ftucQediike Stand De Amsterdamsche Auto-tentoonstelling. Het moderne verkeersmiddel steeds volmaakter en goedkooper. De bedrijfsauto mankeert ditmaal. automobiel-en L MOTORRIJWIEL: ft TENTOONSTELLING AMSTERDAM SLUITING ZONDAG 10 FEBR. 5U k* Het aantal geëxposeerde merken is respec De industrie gaat door. MOLEN UITGEBRAND. Pluimvee omgekomen. Mot 't Duitscho s.e. Ramses Is Zonda* in do Rotterdams che liavon aangekomen de 25-jarige verstekeling A. H., een Duit* schor, geboren te Hannover. In Mar. seille had hij aan boord van dit schln weten te sluipen ?n daardoor Is hij aan het Vreemdelingenlegioen ontkomen. Deze jonge Duitscher heeft in Marok- kc en in Frankrijk heel wat avonturen achter den rug. Tweemaal heeft hij in Noord-Frankrijk uit het Legioen weten te deserteeren, maar telkens werd hij weer gegrepen. Hij gaf het echter niet op en wist in den zomer van het vorig jaar weer te ontsnappen. Toen heeft hij het verder gebracht dan de beide eerste kee- ren. Hij kwam op clandestiene wijz© Frankrijk, maar toen hij in Marseille een schip trachtte te vinden, werd hh er weer gegrepen. In Juni j.1. kreeg hij een vonnis van eenige maanden vesting, straf, uit te zitten in Marseille, in ver- band met de desertie. Daarna zou hij weer naar Marokko worden gebracht om zijn tijd uit te dienen. Op den avond, voordat hij aan boord van het transportschip, dat hem weer naar Marokko moest brengen, zou wor den gebracht, heeft hij voor de vierde maal kans gezien, om de vlucht te ne men Dat was dus wel op het nippertje. Hij had nu ook meer geluk dan de vori ge keeren. 's Nachts wist hij aan boord van het Duitsche s.s. Ramses te sluipen en zich daarop te verbergen. Zoo voer hij den volgenden morgen inplaats van naar Marokko en naar het Legioen, de vrijheid in het vaderland tegemoet Bij aankomst te Rotterdam is hij aan len Vreemdelingendienst overgegeven. Wan neer de Ramses, die van Rotterdam naar Hamburg zal vertrekken, de reis hervat zal hij weer aan boord van dit schip worden gebracht. Er is Zondag nog een tweede versteke ling in de Rotterdamsche haven aange komen. Dit is de 26-jarige Mosa Maa soud, een Egyptenaar, die met het schip „Fostatt" arriveerde. Zijn avontuur is minder sensationeel dan dat van den hierboven bedoelden Duitscher; het is zelfs een slaperig avontuur. Mo6a Mas- soud was met nog een aantal Egyptena- ren te Port Said belast geweest met het lanen van kolen aan boord van het schip Hij is toen in slaap gevallen op een beschaduwd plekje, dat ook nogal een verborgen plekje bleek. De Egypte naar werd wakker, toen het schip al va rende was. En zoo moest hij dus de reis naar Rotterdam meemaken. De Vreem delingendienst heeft zich over hem ont fermd. Hij zal zoo spoedig mogelijk met een schip naar Egypte worden terugge zonden. DUURDERE BENZINE. TWEE OPLICHTERS IN DE VAL PROTEST TEGEN DE TOLGELDEN. MOTORSCHIP LEK GEVAREN. EGMOND AAN ZEE (Februari). Gehuwd: Martinus Smit en Aaltje Prins. WARMENHUIZEN (Januari). Grietje Bood, Zooals men reeds uit korte berichten weet, Is het jaarlijksch autofestijn in het R.A.I.- gebouw te Amsterdam al weer enkele dagen in vollen gang. Na een lang aarzelen van al dan niet doorgaan, omdat per slot van rekening ook de autowereld niet zonder kleer scheuren door de crisis heenwandelt, is het er dan ook dit jaar weer van gekomen. En nu het zoover is, gelooven we, dat de exposanten wel tevreden zullen zijn, gezien het zeer drukke bezoek vooral op Zaterdag en Zon dag. En niet alleen dat het er zeer druk was, als de voorteekenen niet bedriegen, worden er wel zaken gedaan ook. Goedkooper en beter. Want om maar meteen met de deur in huis te vallen: de groote tendenz van deze autoshow zijn de algemeene lagere prijzen of een zelfde peil van het vorig jaar. De kwali teit van het gebodene wordt echter steeds beter: wat er momenteel in de verschillende prijsklassen geboden wordt, grenst aan het volmaakte. Iemand, die op een rustigen mid dag eens het R.A.I.