Amstecdamsche. ïBeucs
GESLOTEN.
buitenlandsche boter.
De heffing op boter en de vervoervergun-
ning voor buitenlandsche boter is voor de
volgende week vastgesteld op 0./5.
DE HEER GOEDKOOP UIT RUSLAND
TERUG.
Indrukken over Rusland.
Ziedaar net tempo waarin een modern
zakenman moet kunnen reizen, een tempo,
dat aanduidt, wat men er op het oogenblik
voor over moet hebben om een order te be
machtigen. Daarom heerscht er op het
oogenblik op de fabrieken van Goedkoop te
vredenheid, een tevredenheid, die in geheel
Amsterdam kan heerschen over den afloop
van deze onderhandelingen. Want niet alleen
de firma Goedkoop is er mee gebaat, maar
ook de firma Verschure en Stork, alsmede de
werf Gusto zullen de voordeelen van de
Russische order ondervinden.
Gistermiddag waren wij aldus Vaz Dias,
in de gelegenheid even met den heer P.
Goedkoop te spreken. Wij zaten in het kan
toor van de Ned. Scheepsbouw Maatschap
pij. Door het groote raam hadden wij uit
zicht op de werkzaamheden aan het schip
Rotala". Groote kranen verhieven zich in
de lucht. Steekvlammen flikkerden hel Op
het groote lichaam van het schip. Een en al
bedrijvigheid, dat gezicht op deze werf, een
bedrijvigheid, die thans voorloopig voor
Amsterdam behouden blijft.
„De Russen zijn zeer goede zaken
lieden", was het eerste wat wij
hoorden. „Zij weten te onderhande
len, zij weten met de menschen te
spreken en alles uit hen te halen.
Maar het zijn ook zeer prettige gast-
heeren.
Hoe het in Rusland was? Wel, ik
heb groote bewondeiing voor wat
- zij daar zoo langzamerhand tot
stand hebben gebracht. Ik ben wer
kelijk geen communist, maar Mc
moet zeggen, wat hier gaande is,
verdient iedeis respect. In Moskou
zag het er goed uit. het was er ge-
noegelijk te leven, maar wij moes
ten er wel zeer hard werken."
Er waren conferenties, die 's morgens om
negen uur begonnen en tot 's avonds tien
uur duurden en de Russische onderhande
laars namen dan geen lunch of diner, neen,
het ging aan één stuk door, eerst moesten
de zaken klaar zijn en dan pas kon er aan de
menschen zelf gedacht worden.
Ik had te maken met de heeren van de
Maschino-import. Dit is het centrale inkoop-
bureau voor alle Russische reederijen. Alles
wat deze reederijen noodig hebben, betrek
ken zij van de Maschino-import. Het is een
staatslichaam; de ingenieurs met wie wij
onderhandelden, waren dus ambtenaren.
Maar werkelijk geen ambtenaren in den
slechten zin van het woord.
Neen, zij onderhandelden alsof het om
hun eigen belangen ging. Geen zakenman
kan beter vechten voor zijn belangen.
De eerste vier weken ben ik bezig geweest
met de technische uiteenzetting van onze
plannen. Alles werd precies besproken en er
werd gedaan of wij de schepen reeds zouden
leveren. Alles werd op papier gezet, tot in
details werden alle mogelijkheden nagegaan.
Toen brak de tweede periode aan, die men
wel de critische kan noemen. Toen werd
over den prijs gesproken.
En hier kampten wij met felle con
currentie. Waarlijk deze strijd in
Moskou is eer. strijd op leven en
dood geweest.
Italianen, Denen, Engelschen,
allen waren vertegenwoordigd. Niet
minder dan veertien Engelsche fa-
brjeken dongen naar de groote order
mede en alles ging tegen elkaar. Er
is gevochten, er is gestreden, met
een ongekende heftigheid en felheid.
Daarbij kwam nog dat de Russen met
sommige groepen om andere redenen reke
ning moesten houden. Zoo hebben zij b.v.
een handelsverdrag met Italië, dat hun
dwingt een bepaald aantal artikelen van dat
land af te nemen. Dit speelde hierbij natuur
lijk ook een rol.
Doch onze grootste concurrenten waren
wel de Denen en de Engelschen. Deze kon
den immers bij hun lage valuta met scherp
verlaagde prijzen concurreeren. Hun aan
biedingen waren dan ook wel erg verleide
lijk voor de Russen. Dat wij toch de order
gekregen hebben ligt aan drie factoren:
In ae eerste plaats aan het werk der com
missie-Walree, dan aan het bezoek van den
burgemeester en verder in het feit. dat wij
het nieuwe Bruinzeel-Goedkoop-patent voor
onze schepen konden invoeren.
