ALKMAARSCHt COURANT. Adverteeren... geld wegsmijten £uchtvaact £xuuU en'JjiUtfiouw Jieck School DOUGLAS-VLIEGTUIGEN IN ZWITSERLAND. - Zwitserland's ontwikkeling in het internationale luchtverkeer. NIEUWE VERBINDINGEN. Thans middelpunt van vele lijnen. Hoe het groeide. HET EINDE VAN EEN TEST-VLIEGER Een tragische geschiedenis uit het dagelijksche leven. CENTRALE STIERENKEURING TE ALKMAAR. TE KOOP AANGEBODEN: EEN RIJWIEL met hulpmotor, in goeden staat, prijs billijk. Aan hetzelfde adres een JONGENSRIJWIEL TE KOOP 5. Adres Dijkgraafetraat 52, Alkmaar. (Van onzen Zwitserschen correspondent) Dezer dagen heeft de Zwitsersche lu"litvaartmaatschappij „Swissair" de vertegenwoordigers der dagbladpers in de gelegenheid gesteld de vier door haar aangekochte Douglas D.C. 2-toestellen te bezichtigen op het vliegveld Düben- dori bij Ziirich. Na afloop van den rond gang door de hangars, maakten de aan wezige journalisten, in een der machines een korte rondvlucht boven het nog met een wit tapijt bedekte zachtgolvende g :bied rondom Ziirich. In den stuurstoel had Wa'.ter Ackermann plaats ge nomen, de Zwitsersche piloot, wiens on langs gepubliceerde boek „Aus dem Bardbuch eines Verkehrsfliegers" een zeer gunstig onthaal heeft gevonden. Aangezien het Douglastype in 0116 land voldoende bekend is, wil ik niet vervallen in technische eigenschappen of vliegkundige mogelijkheden dezer toestellen, doch deze gelegenheid liever benutten om eens iets te verteller, over den u.tbouw der civiele luchtvaart in Zwitserland. Een teleurstellend begin. De eerste particuliere Zwitsersche luchtvaatmaatschappij werd in 1919 opgericht. Het was de uit drie kleine plaatselijke ondernemingen samenge stelde „Ad Astra Aero." Zij hield zich uitsluitend bezig met het uitvoeren van pleziervluchten. Daar echter in die eerste jaren na oen oorlog de vlieggedachte nog te weinig ontwikkeld was, bleef het gebruik, dat van de toestellen gemaakt werd, verre tij de verwachtingen ten achter. Het bleek, dat zonder subsidie van den Staat een vliegbedrijf op particulieren grond slag voorloopig niet bestaanbaar was. Deze eerste poging moest derhalve reeds na twee jaar als mislukt worden be schouwd. n het jaar 1922 verklaarden de Zwit sersche Bondsregeering, de Posterijen en de bij de plannen geïnteresseerde steden en kantons zich bereid, om door bescheiden subsidies een regelmatig lijnverkeer voor passagiers en post te ondersteunen. Uitgerust met moderne Junkers-machines kon op 1 Juni van dat jaar de gesaneerde Ad Astra den dienst op de lijn Genève—Zürich—Neu renberg openen. In de volgende jaren is bet Zwitsersche net van luchtlijnen ver volgens door verschillende buitenland- sche maatschapijen belangrijk uitge breid geworden. Doch de concurrentie met deze ondernemingen, die de be schikking hadden over veel grootere financieele middelen werd voor de eeni- g Zwitsersche onderneming steeds moeilijker. In. 1925 had de Ad Astra nog s'echts een aandeel van ca. 20 aan het, op het internationale net van Zwit- sevland afgelegde aantal kilometers. Een tweede maatschappij. Tn 1926 werd in Zwitserland een twee- do luchtvaartmaatschap! ij opgericht, de „Balair" in Bazel, die reeds in het volgend jaar met Fokker-vliegtuigen den dienst Bazel—Brussel—Rotterdam—Am sterdam kon openen. De Zwitsersche overheid toonde zich voortaan bereid om het luchtverkeer financieel beter te steu nen, zoodat het jongste verkeersmiddel steeds verder kon orden uitgebouwd. In 