DE PASSIESPELEN TE TEGELEN.
Stad eaOmy
Jladioprogcamma
Jieuitteim
IIEVAARUJK SPEL
Oude Christelijke traditie voortgezet.
Kleurrijke en bewogen uitbeelding
van het lijden van Jezus.
Medeleven van de gansche
bevolking.
(Van onzen reisredacteur.)
In het onder de rook van Venlo gele
gen Tegelen bloeit het kunstlievend di
lettantisme op een opmerkelijke wijze.
Be pasdespelen, waarvan de serie voor
etellingen van dit jaar Zondag is begon
nen, vormen daarvan niet het eenige
voorbeeld; zij zijn als het ware het re
sultaat van 'n geestesgesteldheid, welke
zich reeds veel eerder op ander gebied
had gemanifesteerd. Zaterdag zijn we
daarvan getuige gewee-1 op een samen
zijn, dat het bestuur van de spelen den
talrijken uit binnen- en buitenland ge
komen journalisten heeft aangeboden op
den vooravond van de premièro van de
passiespelen van dit jaar. Baar hebben
twee harmoniegezelschappen, een or
kestvereniging en drie zangvereenigin-
gen tezamen een uitvoering geven, die
klonk als een klok en waarbij zeer veel
te loven vie'. Op dezen vruchtbaren bo
dem zijn de passiespelen geplant en ze
zijn er in korten tijd, begunstigd door
een vrome devotie, opgebloeid en ge
worden tot een gebeurtenis, die in ge
heel ons land belangstelling verdient.
Men begon er in 1927 met een religieus
openluchtspel, geschreven door den
Franciscaner pater J. Janssen, in 1928
werd een werk van Felix Rutten opge
voerd, in 1929 kwam men met Calde-
ron's „Groote Schouwtooneel", in 1930
weer een spel van Felix Rutten en in
1931 waagde men zich aan een passie
spel, geschreven door pastoor A. van
Fel ft.
Religieuse spelen zijn welhaast zoo
oud als de Christelijke kerk zelf. Al in
de eerste eeuwen werden ter opluiste
ring van bijzondere kerkelijke plechtig
heden vertooningen gegeven, die echter
uitsluitend een illustratief karakter
droegen en dienden ter verduidelijking
van de reizangen tusschen de priesters
en het koor. Langzamerhand kregen de
spelenden ook een sprekende rol en zoo
ontstonden de mysterie-spelen, die in
de middeleeuwen een groote vlucht na-
imen. Zij werden gesteund door een
drang naar geloofsbeleving en een in
nig verlangen van de bevolking om dat,
wat telkens in de kerk herdacht werd,
dramatisch voorgesteld te zien. Toen na
het einde der veertiende eeuw de ver
tooningen begonnen uit te dijen tot we
zenlijke tooneelvoorstelingen, werden
ze van de kerk naar de markt Ver
plaatst, waar de plaatsen der handeling
naast elkaar werden opgesteld. Slechts
enkelen hebben sindsdien den storm der
tijden overleefd, zooals die te Oberam-
mergau. In Nederland waren ze volko
men verdwenen; de laatste jaren is er
door een opbloei van het openluchttoo-
neel weer belangstelling voor gerijpt.
Tegelen is thans bezig een traditie te
vestigen, die ondanks haar jeugd reeds
groote verwachtingen wekt.
In 1932 zijn er de passiespelen her
haald. Toen heeft men eenige jaren ge-
ru-t, om te vermijden dat het een sleur
zou worden, die aan de goede intenties
afbreuk zou doen. Be rust was echter
slechts uiterlijk, want er werden inmid
dels grootsche voorbereidingen ge
troffen voor een herhaling in 1935. Als
juridische vorm werd een stichting ge
kozen, die tot doel kreeg het om de vijf
jaar, te beginnen in 1935, opvoeren van
een passiespel. De stichting heeft het
terrein van de spelen gekocht en zoowel
op de tooneelruimte vaste gebouwen ge
plaatst als ook de toeschouwersruimte
verbeterd. Er heerscht een uitnemende
accoustiek, die het gesproken woord
overal goed verstaanbaar doet zijn.