Wat het bezoek van den burgemeester be
treft dit is een niet te onderschatten factor
geweest.
Naar mijn vaste meening heeft de heer De
Vlugt ons wel een groeten dienst bewezen
door naar Moskou te gaan. De firma Ver
schure, Stork Co., de werf Gusto en wij
mogen hem wel zeer erkentelijk zijn. Het is
duidelijk te merken, dat hij er geweest is.
Op de Russen maakte het indruk,
van Zaterdag 23 Februari 1935.
OPGAVE VAN NOORDHOLT.ANDSCH LANDBOUWCREDIET N.
Koers van heden te:
taAÜT""
°ude Deli
Vorige
koers
101%
101%
1«1%
101%
32 tj
36*/,
33'/,
46Va
i> 6%
18Vi6
1661/s
87/,
80
18'/,
IZoO
«6%
8*
1%
5%
35
pl.m.
10.30
31} 2}
36%
V.
pl.m.
11.15
36}-</,
W/s
f%
IS»/» i
1
97%
1
1381-9}
dat een Nederlandsch overheidsper
soon zich naar Moskou begaf om
met de heeren te praten. Het was
zooveel of ons land zijn visitekaar
tekaartje afgaf en voor zoo iets zijn
de Russen zeer gevoelig. Neen, wij
kunnen niet anders dan den burge
meester zeer erkentelijk wezen. Zijn
bezoek gaf meer cachet aan de ge-
heele zaak.
Dan kwam ons nieuw© patent er bij.
Wij bouwen houtbooten, waarop wij het
zgn. Bruynzeel-Goedkoop-patent hebben.
In samenwerking met de firma Bruyn-
zcel hebben wij nl. een schema voor deze
booten ontworpen, die geheel van de tot
dusverre bestaande afwijken. Het meest
komen de twee motorschepen te lijken
op tankschepen.
Zooals u weet, hebben wij de opdracht
gekregen om de twee grootste te bou
wen, en wij zijn daar zeer tevreden mee.
Wel is waar is de prijs niet zoodanig,
dat wij er aan verdienen, doch in ieder
geval blijven er duizend man op onze
werf aan het werk en gaat het bedrijf
zijn gang."
Tot zoover de heer P. Goedkoop Dzn.
Dan gaat hij keer snel weg, want er valt
nog veel te confereeren. Den geheelen
middag zijn de heeren Goedkoop trou
wens al in conferentie bijeen geweest.
Van rusten is voor dezen jongen zaken
man, die zooeven uit Rusland is terug
gekomen, nog geen sprake. Eerst moeten
de zaken afgewikkeld worden, dan eerst
kan aan de personen gedacht worden,
volgens het Russische recept dus.
£iuhtvaact
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Oehoe (heenreis) is te Athene en de
Rijstvogel (terugreis) te Calcutta aangeko
men.
WILLEY POSTS STRATOSFEER-
VLUCHT MISLUKT.
De vlieger Willey Post, die Vrijdagnamid
dag in Los Angeles voor een vlucht door de
stratossfeer naar New York was gestart
heeft in de nabijheid van het Numroc-meer
(Californië) een noodlanding moeten maken.
Post bleef ongedeerd.
De bedoeling van Post, die op een hoogte
van 11.000 M. voorzien van oxygeen-appa-
raat) een uurgemiddelde dacht te ontwikke
len van meer dan 500 K.M. was de moge
lijkheid van vluchten door de stratosfeer
voor commercieele doeleinden aan te toonen
Reuter meldt nader:
Post had reeds een hoogte bereikt van
7500 M. toen hij gedwongen werd te dalen,
daar zijn olie wegliep.
DE RAMP VAN DE UI VER.
Vooralsnog geen publicatie van
het rapport-van der Maas te
verwachten.
Op vragen van bet Tweede Kamerlid
Boon:
L Is de minister niet van meening, dat
de zonderlinge geruchten omtrent het
droevige ongeluk van de Uiver, waarin
de geheele natie heeft gedeeld, welke
eerst in tal van kringen in het binnen
land de ronde deden en die daarna in de
buitenlandsche pers werden gepubli
ceerd, het be6t weerlegd kunnen worden
door onmidellijk© publicatie van het
rapport van den Rijks-invlieger van toe
stellen dr. ir. H. J. vaa der Maas, die
door het departement van Waterstaat
werd uitgezonden om een onderzoek ter
plaatse in te stellen, welke publicatie
dan later gevolgd dient te worden door
openbaarmaking van het verslag uit te
brengen door de bijzondere commissie
belast met de bestudeering van het rap
port van der Maas?
