DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De Kamer handelt eenige sociale wetten af. Thans op reces tot 7 Mei. Sir John Simon's verklaring. 3)xtqeÜi&sch Ovetiidu ^Buitenland Ho. 85 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Woensdag 10 April 1935 137e Jaargang Tweede Kamer De Engelsche minister heeft gisteravond in het Lagerhuis gesproken over de reis naar de Europeesche hoofdsteden. Een korte samenvattende verklaring. Waf vandaag de aandacht trekt ALKMAARSGHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIENj Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Vele exporteurs hebben vorderingen op Duitschland, die door transfermoeilijkheden geblokkeerd zijn. Sommigen hunner zien door het uitblijven van hun geld hun bedrijf met den ondergang bedreigd. In het belang der Nederlandsche en der Ned.-Indische pro ducenten heeft de regeering een wetsontwerp inzake garantievoorschotten aan exporteurs naar Duitschland ingediend. Onderhandelin gen met dit land hebben tot een resultaat geleid, dat het risico voor de schatkist tot een minimum verlaagt. Voor zoo ver voorschot ten van ten minste tien percent aan de ex porteurs zullen worden gegeven, worden hun in Marken bevroren vorderingen door de Reichsbank omgezet in guldensvorderingen, zoodat een eventueel valutarisico wordt ge- ecarteerd. Een matig voorschot op zulke guldensvor deringen, die hier uit 18 percent van de op brengst der clearing met Duitschland vol gens een vaste volgorde worden geliqui deerd, brengt voor de schatkist een betrekke lijk gering risico. Het Rijk verstrekt aan de Nederlandsche Bank een garantie voor verliezen, welke zij op voorschotten aan deze exporteurs kan lij den. De voorschotten mogen echter slechts een deel van de uitstaandte vorderingen be dragen. De betrokkene moet aantoonen, dat hij een exporteur te goeder trouw is, normale - leveranties heeft gedaan, enz. Een commissie, zetelende bij de Nederland sche Bank, beoordeelt de aanvragen om voorschot. De leden dezer commissie heeft - de directie der Nederlandsche Bank in over leg met de regeering benoemd, maar de mi nister van financiën heeft één lid aangewe zen. Dit lid kan over verleening van een voorschot zijn veto uitspreken. Maar dan kan de commissie in beroep gaan bij den mi nister. Als onderpand voor het voorschot cedeert de voorschotnemer aan de Nederlandsche Bank zijn in guldens omgezette vorderingen. Uit het provenu daarvan wordt het voor schot agelost. Voor de voorschotten wordt matig repte betaald. De regeering is al vooruitgeloopen op de goedkeuring van de wet en heeft reeds eeni ge malen garantie verleend. De commissie is dan ook al ingesteld. De regeling geldt alleen voor achterstal lige, d.i. op 24 September 1934 reeds verval len, handelsvorderingen. Het clearingverdrag met Duitschland van 5 December maakt hel mogelijk, het ontstaan van hieuwe achter stalligheden tegen te gaan. De heer Schilthuis (v.d.) betoogde, dat ook de tusschenhandel, die aan Duitschland levert, van de garantieregeling moest kun nen profiteeren, maar minister Oud ant woordde, dat bij den tusschenhandel de werkgelegenheid niet in die mate is betrok ken, dat ter wille daarvan zou kunnen wor den heengestapt over de bezwaren, welke ook volgens de regeering zelve tegen zulk een staatsgarantie bestaan. De Kamer keurde het wetsontwerp goed. Volgens de ongevallenwet wordt de dek king van de renten enz. berekend naar het premiestelsel. Dit beteekent, dat over een zekeren tijd de verzekeringslasten worden geraamd, die zullen kunnen worden gedekt door een percentage van het loonbedrag, dat de werkgevers naar raming zullen uitbetalen Dit premiestelsel brengt afwijkingen tusschen raming en werkelijkheid mee. De Kamer heeft nu een wetsontwerp aan genomen, dat het premiestelsel vervangt door een stelsel, hetwelx eenerzijds de werk gevers vrijwaart tegen het opbrengen van een hoogere verzekeringsbijdrage dan noo dig is, en anderzijds het ongevallenfonds be hoedt voor tekorten op de verzekering der voor zijn risico verzekerde arbeiders. Het nieuwe stelsel is het aanslagstelsel met kapitaaldekking. Hierbij wordt de hoogte der door de werkgevers over een boekjaar op te brengen verzekeringsbijdragen bepaald door de kapitaalwaarde der toege kende schadeloosstellingen. De heer Drop (s.