Spoct
ALKMAARSCHE Cl
van
Voetbal.
DE WEDSTRIJDEN VOOR
ZONDAG A.S.
Aideeling I.
lste Klasse
OvermaasH. F. C.
R. C H.—Xerxes
2e klasse A
D. O. S.—O. V. V. O.
2e klasse B
Wcst-Frisia—T. O. G.
*t GooiBloemen daal
Z. V. V.—Velox
Zeeburgia—W. F. C.
3e klasse A
Assendelft—Alkmaarsche Boys (F. Visser)
K. V. V.Hollandia
Volewijckers—Hel der
3e klasse B
Punnersteijn—De Zeemeeuwen
Z. R. C.-W. M. S.
D. J. K.-A. P. G. S.
4e klasse A
Schagen—B. K. C.
SuccesVrone
AndijkNieuwe Niedorp
4e klasse B
ZaanlandiaUitgeest
VerkadeRivalen
Zilvermeeuwen—Westzaan
Q. S. C.Beverwijk
Reserve 2e klasse A
V. V. A. II-Ajax 111
W. M. S. II—V. S. V. II
W. F. C. II—West-Frisia II
T. O. G. II—Alcm. Victrix II (J. Oelsen)
Reserve 2e klasse B
Velox II—De Spartaan II
Hilversum IIIU. V. V. II
Vriendenschaar II't Gooi II
Rapiditas II—Blauw Wit III
D. W. S. IIA. F. C. II
Reserve 3e klasse A
Hollandia IIQ. S. C. II
Alcm. Victrix IIIZ. V. V. II (L Schmidt)
W. F. C. IIIKennemers II
Z. F. C. III—Helder II
Afdeeling II.
lste Klasse
Hermes-D.V.S.— D.W.S.
ExcelsiorZ. F. C.
K. F. C.-D. F. C.
Afdeeling EU.
lste Klasse
Z. A. C.—Wageningen
Vitesse—P. E. C.
Afdeeling IV.
lste Klasse
Willem II—N. A. C.
M. V. V.—B. V. V.
Afdeeling V.
lste Klasse
Leeuwarden—Be Quick
G. V. A. V.—Friesland
AchillesVeen dam
DE K.N.V.B.-BEKERWEDSTRIJDEN.
4e ronde:
Tubantia—Blauw Wit
5e ronde:
V. S. V.—Velocitas
E. D. O.Enschedesche Boys
D. O. S. K. O.—Helmond
A. F. C.Sparta
M. S. C.—N. O. A. D.
P. S. V.—winnaar Terneuzen—Vlissingen
Alcmaria Victrix—C. V. V.
Quick (N.)—D. C. L.
StormvogelsHeracles
De KennemersFeijenoord
FrisiaEindhoven
JulianaHaarlem
Langs de N.H.V.B.-velden.
Vele afkeuringen, doch de meeste
leidende ploegen komen nog in
actie. K.V.V. II en H R.C. III
een stap dichterbij. Alkmaarsche
Boys II Iaat zich te Egmond ver
rassen.
Zooals we reeds j-1. Zaterdag te kennen
gaven, zouden ongetwijfeld vele ontmoe
tingen geen doorgang vinden, in verband
met de sneeuwbuitjes en de opkomende vorst
periode.
Merkwaardig genoeg kwamen vele kop-
ploegen nog in actie, zoodat men in enkele
afdeelingen, ten aanzien van het kampioen
schap, toch nog een stap naderbij gekomen
is.
Zoo is K. V. V. II iets dichter haar doel
genaderd, al liet zij zich de volle kans ont
glippen, terwijl het er veel van weg heeft,
dat in de eerste klasse D, H. R. C. III ten
slotte aan het langste eind zal trekken. De
Racers zullen het nu waarschijnlijk wel
halen, temeer, daar zij hun derde team op
geduchte sterkte hebben gebracht. Hoe zit
dat met de tweede elftaliers van de Boys?
die zich te Egmond lieten verrassen en nu
over meer verliespunten beschikken dan de
derde elftallers! Dat gaat de verkeerde
kant uit rood-witten!
De eerste klasse D
bracht de zeer belangrijke ontmoeting van
K. V. V. II tegen Z. F. C. IV, die ten «lotte
na veel spanning in een gelijk spel (2—2)
eindigde. Aanvankelijk dacht men een Krom-
menie'ers-zege te verwachten, doch na rust
kwamen de Zaandammers geducht opzetten
en konden de leiders nog een punt ont
nemen.
