Spoct ALKMAARSCHE Cl van Voetbal. DE WEDSTRIJDEN VOOR ZONDAG A.S. Aideeling I. lste Klasse OvermaasH. F. C. R. C H.—Xerxes 2e klasse A D. O. S.—O. V. V. O. 2e klasse B Wcst-Frisia—T. O. G. *t GooiBloemen daal Z. V. V.—Velox Zeeburgia—W. F. C. 3e klasse A Assendelft—Alkmaarsche Boys (F. Visser) K. V. V.Hollandia Volewijckers—Hel der 3e klasse B Punnersteijn—De Zeemeeuwen Z. R. C.-W. M. S. D. J. K.-A. P. G. S. 4e klasse A Schagen—B. K. C. SuccesVrone AndijkNieuwe Niedorp 4e klasse B ZaanlandiaUitgeest VerkadeRivalen Zilvermeeuwen—Westzaan Q. S. C.Beverwijk Reserve 2e klasse A V. V. A. II-Ajax 111 W. M. S. II—V. S. V. II W. F. C. II—West-Frisia II T. O. G. II—Alcm. Victrix II (J. Oelsen) Reserve 2e klasse B Velox II—De Spartaan II Hilversum IIIU. V. V. II Vriendenschaar II't Gooi II Rapiditas II—Blauw Wit III D. W. S. IIA. F. C. II Reserve 3e klasse A Hollandia IIQ. S. C. II Alcm. Victrix IIIZ. V. V. II (L Schmidt) W. F. C. IIIKennemers II Z. F. C. III—Helder II Afdeeling II. lste Klasse Hermes-D.V.S.— D.W.S. ExcelsiorZ. F. C. K. F. C.-D. F. C. Afdeeling EU. lste Klasse Z. A. C.—Wageningen Vitesse—P. E. C. Afdeeling IV. lste Klasse Willem II—N. A. C. M. V. V.—B. V. V. Afdeeling V. lste Klasse Leeuwarden—Be Quick G. V. A. V.—Friesland AchillesVeen dam DE K.N.V.B.-BEKERWEDSTRIJDEN. 4e ronde: Tubantia—Blauw Wit 5e ronde: V. S. V.—Velocitas E. D. O.Enschedesche Boys D. O. S. K. O.—Helmond A. F. C.Sparta M. S. C.—N. O. A. D. P. S. V.—winnaar Terneuzen—Vlissingen Alcmaria Victrix—C. V. V. Quick (N.)—D. C. L. StormvogelsHeracles De KennemersFeijenoord FrisiaEindhoven JulianaHaarlem Langs de N.H.V.B.-velden. Vele afkeuringen, doch de meeste leidende ploegen komen nog in actie. K.V.V. II en H R.C. III een stap dichterbij. Alkmaarsche Boys II Iaat zich te Egmond ver rassen. Zooals we reeds j-1. Zaterdag te kennen gaven, zouden ongetwijfeld vele ontmoe tingen geen doorgang vinden, in verband met de sneeuwbuitjes en de opkomende vorst periode. Merkwaardig genoeg kwamen vele kop- ploegen nog in actie, zoodat men in enkele afdeelingen, ten aanzien van het kampioen schap, toch nog een stap naderbij gekomen is. Zoo is K. V. V. II iets dichter haar doel genaderd, al liet zij zich de volle kans ont glippen, terwijl het er veel van weg heeft, dat in de eerste klasse D, H. R. C. III ten slotte aan het langste eind zal trekken. De Racers zullen het nu waarschijnlijk wel halen, temeer, daar zij hun derde team op geduchte sterkte hebben gebracht. Hoe zit dat met de tweede elftaliers van de Boys? die zich te Egmond lieten verrassen en nu over meer verliespunten beschikken dan de derde elftallers! Dat gaat de verkeerde kant uit rood-witten! De eerste klasse D bracht de zeer belangrijke ontmoeting van K. V. V. II tegen Z. F. C. IV, die ten «lotte na veel spanning in een gelijk spel (2—2) eindigde. Aanvankelijk dacht men een Krom- menie'ers-zege te verwachten, doch na rust kwamen de Zaandammers geducht opzetten en konden de leiders nog een punt ont nemen. Bergen I zorgde weer eens voor een over winning (4—3), zoodat de Zilvermeeuwen reserves puntloos naar de Zaan gingen. Goed zoo Bergenaren! K. V. V. II Z. F. C. IV K. F. C. IV W. F. C. IV Zaandijk II Bergen I Zilverm. II C. S. V. I O. S. V. IV Q. S. C. III 1 I In de tweede klasse D Zoo werd dan in de eerste klasse D enkel en alleen de meest belangrijke ontmoe ting gespeeld, Petten-H. R. C. III. Het was genoegzaam bekend dat de rood-jakken over een zeer