b
Spoct
Doodelijke ongevallen
in de mijnen.
Nederland steekt zeer gunstig bij
andere landen af.
Het jaar 1934 een laagterecord.
„VEENDAMWEER REISVAARDIG,
Zal zij de „Mohawk" vervangen'7
NA DE SLUITING VAN „TRIANON
Waarheid en fantasie over
andere zaken.
DONKER AMSTERDAM,
DE VERDACHTE GEMEENTE
AMBTENAREN,
In vrijheid gesteld.
NOTARIS FAILLIET VERKLAARD.
INKRIMPING BEDRIJF
KON. HOLL. LLOYD.
Ontslag voor 200 man personeel.
UITSLUITING VAN STEUN WEGENS
NIET-GEOROANISEERD ZIJN.
DE BRAND TE 's-GRAVENHAGE.
RECLAME IN DE TRAM.
braak. Het O M eischte tegen twee der
verdachten anderhalf jaar gevangenis
straf met al.rek van preventief en tegen
de twee anderen (twee broers) twee en
een half jaar gevangenisstraf.
De rechtbanlC te Haarlem veroordeel le
gisteren een der verdachten tot een
jaar gevangenisstraf en gelestle :un
psychiatrisch onderzoek naar de geestes-
ve-mogens van den tweede; de beide
broeders werden vrijgesproken.
Zoo nu en dan bevatten de bladen een
simpel berichtje, meldende dat een mijn
werker aan de kwade kansen van zijn te-
roep is ten offer gevallen. Dezer dagen viel
wederom een doodelijk mijnongeval te
melden.
Dergelijke ongevallen zijn vrij zeldzaam
vooral in de Nederlandsche mijnen. Het
beroep van mijnwerkers is gevaarlijk, doch
door allerlei veiligheidsmaatregelen worden
de arbeiders zooveel als mogelijk is, be
schermd en het is een verblijdend verschijn
sel, dat Nederland daarbij vooraan staat.
De veiligheid wordt er niet opgeofferd aan
het streven om de productie te vergrooten.
Integendeel: niettegenstaande de totale
productie der Nederlandsche mijnindustrie
steeg van 8.8 millioen ton in 1926 tot 12.5
millioen ton in 1933, daalde het aantal
doodelijke ongevallen ondergronds van 30
in 1926 tot 23 in 1933.
Vergelijking met andere landen geeft een
voor Nederland zeer gunstig beeld te zien.
Per 1000 arbeiders bedroeg het aantal on-
dergrondsche doodelijke ongevallen over
1933 in Nederland 0.95, in Pruisen 1.28,
in België 1.16, in Frankrijk 0.88, in Groot-
Britannië 1.21 en in de Vereenigde Staten
1.98.
Daarbij moet men in het oog houden, dat
in België en Frankrijk de kolenlagen mee-
rendeels veel gunstiger liggen dan in Lim
burg en dat daar veel oudere mijnen zijn,
waarin een geroutineerde bevolking reeds
van ouder op ouder werk vindt. In Neder
land daarentegen dateert alhoewel men
aanneemt, dat bij Kerkrade de oudste kolen
mijn van Europa gevonden wordt, die reeds
omstreeks het jaar 1100 door kloosterlingen
in exploitatie werd gebracht het eigenlij
ke moderne mijnbedrijf eerst van omstreeks
1900.
Ongevallen in 1934.
Wij hebben ook de beschikking gekregen
over de nog niet gepubliceerde cijfers van
1934, die natuurlijk wegens gebrek aan ge
gevens niet met het buitenland vergelijk
baar zijn. Daaruit blijkt dat het afgeloopen
jaar een laagte-record te zien geeft. Men
kan dan ook gerust zeggen, dat in de Ne
derlandsche mijnen 'n grooter veiligheid be
staat, dan waar ook ter wereld. Het volgen
de staatje laat het aantal doodelijke
ondergrondsche ongevallen zien over de
jaren 1932,1933 en 1934 in de verschillende
staats- en particuliere mijnen:
1932 1933 1934
Staatsmijn Wilhelmina 3 1 3
Staatsmijn Emma 1 8 --
Staatsmijn Hendrik 2 1 3
Staatsmijn Maurits 5 2 1
Orane Nassau mijn 12---
Oranje Nassau mijn II -- 3
Oranje Nassau mijn III 1 3 1
Oranje Nassau mijn IV 2 3
Mijn Laura -- 1 1
Mijn Julia 1 1 1
Domaniale mijn 1 -- 3
Mijn Willem Sophia 1
Tegenover een totaal van 19 in 1932 en
23 in 1933, staat dus een .totaal van 16 in
1934. Er werken in totaal op 31 December
1934 in de mijnen 30.062 arbeiders, het
geen 2.709 minder is dan het jaar daar
voor.