Bergen I zorgde weer eens voor een over
winning (4—3), zoodat de Zilvermeeuwen
reserves puntloos naar de Zaan gingen.
Goed zoo Bergenaren!
K. V. V. II
Z. F. C. IV
K. F. C. IV
W. F. C. IV
Zaandijk II
Bergen I
Zilverm. II
C. S. V. I
O. S. V. IV
Q. S. C. III
1
I
In de tweede klasse
D
Zoo werd dan
in de eerste klasse D
enkel en alleen de meest belangrijke ontmoe
ting gespeeld, Petten-H. R. C. III. Het was
genoegzaam bekend dat de rood-jakken over
een zeer sterke samenstelling beschikken en
zooveel mogelijk van hun kans wilden profi-
teeren. Die kans btteekende aanvankelijk een
overwinning op de Pettenaren, daar men zich
dan van een nuttigen voorsprong zou hebb:n
voorzien.
En,Petten kreeg het in eigen omgeving
zwaar, zeer zwaar zelfs, zoodat zij ten
slotte voor de Racing-overmacht móest
wijken en nog een flinke 14-nederlaag kreeg
te slikken
H R. C III is er dan eindelijk eens goed
voor komen te staan, zooals onderstaande
stand laat zien.
H. R. C. III
Petten
Watervogels
Held. Boys
W.-waard
Schoorl
Helder III
Succes II
J V. C.
M. L. D.
btmerken we de reeds eerder gememoreerde
nederlaag (53) van de leiders te Egmond
tegen de Egmondsche Boys De rood-witten
beginnen heel raar te doen en brengen hun
eens zoo vaste kans, geducht aan het wan
kelen, vooral als men bedenkt dat de voor
sprong ten aanzien van Koedijk slechts een
punt bediaagt ennog een bezoek aan de
Koedijkers gebracht moet worden. Daar
dient verandering in te komen rood-witten!
Alcmaria IV won van D. T S. II zooals
verwacht werd. De Oudkarspelieren gingen
met een 61-nederlaag naar huis toe.
De stand is hier nu:
Alkm. Boys II 12 7 3 2 52—25 17
Alkm. Boys III 11 7 2 2 45—31 16
Koedijk 12 7 2 3 42-41 16
Alcmaria IV 12 5 4 3 38—30 14
Egm. Böys 14 6 2 6 40—37 14
Alkmaar II 11 4 2 5 36—33 10
A. S. V. 13 3 1 9 30—48 7
D. T. S. II 13 1 2 10 20—58 4
De derde klasse D
bracht bijna nog een volledig programma.
Alleen Alkmaarsche Boys IV had een vrijen
dag en de leiders zagen zich weer eens ge
passeerd, daar Bergen II zoowaar nog kans
zag Alcmaria V in de laatste minuut op
eigen veld met 1—2 te slaan, zoodat de
Bergenreserves inmiddels een paar zeer
kostbare punten incasseerden.
Heel wat slechter deed Schoorl II het,
dat bezoek van Egmondsche Boys II had en
aanvankelijk een nuttigen 2—0 voorsprong
kon behalen, doch ten slotte nog met 2—3
aan het kortste eind trok, zoodat de Eg-
monders beide punten meenamen. Met de
„duinkanters" gaat het den laatsten tijd al
bitter slecht.
Dat Alkmaar III te Castricum tegen
C. S. V. II wel het onderspit zou moeten
delven, was te verwachten, maar op een
5—2 nederlaag hadden we niet gerekend.
De stand is hier nu:
Bergen II 12 9 1 2 36—24 19
Alkm. Boys IV 9 8 1 0 32—12 17
Schoorl II 14 7 2 5 31—21 16
Egm. Boys II 16 6 4 6 40—43 16
C. S. V. II 15 7 1 7 43—40 15
Ursem I 12 5 2 5 37—28 12
Alcmaria V 13 5 1 7 48—38 11
Akersloot I 14 5 1 8 39—37 11
Alkmaar III 13 3 4 6 31—47 10
Vrone II 14 1 3 10 27—66 5
In de vierde klasse E
kon slechts de ontmoeting Egmondsche
Boys IIIAlkmaarsche Boys V doorgang
vinden, die de rood witten een nuttige 04
overwinning bracht, zoodat ze hun kans nog
behielden, zooals onderstaande stand laat
zien
Koedijk II 11 9 2 0 51—12 20
Alkm. Boys V 13 10 0 3 78—32 20
Oudorp I 11 9 1 1 83-23 19
HET STADION-TERREIN
TOEGEDEKT.
