MODE-TIPS OM ZELF TE MAKEN. m GEKLEEDE EN SPORTIEVE JAPONNEN. GOED POEDEREN. KLEINE WENKEN. HET MENU VOOR DE HEELE WEEK. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. EEN JURK VOOR ONS KLEINE MEISKE. DE TAXI-GIRLS VAN BARCELONA. HOE MODE ONTSTAAN IS. Zoo la het nu eenmaal altijd geweest en zoo zal het wel altijd blijven: de eene vrouw voelt veel meer voor vlotte, sportieve klee ding en de andere zal zich aleen in uit gesproken elegante toiletjes op haar gemak voelen. Gelukkig houdt Madame Mode met beide categorieën rekening en ze ontwerpt zoowel sportieve kleeding als elegante modellen. Voor sportieve kleeding is als eerste ver- eischte: een onberispelijk slank figuur. Stel u de bespottelijke indruk voor, die een niet- zoo-slanke dame zou opleveren in een grap pig pull-overtje of een sport-vestje. De meeste vrouwen zullen er daarom ook beter aan doen, de sportieve kleeding uit haar kleerenkast te verbannen. Er blijven echter modellen genoeg over. We zullen eerst de japonnen op onze bovenste afbeelding eens bespreken. Links ziet u een japon van genopte crêpe de chine. Het maaksel is zeer eenvoudig. Een kraagje en een ceintuur van effen ma teriaal vormen de eenige garneering. Het plooistuk is laag aangezet. De japon er naast is van de zoo moderne geruite tafzijde. Het hier afgebeelde model is alleraardigst. De ruit van de japon is schuin genomen, terwijl de ruit in de pas recht is geknipt. Deze pas loopt over de schouders en vormt van achteren een pelerine. De pelerine is afgezet met een ge- plisseerde rand. Aardig is ook de breede ceintuur, die van achteren gestrikt wordt. Rechts is een wandelcomplet afgebeeld, bestaande uit een japon en een kort cape'je. De garneering van beide kleed in gstukken is van geruite zijde. Deze cape valt zeer klok kend. Deze toiletjes zijn alle min of meer gekleed Op onze andere afbeelding ziet u een paar sportieve combinaties. Links: een rok van effen donkere stof, waarop een losse wijde drie-kwart-jas, een zoogenaamde „swagger", gedragen wordt Deze is van wollen geruiten stof. Interes- rant zijn de groote zakken, de sluiting en de snit van de mouwen. Daarnaast ziet u een zeer sportlef ensemble, bestaande uit een rok van klein geruite wollen tweed, waarop een vest van peau de suède, gedragen over een witte blouse. Ook de hoeden zijn te verdeelen in spor tieve en elegante modellen. De sportieve hoeden lijken veel op de hoofddeksels der heeren of op de grappige tiroler berghoedjes met overmoedige veertjes. Bij de elegante japonnen kan men alle verschillende mo dellen zien: breed-gerande hoeden en rand- looze kapjes met afstaande voile. Iedere vrouw moet zelf beslissen welke hoed haar gezicht het beste doet uitkomen. Dat er in schoenen eveneens onderschei tusschen de beide categorieën gemaakt wordt, is niets nieuws. Ook hier weet de vrouw haar keua wel te treffen. JEANNE DE FL. of in gezelschap van heeren naar dancings te gaan. In Spanje is dat echter niet zoo. Is het al een onwaarschijnlijkheid, dat de Spaansche vrouw zich alleen in het open baar vertoont, geheel onmogelijk is het, dat ze alleen dansen gaat. En daar in Spanje de man nu eenmaal meer rechten heeft dan de vrouw, verheugen de instituuts, die de man veroorloven te dansen, zich in groote popu lariteit „Vamos a baillar(Laten we gaan dansen.) Als de Spanjaard dansen wil, moet hjj dus gebruik maken van het systeem der taxl- girls. Barcelona, de millioenenstad, vereenigt in zich het gedoe van het internationale havenleven met de zuidelijke glans van Spaan ach amusement. De lichten gaan er nooit uit en de muziek verstomt er nooit. Zoowel de obscure havenkroegen als de elegante dancings zijn altijd gevuld en vóór alles floreert het systeem der taxi-girls. Ook hier voert een lange weg van boven naar beneden. Er zijn dancings, waar de prijs van een dans een koperen munstukje bedraagt, en er zjjn lokalen, waar men voor den dans vele peseta's neertellen moet. Hier dreunt een electrische piano de oudste schlagers; daar spelen beroemde bands de nieuwste dansmuziek. In de glans van de millioenen stad woekert ellende naast geluk. Vele dansmeisjes, die hier hun brood verdienen hebben het geluk gevonden, maar ook velen gingen onder in de groote stad. Ook hier ziet men de tegenstelling, die zoo kenmer kend is voor het Zuiden: zon en schaduw; ellende en geluk. Dr. DE CR. Tegenwoordig heeft iedere vrouw in haar tasch een poederdoosje. Ze denkt, dat ze alles voor haar gelaatsveraorglng gedaan heeft wanneer ze af en toe eens in het spiegeltje