ftecfiLizoJben £ucfUvaact De Macon verongelukt. S?* 16 K M' 1' W zqTnS GEEN RIJKSGELD MEER VOOR KEURINGSDIENST? Bezuinigingsplannen op volks gezondheid. STEUN BOOMKWEEKERIJ. Tot een maximum bedrag van 225.000. KORENMOLEN AFGEBRAND TE ZUIDHORN (GRON.) BRAND TE DEN BRIEL. NOODTOESTAND IN HET CAFE- EN HOTEL-BEDRIJF. De plannen tot prijsregeling EEN SPECIAAL AMSTFRDAMSCH WERKFONDS? Medewerking bevraagd van de Amsterdamsche zakenwereld. EEN OOG UITGESLAGEN. Veroordeelmg tot 3 maanden. Dr. v. RAVENSTEIJN VRIJGESPROKEN. Thans door het gerechtshof. DE KWARTEL NAAR INDIE. Het rapport over de Uiver. Het moet gepubliceerd worden Het rapport-v. d. Maas. Geen doofpot-politiek! Een vernietigend rapport'' Wat de heer Behage ervan zegt. Naar aanleiding van de geruchten, die via Engeland uit den Oost kwamen betreffende den ondergang van de Uiver te Rutbah Wells, heeft de Haagsche Crt. zich gewend tot den heer P. Behage, een der chefs van den Technischen Dienst der K.L.M. op he vliegveld Waalhaven. Naar men weet, heeft de heer Behage deel uitgemaakt van een com missie van onderzoek, die onmiddellijk na het verloren raken van het Douglas-vliegtuig per KL.M.-vogel Leeuwerik naar de plaats des onheils is vertrokken. Hij heeft daar diverse vooraanstaande personen gesproken en ook een onderzoek ingesteld naar de positie van het verongelukte vliegtuig. De geheele bemanning gered. In het algemeen© bezuinigingsplan dat de regeering voorbereidt, zal ook de zorg voor de volksgezondheid niet wor den gespaard. Bij geruchte verneemt het Volk, dat het in de bedoeling ligt op de inspectie van de volksgezondheid te besparen door vermindering van het aantal hoofdinspecteurs en inspecteurs. Een andere bezuiniging zal verkregen worden door intrekking van aen begroo tingspost van 660.000, waaruit de bij dragen aan de gemeenten voor den keu ringsdienst van waren werden bekos tigd. De kosten van de keuringsdiensten (voorzoover zij onder die omstandighe den te handhaven zouden zijn) zouden daardoor geheel ten laste van de ge meentelijke budgetten komen. In de Staatscourant van gisteravond is opgenomen de crisissteunbeschikking 1935 (boomkweekerij. Blijkens deze be schikking heeft de minister van econo mische zaken vastgesteld, dat aan de producenten van de producten der boomkweekerij steun verleend zal wor den tot een maximum bedrag van 225.000. De steungelden zullen worden uitgekeerd door de stichting Nederland- sche sierteeltcentrale. Blijkens het bij de beschikking ge voegde reglement-steun boomkweekerij 1935 zal de steun over de aangeboden, goedgekeurde, geleverde en ingenomen boomkweekerijproducten niet hooger zijn, dan 99.66 per Hectare als boom kweekerijland van den georganiseerden geregistreerden grond, met uitzondering van de met vruchtboomen, vruchtboom onderlagen, rozen en rozenonderlagen beteelde oppervlakten. Gisternamiddag geraakte door onbe kende oorzaak de korenmolen van den heer Offringa in brand. De molen brand de tot den grond toe af. De schade wordt door verzekering gedekt. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand. Hedennacht is brand uitgebroken in de auto-garage van den heer C. Spool in de Vischstraat te den Briel. Het vuur, dat in de aanwezige benzine, olie, auto banden, enz. gretig voedsel vond, breid de zich zeer snel uit. Zeven auto's, die in de garage stonden, werden een prooi der vlammen, de schade wordt door verzekering gedekt. De oorzaak van den brand is vermoedelijk kortsluiting. SCHIJNHUWELIJK VOORKOMEN. De bruid vlak vóór de „plechtig heid" gearresteerd. In het „Alg. Politieblad" geeft de inspec teur H. P. Clasie van den