De geheele bevolking van Tegelen
leeft met de passiespelen mee. Alles is
imet eigen krachten opgebouwd, er zijn
lezingen gehouden, ruim een jaar is er
dot r de spelers en figuranten ijverig ge
repeteerd en ook de costumes zijn bijna
a'le door de dorpsbewoners gemaakt.
Het zijn meerendeels eenvoudige men-
schen, die al hun vrijen tijd en meer nog
hebben gegeven ter bereiking van dat
eene doel: het slagen van de spelen, die
uiting zijn van een diepgewortelde
vroomheid. In vrijwel alle huisgezinnen
is er iemand, die bij de passiespelen be
trokken is; er heerscht een samenwer
king en een saamhorigheidsgevoel, die
door geen animositeit worden ver
stoord, en de offervaardigheid der be
volking kent schier geen grenzen. De
passiespelen nemen al maanden lang de
belangrijkste plaats in het volksleven
in, die haar hoogtepunt vindt in deze
opvoeringen in Juni, Juli en Augustus.
De opvoering zelf draagt daarvan in
belangrijke mate de sporen. Er wordt
met een toewijding gespeeld, die het
spel van deze dilettanten voor ons doet
leven op een wijze die ontroering wekt.
l>e regisseur, de heer Dré Thijssen, heeft
met dit eenvoudige materiaal iets won
derschoons bereikt. Be spelers stuk voor
stuk bespreken zullen we hier niet, al is
de verleiding groot, om er enkele te noe
men. De krachtige en sonore stemmen
van deze Limburgers, wier uitspraak
van het Nederlandsch te loven valt, dra
gen tot ver over de uiterste rijen der toe
schouwers. Hun bewegingen zijn na
tuurlijk en van een breede allure, waar
door de gansche vertooning iets zeer
indrukwekkends is geworden. Slechts
zou in sommige opzichten wat meer ge-
styleerdheid te wenschen zijn, waar de
uitbeelding wat triviaal dreigt te wor
den.
De regisseur heeft bijzonder veel werk
gemaakt van de massa-regie en heeft
daarmee ook zeer geslaagde resultaten
bereikt. Die tafreelen met het oproerige
volk, dat in een kleurrijke stoet het gan
sche tooneel wel vulde, hadden groote
levendigheid en waren van een opmer
kelijke natuurlijkheid. De kleurrijke
costumes, die stuk voor stuk verant
woord waren, droegen daar nog in be
langrijke mate toe bij. Het décor, be
staande uit een groot middenstuk in den
vorm van een tempel-voorhof, geflan
keerd aan de eene zijde door het huis
van Pilatus en aan de andere zijde door
het paleis van Herodes, was sober en
voor het doel bijzonder geschikt. Het be-
nedentooneel, opgetrokken in mergel-
blokken, werd gebruikt voor het Laatste
Avondmaal en voor kleinere tafreelen.
Alles was mooi bij de bestaande boom
beplanting aangepast.
Het stuk zelf, in fraaie beeldende taal
geschieven, was hier en daar wat'lang
gerekt. Het wist niet steeds de aandacht
vast te houden, al willen we daarvan
gaarne een deel van de schuld geven
aan den regen, die bij tijd en wijle op
spelers en toeschouwers nederdaalde,
doch waarvan de eersten zich minder
aantrokken dan de laatsten. De schrijver
heeft grootendeels zich aan het Bijbel
verhaal gehouden, doch heeft zich hier
e.v daar vrijheden veroorloofd, die sto
rend werkten en voor den gang van het
spel niet noodig waren. Pilatus' rol is
wel zeer vergroot en daarbij worden
hem woorden in den mond gelegd, die
volgens den Bijbel door Christus zelf
gezegd zijn. Zoo waar hij sprak over ge
pleisterde graven, welke uitdrukking
geheel uit haar verband geraakt was. In
het algemeen is ook het weerzinwekken
de in de rol der Joden er wat al te dik
opgelegd, waardoor het stuk hier en
daar tendenties kreeg, die de schrijver
er hopelijk niet mee bedoeld heeft.
