8
8
8
Gevaarlijk spel
ffauMCeton
fl
HET LEKKENDE
JULIANAKANAAL.
DE STRIJD OM HET
BLAUWE LINT.
Alkmaarsche Politierechter
Vermindering van den overlast.
Nog steeds geen schadevergoeding.
De nieuwe garde der Oceaanreuzen.
Donderdag 6 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (AVRO-
uitz.) 8.Gr.pl. 9.Omroep
orkest olv. N. Treep 10.Morgen
wijding;. 10.15 Gr.pl. 10.30 Verv.
Omroeporkest. 11.— Knipcursus
kinderkleeding. 11.30 De Octopho--
nikers olv. B. Drukker. 12.30 Ko-
vacs Lajos en zijn orkest en gr.pl.
I.45 Concert inmv. mr. H. Smedes,
tenor, J. de Vente, fluit, E. Veen,
plano, H. Staffard piano-syncopa-
tions, E. v. Praag, deel. en gr.pl.
4.— Voor zieken en thuiszittenden.
4.30 Omroeporkest olv. N. Treep.
5._ Voor de kinderen. 5.30 Om
roeporkest olv. N. Treep. 6.30
Sportpr. H. Hollander. 7.— De
Avro-Decibels olv. E. Meenk. 7.30
Radio-Volkszang olv. P. C. Poort
man. 8.— Vaz Dias. 8.05 Gr.pl.
8.30 „Een hondsche verhandeling",
door W. Loeb. 8.50 Disco-nieuws.
9.20 Beethoven's 9de symph. door
het Concertgebouw-orkest olv. prof.
dr. W. Mengelberg, het Toonkunst-
koor, To v. d. Sluys, sopraan, S. Lu-
ger, alt, L'. v. Tulder, tenor en Th.
Denijs, bas. 10.35 Gr.pl. 11,— Vaz
Dias. 11.10—12.— De Avro-Deci
bels olv. E. Meenk.
HUIZEN, 1875 M. (8—10.- en
II.-2.- KRO, de NCRV van
10.—11.— en 2.—11.30 uur). 8.—
9.15 en 10.— Gr.pl. 10.15 Morgen
dienst olv. ds. G. Ubbink. 10.45 en
11 Gr.pl. 11.30—12.— Godsd.
halfuur. 12.15 Orkestconcert en gr.
pl. 2.— Cursus fraaie handwerken.
3.— Voor de vrouw. 3.30—3.45 Gr.
1. 4.— Bijbellezing ds. J. A. van
ie, mmv. bariton en orgel. 5.—
Handenarbeid v. d. jeugd. 5.30 Gr.
pl. 6.— Pianorecital J. Couvée. 6.45
Causerie A. Stapelkamp. 7.15 Adj
G. Claeijes: Onze Landdag. 7.30
Weekoverzicht. 8.— Vaz Dias. 8.05
Orgelconcert L. Biaauw. 9.Ou
deruurtje. 9.30 Kwintet olv. P. v. d.
Hurk. (10.Vaz Dias). 10.30 Gr.
platen.
DROITWICH, 1500 M. 10.35
10.50 Morgenwijding. 11.25 Orgel
spel H. Croudson. 11.50 Voorde
scholen. 12.10 Rutland Square en
New Victoria Orkest olv. N Austin.
I.20 Gr.pl. 2.25 Voor de scholen
2.20 Vesper. 4.10 Gr.pl. 5 05 Or
gelconcert Ph. Taylor. 5.35 BBC-
dansorkest olv. H. Hall. 6.20 Ber.
6.50 Cembalo-recital A. Ehlers.
7 10 Duitsche les. 7.40 Gr.pl. 7.50
Lezing. 8.20 „Liebelei", spel van A.
Schnitzler. 9.20 „I've got tot have
music", olv. A. Croom—Johnson.
9.50 Ber. 10.20 Kerkdienst. 10.35
Glinka-concert o.l.v. L. Heward
II.35—12.20 Casani Club orkest o.
1. v. Ch. Kunz.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en
8.20 Gr.pl. 12.35 Kamermuziek o. 1.
v. Doyen. 9.05 Symph.-concert o.l.v.
