DE MOORD TE ZOETERWOUDE.
öubbeJS5
Rechtszaken
fa's vast
Ster.taM
ZiMsd (jjUHat!
tnltenant-Ylloger H. J. B <0 j
jn ons beroep, waar het bovenal aan
kom' °P een helder hoofd en kalme
zenuwen, kan men niet voorzichtig
genoeg zijn met het gebruik van genot
middelen. Vooral indien ze schijnbaar
van onschadelijken aard zijn.
Jjutezcaden Stukken
SPOOR EN AUTO.
m'JMinéouw
Tengevolge van deze wilde concurrentie
ontstaan de erbarmelijkste sociale toestanden,
terwijl minstens 80 pet. van het brood, dat
te Amsterdam wordt gebakken, onder den
kostprijs wordt verkocht.
Mr. O. van Rij, secretaris van „De Voor
zorg" deelde mede, dat de minister van Eco
nomische Zaken hedenmiddag een verslag
van de vergadering heeft gevraagd, omdat de
minister gaarne op de hoogte wil blijven van
den stand van zaken.
Na deze mededeeling begon spr. zijn rede
met een vergelijking tusschen de bakkerij
toestanden in 1914 en nu. Door allerlei re-
geeringsmaatregelen zijn de kosten in buiten
gewoon sterke mate gestegen. Bovendien
daalde de broodprijs tengevolge van door
zoovele bewonderde vrije concurrentie of wel
ongezondheid. Uitvoerig schetste spr de
maatregelen die de regeering ten aanzien
van het bakkersbedrijf nam en welke hij ab
soluut te zwak wenscht te noemen. Boven
dien zien wij hier te Amsterdam het ver
schijnsel, dat tallooze bakkersbedrijven op
volkomen speculatieve basis worden opge
richt. in afwachting nadere ordeningsmaat
regelen.
Een eenvoudige maatregel zou zijn de
nieuwe speculatieve bakkersbedrijven van
overheidswege te verhinderen, zich bij de
Meelcentrale aan te sluiten. Tenslotte wekte
mr. Rij op voor alsnog de kalmte te bewaren
en nog niet over te gaan tot den laatsten
maatregel: het sluiten der winkels.
De voorzitter stelde vervolgens een motie
voor, waarin geconstateerd wordt dat de
bioodprijzen in Amsterdam ingezakt zijn tot
op den helft van het bedrag, dat volgens
otficieele rapporten van het gemeentebestuur
de kostprijs van het brood in de goedkoopst
werkende bedrijven uitmaakt en voorts, dat
het aantal bakkerijen en bakkerswinkels
nog met tientallen toeneemt. De motie doet
een beroep op de overheid van land en stad,
om met spoed de maatregelen, noodig voor
bedrijfsordening, te treffen. Aan de lands-
regeering worde gevraagd contingenteering
van het bakkerijbedrijf, opdat verlies intus-
schen kan worden voorkomen.
Bij de behandeling van de motie voerden
vele sprekers het woord. Tijdens dit debat
zeide mr. van Rij, dat de vergadering zoo
zwak bezocht is tengevolge van het feit, dat
de r. k. organisatie het om principieele rede
nen met het oog op de a.s. Provinciale Sta
tenverkiezingen minder wenschelijk vond,
aan en gezamenlijk vergadring van Amster-
damsche bakkers mee te doen. De Chr. orga
nisatie sloot zich hierbij aan terwijl de mo
derne gezellenorganisatie in verband hier
mede om tactische redenen besloot niet mee
te doen.
Nadat de motie met 10 stemmen tegen
was aangenomen, werd de vergadering ge
sloten.
Plotseling echter begaf zich de heer Le-
visson naar het podium en wist de reeds
vertrekkende bakkers weer terug te roepen.
Spr. hield een hartstochtelijk pleidooi voor
de pas opgerichte organisatie, de Amster-
damsche bakkers patroons centrale.
Daarom waag ik me nooit aan coffe-
ine doch drink uitsluitend Koffie
Zeer geachte heer Redacteur,
Wellicht vergunt U mij naar aanlei
ding van het ingezonden stuk van den
heer Kraak Steeman van 9 April j.1.
eenige plaatsruimte.
