TiFËMIiïBE* HET ZEEMONSTER VAN NAGAS AKI. HET AMSTERDAM-RIJNKANAAL. JUovtiiciaai Tlieuws SCHOORL iemand die dit jaar niet kon betalen, dit het volgend jaar wel kan. Conform het voorstel werd besloten. Voorgesteld werd om ten behoeve van de R.K. Jongensschool de gemeentelijke vergoe ding krachtens art. 101 op 1385 en voor de R.K. Meisjesschool-op 1335 en voor de geref. school te Krabbendam op 395 te stellen. Conform besloten. Benoeming leden stembureaux B. en W stelden voor resp. tot voorzitter, lid en plaatsvervangend lid te benoemen stembureau I: de heeren H. Nolet, P. Slot en W. Dekker; plaatsvervangend: H. G. Rijs en T. Donia; stembureau II: de heeren K. Molenaar, C. Geus en P. J. Mink; plaatsvervangend: D. Wildeboer en F J. M. Pinxter; stembureau III: de heeren P. Tesselaar, Joh. de Groot en J. de Waal; plaatsvervan gend J. Paarlberg en A. Biersteker. B. en W. stelden voor te benoemen tot lid van het hoofdstembureau voor de verkiezing van leden van den gemeenteraad: de heeren K. Molenaar, P. Slot, P. Tesselaar en W. Dekker. Plaatsvervangend: de heeren P. J. Mink, C. Geus en Joh. de Groot. Conform besloten. Opheffing commissies tot wering van schoolverzuim. In verband met één aer op merkingen ten aanzien van de begrooting 1934 stelden B. en W. voor de commissies tot wering van schoolverzuim te Schoorldam en Krabbendam met ingang van 1 April 1935 op te heffen en de voorzitters en leden eervol ontslag te verleenen en de commissie te Warmenhuizen uit te breiden met twee le den. Goedgekeurd. Benoeming leden commissie tot wering van schoolverzuim: B. en W. bevalen de navol gende personen aan: T. Donia, A. Hopman, W. Koot, K. Molenaar, C. Geus en J. de Waal. Benoemd de aanbevolenen. Voorstel wijziging begrooting 1934. In verband met ae opmerkingen van Ged. Sta ten ten aanzien van de gemeentebegrooting voor 1934, stelden B. en W. voor een besluit tot wijziging vast te stellen. Vermeerdering van inkomsten 9949.61 en vermindering van uitgaven 11.035.76, totaal 20.985 37. Vermeerdering uitgaven 4869.58, verminde ring inkomsten 16.115.79 20.985.37. De rijksbijdrage is gesteld op 18.400 on der dezelfde voorwaarden als het vorig jaar. Enkele bijzondere voorwaarden werden ge steld. Gevraagd zal worden op de loonen geen meerdere korting toe te passen. De sub sidie aan het muziekcorps moet vervallen. B. en W. stelden voor in deze het hoofd in den schoot te leggen. Reductie aan den sluispach- ter mag niet meer worden verleend. Het ver schuldigde van den vorigen pachter zal wel oninbaar .verklaard moeten worden. De schoolgeldregeling moet in overeenstemming worden gebracht met de wettelijke regeling Voorgesteld zal worden een hoogere heffing in te stellen en inlichtingen zullen aan den minister worden verstrekt over het werk van den gemeente-arts, wiens salaris van 1200 te hoog wordt geacht. Verlaging van de salarissen van de wet houders achtte de burgemeester met het oog op de daaraan verbonden soesa ongemoti veerd. Ook de raad deelde dit gevoelen. Verhoo ging oordeelde men met het oog op het vele werk meer gemotiveerd. Deze zienswijze zal aan Ged. Staten kenbaar worden gemaakt. De overeenkomst voor het langer openhou den van het telefoonkantoor te Krabbendam wilden Ged. Staten beëindigen. B. en W. oordeelden dit ongewenscht. Het gaat om 4. De post „kosten vergaderingen" moest ge schrapt worden. Een hoogere opbrengst van de belasting op publieke vermakelijkheden zal noodig zijn, evenals voor school- en legesgelden, waar voor een nieuw tarief was ontworpen en aangenomen. De schoolgelden worden voor inkomens van 1000 tot 2400 met 10 pCt. verhoogd, van 2400 tot S 3900 met 15 pCt. en daarboven met 20 tot 30 pCt. Voor danspartijen zal voortaan inplaats van 10 15 worden geheven en 5 voor een tooneelvoorstelling. Weth. Molenaar en verschillende leden oordeelden deze