Met het oog op den landenwedstrijd Ne
derlandDuitschland en mede met het oog
op de vorst is het Stadion-terrein weer met
een groote hoeveelheid stroo bedekt, zoodat
het wedstrijdterrein bespeelbaar zal zijn, ook
al mocht het fel beginnen te vriezen
ALCMARIA—C. V. V.
Zondag wordt voor de 5e ronde van den
K. N. V. B.-beker de wedstrijd Alcmaria
C.V.V. gespeeld. Dat belooft een uiterst span
nende ontmoeting te worden, want C.V.V. is
een der sterkste tweede-klassers van afdee
ling II en heeft op het oogenblik de beste pa
pieren voor de eerste plaats. Ze staat num
mer 2 met evenveel winstpunten als H.V.V.,
maar met een wedstrijd minder gespeeld!
't Is wel aardig, om de situaties van beide
tegenstanders even te vergelijken. Alcmaria
staat thans op de 5de plaats met de volgende
cijfers:
Alcmaria 14 6 2 6 14 34—27
C. V. V. staat op de tweede plaats met de
volgende cijfers:
C. V. V. 13 7 3 3 17 34—29
Men zou zoo zeggen, de deelcijfers bekij
kende, dat de ploegen ongeveer van dezelfd/e
kracht zijn, dat de Alcmaria-voorhoede iets
zwakker, de witte verdedigingen iets sterker
is dan die van C. V. V.
DAME SLAAT BIJ VOETBAL
WEDSTRIJD SCHEIDSRECHTER
NEER.
Tijdens een voetbalwedstrijd heeft zich te
Weenen een eigenaardig incident voorge
daan.
Verontwaardigd over een beslissing van
den scheidsrechter, wierp zich een vrouw,
gewapend met een stok, op den scheidsrech
ter en sloeg hem onverwacht tegen den grond
Vervolgens bewerkte zij hem met haar tan
den, totdat anderen erin slaagden, de razen
r^OUW van haar slachtoffer te scheiden.
De scheidsrechter moest in een ziekenhuis
worden opgenomen.
Schaatsenrijden.
DE QUINT MORGEN OPEN?
Bij doorgaand vriezend weer bestaat er
kans, dat de ijsbaan De Quint morgen voor
de schaatsenrijders wordt opengesteld. Het
ijs is in zeer fraaie conditie.
Wij vernemen, dat zoowel de baan als de
buffetten thans electrisch verlicht zijn, zoo
dat ook des avonds van de baan gebruik kan
worden gemaakt.
Automobilisme.
RALLYE MONTE CARLO.
PalermoMonte Carlo.
De geest van kameraadschap en het gevoel
van samenhoorigheid, dat op iedere Kallye
Monte Carlo tusschen de equipes op eenzelf
de route gedurende de vier dagen lange reis
ontstaan, was ditmaal reeds te Palermo vóór
het vertrek geboren, en dat kwam zoo. Ford
rijders weten, dat zij in iedere plaats van
eenig belang in Europa, zoo zeker als een
postkantoor of een hotel ook een Fordgarage
met volledige service vinden en zij gaaii daar
dus altijd heen.
Palermo nu is een betrekkelijk kleine stad
met weinig garages, waaronder de Fordgara
ge de be.angrijkste was, zoodat behalve de
zes Fordrijders ook de meeste andere equi
pes, berijders van andere merken in deze ga
rage staiden en aan hunne wagens werkten.
Onder de bedrijvigheden van deze werk
zaamheden door werden de kennismakingen
aangeknoopt, die dan 's avonds in café Olym-
pia, het eenige groote café in de stad, voort
gezet werden. Daar vond men dan hei groot
ste gedeelte der Ralleyrijders, Hollanders,
Franschen, Denen, Roemenen, bijeen om er
varingen op vroegere rallyes opgedaan uit te
wisseien en de kansen voor de komende da
gen te bespreken.