Per 1000 arbeiders daalde het aantal
doodelijke ongevallen van 0.95 in 1933 tot
0.53 in 1934, een cijfer dat nog nergens be
reikt is.
Natuurlijk is het streven er op gericht in
dezen het absolute nulpunt te bereiken.
Sommige ongevallen zijn echter aan eigen
of anderer onvoorzichtigheid te wijten,
Daartegen vermogen de beste veiligheids
maatregelen weinig. Het beroep van mijn
werker blijft ondanks alles gevaarlijk.
De „Veendam" van de Holland
Amerikalijn, die dezen winter niet heeft
gevaren, wordt gereed gemaakt voor de
uitreis. Op 6 Maart vaart het schip af
naar New York. Er is sprake van dat de
Ward line die var New York op Havana
vaart en die de „Mohawk" en de Morro
Castle" heeft verloren de „Veendam"
zal charteren voor den dienst New York
Havana. De „Veendam" en ook andt re
schepen van de H A. L. ondernemen rij
geregelde cruises van New York naar
Havana voor toeristen. Een vasten dienst
onderhouden zij echter niet.
De kortgeleden te Amsterdam gehou
den vergadering van „Horecaf", welke
op den noodtoestand, waarin het café-
n restaurantbedrijf door de tijdsom
standigheden en de zware lasten, die op
dit bedrijf drukken, in het algemeen
verkeert, een sche licht heeft geworpen
alsmede de daarna gevolgde sluiting
v^n het bekende café-restaurant
,/Uianon" aan het Leidscheplein, heb
ben uiteraard op een groot deel van het
publiek een diepen indruk gemaakt; zóó
zelfs dat in breede kringen deze gebeur
tenissen het gesprek van den dag zijn.
Zooals te begrijpen valt, hebben dienten
gevolge verhalen de ronde gedaan van
bepaald alarmeeienden aard; ve^ba en.
waarbij de namen genoemd werden van
vele groote en kleinere zaken op dit ge
bied, waarvan de sluiting op handen of
reeds geschied zou zijn. Met dat al is
het een feit dat deze verhalen niet ge
heel op rekening van de fantasie der
spraakmakende gemeente geschreven
kunnen worden. Zoo heeft het bekende
iCöiaurant „Bagatelle" aan het
waarvan de opening yan betrekkelijk
nog recenten datum is April van het
vorig jaar zijn deuren moeten sluiten,
welk lot ook de winkelzaak van deze
onderneming bedreigt. V1„„
Het café-restaurant „Louis X\ I op
den hoek van do Reguliersbreedstraat en
het Rembrandtsplein is failliet gegaan.
Pogingen worden in het werk gesteld
om voor deze zaak een reorganisatie tot
stand te brengen, welke een verdere
exploitatie, met aanpassing aan de ge
wijzigde economische omstandigheden,
mogelijk zal maken. Bekend is ook dat
„Het Wijnvat" aan het Rembrandts
plein, dat zich jarenlang in de belang
stelling van het publiek heeft mogen
verheugen, den strijd om het bestaan
heeft moeten opgeven.