vreemdelingen dienst te Amsterdam, een uiteenzetting over een schijnhuwelijk, dat op straat voor het stadhuis aldaar werd voorkomen. Een 27-jarige Duitsche vrouw woonde met een kennis van haar in bij een familie, waai- van de 22-jarige zoon werkloos was. Reeds eerder had de Duitsche gepoogd, een schijn huwelijk te sluiten, doch dit was haar niet gelukt. Nu deed haar vriend aan de familie, waarbij zij inwoonde, een „zakelijk" voor stel; de 22-jarige jongeman zou met de Duitsche trouwen waartegenover de vriend hem een betrekking in het uitzicht stelde en een som van 200, te voldoen drie maan den nadat het „huwelijk" gesloten was. De jonge man nam het voorstel aan en het tweetal ging in ondertrouw. Evenwel werden de ouders van den jongeman op het laatste oogenblik verstandig en trokken hun aanvankelijk verleende toestemmig tot het huwelijk in. Een nieuwe candidaat werd echter gezocht en gevonden. Een 45-jarige „heer", die blijk baar over veel vrijen tijd beschikte, had de jeugdige Duitsche op straat ontmoet en werd op slag verliefd! Onder het genot van een kop koffie in een lunchroom werd de zaak beklonken; het tweetal ging in ondertrouw en het huwelijk zou spoedig gesloten worden. Bij een verhoor ontkende de man, dat hem door den vriend van zijn geliefde of iemand anders geld zou zijn gegeven of beloofd, of wel hem eenige andere belofte was gedaan, ten einde hem te bewegen tot het aangaan' van een huwelijk met de bewuste vreemde linge. Drie dagen vóór zijn huwelijk wist hij echter nog niet, waar zijn aanstaande vrouw woonde, of wat zij voor den kost deed. Ui: alles bleek, dat hier geen sprake was van een serieus huwelijk. Op verzoek van den officier van Justitie werd van deze kwestie proces-verbaal onge maakt, hetwelk drie dagen vóór het schijn huwelijk werd ingezonden. De officier ver zette zich nu op grond van de stukken tegen dit huwelijk en stuitte de voltrekking daar van. Het exploit werd op den dag van het huwelijk geteekend. ui ■^n£e^n de bruid steeds onvindbaar bleet, hadden twee rechercheurs van den vreemdelingendienst op den dag der huwe lijksvoltrekking zich vroegtijdig in de nabij heid van het stadhuis opgesteld, teneinde haar aan te houden als vreemdelinge zonder middelen van bestaan. Van de „verrassing" welke de officier van Justitie haar had be reid, wist zij nog niets af. Ook de heer leef de nog steeds in de veronderstelling, dat de „zaak zou doorgaan. Inderdaad naderde het paar te ruim 9 uur des morgens met rasse schreden het stad huis. Echter op 50 meter daarvan verwij derd werde de bruid aangesproken door twee heeren, die haar „minzaam'' uitnoodigden me,-f- teJïaan naar het hoofdbureau van politie. De gelukkige „bruigom" die klaarblij kelijk gedacht had, dat de heeren hun dien sten als getuige bij zijn huwelijk kwa"l'n aanbieden, bleef als versteend op het pla veisel staan bij dezen vermetelen roof van zijn bruid. Daar ging zijn winst! Toen hij van den schrik eenigszins bekomen was be gaf hij zich naar het bureau om „reent ye zoeken". Daar vond hij den deurwaarder, die hem en zijn bruid inlichtte. annnt De teleurgestelde adspirant-echtgenoot verliet daarna het bureau, met de toezegging dat hij het wel hooger op zou zoeken ue Duitsche bleef als vreemdelinge zonder middelen van bestaan in bewaring; zij werd den volgden dag uitgeleid. Gisternamiddag vergaderde, onder voorzitterschap van den heer Volmer de afdeeling Amsterdam van Horecaf ter bespreking van het voorstel van het hoofdbestuur om, evenals in de andere afdeelingen, tot een prijsregeling te komen. Deze prijsregeling wordt absoluut noodzakelijk geacht, aangezien