Gemeentebegrooting dienst 1935.
De gemeente behoeft hoor financiëele
zelfstandigheid nog niet prijs te geven.
Advies der commissie van bijstand voor
de financiën, met beantwoording.
Stad en Omgeving.
«•i
1 -
Ter voldoening aan het bepaalde in arti
kel 238 der gemeentewet hebben B. en W.
den Raad de ontwerp-begrooting der ge
meente voor het dienstjaar 1935 met memorie
van toelichting en de ontwerp-begrootingen
van de afzonderlijk beheerde takken van
dienst aangeboden.
Het eindcijfer van de inkomsten en uitga
ven van den gewonen dienst bedraagt, met
inbegrip van de voorgestelde wijzigingen,
3.506.484.76 (1934: met inbegrip van de
suppletoire begrooting 3.603.572.84), ter-
Wijl het totaal van den kapitaal dienst be
draagt 2.781.015.50 (1934: 2.609.095.50).
De toenemende moeilijkheden op financieel
gebied, de verplichting om met verschillende
regeenngsmaatregelen rekening te houden,
vervolgens de wethoudersverwisseling en ten
slotte net voor-onderzoek der begrooting door
Ged. Staten waren oorzaak, dat ditmaal de
indiening niet kon geschieden met inachtne
ming van den wettelijken termijn.
Ondanks alle hinderpalen is het B. en W.
gelukt een naar hun oordeel reëel sluitende
begrooting samen te stellen, 't Moge tot eeni-
ge voldoening stemmen, dat deze gemeente,
die tot dusver voor steun van bijzonderen
aard geen beroep op het rijk behoefde te doen
én haar crisiskosten volledig uit de gewone
middelen dekte, ook voor het jaar 1935 haar
financieele zelfstandigheid niet zal behoeven
prijs te geven.
wil men intusschen die onafhankelijkheid in
de toekomst blijven behouden dan zullen hier
voor offers moeten worden gevraagd en ge
bracht.
Door verzwaring van den belastingdruk,
een aanzienlijke verlaging van de salarissen
en loonen van het gemeentepersoneel en be
zuinigingen van allerlei aard moest de kloof
tusschen de middelen en de uitgaven worden
overbrugd. B. en W. hebben het zeer op prijs
gesteld, dat de Raad op 20 Dec. j.1. zich met
een tweetal voorstellen heeft willen vereeni
gen, waarvan de behandeling geen uitstel
kon lijden.
Een uiteenzetting omtrent de verschillende
phasen, waarin het ontwerp heeft verkeerd,
meenen zij achterwege te kunnen latei.
Het moge voldoende zijn op te merken, dat
de inkomsten gesteld zijn op de bedragen,
welke naar redelijke verwachting zullen kun
nen worden ontvangen. De belastingopbreng
sten zijn tot heden toe met de inmiddels ont
vangen ramingen van den inspecteur der di
recte belastingen in overeenstemming ge
bracht
■Ook de uitgaven zijn met de noodige zorg
geraamd. Inkrimping of afvoering van onder
scheidene posten kon hierbij, in verband met
de véranderde omstandigheden,'niet worden
vermeden. B. en W. verwijzen in het algemeen
hieromtrent naar de stukken.
Wij laten een overzicht volgen van de voor
naamste voorzieningen, die tot het verkrijgen
van een sluitende begrooting moesten wor
den getroffen.
Subsidiën.
In de eerste plaats is het niet mogelijk aan
vereenigingen enz. een hooger subsidie toe te
staan aan voor 1934 is verleend. Hierdoor
vervalt voor:
R.K. Kinderuitzending 25
Centraal genootschap voor kinderher-
stellings- en vacantiekolonies 50
Vereeniging voor kindervoeding 300
Openbare leeszaal en boekerij 800
Commissie tot huisverzorging 200
Alcmaria V. V. V. ƒ1040
Samen ƒ2415
Verder zien B. en W. zich genoodzaakt
voor te stellen de volgende subsidiën te ver
lagen of in te trekken
Vereeniging voor drankbestrijding 400,
nihil 400); Zuigelingenbescherming
2500, 2250 250); Wit-Gele Kruis
2790, 2480 310); Medisch toezicht bij
zondere scholen 1350, 1120 230); Zorg
leerlingen B.L.O. (arbeidsinr.) 1120, 1000
120); Cursus spreekonderwijs 270, 160
Cf 110); R.K. Lyceum 6000, 5400 600);
Openbare leeszaal en boekerij 3880, 3480
400); Muziek- en zangvereenigingeh
1400, 350 1050); Volksuniversiteit
400, nihil 400); R.K. Dekenale Jeugd
raad 240, nihil 240); Instituut voor ar
beidersontwikkeling 240, nihil 240);
Speeltuinen 145, nihil 145); Landbouw
tentoonstellingen 320, 200 120); Proef
en schooltuin 215, 100 115); Land- en
tuinbouwcursussen 200, ƒ100 (ƒ100);
Alcmaria V.V.V. 960, 500 460); Voor
bereidend lager onderwijs 22500, 20000
.2500) Samen 44930, 37140 7790).
