TiFËMIiïBE*
HET ZEEMONSTER VAN NAGAS AKI.
HET AMSTERDAM-RIJNKANAAL.
JUovtiiciaai Tlieuws
SCHOORL
iemand die dit jaar niet kon betalen, dit het
volgend jaar wel kan.
Conform het voorstel werd besloten.
Voorgesteld werd om ten behoeve van de
R.K. Jongensschool de gemeentelijke vergoe
ding krachtens art. 101 op 1385 en voor
de R.K. Meisjesschool-op 1335 en voor de
geref. school te Krabbendam op 395 te
stellen.
Conform besloten.
Benoeming leden stembureaux B. en W
stelden voor resp. tot voorzitter, lid en
plaatsvervangend lid te benoemen
stembureau I: de heeren H. Nolet, P. Slot
en W. Dekker; plaatsvervangend: H. G. Rijs
en T. Donia;
stembureau II: de heeren K. Molenaar, C.
Geus en P. J. Mink; plaatsvervangend: D.
Wildeboer en F J. M. Pinxter;
stembureau III: de heeren P. Tesselaar,
Joh. de Groot en J. de Waal; plaatsvervan
gend J. Paarlberg en A. Biersteker.
B. en W. stelden voor te benoemen tot lid
van het hoofdstembureau voor de verkiezing
van leden van den gemeenteraad: de heeren
K. Molenaar, P. Slot, P. Tesselaar en W.
Dekker. Plaatsvervangend: de heeren P. J.
Mink, C. Geus en Joh. de Groot.
Conform besloten.
Opheffing commissies tot wering van
schoolverzuim. In verband met één aer op
merkingen ten aanzien van de begrooting
1934 stelden B. en W. voor de commissies
tot wering van schoolverzuim te Schoorldam
en Krabbendam met ingang van 1 April
1935 op te heffen en de voorzitters en leden
eervol ontslag te verleenen en de commissie
te Warmenhuizen uit te breiden met twee le
den. Goedgekeurd.
Benoeming leden commissie tot wering van
schoolverzuim: B. en W. bevalen de navol
gende personen aan: T. Donia, A. Hopman,
W. Koot, K. Molenaar, C. Geus en J. de
Waal.
Benoemd de aanbevolenen.
Voorstel wijziging begrooting 1934. In
verband met ae opmerkingen van Ged. Sta
ten ten aanzien van de gemeentebegrooting
voor 1934, stelden B. en W. voor een besluit
tot wijziging vast te stellen. Vermeerdering
van inkomsten 9949.61 en vermindering
van uitgaven 11.035.76, totaal 20.985 37.
Vermeerdering uitgaven 4869.58, verminde
ring inkomsten 16.115.79 20.985.37.
De rijksbijdrage is gesteld op 18.400 on
der dezelfde voorwaarden als het vorig jaar.
Enkele bijzondere voorwaarden werden ge
steld. Gevraagd zal worden op de loonen
geen meerdere korting toe te passen. De sub
sidie aan het muziekcorps moet vervallen. B.
en W. stelden voor in deze het hoofd in den
schoot te leggen. Reductie aan den sluispach-
ter mag niet meer worden verleend. Het ver
schuldigde van den vorigen pachter zal wel
oninbaar .verklaard moeten worden. De
schoolgeldregeling moet in overeenstemming
worden gebracht met de wettelijke regeling
Voorgesteld zal worden een hoogere heffing
in te stellen en inlichtingen zullen aan den
minister worden verstrekt over het werk van
den gemeente-arts, wiens salaris van 1200
te hoog wordt geacht.
Verlaging van de salarissen van de wet
houders achtte de burgemeester met het oog
op de daaraan verbonden soesa ongemoti
veerd.
Ook de raad deelde dit gevoelen. Verhoo
ging oordeelde men met het oog op het vele
werk meer gemotiveerd. Deze zienswijze zal
aan Ged. Staten kenbaar worden gemaakt.