Dat de heer Nies als spoorwegambte
naar, wegens de bezuiniging naar aan
leiding van de te korten bij de spoorwe
gen in verband met concurrentie van
het autoverkeer, zich eenige woorden
over de dienst- en rusttijden laat ont
vallen is begrijpelijk. Eveneens is het
begrijpelijk dat de heer Kraak Steeman
als secretaris van den Ned. Bond van
Autobusondernemers dit meent te moe
ten recht zetten op een wijze alsof hij de
buitenstaanders op een triomfeerendc
wijze aantoont, dat de dienst- en rust
tijden voor de autobusbestuurders beter
geregeld zouden zijn dan voor het spoor
wegpersoneel. Toch meen ik dat dit
laatste eenige oriënteering verdient.
Wat ik er van weet is dat uit wat de
heer Moltmaker in de Kamer gezegcl
heeft over verbetering van de dienst- en
rusttijden van het N. S. personeel, niet
afareleid kan worden dat deze niet in
orde zijn, want dat had betrekking op
gevallen waarin thans van het recht
gebruik gemaakt wordt om sommige
categorieën van personeel ook het maxi
mum vastgestelde aantal diensturen te
laten dóen, waarvan dat voorheen nog
niet het geval was. Voor het N. S. pèrso-
neel dat met „veiligheidsdienst" is be
last is sinds jaren een wettelijke rége
ling vastgesteld met een maximum aan
tal diensturen van 109. 112 en 114 in de
14 dagen met een rusttijd die tweemaal
in de 14 dagen niet minder dan 10 en de
overige nachten minstens 12 uur moet
bedragen. Maar dit kan ook nimmer
overtreden worden, want de wijze
waarop de regelmatige controle en ad
ministratie van het rijkstoezicht is in
gesteld zou zulks ook naderhand onver
mijdelijk aan het licht brengen.
Voor de bestuurders van autobussen,
waarvoor concessie is verleend om een
geregelden dienst te onderhouden, is
ook een wettèlijke regeling vastgesteld
met een maximum aantal diensturen
van 55 per week met eenmaal een nacht
rust van niet minder dan 10 en de overi-
gé nachten minstens 12 uur, doch de
o\ rtreding hiervan wordt slechts bij
controleering van iemand van de rech
terlijke macht geconstateerd.
Waar het blijkbaar van den hoer de
N. de bedoeling zal zijn geweest om de
vele bepalingen waaraan de spoorwegen
te opzichte van het reizigersvervoer
aangebonden zijn tegenover het auto
verkeer uit te laten komen, valt het ook
niet te ontkennen, dat de busonderne
mers zijn kunnen beginnen te rijden
met bestuurders en materiaal waarmede
voortdurend menschenlevens in gevaar
zijn gebracht. Sinds 80 jaar geleden
heeft men ai gemeend, gepaard gaande
met de beschaving uitgaande van de
grondwet, dat men voor de beveiliging
van de menschen de spoorwegwet in het
leven moest roepen.
Ondanks de strenge bepalingen om
trent de eigen weg, onderhoud, de bevei
ligingsinrichtingen, materieel, gebou
wen, de eischei die aan het personeel
worden gesteld, de verplichtingen tegen
over de reizigers, want men bedenke
da het personeel als voortvloeisel van
do spoorwegwet veie boekdeelen moet
doorwerken en jaren in dienst is voor
dat het zelfstandig met veiligheids
dienst belast wordt, omdat de controle
van alles zoo is ingesteld, dat elke fout
ook naderhand onvermijdelijk aan het
licht komt en als dan reizigers in ge
vaar hadden kunnen komen wordt dit
zeer ernstig opgenomen, toch heeft de
Directie door haar kundige en actieve
leiding eenmaal een welvarend spoor
wegbedrijf weten te maken, dat zoowel
in het binnen als in het buitenland
respect afdwingt, 't Is maar jammer dat
men hier en daar lijntjes begint, op te
heffen. Erkennende dat de Bond van
autobusondernemingvn veel verbeterin
gen heeft aangebracht voor de beveili
ging van het reizigersvervoer en dat
ook de bus in afgelegen plaatsen reeds
■«•eol nut heeft verricht, neemt het toch
niet weg dat over een traject waar een
spoor loopt, ook een autobus loopt die
toch telkens menschen op den weg
alsook in de bus in gevaar brengt, wat
nooit aan het licht komt, terwijl uit
economisch oogpunt bekeken de nood
zakelijkheid daarvan geenszins, blijkt.
Met de woorden ,,'t is een prac-
tisch vervoermiddel, voorziet in de be
hoeften" moet ook niet to ruim gegooid
worden.
Ik geloof het best dat het spoorweg
personeel zich zal afvragen, wordt het
publiek niet tegen ons opgezweept, al»
men de groote pers de tekorten bij de
spoorwegen ziet weergeven en met cij
fers gooien telkens op een wijze om de
auto naar voren te brengen ten koste
van de spoorwegen.