De beide eerste cijfers achter elke vereeni
ging en organisatie genoemd geven resp. aan
de voorloopige raming (gelijk aan 1934) en
het bedrag, dat volgens ontwerp is uitgetrok
ken. De tusschen haakjes geplaatste cijfers
geven het verschil de besparing aan.
De omstandigheden eischen, dat subsidiën
van vereenigingen, wier arbeid voor de ge
meente als zoodanig minder beteekenis is,
worden afgevoerd of sterk verminderd. Daar
entegen zal aantasting van subsidiën, welke
met de volksgezondheid of andere gewichtige
belangen verband houden, zoo lang mogelijk
moeten worden uitgesteld of voorshands in
die mate beperkt, dat aanpassing van den ar
beid der desbetreffende vereenigingen aan de
geringere middelen geleidelijk kan tot stand
komen.
Conversie van leeningen
Het voordeel van conversie van leeningen
is begroot op rond 12000. De conversie van
de 4\i pCt. leeningen 1914, 1916, 1917, 1928
en 1930 door het aangaan van een 4 pCt.
leening, groot 2.900.000, heeft inmiddels
krachtens raadsbesluit van 29 November j.I.
plaats gehad. Mede noodzakelijk is, naar het
B. en W voorkomt, verlaging van de rent*
van met het gemeentelijk pensioenfonds ge
sloten leeningen, t.w. die van 1920 a 4 A
pCt., per resto groot 83.000, en die van
1930 h 4 3/4 pCt., per resto groot 84.000.
Ook voor die leeningen dient de rentevoet op
4 pCt. te worden bepaald. B. en W. stellen
voor hiertoe te rekenen van 1 Januari 1935
af, te besluiten.
Ten aanzien van de 4 3/4 pCt. leening
1919, per resto groot 85.000 en de 5 3/4
pCt. leening 1921, per resto groot 204.000,
is conversie uitgesloten. De rentevoet van de
overige leeningen bedraagt thans, met uit
zondering van de op 1 Maart 1937 aflosbare
5Vs pCt. leening 1932 en de in 1934 gesloten
4 1/4 pCt. pari-leeningen, 4 pCt. of minder.
Aangezien bij het verwerken van de resul
taten van genoemde conversiën talrijke wij
zigingen in de stukken zouden moeten wor
den aangebracht, hebben B. en W. een ont-
vangpost, groot 12.000 in de begrooting op
genomen, waartegen naar zij vertrouwen,
noch bij den Raad, noch bij Ged. Staten be
denking zal bestaan.
Op de mogelijkheid van het sluiten van een
conversieleening a 334 pCt. houden zij sinds
eenigen tijd hun aandacht gevestigd.
Bedrijven,
De opbrengst van het met ingang van 1
Juli 1934 verzwaarde verhaal van bijdragen
voor pensioen behoort aan de algemeene
middelen ten goed te komen, hetzij in den
vorm van een hcogere winstuitkeering, hetzij
door uitkeering van een lagere bijdrage tot
dekking van exploitatie-tekorten.
De totale uitkeering van een deel der over
1934 gemaakte en in 1935 te maken winst van
het electriciteitsbedrijf, welke voor 1934
(over 1933 en een deel der geraamde winst
1934), bedroeg 207.500, is thans gesteld op
189.100.
Ten laste van het gasbedrijf werd Voor
1934 geraamd een uitkeering, totaal groot
131.000. Thans is uitgetrokken 72.000.
Hierbij is rekening gehouden met een mindere
ontvangst van 26000, als gevolg van 't be
sluit van 20 December j.1. tot herziening van
de gastarieven.
