DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De Kamer handelt eenige
sociale wetten af.
Thans op reces tot 7 Mei.
Sir John Simon's verklaring.
3)xtqeÜi&sch Ovetiidu
^Buitenland
Ho. 85 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK.
Woensdag 10 April 1935
137e Jaargang
Tweede Kamer
De Engelsche minister heeft gisteravond
in het Lagerhuis gesproken over de reis
naar de Europeesche hoofdsteden.
Een korte samenvattende verklaring.
Waf vandaag de
aandacht trekt
ALKMAARSGHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIENj
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Vele exporteurs hebben vorderingen op
Duitschland, die door transfermoeilijkheden
geblokkeerd zijn. Sommigen hunner zien
door het uitblijven van hun geld hun bedrijf
met den ondergang bedreigd. In het belang
der Nederlandsche en der Ned.-Indische pro
ducenten heeft de regeering een wetsontwerp
inzake garantievoorschotten aan exporteurs
naar Duitschland ingediend. Onderhandelin
gen met dit land hebben tot een resultaat
geleid, dat het risico voor de schatkist tot een
minimum verlaagt. Voor zoo ver voorschot
ten van ten minste tien percent aan de ex
porteurs zullen worden gegeven, worden hun
in Marken bevroren vorderingen door de
Reichsbank omgezet in guldensvorderingen,
zoodat een eventueel valutarisico wordt ge-
ecarteerd.
Een matig voorschot op zulke guldensvor
deringen, die hier uit 18 percent van de op
brengst der clearing met Duitschland vol
gens een vaste volgorde worden geliqui
deerd, brengt voor de schatkist een betrekke
lijk gering risico.
Het Rijk verstrekt aan de Nederlandsche
Bank een garantie voor verliezen, welke zij
op voorschotten aan deze exporteurs kan lij
den. De voorschotten mogen echter slechts
een deel van de uitstaandte vorderingen be
dragen. De betrokkene moet aantoonen, dat
hij een exporteur te goeder trouw is, normale
- leveranties heeft gedaan, enz.
Een commissie, zetelende bij de Nederland
sche Bank, beoordeelt de aanvragen om
voorschot. De leden dezer commissie heeft
- de directie der Nederlandsche Bank in over
leg met de regeering benoemd, maar de mi
nister van financiën heeft één lid aangewe
zen. Dit lid kan over verleening van een
voorschot zijn veto uitspreken. Maar dan
kan de commissie in beroep gaan bij den mi
nister.
Als onderpand voor het voorschot cedeert
de voorschotnemer aan de Nederlandsche
Bank zijn in guldens omgezette vorderingen.
Uit het provenu daarvan wordt het voor
schot agelost. Voor de voorschotten wordt
matig repte betaald.
De regeering is al vooruitgeloopen op de
goedkeuring van de wet en heeft reeds eeni
ge malen garantie verleend. De commissie is
dan ook al ingesteld.
De regeling geldt alleen voor achterstal
lige, d.i. op 24 September 1934 reeds verval
len, handelsvorderingen. Het clearingverdrag
met Duitschland van 5 December maakt hel
mogelijk, het ontstaan van hieuwe achter
stalligheden tegen te gaan.
De heer Schilthuis (v.d.) betoogde, dat
ook de tusschenhandel, die aan Duitschland
levert, van de garantieregeling moest kun
nen profiteeren, maar minister Oud ant
woordde, dat bij den tusschenhandel de
werkgelegenheid niet in die mate is betrok
ken, dat ter wille daarvan zou kunnen wor
den heengestapt over de bezwaren, welke
ook volgens de regeering zelve tegen zulk een
staatsgarantie bestaan.
De Kamer keurde het wetsontwerp goed.
Volgens de ongevallenwet wordt de dek
king van de renten enz. berekend naar het
premiestelsel. Dit beteekent, dat over een
zekeren tijd de verzekeringslasten worden
geraamd, die zullen kunnen worden gedekt
door een percentage van het loonbedrag, dat
de werkgevers naar raming zullen uitbetalen
Dit premiestelsel brengt afwijkingen tusschen
raming en werkelijkheid mee.
De Kamer heeft nu een wetsontwerp aan
genomen, dat het premiestelsel vervangt
door een stelsel, hetwelx eenerzijds de werk
gevers vrijwaart tegen het opbrengen van
een hoogere verzekeringsbijdrage dan noo
dig is, en anderzijds het ongevallenfonds be
hoedt voor tekorten op de verzekering der
voor zijn risico verzekerde arbeiders.