do on derlinge concurrentie hier en daar tot excessen dreigt te leiden. Deze excessen moeten zoo mogelijk worden voorko men, aangezien de mogelijkheid niet uit gesloten is, dat hierdoor nog meer zaken tot sluiting zullen worden gedwongen. Overeenkomstig het voorstel van het hoofdbestuur, werd een commissie be noemd, bestaande uit de heeren Volmer, Parson, Koeken, Thijs en van Diemen, die deze kwestie nader onder de oogen zal zien en eventueel tot klasse-indee liiig der zaken met overeenkomstige prijzen zal moeten adviseeren. Uit de vergadering kwam nog eens duidelijk naar voren, dat men van de zijde van de regeering en gemeentebe stuur toezeggingen en daden verwacht, die tot verlaging der lasten zullen leiden, daar men vreesde, dat bij het uitblijven hiervan vele zaken de hoop op voortzet ting der exploitatie zullen moeten op geven. Samenwerking met andere organisa ties zal worden gezocht. Het Handelsblad verneemt, dat bin nenkort met medewerking van het col lege van B. en W. te Amsterdam door een aantal vooraanstaande figuren uit de bank- en zakenwereld, uit industrie en handelskringen, zal worden beraad slaagd over de mogelijkheid, om voor het doen uitvoeren van werken in de hoofdstad en tot het bevorderen van ar beidsverruiming een speciaal Amster- damsch werkfonds te stichten. In het college van B. en W., waar het pogen met groote instemming werd begroet, is een delegatie aangewezen om met voor aanstaande persohen uit genoemde kringen na te gaan, welk nuttig effect de stichting van dat hoofdstedelijk werk fonds zou kunnen verzekeren. De correspondent der N. R. Crt. teekent hierbij aan: Voorzoover wij op het oogenblik kunnen nagaan, is dit plan een maand of drie geleden besproken in een verga dering van het college van B en W van welk college het plan is uitgegaan en dat hierover een vertegenwoordiger der bankwereld consulteerde. De reden van dit initiatief van B. en W is, dat het te Amsterdam met het rijkswerkfonds niet opschiet. Wil men op het gebied der werkverruiming iets bereiken, zoo is de meening, dan moet dit geschieden met Amsterdamsche zakenlieden en door middel van Amsterdamsche bedrijven. KORTE BERICHTEN. De „Stanfries III" die aan den voet van den Westfrieschen Zeedijk op een krib was gevaren, is gistermiddag vlot getrokken Een uur later is het schip te Enkhuizen aan gekomen. Het zal de reis naa Amsterdam voortzetten. De „Stanfries' heeft geen averij opgeloopen. De vierde kamer der arrondissements rechtbank te Amsterdam veroordeelde heden den Larenschen kunstschilder H. v. d. V. uit Laren, die op 20 October in het café „De Boerenhofstede" den advo caat mr. E. T. H. zoo'n slag tegen het oog heeft gegeven, dat mr. H het moest missen, tot een gevangenisstraf van 3 maanden. Het O. M. had wegens mishandeling zwaar lichamelijk letsel tengevolge heb bend 4 maanden gerequireerd. Het Haagsche gerechtshof heeft lieden a rest gewezen in de zaak teger, den conservator van de gemeentelijke biblio theek te Rotterdam dr. W. v. Ravensteijn die door den politierechter te Rotterdam is vrijgesproken van de hem ten la«te gelegde opzettelijke beleediging van een regeerend vorst van een bevrienden staat, aangedaan in een artikel door hem aan de „Arbeiderspers" toegezonden en dat in de bladen van die pers werd op genomen. De procureur-generaal con cludeerde tot vernietiging van di', von nis en tot veroordeeling van dr. v Ra- venstejjn tot een geldboete van 75 iubs. 75 dagen hechtenis. Het hof heeft het vrvsprekend vonnis van den politierechter bevestigd. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Ijsvogel is te Mersamatruh en de Peli kaan (heenreis) te Calcutta aangekomen. J. van Morgenochtend vertrekt de Kwartel van Schiphol naar Batavia. De bemanning van het vliegtuig bestaan uit de heeren: G. J. Geysen- dorffer, eerste bestuurder; J. S. W. van der Feyst, tweede bestuurden F Deltenre, werktuigkundige en S. Straten, marconist. Het Volksblad schrijft: De geheele wereld wacht op het rapport over de Uiver. Niet alleen de Nederlandsche dagblad- en vliegpers dringt daarop aan men kan geen buitenlandsch luchtvaartblac opslaan of men vindt er in artikelen over de ramp van deze eerste Nederlandsche Dou- glas, waarin allerlei veronderstellingen wor den geuit over de oorzaken van den onder gang der machine, maar die alle eindigen met de vraag, die zelfs een eisch wordtdat het rapport ten spoedigste worde gepubli- ceerd Zoo eindigt ook het bekende Engelsche vliegblad „The Aeroplane" in het laatste nummer een artikel, „The K.L.M.-accident", met de volgende regels: „Natuurlijk wordt de geheele zaak zeer zorgvuldig bestudeerc door de beste technische menschen in Hol land, en de aeronautische gemeenschap van de geheele wereld wacht begeerig op de pu blicatie van een volledig technisch rapport". Inderdaad, bij den grooten afzet dien de Dou- glas-toestellen van het type D.C. 2, waarvan ook de Uiver er een was, in tal van landen vinden, is deze Uiverramp een internationale zaak geworden, waarin de veiligheid van het vliegen, het leven van piloten en passagiers de inzet zijn geworden. Uit dit oogpunt al leen reeds mag volledige openbaarheid en. spoedige publicatie van een nauwgezet en minutieus onderzoek eisch heeten, temeer daar, nu Fokker de Douglas in licentie gaat bouwen, ook de naam van Nederland daarbij betrokken wordt. „Een volledig technisch rapport" vraagt „The Aeroplane". Bezitten wij op dit oogenblik niet reeds een volledig technisch rapport? Wie is dr. ir. H. J. van der Maas? Welke was de opdracht, die hij ontving van het departement van waterstaat, van de Nederlandsche regeering derhalve? Ongetwijfeld heeft deze geluid: een onder zoek in te stellen naar de oorzaken van de ramp. Dr. van der Maas is een onzer knap- se vliegtuig-deskundigen, de man, die beslist over de vraag of aan vliegtuigen het brevet van luchtwaardigheid wordt uitgereikt of niet. En zou zijn rapport dan geen „volledig technisch rapport" zijn en slechts een voor- loopig, dat thans aan een commissie moet worden ter hand gesteld om eropnieuw een onderzoek naar in te stellen? Wij moeten zeggen, dat wij niet bijster ge ïmponeerd zijn door deze commissie waar van geen der leden groote deskundigheid on het gebied der verkeersvliegerij toegeschreven mag worden. Maar zelfs al waren zij stuk voor stuk deskundigen van den eersten rang, zelfs dan blijft het verwonderlijk, ja dwaas, om een rapport van een der erkend knapste ingenieurs van den Rijksstudiedienst voor de luchtvaart, daarvoor ter zijde te schuiven. Waarom dit geta'm? Waarom deze geheimzinnigheid? Als er ter zee een ongeluk ge beurt, wordt er een onderzoek inge steld voor den Raad van de Scheep vaart. Dit onderzoek is openbaar. Waarom geen Raad voor de Luchtvaart ingesteld en naar elk ongeluk in de lucht of met vliegtui gen een onderzoek ingesteld? Scheepvaart en luchtvaart zijn ge lijkwaardige zaken. Waarom geen gelijkwaardige behandeling? Met geheimzinnigheid en doofpot-politiek is niemand gediend. Zeker de Nederlandsche luchtvaart niet. Afgezien nog van de fantas tische of fantastisch-lijkende veronderstellin gen, die reeds alom rond dit Uiver-drama opgebouwd worden Wij hebben thans het verhaal in de „Daily Hera,d gelezen van den