Jtectdszaken DE ONDERGANG VAN DE MACON- Luchtvaart. Wat een der opvarenden vertelde. Onze reisredacteur interviewt van Tijen. De marconist een held. het drama met de „Uiver" Glimlachje t De vraag of er een leemte is in de steun regeling aangaande de kool over de maan den September en October, vindt haar oor zaak hierin, dat er hoegenaamd geen verschil bestond, tusschen den veilingsprijs en der. richtprijs. Aangaande de vraag van den heer bcnuur achtte de voorzitter het gewenscht op die wijze de zaak niet te steunen van andere organisaties. Het is beter een anderen weg te bewandelen en iemand te vragen, die ver schillende boekhoudingen onder zijn beheer heeft van tuinbouwers, daar deze toch een juist beeld geven van wat er in het vak ge beurt. Wat den steun betreft, is het beste bedrijfs steun. Het is billijk deze over 3 jaar te ver strekken en dan een aanvulling tot den richt prijs. Óf het bereikbaar is, is een vraag. De heffing op de aardappelen is gestort in het landbouw-crisisfonds en het is vrij zeker dat daarvan niets teruggezien wordt. Er moet naar gestreefd worden die heffing voor Noordholland te keeren, hij drukt te zwaar en is onregelmatig. Bovendien is het noodzakelijk dat niet onder de richtprijs ge gaan wordt. De heer Schuur wenschte uitbetaling der richtprijzen op korten termijn. De heer Gutter (Noordscharwoude) vroeg waarom de richtprijzen niet bekend zijn en wat daarvan de oorzaak is. Opgemerkt werd dat het niet verstandig zou zijn deze bekend te maken, daar bij de verscheidenheid der geteelde producten er kans zou kunnen zijn een product te teelen waarvan dan zulke groote hoeveelheden zouden komen, dat het niet uitbetaald werd tot den richtprijs. De voorzitter wees er verder op, dat de teeltvergunningen persoonlijk^ zijn, waaruit eenige discussie voortvloeide in verband met het huren en verhuren. Mr. Rijs wees hierna op samenwerking welke bestaat tusschen vertegenwoordigers der tuinbouw-centrale's bij de regeerings- commissarissen en zegde toe de belangen van den tunbouw en den nood waarin deze streek verkeert, onder de aandacht te bren gen op een desbetreffende vergadering met de regeerings-commissarissen welke diezelf de avond nog gehouden zou worden. De heer Mantel (Schermerhorn) leidde vervolgens een onderwerp in „Maatschap pelijke organisatie" en wees er op hoe het maatschappelijk leven voortvloeit uit het goddelijk gezag en leidt tot organisatie. Ge wezen werd op de groote belangen welke door de organisatie-ontwikkeling tot stand zijn gebracht. Het is de taak en roeping de regelingen en bindingen te toetsen aan het woord van God voor geheel het leven, voor den christen vooral daar ook de chr. orga nisatie zijn uitgangspunt moet zijn. De heer Witteveen (tuinbouwonderwijzer) wekte de aanwezigen, die kinderen hebben, op, bij het verlaten der lagere school door te zenden naar de tuinbouwschool. Daarna sluiting op de gebruikelijke wijze. DE MOORD TE KOOG A/D. ZAAN. De moordenaar krijgt 7 jaar. Het gerechtshof te Amsterdam veroordeelde heden den 32-jarigen metaalbewerker G. K. uit Amster dam, die op den middag van 21 December j.1. op het Sluispad te Koog aan de Zaan zijn 23-jarige meisje, eveneens wonende te Am sterdam, had doodgestoken, tot een gevangenisstraf van 7 jaar. DE MOORD TE HOOFDDORP. Verdachte vrijgesproken. De Haarlemsche rechtbank sprak heden morgen vrij den 24-jarigen W. K., die ver dacht was van moord. Verdachte zou in den nacht van 5 op 6 September j 1. zijn pleeg vader den 43-jarigen elektricien v. B. in diens werkplaats te Hoofddorp hebben ver moord. Naar wij vernemen heeft de of'icier van justitie hooger beroep aangeteekend. DE BEKOGELDE N.S.B.-ERS TE LOPIK. De daders in hooger beroep veroordeeld. In den laten avond van 15 Februari van het vorige jaar was het te Lopikerkapel gemeente Lopik zéér rumoerig. In een café was een N.S.B.