JSmUnland
£ucfUoaact
Heuiitetm
IEVAARLIJK SPEL
ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 24 ME11935
FRIESCHE VLAG
Geneeskundige brieven
Steenvorming.
HET CONFLICT TUSSCHEN ITALIË
EN ABESSINIE.
TELEFOONSTAKING IN MEXICO.
Vrees voor uitbreiding.
„Meer heb ik niet noodig".
,Ja"
Drink Uw koffie met
enmet smaak.
De rechter bovenbuik.
In mijn vorigen brief heb ik er op gewezen,
dat een klein orgaantje in den rechter onder
buik aansprakelijk is voor de appendicitis
acuta en dat bij een acuut ontstekingsproces
van den appendix de operatieve behandeling
dringend en dwingend de voorkeur verdient
boven andere methoden, die vroeger meer
werden toegepast. Ik wees er tot slot op, dat
natuurlijk de aard van het lijden de
diagnose dus zoo goed mogelijk moest
zijn vastgesteld.
Deze algemeene wet van het zoo nauw
keurig mogelijk vastleggen van den aard, de
plaats en de uitbreiding van het ziekteproces
voordat tot een eigenlijke behandeling kan
worden overgegaan, was een jaar of twintig
geleden buitengewoon moeilijk consequent
door te voeren voor aandoeningen, welke zich
afspeelden in den rechter bovenbuik. Maar al
té vaak kwam men niet verder dan tot een
min of meer onzekere waarschijnlijkheids
diagnose; in verband daarmede was men in
de behandeling dan vaker aangewezen op een
bestrijding der verschijnselen in plaats van
op een behandeling die rechtstreeks op de
oorzaak van het lijden was ingesteld.
De lever.
Ook op dit gebied hebben nieuwere moge
lijkheden van onderzoek tot verbeterde in
zichten en behandeling geleid. Een groot deel
van dezen rechter bovenbuik wordt nu inge-
men door den lever. Dit is de grootste klier
van ons lichaam, die eenige ponden zwaar is
en verschillende nuttige en onmisbare func
ties vervult. Naast de taak om bepaalde stof
wisselingsproducten in de lever als in een
voorraadschuur op te stapelen en te bewaren
tot het lichaam er behoefte aan heeft, wordt
er uit bepaalde bestanddeelen van het bloed
de gal in bereid.
Langs een groot aantal kanaaltjes die uit
eindelijk zich samen vereenigen, wordt deze
gal door de lever vervoerd naar een uitvoer-
buis, de leverbuis of ductus hepaticus. In het
allereerste gedeelte van den dunnen darm, de
tWaalfvingerige darm of het duodenum, be
hoort de gal zich met het ten deele reeds om
gezette voedsel te vermengen en hierop een
nuttige inwerking te ontplooien, waarop ik
thans niet verder inga. Er is slechts op be
paalde tijdstippen voedsel in het duodenum
en daarom behoeft er niet regelmatig door
gal aan het duodenum te worden afgeleverd.
De lever levert echter ononderbroken gal af
en nu wordt deze gal opgezameld in een
reservoir, de galblaas. Een zijbuis van de
leverbuis voert naar dit reservoir toe. Heeft
de inhoud van den twaalfvingerigen darm be
hoefte aan gal, dan wordt dit op een of an
dere wijze „reflectoir" kenbaar gemaakt aan
de galblaas. Deze trekt zich nu samen en
drijft een deel van zijn inhoud naar buiten.
Deze gal gaat eerst terug langs de genoem
de zijbuis of ductus cysticus om nu langs het
laatste deel van de galwegen, de ductus cho-
ledachus af te vloeien naar het duodenum.
De plaats waar dit laatste stuk der gal
wegen eindigt in den wand van den twaalf
vingerigen darm heet de Papilla Vateri.
Vlak daarbij mondt eveneens de uitloozings-
buis van een andere klier, de Pancreas of al-
vleesohklier, in het duodenum uit en stort
deze het pancreassap in dit begin van den
darm uit.
