ftucQediike Stand
De Amsterdamsche Auto-tentoonstelling.
Het moderne verkeersmiddel steeds
volmaakter en goedkooper.
De bedrijfsauto mankeert ditmaal.
automobiel-en
L MOTORRIJWIEL:
ft TENTOONSTELLING
AMSTERDAM
SLUITING ZONDAG 10 FEBR. 5U k*
Het aantal geëxposeerde merken is respec
De industrie gaat door.
MOLEN UITGEBRAND.
Pluimvee omgekomen.
Mot 't Duitscho s.e. Ramses Is Zonda*
in do Rotterdams che liavon aangekomen
de 25-jarige verstekeling A. H., een Duit*
schor, geboren te Hannover. In Mar.
seille had hij aan boord van dit schln
weten te sluipen ?n daardoor Is hij aan
het Vreemdelingenlegioen ontkomen.
Deze jonge Duitscher heeft in Marok-
kc en in Frankrijk heel wat avonturen
achter den rug. Tweemaal heeft hij in
Noord-Frankrijk uit het Legioen weten
te deserteeren, maar telkens werd hij
weer gegrepen. Hij gaf het echter niet op
en wist in den zomer van het vorig jaar
weer te ontsnappen. Toen heeft hij het
verder gebracht dan de beide eerste kee-
ren. Hij kwam op clandestiene wijz©
Frankrijk, maar toen hij in Marseille
een schip trachtte te vinden, werd hh
er weer gegrepen. In Juni j.1. kreeg hij
een vonnis van eenige maanden vesting,
straf, uit te zitten in Marseille, in ver-
band met de desertie. Daarna zou hij
weer naar Marokko worden gebracht
om zijn tijd uit te dienen.
Op den avond, voordat hij aan boord
van het transportschip, dat hem weer
naar Marokko moest brengen, zou wor
den gebracht, heeft hij voor de vierde
maal kans gezien, om de vlucht te ne
men Dat was dus wel op het nippertje.
Hij had nu ook meer geluk dan de vori
ge keeren. 's Nachts wist hij aan boord
van het Duitsche s.s. Ramses te sluipen
en zich daarop te verbergen. Zoo voer
hij den volgenden morgen inplaats van
naar Marokko en naar het Legioen, de
vrijheid in het vaderland tegemoet Bij
aankomst te Rotterdam is hij aan len
Vreemdelingendienst overgegeven. Wan
neer de Ramses, die van Rotterdam naar
Hamburg zal vertrekken, de reis hervat
zal hij weer aan boord van dit schip
worden gebracht.
Er is Zondag nog een tweede versteke
ling in de Rotterdamsche haven aange
komen. Dit is de 26-jarige Mosa Maa
soud, een Egyptenaar, die met het schip
„Fostatt" arriveerde. Zijn avontuur is
minder sensationeel dan dat van den
hierboven bedoelden Duitscher; het is
zelfs een slaperig avontuur. Mo6a Mas-
soud was met nog een aantal Egyptena-
ren te Port Said belast geweest met het
lanen van kolen aan boord van het
schip Hij is toen in slaap gevallen op
een beschaduwd plekje, dat ook nogal
een verborgen plekje bleek. De Egypte
naar werd wakker, toen het schip al va
rende was. En zoo moest hij dus de reis
naar Rotterdam meemaken. De Vreem
delingendienst heeft zich over hem ont
fermd. Hij zal zoo spoedig mogelijk met
een schip naar Egypte worden terugge
zonden.
DUURDERE BENZINE.
TWEE OPLICHTERS IN DE VAL
PROTEST TEGEN DE TOLGELDEN.
MOTORSCHIP LEK GEVAREN.
EGMOND AAN ZEE (Februari).
Gehuwd: Martinus Smit en Aaltje
Prins.
WARMENHUIZEN (Januari).