-vergadering gehouden Na afloop wilden de sprekers per auto ver trekken, maar zij moesten wachten tot het rustiger in het dorp was. Eindelijk achtte men het juiste oogenblik gekomen. Onder leiding van den dorpsveld wachter toog het gezelschap .naar de schuur, waar de auto gestald stond. De deuren van de garage stonden open en plotseling daalde een regen van steenen neer op het schuurtje, de auto en de personen, die zich daar bevon den. Ook viel er een revolverschot. De stee nenregen zou volgens de verklaringen van de N.S.B.-ers gevolgd zijn door met stokken gewapende personen. Het was zeer moeilijk iemand te herkennen, daar het pikdonker was. Tegen 7 personen werd later proces verbaal opgemaakt, wegens geweldpleging met vereende krachten en mishandeling. Drie verdachten zijn door den politierech ter te Utrecht veroordeeld tot 6 maanden ge vangenisstraf. Vier werden er vrijgesproken. Van de drie veroordeelden berustte er een in zijn straf, twee kwamen in hooger beroep, terwijl de officier in appèl kwam tegen de vrijsprekende vonnissen. Eenigen tijd ge leden stonden 6 verdachten in hooger beroep terecht voor het Hof te Amsterdam. Zij ont kenden zich aan de ten laste gelegde feiten te hebben schuldig gemaakt. De veldwachter van Lopik vertelde toen, dat het op de N.S. B.-vergadering rustig was toegegaan; er kwam pas herrie na afloop. Men had op zijn raad gewacht met vertrekken. Later werden de N.S.B.-ers echter toch met steenen en stokken bewerkt. De procureur-generaal requireerde tegen drie verdachten vrijspraak. Tegen de drie anderen eischte hij 6 maanden gevangenisstraf. Zes December j.1. wees het H«f een interlocutoir arrest en bepaalde, dat nog eenige getuigen moesten worden ge- Heden had de voortzetting plaats. Na hei verhoor der getuigen hield de procureur- generaal zijn requisitoir. Hij persisiteerde ij zijn eisch 6 maanden tegen drie der ver dachten en vrijspraak voor de drie anderen. De verdediger pleitte vrijspraak. Arrest 28 Februari. HET DRAMA DER LIEFDE. Meisje gooit haar rivale met zwavelzuur. Door de Haagsche rechtbank was he. Duitsche dienstmeisje H. H. veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf wegens poging tot zware mishandeling. Het meisje had omgang met zekeren Op een dag werd zij opgebeld door een an dere juffrouw, die haar zeide, dat zij op nieuw kennis had gekregen aan L„ die meer van haar hield dan van verdachte. Het meisje verzocht een onderhoud met ver dachte. Verdachte stond haar dit toe en sprak een avond af. Ook L. zou bij het on derhoud aanwezig zijn. Op den middag van den afgesproken dag heeft verdachte een flesch zwavelzuur gekocht. Zij heeft twee bekers met dit vocht gevuld en deze achter de divan gezet. Des avonds zijn L. en het meisje gekomen. Het gesprek had rustig plaats. Op een ge geven moment greep verdachte een der be kers en wierp den inhoud naar het hoofd van mej. K, met, zooals verd. zelf heeft ver klaard, de bedoeling haar blind te gooien. Mej. K. wendde het hoofd echter af, zoodat het bijtende vocht ten deele in haar hals, ten deele op haar been terecht kwam. Mej. K. werd zoo ernstig gewond, dat zij in het zie kenhuis moest worden opgenomen. Verdachte ontkende nu, voor het Haag sche Gerechtshof, dat zij de bedoeling had, mej. K. blind te gooien. Nadat de eerste beker was leeggegooid, is mej. K. de kamer uitgeloopen. Verd. heeft toen het tweede glas opgenomen; naar zij verklaarde, om zich zelf te vergiftigen. L. heeft haar belet, iets met dezen beker te doen. L. werd als getuige gehoord. Hij ver klaarde, dat verd. het tweede glas zwavel zuur niet naar mej. K. wilde werpen. De advocaat-generaal achtte bewezen, dat verd. den opzet heeft gehad, mej. K. blind te gooien. Spr. achtte de wijze, waarop verd. vooraf maatregelen heeft getroffen, buiten gewoon geraffineerd. Spr. zag wel den tra- gischen kant van het misdrijf, waaraan een heele geschiedenis moet zijn voorafgegaan; 25-JARIG JUBILEUM POSTBODE