r. Doorzitten cgedifie Stand Aanbod PUROL DE STRIJD OM HET BLAUWE LINT. tf-,-aarest j>ij Wielrijder enlonnelrand verzacht en geneest door RACES OP NURBURGRING. CONGRES INTERN. SCHAATSEN RIJDERS BOND. DE DERDE KLASSE-COMPETITIE. HET RUITERFEEST TE AKEN. Nederland op de derde plaats NIEUWE NIEDORP (Mei). e n n i s. BOROTRA VEROORDEELT HET SPEL OP GAVELBANEN. Het ontaardt in een strijd waarin het spel ondergeschikt wordt aan het uithoudingsvermogen. „Er moet iets gedaan worden om het spel te .cdden", zegt ook Lacoste. Met is niet alleen een merkwaardig antwoord, waarmede Borotra gereageerd (en afwijzend gereageerd) heeft op het verzoek van de ruim 11.000 tennisbe- iangstellenden om weer in het enkelspel te willen spelen, het is een zéér belang wekkend antwoord. Het is merkwaardig omdat hij zijn persoonlijke overwegingen niet laat gel den (al merkt hij fijntjes op dat men hem drie jaren geleden te oud begon te vinden voor het enkelspel) en het is be langwekkend omdat hij een soort „J'accuse" lanceert ten opzichte van het spel op de z.g. harde, d.w.z. gemalen baksteenbanen, zooals er overal in Eu ropa, ook in ons land, worden gebruikt. Zoo licht zou zulk een veroordeeling van èen spel dat allerwegen gespeeld wordt den indruk kunnen wekken van een excuus voor eigen teruggang de gron den welke Borotra, ten volle onder steund overigens door Lacoste, aanvoert, zijn van zooveel beteekenis dat zij stel lig de aandacht van de internationale leiders zullen hebben. Het spel op gravel-banen, zegt Boro tra, is te langzaam. En omdat het te langzaam is, niet snel genoeg dus, ben ik te oud om het vijf sets vol te houden. Dit lijkt een paradox, maar wie door denkt zal hem gelijk kunnen geven nog voordat hij, de speler- en spelkenner, zijn uiteenzettingen gegeven heeft. Op grasbanen en ook op hout (aldus Borotra) behoudt de bal zijn vaart. Hij schiet iets door. Hij blijft laag. Op gravel hanen wordt de vaart in den opsprong geremd, de sprong is hooger. De laatste omstandigheden zijn oorzaak dat de tegenstander, de „driver" bijna eiken bal kan halen, zelfs zéér harde en vér geplaatste. Het is op gravelbanen zeer moeilijk om „aces" te slaan, om buiten bereik van een tegenstander te spelen. Dat kan men alleen door het nemen van een zoo groot risco (in plaatsen, in tem po, in oploopen), dat dit risico zich tegen den speler keert die het neemt. Het ge volg is dat dit risico uitblijft, dat de strijd ontaardt, degenereert in een strijd van uithoudingsvermogen. Te meer ge beurt dit omdat het volleeren op harde banen en vooral op de steeds langzamer wordende harde banen, een uiterst groot risico meebrengt, mmere, de bal komt hooger en langzamer op dan op gras en op hout. De vollyer heeft niet alleen minder tijd om in positie te komen (en tijd is hem alles, kwesties van 1/10 sec., van een halven meter), hij loopt de kans een. moeilijk passeerschot te krijgen want op den tamelijk hoog stuitenden bal is dit voor den tegenstander gemak kelijker dan op den laag-blijvenden bal, zooaus die op gras of hout gespeeld wordt. Allemaal redenen waardoor het spel meer en meer een defensief baseline-spel wordt. Een spel van lange raillies, lange uitwisseling. En nu moet men maar eens zien hoe zelfs spelers die zich ter dege trainen, als von Cramm, Menzel, Au6tin, een partij van vijf sets eindigen. In een toestand van algeheele uitput ting van spieren en zenuwen! En wat wordt er mee bereikt? Een verloren gaan van de fijne punten van het spe', een terugval tot eentonigheid. De pas ge houden kampioenschappen te Parijs zijn er het beste bewijs van. Zelfs de e' adi trijd tusschen twee zulke prachtige spelers als Perry en von Cramm zijn, spelers met een groot technisch reper toire, werd er weinig belangweakend, ja soms vervelend door. Een gevaar voor het geheele spel. zoo onderstreept aco6te de redeneering van Borotra. Het spel gaat aan belang rijkheid verliezen omdat het eentoniger wordt. En hierom moet er iets gevonden worden waardoor de kwaliteiten van het spel op gravelbanen opgevoerd worden tot die op gras en op hout. Men moet, öf de.gravelbanen sneller maken, èf den ba