-d.l was bang, dat de rechten der verzekerde arbeiders gevaar zouden loopen, maar minister Slotemaker de Bruine antwoordde geruststellend. De Kamer nam het wetsontwerp aan. Een wijziging van de invaliditeitswet heeft tot doel, om te bepalen dat het rijk over 1935 geen bijdrage aan het invaliditeitsfonds zal geven. Dit in afwachting eener defini tieve nadere regeling van de rijksbüdrage aan het fonds, welk voorstel een onderdeel zal vormen van het algemeene bezuinigings- entwerp, dat weldra zal worden ingediend. De sociaal-democraten en de heer Snee vliet (r.s.) waren tege bang dat het goud stelsel door een omslagstelsel zal worden vervangen. De groote meerderheid der Ka mer was voor, zelfs ds. Kersten (s.g.)! Een wijziging van de beroepswet beoogt een vereenvoudiging en versnelling van de procedure in sociale verzekeringszaken. Dit is vooral wenscheüjk, nu versobering en ver laging van kosten zoo noodig zijn. In hoofd zaak gaat het om een soepeler regeling, wat betreft de gevolgen van afstand van beroep, vereenvoudiging en uitbreiding in de moge lijkheid van afdoening der zaak bij beschik king en de facultatieve mondelinge uit spraak. Voorts heeft de regeering de gele genheid gebruikt om de wet op min of meer ondergeschikte punten aan te vullen en te verbeteren. Met 62 tegen 3 stemmen heeft de Kamer een amendement-Kortenhorst (r.k.) verwor pen om te bepalen, dat de eigen risicodra ger of de vennootschap of vereeniging, waar aan de werkgevers het risico heeft overge dragen, kan eischen, zich in een geding voor den raad van beroep of den centralen raad van beroep te mogen voegen of daarin te mogen tusschenhooren. Dan zouden niet meer slechts de verzekerde en de Rijksver- zekeringsband partijen kunnen zijn. Mi nister van Schaik erkende, dat de wet een leemte op dit punt bevat, maar toonde aan, dat het procesrecht volgens het amendement vertraging en chicanes zou veroorzaken Want of de risicodrager belang heeft bij een geding, zouden de raad van beroep en de centrale raad van beroep beslissen. En daar zit heel wat aan vast. Het eigenlijke geding zou dan al dien tijd moeten worden uitge steld. De Kamer heeft het wetsontwerp aange nomen. De Kamer is vervolgens nog de nieuwe tariefwet gaan behandelen, die, zooals de heer Vlieger (s.d.) opmerkte, geen verande ring brengt in den bestaanden toestand, om dat de regeering de bevoegdheid, haar bij een machtigingswet gegeven, heeft gebruikt om het nieuwe tarief al in te voeren. De heer Vliegen ging met het wetsontwerp mede, omdat andere landen nog veel hoogere tarieven heffen. Dit laatste was de reden, dat dr. Kortenhorst (r.k.) had gewild, dat de tarieven van sommige artikelen nog wat meer waren verhoogd. Z.i. moesten wij voorts het verdrag van Oslo opzeggen, op dat wij vrijer zouden staan, als verder grie vende bescherming noodig mocht blijken, wat wel eens het geval zou kunnen zijn in ver band met de devaluatiegebeurtenissen. Ook mr. Westerman (n.h.) had wel gaarne wat meer bescherming gewenscht. De communist Wijnkoop bestreed de wet, daar het verhoog de tarief het leven z.i. duurder zal maken. Minister Oud beloofde, de wet te zuilen aanvullen, als zij gebreken mocht toonen, maar hij zou binnen de grenzen van het fis cale tarief blijven. De Kamer nam het wetsontwerp aan met aanteekening, dat de communisten en de heer Sneevliet tegen waren. Het komt bij het drukke motorverkeer tegenwoordig vaak voor, dat menschen een ongeluk krijgen in een andere gemeente, dan waar zij wonen. Wanneer zij dan de verplegingskosten niet kunnen betalen, draait de vreemde gemeente ervoor op. Als gevolg daarvan gebeurt