b Spoct Doodelijke ongevallen in de mijnen. Nederland steekt zeer gunstig bij andere landen af. Het jaar 1934 een laagterecord. „VEENDAMWEER REISVAARDIG, Zal zij de „Mohawk" vervangen'7 NA DE SLUITING VAN „TRIANON Waarheid en fantasie over andere zaken. DONKER AMSTERDAM, DE VERDACHTE GEMEENTE AMBTENAREN, In vrijheid gesteld. NOTARIS FAILLIET VERKLAARD. INKRIMPING BEDRIJF KON. HOLL. LLOYD. Ontslag voor 200 man personeel. UITSLUITING VAN STEUN WEGENS NIET-GEOROANISEERD ZIJN. DE BRAND TE 's-GRAVENHAGE. RECLAME IN DE TRAM. braak. Het O M eischte tegen twee der verdachten anderhalf jaar gevangenis straf met al.rek van preventief en tegen de twee anderen (twee broers) twee en een half jaar gevangenisstraf. De rechtbanlC te Haarlem veroordeel le gisteren een der verdachten tot een jaar gevangenisstraf en gelestle :un psychiatrisch onderzoek naar de geestes- ve-mogens van den tweede; de beide broeders werden vrijgesproken. Zoo nu en dan bevatten de bladen een simpel berichtje, meldende dat een mijn werker aan de kwade kansen van zijn te- roep is ten offer gevallen. Dezer dagen viel wederom een doodelijk mijnongeval te melden. Dergelijke ongevallen zijn vrij zeldzaam vooral in de Nederlandsche mijnen. Het beroep van mijnwerkers is gevaarlijk, doch door allerlei veiligheidsmaatregelen worden de arbeiders zooveel als mogelijk is, be schermd en het is een verblijdend verschijn sel, dat Nederland daarbij vooraan staat. De veiligheid wordt er niet opgeofferd aan het streven om de productie te vergrooten. Integendeel: niettegenstaande de totale productie der Nederlandsche mijnindustrie steeg van 8.8 millioen ton in 1926 tot 12.5 millioen ton in 1933, daalde het aantal doodelijke ongevallen ondergronds van 30 in 1926 tot 23 in 1933. Vergelijking met andere landen geeft een voor Nederland zeer gunstig beeld te zien. Per 1000 arbeiders bedroeg het aantal on- dergrondsche doodelijke ongevallen over 1933 in Nederland 0.95, in Pruisen 1.28, in België 1.16, in Frankrijk 0.88, in Groot- Britannië 1.21 en in de Vereenigde Staten 1.98. Daarbij moet men in het oog houden, dat in België en Frankrijk de kolenlagen mee- rendeels veel gunstiger liggen dan in Lim burg en dat daar veel oudere mijnen zijn, waarin een geroutineerde bevolking reeds van ouder op ouder werk vindt. In Neder land daarentegen dateert alhoewel men aanneemt, dat bij Kerkrade de oudste kolen mijn van Europa gevonden wordt, die reeds omstreeks het jaar 1100 door kloosterlingen in exploitatie werd gebracht het eigenlij ke moderne mijnbedrijf eerst van omstreeks 1900. Ongevallen in 1934. Wij hebben ook de beschikking gekregen over de nog niet gepubliceerde cijfers van 1934, die natuurlijk wegens gebrek aan ge gevens niet met het buitenland vergelijk baar zijn. Daaruit blijkt dat het afgeloopen jaar een laagte-record te zien geeft. Men kan dan ook gerust zeggen, dat in de Ne derlandsche mijnen 'n grooter veiligheid be staat, dan waar ook ter wereld. Het volgen de staatje laat het aantal doodelijke ondergrondsche ongevallen zien over de jaren 1932,1933 en 1934 in de verschillende staats- en particuliere mijnen: 1932 1933 1934 Staatsmijn Wilhelmina 3 1 3 Staatsmijn Emma 1 8 -- Staatsmijn Hendrik 2 1 3 Staatsmijn Maurits 5 2 1 Orane Nassau mijn 12--- Oranje Nassau mijn II -- 3 Oranje Nassau mijn III 1 3 1 Oranje Nassau mijn IV 2 3 Mijn Laura -- 1 1 Mijn Julia 1 1 1 Domaniale mijn 1 -- 3 Mijn Willem Sophia 1 