Gemeentebegrooting dienst 1935. De gemeente behoeft hoor financiëele zelfstandigheid nog niet prijs te geven. Advies der commissie van bijstand voor de financiën, met beantwoording. Stad en Omgeving. «•i 1 - Ter voldoening aan het bepaalde in arti kel 238 der gemeentewet hebben B. en W. den Raad de ontwerp-begrooting der ge meente voor het dienstjaar 1935 met memorie van toelichting en de ontwerp-begrootingen van de afzonderlijk beheerde takken van dienst aangeboden. Het eindcijfer van de inkomsten en uitga ven van den gewonen dienst bedraagt, met inbegrip van de voorgestelde wijzigingen, 3.506.484.76 (1934: met inbegrip van de suppletoire begrooting 3.603.572.84), ter- Wijl het totaal van den kapitaal dienst be draagt 2.781.015.50 (1934: 2.609.095.50). De toenemende moeilijkheden op financieel gebied, de verplichting om met verschillende regeenngsmaatregelen rekening te houden, vervolgens de wethoudersverwisseling en ten slotte net voor-onderzoek der begrooting door Ged. Staten waren oorzaak, dat ditmaal de indiening niet kon geschieden met inachtne ming van den wettelijken termijn. Ondanks alle hinderpalen is het B. en W. gelukt een naar hun oordeel reëel sluitende begrooting samen te stellen, 't Moge tot eeni- ge voldoening stemmen, dat deze gemeente, die tot dusver voor steun van bijzonderen aard geen beroep op het rijk behoefde te doen én haar crisiskosten volledig uit de gewone middelen dekte, ook voor het jaar 1935 haar financieele zelfstandigheid niet zal behoeven prijs te geven. wil men intusschen die onafhankelijkheid in de toekomst blijven behouden dan zullen hier voor offers moeten worden gevraagd en ge bracht. Door verzwaring van den belastingdruk, een aanzienlijke verlaging van de salarissen en loonen van het gemeentepersoneel en be zuinigingen van allerlei aard moest de kloof tusschen de middelen en de uitgaven worden overbrugd. B. en W. hebben het zeer op prijs gesteld, dat de Raad op 20 Dec. j.1. zich met een tweetal voorstellen heeft willen vereeni gen, waarvan de behandeling geen uitstel kon lijden. Een uiteenzetting omtrent de verschillende phasen, waarin het ontwerp heeft verkeerd, meenen zij achterwege te kunnen latei. Het moge voldoende zijn op te merken, dat de inkomsten gesteld zijn op de bedragen, welke naar redelijke verwachting zullen kun nen worden ontvangen. De belastingopbreng sten zijn tot heden toe met de inmiddels ont vangen ramingen van den inspecteur der di recte belastingen in overeenstemming ge bracht ■Ook de uitgaven zijn met de noodige zorg geraamd. Inkrimping of afvoering van onder scheidene posten kon hierbij, in verband met de véranderde omstandigheden,'niet worden vermeden. B. en W. verwijzen in het algemeen hieromtrent naar de stukken. Wij laten een overzicht volgen van de voor naamste voorzieningen, die tot het verkrijgen van een sluitende begrooting moesten wor den getroffen. Subsidiën. In de eerste plaats is het niet mogelijk aan vereenigingen enz. een hooger subsidie toe te staan aan voor 1934 is verleend. Hierdoor vervalt voor: R.K. Kinderuitzending 25 Centraal genootschap voor kinderher- stellings- en vacantiekolonies 50 Vereeniging voor kindervoeding 300 Openbare leeszaal en boekerij 800 Commissie tot huisverzorging 200 Alcmaria V. V. V. ƒ1040 Samen ƒ2415 Verder zien B. en W. zich genoodzaakt voor te stellen de volgende subsidiën te ver lagen of in te trekken Vereeniging voor drankbestrijding 400, nihil 400); Zuigelingenbescherming 2500, 2250 250); Wit-Gele Kruis 2790, 2480 310); Medisch toezicht bij zondere scholen 1350, 1120 230); Zorg leerlingen B.L.O. (arbeidsinr.) 