Het was de laatste dagen voortdurend
slecht weer geweest, koud en veel regen en
zelfs sneeuw, die op Sicilië een zeldzaamheid
is, maar toen Zaterdagmorgen een groot uur
na oe start de zon opging, saieen deze warm
uit een blauwe hemei over een siraiend land
schap. Wat leken cue bochtige wegen, die op
den ueenreis onoer een triestigen motregen
aigeiegd waren taans mooi. En daarenboven
was er een wonder geoeurd het ordeiooze
verseer van door eikaar krioeienüe ezeis,
muildieren- en paaroenwagens, kuouen gan
zen, geiten, koe.en, die op ue heenreis ooor
eikaar knoeiden was ais met een tooverstok
naar oen rechterkant van den weg getrok
ken. Karabin.ers en wegenpoliue die voort
durend op de wegen patrouilleerden bleken
oe toovenaars te zijn geweest, die alie ver-
keersongerege.dheden met oe tooveriormuie
van hun gezag uit oeii weg uadden geruimd.
Onder dergeiijse omstandigheden ïs.het ze
ker niet verwonueriijk, dat de rit door Siuiië
zonder historie Oieei en bijna aiie deelnemers
twee en meer uur te vroeg voor de controle ie
Messina stonden. Alleen iatis van Ameroii-
gen kwam met een deuk in zijn spatbord bui-
nen, veroorzaakt uoor een wiio geworden
ezeitje en uit zijn natuurgetrouwe naooot-
sing van het ezeigebaik maakten fantasierijke
Sicniaansche reporters op, dat hij door wol
ven achtervolgd was geweest, die om de kou
de in Italië te ontvluchten de straat van Mes
sina overgezwommen waren. Zoo ontstaan
Kaüye-vernaien en landoeschrijvingen.
Met de boot moest overgestoken worden
naar Italië. Wat zich daar op de kade van
Messina heeft afgespeeld is onbeschrijflijk.
Eén enkele afgevaardigde van de Siciuaan-
sche Auto Club was uitgezonden om de over
tocht der 21 wagens en ongeveer honderd
deelnemers te regelen.- Caikoen en Taets, die
een vooruitziende biik scuijnen te bezitten,
hadden hun biljetten reeds te. voren genomen,
maar alle overige deelnemers stonden rond
om den ongel ukkigen Italiaan te schreeuwen
in alle mogelijke talen en te zwaaien met
bankbiljetten van 100 lires, terwijl intus-
schen de wagens op de kade vooruitdrongen
tot aan den rand van den haven om maar
vooraan te staan als de boot mocht komen.
Het schip verscheen tenslotte en als een dei
nende zee zette de wagens zich in beweging
om erop te komen. Sommigen hadden be
taald, enkele te veel, enke.e te weinig, som
migen heelemaal niet maar ieder wist, dat
wie zijn wagen niet op de boot bracht verlo
ren was. Tenslotte bleek er voor acht wagens
geen plaats op de boot te zijn. Die bleven
achter en zouden met een andere boot naar
Reggio vervoerd worden. De ongelukkige
Italiaan, die de overtocht zou regelen, stond
daar met in de eene hand een aantal passage
biljetten en in de andere hand een ontzagge
lijke hoeveelheid zilvergeld temidden van een
opgewonden menigte deelnemers, die plaats
bewijzen en teveel betaalde penningen terug
verlangden. Tenslotte kreeg de man het zoo
benauwd, dat hij op een onbewaakt oogen
blik zijn heele hebben en houwen aan Hur-
relbrinck in de handen drukte en met een
sprong de boot verliet en zich op de kade in
veiligheid trachtte te brengen, waar hij in
handen viel van de berijders der acht ach
tergebleven wagens. Of de man nog leeft is
niet bekend, maar de verbouwereerde Hurrel-
brinck, die zich eensklaps tot Rallye-admi-
nistrateur benoemd zag, volgde het Italiaan-
sche voorbeeld en wierp al het geld ter ver
deeling in den schoot van Madame Marino-
vitch in de hoop, dat zij door vrouwelijke
charme de gemoederen tot bedaring zou weten