Het nieuwe stelsel is het aanslagstelsel
met kapitaaldekking. Hierbij wordt de
hoogte der door de werkgevers over een
boekjaar op te brengen verzekeringsbijdragen
bepaald door de kapitaalwaarde der toege
kende schadeloosstellingen.
De heer Drop (s.-d.l was bang, dat de
rechten der verzekerde arbeiders gevaar
zouden loopen, maar minister Slotemaker de
Bruine antwoordde geruststellend. De Kamer
nam het wetsontwerp aan.
Een wijziging van de invaliditeitswet heeft
tot doel, om te bepalen dat het rijk over
1935 geen bijdrage aan het invaliditeitsfonds
zal geven. Dit in afwachting eener defini
tieve nadere regeling van de rijksbüdrage
aan het fonds, welk voorstel een onderdeel
zal vormen van het algemeene bezuinigings-
entwerp, dat weldra zal worden ingediend.
De sociaal-democraten en de heer Snee
vliet (r.s.) waren tege bang dat het goud
stelsel door een omslagstelsel zal worden
vervangen. De groote meerderheid der Ka
mer was voor, zelfs ds. Kersten (s.g.)!
Een wijziging van de beroepswet beoogt
een vereenvoudiging en versnelling van de
procedure in sociale verzekeringszaken. Dit
is vooral wenscheüjk, nu versobering en ver
laging van kosten zoo noodig zijn. In hoofd
zaak gaat het om een soepeler regeling, wat
betreft de gevolgen van afstand van beroep,
vereenvoudiging en uitbreiding in de moge
lijkheid van afdoening der zaak bij beschik
king en de facultatieve mondelinge uit
spraak. Voorts heeft de regeering de gele
genheid gebruikt om de wet op min of meer
ondergeschikte punten aan te vullen en te
verbeteren.
Met 62 tegen 3 stemmen heeft de Kamer
een amendement-Kortenhorst (r.k.) verwor
pen om te bepalen, dat de eigen risicodra
ger of de vennootschap of vereeniging, waar
aan de werkgevers het risico heeft overge
dragen, kan eischen, zich in een geding voor
den raad van beroep of den centralen raad
van beroep te mogen voegen of daarin te
mogen tusschenhooren. Dan zouden niet
meer slechts de verzekerde en de Rijksver-
zekeringsband partijen kunnen zijn. Mi
nister van Schaik erkende, dat de wet een
leemte op dit punt bevat, maar toonde aan,
dat het procesrecht volgens het amendement
vertraging en chicanes zou veroorzaken
Want of de risicodrager belang heeft bij een
geding, zouden de raad van beroep en de
centrale raad van beroep beslissen. En daar
zit heel wat aan vast. Het eigenlijke geding
zou dan al dien tijd moeten worden uitge
steld.
De Kamer heeft het wetsontwerp aange
nomen.
De Kamer is vervolgens nog de nieuwe
tariefwet gaan behandelen, die, zooals de
heer Vlieger (s.d.) opmerkte, geen verande
ring brengt in den bestaanden toestand, om
dat de regeering de bevoegdheid, haar bij
een machtigingswet gegeven, heeft gebruikt
om het nieuwe tarief al in te voeren.
De heer Vliegen ging met het wetsontwerp
mede, omdat andere landen nog veel hoogere
tarieven heffen. Dit laatste was de reden,
dat dr. Kortenhorst (r.k.) had gewild, dat
de tarieven van sommige artikelen nog wat
meer waren verhoogd. Z.i. moesten wij
voorts het verdrag van Oslo opzeggen, op
dat wij vrijer zouden staan, als verder grie
vende bescherming noodig mocht blijken, wat
wel eens het geval zou kunnen zijn in ver
band met de devaluatiegebeurtenissen. Ook
mr. Westerman (n.h.) had wel gaarne wat
meer bescherming gewenscht. De communist
Wijnkoop bestreed de wet, daar het verhoog
de tarief het leven z.i. duurder zal maken.
Minister Oud beloofde, de wet te zuilen
aanvullen, als zij gebreken mocht toonen,
maar hij zou binnen de grenzen van het fis
cale tarief blijven.
De Kamer nam het wetsontwerp aan met
aanteekening, dat de communisten en de heer
Sneevliet tegen waren.
Het komt bij het drukke motorverkeer
tegenwoordig vaak voor, dat menschen een
ongeluk krijgen in een andere gemeente, dan
waar zij wonen.
