JSmUnland £ucfUoaact Heuiitetm IEVAARLIJK SPEL ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 24 ME11935 FRIESCHE VLAG Geneeskundige brieven Steenvorming. HET CONFLICT TUSSCHEN ITALIË EN ABESSINIE. TELEFOONSTAKING IN MEXICO. Vrees voor uitbreiding. „Meer heb ik niet noodig". ,Ja" Drink Uw koffie met enmet smaak. De rechter bovenbuik. In mijn vorigen brief heb ik er op gewezen, dat een klein orgaantje in den rechter onder buik aansprakelijk is voor de appendicitis acuta en dat bij een acuut ontstekingsproces van den appendix de operatieve behandeling dringend en dwingend de voorkeur verdient boven andere methoden, die vroeger meer werden toegepast. Ik wees er tot slot op, dat natuurlijk de aard van het lijden de diagnose dus zoo goed mogelijk moest zijn vastgesteld. Deze algemeene wet van het zoo nauw keurig mogelijk vastleggen van den aard, de plaats en de uitbreiding van het ziekteproces voordat tot een eigenlijke behandeling kan worden overgegaan, was een jaar of twintig geleden buitengewoon moeilijk consequent door te voeren voor aandoeningen, welke zich afspeelden in den rechter bovenbuik. Maar al té vaak kwam men niet verder dan tot een min of meer onzekere waarschijnlijkheids diagnose; in verband daarmede was men in de behandeling dan vaker aangewezen op een bestrijding der verschijnselen in plaats van op een behandeling die rechtstreeks op de oorzaak van het lijden was ingesteld. De lever. Ook op dit gebied hebben nieuwere moge lijkheden van onderzoek tot verbeterde in zichten en behandeling geleid. Een groot deel van dezen rechter bovenbuik wordt nu inge- men door den lever. Dit is de grootste klier van ons lichaam, die eenige ponden zwaar is en verschillende nuttige en onmisbare func ties vervult. Naast de taak om bepaalde stof wisselingsproducten in de lever als in een voorraadschuur op te stapelen en te bewaren tot het lichaam er behoefte aan heeft, wordt er uit bepaalde bestanddeelen van het bloed de gal in bereid. Langs een groot aantal kanaaltjes die uit eindelijk zich samen vereenigen, wordt deze gal door de lever vervoerd naar een uitvoer- buis, de leverbuis of ductus hepaticus. In het allereerste gedeelte van den dunnen darm, de tWaalfvingerige darm of het duodenum, be hoort de gal zich met het ten deele reeds om gezette voedsel te vermengen en hierop een nuttige inwerking te ontplooien, waarop ik thans niet verder inga. Er is slechts op be paalde tijdstippen voedsel in het duodenum en daarom behoeft er niet regelmatig door gal aan het duodenum te worden afgeleverd. De lever levert echter ononderbroken gal af en nu wordt deze gal opgezameld in een reservoir, de galblaas. Een zijbuis van de leverbuis voert naar dit reservoir toe. Heeft de inhoud van den twaalfvingerigen darm be hoefte aan gal, dan wordt dit op een of an dere wijze „reflectoir" kenbaar gemaakt aan de galblaas. Deze trekt zich nu samen en drijft een deel van zijn inhoud naar buiten. Deze gal gaat eerst terug langs de genoem de zijbuis of ductus cysticus om nu langs het laatste deel van de galwegen, de ductus cho- ledachus af te vloeien naar het duodenum. De plaats waar dit laatste stuk der gal wegen eindigt in den wand van den twaalf vingerigen darm heet de Papilla Vateri. Vlak daarbij mondt eveneens de uitloozings- buis van een andere klier, de Pancreas of al- vleesohklier, in het duodenum uit en stort deze het pancreassap in dit begin van den darm uit. Onmiddellijk voorbij de maag komen dus velerlei belangrijke producten in den darm. Bij verschillende ziekteprocessen in dit ge bied van den rechter bovenbuik kunnen aard en hoeveelheid van deze sappen belangrijke afwijkingen vertoonen en zoo kunnen omge keerd uit de veranderde samenstelling van dit „duodenaalsap" waardevolle aanwijzin gen worden verkregen