ALKMAARSCHt COURANT.
Adverteeren...
geld wegsmijten
£uchtvaact
£xuuU en'JjiUtfiouw
Jieck School
DOUGLAS-VLIEGTUIGEN IN
ZWITSERLAND. -
Zwitserland's ontwikkeling in
het internationale luchtverkeer.
NIEUWE VERBINDINGEN.
Thans middelpunt van vele
lijnen.
Hoe het groeide.
HET EINDE VAN EEN TEST-VLIEGER
Een tragische geschiedenis uit
het dagelijksche leven.
CENTRALE STIERENKEURING TE
ALKMAAR.
TE KOOP AANGEBODEN: EEN
RIJWIEL met hulpmotor, in goeden
staat, prijs billijk. Aan hetzelfde adres
een JONGENSRIJWIEL TE KOOP 5.
Adres Dijkgraafetraat 52, Alkmaar.
(Van onzen Zwitserschen correspondent)
Dezer dagen heeft de Zwitsersche
lu"litvaartmaatschappij „Swissair" de
vertegenwoordigers der dagbladpers in
de gelegenheid gesteld de vier door haar
aangekochte Douglas D.C. 2-toestellen
te bezichtigen op het vliegveld Düben-
dori bij Ziirich. Na afloop van den rond
gang door de hangars, maakten de aan
wezige journalisten, in een der machines
een korte rondvlucht boven het nog met
een wit tapijt bedekte zachtgolvende
g :bied rondom Ziirich. In den stuurstoel
had Wa'.ter Ackermann plaats ge
nomen, de Zwitsersche piloot, wiens on
langs gepubliceerde boek „Aus dem
Bardbuch eines Verkehrsfliegers" een
zeer gunstig onthaal heeft gevonden.
Aangezien het Douglastype in 0116
land voldoende bekend is, wil ik niet
vervallen in technische eigenschappen
of vliegkundige mogelijkheden dezer
toestellen, doch deze gelegenheid liever
benutten om eens iets te verteller, over
den u.tbouw der civiele luchtvaart in
Zwitserland.
Een teleurstellend begin.
De eerste particuliere Zwitsersche
luchtvaatmaatschappij werd in 1919
opgericht. Het was de uit drie kleine
plaatselijke ondernemingen samenge
stelde „Ad Astra Aero." Zij hield zich
uitsluitend bezig met het uitvoeren van
pleziervluchten.
Daar echter in die eerste jaren na oen
oorlog de vlieggedachte nog te weinig
ontwikkeld was, bleef het gebruik, dat
van de toestellen gemaakt werd, verre
tij de verwachtingen ten achter. Het
bleek, dat zonder subsidie van den Staat
een vliegbedrijf op particulieren grond
slag voorloopig niet bestaanbaar was.
Deze eerste poging moest derhalve reeds
na twee jaar als mislukt worden be
schouwd.
n het jaar 1922 verklaarden de Zwit
sersche Bondsregeering, de Posterijen
en de bij de plannen geïnteresseerde
steden en kantons zich bereid, om door
bescheiden subsidies een regelmatig
lijnverkeer voor passagiers en post te
ondersteunen. Uitgerust met moderne
Junkers-machines kon op 1 Juni van
dat jaar de gesaneerde Ad Astra den
dienst op de lijn Genève—Zürich—Neu
renberg openen. In de volgende jaren is
bet Zwitsersche net van luchtlijnen ver
volgens door verschillende buitenland-
sche maatschapijen belangrijk uitge
breid geworden. Doch de concurrentie
met deze ondernemingen, die de be
schikking hadden over veel grootere
financieele middelen werd voor de eeni-
g Zwitsersche onderneming steeds
moeilijker. In. 1925 had de Ad Astra nog
s'echts een aandeel van ca. 20 aan
het, op het internationale net van Zwit-
sevland afgelegde aantal kilometers.
Een tweede maatschappij.