Wanneer zij dan de verplegingskosten niet
kunnen betalen, draait de vreemde gemeente
ervoor op. Als gevolg daarvan gebeurt het
wel, dat, als iemand in een vreemde gemeen
te een ongeluk krijgt, het bestuur dezer ge
meente het slachtoffer niet in een ziekenhuis
opneemt, maar het laat transporteeren naar
de gemeente, waar het thuis behoort. Dit is
beter voor den financieëlen toestand der
vreemde gemeente, dan voor den gezond
heidstoestand van 't slachtoffer! De Kamer
heeft nu een wijziging van de armenwet
goedgekeurd, waardoor de vreemde gemeen
te het recht krijgt, de verplegingskosten te
verhalen op de gemeente, waar het slachtof
fer thuis behoort.
Een andere wijziging van de armenwet,
welke nu ook haar beslag krijgt, betreft in
richtingen als de Johannesstichting te
Nieuwveen, de Rekkensche inrichtingen te
Eibergen, „Meer en Bosch" te Heemstede,
enz., en tehuizen voor hulpbehoevende
ouden van dagen. De gemeenten, waar men
zulke verzorgingsinrichtingen vindt, moeten
thans voor de kosten opkomen, wanneer ver
pleegden, in een andere gemeente thuis be-
hoorende, na korteren of langeren tijd arm
lastig worden. Door de wijziging moet
voortaan de gemeente, waar de verpleegde
thuis behoort, de kosten betalen.
Na eenig debat heeft de Kamer het wets
ontwerp aangenomen.
Zij heeft op één middag een zeer lange
reeks belangrijke wetsontwerpen afgehan
deld.
Als dit geen vlug werken is, weten wij
het niet. Velen dachten, dat er een week met
de agenda heen zou gaan!
Intusschen, de agenda is nu afgewerkt!
Het Engelsche Lagerhuis toon
de gisteravond gespannen aandacht
voor de verklaring, die de minister
van buitenlandsche zaken, Sir John
Simon, aflegde op den vooravond
van het vertrek der Engelsche dele
gatie naar Stresa.
Sir John Simon zeide, dat het op
prijs gesteld zou worden, dat, even
als de bezoeken aan Berlijn, Mos
kou, Warschau en Praag voort
vloeiden uit de verklaring van Lon
den van 3 Februari, deze bezoeken,
die ten doel hadden materiaal te
verschaffen betreffende de stand
punten der andere regeeringen,
zelve weer verbonden worden aan
de bijeenkomst te Stresa van de
Fransche, Engelsche en Italiaan-
sche regeeringen, welke Donder
dag zal aanvangen.
Onder deze omstandigheden kon
spr. echter niet meer dan een samen
vattende verklaring afleggen met
betrekking tot datgene, wat was
vastgesteld inzake de opvattingen
van andere staten en was het niet
mogelijk van de gelegenheid gebruik
te maken voor het uiteenzetten van
de politiek der Britsche regeering.
Sir John Simon.
In Berlijn.
Wat het z.g. Oostpact betreft, Hitier heeft
uiteengezet, dat Duitschland niet bereid was
dit te onderteekenen, daar Duitschland er
door verplicht zou worden tot wederzijdsche
assistentie. In het bijzonder was Duitschland
niet bereid toe te treden tot een pact van
wederzijdschen bijstand tusschen Duitsch
land en Rusland. Aan den anderen kant was
verklaard, dat Duitschland gunstig gestemd
was t.o.v. een niet-aanvals-pact tusschen de
mogendheden, die belang hebben bij Oost-
Europeesche problemen, gepaard gaande met
voorzieningen voor raadpleging, wanneer
een aanval dreigde. Hitier was onder de
tegenwoordige omstandigheden niet bereid
een opnemen van Lithauen in eenigerlei
pact van non-aggressie te overwegen.
Duitschland stelde ook voor, dat, wanneer
ondanks dit niet-aanvals-pact en deze raad
pleging vijandelijkheden mochten uitbreken
tusschen twee der verdragsluitende mogend
heden, de andere landen zich zouden ver
plichten den aanvaller niet te helpen, op
green enkele wijze. In verband met andere
onderwerpen echter weidde Hitier uit over
de moeilijkheid van het bepalen van den aan
valler Gevraagd naar zijn meening betref
fende de kwestie, dat eenige der andere deel-
genooten van een zoodanig niet-aanvals-pact
onderling een overeenkomst zouden aangaan
inzake wederzijdschen bijstand, zeide Hitier,
dat hij deze gedachte gevaarlijk achtte en
bezwaarlijk, aangezien, naar zijn opvatting,
dit streefde naar het scheppen van speciale,
gegroepeerde, belangen binnen het wijdere
systeem.
In Moskou.
