8 8 8 Gevaarlijk spel ffauMCeton fl HET LEKKENDE JULIANAKANAAL. DE STRIJD OM HET BLAUWE LINT. Alkmaarsche Politierechter Vermindering van den overlast. Nog steeds geen schadevergoeding. De nieuwe garde der Oceaanreuzen. Donderdag 6 Juni. HILVERSUM, 301 M. (AVRO- uitz.) 8.Gr.pl. 9.Omroep orkest olv. N. Treep 10.Morgen wijding;. 10.15 Gr.pl. 10.30 Verv. Omroeporkest. 11.— Knipcursus kinderkleeding. 11.30 De Octopho-- nikers olv. B. Drukker. 12.30 Ko- vacs Lajos en zijn orkest en gr.pl. I.45 Concert inmv. mr. H. Smedes, tenor, J. de Vente, fluit, E. Veen, plano, H. Staffard piano-syncopa- tions, E. v. Praag, deel. en gr.pl. 4.— Voor zieken en thuiszittenden. 4.30 Omroeporkest olv. N. Treep. 5._ Voor de kinderen. 5.30 Om roeporkest olv. N. Treep. 6.30 Sportpr. H. Hollander. 7.— De Avro-Decibels olv. E. Meenk. 7.30 Radio-Volkszang olv. P. C. Poort man. 8.— Vaz Dias. 8.05 Gr.pl. 8.30 „Een hondsche verhandeling", door W. Loeb. 8.50 Disco-nieuws. 9.20 Beethoven's 9de symph. door het Concertgebouw-orkest olv. prof. dr. W. Mengelberg, het Toonkunst- koor, To v. d. Sluys, sopraan, S. Lu- ger, alt, L'. v. Tulder, tenor en Th. Denijs, bas. 10.35 Gr.pl. 11,— Vaz Dias. 11.10—12.— De Avro-Deci bels olv. E. Meenk. HUIZEN, 1875 M. (8—10.- en II.-2.- KRO, de NCRV van 10.—11.— en 2.—11.30 uur). 8.— 9.15 en 10.— Gr.pl. 10.15 Morgen dienst olv. ds. G. Ubbink. 10.45 en 11 Gr.pl. 11.30—12.— Godsd. halfuur. 12.15 Orkestconcert en gr. pl. 2.— Cursus fraaie handwerken. 3.— Voor de vrouw. 3.30—3.45 Gr. 1. 4.— Bijbellezing ds. J. A. van ie, mmv. bariton en orgel. 5.— Handenarbeid v. d. jeugd. 5.30 Gr. pl. 6.— Pianorecital J. Couvée. 6.45 Causerie A. Stapelkamp. 7.15 Adj G. Claeijes: Onze Landdag. 7.30 Weekoverzicht. 8.— Vaz Dias. 8.05 Orgelconcert L. Biaauw. 9.Ou deruurtje. 9.30 Kwintet olv. P. v. d. Hurk. (10.Vaz Dias). 10.30 Gr. platen. DROITWICH, 1500 M. 10.35 10.50 Morgenwijding. 11.25 Orgel spel H. Croudson. 11.50 Voorde scholen. 12.10 Rutland Square en New Victoria Orkest olv. N Austin. I.20 Gr.pl. 2.25 Voor de scholen 2.20 Vesper. 4.10 Gr.pl. 5 05 Or gelconcert Ph. Taylor. 5.35 BBC- dansorkest olv. H. Hall. 6.20 Ber. 6.50 Cembalo-recital A. Ehlers. 7 10 Duitsche les. 7.40 Gr.pl. 7.50 Lezing. 8.20 „Liebelei", spel van A. Schnitzler. 9.20 „I've got tot have music", olv. A. Croom—Johnson. 9.50 Ber. 10.20 Kerkdienst. 10.35 Glinka-concert o.l.v. L. Heward II.35—12.20 Casani Club orkest o. 1. v. Ch. Kunz. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 12.35 Kamermuziek o. 1. v. Doyen. 9.05 Symph.-concert o.l.v. Inghelbrecht, in.m.v. solisten. 10.55 Dansmuziek. KALUNDBORO, 1261 M. 12.20 2.20 Strijkorkest o.l.v. Andersen. 3.055.05 Omroeporkest olv. Grön dahl. 8.30 „Kinafarerne", zangspel olv. L. Gröndahl. 10.45 Pianoreci tal. 11.10—12.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 6.35 Orkest concert. 11.10 Concert. 12.20 Blaas- concert. 1.35 Omroepkwintet. 4.20 Zang. 5.20 Uit Leipzig: Omroep orkest en solisten. 7.20 Volksmu ziek. 8.30 Uit Koningsbergen: Om- roepkleinorkest en dansorkest. 10.50 Omroeporkest olv. Kühn. 11.20 12.20 Omroeporkest, -koor en solis ten ROME, 421 M. 9.15 „La cena delle beffe", opera van Giordano. Leiding: Giordano. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 en 1.30—2.20 Max Alexys' orkest. 5.20 Orgelconcert. 6.05 Gr. pl 6.50 Zang. 7.05 Pianorecital. 7.35 Gr.pl. 8.20 Cabaret. 9.50 Gr. pl. 10.30—11.20 Populair concert. 484 M.: 12.20 Or.pl. 12.50 Om roeporkest olv. Gason. 1.502.20, 5.20, 6.20 en 7.35 Gr.pl. 8.20 Om roeporkest olv. Gason. 10.3011.20 Gramofoonplaten. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Het Leipziger Symph* orkest olv. H. Weisbacn. 10.20 en 11.— Ber. 11.20—12.20 Concert uit Keulen olv. W. Buschkötter. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Keulen 8.—850, D.- sender 10.—10.20, Keulen 10.20— 12.05, Parijs Radio 12 05—14 20, D.sender 14.20—15.20, Droitwich 15.20-16.20, D.sender 16.20— 17.20, Keulen 17.20-18.50, Brus sel Fr 18.50-19.20, Keulen 19.20 —19.50, D.sender 19.50-20.30, Leipzig 20.30—22.20, Brussel VI. 22.20-22.30, Brussel Fr. 22.30— 23 20, Parijs R. 23.20—24.—. Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50, Droitwich 10.3511.05, Lond. Reg. 11.05—12.10, Droitwich 12.10 14.20, Lond. Reg. 14.20-17 35, Droitwich 17.35—18.05, Lond. Reg. 18.05—18.20, Brussel VI. 18 20— 18.50, Lond. Reg. 18.50-21.20, Droitwich 21.20—21.50, Beromun- ster/21.5022:20, Droitwich 22.20 —24:—. Tijdelijke verbetering door nieuwe lekkages te niet gedaan. (Van onzen reisredacteur.) Het is een vreemde geschiedenis met het Julianakanaal, dat in een groot gedeelte van Limburg de Maas als waterweg moet ver vangen. Sedert in het gedeelte tusschen EIsloo en Born water is ingelaten, zijn er in den bodem lekken ontstaan, waardoor het water met groote hoeveelheden naar buiten komt en afvloeit naar de op die plaatsen be langrijk gelegen rivier. Het is een verschijn sel, dat meer voorkomt in dergelijke omstan digheden, maar het is hier van meer gewicht, omdat juist op de plaatsen, waar het water uit den bodem weer te voorschijn komt, eenige dorpen liggen, wier woningen en landerijen nu grooten overlast hebben. Eenigen tijd ge leden hebben we er, na een bezoek ter plaatse, over geschreven en we konden toen al consta- teeren, dat het met de lekkages minder werd Die vermindering heeft zich den laatsten tijd voortgezet, totdat nu kort geleden weer nieu we lekken bleken te zijn ontstaan, die bij velen nieuwe ongerustheid wekten. Voor die ongerustheid schijnt echter voor alsnog geen reden te bestaan. Het doorlaten van het water is in ieder geval veel minder geworden, hetgeen, naar wij hebben verno men, ook geconstateerd is door den Rijkswa terstaat, die op dit gebied geregeld waar nemingen verricht. En wat veel minder ge worden is, dat is de overlast, welken de be woners ervan ondervinden. De afwatering is voortdurend verbeterd en met behulp van den Rijkswaterstaat zijn aan ondergeloopen kel ders de noodige voorzieningen aangebracht. We konden zelf constateeren, dat boomgaar den, die bij ons vorig bezoek onder water hadden gestaan, nu vrijwel zijn drooggeval len. Tegen de stammen heeft zich eenig slik afgezet, doch haar het uiterlijk hebben de fcoomen niet van de overstrooming geleden. Daartegenover zijn er echter verscheidene landerijen, die onder water staan en die dit jaar dus niet gebruikt kunnen worden. Het schijnt, dat zich bij het in gebruik