Tegenover een totaal van 19 in 1932 en 23 in 1933, staat dus een .totaal van 16 in 1934. Er werken in totaal op 31 December 1934 in de mijnen 30.062 arbeiders, het geen 2.709 minder is dan het jaar daar voor. Per 1000 arbeiders daalde het aantal doodelijke ongevallen van 0.95 in 1933 tot 0.53 in 1934, een cijfer dat nog nergens be reikt is. Natuurlijk is het streven er op gericht in dezen het absolute nulpunt te bereiken. Sommige ongevallen zijn echter aan eigen of anderer onvoorzichtigheid te wijten, Daartegen vermogen de beste veiligheids maatregelen weinig. Het beroep van mijn werker blijft ondanks alles gevaarlijk. De „Veendam" van de Holland Amerikalijn, die dezen winter niet heeft gevaren, wordt gereed gemaakt voor de uitreis. Op 6 Maart vaart het schip af naar New York. Er is sprake van dat de Ward line die var New York op Havana vaart en die de „Mohawk" en de Morro Castle" heeft verloren de „Veendam" zal charteren voor den dienst New York Havana. De „Veendam" en ook andt re schepen van de H A. L. ondernemen rij geregelde cruises van New York naar Havana voor toeristen. Een vasten dienst onderhouden zij echter niet. De kortgeleden te Amsterdam gehou den vergadering van „Horecaf", welke op den noodtoestand, waarin het café- n restaurantbedrijf door de tijdsom standigheden en de zware lasten, die op dit bedrijf drukken, in het algemeen verkeert, een sche licht heeft geworpen alsmede de daarna gevolgde sluiting v^n het bekende café-restaurant ,/Uianon" aan het Leidscheplein, heb ben uiteraard op een groot deel van het publiek een diepen indruk gemaakt; zóó zelfs dat in breede kringen deze gebeur tenissen het gesprek van den dag zijn. Zooals te begrijpen valt, hebben dienten gevolge verhalen de ronde gedaan van bepaald alarmeeienden aard; ve^ba en. waarbij de namen genoemd werden van vele groote en kleinere zaken op dit ge bied, waarvan de sluiting op handen of reeds geschied zou zijn. Met dat al is het een feit dat deze verhalen niet ge heel op rekening van de fantasie der spraakmakende gemeente geschreven kunnen worden. Zoo heeft het bekende iCöiaurant „Bagatelle" aan het waarvan de opening yan betrekkelijk nog recenten datum is April van het vorig jaar zijn deuren moeten sluiten, welk lot ook de winkelzaak van deze onderneming bedreigt. V1„„ Het café-restaurant „Louis X\ I op den hoek van do Reguliersbreedstraat en het Rembrandtsplein is failliet gegaan. Pogingen worden in het werk gesteld om voor deze zaak een reorganisatie tot stand te brengen, welke een verdere exploitatie, met aanpassing aan de ge wijzigde economische omstandigheden, mogelijk zal maken. Bekend is ook dat „Het Wijnvat" aan het Rembrandts plein, dat zich jarenlang in de belang stelling van het publiek heeft mogen verheugen, den strijd om het bestaan heeft moeten opgeven. Volkomen bezijden de waarheid zijn echter de geruchten dat, om ons tot deze twee groote zaken te bepalen, de café-restaurants „La Reserve" en „De Kroon" aan het Rembrandtsplein hun deuren gaan sluiten. Wij hebben ons tot de directies van deze ondernemingen gewend en werden van deze zijtls ge machtigd elk gerucht dienaangaande ten stelligste tegen te spreken. Het behoeft uiteraard geen betoog dat de versprei ding van dergelijke onjuiste geruchten voor de betrokken zaken buitengewoon onaangenaam is, zoodat een aanmaning tot het betrachten van de noodige voor zichtigheid ten deze niet overbodig lijkt. Men kan de