ALKMAQRSCHE BOYS I K. V. V. I (Krommenie). Reusachtige fabrieksbrand te Den Haag. SfJOtt DAGBLADRECLAME: DE BESTE RECLAME. Mackt&ecicfUm Zuchtvaact Onbegonnen werk voor de brandweer. Een machtig schouwspel. Kortsluiting de oorzaak. Zondag a.s., half drie Rijwielstalling gratis. Adverteeren is voor een zaak, wat stoom- en motorkracht is voor een machine. Men kan machines desnoods met handkracht bewegen, maar zaken drijven zonder adverteeren is varen zonder roer. De inspanning wordt grooter en het resultaat geringer. Gebruikt stoom- of motorkracht voor uw zaak. deze kamers hadden de indringers alles, waarvan zij vermoedden dat zich voorwerpen van waarde er in konden bevinden, overhoop gehaald. Eenige secretaires waren open ge broken en van een schrijfbureau en de toilet tafel waren alle laden geopend en doorzocht. Uit het schrijfbureau ontvreemdden de dieven een bedrag van ruim 500 dat juist gisteren in huis was gekomen om eenige rekeningen te betalen. In een ander vertrek hadden de dieven een juweelenkistje ontdekt, waaruit alle kostbaarheden, die voor de eigenares bovendien als souvenir bijzondere waarde bezaten, geroofd. De recherche stelt een uitgebreid onder zoek in. ELSE MAUHS 50 JAAR. Onze groote actrice, mevrouw Else Mauhs, wordt heden vijftig jaar. SCHIPBREUK OP HET IJSELMEER. Misleid door den mist is de stoomboot „Paul Kruger I", aan bom'd hebbende den kapitein W. de Bruin, diens vrouw, een machinist en een dekknecht, giste ren op het IJselmeer nabij de Oppert bij Kampen gestrand. Na veel moeite is het gelukt het schip weer vlot te krijgen. De opvarenden hebben een zeer angsti en nacht doorgebracht. Schipper H Broek huizen met het motorschip E. 50 was den geheelen nacht in de nabijheid, doch I kon niet bij het schip komen. Heden morgen echter konden de opvarenden van de „Paul Kruger I" met een kleine boot naar Elburg worden gebracht, waar zij liefderijk zijn opgenomen in de wo ning van de wed. van der Heide. De stoomboot was Donderdag uit Am sterdam vertrokken met een lading machine-onderdeelen, bestemd voor Deventer. Het vaartuig ligt vol water en wordt als verloren beschouwd. DE AANDUIDING VAN GEWICHT ENZ. OP VERPAKTE ARTIKELEN. Het hangende wetsontwerp zal door een ander worden vervangen. Het Ncderlandsche weekblad voor krui denierswaren meldt: ZooaLs bekend, heeft oud-minister Ver schuur nog tijdens zijn bewind een wetsont werp ingediend, waarbij werd voorgesteld, dat op de verpakking van artikelen gewicht, stuks tal of inhoudsmaat moeten worden ver meld. De Tweede Kamer heeft destijds over dit ontwerp een voorloopig verslag uitgebracht. Naar wij vernemen zal de memorie van antwoord op dit ontwerp niet verschijnen zoodat het wetsontwerp als ingetrokken kan worden beschouwd. In de plaats daar van bestaat de mogelijkheid, dat in den loop van Maart een geheel nieuw wetsontwerp, dat deze materie behandelt, door minister Slotemaker de Bruine zal worden ingediend Een brand, zooals in lang niet in den Haag heeft gewoed en waarvan de omvang op dit mo ment nog niet geheel te over zien is, is hedenochtend uitge broken in het fabriekscomplex aan de Leegwaterstraat—hoek Waldorpstraat te Den Haag. Bij de seconde breidde de brand zich uit. De vlammen sioegen van alle kanten uit het gebouw, dat drie verdiepingen hoog is, zoowel uit het dak als uit ai e ramen en deuren. Het was een fantastisch schouwspel. Losse bladen papier (de brand was aanvankelijk ontstaan ih de papier fabriek) woeien met groote snelheid en hevigheid