Grietje Bood,
Zooals men reeds uit korte berichten weet,
Is het jaarlijksch autofestijn in het R.A.I.-
gebouw te Amsterdam al weer enkele dagen
in vollen gang. Na een lang aarzelen van
al dan niet doorgaan, omdat per slot van
rekening ook de autowereld niet zonder kleer
scheuren door de crisis heenwandelt, is het
er dan ook dit jaar weer van gekomen. En nu
het zoover is, gelooven we, dat de exposanten
wel tevreden zullen zijn, gezien het zeer
drukke bezoek vooral op Zaterdag en Zon
dag. En niet alleen dat het er zeer druk was,
als de voorteekenen niet bedriegen, worden er
wel zaken gedaan ook.
Goedkooper en beter.
Want om maar meteen met de deur in
huis te vallen: de groote tendenz van deze
autoshow zijn de algemeene lagere prijzen of
een zelfde peil van het vorig jaar. De kwali
teit van het gebodene wordt echter steeds
beter: wat er momenteel in de verschillende
prijsklassen geboden wordt, grenst aan het
volmaakte. Iemand, die op een rustigen mid
dag eens het R.A.I.-gebouw zal bezoeken,
zal na een uurtje rondneuzen tot de conclu
sie komen, dat het waarachtig niet zal mee
vallen om een keuze te doen.
Wat er b.v. in de prijsklasse van tegen de
tweeduizend gulden geboden wordt, is af:
trouwens voor minder dan 1500 gulden kan
men al de gelukkige bezitter zijn van een
alleraardigst wagentje, dat zijn baas niet in
den steek zal laten. Vooreerst dan de Engel-
sche baby's: Hillman Minx en Morris
Eight (de iets grootere broers Ten en Twelve
liggen ook nog onder de twee bankjes), de
kleine Europeaantjes als Renault, Fiat
Balila, Adler, dan weer de Engelsche Austin,
Wolseley, Standard, enz., enz.
Het gaat niet om de klassen te gaan schei
den, een feit is, dat er zoo'n overweldigende
keuze is tegen een betrekkelijk gering aantal
gestabiliseerde Hollandsche florijnen, dat
een aspirant kooper er wel geen weg in zal
weten. Want er komt nog bij, dat men aan
het uiterlijk van een wagen tegenwoordig
geen prijs meer kan schatten. De construc
teurs zijn er dit jaar wel op uit geweest
vooral het uiterlijk en het comfort op de spits
te drijven. Opzienbarende nieuwtjes van de
technische afdeeling zijn er niet zoo heel
veel, tenminste niet voor den doorsnee-R.A.I -
bezoeker, al is het dan altijd nog de moeite
waard eens den motorkap van zoo n glimmen-
den wagen op te tillen en het hart eens te be
kijken. Misschien is er niet eens veel te zien,
de zaak is tegenwoordig zoo netjes ge
pantserd, dat het mechanisme opgesloten
zit.
Niet dat er nu heelemaal geen1 „thrillers"
te vinden zijn: er is een wagen, waarmee een
meneer zich eenige malen over den kop
heeft laten vliegen, om te bewijzen dat hem
niets kon overkomen, omdat de body allsteel
is; er is de beroemde Auto-Union wagen van
Hans von Stuck, waarvan een ieder, die geen
vreemdeling is in auto-Jerusalem, wel eens
gehoord zal hebben; er zijn juweelen van
racers en raspaarden. Noem maar op:
Voisin, Bugatti, Mercedes, Swallow, M.G
(o.a. de wagen waarmee onze Hollandsche
Hans Herkuleyns op de circuits verschijnt)
en daarnaast ontbreken natuurlijk niet de
altijd attractieve doorsneden van motoren,
ja zelfs van heele auto's. Men kan daar op
zijn gemak eens kijken, hoe het moderne ver
keersmiddel in elkaar zit en hoe de ver
schillende deelen werken. Tegen een derge
lijke doorsnee loopt men direct na het bin
nenkomen op: Ford.
Groote activiteit in de Neder*
landsche Fordfabriek.
