ftecfiLizoJben
£ucfUvaact
De Macon verongelukt.
S?* 16 K M' 1' W zqTnS
GEEN RIJKSGELD MEER VOOR
KEURINGSDIENST?
Bezuinigingsplannen op volks
gezondheid.
STEUN BOOMKWEEKERIJ.
Tot een maximum bedrag van
225.000.
KORENMOLEN AFGEBRAND
TE ZUIDHORN (GRON.)
BRAND TE DEN BRIEL.
NOODTOESTAND IN HET CAFE-
EN HOTEL-BEDRIJF.
De plannen tot prijsregeling
EEN SPECIAAL AMSTFRDAMSCH
WERKFONDS?
Medewerking bevraagd van de
Amsterdamsche zakenwereld.
EEN OOG UITGESLAGEN.
Veroordeelmg tot 3 maanden.
Dr. v. RAVENSTEIJN
VRIJGESPROKEN.
Thans door het gerechtshof.
DE KWARTEL NAAR INDIE.
Het rapport over de Uiver.
Het moet gepubliceerd worden
Het rapport-v. d. Maas.
Geen doofpot-politiek!
Een vernietigend rapport''
Wat de heer Behage ervan zegt.
Naar aanleiding van de geruchten, die via
Engeland uit den Oost kwamen betreffende
den ondergang van de Uiver te Rutbah
Wells, heeft de Haagsche Crt. zich gewend
tot den heer P. Behage, een der chefs van
den Technischen Dienst der K.L.M. op he
vliegveld Waalhaven. Naar men weet, heeft
de heer Behage deel uitgemaakt van een com
missie van onderzoek, die onmiddellijk na het
verloren raken van het Douglas-vliegtuig per
KL.M.-vogel Leeuwerik naar de plaats des
onheils is vertrokken. Hij heeft daar diverse
vooraanstaande personen gesproken en ook
een onderzoek ingesteld naar de positie van
het verongelukte vliegtuig.
De geheele bemanning gered.
In het algemeen© bezuinigingsplan
dat de regeering voorbereidt, zal ook de
zorg voor de volksgezondheid niet wor
den gespaard.
Bij geruchte verneemt het Volk, dat
het in de bedoeling ligt op de inspectie
van de volksgezondheid te besparen
door vermindering van het aantal
hoofdinspecteurs en inspecteurs.
Een andere bezuiniging zal verkregen
worden door intrekking van aen begroo
tingspost van 660.000, waaruit de bij
dragen aan de gemeenten voor den keu
ringsdienst van waren werden bekos
tigd. De kosten van de keuringsdiensten
(voorzoover zij onder die omstandighe
den te handhaven zouden zijn) zouden
daardoor geheel ten laste van de ge
meentelijke budgetten komen.
In de Staatscourant van gisteravond
is opgenomen de crisissteunbeschikking
1935 (boomkweekerij. Blijkens deze be
schikking heeft de minister van econo
mische zaken vastgesteld, dat aan de
producenten van de producten der
boomkweekerij steun verleend zal wor
den tot een maximum bedrag van
225.000. De steungelden zullen worden
uitgekeerd door de stichting Nederland-
sche sierteeltcentrale.
Blijkens het bij de beschikking ge
voegde reglement-steun boomkweekerij
1935 zal de steun over de aangeboden,
goedgekeurde, geleverde en ingenomen
boomkweekerijproducten niet hooger
zijn, dan 99.66 per Hectare als boom
kweekerijland van den georganiseerden
geregistreerden grond, met uitzondering
van de met vruchtboomen, vruchtboom
onderlagen, rozen en rozenonderlagen
beteelde oppervlakten.
Gisternamiddag geraakte door onbe
kende oorzaak de korenmolen van den
heer Offringa in brand. De molen brand
de tot den grond toe af. De schade wordt
door verzekering gedekt. De politie stelt
een onderzoek in naar de oorzaak van
de brand.
Hedennacht is brand uitgebroken in
de auto-garage van den heer C. Spool in
de Vischstraat te den Briel. Het vuur,
dat in de aanwezige benzine, olie, auto
banden, enz. gretig voedsel vond, breid
de zich zeer snel uit. Zeven auto's, die
in de garage stonden, werden een prooi
der vlammen, de schade wordt door
verzekering gedekt. De oorzaak van den
brand is vermoedelijk kortsluiting.