-gebouw zal bezoeken, zal na een uurtje rondneuzen tot de conclu sie komen, dat het waarachtig niet zal mee vallen om een keuze te doen. Wat er b.v. in de prijsklasse van tegen de tweeduizend gulden geboden wordt, is af: trouwens voor minder dan 1500 gulden kan men al de gelukkige bezitter zijn van een alleraardigst wagentje, dat zijn baas niet in den steek zal laten. Vooreerst dan de Engel- sche baby's: Hillman Minx en Morris Eight (de iets grootere broers Ten en Twelve liggen ook nog onder de twee bankjes), de kleine Europeaantjes als Renault, Fiat Balila, Adler, dan weer de Engelsche Austin, Wolseley, Standard, enz., enz. Het gaat niet om de klassen te gaan schei den, een feit is, dat er zoo'n overweldigende keuze is tegen een betrekkelijk gering aantal gestabiliseerde Hollandsche florijnen, dat een aspirant kooper er wel geen weg in zal weten. Want er komt nog bij, dat men aan het uiterlijk van een wagen tegenwoordig geen prijs meer kan schatten. De construc teurs zijn er dit jaar wel op uit geweest vooral het uiterlijk en het comfort op de spits te drijven. Opzienbarende nieuwtjes van de technische afdeeling zijn er niet zoo heel veel, tenminste niet voor den doorsnee-R.A.I - bezoeker, al is het dan altijd nog de moeite waard eens den motorkap van zoo n glimmen- den wagen op te tillen en het hart eens te be kijken. Misschien is er niet eens veel te zien, de zaak is tegenwoordig zoo netjes ge pantserd, dat het mechanisme opgesloten zit. Niet dat er nu heelemaal geen1 „thrillers" te vinden zijn: er is een wagen, waarmee een meneer zich eenige malen over den kop heeft laten vliegen, om te bewijzen dat hem niets kon overkomen, omdat de body allsteel is; er is de beroemde Auto-Union wagen van Hans von Stuck, waarvan een ieder, die geen vreemdeling is in auto-Jerusalem, wel eens gehoord zal hebben; er zijn juweelen van racers en raspaarden. Noem maar op: Voisin, Bugatti, Mercedes, Swallow, M.G (o.a. de wagen waarmee onze Hollandsche Hans Herkuleyns op de circuits verschijnt) en daarnaast ontbreken natuurlijk niet de altijd attractieve doorsneden van motoren, ja zelfs van heele auto's. Men kan daar op zijn gemak eens kijken, hoe het moderne ver keersmiddel in elkaar zit en hoe de ver schillende deelen werken. Tegen een derge lijke doorsnee loopt men direct na het bin nenkomen op: Ford. Groote activiteit in de Neder* landsche Fordfabriek. Wat dit beteekent voor de N.V. Nederland- sche Ford Automobiel Fabriek te Amsterdam is duidelijk. Groote bedrijvigheid en activi teit heerscht er momenteel in de Ford Fa briek, bij de Hembrug, daar hoewel de productie der bestaande Ford-automobielen op denzelfden voet voortgaat men tevens bezig is de fabriek in te richten voor de fabri cage van dit nieuwe model. Het spreekt van zelf, dat de Ford Fabriek hierdoor een aan zienlijke uitbreiding heeft moeten ondergaan Onder andere heeft men verschillende nieuwe machines en werktuigen, andere mal len, calibers en vormramen moeten aanschaf fen, en bovendien de fabrieksindeeling ge deeltelijk moeten wijzigen, daar thans twee verschillende Ford-producten gelijktijdig ver vaardigd moeten worden. Als gevolg daar van ziet men onder andere op de carosserie- afdeeling, daar waar vroeger één lasch- machine voor het electrisch lasschen van de dakpaneelen stond opgesteld, thans twee dezer machines „zusterlijk" naast elkaar, de één voor de reeas bestaande modellen en de andere voor de nieuwe automobiel. En dit zelfde geldt tevens voor de electrische punt- lasch-apparaten, waar de vloerdeelen der carosserieën