Inghelbrecht, in.m.v. solisten. 10.55
Dansmuziek.
KALUNDBORO, 1261 M. 12.20
2.20 Strijkorkest o.l.v. Andersen.
3.055.05 Omroeporkest olv. Grön
dahl. 8.30 „Kinafarerne", zangspel
olv. L. Gröndahl. 10.45 Pianoreci
tal. 11.10—12.50 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M. 6.35 Orkest
concert. 11.10 Concert. 12.20 Blaas-
concert. 1.35 Omroepkwintet. 4.20
Zang. 5.20 Uit Leipzig: Omroep
orkest en solisten. 7.20 Volksmu
ziek. 8.30 Uit Koningsbergen: Om-
roepkleinorkest en dansorkest. 10.50
Omroeporkest olv. Kühn. 11.20
12.20 Omroeporkest, -koor en solis
ten
ROME, 421 M. 9.15 „La cena
delle beffe", opera van Giordano.
Leiding: Giordano.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 en 1.30—2.20 Max Alexys'
orkest. 5.20 Orgelconcert. 6.05 Gr.
pl 6.50 Zang. 7.05 Pianorecital.
7.35 Gr.pl. 8.20 Cabaret. 9.50 Gr.
pl. 10.30—11.20 Populair concert.
484 M.: 12.20 Or.pl. 12.50 Om
roeporkest olv. Gason. 1.502.20,
5.20, 6.20 en 7.35 Gr.pl. 8.20 Om
roeporkest olv. Gason. 10.3011.20
Gramofoonplaten.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 8.30 Het Leipziger Symph*
orkest olv. H. Weisbacn. 10.20 en
11.— Ber. 11.20—12.20 Concert uit
Keulen olv. W. Buschkötter.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Keulen 8.—850, D.-
sender 10.—10.20, Keulen 10.20—
12.05, Parijs Radio 12 05—14 20,
D.sender 14.20—15.20, Droitwich
15.20-16.20, D.sender 16.20—
17.20, Keulen 17.20-18.50, Brus
sel Fr 18.50-19.20, Keulen 19.20
—19.50, D.sender 19.50-20.30,
Leipzig 20.30—22.20, Brussel VI.
22.20-22.30, Brussel Fr. 22.30—
23 20, Parijs R. 23.20—24.—.
Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50,
Droitwich 10.3511.05, Lond. Reg.
11.05—12.10, Droitwich 12.10
14.20, Lond. Reg. 14.20-17 35,
Droitwich 17.35—18.05, Lond. Reg.
18.05—18.20, Brussel VI. 18 20—
18.50, Lond. Reg. 18.50-21.20,
Droitwich 21.20—21.50, Beromun-
ster/21.5022:20, Droitwich 22.20
—24:—.
Tijdelijke verbetering door nieuwe
lekkages te niet gedaan.
(Van onzen reisredacteur.)
Het is een vreemde geschiedenis met het
Julianakanaal, dat in een groot gedeelte van
Limburg de Maas als waterweg moet ver
vangen. Sedert in het gedeelte tusschen
EIsloo en Born water is ingelaten, zijn er in
den bodem lekken ontstaan, waardoor het
water met groote hoeveelheden naar buiten
komt en afvloeit naar de op die plaatsen be
langrijk gelegen rivier. Het is een verschijn
sel, dat meer voorkomt in dergelijke omstan
digheden, maar het is hier van meer gewicht,
omdat juist op de plaatsen, waar het water
uit den bodem weer te voorschijn komt, eenige
dorpen liggen, wier woningen en landerijen
nu grooten overlast hebben. Eenigen tijd ge
leden hebben we er, na een bezoek ter plaatse,
over geschreven en we konden toen al consta-
teeren, dat het met de lekkages minder werd
Die vermindering heeft zich den laatsten tijd
voortgezet, totdat nu kort geleden weer nieu
we lekken bleken te zijn ontstaan, die bij
velen nieuwe ongerustheid wekten.