sterke samenstelling beschikken en zooveel mogelijk van hun kans wilden profi- teeren. Die kans btteekende aanvankelijk een overwinning op de Pettenaren, daar men zich dan van een nuttigen voorsprong zou hebb:n voorzien. En,Petten kreeg het in eigen omgeving zwaar, zeer zwaar zelfs, zoodat zij ten slotte voor de Racing-overmacht móest wijken en nog een flinke 14-nederlaag kreeg te slikken H R. C III is er dan eindelijk eens goed voor komen te staan, zooals onderstaande stand laat zien. H. R. C. III Petten Watervogels Held. Boys W.-waard Schoorl Helder III Succes II J V. C. M. L. D. btmerken we de reeds eerder gememoreerde nederlaag (53) van de leiders te Egmond tegen de Egmondsche Boys De rood-witten beginnen heel raar te doen en brengen hun eens zoo vaste kans, geducht aan het wan kelen, vooral als men bedenkt dat de voor sprong ten aanzien van Koedijk slechts een punt bediaagt ennog een bezoek aan de Koedijkers gebracht moet worden. Daar dient verandering in te komen rood-witten! Alcmaria IV won van D. T S. II zooals verwacht werd. De Oudkarspelieren gingen met een 61-nederlaag naar huis toe. De stand is hier nu: Alkm. Boys II 12 7 3 2 52—25 17 Alkm. Boys III 11 7 2 2 45—31 16 Koedijk 12 7 2 3 42-41 16 Alcmaria IV 12 5 4 3 38—30 14 Egm. Böys 14 6 2 6 40—37 14 Alkmaar II 11 4 2 5 36—33 10 A. S. V. 13 3 1 9 30—48 7 D. T. S. II 13 1 2 10 20—58 4 De derde klasse D bracht bijna nog een volledig programma. Alleen Alkmaarsche Boys IV had een vrijen dag en de leiders zagen zich weer eens ge passeerd, daar Bergen II zoowaar nog kans zag Alcmaria V in de laatste minuut op eigen veld met 1—2 te slaan, zoodat de Bergenreserves inmiddels een paar zeer kostbare punten incasseerden. Heel wat slechter deed Schoorl II het, dat bezoek van Egmondsche Boys II had en aanvankelijk een nuttigen 2—0 voorsprong kon behalen, doch ten slotte nog met 2—3 aan het kortste eind trok, zoodat de Eg- monders beide punten meenamen. Met de „duinkanters" gaat het den laatsten tijd al bitter slecht. Dat Alkmaar III te Castricum tegen C. S. V. II wel het onderspit zou moeten delven, was te verwachten, maar op een 5—2 nederlaag hadden we niet gerekend. De stand is hier nu: Bergen II 12 9 1 2 36—24 19 Alkm. Boys IV 9 8 1 0 32—12 17 Schoorl II 14 7 2 5 31—21 16 Egm. Boys II 16 6 4 6 40—43 16 C. S. V. II 15 7 1 7 43—40 15 Ursem I 12 5 2 5 37—28 12 Alcmaria V 13 5 1 7 48—38 11 Akersloot I 14 5 1 8 39—37 11 Alkmaar III 13 3 4 6 31—47 10 Vrone II 14 1 3 10 27—66 5 In de vierde klasse E kon slechts de ontmoeting Egmondsche Boys IIIAlkmaarsche Boys V doorgang vinden, die de rood witten een nuttige 04 overwinning bracht, zoodat ze hun kans nog behielden, zooals onderstaande stand laat zien Koedijk II 11 9 2 0 51—12 20 Alkm. Boys V 13 10 0 3 78—32 20 Oudorp I 11 9 1 1 83-23 19 HET STADION-TERREIN TOEGEDEKT. Met het oog op den landenwedstrijd Ne derlandDuitschland en mede met het oog op de vorst is het Stadion-terrein weer met een groote hoeveelheid stroo bedekt, zoodat het wedstrijdterrein bespeelbaar zal zijn, ook al mocht het fel beginnen te vriezen ALCMARIA—C. V. V. Zondag wordt voor de 5e ronde van den K. N. V. B.-beker de wedstrijd Alcmaria C.V.V. gespeeld. Dat belooft een uiterst span nende ontmoeting te worden, want C.V.V. is een der sterkste tweede-klassers van afdee ling II en heeft op het oogenblik de beste pa pieren voor de eerste plaats. Ze staat num mer 2 met evenveel winstpunten als H.V.V., maar met een wedstrijd minder gespeeld! 