Volkomen bezijden de waarheid zijn
echter de geruchten dat, om ons tot
deze twee groote zaken te bepalen, de
café-restaurants „La Reserve" en „De
Kroon" aan het Rembrandtsplein hun
deuren gaan sluiten. Wij hebben ons
tot de directies van deze ondernemingen
gewend en werden van deze zijtls ge
machtigd elk gerucht dienaangaande ten
stelligste tegen te spreken. Het behoeft
uiteraard geen betoog dat de versprei
ding van dergelijke onjuiste geruchten
voor de betrokken zaken buitengewoon
onaangenaam is, zoodat een aanmaning
tot het betrachten van de noodige voor
zichtigheid ten deze niet overbodig
lijkt. Men kan de crisis ook te zwart
maken
In den nacht van Donderdag op Vrij
dag te omstreeks 1 uur bevonden zich
op den Nieuwendijk te Amsterdam twee
mariniers die werden lastig gevallen
door eenige personen uit donker Am
sterdam, die provoceerend optraden. Een
der lieden, die al dikwijls moeilijkneden
met de politie heeft gehad noodigde de
mariniers uit „even mee in een steegje
te gaan", waarin hij hem dan wel zou
„vloeren".
Op eenigen afstand bevonden zich een
paar agenten, die het geval met belang
stelling gadesloegen, doch op dat oogen-
blik nog geen termen aanwezig achtten
om in te grijpen. Een agent wilde den
uitdager uit het groepje verwij ieren
doch een kameraad van den belhamel
volgde den agent, waardoor een der ma
riniers den indruk kreeg, dat de agent
van achteren zou worden aangevallen.
Hij gaf den bewusten persoon derhalve
een klap welke zoo hard aankwam, dat
de man tegen den grond terecht kwam
en bewusteloos bleef liggen. Voor de
zekerheid werd de G. G. en G D gewaar
schuwd die den man hielp, waarna deze
oo eigen gelegenheid naar huis kon
gaan. De mariniers zijn voor nader on
derzoek meegenomen naar het politie
bureau Warmoesstraat waar de toe
dracht der zaak is komen vast te staan,
waarna zij in vrijheid werden zgesteld.
Naar wij vernemen zijn de drie
personen te Amsterdam, de twee
gemeenteambtenaren en de sla
ger die gistermorgen, verdacht
van corruptie zijn gearresteerd,
na een ?eer uitvoerig en lang-
rig verhoor gisternamiddag in
vrijheid gesteld.
Men verzoekt ons nog mede te deelen,
dat de gemeente ambtenaar P, vroeger
chef van de Keuken voor Kindervoe
ding, die gistermiddag is gearresteerd,
niet gepensionneerd was, maar onge
veer een half jaar geleden uit den dienst
verwijderd wegens misdragingen.
BEZOLDIGING BESTUURSLEDEN
VAN INSTELLINGEN VAN
WELDADIGHEID.
Ministerieel schrijven aan de
gemeentebesturen.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft betreffende de bezoldiging van be
stuursleden van instellingen van philantro-
heid en dergelijke een circulaire aan de ge
meentebesturen doen toekomen.
Naar de meening van den minister dient
het beginsel voorop te blijven staan, dat be
stuursleden van instellingen van phitantro-
pischen en sociaal-hygiënischen aard hun
functie zonder vergoeding behooren te ver
richten Hij voegt hier echter terstond aan
toe, dat gewaakt dient te worden tegen de
voorstelling als zou, wanneer in een bepaald
geval wel honorarium zou worden genoten,
dit steeds verkeerd zijn.
Doeltreffende bestrijding van misstanden
kan slechts plaats hebben indien het geval
voor geval individueel wordt onderzocht.
De instellingen, welke de aandacht vra
gen, kunnen worden onderscheiden in onder
staande drie groepen n.1.: 1. instellingen
welke overheidssubsidie ontvangen; 2. instel
lingen, welke openbare inzamelingen van
gvlden houden; 3 andere instellingen,
ar. 1 Wanneer aan een gemeentebestuur sub
sidie wordt verzocht, acht de minister het
gewenscht, dat dit college na nauwgezet on
derzoek met inachtneming van de in de cir
culaire aangegeven richtlijnen en rekeniii"
noudende met de bijzondere omstandigheden
van ieder concreet geval zijn beslissing
neemt.
ad 2 Ten aanzien van deze groep biedt het
yereischte van toestemming ingevolge art
15 der armenwet of ingevolge plaatselijke
verordening B. en W. de gelegenheid om zich
van het in deze circulaire behandelde punt
rekenschap te geven.