Voor die ongerustheid schijnt echter voor
alsnog geen reden te bestaan. Het doorlaten
van het water is in ieder geval veel minder
geworden, hetgeen, naar wij hebben verno
men, ook geconstateerd is door den Rijkswa
terstaat, die op dit gebied geregeld waar
nemingen verricht. En wat veel minder ge
worden is, dat is de overlast, welken de be
woners ervan ondervinden. De afwatering is
voortdurend verbeterd en met behulp van den
Rijkswaterstaat zijn aan ondergeloopen kel
ders de noodige voorzieningen aangebracht.
We konden zelf constateeren, dat boomgaar
den, die bij ons vorig bezoek onder water
hadden gestaan, nu vrijwel zijn drooggeval
len. Tegen de stammen heeft zich eenig slik
afgezet, doch haar het uiterlijk hebben de
fcoomen niet van de overstrooming geleden.
Daartegenover zijn er echter verscheidene
landerijen, die onder water staan en die dit
jaar dus niet gebruikt kunnen worden.
Het schijnt, dat zich bij het in gebruik
nemen van het kanaal LuikMaastricht, dat
omstreeks 1850 is gegraven, dezelfde ver
schijnselen hebben voorgedaan. Evenals pas
geleden bij Roosteren, bij een ander vak van
het Julianakanaal, is ook daar op den duur
het lekken opgehouden, nadat de aanwonen-
den er eerst veel overlast van hadden gehad.
Zoo hoopt men ook hier op verbetering; bit
Urmond scheen tot voor kort zulk een ver
betering te zijn ingetreden, doch plotseling
is er weer een verslechtering ontstaan. Van
het inbrengen van kolenslik heeft de Rijks
waterstaat hooge verwachtingen. Een groote
bank, die zich op de plaats aan aanvoer bij
Stein heeft gevormd, wordt nu weggebag-
gerd, waarna het slik in bakken naar andere
gedeelten wordt gebracht.
De schadevergoedingskwestie.
Een groote moeilijkheid blijft nog de ver
goeding van de geleden schade. Een der eige
naren, de vroegere burgemeester van Borg
haren mr. Brouwers, heeft reeds lang geleden
den Staat een proces aangedaan, waarin
wegens den zeer langzamen gang van zaken
voorloopig nog geen uitspraak te verwachten
schijnt. De Rijkswaterstaat verschuilt zich nu
min of meer achter dit proces en wil, zoo
lang nog geen vonnis is geveld, geen toezeg
ging omtrent schadevergoeding doen. Van
den kant der benadeelden betoogt men nu,
dat hier van een proefproces geen sprake is,
zoodat niemand aan de uitspraak is gebon
den. Misschien zou een oplossing zijn te vin
den door een tijdelijke opschorting van het
proces, gedurende welke de benadeelden zou
den kunnen trachten met den Rijkswaterstaat
tot overeenstemming te komen.
Niettemin is men thans van de zijde van
het Rijk toch bezig de schade op te nemen,
waartoe eenige deskundigen zijn benoemd,
die hun werk reeds hebben aangevangen. Uit
drukkelijk is echter medegedeeld, dat deze
schade-opneming niet beteekent, dat in ieder
geval later een vergoeding zal worden ge
geven. De benadeelden werken mede, door
opgave te doen van de perceelen, die van de
overstroomingen hebben geleden. Zij hebben
hun zaken in handen gegeven van mr.
Beckers te Sittard en het overleg geschiedt,
naar wij vernamen, in goede harmonie, fn
het begin is in enkele gevallen sabotage ge
pleegd door eigenaren, die de door den
Rijkswaterstaat aangebrachte verbeteringen
in den waterafvoer»vernielden, in de hoop op
een grootere uitkeering bij grootere schade,
maar daarvan is, nu geen sprake meer.
De berichten in een gedeelte der pers om
trent nieuwe onrustbarende verschijnselen
zijn sterk overdreven. Voor ongerustheid is
nog steeds geen aanleiding, al duurt het wat
lang. Het is echter voornamelijk de onzeker
heid over de schadevergoeding, die de bena
deelden wat kregel maakt.