te brengen en vluchtte met de passagebiljetten
naar een veilige plaats, waar hij Taets vond,
die zeeziek was. Hoe de zaak in orde gekomen
is weet niemand, er bleken minder biljetten
dan wagens te zijn, maar allen werden aan
de overzijde losgelaten en zelfs de wagens,
die op de kade achtergebleven waren werden
met een andere boot vervoerd en kwamen op
tijd te Reggio aan, om zich te storten in den
Italiaanschen nacht over den slingerenden
weg langs de kust naar Napels. De goede
route door de bergen was onbegaanbaar
door de hooge sneeuw, zoodat die afgrijse
lijke kustweg vol slingeren en gruis wel ge
kozen moest worden. Kan men zich voorstel
len wat het zeggen wil om 591 K.M. af te
leggen in het duister, waarvan ongeveer 500
K.M. niets dan bochten, bedekt met steenslag
en gruis. Er zijn weinig wagens geweest
zonder lekke banden dien nacht. Daarenbo
ven was nog de route-aanduiding aller
slechtst en bevindt er zich 's nachts in die
Italiaansche visschersdorpen geen sterveling
op straat, zoodat herhaaldelijk wagens een
verkeerden weg insloegen, die dan na ver
scheidene kilometers als eindelijk een der in
zittenden de vergissing bemerkte, weer terug
moesten. Ook de benzine-voorziening faalde
totaal, zoodat een ieder in doodsangst leef
de op een gegeven moment zonder benzine
te komen en aan de kleinste [lompen in cafe-
tjes en komenijswinkels, waar men maar
een lichtje zag branden de meest verdachte
mengsels, die met benzine alleen den naam
gemeen hadden, gekocht en in de benzinetank
gestort werden.
Welk een verademing, toen eindelijk langs
de autostrade van Pompei de controle te Na
pels werd bereikt, waar wij de heeren van
de automobielclub in feeststemming achter
de champagne vonden en de rijders gelegen
heid kregen om in een klein kroegje daarte
genover zich te goed te doen aan koffie 'n
brood met worst.
Het traject NapelsRome in den vroegen
Zondagmorgen was een feestrit, waarbij Je
rijders gemiddelden maakten tusschen de 75
en 80. De snelle Roemeen Sontag draaide
zelfs een gemiddelde van 87.
Te Rome was het koud. Het vroor 7 gra
den, de fonteinen waren bevroren en de Ita
lianen aan zulk een koude niet gewend, lie
pen bibberend door de straten. Wij hadden
nier zooveel tijd, dat Caikoen besloot de olie
te laten ververschen. Vlug reden wij naar de
Ford-garage, waar achter elkaar alle vijf
andere Fords binnen reden met hetzelfde
doel. Langs de geheele route waren alle
Fordgarages gewaarschuwd om als het even
tueel noodig mocht wezen hulp te verleenen,
zoodat wij dan te Rome op Zondag het vol
tallige personeel aanwezig vonden en in een
minimum van tijd alle zes wagens weer ver
trekken konden naar de controle aan het ge
bouw van de Automobielclub. Van der Hey-
denUyt den Boogaerdt waren pas aange
komen,'er moest dus iets gebeurd zijn, dat
dit uitstekende rijderspaar zoo laat was. In
derdaad, gedurende dien zwaren nacht op de
kronkelwegen langs de Italiaansche kust was
hun Studebaker bij een spoorwegovergang in
een diepe kuil terecht gekomen, met zulk een
schok, dat de stuurstang verbogen was. Met
een bijna onbestuurbaren wagen die over
den weg laveerde als een dronken zeilschip,
waren zij verder gereden en op tijd te Rome
aangekomen. Ze gaven echter den strijd vol
strekt niet op, maar maakten zich vol moed
en wilskracht gereed om den strijd voort te
zetten tot het zoete einde van de finish te
Monte Carlo. Bitter koud was het toen wij
uit Rome vertrokken, maar de zon scheen
helder en belichtte het Romeinsche land
schap in zijn eeuwenoude stille schoonheid.