SCHIJNHUWELIJK VOORKOMEN.
De bruid vlak vóór de „plechtig
heid" gearresteerd.
In het „Alg. Politieblad" geeft de inspec
teur H. P. Clasie van den vreemdelingen
dienst te Amsterdam, een uiteenzetting over
een schijnhuwelijk, dat op straat voor het
stadhuis aldaar werd voorkomen.
Een 27-jarige Duitsche vrouw woonde met
een kennis van haar in bij een familie, waai-
van de 22-jarige zoon werkloos was. Reeds
eerder had de Duitsche gepoogd, een schijn
huwelijk te sluiten, doch dit was haar niet
gelukt. Nu deed haar vriend aan de familie,
waarbij zij inwoonde, een „zakelijk" voor
stel; de 22-jarige jongeman zou met de
Duitsche trouwen waartegenover de vriend
hem een betrekking in het uitzicht stelde en
een som van 200, te voldoen drie maan
den nadat het „huwelijk" gesloten was.
De jonge man nam het voorstel aan en
het tweetal ging in ondertrouw. Evenwel
werden de ouders van den jongeman op het
laatste oogenblik verstandig en trokken hun
aanvankelijk verleende toestemmig tot het
huwelijk in.
Een nieuwe candidaat werd echter gezocht
en gevonden. Een 45-jarige „heer", die blijk
baar over veel vrijen tijd beschikte, had de
jeugdige Duitsche op straat ontmoet en
werd op slag verliefd! Onder het genot van
een kop koffie in een lunchroom werd de zaak
beklonken; het tweetal ging in ondertrouw
en het huwelijk zou spoedig gesloten worden.
Bij een verhoor ontkende de man, dat hem
door den vriend van zijn geliefde of iemand
anders geld zou zijn gegeven of beloofd, of
wel hem eenige andere belofte was gedaan,
ten einde hem te bewegen tot het aangaan'
van een huwelijk met de bewuste vreemde
linge. Drie dagen vóór zijn huwelijk wist hij
echter nog niet, waar zijn aanstaande vrouw
woonde, of wat zij voor den kost deed. Ui:
alles bleek, dat hier geen sprake was van een
serieus huwelijk.
Op verzoek van den officier van Justitie
werd van deze kwestie proces-verbaal onge
maakt, hetwelk drie dagen vóór het schijn
huwelijk werd ingezonden. De officier ver
zette zich nu op grond van de stukken tegen
dit huwelijk en stuitte de voltrekking daar
van. Het exploit werd op den dag van het
huwelijk geteekend.
ui ■^n£e^n de bruid steeds onvindbaar
bleet, hadden twee rechercheurs van den
vreemdelingendienst op den dag der huwe
lijksvoltrekking zich vroegtijdig in de nabij
heid van het stadhuis opgesteld, teneinde
haar aan te houden als vreemdelinge zonder
middelen van bestaan. Van de „verrassing"
welke de officier van Justitie haar had be
reid, wist zij nog niets af. Ook de heer leef
de nog steeds in de veronderstelling, dat de
„zaak zou doorgaan.
Inderdaad naderde het paar te ruim 9 uur
des morgens met rasse schreden het stad
huis. Echter op 50 meter daarvan verwij
derd werde de bruid aangesproken door twee
heeren, die haar „minzaam'' uitnoodigden
me,-f- teJïaan naar het hoofdbureau van
politie. De gelukkige „bruigom" die klaarblij
kelijk gedacht had, dat de heeren hun dien
sten als getuige bij zijn huwelijk kwa"l'n
aanbieden, bleef als versteend op het pla
veisel staan bij dezen vermetelen roof van
zijn bruid. Daar ging zijn winst! Toen hij
van den schrik eenigszins bekomen was be
gaf hij zich naar het bureau om „reent ye
zoeken". Daar vond hij den deurwaarder, die
hem en zijn bruid inlichtte. annnt
De teleurgestelde adspirant-echtgenoot
verliet daarna het bureau, met de toezegging
dat hij het wel hooger op zou zoeken ue
Duitsche bleef als vreemdelinge zonder
middelen van bestaan in bewaring; zij werd
den volgden dag uitgeleid.
Gisternamiddag vergaderde, onder
voorzitterschap van den heer Volmer
de afdeeling Amsterdam van Horecaf
ter bespreking van het voorstel van het
hoofdbestuur om, evenals in de andere
afdeelingen, tot een prijsregeling te
komen.
