Jtectdszaken
DE ONDERGANG VAN DE MACON-
Luchtvaart.
Wat een der opvarenden vertelde.
Onze reisredacteur interviewt van Tijen.
De marconist een held.
het drama met de „Uiver"
Glimlachje
t
De vraag of er een leemte is in de steun
regeling aangaande de kool over de maan
den September en October, vindt haar oor
zaak hierin, dat er hoegenaamd geen verschil
bestond, tusschen den veilingsprijs en der.
richtprijs.
Aangaande de vraag van den heer bcnuur
achtte de voorzitter het gewenscht op die
wijze de zaak niet te steunen van andere
organisaties. Het is beter een anderen weg te
bewandelen en iemand te vragen, die ver
schillende boekhoudingen onder zijn beheer
heeft van tuinbouwers, daar deze toch een
juist beeld geven van wat er in het vak ge
beurt.
Wat den steun betreft, is het beste bedrijfs
steun. Het is billijk deze over 3 jaar te ver
strekken en dan een aanvulling tot den richt
prijs. Óf het bereikbaar is, is een vraag.
De heffing op de aardappelen is gestort in
het landbouw-crisisfonds en het is vrij zeker
dat daarvan niets teruggezien wordt. Er
moet naar gestreefd worden die heffing
voor Noordholland te keeren, hij drukt te
zwaar en is onregelmatig. Bovendien is het
noodzakelijk dat niet onder de richtprijs ge
gaan wordt.
De heer Schuur wenschte uitbetaling der
richtprijzen op korten termijn.
De heer Gutter (Noordscharwoude) vroeg
waarom de richtprijzen niet bekend zijn en
wat daarvan de oorzaak is.
Opgemerkt werd dat het niet verstandig
zou zijn deze bekend te maken, daar bij de
verscheidenheid der geteelde producten er
kans zou kunnen zijn een product te teelen
waarvan dan zulke groote hoeveelheden
zouden komen, dat het niet uitbetaald werd
tot den richtprijs.
De voorzitter wees er verder op, dat de
teeltvergunningen persoonlijk^ zijn, waaruit
eenige discussie voortvloeide in verband met
het huren en verhuren.
Mr. Rijs wees hierna op samenwerking
welke bestaat tusschen vertegenwoordigers
der tuinbouw-centrale's bij de regeerings-
commissarissen en zegde toe de belangen
van den tunbouw en den nood waarin deze
streek verkeert, onder de aandacht te bren
gen op een desbetreffende vergadering met
de regeerings-commissarissen welke diezelf
de avond nog gehouden zou worden.
De heer Mantel (Schermerhorn) leidde
vervolgens een onderwerp in „Maatschap
pelijke organisatie" en wees er op hoe het
maatschappelijk leven voortvloeit uit het
goddelijk gezag en leidt tot organisatie. Ge
wezen werd op de groote belangen welke
door de organisatie-ontwikkeling tot stand
zijn gebracht. Het is de taak en roeping de
regelingen en bindingen te toetsen aan het
woord van God voor geheel het leven, voor
den christen vooral daar ook de chr. orga
nisatie zijn uitgangspunt moet zijn.
De heer Witteveen (tuinbouwonderwijzer)
wekte de aanwezigen, die kinderen hebben,
op, bij het verlaten der lagere school door
te zenden naar de tuinbouwschool.
Daarna sluiting op de gebruikelijke wijze.
DE MOORD TE KOOG A/D. ZAAN.
De moordenaar krijgt 7 jaar.
Het gerechtshof te Amsterdam
veroordeelde heden den 32-jarigen
metaalbewerker G. K. uit Amster
dam, die op den middag van 21
December j.1. op het Sluispad te
Koog aan de Zaan zijn 23-jarige
meisje, eveneens wonende te Am
sterdam, had doodgestoken, tot een
gevangenisstraf van 7 jaar.
DE MOORD TE HOOFDDORP.
Verdachte vrijgesproken.