In de uitkeeringen van de beide bovenge
noemde bedrijven is resp. 14.000 en
24.000 begrepen wegens een gedeelte van
de winst 1934. Verwacht wordt, dat deze be
dragen ten bate van de begrooting 1935 aan
de gemeente kunnen worden afgestaan.
De systeemverandering inzake het be
schikken over bedrijfswinsten is, voor zoo
veel deze bedrijven betreft, hiermede vermoe
delijk voltooid. Op uitkeering van bedragen,
behoorende tot de gunstige uitkómsten van
een vorig jaar, zal in het vervolg niet irieer
mét zekerheid kunnen worden gerekend.
De ten laste van het slachthuisbedrijf uit
getrokken uitkeering heeft betrekking op het
exploitatie jaar 1934.
Wegens bijdrage tot dekking van het ex
ploitatie-tekort is geraamd voor: het sport-
parkbedrijf 10.000 (1934: 11.700), het
plantsoenbedrijf 48.700 (1934: 50.000) en
het bedrijf der reiniging 96.000 (1934:
103.380).
In begrooting van gemeentewerken is voor
onderhoudswerk geraamd 133.473 (1934:
152.214). Op den kapitaaldienst is uitge
trokken voor vernieuwing van de, Sanders-
brug 25.000, verbetering van den Schermer-
weg 6000 en vernieuwing van de walmu-
ren aan den Voordam, den Zijdam en het
Waagplein 23.000.
Ondersteuning van behoehigen
en werkloozen.
Blijkens de begrooting voor de gemeente
lijke instelling voor M.H. was het noodig het
subsidie voor algemeene armenzorg, dat voor
1934 op 216.000 werd geraamd, te stellen
op 260.000. Deze raming is in de gemeente
begrooting overgenomen.
Van voprstellen tot uitvoering van om
vangrijke werkverruimingsplannen zal met
het oog op het daaraan verbonden financiee
le risico moeten worden afgezien.
Om in staat te zijn toch eenige, voor sub-
sidieering in aanmerking komende werken in
werkverschaffing te kunnen doen uitvoeren,
is een uitgaafpost van 52.000 opgenomen,
waarin naar schatting een bedrag van
39.000 aan loon is begrepen. Dientengevol
ge kan het voor steun aan werkloozen ver-
eischte bedrag, dat 335.000 zou moeten
zijn, indien voor werkverschaffing geen cre-
diet zou worden toegestaan, op 309.000
worden geraamd.
De werkloosheidslasten, bestaande in het
steunbedrag van 309.000 en het loon in
werkverschaffing ad 39.000, totaal 348.000
gulden komen in aanmerking voor een bijdra
ge uit het Werklcosheids-subsidiefonds.
Een bij de stukken gevoegde uitvoerige be
rekening toont aan, dat een bijdrage kan
worden verwacht van 223.000.
Herziening van de bezoldiging
van het gemeentepersoneel.
Bij raadsbesluit van 20 December zijn
nieuwe salaris- en loonverordeningen vastge
steld voor de ambtenaren en werklieden de
zer gemeente.
Aangezien 's raads beslissing moest wor
den afgewacht, konden de lconposten in de
verschillende begrootingen niet met de nieu
we regelingen in overeenstemming worden
gebracht.
Onder de inkomsten is daarom een post,
groot 55.000 opgenomen, welke de bespa
ring, uit dezen hoofde te verkrijgen, tot uit
drukking brengt.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft intusschen eenige eischen ten aanzien
van sommige salaris- en loonnormen ken
baar gemaakt. Hieromtrent is het advies ge
vraagd van de commissies van georganiseerd
overleg. In afwachting van het gevraagde
advies en van de resultaten van het met den
minister te plegen over'eg, is met Je finan
cieele uitkomsten van de verlangde wijzigin
gen in de begrooting geen rekening gehou-
den.
(Naar wij vernemen Red. Alkm. Crt.
geldt het hier een door de regeering ge-
wenschte bezuiniging van 27.000—./ 28.000
op de loonen van arbeiders en ambtenaren
wier salarissen men in overeenstemming
zou moeten brengen met die welke voor ge-
lijksoortigen arbeid bij het Rijk en in de vrije
bedrijven worden gegeven.)
Belastingen.
Voor wat de opbrengst van de opcenten op
de vermogensbelasting en de gemeentefonds
belasting betreft verstrekt de inspecteur der
directe belastingen eerst eind April a.s. de
voorgeschreven ramingen. B. en W. hebben
derhalve die opbrengst, zooals steeds gebrui
kelijk is geweest, doen aansluiten bij de gege
vens van het vorig jaar. Deze gewoonte
heeft tot nu toe geen teleurstelling opgele
verd, zoodat zij zich daarmede verantwoord
achten.