voor bepaalde ziekte processen aldaar. Reeds langeren tijd was het mogelijk met behulp van de maagslang den maaginhoud uit te hevelen en dit met behulp van laboratorium onderzoekingen dienstbaar te maken aan het vaststellen van de diagnoses van maagaan doeningen. Deze maagsonde, die vrij dik is. passeert den maaguitgang niet en kan ons dus ■niet behulpzaam zijn voor het onderzoek van het duodenaalsap. Men is er in de laatste jaren in geslaagd een veeldunnere, buig zame sonde te construeeren, die tot in den twaalfvingerigen darm kan worden voortge- schoven. Het einde van deze sonde is dan na zekeren tijd hier aangeland en daarna kan men het duodenaalsap uithevelen, opvangen en gaan onderzoeken. Zeer waardevolle ge gevens kunnen aldus worden verzameld bij diverse aandoeningen van het duodenum, de galwegen en de pancreas. Ik wil hier speciaal nader ingaan op beteekenis van dit onderzoek bij steenvorming ergens in de galwegen. Bij zeer vele mensehen, vooral op rijperen leeftijd en bij zwaarder lichaamsgewicht dan normaal is, ontwikkelen zich ergens in de galwegen steenen. Er zal nog heel wat water naar de zee vloeien, voordat de oorzaken van deze galsteenvorming voldoende bekend zijn. Wel zijn er enkele factoren bekend, die dezen aanmaak van steenen begunstigen, maar al gemeen bruikbare voorbehoedende maatrege len zijn hieruit nog slechts nauwelijks op te bouwen. Bij een aantal menschen blijken zulke galsteenen aanwezig te kunnen zijn, zonder dat er klachten door optreden. Ze worden daarom soms per toeval ontdekt. In vele andere gevallen kunnen er allerlei klachten door optreden, die soms als het ware met één oogopslag te herkennen zijn, die echter in andere gevallen lang niet ge makkelijk op hun oorzaak zijn vast te leggen. Soms treden heftige pijnaanvallen op „gal steenkolieken", soms bestaat slechts een druk kend gevoel in den bovenbuik. Sluit er een galsteen den galafvoerweg ergens duidelijk af, dan treden eveneens zeer karakteristieke verschijnselen op. Aangezien de gal, die door de lever geregeld door geproduceerd blijft worden, niet weer naar den darm kan af vloeien, wordt de gal nu opgenomen in het bloed. Zoo wordt de gal het geheele lichaam doorgevoerd en afgezet in huid en slijmvlie zen, die er een gele kleur door aannemen. Dit is het bekende verschijnsel van geelzucht of icterus. Een deel der galkleurstoffen wordt langs de urinewegen uitgescheiden, waar door de urine donkerbruin van tint wordt. Doordat de gal niet in den darm komt, heeft er geen inwerking van gal op de spijsbrij plaats en kan de ontlasting niet bruin wor den, maar verschijnt zij stopverfkleurig wit. De combinatie van deze 3 verschijnselen is dus een zeer belangrijke aanwijzing voor een afsluitingsproces in de galwegen. Maar wanneer een steen in de galblaas zit of in de verbindingsbuis van galblaas naar de overige galwegen, behoeven deze verschijn selen in geen enkel opzicht op te treden, om dat de afvloed van gal naar den darm onge stoord kan plaats vinden en ook in andere situaties, waarbij de steen niet geheel afsluit, treden deze verschijnselen niet altijd op. Het beoordeelen van de dan wel bestaande ziekteverschijnselen is soms zeer moeilijk en elk nieuw hulpmiddel om hierin een stapje verder te komen, moet dankbaar worden aan vaard. De duodenaalsonde en het onderzoek van het duodenaalsap kan hierbij vaak van be slissende beteekenis zijn. Men kan n.1. langs deze duodenaalsonde, wanneer het begin op de goede plaats in den twaalfvingerigen darm is beland, een oplossing van magne siumsulfaat brengen. Gevolg hiervan is een samentrekking van de galdblaas en een uit drijving van de gal hieruit. Deze gal bij deze proef de B-gal genoemd is anders van samenstelling en dus te onderscheiden van de gal in de galwegen (de A-gal) of