De Haarlemsche rechtbank sprak heden
morgen vrij den 24-jarigen W. K., die ver
dacht was van moord. Verdachte zou in den
nacht van 5 op 6 September j 1. zijn pleeg
vader den 43-jarigen elektricien v. B. in
diens werkplaats te Hoofddorp hebben ver
moord.
Naar wij vernemen heeft de of'icier van
justitie hooger beroep aangeteekend.
DE BEKOGELDE N.S.B.-ERS TE
LOPIK.
De daders in hooger beroep
veroordeeld.
In den laten avond van 15 Februari van
het vorige jaar was het te Lopikerkapel
gemeente Lopik zéér rumoerig. In een
café was een N.S.B.-vergadering gehouden
Na afloop wilden de sprekers per auto ver
trekken, maar zij moesten wachten tot het
rustiger in het dorp was.
Eindelijk achtte men het juiste oogenblik
gekomen. Onder leiding van den dorpsveld
wachter toog het gezelschap .naar de schuur,
waar de auto gestald stond. De deuren van
de garage stonden open en plotseling daalde
een regen van steenen neer op het schuurtje,
de auto en de personen, die zich daar bevon
den. Ook viel er een revolverschot. De stee
nenregen zou volgens de verklaringen van
de N.S.B.-ers gevolgd zijn door met stokken
gewapende personen. Het was zeer moeilijk
iemand te herkennen, daar het pikdonker
was. Tegen 7 personen werd later proces
verbaal opgemaakt, wegens geweldpleging
met vereende krachten en mishandeling.
Drie verdachten zijn door den politierech
ter te Utrecht veroordeeld tot 6 maanden ge
vangenisstraf. Vier werden er vrijgesproken.
Van de drie veroordeelden berustte er een in
zijn straf, twee kwamen in hooger beroep,
terwijl de officier in appèl kwam tegen de
vrijsprekende vonnissen. Eenigen tijd ge
leden stonden 6 verdachten in hooger beroep
terecht voor het Hof te Amsterdam. Zij ont
kenden zich aan de ten laste gelegde feiten
te hebben schuldig gemaakt. De veldwachter
van Lopik vertelde toen, dat het op de N.S.
B.-vergadering rustig was toegegaan; er
kwam pas herrie na afloop. Men had op zijn
raad gewacht met vertrekken. Later werden
de N.S.B.-ers echter toch met steenen en
stokken bewerkt. De procureur-generaal
requireerde tegen drie verdachten vrijspraak.
Tegen de drie anderen eischte hij 6 maanden
gevangenisstraf. Zes December j.1. wees het
H«f een interlocutoir arrest en bepaalde, dat
nog eenige getuigen moesten worden ge-
Heden had de voortzetting plaats. Na hei
verhoor der getuigen hield de procureur-
generaal zijn requisitoir. Hij persisiteerde ij
zijn eisch 6 maanden tegen drie der ver
dachten en vrijspraak voor de drie anderen.
De verdediger pleitte vrijspraak.
Arrest 28 Februari.
HET DRAMA DER LIEFDE.
Meisje gooit haar rivale met
zwavelzuur.
Door de Haagsche rechtbank was he.
Duitsche dienstmeisje H. H. veroordeeld tot
2 jaar gevangenisstraf wegens poging tot
zware mishandeling.
Het meisje had omgang met zekeren
Op een dag werd zij opgebeld door een an
dere juffrouw, die haar zeide, dat zij op
nieuw kennis had gekregen aan L„ die meer
van haar hield dan van verdachte. Het
meisje verzocht een onderhoud met ver
dachte. Verdachte stond haar dit toe en
sprak een avond af. Ook L. zou bij het on
derhoud aanwezig zijn. Op den middag van
den afgesproken dag heeft verdachte een
flesch zwavelzuur gekocht. Zij heeft twee
bekers met dit vocht gevuld en deze achter
de divan gezet.
Des avonds zijn L. en het meisje gekomen.