Deze prijsregeling wordt absoluut
noodzakelijk geacht, aangezien do on
derlinge concurrentie hier en daar tot
excessen dreigt te leiden. Deze excessen
moeten zoo mogelijk worden voorko
men, aangezien de mogelijkheid niet uit
gesloten is, dat hierdoor nog meer zaken
tot sluiting zullen worden gedwongen.
Overeenkomstig het voorstel van het
hoofdbestuur, werd een commissie be
noemd, bestaande uit de heeren Volmer,
Parson, Koeken, Thijs en van Diemen,
die deze kwestie nader onder de oogen
zal zien en eventueel tot klasse-indee
liiig der zaken met overeenkomstige
prijzen zal moeten adviseeren.
Uit de vergadering kwam nog eens
duidelijk naar voren, dat men van de
zijde van de regeering en gemeentebe
stuur toezeggingen en daden verwacht,
die tot verlaging der lasten zullen leiden,
daar men vreesde, dat bij het uitblijven
hiervan vele zaken de hoop op voortzet
ting der exploitatie zullen moeten op
geven.
Samenwerking met andere organisa
ties zal worden gezocht.
Het Handelsblad verneemt, dat bin
nenkort met medewerking van het col
lege van B. en W. te Amsterdam door
een aantal vooraanstaande figuren uit
de bank- en zakenwereld, uit industrie
en handelskringen, zal worden beraad
slaagd over de mogelijkheid, om voor
het doen uitvoeren van werken in de
hoofdstad en tot het bevorderen van ar
beidsverruiming een speciaal Amster-
damsch werkfonds te stichten. In het
college van B. en W., waar het pogen
met groote instemming werd begroet, is
een delegatie aangewezen om met voor
aanstaande persohen uit genoemde
kringen na te gaan, welk nuttig effect
de stichting van dat hoofdstedelijk werk
fonds zou kunnen verzekeren.
De correspondent der N. R. Crt. teekent
hierbij aan:
Voorzoover wij op het oogenblik
kunnen nagaan, is dit plan een maand
of drie geleden besproken in een verga
dering van het college van B en W van
welk college het plan is uitgegaan en
dat hierover een vertegenwoordiger der
bankwereld consulteerde. De reden van
dit initiatief van B. en W is, dat het
te Amsterdam met het rijkswerkfonds
niet opschiet. Wil men op het gebied der
werkverruiming iets bereiken, zoo is de
meening, dan moet dit geschieden met
Amsterdamsche zakenlieden en door
middel van Amsterdamsche bedrijven.
KORTE BERICHTEN.
De „Stanfries III" die aan den voet
van den Westfrieschen Zeedijk op een krib
was gevaren, is gistermiddag vlot getrokken
Een uur later is het schip te Enkhuizen aan
gekomen. Het zal de reis naa Amsterdam
voortzetten. De „Stanfries' heeft geen averij
opgeloopen.
De vierde kamer der arrondissements
rechtbank te Amsterdam veroordeelde
heden den Larenschen kunstschilder H.
v. d. V. uit Laren, die op 20 October in
het café „De Boerenhofstede" den advo
caat mr. E. T. H. zoo'n slag tegen het
oog heeft gegeven, dat mr. H het moest
missen, tot een gevangenisstraf van 3
maanden.
Het O. M. had wegens mishandeling
zwaar lichamelijk letsel tengevolge heb
bend 4 maanden gerequireerd.
Het Haagsche gerechtshof heeft lieden
a rest gewezen in de zaak teger, den
conservator van de gemeentelijke biblio
theek te Rotterdam dr. W. v. Ravensteijn
die door den politierechter te Rotterdam
is vrijgesproken van de hem ten la«te
gelegde opzettelijke beleediging van een
regeerend vorst van een bevrienden
staat, aangedaan in een artikel door hem
aan de „Arbeiderspers" toegezonden en
dat in de bladen van die pers werd op
genomen. De procureur-generaal con
cludeerde tot vernietiging van di', von
nis en tot veroordeeling van dr. v Ra-
venstejjn tot een geldboete van 75
iubs. 75 dagen hechtenis.
Het hof heeft het vrvsprekend vonnis
van den politierechter bevestigd.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Ijsvogel is te Mersamatruh en de Peli
kaan (heenreis) te Calcutta aangekomen.