Onmiddellijk voorbij de maag komen dus
velerlei belangrijke producten in den darm.
Bij verschillende ziekteprocessen in dit ge
bied van den rechter bovenbuik kunnen aard
en hoeveelheid van deze sappen belangrijke
afwijkingen vertoonen en zoo kunnen omge
keerd uit de veranderde samenstelling van
dit „duodenaalsap" waardevolle aanwijzin
gen worden verkregen voor bepaalde ziekte
processen aldaar.
Reeds langeren tijd was het mogelijk met
behulp van de maagslang den maaginhoud uit
te hevelen en dit met behulp van laboratorium
onderzoekingen dienstbaar te maken aan het
vaststellen van de diagnoses van maagaan
doeningen. Deze maagsonde, die vrij dik is.
passeert den maaguitgang niet en kan ons dus
■niet behulpzaam zijn voor het onderzoek van
het duodenaalsap. Men is er in de laatste
jaren in geslaagd een veeldunnere, buig
zame sonde te construeeren, die tot in den
twaalfvingerigen darm kan worden voortge-
schoven. Het einde van deze sonde is dan na
zekeren tijd hier aangeland en daarna kan
men het duodenaalsap uithevelen, opvangen
en gaan onderzoeken. Zeer waardevolle ge
gevens kunnen aldus worden verzameld bij
diverse aandoeningen van het duodenum, de
galwegen en de pancreas. Ik wil hier speciaal
nader ingaan op beteekenis van dit onderzoek
bij steenvorming ergens in de galwegen.
Bij zeer vele mensehen, vooral op rijperen
leeftijd en bij zwaarder lichaamsgewicht dan
normaal is, ontwikkelen zich ergens in de
galwegen steenen. Er zal nog heel wat water
naar de zee vloeien, voordat de oorzaken van
deze galsteenvorming voldoende bekend zijn.
Wel zijn er enkele factoren bekend, die dezen
aanmaak van steenen begunstigen, maar al
gemeen bruikbare voorbehoedende maatrege
len zijn hieruit nog slechts nauwelijks op te
bouwen. Bij een aantal menschen blijken
zulke galsteenen aanwezig te kunnen zijn,
zonder dat er klachten door optreden. Ze
worden daarom soms per toeval ontdekt.
In vele andere gevallen kunnen er allerlei
klachten door optreden, die soms als het
ware met één oogopslag te herkennen zijn,
die echter in andere gevallen lang niet ge
makkelijk op hun oorzaak zijn vast te leggen.
Soms treden heftige pijnaanvallen op „gal
steenkolieken", soms bestaat slechts een druk
kend gevoel in den bovenbuik. Sluit er een
galsteen den galafvoerweg ergens duidelijk
af, dan treden eveneens zeer karakteristieke
verschijnselen op. Aangezien de gal, die door
de lever geregeld door geproduceerd blijft
worden, niet weer naar den darm kan af
vloeien, wordt de gal nu opgenomen in het
bloed. Zoo wordt de gal het geheele lichaam
doorgevoerd en afgezet in huid en slijmvlie
zen, die er een gele kleur door aannemen. Dit
is het bekende verschijnsel van geelzucht of
icterus. Een deel der galkleurstoffen wordt
langs de urinewegen uitgescheiden, waar
door de urine donkerbruin van tint wordt.
Doordat de gal niet in den darm komt, heeft
er geen inwerking van gal op de spijsbrij
plaats en kan de ontlasting niet bruin wor
den, maar verschijnt zij stopverfkleurig wit.
De combinatie van deze 3 verschijnselen is
dus een zeer belangrijke aanwijzing voor een
afsluitingsproces in de galwegen. Maar
wanneer een steen in de galblaas zit of in
de verbindingsbuis van galblaas naar de
overige galwegen, behoeven deze verschijn
selen in geen enkel opzicht op te treden, om
dat de afvloed van gal naar den darm onge
stoord kan plaats vinden en ook in andere
situaties, waarbij de steen niet geheel afsluit,
treden deze verschijnselen niet altijd op.