aan- elkaar worden gelascht, terwijl de vormramen met de verschillende aanslagen en klemmen voor de calibreering van de juiste plaatsing der verschillende stukken voor het lasschen thans eveneens in duplo voorhanden zijn. Om echter op het nieuwste Ford-product ternug te komen, kunnen wij thans den be langstellenden lezer mededeelen, dat dit Ford-product inderdaad iets nieuws is. De wagen is een verwezenlijking van nieuwe ideeën op het gebied der automobiel-con structie, die alle gericht zijn op de verbete ring van het rijcomfort. En dit verbeterde rijcomfort noemt Henry Ford in kort en krachtig Engelsch: „centerpoise riding". De beteekenis van deze benaming kan men ge makkelijk aanvoelen en zou in het Neder- landsch het best vertaald kunnen worden met „rijden in centerbalans". De V-8motor is dezelfde als die waarvan er reeds meer dan 1.300.000 op den weg zijn, daar zooals Henry Ford onlangs zei Ford niet wist hoe hij een betere motor zou kunnen bouwen. Wel a- eenige vervol makingen aangebracb' o.a worden er bron zen drijfstanglagers ,.i:.onteerd en een gie.tstal.eji lyukas en nfikiepas. De carosserie van den nieuwen Ford is van een geheel nieuw type en van ongewoon fraaien lijnen. In sommige modellen is in het achterpaneel een koffer ingebouwd, die een geheel met de carosserie vormt en schitte rend harmonieert met de lijn van van den wagen. Onsplinterbaar glas is standaard uitvoering, niet alleen voor de vooruit, maar ook voor alle deuren en ramen. Deze nieuwe wagen beteekent het hoogte punt in de ontwikkeling van het Ford-pro duct, die Henry Ford 3 jaar geleden ener- giekcr dan ooit ter hand nam. In deze drie jaren heeft Henry Ford een combinatie var. constructieverbeteringen uitgewerkt, die tOi doel heeft het rijcomfort en de gemakkelijke bestuurbaarheid tot een even hoog peil van perfecte op te voeren als de beroemde Ford motor zelf heeft. De nieuwe carosserie- constructie is daar een bewijs van. In hun uiterlijk worden deze nieuwe wagens geken merkt door een frischheid van opvatting, die zeer modern aandoet, zonder zich aan over drijving schuldig te maken. En dit geldt niet alleen voor het uiterlijk der carosse rieën, doch evenzeer voor het interieur ervan. Zooals men weet wordt de Ford in ons Alkmaarsch district vertegenwoordigd door de firma W. Schmidt, alhier. Om nu meteen maar op de Alkmaarsche dealers te komen belanden we vanzelf op den stand van General Motors. vertegenwoordigd door Jac. Met's Automo bielbedrijf. Deze N.V. exposeert op Stand 43 de nieuwste Pontiac 1935. Voor dit jaar is de fabriek wederom uitgekomen met een zes- cylinder, die wel iets kleiner, doch overigens in dezelfde uitvoering is als de grootere acht- cylinder. De st.jomlijn lijkt ons in de Pon tiac het meest doorgevoerd, bij alle andere wagens van General Motors vergeleken, maar heeft desondanks toch een zeer ruime en gemakdienende carosserie. Stand 48: Chevrolet. Alleen van de kleine Standard types zijn de nieuwe modellen 1935 tentoongesteld. De Master 1935-modellen zijn nog niet aangeko men, zooda hiervan dus de bekende 1934-uit- voering te zien is. De nieuwe Standard Chevrolet is speciaal het type voor zakelijk gebruik, zeer ruim en niettegenstaande de zes-cylindermotor, die 60 P.K. ontwikkelt, in het gebruik zeer zuinig en economisch, zoowel voor olie als ben zine. Het juiste bewijs hiervan is, dat men hier in Nederland slechts maar om zich heen heeft te zien, om overal op de wegen dit Standard-type Chevrolet in grooten getale te zien rondrijden. Een verder bewijs van de groote populari teit van dit merk is wel het feit, dat, niet al leen in 1934, maar reeds 4 jaar achtereen en zes keer gedurende de laatste acht jaar, Ghe- crolet nummer één in de geheele wereldpro ductie geplaatst was. Van het Master 1935-model hebben wij al leen afbeeldingen gezien en geconstateerd, dat het veel op zijn grooteren broer, de Olds- mobile, gelijkt. In deze serie wordt ook een vier-onder-de-kap Cabriolet in fabrieksuitvoe- ring op de markt gebracht, waar veel succes van verwacht wordt. Stand 49: Buick. Een schitterend model op deze stand is de 2 pers.