II. is de minister niet van meening,
dat geheimzinnigheid in dezen aller
minst in het belang van de Nederland-
6che Luchtvaart kan zijn?
heeft de minister van waterstaat a.i.
geantwoord:
I. De bedoelde „zonderlinge geruch
ten" zijn reeds voldoende weerlegd door
een In de pers gepubliceerde stellige
tegenspraak, uitgaande van den minister
van waterstaat ai. Door onmiddellijke
publicatie van de uitkomsten van een
vooronderzoek, waartoe dr. ir. H. J. v d.
Maas zich naar de plaats van het onge
luk heeft begeven, zou worden vooruit-
geloopen op de uitspraak van de per
manente commissie tot het onderzoeken
van ongelukken met luchtvaartuigen.
Reeds op dien grond moet zulk een pu
blicatie voorbarig worden geacht..
TT. Indien onder „geheimzinnigheid"
moet worden verstaan het niet publlcee-
ren van uitkomsten van een vooronder
zoek zoolang het onderzoek nog niet is
geëindigd, moet deze vraag ontkennend
worden beantwoord.
DE TRAGISCHE DOOD VAN DE
MEISJES DU BOIS.
De Engelsche bladen staan vol bizonder-
heden over de meisjes Du Bois die op zoo'n
merkwaardige wijze zelfmoord hebben ge
pleegd. Voor de ouders vooral moet deze
daad vernietigend zijn. Elizabeth en Jam-
waren hun eenige kinderen. Zij waren 23 en
20 jaar oud, heel vroolijk en opgewekt. Te
Londen waren zij bij tal van families gaarne
geziene gasten. Zij plachten eenige malen
's jaars korter A langer tijd naar de Engel-
sche hoofdstad over te komen, of vertoefden
anders bij haar ouders. Haar vader Coert
du Bois 18 sinds 1919 in consttlairen dienst
en oa van 1927—1930 consul-generaal ge
wcest 'te Batavia, zoodat men zich zijner in
onze Oost nog wel zal herinneren
Zooals reeds gemeld is, waren de meisjes
de Iaat9te maand veel samen gezien met de
vliegers Bcatty en Forbes, die bij het vlieg-
tuigongeluk op Sicilië om het leven zijn ge
komen. Zaterdag, den dag na dat ongeluk,
zijn zij naar Londen vertrokken. De meisjes,
die vaak per vliegtuig reisden, hadden ook
de heenreis door de lucht gemaakt en had
den toen een zeer bedroefden indeuk gewekt
Zooals gemeld is, hadden zij alle zes
I plaatsen in het toestel van Hillman bespro
ken. Zij hadden zelfs namen opgegeven van
vier menschen, die met haar mee zouden
gaan, doch verklaarden gisteren voor hun
vertrek, nadat zij even met Londen hadden
getelefoneerd, dat de rest van het gezelschap
niet zou komen. Dat zij hun plan tevoren
overwogen hadden, blijkt uit het feit, dat zij
geld van de bank hebben gehaald, om zes
plaatsen te betalen, geen noemenswaardige
bagage hadden meegevoerd en den vlieger
hadden verzocht de gordijntjes in de afschei
ding tusschen stuur- en passagiersafdeeling
te sluiten. Deze blijven meestal open, om den
vlieger gelegenheid te geven, een blik te
slaan op de instrumenten in de motorgon
dels. De meisjes zeiden dat het tochtte. Hoe
wel de vlieger begreep, dat dit onmogelijk
was, willigde hij haar verzoek, dat hij als
een gril beschouwde, in. Bij het vertrek wa
ren er op lage hoogte, veel valwinden,
waarop de vlieger besloot tot een hoogte
van ca. 1200 M. te stijgen, om in kalm weer
te komen. Hij had dit den meisjes meege
deeld, voordat hij de verbindingsdeur sloot.