Voor de grondbelasting en de personeele
belasting zijn de inmiddels ingekomen ramin
gen van den inspecteur gevolgd. Terwijl de
opbrengst van eerstgenoemde belastingen
1000 hooger kon worden gesteld, moest
ten aanzien van laatstgenoemde voor een on
gunstig verschil van 24.000 dekking wor
den gezocht.
Overigens o.ndergingen de belastingposten
ingrijpende wijzigingen tengevolge van de
instelling van het Werkloosheidssubsidie-
fonds. De gemeente zal ten behoeve van dit
fonds eenige opbrengsten moeten afstaan,
waarvan het bedrag voor 1935 als volgt kan
worden begroot:
5 opcenten gemeentefondsbelasting 7.900
10 opcenten vermogensbelasting J 3.400
40 van de 75 pCt. der hoofdsom
van de grondbelasting e 34.200
80 pCt. van de hoofdsom der per
soneele belasting voor de eerste
drie grondslagen (huurwaarde,
meubilair en dienstbode) 90.000
Samen 135.000
De gemeente ontvangt daartegenover uit
het fonds een bijdrage van 223.000 in de
kosten van werkloosheidsbestrijding, zoome
de een uitkeering per aangeslagene in de ge
meentefondsbelasting van 0.50 bij rang
schikking in de tweede klasse en 1 bij
rangschikking in de derde klasse. In ver
bond met een nader te noemen voorstel is die
uitkeering op 6000 geraamd,
Bestond oorspronkelijk het voornemen bij
het rijk ten behoeve van het fonds zelfstan
dig 75 opcenten op de perBoneele belasting
te heffen, hiervan is de regeering teruggeko
men door te bepalen, dat het Rijk over een
deel van de hoofdsom zal beschikken, t.w. 80
pCt. van de eerste drie grondslagen, dat met
de opbrengst van 75 opcenten ongeveer over
eenkomt. De gemeenten zijn daardoor ge
dwongen de opcenten te heffen, die het rijk
voornemens was in te voeren.
Het lag aanvankelijk in de bedoeling van
B. en W. den Raad voor te stellen alleen de
progressie in het tarief te laten vervallen en
het aantal opcenten voor alle aanslagen te
bepalen op 125. Thans werden zij genood
zaakt voor het verlies van 80 pCt. van de
hoofdsom naar de eerste drie grondslagen
compensatie te zoeken in verhooging van het
aantal opcenten tot 200. Aan hun desbetref
fend voorstel heeft de Raad bij besluit van
20 December j.1. reeds gevolg gegeven.
De desbetreffende post, die in 1934 140.000
gulden bedroeg bij 85—125 pocenten, is
thans in verband met de raming van den in
specteur gesteld op 240.000 naar een hoofd
som van 120.000.
Voorts kan de rangschikking der gemeente
in de eerste klasse voor de heffing van de
gemeentefondsbelasting niet langer worden
bestendigd. De omstandigheden nopen er toe
voor te stellen de gemeente in te deelen in de
derde klasse, waaruit een hoogere opbrengst
kan voortvloeien van 26.000.
Voor het gemis van de hoo^re opbrengst
van de hoofdsom der gemeentefondsbelasting
stelt de wet tot wijziging van de financieele
verhouding-wet de gemeente schadeloos door
uiteering van een bedrag per aangeslagene
in deze belasting van 1, 3 of 5, al naar
gelang de gemeente in de eerste, tweede of
derde klasse is gerangschikt. Uitgaande van
de veronderstelling, dat overgang naar de
derde klasse niet te vermijden is, hebben B.
en W. bedoelde uitkeering uitgetrokken naar
5 op 30.000.
In verband met de zooeven genoemde wij
zigingswet kunnen B. en W. nog mededee-
Ien, dat vermoedelijk aan deze gemeente be
langrijk minder dan voorheen wegens uitkee
ring per inwoner zal worden betaald, t.w
gedurende 10 jaren 14.000 per jaar min
der, zoodat ten slotte een inkomst van
140.000 zal worden gederfd. Op het ge
mis van den eersten termijn van 14.000 is
bij de samenstelling van het ontwerp gere
kend.
Adressen.