Tn 1926 werd in Zwitserland een twee-
do luchtvaartmaatschap! ij opgericht,
de „Balair" in Bazel, die reeds in het
volgend jaar met Fokker-vliegtuigen den
dienst Bazel—Brussel—Rotterdam—Am
sterdam kon openen. De Zwitsersche
overheid toonde zich voortaan bereid om
het luchtverkeer financieel beter te steu
nen, zoodat het jongste verkeersmiddel
steeds verder kon orden uitgebouwd. In
1928 werden Zwitsersche lijnen naar
Berlijn en naar Weenen geopend. In 1931
vond een gebeurtenis plaats, die zoo
wel in politiek, technisch als commer
cieel opzicht van zeer veel belang was:
de samensmelting van „Balair" en „Ad
Astra" tot „Swissair". In dat jaar wer
den twee nieuwe Zwitsersche lijnen
naar Parijs ingesteld, een van Zürich
L ïzel, de andere van Lausanne-Gèneve.
In 1932 schafte de „Swissair" als eer
ste Europeesche maatschappij twee
Amerikaansche expresse-vliegtuigen
^an het „Lockheed" type aan en stelde
die in bedrijf op de lijn Zürich—Mün-
.chen—Weenen. Daarmede kon de ge
middelde reissnelheid, die tot dat oogen-
blik 160 K.M./h bedroeg, op 260 K M fh
gebracht worden, dat wil zeggen, dat de
reisduur ZürichWeenen van 5 uur op
uur 40 min. gebracht kon worden.
De meeste Europeesche staten lebben
net voorbeeld der „Swissair" thans ge-
^clgd. Daarmede is de concurrentie-
mc>8elijkheid van het luchtverkeer,
Voornamelijk tegenover de nachttreinen,
zeer veel grooier geworden.
voor zomerseizoen 1935 omvat het
zwitsersche luchtverkeersnet regel
matige diensten naar Weenen, Berlijn,
Amsterdam, Londen (2), Parijs (2),
Rune. Praag. Hamburg en Madrid.
Verder bestaan er nog meerdere gere
gelde diensten tusschen de belangrijkste
zwitsersche steden.
in den afgeloopen winter werd alleen
uo dienst Zürich—Berlijn uitgevoerd;
a|le andere verbindingen waren ge
smakt. In den a s. zomer kan men Zwit
serland echter terecht het hart van het
-uropeesche luchtverkeer noemen.
Als standaard-type heeft de .Swissair"
bu de Douglas-machines ingevoerd, die
n gebruik zullen worden genomen op
trajecten van Zürich naar Berlijn,
0C1.1S, Londen en Amsterdam,
zeer interessant is de nieuwe directe
sneldier.st Zürich—Bazel— Li 11e—Lon
en, die den luctreissduur tusschen de
ëiootste plaatsen van Engeland en
Zwitserland tot iets minder dan 4 uur
reduceert. Bij de opstelling van het
vDegplan voor deze lijn werd speciaal
gelet op gunstige treinverbindengen in
Bazel van en naar de Gotthardlijn.
Daardoor komt ook naar de vreemde
lingencentra van midden- en zuid-Zwit
serland een nieuwe verbinding tot
stand, want de nieuwe dienst maakt het
den Lngelschman mogelijk des middags
in Londen weg te vliegen en des avonds
Luzern en zelfs Lugano te bereiken! De
„Swissair" hoopt ook, dat de door haar
op deze lijn geprojecteerde tusschenlan-
ding in Lille haar een verkeer van eenig
belang naar en van de belangrijke
Noordfransche industrieplaatsen—Li'lle,
oubaix, Tourcoing zal brengen.
Van Genève uit bereikt men 's mor
gens via Lyon Marseille met onmiddel
lijke aansluiting over Ajaccio naar Tu
nis en via Alcudia naar Algiers: Zwit
serland—Afrika in één dag!