De meisjes moeten uit het toestel zijn ge
sprongen, toen hij nog stijgende was. Gedu
rende het stijgen nl. is de snelheid geringer
dan de normale kruissnelheid van ca. 170
K.M. per uur. Bij die snelheid is het vrijwel
onmogelijk de deur, die naar buiten en naar
voren toe opengaat, te openen. Trouwens als
de meisjes er in geslaagd waren, uit het toe
stel te springen toen dit rustig vloog zou de
vlieger het aan zijn instrumenten moeten
hebben gemerkt. Doordat het toestel zich bij
het stijgen in een gebied van valwinden be
vond en voortdurend stampte en slingerde
kon de daad van de meisjes onopgemerkt
blijven.
Toen de vlieger boven Rye was, ontmoette
hij een onweersbui. Na een kwartier, boven
het Kanaal, kwam hij uit het onweer en ont
moette goed weer. Toen deed hij de tusschen-
deur open, om zijn passagiers mede te dee-
len, dat het ergste geleden was. De kajuit
was leeg, en de kajuitdeur klapperde. On
middellijk seinde hij naar Croydon; wees
zoo goed een andere machine naar Parijs te
zenden, daar ik dadelijk terugkeer naar
Essex Airport. Inderdaad landde Kirton
even later te Abridge, waar hij de vermis
sing van zijn passagiers meldde.
Kapitein Anderson, de chef-vlieger van
Hillman, had zelf de deur van het vliegtuig
gesloten en zegt, dat er geen sprake van is
dat deze anders dan opzettelijk van binnen
uit kan zijn geopend?
Consul-generaal du Bois is gisteren, on
middellijk nadat hem het ongeluk was mee
gedeeld, van Napels naar Londen vertrok
ken.
JCerk School
Beroepen is als predikant der N. H.
gemeenten Graft—de Rijp ds. P. H. Kap-
teijn Jr., predikant der N. H. gemeente
Blija (Friesland).
PREDIKBEURTEN.
Donderdag 28 Februari 8 uur, Keetkolk-
school, Evangelisatie-samenkomst.
3-ooiieel
Het boekje openend, waarin de verschil
lende door Ada Dassy uit te voeren nummers
geannonceerd staan, lezen wij„Programma
van Groote en Kleine Kunst". Waarom
zoo opvallend die stippeltjes? Zou de samen
steller of misschien wel Ada Dassy zelf
eveneens in de combinatie van deze twee
grootheden in de muziekwereld iets para
doxaals gevonden hebben? Of staan we
thans aan den drempel van een tijdperk,
waarin genoemde combinatie gebruikelijk zal
gaan worden? Hoe dit echter ook zij, wij
hebben 't te accepteeren en als zoodanig te
beoordeelen datgene, wat na de pauze ten ge-
hoore werd gebracht. En de globale indruk
daarvan is gunstig. Ada Dassy heeft ais
chansonnière haar charme mee, een belang
rijke factor om 't in de kunstwereld (met een
kleine K) ver te brengen. Daarbij beschikt
ze over een zekere vrijheid, die vooral goed
tot uitine kwam in haar liedjes-voordracht.
Om met dit repertoire van internationale
liedjes te beginnen, deze liedjes hadden ieder
voor zich een aparte bekoring, mede omdat
naast een klankrijk stemgeluid de sterk geac
centueerde, maar zuivere uitspraak den aan-
dachtigen toeschouwer het luisteren naar
haar chansons een genoegen werd. Zij mag
dan tooneel-routine missen, dat is geenszins
storend, zoodat we aannemen, dat voor Ada
Dassy als opkomende ster van den artisten-
hemel een succesvolle toekomst is weggelegd.
Wat nu haar klavier-spel betreft, daarover
zijn wij tevreden, doch niet in alle opzichten
voldaan. Wij verwachten van een artiste, die
de kleine kunst wil geven, behalve eenige
piano-paraphrasen, oók wat strak-rhyth-
misch. speciaal syncopisch werk. En waar
Ada Dassy in haar verschillende paraphra-
sen heel goed en overtuigend is, daar misten
we dit laatste. Haar eigen gecomponeerde
paraphrase'over „Drie kleine kleutertjes"
was talentvol aangevoeld, evenals de onbe
rispelijke „Johann Strauss-cocktail" en de
uitstekende vertolkte bewerking over de
Barcarolle uit „Hoffmann's vertellingen".
De Nigger Son „Swannee River" was echter
in hetzelfde triolen-thema opgebouwd, o.i.
een inconsequentie.
De kleine schare toeschouwers ten spijt
werd er enthousiast uiting gegeven aan de
ongetwijfeld gemengde gevoelens; een bewijs,
dat het gebodene naar waarde geapprecieerd
werd.