het wel, dat, als iemand in een vreemde gemeen te een ongeluk krijgt, het bestuur dezer ge meente het slachtoffer niet in een ziekenhuis opneemt, maar het laat transporteeren naar de gemeente, waar het thuis behoort. Dit is beter voor den financieëlen toestand der vreemde gemeente, dan voor den gezond heidstoestand van 't slachtoffer! De Kamer heeft nu een wijziging van de armenwet goedgekeurd, waardoor de vreemde gemeen te het recht krijgt, de verplegingskosten te verhalen op de gemeente, waar het slachtof fer thuis behoort. Een andere wijziging van de armenwet, welke nu ook haar beslag krijgt, betreft in richtingen als de Johannesstichting te Nieuwveen, de Rekkensche inrichtingen te Eibergen, „Meer en Bosch" te Heemstede, enz., en tehuizen voor hulpbehoevende ouden van dagen. De gemeenten, waar men zulke verzorgingsinrichtingen vindt, moeten thans voor de kosten opkomen, wanneer ver pleegden, in een andere gemeente thuis be- hoorende, na korteren of langeren tijd arm lastig worden. Door de wijziging moet voortaan de gemeente, waar de verpleegde thuis behoort, de kosten betalen. Na eenig debat heeft de Kamer het wets ontwerp aangenomen. Zij heeft op één middag een zeer lange reeks belangrijke wetsontwerpen afgehan deld. Als dit geen vlug werken is, weten wij het niet. Velen dachten, dat er een week met de agenda heen zou gaan! Intusschen, de agenda is nu afgewerkt! Het Engelsche Lagerhuis toon de gisteravond gespannen aandacht voor de verklaring, die de minister van buitenlandsche zaken, Sir John Simon, aflegde op den vooravond van het vertrek der Engelsche dele gatie naar Stresa. Sir John Simon zeide, dat het op prijs gesteld zou worden, dat, even als de bezoeken aan Berlijn, Mos kou, Warschau en Praag voort vloeiden uit de verklaring van Lon den van 3 Februari, deze bezoeken, die ten doel hadden materiaal te verschaffen betreffende de stand punten der andere regeeringen, zelve weer verbonden worden aan de bijeenkomst te Stresa van de Fransche, Engelsche en Italiaan- sche regeeringen, welke Donder dag zal aanvangen. Onder deze omstandigheden kon spr. echter niet meer dan een samen vattende verklaring afleggen met betrekking tot datgene, wat was vastgesteld inzake de opvattingen van andere staten en was het niet mogelijk van de gelegenheid gebruik te maken voor het uiteenzetten van de politiek der Britsche regeering. Sir John Simon. In Berlijn. Wat het z.g. Oostpact betreft, Hitier heeft uiteengezet, dat Duitschland niet bereid was dit te onderteekenen, daar Duitschland er door verplicht zou worden tot wederzijdsche assistentie. In het bijzonder was Duitschland niet bereid toe te treden tot een pact van wederzijdschen bijstand tusschen Duitsch land en Rusland. Aan den anderen kant was verklaard, dat Duitschland gunstig gestemd was t.o.v. een niet-aanvals-pact tusschen de mogendheden, die belang hebben bij Oost- Europeesche problemen, gepaard gaande met voorzieningen voor raadpleging, wanneer een aanval dreigde. Hitier was onder de tegenwoordige omstandigheden niet bereid een opnemen van Lithauen in eenigerlei pact van non-aggressie te overwegen. Duitschland stelde ook voor, dat, wanneer ondanks dit niet-aanvals-pact en deze raad pleging vijandelijkheden mochten uitbreken tusschen twee der verdragsluitende mogend heden, de andere landen zich zouden ver plichten den aanvaller niet te helpen, op green enkele wijze. In verband met andere onderwerpen echter weidde Hitier uit over de moeilijkheid van het bepalen van den aan valler Gevraagd naar zijn meening betref fende de kwestie, dat eenige der andere deel- genooten van een zoodanig niet-aanvals-pact onderling een overeenkomst zouden aangaan inzake wederzijdschen bijstand, zeide Hitier, dat hij deze gedachte gevaarlijk achtte en bezwaarlijk, aangezien, naar zijn opvatting, dit streefde naar het scheppen van speciale, gegroepeerde, belangen binnen het wijdere systeem. In Moskou. In Moskou vernam lordgrootzegelbewaar- der* Eden, dat