A. NICOLAL Op 1 Maart a.s. is de brievenbesteller, de heer A. Nicolai te Warmenhuizen, 25 jaar verbonden bij de Posterijen en gedurende al dien tijd werkzaam geweest te Warmen huizen. Van hem kan gezegd worden, dat hij steeds met volle ijver en nauwgezetheid zijn dienst heeft vervuld en zeker tot tevredenheid van alle irwoners. Het zal deze stille en eenvoudige kracht dien dag wel niet aan belangstelling ont breken. Het voor deze gelegenheid opgerichte comité rekent op aller medewerking. hij kon hier echter niet anders dan een zware straf op haar plaats vinden. Spr. re quireerde bevestiging van het vonnis van de rechtbank. De verdediging werd gevoerd door mr. A. Loeb, die naar voren bracht, dat hier sprake is van een „crime passionel" in optima for- ma. Het meisje is als het ware met onont koombare zekerheid gevoerd tot dit misdrijf. Spr. liet het geheele voorspel van het mis drijf de revue passeeren en wees op de belee- digingen, die verd. van de zijde van mej. K heeft moeten doormaken. Mr. Loeb achtte bij het plegen van het feit van kalmen raad en rustig overleg geen sprake. De verdediger pleitte de uiterste dementie. Het Hof zal 27 Februari uitspraak doen. De overlevenden van de „Macon"-ramp zijn gistermiddag in San Francisco aange komen. Zij konden echter nog geen nadere verklaringen afleggen betreffende de oor zaak van de catastrofe. De vice-commandant van het luchtschip, Scott Pack, vermoedt, dat door den plotse ling opstekenden storm uit de Californische bergstreken het bovenste roer is weggerukt. Kort daarop zijn twee gashouders vernield. Een zelfde lezing van het ongeluk geeft ook de eenige ooggetuige van de ramp, de vuurtorenwachter van Point Sur Miller Miller heeft door een verrekijker gezien, hoe een roer van het laag vliegende luchtschip in zee stortte. De „Macon" was daarop snel gedaald, doch een dichte mist verhinderde verdere waarnemingen. De vice-commandant, Scott Pack, verklaar de verder, dat er tijdens de vlucht kalm weer heerschte. Misschien stond er een matige wid, doch van een storm of een orkaan was geen sprake geweest. Aan een daling op zee wegens het slechte weer had men geen oogenblik gedacht, totdat het bovenste roer vernield werd, tengevolge waarvan de be stuurbaarheid van het luchtschip voiKomen werd gestoord. Door alle overlevenden wordt vooral de radiotelegrafist Daily als de held van de catastrofe gehuldigd. Hij was bij zijn radio apparaat gebleven, hoewel de „Macon" reeds neerstortte, intusschen ononderbroken S. O. S.-signalen uitzendend. Had hij de oorlogs schepen, die aan de oefeningen deelnamen, niet geregeld op de hoogte gehouden van de positie van het luchtschip, dan was de red ding van de bemanning ten zeerste bemoei lijkt geworden. Door zijn heldhaftige plichts betrachting hebben de oorlogsschepen mnnen zeer korten tijd de plaats des onheils kun nen bereiken en de schipbreukelingen aan boord kunnen nemen. Daily is eerst uit den gondel gesprongen, toen de „Macon" nog slechts dertig meter van den zeespiegel ver wijderd was. Een seconde te voren had hij nog voor de laatste maal de positie van het luchtschip radiotelegrafisch uitgezonden. Een overlevende vertelt. Een der overlevenden der „Macon"-cata- strofe, luitenant Campbell, heeft een pakken de beschrijving gegeven van de laatste mo menten van 's werelds grootsten luchtkrui- jer: „Commandant Wiley en ik bevonden ons in de navigatie-cabine, toen de „Macon" met groote kracht tegen de golven van den Oceaan sloeg. waren def laatsten, die in zee sprongen Wiley zeide op het laatste oogenblik nog tot mij. „Boy, ik geloof, dat we nu beter kunnen springen Even tevoren hadden we onze gummireddingsgordels omgedaan en samen sprongen we naar beneden. Ik raakte tame lijk diep onder water. Bij het opduiken, sloeg ik met mijn hoofd tegen een ronddrijvend wrakstuk van de „Macon". Ik raakte buiten kennis en meende reeds, dat ik zou verdrin