Wat dit beteekent voor de N.V. Nederland-
sche Ford Automobiel Fabriek te Amsterdam
is duidelijk. Groote bedrijvigheid en activi
teit heerscht er momenteel in de Ford Fa
briek, bij de Hembrug, daar hoewel de
productie der bestaande Ford-automobielen
op denzelfden voet voortgaat men tevens
bezig is de fabriek in te richten voor de fabri
cage van dit nieuwe model. Het spreekt van
zelf, dat de Ford Fabriek hierdoor een aan
zienlijke uitbreiding heeft moeten ondergaan
Onder andere heeft men verschillende
nieuwe machines en werktuigen, andere mal
len, calibers en vormramen moeten aanschaf
fen, en bovendien de fabrieksindeeling ge
deeltelijk moeten wijzigen, daar thans twee
verschillende Ford-producten gelijktijdig ver
vaardigd moeten worden. Als gevolg daar
van ziet men onder andere op de carosserie-
afdeeling, daar waar vroeger één lasch-
machine voor het electrisch lasschen van de
dakpaneelen stond opgesteld, thans twee
dezer machines „zusterlijk" naast elkaar, de
één voor de reeas bestaande modellen en de
andere voor de nieuwe automobiel. En dit
zelfde geldt tevens voor de electrische punt-
lasch-apparaten, waar de vloerdeelen der
carosserieën aan- elkaar worden gelascht,
terwijl de vormramen met de verschillende
aanslagen en klemmen voor de calibreering
van de juiste plaatsing der verschillende
stukken voor het lasschen thans eveneens in
duplo voorhanden zijn.
Om echter op het nieuwste Ford-product
ternug te komen, kunnen wij thans den be
langstellenden lezer mededeelen, dat dit
Ford-product inderdaad iets nieuws is. De
wagen is een verwezenlijking van nieuwe
ideeën op het gebied der automobiel-con
structie, die alle gericht zijn op de verbete
ring van het rijcomfort. En dit verbeterde
rijcomfort noemt Henry Ford in kort en
krachtig Engelsch: „centerpoise riding". De
beteekenis van deze benaming kan men ge
makkelijk aanvoelen en zou in het Neder-
landsch het best vertaald kunnen worden
met „rijden in centerbalans".
De V-8motor is dezelfde als die waarvan
er reeds meer dan 1.300.000 op den weg zijn,
daar zooals Henry Ford onlangs zei
Ford niet wist hoe hij een betere motor zou
kunnen bouwen. Wel a- eenige vervol
makingen aangebracb' o.a worden er bron
zen drijfstanglagers ,.i:.onteerd en een
gie.tstal.eji lyukas en nfikiepas.
De carosserie van den nieuwen Ford is
van een geheel nieuw type en van ongewoon
fraaien lijnen. In sommige modellen is in het
achterpaneel een koffer ingebouwd, die een
geheel met de carosserie vormt en schitte
rend harmonieert met de lijn van van den
wagen. Onsplinterbaar glas is standaard
uitvoering, niet alleen voor de vooruit, maar
ook voor alle deuren en ramen.
Deze nieuwe wagen beteekent het hoogte
punt in de ontwikkeling van het Ford-pro
duct, die Henry Ford 3 jaar geleden ener-
giekcr dan ooit ter hand nam. In deze drie
jaren heeft Henry Ford een combinatie var.
constructieverbeteringen uitgewerkt, die tOi
doel heeft het rijcomfort en de gemakkelijke
bestuurbaarheid tot een even hoog peil van
perfecte op te voeren als de beroemde Ford
motor zelf heeft. De nieuwe carosserie-
constructie is daar een bewijs van. In hun
uiterlijk worden deze nieuwe wagens geken
merkt door een frischheid van opvatting, die
zeer modern aandoet, zonder zich aan over
drijving schuldig te maken. En dit geldt
niet alleen voor het uiterlijk der carosse
rieën, doch evenzeer voor het interieur ervan.