Toen kwamen de bergen, de uitloopers van
de Apennijnen, waarover .de moderne Ita
liaansche wegen zich in wijde bogen slinge
ren, zoodat voortdurend met hooge snelheid
gereden kan worden. En wij hadden haast:
Caikoen maakte zich bezorgd over mogelijke
sneeuw in de bergen, waarop nog altijd kans
was, en wilde zoo spoedig mogelijk, als het
kon nog voor het donker, de Adriatische kust
bereiken. Het is helaas niet gelukt, want 123
K.M. na ons vertrek uit Rome even voor Spo-
leto begonnen de eerste sneeuwvlokken te val
len, en weldra vleide een zware vacht van
sneeuw zich geruischloos op de bergen ne
der. Nog altijd reden wij zonder sneeuwket
tingen, haastig als wij waren om maar zoo
ver mogelijk bij daglicht te komen. Maar ten
slotte begonnen de wielen bij het klimmen
te slippen en hielden wij op een steile helling
stil om tenminste de achterwielen te verwis
selen voor de reservewielen die met sneeuw
kettingen gemonteerd waren Daarna was het
uit met den snellen vaart Eentonig en staag
viel de sneeuw, een droge vlokkige sneeuw,
die de wegen bedekte en het geheele land
schap overhuifde met wit. In de dorpen was
geen sterveling op straat en daarbuiten op
de wegen was geen leven te bekennen. Over
een tot bewegingloosheid verstarde wereld
zweefden de sneeuwvlokken hardnekkig naar
beneden, en hoopten zich op de wegen op tot
een witte bedekking van vele centimeters
hoogte waar de wielen langzaam doorheen
maalden. Somtijds streek een ijskoude wind
over deze witte wereld, die de sneeuw op een
hoop joeg, waaruit het groote gevaar dreig
de, dat de wagen zou vastraken. Voor ons uit
wisten wij dat de Roemeen Sontag reed met
ski's onder de wielen. Die had het goed,
maar hoe zou het gaan met de anderen, die
achter ons kwamen en overal nog hooger
sneeuw zouden vinden dan wij. Want onver
biddelijk dwarrelden de vlokken naar bene
den.
Verscheidene malen bleven wij bijna in een
sneeuwhoop steken, maar telkens wist onze
machtige motor den wagen er door heen te
sleepen. Een zucht van verademing ging door
den wagen toen eindelijk de Adriatische kust
was bereikt. Hier slagregende en stormde
het, de golven sloeg hoog van de zee op de
kust, maar het sneeuwde tenminste niet en
dat was alles wat wij verlangden. De
sneeuwkettingen werden afgenomen, en kt
noodweer werden de laatste 280 K M. naar
Padua afgelegd. Daar vonden wij den heer
Both, directeur der N.V. Nederlandadie Ford
Automobielfabriek, die van zijn belangstel»
ling voor de rijders blijk kwam geven en met
een aantal Italiaansche monteurs aanwezig
was, om zoo het noodig mocht wezen, hulp
te verleenen Toen echter successievelijk de
wagens een voor een binnen kwamen, bleek
alleen voor de rijders hulp noodig te wexen,
die zwaar verlangden naar een goeden maal
tijd, en sommigen ook naar een bed, om den
korten tijd die men in Padua over had, te
kunnen slapen. De heer Both had voor alles
gezorgd, zoodat de rijders weer geheel ver
kwikt vertrokken konden naar Ljubljana. Ver
schillende deelnemers echter kwamen niet in
Padua aan. Zij waren blijven steken in d«
sneeuw, en daaronder was ook een Neder-
landsche equipe, die van Fissette.
Mr. P. H. L. LAMBERTS HURRELBRINCK.
DE OVERHEID ALS STRIJDSTER
VOOR HET VEILIG
AUTOVERKEER.
„Veiligheidslaankenring" in
sommige Amerikaansche Staten
verplichtend gesteld. Keuring
van auto's van Regeeringswege.
De K.N.A.C. zendt ons een bijzonder be
langwekkend artikel, hetwelk werd ont-
leend aan het Amerikaansche tijdschrift
„Motor" van November 1934.
Het artikel handelt over een keuring van
in gebruik zijnde automobielen, welke dik
wijls tot in bijzonderheden doet denken aan
de veiligheidslaankeuring der K. N. A. C.,
zooals deze in het voorjaar en den zomer van
1934 in tal van Nederlandsche steden
heeft plaats gehad. In Amerika geschiedt de
keuring echter niet door particulier initia
tief maar deze wordt door de Overheid zelf
ter hand genomen. Bovendien is zij verplich
tend gesteld.