crisis ook te zwart maken In den nacht van Donderdag op Vrij dag te omstreeks 1 uur bevonden zich op den Nieuwendijk te Amsterdam twee mariniers die werden lastig gevallen door eenige personen uit donker Am sterdam, die provoceerend optraden. Een der lieden, die al dikwijls moeilijkneden met de politie heeft gehad noodigde de mariniers uit „even mee in een steegje te gaan", waarin hij hem dan wel zou „vloeren". Op eenigen afstand bevonden zich een paar agenten, die het geval met belang stelling gadesloegen, doch op dat oogen- blik nog geen termen aanwezig achtten om in te grijpen. Een agent wilde den uitdager uit het groepje verwij ieren doch een kameraad van den belhamel volgde den agent, waardoor een der ma riniers den indruk kreeg, dat de agent van achteren zou worden aangevallen. Hij gaf den bewusten persoon derhalve een klap welke zoo hard aankwam, dat de man tegen den grond terecht kwam en bewusteloos bleef liggen. Voor de zekerheid werd de G. G. en G D gewaar schuwd die den man hielp, waarna deze oo eigen gelegenheid naar huis kon gaan. De mariniers zijn voor nader on derzoek meegenomen naar het politie bureau Warmoesstraat waar de toe dracht der zaak is komen vast te staan, waarna zij in vrijheid werden zgesteld. Naar wij vernemen zijn de drie personen te Amsterdam, de twee gemeenteambtenaren en de sla ger die gistermorgen, verdacht van corruptie zijn gearresteerd, na een ?eer uitvoerig en lang- rig verhoor gisternamiddag in vrijheid gesteld. Men verzoekt ons nog mede te deelen, dat de gemeente ambtenaar P, vroeger chef van de Keuken voor Kindervoe ding, die gistermiddag is gearresteerd, niet gepensionneerd was, maar onge veer een half jaar geleden uit den dienst verwijderd wegens misdragingen. BEZOLDIGING BESTUURSLEDEN VAN INSTELLINGEN VAN WELDADIGHEID. Ministerieel schrijven aan de gemeentebesturen. De minister van binnenlandsche zaken heeft betreffende de bezoldiging van be stuursleden van instellingen van philantro- heid en dergelijke een circulaire aan de ge meentebesturen doen toekomen. Naar de meening van den minister dient het beginsel voorop te blijven staan, dat be stuursleden van instellingen van phitantro- pischen en sociaal-hygiënischen aard hun functie zonder vergoeding behooren te ver richten Hij voegt hier echter terstond aan toe, dat gewaakt dient te worden tegen de voorstelling als zou, wanneer in een bepaald geval wel honorarium zou worden genoten, dit steeds verkeerd zijn. Doeltreffende bestrijding van misstanden kan slechts plaats hebben indien het geval voor geval individueel wordt onderzocht. De instellingen, welke de aandacht vra gen, kunnen worden onderscheiden in onder staande drie groepen n.1.: 1. instellingen welke overheidssubsidie ontvangen; 2. instel lingen, welke openbare inzamelingen van gvlden houden; 3 andere instellingen, ar. 1 Wanneer aan een gemeentebestuur sub sidie wordt verzocht, acht de minister het gewenscht, dat dit college na nauwgezet on derzoek met inachtneming van de in de cir culaire aangegeven richtlijnen en rekeniii" noudende met de bijzondere omstandigheden van ieder concreet geval zijn beslissing neemt. ad 2 Ten aanzien van deze groep biedt het yereischte van toestemming ingevolge art 15 der armenwet of ingevolge plaatselijke verordening B. en W. de gelegenheid om zich van het in deze circulaire behandelde punt rekenschap te geven. De gemeentebesturen zullen zich ten dezen niet zelden voor