1928 werden Zwitsersche lijnen naar Berlijn en naar Weenen geopend. In 1931 vond een gebeurtenis plaats, die zoo wel in politiek, technisch als commer cieel opzicht van zeer veel belang was: de samensmelting van „Balair" en „Ad Astra" tot „Swissair". In dat jaar wer den twee nieuwe Zwitsersche lijnen naar Parijs ingesteld, een van Zürich L ïzel, de andere van Lausanne-Gèneve. In 1932 schafte de „Swissair" als eer ste Europeesche maatschappij twee Amerikaansche expresse-vliegtuigen ^an het „Lockheed" type aan en stelde die in bedrijf op de lijn Zürich—Mün- .chen—Weenen. Daarmede kon de ge middelde reissnelheid, die tot dat oogen- blik 160 K.M./h bedroeg, op 260 K M fh gebracht worden, dat wil zeggen, dat de reisduur ZürichWeenen van 5 uur op uur 40 min. gebracht kon worden. De meeste Europeesche staten lebben net voorbeeld der „Swissair" thans ge- ^clgd. Daarmede is de concurrentie- mc>8elijkheid van het luchtverkeer, Voornamelijk tegenover de nachttreinen, zeer veel grooier geworden. voor zomerseizoen 1935 omvat het zwitsersche luchtverkeersnet regel matige diensten naar Weenen, Berlijn, Amsterdam, Londen (2), Parijs (2), Rune. Praag. Hamburg en Madrid. Verder bestaan er nog meerdere gere gelde diensten tusschen de belangrijkste zwitsersche steden. in den afgeloopen winter werd alleen uo dienst Zürich—Berlijn uitgevoerd; a|le andere verbindingen waren ge smakt. In den a s. zomer kan men Zwit serland echter terecht het hart van het -uropeesche luchtverkeer noemen. Als standaard-type heeft de .Swissair" bu de Douglas-machines ingevoerd, die n gebruik zullen worden genomen op trajecten van Zürich naar Berlijn, 0C1.1S, Londen en Amsterdam, zeer interessant is de nieuwe directe sneldier.st Zürich—Bazel— Li 11e—Lon en, die den luctreissduur tusschen de ëiootste plaatsen van Engeland en Zwitserland tot iets minder dan 4 uur reduceert. Bij de opstelling van het vDegplan voor deze lijn werd speciaal gelet op gunstige treinverbindengen in Bazel van en naar de Gotthardlijn. Daardoor komt ook naar de vreemde lingencentra van midden- en zuid-Zwit serland een nieuwe verbinding tot stand, want de nieuwe dienst maakt het den Lngelschman mogelijk des middags in Londen weg te vliegen en des avonds Luzern en zelfs Lugano te bereiken! De „Swissair" hoopt ook, dat de door haar op deze lijn geprojecteerde tusschenlan- ding in Lille haar een verkeer van eenig belang naar en van de belangrijke Noordfransche industrieplaatsen—Li'lle, oubaix, Tourcoing zal brengen. Van Genève uit bereikt men 's mor gens via Lyon Marseille met onmiddel lijke aansluiting over Ajaccio naar Tu nis en via Alcudia naar Algiers: Zwit serland—Afrika in één dag! Jaar Afgelegde Vervoerde vliegkilometers passagiers 1922 95.300 122 1923 133.000 1.158 1924 534.470 3.239 1925 940.100 7 870 1926 684.000 6.117 1927 916.400 11.341 1928 1.494.200 16.150 1929 1.537.860 16.816 1930 1.800.200 19 147 1931 2.170.200 23.929 1932 1.920.700 29.189 1933 2.110.300 34.514 1934 2.383.850 49.639 Dank zij haar uitnemenden piloot Walter Mittelholzer geniet de „Swissair" een zeke ren roep als uitvoerster van touristische vluchten naar andere continenten. Zoo wil ik bijvoorbeeld herinneren aan de eerste vlucht van Noord naar Zuid over Afrika, die Mit telholzer in 1926/27 met een watervliegtuig volbracht. Daarop volgde de jacht-expeditie van Baron Rothschild met Mittelholzer als bestuurder naar Zuid-West-Afrika, waarbij de 6000 M. hooge Kilimandsjaro voor het