kijkt en met een meestal smerig donsje over haar neus gaat. De meeste vrouwen weten niet, dat dit poederen bij een goede gezichtsverzorging eigenlijk het onbelang rijkste is; het zakpoederdoosje is ook eigen lijk meer een stuk speelgoed. Poederen goed poederen moet thuis gebeuren en is zeer belangrijk. In de eerste plaats moet de kleur van de poeder goed gekozen z(jn; want gebruikt men een ver keerde kleur, dan ziet het gezicht er „ge verfd" uit. Niemand kan witte poeder gébruiken, zacht-roze poeder is goed voor heel jonge meisjes. Blonde Vrouwen moeten een donker poeder gebruiken. Daardoor krijgt de huid een goudachtige glans. Donkere vrouwen doen er beter aan een lichter poeder voor De somer nadert; met andere woorden: het reis- seisoen nadert. We willen u met het oog hierop een kleine raad geven. Maak, alt ge op reit bent, van de coupi geen restaurant, door er allerlei meegebracht voedsel te nuttigen. De coupé 1» niet alleen voor u. Bedenk, dat er sich andere reizigers in bevinden en dat er gevoelige menschen tijn, die bij het tien van het min of meer onsmakelijk tafereel van kauwende slikkende personen en groote hoeveelheden „eten onpasselijk worden. Het kan geen kwaad ons ook eens in de plaats uan andere menschen, de toeschouwers van der gelijke tooneelen, te stellen. Heel wat fouten tegen de goede smaak souden daardoor vermeden worden. MADAMS ETIQUETTE. Zondag roastbeef, postelein, gekookte aardapp#. len; kabinetpudding. Maandag: kalfslapjes, spinazie, geitooitte aardappe» len; griespudding met bessensap. Dinsdag: blinde vinken, worteltjes, gekookte aar dappelen chocoladepudding met vanillesaus. Woensdag: osselapjes, spercieboonen (bus), gekookte aardappelen; fruit. Donderdag: varkenslapjes, raapstelen, gekookte aard» appelen; abrikozencompóte. V rtjdag: gebakken aal, zure eiersaus, gekookte aardappelen, komkommersla; maizenapudding. Zaterdag: biefstuk, andijvie, gekookte aardappelen! ha vermoutschoteltje. haar gezicht te benutten. Ze krijgen daar door een mooier contrast tusschen gezicht en haar. Wie er heel goed uit wil zien, zonder de indruk van gesminkt zijn te verwekken, kan het beste verschillende kleuren poeder ge- Bruiken: lichtere tinten voor neus, voor hoofd en kin en donkere poeder voor de wangen. Hoe legt men het poeder op het gezicht? Liefst niet met het donsje; maar met een watje, dat men telkens vernieuwt. Men moet er voor zorgen, dat men nergens dikke koeken krijgt, maar dat de poeder in een gelijkmatig laagje over het gezicht ligt. Men mag bovendien het poeder nooit in het gezicht wrijven; maar men moet het er licht op stuiven. Ten slotte zij nog opgemerkt, dat men pas goed gepoederd is, wanneer men niet ziet, dat men gepoederd is. Dit is het geval, wan neer de poeder precies de kleur van het ge zicht heeft. NTNTON DE LENCLOS. Nr. 571: alleraardigst mantelpakje van geruite wollen stof. De ruit is voor het manteltje schuin genomen en voor de rok recht. Benoodigd materiaal: 3 meter stof Dit jurkje, dat bestemd is voor een meisje van ongeveer 2 jaar, vraagt slechts 150 gram driedraadswol. De rok en de mouw tjes worden gebreid met breinaalden van IVt millimeter middellijn en het bovenstuk wordt gehaakt met een naald van 2 milli meter middellijn. Men zet steken op, die een breedte vormen van 35 centimeter. Men breidt vervolgens 4 toeren recht heen en averecht terug en dan 6 toeren recht heen en terug (zie afbeelding). Zoo breien we, tot we een lengte hebben van 84 centimeter. Bij het meten moeten we zorgen het werk niet uit rekken. Dan kan ten we af. We sluiten de lap door de beide kanten tegen elkaar te stikken; maar we laten aan de bovenkant een split van on geveer 5 centimeter lengte. U zult al gezien hebben, dat de ribbel verticaal komt. Voor het mouwtje breien we op dezelfde manier twee stukken van 7 centimeter breedte en 21 centimeter lengte. Dan beginnen we aan het bovenstukje. Daarvoor zetten we kettingsteken op, die een lengte hebben van 84 centimeter. Ver volgens maken we twee kettingsteken extra. We beginnen nu te haken op de volgende Spanje is een vreugdig en danslustig land. Waar muziek weerklinkt, daar vormen zich de paartjes ten dans. En feesten zijn in Spanje even talrijk als revoluties en on lusten. Het is of een vreugderoes over het volk komt. Na de onlusten en revoluties gaat het zich te buiten aan vreugde. Iedere stad heeft groote feesten; iedere stad heeft eenmaal in het jaar zijn „verbena", straat feest. Van huis naar huls worden guirlan des gehangen. De straat is 's nachts in een