1120, 1000 120); Cursus spreekonderwijs 270, 160 Cf 110); R.K. Lyceum 6000, 5400 600); Openbare leeszaal en boekerij 3880, 3480 400); Muziek- en zangvereenigingeh 1400, 350 1050); Volksuniversiteit 400, nihil 400); R.K. Dekenale Jeugd raad 240, nihil 240); Instituut voor ar beidersontwikkeling 240, nihil 240); Speeltuinen 145, nihil 145); Landbouw tentoonstellingen 320, 200 120); Proef en schooltuin 215, 100 115); Land- en tuinbouwcursussen 200, ƒ100 (ƒ100); Alcmaria V.V.V. 960, 500 460); Voor bereidend lager onderwijs 22500, 20000 .2500) Samen 44930, 37140 7790). De beide eerste cijfers achter elke vereeni ging en organisatie genoemd geven resp. aan de voorloopige raming (gelijk aan 1934) en het bedrag, dat volgens ontwerp is uitgetrok ken. De tusschen haakjes geplaatste cijfers geven het verschil de besparing aan. De omstandigheden eischen, dat subsidiën van vereenigingen, wier arbeid voor de ge meente als zoodanig minder beteekenis is, worden afgevoerd of sterk verminderd. Daar entegen zal aantasting van subsidiën, welke met de volksgezondheid of andere gewichtige belangen verband houden, zoo lang mogelijk moeten worden uitgesteld of voorshands in die mate beperkt, dat aanpassing van den ar beid der desbetreffende vereenigingen aan de geringere middelen geleidelijk kan tot stand komen. Conversie van leeningen Het voordeel van conversie van leeningen is begroot op rond 12000. De conversie van de 4\i pCt. leeningen 1914, 1916, 1917, 1928 en 1930 door het aangaan van een 4 pCt. leening, groot 2.900.000, heeft inmiddels krachtens raadsbesluit van 29 November j.I. plaats gehad. Mede noodzakelijk is, naar het B. en W voorkomt, verlaging van de rent* van met het gemeentelijk pensioenfonds ge sloten leeningen, t.w. die van 1920 a 4 A pCt., per resto groot 83.000, en die van 1930 h 4 3/4 pCt., per resto groot 84.000. Ook voor die leeningen dient de rentevoet op 4 pCt. te worden bepaald. B. en W. stellen voor hiertoe te rekenen van 1 Januari 1935 af, te besluiten. Ten aanzien van de 4 3/4 pCt. leening 1919, per resto groot 85.000 en de 5 3/4 pCt. leening 1921, per resto groot 204.000, is conversie uitgesloten. De rentevoet van de overige leeningen bedraagt thans, met uit zondering van de op 1 Maart 1937 aflosbare 5Vs pCt. leening 1932 en de in 1934 gesloten 4 1/4 pCt. pari-leeningen, 4 pCt. of minder. Aangezien bij het verwerken van de resul taten van genoemde conversiën talrijke wij zigingen in de stukken zouden moeten wor den aangebracht, hebben B. en W. een ont- vangpost, groot 12.000 in de begrooting op genomen, waartegen naar zij vertrouwen, noch bij den Raad, noch bij Ged. Staten be denking zal bestaan. Op de mogelijkheid van het sluiten van een conversieleening a 334 pCt. houden zij sinds eenigen tijd hun aandacht gevestigd. Bedrijven, De opbrengst van het met ingang van 1 Juli 1934 verzwaarde verhaal van bijdragen voor pensioen behoort aan de algemeene middelen ten goed te komen, hetzij in den vorm van een hcogere winstuitkeering, hetzij door uitkeering van een lagere bijdrage tot dekking van exploitatie-tekorten. De totale uitkeering van een deel der over 1934 gemaakte en in 1935 te maken winst van het electriciteitsbedrijf, welke voor 1934 (over 1933 en een deel der geraamde winst 1934), bedroeg 207.500, is thans gesteld op 189.100. Ten laste van het gasbedrijf werd Voor 1934 geraamd een uitkeering, totaal groot 131.000. Thans is uitgetrokken 72.000. Hierbij is rekening gehouden met een mindere ontvangst van 26000, als gevolg van 't be sluit van 20 December j.1. tot herziening van de gastarieven. In de uitkeeringen van de beide bovenge noemde bedrijven is resp. 14.000 en 24.000 begrepen wegens een gedeelte van de winst 1934. Verwacht wordt, dat deze be dragen ten bate van de begrooting 1935 aan de gemeente kunnen worden