verhooging ongewenscht, doch de voorzitter veronderstelde, dat dit niet goed gevonden zal worden, waarop weth. Molenaar zijn voorstel introk. weth. Slot was van oordeel, dat alles omlaag moet, terwijl de regeering steeds de vaste iasten verhoogd. Men moet echter wel meegaan en dit is het geringste wat men doen kan. De plaatselijke zangvereenigingen vallen er al buiten. Z.h.st. ging de raad hierop met de ver- nooging accoord en werden de voorstellen aangenomen. y^kte'ling begrooting 1935. B. en W. inJr n raad voor de begrooting voor 1935 vast te stellen. Gemeentebegrooting inkomsten en uitga- en j 153.650.57, w.o. een bijdrage van het ?r?°l f 20.000, terwijl er dan nog een ft 345^ van f 1500°- Ophaaldienst mnvÜ .^e.er Mink rapporteerde namens de rk ™1SS1?- P^e heeft rekening gehouden met B p 01\y/ en van Ged. Staten. Spr. bracht stre en ^en secrelar's dank voor het v„„v,en ,9® regeling voor de gemeente zoo voordeelig mogelijk te h< ontvangst en uitga bijdrage gemeen- oraeelig mogelijk te houden, ourgerfijk Armbestuur ontva v 20 400, W.o. 15.000 bij ven te. De maximum-uitkeering van 7 per gezin an twee menschen oordeelde de commissie te laag. Gasbedrijf. Inkomsten en uitg. 57.647.66. Winst 372.04, kapitaaldienst 13.524.79. *rc c°mmissie juichte de prijsverlaging en het nemen van de omzetbelasting voor rekening van het bedrijf toe. steld ^root'nRen werden conform vastge- voorzitter noemde het ongunstige eld van de gemeentebegrooting een gevolg van de wereldmalaise en uitte den wensch, nat betere tijden zullen komen en dat de ont brekende 15.000 door het werkloozen-subsi- uiefonds zullen inkomen. Voor vernieuwing ^"dienstleidingen van het gasbedrijf zal 2000 uit de reserve worden genomen. Voor kennisgeving werd aangenomen een verzoek ?m het salaris van den ambtenaar ter secre tarie van 700 tot 1200 te verhoogen. Voor de bewaarschool zal getracht worden 150 op de begrooting te krijgen. Vaststelling kohier hondenbelasting 1935. Voorgesteld werd een kohier hondenbelas ting vast te stellen tot een totaal bedrag van 278. Conform besloten. Rondvraag. De heer Dekker be pleitte het plaatsen van een hek bij de Bur gerdwarsstraat en een betere verlichting. De voorzitter achtte het eerste niet noodig en oordeelde het niet mogelijk om het geheeie dorp van nachtbranders te voorzien. Weth. S 1 o t vond het niet mogelijk om overal waar iemand te water was geraakt, een hek te plaatsen. De heer Dekker merkte op, dat het hier een straat betreft die doodloopt. Besloten werd het hek te plaatsen en de gewenschte lantaarn nog aan te houden. De heer D e G r o o t informeerde naar de juistheid van het gerucht, dat de tram wordt opgeheven, waarvan hij het behoud een ge meentebelang achtte. De voorzitter had zes jaar geleden het gerucht ook al gehoord, doch hij weet er veraer niets van. Weth. Molenaar was van oordeel, dat als de inwoners er geen gebruik van maken, opheffing onvermijdelijk is. Toch gaat de be volking door om in de bus te stappen. Het publiek werkt niet mee voor het behoud van de tram. Weth. Slot oordeelde, dat allen behoor den mede te werken de tram rendabel te ma ken. Reis met de tram moet de leuze worden. Het gemeentebestuur kan niets doen. De voorzitter zeide nog, dat met den zomerdienst de regeling beter wordt. De heer De Geus vestigde de aandacht op den toestand van den weg bij de Sluis te Schoorldam. De voorzitter zegde voorziening toe. Weth. Slot vroeg of de werkloozenrege- ling in andere gemeenten beter was dan hier De voorzitter: Het is centraal gere geld en in gelijksoortige gemeenten geldt de zelfde regeling. In 99 pCt. van de gevallen blijken de klachten dan ook ongegrond. Spr. beklaagde een ieder die door den nood gedrongen in de werkverschaffing moet gaan, maar in andere gemeenten is het niet be ter dan hier en de menschen worden hier goed