De gemeentebesturen zullen zich ten dezen
niet zelden voor een zeer moeilijken beslis-
sincr gesteld zien.
Eenerzijds is er de verantwoordelijkheid
tegenover het publiek, anderzijds moet de
noodige voorzichtigheid betracht worden om
niet de belangen der betrokken instellingen
en daardoor het algemeen belang te schaden
Eenheid is den aan te leggen maatstaf is
ook oo dit punt ten zeerste gewensent.
In het bijzonder dient voorkomen te wor
den, dat ten aanzien van landelijke vereeni-
gingen, welke in meer dan een gemeente
openbare inzamelingen houden door het ge
meentebestuur niet hetzelfden criterium
wordt gesteld.
ad 3. Tenslotte zijn er tal van instellingen
van den meest uiteenloopenden aard, welke
noch subsidie ontvangen, noch door collecte
of loterij gelden krijgen, maar die toch op
eenigerlei wijze een beroep doen op de pu
blieke weldadigheid, b.v. door het rondzen
den van circulairs, het aanbieden van aan-
teekenlijsten en het werven van contri-
bueerende leden.
Aangezien van de gevallen, waarin aan
leiding bestaat voor ingrijpen van de zijde
van de politie of justitie wijst de minister op
de functie, welke ook ten aanz'en van deze
groep de armenraden kunnen vervullen. Als
centrale van het Maatschappelijk Hulpbe
toon in de groote gemeenten beschikken zij
over de feitelijke gegeven om de gestie der
instellingen te beoordeelen en zijn zij de aan
gewezen instanties om met de besturen der
instellingen vertrouwelijk de verbeteringen,
welke op dit gebied wenschelijk of mogelijk
zijn te bespreken.
De rechtbank te Leeuwarden heeft
gisteren failliet verklaard den notaris
A. F. te Langweer.
Deze gebeurtenis heeft ook in de om
liggende gemeenten vrij wat opschudding
veroorzaakt, niet het minst doordat ver
schillenden aanzienlijke bedragen onder
het beheer van den betreffenden notaris
hadden gesteld. Reeds eenige dagen ge
leden deden geruchten de ronde, dat de
zaken van F. er niet goed voor stonden.
Loor het optreden van één der schuld-
eischers is thans het faillissement tot
st nd gekomen.
Hoewel nog niet precies kan worden
vastgesteld, hoe groot het tekort i6. heeft
men grond om te vermoeden, dat het
zeer aanzienlijk zal zijn.
Naar wij vernemen is binnenkort
een belangrijke inkrimping van het
bedrijf van den Kon. Hollandschen
Lloyd te Amsterdam te verwachten.
Zooals bekend is het passagiersver
voer reeds eenigen tijd stopgezet,
zoodat deze maatschappij thans al
leen nog vrachtschepen in de vaart
heeft.
Donderdag is aan het geheele per
soneel van den Kon. Holl. Llyod bij
rondschrijven medegedeeld, dat de
directie tot haar leedwezen door om
standigheden gedwongen is, het be
drijf zeer aanzienlijk in te krimpen
en als direct gevolg daarvan het
overgroote deel van het varend en
kantoorpersoneel in de naaste toe
komst te ontslaan.
In verband met de inkrimping^ van het be
drijf van den Kon. Holl. Lloyd vernemen wij
nog nader, dat het besluit daartoe genomen
is in overleg en na besprekingen met de be
voegde autoriteiten in Den Haag. Nog
Woensdag heeft te Den Haag een bespreking
plaats gehad, welke tot direct gevolg heeft
gehad het besluit van de directie van den
Kon. Holl. Lloyd om het reeds vermelde
schrijven aan het personeel te richten.
Het ligt in de bedoeling, dat tusschen Am
sterdam en Zuid-Amerika op bescheiden
schaal een vrachtdienst zal worden gehand
haafd, waarvoor concentratie en reorganisa
tie van het bedrijf van den Kon. Holl. Lloyd
noodig is. De regeering wenscht, dat hanó
having van den dienst en inkrimping van he'
bedrijf op zoodanige wijze geschieden, dat er
samenwerking bestaat tusschen Rotterdam en
Amsterdam.