Ingekomen zijn talrijke adressen om ver
mindering van lasten en om de subsidies niet
U verlagen of in te trekken.
B. en W ste'len den raad voor op al deze
adressen afwijzend te beschikken.
Slotopmerkingen.
Ingevolge het bij brief van 27 Juni 1934,
door Ged. Staten geoaan verzoek is de be
grooting met bijbehoorende stukken op 25
Januari jl. aan dat college ter voorloopige
beoordeeling toegezonden. De opmerkingen,
waartoe het onderzoek aanleiding gaf, ont
vingen B. er W. op 2 Maart j.1.
Zij hebben den brief van Ged. Staten met
de nota van opmerkingen voor de raads
leden ter inzage gelegd
Voor zoover a 'ministratieve wijzigingen
weden verlangd zijn deze in het ontwerp
aangebracht.
Aan het vei zoek, om van het gereser-
seerde aandeel in de wegen- en rijwielbelas
ting 10000 in het reservefonds beschik
baar te houden, hebben zi, alsnog voldaan.
(Dit was mogelijk doordat het slachthuis nog
10.000 gemaakte winst over 1934 kon four-
neeren. Red. Alkm. Crt.)
Ten aanzien van die financieele gevolgen
der laatste periodieke taxatie van de in het
grondbedrijf ingebrachte eigendommen zul
len B. en W. een afzonderlijk voorstel
doen, waarin ook de door Ged. Staten ge
maakte .opmerking zal worden behandeld.
(Op de begrooting van het grondbedrijf staat
een vermoedelijk te maken winst van
t' 31000, waarvan er dit jaar reeds f 12.000
gemaakt zijn. Ged. Staten willen voortaan
geen zwaardere lasten op het grondbedrijf
leggen, maar de tekorten uit de gewone
middelen betalen. B. en W. willen in meer
derheid de gronden, die een eigen gemeente
lijke bestemming hebbe.i bijv. sportpark
en kweekerij uit het gronabedrijf nemen,
daar hun tekorten de exploitatiecijfers van
het werkelijke grond-bedrijf ongunstig be-
invloeden. Red. Alkm Crt.)
B. en W. meenen voorts goed te doen het
volgende verzoek onder de aandacht te
brengen: „Verzocht wordt te bevorderen,
dat bij het beschikbaar stellen van gelden
voor buitengewone uitgaven steeds worde
nagegaan of deze uitgaven absoluut onver
mijdelijk zijn. Alle andere buitengewone uit
gaven, welke op zichzelf beschouwd wellicht
nuttig en noodig zijn, zullen moeten worden
voorkomen, teneinde een verhooging van
vaste lasten tegen te gaan, die in dezen tijd,
waarin schier alle bronnen van inkomsten
minder beginnen op te leveren, tot de meest
ernstige gevolgen aanleiding kan geven".
Na kennisneming van het vorenstaande zal
de raad met B. en W. van oordeel zijn, dat
groote behoedzaamheid bij het voeren van
het financieel beheer een gebiedende eisch is
Daarbij zal het oog steeds op bijzondere be
zuinigingen gericht moeten blijven. In dit
verband zeggen B. en W. toe, dat zoo moge
lijk voorstellen tot reorganisatie van het lager
onderwijs, waardoor aan boventallige onder
wijzers ontslag kan worden yerleend, den
raad tijdig voor den aanvang van den nieu
wen cursus zullen bereiken.
De post voor onvoorziene uitgaven is uit
getrokken op 24 219 76. Dit bedrag moet
in dezen tijd wel als het minimum worden
beschouwd, dat als reserve in de begrooting
kan gelden, zoodai ook ten aanzien van het
voteeren van nieuwe uitgaven de grootst
mogelijke voorzichtigheid moet worden be
tracht.
Diverse verordeningen.
Voorgesteld wordt de vaststelling van een
Verordening, betreffende de classificatie van
de gemeente Alkmaar voor de heffing van
de gemeentefondsbelasting, waarvan artikel 1
luidt:
De gemeente Alkmaar wordt voor de toe
passing van het bepaalde in het tweede lid
van artikel 14 der wet van 15 Juli 1929
(Staatsblad nr. 388) gerangschikt in de derde
klasse. (Inwerkingtreding op 1 Mei 1935).