't Is wel aardig, om de situaties van beide tegenstanders even te vergelijken. Alcmaria staat thans op de 5de plaats met de volgende cijfers: Alcmaria 14 6 2 6 14 34—27 C. V. V. staat op de tweede plaats met de volgende cijfers: C. V. V. 13 7 3 3 17 34—29 Men zou zoo zeggen, de deelcijfers bekij kende, dat de ploegen ongeveer van dezelfd/e kracht zijn, dat de Alcmaria-voorhoede iets zwakker, de witte verdedigingen iets sterker is dan die van C. V. V. DAME SLAAT BIJ VOETBAL WEDSTRIJD SCHEIDSRECHTER NEER. Tijdens een voetbalwedstrijd heeft zich te Weenen een eigenaardig incident voorge daan. Verontwaardigd over een beslissing van den scheidsrechter, wierp zich een vrouw, gewapend met een stok, op den scheidsrech ter en sloeg hem onverwacht tegen den grond Vervolgens bewerkte zij hem met haar tan den, totdat anderen erin slaagden, de razen r^OUW van haar slachtoffer te scheiden. De scheidsrechter moest in een ziekenhuis worden opgenomen. Schaatsenrijden. DE QUINT MORGEN OPEN? Bij doorgaand vriezend weer bestaat er kans, dat de ijsbaan De Quint morgen voor de schaatsenrijders wordt opengesteld. Het ijs is in zeer fraaie conditie. Wij vernemen, dat zoowel de baan als de buffetten thans electrisch verlicht zijn, zoo dat ook des avonds van de baan gebruik kan worden gemaakt. Automobilisme. RALLYE MONTE CARLO. PalermoMonte Carlo. De geest van kameraadschap en het gevoel van samenhoorigheid, dat op iedere Kallye Monte Carlo tusschen de equipes op eenzelf de route gedurende de vier dagen lange reis ontstaan, was ditmaal reeds te Palermo vóór het vertrek geboren, en dat kwam zoo. Ford rijders weten, dat zij in iedere plaats van eenig belang in Europa, zoo zeker als een postkantoor of een hotel ook een Fordgarage met volledige service vinden en zij gaaii daar dus altijd heen. Palermo nu is een betrekkelijk kleine stad met weinig garages, waaronder de Fordgara ge de be.angrijkste was, zoodat behalve de zes Fordrijders ook de meeste andere equi pes, berijders van andere merken in deze ga rage staiden en aan hunne wagens werkten. Onder de bedrijvigheden van deze werk zaamheden door werden de kennismakingen aangeknoopt, die dan 's avonds in café Olym- pia, het eenige groote café in de stad, voort gezet werden. Daar vond men dan hei groot ste gedeelte der Ralleyrijders, Hollanders, Franschen, Denen, Roemenen, bijeen om er varingen op vroegere rallyes opgedaan uit te wisseien en de kansen voor de komende da gen te bespreken. Het was de laatste dagen voortdurend slecht weer geweest, koud en veel regen en zelfs sneeuw, die op Sicilië een zeldzaamheid is, maar toen Zaterdagmorgen een groot uur na oe start de zon opging, saieen deze warm uit een blauwe hemei over een siraiend land schap. Wat leken cue bochtige wegen, die op den ueenreis onoer een triestigen motregen aigeiegd waren taans mooi. En daarenboven was er een wonder geoeurd het ordeiooze verseer van door eikaar krioeienüe ezeis, muildieren- en paaroenwagens, kuouen gan zen, geiten, koe.en, die op ue heenreis ooor eikaar knoeiden was ais met een tooverstok naar oen rechterkant van den weg getrok ken. Karabin.ers en wegenpoliue die voort durend op de wegen patrouilleerden bleken oe toovenaars te zijn geweest, die alie ver- keersongerege.dheden met oe tooveriormuie van hun gezag uit oeii weg uadden geruimd. Onder dergeiijse omstandigheden ïs.het ze ker niet verwonueriijk, dat de rit door Siuiië zonder historie Oieei en bijna