Jaar Afgelegde Vervoerde
vliegkilometers passagiers
1922 95.300 122
1923 133.000 1.158
1924 534.470 3.239
1925 940.100 7 870
1926 684.000 6.117
1927 916.400 11.341
1928 1.494.200 16.150
1929 1.537.860 16.816
1930 1.800.200 19 147
1931 2.170.200 23.929
1932 1.920.700 29.189
1933 2.110.300 34.514
1934 2.383.850 49.639
Dank zij haar uitnemenden piloot Walter
Mittelholzer geniet de „Swissair" een zeke
ren roep als uitvoerster van touristische
vluchten naar andere continenten. Zoo wil ik
bijvoorbeeld herinneren aan de eerste vlucht
van Noord naar Zuid over Afrika, die Mit
telholzer in 1926/27 met een watervliegtuig
volbracht. Daarop volgde de jacht-expeditie
van Baron Rothschild met Mittelholzer als
bestuurder naar Zuid-West-Afrika, waarbij
de 6000 M. hooge Kilimandsjaro voor het
eerst overvlogen werd. Verder vond een expe
ditie van denzelfden piloot olaats over de
Sahara naar het geheimzinnige Tsaad-Meer,
waarbij zooals ook bij alle andere vluch
ten een rijke fotografische en filmische
buit mee terug werd gebracht. In de eerste
Januari-dagen van dit jaar fungeerde Mit
telholzer als tweeden bestuurder van het
Duitsche postvliegtuig van Zuid-Amerika
naar Duitcchland
Zwitserland is slechts een klein land, dat
iets groeier is dan Nederland-en slechts vier
miHdcn inwoners heeft. On^cscr aet vierde
gedeelte van het land wordt ingenomen
door onproductieve bergstreken. Aan alle
kanten is deze Bondsstaat door groote rijken
omgeven en hij bezit geen directen uitweg
naar de vrije wereldzee. Doch het vliegtuig
heeft Zwitserland de aansluiting aan de nog
veel meer universeele luchtzee gebracht!
De Maasbode schrijft:
Terwijl de zware, zooveelmotorige vlieg
machines van kust tot kust vliegen en dave
rend oceanen overspannen, terwijl op de
vliegvelden overal in de wereld het gras
golft onder het geweld van de zuiging der
schroeven, terwijl nacht en dag worden door
kruist, zitten in de vliegtuigfabrieken de in
genieurs en werktuigkundigen over ingewik
kelde teekeningen gebogen. Ze bespreken en
berekenen de kansen van een nieuwe verbete
ring, van een nieuw, allermodernst type. Ze
gaan den weerstand der vlakken na, de
draagkracht der vleugels, het toerental van
de motoren. En buiten loopt al ongeduldig
de man op en neer, die straks met het nieuwe
model de lucht in zal gaan, om metterdaad
te bewijzen, dat de uitkomsten van het papier
ook in de practijk juist zijn. Hij is de in-
vlieger, de test-piloot, de man, voor wien de
vaak hachelijke taak is weggelegd, uit een
machine te halen, wat er uit te halen val*
James Collins was jarenlang zoo'n test
piloot. Hij deed zijn gevaarlijk werk in stilte.
De roem van fortuinlijker collega's trok over
hem heen. Vliegers, wier topprestatie niet
eens zoo belangrijk was als zijn dagelijk
sche werk, werden populair en de helden van
den dag. James Collins stapte telkens weer
rustig in een nieuwe machine, om daarmede
voor de zooveelste maal het luchtruim te ver
overen, voor de zooveelste maal scheef en
schuin te vliegen, op den kop of in steeds
herhaalde loopings en duizenden meter diep
te vallen, alles terwille van het uitprobeeren.
In 1929 verliet hij den vasten dienst van
de Curtiss-vliegtuigenfabriek en begon hij
zich in wat de Amerikanen noemen „power
divers" te specialiseeren. Deze luchtduikerij
of liever de waarnemingen er van zijn voor
de vliegtuigbouwers van het grootste be
lang. Collins dook met een rustig gemoed
enkele duizenden meters. Dit duiken, niets
anders dan vallen, eischt ontzettend veel van
het physieke weerstandsvermogen van den
test-piloot. Maar het wordt goed betaald
Het eenige nadeel is, dat er zoo weinig vraag
naar „power divers" is. Vijftien honderd dol
lar per keer is een mooie som, maar het
kwam niet dikwijls voor.
Toen Collins eens met een stel werklooze
vliegeniers in het restaurant van New-York's
Roosevelt-vliegveld zat, kwam hij op de ge
dachte, dat het publiek zich wellicht voor
zijn ervaringen als luchtacrobaat zou inte
resseeren. Hij zelf had altijd groot belang
gesteld in litteratuur en zelfs een tijdlang
druk met Bernard Shaw over luchtvaart ge
correspondeerd.
