HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKI.
welke achtereenvolgens gehouden werden
door de leden der beide vereenigingen. Ter
dege werd aan de aanwezigen getoond wat
er een geheel jaar door op de vergaderingen
plaats vindt.
WARMENHUIZEN
Van arbeiderszijde deelt men ons mede:
Den laatsten tijd konden de arbeiders in de
werkverschaffing met slootwerk ten hoogste
9.75 per week verdienen. Daar de arbeiders
het minimumloon niet konden halen werd
besloten bij B. en W. een klacht in te dienen.
B enW. oordeelden het gewenscht het werk
niet neer te leggen, doch de werkzaamheden
te hervatten. B. en W. zouden dan alles In
het werk stellen, dat de arbeiders minstens
het minimumloon zouden verdienen. Aldus
werd besloten.
De dertien arbeiders, die persoonlijk de
klacht bij B, en W. hadden ingediend, wer
den na het onderhoud met B. en W. door den
opzichter van de Heidemaatschappij ge-
schorst. Deze schorsing verwekte onder de
arbeiders groote beroering en men is van
meening, dat de opzichter onbillijk dertien
arbeiders broodeloos heeft gemaakt.
Voor het onderhoud met B. en W. was de
opzichter er op gewezen, dat de opgelegde
taak voor het daarvoor vastgestelde loon niet
uit te voeren was. Echter tevergeefs.
HEILOO
De S.D.A.P. hield Donderdagavond een
openbare vergadering, waar de bekende spr.
Paul Kiès het onderwerp „Naar een sociaal
Eenheidsfront" behandelde.
De voorzitter, de heer P. Oreeuw, deelde
mede dat de inzet van de verkiezing zal we
zen een eensgezinde samenwerking.
De heer Kiès begon met een vers uit den
bundel van Adama van Scheltema. Overal
onzekerheid van bestaan. Wij moeten ons re
kening geven van den toestand. Sur, rele
veerde de gebeurtenissen in Duitschland. Wij
hebben er toen op gewezen dat zulks hier
niet mogelijk was en de feiten stellen ons in
het gelijk. Als men Duitschland als midden
punt neemt, dan neemt naar beide zijden de
ontwikkeling af. Spreker ging de ontwikke
ling van de landen van Duitschland (de
staalkaart van Europa) na. Het militairisme
vond in Hitier zijn man. Dat werd hem ge.
makkelijk gemaakt omdat Duitschland be
stond uit twee even sterke partijen die elkan
der bestreden. In de 2 jaar tijd dat Hitier
aan het bewind is kan men zijn balans op
maken. Er was in Duitschland alles en nog
wat beloofd. Na twee jaar is door iedereen
te zien hoe slecht het er voor staat. Na alle
snurkende redevoeringen van Hitier kan men
dagelijks constateeren dat men aan den dijk
zit. En het resultaat: Hitier bestelt kanon
nen! De rijksweer heeft de taak op zich ge
nomen om Hitier weg te geven. De buiten-
landsche toestand wordt voor Duitschland
veel moeilijker. Als Hitier beweert dat van
de 6 millioen werkloozen er maar 2 millioen
over zijn, dan vraagt men: waar zijn die 4
millioen gebleven? Welke enorme toename
van winst moet er dan wezen. Die bewering
is een leugen. De arbeiders moeten loopgra
ven maken en worder betaald met 15 centen
per dag. We zullen zien dat de dictatuur zal
baren een bloedigen oorlog.
Gaan we naar Oostenrijk, dan verschilt
het niet zooveel. Spr, memoreerde den moord
op Dollfuss. Er is door het facisme niets ge
beurd of het ging met bloed en verdrukking
en het had anders gekund. Spr. maakte de
economische balans op rondom Duitschland
en in Duitschland cn deze pleitte allerminst
voor de N S B.
In Denemarken en Zweden regeeren de
sociaal-democraten. In beide landen gaf de
kiezersuitspraak een betere uitspraak voor
ons. (Applaus).
In Engeland kregen we gemeente- en
graarfschapsverkiezineen. En het resultaat?
In Londen een volstrekte meerderheid „rood"
gekleurd. En hier? Ook wij staan voor de
gemeenteraadsverkiezing en Prov. Staten
Hier de leuze voor of tegen de afbraak van
Coliin (Applaus).