eerst overvlogen werd. Verder vond een expe ditie van denzelfden piloot olaats over de Sahara naar het geheimzinnige Tsaad-Meer, waarbij zooals ook bij alle andere vluch ten een rijke fotografische en filmische buit mee terug werd gebracht. In de eerste Januari-dagen van dit jaar fungeerde Mit telholzer als tweeden bestuurder van het Duitsche postvliegtuig van Zuid-Amerika naar Duitcchland Zwitserland is slechts een klein land, dat iets groeier is dan Nederland-en slechts vier miHdcn inwoners heeft. On^cscr aet vierde gedeelte van het land wordt ingenomen door onproductieve bergstreken. Aan alle kanten is deze Bondsstaat door groote rijken omgeven en hij bezit geen directen uitweg naar de vrije wereldzee. Doch het vliegtuig heeft Zwitserland de aansluiting aan de nog veel meer universeele luchtzee gebracht! De Maasbode schrijft: Terwijl de zware, zooveelmotorige vlieg machines van kust tot kust vliegen en dave rend oceanen overspannen, terwijl op de vliegvelden overal in de wereld het gras golft onder het geweld van de zuiging der schroeven, terwijl nacht en dag worden door kruist, zitten in de vliegtuigfabrieken de in genieurs en werktuigkundigen over ingewik kelde teekeningen gebogen. Ze bespreken en berekenen de kansen van een nieuwe verbete ring, van een nieuw, allermodernst type. Ze gaan den weerstand der vlakken na, de draagkracht der vleugels, het toerental van de motoren. En buiten loopt al ongeduldig de man op en neer, die straks met het nieuwe model de lucht in zal gaan, om metterdaad te bewijzen, dat de uitkomsten van het papier ook in de practijk juist zijn. Hij is de in- vlieger, de test-piloot, de man, voor wien de vaak hachelijke taak is weggelegd, uit een machine te halen, wat er uit te halen val* James Collins was jarenlang zoo'n test piloot. Hij deed zijn gevaarlijk werk in stilte. De roem van fortuinlijker collega's trok over hem heen. Vliegers, wier topprestatie niet eens zoo belangrijk was als zijn dagelijk sche werk, werden populair en de helden van den dag. James Collins stapte telkens weer rustig in een nieuwe machine, om daarmede voor de zooveelste maal het luchtruim te ver overen, voor de zooveelste maal scheef en schuin te vliegen, op den kop of in steeds herhaalde loopings en duizenden meter diep te vallen, alles terwille van het uitprobeeren. In 1929 verliet hij den vasten dienst van de Curtiss-vliegtuigenfabriek en begon hij zich in wat de Amerikanen noemen „power divers" te specialiseeren. Deze luchtduikerij of liever de waarnemingen er van zijn voor de vliegtuigbouwers van het grootste be lang. Collins dook met een rustig gemoed enkele duizenden meters. Dit duiken, niets anders dan vallen, eischt ontzettend veel van het physieke weerstandsvermogen van den test-piloot. Maar het wordt goed betaald Het eenige nadeel is, dat er zoo weinig vraag naar „power divers" is. Vijftien honderd dol lar per keer is een mooie som, maar het kwam niet dikwijls voor. Toen Collins eens met een stel werklooze vliegeniers in het restaurant van New-York's Roosevelt-vliegveld zat, kwam hij op de ge dachte, dat het publiek zich wellicht voor zijn ervaringen als luchtacrobaat zou inte resseeren. Hij zelf had altijd groot belang gesteld in litteratuur en zelfs een tijdlang druk met Bernard Shaw over luchtvaart ge correspondeerd. Hij zette zich aan het schrijven van een ar tikel „Terugkeer naar de aarde" getiteld, waarin hij beschreef, hoe het hem te moede was, als hij na