Drijvende paleizen maken plaats
voor drijvende steden.
I
Men kan het eens zijn met professor Ein-
stein of niet. Iedereen heeft het volste recht
het zijne of het hare van de relativiteits
theorie te denken. Voor hem of haar, die het
naadje van de kous willen weten, diene, dat
professor Einstein's theorie hierop berust,
dat alles relatief oftewel betrekkelijk is. Po
pulair uitgedrukt komt het hier op neer, dat,
wat de een lang zal noemen, door een ander
kort gevonden wordt. Wat de een groot
noemt, noemt een ander klein. Hetzelfde be
grip geldt voor veel, weinig, vlug, lang
zaam, hard, zacht enz. enz. Als onze voor
ouders de tocht van Amsterdam naar Haar
lem per trekschuit in twee uur volbracht
hadden, plachten zij den schipper te compli
menteeren vanwege de snelle en voorspoedi
ge reis. Tegenwoordig, als de vliegmachine
uit Berlijn na een vlucht van drie uur op
Schiphol daalt, zegt de havenmeester tot den
piloot: „Tjonge, wat zijn jullie lang onder
weg gebleven!"
Wanneer het spreekwoord: „Tijd is geld"
voor het eerst in de mode is gekomen valt
niet met zekerheid te zeggen. In de oudheid
zeker niet. De Bijbel verhaalt ons; dat de
kinderen Israëls veertig jaar over het traject
Egypte—Palestina gedaan hebben. De ge
schiedenis leert ons, dat de volksverhuizing
ongeveer tweehonderd jaar geduurd heeft.
Honderdvijftig jaar lang hebben de Hoek-
schen en Kabeljauwschen ruzie gemaakt.
Eerst in de zestiende eeuw begint het begrip
„efficiency" ingang te vinden. Na de tachtig
jarige oorlog komt de dertigjarige idem.
Sindsdien heeft men er naar geijverd om de
oorlogen zoo kort mogelijk te maken. De we
reldoorlog, die ons allen nog versch in het
geheugen ligt, duurde weliswaar ruim vier
jaren, doch dit was meer het gevolg van het
feit, dat de betrokken landen het er niet over
eens konden worden, wie gewonnen of ver
loren hadden. Op het oogenblïk is men
veelal van oordeel, dat een toekomstige oor
log niet langer dan veertien dagen zal du
ren, doch dit hebben wij per slot van reke
ning m 1914 ook reeds gedacht.
-Hoe hef ook zij, de geest van naijver, con-'
currentie, sportiviteit, noem het zooals je-
wilt, zit ons allen in het bloed. Op zee is dit
wel het meest gebleken.
Chr. Columbus, de pionier van de trans
atlantische vaart, Zuidelijk traject, deed de
overtocht in een voor die jaren recordtijd van
negen-en-zestig dagen, elf uren, twee-en-
veertig minuten en 19.4 seconden. De 6de
April 1609 startte de heer H. Hudson, in
opdrachtj van de Oost-Indische Compagnie,
aan boord van het zeilschip „De Halve
Maan" van de reede van Texel, voor een trip
naar New-York: de 5de Mei daaropvolgend
bevond de expeditie zich in de Barentszee en
na verschillende wederwaardigheden, welke
wij in dit korte bestek niet kunnen opsom
men, arriveerde het scheepje de 3de Septem
ber 1609 op Amerikaansch territorium. Op
de thuisreis gelukte het Hudson zijn record
te verbeteren. Na op 4 Oct. van 't zelfde jaar
van Amerika vertrokken te zijn, arriveerde
hij 7 November daaropvolgend te Dartmouth
(Engeland).
Hoe de navigatie vereenvoudigd werd en
de schepen een grootere snelheid verkregen,
zullen wij hier buiten beschouwing laten.