-cabriolet met dickey-seat op het Stan dard 40 chassis, waarvan de prijs slechts 2850 bedraagt. Verder is hier een schitte rende collectie 4- en 6-persoons modellen te bezichtigen, alsmede e.n Cabriolet 4 onder den kap. Buick, met recht genoemd de wagen van standing en elegance, heeft niettegen staande het vele, dat den eigenaar wordt ge boden, zijn prijzen op een zeer laag niveau weten te brengen, zoowel in gewone gesloten modellen, als de sportmodellen. Stand 62: Oldsmobile. Dit bekende oude merkt wordt geëxposeerd in diverse 6- en 8-cylinder modellen in schit terende uitvoering en afwerking. Evenals Pontiac, heeft Oldsmobile een prachtige stroomlijn, practische berging van reserve wiel en ruime bagageberging. De prijzen zijn zeer laag gehouden en varieeren van 2195 tot 2795 voor de gesloten 4—5 persoons modellen. Opel. General Motors, die zooals men weet, ook het Opel-concern tot zich heeft getrokken, heeft de vertegenwoordiging voor ons rayon aan de Nassau-garage gegeven. De Opel is op de R.A.I. flink vertegenwoordigd met een mooie serie wagens. Wie kent niet de vlotte modellen, even gestroomlijnd, zonder tree planken, zooals er hier verschillende rond- loopen? Op stand 50 treffen we de verschil lende viercylinders aan en enkele zeer mooie 6 cylinders. De 4-onder de kap is een „klas sewagen" die toch nog onder de twee duizend gulden blijft. Als technische bijzon derheden vinden we afgestemde voorveering, dat het rijden met een kleinen wagen tot een genot maakt De modellen zijn dit jaar niet veel ver anderd, alleen is er een 6-cylinder Sedan bij gekomen. Al met al brengt Opel een serie wagens, die ook weer den siagzin van deze R.A.I. be vestigen: zeer hooge kwaliteit voor mini mumprijzen. Stand 73: Nash. Om nu nog even bij onze Alkmaarders te blijven, komen we op een merk waar de firma A. Dam en Co. haar hart aan verpand heeft, aan de Nash. Een woord, dat de liefhebbers van een goeden wagen direct de ooren doet spitsen. Op stand 73 vinden we een complete serie Nash-wagens, waarvan de verschillen de modellen ook al weer een groote verande ring hebben ondergaan. Uiterlijk zijn ze slechts weinig veran derd met die van 1934 Een gewijzigd voorfront, kleinere wielen met zwaar dere banden en een nog betere caroese- rieafwerking zijn eenige veranderingen die deze wagens hebben ondergaan. Daarentegen hebben zij technisch vele .verbeteringen, verbeteringen die tot nu ••I0FEBP.I933 [GEOPEND VAK 10 V.M.-5N.M IK VAK 8 K M. - 10 K M toe nog maar alleen op de duurdere NASH-modellen werden toegepast. Zoo hebben thans ook de NASH LaFAYETTE modellen o.m. het tochtvrije „Air Vent ventilatiesysteem, zijn er nieuwe veeren, en heeft de motor een zeven maal gela gerde krukas en aluminium zuigers met, stalen brug. Al deze verbeteringen, gepaard aan de fraaie afwerking van de carosserie, die van binnen luxueuzer is afgewerkt dan hot oude model, wijzen er op dat er naar gestreefd is den wagen zoo volmaakt mo gelijk aan den kooper af te leveren. De geheele constructie van deze NASH wijst er op, dat men dezen wagen, on danks zijn lagen prijs, gerust mag in- deelen bij veel duurdere wagens. Het belangrijkste komt echter nog en dat is wel de nieuwe Advanced Six en Advanced Eight NASH. Deze hebben wel een zeer radicale wijziging onder gaan en zijn werkelijk niet meer met de oude modellen te vergelijken. Beide chassis zijn voorzien van