Het beoordeelen van de dan wel bestaande
ziekteverschijnselen is soms zeer moeilijk en
elk nieuw hulpmiddel om hierin een stapje
verder te komen, moet dankbaar worden aan
vaard.
De duodenaalsonde en het onderzoek van
het duodenaalsap kan hierbij vaak van be
slissende beteekenis zijn. Men kan n.1. langs
deze duodenaalsonde, wanneer het begin op
de goede plaats in den twaalfvingerigen
darm is beland, een oplossing van magne
siumsulfaat brengen. Gevolg hiervan is een
samentrekking van de galdblaas en een uit
drijving van de gal hieruit. Deze gal bij
deze proef de B-gal genoemd is anders
van samenstelling en dus te onderscheiden
van de gal in de galwegen (de A-gal) of de
gal welke rechtstreeks uit de lever komt (de
C-gal). We kunnen zoo de drie soorten gal
opvangen en afzonderlijk onderzoeken. Is de
galblaas—b.v. door steenen niet tot samen
trekking en galuitdrijving in staat, dan ont
breekt de B-gal. Zitten er steentjes of andere
ziekteprocessen in bepaalde gedeelten van de
galwegen, dan kunnen er in A, B of C-gal
hiervoor bepaalde aanwijzingen worden ge
vonden, b.v. door het vinden van kristallen
van de zouten waaruit de steenen zijn opge
bouwd. Deze moderne wijze van onderzoek
staat bekend als de proef van Meltzer
lyon.
Ter completeering van het onderzoek en
om het inzicht in de bestaande verhoudingen
terwille van doeltreffende behandeling zoo
volledig mogelijk te doen zijn, kan het onder
zoek nog worden aangevuld met behulp van
Röntgenstralen. Niersteenen of steenen el
ders in de urinewegen geven als regel, dank
zij hun kalkgehalte, al dadelijk een schaduw
op een gewone Röntgenfoto van den buik. Dit
is met galsteenen als regel niet het geval;
hun samenstelling leent er zich niet toe op
deze wijze op de gevoelige piaat te worden
vereeuwigd. Een enkele maal komt hierop een
gunstige uitzondering voor, maar als regel
komen we op deze wijze niet tot ons doel.
Een jaar of 10 geleden is er van Ameri
kaansche zijde een stof in den handel ge
bracht, die moest worden ingespoten in de
bloedbaan en dan langs de galwegen werd
uitgescheiden. Waren de galwegen dus vrij,
dan werd het geheele systeem en ook de gal
blaas door deze stof gevuld een zeker aantal
uren na de injectie. Het was een schaduw
gevende stof t.o.z. van Röntgenstralen en
zoo ontstond dan op de Röntgenfoto een in
direct beeld van de galwegen. De techniek
van deze methode is steeds volmaakter ge
worden en men kan thans de hiervoor in aan
merking komende stof oraaltetragnost
gewoon met een drankje opdrinken. Ongeveer
15 uur later komt dan deze stof langs bloed
en lever in galwegen en galblaas. Het
Röntgen-onderzoek vangt dan aan en geeft
in normale verhoudingen een mooi beeld van
de galblaas. Zitten er nu steenen in de gal
blaas, dan is het mogelijk, dat deze zichtbaar
worden als uitsparingen in het tetragnost-
beeld of dat ze duidelijk worden doordat ze
als het ware door een laagje tetragnost wor
den omgeven. In andere gevallen, wanneer
de steen den toegang tot de galblaas afsluit,
verschijnt het galblaasbeeld heelemaal niet
Zoo zijn er verschillende mogelijkheden, die
allen hun eigen, waardevolle beteekenis heb
ben.
Komt er een mooie galblaasschaduw, dan
kan men de galblaas door het doen nuttigen
van eidooiers weer tot ontlediging aanspo
ren en Röntgenologiseh het resultaat van dit
uitdrijfpogen nagaan.