Aangestipt dient slechts te worden, dat de
reeders en kooplieden er het grootste belang
bij hadden, dat de door hen uitgeruste of
zooals dat tegenwoordig heet gecharterde
schepen, zoo spoedig mogelijk de plaats van
bestemming bereikten. Om de activiteit van
kapitein en schepelingen te stimuleeren, werd
wellicht het premiestelsel ontworpen. De
zeeman is echter op zijn eer gesteld en zoo
kon het gebeuren, dat bij de jaarlijksche
wedstrijd der zeilschepen, die met een lading
wol aan boord van Australië naar Engeland
vertrokken, de boot, die het eerst in het ka
naal kwam, een blauwe wimpel heesch. Het
schip, dat „de blauwe wimpel" geheschen
had, werd door de reeders als het snelste
schip van dat jaar beschouwd. Dit gebruik
geraakte, evenals zöoVeel Andere gebruiken,
in Vergetelheid, totdat dit ;door de moderne
stoomschepen op de belangrijkste route ter
wereld die tusschen Europa en Amerika
weer in eere hersteld werd.
Het eerste stoomschip, dat in het transat
lantische verkeer een rol ging spelen, was
het Engelsche schip „Royal William". Dit
schip, een raderboot, was voorzien van een
machine met een capaciteit van 200 P.K. De
totale bouwkosten van deze schuit beliepen
16.000.
Aanvankelijk zou de „Royal William" de
dienst onderhouden tusschen Montreal, Que-
bec en Nieuw Schotland, doch de reederij
besloot later een dienst te openen tusschen
Amerika en Europa. De tocht werd vol
bracht met een gemiddelde snelheid van ze
ven mijl per uur. Zoodoende kwam het schip
in het bezit van „Het Blauwe Lint". De kos
ten waren echter wegens het groote brand
stofverbruik te hoog en de exploitatie dien
tengevolge niet loonend. Men keerde dus
weer tot de oude zeilschepen terug.
Zeven jaar later werd ae bekende „Cunard
Line" opgericht, en van dien af, kan men
zeggen, dateert het moderne transatlantische
verkeer.
Het eerste schip, door deze maatschappij
in 1839 in de vaart gebracht, was de houten
raderboot „Brittannia", die twaalfhonderd
ton mat en met een gemiddelde snelheid van
tien knoopen per uur de overtocht in ruim
tien dagen Volbracht. De „Cunard Line" ver
overde toen „het blauwe lint", welke trophee
zij vele jaren in haar bezit wist te houden.
In 1843 werd door dezelfde maatschappij het
eerste ijzeren stoomschip in de vaart ge
bracht. Dit schip, de „ureat Brittain" werd
op de bekende werf aan de Clyde gebouwd
het had een waterverplaatsing van 3.720
ton, machines met een totale capaciteit van
1.500 P.K. en was het éerste stoomschip, dat
door een schroef voortbewogen werd.
Wordt vervolgd.
Zitting van Maandag 3 Juni.
De ouverture.
Alvorens met de zomeroprtiiming wegens
vergevorderd seizoen nog voorradige in
komsten-, rijwiel- en wegenbelastingzaken on
der auspiciën van deurwaarder Haasbroek
aan te vangen, werd en passant nog voortge
zet het door handtastelijkheden geaccom
pagneerd burenheibeltje uit de Cabel jau-
straat, 'n kleine herinnering aan de beruchte
Hoeksche en Cabel jauwsche twisten, maar
die nu door tusschenkomsf van officier en
politierechter geen 150 jaat aanhielden. De
Hoeksche partij in dén persoon van den heer
A. Berendse vertrok- inmiddels uit dé vuur
linie naar de Steynstraaf en de nog restee-
rende Cabeljauwer der combattanten had nu
ook geen motief meer, om nog langer de
vijandelijkheden voort te zetten. Na het hoo-
ren van de vorige week absente getuige Veen
kon naar onze meening het conflict worden
beëindigd met het opleggen van een geld
boete aan de Cabeljauwsche partij. Maar
zóó gemakkelijk ging het helaas niet. De ver
klaring van de tweede getuige, Arie Veen,
week zóó opvallend af van het relaas, dat hij
aan den verbalisant van der Valk had opge-
discht, dat de officier daar geen genoegen
mee beliefde te nemenen dezen van meineed
verdachte onder toezicht stelde van de
rijksveldwacht gedurende den tijd, dat de 72
wachtende belastingzaken afgedraaid konden
worden. Na dit belangrijk Corve verscheen
den heer Veen wederom voor de bühne, om
te verklaren, dat hij bleef volhouden bij het
geen hij hier voor de rechtbank gezegd had.