een zeer moeilijken beslis- sincr gesteld zien. Eenerzijds is er de verantwoordelijkheid tegenover het publiek, anderzijds moet de noodige voorzichtigheid betracht worden om niet de belangen der betrokken instellingen en daardoor het algemeen belang te schaden Eenheid is den aan te leggen maatstaf is ook oo dit punt ten zeerste gewensent. In het bijzonder dient voorkomen te wor den, dat ten aanzien van landelijke vereeni- gingen, welke in meer dan een gemeente openbare inzamelingen houden door het ge meentebestuur niet hetzelfden criterium wordt gesteld. ad 3. Tenslotte zijn er tal van instellingen van den meest uiteenloopenden aard, welke noch subsidie ontvangen, noch door collecte of loterij gelden krijgen, maar die toch op eenigerlei wijze een beroep doen op de pu blieke weldadigheid, b.v. door het rondzen den van circulairs, het aanbieden van aan- teekenlijsten en het werven van contri- bueerende leden. Aangezien van de gevallen, waarin aan leiding bestaat voor ingrijpen van de zijde van de politie of justitie wijst de minister op de functie, welke ook ten aanz'en van deze groep de armenraden kunnen vervullen. Als centrale van het Maatschappelijk Hulpbe toon in de groote gemeenten beschikken zij over de feitelijke gegeven om de gestie der instellingen te beoordeelen en zijn zij de aan gewezen instanties om met de besturen der instellingen vertrouwelijk de verbeteringen, welke op dit gebied wenschelijk of mogelijk zijn te bespreken. De rechtbank te Leeuwarden heeft gisteren failliet verklaard den notaris A. F. te Langweer. Deze gebeurtenis heeft ook in de om liggende gemeenten vrij wat opschudding veroorzaakt, niet het minst doordat ver schillenden aanzienlijke bedragen onder het beheer van den betreffenden notaris hadden gesteld. Reeds eenige dagen ge leden deden geruchten de ronde, dat de zaken van F. er niet goed voor stonden. Loor het optreden van één der schuld- eischers is thans het faillissement tot st nd gekomen. Hoewel nog niet precies kan worden vastgesteld, hoe groot het tekort i6. heeft men grond om te vermoeden, dat het zeer aanzienlijk zal zijn. Naar wij vernemen is binnenkort een belangrijke inkrimping van het bedrijf van den Kon. Hollandschen Lloyd te Amsterdam te verwachten. Zooals bekend is het passagiersver voer reeds eenigen tijd stopgezet, zoodat deze maatschappij thans al leen nog vrachtschepen in de vaart heeft. Donderdag is aan het geheele per soneel van den Kon. Holl. Llyod bij rondschrijven medegedeeld, dat de directie tot haar leedwezen door om standigheden gedwongen is, het be drijf zeer aanzienlijk in te krimpen en als direct gevolg daarvan het overgroote deel van het varend en kantoorpersoneel in de naaste toe komst te ontslaan. In verband met de inkrimping^ van het be drijf van den Kon. Holl. Lloyd vernemen wij nog nader, dat het besluit daartoe genomen is in overleg en na besprekingen met de be voegde autoriteiten in Den Haag. Nog Woensdag heeft te Den Haag een bespreking plaats gehad, welke tot direct gevolg heeft gehad het besluit van de directie van den Kon. Holl. Lloyd om het reeds vermelde schrijven aan het personeel te richten. Het ligt in de bedoeling, dat tusschen Am sterdam en Zuid-Amerika op bescheiden schaal een vrachtdienst zal worden gehand haafd, waarvoor concentratie en reorganisa tie van het bedrijf van den Kon. Holl. Lloyd noodig is. De regeering wenscht, dat hanó having van den dienst en