Hij zette zich aan het schrijven van een ar
tikel „Terugkeer naar de aarde" getiteld,
waarin hij beschreef, hoe het hem te moede
was, als hij na een val van tienduizend voet
met een wanhopige inspanning van alle
krachten zijn vliegmachine weder in goeden
stand trachtte te brengen. Op 15.000 voet
hoogte begon hij te vallen, met een snelheid
van 300 mijlen per uur. Het was hem, alsof
hij in den cockpit werd neergedrukt, zijn
hoofd tusschen zijn schouders gekneld en
zijn ruggeraat bijna doormidden gebogen
werd. Het bloed stroomde uit zijn hoofd weg,
Poets met wat goeds,
met I VOROL, de
ivoor tand pasta
Per tube 40 en 60 ct., doos 20 d.
Tijdelijk
een tube Amilda mat cream
gratis ter kennismaking.
Wot Mijnhot t maakt is goed 1
zijn oogen schenen uiteen te barsten. Hij
werd duizelig en kon de vleugels van zijn ma
chine niet eens meer zien. Alleen de hoogte
meter kon hij nog onderscheiden en met ont
zettende moeite kon hij nog net het moment
aflezen waarop hij den val moest breken.
Het artikel werd door een der grootste
Amerikaansche weekbladen aangenomen. Col
lins kreeg er vijf honderd dollar voor. Toen
de hoofdredacteur van een groote krant dit
artikel las, meende hij bij den auteur er van
schrijverstalenten te ontdekken. Hij liet Col
lins bij zich komen en vroeg hem, of hij in
de journalistiek wilde. Hij moest dan eiken
dag een kolom over luchtvaartaangelegenhe
den schrijven en zou vier honderd dollar in
de maand verdienen. Collins accepteerde met
beide handen. Zijn vrouw en twee kinderen
zaten al sinds eenigen tijd bij zijn schoonva
der, omdat hij ze niet meer kon onderhouden.
Hij haalde ze direct naar New-York en be
gon met zijn schrijverij. Het beroep van test
piloot zou hij er heelemaal aan geven. Al
leen moest hij nog één keer de lucht in. Kort
te voren was hij met een vliegtuigfabriek
contractueel overeengekomen, een nieuwe mi
litaire gevechtsmachine in te vliegen. De fir
ma hield hem aan het contract.
Het invliegen werd vastgesteld op den dag,
dat zijn jongste zoontje jarig was. Collins
zag er een goed voorteeken in. Dien dag ver
diende hij een flink bedrag en nam hij voor
goed afscheid van het gevaarlijke bedrijf. De
gevechtsmachine moest op recordsnelheid ge
probeerd worden.
Collin's zuster, die hij in geen jaren meer
gezien had, was dien dag op bezoek en ging
mee naar het vliegtuig, om van haar broers
acrobatie getuige te zijn.
'n 't contract waren ook tien „poWer di
vers" geaccordeerd. Collins volbracht er ne-
negen met de door hem geschetste ervarin
gen. Men zag hem daarna voor de tiende
maal tot tien duizend voet hoog klimmen.
Alles scheen goed te gaan. De machine
schoot naar omlaag. Maar opeens, halver
wege, brak ze radicaal doormidden. Een vleu
gel schoot kilometers ver weg, de motor viel
in een straat van het naburige stadje. En de
rest van het vliegtuig, met Collins er in, viel
tusschen de grafsteenen van het Pinelawn
kerkhof te Framingdale op Long Island.
Jongens, die in de buurt aan het spelen wa'
ren, snelden toe en vonden Collins nog le
vend tusschen de verwoeste machine. Een
jongen wilde met zijn zakdoek het bloed stui
ten, dat uit den mond van den ongelukkigen
piloot stroomde. Hij weerde echter af met
een „het is met me gedaan". Toen ze hem uit
het warnet van spijlen en staven gesjord had
den en op een grasveld neergelegd, stierf h':
terwijl in de verte de persfotografen kwamen
aangerend. Bij zijn doodsbericht publiceer
den de kranten een foto, waar Collins in een
vliegmachine zit, met naast zich een geraam
te, dat hij eens als mascotte meenam.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Havik (heenreis) is vertrokken van
Medan en aangekomen te Bandoeng.