Tenslotte vernemen wij nog, dat door hef
aangekondigde ontslag waarschijnlijk onge
veer 200 leden van het personeel van den
Kon. Holl. Lloyd zullen worden getroffen.
DAGBLAD GEDAGVAARD.
De heer Barmat heeft voor de derde maal
„De Telegraaf" met toestemming van den
president der Rechtbank op korten termijn
doen dagvaarden. De vordering is thans er
op gebaseerd, dat het blad bij de vermelding
van het vonnis, in een vorig iproces ten na-
deele van het 'blad uitgesproken, als „head
line op voor hem beleedigende wijze had
vermeld, dat de Rechtbank de reputatie van
Barmat algemeen bekend achtte, terwijl het
vonnis deze bewering niet inhield, doch op
dit punt slechts de meening van het blad
weergaf.
DE BEZOLDIGING VAN DE
LEDEN VAN GED. STATEN VAN
NOORDHOLLAND.
De Kroon wenscht, dat de
bezoldiging in den grondslag
wordt herzien.
a?n Kt'1 is fdkuring onthouden
h^u J v?n de Staten van Noord-
holland, strekkende tot verlaging van de be-
zold.ging van de ieden van Ged. Staten
UnriO% Va" hefiin*' mct ingang van 1
jan 19.J5, van een pensioenpremie aad 19
pet. hunner jaarwedden, zulks onder geliik
tijdige intrekking van de besluiten tot toe-
S!"fnava"een twteüjke korting op hun oe-
zold ging Overwogen ,s hierbij, dat dit be
m !2"n hoe,t de tijdelijke korting ad
lü pet. om te zetten in een blijvende verla
ging. doch dat dit doel door middel van een
heffing eenei pensioenpremie niet volkomen
zal worden bereikt aangezien hieibii de
grondslag der wedde intact blijft.
Daar in verband met het voortduren van
de ongunstige economische toestanden de
bezoldiging niet slechts dienen te worden
verminderd, maar bovendien in den grond
slag dienen te worden aangetast, kan aan
het besluit geen goedkeuring worden ver
leend.
Vragen van den heer Van Dis.
De heer Van Dis heeft aan den minister
van sociale zaken de volgende vragen ge
steld
1. Is het den minister bekend, dat door den
raad der gemeente Poortvhet besloten is om
aan enkele werkloozen van het tijdstip der
uitkeering uit de werkloczenkas in Decem
ber 1935 af, geen steun meer uit te keeren,
uioIUiuu ui >|oo jep 'jojsiuiiu ap )3ay\\ z
omdat zij ongeorganiseerd zijn?
S"eun onthouden wordt aan ongeorganiseer
de werkloozen?
3. Is de minister niet van oordeel, dat
zulk een indirecte dwang tot het zich aan
sluiten bij een vakorganisatie in strijd is
met de Rijksregeling in zake de steunver
leening?
4. Wil de minister bevorderen, dat de uit
sluiting van steun wegens het niet-georga-
niseerd zijn, wordt opgeheven?
Het lijk van den vermisten
timmerman gevonden.
Gistermiddag is onder de pumhoopen van
de j.L Vrijdag uitgebrande fabriek van de
firma Van Straten en Boon in de Waaldorp
straat in Den Haag het totaal verkoolde
lijk gevonden van den 74-jarigen timmerman
K. die sedert den dag van den brand werd
vermist en omtrent wien men vermoedde,
dat hij in het brandende gebouw, waar men
hem kort voor den brand had gezien, om
het leven was gekomen.
Het lijk is ter beschikking van de familie
gesteld en naar de woning van het slacht
offer gebracht.
Het bestuur van den Nederl. Bond van
Luxe-Verhuur en Taxi-auto-ondernemers
heeft een schrijven gericht aan den dir. van
van de R.E.T. R.'dam naar aanleiding van
de door hem gevoerde reclame ten einde het
publiek te waarschuwen om met een auto
te riiden. Door een dergelijke reclame, al
dus het schrijven, van een door de gemeente
gefinanceerde onderneming worden wij als
bonafide autoverhuurders op oneerlijke wij
ze in onze zaken beconcurreerd.