over de straten,, daarbij angst er schrik onder het talrijke publiek verspreidende. De toestand was zeer ernstig. Van alle kanten kwam politie en brandweer toegesneld, doch de groote massa materieel en de groote hoeveel heden water, welke binnen enke e oogenblikken op het brandende gebou wencomplex werden geworpen, kon den niet verhinderen, dat de vlammen zee onverminderd voortduurd en steeds verder om zich heen greep. In het brandende complex was gevestigd een papierwarenfabriek „De Rubber Latex-poeder Cy.", een staal maatschap pij, een tricotmaatschappij, een scheer- messenfabriek en nog enkele an lere zaken: Omstreeks half elf heeft een be diende van de papierfabriek, de heer A. J. W., de brand ontdekt. De vlammen ociioten alras omhoog, gretig voedsel vindende in de rubber- en papiervoor- raden, welke opgeslagen waren. Het vermoeden bestaat, rtat de brand is ontstaan door kortsluiting in de lift, waai door een liftkoker in brand was geraakt. Deze liftkoker werkte tevens als schoorsteen, waardoor de vlammen met ijzingwekkende snelheid aange wakkerd werden. Het personeel, dat in de fabriek aan wezig was, moest zich hf's over kop in v iligheid stellen. Niemand weri voor ..oover bekend gewond, slecht- een meisje viel van schrik flauw. Een haif uur na het begin van den brand stortte het dak van het eene fabriekscomplex reeds in. De toestand werd ernstiger, omdat naast het brandende fabrieks complex een benzinedepot en een verf- fabriek zijn gevestigd Gelukkig was de hevige wind naar de andere zijde, zoo dat de brandweer zich erop kon concen- treeren de aan dien kant staande ge bouwen zooveel mogelijk te bescher men. Ook was in le onmiddelijke om geving een kabelgebouw van het hoog spanningsnet van het G E B dat even eens aan de brandweer groote zorg baarde. Om even 11 uur kwamen met donde rend geraas de machines van de derde étage naar beneden, angst en schrik ver- sp eidende bij allen, die in de omgeving sionden. De officier ven justitie, mr. Hoekstra, do waarnemend hoofdcommissaris en commissaris Kramer waren op het ter rein van den brand aanwezig, al mede ee i geweldige politiemacht Ahe spuiten w ren uitgerukt en bestreden het vuur met het grootst mogelijke aanta! slan gen. De brand nam echter steeds in hevig heid toe. Om kwart over elf sloegen de vlammen ook aan de voorzijde van het fabrieksgebouw aan de Waldorpstraat uit. Ook hier moest de brandweer haar pogingen, om althans dezen vleugel te benouden, opgeven. Het was één vlammenzee, waar men zag en een angstwekkend geknetter en geloei van het vuur, dat door den storm opgejaagd werd en steeds nieuw voedsel zeeht. In wijden omtrek was de brand zichtbaar Op den Parallelweg sto id het zwart van de menschen en ook op den spoordijk waren vele honderden nieuws gierigen geklommen. Tijdens het blusschingswerk werd een agent van de motorbrigade door twee leden van den geneeskundigen dienst op hun armen zittende uit het oranden- de perceel gedragen. Er stroomde eenig bloed langs zijn beenen, waarschijnlijk tengevolge van vallende glasscherven. Gevaar voor uitbreiding. Omstreeks half twaalf liep een hout opslagplaats van een meubelfabrikant aan de Waldorpstraat gelegen naast het brandende fabriekencomplex ernstig ge vaar. De vlammen werden door den wind in de richting van de opslagplaats gestuwd en met 5 stralen trach te de 1 brandweer de muren nat te houden Ge- j lukkig werd zij daarbij geholpen door een motregen, welke echter spoedig overging in een flinke