De Pelikaan (heenreis) is vertrokken van
Bangkok en aangekomen te Batavia.
De Ibis (heenreis) is vertrokken van Rome
en aangekomen te Athene,.
De Oehoe (terugreis) is vertrokken van
Athene en aangekomen te SchiphoL
De Ijsvogel (terugreis) is vertrokken van
Bangkok en aangekomen te Calcutta.
ZWEEDSCH VLIEGTUIG
VERONGELUKT.
Vier inzittenden in de vlammen
omgekomen.
Door onbekende oorzaak is bij Hallingdal
in Zweden een vliegtuig omlaag gestort en
in brand gevlogen
Vier inzittenden zijn in de vlammen omge
komen.
OEHOE OP SCHIPHOL.
Een inelle vlucht van Blaak.
De Oehoe, die te Calcutta post en passa
giers van de Pelikaan overnam, die met een
defecten motor aan den grond moest blijven
staan heeft het traject CalcuttaAmster
dam in vier dagen afgelegd. Wel een hee
snelle vlucht. Gisteren vloog Blaak Athene
Amsterdam in één dag en landde gister
avond 19.15 vlot op Schiphol. Er waren
twee passagiers uit Calcutta aan boord, die
nog het toestel van 8.20 naar Londen na
men, zoodat die Athene-Londen in één dag
deden
SIR MACPHERSON ROBFRTSON
IN NEDERLAND.
De uitschrijver van de LondenMelbour
ne-race. sir Macpherson. zal in gezelschap
van lady Robertson 18 Mei a.s per K. L M
in Amsterdam aankomen en zijn intrek ne
men in het Carlton Hotel.
De Rijksveeteeltconsulent schrijft ons:
De Prov. Commissie tot Bevordering
van de Rundveefokkerij in Noordholland
hoopt op Vrijdag 26 April a.s., des voor
middags om 9 uur in den Bergerhout te j
Alkmaar, de jaarlijksche Stierenkeuring
te houden.
Het komt mij gewenscht voor, via de
pers zeer in het kort iets mede te deelen
aan belanghebbenden en belangstellen
den over doel en beteekenis van deze
keuring.
Over het algemeen is er in de verschil
lende fokcentra van Nederland juist1
mede ten gevolge van de crisis eene ver-
hoogde belangstelling voor de georgani
seerde veeverbetering te constateeren.
Een lage melkprijs is oorzaak, dat enkel j
de allerbeste koeien nog eenig profijt
cunnen afwerpen. De crisis heeft eener-
zijds met zich medegebracht maatrege
len tot inkrimping van den veestapel en
de melkproductie, anderzijds moet ge
poogd worden de gemiddelde productie
per koe onder gewone bedrijfsomstan
digheden (bedoeld het gebruik van wei
nig krachtvoer en overwegend eigen ge
teeld voer) zoo hoog mogelijk op te voe
ren, met behoud van voldoende kracht
en weerstandsvermogen. Het groote be
lang van het fokken van productief,
sterk en correct gebouwd vee treedt
onder de huidige omstandigheden nog
meer naar voren.
Een van de belangrijkste middelen tot
veeverbetering is de stier. Waar het
aantal gtieren, noodig voor de instand
houding van den veestapel veel gerin
ger is dan het aantal koeien (in N. H. is
dit aantal te groot) en gemiddeld even
veel koe- als stierkalveren worden gebo
ren, kan dus wat de stierkalveren be
treft, veel strenger geselecteerd worden.
Bij de beslissing welke stierkalveren
voor den opfok zullen worden aange
houden, dient naast de kwaliteit van
het kalf zelf vooral de kwaliteit van de
moeder den doorslag te geven. De moe
der dient een correct en sterk gebouwde
productieve koe te zijn, met goed vetge
halte (3.50 tot 4 pet.) en bij voorkeur een
koe, die reeds bewezen heeft goed te
fokken. Als uitzondering dient mer.
stierkalveren aan te houden van vaar
zen, om de doodeenvoudige reden, dat
men zoowel van deze dieren de produc
tie als de fokprestaties nog moet af
wachten. Het fokken met een éénjarige
stier is altijd min of meer riskant, des te
riskanter wordt zulks, wanneer de stier
een vaarzenkalf is. Enkel in goed door
gefokte veestapels kan men zich de
weelde veroorloven stieren aan te hou
den van vaarzen. De keuze van de rtier
moeders is voor de fokkerij van zeer
groote beteekenis. Laat een ieder, die in
het bezit is van een of meer vrouwelijke
nazaten van een beste fokfamilie er
zorg voor dragen, dat deze dieren ook
worden gepaard met een beste stier en
bij voorkeur een, die bewezen heeft goed
te fokken.