inkrimping van he' bedrijf op zoodanige wijze geschieden, dat er samenwerking bestaat tusschen Rotterdam en Amsterdam. Tenslotte vernemen wij nog, dat door hef aangekondigde ontslag waarschijnlijk onge veer 200 leden van het personeel van den Kon. Holl. Lloyd zullen worden getroffen. DAGBLAD GEDAGVAARD. De heer Barmat heeft voor de derde maal „De Telegraaf" met toestemming van den president der Rechtbank op korten termijn doen dagvaarden. De vordering is thans er op gebaseerd, dat het blad bij de vermelding van het vonnis, in een vorig iproces ten na- deele van het 'blad uitgesproken, als „head line op voor hem beleedigende wijze had vermeld, dat de Rechtbank de reputatie van Barmat algemeen bekend achtte, terwijl het vonnis deze bewering niet inhield, doch op dit punt slechts de meening van het blad weergaf. DE BEZOLDIGING VAN DE LEDEN VAN GED. STATEN VAN NOORDHOLLAND. De Kroon wenscht, dat de bezoldiging in den grondslag wordt herzien. a?n Kt'1 is fdkuring onthouden h^u J v?n de Staten van Noord- holland, strekkende tot verlaging van de be- zold.ging van de ieden van Ged. Staten UnriO% Va" hefiin*' mct ingang van 1 jan 19.J5, van een pensioenpremie aad 19 pet. hunner jaarwedden, zulks onder geliik tijdige intrekking van de besluiten tot toe- S!"fnava"een twteüjke korting op hun oe- zold ging Overwogen ,s hierbij, dat dit be m !2"n hoe,t de tijdelijke korting ad lü pet. om te zetten in een blijvende verla ging. doch dat dit doel door middel van een heffing eenei pensioenpremie niet volkomen zal worden bereikt aangezien hieibii de grondslag der wedde intact blijft. Daar in verband met het voortduren van de ongunstige economische toestanden de bezoldiging niet slechts dienen te worden verminderd, maar bovendien in den grond slag dienen te worden aangetast, kan aan het besluit geen goedkeuring worden ver leend. Vragen van den heer Van Dis. De heer Van Dis heeft aan den minister van sociale zaken de volgende vragen ge steld 1. Is het den minister bekend, dat door den raad der gemeente Poortvhet besloten is om aan enkele werkloozen van het tijdstip der uitkeering uit de werkloczenkas in Decem ber 1935 af, geen steun meer uit te keeren, uioIUiuu ui >|oo jep 'jojsiuiiu ap )3ay\\ z omdat zij ongeorganiseerd zijn? S"eun onthouden wordt aan ongeorganiseer de werkloozen? 3. Is de minister niet van oordeel, dat zulk een indirecte dwang tot het zich aan sluiten bij een vakorganisatie in strijd is met de Rijksregeling in zake de steunver leening? 4. Wil de minister bevorderen, dat de uit sluiting van steun wegens het niet-georga- niseerd zijn, wordt opgeheven? Het lijk van den vermisten timmerman gevonden. Gistermiddag is onder de pumhoopen van de j.L Vrijdag uitgebrande fabriek van de firma Van Straten en Boon in de Waaldorp straat in Den Haag het totaal verkoolde lijk gevonden van den 74-jarigen timmerman K. die sedert den dag van den brand werd vermist en omtrent wien men vermoedde, dat hij in het brandende gebouw, waar men hem kort voor den brand had gezien, om het leven was gekomen. Het lijk is ter beschikking van de familie gesteld en naar de woning van het slacht offer gebracht. Het bestuur van den Nederl. Bond van Luxe-Verhuur en Taxi-auto-ondernemers heeft een schrijven gericht aan den dir. van van de R.E.T. R.'dam naar aanleiding van de door hem gevoerde reclame ten einde het publiek te waarschuwen om met een auto te riiden. Door een dergelijke reclame, al