ken, toen Wiley, die op een afstand van vijf tien voet in het water zwom, me ter hulp snelde, in den kraag pakte en naar een red dingsboot sleepte". In Geen nieuw luchtschip? In Amerikaansdie regeeringskringen is m.e.n va" meening, dat de catastrofe met de „Macon de plannen, om een oorlogsvloot, geheel bestaande uit Zeppelins te bouwen, een doodelijken slag heeft toegebracht. Roosevelt zou reeds hebben verklaard, dat hij niet voor nemens is. credieten ter vervanging van het vergane luchtschip aan te vragen, ook al is het geld beschikbaar De President is blijk baar niet geneigd, nog middelen voor den bouw van luchtschepen uit te trekken. Hij acht het beter, dit geld'te besteden vooi den bouw van groote, meermotorige vliegtuigen met een grooieren actieradius. Het lot der „lichter dan lucht" gebouwde luchtschepen zal eerst definitief worden be slist, als het resultaat van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp bekend is. De staatssecretaris van marine Swanson, verklaarde, dat het neerstorten van de „Ma con" de plannen der bondsr^geering om in den aanstaanden zomer proefvluchten met Duitsche Zeppelins te maken, niet neoatief beïnvloeden zal. Op de vraag, waarom Duit sche Zeppelins veiliger waren antwoordde Swanson, dat Duitschland veel giootere ervaring op dit gebied bezit. Het hatste woord over bestuurbare luchtschepen is naar zijn meening ook ia de Vereenigde Skaten nog niet gesproken. „In den eersten tijd van het bestaan der onderzeeërs", aldus Swan son, „hadden er tallooze rampen met deze schepen plaats. Niettemin hebben zij zich weten te handhaven. Waarom ook niet de Zeppelins?" Het rapport van Wilev. De commandant van de „Macon", Wiley, heeft aan boord van het oorlogsschip, dat hem gered heeft, het volgende radio-telegram aan het vlootdepartement te Washington ge zonden „Ter hoogte van Point Sur, koersende in Noordelijke richting, snelheid 63 knoopen, hoogte 1250 voet, lucht buiig, leden wij een panne. Geloof, dat de hoogtestuurcontrole was weggerukt. Het schip richtte daarop den boeg naar boven en viel snel. Ik beval alle brandstof te laten vallen. De tanks kwamen achter het middenschip terecht. Dan ontving ik de mededeeling, dat gascel no. 1 onder het staartvlak verloren was geraakt en tenslotte dat ook gascel no. 2 was verdwenen. Daarop probeerde ik, het schip in de nabij heid van de kruisers ter hoogte van Point Sur op het water te doen neerkomen, maar eerst op het laatste oogenblik werd ik de wa teroppervlakte gewaar. Het schip kwam op het water terecht, zonder nog vaart te heb ben. Alle manschappen begaven zich in de gummibooten en zij zagen het schip ten slotte zinken. De discipline was buitengewoon le hadden bij het alarm tijd gehad, de zwemvesten om te doen". Dr- Eckener over de ramp. In een interview gaf dr. Eckener, de com- ninü- LVa" deGra{ Zeppelin, als zijn mee ning te kennen, dat men in verband met de Macon geen conclusies mocht trekken ten aanzien van de mogelijkheden van Oceaan mCt luctl Schepen over den „Ik ben natuurlijk niet in staat", aldus dr eckener, „van hieruit een verklaring te geven van de aef3aalC der ramp €n een beschrijving van de gebeurtenissen, welke tot den val van kan ikCïiefhlf> Ieidden- Persoonlijke fouten Vhu iL? rr de catastrofe verantwoorde lijk stellen, daar ik weet, dat een ervaren beveïïn df MS W»ey' d'5n ik goed ken- het bevel op de „Macon" voerde. Volgens berich- I ten, welke ik ontvangen heb, zun twee gas houders gescheurd. Deze lezing van het ge beurde lijkt mij zeer waarschijnli|k, daar men bij vroegere voorvallen vandienaardreeds van constructiefouten gesproken heeft. In elk geval is het zeer onwaarschijnlijk, dat lat luchtschip door den storm op het water ge drukt en vervolgens vernield is Deugde het materiaal niet? De marine-commissie van het huis van af gevaardigden heeft besloten een officieel on derzoek in te stellen naar de oorzaken van