Hartelijk dank zeggend voor plaatsing.
P. L. STALS.
Koffie Hag is een keurmelangc van de beste
koffiesoorten, veredeld volgens de door nieuwe
octrooien beschermde werkmethode. De toe
passing van dit verbeterde Hagprocédé laat de
aromatische oliën tot volle ontwikkeling ko
men. Dat is het geheim van het heerlijke aroma
en den fijnen, pittigen smaak van Koffie Hag.
jamltpraal il tuibmiiti: dt afhttliint wr» dm
pmm dimt «ittr m lUmttani n bttft f»
ituril'
Deze expositie is georganiseerd door de
Vereeniging van Boskoopsche culturen onder
leiding van den heer D. Veerman. De com
missie0 van voorbereiding bestond uit de hee-
ren Wezëlenburg, Dijkhuis en Boer, kwee
kers, die zelf ook groote inzendingen heb
ben. Wat Boskoop hier met azalea's, seringen
zeldzame trosrozen, rhododendrons en ande
re bloemen heeft bereikt, grenst werkelijk aan
het ongelooflijke en is niet te beschrijven. Dit
kan men slechts zien en genieten.
De derde hall is gevuld met de allerfijnste
narcissen-nieuwigheden, die vooral voor lief
hebbers een bijzondere attractie vormen, wat
niet wegneemt, dat de leek hier nog zeer veel
kan genieten en bewonderen. Bovendien is
men erin geslaagd, in tegenstelling tot de
vorige, toch zoo prachtige expositie, een nog
grootere eenheid te verkrijgen, zoowel wat
de kleurenschakeering als wat de opstelling
betreft.
De inzendingen in het gebouw en ook daar
buiten zullen worden beoordeeld door onge
veer 120 buitenlandsche juryleden, een jury,
die uit achttien nationaliteiten is samenge
steld, zoodat men, naar ons de voorzitter van
het uitvoerend comité, de heer van Waveren,
toevertrouwde, een Babylonische spraakver
warring verwacht.
Ondanks het slechte weer heeft men over
het bezoek aan de tentoonstelling tot nog toe
in geen enkel opzicht te klagen. Ruim 90.000
personen bezochten de expositie, terwijl in
denzelfden tijd „slechts" ruim 58.000 betalen
de bezoekers werden geregistreerd.
Tengevolge van de klimatologische om
standigheden doet zich het feit voor, dat,
wat de buiten-expositie betreft, alles ongeveer
gelijktijdig in bloei zal geraken, en wel, als
het weer een beetje meewerkt, in de weken
voor en na Paschen. Reeds zijn hier en daar
erken narcissen ontloken, terwijl ook vele
Ioemen in de groote kas van het warenhuis
reeds in bloei staan. Wanneer straks met
de Paaschdagen alle narcissen en tulpen in
de groote perken en onder de hooge hoornen
van het woud, dat het tentoonstellingsge
bouw begrenst, tot bloei zullen komen, zal
de Flora enkele topoing-days beleven, die hun
weerga niet kennen.
TWEE DUITSCHERS TE VENLO
GEARRESTEERD.
Door de politie te Venlo werd gister ge
arresteerd de 17-jarige Duitscher A. C. uit
Keulen, die bii een juwelier in eerstgenoemde
stad eenige gouden horloges had gestolen
Het gestolene werd nog op hem bevonden.
Een tweece, de 20 jarige G R. uit Viersen
werd eveneens gearresteerd, omdat hij bij een
familie te Venlo, waar hij logeerde, een geld-1
kistje had opengebroken en zich den inhoud
had toegeëigend. Ook op hem werd het ge
stolene nog bevonden
Beiden zijn naar de strafgevangenis te
Roermond overgebracht.
BAKKERSPATROONSVERGADERING.
De nood in het bedrijf.
Gisteravond belegden de besturen van de
broodbakkerspatroonsvereenig:ng ,,De Voor
zorg'* de lokale vergadering Amsterdam der
Neoerlandsche Vereeniging van Werkgevers
in het Israëlitische Bakkersbedrijf, een ver
gadering in een der zalen van Bellevue, ten
einde de nooden van het Amsterdamsche Bak
kersbedrijf te bespreken. Behalve velschil
lende autoriteiten waren ook de gezellen uit-
genoodigd. Achtereenvolgens voerden de
Jjttren j. v. d. Berg, J. J. F. Staehle en mr.
C van Rij het woord.