stortbui, waar door evenwel het nadeel ontstond, dat d' gebouwen in een dichte en zware rook werden gehuld. De spoorwegen hadden maatregelen genomen om het emplacement en ran geerterrein gedeeltelijk te ontruimen. De wagons werden buiten de gevaarlijke zóne gebracht. Het tramverkeer onder vond ernstige stagnatie. De passagiers van lijn 2 moesten voor het Hollands"he st oorstation uitstappen en werden ver der per bus vervoerd. On. 12 uur wordt omtrent den brand ader gemeld: Het fabrieksgebouw is zoo goel als geheel uitgebrand, slechts de romp staat nog overeind. Thans is ook het laboratorium in v.ammen gegaan. Daar stonden een g oot aantal vaten met benzine, we'ke kort na elkaar in brand vlogen en met ee»- doffen knal ontploften Ook de kan toren staan nog in lichte laaie. De brand weer stelt alle pogingen in het werk om d meubelfabriek en houtopslagp'aats, welke er naast gelegen is. te redden. re wind is echter ongunstig en de b~anl- weer had er niet veel hoop op. Wat de gevolgen zullen zijn, indien de brand werkelijk over slaat, is op dit moment nog niet te zeggen, aangezien het een zeer groote fabriek betreft van drie étages, welke alle vol met meu belen staan. Omstreeks 1 uur dacht men, dat de brand aan de achterzijde van het ge bouwencomplex bedwongen was. Daar was niets meer dan een rookende en smeulende massa Echter aan de voorzijde, aan de zijde van de Waldorpstraat nam het vuur in hevigheid toe. Daar werd dan ook al het aanwezige brandweermateriaal ge concentreerd. Het laboratorium en vele kantoren zijn geheel uitgebrand. Om half twee vatte ook, ondanks het nathouden, de meetkamer vlam en hier gingen vele kostbare instrumenten ver loren. De directeur van de fabriek, de heer Stam, deelde mede, dat hij vanmorgen midden in zijn werk had moeten vluch ten en hij had alles in den steek moeten laten om het veege lijf te redden. Hoe de brand was ontstaan, kon ook hij niet vertellen. Het meest speet het j hem, dat er zoovele kostbare instrumen- ten ten prooi van de vlammen waren gevallen. Vele jaren ha l de heer Stam gewerkt om een zeldzame collectie bijeen te bren gen en in enkele uren tijds was deze prachtige verzameling verloren gegaan De wind wordt iets minder. Afgezien van de waarde, welke door verzekering wordt gedekt, geeft het feit, dat van sommige instrumenten slechts zeer enkele exemplaren bestaan aan het gebeurde bijzondere beteekenis. Het ziet er op dit oogenblik naar uit, dat de meu belfabriek behouden zal blijven De wind is minder geworden, waardoor de brand weer gemakkelijker de vlammen in be dwang kan houden. Ook aan de voorzijde was het dak ingestort, terwijl de vloeren van de tweede en derde étage zich ook reeds begeven hebben en onder een ge I weldige vonkenregen naar beneden kwamen. De vloer van de eerste étage is, wat de voorzijde betreft, van beton en men hoopt, dat deze de vlammen zal stuiten. Het gebouwencomplex is zeer omvangrijk, de oppervlakte ervan schat te men op 16 tot 1008 M2. Een hardnekkige strijd Het was ongeveer twee uur, toen de brandweer voor het eerst kans zag, de achterzijde binnen te dringen. Zij moest over stapels verbrande papieren heen er kon toen overgaan tot het biusschen van groote stapels nog smeulende zak ken en papier. Aan de voorzijde werd omstreeks half d ie de brand weer heviger en za men do vlammen weer oplaaien De wind stak toen ook weer op, doch was inmiddels ge.ukkig iets gedraaid, zoodat de vlam mende vonkenregen naar achteren ge dreven werd, waardoor gevaar voor