HET ZEEMONSTER VAN NAGASAKI. welke achtereenvolgens gehouden werden door de leden der beide vereenigingen. Ter dege werd aan de aanwezigen getoond wat er een geheel jaar door op de vergaderingen plaats vindt. WARMENHUIZEN Van arbeiderszijde deelt men ons mede: Den laatsten tijd konden de arbeiders in de werkverschaffing met slootwerk ten hoogste 9.75 per week verdienen. Daar de arbeiders het minimumloon niet konden halen werd besloten bij B. en W. een klacht in te dienen. B enW. oordeelden het gewenscht het werk niet neer te leggen, doch de werkzaamheden te hervatten. B. en W. zouden dan alles In het werk stellen, dat de arbeiders minstens het minimumloon zouden verdienen. Aldus werd besloten. De dertien arbeiders, die persoonlijk de klacht bij B, en W. hadden ingediend, wer den na het onderhoud met B. en W. door den opzichter van de Heidemaatschappij ge- schorst. Deze schorsing verwekte onder de arbeiders groote beroering en men is van meening, dat de opzichter onbillijk dertien arbeiders broodeloos heeft gemaakt. Voor het onderhoud met B. en W. was de opzichter er op gewezen, dat de opgelegde taak voor het daarvoor vastgestelde loon niet uit te voeren was. Echter tevergeefs. HEILOO De S.D.A.P. hield Donderdagavond een openbare vergadering, waar de bekende spr. Paul Kiès het onderwerp „Naar een sociaal Eenheidsfront" behandelde. De voorzitter, de heer P. Oreeuw, deelde mede dat de inzet van de verkiezing zal we zen een eensgezinde samenwerking. De heer Kiès begon met een vers uit den bundel van Adama van Scheltema. Overal onzekerheid van bestaan. Wij moeten ons re kening geven van den toestand. Sur, rele veerde de gebeurtenissen in Duitschland. Wij hebben er toen op gewezen dat zulks hier niet mogelijk was en de feiten stellen ons in het gelijk. Als men Duitschland als midden punt neemt, dan neemt naar beide zijden de ontwikkeling af. Spreker ging de ontwikke ling van de landen van Duitschland (de staalkaart van Europa) na. Het militairisme vond in Hitier zijn man. Dat werd hem ge. makkelijk gemaakt omdat Duitschland be stond uit twee even sterke partijen die elkan der bestreden. In de 2 jaar tijd dat Hitier aan het bewind is kan men zijn balans op maken. Er was in Duitschland alles en nog wat beloofd. Na twee jaar is door iedereen te zien hoe slecht het er voor staat. Na alle snurkende redevoeringen van Hitier kan men dagelijks constateeren dat men aan den dijk zit. En het resultaat: Hitier bestelt kanon nen! De rijksweer heeft de taak op zich ge nomen om Hitier weg te geven. De buiten- landsche toestand wordt voor Duitschland veel moeilijker. Als Hitier beweert dat van de 6 millioen werkloozen er maar 2 millioen over zijn, dan vraagt men: waar zijn die 4 millioen gebleven? Welke enorme toename van winst moet er dan wezen. Die bewering is een leugen. De arbeiders moeten loopgra ven maken en worder betaald met 15 centen per dag. We zullen zien dat de dictatuur zal baren een bloedigen oorlog. Gaan we naar Oostenrijk, dan verschilt het niet zooveel. Spr, memoreerde den moord op Dollfuss. Er is door het facisme niets ge beurd of het ging met bloed en verdrukking en het had anders gekund. Spr. maakte de economische balans op rondom Duitschland en in Duitschland cn deze pleitte allerminst voor de N S B. In Denemarken en Zweden regeeren de sociaal-democraten. In beide landen gaf de kiezersuitspraak een betere uitspraak voor ons. (Applaus). In Engeland kregen we gemeente- en graarfschapsverkiezineen. En het resultaat? In Londen een volstrekte meerderheid „rood" gekleurd. En hier? Ook wij staan voor de gemeenteraadsverkiezing en Prov. Staten Hier de leuze