de Sowjet-regeering van mee ning was, dat de huidige internationale si tuatie het meer dan ooit noodzakelijk maakte voort te gaan met 't streven naar bevordering van den opbouw van een veiligheidssysteem in Europa, gelijk dit in de Londensche ver klaring ontworpen was en in overeenstem ming met de principes van den Volkenbond. De Sowjet-regeering legde er den nadruk op. dat naar haar meening het voorgestelde Oostpact niet streefde naar isoleering of om singeling van eenigen staat, maar naar het in het leven roepen van een gelijke veilig heid voor alle deelnemers en zij had den in druk, dat deelneming, zoowel van Polen als van Duitschland aan het pact de beste op lossing zou bieden van het probleem. In Warschau. In Warschau vernam Eden de opvattingen van de Poolsche regeering t.o.v. dit pro bleem. De minister van buitenlandsche za ken, Beek, zette uiteen, dat Polen door zijn bestaande overeenkomsten met Rusland en met Duitschland rustige toestanden had ge schapen op de beide grenzen en dat de vraag, die Polen zichzelf moest stellen, was, of een of ander nieuw voorstel de goede sfeer, die daardoor geschapen was, zou verbeteren of niet. Centraal-Europeesch pact. Wat de gedachte betreft inzake een cen- traal-Europeesch pact, dat meer in het bij zonder het onderwerp van gesprek was van de Fransch-Italiaansche gedachten wisseling te Rome, vernamen de Britsche ministers te Berlijn, dat de Duitsche regeering de ge dachte aan een zoodanige regeling niet ver wierp op principieele motieven, doch dat zij de noodzakelijkheid ervan niet inzag én groote moeilijkheid zag in het definieeren van de „niet-inmenging" met betrekking tot Oostenrijk. Hitier gaf echter te kennen, dat wanneer de andere regeeringen, die een Midden-Euro- peesch pact zouden willen sluiten, het eens zouden kunnen worden over een tekst, de Duitsche regeering dezen tekst in overweging zou nemen. Te Warschau zette minister Beek tegen over Eden uiteen, dat Polen bereid was een vriendschappelijke houding aan te nemen jegens een Midden-Europeesch pact en van meening was, dat de voorgestelde regeling zou kunnen leiden tot pacifieering en tot het grooter worden van het vertrouwen in die streken. Te Praag gaf minister Benesj uiting aan de hoop, dat verdere vooruitgang gemaakt zou worden te Stresa in dit opzicht. Duitschland's bewapening. Betreffende de bewapeningen te land ver klaarde Hitier, dat Duischland 36 divisies eischte met een maximum van 550.000 solda ten van alle wapenen met inbegrip van een divisie bestaande uit S.S. en de gemilitari seerde' politietröepen. De verzekering werd gegeven, dat er geen para-militaire formaties in Duitschland bestonden. Duitschland eischte, naar Hitier uiteenzette, alle types van wapenen voor zich, welke in het bezit waren van andere landen en was niet bereid af te zien van den bouw van zekere types voordat andere landen ze niet meer in bezit hadden. Wanneer andere landen zekere types zouden afschaffen, zou Duitschland hetzelf de doen. Betreffende de vlootbewapening eischte Duitschland met zekere reserves, voor zich 35 van de Britsche tonnage, terwij! Duitschland met zekere reserves voor zich Groot-Britannië en Frankrijk, mits de ont wikkeling van de Russische luchtstrijdkrach ten niet van dien aard was, dat een herzie ning van deze getallen noodzakelijk zou worden. Wanneer een algemeene overeen komst betreffende bewapeningsbeperking be reikt zou kunnen worden, zou Duitschland bereid zijn tot aanvaarding daarvan en van een systeem van permanente en automatische controle. Simon's slotverklaring. In den loop van zijn verklaringen in het Lagerhuis deelde Sir John Simon om. nog mede, dat tijdens de besprekingen te Berlijn gebleken was, dat Hitier de toewijzing van koloniën aan Duitschland beschouwde als een voorwaarde voor den terugkeer naar Genéve en dat overigens onder de huidige omstandigheden een terugkeer naar den Vol kenbond nogal twijfelachtig leek. Voorts is