Wij leven in moeilijke positie met onze 8
millioen menschen. Spr. toonde aan dat de
moeilijkheid groot is, omdat er aan onzen
vrijhandel een einde gekomen is. Wij hadden
in alle landen van Europa een rechter- en
in alle landen van Europa een rechter en
linkervleugel. En toen de crisis kwam zagen
we onder de werking van het kapitalisme
een doorbraak.
Altijd was een bedriegelijke leuze dat de
godsdienst en politiek niet te vereenigen
waren. Men houdt door dit waandenkbeeld
velen van ons gescheiden, maar er komt ken
tering. Vele middenstanders staan op het
standpunt, dat ze min of meer naast ons
staan. Spr. wees op de K.D.P. Die behooren
eigenlijk bij ons, doch zij meenen dat zij
het op een andere wiize kunnen doen. De
soc.-dem. levensbeschouwing groeit De
werkloozen vormen het centrale punt. Wij
moeten denken en werken voor hen. De r.k -
partij is een onbelangrijke politieke partij,
die spoedig op haar laatste beenen staat. Het
zou wel mogeliik zijn dat Colijn vandaag of
morgen valt. Komt in onze gelederen en
werkt in 1935 vooral: Op, voor een sociaal
eenheidsfront. (Applaus).
Voor het debat, dat men tijdens de pauze
hield, gaven zich op de heeren Stam en
Koenen. Van de eerste was het een vraag,
van den ander o.m. een opmerking over hel
wanbeleid der S.D.A.P., die niets liever doet
dan hooge salarissen opstrijken en de cu
mulatie is ook daar aan de orde.
De spreker beantwoordde de debaters.
De voorzitter dankte en sloot de vergade
ring.
LANGENDIJK
De afdeeling Langendijk van het Witte
Kruis zal weer een moedercursus houden.
£and: en Jmt&ouw
HEILOO.
De L.E.T.T. hield Donderdagavond een
jaarvergadering in café Roozing. De voorzit
ter, de heer G. Hoetjes, opende, heette
welkom en bracht dank aan hen, die mee
werkten om de tentoonstelling te doen sla
gen.
Ingekomen was een
„Badhuis Hciloo", dat de heer van Gemeren
schrijven van het
automatisch ophoudt bestuurslid te zijn, om-
dat de subsidie van de L.E.T.T. niet meer
toereikend is om hem als commissaris aan te
stellen.
Deze mededeeling lokte nog al eenlge dis
cussie uit, doch werd voor kennisgeving aan
genomen.
De heer P. Roozing bracht verslag uit
van de financiën. De rekening sloot in ont
vangsten met 2862.27, de uitgaven
met 2816.09, saldo f 40,18.
De heer Kostelijk, penningmeester, lichtte
de cijfers toe. Het nieuwe bestuur heeft de
schuld van 500 overgenomen. Het ging
wel niet van harte, doch door de liquidatie
moest het wel, Er hebben zich buitengewone
moeilijkheden voorgedaan en de tijdsomstan
digheden hebben gemaakt, dat men niet alles
kon uitvoeren, wat men wilde. Niet alle pos
ten zijn binnen en de 300 huur moeten nog
ontvangen worden, Ook van de verloting is
niet alles binnen, een paar debitanten moe
ten nog afrekenen.
De bestuursverkiezing had tot uitslag, dat
de heer T. Kostelijk werd herkozen, terwijl
de vacature-Greeuw niet meer zal worden
aangevuld. De voorzitter zal ook bedanken,
ornaat tijd en ambitie hem ontbreken. Deze
mededeeling die niet onverwacht kwam
werd druk besproken en ten slotte wilde hij
wel aanblijven, doch als bestuurslid. Dit
werd goedgevonden,
De heer van Gemeren betoogde, dat de
vereeniging met 618 is teruggegaan. De
paarden kosten te veel.
De heer K. Muijs meende, dat als er geen
paarden komen, men de L.E.T.T. wel kan op
doeken. De paarden hebben altijd winst voor
de L.E.T.T. gebracht.
De heer van Gemeren repliceerde. Van
liquidatie kan geen sprake van zijn en dit is
ook niet noodig. Het moet op een andere
wi.ze. Bovendien is elk bestuurslid aanspra
kelijk voor de schuld,
Aan het Badhuis Witte Kruis werd 100
subsidie toegekend van de verloting (dit is
een ministerieele bepaling, een bepaling
waardoor men de vereeniging om hals
brengt). Er kan en moet bezuinigd worden,
dan kan de L.E.T.T. in 1935 weer worden
gehouden.