Was men dus vroeger vaak al heel trotsch,
wanneer men met redelijke waarschijnlijk
heid tot de conclusie k,on komen, dat er in
den rechter bovenbuik iets niet in orde was,
de moderne mogelijkheden hebben hier heel
veel beter mogelijkheden geschapen om in
allerlei duistere klachten het juiste licht te
ontsteken.
P. N. N.
INWIJDING VAN DE „NORMANDIE".
Grootsche feesten.
De inwijding van het grootste passagiers
schip; dat op het oogenblik ter wereld be
staat, heeft de geheele stad Le Havre giste
ren in een blijde feestelijkheid gehuld. De
donkere wolken, die deze plechtige gebeurte
nis op het laatste oogenblik nog dreigde te
verduisteren, zijn met de opheffing van de
staking der zeelieden, voorbijgewaaid. Vroo-
1 ijk wapperen van de masten der schepen in
de haven de honderden wimpels, in de haven
kroegen en -café's weerklinkt muziek van har-
monika's en orchestrions, overal waar vrije
passage gelaten is, beweegt zich een dichte
stoet van belangstellende wandelaars. Voor
de pier ligt, een waarlijk machtig schouw
spel, de majestueuse „Normandie", welke
enorme afmetingen nog indrukwekkender
uitkomen, wanneer men een oogenblik let op
de kleine stoombootjes, die daar als nietige
donkere kevertjes omheen zwermen.
De vele hooggeplaatstepersoonlijkheden
en gasten, die voor de inwijding van de
„Normandie" naar deze havenstad zijn ge
komen, hebben zonder eenigen twijfel een op-
gewekten en aangenamen indruk gekregen,
van de thans zoo drukke en levendige stad.
Daar komt nog bij, dat het frisch en aange
naam weer is, met een windje, dat de pittige
zeelucht tot in de verste stratên van de stad
stuwt.
Vergezeld van zijn echtgenoote is de presi
dent der Republiek, Lebrun, voor deze ge
legenheid in Le Havre verschenen. Men
schijnt den laatsten tijd in Frankrijk uit
eenige tragische gebeurlijkheden de noodige
lessen getrokken te hebben, althans het
staatshoofd maakte gebruik van de treeplank-
looze auto, die onder scherpe en uitgebreide
politiebewaking door de stad reed. Ook het
corps diplomatique was verschenen om van
zijn belangstelling blijkt te geven. Voorts wa
ren bij de inwijding aanwezig talrijke promi
nente regeeringsfunctionnarisSen, een groot
aantal journalisten uit binnen- en buiten
land, vele op den voorgrond tredende per
soonlijkheden uit de scheepvaartwereld, figu
ren uit de beau monde enz. enz.
President Lebrun heeft bij de inwijding een
korte redevoering uitgesproken, waarbij hij
wees op het gunstige teeken, dat gelegen is
in het feit, dat temidden van den ongunst
der tijden, en onder voor de scheepvaart zoo
moeilijke omstandigheden, nog voldoende
energie en scheppende krachten in Frankrijk
aanwezig bleken, om werken van den omvang
van de „Normandie" tot stand te brengen,
hetgeen nog meer naar voren kwam door de
omstandigheid, dat de bouw van dit trotsche
zeekasteel gepaard was gegaan met het aan
leggen van grootsche havenwerken in deze
stad, welke tegelijk met de inwijding van de
„Normandie'' geopend konden worden.
Inderdaad zijn deze havenwerken van
respectabelen omvang. Zij hebben niet min
der dan 300.000.000 franc gekost en om
vatten o.m. een Transatlantisch Station van
een lengte van 600 M. en een breedte van
120 M., dat een toren draagt van een hoogte
van 80 M. Dit station zal het mogelijk ma
ken in een minimum tijd schepen den enor-
men omvang van de „Normandie" te laden
en te lossen. Voorts zijn oliereservoirs ge
bouwd, waar de ruwe olie uit Irak zal kunnen
worden opgeslagen en zijn verdere voorzie
ningen getroffen, die Le Havre een buiten-
emeen eervolle plaats onder de groote zee-
avens van onzen1 tijd verzekeren.