voor of tegen de afbraak van Coliin (Applaus). Wij leven in moeilijke positie met onze 8 millioen menschen. Spr. toonde aan dat de moeilijkheid groot is, omdat er aan onzen vrijhandel een einde gekomen is. Wij hadden in alle landen van Europa een rechter- en in alle landen van Europa een rechter en linkervleugel. En toen de crisis kwam zagen we onder de werking van het kapitalisme een doorbraak. Altijd was een bedriegelijke leuze dat de godsdienst en politiek niet te vereenigen waren. Men houdt door dit waandenkbeeld velen van ons gescheiden, maar er komt ken tering. Vele middenstanders staan op het standpunt, dat ze min of meer naast ons staan. Spr. wees op de K.D.P. Die behooren eigenlijk bij ons, doch zij meenen dat zij het op een andere wiize kunnen doen. De soc.-dem. levensbeschouwing groeit De werkloozen vormen het centrale punt. Wij moeten denken en werken voor hen. De r.k - partij is een onbelangrijke politieke partij, die spoedig op haar laatste beenen staat. Het zou wel mogeliik zijn dat Colijn vandaag of morgen valt. Komt in onze gelederen en werkt in 1935 vooral: Op, voor een sociaal eenheidsfront. (Applaus). Voor het debat, dat men tijdens de pauze hield, gaven zich op de heeren Stam en Koenen. Van de eerste was het een vraag, van den ander o.m. een opmerking over hel wanbeleid der S.D.A.P., die niets liever doet dan hooge salarissen opstrijken en de cu mulatie is ook daar aan de orde. De spreker beantwoordde de debaters. De voorzitter dankte en sloot de vergade ring. LANGENDIJK De afdeeling Langendijk van het Witte Kruis zal weer een moedercursus houden. £and: en Jmt&ouw HEILOO. De L.E.T.T. hield Donderdagavond een jaarvergadering in café Roozing. De voorzit ter, de heer G. Hoetjes, opende, heette welkom en bracht dank aan hen, die mee werkten om de tentoonstelling te doen sla gen. Ingekomen was een „Badhuis Hciloo", dat de heer van Gemeren schrijven van het automatisch ophoudt bestuurslid te zijn, om- dat de subsidie van de L.E.T.T. niet meer toereikend is om hem als commissaris aan te stellen. Deze mededeeling lokte nog al eenlge dis cussie uit, doch werd voor kennisgeving aan genomen. De heer P. Roozing bracht verslag uit van de financiën. De rekening sloot in ont vangsten met 2862.27, de uitgaven met 2816.09, saldo f 40,18. De heer Kostelijk, penningmeester, lichtte de cijfers toe. Het nieuwe bestuur heeft de schuld van 500 overgenomen. Het ging wel niet van harte, doch door de liquidatie moest het wel, Er hebben zich buitengewone moeilijkheden voorgedaan en de tijdsomstan digheden hebben gemaakt, dat men niet alles kon uitvoeren, wat men wilde. Niet alle pos ten zijn binnen en de 300 huur moeten nog ontvangen worden, Ook van de verloting is niet alles binnen, een paar debitanten moe ten nog afrekenen. De bestuursverkiezing had tot uitslag, dat de heer T. Kostelijk werd herkozen, terwijl de vacature-Greeuw niet meer zal worden aangevuld. De voorzitter zal ook bedanken, ornaat tijd en ambitie hem ontbreken. Deze mededeeling die niet onverwacht kwam werd druk besproken en ten slotte wilde hij wel aanblijven, doch als bestuurslid. Dit werd goedgevonden, De heer van Gemeren betoogde, dat de vereeniging met 618 is teruggegaan. De paarden kosten te veel. De heer K. Muijs meende, dat als er geen paarden komen, men de L.E.T.T. wel kan op doeken. De paarden hebben altijd winst voor de L.E.T.T. gebracht. De heer van Gemeren repliceerde. Van liquidatie kan geen sprake van zijn en dit is ook niet noodig. Het moet op een andere wi.ze. Bovendien is elk bestuurslid aanspra kelijk voor de schuld, Aan het Badhuis Witte Kruis werd 100 subsidie toegekend