dus het schrijven, van een door de gemeente gefinanceerde onderneming worden wij als bonafide autoverhuurders op oneerlijke wij ze in onze zaken beconcurreerd. KORTE BERICHTEN. In een speciale, voltallige raadszit ting nam gisteravond de gemeenteraad van Oldenzaal afscheid van zijn schei denden voorzitter, den heer N. X. Th. M. V «s de Waélsinds Februari 1893 burge meester dier gemeente, ean wien met ingang van 1 Februari op zijn verziek eervol ontslag uit zijn ambt is verleend. STEUN AAN INTELLECTUEEL EN. Het Nationaal Comité voor arbeid aan werklooze intellectueelen schrijft ons: Het Comité voor Arbeid aan werklooze Intellectueelen, gevestigd Koningskade 22 te den Haag, heeft een Winterboek uitgegeven, om uit de opbrengst hiervan de met den dag stijgende kosten van zijn arbeid voor de werklooze Intellectueelen te kunnen bestrij den. Uit het voorwoord, dat van de hand is van den voorzitter van het Comité, den Luite nant-Generaal b. d. H. A. Seyffardt, citeeren wij: „Er is een ontstellende groep van Neder landers, die op andere wijze te weten zon der steun willen geholpen worden. Het zijn de werklooze Intellectueelen". „Om deze groep de helpende hand te bie den heeft ons Comité zich gevormd. Zij moeten geholpen om hun kennis, hun aan leg, hun werkkracht weer productief te ma- ken voor zichzelf en voor de maatschappij" „Helpt dus, Nederlanders, aanvankelijk door het koopen van ons Winterboek, zoo mogelijk ook door giften en tenslotte ook met Uw verstand, maar vooral daarbij ook met Uw hart". Talrijke zeer bekende schrijfsters en schrij- vers hebben aan de samenstelling van dit Winterboek medegewerkt. Stuur de aanbieders van het Winterboek niet onvernchterzake Uw deur voorbij. Als ge moet bezuinigen en wie moet dat te genwoordig niet doe het dan niet op iets, wat zoo bij uitstek de kern van het maat schappelijk vraagstuk raakt, als de hulp aan de werklooze Intellectueelen, die reeds te lang aan hun lot zijn overgelaten Automobilisme. DE RALLYE MONTE CARLO. LyonMoiiie Caï(0 Nu lag de laatste etappe, waarin zich no twee controles (Avignon en Brignolles) vonden, voor den boeg. Nog één enkeb nacht, en den volgenden morgen zou C? einddoel bereikt zijn. Het was een kostelijk nacht, een heldere manehemel vol sterren «n geen spoor van dien gevreesden mist. die zo» vaak in winternachten door het Rhönedai zweeft. De wegen waren bovendien <jr a zonder ijzel of sneeuw, zoodat onder derD? lijke omstandigheden het gemiddelde van 5n een kleinigheid wordt. Ondanks eenig onthoud, veroorzaakt door het zoeken va den weg door Lyon, hadden w ij in het eeriiü uur al meer dan 70 K.M afgelegd, zood,» wij verder in volle gemoedsrust doorrolden naar het einddoel Slapende stadje» 2<(0ajL Vienne, Valence, Montélimar reden wij door en donkere dorpjes, waarin geen licht J' geen leven te bespeuren viel. Heel veel vrachtwagens kwamen wij tegen, van die kolossale gevaarten, die in enorme tankj de wijn van het Zuiden naar Parijs breng» Die groote lichten, die vaak niet gjjBUj werden, waren hinderlijk, maar dan ric|m„ degeen van ons die naast den bestuurder jai rnaar even den feilen stralenbundel van on zoeklicht op de oogen van den halsstarrW camionbestuurder, en de lichten wejE! oo.irenbl ikkelijk gedoofd. Zoo reden wij door naar Avignon, m» net de laatste deelnemers uit het Noord» aan het vertrekken waren, en wij ons spoedig weer alleen bevonden met ons klein familie, groepje