Voorts de vaststelling van een Verorde
ning tot heffing van opcenten op de hoofd
som der gèmeentefoudsbelasting in de ge
meente Alkmaar, waarvan artikel 1 luidt;
Er zullen jaarlijks, met ingang van hef
belastingjaar 1 Mei 1935 tot en met 30 April
1936, ten behoeve dezer gemeente, op de
hoofdsom der gemeen lef ondsbelasting wor
den geheven 75 opcenten.^
Benevens van een Verordening op de in
vordering van opcenten op de hoofdsom der
gemeentefondsbelasting in de gemeente
Alkmaar.
Het presentiegeld voor de leden
van stembureaux.
B. en W. stellen voor het presentiegeld
van voorzitter en de leden der stembureaux
met ingang van 1 Januari 1935 vast te stellen
op 6 per zittingsdag, welk bedrag wordt
verminderd met f 0.50 voor elk uur, dat de
betrokkenen geen zitting hebben.
Wijzigingen in de begrooting.
Voorgesteld wordt de begrooting der in
komsten en uitgaven van de gemeente voor
het dienstjaar 1935 te wijzigen.
Van de posten die daarbij van eenige fi
nancieele beteekenis zijn, noemen wij ae vo|-
gende wijzigingen:
200 opcenten op de hoofdsom der pej--
soneele belasting betreffende het op het
dienstjaar betrekking hebbende belasting
jaar geven een verlaging van inkomsten van
f 20000. (Geraamd was 260000. doch 4e
inspecteur der belastingen raamde 240.000).
Uitkeering van het electriciteitsbedrijf we
gens batig saldo geeft 10000. De lasten
(kolenclausule) worden 5000 minder, de
inkomsten meerdere stroomafname
f 5000 hooger.
De uitkeering wegens over het vorig jaar
gemaakte winst kan 15000 hooger worden
gesteld.
De uitxeering van het gasbedrijf moet met
26000 woroen verminde, d door de in Dec.
besloten tariefsverlaging.
De wijzigingen brengen in totaal een ver
laging van inkomsten van 24020.
Wat de uitgaven betreft zijn de jaarwedden
van de wethouders in totaal met 1000 ver
laagd Nu er niet 4 maar 3 wethouderes zijn,
wordt in totaal niet f 6000, maar 5CÓ0
betaald
Het onderhoud van huizen enz. wordt
2500 minder, doordat het schilderen van
den toren en van den voorgevel van het
Waaggebouw vervalt.
Het onderhoud van straten en pleinën
wordt met f 7150 verminderd, doordat ver
nieuwingen van de Emmastraat en het Varne-
broek vervallen.
Op jaarwedden en wedden der onder
wijzers wordt 1400 gespaard. B en W.
wenschen na 1 Augustus geen boventallige
onderwijzers meer bij het L. O. Zij kunnen
bij wijze van overgangsmaatregel door kwee-
kelingen met acte worden vervangen.
De subsidie voor den cursus voor spreek
onderwijs wordt met 140 verlaagd.
De stucadoorscursus willen B. en W. met
1 April opheffen, wat een besparing van
225 geeft.
De subsidiën aan schouwburgen en mu
ziekkorpsen worden nogmaals met 350
verlaagd
De bijdrage in het exploitatietekort van de
gem. reiniging wordt met 3700 verlaagd.
De post voor onvoorziene uitgaven wordt
met 3680 verhoogd en gebracht op
f 24219,76.
De totale verlaging van uitgaven bedraagt
24020.
De inkomsten en uitgaven van den kapi
taaldienst worden met 100.000 verhoogd
Bij de uitgaven is rekening gehouden met
een bedrag van 100.000 voor den aanleg
van den Prov. weg OmvalSchagen.
De Commissie van bijstand voor de finan
ciën heeft tegen aanbieding van dit ontwerp
aan den raad geen bezwaar en waardeerde
dat B. en W. voor de werkelijkheid ten aan
zien van den toestand der financiën een open
oog blijken te hebben.
Subsidiën.
Meerdere leden konden zich met de bezui
nigingen, die op de subsidies moeten worden
toegepast, zij het met een gevoel van leed
wezen, vereenigen. De omstandigheden recht
vaardigen geen andere gedragslijn.
Toch zou een lid gaarne zien, dat zoo
mogelijk het subsidie voor de muziek- en
zangverenigingen, dat van 1400 tot 350
is verminderd, tot 700 wordt verhoogd en
dat aan de vereenigingen voor drankbestrij
ding, wier subsidie ad 400 geheel is inge
trokken, alsnog b.v. f 200 zou kunen worden
toegekend.