In Moskou vernam lordgrootzegelbewaar-
der* Eden, dat de Sowjet-regeering van mee
ning was, dat de huidige internationale si
tuatie het meer dan ooit noodzakelijk maakte
voort te gaan met 't streven naar bevordering
van den opbouw van een veiligheidssysteem
in Europa, gelijk dit in de Londensche ver
klaring ontworpen was en in overeenstem
ming met de principes van den Volkenbond.
De Sowjet-regeering legde er den nadruk op.
dat naar haar meening het voorgestelde
Oostpact niet streefde naar isoleering of om
singeling van eenigen staat, maar naar het
in het leven roepen van een gelijke veilig
heid voor alle deelnemers en zij had den in
druk, dat deelneming, zoowel van Polen als
van Duitschland aan het pact de beste op
lossing zou bieden van het probleem.
In Warschau.
In Warschau vernam Eden de opvattingen
van de Poolsche regeering t.o.v. dit pro
bleem. De minister van buitenlandsche za
ken, Beek, zette uiteen, dat Polen door zijn
bestaande overeenkomsten met Rusland en
met Duitschland rustige toestanden had ge
schapen op de beide grenzen en dat de vraag,
die Polen zichzelf moest stellen, was, of een
of ander nieuw voorstel de goede sfeer, die
daardoor geschapen was, zou verbeteren of
niet.
Centraal-Europeesch pact.
Wat de gedachte betreft inzake een cen-
traal-Europeesch pact, dat meer in het bij
zonder het onderwerp van gesprek was van
de Fransch-Italiaansche gedachten wisseling
te Rome, vernamen de Britsche ministers
te Berlijn, dat de Duitsche regeering de ge
dachte aan een zoodanige regeling niet ver
wierp op principieele motieven, doch dat zij
de noodzakelijkheid ervan niet inzag én
groote moeilijkheid zag in het definieeren
van de „niet-inmenging" met betrekking tot
Oostenrijk.
Hitier gaf echter te kennen, dat wanneer
de andere regeeringen, die een Midden-Euro-
peesch pact zouden willen sluiten, het eens
zouden kunnen worden over een tekst, de
Duitsche regeering dezen tekst in overweging
zou nemen.
Te Warschau zette minister Beek tegen
over Eden uiteen, dat Polen bereid was een
vriendschappelijke houding aan te nemen
jegens een Midden-Europeesch pact en van
meening was, dat de voorgestelde regeling
zou kunnen leiden tot pacifieering en tot het
grooter worden van het vertrouwen in die
streken.
Te Praag gaf minister Benesj uiting aan
de hoop, dat verdere vooruitgang gemaakt
zou worden te Stresa in dit opzicht.
Duitschland's bewapening.
Betreffende de bewapeningen te land ver
klaarde Hitier, dat Duischland 36 divisies
eischte met een maximum van 550.000 solda
ten van alle wapenen met inbegrip van een
divisie bestaande uit S.S. en de gemilitari
seerde' politietröepen. De verzekering werd
gegeven, dat er geen para-militaire formaties
in Duitschland bestonden. Duitschland
eischte, naar Hitier uiteenzette, alle types
van wapenen voor zich, welke in het bezit
waren van andere landen en was niet bereid
af te zien van den bouw van zekere types
voordat andere landen ze niet meer in bezit
hadden. Wanneer andere landen zekere types
zouden afschaffen, zou Duitschland hetzelf
de doen.
Betreffende de vlootbewapening eischte
Duitschland met zekere reserves, voor zich
35 van de Britsche tonnage, terwij!
Duitschland met zekere reserves voor zich
Groot-Britannië en Frankrijk, mits de ont
wikkeling van de Russische luchtstrijdkrach
ten niet van dien aard was, dat een herzie
ning van deze getallen noodzakelijk zou
worden. Wanneer een algemeene overeen
komst betreffende bewapeningsbeperking be
reikt zou kunnen worden, zou Duitschland
bereid zijn tot aanvaarding daarvan en van
een systeem van permanente en automatische
controle.
Simon's slotverklaring.
In den loop van zijn verklaringen in het
Lagerhuis deelde Sir John Simon om. nog
mede, dat tijdens de besprekingen te Berlijn
gebleken was, dat Hitier de toewijzing van
koloniën aan Duitschland beschouwde als
een voorwaarde voor den terugkeer naar
Genéve en dat overigens onder de huidige
omstandigheden een terugkeer naar den Vol
kenbond nogal twijfelachtig leek.