In de eerstvolgende bestuursvergadering
zal een en ander over het beleid van het be
stuur ter tafel komen, Ook zal men dan
voorzien in de vacature van voorzitter.
Daarna sluiting.
WARMENHUIZEN.
Aan onze veiling werd verhandeld in
Januari 1935:
Roode kool 1.391.475 K.G., Gele kool
268.150 K.G., D. Witte kool 434.875 K.G.,
Gewone Uien 173.600 K.G., Peen 10.025
K.G., Nep 5.350 K G., Bieten 1.150 K.G.,
Andijvie 3.000 stuks.
In Januari 1934 was verhandeld:
Roode kool 1.336.775 K.G., Oele kool
401.675 K.G., D. Witte kool 516.125 K.O.,
Gewone Uien 80.050 K.G., Peen 7-025
Nep 950 K.G., Bieten 1.000 K.G., Spruit-
kool 70 K.O., bloemkool 169 stuks.
De omzet bedroeg in Januari 1935
49.830.88 tegen 66.959.28 In Januari
1934.
^Emtutiland
Zware brand te Rosmalen.
Verwoest vier woningen.
Een brand, die weldra een groo-
ten omvang aannam, brak Zater
dagmiddag te omstreeks vier uur
in het dorp Rosmalen uit.
Door onbelfende oorzaak ontstond
brand in de woning van den ijshan-
delaar Verhagen. Onmiddellijk werd
de brandweer gewaarschuwd en be
gon men den inboedel naar buiten
te dragen.
Het vuur greep door den sterken wind snel
om zich heen en weldra stond ook het naast
gelegen huis, bewoond door den heer v. d.
Donk en zijn gezin in lichter laaie. Van den
Inboedel kon niet veel worden gered.
De brandweer was intusschen op het ter
rein verschenen en met man en macht werd
de strijd met het vuur aangebonden.
Het vuur breidde zich nog steeds uit: twee
woningen, ook tot het complex behoorende en
bewoond door de gezinnen Heyman en Vos
stonden weldra in brand. De brandweer
stond vrijwel machteloos tegen de vuurzee
en moest zich beperken tot het nathouden van
de belendende perceelen. De R.K. jongens
school, die vlak in de nabijheid staat, liep
ernstig gevaar en de brandweer had veel
moeite het gebouw voldoende nat te houden,
temeer daar door den sterken wind de von
ken honderden meters ver stoven.
Bij het verzenden van dit bericht was de
brandweer het vuur nog niet meester en het
gevaar voor uitbreiding nog niet geweken.
Bij de nabiussching van dezen brand zijn
twee brandweermannen gewond.
Bij het inslaan van een ruit liepen de
brandweerlieden K. van Grinsven en v. d.
Eist verwondingen aan de handen op.
K. v. Orinsven, waarvan een ader werd
geraakt, is nadat het eerste verband was ge
legd, de woning van een dokter binnengedra
gen.
SALTO MET EEN AUTO.
Interessante demonstratie van
Captain Miller op het Sportter-
ren Houtrust.
Op het Sportterrein Houtrust te
's-Gravenhage is gistermiddag een inte
reseante, Amerikaansche demonstratie
op automobielistisch gebied gegeven.
De heer P. Louwman, van de firma
Louwman en Parqui, importrlce van de
Dodge, heeft een reis door Amerika ge
maakt, en heeft vandaar meegebracht
naar Europa den bekenden coureur
Captain Chas Miller, voor filmliefheb
bers (itellig geen onbekende. Captain
Miller nu heeft een prachtige demon
stratie gegeven, niet alleen van eigen
kunnen, doch tevens van de prima kwa
liteiten van een moderne automobiel,
Met een Standard Dodge model 1935,
zoo van de fabriek, heeft hij een volsla
gen salto gemaakt, waarna hij volkomen
ongedeerd uit het nauwelijks beschadig
de voertuig stapte,
Dit was de 27(Sste maal dat Miller dit
bravourstukje uithaalde. Het vorige
jaar behoorde zijn „nummer" tot een
van de attracties op de Wereldtentoon
stelling te Chicago.
