ALKMAQRSCHE BOYS I
K. V. V. I (Krommenie).
Reusachtige fabrieksbrand te Den Haag.
SfJOtt
DAGBLADRECLAME:
DE BESTE RECLAME.
Mackt&ecicfUm
Zuchtvaact
Onbegonnen werk voor de brandweer.
Een machtig schouwspel.
Kortsluiting de oorzaak.
Zondag a.s., half drie
Rijwielstalling gratis.
Adverteeren is voor een zaak, wat stoom- en motorkracht
is voor een machine. Men kan machines desnoods
met handkracht bewegen, maar zaken drijven
zonder adverteeren is varen zonder roer.
De inspanning wordt grooter en het
resultaat geringer. Gebruikt
stoom- of motorkracht
voor uw zaak.
deze kamers hadden de indringers alles,
waarvan zij vermoedden dat zich voorwerpen
van waarde er in konden bevinden, overhoop
gehaald. Eenige secretaires waren open ge
broken en van een schrijfbureau en de toilet
tafel waren alle laden geopend en doorzocht.
Uit het schrijfbureau ontvreemdden de dieven
een bedrag van ruim 500 dat juist gisteren
in huis was gekomen om eenige rekeningen
te betalen. In een ander vertrek hadden de
dieven een juweelenkistje ontdekt, waaruit
alle kostbaarheden, die voor de eigenares
bovendien als souvenir bijzondere waarde
bezaten, geroofd.
De recherche stelt een uitgebreid onder
zoek in.
ELSE MAUHS 50 JAAR.
Onze groote actrice, mevrouw Else Mauhs,
wordt heden vijftig jaar.
SCHIPBREUK OP HET
IJSELMEER.
Misleid door den mist is de stoomboot
„Paul Kruger I", aan bom'd hebbende
den kapitein W. de Bruin, diens vrouw,
een machinist en een dekknecht, giste
ren op het IJselmeer nabij de Oppert bij
Kampen gestrand. Na veel moeite is het
gelukt het schip weer vlot te krijgen. De
opvarenden hebben een zeer angsti en
nacht doorgebracht. Schipper H Broek
huizen met het motorschip E. 50 was
den geheelen nacht in de nabijheid, doch I
kon niet bij het schip komen. Heden
morgen echter konden de opvarenden
van de „Paul Kruger I" met een kleine
boot naar Elburg worden gebracht, waar
zij liefderijk zijn opgenomen in de wo
ning van de wed. van der Heide.
De stoomboot was Donderdag uit Am
sterdam vertrokken met een lading
machine-onderdeelen, bestemd voor
Deventer. Het vaartuig ligt vol water en
wordt als verloren beschouwd.
DE AANDUIDING VAN GEWICHT
ENZ. OP VERPAKTE ARTIKELEN.
Het hangende wetsontwerp
zal door een ander worden
vervangen.
Het Ncderlandsche weekblad voor krui
denierswaren meldt:
ZooaLs bekend, heeft oud-minister Ver
schuur nog tijdens zijn bewind een wetsont
werp ingediend, waarbij werd voorgesteld,
dat op de verpakking van artikelen gewicht,
stuks tal of inhoudsmaat moeten worden ver
meld.
De Tweede Kamer heeft destijds over dit
ontwerp een voorloopig verslag uitgebracht.
Naar wij vernemen zal de memorie van
antwoord op dit ontwerp niet verschijnen
zoodat het wetsontwerp als ingetrokken
kan worden beschouwd. In de plaats daar
van bestaat de mogelijkheid, dat in den loop
van Maart een geheel nieuw wetsontwerp,
dat deze materie behandelt, door minister
Slotemaker de Bruine zal worden ingediend
Een brand, zooals in lang niet
in den Haag heeft gewoed en
waarvan de omvang op dit mo
ment nog niet geheel te over
zien is, is hedenochtend uitge
broken in het fabriekscomplex
aan de Leegwaterstraat—hoek
Waldorpstraat te Den Haag.
Bij de seconde breidde de brand
zich uit. De vlammen sioegen
van alle kanten uit het gebouw,
dat drie verdiepingen hoog is,
zoowel uit het dak als uit ai e
ramen en deuren.
Het was een fantastisch schouwspel.