Een prachtig bouquet completeerde de tot
een kleine ovatie groeiende dankbaarheid,
waarna een toegiftje volgde.
Onz muziek-recen9ent schrijft over het
klassieke gedeelte van dezen avond nog het
volgende;
Het eerste deel van dezen avond be
stond dus uit werken, die, zooals men
dat noemt tot de „Groote Kunst" behoo-
ren, althans wat Beethoven en Chopin
betreft. Hiermede zal Iedereen het wel
eens zijn. Met de Sonate Pathetique be
gon mej. Dassy, en we leerden in haar
een uitnemende pianiste kennen. Gave,
ontwikkelde techniek, mooie toonvor-
ming (Adagio) en zin voor nuanceerin
gen.
Van Chopin gaf de pianiste twee
Etude's, beiden in c kleine terts, en de
Wals in cis kleine terts. In de Etude's
(de eerste hoofdzakelijk voor de linker
hand, de tweede voor beide handen) ont
wikkelde mej. D. een dusdanig fortissi
mo, als men van zulk een tenger per
soontje niet had verwacht. De Wals
werd nogal vrij opgevat, maar Chopin
kan zooiets wel verdragen. Maar hoe
kon de pianiste na deze nummers toch
de Rhapsodie in Blue van Gershwin
doen volgen!
Tot de Groote Kunst behoort dit num
mer zeker niet, misschien ook niet tot
de Kleine Kunst, het best, dunkt me, zou
het geplaatst kunnen worden in de ru
briek „Sensatie" of „heelemaal geen
Kunst".
Een enkel oogenblik hoorde men iets
wat muziek was, overigens klanken,
klanken en nog eens klanken.
Zeer jammer vind ik het, dat mej. D.
er den tijd en de moeite voor over heeft
gehad het te leeren, en uit het hoofd nog
wel. Er zij echter dadelijk aan toege
voegd, dat de uitvoering van dat lawaai-
stuk 'n groote prestatie was.
Men bedacht de pianiste met bloemen.
Inderdaad zéér verdiend, maarvoor
Beethoven en Chopin.
A. K.
Macktbetiditm
DE BOTERPRIJS.
ALKMAAR, 23 Febr. 1935. Op de heden
gehouden botermarkt werd 75—81 cent be
taald. Kipeieren (groothandel) 2.30—
2.80 en Eendeieren 2.
DE VEEMARKT.
ALKMAAR, 23 Febr. 1935. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 5 Paarden 100—200; 10
Melkkoeien 100160; 93 Nuchtere kal
veren (slacht) 2—7.
ALKMAARSCHE EXPORTVEILING.
ALKMAAR, 22 Febr. 1935. Op de heden
gehouden veiling werd betaald voor: Aard-
apfielen per 100 K.G. 2.10—2.50; An
dijvie per 100 stuks 1.20—4.60; Appelen
per 100 pond 15.50—16.50; Bloemen
daler kool per 100 stuks 3.50—8; Boe
renkool per 100 stuks 0.60—4.50; Bieten
per 100 K.G. 1.20; Gele kool per 100
K.G. 1 2.50; Groene kool per 100 st.
14; Knolselderie per 100 stuks 1
4.50; Koolrapen per 100 K.G. 1
1.70; Peren per 100 pond 37.50;
Prei per 100 bos 2.6010; Rabarber
per 100 bos 410; Roode kool per 100
K.G. 2.30—8.30; Selderie per 100 bos
3.90—6.20; Spinazie per bak 0.50
1.28; Spruiten per 100 pond 2—7;
Uien per 100 K G. 0.602.10; Winter
wortelen per 100 K.G. 0.801.90, Wor
telen (wasch) per 100 bos 7—8; Witlof
le s. 4—7.50 en 2e s. 2—3.50, per
100 pond.
N.V. EIERVE1LING NOORDHOLLANDS
NOORDERKWARTIER.
ALKMAAR, 23 Febr. 1935. Op de heden
gehouden eierenveiiing waren in totaal
180000 stuks kipeieren aangevoerd, waar
van de prijz enals volgt; 5658 2.40
2.50, 58-60 2.50-/ 2.60, 60-62
2.60~f 2.70, 62-64 2.60-/ 2.90 en
64-66 2.703.10.
BROEK OP LANGENDIJK, 23 Febr. '35.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
50000 K.G. Roode kool 3 20—6.90,
doorschot 2.905.70; 110000 K.G.