de gal welke rechtstreeks uit de lever komt (de C-gal). We kunnen zoo de drie soorten gal opvangen en afzonderlijk onderzoeken. Is de galblaas—b.v. door steenen niet tot samen trekking en galuitdrijving in staat, dan ont breekt de B-gal. Zitten er steentjes of andere ziekteprocessen in bepaalde gedeelten van de galwegen, dan kunnen er in A, B of C-gal hiervoor bepaalde aanwijzingen worden ge vonden, b.v. door het vinden van kristallen van de zouten waaruit de steenen zijn opge bouwd. Deze moderne wijze van onderzoek staat bekend als de proef van Meltzer lyon. Ter completeering van het onderzoek en om het inzicht in de bestaande verhoudingen terwille van doeltreffende behandeling zoo volledig mogelijk te doen zijn, kan het onder zoek nog worden aangevuld met behulp van Röntgenstralen. Niersteenen of steenen el ders in de urinewegen geven als regel, dank zij hun kalkgehalte, al dadelijk een schaduw op een gewone Röntgenfoto van den buik. Dit is met galsteenen als regel niet het geval; hun samenstelling leent er zich niet toe op deze wijze op de gevoelige piaat te worden vereeuwigd. Een enkele maal komt hierop een gunstige uitzondering voor, maar als regel komen we op deze wijze niet tot ons doel. Een jaar of 10 geleden is er van Ameri kaansche zijde een stof in den handel ge bracht, die moest worden ingespoten in de bloedbaan en dan langs de galwegen werd uitgescheiden. Waren de galwegen dus vrij, dan werd het geheele systeem en ook de gal blaas door deze stof gevuld een zeker aantal uren na de injectie. Het was een schaduw gevende stof t.o.z. van Röntgenstralen en zoo ontstond dan op de Röntgenfoto een in direct beeld van de galwegen. De techniek van deze methode is steeds volmaakter ge worden en men kan thans de hiervoor in aan merking komende stof oraaltetragnost gewoon met een drankje opdrinken. Ongeveer 15 uur later komt dan deze stof langs bloed en lever in galwegen en galblaas. Het Röntgen-onderzoek vangt dan aan en geeft in normale verhoudingen een mooi beeld van de galblaas. Zitten er nu steenen in de gal blaas, dan is het mogelijk, dat deze zichtbaar worden als uitsparingen in het tetragnost- beeld of dat ze duidelijk worden doordat ze als het ware door een laagje tetragnost wor den omgeven. In andere gevallen, wanneer de steen den toegang tot de galblaas afsluit, verschijnt het galblaasbeeld heelemaal niet Zoo zijn er verschillende mogelijkheden, die allen hun eigen, waardevolle beteekenis heb ben. Komt er een mooie galblaasschaduw, dan kan men de galblaas door het doen nuttigen van eidooiers weer tot ontlediging aanspo ren en Röntgenologiseh het resultaat van dit uitdrijfpogen nagaan. Was men dus vroeger vaak al heel trotsch, wanneer men met redelijke waarschijnlijk heid tot de conclusie k,on komen, dat er in den rechter bovenbuik iets niet in orde was, de moderne mogelijkheden hebben hier heel veel beter mogelijkheden geschapen om in allerlei duistere klachten het juiste licht te ontsteken. P. N. N. INWIJDING VAN DE „NORMANDIE". Grootsche feesten. De inwijding van het grootste passagiers schip; dat op het oogenblik ter wereld be staat, heeft de geheele stad Le Havre giste ren in een blijde feestelijkheid gehuld. De donkere wolken, die deze plechtige gebeurte nis op het laatste oogenblik nog dreigde te verduisteren, zijn met de opheffing van de staking der zeelieden, voorbijgewaaid. Vroo- 1 ijk wapperen van de masten der schepen in de haven de honderden wimpels, in de haven kroegen en -café's weerklinkt muziek van har- monika's en orchestrions, overal waar vrije passage gelaten is, beweegt zich een dichte stoet van belangstellende wandelaars. Voor de pier ligt, een waarlijk machtig schouw spel, de majestueuse „Normandie", welke enorme afmetingen nog indrukwekkender uitkomen, wanneer