De overeenkomst voor het langer openhou
den van het telefoonkantoor te Krabbendam
wilden Ged. Staten beëindigen.
B. en W. oordeelden dit ongewenscht. Het
gaat om 4.
De post „kosten vergaderingen" moest ge
schrapt worden.
Een hoogere opbrengst van de belasting op
publieke vermakelijkheden zal noodig zijn,
evenals voor school- en legesgelden, waar
voor een nieuw tarief was ontworpen en
aangenomen. De schoolgelden worden voor
inkomens van 1000 tot 2400 met 10 pCt.
verhoogd, van 2400 tot S 3900 met 15 pCt.
en daarboven met 20 tot 30 pCt.
Voor danspartijen zal voortaan inplaats
van 10 15 worden geheven en 5 voor
een tooneelvoorstelling.
Weth. Molenaar en verschillende leden
oordeelden deze verhooging ongewenscht,
doch de voorzitter veronderstelde, dat dit niet
goed gevonden zal worden, waarop weth.
Molenaar zijn voorstel introk.
weth. Slot was van oordeel, dat alles
omlaag moet, terwijl de regeering steeds de
vaste iasten verhoogd. Men moet echter wel
meegaan en dit is het geringste wat men
doen kan. De plaatselijke zangvereenigingen
vallen er al buiten.
Z.h.st. ging de raad hierop met de ver-
nooging accoord en werden de voorstellen
aangenomen.
y^kte'ling begrooting 1935. B. en W.
inJr n raad voor de begrooting voor
1935 vast te stellen.
Gemeentebegrooting inkomsten en uitga-
en j 153.650.57, w.o. een bijdrage van het
?r?°l f 20.000, terwijl er dan nog een
ft 345^ van f 1500°- Ophaaldienst
mnvÜ .^e.er Mink rapporteerde namens de
rk ™1SS1?- P^e heeft rekening gehouden met
B p 01\y/ en van Ged. Staten. Spr. bracht
stre en ^en secrelar's dank voor het
v„„v,en ,9® regeling voor de gemeente zoo
voordeelig mogelijk te h<
ontvangst en uitga
bijdrage gemeen-
oraeelig mogelijk te houden,
ourgerfijk Armbestuur ontva
v 20 400, W.o. 15.000 bij
ven
te. De
maximum-uitkeering van 7 per gezin
an twee menschen oordeelde de commissie
te laag.
Gasbedrijf. Inkomsten en uitg. 57.647.66.
Winst 372.04, kapitaaldienst 13.524.79.
*rc c°mmissie juichte de prijsverlaging en het
nemen van de omzetbelasting voor rekening
van het bedrijf toe.
steld ^root'nRen werden conform vastge-
voorzitter noemde het ongunstige
eld van de gemeentebegrooting een gevolg
van de wereldmalaise en uitte den wensch,
nat betere tijden zullen komen en dat de ont
brekende 15.000 door het werkloozen-subsi-
uiefonds zullen inkomen. Voor vernieuwing
^"dienstleidingen van het gasbedrijf zal
2000 uit de reserve worden genomen. Voor
kennisgeving werd aangenomen een verzoek
?m het salaris van den ambtenaar ter secre
tarie van 700 tot 1200 te verhoogen. Voor
de bewaarschool zal getracht worden 150
op de begrooting te krijgen.
Vaststelling kohier hondenbelasting 1935.
Voorgesteld werd een kohier hondenbelas
ting vast te stellen tot een totaal bedrag van
278.
Conform besloten.
Rondvraag. De heer Dekker be
pleitte het plaatsen van een hek bij de Bur
gerdwarsstraat en een betere verlichting.
De voorzitter achtte het eerste niet
noodig en oordeelde het niet mogelijk om het
geheeie dorp van nachtbranders te voorzien.
Weth. S 1 o t vond het niet mogelijk om
overal waar iemand te water was geraakt,
een hek te plaatsen.
De heer Dekker merkte op, dat het hier
een straat betreft die doodloopt. Besloten
werd het hek te plaatsen en de gewenschte
lantaarn nog aan te houden.