afgestaan. De systeemverandering inzake het be schikken over bedrijfswinsten is, voor zoo veel deze bedrijven betreft, hiermede vermoe delijk voltooid. Op uitkeering van bedragen, behoorende tot de gunstige uitkómsten van een vorig jaar, zal in het vervolg niet irieer mét zekerheid kunnen worden gerekend. De ten laste van het slachthuisbedrijf uit getrokken uitkeering heeft betrekking op het exploitatie jaar 1934. Wegens bijdrage tot dekking van het ex ploitatie-tekort is geraamd voor: het sport- parkbedrijf 10.000 (1934: 11.700), het plantsoenbedrijf 48.700 (1934: 50.000) en het bedrijf der reiniging 96.000 (1934: 103.380). In begrooting van gemeentewerken is voor onderhoudswerk geraamd 133.473 (1934: 152.214). Op den kapitaaldienst is uitge trokken voor vernieuwing van de, Sanders- brug 25.000, verbetering van den Schermer- weg 6000 en vernieuwing van de walmu- ren aan den Voordam, den Zijdam en het Waagplein 23.000. Ondersteuning van behoehigen en werkloozen. Blijkens de begrooting voor de gemeente lijke instelling voor M.H. was het noodig het subsidie voor algemeene armenzorg, dat voor 1934 op 216.000 werd geraamd, te stellen op 260.000. Deze raming is in de gemeente begrooting overgenomen. Van voprstellen tot uitvoering van om vangrijke werkverruimingsplannen zal met het oog op het daaraan verbonden financiee le risico moeten worden afgezien. Om in staat te zijn toch eenige, voor sub- sidieering in aanmerking komende werken in werkverschaffing te kunnen doen uitvoeren, is een uitgaafpost van 52.000 opgenomen, waarin naar schatting een bedrag van 39.000 aan loon is begrepen. Dientengevol ge kan het voor steun aan werkloozen ver- eischte bedrag, dat 335.000 zou moeten zijn, indien voor werkverschaffing geen cre- diet zou worden toegestaan, op 309.000 worden geraamd. De werkloosheidslasten, bestaande in het steunbedrag van 309.000 en het loon in werkverschaffing ad 39.000, totaal 348.000 gulden komen in aanmerking voor een bijdra ge uit het Werklcosheids-subsidiefonds. Een bij de stukken gevoegde uitvoerige be rekening toont aan, dat een bijdrage kan worden verwacht van 223.000. Herziening van de bezoldiging van het gemeentepersoneel. Bij raadsbesluit van 20 December zijn nieuwe salaris- en loonverordeningen vastge steld voor de ambtenaren en werklieden de zer gemeente. Aangezien 's raads beslissing moest wor den afgewacht, konden de lconposten in de verschillende begrootingen niet met de nieu we regelingen in overeenstemming worden gebracht. Onder de inkomsten is daarom een post, groot 55.000 opgenomen, welke de bespa ring, uit dezen hoofde te verkrijgen, tot uit drukking brengt. De minister van binnenlandsche zaken heeft intusschen eenige eischen ten aanzien van sommige salaris- en loonnormen ken baar gemaakt. Hieromtrent is het advies ge vraagd van de commissies van georganiseerd overleg. In afwachting van het gevraagde advies en van de resultaten van het met den minister te plegen over'eg, is met Je finan cieele uitkomsten van de verlangde wijzigin gen in de begrooting geen rekening gehou- den. (Naar wij vernemen Red. Alkm. Crt. geldt het hier een door de regeering ge- wenschte bezuiniging van 27.000—./ 28.000 op de loonen van arbeiders en ambtenaren wier salarissen men in overeenstemming zou moeten brengen met die welke voor ge- lijksoortigen arbeid bij het Rijk en in de vrije bedrijven worden gegeven.) Belastingen. Voor wat de opbrengst van de opcenten op de vermogensbelasting en de gemeentefonds belasting betreft verstrekt de inspecteur der directe belastingen eerst eind April a.s. de voorgeschreven ramingen. B. en W. hebben derhalve die opbrengst, zooals steeds gebrui kelijk is geweest, doen aansluiten bij de gege vens