GOEBBELS BELEEDIGD.
Windbuil genoemd.
Een Amerikaansch illustrator Bemelmans,
die minister Göbbels een „windbuil" had ge
noemd, is door de rechtbank van Garmisch
tot 100 M. boete veroordeeld, meldt Reuter
aan de Engelsche bladen. Hem werd te ken
nen gegeven, dat hij zoo spoedig mogelijk
Duitschland moest verlaten.
NIEUWE PLANNEN VAN
CAMPBELL BLACK.
De bekende vlieger Campbell Black zal in
het najaar een serie lange-afstandvluchten
maken en trachten nieuwe records te vestigen
op de groote tegenwoordige en toekomstige
wereldverkeerslijnen. Zijn machine, een nieu
we en verbeterde „Cornet", is reeds onder
constructie. Dit toestel zal geregeld op een
hoogte kunnen vliegen van ruim drie duizend
meter met een snelheid van minstens 350
K M. per uur. De maximum-snelheid zal on
geveer op 400 K.M. per uur liggen, terwijl
met den benzinevoorraad een afstand van on
geveer 5000 K.M. afgelegd zal kunnen wor
den.
De plannen van Campbell Black staan nog
niet geheel vast, doch zij wijzen in de rich
ting van een verbindingsroute van Europa
en Zuid-Amerika en Afrika.
Tot dusverre is over de kwestie van
het Italiaansch-Abessinische conflict
hoofdzakelijk beraadslaagd tusschen
Eden en Aloisi met het resultaat,, dat
thans van Engelsche zijde verklaard
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
Ijsvogel (terugreis) vertrokken van Singa
pore aangekomen te Bangkok.
De Havik (uitreis) is te Bandoeng geland.
De „Koetilang", is gistermorgen te 6.30
van Schiphol vertrokken, kwam te 2 uur in
Rome aan. Het toestel heeft dus 7 Vi uren
over den afstand gevlogen, waarbij rekening
moet worden gehouden met de tusschenlan-
ding te Marseille, waar gedemonstreerd is
voor de pers.
ENGELAND'S LUCHTVLOOT.
Opleiding van 2500 piloten en
20.000 monteurs.
Het ministerie van Luchtvaart deelt mede,
dat het in verband met het besluit der re
geering tot een snelle uitbreiding van de
Britsche luchtmacht over te gaan, noodza
kelijk is, energieke maatregelen te nemen
wat betreft de opleiding van een sterk corps
goede piloten en werktuigkundigen.
Met de recruteerings-campagne zal on
middellijk een aanvang worden gemaakt op
dat vóór April 1937 2500 piloten en 20.000
werktuigkundigen zijn opgeleid. De candi-
daat-piloten zullen worden aangenomen voor
een actieven dienst van vier jaar, gevolgd
door een reservedienst van zes jaar.
Geen ondergrondsche hangars.
Bij de uitwerking van het program tot
uitbreiding van de Britsche luchtmacht is
ook het vraagstuk bestudeerd om vliegtuigen
onder den grond in hangers te bergen. Dit
denkbeeld is evenwel opgegeven, daar het
practischer wordt geacht de toestellen over
verschillende plaatsen te verdeelen. Benzi
ne en olie alsmede springstoffen zullen in
het vervolg echter wel in ondergrondsche
magazijnen worden geborgen.
OM DEN „ZILVEREN VLEUGEL
VAN AMSTERDAM".
De „Zilveren Vleugel van Amsterdam" is
een wisselprijs, die de Amsterdamsche Aero
Club uitlooft in een wedstrijd voor amateur
vliegers, die jaarlijks gehouden zal worden
Doel van den wedstrijd is de kennis van
luchtnavigatie en behendigheid in het om
gaan met een vliegtuig te bevorderen. Om
wordt, dat de verschillende bemidde
lingsvoorstellen thans door Italiaansche
zijde categorisch verworpen zijn.