aiie deelnemers twee en meer uur te vroeg voor de controle ie Messina stonden. Alleen iatis van Ameroii- gen kwam met een deuk in zijn spatbord bui- nen, veroorzaakt uoor een wiio geworden ezeitje en uit zijn natuurgetrouwe naooot- sing van het ezeigebaik maakten fantasierijke Sicniaansche reporters op, dat hij door wol ven achtervolgd was geweest, die om de kou de in Italië te ontvluchten de straat van Mes sina overgezwommen waren. Zoo ontstaan Kaüye-vernaien en landoeschrijvingen. Met de boot moest overgestoken worden naar Italië. Wat zich daar op de kade van Messina heeft afgespeeld is onbeschrijflijk. Eén enkele afgevaardigde van de Siciuaan- sche Auto Club was uitgezonden om de over tocht der 21 wagens en ongeveer honderd deelnemers te regelen.- Caikoen en Taets, die een vooruitziende biik scuijnen te bezitten, hadden hun biljetten reeds te. voren genomen, maar alle overige deelnemers stonden rond om den ongel ukkigen Italiaan te schreeuwen in alle mogelijke talen en te zwaaien met bankbiljetten van 100 lires, terwijl intus- schen de wagens op de kade vooruitdrongen tot aan den rand van den haven om maar vooraan te staan als de boot mocht komen. Het schip verscheen tenslotte en als een dei nende zee zette de wagens zich in beweging om erop te komen. Sommigen hadden be taald, enkele te veel, enke.e te weinig, som migen heelemaal niet maar ieder wist, dat wie zijn wagen niet op de boot bracht verlo ren was. Tenslotte bleek er voor acht wagens geen plaats op de boot te zijn. Die bleven achter en zouden met een andere boot naar Reggio vervoerd worden. De ongelukkige Italiaan, die de overtocht zou regelen, stond daar met in de eene hand een aantal passage biljetten en in de andere hand een ontzagge lijke hoeveelheid zilvergeld temidden van een opgewonden menigte deelnemers, die plaats bewijzen en teveel betaalde penningen terug verlangden. Tenslotte kreeg de man het zoo benauwd, dat hij op een onbewaakt oogen blik zijn heele hebben en houwen aan Hur- relbrinck in de handen drukte en met een sprong de boot verliet en zich op de kade in veiligheid trachtte te brengen, waar hij in handen viel van de berijders der acht ach tergebleven wagens. Of de man nog leeft is niet bekend, maar de verbouwereerde Hurrel- brinck, die zich eensklaps tot Rallye-admi- nistrateur benoemd zag, volgde het Italiaan- sche voorbeeld en wierp al het geld ter ver deeling in den schoot van Madame Marino- vitch in de hoop, dat zij door vrouwelijke charme de gemoederen tot bedaring zou weten te brengen en vluchtte met de passagebiljetten naar een veilige plaats, waar hij Taets vond, die zeeziek was. Hoe de zaak in orde gekomen is weet niemand, er bleken minder biljetten dan wagens te zijn, maar allen werden aan de overzijde losgelaten en zelfs de wagens, die op de kade achtergebleven waren werden met een andere boot vervoerd en kwamen op tijd te Reggio aan, om zich te storten in den Italiaanschen nacht over den slingerenden weg langs de kust naar Napels. De goede route door de bergen was onbegaanbaar door de hooge sneeuw, zoodat die afgrijse lijke kustweg vol slingeren en gruis wel ge kozen moest worden. Kan men zich voorstel len wat het zeggen wil om 591 K.M. af te leggen in het duister, waarvan ongeveer 500 K.M. niets dan bochten, bedekt met steenslag en gruis. Er zijn weinig wagens geweest zonder lekke banden dien nacht. Daarenbo ven was nog de route-aanduiding aller slechtst en bevindt er zich 's nachts