uitbreiding niet meer zoo groot was. Op het laatst was het een hardnekkige strijd tusschen het vuur en zijn bestrij ders om enkele vertrekken in den lin kervleugel aan de voorzijde gelegen te behouden. Dit is de brandweer mogen gelukken, zoodat gezegd kon worden, dat men de brand onder de knie had. Dit wilde echter nog niet zeggen, lat de taak van de brandweer teneinde was, want de nablussching van de smeulende en rookende ruïne zou nog gertr men tijd vorderen. De voorgevel is blijven staan en zooals gezesrd een klein gedeelv van dv linkerzijvleugei Het overige gedeelte is ingestort en geheel uitgebrand. Het gebouw is in 1920 gebouwd en het Heek naar van deskundige zijde werd verzekerd van een zeer degelijke con structie te zijn. Wat de schade betreft, d'-ze is op dit moment niet met eenige nauwkeurigheid te schatten. Zij is van zelfsprekend zeei aanzienlijk. Voor het grootste gedeelte wordt deze echter door verzekering gedekt. Vreemd geval. Een merkwaardige mededeeling werd nog door eenige der personeelleden ge daan, toen zij door commissaris Kramer verhoord werden. Zij verklaarden, dat zij reeds omstreeks half 9 in de omge ving van de lift brandlucht hadden be- meikt en daarover enkele opmerkingen hadden gemaakt. Iets bijzonders *was teen niet opgevallen, totdat omstreeks 10 uur het begin van den brand werd ontdekt. De politie en enkele deskundi gen van bouw- en woningtoezicht stel den voorts een onderzoek in om de juis te oorzaak vast te stellen. Een aantal politieruiters, die de omgeving hadden afgezet, konden inrukken en de oolitie en brandweer kon met kleiner materiaal v rder werken. De naaste omgeving van de fabriek bleef echter nog afgezet en ook het tramverkeer kon de eerste uren nog niet doorgaan. Het personeel bestond uit 200 personen. Eerst om drie uur, toen men zekerheid had, dat het gevaar voor verdere uit breiding uitgesloten moest worden ge acht, werd het tramverkeer hersteld. Op verschillende punten van het smeu lende gebouw laaiden nog vlammen op, die echter spoedig werden gedoofd. In het gebouw, dat door den brand geheel oi bruikbaar is geworden, werkten on geveer 200 personen bij de diverse on dernemingen. Automobilisme. DE RALLYE MONTE CARLO Het voorloopige klassement: Bakker Set ut en Mutsaers op de zevende plaats. De N'.R.Crt. meldt: De klasseeringsprcef werd op tijd geëin digd en onmiddellijk daarna zijn de commis sarissen aan het cijferen gegaan. Zij konden hun taak niet beëindigen en stelden alleen de tien eerste plaatsen van het algemeen klasse ment vast, dat luidt: 1. nr. 51, Lahaye en Quatresous op Re nault, uit Stavanger vertrokken, 1073 p. 2. nr. 23, Ridley op Triumph, eerste van de kleine categorie, uit Umea, 1071.30 p. 3. nr. 136, het echtpaar Schell, 'op Dela haye, uit Stavanger vertrokken, 1070.55 p. 4. nr. 70, Guyot op Renault, uit Tallin ver trokken, 1070.50 p. 5. nr. 73, Whalley op Ford, uit Stavanger vertrokken, 1070.30 p. 6. nr. 130, Linders op Ford, uit Umea ver trokken, 1070.25 p. 7. nr. 11, Nederlandsclle Ford-ploeg, Bak ker Schut en Mutsaers, uit Tallin vertrekken, 1070.20 p. 8. nr. 104, Rouxel, 2e van de kleine catego rie, op Peugeot, uit Stavanger vertrokken, 1069.65 p. 9. no. 30, Western Doll op Ford, uit Tal lin vertrokken, 1069.40 p. 10. no. 75, Husem en Larsen. derde van de kleine categorie, op Fiat, uit Stavan|ger ver trokken, 1069.15. De damesbeker werd gewonnen door de Fransche damesplocg Lamberjack en Man- novitch op Ford, 1068.05 p. DE R A. I.