ruime, zes pers. „Aero Form"-carosserieën. Deze nieuwe NASH, hier mogen wij gerust van een „nieuwe" NASH spre ken, heeft fantastische veranderingen en verbeteringen ondergaan. Het chassis is verbreed, versterkt en verzwaard. De veei constructie is verbeterd en veran derd, omdat bij het nieuwe type het ge wicht van het chassis en carosserie ge lijk over de voor- en achterveeren ver deeld is, de ligging is daardocr verbe terd en de wagen heeft daardoor zulk een wegvastheid gekregen, dat men ge rust kan zeggen, dat hij aan den weg kleeft. En ten laatste dan een der voornaam ste verbeteringen, n.1. de automatische „Snelgang". Deze „Snelgang" wordt automatisch in werking gesteld, wanneer de wagen een snelheid van 65 K.M. heeft bereikt; door het inschakelen van de „Snelgang" wordt het toerental met 30 vermin derd. Om een voorbeeld te geven, U rijdt met Uw wagen 95 K.M., Uw motor maakt dan tusschen de 3000 en 3500 o.p.m een toerental dat behalve slijtage ook een groot benzineverbruik medebrengt want hoe harder U rijdt, zooveel te grooter wordt Uw benzineverbruik. Rijdt U daar entegen met een nieuwe NASH, dan zal de wagen bij 95 K.M. snelheid slechts "2000 a 2200 toeren maken. Dat dit een groote benzinebesparing met zich mede brengt, is iedereen duidelijk, afgezien nog dat er een geringere motorslijtage optreedt door de mindere wrijving. De geheele carosserie is één stalen plaat, geheel gelast en rondom voorzien van veiligheidsglas, glas dat niet ver splintert. Dat dit enorme voordeel en b.edt in geval van een aanrijding, is duidelijk, want de inzittenden zijn ge heel omgeven door een stalen pantser en onversplinterbaar glas. Chrysler en Plymouth. De firma Tasche op den Kennemerstraat- weg vertegenwoordigt deze bekende Ameri kanen. Chrysler is wel de wagen waarop het stroomlijn-principe het verst is toegepast. Be kijk bijv. eens de Chrysler 80, wellicht dat men hem niet eens zoo op het eerste gezicht mooi zal vinden. Maar diezelfde wagen op den weg, vastliggend als geen ander, een „uitgeprobeerd" lijnen van de body, een brok snelheid en kracht. Ook de lichtere Chrysler- modellen zijn zwaar gestroomlijnd, zooals trouwens heel veel wagens op deze show, en de Plymouth, die er de laatste jaren inge gaan is als koek, is ook al weer een heel stuk- veranderd, en dan zeker niet in haar nadeel. P De opening. nn zoo zouden we nog vele kolommen kun nen volschrijven, maar er is zoo ontzaglijk veel, dat het ondoenlijk is ook maar bij be nadering eenigszins volledig te zijn. Het is wel aardig om hier nog enkele passages aan te halen uit de openingsrede van den heer Lang, voorzitter van de R.A.I. De 24ste R.A.I.-tentoonstelling, welke aan stonds de aandacht van het Nederlandsche publiek zal vragen geeft een beeld, dat op enkele punen nogal afwijkt van dat van haar voorgangsters, in 1934 gehouden, zoo zeide de heer Lang. In de zijzaal, waar den vorigen keer be drijfswagens en autobussen de belangstelling van kijkers en koopers trokken, vindt men thans een keur van motorrijwielen in alle schakeeringen: gewone motorrijwielen, be- steldriewielers en het zeer lichte motorrijwiel lichte transportmiddelen, waarvan zij het voor beperkte doeleinden, een zeer econo misch vervoer verwacht kan worden De ik Ne£r^nfri.0Ver^i^i!lgJzeggen' ber<*mde Nederlandsche rijwielindustrie, neemt in deze afdeejing thans een belangrijke plaats in; zij is zich n.1. meer en meer gaan toeleg gen op de vervaardiging van lichte motorrij wielen en -besteldriewielers en met welk re sultaat zal deze tentoonstelling duidelijk aan het licht brengen. tabel en doet de R.A.I.