een val van tienduizend voet met een wanhopige inspanning van alle krachten zijn vliegmachine weder in goeden stand trachtte te brengen. Op 15.000 voet hoogte begon hij te vallen, met een snelheid van 300 mijlen per uur. Het was hem, alsof hij in den cockpit werd neergedrukt, zijn hoofd tusschen zijn schouders gekneld en zijn ruggeraat bijna doormidden gebogen werd. Het bloed stroomde uit zijn hoofd weg, Poets met wat goeds, met I VOROL, de ivoor tand pasta Per tube 40 en 60 ct., doos 20 d. Tijdelijk een tube Amilda mat cream gratis ter kennismaking. Wot Mijnhot t maakt is goed 1 zijn oogen schenen uiteen te barsten. Hij werd duizelig en kon de vleugels van zijn ma chine niet eens meer zien. Alleen de hoogte meter kon hij nog onderscheiden en met ont zettende moeite kon hij nog net het moment aflezen waarop hij den val moest breken. Het artikel werd door een der grootste Amerikaansche weekbladen aangenomen. Col lins kreeg er vijf honderd dollar voor. Toen de hoofdredacteur van een groote krant dit artikel las, meende hij bij den auteur er van schrijverstalenten te ontdekken. Hij liet Col lins bij zich komen en vroeg hem, of hij in de journalistiek wilde. Hij moest dan eiken dag een kolom over luchtvaartaangelegenhe den schrijven en zou vier honderd dollar in de maand verdienen. Collins accepteerde met beide handen. Zijn vrouw en twee kinderen zaten al sinds eenigen tijd bij zijn schoonva der, omdat hij ze niet meer kon onderhouden. Hij haalde ze direct naar New-York en be gon met zijn schrijverij. Het beroep van test piloot zou hij er heelemaal aan geven. Al leen moest hij nog één keer de lucht in. Kort te voren was hij met een vliegtuigfabriek contractueel overeengekomen, een nieuwe mi litaire gevechtsmachine in te vliegen. De fir ma hield hem aan het contract. Het invliegen werd vastgesteld op den dag, dat zijn jongste zoontje jarig was. Collins zag er een goed voorteeken in. Dien dag ver diende hij een flink bedrag en nam hij voor goed afscheid van het gevaarlijke bedrijf. De gevechtsmachine moest op recordsnelheid ge probeerd worden. Collin's zuster, die hij in geen jaren meer gezien had, was dien dag op bezoek en ging mee naar het vliegtuig, om van haar broers acrobatie getuige te zijn. 'n 't contract waren ook tien „poWer di vers" geaccordeerd. Collins volbracht er ne- negen met de door hem geschetste ervarin gen. Men zag hem daarna voor de tiende maal tot tien duizend voet hoog klimmen. Alles scheen goed te gaan. De machine schoot naar omlaag. Maar opeens, halver wege, brak ze radicaal doormidden. Een vleu gel schoot kilometers ver weg, de motor viel in een straat van het naburige stadje. En de rest van het vliegtuig, met Collins er in, viel tusschen de grafsteenen van het Pinelawn kerkhof te Framingdale op Long Island. Jongens, die in de buurt aan het spelen wa' ren, snelden toe en vonden Collins nog le vend tusschen de verwoeste machine. Een jongen wilde met zijn zakdoek het bloed stui ten, dat uit den mond van den ongelukkigen piloot stroomde. Hij weerde echter af met een „het is met me gedaan". Toen ze hem uit het warnet van spijlen en staven gesjord had den en op een grasveld neergelegd, stierf h': terwijl in de verte de persfotografen kwamen aangerend. Bij zijn doodsbericht publiceer den de kranten een foto, waar Collins in een vliegmachine zit, met naast zich een geraam te, dat hij eens als mascotte meenam. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Havik (heenreis) is vertrokken van Medan en aangekomen te Bandoeng. De Pelikaan (heenreis) is vertrokken van Bangkok en aangekomen te Batavia. De Ibis (heenreis) is vertrokken van Rome en aangekomen te Athene,. De Oehoe (terugreis) is vertrokken van Athene en aangekomen te SchiphoL De Ijsvogel (terugreis) is vertrokken van Bangkok en aangekomen te Calcutta. ZWEEDSCH VLIEGTUIG VERONGELUKT. Vier inzittenden in de vlammen omgekomen. Door onbekende oorzaak is bij Hallingdal in Zweden een vliegtuig omlaag gestort en in brand gevlogen Vier inzittenden zijn in de vlammen omge komen. OEHOE OP SCHIPHOL. Een inelle vlucht van Blaak. De Oehoe, die te Calcutta post en passa giers van de Pelikaan overnam, die met een defecten motor aan den grond moest blijven staan heeft het traject CalcuttaAmster dam in vier dagen afgelegd. Wel een hee snelle vlucht. Gisteren vloog Blaak Athene Amsterdam in één dag en landde gister avond 19.15 vlot op Schiphol. Er waren twee passagiers uit Calcutta aan boord, die nog het toestel van 8.20 naar Londen na men, zoodat die Athene-Londen in één dag deden SIR MACPHERSON ROBFRTSON IN NEDERLAND. De uitschrijver van de LondenMelbour ne-race. sir Macpherson. zal in gezelschap van lady Robertson 18 Mei a.s per K. L M in Amsterdam aankomen en zijn intrek ne men in het Carlton Hotel. De Rijksveeteeltconsulent schrijft ons: De Prov. Commissie tot Bevordering van de Rundveefokkerij in Noordholland hoopt op Vrijdag 26 April a.s., des voor middags om 9 uur in den Bergerhout te j Alkmaar, de jaarlijksche Stierenkeuring te houden. Het komt mij gewenscht voor, via de pers zeer in het kort iets mede te deelen aan belanghebbenden en belangstellen den over doel en beteekenis van deze keuring. Over het algemeen is er in de verschil lende fokcentra van Nederland juist1 mede ten gevolge van de crisis eene ver- hoogde belangstelling voor de georgani seerde veeverbetering te constateeren. Een lage melkprijs is oorzaak, dat enkel j de allerbeste koeien nog eenig profijt cunnen afwerpen. De crisis heeft eener- zijds met zich medegebracht maatrege len tot inkrimping van den veestapel en de melkproductie, anderzijds moet ge poogd worden de gemiddelde productie per koe onder gewone bedrijfsomstan digheden (bedoeld het gebruik van wei nig krachtvoer en overwegend eigen ge teeld voer) zoo hoog mogelijk op te voe ren, met behoud van voldoende kracht en weerstandsvermogen. Het groote be lang van het fokken van productief, sterk en correct gebouwd vee treedt onder de huidige omstandigheden nog meer naar voren. Een van de belangrijkste middelen tot veeverbetering is de stier. Waar het aantal gtieren, noodig voor de instand houding van den veestapel veel gerin ger is dan het aantal koeien (in N. H. is dit aantal te groot) en gemiddeld even veel koe- als stierkalveren worden gebo ren, kan dus wat de stierkalveren be treft, veel strenger geselecteerd worden. Bij de beslissing welke stierkalveren voor den opfok zullen worden aange houden, dient naast de kwaliteit van het kalf zelf vooral de kwaliteit van de moeder den doorslag te geven. De moe der dient een correct en sterk gebouwde productieve koe te zijn, met goed vetge halte (3.50 tot 4 pet.) en bij voorkeur een koe, die reeds bewezen heeft goed te fokken. Als uitzondering dient mer. stierkalveren aan te houden van vaar zen, om de doodeenvoudige reden, dat men zoowel van deze dieren de produc tie als de fokprestaties nog moet af wachten. Het fokken met een