De heer D e G r o o t informeerde naar de
juistheid van het gerucht, dat de tram wordt
opgeheven, waarvan hij het behoud een ge
meentebelang achtte.
De voorzitter had zes jaar geleden
het gerucht ook al gehoord, doch hij weet er
veraer niets van.
Weth. Molenaar was van oordeel, dat
als de inwoners er geen gebruik van maken,
opheffing onvermijdelijk is. Toch gaat de be
volking door om in de bus te stappen. Het
publiek werkt niet mee voor het behoud van
de tram.
Weth. Slot oordeelde, dat allen behoor
den mede te werken de tram rendabel te ma
ken. Reis met de tram moet de leuze worden.
Het gemeentebestuur kan niets doen.
De voorzitter zeide nog, dat met den
zomerdienst de regeling beter wordt.
De heer De Geus vestigde de aandacht
op den toestand van den weg bij de Sluis te
Schoorldam.
De voorzitter zegde voorziening toe.
Weth. Slot vroeg of de werkloozenrege-
ling in andere gemeenten beter was dan hier
De voorzitter: Het is centraal gere
geld en in gelijksoortige gemeenten geldt de
zelfde regeling. In 99 pCt. van de gevallen
blijken de klachten dan ook ongegrond.
Spr. beklaagde een ieder die door den nood
gedrongen in de werkverschaffing moet gaan,
maar in andere gemeenten is het niet be
ter dan hier en de menschen worden hier
goed behandeld.
Weth. Slot constateerde dat de klachten
niet bij B. en W. inkomen. Waar het B. en
W. mogelijk is, daar komen zij de werkloo-
zen tegemoet. Een fout is het dat de werk-
loozen denken, dat ze in het vrije bedrijf zijn
en dit is niet het geval. De regeling is aan
voorschriften gebonden, ook met de bagger-
regeling, die in de beginne vrij was. De mi
nister wil voor 4 uur werken geen vol dag
geld uitkeeren. Laat men zich aanpassen en
iets langzamer werken om den tijd vol te krij
gen.
B. en W. oordeelden 2 pramen baggeren
een arbeidsdag, doch de arbeiders haalden
die in vier uur om gauw klaar te zijn en de
minister neemt daarmede geen genoegen.
Ook met het stukloon werd zoo vlug ge
werkt, dat men boven het maximum uurloon
van 30 cent ging.
Laat men in het stukwerk zoo werken, dat
men niet boven de 30 cent per uur komt. Als
het uurloon door stukwerk te hoog wordt,
eischt de regeering een hoogere arbeids
prestatie.
De menschen moeten zich trachten aan te
passen.
De heer Dekker had vernomen, dat de
menschen in stukwerk, omdat ze 10 minuten
hadden genomen om hun brood te eten, dooi
den opzichter twee centen in het uurloon
waren gekort. Spr. wilde dit onderzoeken,
omdat hij dit erg vondt.
Weth. Molenaar stond niet sympathiek
tegenover het stukloon in werkverschaffing.
Het is echter de taktiek van de Heidemaat
schappij, die daardoor tot de hoogste ar
beidsprestatie kwam van de besten, de loonen
drukte, met als gevolg, dat velen niet aan
het uurloon kunnen komen. Spr. was het met
weth. Slot eens Er zijn echter voorschriften
die ook een tijdloon inhouden. Er is geen
sprake van dat de minister voor Warmenhui
zen een aparte regeling zal goedkeuren. B. en
W. moeten het uitvoeren zooals de minister
beschikt.
Weth. Slot verzekerde nog, dat B. en W.
steeds getracht hebben het beste te bereiken.
De medewerking van arbeiderszijde was ech
ter niet groot.
De heer Mink zou willen, dat Warmen
huizen evenals de Langedijk onder de proef-
commissie werd gerangschikt.
Devoorzitter: Andere gemeenten kre
gen in deze reeds nul op het request.