van de verloting (dit is een ministerieele bepaling, een bepaling waardoor men de vereeniging om hals brengt). Er kan en moet bezuinigd worden, dan kan de L.E.T.T. in 1935 weer worden gehouden. In de eerstvolgende bestuursvergadering zal een en ander over het beleid van het be stuur ter tafel komen, Ook zal men dan voorzien in de vacature van voorzitter. Daarna sluiting. WARMENHUIZEN. Aan onze veiling werd verhandeld in Januari 1935: Roode kool 1.391.475 K.G., Gele kool 268.150 K.G., D. Witte kool 434.875 K.G., Gewone Uien 173.600 K.G., Peen 10.025 K.G., Nep 5.350 K G., Bieten 1.150 K.G., Andijvie 3.000 stuks. In Januari 1934 was verhandeld: Roode kool 1.336.775 K.G., Oele kool 401.675 K.G., D. Witte kool 516.125 K.O., Gewone Uien 80.050 K.G., Peen 7-025 Nep 950 K.G., Bieten 1.000 K.G., Spruit- kool 70 K.O., bloemkool 169 stuks. De omzet bedroeg in Januari 1935 49.830.88 tegen 66.959.28 In Januari 1934. ^Emtutiland Zware brand te Rosmalen. Verwoest vier woningen. Een brand, die weldra een groo- ten omvang aannam, brak Zater dagmiddag te omstreeks vier uur in het dorp Rosmalen uit. Door onbelfende oorzaak ontstond brand in de woning van den ijshan- delaar Verhagen. Onmiddellijk werd de brandweer gewaarschuwd en be gon men den inboedel naar buiten te dragen. Het vuur greep door den sterken wind snel om zich heen en weldra stond ook het naast gelegen huis, bewoond door den heer v. d. Donk en zijn gezin in lichter laaie. Van den Inboedel kon niet veel worden gered. De brandweer was intusschen op het ter rein verschenen en met man en macht werd de strijd met het vuur aangebonden. Het vuur breidde zich nog steeds uit: twee woningen, ook tot het complex behoorende en bewoond door de gezinnen Heyman en Vos stonden weldra in brand. De brandweer stond vrijwel machteloos tegen de vuurzee en moest zich beperken tot het nathouden van de belendende perceelen. De R.K. jongens school, die vlak in de nabijheid staat, liep ernstig gevaar en de brandweer had veel moeite het gebouw voldoende nat te houden, temeer daar door den sterken wind de von ken honderden meters ver stoven. Bij het verzenden van dit bericht was de brandweer het vuur nog niet meester en het gevaar voor uitbreiding nog niet geweken. Bij de nabiussching van dezen brand zijn twee brandweermannen gewond. Bij het inslaan van een ruit liepen de brandweerlieden K. van Grinsven en v. d. Eist verwondingen aan de handen op. K. v. Orinsven, waarvan een ader werd geraakt, is nadat het eerste verband was ge legd, de woning van een dokter binnengedra gen. SALTO MET EEN AUTO. Interessante demonstratie van Captain Miller op het Sportter- ren Houtrust. Op het Sportterrein Houtrust te 's-Gravenhage is gistermiddag een inte reseante, Amerikaansche demonstratie op automobielistisch gebied gegeven. De heer P. Louwman, van de firma Louwman en Parqui, importrlce van de Dodge, heeft een reis door Amerika ge maakt, en heeft vandaar meegebracht naar Europa den bekenden coureur Captain Chas Miller, voor filmliefheb bers (itellig geen onbekende. Captain Miller nu heeft een prachtige demon stratie gegeven, niet alleen van eigen kunnen, doch tevens van de prima kwa liteiten van een moderne automobiel, Met een Standard Dodge model 1935, zoo van de fabriek, heeft hij een volsla gen salto gemaakt, waarna hij volkomen ongedeerd uit het nauwelijks beschadig de voertuig stapte, Dit was de 27(Sste maal dat Miller dit bravourstukje uithaalde. Het vorige jaar behoorde zijn „nummer" tot een van de attracties op de Wereldtentoon stelling te Chicago. In de veenachtige bovenlaag van Hout rust viel het echter niet mee. Een keer of acht negen