nemen van het kanaal LuikMaastricht, dat omstreeks 1850 is gegraven, dezelfde ver schijnselen hebben voorgedaan. Evenals pas geleden bij Roosteren, bij een ander vak van het Julianakanaal, is ook daar op den duur het lekken opgehouden, nadat de aanwonen- den er eerst veel overlast van hadden gehad. Zoo hoopt men ook hier op verbetering; bit Urmond scheen tot voor kort zulk een ver betering te zijn ingetreden, doch plotseling is er weer een verslechtering ontstaan. Van het inbrengen van kolenslik heeft de Rijks waterstaat hooge verwachtingen. Een groote bank, die zich op de plaats aan aanvoer bij Stein heeft gevormd, wordt nu weggebag- gerd, waarna het slik in bakken naar andere gedeelten wordt gebracht. De schadevergoedingskwestie. Een groote moeilijkheid blijft nog de ver goeding van de geleden schade. Een der eige naren, de vroegere burgemeester van Borg haren mr. Brouwers, heeft reeds lang geleden den Staat een proces aangedaan, waarin wegens den zeer langzamen gang van zaken voorloopig nog geen uitspraak te verwachten schijnt. De Rijkswaterstaat verschuilt zich nu min of meer achter dit proces en wil, zoo lang nog geen vonnis is geveld, geen toezeg ging omtrent schadevergoeding doen. Van den kant der benadeelden betoogt men nu, dat hier van een proefproces geen sprake is, zoodat niemand aan de uitspraak is gebon den. Misschien zou een oplossing zijn te vin den door een tijdelijke opschorting van het proces, gedurende welke de benadeelden zou den kunnen trachten met den Rijkswaterstaat tot overeenstemming te komen. Niettemin is men thans van de zijde van het Rijk toch bezig de schade op te nemen, waartoe eenige deskundigen zijn benoemd, die hun werk reeds hebben aangevangen. Uit drukkelijk is echter medegedeeld, dat deze schade-opneming niet beteekent, dat in ieder geval later een vergoeding zal worden ge geven. De benadeelden werken mede, door opgave te doen van de perceelen, die van de overstroomingen hebben geleden. Zij hebben hun zaken in handen gegeven van mr. Beckers te Sittard en het overleg geschiedt, naar wij vernamen, in goede harmonie, fn het begin is in enkele gevallen sabotage ge pleegd door eigenaren, die de door den Rijkswaterstaat aangebrachte verbeteringen in den waterafvoer»vernielden, in de hoop op een grootere uitkeering bij grootere schade, maar daarvan is, nu geen sprake meer. De berichten in een gedeelte der pers om trent nieuwe onrustbarende verschijnselen zijn sterk overdreven. Voor ongerustheid is nog steeds geen aanleiding, al duurt het wat lang. Het is echter voornamelijk de onzeker heid over de schadevergoeding, die de bena deelden wat kregel maakt. Drijvende paleizen maken plaats voor drijvende steden. I Men kan het eens zijn met professor Ein- stein of niet. Iedereen heeft het volste recht het zijne of het hare van de relativiteits theorie te denken. Voor hem of haar, die het naadje van de kous willen weten, diene, dat professor Einstein's theorie hierop berust, dat alles relatief oftewel betrekkelijk is. Po pulair uitgedrukt komt het hier op neer, dat, wat de een lang zal noemen, door een ander kort gevonden wordt. Wat de een groot noemt, noemt een ander klein. Hetzelfde be grip geldt voor veel, weinig, vlug, lang