J.
van
Morgenochtend vertrekt de Kwartel
van Schiphol naar Batavia.
De bemanning van het vliegtuig
bestaan uit de heeren: G. J. Geysen-
dorffer, eerste bestuurder; J. S. W. van
der Feyst, tweede bestuurden F
Deltenre, werktuigkundige en S.
Straten, marconist.
Het Volksblad schrijft:
De geheele wereld wacht op het rapport
over de Uiver. Niet alleen de Nederlandsche
dagblad- en vliegpers dringt daarop aan
men kan geen buitenlandsch luchtvaartblac
opslaan of men vindt er in artikelen over de
ramp van deze eerste Nederlandsche Dou-
glas, waarin allerlei veronderstellingen wor
den geuit over de oorzaken van den onder
gang der machine, maar die alle eindigen
met de vraag, die zelfs een eisch wordtdat
het rapport ten spoedigste worde gepubli-
ceerd
Zoo eindigt ook het bekende Engelsche
vliegblad „The Aeroplane" in het laatste
nummer een artikel, „The K.L.M.-accident",
met de volgende regels: „Natuurlijk wordt de
geheele zaak zeer zorgvuldig bestudeerc
door de beste technische menschen in Hol
land, en de aeronautische gemeenschap van
de geheele wereld wacht begeerig op de pu
blicatie van een volledig technisch rapport".
Inderdaad, bij den grooten afzet dien de Dou-
glas-toestellen van het type D.C. 2, waarvan
ook de Uiver er een was, in tal van landen
vinden, is deze Uiverramp een internationale
zaak geworden, waarin de veiligheid van het
vliegen, het leven van piloten en passagiers
de inzet zijn geworden. Uit dit oogpunt al
leen reeds mag volledige openbaarheid en.
spoedige publicatie van een nauwgezet en
minutieus onderzoek eisch heeten, temeer
daar, nu Fokker de Douglas in licentie gaat
bouwen, ook de naam van Nederland daarbij
betrokken wordt.
„Een volledig technisch rapport" vraagt
„The Aeroplane".
Bezitten wij op dit oogenblik niet reeds
een volledig technisch rapport?
Wie is dr. ir. H. J. van der Maas?
Welke was de opdracht, die hij ontving
van het departement van waterstaat, van de
Nederlandsche regeering derhalve?
Ongetwijfeld heeft deze geluid: een onder
zoek in te stellen naar de oorzaken van de
ramp. Dr. van der Maas is een onzer knap-
se vliegtuig-deskundigen, de man, die beslist
over de vraag of aan vliegtuigen het brevet
van luchtwaardigheid wordt uitgereikt of
niet.
En zou zijn rapport dan geen „volledig
technisch rapport" zijn en slechts een voor-
loopig, dat thans aan een commissie moet
worden ter hand gesteld om eropnieuw
een onderzoek naar in te stellen?
Wij moeten zeggen, dat wij niet bijster ge
ïmponeerd zijn door deze commissie waar
van geen der leden groote deskundigheid on
het gebied der verkeersvliegerij toegeschreven
mag worden. Maar zelfs al waren zij stuk
voor stuk deskundigen van den eersten rang,
zelfs dan blijft het verwonderlijk, ja dwaas,
om een rapport van een der erkend knapste
ingenieurs van den Rijksstudiedienst voor de
luchtvaart, daarvoor ter zijde te schuiven.
Waarom dit geta'm? Waarom
deze geheimzinnigheid?
Als er ter zee een ongeluk ge
beurt, wordt er een onderzoek inge
steld voor den Raad van de Scheep
vaart. Dit onderzoek is openbaar.
Waarom geen Raad voor de
Luchtvaart ingesteld en naar elk
ongeluk in de lucht of met vliegtui
gen een onderzoek ingesteld?
Scheepvaart en luchtvaart zijn ge
lijkwaardige zaken. Waarom geen
gelijkwaardige behandeling?