-tentoonstelling nog steeds haar speciale reputatie van „de meest internationale automobieltentoonstelling handhaven. Wanneer men mij echter zou vragen wat op deze tentoonstelling het meest opvallend is, zou ik willen antwoorden: de prijzen der automobielen. Deze prijzen hebben zich geheel aangepast aan de tijdsomstandigheden en staan ver moedelijk op het laagste niveau, dat ooit be reikt zal kunnen worden. Een belangrijke factor ongetwijfeld voor de verdere ontwik keling van het transport over den weg, dat in Nederland nog belangrijk ten achter is bij het buitenland. Belastinden. Of deze factor echter ten volle de uitwer king zal hebben, welke onder normale om standigheden te verwachten zou zijn, is naar mijn meening onzeker, omdat de buitenge wone belemmeringen, welke telkens weer aan de ontwikkeling van het wegverkeer in den weg worden gelegd, in den vorm van exces sieve belastingen, een normale ontwikkeling van dit wegtransport verhinderen moeten. En zulks acht ik een bedenkelijk feit. Het lijkt mij niet juist, dat de voordeelen, welke de tech niek heeft gebracht door de productie van transportmiddelen, steeds goedkooper in aanschaffing en niet het minst in 't gebruik, te niet gedaan worden, waardoor het trans port inplaats van zich te moderniseeren en ontwikkelen, op een achterlijk niveau zou kunnen verstarren. Ik heb mijn hart verpand aan het wegverkeer en kan daardoor mis schien de hier te lande gevolgde gedragslijn ten aanzien van de verkeerspolitiek niet vol doende objectief bezien; het is te begrijpen, dat zij, die hun hart verpand hebben aan andere verkeersmiddelen, deze zaak geheel anders bekijken. Maar het wil mij niettemin voorkomen, dat de stelling: „goedkoop transport is voor 's lands welvaart bevorderlijk" onaangetast is gebleven, terwijl de hier te lande gevolgde verkeerspolitiek stellig niet met deze stelling in overeenstemming is te brengen. Ik laat dan dus geheel buiten beschouwing de vraag of het billijk is, dat een zoo groot deel der aan de bevolking op te leggen las ten afgewenteld wordt op een speciale en re latief kleine groep, waarvan wellicht de meerderheid verre van financieel draagkrach tig is. Men heeft mij wel eens voor een te grooten optimist versleten en nog kortgeleden ge vraagd of het mij mogelijk zou zijn thans, in deze zoo insombere tijdsomstandigheden, nog een optimistischen kijk op de toekomst te benouden. Hierop zou ik dan willen antwoorden, dat ik, hoewel misschien wat optimistisch aange legd, toch steeds tracht de werkelijkheid on der het oog te zien, maar daarbij nog nimmer uitsluitend duisternis heb opgemerkt. Steeds weer was er een lichtpunt, steeds weer bleek, dat wijlen Paul Kruger juist oordeelde in zijn overtuigd: „Alles zal reg kom". De regeering, wier taak uitermate moeilijk is, wil, het behoeft geen nader betoog, slechts de bevordering van het landsbelang, de wel vaart van ons volk. Welnu, wanneer van eenigen maatregel mocht blijken, dat deze een niet-gewenscht gevolg heeft, dan zullen de bakens ongetwijfeld verzet worden. En daar om durf ik ook thans nog optimist te blijven en hierbij word ik gesterkt door de verschijn selen in het buitenland, waar men hier en daar, met name in Engeland en Duitschland, doende is, het wegverkeer juist te ontlasten Dus geef ik de hoop, ook voor Nederland, nog niet op, integendeel. Ziehier kort en krachtig de opzet en de bedoeling van de show. Er blijkt hieruit ook, dat de vrachtwagens dit jaar niet aan wezig zijn en dat de opengekomen ruimte ten goede is gekomen aan «le motoren en hulpmotoren. Of dit onderdeel er wel zoo gezellig bij staat als anders, wanneer de tweewielers knus om de auto's geschaard zijn, wagen we te betwijfelen, maar de expo sitieruimte is veel en veel grooter, zoodat het aantal machines grooter is. En daar is het per slot van rekening toch ook om te doen. In dezen tijd van bezuiniging gaat menigeen weer op de motor zitten, die hoe langer hoe volmaakter wordt, in dezer tijd van haast en snelheid zijn er velen die de gewone fiets vervangen door een dito met hulpmotor, populair wetenschappelijk ge naamd: hoestbui op wielen". Maar die dingetjes ioopen zoo perfect en zoo be trouwbaar dat ze het nooit of te nimmer op geven, zelfs als zijn baas er met moeder de vrouw mee gaat duorijden. Het is niet toe vallig dat ze hoe langer hoe meer de wegen gaan bevolken. 