De bijeenkomst werd geopend door den
"éer J. Siemons, voorzitter aer lokale ver
gadering Amstcdain der Nederlandsche Ver-
eeniging van Werkgevers in het Bakkers
bedrijf, die mr. C. Rcitsma, secretaris van
den Levensmiddelenraad, het raadslid Cohen
en de overige aanwezigen welkom heette.
De heer J. v. d. Berg ving zijn rede aan
met een beschouwing over de afschaffing
van den nachtarbeid en den achtarendag in
het algemeen. Deze twee maatregelen heb
ben volgens spr. geleid tot een sterk vermin
derd broodverbruik. In dezen tijd bovendien
wordt het bakkersbedrijf in hooge mate door
de crisisomstandigheden met de daaruit
voortvloeiende crisiswctten bedreigd Wat in
het bakkerijbedrijf noodig is. is voor alles:
ordening. Er moet door de overheid inge
grepen worden, teneinde het oprichten van
speculatieve bakkerijen te voorkomen.
Vervolgens nam de heer J J. F Staehle
het woord, die op de groote nadeelen van
de z.g. vrije en ongebie'dcWe concurrentie
wees en de daarbij voorkomende misstanden
ALCOHOL UIT SUIKERBIETEN.
De door den minister van
economische zaken ingestelde
commissie van onderzoek ge
ïnstalleerd; rede van den secr.-
generaal, mr. dr. A. van Rhijn.
Op 9 dezer heeft de secretaris-generaal
van het departement van economische za
ken, mr. dr. A. A. van Rhijn, de door den
minister ingestelde commissie voor een on
derzoek omtrent de mogelijkheid van de fa
bricage van alcohol uit suikerbieten geïn
stalleerd In zijn installatierede heeft mr.
Rhijn er op gewezen, dat het probleem, dat
de commissie zal bezig houden, zijn oorzaak
vindt in de moeilijkheden, die de landbouw
ondervindt. De teelt van hakvruchten is n.1.
aanmerkelijk ingekrompen, terwijl diverse
omstandigheden juist deze cultuur voor den
landbouw zoo belangrijk doen zijn.
Behalve omtrent eenige kwesties van land
bouwkundigen aard zal de commissie zich
een oordeel moeten vormen omtrent de kos
ten van spiritusfabricage, alsmede omtrent
de beteekenis, die eventueele uitvoering van
het project voor den benzine-import, overzee-
sche scheepvaart, verbruikers van motor
brandstoffen, enz. zou kunnen hebben. Voor
de rijksmiddelen heeft de kwestie beteekenis
in verband met de opbrengst van den benzi-
ne-acciins. terwijl ook de Indische suikercul
tuur bij dit vraagstuk geïnteresseerd zou
kunnen zijn, voor zoover een eventueele aan
moediging van de verwerking van bieten tot
alcohol zou kunnen zijn voor een verminde
ring van de bietsuikerproducten, welke ge
paard zou gaan met een grootere afneming
van Indische rietsuiker.
De heer van Rhijn heeft voorts gewezen
op een zeer moeilijke zijde van het onder
zoek, n.1. het feit, dat men voor de beoordee
ling van een toekomstproject niet mag uit
gaan van de duurzaamheid van den huldi
gen economischen toestand, een punt, dat
hier speciaal van belang is, daar eventuec
het risico van een belegging van kapitaa
van mogelijk eenige tientallen millioenen
guldens zou moeten worden aanvaard.
Bij de uitvoering van haar taak ra! de
commissie de voorlichting van deskundigen
niet kunnen ontberen De minister heeft ech
ter aan de commissie zelve overgelaten,
met welke deskundigen zij zich in verbin
ding zal stellen.
Nadat de heer van Rhijn nog tegenover
voorzitter en leden van de commissie de er
kentelijkheid van den minister had uitge
sproken voor hun bereidwilligheid, om zich
met de omschreven taak te belasten, heeft
hij de commissie als zoodanig geïnstalleerd.
De voorzitter van de commissie, prof, mr
D. van Biom, heeft in zijn antwoord mede
namens de leden van de commissie erkente
lijkheid betuigd voor het blijkens 's ministers
keuze in hen gestelde vertrouwen. Prof van
Blom wees er op, dat de commissie ervan
doordrongen is, dat haar een zeer moeilijk
en diepgaand probleem is voorgelegd. De
commissie zai trachten, met bekwamen spoec
tot een rapport te komen, ook al zal zij er
tegen waken, door overhaa-ting de waarde
van haar advies in gevaar te brengen.