Voorts is de Duitsche regeering gunstig
gestemd ten opzichte van het voorgestelde
luchtpact tusschen de Locarno-mogendheden
Duitschland is echter niet bereid terug te
keeren tot den Volkenbond, wanneer het daar
in een mindergerechtigde positie zou moeten
blijken. Deze mindere rechten blijken o.m. uit
het ontzeggen van koloniën.
Voortgaande zette Simon uiteen, dat hij
zich bij zijn uiteenzettingen gehouden had
aan wat door de anderen verklaard was,
doch dat dit niet den indruk moest wekken
dat de Britsche ministers niet hebben doen
Sir John Simon over zijn reis naar
de Europeesche hoofdsteden. (Over
zicht).
Göring heden te Berlijn in het
huwelijk getreden. (Buitenland).
Ludendorffs 70ste verjaardag.
(Buitenland).
De Nederlandsche Bank verhoogt
haar disconto met een vol procent
(Binnenland).
Dr. Colijn hersteld. (Binnenland).
De Tweede Kamer tot 7 Mei uit
een. (Binnenland).
Mej. v. d. Burg, die bij de anti-
N.S.B.-relletjes te Amsterdam door
een kogel is getroffen, is overleden.
(Binnenland).
Onze oud-stadgenoot, ir. Roebroek,
opent te Boskoop de groote bloemen
tentoonstelling. (Binnenland).
Algemeene vergadering Langen*
dijker Groentencentrale. (Land- en
Tuinbouw).
De overbrenging van de slachtof
fers van de „Leeuwerik" naar
Nederland. (Luchtvaart).
Begrafenis mr. W. de Vlugt; een
der slachtoffers van de ramp met
de „Leeuwerik". (Luchtvaart.)
(Zie verder eventueel laatate
berichten.)
uitkomen, dat er groote verschillen van mee
ning bestonden op zekere punten. Zoo heeft
hij tegen het einde van de besprekingen van
Berlijn uiting gegeven aan zijn teleuretelling
over het feit, dat er zooveel moeilijkheden
aan den dag gebracht waren op den weg
naar overeenstemming.
Natuurlijk, aldus ging Simon voort, zijn
er nog andere opmerkingen gemaakt over
verschillende onderwerpen, doch hij kwam
in het Lagerhuis slechts de meest op den
voorgrond tredende problemen eerlijk en
ojjenhartig uiteenzetten.
(ïegeven het feit, dat de commentaren van
de groote Engelsche dagbladen soms op het
vasteland van Europa beschouwd worden als
meeningsuiting van de regeering is het wen-
schelijk te verklaren, dat de Britsche regee
ring, getrouw aan haar verzekering, dat zij
deel zal nemen aan de conferentie van Stresa
zonder tevoren tot definitieve conclusies te
zijn gekomen, nog niet haar houding heeft
vastgelegd met betrekking tot deze bespre
kingen en dat spreker hoopt, dat de
openbare meening in het buitenland de offi-
cieele verklaringen zal afwachten alvorens
conclusies te trekken uit niet-geautoriseerde
commentaren van den een of ander.
ANTI-JOODSCHE RELLETJES TE
BOEKAREST.
Uit Boekarest meldt men:
Ondanks de waakzaamheid der gen
darmerie, die met de bajonet op het ge
weer door de straten patrouilleerden,
kwam het gisteren voor den vierden
achtereenvolgenden dag tot nieuwe
anti-semitische betoogingen en inciden
ten. De meerderheid der Joodsche be
woners bleef thuis en Joodsche zaken
hielden hun deuren gesloten.
Een Grieksch-orthodox priester, die
wilde ingrijpen, toen eenige Duitsche
Joden door een 'opgewonden menigte
werden aangevallen, liep verwondingen
op.
De Roemeensche anti-semitische be
weging staat onder leiding van den
voormaligen minister-president Woj-
wod, die korten tijd geleden uit de na
tionale partij werd geroyeerd wegens
zijn rassenstandpunt, dat hij toegepast
wenschte te zien door een algemeen nu
merus clausus.
GRATIE VOOR MOORDENAARS
VAN AARTSBISSCHOP.
De gouverneur van dei\ staat New York,
Lehmann, heeft de doodstraffen van Matios
Leylegian en Nishan Sarkisian, die een
aartsbisschop hebben vermoord en Donder
dagavond geelectrocuteerd zouden worden,
gewijzigd in levenslange detentie.
MOORD EN ZELFMOORD.
Een 29-jarige vrouw te Tubingen (D.),
die reeds geruimen tijd aan aanvallen
van zwaarmoedigheid leed, heeft giste
ren met haar beide zoontjes van 7en 11
jaar zelfmoord gepleegd door zich in het
waterreservoir op de österberg" te
storten.