In zeven Amerikaansche Staten, het zijn
Delaware, Maine Maryland, Massachusetts,
New Hampshire, Pennsylvanië en Virginia,
wordt geëischt, dat alle motorvoertuigen
eens per jaar aan een inspectie worden on
derworpen, terwijl de eigenaars verplicht
zijn de geconstateerde gebreken te doen her
stellen.' In Maine, New Hampshire, Penn
sylvanië en Virginia is het zelfs eisch, dat
de keuring twee maal per jaar wordt ver
richt, terwijl Massachusetts in het begin
van 1935 eveneens hiertoe zal over
gaan. In Delaware worden de inspecties
verricht door vijf stations, die het eigendom
zijn van den Staat. Deze stations zijn ook
belast met de herkeuring van de automobie
len, die zich om het een of andere geconsta
teerde gebrek naar een reparateur moesten
begeven. De reparateur kan in dezen Staat
door den eigenaar van de automobiel zelf
worden uitgezocht.
In de andere zes staten wordt geïnspec
teerd door daartoe door de Regeering aan
gewezen herstellers. Deze inspectéeren vol
gens vastgestelde, uniforme instructies en
verrichten tevens de noodig gebleken repa
raties, tenzij de eigenaar van de automobiel
er de voorkeur aan geeft de herstelling door
een reparateur naar eigen keuze te doen uit-
voeren.
Volgens de jongste gegevens werden het
laatste jaar meer dan 3 millioen auto's en
trucks geïnspecteerd. Dit is 91 Vt pCt. van
het ingeschreven aantal.
De overigen waren klaarblijkelijk öf buiten
gebruik gesteld, buitenslands of om andere
redenen buiten het bereik van de inspecties.
5414 pCt. van deze drie millioen had een
gebrek aan de lichtinstallatie, 35 pCt. moest
worden herkeurd op de remmen, terwijl on
geveer 67 pCt. mede door andere oorzaken,
zooals een defect aan stuurwiel, ruitenwis-
scher, achteruitkijkspiegel, signaal e.d. moest
worden afgekeurd.
Wij teekenen hierbij aan, dat de K.N.A.C.
Veiligheidslaanresultaten met betrekking tot
deze cijfers de volgende uitkomsten oplever
den, welke met de Amerikaansche een merk
waardige overeenkomst te zien geven.
Van alle in Nederland in gebruik zijnde
automobielen onderwierp zich 12,2 pCt. aan
de vrijwillige keuring. 1)
40 pCt. van de door de K.N.A.C. gekeurde
automobielen had een gebrek aan de licht
installatie, 37 pCt. mankeerde het aan goede
remmen, terwijl 64 pCt. van het totaal aan
tal auto's werd afgekeurd.
De automobilisten blijken het van de keu
ring te verwachten heil te begrijpen. Met ge
noegen onderwerpen zij zich aan de inspec
tie. Ja, zelfs in de Staten, waar voor de keu
ring 50 dollarcents in rekening wordt ge
bracht, ondervindt men weinig of geen te
genwerking.
Alle Amerikaansche kranten hebben de
hieromschreven actie dan ook goedgekeurd
en toegejuicht en er voor gestreden, dat de
inspectie zich niet uitsluitend zou bepalen tot
het mechanisme van de automobiel, maar
zich bovendien zou uitstrekken tot een cam
pagne, ten doel hebbende het veiliger rijden
te bevorderen.
Bovendien behoeven de kosten voor den
Staat bij verplichte keuring niet hoog te zijn.
Men rekent zelfs, dat men in Delaware
(waar de keuring geschiedt na oproep per
briefkaart door den Staat) bij het verplicht
is thans:
15
12
3
0
3814
27
11
8
2
1
37—10
18
9
7
1
1
25—21
15
12
4
4
4
35—31
12
12
4
2
6
29—26
10
11
4
2
5
24—27
10
13
4
1
8
3343
9
15
3
3
9
23-46
9
10
3
2
5
23-29
8
11
0
10
12—32
2
14
8
4
2
38—20
20
14
7
4
3
38—30
18
15
6
5
4
28-34
17
14
6
3
5
37—32
15
13
6
2
5
35—24
14
13
6
2
5
34—33
14
14
6
1
7
41—44
13
12
5
2
5
29—30
12
12
2
6
4
22—30
10
13
0
12
21-46
1
Jecovttol levertraan weten>chappeli|k
de beste levertraan voor U en Uw kind.
novum
Verkrijgbaar bij apothekers en
drogisten f 075 per flacon.
Klerk „Een heer voor U, meneer. Hf] zegt, dat hg net ge-
helm van Uw succes wil weten."
Directeur van bPdenkelUke maatschappij „Goeie hemel, to
hij van de pers al van de gortig ^Pa^slng Qjjpw).