Zooals men weet wordt de Ford in ons
Alkmaarsch district vertegenwoordigd door
de firma W. Schmidt, alhier. Om nu meteen
maar op de Alkmaarsche dealers te komen
belanden we vanzelf op den stand van
General Motors.
vertegenwoordigd door Jac. Met's Automo
bielbedrijf. Deze N.V. exposeert op Stand 43
de nieuwste Pontiac 1935. Voor dit jaar is de
fabriek wederom uitgekomen met een zes-
cylinder, die wel iets kleiner, doch overigens
in dezelfde uitvoering is als de grootere acht-
cylinder. De st.jomlijn lijkt ons in de Pon
tiac het meest doorgevoerd, bij alle andere
wagens van General Motors vergeleken,
maar heeft desondanks toch een zeer ruime
en gemakdienende carosserie.
Stand 48: Chevrolet.
Alleen van de kleine Standard types zijn
de nieuwe modellen 1935 tentoongesteld. De
Master 1935-modellen zijn nog niet aangeko
men, zooda hiervan dus de bekende 1934-uit-
voering te zien is.
De nieuwe Standard Chevrolet is speciaal
het type voor zakelijk gebruik, zeer ruim en
niettegenstaande de zes-cylindermotor, die 60
P.K. ontwikkelt, in het gebruik zeer zuinig
en economisch, zoowel voor olie als ben
zine. Het juiste bewijs hiervan is, dat
men hier in Nederland slechts maar om zich
heen heeft te zien, om overal op de wegen dit
Standard-type Chevrolet in grooten getale te
zien rondrijden.
Een verder bewijs van de groote populari
teit van dit merk is wel het feit, dat, niet al
leen in 1934, maar reeds 4 jaar achtereen en
zes keer gedurende de laatste acht jaar, Ghe-
crolet nummer één in de geheele wereldpro
ductie geplaatst was.
Van het Master 1935-model hebben wij al
leen afbeeldingen gezien en geconstateerd,
dat het veel op zijn grooteren broer, de Olds-
mobile, gelijkt. In deze serie wordt ook een
vier-onder-de-kap Cabriolet in fabrieksuitvoe-
ring op de markt gebracht, waar veel succes
van verwacht wordt.
Stand 49: Buick.
Een schitterend model op deze stand is de
2 pers.-cabriolet met dickey-seat op het Stan
dard 40 chassis, waarvan de prijs slechts
2850 bedraagt. Verder is hier een schitte
rende collectie 4- en 6-persoons modellen te
bezichtigen, alsmede e.n Cabriolet 4 onder
den kap. Buick, met recht genoemd de wagen
van standing en elegance, heeft niettegen
staande het vele, dat den eigenaar wordt ge
boden, zijn prijzen op een zeer laag niveau
weten te brengen, zoowel in gewone gesloten
modellen, als de sportmodellen.
Stand 62: Oldsmobile.
Dit bekende oude merkt wordt geëxposeerd
in diverse 6- en 8-cylinder modellen in schit
terende uitvoering en afwerking. Evenals
Pontiac, heeft Oldsmobile een prachtige
stroomlijn, practische berging van reserve
wiel en ruime bagageberging. De prijzen zijn
zeer laag gehouden en varieeren van 2195
tot 2795 voor de gesloten 4—5 persoons
modellen.
Opel.
General Motors, die zooals men weet, ook
het Opel-concern tot zich heeft getrokken,
heeft de vertegenwoordiging voor ons rayon
aan de Nassau-garage gegeven. De Opel is
op de R.A.I. flink vertegenwoordigd met een
mooie serie wagens. Wie kent niet de vlotte
modellen, even gestroomlijnd, zonder tree
planken, zooals er hier verschillende rond-
loopen? Op stand 50 treffen we de verschil
lende viercylinders aan en enkele zeer mooie
6 cylinders. De 4-onder de kap is een „klas
sewagen" die toch nog onder de twee
duizend gulden blijft. Als technische bijzon
derheden vinden we afgestemde voorveering,
dat het rijden met een kleinen wagen tot een
genot maakt
De modellen zijn dit jaar niet veel ver
anderd, alleen is er een 6-cylinder Sedan bij
gekomen.