In de veenachtige bovenlaag van Hout
rust viel het echter niet mee. Een keer
of acht negen probeerde Miller „om" te
komen, daarbij met een snelheid van 80
a 90 K M. per uur, zijn stuur plotseling
90 graden omgooiende, doch steeds weer
richtte de Dodge zich op, na een angst
wekkende helling, of een bocht op twee
wielen.
De laatste maal lukte het. De sne'heid
was nu nog grooter, en op het tevoren
bepaalde punt, wierp Miller zijn stuur
om, en mede door het feit, dat de rech
tervoorband tevoren reeds gesprongen
was, slaagde hij erin, den wagen „over
den kop" te krijgen. D.w.z. de wagen
maakte fn eon schuinvoorwaartsche
richting een volledige salto. Behoudens
enkele blutsen en een paar plukjes gras,
vertoonde de Dodge van deze zonderlin
ge 6trapazen weinig of geen sporen. De
pirtieren waren gemakkelijk te openen
en Miller was natuurl f: ongedeerd.
NEDERLANDSCHE KOLEN uit
duitschland.
De Duitsche regeering eischt
belasting van kolen uit de Do-
maniale mijn. Een oude
grenskwestie.
De Domaniale mijn, een Neder-
landsch bedrijf met een eeuwenlange
gescniedems, heeft moeilijkheden
met de Duitsche regeering. Deze
eischt wat tot dusver nog nimmer
is voorgekomen belastingbetaling
voor de producten, die uit d\; mijn
gangen onder het Duitsche gebied
gedolven worden, hetgeen in strijd
schijnt met een oud tusschen Neder
land en Pruisen gesloten verdrag
Oude kronieken, de Annales Rodenses, be
waard te Berlijn, bevatten gegevens over het
oudste mijnbedrijf in Europa. Blijkens deze
historische bronnen werden aldaar reeds
omstreeks 1100 kolen gedolven. De exploi
tatie geschiedde door kloosterlingen en al
de Domaniale mijn te Kerkrade worden
beschouwd. Deze mijn is lang de eenige in
Nederland geweest, omdat men meende, dat
het kolenbekken van Aken zich niet verder
uitstrekte. Latere boringen hebben eén ander
Inzicht gegeven en toen is omstreeks 1900 de
groote mijnindustrie in Zuid-Limburg ont
staan, die nu door allerlei buitenlandsche
maatregelen zulk een moeilijken tijd door-
niHcikt»
Toen op 26 Juli 1816 een grenstradaat
gesloten werd tusschen Nederland en Prui
sen, werd daarin ook de Domaniale mijn be-
handeld. Want de mijngangen daarvan strek
ken zich voor een groot gedeelte onder
Pruisisch gebied uit. Artikel 19 nu van dit
tractaat, dat opgenomen is in Staatsblad no.
10 van 1850, bepaalt, dat het ondergrond*
sche gebied in Pruisen van deze mijn als
Nederlandsch gebied zal worden beschouwd!.
Aan deze bepaling is sindsdien vrijwel
nimmer getornd. Totdat nu onlangs, naar
wij vernomen hebben, de Duitsche regeering
den eisch gesteld heeft, dat de Domaniale
mijn belasting moet betalen van de onder
Duitsch gebied gewonnen kolen. De mijn-
directie heeft dit geweigerd en nu is het voor
den Duitschen rechter tot een proces geko
men. Wij hebben bij de directie nadere bij
zonderheden over den stand van zaken
pogen te vernemen, doch men kon ons alleen
mededeelen, dat onze inlichtingen juist waren-
Zoolang de zaak nog „sub uidioe" is, meende
men ons verdere gegevens te moeten
weigeren.
De heele zaak doet echter eenigszlns
vreemd aan, wanneer men de bepalingen van
het onderhavige tractaat nagaat De tweede
alinea van het bewuste artikel luidt namelijk
in den Nederlandschen tekst aldus:
„Het Pruisische Gouvernement zal op
geenerlel wijze deze exploitatie mogen hin
derlijk zijn, noch onder voorwendsel var
opzicht door deszelfs ingenieurs, noch door
het leggen eener belasting op de delving of
op den uitvoer der steenkolen; noch eindelijk
door andere beletselen hoegenaamd daar te
stellen, die het delven of het vertier der steen
kolen zouden kunnen hinderlijk zijn".
Men kan ervan verzekerd wezen, dat niet
alleen te Kerkrade met belangstelling wordt
uitgezien naar de beslissing van den Duit.
schen rechter in dit door de Duitsche regee
ring tegen Nederlanders aanhangig gemaak'e
proces!
