, omdat die het maar
niet goed deed.
Toen me verteld werd, dat de K XVIII ons
zag en het moment er was. dat we passeer
den, was alles vreugde. Keurig onze koers
en 'n fijn windje mee. Excellentie Deckers had
voor vertrek een telegram aan ons gezonden
met verzoek bij het passeeren de groeten van
den minister over te brengen aan alle opva
renden.
Met de noodige goede wenschen onzerzijds
is daar toen wel voor gezorgd.
Na een uur rf negen vliegen werd het
weer minder lagere bewolking met bo
ven flinke r< uien. Van der Molen had
weer last met een zender en had moeite ge
noeg om met Stolk's hulp dat ding op te lap-
en. We kregen daardoor des te meer werk,
maar toch, toen het dag werd en het ver
moeiende blin'' 'iegen voorbij was, smaakte
de gemengde iujwe koffie-thee van Praia
toch wel.
We konden op 'n 500 Meter doorvliegen
kwamen na 15.50 uur uit bij het punt, waar.
op onze koers was vastgelegd bij vertrek, met
een fout van 11 mijl. We hadden op Kaap
Orange gemikt en zaten bij het aanloopen
van land elf mijl om de Zuid.
Al gauw passeerden we Caenny. Over
Paramaribo een paar rondjes en toen we
landden op de zanderij was juist de trein
met de menschen, die ons kwamen verwelko
men twee minuten binnen! Gouverneur prof.
Kielstra verwelkomde ons na onze aankomst
en we gingen met den trein van Z.Exc. naar
de stad. Een drukte natuurlijk van je welste,
vooral toen we in de stad aankwamen. De
bevolking was gewoon dol.
Het bericht van de Uiver
En daar kwam toen Vrijdagmorgen om 7
uur het bericht van de Uiver binnen. Vree-
seliik gewoon. Arme Okko en Beertje en de
anderen. Terwijl jullie op ons zaten te sprin
gen, viel daar ginds de vreeselijke klap.
Zaterdagmorgen om vier uur met den trein
naar het veld en tegen half zeven konden we
vertrekken. Van Paramaribo gingen mee Bou-
man en mej. Kielstra, dochter van den gou
verneur van Suriname.
Na een prettig tochtje over Trinidad naar
La Guaira, alwaar de Hollandsche kolonie
uit Caracas aanwezig was met onzen ge
zant. Een zeer hartelijke ontmoeting, die je
als geboren Hollanders onder elkaar zoo
goed aanvoelt.
Het einddoel bereikt.
Vandaar nog 270 K.M we kwamen een
beetje te vroeg alhier (Willemstad) op den
grond.
Hé, hé, dat zat er weer op, lieten we zon
der woorden elkaar merken.
De gouverneur, excellentie van Slobbe, en
mevrouw van Slobbe, verwelkomden ons.
Door Z.Exc. werden we verrast met de ver
leende koninklijke onderscheiding. Feestelijk
heden waren alle afgelast, uit piëteit voor
de Uivermannen.
En Maandag 23, zijn we even overgewipt
naar Aruba, om daar zelf de post te bren-
en. Alles en iedereen natuurlijk aanwezig,
leel aardige attenties. Een zeer leuk nent
maakten we daar mee met de daar gt ion-
neerde mariniers. Zij zijn daar met zijn acht
tienen gestationneerd. En als blijk voor
waardeering voor onze vlucht boden zij ons
aan, bij monde van den korporaal van het
detachement, voor ieder een klompje goud,
gedolven op het eiland Aruba.
Toen ik hun daarna zei: „Jongens, dat
hadden jullie niet moeten doen, dat is toch
veel te veel, kreeg ik ten antwoord: „Mijn
heer, al hadden we honger moeten lijden er
voor, maar dat moest". Zoo iets ontroert je
toch!
We zijn toen nog even doorgevlogen naar
Bonaire, daar een paar maal gedraaid en
toen naar hier terug, waar we nu zitten uit
te rusten van het nietsdoen.