zaam, hard, zacht enz. enz. Als onze voor ouders de tocht van Amsterdam naar Haar lem per trekschuit in twee uur volbracht hadden, plachten zij den schipper te compli menteeren vanwege de snelle en voorspoedi ge reis. Tegenwoordig, als de vliegmachine uit Berlijn na een vlucht van drie uur op Schiphol daalt, zegt de havenmeester tot den piloot: „Tjonge, wat zijn jullie lang onder weg gebleven!" Wanneer het spreekwoord: „Tijd is geld" voor het eerst in de mode is gekomen valt niet met zekerheid te zeggen. In de oudheid zeker niet. De Bijbel verhaalt ons; dat de kinderen Israëls veertig jaar over het traject Egypte—Palestina gedaan hebben. De ge schiedenis leert ons, dat de volksverhuizing ongeveer tweehonderd jaar geduurd heeft. Honderdvijftig jaar lang hebben de Hoek- schen en Kabeljauwschen ruzie gemaakt. Eerst in de zestiende eeuw begint het begrip „efficiency" ingang te vinden. Na de tachtig jarige oorlog komt de dertigjarige idem. Sindsdien heeft men er naar geijverd om de oorlogen zoo kort mogelijk te maken. De we reldoorlog, die ons allen nog versch in het geheugen ligt, duurde weliswaar ruim vier jaren, doch dit was meer het gevolg van het feit, dat de betrokken landen het er niet over eens konden worden, wie gewonnen of ver loren hadden. Op het oogenblïk is men veelal van oordeel, dat een toekomstige oor log niet langer dan veertien dagen zal du ren, doch dit hebben wij per slot van reke ning m 1914 ook reeds gedacht. -Hoe hef ook zij, de geest van naijver, con-' currentie, sportiviteit, noem het zooals je- wilt, zit ons allen in het bloed. Op zee is dit wel het meest gebleken. Chr. Columbus, de pionier van de trans atlantische vaart, Zuidelijk traject, deed de overtocht in een voor die jaren recordtijd van negen-en-zestig dagen, elf uren, twee-en- veertig minuten en 19.4 seconden. De 6de April 1609 startte de heer H. Hudson, in opdrachtj van de Oost-Indische Compagnie, aan boord van het zeilschip „De Halve Maan" van de reede van Texel, voor een trip naar New-York: de 5de Mei daaropvolgend bevond de expeditie zich in de Barentszee en na verschillende wederwaardigheden, welke wij in dit korte bestek niet kunnen opsom men, arriveerde het scheepje de 3de Septem ber 1609 op Amerikaansch territorium. Op de thuisreis gelukte het Hudson zijn record te verbeteren. Na op 4 Oct. van 't zelfde jaar van Amerika vertrokken te zijn, arriveerde hij 7 November daaropvolgend te Dartmouth (Engeland). Hoe de navigatie vereenvoudigd werd en de schepen een grootere snelheid verkregen, zullen wij hier buiten beschouwing laten. Aangestipt dient slechts te worden, dat de reeders en kooplieden er het grootste belang bij hadden, dat de door hen uitgeruste of zooals dat tegenwoordig heet gecharterde schepen, zoo spoedig mogelijk de plaats van bestemming bereikten. Om de activiteit van kapitein en schepelingen te stimuleeren, werd wellicht het premiestelsel ontworpen. De zeeman is echter op zijn eer gesteld en zoo kon het gebeuren, dat bij de jaarlijksche wedstrijd der zeilschepen, die met een lading wol aan boord van Australië naar Engeland vertrokken, de boot, die het eerst in het ka naal kwam, een blauwe wimpel heesch. Het schip, dat „de blauwe