De heer Mink wilde desondanks een po
ging wagen.
Weth. Slot was er niet tegen, doch hij
had vernomen, dat het weinig resultaat op
leverde. 2/3 loon is voor vele bouwers te
hoog om arbeiders aan te stellen.
De voorzitter zegde toe een poging te
zullen instellen.
Hierop sluitng.
(Van onzen reisredacteur.)
De stand der werkzaamheden.
zand, waarover voor het verkrijgen van
de noodige waterdichtheid, kleibeklee-
dtngen worden aangebracht. Bij de dij
ken, waarvan de ondergrond eerst is
vernieuwd, is tusscher het eigenlijke
dijkllchaam en deze grondverbetering
een kleilaag ter dikte van 1 meter aan
gebracht, om te voorkomen, dat het
kwelwater het zand van het dijklichaam
kan bet eiken. Met het oog daarop is
deze kleilaag tot één geheel verbonden
met de kleibekieeding aan den buiten
kant van den dijk. De dijken krijgen
een totale hoogte van meter.
Het spreekt vanzelf, dat het maken
van dezen nieuwen rivierdijk 'n buiten
gewoon verantwoordelijk werk is, om
dat het achterland erdoor voor over-
st-ooming moet worden behoed. De
rijkswaterstaat mag dan ook niet over
gaan tot het doorgraven van den be-
staanden dijk, om de buitenhaven in
vn binding te brengen met de Lek, voor
de nieuwe dijk deugdelijk is beproefd.
Daartoe zal de voorhaven worden volge
pompt met water tot een stand van 6.20
M. N.A.P., 't geen ongev. 30 centimeter
hooger is dan den hoogst waargenomen
rivierstand. Deze stand wordt gedurende
drie dagen onderhouden, om te zien, of
de nieuwe dijkcónstructie voldoende
hecht is, en eerst daarna krijgt de rijks
waterstaat toestemming van het hoog
heemraadschap van den Lekdijk Boven-
dams, om den ouden dijk door te breken.
De omlegging van den grooten Lek-
bandijk brengt mede, dat het kanaal bij
de uitmonding moet worden overbrugd,
omdat men het verkeer, dat den dijk
volgt, niet kan afsnijden. Dit zal geschie
den over de benedenhoofden van de slui
zen door middel van een vaste brug, die
zoo hoog boven den waterspiegel komt
tc liggen, dat de grootste schepen er nog
onderdoor zullen kunnen varen. De
voor- en buitenhaven zelf krijgt een
breedte van 180 meter, zoodat er vol
doende ruimte is voor op schutting
wachtende schepen. Deze zullen uit
sluitend mogen meren aan de gelei-
dingswerken langs de dijken. De totale
lengte van die geleidingswerken zal niet
minder dan 500 meter bedragen en om
trent de situatie daarvan is van te vo
ren, toen de plannen werden opg°maakt,
overleg gey'eegd met de belanghebben
de wier deskundigen zijn aangewezen
door de schippersvereeniging „Schutte-
vaer
Nieuwe sluis te Vreeswijk in uitvoering.
De scheepvaartverbinding tusschen
An sterdam en den Rijn wordt verbe
terd. Sedert lang voldoet de bestaande
verbinding al t>t mee- doch het heeft
heel wat voeten in de aarde gehad, voor
dat bepaald wa.*, op welke wijze de zoo
F oog noodige verbetering zou worden
aangebracht. Men weet dat tenslotte
besloten is tot verruiming van het be
st- ande kanaal van Amsterdam tot aan
de kruising daarvan met de spoorlijn
Ui*-«chtGouda en het graven van een
ricuw breed kanaal van daar tot Wijk
bij Duurstede. In een wijden boog zal
hot, nieuwe kanaal om de stad Utrecht
heenloopen, vervolgens den bestaan .en
Vaartschen Rijn even benoorden Jut-
phaas kruisen en zich daarna (bij de
kruising van den z.g. Overeindscheweg)
splitsen in een zijtak naar Vreeswijk en
het vervoig van het èigenlijke Amster
dam-Rijnkanaal, dat doorloopt naar
Wijk bij Duurstede. Onlangs is besloten,
den bouw van de sluis bij deze laatste
p'aats voorloopig niet te gunnen, hetgeen
bsteekent, dat er den eersten tijd van
den nieuwen scheepvaartweg naar Wijk
bij Duurstede niet veel zal komen De
zijtak naar Vreeswijk is echter al dade
lijk flink aangepakt Men merkt dat ter
stond .wanneer men in die buurt eens
een kijkje gaat nemen.