uit Palermo. Dk roezemoezige druL te van de Lyonsche controle, waarin wij oo! gingen als anonymi in een menigte en wji elkaar verloren, was verdwenen: wij wann weer onder ons, onze eigen menachen oit Sicilië, zooals wij vier dagen en vier nachten lai.g tezamen geleefd hadden in Italië en in Joego-Slavië of in Oostenrijk. Hoe teer en liefelijk droomde de wijde, trocstelooze vlakte van de door de zon ver schroeide en verbrande Provence onder het diffuse maanlicht Als schimmen die hun armen omhoog steken, traden de platanen langs den weg met hunne kale takken uit de door maanlicht donkerblauw gekleurde duis ternis naar voren. Rustig zoemde de acht cylinder, de lichten brandden fel, koplampen zoeklichten, alles was opgestoken, wij reden als in een verlicht tooverpaleis door de in- mense in duisternis gehulde vlakte, met de rustige zekerheid ons einddoel te bereiken. Te Brignolles, de laatste controle, kwamen een voor voor een de deelnemers van ons kleine Palermo-troepje binnen rollen. Daar stond waarachtig weer een Ford-agent, uit Parijs overgekomen, ons met een paar mon teurs op te wachten. Maar er was niets aan onzen wagen, evenmin als aan de Fords van Vroom of Polis, van Taets van roerongen, Mme Marinovitch, Sontag of Stenleldt Kan sen te doen. In een klein cafétje dronken wij rondom een brandende potkachel een kop koffie, rookten sigaretten, en toen drukten wij elkaar de hand good luck de laat ste 158 K.M. naar Monte Carlo werden aanvaard. Calkoen zou dit laatste gedeelte rijden, ik zette mij naast hem, en toen reden wij weg naar den morgenstond en naar de warmte van het Zuiden. De duisternis begon lang zamerhand te verbleeken, de sterren twinkel den niet meer zoo lustig en ook de maan scheen vermoeid over een langzaam duide lijker wordende wereld heen te zien. *ose en gele strepen vertoonden zich aan den hori zon, in de verte kleurde de gezichtseinder zich als met saffraan, en eensklaps scheurde de hemel zich open en wierp de zon haar eerste stralen over de Esterel, het bergland schap dat bns nog van de Azuren Kust scheidde Boven op den top van een berg zagen wij haar voor het eerst, de blauwe zee even maar, een smalle strook als een lachend oog, dat wenkte en lokte om te komentoen waren. W'J weer midden in de bergen, maar wij wisten het: de kust was vlakbij, er fffl kwartier later reden wij Cannes binnen. Hier begon de bewoonde wereld, de luxe-route langs de kust een 50 K.M. tot aan Montf Carlo toe. „En was je niet blij, toen het afgeloopen was? is de vraag, die ieder Rallye rij der zich meermalen hoort stellen. Ik wil die vraag nu eens voor al beant woorden, en weet dat ik daarmede de gevoe lens van zoo goed als alle Rallye-rijders vertolk. Ie Cannes was de Rallye voor ons afge loopen, daar kwamen wij weer in de be schaafde wereld, waarin wij over een uur met beide beenen zouden staan. En bij die ge dachte daalde in ons allen die stille wee moed, die de luxe droefheid der gelukkigen is. Vier dagen en vier nachten lang hadden wii geleefd als vrije, aan geen maatschappe lijken regel of orde gebonden zwervers. Als wij honger hadden gevoeld, hadden wij de hand uitgestrekt naar den etensbak en in den miin m™H°ei!eri als naar ^ven Baat z°udt U dan nemen ek van de kinderkamer willen mee- maar Slem®' b°Ven' kindJe' le moet het Mlf „O, nee Grootmoeder, lk heb het niet zo* erg noodig." (Humorist). ri i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10