Hii was wel tijdens het vechtpartijtje in het
kantoor geweest, maar Kon inderdaad niet
met zekerheid zeggen, wie was begonnen de
handen uit te slaan, want hij had dit heuscb
niet kunnen waarnemen.
De officier had gaarne gezien, dat het
doorv. d. Valk ambtseedig een door Veen ge-
teekend proces-verbaal door de getuigenis
van den agent zou worden bevestigd, doch de
heer v. d. Valk was toevallig met verlof.
Niettemin wilde de officier momenteel af
zien van zijn meineedactie en stelde zich te
vreden, indien de zaak tot nader onderzoek
werd gesteld in handen van den rechtercom
missaris. Conform besloten.
De rijksadvocaat was weer danig
op dreef.
Een 16-tal belanghebbende bij de rubriek
belastingzaken hadden zich de moeite gege
ven persoonlijk te verschijnen, doch die moei
te werd slechts beloond door een uiterst
mager succes.
Slechts 2 belastingschuldigen waren zoo
fortuinlijk te worden vrijgesproken en dat
was Arie BI., 'n winkelier uit Hoogwoud en
de oude heer Christiaan M., 'n aannemer uit
Kerkrade, tegen wien niet minder dan 4
wegenbelastingzaken waren aanhangig ge
maakt.
Maar de rijksadvocaat greep er in dit
speciale geval leelijk naast. Zélfs kon hier
het zelfzame feit worden geconstateerd, dat
niemand minder dan de officier vrijspraak
vroeg, toen tegen ouden Chris niet minder
dan 4 X 50 boete of 4 X 5 dagen werden
Sevorderd. Het pleidooi was na het aan dui-
elijkheid niets te wenschen overlatende
requisitoir van den officier voor den verdedi
ger mr. Schenkeveld gesneden koek en mocht
deze jurist na aansluiting met dit vrijspraak
vragend betoog van den officier deze vrij
spraak ook uit 's politierechters mond ver
nemen.
In de overige 68 fiscale strafprocessen
vierde mr. Assen Jr. echter onmiskenbare
triomphen en slingerde hij met de mimiek
van eeii kat, die met scheef gehouden kop met
smaak een vette haring knauwt, zijn eischen
tot veroordeeiing het rechtszaal interieur in.
Omtrent 5 uur werd de zeer geanimeerde
bijeenkomst met de traditioneele hamerslag
gesloten.
Inkomstenbelasting: Jac. M. te
Ursem 10 boete of 2 dagen.
Wegenbelasting: Arie B. te Winkel
vrijgesproken; Herm. de B. te Enkhuizen
15 boete of 5 d.Jac. v. O. te den Helder
10 boete of 15 d.; W. D. v. W. te Amster
dam 25 boete of 15 d.; P. M. B. te Wijde-
nes 10 boete of 5 d.R. B. te Medemblik
10 of 5 d.M. B. te Andijk 15 boete of
5 d.KI. B. te Huizdam 20 boete of 10 d.;
KI. B. te Obdam 15 boete of 5 d.Petr. B.