Het weer moge de volgende opvoerin
gen meer begunstigen, dan het deze
première gedaan heeft. Aan hooge be
langstelling heeft het overigens niet
.ntbroken. De voorstelling werd door
vele wereldlijke en kerkelijke autoritei
ten bijgewoond, onder wie de commis
saris der koningin in Limburg, mr. E.
O. J. M. baron van Hövell tot Wester-
f'ier, en de bisschop van Roermond,
mgr. dr. J. H. G. Lemmens.
- - VERKOOP GROND AAN DE
DR. SCHAEPMANSTRAAT.
B. en W. schrijven in bijlage Nr. 77;
De heeren C. de Bakker en C. de Graaf,-al
hier, hebben verzocht voor zich of hunne
lastgevers van de gemeente te mogen koopen
een strook bouwterrein, gelegen aan de Dr.
Schaepmanstraat, gfoot ongeveer 18 M2.,
voor den prijs van 126 in totaal, teneinde
dat bouwterrein toe te voégeri aan den aan
hen bij raadsbesluit van 28 Februari 1935
nr. 24 verkochten ter plaatse gelegen grond.
Tegen verkoop van genoemd perceel bestaat
bij ons geen bezwaar, terwijl de grondprijs
in overeenstemming is met de prijzen, door
de commissie van bijstand voor het grondbe
drijf voor de bouwterreinen gelegen in het
Lyceumkwartier in overweging gegeven.
B. en W. bieden in verband daarmede een
ontwerp-besluit ter vaststelling aan.
ADRES J. DE MOEL.
B. en W. schrijven in bijlage Nr. 78:
De heer J. de Moei, aannemer te Heiloo,
richtte zich op 16 April j.1. tot uwe vergade
ring met een adres, waarin hij mededeelde,
le. dat hij voor de zes door hem aan de
Regulierslaan te bouwen woningen, welke na
het gereed komen nog door zes andere wor
den gevolgd, een rioleering in de Reguliers
laan heeft moeten aanleggen; 2e. dat hij on
danks het feit, dat door de gemeente Alk
maar in genoemde laan geen rioleering is
aangelegd; aan de gemeente Alkmaar 45
per woning zal moeten betalen voor kosten
van aansluiting van het door hem gemaakte
riool aan het riool in de Nieuwpoortslaan, in
totaal alzoo 12 X 45 540; 3e. dat de
gemeente weliswaar een bijdrage mag heffen
in de kosten voor de door haar gedane uit
gaven ten behoeve van een bepaald stadsge
deelte, doch het hier betreft een straat, die
aan de gemeente Heiloo toebehoort, waarin
trouwens door de gemeente Alkmaar geen
kunstwerken zijn gemaakt en 4e. dat zijn
perceelen aan de Regulierslaan met het
riool in de Nieuwpoortslaan, waarop die per
ceelen niet rechtstreeks zijn aangesloten, niet
zijn gebaat.
Om deze redenen verzoekt adressant te be
palen dat voor de rioolaansluiting geen kos
ten van hem zullen wórden gevorderd, subsi
diair goed te vinden, dat alle door hem ge
maakte kosten worden vergoed of verrekend
met de heffing van de bijdrage van 45 per
woning.
Dit adres stelde uwe vergadering op 25
April j.1. in onze handen om bericht en raad.
Naar aanleiding daarvan merken wij het vol
gende op.