éénjarige stier is altijd min of meer riskant, des te riskanter wordt zulks, wanneer de stier een vaarzenkalf is. Enkel in goed door gefokte veestapels kan men zich de weelde veroorloven stieren aan te hou den van vaarzen. De keuze van de rtier moeders is voor de fokkerij van zeer groote beteekenis. Laat een ieder, die in het bezit is van een of meer vrouwelijke nazaten van een beste fokfamilie er zorg voor dragen, dat deze dieren ook worden gepaard met een beste stier en bij voorkeur een, die bewezen heeft goed te fokken. Wij zijn min of meer afgedwaald, maar meenden terwille van de N. H. rundveefokkerij, het bovenstaande toch even te moeten opmerken. De Centrale Stierenkeuring wordt voorafgegaan door de plaatselijke voor keuringen. De georganiseerde rundvee fokkers presenteeren op deze voorkeu ringen hun mannelijk fokmateriaal, dat op die keuringen door een jury wordt verdeeld in „aangehouden" en „niet aangehouden". Alle aangehouden of goedgekeurde éénjarige stieren verschij nen nu op de Centrale Stierenkeuring te Alkmaar. Van de „aangehouden" twee jarige en oudere stieren worden alleen die naar Alkmaar ontboden, welke de keuringscommissie daarvoor geschikt acht, m. a. w. de beste. De Centrale Stie renkeuring is dus de jaarlijksche show van het beste mannelijk fokmateriaal wat in de provincie aanwezig is. Op (Je Centrale Stierenkeuring zelf worden de dieren per leeftijdsrubriek beoordeeld en wordt, wat de éénjarige stieren betreft, aan de besten een bronzen medaille toe gekend. Voor de beste twee-jarige en oudere stieren zijn geldprijzen beschik baar. De Centrale Stierenkeuring biedt dus de leiders van de fokkerij en de fokkers de gelegenheid om jaarlijks de kwaliteit van het stierenmateriaal te beoordeelen, hier kan men beoordeelen, in welke op zichten nog verbetering noodig is. Koo- pers en verkoopers zijn hier in de gele genheid om zaken te doen. In de catalogus vindt men gegevens over de afstamming tot in drie genera ties, alsmede alle bekende melklijsten van de daarin voorkomende vrouwelijke voorouders. Tevens heeft een daartoe ingestelde commissie haar oordeel ovci de afstamming (afstamming productie en afstamming exterieur enz.) neerge legd in een letter, waarbij behoort een zekere kwalificatie, een en ander om de fokkers van voorlichting te dienen. De catalogus telt dit jaar 130 num mers, verdeelt als volgt: éénjarige stieren: a. geb. vóór 15 Jan. 1934 9 stuks, b. tusschen 15 Jan./l April '34 68 stuks c. na 1 April 1934 20 stuks; tweejarige stieren: 25 stuks en 3-jar. en oudere 8 stuks. Wat de afstamming van vaderszijde betreft, komt de Wodanstam met het grootste aantal, vervolgens de Frans- stam, hierop volgt met een veel geringer aantal de Groninger Henrio 2-, daarna de Jonge Meine 22-stam, terwijl er dit jaar ook meerdere geïmporteerde Frie sche stieren in den ring zullen verschij nen. Wij hopen, dat jle Centrale Stieren keuring a.s. Vrijdag begunstigd wordt met mooi weer, alsmede met een druk bezoek van fokkers uit eigen provincie en van elders. Maar vooral hopen wij dat de kwaliteit van het stlerenmate riaal een gunstigen Indruk mag achter UNITED CIGARETTE FACTOPIËS F MP. S BLDG. NEW-YORtf U.S-A laten, wat tenslotte de allerbeste recla me is. Noordholl. fokkers, adspirantkoopers zouden wij nog den raad willen geven, óf een beste stier te koopen en dan ge zamenlijk met eenige collega's, omdat anders de uitgaaf te hoog wordt, of in dien de bewuste stieren, die men ver