Met geheimzinnigheid en doofpot-politiek
is niemand gediend. Zeker de Nederlandsche
luchtvaart niet. Afgezien nog van de fantas
tische of fantastisch-lijkende veronderstellin
gen, die reeds alom rond dit Uiver-drama
opgebouwd worden
Wij hebben thans het verhaal in de „Daily
Hera,d gelezen van den door een der pas
sagiers doodgeschoten piloot. Het is een
dier veronderstellingen en fantasieën, die om
de Uiver de ronde doen. Een ander is die....
van spionnage. Wij noemden het woord niet
maar het is weer Het Vaderland dat in'
deze zoo goed op de hoogte blijkt te zijn!
5 xfj v' „Internationaal wordt nu dus
de Nederlandsche luchtvaart betrokken bij
wat men noemt een zaak van spionnage.
voor den journalist, die een onderzoek in
te stellen heeft naar deze Uiver-zaak, ligt de
opgave buitengemeen moeilijk. Waar hij
tracht zijn inlichtingen te verkrijgen, stuit
uj op geslotenheid, niet alleen in officieele
dingen doch ook bij de z.g. officieuze perso
nen, by de menschen van de practijk, bij hen,
linnrW' "w/" Zfgf?en »dat *6 weten
kunnen Want zi| zijn allen verbonden aan
de een of andere luchtvaart-instantie en..,
dus tot zwijgen gedoemd.
nv,r/» nü'i ,dan, ,ook bij eenige meeningen
de Douglas-Uiver onze zegslieden niet
noemen, gelijk gebruikelijk is en zooals wil
ook nu gaarne zouden doen om daaraan
"i 1* te ver|eenen, dan is dat
slechts, omdat men ons deze meeningen gaf
nder uitdrukkelijke voorwaarde, dat zii
buiten geding zouden blijven. 1
welnu, deze meeningen zijn:
le; de Douglas weinig koers-
stabiliteit bezat en spoedig den druk
op zijn roeren verloor. Bewijs: het
uit den koers loopen bij den eersten
start van Schiphol naar Mildenhall
2e. Dat bij slecht weder met de
Uiver niet te vliegen was. Dit zou
een uitlating zijn van Parmentier.
Opmerkelijk is zeker, dat de Uiver,
die op het geheele parcours van de
Melbourne-race steeds uitstekend
weer had, bij de eerste maal, dat zij
in slecht weer terecht kwam, naar
beneden moest (Albury).
Deze meeningen kloppen intusschen met
de belangrijkste conclusie van het rapport
van der Maas, n.1. dat „slechte vliegeigen
schappen van de Uiver de oorzaak van
ramp zouden zijn".
Maar er is nog meer, wat in dit stadium
belangrijk mag heeten
Wij mcenen te weten, dat na de vlucht, die
tusschen de Melbourne-race en de noodlottige
Uiver-vlucht door Beekman en Sillevis met
de Uiver gemaakt is naar Cairo een extra
vlucht om post te brengen door Beekmar
een rapport is geschreven, dat vernietigenc
voor de Uiver zou zijn.
Is het juist, dat zulk een rapport geschre
ven is, dan dient ook dit rapport bekend ge
maakt te worden.
De vraag, waarom Boekman, die niet al
leen een der beste, maar vooral een der
voorzichtigste piloten van de K.L.M. was
twee begrippen, die elkander trouwens vrij
wel dekken dan toch met de Uiver voor
de versnelde postvlucht startte, zal wel ten
eeuwigen dage een vraag blijven.
Doch op alle andere vragen, die in dit ver
band gesteld worden, dient een spoedig en
volledig antwoord, zonder eenige terughou
dendheid. te komen.
De heer Behage meent, dat men de geruch
ten niet moet gelooven. Het feit, dat het rap
port van ir. van der Maas niet gepubliceerd
is, heeft het opkomen van geruchten in de
hand gewerkt. Men wil. nu eenmaal graag
weten, waar men aan toe is. Wat is er in
dien tragischen Decembernacht met de trut-
sche Uiver boven de Syrische woestijn ge
beurd? Niemand weet het. iedereen is ge
neigd een hypothese op te werpen, maar met
hypothesen kan men niet te voorzichtig we
zen. Ze zijn zoo goedkoop, zoo gemakkelijk
te fabriceeren.
Verschillende onderdeelen van het opzien
barende bericht in de Engelsche kranten kan
ik al dadelijk tegenspreken, ze» ons dc heer
Behage.
Onze zegsman heeft te Bagdad gesproken
met de medici, hoogst betrouwbare Engel
sche dokters, die de sectie op de lichamen
van bemanning en passagiers hebbrn ver
richt en die van een kogel hoegenaamd niets
gevonden hebben.