De door adressant bedoelde heffing van
bijdragen is geregeld bij Raadsbesluit van
26 Juli 1899, nr. 2, gewijzigd bij Raadsbe
sluit van 15 October 1913, nr. 14, waarbij
bepaald is, dat een rioleering zou worden
aangelegd in de Nieuwpoortslaan en dat
voor elke aansluiting aan dit riool een bij
drage in eens zou worden'"geheven bedragen
de voor woningen of getxfatven met een jaar-
lij ksche werkelijke huurwaarde
'van beneden 150: f20" -»
van 15—200: 30
van boven 250: 45
De bijdragen worden geheven vóór de aan
sluiting aan het riool tot stand komt en tege
lijk met de leges voor de bouwvergunning
voldaan.
Het adres is een gevolg van de omstandig
heid, dat de Regulierslaan niet op Alkmaars
gebied ligt. Ware dit wei het geval, dan zou
Alkmaar ongetwijfeld de noodige rioleerings-
werken hebben gelegd en ook overigens den
weg aan de noodige eischen hebben doen be
antwoorden.
Het spreekt vanzelf, dat deze kosten dan
op een of andere wijze op de eigenaars van
aanliggende gronden zouden zijn verhaald.
Thans is hiertoe alleen aanleiding voor
zoover de gemeente de eigenaren langs an
deren weg met haar inrichtingen diensten be
wijst, zooals met het riool in de Nieuw
poortslaan het geval is. Reeds van het oogen-
blik af, waarop dat riool in werking is ge
steld, heeft, zooals wij opmerkten, de regel
bestaan, dat er geen perceel op zou mogen
worden aangesloten, direct of indirect (voor
het perceel blijft dat hetzelfde, omdat zonder
dit riool geen afvoer kan plaats hebben) of
er zou op den bovenaangegeven voet een bij
drage worden betaald.
Er is geen reden, waarom in dit geval van
dien regel zou moeten worden afgeweken.
Ook de andere bouwondernemer die aan de
Regulierslaan heeft gebouwd, de heer S.
Bak, heeft, aangezien de gemeente Heiloo ter
Woensdag 5 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (VARA-
uitz.) 8.De Notenkrakers olv. D.
Wins en gr.pl. 9.— Gr.pl. 9.30 P.
J. Kers Jr.: Onze keuken. 10.
VPRO-morgenwijdjng. 10.15 Voor
Arb. in de continubedr.XX-ensem-
ble olv, C. Steyn, Pat Miller, zang,
Schalmei o. 1. v. P. Renes, Strijk
orkest olv. E. Walis, A. Bouwmees
ter, deel. en mr. H. Willemse, le
zing. 12.— Gr.pl. 12.30 Orvitropia
olv. J. v. d. Horst. 1.— De Zonne
kloppers olv. C. Steyn. 1.151.45
De Flierefluiters olv. E. Walis, m.
m v. A. de Booy, zang. 2.— Voor
de vrouw. 2.15 Gr.pl. 3.— Voor de
kinderen. 5.30 E. Walis en zijn
orkest. 6.16 Sport. 6.30 RVU. Jhr.
dr. D. J. van Lennep spreekt. 7.—
Stads- en Landleven, causerie. 7.20
Het Nederlandsche Levenslied".
8.SOS-ber., Vaz Dias en VARA-
varia. 8.10 Gr.pl. 8.30 Het verloren
loonzakje, hoorspel van P. P. Dop-
pelmann. Vert.: Nel Bakker, mmv.
het VARA-tooneel olv. W. van Cap-
pellen. 9.15 VARA-orkest olv. H.
de Groot, mmv. Jules Moes, tenor.
10.— Gr.pl. 10.15 VARA-ofkest o.
1 v. H. de Groot. 11.12.Gr.pl.
HUIZEN, 1875 M. (NCRV-uitz
8— Schriftlezing en meditatie. 8.15
—9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst
olv. ds. A. Dragt. 11.Gr.pl.
11.15—12.— Pianoduetten E. Boe
lens—Hoelen en M. Müller. 12.15
Grpl. 1.30 A'damsch kamermuziek-
kwartet en gr.pl. 3.-3.45 Orgel
concert Ronald Parker. 4.M. M.