wimpel" geheschen had, werd door de reeders als het snelste schip van dat jaar beschouwd. Dit gebruik geraakte, evenals zöoVeel Andere gebruiken, in Vergetelheid, totdat dit ;door de moderne stoomschepen op de belangrijkste route ter wereld die tusschen Europa en Amerika weer in eere hersteld werd. Het eerste stoomschip, dat in het transat lantische verkeer een rol ging spelen, was het Engelsche schip „Royal William". Dit schip, een raderboot, was voorzien van een machine met een capaciteit van 200 P.K. De totale bouwkosten van deze schuit beliepen 16.000. Aanvankelijk zou de „Royal William" de dienst onderhouden tusschen Montreal, Que- bec en Nieuw Schotland, doch de reederij besloot later een dienst te openen tusschen Amerika en Europa. De tocht werd vol bracht met een gemiddelde snelheid van ze ven mijl per uur. Zoodoende kwam het schip in het bezit van „Het Blauwe Lint". De kos ten waren echter wegens het groote brand stofverbruik te hoog en de exploitatie dien tengevolge niet loonend. Men keerde dus weer tot de oude zeilschepen terug. Zeven jaar later werd ae bekende „Cunard Line" opgericht, en van dien af, kan men zeggen, dateert het moderne transatlantische verkeer. Het eerste schip, door deze maatschappij in 1839 in de vaart gebracht, was de houten raderboot „Brittannia", die twaalfhonderd ton mat en met een gemiddelde snelheid van tien knoopen per uur de overtocht in ruim tien dagen Volbracht. De „Cunard Line" ver overde toen „het blauwe lint", welke trophee zij vele jaren in haar bezit wist te houden. In 1843 werd door dezelfde maatschappij het eerste ijzeren stoomschip in de vaart ge bracht. Dit schip, de „ureat Brittain" werd op de bekende werf aan de Clyde gebouwd het had een waterverplaatsing van 3.720 ton, machines met een totale capaciteit van 1.500 P.K. en was het éerste stoomschip, dat door een schroef voortbewogen werd. Wordt vervolgd. Zitting van Maandag 3 Juni. De ouverture. Alvorens met de zomeroprtiiming wegens vergevorderd seizoen nog voorradige in komsten-, rijwiel- en wegenbelastingzaken on der auspiciën van deurwaarder Haasbroek aan te vangen, werd en passant nog voortge zet het door handtastelijkheden geaccom pagneerd burenheibeltje uit de Cabel jau- straat, 'n kleine herinnering aan de beruchte Hoeksche en Cabel jauwsche twisten, maar die nu door tusschenkomsf van officier en politierechter geen 150 jaat aanhielden. De Hoeksche partij in dén persoon van den heer A. Berendse vertrok- inmiddels uit dé vuur linie naar de Steynstraaf en de nog restee- rende Cabeljauwer der combattanten had nu ook geen motief meer, om nog langer de vijandelijkheden voort te zetten. Na het hoo- ren van de vorige week absente getuige Veen kon naar onze meening het conflict worden beëindigd met het opleggen van een geld boete aan de Cabeljauwsche partij. Maar zóó gemakkelijk ging het helaas niet. De ver klaring van de tweede getuige, Arie Veen, week zóó opvallend af van het relaas, dat hij aan den verbalisant van der Valk had opge- discht, dat de officier daar geen genoegen mee beliefde te nemenen dezen van meineed verdachte onder toezicht stelde van de rijksveldwacht gedurende den tijd, dat de 72 wachtende belastingzaken afgedraaid konden