in die Italiaansche visschersdorpen geen sterveling op straat, zoodat herhaaldelijk wagens een verkeerden weg insloegen, die dan na ver scheidene kilometers als eindelijk een der in zittenden de vergissing bemerkte, weer terug moesten. Ook de benzine-voorziening faalde totaal, zoodat een ieder in doodsangst leef de op een gegeven moment zonder benzine te komen en aan de kleinste [lompen in cafe- tjes en komenijswinkels, waar men maar een lichtje zag branden de meest verdachte mengsels, die met benzine alleen den naam gemeen hadden, gekocht en in de benzinetank gestort werden. Welk een verademing, toen eindelijk langs de autostrade van Pompei de controle te Na pels werd bereikt, waar wij de heeren van de automobielclub in feeststemming achter de champagne vonden en de rijders gelegen heid kregen om in een klein kroegje daarte genover zich te goed te doen aan koffie 'n brood met worst. Het traject NapelsRome in den vroegen Zondagmorgen was een feestrit, waarbij Je rijders gemiddelden maakten tusschen de 75 en 80. De snelle Roemeen Sontag draaide zelfs een gemiddelde van 87. Te Rome was het koud. Het vroor 7 gra den, de fonteinen waren bevroren en de Ita lianen aan zulk een koude niet gewend, lie pen bibberend door de straten. Wij hadden nier zooveel tijd, dat Caikoen besloot de olie te laten ververschen. Vlug reden wij naar de Ford-garage, waar achter elkaar alle vijf andere Fords binnen reden met hetzelfde doel. Langs de geheele route waren alle Fordgarages gewaarschuwd om als het even tueel noodig mocht wezen hulp te verleenen, zoodat wij dan te Rome op Zondag het vol tallige personeel aanwezig vonden en in een minimum van tijd alle zes wagens weer ver trekken konden naar de controle aan het ge bouw van de Automobielclub. Van der Hey- denUyt den Boogaerdt waren pas aange komen,'er moest dus iets gebeurd zijn, dat dit uitstekende rijderspaar zoo laat was. In derdaad, gedurende dien zwaren nacht op de kronkelwegen langs de Italiaansche kust was hun Studebaker bij een spoorwegovergang in een diepe kuil terecht gekomen, met zulk een schok, dat de stuurstang verbogen was. Met een bijna onbestuurbaren wagen die over den weg laveerde als een dronken zeilschip, waren zij verder gereden en op tijd te Rome aangekomen. Ze gaven echter den strijd vol strekt niet op, maar maakten zich vol moed en wilskracht gereed om den strijd voort te zetten tot het zoete einde van de finish te Monte Carlo. Bitter koud was het toen wij uit Rome vertrokken, maar de zon scheen helder en belichtte het Romeinsche land schap in zijn eeuwenoude stille schoonheid. Toen kwamen de bergen, de uitloopers van de Apennijnen, waarover .de moderne Ita liaansche wegen zich in wijde bogen slinge ren, zoodat voortdurend met hooge snelheid gereden kan worden. En wij hadden haast: Caikoen maakte zich bezorgd over mogelijke sneeuw in de bergen, waarop nog altijd kans was, en wilde zoo spoedig mogelijk, als het kon nog voor het donker, de Adriatische kust bereiken. Het is helaas niet gelukt, want 123 K.M. na ons vertrek uit Rome even voor Spo- leto begonnen de eerste sneeuwvlokken te val len, en weldra vleide een zware vacht van sneeuw zich geruischloos op de bergen ne der. Nog altijd reden wij zonder sneeuwket tingen, haastig als wij waren om maar zoo ver mogelijk bij daglicht te komen. Maar ten slotte begonnen de wielen bij het klimmen te slippen en hielden wij op een steile helling stil om tenminste de achterwielen te