de ramp van de Macon. Dit onderzoek zal worden ingesteld direct na het door het departement van marine in- ^U^Ha^fïrdTconnecticut) wordt gemeld, dat Karl Arnstein, de chef-ingenieur van de Good Yaer Zeppelin Company Dinsdag vóór het bekend worden van de ramp van de Ma con in een rechtszitting heeft verklaard, dat de voor den bouw van de Macon gebruikte materialen niet van de in 1928 door de Duit sche constructeurs aangegeven kwaliteit zijn geweest. Het vergaan van de Macon. De Fransche minister van oorlog Piétri heeft gister tegenover journalisten verklaard, in verband met het vergaan van de Macon, dat Frankrijk na het verlies van de „Dixmui- den" heeft afgezien van het gebruik van groote stijve luchtschepen teneinde zich meer te wenden tot kleinere halfstijve modellen. Frankrijk is bovendien van meening, dat het vliegtuig geroepen is het luchtschip meer en meer te verdringen. De mogelijkheid in de lucht te blijven staan wordt ook gevonden in het autogirotoestel. De ramp van de Macon en de Ned. plannen. Onze reisredacteur schrijft ons naar aan leiding van de ondergang van de Macon het volgende: De ramp van de Macon is binnen vijf jaar het derde ongeluk, waardoor de Vereenigde Staten een vlaggeschip van hun luchtvloot verliezen. In 1930 verbrandde de Shenan- doah, in 1933 de Akron in zee, waarbij slechts 3 van de 76 opvarenden konden wor den gered, thans is de Macon aan deze droe ve lijst toegevoegd, waardoor opnieuw naar voren is gekomen, dat het met de Amerikaan schepen nog niet alles „O.K." is. wij hebben naar aanleiding van dit laat ste ongeluk een onderhoud gehad met den heer J. E. van Tijen, den adviseur van het syndicaat voor luchtschipverkeer tusschen Nederland en Nederlandsch-Indië, die zelf twee jaar lang lid der bemanning van de Graf Zeppelin is geweest en onder leiding van dr. Eckener op tal van vluchten gege vens en ondervindingen heeft verzameld over het verkeerswezen per luchtschip, en die dus als expert op dit gebied mag gelden. De heer Van Tijen kon ons uiteraard niet een definitief oordeel over de ramp van de Macon geven, zoolang hij nog niet over na dere gegevens beschikte. Er wordt echter een officieel onderzoek naar de oorzaak inge steld, waarvan het rapport wel zal worden gepubliceerd. Het is een goede gewoon ie, al dus de heer Van Tijen, dat deze rapporten openbaar zijn, zooals ook te hopen is, dat eens het rapport over de ramp van de Uivcr openbaar zal worden gemaakt, wel kan worden medegedeeld, dat door deze gebeurtenis nog geenszins het vertrouwen van het syndicaat in het luchtschip als ver keersmiddel is verdwenen. Ongelukken kun nen bij elk vervoermiddel voorkomen; het aantal ongeluken op den weg laat de meeste menschen onbewogen, doch een luchtschip- ramp heeft aller aandacht, doordat er nog zoo betrekkelijk weinig luchtschepen zijn. Ook met een vliegtuig komen ongevallen voor. Men zou echter wel heel dwaas zijn, om door een ramp als welke de Uiver tro' zijn vertrouwen in het vliegtuig te verliezen. De heer Van Tijen bleef dan ook van meening, dat een weibevaren luchtschip even veilig is als een ander luchtverkeersmiddel. Het onderzoek naar de oorzaak zal dit maal met veel meer nauwkeurigheid kunnen geschieden, dan bij de Akron, daar de opva renden bijna allen zijn gered. Het syndicaat zal alle beschikbare details van het onder zoek nauwkeurig bestudeeren; men acht dit ook plicht tgenover diegenen, die men .'n de plannen tot het stichten van een Nederland sche luchtschipreederij heeft betrokken of nog zal betrekken. Aan dr. Eckener is tenslotte gevraagd om wat hij misschien eerder te weten komt dan de Hollandsche belangheb benden, te willen doorgeven. Het moet ieder opvallen, dat bij de Ameri- kaansche luchtschepen meer dan eens een catastrophe plaats heeft, terwijl de Graf Zep pelin maar met constante regelmaat zijn tcchten over Europa en zelfs over den oceaan blijy volbrengen. Wij