Ten tweede acht de heer Behage het uitge
sloten, dat een der passagiers onderweg een
radiotelegram zou hebben ontvangen. De
eele correspondentie van de Uiver met de
radiostations is achterhaald kunnen worden
Jet waren slechts telegrammen over den
weerstoestand.
F.r is geen enkel telegram order, dat aan-
eiding zou zijn kunnen geweest tot een dra
matisch voorval.
Voorts is het al heel onwaarschijnlijk te
noemen, dat de bewuste passagier zelf het
stuur in handen heeft genomen. Niets vijst
er op. Integendeel, de passagiers waren, we
gens het stormachtige weer, aan hun zit
plaatsen vastg-borden en piioot Beekman
zat achter het stuur
Tenslotte, hoe zou het mogelijk geweest
zijn den piloot Beekman te docien, zonder
dat de tweede pi'oot en de overige beman
ning er iets van bemerkten?
Kortom, de hrr Behage moest eenigszins
triest glimlachen om de sensatie van de En
gelsche bladen. Maar hij voegde eraan toe,
der
publicatie van het rapport van ir. van
Maas de onhoudbare onzekerheid om
trent de gebeurtenis met de Uiver uit de we
reld zou kunnen helpen.
Het grootste luchtschip ter
wereld, het Amerikaansche marine
luchtschip Macon, is tijdens een
tocht in de nabijheid der Califor-
nische kust verongelukt. Het lucht
schip zond s.o.s signalen uit en
daalde ter hoogte van Point Sur,
vijftig mijl ten zuiden van Mon-
terey, in zee. Met zeven booten kon
de bemanning het luchtschip na de
daling op het water verlaten, zoo-
dat alle 79 opvarenden konden
worden gered.
aa?eHaafda0dienSt te 5311 Franci»co neemt
aan, dat de ramp aan boord van het lucht
schip door een ontploffing is veroorzaak
hohhperSt ontvan8en radiobericht luidde: Wij
hebben een ernstig verlies gelezen en he
luchtschip valt. Wij zu|ien bij het neerkomen
op het water het luchtschip verlaten"
volgende rad'iogranr
wooïd !,wK?,;»di0gram bc,al,e te'
Ooggetuigen meldden uit Santa Barahara
en Santa Monica. dat het 1ucht£hi« 5^
St0rm on8W 12 K.M. naar hef zuiden
was afgedreven. De vuurtorenwachter Vm
Point Sur deelde mede, dat hij het luchtschin
niet kon zien, aangezien het boven een wol-
kenbank voer.
Zoodra de eerste noodberichten bekend
werden, bevestigde het marine-departement
te Washington, dat het luchtschip ziCh jn
moeilijkheden bevond.
Een van den marinecommandant te San
Fransisco ontvangen bericht luidde: De
ernstig verlies gel
voornemens
Maco heeft ter hoogte van Point Sur 'èe,,
eden en meldt, dat me,
is het
op te geven. Een kruiser biedt bijstand. Dank
zij het feit, dat zich een groot aantal Ameri-
kaansche oorlogsschepen in de buurt van
Point Sur bevonden, konden alle opvaren-
den van het luchtschip spoedig worden ge.
red.
Oorlogsschepen naar de plaats
van den ramp.
Toen de noodsignalen van het luchtschip
waren ontvangen, werden de oorlogsschepen
terstond gewaarschuwd, die onmiddellijk op
zoek gingen. Andere schepen hadden reeds
waargenomen, hoe het luchtschip met dcn
storm te kampen had en hoe het eens snei
tot boven het zee-oppervlak daalde, om daar
na weer te stijgen en achter de wolken te ver-
dwijnen.
De kruiser „Pennsyvania" bevond zich
slechts op 4 zeemijl afstand, toen het plotse
ling een raket waarnam, die door het lucht
schip Was afgeschoten. Het schip was toen
spoedig ter plaatse en kon de bemanning uit
een aantal reddingbooten aan boord nemen.
Toen de Macon het water raakte, had dé
bemanning van het luchtschip zich in 7 ver
schillende reddingbooten begeven. De zee
was slecht en er stond een sterke deinig. Er
viel een dichte regen en er hing een lichte
nevel, zoodat de Pennsvlvania, die met sterke
schijnwerpers zocht, de omtrekken van het
luchtschip pas kon waarnemen, toen zij vrij
dicht was genaderd, hoewel de bemanning
van het luchtschip verscheidene calcium-
vlammen had ontstoken.