Losse bladen papier (de brand was
aanvankelijk ontstaan ih de papier
fabriek) woeien met groote snelheid en
hevigheid over de straten,, daarbij angst
er schrik onder het talrijke publiek
verspreidende. De toestand was zeer
ernstig.
Van alle kanten kwam politie en
brandweer toegesneld, doch de groote
massa materieel en de groote hoeveel
heden water, welke binnen enke e
oogenblikken op het brandende gebou
wencomplex werden geworpen, kon
den niet verhinderen, dat de vlammen
zee onverminderd voortduurd en
steeds verder om zich heen greep. In
het brandende complex was gevestigd
een papierwarenfabriek „De Rubber
Latex-poeder Cy.", een staal maatschap
pij, een tricotmaatschappij, een scheer-
messenfabriek en nog enkele an lere
zaken: Omstreeks half elf heeft een be
diende van de papierfabriek, de heer A.
J. W., de brand ontdekt. De vlammen
ociioten alras omhoog, gretig voedsel
vindende in de rubber- en papiervoor-
raden, welke opgeslagen waren.
Het vermoeden bestaat, rtat de brand
is ontstaan door kortsluiting in de lift,
waai door een liftkoker in brand was
geraakt. Deze liftkoker werkte tevens
als schoorsteen, waardoor de vlammen
met ijzingwekkende snelheid aange
wakkerd werden.
Het personeel, dat in de fabriek aan
wezig was, moest zich hf's over kop in
v iligheid stellen. Niemand weri voor
..oover bekend gewond, slecht- een
meisje viel van schrik flauw. Een haif
uur na het begin van den brand stortte
het dak van het eene fabriekscomplex
reeds in. De toestand werd ernstiger,
omdat naast het brandende fabrieks
complex een benzinedepot en een verf-
fabriek zijn gevestigd Gelukkig was de
hevige wind naar de andere zijde, zoo
dat de brandweer zich erop kon concen-
treeren de aan dien kant staande ge
bouwen zooveel mogelijk te bescher
men. Ook was in le onmiddelijke om
geving een kabelgebouw van het hoog
spanningsnet van het G E B dat even
eens aan de brandweer groote zorg
baarde.
Om even 11 uur kwamen met donde
rend geraas de machines van de derde
étage naar beneden, angst en schrik ver-
sp eidende bij allen, die in de omgeving
sionden.
De officier ven justitie, mr. Hoekstra,
do waarnemend hoofdcommissaris en
commissaris Kramer waren op het ter
rein van den brand aanwezig, al mede
ee i geweldige politiemacht Ahe spuiten
w ren uitgerukt en bestreden het vuur
met het grootst mogelijke aanta! slan
gen.
De brand nam echter steeds in hevig
heid toe. Om kwart over elf sloegen de
vlammen ook aan de voorzijde van het
fabrieksgebouw aan de Waldorpstraat
uit. Ook hier moest de brandweer haar
pogingen, om althans dezen vleugel te
benouden, opgeven.
Het was één vlammenzee, waar men
zag en een angstwekkend geknetter en
geloei van het vuur, dat door den storm
opgejaagd werd en steeds nieuw voedsel
zeeht. In wijden omtrek was de brand
zichtbaar Op den Parallelweg sto id het
zwart van de menschen en ook op den
spoordijk waren vele honderden nieuws
gierigen geklommen.
Tijdens het blusschingswerk werd een
agent van de motorbrigade door twee
leden van den geneeskundigen dienst
op hun armen zittende uit het oranden-
de perceel gedragen. Er stroomde eenig
bloed langs zijn beenen, waarschijnlijk
tengevolge van vallende glasscherven.
Gevaar voor uitbreiding.
Omstreeks half twaalf liep een hout
opslagplaats van een meubelfabrikant
aan de Waldorpstraat gelegen naast het
brandende fabriekencomplex ernstig ge
vaar. De vlammen werden door den
wind in de richting van de opslagplaats
gestuwd en met 5 stralen trach te de 1
brandweer de muren nat te houden Ge- j
lukkig werd zij daarbij geholpen door
een motregen, welke echter spoedig
overging in een flinke stortbui, waar
door evenwel het nadeel ontstond, dat
d' gebouwen in een dichte en zware
rook werden gehuld.
De spoorwegen hadden maatregelen
genomen om het emplacement en ran
geerterrein gedeeltelijk te ontruimen.