Westerman Holsteyn, sopraan en
mevr. N. Winckelman, piano en gr
pl. 5.— Kinderuur 6.— R. Caze-
mier: De gevaren van electriciteit.
6.30 Afgestaan. 7.— Politieber. en
Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Gr.pl.
7.30 Landbouwhalfuur 8.— Vaz
Dias. 8.05 Orgelconcert Jan Zwart.
9.Drs. J. A. v. d. Hoeven; Gene
zing door den Geest. 9 30 Haagsch
dameskoor „Liederen Leeft" olv. R.
A. v. Pelt, mmv. mevr. M. Winkler
Blooker, piano. 10.05 Vaz Dias
10.3011.30 Gr.pl. (Gedurende 't
avondprogramma zullen verkie
zingsuitslagen van plaatsen van
meer dan 10.000 inwoners uitge
zonden worden).
DROITWICH, 1500 M. 10.35
10 50 Morgenwijding. 11.20 Gr.pl.
11.50 Voor de scholen. 12.05 Orgel
spel Q. MacLean. 12.50 Ch. Man-
ning's orkest. 1.50 Orgelconcert A.
Brandden. 2.25 Voor de scholen.
2 55 Verslag van de Derby te Ep-
som. 3.35 Sted. orkest Eastbourne o.
1. v. H. G. Amers, mmv. F. Town-
son, alt. 5.05 Western Studio-orkest
olv. Fr. Thomas. 5.35 BBC-dans-
orkest olv. H. Hall. 6.20 Ber. .6.50
en 7.05 Lezing. 7.25 Cembalo-reci
tal door A. Ehlers. 7.50 Het Broad-
hurst septet. 8.30 Zang door James
McPhee, ténor. 8.50 „Scrapbook for
1905" van L. Baily en Ch. Brewer.
050 Ber. 10.20 a. J. Alan: Fiftv
to one. 10.40 Het Vario-trio. 11.20
—12.20 Lew Stone en gijp band.
RADIO PARIS, 1648 M, 120 en
8 20 Gr.pl. 12.35 Symph -m&ft
olv. Touche, mmv. soliste. 8 20
Radiotooneel. 11.05 Concert olv. V.
Pascal.
KALUNDBORO, 1261 M. 12.20
—2.20 Concert uit rest. Wivex. 3.20
Concert uit rest. Ritz. 4.35—-620
Rep. 8.20 Omroeporkest olv. Ree-
sen. 10-35 Dito. 11.20—12.50
Dansmuziek.
KEULEN, 456 M. 6.35 Orkest
concert. 12.20 Uit Breslau: Om
roeporkest en solisten. 2.35 Harmo
nicaduo. 4.20 Concert. 5.20 Uit
Frankfort: Omroeporkest, dans*
orkest en solisten. 7.20 Schrammel-
concert. 9.05 Concert. 9.20 Le tri-
corne, van de Falla. 10.5012.20
Operetteconcert mmv. het Omroep
orkest en solisten.
ROME, 421 M. 9.16 Radiotoo
neel. 10.35 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.J
12.20, 1.30—2.20 en 6.20 Gr.pl,
6 35 Zang en piano. 7.05 Bach-con-
cert. 8.20 Omroeporkest olv. Ga
zon. 10.30—11.20 Populair concert.
484 M.: 12.20Gr.pl. 12.50 Salon
orkest. 1.50-2.20 Gr.pl. 5.20
Orgelconcert. 5.50 Gr.pl. 6.50 Sa
lonorkest. 8.20 Symph.-concert olv,
André. 10.30-11.15 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 157Ï
M. 8.35 Rijkszending: „Gorch
Fock und seine Seefahrr'. 9.05 Ber,
over het Internationale Toonkunste-
naarsfeest te Hamburg. 9.20 „Le
tricorne" van de Falla. 10.20 en
11.05 Ber. 11.20—12.20 Ilja Liv-
schakoff en zijn orkest.