worden. Na dit belangrijk Corve verscheen den heer Veen wederom voor de bühne, om te verklaren, dat hij bleef volhouden bij het geen hij hier voor de rechtbank gezegd had. Hii was wel tijdens het vechtpartijtje in het kantoor geweest, maar Kon inderdaad niet met zekerheid zeggen, wie was begonnen de handen uit te slaan, want hij had dit heuscb niet kunnen waarnemen. De officier had gaarne gezien, dat het doorv. d. Valk ambtseedig een door Veen ge- teekend proces-verbaal door de getuigenis van den agent zou worden bevestigd, doch de heer v. d. Valk was toevallig met verlof. Niettemin wilde de officier momenteel af zien van zijn meineedactie en stelde zich te vreden, indien de zaak tot nader onderzoek werd gesteld in handen van den rechtercom missaris. Conform besloten. De rijksadvocaat was weer danig op dreef. Een 16-tal belanghebbende bij de rubriek belastingzaken hadden zich de moeite gege ven persoonlijk te verschijnen, doch die moei te werd slechts beloond door een uiterst mager succes. Slechts 2 belastingschuldigen waren zoo fortuinlijk te worden vrijgesproken en dat was Arie BI., 'n winkelier uit Hoogwoud en de oude heer Christiaan M., 'n aannemer uit Kerkrade, tegen wien niet minder dan 4 wegenbelastingzaken waren aanhangig ge maakt. Maar de rijksadvocaat greep er in dit speciale geval leelijk naast. Zélfs kon hier het zelfzame feit worden geconstateerd, dat niemand minder dan de officier vrijspraak vroeg, toen tegen ouden Chris niet minder dan 4 X 50 boete of 4 X 5 dagen werden Sevorderd. Het pleidooi was na het aan dui- elijkheid niets te wenschen overlatende requisitoir van den officier voor den verdedi ger mr. Schenkeveld gesneden koek en mocht deze jurist na aansluiting met dit vrijspraak vragend betoog van den officier deze vrij spraak ook uit 's politierechters mond ver nemen. In de overige 68 fiscale strafprocessen vierde mr. Assen Jr. echter onmiskenbare triomphen en slingerde hij met de mimiek van eeii kat, die met scheef gehouden kop met smaak een vette haring knauwt, zijn eischen tot veroordeeiing het rechtszaal interieur in. Omtrent 5 uur werd de zeer geanimeerde bijeenkomst met de traditioneele hamerslag gesloten. Inkomstenbelasting: Jac. M. te Ursem 10 boete of 2 dagen. Wegenbelasting: Arie B. te Winkel vrijgesproken; Herm. de B. te Enkhuizen 15 boete of 5 d.Jac. v. O. te den Helder 10 boete of 15 d.; W. D. v. W. te Amster dam 25 boete of 15 d.; P. M. B. te Wijde- nes 10 boete of 5 d.R. B. te Medemblik 10 of 5 d.M. B. te Andijk 15 boete of 5 d.KI. B. te Huizdam 20 boete of 10 d.; KI. B. te Obdam 15 boete of 5 d.Petr. B. te Amsterdam 15 boete of 5 d.; Sikke D. te Hilversum 15 boete of 5 d.; G. J. E. te Slootdorp 5 boete of 2 d.; P. M. G. te Sij- becarspel 5 boete of 2 d.; W. J. v. H. te Haarlem 15 boete of 5 d.J. van H. te Haarlem 5 boete of 2 d.; Adriana H. te Amsterdam 15 boete of 5 d.; D. de J. te Heiloo 15 boete of 5 d.; Leo G. K. D. te Rijswijk 5 boete of 2 d.Hendr. K. te Den Helder 10 boete of 10 d.; P. J. L. te Ab- bekerk 15 boete of 5 d.; J. de L. te Alk maar 10 boete of 4 d.Willem L. te Alk maar 15 boete of 5 d.A. L. te Wieringen 15 boete of 3 d.; Chr. M. te Kerkrade vrij- Uit het Engelsch van PAUL TRENT door