De wagons werden buiten de gevaarlijke
zóne gebracht. Het tramverkeer onder
vond ernstige stagnatie. De passagiers
van lijn 2 moesten voor het Hollands"he
st oorstation uitstappen en werden ver
der per bus vervoerd.
On. 12 uur wordt omtrent den brand
ader gemeld:
Het fabrieksgebouw is zoo goel als
geheel uitgebrand, slechts de romp staat
nog overeind.
Thans is ook het laboratorium in
v.ammen gegaan. Daar stonden een
g oot aantal vaten met benzine, we'ke
kort na elkaar in brand vlogen en met
ee»- doffen knal ontploften Ook de kan
toren staan nog in lichte laaie. De brand
weer stelt alle pogingen in het werk om
d meubelfabriek en houtopslagp'aats,
welke er naast gelegen is. te redden. re
wind is echter ongunstig en de b~anl-
weer had er niet veel hoop op.
Wat de gevolgen zullen zijn,
indien de brand werkelijk over
slaat, is op dit moment nog niet
te zeggen, aangezien het een zeer
groote fabriek betreft van drie
étages, welke alle vol met meu
belen staan.
Omstreeks 1 uur dacht men, dat de
brand aan de achterzijde van het ge
bouwencomplex bedwongen was. Daar
was niets meer dan een rookende en
smeulende massa
Echter aan de voorzijde, aan de zijde
van de Waldorpstraat nam het vuur in
hevigheid toe. Daar werd dan ook al
het aanwezige brandweermateriaal ge
concentreerd.
Het laboratorium en vele kantoren
zijn geheel uitgebrand.
Om half twee vatte ook, ondanks het
nathouden, de meetkamer vlam en hier
gingen vele kostbare instrumenten ver
loren.
De directeur van de fabriek, de heer
Stam, deelde mede, dat hij vanmorgen
midden in zijn werk had moeten vluch
ten en hij had alles in den steek moeten
laten om het veege lijf te redden.
Hoe de brand was ontstaan, kon ook
hij niet vertellen. Het meest speet het j
hem, dat er zoovele kostbare instrumen-
ten ten prooi van de vlammen waren
gevallen.
Vele jaren ha l de heer Stam gewerkt
om een zeldzame collectie bijeen te bren
gen en in enkele uren tijds was deze
prachtige verzameling verloren gegaan
De wind wordt iets minder.
Afgezien van de waarde, welke door
verzekering wordt gedekt, geeft het feit,
dat van sommige instrumenten slechts
zeer enkele exemplaren bestaan aan het
gebeurde bijzondere beteekenis. Het ziet
er op dit oogenblik naar uit, dat de meu
belfabriek behouden zal blijven De wind
is minder geworden, waardoor de brand
weer gemakkelijker de vlammen in be
dwang kan houden. Ook aan de voorzijde
was het dak ingestort, terwijl de vloeren
van de tweede en derde étage zich ook
reeds begeven hebben en onder een ge
I weldige vonkenregen naar beneden
kwamen. De vloer van de eerste étage
is, wat de voorzijde betreft, van beton en
men hoopt, dat deze de vlammen zal
stuiten. Het gebouwencomplex is zeer
omvangrijk, de oppervlakte ervan schat
te men op 16 tot 1008 M2.
Een hardnekkige strijd
Het was ongeveer twee uur, toen de
brandweer voor het eerst kans zag, de
achterzijde binnen te dringen. Zij moest
over stapels verbrande papieren heen
er kon toen overgaan tot het biusschen
van groote stapels nog smeulende zak
ken en papier.
Aan de voorzijde werd omstreeks half
d ie de brand weer heviger en za men
do vlammen weer oplaaien De wind stak
toen ook weer op, doch was inmiddels
ge.ukkig iets gedraaid, zoodat de vlam
mende vonkenregen naar achteren ge
dreven werd, waardoor gevaar voor
uitbreiding niet meer zoo groot was.