van het vorig jaar. Deze gewoonte heeft tot nu toe geen teleurstelling opgele verd, zoodat zij zich daarmede verantwoord achten. Voor de grondbelasting en de personeele belasting zijn de inmiddels ingekomen ramin gen van den inspecteur gevolgd. Terwijl de opbrengst van eerstgenoemde belastingen 1000 hooger kon worden gesteld, moest ten aanzien van laatstgenoemde voor een on gunstig verschil van 24.000 dekking wor den gezocht. Overigens o.ndergingen de belastingposten ingrijpende wijzigingen tengevolge van de instelling van het Werkloosheidssubsidie- fonds. De gemeente zal ten behoeve van dit fonds eenige opbrengsten moeten afstaan, waarvan het bedrag voor 1935 als volgt kan worden begroot: 5 opcenten gemeentefondsbelasting 7.900 10 opcenten vermogensbelasting J 3.400 40 van de 75 pCt. der hoofdsom van de grondbelasting e 34.200 80 pCt. van de hoofdsom der per soneele belasting voor de eerste drie grondslagen (huurwaarde, meubilair en dienstbode) 90.000 Samen 135.000 De gemeente ontvangt daartegenover uit het fonds een bijdrage van 223.000 in de kosten van werkloosheidsbestrijding, zoome de een uitkeering per aangeslagene in de ge meentefondsbelasting van 0.50 bij rang schikking in de tweede klasse en 1 bij rangschikking in de derde klasse. In ver bond met een nader te noemen voorstel is die uitkeering op 6000 geraamd, Bestond oorspronkelijk het voornemen bij het rijk ten behoeve van het fonds zelfstan dig 75 opcenten op de perBoneele belasting te heffen, hiervan is de regeering teruggeko men door te bepalen, dat het Rijk over een deel van de hoofdsom zal beschikken, t.w. 80 pCt. van de eerste drie grondslagen, dat met de opbrengst van 75 opcenten ongeveer over eenkomt. De gemeenten zijn daardoor ge dwongen de opcenten te heffen, die het rijk voornemens was in te voeren. Het lag aanvankelijk in de bedoeling van B. en W. den Raad voor te stellen alleen de progressie in het tarief te laten vervallen en het aantal opcenten voor alle aanslagen te bepalen op 125. Thans werden zij genood zaakt voor het verlies van 80 pCt. van de hoofdsom naar de eerste drie grondslagen compensatie te zoeken in verhooging van het aantal opcenten tot 200. Aan hun desbetref fend voorstel heeft de Raad bij besluit van 20 December j.1. reeds gevolg gegeven. De desbetreffende post, die in 1934 140.000 gulden bedroeg bij 85—125 pocenten, is thans in verband met de raming van den in specteur gesteld op 240.000 naar een hoofd som van 120.000. Voorts kan de rangschikking der gemeente in de eerste klasse voor de heffing van de gemeentefondsbelasting niet langer worden bestendigd. De omstandigheden nopen er toe voor te stellen de gemeente in te deelen in de derde klasse, waaruit een hoogere opbrengst kan voortvloeien van 26.000. Voor het gemis van de hoo^re opbrengst van de hoofdsom der gemeentefondsbelasting stelt de wet tot wijziging van de financieele verhouding-wet de gemeente schadeloos door uiteering van een bedrag per aangeslagene in deze belasting van 1, 3 of 5, al naar gelang de gemeente in de eerste, tweede of derde klasse is gerangschikt. Uitgaande van de veronderstelling, dat overgang naar de derde klasse niet te vermijden is, hebben B. en W. bedoelde uitkeering uitgetrokken naar 5 op 30.000. In verband met de zooeven genoemde wij zigingswet kunnen B. en W. nog mededee- Ien, dat vermoedelijk aan deze gemeente be langrijk minder dan voorheen wegens uitkee ring per inwoner zal worden betaald, t.w gedurende 10 jaren 14.000 per jaar min der, zoodat ten slotte een inkomst van 140.000 zal worden gederfd. Op het ge mis van den eersten termijn van 14.000 is bij de samenstelling van het ontwerp gere kend. Adressen. Ingekomen zijn talrijke adressen om ver