De rijkswaterstaat is begonnen met
het gedeelte tusschen den Vaartschen
Rijn en Vreeswijk. Daardoor zal binnen
enkele jaren een nieuwe verbinding
tusschen het Merwedekanaal bij Jut-
phaas en de Lek bij Vreeswijk worden
verkregen, hetgeen van groot belang is,
omdat de Koninginnesluis te Vreesvijk,
die thans al het scheepvaartverkeer tus
schen Amsterdam en den Rijn moet ver
stouwen, overbelast is. Zelfs in deze
tijden van verminderd vervoer is de
doorvaart nog formidabel: in 1933 be
droegen op- en afvaart tezamen 85.698
schepen met een inhoud van 18.354.000
tonnen. Een nieuwe sluis is daar in de
eerste plaats dringend noodig. Aan de
sluis wordt nu hard ge.verkt en dit heele
gedeelte van het kanaal hoopt men in
1936 klaar te hebben. Dan volgt het ge
deelte om Utrecht heen, dat volgens de
plannen in 1939 gereed zal zijn.
De werkzaamheden omvatten een
dubbele schutsluis met een belangrijke
omlegging van den Lekdijk ter plaatse,
tot het scheppen van een 1100 meter
lange voorhaven, waarin de schepen
vcor de schutting kunnen wachten. De
sluizen krijgen ieder een breedte van 18
metei, een totale lengte van '260 meter
en een nuttige lengte van 225 meter. De
onderkant van de sluisvloer komt onge
veer op 6.60 meier beneden N.A.P. te
liggen. Op het oogenblik is de toestand
zoo, dat de sluisput is gegraven, zand
dijken er omheen zijn gemaakt en ook
gedeeltelijk de dijken om de voor- of
buitenhaven.
Het graven van de bouwput voor de
sluizen, met een oppervlakte van 300 X
65 meter en een diepte van pl.m. 6X
meter is geschied met z.g. cutterzuigers
vau betrekkelijk geringe afmetingen, die
den grond met schoepen loswerken en
daa wegzuigen, waarna hij door buislei
dingen naar elders wordt geperst. Dat
werk is heel vlot verlocpen, maar het
heeft eerst heel wat moeite gekost, de
zuigers daar ter plaatse te krijgen. Men
slaagde erin, ze in de nabij gelegen
Schalkwijksche wetering te loodsen en
/andaar heben de zuigers zich /elf een
weg gegraven dwars door het land heen
naar de plaats waar de sluisput moest
komen. Ook voor de dijken heeft men
veel grond moeten verzetten, omdat de
ondergrond niet geschikt was om het
zware dijklichaam te dragen. In totaal
is voor deze werkzaamheden 500.000
kub. meter grond verplaatst. Voor het
dijklichaam en voor de ophooging van
het terrein om. het sluizencomplex is
970.00c kub. meter zand noodig, dat van
de Maasverbetering komt.
De sluizen krijgen hefdeuren, welke
i staat zullen zijn het grootste verval
tusschen de Lek en het kanaal, een ver
val van 6.40 meter, te keeren. De keus is
o ider meer op hefdeuren gevallen, om
dat men rekening heeft willen houden
met de mogelijkheid, dat het wel eens
noodig zou mo.'ten zijn, dat de deuren
in tegengestelde rirhting water zouden
moeten tegenhouden. Er worden in de
sluizen geen riolen gemaakt, het water
stroomt uitsluitend naar binnen of naar
buiten, doordat de deuren worden opge
heven. De hooge hoftorens, die met den
bc venkant ongeveer 25 meter boven de
sluisdeuren komen, worden uitgevoerd
in gewapend beton.