S
van Woensdag 23 Januari 1935.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
Koers van beden te:
83*'*:
101%
101%
lOl'/ig
101'/u
32%,
38%
29%
39%
68'/,
92
32%
65%
243
232
89%
pl.m.
1.80
pl.m.
1.45
101%
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
29% I
39%-i
39'/,
29%
39»/,
71/M
19%
•M,
*1?''
168%
88
145%
90
W8 ^o*'*'4 102HVa 102V4-1027,
63%
1%
64
WISSELKO™EÏÏMSn«°A'4''<,,r'
N.w-y.,1 WET OfflCIEEU
Londen
Berlijn
i i
1 i
f
i
i
i
s i
l
I 8
Bij een door het Russische verkeers-
commissariaat ingesteld onderzoek ie
gebleken, dat er op de scholen waar de
spoorwegbeambten worden opgeleid en
vooral op de spoorwegvakscholen te
iTula, Charkof en Kremenejoeg, onge
lofelijke toestanden heerschten. Van
een normaal onderricht kon nergens
sprake zijn, diefstallen, vechtpartijen,
dronkenschap en massavlucht uit de
o nderwijsinrichting waren aan de orde
van den dag. Het onderwijzend personeel
ontbrak het aan de meest elementaire
ontwikkeling. Tallooze directeuren en
leeraren zijn hierop ontslagen.
Tegen hen zal een strafvervolging
worden ingesteld, terwijl bovendien alle
ondeugdelijke elementen van de scho'en
zullen worden verwijderd.
In een sneeuwstorm nabij Podgorica in Mon
tenegro zijn zeven soldaten vermist. Gisteren
werden de lijken ontdekt van drie hunner. Zij
bleken te zijn doodgevroren. De overige vier
soldaten zijn nog steeds niet gevonden.
De Minister van Economische Zaken
heeft besloten uit de opbrengst der extra
heffingen op den uitvoer van levende
schapen en versch schapenvleesch over
de jaren 1933 en 1934 een bedrag van
460.000 ter beschikking te stellen van
de commissie voor den uitvoer naar
Frankrijk van vleesch en vleeschwaren,
teneinde hieruit een uitkeering te be
werkstelligen aan hen, die van het hou
den van schapen hun hoofd- dan wel
hun nevenbedrijf maken.
De uitkeering zal gebaseerd zijn op
het aantal lammeren, dat'blijkens de in
1933 gehouden inventarisatie op 1 Jan.
van dit jaar in het bezit was van hen,
die voor deze uitkeering in aanmerking
komen.
Voor elk lam zal 1.— worden uitbe
taald. Binnenkort zal met de uitkeering
een aanvang worden gemaakt.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
1931
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4
4 Ned.-lndië
4
5X Duitschland
Idem met kettingverklaring
BANK-INSTELL1NGEN.
Amsterd Bank
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
1NDUSTR. OND. BINNËNL.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford ex. 40 afst.
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Steel comm
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg, Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon Ned, Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert
Union Pacific
§Noteering per 50.
•(•Exclaim.
'Exdividend.
Vorige
koere
102
46»/,
33
391/8 38% 9
31%
65 Va
243
231 Va
89%
31V,-f
65-%
233
32
65%
232»/j-J
22%
23% 23%-»/,
3%
6%
19%
'M 232»/, 232»/,-
89»/,-} 89J 90} 90.»/,
167%
85'/8
77%
17%
11.90
165
116%
*42%
89
107,
47,
77»/,
17%
138'/,
167
10%i
4%
168-9
I68%-9
145» 145'/, 145%
4%
4%
71'/,
94%
31%
63»/4
1%
5%
33'/i8
148
136%
140/4
31
9
72
96
31
63
147
136»/,
140
73»/,
135»/, 135
1 pCt. Heden 1 pCt.
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel f
Kopehnagen
Stockholm
Oslo
Madrid
Italië
1 t
Vorige
koers
1.48%
7.251/4
59.43
9.76%
34.56
47,92
32.40
37.40
36.40
20.23
12.63
Koers op
heden 2 uur
1.48%
7.25%
59.43
9.76%
34.52
47.90
32.40
37 40
36.40
20.23
12.65