KORTE BERICHTEN.
In een speciale, voltallige raadszit
ting nam gisteravond de gemeenteraad
van Oldenzaal afscheid van zijn schei
denden voorzitter, den heer N. X. Th. M.
V «s de Waélsinds Februari 1893 burge
meester dier gemeente, ean wien met
ingang van 1 Februari op zijn verziek
eervol ontslag uit zijn ambt is verleend.
STEUN AAN INTELLECTUEEL EN.
Het Nationaal Comité voor arbeid aan
werklooze intellectueelen schrijft ons:
Het Comité voor Arbeid aan werklooze
Intellectueelen, gevestigd Koningskade 22 te
den Haag, heeft een Winterboek uitgegeven,
om uit de opbrengst hiervan de met den dag
stijgende kosten van zijn arbeid voor de
werklooze Intellectueelen te kunnen bestrij
den.
Uit het voorwoord, dat van de hand is van
den voorzitter van het Comité, den Luite
nant-Generaal b. d. H. A. Seyffardt, citeeren
wij:
„Er is een ontstellende groep van Neder
landers, die op andere wijze te weten zon
der steun willen geholpen worden. Het
zijn de werklooze Intellectueelen".
„Om deze groep de helpende hand te bie
den heeft ons Comité zich gevormd. Zij
moeten geholpen om hun kennis, hun aan
leg, hun werkkracht weer productief te ma-
ken voor zichzelf en voor de maatschappij"
„Helpt dus, Nederlanders, aanvankelijk
door het koopen van ons Winterboek, zoo
mogelijk ook door giften en tenslotte ook
met Uw verstand, maar vooral daarbij ook
met Uw hart".
Talrijke zeer bekende schrijfsters en schrij-
vers hebben aan de samenstelling van dit
Winterboek medegewerkt.
Stuur de aanbieders van het Winterboek
niet onvernchterzake Uw deur voorbij. Als
ge moet bezuinigen en wie moet dat te
genwoordig niet doe het dan niet op iets,
wat zoo bij uitstek de kern van het maat
schappelijk vraagstuk raakt, als de hulp aan
de werklooze Intellectueelen, die reeds te
lang aan hun lot zijn overgelaten
Automobilisme.
DE RALLYE MONTE CARLO.
LyonMoiiie Caï(0
Nu lag de laatste etappe, waarin zich no
twee controles (Avignon en Brignolles)
vonden, voor den boeg. Nog één enkeb
nacht, en den volgenden morgen zou C?
einddoel bereikt zijn. Het was een kostelijk
nacht, een heldere manehemel vol sterren «n
geen spoor van dien gevreesden mist. die zo»
vaak in winternachten door het Rhönedai
zweeft. De wegen waren bovendien <jr a
zonder ijzel of sneeuw, zoodat onder derD?
lijke omstandigheden het gemiddelde van 5n
een kleinigheid wordt. Ondanks eenig
onthoud, veroorzaakt door het zoeken va
den weg door Lyon, hadden w ij in het eeriiü
uur al meer dan 70 K.M afgelegd, zood,»
wij verder in volle gemoedsrust doorrolden
naar het einddoel Slapende stadje» 2<(0ajL
Vienne, Valence, Montélimar reden wij door
en donkere dorpjes, waarin geen licht J'
geen leven te bespeuren viel. Heel veel
vrachtwagens kwamen wij tegen, van die
kolossale gevaarten, die in enorme tankj de
wijn van het Zuiden naar Parijs breng»
Die groote lichten, die vaak niet gjjBUj
werden, waren hinderlijk, maar dan ric|m„
degeen van ons die naast den bestuurder jai
rnaar even den feilen stralenbundel van on
zoeklicht op de oogen van den halsstarrW
camionbestuurder, en de lichten wejE!
oo.irenbl ikkelijk gedoofd.