behandeld. Weth. Slot constateerde dat de klachten niet bij B. en W. inkomen. Waar het B. en W. mogelijk is, daar komen zij de werkloo- zen tegemoet. Een fout is het dat de werk- loozen denken, dat ze in het vrije bedrijf zijn en dit is niet het geval. De regeling is aan voorschriften gebonden, ook met de bagger- regeling, die in de beginne vrij was. De mi nister wil voor 4 uur werken geen vol dag geld uitkeeren. Laat men zich aanpassen en iets langzamer werken om den tijd vol te krij gen. B. en W. oordeelden 2 pramen baggeren een arbeidsdag, doch de arbeiders haalden die in vier uur om gauw klaar te zijn en de minister neemt daarmede geen genoegen. Ook met het stukloon werd zoo vlug ge werkt, dat men boven het maximum uurloon van 30 cent ging. Laat men in het stukwerk zoo werken, dat men niet boven de 30 cent per uur komt. Als het uurloon door stukwerk te hoog wordt, eischt de regeering een hoogere arbeids prestatie. De menschen moeten zich trachten aan te passen. De heer Dekker had vernomen, dat de menschen in stukwerk, omdat ze 10 minuten hadden genomen om hun brood te eten, dooi den opzichter twee centen in het uurloon waren gekort. Spr. wilde dit onderzoeken, omdat hij dit erg vondt. Weth. Molenaar stond niet sympathiek tegenover het stukloon in werkverschaffing. Het is echter de taktiek van de Heidemaat schappij, die daardoor tot de hoogste ar beidsprestatie kwam van de besten, de loonen drukte, met als gevolg, dat velen niet aan het uurloon kunnen komen. Spr. was het met weth. Slot eens Er zijn echter voorschriften die ook een tijdloon inhouden. Er is geen sprake van dat de minister voor Warmenhui zen een aparte regeling zal goedkeuren. B. en W. moeten het uitvoeren zooals de minister beschikt. Weth. Slot verzekerde nog, dat B. en W. steeds getracht hebben het beste te bereiken. De medewerking van arbeiderszijde was ech ter niet groot. De heer Mink zou willen, dat Warmen huizen evenals de Langedijk onder de proef- commissie werd gerangschikt. Devoorzitter: Andere gemeenten kre gen in deze reeds nul op het request. De heer Mink wilde desondanks een po ging wagen. Weth. Slot was er niet tegen, doch hij had vernomen, dat het weinig resultaat op leverde. 2/3 loon is voor vele bouwers te hoog om arbeiders aan te stellen. De voorzitter zegde toe een poging te zullen instellen. Hierop sluitng. (Van onzen reisredacteur.) De stand der werkzaamheden. zand, waarover voor het verkrijgen van de noodige waterdichtheid, kleibeklee- dtngen worden aangebracht. Bij de dij ken, waarvan de ondergrond eerst is vernieuwd, is tusscher het eigenlijke dijkllchaam en deze grondverbetering een kleilaag ter dikte van 1 meter aan gebracht, om te voorkomen, dat het kwelwater het zand van het dijklichaam kan bet eiken. Met het oog daarop is deze kleilaag tot één geheel verbonden met de kleibekieeding aan den buiten kant van den dijk. De dijken krijgen een totale hoogte van meter. Het spreekt vanzelf, dat het maken van dezen nieuwen rivierdijk 'n buiten gewoon verantwoordelijk werk is, om dat het achterland erdoor voor over- st-ooming moet worden behoed. De rijkswaterstaat mag dan ook niet over gaan tot het doorgraven van den be- staanden dijk, om de buitenhaven in vn binding te brengen met de Lek, voor de nieuwe dijk deugdelijk is beproefd. Daartoe zal de voorhaven worden volge pompt met water tot een stand van 6.20 M. N.A.P., 't geen ongev. 