ADA VAN ARK.EL 49) „Mademoiselle ziet er lief uit vanavond", zei Marie bewonderend. Maar Valda dacht nog diep na. Over een paar minuten zou Guy hier zijn en ze moest op alles zijn voor bereid. Hij moest in ieder geval nooit weten, dat ze in relatie had gestaan tot den Duit- schen Geheimen Dienst. Wanneer ze terug zag op de vele diensten, die ze aan den grootsten vijand van Engeland had bewe zen, begreep ze hoe hij haar zou veroor- deelen om wat ze gedaan had. In haar ver beelding zag ze reeds de afkeuring en ver achting in zijn oogen. Eindelijk besloot ze om Sylvester's aanbod aan te nemen wanneer naar schoonheid Guy vanavond niet veroverde. Er werd ge beld en haar hart begon luider te kloppen. Marie bracht een prachtig bouquet bloe men. Er hing een kaartje aan graaf Fel- denstein en zij wendde zich af. „Zet ze maar in de keuken", zei ze tegen de dienstbode. „Maar „Ik wil ze hier niet hebben. Neem ze dadelijk mee", zei Valda bevelend. Eenige minuten later weerklonk de bel weer en ze sprong op. De duur ging open en Guy kwam binnen. „Trek je mantel aan. Ik heb de taxi aan gehouden Waar zullen we dineer en?" vroeg hij toen hij haar de hand gaf „Hier. Ik heb niets geen lust om uit te gaan. De portier zal ae taxi wel wegzen den". Guy keek in de kamer rond Zij ademde rust en gezelligheid en met een zucht zonk hij in een leunstoel neer. Het was prettig om in gezelschap van een sympathieke vrouw te zijn, een paar uur zou hij zijn ver driet kunnen vergeten. Ja, Valda was een goede kameraad en misschien had ze wel nieuws van Stella. „Ik heb een coctail voor je klaar ge maakt", zei ze opgewekt en bracht twee glazen op een blaadje. ,Je verwent me", antwoordde hij lachend. „Ik hoop datje het prettig vindt om hier te zijn, vriend Guy", zei ze. „Je geeft me zoo'n rust. Ik ben blij, dat we hier blijven dineeren". „Het eten is bijna klaar en Marie zal zich- zelf vandaan; overtreffen". Inderdaad was het diner voortreffelijk en Valda gaf er een goede oude Bourgogne bij, een echte mannen wijn. Ze had genoeg we reldkennis, om te begrijpen, dat een man, die goed gedineerd neeft, tevreden is. Ze had zelfs de moeite genomen naar een siga renwinkel te gaan en een kistje fijne siga ren te koopen. Ze reikte hem zelf de lucifer en keek toe hoe hij een diepe rookwolk in haalde. „Dat is de gemakkelijkste stoel leg je voeten op een andere, als je wilt. Ik zie een man graag op zijn gemak". „Je verwent me heusch, Valda. Je weet hoe het een man naar den zin te maken". „Ik heb in de wereld geleefd". „Maar je hebt niet het gewone leventje geleid van een jong meisje. Ik heb me dik; wijls over je verwonderd. Was je vader bij de marine?" „Ja. Hoe weet je dat?" vroeg ze zacht. „Admiraal Langton heeft het me verteld. Hij was een vriend van je vader". „Weet je hoe mijn vader gestorven is?" „Ja. De admiraal gelooft niet dat hij schuldig was". „Ik zou admiraal Langton wel eens willen ontmoeten". Haar oogen waren zacht ge worden en hij meende er tranen in te zien. „Je hebt me je vriendschap aangeboden vrienden moeten altijd heel oprecht tegen elkaar zijn. Vertel me wat je weet over ba ron Branden". „Laat mij nu eens gebruik maken van mijn vrouwelijke privilege eerst de dames. Waarom