TOLHEFFING OP DE BRUGGEN OVER
DE GROOTE RIVIEREN.
Naar aanleiding van het bij de Tweede
Kamer der Staten-Generaal ingediende wets
ontwerp tot het verleenen van een concessie
tot tolheffing op de over onze groote ri
vieren geprojecteerde bruggen, aan een
nader aan te wijzen Naamlooze Vennoot
schap, heeft de N.V. Bataafsche Import Mij,
een request aan bovengenoemde Kamer ge
zonden.
Glimlachje
moet men er zich natuurlijk geen voorstelling
van maken als van een modern mijnbedrijf,
vast staat, dat toen reeds steenkool uit den
Srond gewonnen werd, om als brandstof te
ienen.
Het zou interessant zijn op deze technisch-
historische bijzonderheden dieper in te gaan.
Het archief van Rolduc bevat daaromtrent
van later jaren veel merkwaardigs! Slechts
willen we er nu even op wijzen, dat de win
ning der kolen nog zeer primitief was en
hoofdzakelijk aan de oppervlakte geschiedde.
Later werden ook kleine schachtjes gemaakt,
om dieper gelegen lagen te bereiken. Het op
pompen van het water thans nog steeds
fcii de mijnen een moeilijk probleem ge
schiedde er door een vernuftige installatie,
waarmede de kloosterlingen toonden ook be
kwame technici te zijn.
Als voortzetting van deze oudste mijn kan
TE WATER GERAAKT
EN VERDRONKEN,
Zaterdagavond ls to Wansura (Fr.) de
18-jarige schippersjongen De Reyer uit j
Rotterdam, vermoedelijk tengevolge van
den hevigen wind van een voor den wal
liggend schip in het water gevallen en
■verdronkena. Het lijk is na eenigen tijd
opgehaald.
Jnqezondeii Stukken
VERKEERSFONDS EN AUTO
MOBILISTENWEE.
Geachte Redacteur!
Gaarne verzoek ik voor onderstaande een
plaatsje in Uw blad. Bij voorbaat dank.
Al een maand gedeeltelijk, doch nu geheel
zullen de automobilisten den druk gevoelen
van de nieuwe wet, en zullen we weer eens
voor de zooveelste maal crisistol moeten be
talen ten bate van het verkeersfonds, alias
moeten mede betalen aan de tekorten der
spoorwegen en luchtverkeer. Strop Diesel-
trein, lijn Nergenshuizen met exploitatie
kosten van pl.m. vier en een half millioen
weggegooid geld, zooals we dezer dagen
konden lezen in de dagbladen
Maar waar moet de kleine man blijven, de
wroeter met een wagentje, hetzij op termijn
betaling of anderszins, die tot heden zijn
brood trachtte te verdienen, al was het soms
half, doch zich er nog zoo goed en zoo
kwaad als het ging doorheen trachtte te
werken zonder steun van regeering of anders
zins. Let wel zonder steun, want wat moet
er gebeuren wanneer ze hun bedrijf niet
meer gaande kunnen houden?
Waar is gebleven de actie van de K. N. A.
C,, of A.N.W.B., of B.B.N., of West-Frie-
sche Bond en welke er nog meer mogen
zijn?
De nieuw ingevoerde wegenbelasting is
weer een groote druk bij de reeds bestaande
voor vele kleine middenstanders of misschien
wel de nekslag voor velen, tevens zal het
dan werkloosheid beteekenen voor vele in
dit bedrijf werkzame arbeiders en annexc
bedrijven.
Zou hier niets meer aan te doen zijn? Zou
de verhoogde wegenbelasting niet een denk
beeldig verhoogd inkomen zijn?
Zou het niet zoo zijn dat hetgeen met de
eene hand „misschien" meer wordt ontvan
gen, met de andere weer moet worden uit
gegeven in den vorm van steun?
Want dit is zeker dat velen de verhoogiwg
niet meer kunnen betalen en gedoemd zijn
hun bedrijf op te heffen of in te krimpen.