Het gesprek had rustig plaats. Op een ge
geven moment greep verdachte een der be
kers en wierp den inhoud naar het hoofd van
mej. K, met, zooals verd. zelf heeft ver
klaard, de bedoeling haar blind te gooien.
Mej. K. wendde het hoofd echter af, zoodat
het bijtende vocht ten deele in haar hals, ten
deele op haar been terecht kwam. Mej. K.
werd zoo ernstig gewond, dat zij in het zie
kenhuis moest worden opgenomen.
Verdachte ontkende nu, voor het Haag
sche Gerechtshof, dat zij de bedoeling had,
mej. K. blind te gooien. Nadat de eerste
beker was leeggegooid, is mej. K. de kamer
uitgeloopen. Verd. heeft toen het tweede glas
opgenomen; naar zij verklaarde, om zich
zelf te vergiftigen. L. heeft haar belet, iets
met dezen beker te doen.
L. werd als getuige gehoord. Hij ver
klaarde, dat verd. het tweede glas zwavel
zuur niet naar mej. K. wilde werpen.
De advocaat-generaal achtte bewezen, dat
verd. den opzet heeft gehad, mej. K. blind te
gooien. Spr. achtte de wijze, waarop verd.
vooraf maatregelen heeft getroffen, buiten
gewoon geraffineerd. Spr. zag wel den tra-
gischen kant van het misdrijf, waaraan een
heele geschiedenis moet zijn voorafgegaan;
25-JARIG JUBILEUM POSTBODE
A. NICOLAL
Op 1 Maart a.s. is de brievenbesteller, de
heer A. Nicolai te Warmenhuizen, 25 jaar
verbonden bij de Posterijen en gedurende
al dien tijd werkzaam geweest te Warmen
huizen. Van hem kan gezegd worden, dat hij
steeds met volle ijver en nauwgezetheid zijn
dienst heeft vervuld en zeker tot tevredenheid
van alle irwoners.
Het zal deze stille en eenvoudige kracht
dien dag wel niet aan belangstelling ont
breken.
Het voor deze gelegenheid opgerichte
comité rekent op aller medewerking.
hij kon hier echter niet anders dan een
zware straf op haar plaats vinden. Spr. re
quireerde bevestiging van het vonnis van de
rechtbank.
De verdediging werd gevoerd door mr. A.
Loeb, die naar voren bracht, dat hier sprake
is van een „crime passionel" in optima for-
ma. Het meisje is als het ware met onont
koombare zekerheid gevoerd tot dit misdrijf.
Spr. liet het geheele voorspel van het mis
drijf de revue passeeren en wees op de belee-
digingen, die verd. van de zijde van mej. K
heeft moeten doormaken. Mr. Loeb achtte bij
het plegen van het feit van kalmen raad en
rustig overleg geen sprake. De verdediger
pleitte de uiterste dementie.
Het Hof zal 27 Februari uitspraak doen.
De overlevenden van de „Macon"-ramp
zijn gistermiddag in San Francisco aange
komen. Zij konden echter nog geen nadere
verklaringen afleggen betreffende de oor
zaak van de catastrofe.
De vice-commandant van het luchtschip,
Scott Pack, vermoedt, dat door den plotse
ling opstekenden storm uit de Californische
bergstreken het bovenste roer is weggerukt.
Kort daarop zijn twee gashouders vernield.
Een zelfde lezing van het ongeluk geeft
ook de eenige ooggetuige van de ramp, de
vuurtorenwachter van Point Sur Miller
Miller heeft door een verrekijker gezien, hoe
een roer van het laag vliegende luchtschip in
zee stortte. De „Macon" was daarop snel
gedaald, doch een dichte mist verhinderde
verdere waarnemingen.
De vice-commandant, Scott Pack, verklaar
de verder, dat er tijdens de vlucht kalm weer
heerschte. Misschien stond er een matige
wid, doch van een storm of een orkaan was
geen sprake geweest. Aan een daling op zee
wegens het slechte weer had men geen
oogenblik gedacht, totdat het bovenste roer
vernield werd, tengevolge waarvan de be
stuurbaarheid van het luchtschip voiKomen
werd gestoord.