30 centimeter hooger is dan den hoogst waargenomen rivierstand. Deze stand wordt gedurende drie dagen onderhouden, om te zien, of de nieuwe dijkcónstructie voldoende hecht is, en eerst daarna krijgt de rijks waterstaat toestemming van het hoog heemraadschap van den Lekdijk Boven- dams, om den ouden dijk door te breken. De omlegging van den grooten Lek- bandijk brengt mede, dat het kanaal bij de uitmonding moet worden overbrugd, omdat men het verkeer, dat den dijk volgt, niet kan afsnijden. Dit zal geschie den over de benedenhoofden van de slui zen door middel van een vaste brug, die zoo hoog boven den waterspiegel komt tc liggen, dat de grootste schepen er nog onderdoor zullen kunnen varen. De voor- en buitenhaven zelf krijgt een breedte van 180 meter, zoodat er vol doende ruimte is voor op schutting wachtende schepen. Deze zullen uit sluitend mogen meren aan de gelei- dingswerken langs de dijken. De totale lengte van die geleidingswerken zal niet minder dan 500 meter bedragen en om trent de situatie daarvan is van te vo ren, toen de plannen werden opg°maakt, overleg gey'eegd met de belanghebben de wier deskundigen zijn aangewezen door de schippersvereeniging „Schutte- vaer Nieuwe sluis te Vreeswijk in uitvoering. De scheepvaartverbinding tusschen An sterdam en den Rijn wordt verbe terd. Sedert lang voldoet de bestaande verbinding al t>t mee- doch het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, voor dat bepaald wa.*, op welke wijze de zoo F oog noodige verbetering zou worden aangebracht. Men weet dat tenslotte besloten is tot verruiming van het be st- ande kanaal van Amsterdam tot aan de kruising daarvan met de spoorlijn Ui*-«chtGouda en het graven van een ricuw breed kanaal van daar tot Wijk bij Duurstede. In een wijden boog zal hot, nieuwe kanaal om de stad Utrecht heenloopen, vervolgens den bestaan .en Vaartschen Rijn even benoorden Jut- phaas kruisen en zich daarna (bij de kruising van den z.g. Overeindscheweg) splitsen in een zijtak naar Vreeswijk en het vervoig van het èigenlijke Amster dam-Rijnkanaal, dat doorloopt naar Wijk bij Duurstede. Onlangs is besloten, den bouw van de sluis bij deze laatste p'aats voorloopig niet te gunnen, hetgeen bsteekent, dat er den eersten tijd van den nieuwen scheepvaartweg naar Wijk bij Duurstede niet veel zal komen De zijtak naar Vreeswijk is echter al dade lijk flink aangepakt Men merkt dat ter stond .wanneer men in die buurt eens een kijkje gaat nemen. De rijkswaterstaat is begonnen met het gedeelte tusschen den Vaartschen Rijn en Vreeswijk. Daardoor zal binnen enkele jaren een nieuwe verbinding tusschen het Merwedekanaal bij Jut- phaas en de Lek bij Vreeswijk worden verkregen, hetgeen van groot belang is, omdat de Koninginnesluis te Vreesvijk, die thans al het scheepvaartverkeer tus schen Amsterdam en den Rijn moet ver stouwen, overbelast is. Zelfs in deze tijden van verminderd vervoer is de doorvaart nog formidabel: in 1933 be droegen op- en afvaart tezamen 85.698 schepen met een inhoud van 18.354.000 tonnen. Een nieuwe sluis is daar in de eerste plaats dringend noodig. Aan de sluis wordt nu hard ge.verkt en dit heele gedeelte van het kanaal hoopt men in 1936 klaar te hebben. Dan volgt het ge deelte om Utrecht heen, dat volgens de plannen in 1939 gereed zal zijn. De werkzaamheden omvatten een dubbele schutsluis met een belangrijke omlegging van den Lekdijk ter plaatse, tot het scheppen van een 1100 meter lange voorhaven, waarin de schepen vcor de schutting kunnen wachten. De sluizen krijgen ieder een breedte van 18 metei, een totale lengte van '260 meter en een nuttige lengte van 225 meter. De onderkant van de sluisvloer komt onge veer op 6.60 meier beneden N.A.P. te liggen. Op het oogenblik is de toestand zoo, dat de sluisput is gegraven, zand dijken er omheen zijn gemaakt en ook gedeeltelijk de dijken om de voor- of buitenhaven. Het graven van de bouwput voor de sluizen, met een oppervlakte van 300 X 65 meter en een diepte van pl.m. 6X meter is geschied met z.g. cutterzuigers vau betrekkelijk geringe afmetingen, die den grond met schoepen loswerken en daa wegzuigen, waarna hij door buislei dingen naar elders wordt geperst. Dat werk is heel vlot verlocpen, maar het heeft eerst heel wat moeite gekost, de zuigers daar ter plaatse te