In Italiaansche kringen verwacht
men, dat met het oog op de krachtige
houding van Italië, de Volkenbond er nu
toe zal overgaan Abessinië te bewerken.
Als compromis zou dan misschien een
debat voor den raad worden gehouden,
doch zonder conclusie. Dat schijnt het
uiterste te zijn, wat aan tegemoetkoming
van Italië te Genève kan worden ver
wacht.
Bommen geworpen door Italianen?
De correspondent van de Daily Tele-
graph te Addis Abeba meldt, dat de Bel
gische militaire missie in Abessinië de
Abessinische regeering een van foto's
vergezeld rapport heeft doen toekomen
inzake het' werpen van bommen door
Italiaansche militaire vliegtuigen op
Abessinisch gebied. Volgens het overge
legde documentaire bewijsmateriaal
zijn 8 bommen geworpen en wel 7 op
Gerlogubien een op Ado. Beide plaatsen
liggen ver op Abessinisch gebied Voorts
zijn nog drie niet geëxplodeerde bom
men gevonden.
In den nacht van Woensdag op Don
derdag is in Mexico een telefoonstaking
begonnen. Andere groepen arbeiders
overwegen thans een sympathie-staking
met het telefoonpersoneel af te kondi
gen, zoodat m^r vreest, dat te Mexico-
City een algemeene staking zal uitbre
ken.
in het bezit van den prijs te komen zal de
vlieger tweemaal achtereen of driemaal in
het geheel moeten winnen.
Alle deelnemers zullen een voorgeschre
ven route van ten hoogste 400 K.M. boven
Nederlandsch gebied moeten vliegen, die be
gint en eindigt op Schiphol.
Zaterdag a.s. zal deze wedstrijd voor het
eerst gehouden worden. Omstreeks 12.30
uur starten de deelnemers van Schiphol,
terwijl het eerste toestel weer om circa drie
uur op Schiphol kan landen.
Veertien sportvliegers hebben zich voor
deelneming aan den wedstrijd opgegeven,
terwijl twee leerlingen van de Rijksopleiding
voor Verkeersvlieger en vier van de oplei
ding te Soesterberg onder bijzondere voor
waarden aan den wedstrijd deelnemen.
Ongetwijfeld zal voor vliegtuigen en de
aankomst der twintig vliegtuigen op Schip
hol groote belangstelling bestaan.
ZES DOODEN BIJ VLIEGONGELUK.
Tijdens Amerikaansche manoeuvres
in zee gevlogen.
Het admiraalschip bij de Amerikaansche
vloot-manoeuvres, de „Pennsylvania", deel:
mede, dat 21 Mei, tijdens de manoeuvres een
groot watervliegtuig van de marine met dui
zelingwekkende vaart in zee is gestort eu
verdwenen.
Aan boord van het toestel bevonden zich
zes personen, die allen mede verdwenen zijn.
Naar aanleiding van het verongelukken
van een vliegtuig der Amerikaansche marine
wordt nader gemeld, dat het toestel, de „6
P 7" deel uitmaakte van een escadrille, die
Dinsdag van de Midway-eilanden vertrok om
een schijnaanval te doen op de vloot.
Een van de toestellen van het escadrille,
de „6—P. 10" werd door een motordefect ge
dwongen op zee te dalen. De „6P. 7" bleef
daarop bij het gedaalde vliegtuig achter en
cirkelde ongeveer een uur lang rond het toe
stel en seinde om hulp. De bemanning van
de „6P. 10" werd gered.
Eerst later bemerkte men, dat de „6P. 7"
verdwenen was. Het toestel is vermoedelijk
op het water aan stukken geslagen en gezon
ken; alleen een benzinetank en een vleugel
werden gevonden. 24 uur lang is gezocht
naar het stoffelijk overschot van de beman
ning, doch niets werd gevonden.