Al met al brengt Opel een serie wagens,
die ook weer den siagzin van deze R.A.I. be
vestigen: zeer hooge kwaliteit voor mini
mumprijzen.
Stand 73: Nash.
Om nu nog even bij onze Alkmaarders te
blijven, komen we op een merk waar de firma
A. Dam en Co. haar hart aan verpand heeft,
aan de Nash. Een woord, dat de liefhebbers
van een goeden wagen direct de ooren doet
spitsen. Op stand 73 vinden we een complete
serie Nash-wagens, waarvan de verschillen
de modellen ook al weer een groote verande
ring hebben ondergaan.
Uiterlijk zijn ze slechts weinig veran
derd met die van 1934 Een gewijzigd
voorfront, kleinere wielen met zwaar
dere banden en een nog betere caroese-
rieafwerking zijn eenige veranderingen
die deze wagens hebben ondergaan.
Daarentegen hebben zij technisch vele
.verbeteringen, verbeteringen die tot nu
••I0FEBP.I933
[GEOPEND VAK 10 V.M.-5N.M IK VAK 8 K M. - 10 K M
toe nog maar alleen op de duurdere
NASH-modellen werden toegepast. Zoo
hebben thans ook de NASH LaFAYETTE
modellen o.m. het tochtvrije „Air Vent
ventilatiesysteem, zijn er nieuwe veeren,
en heeft de motor een zeven maal gela
gerde krukas en aluminium zuigers met,
stalen brug.
Al deze verbeteringen, gepaard aan de
fraaie afwerking van de carosserie, die
van binnen luxueuzer is afgewerkt dan
hot oude model, wijzen er op dat er naar
gestreefd is den wagen zoo volmaakt mo
gelijk aan den kooper af te leveren. De
geheele constructie van deze NASH
wijst er op, dat men dezen wagen, on
danks zijn lagen prijs, gerust mag in-
deelen bij veel duurdere wagens.
Het belangrijkste komt echter nog en
dat is wel de nieuwe Advanced Six en
Advanced Eight NASH. Deze hebben
wel een zeer radicale wijziging onder
gaan en zijn werkelijk niet meer met de
oude modellen te vergelijken. Beide
chassis zijn voorzien van ruime, zes
pers. „Aero Form"-carosserieën.
Deze nieuwe NASH, hier mogen wij
gerust van een „nieuwe" NASH spre
ken, heeft fantastische veranderingen
en verbeteringen ondergaan. Het chassis
is verbreed, versterkt en verzwaard. De
veei constructie is verbeterd en veran
derd, omdat bij het nieuwe type het ge
wicht van het chassis en carosserie ge
lijk over de voor- en achterveeren ver
deeld is, de ligging is daardocr verbe
terd en de wagen heeft daardoor zulk
een wegvastheid gekregen, dat men ge
rust kan zeggen, dat hij aan den weg
kleeft.
En ten laatste dan een der voornaam
ste verbeteringen, n.1. de automatische
„Snelgang".
Deze „Snelgang" wordt automatisch
in werking gesteld, wanneer de wagen
een snelheid van 65 K.M. heeft bereikt;
door het inschakelen van de „Snelgang"
wordt het toerental met 30 vermin
derd. Om een voorbeeld te geven, U rijdt
met Uw wagen 95 K.M., Uw motor maakt
dan tusschen de 3000 en 3500 o.p.m een
toerental dat behalve slijtage ook een
groot benzineverbruik medebrengt want
hoe harder U rijdt, zooveel te grooter
wordt Uw benzineverbruik. Rijdt U daar
entegen met een nieuwe NASH, dan zal
de wagen bij 95 K.M. snelheid slechts
"2000 a 2200 toeren maken. Dat dit een
groote benzinebesparing met zich mede
brengt, is iedereen duidelijk, afgezien
nog dat er een geringere motorslijtage
optreedt door de mindere wrijving.