Door alle overlevenden wordt vooral de
radiotelegrafist Daily als de held van de
catastrofe gehuldigd. Hij was bij zijn radio
apparaat gebleven, hoewel de „Macon" reeds
neerstortte, intusschen ononderbroken S. O.
S.-signalen uitzendend. Had hij de oorlogs
schepen, die aan de oefeningen deelnamen,
niet geregeld op de hoogte gehouden van de
positie van het luchtschip, dan was de red
ding van de bemanning ten zeerste bemoei
lijkt geworden. Door zijn heldhaftige plichts
betrachting hebben de oorlogsschepen mnnen
zeer korten tijd de plaats des onheils kun
nen bereiken en de schipbreukelingen aan
boord kunnen nemen. Daily is eerst uit den
gondel gesprongen, toen de „Macon" nog
slechts dertig meter van den zeespiegel ver
wijderd was. Een seconde te voren had hij
nog voor de laatste maal de positie van het
luchtschip radiotelegrafisch uitgezonden.
Een overlevende vertelt.
Een der overlevenden der „Macon"-cata-
strofe, luitenant Campbell, heeft een pakken
de beschrijving gegeven van de laatste mo
menten van 's werelds grootsten luchtkrui-
jer:
„Commandant Wiley en ik bevonden ons
in de navigatie-cabine, toen de „Macon" met
groote kracht tegen de golven van den
Oceaan sloeg.
waren def laatsten, die in zee sprongen
Wiley zeide op het laatste oogenblik nog tot
mij. „Boy, ik geloof, dat we nu beter kunnen
springen Even tevoren hadden we onze
gummireddingsgordels omgedaan en samen
sprongen we naar beneden. Ik raakte tame
lijk diep onder water. Bij het opduiken, sloeg
ik met mijn hoofd tegen een ronddrijvend
wrakstuk van de „Macon". Ik raakte buiten
kennis en meende reeds, dat ik zou verdrin
ken, toen Wiley, die op een afstand van vijf
tien voet in het water zwom, me ter hulp
snelde, in den kraag pakte en naar een red
dingsboot sleepte".
In Geen nieuw luchtschip?
In Amerikaansdie regeeringskringen is
m.e.n va" meening, dat de catastrofe met de
„Macon de plannen, om een oorlogsvloot,
geheel bestaande uit Zeppelins te bouwen, een
doodelijken slag heeft toegebracht. Roosevelt
zou reeds hebben verklaard, dat hij niet voor
nemens is. credieten ter vervanging van het
vergane luchtschip aan te vragen, ook al is
het geld beschikbaar De President is blijk
baar niet geneigd, nog middelen voor den
bouw van luchtschepen uit te trekken. Hij
acht het beter, dit geld'te besteden vooi den
bouw van groote, meermotorige vliegtuigen
met een grooieren actieradius.
Het lot der „lichter dan lucht" gebouwde
luchtschepen zal eerst definitief worden be
slist, als het resultaat van het onderzoek
naar de oorzaak van de ramp bekend is.
De staatssecretaris van marine Swanson,
verklaarde, dat het neerstorten van de „Ma
con" de plannen der bondsr^geering om in
den aanstaanden zomer proefvluchten met
Duitsche Zeppelins te maken, niet neoatief
beïnvloeden zal. Op de vraag, waarom Duit
sche Zeppelins veiliger waren antwoordde
Swanson, dat Duitschland veel giootere
ervaring op dit gebied bezit. Het hatste
woord over bestuurbare luchtschepen is naar
zijn meening ook ia de Vereenigde Skaten
nog niet gesproken. „In den eersten tijd van
het bestaan der onderzeeërs", aldus Swan
son, „hadden er tallooze rampen met deze
schepen plaats. Niettemin hebben zij zich
weten te handhaven. Waarom ook niet de
Zeppelins?"
Het rapport van Wilev.