Gele kool 1—/ 1.60; 90000 K.G. D. witte
kool 0.70—1Gele doorschot 1
1.20; 10000 K.G. Uien: drielingen 0.80
0.90, uien 1.60—2.20 en grove
2.30—2.50; 2000 K.G. Bieten 0.60—
1 en 1300 K.G. Peen 0.60-/ 1.20,
alles per 100 K G.
NOORDSCHARWOUDE, 22 Febr. '35.
2900 K.G. Uien: uien 1.70—2, drielin
gen 70—80 cent grove 2.30—2.50; 800
K.G. Peen 90 cent; 20200 K.G. Roode kool
3.60—6.40, doorschot 3.10—4 80;
18300 K.G. Gele xool 1—/ 1.40, door
schot 148200 K.G. D. witte kool 0.70
0.90 en doorschot 70 cent, alles per 100
KG.
WARMENHUIZEN, 22 Febr. 1935 Roo
de kool le s. 3.10—6.40, 2e s. 2 80—
4.30; Gele kool le s. 1—/ 1.20; D. witte
kool le s. 70—90 cent, 2e s. 70 cent; Drie
lingen 90 cent; Uien 1.90—2; Grove
uien 2 30.
Aanvoer:* 11*300 K.G. Roode kool: 1825
K.G. Gele kool; 19925 K.G. Deensene witte
kool en 1525 K.G. Uien.
Adoedentiëit
Den 3den Maart a.s. hopen
P. VOOKI HUIZEN
en
DE FAMILIE
te Schermerhorn.
Amsterdam, Meeuwcnlaan 297.
Geboren:
dochter van
Th. v. d. KAMER.
C. C. v. d. KAMER—BAKKUM,
Alkmaar, 28 Febr.
St. Elisabeth Ziekenhuis.
Wegens sterfgeval is
de zaak MAANDAG a.s.
des nam. na 12 uur
G. VAN TIL,
RiiS&voort 7.
Ik heb een goede reis gehad en
ik 'hen over de onderhandelingen in
Rusland zeer tevreden", vertefde de
heer P Goedkoop Dzn., die gister
morgen uit Rusland is teruggekeerd.
Woensdagavond is hij uit Moskou
vertrokken en hij heeft aan één stuk
doorgereisd. Gistermorgen is hij met
den nachttrein te Berlijn gearri
veerd, waar hij het vliegtuig van
de Lufthansa nam, dat tegen den
middag op Schiphol neerstreek.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
1931
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4
4 Ned.-Indië
4
5 Duitschland
Idem met kettingverklaring
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. B1NNENL
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford ex. 40 afst
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh Steel
Cities Service
Steel comm
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V, A
Java Cultuur
Ned. Ind, Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
Perlak
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot
Deli Batavia
benembah
AMER. SPOORWEGEN.
AChiion Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Paciiic
§Noleering per 50
fExclalm.
'Exdividend.
107
28'/,
30'/,
67'/,
99ty$
617,
244
221
86%
22
21%
3ö/s
149'/,
43
166'/,
114
U7»/<
96",
10'/,
4%
6'V,
91%
1417,
1 3
140
26
?l'<
60%
1017/.
pl.m.
10.15
pl.m.
11.00
317,
33%
33}
61%
244
223»/,
223-%
86%-}
85/, 6
6%
6'/,
18»/,
18%
21%
167
18/,
149
42
167
138%-}
1 '8j-V,
96%
107,
4%-}
97
67
31%
222-*/,
85J-6}
86%
21% I
35
142
1.9
607,
138%
10}
35
687, 9
59
.35%
133
PROTONGATIE Vorige koers 1 pCt. Heden 1 pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
Vorige
Koers op
koers beden 2 uur
NIET OFFICIEEL.
New-Work1.47% 147%
Londen 7 17'/, 7.17%
Berlijn 59.38 57 33
Parijs ....lil... V.761/, 976%
Brussel (Belga) 34.53 34 54
Bazel47.91'/, 47 92
Kopenhagen 32X0 32 00
Stockholm 37.00 37 00
Oslo3C.00 36 00
Madrid 20. 27, 20.'3
Italië 12.527, 17.52
ADA DASSY.
Onder auspiciën van de Kamer-
muziekvereen. en de Volksuniver
siteit.
Hns.
C. VOORTIHJIZHN—
VAN DHR MEÜIHN
hun 40-Jarige l'.ohtverecni-
ging te herdenken.
NKLLIi;