Uit het Engelsch
van PAUL TRENT
l door ADA VAN ARKEL
40)
«Als ze werkelijk van me had gehouden,
zou ze me vertrouwd hebben".
„Er is een grens ook aan menschelijk ver
bouwen. Ik zal haar vanmiddag gaan op
zoeken".
»U zult er niets mee bereiken. Ze heeft
een anderen man haar woord gegeven. Gaat
o niet naar haar toe, vader. Ik heb ook mijn
botsch. h moet alle gedachten aan haar
®Pgeven. De hemel zij dank, dat er werk
te doen is" Hij stor.d op en ging aan zijn
uÜr'jbafel zitten, terwijf hij zijn pijp stopte
"'J werkt.- langen tijd door, antwoorden op
ae vragen van den baron uitdenkende. Mijn-
fr Ha'iapj ging na korter tijd uit cn
liet hem al lom.
Terwijl Guy schreef, realiseerde hij ten
volle de geslepenheid van den baron. De
vragen waren met de grootste siimheid uit
gezocht en gaven blijk van een volkomen
bekendheid met het interne werk van de
Britsche marine Sommigen er van kon Guy
2("lf niet beantwoorden en het zou niet ge
makkelijk zijn de noodige informatie te krij
gen om ze te beantwoorden. Doch dat deed
er niet veel toe, want hij kon wel het een
of ander antwoord, dat den baron kon be
vredigen, in elkaar zetten, maar hij moest
van den admiraal eerst hooren, dat de in
lichtingen, die hij zou geven, niet toevallig
de juiste waren
Kort daarop kwam Sylvester. „Laat ik u
niet storen", zei hij beleefd, teiwijl hij ging
zitten.
Maar Guy ruimde zijn papieren op
„Ik ben voorioopig klaar zei hij.
„Admiraal Langton zou u graag om vijf
uur willen ontmoeten, U moet de antwoor
den meebrengen. Ze moeten dan klaar zijn".
„Ik heb ze af".
„Goed. Ik zou graag willen, dat u den
baron vanavond ontmoette".
„Zoo gauw al?" antwoordde Guy ver
baasd.
„Gaat u om half negen naar zijn huis
U moet er op staan hem te zien en ik wil
niet, dat u vóór tien uur weggaat".
„We zijn in een half uur met de zaken
klaar".
„U moet blijven, wat er ook gebeurt. Ik
meen, dat u naar Kiel is geweest toen onze
marine daar een bezoek aflegde?"
Ta"
„Heeft u daar veel Duitsche officieren ont
moet?"
„Vrij veel".
„Goed. Houdt uw ooren en oogen van
avond goed open. Zoudt u een scnets kun
nen maken van de woning van den baron?"
„Ik kan u wel een indruk geven van al
wat ik er van ken. Ik ben alleen in de vesti
bule, de eetkamer en de rookkamer ge
weest".
Guy maakte een ruwe schets en Sylvester
deed een paar vragen.
„Nu weet ik het wel. Wilt u van de ad
miraliteit hierheen komen en niet uitgaan
vóór het tijd is om naar den baron te
gaan?"
„Ik zal doen wat u wenscht, maar ik zou
het prettig vinden als u mij wat van uw
plannen wilde vertellen".
„Later. A propos heeft u mijnheer Furber
vanmorgen gezien?"
„Waar heeft u hem ontmoet? Ik zou graag
precies willen weten wat hij heeft gezegd".
„Werkelijk, mijnheer Sylvester, u maakt
misbruik van
Het is voor uw eigen bestwil, mijnheer
vief Sylvester hem snel in de rede. „Om met
succes met elkaar samen te werken, moet
ik voelen dat u mij vertrouwt. U is natuur
lijk een weinig gebeten op me".
„U heeft uw plicht gedaan, anders niet
zei Guy koel.