verwis selen voor de reservewielen die met sneeuw kettingen gemonteerd waren Daarna was het uit met den snellen vaart Eentonig en staag viel de sneeuw, een droge vlokkige sneeuw, die de wegen bedekte en het geheele land schap overhuifde met wit. In de dorpen was geen sterveling op straat en daarbuiten op de wegen was geen leven te bekennen. Over een tot bewegingloosheid verstarde wereld zweefden de sneeuwvlokken hardnekkig naar beneden, en hoopten zich op de wegen op tot een witte bedekking van vele centimeters hoogte waar de wielen langzaam doorheen maalden. Somtijds streek een ijskoude wind over deze witte wereld, die de sneeuw op een hoop joeg, waaruit het groote gevaar dreig de, dat de wagen zou vastraken. Voor ons uit wisten wij dat de Roemeen Sontag reed met ski's onder de wielen. Die had het goed, maar hoe zou het gaan met de anderen, die achter ons kwamen en overal nog hooger sneeuw zouden vinden dan wij. Want onver biddelijk dwarrelden de vlokken naar bene den. Verscheidene malen bleven wij bijna in een sneeuwhoop steken, maar telkens wist onze machtige motor den wagen er door heen te sleepen. Een zucht van verademing ging door den wagen toen eindelijk de Adriatische kust was bereikt. Hier slagregende en stormde het, de golven sloeg hoog van de zee op de kust, maar het sneeuwde tenminste niet en dat was alles wat wij verlangden. De sneeuwkettingen werden afgenomen, en kt noodweer werden de laatste 280 K M. naar Padua afgelegd. Daar vonden wij den heer Both, directeur der N.V. Nederlandadie Ford Automobielfabriek, die van zijn belangstel» ling voor de rijders blijk kwam geven en met een aantal Italiaansche monteurs aanwezig was, om zoo het noodig mocht wezen, hulp te verleenen Toen echter successievelijk de wagens een voor een binnen kwamen, bleek alleen voor de rijders hulp noodig te wexen, die zwaar verlangden naar een goeden maal tijd, en sommigen ook naar een bed, om den korten tijd die men in Padua over had, te kunnen slapen. De heer Both had voor alles gezorgd, zoodat de rijders weer geheel ver kwikt vertrokken konden naar Ljubljana. Ver schillende deelnemers echter kwamen niet in Padua aan. Zij waren blijven steken in d« sneeuw, en daaronder was ook een Neder- landsche equipe, die van Fissette. Mr. P. H. L. LAMBERTS HURRELBRINCK. DE OVERHEID ALS STRIJDSTER VOOR HET VEILIG AUTOVERKEER. „Veiligheidslaankenring" in sommige Amerikaansche Staten verplichtend gesteld. Keuring van auto's van Regeeringswege. De K.N.A.C. zendt ons een bijzonder be langwekkend artikel, hetwelk werd ont- leend aan het Amerikaansche tijdschrift „Motor" van November 1934. Het artikel handelt over een keuring van in gebruik zijnde automobielen, welke dik wijls tot in bijzonderheden doet denken aan de veiligheidslaankeuring der K. N. A. C., zooals deze in het voorjaar en den zomer van 1934 in tal van Nederlandsche steden heeft plaats gehad. In Amerika geschiedt de keuring echter niet door particulier initia tief maar deze wordt door de Overheid zelf ter hand genomen. Bovendien is zij verplich tend gesteld. In zeven Amerikaansche Staten, het zijn Delaware, Maine Maryland, Massachusetts, New Hampshire, Pennsylvanië en Virginia, wordt geëischt, dat alle motorvoertuigen eens per jaar aan een inspectie worden on derworpen, terwijl de eigenaars verplicht zijn de geconstateerde gebreken te doen her stellen.' In Maine, New Hampshire, Penn sylvanië en Virginia is het zelfs eisch, dat de keuring twee maal