De commandant van de „Macon", Wiley,
heeft aan boord van het oorlogsschip, dat
hem gered heeft, het volgende radio-telegram
aan het vlootdepartement te Washington ge
zonden
„Ter hoogte van Point Sur, koersende in
Noordelijke richting, snelheid 63 knoopen,
hoogte 1250 voet, lucht buiig, leden wij een
panne.
Geloof, dat de hoogtestuurcontrole was
weggerukt. Het schip richtte daarop den
boeg naar boven en viel snel. Ik beval alle
brandstof te laten vallen. De tanks kwamen
achter het middenschip terecht. Dan ontving
ik de mededeeling, dat gascel no. 1 onder het
staartvlak verloren was geraakt en tenslotte
dat ook gascel no. 2 was verdwenen.
Daarop probeerde ik, het schip in de nabij
heid van de kruisers ter hoogte van Point
Sur op het water te doen neerkomen, maar
eerst op het laatste oogenblik werd ik de wa
teroppervlakte gewaar. Het schip kwam op
het water terecht, zonder nog vaart te heb
ben. Alle manschappen begaven zich in de
gummibooten en zij zagen het schip ten slotte
zinken. De discipline was buitengewoon
le hadden bij het alarm tijd
gehad, de zwemvesten om te doen".
Dr- Eckener over de ramp.
In een interview gaf dr. Eckener, de com-
ninü- LVa" deGra{ Zeppelin, als zijn mee
ning te kennen, dat men in verband met de
Macon geen conclusies mocht
trekken ten aanzien van de mogelijkheden van
Oceaan mCt luctl Schepen over den
„Ik ben natuurlijk niet in staat", aldus dr
eckener, „van hieruit een verklaring te geven
van de aef3aalC der ramp €n een beschrijving
van de gebeurtenissen, welke tot den val van
kan ikCïiefhlf> Ieidden- Persoonlijke fouten
Vhu iL? rr de catastrofe verantwoorde
lijk stellen, daar ik weet, dat een ervaren
beveïïn df MS W»ey' d'5n ik goed ken- het
bevel op de „Macon" voerde. Volgens berich-
I ten, welke ik ontvangen heb, zun twee gas
houders gescheurd. Deze lezing van het ge
beurde lijkt mij zeer waarschijnli|k, daar men
bij vroegere voorvallen vandienaardreeds
van constructiefouten gesproken heeft. In elk
geval is het zeer onwaarschijnlijk, dat lat
luchtschip door den storm op het water ge
drukt en vervolgens vernield is
Deugde het materiaal niet?
De marine-commissie van het huis van af
gevaardigden heeft besloten een officieel on
derzoek in te stellen naar de oorzaken van
de ramp van de Macon.
Dit onderzoek zal worden ingesteld direct
na het door het departement van marine in-
^U^Ha^fïrdTconnecticut) wordt gemeld,
dat Karl Arnstein, de chef-ingenieur van de
Good Yaer Zeppelin Company Dinsdag vóór
het bekend worden van de ramp van de Ma
con in een rechtszitting heeft verklaard, dat
de voor den bouw van de Macon gebruikte
materialen niet van de in 1928 door de Duit
sche constructeurs aangegeven kwaliteit zijn
geweest.
Het vergaan van de Macon.
De Fransche minister van oorlog Piétri
heeft gister tegenover journalisten verklaard,
in verband met het vergaan van de Macon,
dat Frankrijk na het verlies van de „Dixmui-
den" heeft afgezien van het gebruik van
groote stijve luchtschepen teneinde zich meer
te wenden tot kleinere halfstijve modellen.
Frankrijk is bovendien van meening, dat het
vliegtuig geroepen is het luchtschip meer en
meer te verdringen. De mogelijkheid in de
lucht te blijven staan wordt ook gevonden in
het autogirotoestel.
De ramp van de Macon en de
Ned. plannen.