GEMEENTELIJKE RADIO-
DISTRIBUTIE-
Lijn 1Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Keulen 8—10.D.-
sender 10.10.20, Keulen 10.20—
12.05, Droitwich 12 0512.50,
Keulen 12.50—14.20. DeutschLs
14.20—15.20, Kaiundborg 15.20—
16.20, D.sender 16.20-17.20, Keu
len 17.20—18.50, Brussel (Fr.)
18 50—19.20, Keulen 19.20—19 50
Parijs R. 19-50—20.20, Brussel Fr.
20.20—21.20, Weenen 21.20-22.20
Paris P. P. 22.20-23.20, Leipzig
23.20—24.—.
Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50,
Droitwich 10.3511.05, Lond. Reg.
11.05-14.55, Droitwich 14.55
18.20, Brussel VI. 18.20-18.50 en
Lond. Reg. 18.50—24.
plaatse geen rioleering aanlegt, voor dien
aanleg zelf moeten zorg dragen. Het gaat
niet aan. dergelijke kosten thans op de ge
meente Alkmaar af te wentelen.
Naar aanleiding van een en ander stellen
wij uwe vergadering voor op het adres van J.
de Moei, voornoemd, van 16 April j.1., af
wijzend te beschikken.
BESTEMMING TERREIN HOEK
BLAEUSTRAAT;VERZOEK
„ROCHDALE" VOOR DEN BOUW VAN
7 ARBEIDERSWONINGEN EN
1 WINKELHUIS.
In bijlage Nr. 76 schrijven B. en W.:
Ons voorstel met betrekking tot het verke
nen van financieele medewerking aan de Ar-
beiderswoningbouwvereeniging „Rochdale"
voor den bouw van 7 arbeiderswoningen en
1 winkelhuis op het terrein op den hoek van
de Blaeustraat en de Nicolaas Beetskade en
tot verkoop van bedoeld terrein aan die ver-
eeniging (bijlage nr. 105 van 1934) hebben
wij op 24 Juli 1934 teruggenomen. Aanlei
ding hiertoe was de omstandigheid, dat op
genoemd terrein in het uitbreidingsplan
„West" een kerk, althans een openbaar ge
bouw, is ontworpen. De commissie van bij
stand voor het grondbedrijf was destijds van
meening, dat aan woningbouw boven de
stichting van een openbaar gebouw op dit
terrein de voorkeur moest worden gegeven.
De meerderheid der commissie van bijstand
voor openbare werken adviseerde op 17 Mei
1934 het terrein te reserveeren voor een open
baar gebouw.
Deze zaak kwam in een nieuw stadium,
toen de bewoners van de omliggende huizen'
bij ons klaagden, dat het terrein op den
hoek van de Blaeustraat en de Nicolaas
Beetskade een onoogelijk aanzien krijgt,
doordat het onkruid er welig tiert en allerlei
voorwerpen op het terrein worden geworpen,
hetgeen in hooge mate ontsierend werkt voor
de omgeving in deze nieuwe woonwijk ten
Noorden van den Bergerweg. Zij verzochten
daarom het terrein af te scheiden en daarop
een beplanting aan te brengen.
Wij meenen, dat deze klacht niet geheel
ongegrond is en zijn daarom voornemens het
terrein binnenkort van een afscheiding te
voorzien en daarop een grasveld aan te leg
gen. De meerderheid der commissie van bij
stand voor openbare werken kon zich daar
mede blijkens haar advies van 14 Maart J.1
wel vereenigen.
Uit het Engelsch
van PAUL TRENT
door ADA VAN ARKEL
48)
„Is u bereid om het werken voor Duitsch-
land op te geven en voor ons te gaan wer
ken? Wij zullen niet over geld spreken,
maar u kunt alles, wat u redelijkerwijze ver
langt, verkrijgen. Als u toestemt geloof ik
wel, dat ik u kan beloven, dat u met mijn
heer Hallam zult trouwen".