mindering van lasten en om de subsidies niet U verlagen of in te trekken. B. en W ste'len den raad voor op al deze adressen afwijzend te beschikken. Slotopmerkingen. Ingevolge het bij brief van 27 Juni 1934, door Ged. Staten geoaan verzoek is de be grooting met bijbehoorende stukken op 25 Januari jl. aan dat college ter voorloopige beoordeeling toegezonden. De opmerkingen, waartoe het onderzoek aanleiding gaf, ont vingen B. er W. op 2 Maart j.1. Zij hebben den brief van Ged. Staten met de nota van opmerkingen voor de raads leden ter inzage gelegd Voor zoover a 'ministratieve wijzigingen weden verlangd zijn deze in het ontwerp aangebracht. Aan het vei zoek, om van het gereser- seerde aandeel in de wegen- en rijwielbelas ting 10000 in het reservefonds beschik baar te houden, hebben zi, alsnog voldaan. (Dit was mogelijk doordat het slachthuis nog 10.000 gemaakte winst over 1934 kon four- neeren. Red. Alkm. Crt.) Ten aanzien van die financieele gevolgen der laatste periodieke taxatie van de in het grondbedrijf ingebrachte eigendommen zul len B. en W. een afzonderlijk voorstel doen, waarin ook de door Ged. Staten ge maakte .opmerking zal worden behandeld. (Op de begrooting van het grondbedrijf staat een vermoedelijk te maken winst van t' 31000, waarvan er dit jaar reeds f 12.000 gemaakt zijn. Ged. Staten willen voortaan geen zwaardere lasten op het grondbedrijf leggen, maar de tekorten uit de gewone middelen betalen. B. en W. willen in meer derheid de gronden, die een eigen gemeente lijke bestemming hebbe.i bijv. sportpark en kweekerij uit het gronabedrijf nemen, daar hun tekorten de exploitatiecijfers van het werkelijke grond-bedrijf ongunstig be- invloeden. Red. Alkm Crt.) B. en W. meenen voorts goed te doen het volgende verzoek onder de aandacht te brengen: „Verzocht wordt te bevorderen, dat bij het beschikbaar stellen van gelden voor buitengewone uitgaven steeds worde nagegaan of deze uitgaven absoluut onver mijdelijk zijn. Alle andere buitengewone uit gaven, welke op zichzelf beschouwd wellicht nuttig en noodig zijn, zullen moeten worden voorkomen, teneinde een verhooging van vaste lasten tegen te gaan, die in dezen tijd, waarin schier alle bronnen van inkomsten minder beginnen op te leveren, tot de meest ernstige gevolgen aanleiding kan geven". Na kennisneming van het vorenstaande zal de raad met B. en W. van oordeel zijn, dat groote behoedzaamheid bij het voeren van het financieel beheer een gebiedende eisch is Daarbij zal het oog steeds op bijzondere be zuinigingen gericht moeten blijven. In dit verband zeggen B. en W. toe, dat zoo moge lijk voorstellen tot reorganisatie van het lager onderwijs, waardoor aan boventallige onder wijzers ontslag kan worden yerleend, den raad tijdig voor den aanvang van den nieu wen cursus zullen bereiken. De post voor onvoorziene uitgaven is uit getrokken op 24 219 76. Dit bedrag moet in dezen tijd wel als het minimum worden beschouwd, dat als reserve in de begrooting kan gelden, zoodai ook ten aanzien van het voteeren van nieuwe uitgaven de grootst mogelijke voorzichtigheid moet worden be tracht. Diverse verordeningen. Voorgesteld wordt de vaststelling van een Verordening, betreffende de classificatie van de gemeente Alkmaar voor de heffing van de gemeentefondsbelasting, waarvan artikel 1 luidt: De gemeente Alkmaar wordt voor de toe passing van het bepaalde in het tweede lid van artikel 14 der wet van 15 Juli 1929 (Staatsblad nr. 388) gerangschikt in de derde klasse. (Inwerkingtreding op 1 Mei 1935). Voorts de vaststelling van een Verorde ning tot heffing van opcenten op de hoofd som der gèmeentefoudsbelasting in de ge meente Alkmaar, waarvan artikel 1 luidt; Er zullen jaarlijks, met ingang van hef belastingjaar 1 Mei 1935 tot en met 30 April 1936, ten behoeve dezer gemeente, op de hoofdsom der gemeen lef ondsbelasting wor den geheven 75 opcenten.