te Amsterdam 15 boete of 5 d.; Sikke D. te
Hilversum 15 boete of 5 d.; G. J. E. te
Slootdorp 5 boete of 2 d.; P. M. G. te Sij-
becarspel 5 boete of 2 d.; W. J. v. H. te
Haarlem 15 boete of 5 d.J. van H. te
Haarlem 5 boete of 2 d.; Adriana H. te
Amsterdam 15 boete of 5 d.; D. de J. te
Heiloo 15 boete of 5 d.; Leo G. K. D. te
Rijswijk 5 boete of 2 d.Hendr. K. te Den
Helder 10 boete of 10 d.; P. J. L. te Ab-
bekerk 15 boete of 5 d.; J. de L. te Alk
maar 10 boete of 4 d.Willem L. te Alk
maar 15 boete of 5 d.A. L. te Wieringen
15 boete of 3 d.; Chr. M. te Kerkrade vrij-
Uit het Engelsch
van PAUL TRENT
door ADA VAN ARK.EL
49)
„Mademoiselle ziet er lief uit vanavond",
zei Marie bewonderend. Maar Valda dacht
nog diep na. Over een paar minuten zou
Guy hier zijn en ze moest op alles zijn voor
bereid. Hij moest in ieder geval nooit weten,
dat ze in relatie had gestaan tot den Duit-
schen Geheimen Dienst. Wanneer ze terug
zag op de vele diensten, die ze aan den
grootsten vijand van Engeland had bewe
zen, begreep ze hoe hij haar zou veroor-
deelen om wat ze gedaan had. In haar ver
beelding zag ze reeds de afkeuring en ver
achting in zijn oogen.
Eindelijk besloot ze om Sylvester's aanbod
aan te nemen wanneer naar schoonheid
Guy vanavond niet veroverde. Er werd ge
beld en haar hart begon luider te kloppen.
Marie bracht een prachtig bouquet bloe
men. Er hing een kaartje aan graaf Fel-
denstein en zij wendde zich af.
„Zet ze maar in de keuken", zei ze tegen
de dienstbode.
„Maar
„Ik wil ze hier niet hebben. Neem ze
dadelijk mee", zei Valda bevelend.
Eenige minuten later weerklonk de bel
weer en ze sprong op. De duur ging open
en Guy kwam binnen.
„Trek je mantel aan. Ik heb de taxi aan
gehouden Waar zullen we dineer en?" vroeg
hij toen hij haar de hand gaf
„Hier. Ik heb niets geen lust om uit te
gaan. De portier zal ae taxi wel wegzen
den".
Guy keek in de kamer rond Zij ademde
rust en gezelligheid en met een zucht zonk
hij in een leunstoel neer. Het was prettig
om in gezelschap van een sympathieke
vrouw te zijn, een paar uur zou hij zijn ver
driet kunnen vergeten. Ja, Valda was een
goede kameraad en misschien had ze wel
nieuws van Stella.
„Ik heb een coctail voor je klaar ge
maakt", zei ze opgewekt en bracht twee
glazen op een blaadje.
,Je verwent me", antwoordde hij lachend.
„Ik hoop datje het prettig vindt om hier
te zijn, vriend Guy", zei ze.
„Je geeft me zoo'n rust. Ik ben blij, dat
we hier blijven dineeren".
„Het eten is bijna klaar en Marie zal zich-
zelf vandaan; overtreffen".
Inderdaad was het diner voortreffelijk en
Valda gaf er een goede oude Bourgogne bij,
een echte mannen wijn. Ze had genoeg we
reldkennis, om te begrijpen, dat een man,
die goed gedineerd neeft, tevreden is. Ze
had zelfs de moeite genomen naar een siga
renwinkel te gaan en een kistje fijne siga
ren te koopen. Ze reikte hem zelf de lucifer
en keek toe hoe hij een diepe rookwolk in
haalde.
„Dat is de gemakkelijkste stoel leg je
voeten op een andere, als je wilt. Ik zie een
man graag op zijn gemak".
„Je verwent me heusch, Valda. Je weet
hoe het een man naar den zin te maken".
„Ik heb in de wereld geleefd".
„Maar je hebt niet het gewone leventje
geleid van een jong meisje. Ik heb me dik;
wijls over je verwonderd. Was je vader bij
de marine?"
„Ja. Hoe weet je dat?" vroeg ze zacht.
„Admiraal Langton heeft het me verteld.
Hij was een vriend van je vader".
„Weet je hoe mijn vader gestorven is?"
„Ja. De admiraal gelooft niet dat hij
schuldig was".
„Ik zou admiraal Langton wel eens willen
ontmoeten". Haar oogen waren zacht ge
worden en hij meende er tranen in te zien.
„Je hebt me je vriendschap aangeboden
vrienden moeten altijd heel oprecht tegen
elkaar zijn. Vertel me wat je weet over ba
ron Branden".