„U biedt me wel de hoogste omkoopsom
aan, de eenige, die me in de verzoeking kan
brengen. Maar kunt u uw belofte vervul
len?"
„Ik geloof het wel", antwoordde hij, „ik
zal niet zeggen dat ik den heer Hallam kan
dwingen u lief te hebben, maar hij zal wel
met u trouwen, daar ben ik zeker van".
„Welken dwang zult u op hem uitoefenen?"
„Laat dat aan mij over. Er is geen tijd
te verliezen".
„Ik zal u vanavond mijn besluit mededee-
len. Noteer mijn telefoonnummer en bel om
tien uur op".
„Mijnheer Hallam dineert met u. Ver
trouwt u me?"
Ze keken elkaar vast aan en geen van
beiden knipte met de oogen. Schijnbaar wa
ren beide voldaan, want zij glimlachten.
Door dezelfde gevoelens bewogen ontmoet
ten hun handen elkaar.
„Zoo'n vrouw als u zou heel wat waard
zijn geweest voor ons".
„Twaalf maanden geleden, ja, maar nu?
Is het nu niet wat te laat?"
„Daar is niets van te zeggen. Goeden
dag, juffrouw Glyn. Wees voorzichtig met
wat u tegen den prins zegt".
Valda knikte en liet hem uit.
„Dag mijnheer Hallam", riep ze hem na.
Ze ging terug naar haar kamer en ging
op bed liggen, maar haar oogen waren wijd
open en ze dacht ernstig na. De strijd was
eerder gekomen dan ze verwacht had. Haar
moeder was pas zoo kort dood en nu reeds
kwam zij in de verzoeking haar belofte te
breken. Met het warme bloed der jeugd in
de aderen was liefde het eenige, dat er op
aan kwam. Vreemd genoeg telde het feit,
dat zij daardoor meteen ontrouw zou zijn
aan het land, dat haar in dienst had geno
men, niet mede. Inderdaad waren haar
sympathieën altijd veel meer Engelsch dan
Duitsch geweest. Er was meer van haar
vaders dan van haar moeders bloed in haar.
Liefde voor haar moeder had haar er toe
gebracht dit werk te doen; nu was die in
vloed weg.
Ze stond spoedig op en begon zich te ver-
kleeden. Ze zou haar besluit uitstellen tot
na het onderhoud met den prins. Ze maak
te met groote zorg toilet en de opwinding
bracht een verhoogde blos op haar wangen,
zoodat, toen ze den Palmentuin van 't Carl-
ton hotel binnen kwamen, menig oog in haar
richting keek. De prins was er reeds en had
een tafeltje in een rustig hoekje uitgezocht,
waar zij zich bij hem voegde.
„Is het niet wat gewaagd? Uw gezicht is
zoo bekend", zei ze.
„Het is een genoegen om iets te wagen
voor een mooie vrouw. Ik wou dat ik twin
tig jaar jonger was", zei hij met een blik
van oprechte bewondering.
De thee werd gebracht en geruimen tijd
spraken ze over onverschillige onderwerpen.
Toen de prins een sigaret had opgestoken
begon hij ernstig te spreken.
„U is bevriend met luitenant Hallam,
nietwaar? Heeft u hem Hef?"
„Ja".
„Gelooft u dat hij een goede partner voor
uw werk zal zijn?"
„Ik weet het niet".
„Zoudt u liever met hem samen werken
dan met luitenant Furber?"
„Mijnheer Hallam is een gentleman".
„Dat antwoord is voldoende. Ik bied u
mijnheer Hallam als hulp aan".
„Hij mag nooit weten, dat ik voor u werk
Dat stel ik op den voorgrond".
„Maar nu nu hij hoe zegt u dat hier
ook weer in hetzelfde schuitje zit?"
„Hij mag het niet weten, daar sta ik op",
herhaalde zij.