De geheele carosserie is één stalen
plaat, geheel gelast en rondom voorzien
van veiligheidsglas, glas dat niet ver
splintert. Dat dit enorme voordeel en
b.edt in geval van een aanrijding, is
duidelijk, want de inzittenden zijn ge
heel omgeven door een stalen pantser en
onversplinterbaar glas.
Chrysler en Plymouth.
De firma Tasche op den Kennemerstraat-
weg vertegenwoordigt deze bekende Ameri
kanen. Chrysler is wel de wagen waarop het
stroomlijn-principe het verst is toegepast. Be
kijk bijv. eens de Chrysler 80, wellicht dat
men hem niet eens zoo op het eerste gezicht
mooi zal vinden. Maar diezelfde wagen op
den weg, vastliggend als geen ander, een
„uitgeprobeerd" lijnen van de body, een brok
snelheid en kracht. Ook de lichtere Chrysler-
modellen zijn zwaar gestroomlijnd, zooals
trouwens heel veel wagens op deze show, en
de Plymouth, die er de laatste jaren inge
gaan is als koek, is ook al weer een heel stuk-
veranderd, en dan zeker niet in haar nadeel.
P De opening.
nn zoo zouden we nog vele kolommen kun
nen volschrijven, maar er is zoo ontzaglijk
veel, dat het ondoenlijk is ook maar bij be
nadering eenigszins volledig te zijn. Het is
wel aardig om hier nog enkele passages aan
te halen uit de openingsrede van den heer
Lang, voorzitter van de R.A.I.
De 24ste R.A.I.-tentoonstelling, welke aan
stonds de aandacht van het Nederlandsche
publiek zal vragen geeft een beeld, dat op
enkele punen nogal afwijkt van dat van haar
voorgangsters, in 1934 gehouden, zoo zeide
de heer Lang.
In de zijzaal, waar den vorigen keer be
drijfswagens en autobussen de belangstelling
van kijkers en koopers trokken, vindt men
thans een keur van motorrijwielen in alle
schakeeringen: gewone motorrijwielen, be-
steldriewielers en het zeer lichte motorrijwiel
lichte transportmiddelen, waarvan zij het
voor beperkte doeleinden, een zeer econo
misch vervoer verwacht kan worden De ik
Ne£r^nfri.0Ver^i^i!lgJzeggen' ber<*mde
Nederlandsche rijwielindustrie, neemt in
deze afdeejing thans een belangrijke plaats
in; zij is zich n.1. meer en meer gaan toeleg
gen op de vervaardiging van lichte motorrij
wielen en -besteldriewielers en met welk re
sultaat zal deze tentoonstelling duidelijk aan
het licht brengen.
tabel en doet de R.A.I.-tentoonstelling nog
steeds haar speciale reputatie van „de meest
internationale automobieltentoonstelling
handhaven.
Wanneer men mij echter zou vragen wat
op deze tentoonstelling het meest opvallend
is, zou ik willen antwoorden: de prijzen der
automobielen.
Deze prijzen hebben zich geheel aangepast
aan de tijdsomstandigheden en staan ver
moedelijk op het laagste niveau, dat ooit be
reikt zal kunnen worden. Een belangrijke
factor ongetwijfeld voor de verdere ontwik
keling van het transport over den weg, dat
in Nederland nog belangrijk ten achter is bij
het buitenland.
Belastinden.