men een oogenblik let op de kleine stoombootjes, die daar als nietige donkere kevertjes omheen zwermen. De vele hooggeplaatstepersoonlijkheden en gasten, die voor de inwijding van de „Normandie" naar deze havenstad zijn ge komen, hebben zonder eenigen twijfel een op- gewekten en aangenamen indruk gekregen, van de thans zoo drukke en levendige stad. Daar komt nog bij, dat het frisch en aange naam weer is, met een windje, dat de pittige zeelucht tot in de verste stratên van de stad stuwt. Vergezeld van zijn echtgenoote is de presi dent der Republiek, Lebrun, voor deze ge legenheid in Le Havre verschenen. Men schijnt den laatsten tijd in Frankrijk uit eenige tragische gebeurlijkheden de noodige lessen getrokken te hebben, althans het staatshoofd maakte gebruik van de treeplank- looze auto, die onder scherpe en uitgebreide politiebewaking door de stad reed. Ook het corps diplomatique was verschenen om van zijn belangstelling blijkt te geven. Voorts wa ren bij de inwijding aanwezig talrijke promi nente regeeringsfunctionnarisSen, een groot aantal journalisten uit binnen- en buiten land, vele op den voorgrond tredende per soonlijkheden uit de scheepvaartwereld, figu ren uit de beau monde enz. enz. President Lebrun heeft bij de inwijding een korte redevoering uitgesproken, waarbij hij wees op het gunstige teeken, dat gelegen is in het feit, dat temidden van den ongunst der tijden, en onder voor de scheepvaart zoo moeilijke omstandigheden, nog voldoende energie en scheppende krachten in Frankrijk aanwezig bleken, om werken van den omvang van de „Normandie" tot stand te brengen, hetgeen nog meer naar voren kwam door de omstandigheid, dat de bouw van dit trotsche zeekasteel gepaard was gegaan met het aan leggen van grootsche havenwerken in deze stad, welke tegelijk met de inwijding van de „Normandie'' geopend konden worden. Inderdaad zijn deze havenwerken van respectabelen omvang. Zij hebben niet min der dan 300.000.000 franc gekost en om vatten o.m. een Transatlantisch Station van een lengte van 600 M. en een breedte van 120 M., dat een toren draagt van een hoogte van 80 M. Dit station zal het mogelijk ma ken in een minimum tijd schepen den enor- men omvang van de „Normandie" te laden en te lossen. Voorts zijn oliereservoirs ge bouwd, waar de ruwe olie uit Irak zal kunnen worden opgeslagen en zijn verdere voorzie ningen getroffen, die Le Havre een buiten- emeen eervolle plaats onder de groote zee- avens van onzen1 tijd verzekeren. GOEBBELS BELEEDIGD. Windbuil genoemd. Een Amerikaansch illustrator Bemelmans, die minister Göbbels een „windbuil" had ge noemd, is door de rechtbank van Garmisch tot 100 M. boete veroordeeld, meldt Reuter aan de Engelsche bladen. Hem werd te ken nen gegeven, dat hij zoo spoedig mogelijk Duitschland moest verlaten. NIEUWE PLANNEN VAN CAMPBELL BLACK. De bekende vlieger Campbell Black zal in het najaar een serie lange-afstandvluchten maken en trachten nieuwe records te vestigen op de groote tegenwoordige en toekomstige wereldverkeerslijnen. Zijn machine, een nieu we en verbeterde „Cornet", is reeds onder constructie. Dit toestel zal geregeld op een hoogte kunnen vliegen van ruim drie duizend meter met een snelheid van minstens 350 K M. per uur. De maximum-snelheid zal on geveer op 400 K.M. per uur liggen, terwijl met den benzinevoorraad een afstand van on geveer 5000 K.M. afgelegd zal kunnen wor den. De plannen van Campbell Black staan nog niet geheel vast, doch zij wijzen in de rich ting van een verbindingsroute van Europa en Zuid-Amerika en Afrika. Tot dusverre is over de kwestie van het Italiaansch-Abessinische conflict hoofdzakelijk beraadslaagd tusschen Eden en Aloisi met het resultaat,, dat thans van Engelsche zijde verklaard DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. Ijsvogel (terugreis) vertrokken van Singa pore aangekomen te Bangkok. De Havik (uitreis) is te Bandoeng geland. De „Koetilang", is gistermorgen te 6.30 van Schiphol vertrokken, kwam te 2 uur in Rome aan. Het toestel heeft dus 7 Vi uren over den afstand gevlogen, waarbij rekening moet worden gehouden met de tusschenlan- ding te Marseille, waar gedemonstreerd is voor de pers. ENGELAND'S LUCHTVLOOT. Opleiding van 2500 piloten en 20.000 monteurs. Het ministerie van Luchtvaart deelt mede, dat het in verband met het besluit der re geering tot een snelle uitbreiding van de Britsche luchtmacht over te gaan, noodza kelijk is, energieke maatregelen te nemen wat betreft de opleiding van een sterk corps goede piloten en werktuigkundigen. Met de recruteerings-campagne zal on middellijk een aanvang worden gemaakt op dat vóór April 1937 2500 piloten en 20.000 werktuigkundigen zijn opgeleid. De candi- daat-piloten zullen worden aangenomen voor een actieven dienst van vier jaar, gevolgd door een reservedienst van zes jaar. Geen ondergrondsche hangars. Bij de uitwerking van het program tot uitbreiding van de Britsche luchtmacht is ook het vraagstuk bestudeerd om vliegtuigen onder den grond in hangers te bergen. Dit denkbeeld is evenwel opgegeven, daar het practischer wordt geacht de toestellen over verschillende plaatsen te verdeelen. Benzi ne en olie alsmede springstoffen zullen in het vervolg echter wel in ondergrondsche magazijnen worden geborgen. OM DEN „ZILVEREN VLEUGEL VAN AMSTERDAM". De „Zilveren Vleugel van Amsterdam" is een wisselprijs, die de Amsterdamsche Aero Club uitlooft in een wedstrijd voor amateur vliegers, die jaarlijks gehouden zal worden Doel van den wedstrijd is de kennis van luchtnavigatie en behendigheid in het om gaan met een vliegtuig te bevorderen. Om wordt, dat de verschillende bemidde lingsvoorstellen thans door Italiaansche zijde categorisch verworpen zijn. In Italiaansche kringen verwacht men, dat met het oog op de krachtige houding van Italië, de Volkenbond er nu toe zal overgaan Abessinië te bewerken. Als compromis zou dan misschien een debat voor den raad worden gehouden, doch zonder conclusie. Dat schijnt het uiterste te zijn, wat aan tegemoetkoming van Italië te Genève kan worden ver wacht. Bommen geworpen door Italianen? De correspondent van de Daily Tele- graph te Addis Abeba meldt, dat de Bel gische militaire missie in Abessinië de Abessinische regeering een van foto's vergezeld rapport heeft doen toekomen inzake het' werpen van bommen door Italiaansche militaire vliegtuigen op Abessinisch gebied. Volgens het overge legde documentaire bewijsmateriaal zijn 8 bommen geworpen en wel 7 op Gerlogubien een op Ado. Beide plaatsen liggen ver op Abessinisch gebied Voorts zijn nog drie niet geëxplodeerde bom men gevonden. In den nacht van Woensdag op Don derdag is in Mexico een telefoonstaking begonnen. Andere groepen arbeiders overwegen thans een sympathie-staking met het telefoonpersoneel af te kondi gen, zoodat m^r vreest, dat te Mexico- City een algemeene staking zal uitbre ken. in het bezit van den prijs te komen zal de vlieger tweemaal achtereen of driemaal in het geheel moeten winnen. Alle deelnemers zullen een voorgeschre ven route van ten hoogste 400 K.M. boven Nederlandsch gebied moeten vliegen, die be gint en eindigt op Schiphol. Zaterdag a.s. zal deze wedstrijd voor het eerst gehouden worden. Omstreeks 12.30 uur starten de deelnemers van Schiphol, terwijl het eerste toestel weer om circa drie uur op Schiphol kan landen. Veertien sportvliegers hebben zich voor deelneming aan den wedstrijd opgegeven, terwijl twee leerlingen van de Rijksopleiding voor Verkeersvlieger en vier van de oplei ding te Soesterberg onder bijzondere voor waarden aan den wedstrijd