„U denkt, dat hij u dan zou verachten.
Maar als hij hoe zegt men het hier
met hetzelfde sop overgoten is?"
„U is niet heel complimenteus. Ik herhaal,
dat mijnheer Hallam niets mag weten", zei
.ze zóó beslist, dat hij niet verder aandrong.
„Het is heel jammer. U zoudt zoo'n ge
schikt paar zijn".
„Gelooft u dat luitenant Hallam te ver
trouwen is?"
„Onvoorwaardelijk"
„Hoe rijmt u dat met het feit, dat hij voor
ons werkt? Hij is dan toch een spion*.
„Misschien handelt hij onder dwang. De
baron heeft zijn gewone methode gevolgd
een val uitgezet waar Hallam is ïngeloo-
pen en nu heeft hij hem door vrees in
zijn macht. Die methode is vroeger ook al
doelmatig gebleken.
Nu ook. Mijnheer Hallam zal spoedig vrij
zijn. Ik had gehoopt hem door andere ban
den dan vrees te binden. Liefde is oneindig
machtiger, juffrouw Glyn, u kunt alles met
een man doen. U zoudt hem zijn land, zijn
eer, alles kunnen doen vergeten Luitenant
Hallam dineert vanavond met u. Waarom
bindt u hem niet op die manier? De baron
zegt, dat u met hart en ziel bij ons behoort.
Ik kan dus ronduit spreken. De „dag" is
nabij. Wij zullen winnen. Duitschlana zal
de eenige natie worden, die meetelt. Wij zul
len in Europa domineeren en daarna in de
de geheele wereld. Wij werken voor 'n groot
doel en als we geslaagd zijn, zult u niet
worden vergeten".
Hij zweeg en keek haar nadenkend aan.
„U zult schitteren aan het grootste hof
dat de wereld ooit gekend heeft. U houdt van
diamanten u zult er mee overdekt wor
den".
„Ik kan met mijnheer Hallam samen
werken, zooals u zegt, ik heb gezond ver
stand genoeg. Hij hoeft met te weten, wat
ik ben".
„Ik geloof, dat ik u begrijp", zei de prins
minzaam. wilt niet, dat nij iets van het
verleden weet, maar als u getrouwd is, kunt
u langzamerhand zijn werk gaan deelen".
„U hebt het begrepen. Dank u".
„Het zal me een genoegen zijn u weer te
ontmoeten. Misschien morgen, nadat u
mijnheer Hallam heeft ontmoet?"
„Ik zal telefoneeren". zei ze en stak haar
hand uit. Hij vergezelde haar naar de deur
van het hotel, waar hij een taxi aanriep.
„Veel succes, mijn kind".
„Dank u", antwoordde ze bedaard.
Valda ging in een nadenkende stemming
naar haar kamers terug. Uit hetgeen de
prins gezegd had bleek duidelijk, dat hij
dacht, dat Guy voor de Duitschers werkte
en dat zij hem vertrouwden. Maar klaar
blijkelijk handelde Guy in samenwerking
met de Britsche Admiraliteit. Er kwam een
glimlach op haar gezicht bij de gedachte,
hoe zoowel de prins als de baron bij den
neus werden genomen, maar het voornaam
st' gevoel w&3 toch dat van opluchting, dat
Guy geen spion was.
Ze riep Marie en gaf haar orders voor het
diner. De .eerstvolgende uren konden haar
lot beslissen en ze moest al haar best doen
om te slagen. Nog nooit had ze zich zooveel
moeite gegeven om mooi te zijn. De zwarte
japon was laag aan den hals en toonde de
scnoonheid van hals en schouders. Haar
eenige sieraad was een snoer paarlen - ze
droeg geen ringen en haar handen be
hoefden ook geen versiering. De bleekheid
van haar wangen verhoogde nog het schit
teren van haar oogen. Haar lippen waren
rood door gezond bloed en goede gezond
heid.
(Wordt vervolgd)