danszaal veranderd. Muziek weerklinkt en de oude Spaansche volksdansen herleven. De hartstocht van het volk spreekt uit deze dansen en deze muziek. Op alle feesten ziet men de oude Spaansche dansen als flamenco fandago, jota en habanera en zij belichamen iets van het Spaansche vuur en de Spaan sche hartstocht. Maar ook de nieuwe tijd heeft haar in vloed op Spanje doen gelden. Naast de oude Volksdansen ziet men ook de moderne ge zelschapsdansen. En groot is het enthou siasme, waarmee de dansmelodieën uit New- York, Parijs, Berlijn en andere steden be groet worden. Ook de invloed van de film is zeer groot. De Spaansche filmproductie is tot nu toe beperkt gebleven tot op enkele onbeduidende werken, zoodat de Spanjaard, die graag naar de bioscoop gaat, alleen op buitenlandsche producten aangewezen is. Men treft in Spanje vele gebruiken uit andere landen aan, die hier door de film ge ïmporteerd zjjn. 2k>o het systeem der taxi- girls, dat in Amerika bedacht, thans in Spanje ingeburgerd is. Ook in andere landen van Europa is het systeem een poosje mode geweest; maar Spanje is het eenige land waar de gewoonte is blijven bestaan. De danslustige Spanjaarden gaan in een dan cing en koopen aan de kassa kaartjes, die hun het recht geven op verschillende dansen met de daar aangestelde meisjes. In andere steden kon dit systeem op de duur niet blijven bestaan, dat de vrouwen daar vrijheid .en zelfstandigheid genoeg bezaten om alleen manier: een stokje in een steek, een ketting steek, een steek aan de onderkant overslaan, een stokje, enz. Als we zoo 1014 centimeter gehaakt hebben, haken we drie steken bi elkaar. Aan het einde van elke toer de draad afbreken en opnieuw beginnen. De minderingen telkens boven de voorgaande maken. Zoo gaat men door tot men een vierkante halsopening van7 centimeter aan iedere kant heeft. Nu naaien we de verschillende deelen aan elkaar en we zorgen er voor, dat de achter kant van het bovenstukje precies aansluit op de split van de rok. Ook de mouwtjes worden er in genaaid en aan de onderkant doorgeregen met een elastiekje, zoodat het een pofmouwtje wordt. Is dit alles gebeurd, dan halen we door het bovenstukje draden in verschillende kleuren. We rijgen de draden gewoon een op een neer door de stokjes en zorgen er voor, dat we ze niet te stijf aantrekken. We kunnen deze draden zoowel in fel- contrasteerende kleuren kiezen, als in har- monleerende. Hoofdzaak is, dat we een smaakvol jurkje voor de kleine meid ge maakt heBben, Zonder veel moeite en zonder veel kosten. MARIAN B. Ai spreken ook grilligheid en maat schappelijke invloeden een woordje mee bij het ontstaan der mode; toch zijn niet dht de beslissende factoren, zooals men vaak geneigd is aan te nemen. De groote modes, vooral die, die een ingrijpende verandering in de kleeding brachten, vinden meest hun oorsprong in de wenach van een man of vrouw een lichamelijke onvolkomen held te verbergen. Naar voren han gende schouders werden gecorrigeerd door pofmouwtes; verschillende Itali- aansche prinsessen, die aan struma leden, verborgen dit euvel achter een kanten kraag. De op de grond slepende rokken werden „uitgevonden" door de dochters van Lodewijk XI, die door moeder natuur met enorme voeten bedeeld waren. Maar de mode diende niet alleen om opvallende schoonheids gebreken te bedekken; maar ook om mooie vormen te accentueeren Zoo zocht Anna van Oostenrijk bijvoor beeld haar buitengewoon mooie armen beter te doen uitkomen door korte mouwen. En de zeer hooge hakken waren een bedenksel van Madame de Pompadour, die zeer klein was. van 140 centimeter breedte. Prijs van het patroon: 0.70 ets. per stuk. Nr. 563: jurkje van ge ruite zijde. Snoezig is de garneering van geplisseerde strookjes. Benoodigd mate riaal 4 meter van 100 centimeter breedte. Prijs van het patroon: 0.50 ctl per stuk. Deze patronen zjjn In alle maten tegen de aan gegeven prijzen te verkrij gen bij de „Afdeeling Knip patronen" v. d. Uitgevers maatschappij „De Mijlpaal" postbox 175 te Amsterdam. Toezending zal geschieden na ontvangst van het be drag, dat kan worden overgemaakt per post wissel, in postzegels of per postgiro 41632. Den lezeressen wordt vriendelijk verzocht bij bestelling van een der patronen duide lijk het gewenschte nummer en tevens de verlangde maat, d.w.z. boven-, taille-, heup- wijdte, enz. op te geven. Gelieve verder naam en adres zoo volledig mogelijk te vermelden; men voorkomt daar door onnoodige vertraging in de opeturing.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 12