deelnemen. Ongetwijfeld zal voor vliegtuigen en de aankomst der twintig vliegtuigen op Schip hol groote belangstelling bestaan. ZES DOODEN BIJ VLIEGONGELUK. Tijdens Amerikaansche manoeuvres in zee gevlogen. Het admiraalschip bij de Amerikaansche vloot-manoeuvres, de „Pennsylvania", deel: mede, dat 21 Mei, tijdens de manoeuvres een groot watervliegtuig van de marine met dui zelingwekkende vaart in zee is gestort eu verdwenen. Aan boord van het toestel bevonden zich zes personen, die allen mede verdwenen zijn. Naar aanleiding van het verongelukken van een vliegtuig der Amerikaansche marine wordt nader gemeld, dat het toestel, de „6 P 7" deel uitmaakte van een escadrille, die Dinsdag van de Midway-eilanden vertrok om een schijnaanval te doen op de vloot. Een van de toestellen van het escadrille, de „6—P. 10" werd door een motordefect ge dwongen op zee te dalen. De „6P. 7" bleef daarop bij het gedaalde vliegtuig achter en cirkelde ongeveer een uur lang rond het toe stel en seinde om hulp. De bemanning van de „6P. 10" werd gered. Eerst later bemerkte men, dat de „6P. 7" verdwenen was. Het toestel is vermoedelijk op het water aan stukken geslagen en gezon ken; alleen een benzinetank en een vleugel werden gevonden. 24 uur lang is gezocht naar het stoffelijk overschot van de beman ning, doch niets werd gevonden. Uit het Engelsch van PAUL TRENT l door ADA VAN ARKEL 40) «Als ze werkelijk van me had gehouden, zou ze me vertrouwd hebben". „Er is een grens ook aan menschelijk ver bouwen. Ik zal haar vanmiddag gaan op zoeken". »U zult er niets mee bereiken. Ze heeft een anderen man haar woord gegeven. Gaat o niet naar haar toe, vader. Ik heb ook mijn botsch. h moet alle gedachten aan haar ®Pgeven. De hemel zij dank, dat er werk te doen is" Hij stor.d op en ging aan zijn uÜr'jbafel zitten, terwijf hij zijn pijp stopte "'J werkt.- langen tijd door, antwoorden op ae vragen van den baron uitdenkende. Mijn- fr Ha'iapj ging na korter tijd uit cn liet hem al lom. Terwijl Guy schreef, realiseerde hij ten volle de geslepenheid van den baron. De vragen waren met de grootste siimheid uit gezocht en gaven blijk van een volkomen bekendheid met het interne werk van de Britsche marine Sommigen er van kon Guy 2("lf niet beantwoorden en het zou niet ge makkelijk zijn de noodige informatie te krij gen om ze te beantwoorden. Doch dat deed er niet veel toe, want hij kon wel het een of ander antwoord, dat den baron kon be vredigen, in elkaar zetten, maar hij moest van den admiraal eerst hooren, dat de in lichtingen, die hij zou geven, niet toevallig de juiste waren Kort daarop kwam Sylvester. „Laat ik u niet storen", zei hij beleefd, teiwijl hij ging zitten. Maar Guy ruimde zijn papieren op „Ik ben voorioopig klaar zei hij. „Admiraal Langton zou u graag om vijf uur willen ontmoeten, U moet de antwoor den meebrengen. Ze moeten dan klaar zijn". „Ik heb ze af". „Goed. Ik zou graag willen, dat u den baron vanavond ontmoette". „Zoo gauw al?" antwoordde Guy ver baasd. „Gaat u om half negen naar zijn huis U moet er op staan hem te zien en ik wil niet, dat u vóór tien uur weggaat". „We zijn in een half uur met de zaken klaar". „U moet blijven, wat er ook gebeurt. Ik meen, dat u naar Kiel is geweest toen onze marine daar een bezoek aflegde?" Ta" „Heeft u daar veel Duitsche officieren ont moet?" „Vrij veel". „Goed. Houdt uw ooren en oogen van avond goed open. Zoudt u een scnets kun nen maken van de woning van den baron?" „Ik kan u wel een indruk geven van al wat ik er van ken. Ik ben alleen in de vesti bule, de eetkamer en de rookkamer ge weest". Guy maakte een ruwe schets en Sylvester deed een paar vragen. „Nu weet ik het wel. Wilt u van de ad miraliteit hierheen komen en niet uitgaan vóór het tijd is om naar den baron te gaan?" „Ik zal doen wat u