Onze reisredacteur schrijft ons naar aan
leiding van de ondergang van de Macon
het volgende:
De ramp van de Macon is binnen vijf jaar
het derde ongeluk, waardoor de Vereenigde
Staten een vlaggeschip van hun luchtvloot
verliezen. In 1930 verbrandde de Shenan-
doah, in 1933 de Akron in zee, waarbij
slechts 3 van de 76 opvarenden konden wor
den gered, thans is de Macon aan deze droe
ve lijst toegevoegd, waardoor opnieuw naar
voren is gekomen, dat het met de Amerikaan
schepen nog niet alles „O.K." is.
wij hebben naar aanleiding van dit laat
ste ongeluk een onderhoud gehad met den
heer J. E. van Tijen, den adviseur van het
syndicaat voor luchtschipverkeer tusschen
Nederland en Nederlandsch-Indië, die zelf
twee jaar lang lid der bemanning van de
Graf Zeppelin is geweest en onder leiding
van dr. Eckener op tal van vluchten gege
vens en ondervindingen heeft verzameld over
het verkeerswezen per luchtschip, en die dus
als expert op dit gebied mag gelden.
De heer Van Tijen kon ons uiteraard niet
een definitief oordeel over de ramp van de
Macon geven, zoolang hij nog niet over na
dere gegevens beschikte. Er wordt echter een
officieel onderzoek naar de oorzaak inge
steld, waarvan het rapport wel zal worden
gepubliceerd. Het is een goede gewoon ie, al
dus de heer Van Tijen, dat deze rapporten
openbaar zijn, zooals ook te hopen is, dat
eens het rapport over de ramp van de Uivcr
openbaar zal worden gemaakt,
wel kan worden medegedeeld, dat door deze
gebeurtenis nog geenszins het vertrouwen
van het syndicaat in het luchtschip als ver
keersmiddel is verdwenen. Ongelukken kun
nen bij elk vervoermiddel voorkomen; het
aantal ongeluken op den weg laat de meeste
menschen onbewogen, doch een luchtschip-
ramp heeft aller aandacht, doordat er nog
zoo betrekkelijk weinig luchtschepen zijn.
Ook met een vliegtuig komen ongevallen
voor. Men zou echter wel heel dwaas zijn, om
door een ramp als welke de Uiver tro' zijn
vertrouwen in het vliegtuig te verliezen. De
heer Van Tijen bleef dan ook van meening,
dat een weibevaren luchtschip even veilig is
als een ander luchtverkeersmiddel.
Het onderzoek naar de oorzaak zal dit
maal met veel meer nauwkeurigheid kunnen
geschieden, dan bij de Akron, daar de opva
renden bijna allen zijn gered. Het syndicaat
zal alle beschikbare details van het onder
zoek nauwkeurig bestudeeren; men acht dit
ook plicht tgenover diegenen, die men .'n de
plannen tot het stichten van een Nederland
sche luchtschipreederij heeft betrokken of nog
zal betrekken. Aan dr. Eckener is tenslotte
gevraagd om wat hij misschien eerder te
weten komt dan de Hollandsche belangheb
benden, te willen doorgeven.
Het moet ieder opvallen, dat bij de Ameri-
kaansche luchtschepen meer dan eens een
catastrophe plaats heeft, terwijl de Graf Zep
pelin maar met constante regelmaat zijn
tcchten over Europa en zelfs over den oceaan
blijy volbrengen. Wij hebben den heer Van
Tiien gevraagd, of hem misschien verschil»
len in de constructie bekend waren, die daar
van de oorzaak konden zijn. Er zijn wel
kele ondergschikte constructieve verschillen,
was hierop het antwoord, doch deze duiden
geenszins op een verschil in veiligheid D*
Macon was tenslotte ook van het Zeppelin-
type en er is niets, dat er op duidt, dat haar
vliegcapaciteiten minder waren. Men mag
echter niet vergeten, dat het hier een oorlogg.
schip betrof, waar allerlei ontplofbare stof,
fen aan boord waren, die de veiligheid van
de vaart verkleinden.