De nieuwe sluizen liggen ruim een
kilometer van de rivier verwijderd.
Tucschen de sluizen en de Lek komt een
buitenhaven, waaromheen de Lekdijk
dus moet doorloopen. Gedeeltelijk is
men met den bouw van deze nieuwe dij
ken gereed. Ze zijn zoo geconstrueerd,
dat het dijklichaam is opgebouwd uit
Voorbij den werkput van de schutslui
zen grazen nu nog de koeien. Maar de
loop van het nieuwe kanaal is al door
het land te volgen. Die weg wordt ge
markeerd door de betonen palen, waar-
va., de schepen zullen moeten meren,
wanneer zij op schutting moeten wach
ten. Die palen zijn op het oogenblik
reeds alle in den grond geheid. Aan de
Westzijde strekt zich het terrein uit, dat
naderhand, als het kanaal eenmaal ge
graven wordt, met den vrijkomenden
gr «ld zal worden opgespoten, een opper
vlakte van ongeveer 70 H.A., waarop ten
naaste bij 1.625 000 kub. meter bagger
specie zal moeten worden geborgen van
het kanaalvak Jutphaas-Vreeswijk en
dan nog 2.200.000 kub. meter van den tak
naar Wijk bij Duurstede. Daardoor zal
het terrein, dat on het oogenblik een
hoogte heeft van 0.50 meter N.A.P.,
worden opgehoogd tot ongeveer 6.50 me
ter N.A.P. Voor de gemeente Jut-
phaas biedt dit nieuwe terrein prachtige
mogelijkheden voor de vestiging van
nieuwe industrieën.
Het tracé van het nieuwe kanaal door
snijdt twee waterloopen, de Schalkwijk
sche en de Hontensche Wetering, waar
van ook door kleine schepen gebruik
werdt gemaakt. De laatste is afgedamd
utrbchtN
en door een pas gegraven kanaaltje met
de eerste verbonden. De Schalkwijksche
Wetering, die in verbinding staat met
den Vaartschen Rijn, zal straks ook in
open verbinding komen te liggen met
het nieuwe kanaal, waardoor ze wordt
doorsneden. Wanneer het geheeie ka
naal echter is uitgevoerd, komt het op
het peil van Amstelland te liggen en wel
ongeveer een meter lager. Daarvoor zul
len schutsluizen in deze wetering en in
den Vaartschen Rijn benoorden Jutphaas
worden gebouwd. Het spreekt vanzelf,
nat er ook eenige voorzieningen noodig
zullen zijn ten aanzien van de afvvate-
nng van de polders, die door het kanaal
worden doorsneden, en dit probleem
was voor den rijkswaterstaat niet een6
het gemakkelijkste, omdat deze afwate
ring zeer ingewikkeld was geregeld.
De Overeindscheweg, ter hoogte waar
van de splitsing is geprojecteerl van het
kanaal naar Wijk bij Duurstede en den
zijtak naar Vreeswijk, zal met een vaste
brug over het kanaal worden heenge
leid. Deze brug, bestaande uit éép ijze
ren overspanning, is al vast midden in
bet land gebouwd. Zij heeft een rijvloer
van 5K meter breed mét naastgelegen
voetpaden van 75 centimeter breed en
komt negen meter boven den vaterspie-
gel te liggen. Er zijn reeds twee opritten
gemaakt, doch de Oostelijke daarvan
komt weer te vervallen wanneer later
hei kanaal naar Wijk bij Duurstede
wordt gegraven. De splitsing komt na
melijk iets ten Noorden van dezen weg,
zoodat later over het andere kanaal een
nieuwe brug gemaakt moet worden.