Op het laatst was het een hardnekkige
strijd tusschen het vuur en zijn bestrij
ders om enkele vertrekken in den lin
kervleugel aan de voorzijde gelegen te
behouden. Dit is de brandweer mogen
gelukken, zoodat gezegd kon worden, dat
men de brand onder de knie had. Dit
wilde echter nog niet zeggen, lat de
taak van de brandweer teneinde was,
want de nablussching van de smeulende
en rookende ruïne zou nog gertr men tijd
vorderen. De voorgevel is blijven staan
en zooals gezesrd een klein gedeelv van
dv linkerzijvleugei Het overige gedeelte
is ingestort en geheel uitgebrand.
Het gebouw is in 1920 gebouwd en het
Heek naar van deskundige zijde werd
verzekerd van een zeer degelijke con
structie te zijn. Wat de schade betreft,
d'-ze is op dit moment niet met eenige
nauwkeurigheid te schatten. Zij is van
zelfsprekend zeei aanzienlijk. Voor het
grootste gedeelte wordt deze echter door
verzekering gedekt.
Vreemd geval.
Een merkwaardige mededeeling werd
nog door eenige der personeelleden ge
daan, toen zij door commissaris Kramer
verhoord werden. Zij verklaarden, dat
zij reeds omstreeks half 9 in de omge
ving van de lift brandlucht hadden be-
meikt en daarover enkele opmerkingen
hadden gemaakt. Iets bijzonders *was
teen niet opgevallen, totdat omstreeks
10 uur het begin van den brand werd
ontdekt. De politie en enkele deskundi
gen van bouw- en woningtoezicht stel
den voorts een onderzoek in om de juis
te oorzaak vast te stellen. Een aantal
politieruiters, die de omgeving hadden
afgezet, konden inrukken en de oolitie
en brandweer kon met kleiner materiaal
v rder werken.
De naaste omgeving van de fabriek
bleef echter nog afgezet en ook het
tramverkeer kon de eerste uren nog niet
doorgaan.
Het personeel bestond uit 200
personen.
Eerst om drie uur, toen men zekerheid
had, dat het gevaar voor verdere uit
breiding uitgesloten moest worden ge
acht, werd het tramverkeer hersteld.
Op verschillende punten van het smeu
lende gebouw laaiden nog vlammen op,
die echter spoedig werden gedoofd. In
het gebouw, dat door den brand geheel
oi bruikbaar is geworden, werkten on
geveer 200 personen bij de diverse on
dernemingen.
Automobilisme.
DE RALLYE MONTE CARLO
Het voorloopige klassement:
Bakker Set ut en Mutsaers op
de zevende plaats.
De N'.R.Crt. meldt:
De klasseeringsprcef werd op tijd geëin
digd en onmiddellijk daarna zijn de commis
sarissen aan het cijferen gegaan. Zij konden
hun taak niet beëindigen en stelden alleen de
tien eerste plaatsen van het algemeen klasse
ment vast, dat luidt:
1. nr. 51, Lahaye en Quatresous op Re
nault, uit Stavanger vertrokken, 1073 p.
2. nr. 23, Ridley op Triumph, eerste van de
kleine categorie, uit Umea, 1071.30 p.
3. nr. 136, het echtpaar Schell, 'op Dela
haye, uit Stavanger vertrokken, 1070.55 p.
4. nr. 70, Guyot op Renault, uit Tallin ver
trokken, 1070.50 p.
5. nr. 73, Whalley op Ford, uit Stavanger
vertrokken, 1070.30 p.
6. nr. 130, Linders op Ford, uit Umea ver
trokken, 1070.25 p.
7. nr. 11, Nederlandsclle Ford-ploeg, Bak
ker Schut en Mutsaers, uit Tallin vertrekken,
1070.20 p.
8. nr. 104, Rouxel, 2e van de kleine catego
rie, op Peugeot, uit Stavanger vertrokken,
1069.65 p.
9. no. 30, Western Doll op Ford, uit Tal
lin vertrokken, 1069.40 p.
10. no. 75, Husem en Larsen. derde van de
kleine categorie, op Fiat, uit Stavan|ger ver
trokken, 1069.15.
De damesbeker werd gewonnen door de
Fransche damesplocg Lamberjack en Man-
novitch op Ford, 1068.05 p.
DE R A. I.-TENTOONSTELLING.
Blijmoedigheid en volharding.
Het nieuwe jaar heeft zijn intrede gedaan
met een belofie: het feit dat de automobiel-
importeurs en handelaren het hebben be
staan om ondanks den moeilijken tijd de
autotentoonstelling door te laten gaan geeff
in dit nieuwe voorjaar de prettige gedachte,
dat deze categorie werkers in den handel
nog goeden moed hebben.