-TENTOONSTELLING. Blijmoedigheid en volharding. Het nieuwe jaar heeft zijn intrede gedaan met een belofie: het feit dat de automobiel- importeurs en handelaren het hebben be staan om ondanks den moeilijken tijd de autotentoonstelling door te laten gaan geeff in dit nieuwe voorjaar de prettige gedachte, dat deze categorie werkers in den handel nog goeden moed hebben. Want de opzet van een autotentoonstelling vraagt een boel geldelijke offers en een heele massa extrawerk. En men moet wel degelijk zich er van overtuigd weten, dat dat geld en die moeite behoorlijk besteed zijn aleer men er in een tijd als dezen toe overgaat zoo iets te ondernemen. Maar de meerderheid van de auto-impor teurs hebben aldus geredeneerd: wij moeten zorgen, dat de menschen over ons spreken, wij moeten gezien worden en bekeken; onze producten moeten de menschen als het ware kunnen betasten en van heel nabij moeten wij hun de bijzondere eigenschappen van onze wagens en van onze motorrijwielen toonen. Waar kan dat eigenlijk alleen gebeuren? Op de R.A.I.-tentoonDtelling. Het is een feit, dat de achtereenvolgende tentoonstellingen van de vorige jaren steeds weer een vooruitgang in het aantal bezoekers hebben aangetoond: het is ook een feit, dat het publiek nog nooit heeft nagelaten gehoor te geven aan den oproep, om te komen kij ken naar dat wat nieuw en aantrekkelijk was in de allermodernste types van de automo biel Zelfs zij, die tot de geregelde bezoekers van de Parijsche salon mogen worden gere kend, komen ook herhaalde malen naar de Amsterdamshe tentoonstelling, waarschijn lijk omdat deze nog beter kijk geeft op de auto in de meest uitgebreide beteekenis van het woord, omdat nergens eigenlijk zooveel merken vereenigd zijn als juist in Amster dam. De Amsterdamsche tentoonstelling zal dank zij de blijmoedigheid en de volharding van de menschen uit den automobielhan del ook dit jaar weer een goed en uitgebreid beeld geven van wat er nieuws en belang wekkends is op dit gebied. Wij zullen ditmaal op de tentoonstelling, welke van 110 Februari gehouden wordt, tevergeefs uitkijken naar de groote camions en andere vrachtwagens, wij zul'en er geen bussen zien en geen brandweerwagens, maar nochtans zal de tentoonstelling er niet min der aantrekkelijk om zijn. Want in de plaats daarvan zal nu een veel greotere plaats wer den ingeruimd aan de motorfietsen in allerte.' uitvoering en gestalte. En dat zal zeker een groote massa menschen naar het R.A.I.-ge- bouw aan de Ferdinand Bolstraat te Amster dam trekken. het volgende neer: In samenwerking met Britsche organisaties wilde hij de licenties voor al zijn bestaande vliegtuigtypen, ook de licentie voor de Douglas-machine, afstaan, terwijl hij tevens zijn eigen diensten in dienst van de samenwerking met Engeland wilde stellen. Dit voorstel is door de commissaris sen van de Airspeed Ltd., met veel belang stelling ontvangen en door hen nauwkeurig overwogen. De overeenkomst, waarbij de licenties voor het bouwen van vliegtuigen verkregen wor den, heeft betrekking op 16 verschillende types van vliegtuigen, waaronder de Dou glas-machine, en wel modellen voor de bur gerlijke en militaire luchtvaart. Ook de Iaat- ste types van Fokker, n.1. de F. 22 en de F. 36 vallen onder de overeenkomst. Deze laat ste twee types zijn groote 4-motorige vlieg tuigen, die over een zeer groote snelheid be schikken. Hun capaciteit is geschikt voor de langste en zwaarste tochten in het Britsche Rijk. Bovendien heeft de overeenkomst nog be trekking op eenige militaire vliegtuigen die, zoo zij al niet beter zijn dan de vliegtuigen, die op het oogenblik bij de Royal Air Force in bedrijf zijn, toch minstens even goed zijn als deze. De Airspeed Ltd. zal natuurlijk niet alle Fokker-modellen vervaardigen. 