heb je toegestaan, dat iemand zich vermomde als je vader?" „Hoe weet je dat?" vroeg hij ontsteld. „Vrouwenoogen zien dikwijls scherper dan' die van mannen". „Ik kan het je niet zeggen", zei hij na een stilte. Hij was even in ae verzoeking geko men haar in zijn vertrouwen te nemen, maar herinnerde zich zijn belofte aan den admi raal. „Dan kan ik jouw vraag ook niet beant woorden. Toch vind ik dat je me eenigen uitleg schuldig bent". „Dat ben ik met je eens, maar het geheim is niet het mijne". „Ik ken je geheim", zei ze bedaard, maar hij lachte ongeloovig. „Zal ik het je vertellen?" vroeg ze en hij knikte toestemmend. Langzaam stak ze een sigaret aan en haar oogen waren op hem gevestigd. „Je moet niet vragen hoe ik het te weten ben gekomen dat spreken we af. „Ba ron Branden is het hoofd van den Gehei men Duitschen Dienst in dit land". „Ik denk dat je moeder je dat verteld heeft". Ze vond het prachtig dat hij dat veron derstelde, en eigenlijk was het ook de waar heid. „Mijn moeder heeft het me lang geleden verteld. Je bent in de macht van oen baron. Hij denkt dat je voor hem werkt". Guy was te verontrust over haar bekend heid met de feiten om een opmerking te ma ken. „Hij vergist zich, want in werkelijkheid werk je voor eigen Geheimen Dienst". „Hoe weet je. dat?" vroeg hij streng, „Door mijn gezond verstand en intuïtie. Om te beginnen herkende ik Sylvester. Je zult je herinneren dat ik hem op jouw ka mers ontmoette dien dag, dat je zoo in de narigheid zat. Ik had alleen maar de dingen te combineeren". „Je bent heel slim. Niet dat ik toegeef, dat je gelijk hebt", voegde hij er met plotse linge energie bij, toen hij begreep hoe ge vaarlijk die wetenschap van haar kon zijn „Ik verwonder me, dat de baron je ver trouwt, maar misschien kan ik dat ook ver klaren. Je hebt hem bezocht in verband met dienstneming in de Zuid-Amerikaansche Re publiek. Hij heeft een val voor je uitgezet en daar ben je ingeloopen. Hij meende tenmin ste, dat hij je gevapgen had. Dat verklaart alles". Guy was hoe langer hoe minder op zijn gemak geworden, terwijl hij luisterde. „Ik denk daar juist aan iets, admiraal Langton zei, dat hij je graag zou ontmoeten de dochter van zijn ouden vriend". „Ik begrijp je, Guy. Je bent bang voor wat ik weet. Je wilt de verantwoordelijkheid op de schouders van den admiraal schuiven. Denk je dat ik je zou willen benadeelen?" vroeg ze heftig. „Ik ben niet ongerust over mijzelf. Er staan grooter belangen op het spel". „De belangen van ie land. Je bent bang, dat als ik alles aan den baron vertel, je spel bedorven zal zijn. Is het niet zoo?" „Ik moet alle mogelijkheden in aanmer king nemen". „Ik zal den admiraal opzoeken. Je kunt af spreken voor een uur zoo vroeg als je zelf wilt, morgenochtend. Is dat goed?" „Valda, het was lief van je om me alles te zeggen. Maar als jij de vermomming van Sylvester doorzien hebt, hoe staat het dan met den baron? Hij heeft mijn vader ook ont moet". „Maar een paar minuten. Sylvester heeft heel slim gehandeld. Ik zelf was er nog niet zeker van tot hij zichzelf verried. De prins en de baron denken allebei dat je te vertrouwen bent". „Gelukkig", zei. hij met vuur. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6