Of deze factor echter ten volle de uitwer
king zal hebben, welke onder normale om
standigheden te verwachten zou zijn, is naar
mijn meening onzeker, omdat de buitenge
wone belemmeringen, welke telkens weer aan
de ontwikkeling van het wegverkeer in den
weg worden gelegd, in den vorm van exces
sieve belastingen, een normale ontwikkeling
van dit wegtransport verhinderen moeten. En
zulks acht ik een bedenkelijk feit. Het lijkt mij
niet juist, dat de voordeelen, welke de tech
niek heeft gebracht door de productie van
transportmiddelen, steeds goedkooper in
aanschaffing en niet het minst in 't gebruik,
te niet gedaan worden, waardoor het trans
port inplaats van zich te moderniseeren en
ontwikkelen, op een achterlijk niveau zou
kunnen verstarren. Ik heb mijn hart verpand
aan het wegverkeer en kan daardoor mis
schien de hier te lande gevolgde gedragslijn
ten aanzien van de verkeerspolitiek niet vol
doende objectief bezien; het is te begrijpen,
dat zij, die hun hart verpand hebben aan
andere verkeersmiddelen, deze zaak geheel
anders bekijken.
Maar het wil mij niettemin voorkomen,
dat de stelling: „goedkoop transport is voor
's lands welvaart bevorderlijk" onaangetast
is gebleven, terwijl de hier te lande gevolgde
verkeerspolitiek stellig niet met deze stelling
in overeenstemming is te brengen. Ik laat
dan dus geheel buiten beschouwing de
vraag of het billijk is, dat een zoo groot
deel der aan de bevolking op te leggen las
ten afgewenteld wordt op een speciale en re
latief kleine groep, waarvan wellicht de
meerderheid verre van financieel draagkrach
tig is.
Men heeft mij wel eens voor een te grooten
optimist versleten en nog kortgeleden ge
vraagd of het mij mogelijk zou zijn thans, in
deze zoo insombere tijdsomstandigheden,
nog een optimistischen kijk op de toekomst te
benouden.
Hierop zou ik dan willen antwoorden, dat
ik, hoewel misschien wat optimistisch aange
legd, toch steeds tracht de werkelijkheid on
der het oog te zien, maar daarbij nog nimmer
uitsluitend duisternis heb opgemerkt. Steeds
weer was er een lichtpunt, steeds weer bleek,
dat wijlen Paul Kruger juist oordeelde in
zijn overtuigd: „Alles zal reg kom".
De regeering, wier taak uitermate moeilijk
is, wil, het behoeft geen nader betoog, slechts
de bevordering van het landsbelang, de wel
vaart van ons volk. Welnu, wanneer van
eenigen maatregel mocht blijken, dat deze een
niet-gewenscht gevolg heeft, dan zullen de
bakens ongetwijfeld verzet worden. En daar
om durf ik ook thans nog optimist te blijven
en hierbij word ik gesterkt door de verschijn
selen in het buitenland, waar men hier en
daar, met name in Engeland en Duitschland,
doende is, het wegverkeer juist te ontlasten
Dus geef ik de hoop, ook voor Nederland,
nog niet op, integendeel.
Ziehier kort en krachtig de opzet en de
bedoeling van de show. Er blijkt hieruit
ook, dat de vrachtwagens dit jaar niet aan
wezig zijn en dat de opengekomen ruimte
ten goede is gekomen aan «le motoren en
hulpmotoren. Of dit onderdeel er wel zoo
gezellig bij staat als anders, wanneer de
tweewielers knus om de auto's geschaard
zijn, wagen we te betwijfelen, maar de expo
sitieruimte is veel en veel grooter, zoodat
het aantal machines grooter is. En daar is
het per slot van rekening toch ook om te
doen. In dezen tijd van bezuiniging gaat
menigeen weer op de motor zitten, die hoe
langer hoe volmaakter wordt, in dezer tijd
van haast en snelheid zijn er velen die de
gewone fiets vervangen door een dito met
hulpmotor, populair wetenschappelijk ge
naamd: hoestbui op wielen". Maar die
dingetjes ioopen zoo perfect en zoo be
trouwbaar dat ze het nooit of te nimmer op
geven, zelfs als zijn baas er met moeder de
vrouw mee gaat duorijden. Het is niet toe
vallig dat ze hoe langer hoe meer de wegen
gaan bevolken. 6
Dat er tenslotte nog heel veel is dat ge
ëxposeerd wordt als annex aan den auto
handel in welken vorm dan ook, ligt voor de
hand. Dat gereedschappen, onderdeelen.