Weet gij lezer die er belang in stelt of
belang bij hebt, wat er bij een gemiddeld
gebruik van een luxe wagentje van 1100
K.G. van een reiziger b.v. betaald werd aan
belasting? Laat ik dan even een berekening,
maken: Wegenbel. van 110Q K.Q. 10 maal
8 voor de eerste 1000 K G. en verder
9 iper 100 K.G. is 89 als de wagen
loopt een op zes is dit bij een gebruik van
600 K.M. per week 100 liter benzine waar
van betaald wordt 7.4 cent per liter plus
de omzetbelasting is ongeveer 8 per week
of pl.m. 400 per jaar, en dan nog een
postje Personeele belading laten we zeggen
van 15, dus wordt er betaald voor zoo'n
wagen ongeveer 500 per jaar belasting.
Het is mij echter niet bekend of er op de
olie ook nog accijnsen zijn, doch waarschijn
lijk wel, doch laat ik het hierbij laten en
laat ik mij maar niet wagen aan een bereke
ning van een vrachtwagen. Deze is natuur
lijk nog veel hooger, ergo iedere wagen
die stil wordt gezet, en deze zijn er niet
weinige, is dus normaal een derving voor de
schatkist, en zou werkelijk het spoor er dan
zooveel beter bij varen?
Waar moet het heen? Zou een actie nog
niet op haar plaats zijn hier, ik zou mee
nen van wel, en tevens ook voor het verkrij
gen van maandkaarten.
Ik vermoed dat dit ook voor velen nog
wel een zaak van belang is.
Mij dunkt hier is wel open terrein,
om nog iets te trachten te bereiken. W:
bindt de kat de bel aan?
Met dank voor de plaatsing,
W. OOTJERS.
Sint Pancras, 31 Januari 1935.
VERLAGING VAN WONING-
HUREN.
In Uw blad van Dinsdag komt een inge
zonden stuk voor naar aanleiding van ver
laging van woninghuren. Dengene. die dit
punt ter sprake bracht op de vergadering
der Nederlandsche huisvrouwen wordt be
schuldigd van egoïsme. Ik ken beide dames
niet, maar als er sprake van egoïsme is, moet
het toch in de eerste plaats bij haar zelve
gezocht worden. Want terwijl overal de
loonen omlaag zijn gegaan en nog gaan. zijn
de huurprijzen niet naar beneden gegaan.
Deze noodzakelijke en eerste levens
behoefte behoorde geen winstobject van
particulieren te zijn. want deze dame moge er
dan niet gelukkig mee zijn, huizen zijn op
het oogenblik als geldbron erg gewi.d. Maar
laat men zich niet ongerust maken, dat er
van overheidswege inzake huurprijsverlaging
iets te duchten is Het is bij het begin van dit
ministerie als noodzakelijk beschouwd maar
met die spoed als steunverlaging er gekomen
io, zal dit nog wel eenigen tijd duren. De
stormachtige ovaties, gebracht aan den
minister door de Industrieele Club in Kras
zijn een bewijs hoe goed er voor zekere
groepen gewerkt wordt, en dat wordt dan
ook gewaardeerd. Volgens deze dame moest
de nieuwbouw stopgezet worden, ook al
een standpunt van grof eigenbelang. Terwijl
het werkloozenvraagstuk de wereld be-
heerscht, wil zij dit nog grooter doen wor
den. Mij dunkt ik heb hiei niets aan toe te
voegen, maar ik vrees toch voor inzendster,
dat zij door de ellendige tijdsomstandigheden
nog wei eens de huur zal moeten verlagen.
Met dank voor de plaatsing.
EEN VOORST ANDER VAN
HUURVERIAGING.
„Nou, wat heb Ik je gezegd dat er gebeuren zou, als Je
een tachtig meter hooge schoorsteen zonder behoorlijke
fundeering bouwde J" (Passing Show).
99. Voordat Piet of Drein begrepen wat er gebeurde, ont
brandde het grootste kanon. De luchtdruk was zóó hevig, dat
ze te midden van groote witte rookwolken in de ruimte werden
geslingerd. „Nu zijn we er geweest'gilde Piet. „Dat is je eigen
schuld", antwoordde Drein, „dan had je maar beter op je sigaar
moeten letten".
100. Piet Prikkel had echt geluk. Hij was er van overtuigd,
dat hij ergens op den grond te pletter zou vallen of in de zee
moest verdrinken. Maar 't viel mee. In zijn vlucht kwam hij
juist langs een hooge boom, waar hij zich met allebei zijn ar
men aan kon vastklemmen. Zoo was Piet op een toevallige
manier gered.