door een der pas sagiers doodgeschoten piloot. Het is een dier veronderstellingen en fantasieën, die om de Uiver de ronde doen. Een ander is die.... van spionnage. Wij noemden het woord niet maar het is weer Het Vaderland dat in' deze zoo goed op de hoogte blijkt te zijn! 5 xfj v' „Internationaal wordt nu dus de Nederlandsche luchtvaart betrokken bij wat men noemt een zaak van spionnage. voor den journalist, die een onderzoek in te stellen heeft naar deze Uiver-zaak, ligt de opgave buitengemeen moeilijk. Waar hij tracht zijn inlichtingen te verkrijgen, stuit uj op geslotenheid, niet alleen in officieele dingen doch ook bij de z.g. officieuze perso nen, by de menschen van de practijk, bij hen, linnrW' "w/" Zfgf?en »dat *6 weten kunnen Want zi| zijn allen verbonden aan de een of andere luchtvaart-instantie en.., dus tot zwijgen gedoemd. nv,r/» nü'i ,dan, ,ook bij eenige meeningen de Douglas-Uiver onze zegslieden niet noemen, gelijk gebruikelijk is en zooals wil ook nu gaarne zouden doen om daaraan "i 1* te ver|eenen, dan is dat slechts, omdat men ons deze meeningen gaf nder uitdrukkelijke voorwaarde, dat zii buiten geding zouden blijven. 1 welnu, deze meeningen zijn: le; de Douglas weinig koers- stabiliteit bezat en spoedig den druk op zijn roeren verloor. Bewijs: het uit den koers loopen bij den eersten start van Schiphol naar Mildenhall 2e. Dat bij slecht weder met de Uiver niet te vliegen was. Dit zou een uitlating zijn van Parmentier. Opmerkelijk is zeker, dat de Uiver, die op het geheele parcours van de Melbourne-race steeds uitstekend weer had, bij de eerste maal, dat zij in slecht weer terecht kwam, naar beneden moest (Albury). Deze meeningen kloppen intusschen met de belangrijkste conclusie van het rapport van der Maas, n.1. dat „slechte vliegeigen schappen van de Uiver de oorzaak van ramp zouden zijn". Maar er is nog meer, wat in dit stadium belangrijk mag heeten Wij mcenen te weten, dat na de vlucht, die tusschen de Melbourne-race en de noodlottige Uiver-vlucht door Beekman en Sillevis met de Uiver gemaakt is naar Cairo een extra vlucht om post te brengen door Beekmar een rapport is geschreven, dat vernietigenc voor de Uiver zou zijn. Is het juist, dat zulk een rapport geschre ven is, dan dient ook dit rapport bekend ge maakt te worden. De vraag, waarom Boekman, die niet al leen een der beste, maar vooral een der voorzichtigste piloten van de K.L.M. was twee begrippen, die elkander trouwens vrij wel dekken dan toch met de Uiver voor de versnelde postvlucht startte, zal wel ten eeuwigen dage een vraag blijven. Doch op alle andere vragen, die in dit ver band gesteld worden, dient een spoedig en volledig antwoord, zonder eenige terughou dendheid. te komen. De heer Behage meent, dat men de geruch ten niet moet gelooven. Het feit, dat het rap port van ir. van der Maas niet gepubliceerd is, heeft het opkomen van geruchten in de hand gewerkt. Men wil. nu eenmaal graag weten, waar men aan toe is. Wat is er in dien tragischen Decembernacht met de trut- sche Uiver boven de Syrische woestijn ge beurd? Niemand weet het. iedereen is ge neigd een hypothese op te werpen, maar met hypothesen kan men niet te voorzichtig we zen. Ze zijn zoo goedkoop, zoo gemakkelijk te fabriceeren. Verschillende onderdeelen van het opzien barende bericht in de Engelsche kranten kan ik al dadelijk tegenspreken, ze» ons dc heer Behage. Onze zegsman heeft te Bagdad gesproken met de medici, hoogst betrouwbare Engel sche dokters, die de sectie op de lichamen van bemanning en passagiers hebbrn ver richt en die van een kogel hoegenaamd niets gevonden hebben. Ten