Wij zijn min of meer afgedwaald,
maar meenden terwille van de N. H.
rundveefokkerij, het bovenstaande toch
even te moeten opmerken.
De Centrale Stierenkeuring wordt
voorafgegaan door de plaatselijke voor
keuringen. De georganiseerde rundvee
fokkers presenteeren op deze voorkeu
ringen hun mannelijk fokmateriaal, dat
op die keuringen door een jury wordt
verdeeld in „aangehouden" en „niet
aangehouden". Alle aangehouden of
goedgekeurde éénjarige stieren verschij
nen nu op de Centrale Stierenkeuring te
Alkmaar. Van de „aangehouden" twee
jarige en oudere stieren worden alleen
die naar Alkmaar ontboden, welke de
keuringscommissie daarvoor geschikt
acht, m. a. w. de beste. De Centrale Stie
renkeuring is dus de jaarlijksche show
van het beste mannelijk fokmateriaal
wat in de provincie aanwezig is. Op (Je
Centrale Stierenkeuring zelf worden de
dieren per leeftijdsrubriek beoordeeld en
wordt, wat de éénjarige stieren betreft,
aan de besten een bronzen medaille toe
gekend. Voor de beste twee-jarige en
oudere stieren zijn geldprijzen beschik
baar.
De Centrale Stierenkeuring biedt dus
de leiders van de fokkerij en de fokkers
de gelegenheid om jaarlijks de kwaliteit
van het stierenmateriaal te beoordeelen,
hier kan men beoordeelen, in welke op
zichten nog verbetering noodig is. Koo-
pers en verkoopers zijn hier in de gele
genheid om zaken te doen.
In de catalogus vindt men gegevens
over de afstamming tot in drie genera
ties, alsmede alle bekende melklijsten
van de daarin voorkomende vrouwelijke
voorouders. Tevens heeft een daartoe
ingestelde commissie haar oordeel ovci
de afstamming (afstamming productie
en afstamming exterieur enz.) neerge
legd in een letter, waarbij behoort een
zekere kwalificatie, een en ander om de
fokkers van voorlichting te dienen.
De catalogus telt dit jaar 130 num
mers, verdeelt als volgt:
éénjarige stieren:
a. geb. vóór 15 Jan. 1934 9 stuks,
b. tusschen 15 Jan./l April '34 68 stuks
c. na 1 April 1934 20 stuks;
tweejarige stieren:
25 stuks en 3-jar. en oudere 8 stuks.
Wat de afstamming van vaderszijde
betreft, komt de Wodanstam met het
grootste aantal, vervolgens de Frans-
stam, hierop volgt met een veel geringer
aantal de Groninger Henrio 2-, daarna
de Jonge Meine 22-stam, terwijl er dit
jaar ook meerdere geïmporteerde Frie
sche stieren in den ring zullen verschij
nen.
Wij hopen, dat jle Centrale Stieren
keuring a.s. Vrijdag begunstigd wordt
met mooi weer, alsmede met een druk
bezoek van fokkers uit eigen provincie
en van elders. Maar vooral hopen wij
dat de kwaliteit van het stlerenmate
riaal een gunstigen Indruk mag achter
UNITED CIGARETTE FACTOPIËS
F MP. S BLDG. NEW-YORtf U.S-A
laten, wat tenslotte de allerbeste recla
me is.
Noordholl. fokkers, adspirantkoopers
zouden wij nog den raad willen geven,
óf een beste stier te koopen en dan ge
zamenlijk met eenige collega's, omdat
anders de uitgaaf te hoog wordt, of in
dien de bewuste stieren, die men ver
kiest, niet te koop zijn, een afspraak te
maken over het dekken. Tengevolge van
de huidige crisismaatregelen, waarbij
het aantal kalveren per bedrijf zeer
krap is toegemeten, is het economisch
maar ook fokkundig dwaasheid, als vrij
wel iedere fokker een eigen stier er op
na houdt.