Want de opzet van een autotentoonstelling
vraagt een boel geldelijke offers en een heele
massa extrawerk. En men moet wel degelijk
zich er van overtuigd weten, dat dat geld en
die moeite behoorlijk besteed zijn aleer men
er in een tijd als dezen toe overgaat zoo iets
te ondernemen.
Maar de meerderheid van de auto-impor
teurs hebben aldus geredeneerd: wij moeten
zorgen, dat de menschen over ons spreken,
wij moeten gezien worden en bekeken; onze
producten moeten de menschen als het ware
kunnen betasten en van heel nabij moeten wij
hun de bijzondere eigenschappen van onze
wagens en van onze motorrijwielen toonen.
Waar kan dat eigenlijk alleen gebeuren? Op
de R.A.I.-tentoonDtelling.
Het is een feit, dat de achtereenvolgende
tentoonstellingen van de vorige jaren steeds
weer een vooruitgang in het aantal bezoekers
hebben aangetoond: het is ook een feit, dat
het publiek nog nooit heeft nagelaten gehoor
te geven aan den oproep, om te komen kij
ken naar dat wat nieuw en aantrekkelijk was
in de allermodernste types van de automo
biel Zelfs zij, die tot de geregelde bezoekers
van de Parijsche salon mogen worden gere
kend, komen ook herhaalde malen naar de
Amsterdamshe tentoonstelling, waarschijn
lijk omdat deze nog beter kijk geeft op de
auto in de meest uitgebreide beteekenis van
het woord, omdat nergens eigenlijk zooveel
merken vereenigd zijn als juist in Amster
dam.
De Amsterdamsche tentoonstelling zal
dank zij de blijmoedigheid en de volharding
van de menschen uit den automobielhan
del ook dit jaar weer een goed en uitgebreid
beeld geven van wat er nieuws en belang
wekkends is op dit gebied.
Wij zullen ditmaal op de tentoonstelling,
welke van 110 Februari gehouden wordt,
tevergeefs uitkijken naar de groote camions
en andere vrachtwagens, wij zul'en er geen
bussen zien en geen brandweerwagens, maar
nochtans zal de tentoonstelling er niet min
der aantrekkelijk om zijn. Want in de plaats
daarvan zal nu een veel greotere plaats wer
den ingeruimd aan de motorfietsen in allerte.'
uitvoering en gestalte. En dat zal zeker een
groote massa menschen naar het R.A.I.-ge-
bouw aan de Ferdinand Bolstraat te Amster
dam trekken.
het volgende neer: In samenwerking met
Britsche organisaties wilde hij de licenties
voor al zijn bestaande vliegtuigtypen, ook de
licentie voor de Douglas-machine, afstaan,
terwijl hij tevens zijn eigen diensten in dienst
van de samenwerking met Engeland wilde
stellen. Dit voorstel is door de commissaris
sen van de Airspeed Ltd., met veel belang
stelling ontvangen en door hen nauwkeurig
overwogen.
De overeenkomst, waarbij de licenties voor
het bouwen van vliegtuigen verkregen wor
den, heeft betrekking op 16 verschillende
types van vliegtuigen, waaronder de Dou
glas-machine, en wel modellen voor de bur
gerlijke en militaire luchtvaart. Ook de Iaat-
ste types van Fokker, n.1. de F. 22 en de F.
36 vallen onder de overeenkomst. Deze laat
ste twee types zijn groote 4-motorige vlieg
tuigen, die over een zeer groote snelheid be
schikken. Hun capaciteit is geschikt voor de
langste en zwaarste tochten in het Britsche
Rijk.
Bovendien heeft de overeenkomst nog be
trekking op eenige militaire vliegtuigen die,
zoo zij al niet beter zijn dan de vliegtuigen,
die op het oogenblik bij de Royal Air Force
in bedrijf zijn, toch minstens even goed zijn
als deze. De Airspeed Ltd. zal natuurlijk
niet alle Fokker-modellen vervaardigen. 2.ij
zal de meest geschikte ervan uitkiezen om in
Engeland te laten fabriceeren en bovendien
zal zijn voortgaan met den bouw van haar
eigen modellen.