probeerde Miller „om" te komen, daarbij met een snelheid van 80 a 90 K M. per uur, zijn stuur plotseling 90 graden omgooiende, doch steeds weer richtte de Dodge zich op, na een angst wekkende helling, of een bocht op twee wielen. De laatste maal lukte het. De sne'heid was nu nog grooter, en op het tevoren bepaalde punt, wierp Miller zijn stuur om, en mede door het feit, dat de rech tervoorband tevoren reeds gesprongen was, slaagde hij erin, den wagen „over den kop" te krijgen. D.w.z. de wagen maakte fn eon schuinvoorwaartsche richting een volledige salto. Behoudens enkele blutsen en een paar plukjes gras, vertoonde de Dodge van deze zonderlin ge 6trapazen weinig of geen sporen. De pirtieren waren gemakkelijk te openen en Miller was natuurl f: ongedeerd. NEDERLANDSCHE KOLEN uit duitschland. De Duitsche regeering eischt belasting van kolen uit de Do- maniale mijn. Een oude grenskwestie. De Domaniale mijn, een Neder- landsch bedrijf met een eeuwenlange gescniedems, heeft moeilijkheden met de Duitsche regeering. Deze eischt wat tot dusver nog nimmer is voorgekomen belastingbetaling voor de producten, die uit d\; mijn gangen onder het Duitsche gebied gedolven worden, hetgeen in strijd schijnt met een oud tusschen Neder land en Pruisen gesloten verdrag Oude kronieken, de Annales Rodenses, be waard te Berlijn, bevatten gegevens over het oudste mijnbedrijf in Europa. Blijkens deze historische bronnen werden aldaar reeds omstreeks 1100 kolen gedolven. De exploi tatie geschiedde door kloosterlingen en al de Domaniale mijn te Kerkrade worden beschouwd. Deze mijn is lang de eenige in Nederland geweest, omdat men meende, dat het kolenbekken van Aken zich niet verder uitstrekte. Latere boringen hebben eén ander Inzicht gegeven en toen is omstreeks 1900 de groote mijnindustrie in Zuid-Limburg ont staan, die nu door allerlei buitenlandsche maatregelen zulk een moeilijken tijd door- niHcikt» Toen op 26 Juli 1816 een grenstradaat gesloten werd tusschen Nederland en Prui sen, werd daarin ook de Domaniale mijn be- handeld. Want de mijngangen daarvan strek ken zich voor een groot gedeelte onder Pruisisch gebied uit. Artikel 19 nu van dit tractaat, dat opgenomen is in Staatsblad no. 10 van 1850, bepaalt, dat het ondergrond* sche gebied in Pruisen van deze mijn als Nederlandsch gebied zal worden beschouwd!. Aan deze bepaling is sindsdien vrijwel nimmer getornd. Totdat nu onlangs, naar wij vernomen hebben, de Duitsche regeering den eisch gesteld heeft, dat de Domaniale mijn belasting moet betalen van de onder Duitsch gebied gewonnen kolen. De mijn- directie heeft dit geweigerd en nu is het voor den Duitschen rechter tot een proces geko men. Wij hebben bij de directie nadere bij zonderheden over den stand van zaken pogen te vernemen, doch men kon ons alleen mededeelen, dat onze inlichtingen juist waren- Zoolang de zaak nog „sub uidioe" is, meende men ons verdere gegevens te moeten weigeren. De heele zaak doet echter eenigszlns vreemd aan, wanneer men de bepalingen van het onderhavige tractaat nagaat De tweede alinea van het bewuste artikel luidt namelijk in den Nederlandschen tekst aldus: „Het Pruisische Gouvernement zal op geenerlel wijze deze exploitatie mogen hin derlijk zijn, noch onder voorwendsel var opzicht door deszelfs ingenieurs, noch door het leggen eener belasting op de delving of op den uitvoer der steenkolen; noch eindelijk door andere beletselen hoegenaamd daar te stellen, die het delven of het vertier der steen kolen zouden kunnen hinderlijk zijn". Men kan ervan verzekerd wezen, dat niet alleen te Kerkrade met belangstelling wordt uitgezien naar de beslissing