lampen, accu s en wat dies meer zij eveneens
gelijken tred van volmaking houden, spreekt
vanzelf, evenals het feit dat ook dit iaar
K'S: KN AC- K.N.M.V. en
hebben propaganda-stands bezet
We hebben getracht een algemeene be
schouwing te geven van hetgeen de RAI
biedt, we zijn op enkele merken wat dieper
ingegaan omdat er rechtstreeks Alkmaar-
ders bij betrokken zijn, en we hopen dat dit
overzichtje voor twijfelaars een aansporing
moge zijn om eens naar Amsterdam te trek
ken en te bewonderen hetgeen daar ge
ëxposeerd is betreffende het moderne ver-
SSnSf Va" onzen tijd' wi«is industrie
blijk heeft gegeven met bij de pakken neer
te zitten en ondanks depressie en wereld
crisis ,m going strong' gaat.
^treeks acht uur Zaterdagavond is
brand ontstaan in de molen van den hee-
'00n Arts te Volkel (N.-Br.) EteülSS
ontboden brandweer kon slechts fifë
^genover de vuurzee uitrichten. De mo en
n een kleine aanbouw bevond zich epniir
teH HO kippen, 6 „a™
kalkoenen, hiervan is niets gered.
EEN AVONTURIER.
Op het nippertje uit het Vreem
delingen legioen ontsnapt QA
drie mislukte vluchten.
Een slaperig avontuur.
Naar wij vernemen, is de benzine
prijs met ingang van heden vast
gesteld op 1.35 per tien liter bij
afname aan de pompen en tot 1.45
per tien liter in bussen.
In een hotel te Utrecht is Zaterdagmiddag
een man aangehouden, die gelden inzamelae
voor „Roomsch-Katholieken in Armenië".
Dat geld werd echter ten eigen bate aange
wend. Juist toen hij werd gearresteerd, werd
hij opgebeld door iemand uit Amsterdam,
die, zich klaarblijkelijk aan hetzelfde mis
drijf schuldig maakte
Zaterdagmiddag is in Musis Sacrum te
Arnhem een protest vergadering gehoudea,
gericht tegen de voorgenomen neffing van
tolgeld op de nieuwe bruggen. De vergade
ring, welke op initiatief van den Bond van
'rijfsautohouders bijeen was gekomen,
aanvaardde een motie, waarin de regeering
wordt verzocht niet tot heffing van tolgeld
over te gaan.
Gisterochtend om zeven uur is het
motorschip „Maasbode", te Rotterdam
tegen een boei gevaren. Het schip was
geladen met 185 ton balen jute en ls in
lekken toestand orohcog gezet om zinken
te voorkomen. De pompboot „Ideaal"
van Van der Graaf en Koelman's Ber-
gings Maatschappij is direct te hulp g«*
sneld en het is gelukt het schip met
pompen boven water te houden. Het
schip was tegen den avond voor de helft
gelost en men hoopt hedenmiddag met
de geheele lossing gereed te zijn Indien
mogelijk zal het lek worden gedicht.
Overleden; Anfonius Zom, weduwn.
van Hendrika Brugman, oud 84 jaar.
Geboren: Gerard, z. v. Simon van den
B«g en Trijntje Dekker. Willem, z. v-
Willem Wijker en Elisabeth Stam. Alber-
tus, z. v. johan Jacob Bosman en Aagje
Blok.
Geboren Adrianus Mattheus, zoon
van Johannes van den Berg en
Jonker. Catharina, dochter van Dirk
Berkhout en Elizabeth de Moei. An*
tonius Petrus, zoon van Cornelis Bom*
mcr en Anna Maria Scheid. Patru*»
zoon van Antonius Spaansen en Anna
Elisabeth Kramer
Ondertrouwd: Cornelis Stet e°
Martlia Apolonia Wessels. -aJ
Overleden: Geertje do Moor,
J- Klaas Dekker, 68 j., echtgenoot V»®