hebben den heer Van Tiien gevraagd, of hem misschien verschil» len in de constructie bekend waren, die daar van de oorzaak konden zijn. Er zijn wel kele ondergschikte constructieve verschillen, was hierop het antwoord, doch deze duiden geenszins op een verschil in veiligheid D* Macon was tenslotte ook van het Zeppelin- type en er is niets, dat er op duidt, dat haar vliegcapaciteiten minder waren. Men mag echter niet vergeten, dat het hier een oorlogg. schip betrof, waar allerlei ontplofbare stof, fen aan boord waren, die de veiligheid van de vaart verkleinden. Een belangrijke cmlitpost voor de Macon is, dat dit schip, ondanks den totaal verniel den achtersteven, nog goed is neergekomen en dat de bemanning zich tijdig heeft kunnen redden. Dit is een fraaie prestatie van de be- sturing geweest, die voor een deel ook te danken is aan het feit, dat dit luchtschip met helium was gevuld in plaats van met het zoo uiterst brandbare waterstofgas Heliuingas is echter buiten Amerika niet in voldoende mate te krijgen, zoodat men het in Europa voorloopig nog met waterstofgas moet doen Dank zij strenge voorzorgsmaatregelen is dit voor de Graf Zeppelin evenwel ninuner nog een bezwaar gebleken. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. Hedenmorgen om 6.26 is de Kwartel nwt 2 passagiers aan boord naar Indië vertrok ken. Commandant is Geyssendorffer. De Ijsvogel is hedenmorgen om 6.25 uur op thuisreis uit Marseille vertrokken. Alle geruchten volkomen uit de lucht gegrepen. In verband met de fantastische verhalen, die dezer dagen met be trekking tot het ongeluk van de „Uiver" in binnen- en buitenland de ronde doen, verklaart 't depar tement van waterstaat, dat deze geruchten volkomen uit de lucht gegrepen zijn. Voorts kan worden meegedeeld, dat de permanente commissie van onderzoek voor ong.*vallen met luchtvaartuigen voor dit geval eenigszins gewijzigd in haar sa menstelling haar vergaderingen heeft aangevangen. DE K. L. M. IN 1934. Passagiersvervoer toegenomen met 106 Het afgeloopen jaar is voor de K.LM. een periode van vooruitgang geweest. Alleen het goederenvervoer onderging den ongunstigen invloed van steeds talrijker geworden han delsbelemmeringen en kon zich niet op de hoogte van 1933 handhaven. I> K.L.M. vervoerde in totaal op de inter nationale lijnen in Europa (in samenwer king met eenige buitenlandsche maatschap pijen), op het binnenlandsche net en de Indië- lijn 85.969 passagiers, 1.061.853 KG- vracht en 243.000 K.G. post; het aantal plezier vliegers bedroeg 18.465. Alleen van de bin nenlandsche lijnen maakten 24.586 passa giers gebruik. De stijging van het passa giersvervoer gedurende de laatste jaren is buitengewoon. In 1932 21.327 passagiers; In 1933: 41.707 passagiers; In 193485.969 passagiers. T.o.v. 1933 is het aantal passagiers dus met 106 pCt. gestegen. Het goederenvervoer hoewel verminderd, bedroeg toch in 1934 ruim 200.000 KG. meer dan in 1932. Het postvervoer ging in vergelijking met 1933 (194.000 K.G.) vooruit met 25 pCt. Ten ge volge van de verhooging der frequentie op de Europeesche lijnen nam het aantal gevlogen K M. toe van 3.732 660 K M. in 1933 tot 5.296.906 K M. in 1934. HET VLIEOVELD. Het tweede remmer van „Het Vliegveld" als weekblad is weer eens met een nieuw omslag verschenen. Öok de inhoud is weer varieerend. Wij noemen daaruit een studie over „Kleine Engelsche Vliegtuigen" door Ir. C. J. van Steenderen Jr. In een aardig intervieuw is de echtgenoote van den „Snip vlieger Jan Hondong aan 't woord. Van de verdere artikelen noemen wij o.a. „Aviatische Causerieën door den vlieger-auteur W. van Veenendaal. Henn Hegener schrijft over Prof. Dr. Hugo Junkers: „Een groot man is heengegaan" liefste, je' laa^rm^ ')ewnstzUn komende na de botsing: J\ binnen gehaald vnn &an dcnken ,,c heb de wasch niet voor we vertrokken I" (London Opinlon),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8