„Laat mij nu eens gebruik maken van
mijn vrouwelijke privilege eerst de dames.
Waarom heb je toegestaan, dat iemand zich
vermomde als je vader?"
„Hoe weet je dat?" vroeg hij ontsteld.
„Vrouwenoogen zien dikwijls scherper dan'
die van mannen".
„Ik kan het je niet zeggen", zei hij na een
stilte. Hij was even in ae verzoeking geko
men haar in zijn vertrouwen te nemen, maar
herinnerde zich zijn belofte aan den admi
raal.
„Dan kan ik jouw vraag ook niet beant
woorden. Toch vind ik dat je me eenigen
uitleg schuldig bent".
„Dat ben ik met je eens, maar het geheim
is niet het mijne".
„Ik ken je geheim", zei ze bedaard, maar
hij lachte ongeloovig.
„Zal ik het je vertellen?" vroeg ze en hij
knikte toestemmend.
Langzaam stak ze een sigaret aan en
haar oogen waren op hem gevestigd.
„Je moet niet vragen hoe ik het te weten
ben gekomen dat spreken we af. „Ba
ron Branden is het hoofd van den Gehei
men Duitschen Dienst in dit land".
„Ik denk dat je moeder je dat verteld
heeft".
Ze vond het prachtig dat hij dat veron
derstelde, en eigenlijk was het ook de waar
heid.
„Mijn moeder heeft het me lang geleden
verteld. Je bent in de macht van oen baron.
Hij denkt dat je voor hem werkt".
Guy was te verontrust over haar bekend
heid met de feiten om een opmerking te ma
ken.
„Hij vergist zich, want in werkelijkheid
werk je voor eigen Geheimen Dienst".
„Hoe weet je. dat?" vroeg hij streng,
„Door mijn gezond verstand en intuïtie.
Om te beginnen herkende ik Sylvester. Je
zult je herinneren dat ik hem op jouw ka
mers ontmoette dien dag, dat je zoo in de
narigheid zat. Ik had alleen maar de dingen
te combineeren".
„Je bent heel slim. Niet dat ik toegeef,
dat je gelijk hebt", voegde hij er met plotse
linge energie bij, toen hij begreep hoe ge
vaarlijk die wetenschap van haar kon
zijn
„Ik verwonder me, dat de baron je ver
trouwt, maar misschien kan ik dat ook ver
klaren. Je hebt hem bezocht in verband met
dienstneming in de Zuid-Amerikaansche Re
publiek. Hij heeft een val voor je uitgezet en
daar ben je ingeloopen. Hij meende tenmin
ste, dat hij je gevapgen had. Dat verklaart
alles".
Guy was hoe langer hoe minder op zijn
gemak geworden, terwijl hij luisterde.
„Ik denk daar juist aan iets, admiraal
Langton zei, dat hij je graag zou ontmoeten
de dochter van zijn ouden vriend".
„Ik begrijp je, Guy. Je bent bang voor
wat ik weet. Je wilt de verantwoordelijkheid
op de schouders van den admiraal schuiven.
Denk je dat ik je zou willen benadeelen?"
vroeg ze heftig.
„Ik ben niet ongerust over mijzelf. Er
staan grooter belangen op het spel".
„De belangen van ie land. Je bent bang,
dat als ik alles aan den baron vertel, je
spel bedorven zal zijn. Is het niet zoo?"
„Ik moet alle mogelijkheden in aanmer
king nemen".
„Ik zal den admiraal opzoeken. Je kunt af
spreken voor een uur zoo vroeg als je zelf
wilt, morgenochtend. Is dat goed?"
„Valda, het was lief van je om me alles te
zeggen. Maar als jij de vermomming van
Sylvester doorzien hebt, hoe staat het dan
met den baron? Hij heeft mijn vader ook ont
moet".
„Maar een paar minuten. Sylvester heeft
heel slim gehandeld. Ik zelf was er nog
niet zeker van tot hij zichzelf verried. De
prins en de baron denken allebei dat je te
vertrouwen bent".
„Gelukkig", zei. hij met vuur.
(Wordt vervolgd).