tweede acht de heer Behage het uitge sloten, dat een der passagiers onderweg een radiotelegram zou hebben ontvangen. De eele correspondentie van de Uiver met de radiostations is achterhaald kunnen worden Jet waren slechts telegrammen over den weerstoestand. F.r is geen enkel telegram order, dat aan- eiding zou zijn kunnen geweest tot een dra matisch voorval. Voorts is het al heel onwaarschijnlijk te noemen, dat de bewuste passagier zelf het stuur in handen heeft genomen. Niets vijst er op. Integendeel, de passagiers waren, we gens het stormachtige weer, aan hun zit plaatsen vastg-borden en piioot Beekman zat achter het stuur Tenslotte, hoe zou het mogelijk geweest zijn den piloot Beekman te docien, zonder dat de tweede pi'oot en de overige beman ning er iets van bemerkten? Kortom, de hrr Behage moest eenigszins triest glimlachen om de sensatie van de En gelsche bladen. Maar hij voegde eraan toe, der publicatie van het rapport van ir. van Maas de onhoudbare onzekerheid om trent de gebeurtenis met de Uiver uit de we reld zou kunnen helpen. Het grootste luchtschip ter wereld, het Amerikaansche marine luchtschip Macon, is tijdens een tocht in de nabijheid der Califor- nische kust verongelukt. Het lucht schip zond s.o.s signalen uit en daalde ter hoogte van Point Sur, vijftig mijl ten zuiden van Mon- terey, in zee. Met zeven booten kon de bemanning het luchtschip na de daling op het water verlaten, zoo- dat alle 79 opvarenden konden worden gered. aa?eHaafda0dienSt te 5311 Franci»co neemt aan, dat de ramp aan boord van het lucht schip door een ontploffing is veroorzaak hohhperSt ontvan8en radiobericht luidde: Wij hebben een ernstig verlies gelezen en he luchtschip valt. Wij zu|ien bij het neerkomen op het water het luchtschip verlaten" volgende rad'iogranr wooïd !,wK?,;»di0gram bc,al,e te' Ooggetuigen meldden uit Santa Barahara en Santa Monica. dat het 1ucht£hi« 5^ St0rm on8W 12 K.M. naar hef zuiden was afgedreven. De vuurtorenwachter Vm Point Sur deelde mede, dat hij het luchtschin niet kon zien, aangezien het boven een wol- kenbank voer. Zoodra de eerste noodberichten bekend werden, bevestigde het marine-departement te Washington, dat het luchtschip ziCh jn moeilijkheden bevond. Een van den marinecommandant te San Fransisco ontvangen bericht luidde: De ernstig verlies gel voornemens Maco heeft ter hoogte van Point Sur 'èe,, eden en meldt, dat me, is het op te geven. Een kruiser biedt bijstand. Dank zij het feit, dat zich een groot aantal Ameri- kaansche oorlogsschepen in de buurt van Point Sur bevonden, konden alle opvaren- den van het luchtschip spoedig worden ge. red. Oorlogsschepen naar de plaats van den ramp. Toen de noodsignalen van het luchtschip waren ontvangen, werden de oorlogsschepen terstond gewaarschuwd, die onmiddellijk op zoek gingen. Andere schepen hadden reeds waargenomen, hoe het luchtschip met dcn storm te kampen had en hoe het eens snei tot boven het zee-oppervlak daalde, om daar na weer te stijgen en achter de wolken te ver- dwijnen. De kruiser „Pennsyvania" bevond zich slechts op 4 zeemijl afstand, toen het plotse ling een raket waarnam, die door het lucht schip Was afgeschoten. Het schip was toen spoedig ter plaatse en kon de bemanning uit een aantal reddingbooten aan boord nemen. Toen de Macon het water raakte, had dé bemanning van het luchtschip zich in 7 ver schillende reddingbooten begeven. De zee was slecht en er stond een sterke deinig. Er viel een dichte regen en er hing een lichte nevel, zoodat de Pennsvlvania, die met sterke schijnwerpers zocht, de omtrekken van het luchtschip pas kon waarnemen, toen zij