^ Benevens van een Verordening op de in vordering van opcenten op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting in de gemeente Alkmaar. Het presentiegeld voor de leden van stembureaux. B. en W. stellen voor het presentiegeld van voorzitter en de leden der stembureaux met ingang van 1 Januari 1935 vast te stellen op 6 per zittingsdag, welk bedrag wordt verminderd met f 0.50 voor elk uur, dat de betrokkenen geen zitting hebben. Wijzigingen in de begrooting. Voorgesteld wordt de begrooting der in komsten en uitgaven van de gemeente voor het dienstjaar 1935 te wijzigen. Van de posten die daarbij van eenige fi nancieele beteekenis zijn, noemen wij ae vo|- gende wijzigingen: 200 opcenten op de hoofdsom der pej-- soneele belasting betreffende het op het dienstjaar betrekking hebbende belasting jaar geven een verlaging van inkomsten van f 20000. (Geraamd was 260000. doch 4e inspecteur der belastingen raamde 240.000). Uitkeering van het electriciteitsbedrijf we gens batig saldo geeft 10000. De lasten (kolenclausule) worden 5000 minder, de inkomsten meerdere stroomafname f 5000 hooger. De uitkeering wegens over het vorig jaar gemaakte winst kan 15000 hooger worden gesteld. De uitxeering van het gasbedrijf moet met 26000 woroen verminde, d door de in Dec. besloten tariefsverlaging. De wijzigingen brengen in totaal een ver laging van inkomsten van 24020. Wat de uitgaven betreft zijn de jaarwedden van de wethouders in totaal met 1000 ver laagd Nu er niet 4 maar 3 wethouderes zijn, wordt in totaal niet f 6000, maar 5CÓ0 betaald Het onderhoud van huizen enz. wordt 2500 minder, doordat het schilderen van den toren en van den voorgevel van het Waaggebouw vervalt. Het onderhoud van straten en pleinën wordt met f 7150 verminderd, doordat ver nieuwingen van de Emmastraat en het Varne- broek vervallen. Op jaarwedden en wedden der onder wijzers wordt 1400 gespaard. B en W. wenschen na 1 Augustus geen boventallige onderwijzers meer bij het L. O. Zij kunnen bij wijze van overgangsmaatregel door kwee- kelingen met acte worden vervangen. De subsidie voor den cursus voor spreek onderwijs wordt met 140 verlaagd. De stucadoorscursus willen B. en W. met 1 April opheffen, wat een besparing van 225 geeft. De subsidiën aan schouwburgen en mu ziekkorpsen worden nogmaals met 350 verlaagd De bijdrage in het exploitatietekort van de gem. reiniging wordt met 3700 verlaagd. De post voor onvoorziene uitgaven wordt met 3680 verhoogd en gebracht op f 24219,76. De totale verlaging van uitgaven bedraagt 24020. De inkomsten en uitgaven van den kapi taaldienst worden met 100.000 verhoogd Bij de uitgaven is rekening gehouden met een bedrag van 100.000 voor den aanleg van den Prov. weg OmvalSchagen. De Commissie van bijstand voor de finan ciën heeft tegen aanbieding van dit ontwerp aan den raad geen bezwaar en waardeerde dat B. en W. voor de werkelijkheid ten aan zien van den toestand der financiën een open oog blijken te hebben. Subsidiën. Meerdere leden konden zich met de bezui nigingen, die op de subsidies moeten worden toegepast, zij het met een gevoel van leed wezen, vereenigen. De omstandigheden recht vaardigen geen andere gedragslijn. Toch zou een lid gaarne zien, dat zoo mogelijk het subsidie voor de muziek- en zangverenigingen, dat van 1400 tot 350 is verminderd, tot 700 wordt verhoogd en dat aan de vereenigingen voor drankbestrij ding, wier subsidie ad 400 geheel is inge trokken, alsnog b.v. f 200 zou kunen worden toegekend. Een ander lid achtte het afvoeren van sub sidiën als dat van de volksuniversiteit, de