Zoo reden wij door naar Avignon, m»
net de laatste deelnemers uit het Noord»
aan het vertrekken waren, en wij ons spoedig
weer alleen bevonden met ons klein familie,
groepje uit Palermo. Dk roezemoezige druL
te van de Lyonsche controle, waarin wij oo!
gingen als anonymi in een menigte en wji
elkaar verloren, was verdwenen: wij wann
weer onder ons, onze eigen menachen oit
Sicilië, zooals wij vier dagen en vier nachten
lai.g tezamen geleefd hadden in Italië en in
Joego-Slavië of in Oostenrijk.
Hoe teer en liefelijk droomde de wijde,
trocstelooze vlakte van de door de zon ver
schroeide en verbrande Provence onder het
diffuse maanlicht Als schimmen die hun
armen omhoog steken, traden de platanen
langs den weg met hunne kale takken uit de
door maanlicht donkerblauw gekleurde duis
ternis naar voren. Rustig zoemde de acht
cylinder, de lichten brandden fel, koplampen
zoeklichten, alles was opgestoken, wij reden
als in een verlicht tooverpaleis door de in-
mense in duisternis gehulde vlakte, met de
rustige zekerheid ons einddoel te bereiken.
Te Brignolles, de laatste controle, kwamen
een voor voor een de deelnemers van ons
kleine Palermo-troepje binnen rollen. Daar
stond waarachtig weer een Ford-agent, uit
Parijs overgekomen, ons met een paar mon
teurs op te wachten. Maar er was niets aan
onzen wagen, evenmin als aan de Fords van
Vroom of Polis, van Taets van roerongen,
Mme Marinovitch, Sontag of Stenleldt Kan
sen te doen. In een klein cafétje dronken wij
rondom een brandende potkachel een kop
koffie, rookten sigaretten, en toen drukten
wij elkaar de hand good luck de laat
ste 158 K.M. naar Monte Carlo werden
aanvaard.
Calkoen zou dit laatste gedeelte rijden, ik
zette mij naast hem, en toen reden wij weg
naar den morgenstond en naar de warmte
van het Zuiden. De duisternis begon lang
zamerhand te verbleeken, de sterren twinkel
den niet meer zoo lustig en ook de maan
scheen vermoeid over een langzaam duide
lijker wordende wereld heen te zien. *ose en
gele strepen vertoonden zich aan den hori
zon, in de verte kleurde de gezichtseinder
zich als met saffraan, en eensklaps scheurde
de hemel zich open en wierp de zon haar
eerste stralen over de Esterel, het bergland
schap dat bns nog van de Azuren Kust
scheidde Boven op den top van een berg
zagen wij haar voor het eerst, de blauwe zee
even maar, een smalle strook als een lachend
oog, dat wenkte en lokte om te komentoen
waren. W'J weer midden in de bergen, maar
wij wisten het: de kust was vlakbij, er fffl
kwartier later reden wij Cannes binnen. Hier
begon de bewoonde wereld, de luxe-route
langs de kust een 50 K.M. tot aan Montf
Carlo toe.
„En was je niet blij, toen het afgeloopen
was? is de vraag, die ieder Rallye rij
der zich meermalen hoort stellen.
Ik wil die vraag nu eens voor al beant
woorden, en weet dat ik daarmede de gevoe
lens van zoo goed als alle Rallye-rijders
vertolk.
Ie Cannes was de Rallye voor ons afge
loopen, daar kwamen wij weer in de be
schaafde wereld, waarin wij over een uur
met beide beenen zouden staan. En bij die ge
dachte daalde in ons allen die stille wee
moed, die de luxe droefheid der gelukkigen
is. Vier dagen en vier nachten lang hadden
wii geleefd als vrije, aan geen maatschappe
lijken regel of orde gebonden zwervers. Als
wij honger hadden gevoeld, hadden wij de
hand uitgestrekt naar den etensbak en in den
miin m™H°ei!eri als naar ^ven Baat z°udt U dan
nemen ek van de kinderkamer willen mee-
maar Slem®' b°Ven' kindJe' le moet het Mlf
„O, nee Grootmoeder, lk heb het niet zo* erg noodig."
(Humorist).
ri
i