Alle opvarenden gered.
Inmiddels waren ook de kruisers „Rich-
mond", het slagschip „Menphis" en de tor
pedojager „Concord" ter plaatse aangeko
men en namen leden der luchtschipoanan-
ning aan boord. De commandant van het
luchtschip, commander Wiley, een ander offi
cier en 9 man werden aan boord van de
„Concord" opgenomen.
De opperbevelhebber der Amerikaansche
vloot Jose Reevcs deelde het marine-departe
ment te Washington mede, dat hij het zoeken
naar overlevenden zou voortzetten. Inmid
dels bleek echter de geheele bemanning
gered.
Het verongelukte luchtschip.
Het luchtschip Macon is het grootste
uchtschip ter wereld en was een zusterschip
van de Akron, dat in 1933 verongelukte. De
Macon maakte zijn eerste vlucht op 21 April
1933 eenige maanden voor de ramp van de
Akron. De commandant van het thans ver-
jane luchtschip, lieutenant-commander
Wiley, overleeft thans zijn derde luchtschip
ramp, want hij maakte niet alleen de ramp
van de Akron mede, maar ook die van het
Amerikaansche luchtschip Shenandoah Dc
Macon had een lengte van 235 M en was
gevuld met onbrandbaar heliumgas. Het
uchtschip had een actieradius van 9500
K.M. Het was thans op den terugweg van
manoeuvres, waaraan het in samenwerking
met de Amerikaansche vloot had deelgeno
men.
Toch twee vermislen?
Het gebouw van het marine-departement
te Washington was den gcheelen nacht hel
der verlicht.
Volgens de laatste officieele mededecling
>edroeg het totaal aantal opvarenden van
iet luchtschip 83 man. Hiervan zijn 81 aan
xiord genomen van de oorlogsschepen Rich-
mond, Concord en Cincinati. Omtrent het
ot der beide vermisten is niets bekend. Een
lunner is klaarblijkelijk de radiotelegrafist
van het luchtschip, want van de geredden is
niemand gewond.
Omtrent de oorzaak van de ramp tast men
nog in het duister. Volgen een radiograra
van commandant Wiley volgde de daling,
nadat het achterschip ernstig was bescha
digd. De bemanning had echter tijd gehad
om reddinggordels aan te doen en de gutn-
mi-reddingbooten gereed te maken.
Twee dooden.
De radiotelegrafist van de Macon is
uit het luchtschip gesprongen, toen het
zich op ongeveer 4C M boven den zee
spiegel bevond. De andere vermiste be
vond zich nog in het luchtschip toen
het de zee raakto.
Sommigen gelooven, dat het ongeluk
is te wijten aan de weersomstan lig-
heden. doch vermoede'ijk zal een on
derzoek licht brengen.
De opperbevelhebber van de vloot
i^eft meegedeeld, dat de Macon 50 va
dem onder water ligt. Hij is niet voor
nemens het luchtschip te doen lichten.
Het verlies bedraagt 4X millioen dollar.
LORD SEMPILL VERMIST.
De als pionier van het vliegwezen
vooral van de gedachte aan een transatlan-
tuchen luchtscheepsdienst bekende Lord
mpill, d'e met zijn ééndekker op terugreis
was van Australië naar Engeland, wordt
in t Zuidwestelijk deel van Australië, waar
een storm gewoed heeft, vermist. Lord Sim-
II is kortgeleden alleen in 140 uur
-ouden naar Melbourne gevlogen.
ONTZAGGELIJKE BRAND IN
VLIEGTUIGFABRIEKEN.
n de Japansche provincie Foekoeeka is in de
vliegtuigfabrieken Janagawa door onbekende
oorzaak een ontzaglijke brand uitgebroken,
waardoor in totaal 13 fabrieksgebouwen in
de asch werden gelegd.
Er werden 800 vliegtuigmotoren, die ge
reed waren om in toestellen ingebouwd te
worden, vernield.
De vliegtuigfabrieken van Janagawa
voorzien het leger van vliegtuigen en vlieg
tuigmotoren.
en streng onderzoek is ingesteld. De
schade bedraagt verscheidene millioenen
yen.