Het is waarschijnlijk, dat de Airspeed Ltd.
een of twee gewijzigde types van de machines
waarvoor zij licentie heeft verkregen, zal
bouwen, en met de hulp van Fokker nieuwe
modellen zal trachten te ontwerpen.
Ter doorvoering van deze samenwerking
met Fokker zal men het kapitaal verhoogen
Deze kapitaalsverhooging werd gisteren op
de algemeene vergadering met algemeene
stemmen aangenomen.
DE POSTVLUCHTEN OP INDFE.
De Havik'', die gisteren van Schiphol is
vertrokken is te Rome aangekomen.
De ..Pelikaan" is gisteren te Schiphol aan
gekomen.
FOKKER-AIRSPEED LTD.
Een belangrijke overeenkomst.
In de gisteren gehouden algemeene ver
gadering van Airspeed Ltd. legde de presi
dent-commissaris, Lord Grimthorp, uitvoe
rige verklaringen af inzake de overeenkomst
met Anthony Fokker.
In September 1934 werden met Fokker
vrijblijvende onderhandelingen gevoerd. Fok
ker bezit, zocals bekend licentie voor h°t
bouwen van de Douglas C. 2 vliegtuigen
voor Europa en de Britsche Eilanden. Het
doel van de onderhandelingen, die de Air
speed met Fokker heeft aangeknoopt, was
aanvankelijk de licentie te verkrijgen voor
den bouw van de Douglas machines. Bij de
onderhandelingen werd het duidelijk, dat
Fokker trachtte in nauwere relatie te treden
met het Britsche vliegwezen, waarbij hij er
vooral naar streefde zich in verbinding te
stellen met die groepen, die over groote ex
portbelangen beschikten. Dit is met de Air
speed Ltd het geval.
Fokkers voorstellen kwamen in het kort op
DE KAASMARKT.
ALKMAAR, 25 Jan. 1935. Op de heden
gehouden kaasmarktw aren in totaal 37 sta
pels wegende 63000 K G. kaas aangevoerd,
waarvan soort en prijs als volgt: Fabrieks-
kaas: Kleine 18. Met ri'Ksnierk. Handel
mtaig.
DE GRAANMARKT.
ALKMAAR, 25 Jan. 1935. Op de heden
gehouden Graanmarkt waren in totaal 669
H L.'s aangevoerd, als: 36 H.L. voertarwe
4.50; 145 H.L. gerst 5—5.50, gerst
ehev. ƒ6—6.25; 196 H.L. haver 6.80—
7.50, zaaihaver 8; 35 H.L. boonen, w.o.:
bruine 1215, citroen ƒ15, duiven 9
9.35 en witte boonen 18—19; 54
H.L. karwijzaad 17—18; 37 H.L.
blauwmaanzaad 13.50—14; 1 H.L
Spinaziezaad; 5 H.L. diversen; Tuinboonen
5 en 160 H.L. erwten, w.o.: kleine groene
9.7510 10, greote groene 12, grauwe
14—24 en vale erwten 9—16. Alles
per 100 K G. Handel goed.
BROEK OP LANGENDIJK, 25 Jan. "35-
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
24000 K.G. Roode '-oei 2.204 70, 2e
s 2—3.80; 31000 K.G. Gele kool' 1-
1.20; 32000 K G. Deensche witte kool
0.701.10; 23000 K.G. Uien: gele
1.9—2.30, grove 2.20—2 60, drie
lingen 1.50—1.70; 3100 K.G. Peen 1
1.20 en 1000 K G. Aardappelen: Beve
landers 1.80, alles per 100 K.G.
NOORDSCHARWOUDE, 24 Jan. 1935
24100 K.G. Uien: uier. 1.80—2 30,
drielingen 1.30—1.50, grove 2 40—
2.60, gele nep 2.20—2.50; 11200 K G.
Pe en 0.70—1, kleine Peen 0 60—
0.70; 8000 K.G. Kroten 0.80—1.30;
148800 K.G. Roode ooi 1.90—5, door
schot 1—3.90; 36000 K G Gele kool
itrt'
..Waarom ben Je ntet a 11 y d zoet isje
als lk zopt 81 'k alt"d 2061 U nooit men olt.t zou zijn
als ljt zoet was, moesje". (Passuig Süuw>