vrij dicht was genaderd, hoewel de bemanning van het luchtschip verscheidene calcium- vlammen had ontstoken. Alle opvarenden gered. Inmiddels waren ook de kruisers „Rich- mond", het slagschip „Menphis" en de tor pedojager „Concord" ter plaatse aangeko men en namen leden der luchtschipoanan- ning aan boord. De commandant van het luchtschip, commander Wiley, een ander offi cier en 9 man werden aan boord van de „Concord" opgenomen. De opperbevelhebber der Amerikaansche vloot Jose Reevcs deelde het marine-departe ment te Washington mede, dat hij het zoeken naar overlevenden zou voortzetten. Inmid dels bleek echter de geheele bemanning gered. Het verongelukte luchtschip. Het luchtschip Macon is het grootste uchtschip ter wereld en was een zusterschip van de Akron, dat in 1933 verongelukte. De Macon maakte zijn eerste vlucht op 21 April 1933 eenige maanden voor de ramp van de Akron. De commandant van het thans ver- jane luchtschip, lieutenant-commander Wiley, overleeft thans zijn derde luchtschip ramp, want hij maakte niet alleen de ramp van de Akron mede, maar ook die van het Amerikaansche luchtschip Shenandoah Dc Macon had een lengte van 235 M en was gevuld met onbrandbaar heliumgas. Het uchtschip had een actieradius van 9500 K.M. Het was thans op den terugweg van manoeuvres, waaraan het in samenwerking met de Amerikaansche vloot had deelgeno men. Toch twee vermislen? Het gebouw van het marine-departement te Washington was den gcheelen nacht hel der verlicht. Volgens de laatste officieele mededecling >edroeg het totaal aantal opvarenden van iet luchtschip 83 man. Hiervan zijn 81 aan xiord genomen van de oorlogsschepen Rich- mond, Concord en Cincinati. Omtrent het ot der beide vermisten is niets bekend. Een lunner is klaarblijkelijk de radiotelegrafist van het luchtschip, want van de geredden is niemand gewond. Omtrent de oorzaak van de ramp tast men nog in het duister. Volgen een radiograra van commandant Wiley volgde de daling, nadat het achterschip ernstig was bescha digd. De bemanning had echter tijd gehad om reddinggordels aan te doen en de gutn- mi-reddingbooten gereed te maken. Twee dooden. De radiotelegrafist van de Macon is uit het luchtschip gesprongen, toen het zich op ongeveer 4C M boven den zee spiegel bevond. De andere vermiste be vond zich nog in het luchtschip toen het de zee raakto. Sommigen gelooven, dat het ongeluk is te wijten aan de weersomstan lig- heden. doch vermoede'ijk zal een on derzoek licht brengen. De opperbevelhebber van de vloot i^eft meegedeeld, dat de Macon 50 va dem onder water ligt. Hij is niet voor nemens het luchtschip te doen lichten. Het verlies bedraagt 4X millioen dollar. LORD SEMPILL VERMIST. De als pionier van het vliegwezen vooral van de gedachte aan een transatlan- tuchen luchtscheepsdienst bekende Lord mpill, d'e met zijn ééndekker op terugreis was van Australië naar Engeland, wordt in t Zuidwestelijk deel van Australië, waar een storm gewoed heeft, vermist. Lord Sim- II is kortgeleden alleen in 140 uur -ouden naar Melbourne gevlogen. ONTZAGGELIJKE BRAND IN VLIEGTUIGFABRIEKEN. n de Japansche provincie Foekoeeka is in de vliegtuigfabrieken Janagawa door onbekende oorzaak een ontzaglijke brand uitgebroken, waardoor in totaal 13 fabrieksgebouwen in de asch werden gelegd. Er werden 800 vliegtuigmotoren, die ge reed waren om in toestellen ingebouwd te worden, vernield. De vliegtuigfabrieken van Janagawa voorzien het leger van vliegtuigen en vlieg tuigmotoren. en streng onderzoek is ingesteld. De schade bedraagt verscheidene millioenen yen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10