Wanneer er minder stieren worden
gebruikt, gaat dat ten koste van de klas
se matige stieren, waardoor de gemid
delde kwaliteit van het ter dekking-
staande stierenmateriaal stngt en zulks
de veeverbetering met het oog op de
uniformiteit zeker ten goed zal komen.
DS. J. L. BLEEKER 95 JAAR.
Nestor der Ned. predikanten.
Ds. J. L. Bleeker, em. predikant te Utrecht,
de nestor der Ned. predikanten, viert heden
20 April zijn 95sten verjaardag.
Johannes Lambertus Bleeker werd 20 April
1840 te Amsterdam geboren. Hij behaalde op
16-jarigen leeftijd de onderwijzersacte, maar
ging in den handel en werd employé op een
mannfacturenkantoor. In Oct 1863 werd hij
ingeschreven als student aan het Amster-
damsch Athenaem (Unive:siteit) en een jaar
later aan het Evang Luth. Seminarium.
Tijdens zijn studententijd was ds Bleeker een
tijdgenoot van wij'en Domela Nieuwennuts,
met wien hij in het debat den degen ook wei
heef; gekruist 7 Oct 1870 werd ds Bleek :r
toegelaten tot de Evangeliebediening in de
Herv. Kerk, waar hij 15 Maart 1871 door
zijn oud-leet meester ds. C. L Lentz werd be
vestigd bij de Ev. Luth. Gem. van Brie'le-
Hellevoetsluis. Na twee jaar vertrok ds.
Bleeker naar De Rijp, welke standplaats hij
in 1877 met Wiefelsttde in Duitschland ver
wisselde Hier bleef hij 7 jaar en was er zeer
gezien, zoodat de groothertog van Olden-
burg hem als hofprediker begeerde. In 1884
kwam hij in het vaderland terug en nam een
beioep aan naar Wildervank-Veendam, waar
h:i tot 1886 werkzaam was. In dat jaar ging
hij naar Middelburg, waar hij predikant is
geweest, totdat hem 1 Juli '921 eervol eme
ritaat verleend werd Ds. Bleeker vestigde
zich daarop metterwoon te Breda en woont
nu sinds 2 jaar te Utrecht. Tal van jaren was
ds. Bleeker leeraar Hebreeuwsch aan het
gymnasium te Middelburg. Het onderwijs
van ds. Bleeker genoot een uitstekenden
naam en nog leest ds. Bleeker eiken dag in
zijn Oude Testament een hoofdstuk in het
Hebieeuw«ch. Ook was ds. Bleeker vele jaren
secretaris van de afdeeling Middelburg van
het Ned. Bijbelgenootschap en secretaris van
den Chr. Volksbond Jarenlang was ds.
Bleeker medewerker aan het Luth. Zendings
blad: ,Een Vaste Burg" en aan het Luth.
weekblad „De Wartburg". alsook aan den
Luth. scheurkalender, terwijl hij het Luth.
maandblad voor net Zuiden redigeerde.
Veel heeft ds. Bleeker geschreven en hij heeft
nog altijd in portefeuille een volledigen phi-
lologiscnen commentaar op het O. Testament,
alsook een verzameling catechetische brieven.
Ook stelde hii gedenkschriften ove Oud
Amsterdam samen. Het geheugen van den
hoogbejaarden emeritus 's nog allermerk
waardigst Ds Bleeker beschikt over een
universeele ken'-is en brengt het grootste ge
deelte van ien dag nog door met lezen en
schrijven.
Het is de wensch van ds. Bleek r zijn
zeldzamen feestdag te mogen vieren in den
huiselijken kring te midden van zijn kin
deren Van viering van eenig jubil 't'm in
zijn lange loopbaan is hij altijd afkeerig
geweest. Alleen bij zijn gouden jubileum is
een uitzondering gemaakt.
Dacht 0 dat Uw concurrent
zoo dom is
Een modem zakenman is „bij
de tijd" en adverteert in de