Een belangrijke cmlitpost voor de Macon
is, dat dit schip, ondanks den totaal verniel
den achtersteven, nog goed is neergekomen
en dat de bemanning zich tijdig heeft kunnen
redden. Dit is een fraaie prestatie van de be-
sturing geweest, die voor een deel ook te
danken is aan het feit, dat dit luchtschip met
helium was gevuld in plaats van met het zoo
uiterst brandbare waterstofgas Heliuingas
is echter buiten Amerika niet in voldoende
mate te krijgen, zoodat men het in Europa
voorloopig nog met waterstofgas moet doen
Dank zij strenge voorzorgsmaatregelen is dit
voor de Graf Zeppelin evenwel ninuner nog
een bezwaar gebleken.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
Hedenmorgen om 6.26 is de Kwartel nwt
2 passagiers aan boord naar Indië vertrok
ken. Commandant is Geyssendorffer.
De Ijsvogel is hedenmorgen om 6.25 uur
op thuisreis uit Marseille vertrokken.
Alle geruchten volkomen uit
de lucht gegrepen.
In verband met de fantastische
verhalen, die dezer dagen met be
trekking tot het ongeluk van de
„Uiver" in binnen- en buitenland
de ronde doen, verklaart 't depar
tement van waterstaat, dat deze
geruchten volkomen uit de lucht
gegrepen zijn.
Voorts kan worden meegedeeld,
dat de permanente commissie van
onderzoek voor ong.*vallen met
luchtvaartuigen voor dit geval
eenigszins gewijzigd in haar sa
menstelling haar vergaderingen
heeft aangevangen.
DE K. L. M. IN 1934.
Passagiersvervoer toegenomen
met 106
Het afgeloopen jaar is voor de K.LM. een
periode van vooruitgang geweest. Alleen het
goederenvervoer onderging den ongunstigen
invloed van steeds talrijker geworden han
delsbelemmeringen en kon zich niet op de
hoogte van 1933 handhaven.
I> K.L.M. vervoerde in totaal op de inter
nationale lijnen in Europa (in samenwer
king met eenige buitenlandsche maatschap
pijen), op het binnenlandsche net en de Indië-
lijn 85.969 passagiers, 1.061.853 KG- vracht
en 243.000 K.G. post; het aantal plezier
vliegers bedroeg 18.465. Alleen van de bin
nenlandsche lijnen maakten 24.586 passa
giers gebruik. De stijging van het passa
giersvervoer gedurende de laatste jaren is
buitengewoon.
In 1932 21.327 passagiers;
In 1933: 41.707 passagiers;
In 193485.969 passagiers.
T.o.v. 1933 is het aantal passagiers dus
met 106 pCt. gestegen. Het goederenvervoer
hoewel verminderd, bedroeg toch in 1934
ruim 200.000 KG. meer dan in 1932. Het
postvervoer ging in vergelijking met 1933
(194.000 K.G.) vooruit met 25 pCt. Ten ge
volge van de verhooging der frequentie op de
Europeesche lijnen nam het aantal gevlogen
K M. toe van 3.732 660 K M. in 1933 tot
5.296.906 K M. in 1934.
HET VLIEOVELD.
Het tweede remmer van „Het Vliegveld"
als weekblad is weer eens met een nieuw
omslag verschenen. Öok de inhoud is weer
varieerend. Wij noemen daaruit een studie
over „Kleine Engelsche Vliegtuigen" door
Ir. C. J. van Steenderen Jr. In een aardig
intervieuw is de echtgenoote van den „Snip
vlieger Jan Hondong aan 't woord. Van de
verdere artikelen noemen wij o.a. „Aviatische
Causerieën door den vlieger-auteur W. van
Veenendaal. Henn Hegener schrijft over
Prof. Dr. Hugo Junkers: „Een groot man is
heengegaan"
liefste, je' laa^rm^ ')ewnstzUn komende na de botsing: J\
binnen gehaald vnn &an dcnken ,,c heb de wasch niet
voor we vertrokken I" (London Opinlon),