krijgen. Men slaagde erin, ze in de nabij gelegen Schalkwijksche wetering te loodsen en /andaar heben de zuigers zich /elf een weg gegraven dwars door het land heen naar de plaats waar de sluisput moest komen. Ook voor de dijken heeft men veel grond moeten verzetten, omdat de ondergrond niet geschikt was om het zware dijklichaam te dragen. In totaal is voor deze werkzaamheden 500.000 kub. meter grond verplaatst. Voor het dijklichaam en voor de ophooging van het terrein om. het sluizencomplex is 970.00c kub. meter zand noodig, dat van de Maasverbetering komt. De sluizen krijgen hefdeuren, welke i staat zullen zijn het grootste verval tusschen de Lek en het kanaal, een ver val van 6.40 meter, te keeren. De keus is o ider meer op hefdeuren gevallen, om dat men rekening heeft willen houden met de mogelijkheid, dat het wel eens noodig zou mo.'ten zijn, dat de deuren in tegengestelde rirhting water zouden moeten tegenhouden. Er worden in de sluizen geen riolen gemaakt, het water stroomt uitsluitend naar binnen of naar buiten, doordat de deuren worden opge heven. De hooge hoftorens, die met den bc venkant ongeveer 25 meter boven de sluisdeuren komen, worden uitgevoerd in gewapend beton. De nieuwe sluizen liggen ruim een kilometer van de rivier verwijderd. Tucschen de sluizen en de Lek komt een buitenhaven, waaromheen de Lekdijk dus moet doorloopen. Gedeeltelijk is men met den bouw van deze nieuwe dij ken gereed. Ze zijn zoo geconstrueerd, dat het dijklichaam is opgebouwd uit Voorbij den werkput van de schutslui zen grazen nu nog de koeien. Maar de loop van het nieuwe kanaal is al door het land te volgen. Die weg wordt ge markeerd door de betonen palen, waar- va., de schepen zullen moeten meren, wanneer zij op schutting moeten wach ten. Die palen zijn op het oogenblik reeds alle in den grond geheid. Aan de Westzijde strekt zich het terrein uit, dat naderhand, als het kanaal eenmaal ge graven wordt, met den vrijkomenden gr «ld zal worden opgespoten, een opper vlakte van ongeveer 70 H.A., waarop ten naaste bij 1.625 000 kub. meter bagger specie zal moeten worden geborgen van het kanaalvak Jutphaas-Vreeswijk en dan nog 2.200.000 kub. meter van den tak naar Wijk bij Duurstede. Daardoor zal het terrein, dat on het oogenblik een hoogte heeft van 0.50 meter N.A.P., worden opgehoogd tot ongeveer 6.50 me ter N.A.P. Voor de gemeente Jut- phaas biedt dit nieuwe terrein prachtige mogelijkheden voor de vestiging van nieuwe industrieën. Het tracé van het nieuwe kanaal door snijdt twee waterloopen, de Schalkwijk sche en de Hontensche Wetering, waar van ook door kleine schepen gebruik werdt gemaakt. De laatste is afgedamd utrbchtN en door een pas gegraven kanaaltje met de eerste verbonden. De Schalkwijksche Wetering, die in verbinding staat met den Vaartschen Rijn, zal straks ook in open verbinding komen te liggen met het nieuwe kanaal, waardoor ze wordt doorsneden. Wanneer het geheeie ka naal echter is uitgevoerd, komt het op het peil van Amstelland te liggen en wel ongeveer een meter lager. Daarvoor zul len schutsluizen in deze wetering en in den Vaartschen Rijn benoorden Jutphaas worden gebouwd. Het spreekt vanzelf, nat er ook eenige voorzieningen noodig zullen zijn ten aanzien van de afvvate- nng van de polders, die door het kanaal worden doorsneden, en dit probleem was voor den rijkswaterstaat niet een6 het gemakkelijkste, omdat deze afwate ring zeer ingewikkeld was geregeld. De Overeindscheweg, ter hoogte waar van de splitsing is geprojecteerl van het kanaal naar Wijk bij Duurstede en den zijtak naar Vreeswijk, zal met een vaste brug over het kanaal worden heenge leid. Deze brug, bestaande uit éép ijze ren overspanning, is al vast midden in bet land gebouwd. Zij heeft een rijvloer van 5K meter breed mét naastgelegen voetpaden van 75 centimeter breed en komt negen