Een ander lid achtte het afvoeren van sub
sidiën als dat van de volksuniversiteit, de
speeltuinen, den R.K. Dekenalen Jeugdraad
en het instituut voor arbeidersontwikkeling
geen bezuiniging meer, doch vernietiging
van cultureel werk, dat met zorg is opge
bouwd
Gepleit werd mitsdien voor het herstellen
van de bedoelde posten, zij met toepassing
van eenige vermindering.
Aan het verzoek, zeggen B. en W.
om ons voorstel ten aanzien van de intrek
king of verlaging van sommige subsidiën te
wijzigen kunnen wij vooralsnog geen gevolg
geven.
Gemeentewerken.
Het trok de aandacht, dat op de begroo
ting van gemeentewerken belangrijk is bezui
nigd.
In verband hiermede werd gevraagd of
verlaging van de posten dier begrooting wel
een zuivere besparing oplevert, daar immers
in de ramingen een deei van de algemeene
onkosten is begrepen. Zal bij schrapping of
verlaging van sommige posten het daarin
begrepen deel van den kostenomslag niet tot
verhooging van andere posten leiden?
Inderdaad zeggen B. en W. zal het
tn de afgevoerde posten begrepen deel van
de algemeene onkosten over andere posten
moeten worden verdeeld. Tengevolge hiervan
zal echter geen overschrijding van die pos
ten mogen plaats hebben. In verband met de
stijging van den omslag vermindert evenwel
het netto-bedrag, dat ten laste van die posten
voor uit te voeren werk kan worden besteed
Vergoedingen voor het gebruik
van eigen auto.
De Commissie verzoekt den Raad mede-
d-eltng te doen van de vergoeding, welke
thans aan bedrijfsdirecteuren voor het ge
bruik van een eigen auto worden uitge
keerd.
De minister van Sociale Zaken heeft be
paald, zoo zeggen B. en W. dat aan
den directeur van den keuringsdienst vóór
waren alhier voor het gebruik van een eigen
auto ten behoeve van den dienst mag worden
mtgekeerd een vergoeding van 0.10 per
Aan de directeuren van het Slachthuis en
de Lichtbedrijven wordt van 1 Januari 1933
af vergoed resp 1500 en 1250 per jaar.
Zij verwijzen overigens naar hetgeen zij
mededeelden bij de behandeling van de be
grooting voor 1933.
Reserve wegenbelasting en be-
drijsuitkeeringen.
Dat het College van zijn voornemen, om
van het gereserveerde aandeel in de wegen-
en rijwielbelasting althans 10.000 voor
1936 te sparen, bij nota van wijziging ia
teruggekomen, werd door meerdere leden be
treurd.
Ook had men bedenking tegen het verhoo-
gen van winst van het Slachthuisbedrijf
voor 1934 (nota van wijziging), omdat het
niet vaststaat, dat ook in 1936 op dit extra
bedrag kan worden gerekend.
Tegen het verhoogen bij nota van wijzi
ging van de winst uit het electriciteitsbedrijf
werd nog ernstiger bezwaar gemaakt, vooral
omdat het hier geen gemaakte, doch te ma
ken winst betreft. Bovendien werd zeer afge
keurd, dat hieromtrent de Commissie van
bijstand voor de Lichtbedrijven niet is g*-
huord. Gevraagd werd het advies van die
commissie alsnog in te winnen.
Wij hebben zeggen B. en W. alsnpg
maatregelen getroffen, waardoor 10.000
van het gereserveerde aandeel in de wegeö-
en rijwielbelasting beschikbaar blijft.
Daar de winst van het slachthuisbedrijf
reeds gemaakt is en het bedrijf dit bedrag
zonder bezwaar kan afstaan, is er alleszins
reden hiervan voor deze begrooting gebruik
te maken.
De tegenvallers, voortvloeiende uit de wij
ziging van het gastarief en de lagere raming
van de opbrengst der opcenten op de perso
neele belasting, maakte beschikking over de
door de commissie bedoelde bedragen ten
eenenmale noodzakelijk.
Het is niet gebruikelijk, dat over allerlei
wijzigingen telkens opnieuw adviezen worden
ingewonnen.
Bezuinigingen.
De bedoelde leden waren van oordeel, dat
moet worden getracht de beschikking over ge
noemde bedragen geheel of ten minste zoo
veel mogelijk onnoodig te maken. Hiervoor