wenscht, maar ik zou het prettig vinden als u mij wat van uw plannen wilde vertellen". „Later. A propos heeft u mijnheer Furber vanmorgen gezien?" „Waar heeft u hem ontmoet? Ik zou graag precies willen weten wat hij heeft gezegd". „Werkelijk, mijnheer Sylvester, u maakt misbruik van Het is voor uw eigen bestwil, mijnheer vief Sylvester hem snel in de rede. „Om met succes met elkaar samen te werken, moet ik voelen dat u mij vertrouwt. U is natuur lijk een weinig gebeten op me". „U heeft uw plicht gedaan, anders niet zei Guy koel. „Zoo moet u het opvatten. Wanneer het u misschien genoegen doet, wil ik graag toegeven, dat ik niet geloof, dat u de hand heeft gehad in het bekend worden van dat draadlooze rapport". „Dank u", antwoordde Guy met stuggge beleefdheid. „Maar dat doet er op het oogenblik wei nig toe. Ik ben al meer dan twaalf maanden bezig baron Branden en zijn bende te pak ken te krijgen. Maar tot nu toe zonder eenig resultaat. Ik geloof dat ik nu op het goede spoor ben. Het komt er nu maar op aan, of hij u vertrouwt". „Ik heb mijn best gedaan", „Je hebt je uiterlijk tegen. Je ziet er niet als een verrader uit. Maar als hij geloof' dat u in zijn macht is, dan is de zaak in orde". „En hoe staat het met Furber?" vroeg Guy plotseling. „U moogi het wel weten Ik verdenk er hem van in betaalden dienst van den baron te staan". Guy uitte een kreet van uiterste verbazing en sprong op. Zijn eerste gedachte was, dat Siella met Furber verloofd was. „U verdacht mij ook", zei Hallam met een lach. „We vergissen ons allemaal wel eens op onzen tijd", antwoordde Sylvester kortaf. „Wat voor reden heeft u om Furber te verdenken?" „Beantwoord me één vraag. Ga eens terug naar den tijd, dat u dat draadlooze rapport maakte. Waren die papieren te bereiken door een officier van de „Drietand?" Was er een officier in de hut naast de uwe?" Guy dacht na en herinnerde zich dat hij een copie van het rapport eens op de tafel in zijn hut had laten liggen, maar dat hij niet langer dan een paar minuten was weg geweest. „Wanneer Furber me de hut heeft zien uitgaan, heeft hij gelegenheid gehad mijn rapport te lezen. Maar ik herinner me niet, dat ik hem in de buurt heb gezien". „Daar zal hij waarschijnlijk wel voor ge zorgd hebben. Wanneer mijnheer Furber de man is, die ik denk, is het niemand om de dingen half te doen. Er is in ieder geval een officier op een van de dreadnoughts, die den baron geregeld van inlichtingen voor ziet. Dat weten we zeker en ik dacht dat u die man was", zei Sylvester. „Dan zou Furber wel eens een dergelijke vergissing kunnen zijn". „Denkt u? Ik zou graag uw opinie eens hoorèn", zei de geheime agent ernstig. „Het is niet fair om daarop te antwoor den. Ik heb altijd het land gehad aan Fur ber". „We vermoedden, dat de verrader een officier, belast met de artillerie, was". „En u verdacht mij en ik ben bij de torpedo's". „Ik wou, dat u dat nu maar wilde ver geten", zei Sylvester ongeduldig. „Er is zelfs nu nog genoeg schijn tegen u om u te veroordeelen. Wat kon ik anders doen?" „Help me om dien schijn weg te ne men". „Dat tracht ik reeds te doen. De verden king zal niet van u worden afgenomen vóór we den schulige hebben ontdekt. U kunt me helpen dat te doen. Heb ik u overtuigd waar uw belang ligt?" „Ja. Ik beken, dat ik iets tegen u had, dat was heel natuurlijk". „Zeker, van uw standpunt beschouwd wel. Mijn werk heeft alle sentimentaliteit en ge voel op de vlucht gejaagd. Nu begrijpen we elkaar en kunnen verder gaan. Flet is nu tijd om naar de admiraliteit te gaan, mijn heer". Sylvester wilde hem niet daarheen verge zellen en legde er nadruk op, dat het ge vaarlijk voor Guy zou zijn wanneet zij in eikaars gezelschap werden gezien. (Wordt vervojgcj).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 5