per jaar wordt ver richt, terwijl Massachusetts in het begin van 1935 eveneens hiertoe zal over gaan. In Delaware worden de inspecties verricht door vijf stations, die het eigendom zijn van den Staat. Deze stations zijn ook belast met de herkeuring van de automobie len, die zich om het een of andere geconsta teerde gebrek naar een reparateur moesten begeven. De reparateur kan in dezen Staat door den eigenaar van de automobiel zelf worden uitgezocht. In de andere zes staten wordt geïnspec teerd door daartoe door de Regeering aan gewezen herstellers. Deze inspectéeren vol gens vastgestelde, uniforme instructies en verrichten tevens de noodig gebleken repa raties, tenzij de eigenaar van de automobiel er de voorkeur aan geeft de herstelling door een reparateur naar eigen keuze te doen uit- voeren. Volgens de jongste gegevens werden het laatste jaar meer dan 3 millioen auto's en trucks geïnspecteerd. Dit is 91 Vt pCt. van het ingeschreven aantal. De overigen waren klaarblijkelijk öf buiten gebruik gesteld, buitenslands of om andere redenen buiten het bereik van de inspecties. 5414 pCt. van deze drie millioen had een gebrek aan de lichtinstallatie, 35 pCt. moest worden herkeurd op de remmen, terwijl on geveer 67 pCt. mede door andere oorzaken, zooals een defect aan stuurwiel, ruitenwis- scher, achteruitkijkspiegel, signaal e.d. moest worden afgekeurd. Wij teekenen hierbij aan, dat de K.N.A.C. Veiligheidslaanresultaten met betrekking tot deze cijfers de volgende uitkomsten oplever den, welke met de Amerikaansche een merk waardige overeenkomst te zien geven. Van alle in Nederland in gebruik zijnde automobielen onderwierp zich 12,2 pCt. aan de vrijwillige keuring. 1) 40 pCt. van de door de K.N.A.C. gekeurde automobielen had een gebrek aan de licht installatie, 37 pCt. mankeerde het aan goede remmen, terwijl 64 pCt. van het totaal aan tal auto's werd afgekeurd. De automobilisten blijken het van de keu ring te verwachten heil te begrijpen. Met ge noegen onderwerpen zij zich aan de inspec tie. Ja, zelfs in de Staten, waar voor de keu ring 50 dollarcents in rekening wordt ge bracht, ondervindt men weinig of geen te genwerking. Alle Amerikaansche kranten hebben de hieromschreven actie dan ook goedgekeurd en toegejuicht en er voor gestreden, dat de inspectie zich niet uitsluitend zou bepalen tot het mechanisme van de automobiel, maar zich bovendien zou uitstrekken tot een cam pagne, ten doel hebbende het veiliger rijden te bevorderen. Bovendien behoeven de kosten voor den Staat bij verplichte keuring niet hoog te zijn. Men rekent zelfs, dat men in Delaware (waar de keuring geschiedt na oproep per briefkaart door den Staat) bij het verplicht is thans: 15 12 3 0 3814 27 11 8 2 1 37—10 18 9 7 1 1 25—21 15 12 4 4 4 35—31 12 12 4 2 6 29—26 10 11 4 2 5 24—27 10 13 4 1 8 3343 9 15 3 3 9 23-46 9 10 3 2 5 23-29 8 11 0 10 12—32 2 14 8 4 2 38—20 20 14 7 4 3 38—30 18 15 6 5 4 28-34 17 14 6 3 5 37—32 15 13 6 2 5 35—24 14 13 6 2 5 34—33 14 14 6 1 7 41—44 13 12 5 2 5 29—30 12 12 2 6 4 22—30 10 13 0 12 21-46 1 Jecovttol levertraan weten>chappeli|k de beste levertraan voor U en Uw kind. novum Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten f 075 per flacon. Klerk „Een heer voor U, meneer. Hf] zegt, dat hg net ge- helm van Uw succes wil weten." Directeur van bPdenkelUke maatschappij „Goeie hemel, to hij van de pers al van de gortig ^Pa^slng Qjjpw).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9