6 Dat er tenslotte nog heel veel is dat ge ëxposeerd wordt als annex aan den auto handel in welken vorm dan ook, ligt voor de hand. Dat gereedschappen, onderdeelen. lampen, accu s en wat dies meer zij eveneens gelijken tred van volmaking houden, spreekt vanzelf, evenals het feit dat ook dit iaar K'S: KN AC- K.N.M.V. en hebben propaganda-stands bezet We hebben getracht een algemeene be schouwing te geven van hetgeen de RAI biedt, we zijn op enkele merken wat dieper ingegaan omdat er rechtstreeks Alkmaar- ders bij betrokken zijn, en we hopen dat dit overzichtje voor twijfelaars een aansporing moge zijn om eens naar Amsterdam te trek ken en te bewonderen hetgeen daar ge ëxposeerd is betreffende het moderne ver- SSnSf Va" onzen tijd' wi«is industrie blijk heeft gegeven met bij de pakken neer te zitten en ondanks depressie en wereld crisis ,m going strong' gaat. ^treeks acht uur Zaterdagavond is brand ontstaan in de molen van den hee- '00n Arts te Volkel (N.-Br.) EteülSS ontboden brandweer kon slechts fifë ^genover de vuurzee uitrichten. De mo en n een kleine aanbouw bevond zich epniir teH HO kippen, 6 „a™ kalkoenen, hiervan is niets gered. EEN AVONTURIER. Op het nippertje uit het Vreem delingen legioen ontsnapt QA drie mislukte vluchten. Een slaperig avontuur. Naar wij vernemen, is de benzine prijs met ingang van heden vast gesteld op 1.35 per tien liter bij afname aan de pompen en tot 1.45 per tien liter in bussen. In een hotel te Utrecht is Zaterdagmiddag een man aangehouden, die gelden inzamelae voor „Roomsch-Katholieken in Armenië". Dat geld werd echter ten eigen bate aange wend. Juist toen hij werd gearresteerd, werd hij opgebeld door iemand uit Amsterdam, die, zich klaarblijkelijk aan hetzelfde mis drijf schuldig maakte Zaterdagmiddag is in Musis Sacrum te Arnhem een protest vergadering gehoudea, gericht tegen de voorgenomen neffing van tolgeld op de nieuwe bruggen. De vergade ring, welke op initiatief van den Bond van 'rijfsautohouders bijeen was gekomen, aanvaardde een motie, waarin de regeering wordt verzocht niet tot heffing van tolgeld over te gaan. Gisterochtend om zeven uur is het motorschip „Maasbode", te Rotterdam tegen een boei gevaren. Het schip was geladen met 185 ton balen jute en ls in lekken toestand orohcog gezet om zinken te voorkomen. De pompboot „Ideaal" van Van der Graaf en Koelman's Ber- gings Maatschappij is direct te hulp g«* sneld en het is gelukt het schip met pompen boven water te houden. Het schip was tegen den avond voor de helft gelost en men hoopt hedenmiddag met de geheele lossing gereed te zijn Indien mogelijk zal het lek worden gedicht. Overleden; Anfonius Zom, weduwn. van Hendrika Brugman, oud 84 jaar. Geboren: Gerard, z. v. Simon van den B«g en Trijntje Dekker. Willem, z. v- Willem Wijker en Elisabeth Stam. Alber- tus, z. v. johan Jacob Bosman en Aagje Blok. Geboren Adrianus Mattheus, zoon van Johannes van den Berg en Jonker. Catharina, dochter van Dirk Berkhout en Elizabeth de Moei. An* tonius Petrus, zoon van Cornelis Bom* mcr en Anna Maria Scheid. Patru*» zoon van Antonius Spaansen en Anna Elisabeth Kramer Ondertrouwd: Cornelis Stet e° Martlia Apolonia Wessels. -aJ Overleden: Geertje do Moor, J- Klaas Dekker, 68 j., echtgenoot V»®

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8