„Zoo moet u het opvatten. Wanneer het
u misschien genoegen doet, wil ik graag
toegeven, dat ik niet geloof, dat u de hand
heeft gehad in het bekend worden van dat
draadlooze rapport".
„Dank u", antwoordde Guy met stuggge
beleefdheid.
„Maar dat doet er op het oogenblik wei
nig toe. Ik ben al meer dan twaalf maanden
bezig baron Branden en zijn bende te pak
ken te krijgen. Maar tot nu toe zonder
eenig resultaat. Ik geloof dat ik nu op het
goede spoor ben. Het komt er nu maar op
aan, of hij u vertrouwt".
„Ik heb mijn best gedaan",
„Je hebt je uiterlijk tegen. Je ziet er niet
als een verrader uit. Maar als hij geloof'
dat u in zijn macht is, dan is de zaak in
orde".
„En hoe staat het met Furber?" vroeg Guy
plotseling.
„U moogi het wel weten Ik verdenk er
hem van in betaalden dienst van den baron
te staan".
Guy uitte een kreet van uiterste verbazing
en sprong op. Zijn eerste gedachte was, dat
Siella met Furber verloofd was.
„U verdacht mij ook", zei Hallam met een
lach.
„We vergissen ons allemaal wel eens op
onzen tijd", antwoordde Sylvester kortaf.
„Wat voor reden heeft u om Furber te
verdenken?"
„Beantwoord me één vraag. Ga eens terug
naar den tijd, dat u dat draadlooze rapport
maakte. Waren die papieren te bereiken
door een officier van de „Drietand?" Was
er een officier in de hut naast de uwe?"
Guy dacht na en herinnerde zich dat hij
een copie van het rapport eens op de tafel
in zijn hut had laten liggen, maar dat hij
niet langer dan een paar minuten was weg
geweest.
„Wanneer Furber me de hut heeft zien
uitgaan, heeft hij gelegenheid gehad mijn
rapport te lezen. Maar ik herinner me niet,
dat ik hem in de buurt heb gezien".
„Daar zal hij waarschijnlijk wel voor ge
zorgd hebben. Wanneer mijnheer Furber de
man is, die ik denk, is het niemand om de
dingen half te doen. Er is in ieder geval
een officier op een van de dreadnoughts, die
den baron geregeld van inlichtingen voor
ziet. Dat weten we zeker en ik dacht dat u
die man was", zei Sylvester.
„Dan zou Furber wel eens een dergelijke
vergissing kunnen zijn".
„Denkt u? Ik zou graag uw opinie eens
hoorèn", zei de geheime agent ernstig.
„Het is niet fair om daarop te antwoor
den. Ik heb altijd het land gehad aan Fur
ber".
„We vermoedden, dat de verrader een
officier, belast met de artillerie, was".
„En u verdacht mij en ik ben bij de
torpedo's".
„Ik wou, dat u dat nu maar wilde ver
geten", zei Sylvester ongeduldig. „Er is
zelfs nu nog genoeg schijn tegen u om u te
veroordeelen. Wat kon ik anders doen?"
„Help me om dien schijn weg te ne
men".
„Dat tracht ik reeds te doen. De verden
king zal niet van u worden afgenomen vóór
we den schulige hebben ontdekt. U kunt me
helpen dat te doen. Heb ik u overtuigd waar
uw belang ligt?"
„Ja. Ik beken, dat ik iets tegen u had, dat
was heel natuurlijk".
„Zeker, van uw standpunt beschouwd wel.
Mijn werk heeft alle sentimentaliteit en ge
voel op de vlucht gejaagd. Nu begrijpen we
elkaar en kunnen verder gaan. Flet is nu
tijd om naar de admiraliteit te gaan, mijn
heer".
Sylvester wilde hem niet daarheen verge
zellen en legde er nadruk op, dat het ge
vaarlijk voor Guy zou zijn wanneet zij in
eikaars gezelschap werden gezien.
(Wordt vervojgcj).