Straks gaan de cutterzuigers aan het
werk, om het nieuwe kanaal te graven
en over enkele jaren zal het eerste vak
van den nieuwen waterweg van Am-
sterdam naar den Rijn gereed zijn.
Wanneer er één vereeniging is in
Schoorl, welke de belangstelling van het pu
bliek weet te trekken, dan is het wel:
„Schoorl's kinderkoor". Het groote geheim
hiervan is wel, dat de leider van dit jeugdge-
zelschap, de heer Corn. Jonker uit Alkmaar,
geholpen door zijn staf van medewerkers, er
tot heden steeds in is geslaagd, iets goeds te
bieden. Vooral wanneer er een operette op
het programma staat, komt er actie onder de
burgerij. Wie herinnert zich nog niet de
beide uitvoeringen van „Het Mooren
schip"? En wanneer, zooals nu, de ope
rette: „Hotel Prins Piccolo" zou worden
opgevoerd en men leest dan dat er een
Öostersche prins en prinses in Schoorl
zullen arriveeren, met koffers en kisten,
garderobe en met een gevolg, zoodat het
voorspel al reeds een gebeurtenis zal zijn,
ja, dan ziet men, wat Zaterdagavond gebeur
de, dan ziet men een opkomst als in den goe
den ouden tijd, toen er nog geld genoeg was,
dan ziet men de groote zaal van den heer
Schuijt haast te klein nog zijn. En toen dan
het tooneelgordijn zich opende, zagen we een
groote schare jongelui, in schitterende
costumes, en op alles uitstekend voorbereid,
zagen we mooie décors, zagen we een vertoo
ning van angstig en zenuwachtig gebeuren
in een groot hotel, waar een prinselijk paar
zou komen logeeren. Een groote schare per
soneel, piccolo's, kamermeisjes, telefonisten,
liftboys, schoenpoetsers en wat niet al, we
denken wel een vijftigtal, waren onder leiding
van den directeur druk in de weer. Een prin
selijk paar, zelfs door buitengewone omstan
digheden een drietal prinselijke paartjes,
werden op hunne wenken bediend.
Natuurlijk waren er verwikkelingen en
veel vermakelijke tooneeltjes. We denken aan
de komst van de oude armen en van de aan
zienlijken van de stad, doch als elke goede
operette eindigde ook deze in vrede en blijd
schap.
De inhoud van deze operette (drie bedrij
ven groot) is aardig beschreven, doch de
schrijver van den tekst, de heer Rein Valkhofi,
door den heer Cor. Hoogvorst ten tooneele
geroepen en op passende wijze gehuldigd,
had wel gelijk, toen hij zeide, dat alles bij
zulke dingen afhangt van de goede weer
gave. We moeten deze opvoering beschou
wen als een primière en als zoodanig liep het
vlot. Alleen de pauze's waren wat erg ge
rekt. We kunnen ons levendig indenken, wat
een moeite en een zorg het zal hebben gekost,
eer het oogenblik van de uitvoering er was.
Gelukkig kwam dit op het einde eens goed
tot uiting, toen de heeren Hoogvorst, Valk-
hoff en Jonker ieder op hun beurt (en na-
De voorzitter wilde ook den opzichter
hooren, omdat het wenschelijk is deze dingen
van twee kanten te hooren.
De sluis te Vreeswijk.
Dijkomlegging.
Het nieuwe kanaal.
-
Schoorl's kinderkoor.
185. In den loop van den dag was het bericht dat het zee
monster was aangekomen, tot in de verste uithoeken van de
streek bekend en alles kwam naar de kust om te kijken; in
landers, plantageopzichters en soldaten. Het zeemonster keek
trotsch op al die belangstellenden neer.
186. Toen echter een der omstanders het beest begon te pla
gen, verloor het dier zijn geduld. Plotseling schoot zijn lange
scherpe tong te voorschijn en als de plaaggeest niet spoedig
had gemaakt dat hij wegkwam, was hij leelijk terecht gekomen.
De tong was zoo scherp als een dolk,