kiest, niet te koop zijn, een afspraak te maken over het dekken. Tengevolge van de huidige crisismaatregelen, waarbij het aantal kalveren per bedrijf zeer krap is toegemeten, is het economisch maar ook fokkundig dwaasheid, als vrij wel iedere fokker een eigen stier er op na houdt. Wanneer er minder stieren worden gebruikt, gaat dat ten koste van de klas se matige stieren, waardoor de gemid delde kwaliteit van het ter dekking- staande stierenmateriaal stngt en zulks de veeverbetering met het oog op de uniformiteit zeker ten goed zal komen. DS. J. L. BLEEKER 95 JAAR. Nestor der Ned. predikanten. Ds. J. L. Bleeker, em. predikant te Utrecht, de nestor der Ned. predikanten, viert heden 20 April zijn 95sten verjaardag. Johannes Lambertus Bleeker werd 20 April 1840 te Amsterdam geboren. Hij behaalde op 16-jarigen leeftijd de onderwijzersacte, maar ging in den handel en werd employé op een mannfacturenkantoor. In Oct 1863 werd hij ingeschreven als student aan het Amster- damsch Athenaem (Unive:siteit) en een jaar later aan het Evang Luth. Seminarium. Tijdens zijn studententijd was ds Bleeker een tijdgenoot van wij'en Domela Nieuwennuts, met wien hij in het debat den degen ook wei heef; gekruist 7 Oct 1870 werd ds Bleek :r toegelaten tot de Evangeliebediening in de Herv. Kerk, waar hij 15 Maart 1871 door zijn oud-leet meester ds. C. L Lentz werd be vestigd bij de Ev. Luth. Gem. van Brie'le- Hellevoetsluis. Na twee jaar vertrok ds. Bleeker naar De Rijp, welke standplaats hij in 1877 met Wiefelsttde in Duitschland ver wisselde Hier bleef hij 7 jaar en was er zeer gezien, zoodat de groothertog van Olden- burg hem als hofprediker begeerde. In 1884 kwam hij in het vaderland terug en nam een beioep aan naar Wildervank-Veendam, waar h:i tot 1886 werkzaam was. In dat jaar ging hij naar Middelburg, waar hij predikant is geweest, totdat hem 1 Juli '921 eervol eme ritaat verleend werd Ds. Bleeker vestigde zich daarop metterwoon te Breda en woont nu sinds 2 jaar te Utrecht. Tal van jaren was ds. Bleeker leeraar Hebreeuwsch aan het gymnasium te Middelburg. Het onderwijs van ds. Bleeker genoot een uitstekenden naam en nog leest ds. Bleeker eiken dag in zijn Oude Testament een hoofdstuk in het Hebieeuw«ch. Ook was ds. Bleeker vele jaren secretaris van de afdeeling Middelburg van het Ned. Bijbelgenootschap en secretaris van den Chr. Volksbond Jarenlang was ds. Bleeker medewerker aan het Luth. Zendings blad: ,Een Vaste Burg" en aan het Luth. weekblad „De Wartburg". alsook aan den Luth. scheurkalender, terwijl hij het Luth. maandblad voor net Zuiden redigeerde. Veel heeft ds. Bleeker geschreven en hij heeft nog altijd in portefeuille een volledigen phi- lologiscnen commentaar op het O. Testament, alsook een verzameling catechetische brieven. Ook stelde hii gedenkschriften ove Oud Amsterdam samen. Het geheugen van den hoogbejaarden emeritus 's nog allermerk waardigst Ds Bleeker beschikt over een universeele ken'-is en brengt het grootste ge deelte van ien dag nog door met lezen en schrijven. Het is de wensch van ds. Bleek r zijn zeldzamen feestdag te mogen vieren in den huiselijken kring te midden van zijn kin deren Van viering van eenig jubil 't'm in zijn lange loopbaan is hij altijd afkeerig geweest. Alleen bij zijn gouden jubileum is een uitzondering gemaakt. Dacht 0 dat Uw concurrent zoo dom is Een modem zakenman is „bij de tijd" en adverteert in de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7