2.ij zal de meest geschikte ervan uitkiezen om in Engeland te laten fabriceeren en bovendien zal zijn voortgaan met den bouw van haar eigen modellen. Het is waarschijnlijk, dat de Airspeed Ltd. een of twee gewijzigde types van de machines waarvoor zij licentie heeft verkregen, zal bouwen, en met de hulp van Fokker nieuwe modellen zal trachten te ontwerpen. Ter doorvoering van deze samenwerking met Fokker zal men het kapitaal verhoogen Deze kapitaalsverhooging werd gisteren op de algemeene vergadering met algemeene stemmen aangenomen. DE POSTVLUCHTEN OP INDFE. De Havik'', die gisteren van Schiphol is vertrokken is te Rome aangekomen. De ..Pelikaan" is gisteren te Schiphol aan gekomen. FOKKER-AIRSPEED LTD. Een belangrijke overeenkomst. In de gisteren gehouden algemeene ver gadering van Airspeed Ltd. legde de presi dent-commissaris, Lord Grimthorp, uitvoe rige verklaringen af inzake de overeenkomst met Anthony Fokker. In September 1934 werden met Fokker vrijblijvende onderhandelingen gevoerd. Fok ker bezit, zocals bekend licentie voor h°t bouwen van de Douglas C. 2 vliegtuigen voor Europa en de Britsche Eilanden. Het doel van de onderhandelingen, die de Air speed met Fokker heeft aangeknoopt, was aanvankelijk de licentie te verkrijgen voor den bouw van de Douglas machines. Bij de onderhandelingen werd het duidelijk, dat Fokker trachtte in nauwere relatie te treden met het Britsche vliegwezen, waarbij hij er vooral naar streefde zich in verbinding te stellen met die groepen, die over groote ex portbelangen beschikten. Dit is met de Air speed Ltd het geval. Fokkers voorstellen kwamen in het kort op DE KAASMARKT. ALKMAAR, 25 Jan. 1935. Op de heden gehouden kaasmarktw aren in totaal 37 sta pels wegende 63000 K G. kaas aangevoerd, waarvan soort en prijs als volgt: Fabrieks- kaas: Kleine 18. Met ri'Ksnierk. Handel mtaig. DE GRAANMARKT. ALKMAAR, 25 Jan. 1935. Op de heden gehouden Graanmarkt waren in totaal 669 H L.'s aangevoerd, als: 36 H.L. voertarwe 4.50; 145 H.L. gerst 5—5.50, gerst ehev. ƒ6—6.25; 196 H.L. haver 6.80— 7.50, zaaihaver 8; 35 H.L. boonen, w.o.: bruine 1215, citroen ƒ15, duiven 9 9.35 en witte boonen 18—19; 54 H.L. karwijzaad 17—18; 37 H.L. blauwmaanzaad 13.50—14; 1 H.L Spinaziezaad; 5 H.L. diversen; Tuinboonen 5 en 160 H.L. erwten, w.o.: kleine groene 9.7510 10, greote groene 12, grauwe 14—24 en vale erwten 9—16. Alles per 100 K G. Handel goed. BROEK OP LANGENDIJK, 25 Jan. "35- Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 24000 K.G. Roode '-oei 2.204 70, 2e s 2—3.80; 31000 K.G. Gele kool' 1- 1.20; 32000 K G. Deensche witte kool 0.701.10; 23000 K.G. Uien: gele 1.9—2.30, grove 2.20—2 60, drie lingen 1.50—1.70; 3100 K.G. Peen 1 1.20 en 1000 K G. Aardappelen: Beve landers 1.80, alles per 100 K.G. NOORDSCHARWOUDE, 24 Jan. 1935 24100 K.G. Uien: uier. 1.80—2 30, drielingen 1.30—1.50, grove 2 40— 2.60, gele nep 2.20—2.50; 11200 K G. Pe en 0.70—1, kleine Peen 0 60— 0.70; 8000 K.G. Kroten 0.80—1.30; 148800 K.G. Roode ooi 1.90—5, door schot 1—3.90; 36000 K G Gele kool itrt' ..Waarom ben Je ntet a 11 y d zoet isje als lk zopt 81 'k alt"d 2061 U nooit men olt.t zou zijn als ljt zoet was, moesje". (Passuig Süuw>

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6