van den Duit. schen rechter in dit door de Duitsche regee ring tegen Nederlanders aanhangig gemaak'e proces! TOLHEFFING OP DE BRUGGEN OVER DE GROOTE RIVIEREN. Naar aanleiding van het bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal ingediende wets ontwerp tot het verleenen van een concessie tot tolheffing op de over onze groote ri vieren geprojecteerde bruggen, aan een nader aan te wijzen Naamlooze Vennoot schap, heeft de N.V. Bataafsche Import Mij, een request aan bovengenoemde Kamer ge zonden. Glimlachje moet men er zich natuurlijk geen voorstelling van maken als van een modern mijnbedrijf, vast staat, dat toen reeds steenkool uit den Srond gewonnen werd, om als brandstof te ienen. Het zou interessant zijn op deze technisch- historische bijzonderheden dieper in te gaan. Het archief van Rolduc bevat daaromtrent van later jaren veel merkwaardigs! Slechts willen we er nu even op wijzen, dat de win ning der kolen nog zeer primitief was en hoofdzakelijk aan de oppervlakte geschiedde. Later werden ook kleine schachtjes gemaakt, om dieper gelegen lagen te bereiken. Het op pompen van het water thans nog steeds fcii de mijnen een moeilijk probleem ge schiedde er door een vernuftige installatie, waarmede de kloosterlingen toonden ook be kwame technici te zijn. Als voortzetting van deze oudste mijn kan TE WATER GERAAKT EN VERDRONKEN, Zaterdagavond ls to Wansura (Fr.) de 18-jarige schippersjongen De Reyer uit j Rotterdam, vermoedelijk tengevolge van den hevigen wind van een voor den wal liggend schip in het water gevallen en ■verdronkena. Het lijk is na eenigen tijd opgehaald. Jnqezondeii Stukken VERKEERSFONDS EN AUTO MOBILISTENWEE. Geachte Redacteur! Gaarne verzoek ik voor onderstaande een plaatsje in Uw blad. Bij voorbaat dank. Al een maand gedeeltelijk, doch nu geheel zullen de automobilisten den druk gevoelen van de nieuwe wet, en zullen we weer eens voor de zooveelste maal crisistol moeten be talen ten bate van het verkeersfonds, alias moeten mede betalen aan de tekorten der spoorwegen en luchtverkeer. Strop Diesel- trein, lijn Nergenshuizen met exploitatie kosten van pl.m. vier en een half millioen weggegooid geld, zooals we dezer dagen konden lezen in de dagbladen Maar waar moet de kleine man blijven, de wroeter met een wagentje, hetzij op termijn betaling of anderszins, die tot heden zijn brood trachtte te verdienen, al was het soms half, doch zich er nog zoo goed en zoo kwaad als het ging doorheen trachtte te werken zonder steun van regeering of anders zins. Let wel zonder steun, want wat moet er gebeuren wanneer ze hun bedrijf niet meer gaande kunnen houden? Waar is gebleven de actie van de K. N. A. C,, of A.N.W.B., of B.B.N., of West-Frie- sche Bond en welke er nog meer mogen zijn? De nieuw ingevoerde wegenbelasting is weer een groote druk bij de reeds bestaande voor vele kleine middenstanders of misschien wel de nekslag voor velen, tevens zal het dan werkloosheid beteekenen voor vele in dit bedrijf werkzame arbeiders en annexc bedrijven. Zou hier niets meer aan te doen zijn? Zou de verhoogde wegenbelasting niet een denk beeldig verhoogd inkomen zijn? Zou het niet zoo zijn dat hetgeen met de eene hand „misschien" meer wordt ontvan gen, met de andere weer moet worden uit gegeven in den vorm van steun? Want dit is zeker dat velen de verhoogiwg niet meer kunnen betalen en gedoemd zijn hun bedrijf op te heffen of in te krimpen. Weet gij lezer die er belang in stelt of belang bij hebt, wat er bij een gemiddeld gebruik van een luxe wagentje van 1100 K.G. van een reiziger b.v. betaald werd aan belasting? Laat ik dan even een berekening, maken: Wegenbel. van 