meter boven den vaterspie- gel te liggen. Er zijn reeds twee opritten gemaakt, doch de Oostelijke daarvan komt weer te vervallen wanneer later hei kanaal naar Wijk bij Duurstede wordt gegraven. De splitsing komt na melijk iets ten Noorden van dezen weg, zoodat later over het andere kanaal een nieuwe brug gemaakt moet worden. Straks gaan de cutterzuigers aan het werk, om het nieuwe kanaal te graven en over enkele jaren zal het eerste vak van den nieuwen waterweg van Am- sterdam naar den Rijn gereed zijn. Wanneer er één vereeniging is in Schoorl, welke de belangstelling van het pu bliek weet te trekken, dan is het wel: „Schoorl's kinderkoor". Het groote geheim hiervan is wel, dat de leider van dit jeugdge- zelschap, de heer Corn. Jonker uit Alkmaar, geholpen door zijn staf van medewerkers, er tot heden steeds in is geslaagd, iets goeds te bieden. Vooral wanneer er een operette op het programma staat, komt er actie onder de burgerij. Wie herinnert zich nog niet de beide uitvoeringen van „Het Mooren schip"? En wanneer, zooals nu, de ope rette: „Hotel Prins Piccolo" zou worden opgevoerd en men leest dan dat er een Öostersche prins en prinses in Schoorl zullen arriveeren, met koffers en kisten, garderobe en met een gevolg, zoodat het voorspel al reeds een gebeurtenis zal zijn, ja, dan ziet men, wat Zaterdagavond gebeur de, dan ziet men een opkomst als in den goe den ouden tijd, toen er nog geld genoeg was, dan ziet men de groote zaal van den heer Schuijt haast te klein nog zijn. En toen dan het tooneelgordijn zich opende, zagen we een groote schare jongelui, in schitterende costumes, en op alles uitstekend voorbereid, zagen we mooie décors, zagen we een vertoo ning van angstig en zenuwachtig gebeuren in een groot hotel, waar een prinselijk paar zou komen logeeren. Een groote schare per soneel, piccolo's, kamermeisjes, telefonisten, liftboys, schoenpoetsers en wat niet al, we denken wel een vijftigtal, waren onder leiding van den directeur druk in de weer. Een prin selijk paar, zelfs door buitengewone omstan digheden een drietal prinselijke paartjes, werden op hunne wenken bediend. Natuurlijk waren er verwikkelingen en veel vermakelijke tooneeltjes. We denken aan de komst van de oude armen en van de aan zienlijken van de stad, doch als elke goede operette eindigde ook deze in vrede en blijd schap. De inhoud van deze operette (drie bedrij ven groot) is aardig beschreven, doch de schrijver van den tekst, de heer Rein Valkhofi, door den heer Cor. Hoogvorst ten tooneele geroepen en op passende wijze gehuldigd, had wel gelijk, toen hij zeide, dat alles bij zulke dingen afhangt van de goede weer gave. We moeten deze opvoering beschou wen als een primière en als zoodanig liep het vlot. Alleen de pauze's waren wat erg ge rekt. We kunnen ons levendig indenken, wat een moeite en een zorg het zal hebben gekost, eer het oogenblik van de uitvoering er was. Gelukkig kwam dit op het einde eens goed tot uiting, toen de heeren Hoogvorst, Valk- hoff en Jonker ieder op hun beurt (en na- De voorzitter wilde ook den opzichter hooren, omdat het wenschelijk is deze dingen van twee kanten te hooren. De sluis te Vreeswijk. Dijkomlegging. Het nieuwe kanaal. - Schoorl's kinderkoor. 185. In den loop van den dag was het bericht dat het zee monster was aangekomen, tot in de verste uithoeken van de streek bekend en alles kwam naar de kust om te kijken; in landers, plantageopzichters en soldaten. Het zeemonster keek trotsch op al die belangstellenden neer. 186. Toen echter een der omstanders het beest begon te pla gen, verloor het dier zijn geduld. Plotseling schoot zijn lange scherpe tong te voorschijn en als de plaaggeest niet spoedig had gemaakt dat hij wegkwam, was hij leelijk terecht gekomen. De tong was zoo scherp als een dolk,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9