speeltuinen, den R.K. Dekenalen Jeugdraad en het instituut voor arbeidersontwikkeling geen bezuiniging meer, doch vernietiging van cultureel werk, dat met zorg is opge bouwd Gepleit werd mitsdien voor het herstellen van de bedoelde posten, zij met toepassing van eenige vermindering. Aan het verzoek, zeggen B. en W. om ons voorstel ten aanzien van de intrek king of verlaging van sommige subsidiën te wijzigen kunnen wij vooralsnog geen gevolg geven. Gemeentewerken. Het trok de aandacht, dat op de begroo ting van gemeentewerken belangrijk is bezui nigd. In verband hiermede werd gevraagd of verlaging van de posten dier begrooting wel een zuivere besparing oplevert, daar immers in de ramingen een deei van de algemeene onkosten is begrepen. Zal bij schrapping of verlaging van sommige posten het daarin begrepen deel van den kostenomslag niet tot verhooging van andere posten leiden? Inderdaad zeggen B. en W. zal het tn de afgevoerde posten begrepen deel van de algemeene onkosten over andere posten moeten worden verdeeld. Tengevolge hiervan zal echter geen overschrijding van die pos ten mogen plaats hebben. In verband met de stijging van den omslag vermindert evenwel het netto-bedrag, dat ten laste van die posten voor uit te voeren werk kan worden besteed Vergoedingen voor het gebruik van eigen auto. De Commissie verzoekt den Raad mede- d-eltng te doen van de vergoeding, welke thans aan bedrijfsdirecteuren voor het ge bruik van een eigen auto worden uitge keerd. De minister van Sociale Zaken heeft be paald, zoo zeggen B. en W. dat aan den directeur van den keuringsdienst vóór waren alhier voor het gebruik van een eigen auto ten behoeve van den dienst mag worden mtgekeerd een vergoeding van 0.10 per Aan de directeuren van het Slachthuis en de Lichtbedrijven wordt van 1 Januari 1933 af vergoed resp 1500 en 1250 per jaar. Zij verwijzen overigens naar hetgeen zij mededeelden bij de behandeling van de be grooting voor 1933. Reserve wegenbelasting en be- drijsuitkeeringen. Dat het College van zijn voornemen, om van het gereserveerde aandeel in de wegen- en rijwielbelasting althans 10.000 voor 1936 te sparen, bij nota van wijziging ia teruggekomen, werd door meerdere leden be treurd. Ook had men bedenking tegen het verhoo- gen van winst van het Slachthuisbedrijf voor 1934 (nota van wijziging), omdat het niet vaststaat, dat ook in 1936 op dit extra bedrag kan worden gerekend. Tegen het verhoogen bij nota van wijzi ging van de winst uit het electriciteitsbedrijf werd nog ernstiger bezwaar gemaakt, vooral omdat het hier geen gemaakte, doch te ma ken winst betreft. Bovendien werd zeer afge keurd, dat hieromtrent de Commissie van bijstand voor de Lichtbedrijven niet is g*- huord. Gevraagd werd het advies van die commissie alsnog in te winnen. Wij hebben zeggen B. en W. alsnpg maatregelen getroffen, waardoor 10.000 van het gereserveerde aandeel in de wegeö- en rijwielbelasting beschikbaar blijft. Daar de winst van het slachthuisbedrijf reeds gemaakt is en het bedrijf dit bedrag zonder bezwaar kan afstaan, is er alleszins reden hiervan voor deze begrooting gebruik te maken. De tegenvallers, voortvloeiende uit de wij ziging van het gastarief en de lagere raming van de opbrengst der opcenten op de perso neele belasting, maakte beschikking over de door de commissie bedoelde bedragen ten eenenmale noodzakelijk. Het is niet gebruikelijk, dat over allerlei wijzigingen telkens opnieuw adviezen worden ingewonnen. Bezuinigingen. De bedoelde leden waren van oordeel, dat moet worden getracht de beschikking over ge noemde bedragen geheel of ten minste zoo veel mogelijk onnoodig te maken. Hiervoor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6