110Q K.Q. 10 maal 8 voor de eerste 1000 K G. en verder 9 iper 100 K.G. is 89 als de wagen loopt een op zes is dit bij een gebruik van 600 K.M. per week 100 liter benzine waar van betaald wordt 7.4 cent per liter plus de omzetbelasting is ongeveer 8 per week of pl.m. 400 per jaar, en dan nog een postje Personeele belading laten we zeggen van 15, dus wordt er betaald voor zoo'n wagen ongeveer 500 per jaar belasting. Het is mij echter niet bekend of er op de olie ook nog accijnsen zijn, doch waarschijn lijk wel, doch laat ik het hierbij laten en laat ik mij maar niet wagen aan een bereke ning van een vrachtwagen. Deze is natuur lijk nog veel hooger, ergo iedere wagen die stil wordt gezet, en deze zijn er niet weinige, is dus normaal een derving voor de schatkist, en zou werkelijk het spoor er dan zooveel beter bij varen? Waar moet het heen? Zou een actie nog niet op haar plaats zijn hier, ik zou mee nen van wel, en tevens ook voor het verkrij gen van maandkaarten. Ik vermoed dat dit ook voor velen nog wel een zaak van belang is. Mij dunkt hier is wel open terrein, om nog iets te trachten te bereiken. W: bindt de kat de bel aan? Met dank voor de plaatsing, W. OOTJERS. Sint Pancras, 31 Januari 1935. VERLAGING VAN WONING- HUREN. In Uw blad van Dinsdag komt een inge zonden stuk voor naar aanleiding van ver laging van woninghuren. Dengene. die dit punt ter sprake bracht op de vergadering der Nederlandsche huisvrouwen wordt be schuldigd van egoïsme. Ik ken beide dames niet, maar als er sprake van egoïsme is, moet het toch in de eerste plaats bij haar zelve gezocht worden. Want terwijl overal de loonen omlaag zijn gegaan en nog gaan. zijn de huurprijzen niet naar beneden gegaan. Deze noodzakelijke en eerste levens behoefte behoorde geen winstobject van particulieren te zijn. want deze dame moge er dan niet gelukkig mee zijn, huizen zijn op het oogenblik als geldbron erg gewi.d. Maar laat men zich niet ongerust maken, dat er van overheidswege inzake huurprijsverlaging iets te duchten is Het is bij het begin van dit ministerie als noodzakelijk beschouwd maar met die spoed als steunverlaging er gekomen io, zal dit nog wel eenigen tijd duren. De stormachtige ovaties, gebracht aan den minister door de Industrieele Club in Kras zijn een bewijs hoe goed er voor zekere groepen gewerkt wordt, en dat wordt dan ook gewaardeerd. Volgens deze dame moest de nieuwbouw stopgezet worden, ook al een standpunt van grof eigenbelang. Terwijl het werkloozenvraagstuk de wereld be- heerscht, wil zij dit nog grooter doen wor den. Mij dunkt ik heb hiei niets aan toe te voegen, maar ik vrees toch voor inzendster, dat zij door de ellendige tijdsomstandigheden nog wei eens de huur zal moeten verlagen. Met dank voor de plaatsing. EEN VOORST ANDER VAN HUURVERIAGING. „Nou, wat heb Ik je gezegd dat er gebeuren zou, als Je een tachtig meter hooge schoorsteen zonder behoorlijke fundeering bouwde J" (Passing Show). 99. Voordat Piet of Drein begrepen wat er gebeurde, ont brandde het grootste kanon. De luchtdruk was zóó hevig, dat ze te midden van groote witte rookwolken in de ruimte werden geslingerd. „Nu zijn we er geweest'gilde Piet. „Dat is je eigen schuld", antwoordde Drein, „dan had je maar beter op je sigaar moeten letten". 100. Piet Prikkel had echt geluk. Hij was er van overtuigd, dat hij ergens op den grond te pletter zou vallen of in de zee moest verdrinken. Maar 't viel mee. In zijn vlucht kwam hij juist langs een hooge boom, waar hij zich met allebei zijn ar men aan kon vastklemmen. Zoo was Piet op een toevallige manier gered.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7