de Duitsche regeering gunstig gestemd ten opzichte van het voorgestelde luchtpact tusschen de Locarno-mogendheden Duitschland is echter niet bereid terug te keeren tot den Volkenbond, wanneer het daar in een mindergerechtigde positie zou moeten blijken. Deze mindere rechten blijken o.m. uit het ontzeggen van koloniën. Voortgaande zette Simon uiteen, dat hij zich bij zijn uiteenzettingen gehouden had aan wat door de anderen verklaard was, doch dat dit niet den indruk moest wekken dat de Britsche ministers niet hebben doen Sir John Simon over zijn reis naar de Europeesche hoofdsteden. (Over zicht). Göring heden te Berlijn in het huwelijk getreden. (Buitenland). Ludendorffs 70ste verjaardag. (Buitenland). De Nederlandsche Bank verhoogt haar disconto met een vol procent (Binnenland). Dr. Colijn hersteld. (Binnenland). De Tweede Kamer tot 7 Mei uit een. (Binnenland). Mej. v. d. Burg, die bij de anti- N.S.B.-relletjes te Amsterdam door een kogel is getroffen, is overleden. (Binnenland). Onze oud-stadgenoot, ir. Roebroek, opent te Boskoop de groote bloemen tentoonstelling. (Binnenland). Algemeene vergadering Langen* dijker Groentencentrale. (Land- en Tuinbouw). De overbrenging van de slachtof fers van de „Leeuwerik" naar Nederland. (Luchtvaart). Begrafenis mr. W. de Vlugt; een der slachtoffers van de ramp met de „Leeuwerik". (Luchtvaart.) (Zie verder eventueel laatate berichten.) uitkomen, dat er groote verschillen van mee ning bestonden op zekere punten. Zoo heeft hij tegen het einde van de besprekingen van Berlijn uiting gegeven aan zijn teleuretelling over het feit, dat er zooveel moeilijkheden aan den dag gebracht waren op den weg naar overeenstemming. Natuurlijk, aldus ging Simon voort, zijn er nog andere opmerkingen gemaakt over verschillende onderwerpen, doch hij kwam in het Lagerhuis slechts de meest op den voorgrond tredende problemen eerlijk en ojjenhartig uiteenzetten. (ïegeven het feit, dat de commentaren van de groote Engelsche dagbladen soms op het vasteland van Europa beschouwd worden als meeningsuiting van de regeering is het wen- schelijk te verklaren, dat de Britsche regee ring, getrouw aan haar verzekering, dat zij deel zal nemen aan de conferentie van Stresa zonder tevoren tot definitieve conclusies te zijn gekomen, nog niet haar houding heeft vastgelegd met betrekking tot deze bespre kingen en dat spreker hoopt, dat de openbare meening in het buitenland de offi- cieele verklaringen zal afwachten alvorens conclusies te trekken uit niet-geautoriseerde commentaren van den een of ander. ANTI-JOODSCHE RELLETJES TE BOEKAREST. Uit Boekarest meldt men: Ondanks de waakzaamheid der gen darmerie, die met de bajonet op het ge weer door de straten patrouilleerden, kwam het gisteren voor den vierden achtereenvolgenden dag tot nieuwe anti-semitische betoogingen en inciden ten. De meerderheid der Joodsche be woners bleef thuis en Joodsche zaken hielden hun deuren gesloten. Een Grieksch-orthodox priester, die wilde ingrijpen, toen eenige Duitsche Joden door een 'opgewonden menigte werden aangevallen, liep verwondingen op. De Roemeensche anti-semitische be weging staat onder leiding van den voormaligen minister-president Woj- wod, die korten tijd geleden uit de na tionale partij werd geroyeerd wegens zijn rassenstandpunt, dat hij toegepast wenschte te zien door een algemeen nu merus clausus. GRATIE VOOR MOORDENAARS VAN AARTSBISSCHOP. De gouverneur van dei\ staat New York, Lehmann, heeft de doodstraffen van Matios Leylegian en Nishan Sarkisian, die een aartsbisschop hebben vermoord en Donder dagavond geelectrocuteerd zouden worden, gewijzigd in levenslange detentie. MOORD EN ZELFMOORD. Een 29-jarige vrouw te Tubingen (D.), die reeds geruimen tijd aan aanvallen van zwaarmoedigheid leed, heeft giste ren met haar beide zoontjes van 7en 11 jaar zelfmoord gepleegd door zich in het waterreservoir op de österberg" te storten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1