Dit laatste is moeilijk omdat met de grooter snelheid licht grooter levendig heid, dus hooger spron;; gegeven moet worden en dit moet men juist niet hebben. Een interessante maar een moeilij ke kwestie, zegt de N. R C., waaraan wij bovenstaande ontleenen. Het is onmis kenbaar dat het spel eenzijdiger wordt. Niet alleen van de allersterkste spelers. Ook in de andere categorieën. Men her- innere zich hier de wedstrijden van Timmer tegen Tloczynski, tegen de Ste- fani, tegen Nishimura. De oorzaken welke Borotra opsomt, 'iggcn hierin op gesloten. Men heeft destijds gemeend, dat die langzamer vaart van den bal en die hooger sprong e rtoe zou leiden dat het tempo (dat is :het vroeger nemen van den bal) opgevoerd zou worden. Dat is ook gebeurd in minder mate dan men zich die ontwikkeling gedacht had. Het verdedigend element heeft het ge wonnen en het is de verdienste van Bo- rotra's „J'accuse" dat hij op dit verlies, juist op dit moment, de aandacht vestigt. Wandelen. 23 JUNI EEN MASSALE WANDELDAG! Naar wij vernemen, wordt door de Wandel- aideeling van het Koninklijk Nederlandsch Gymnastiek-Verbond op 23 Juni a.s. een Bondswandeling georganiseerd. Voor dezen Wandeldag, waaraan ook niet- leden van het K.N.G.V. kunnen deelnemen, be staat buitengewoon groote belangstelling. Verleden jaar heeft het K.N.G.V. in zeven turnkringen als proef eenzelfden wandeldag gehouden, die wèl geslaagd is. Dit jaar nemen 13 turnkringen (de helft van de bij het K.N.G.V. aangesloten turnkringen) aan de organisatie deel. Het volgend jaar wor den alle turnkringen mobiel gemaakt. Met groote spanning wordt afgewacht in welken turnkring de grootste deelname zal worden bereikt. Favoriet zijn de Turnkringen Noord- en Oost-Groningen en Groningen, die tezamen 2000 deelnemers denken te boekemj De prestaties moeten echter naar de grootte I van den turnkring worden beoordeeld. In totaal; verwacht men 7500 k 10.000 deelnemers. Iedere deelnemer, die den tocht volbrengt, ontvangt een fraaie K.N.G.V.-Herinneringsmédaille. De marsche'n staan onder hoofd-leiding van I den secretaris van de Wandel-Afdeeling van het K.N.G.V., den heer M. Drielsma te Eist, en zijn uniform geregeld. Alle deelnemers moeten voldoen aan de officiëele K.N.G.V.-bepalingen inzake tempo en kleeding. Onze lezers zien, dat hier wellicht van een I der grootste wandeldagen in ons nationale sportleven sprake is. Deelname hieraan zal dus een sportieve aantrekkelijkheid vormenl Doos 30-60. Tube 80 ct. Bij ApotK ea Drogist*** Motoren. Deelneming van Herkuleyns. Gemeld wordt, dat de Nederlandsche cou reur Hans Herkuleyns zal deelnemen aan de autoraces in de Eifel, welke op 16 Juni a.s op de Nurbürgrk.g worden gehouden. In de 750 ccm. klasse start hij met M. G., waarbij hij als voornaamste concurrenten heeft de M. G. rijders Dudley Froy, Kohlrausch en Brudes. Voorts starten in deze klasse twee Austinwagens met Cosson en Haumer. In totaal hebben deelnemers uit elf landen ingeschreven. In de renwagenklasse starten o.m. Carracciola, von Brauchitsch, Faigoli en Lang met Mercedes BenZ, Stuck, Varzi, Rosemeyer en Pietsch met Auto-Union, Ze- hender met Scuderia Subalpine en Etancelin met Maserati. Ook in de andere klassen, alsmede voor de motorraces, zijn belangrijke inschrijvingen binnengekomen. Schaatsenrijden. Op het congres van bovengenoemden bond te Stockholm heeft men o.m. besloten voort aan jaarlijks ook wereldkampioenschappen hardrijden voor vrouwen te organiseeren Het zal gaan over afstanden van 500, 1000, 3000 en 5000 M. Men zal voortaan niet meer rijden op banen van 400 M. doch op banen van 33314 M. Wielrennen. DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN Het Pinksterprogramma. Maandag, tweeden Pinksterdag, worden op de Alkmaarsche Wielerbaan weer wedstrijden gehouden en wij vragen deze keer eens niet direct de aandacht voor het hoofdnummer, maar voor de wedstrijden voor nieuwelingen. De reeds bekende nieuwelingen J. Pronk van Alkmaar en J. W. Derksen van Heiloo zullen dien middag een om niumwedstrijd rijden tegen de opkomen de sterren Cor van Nek Jr. (een jongere broer van wijlen Klaas van Nek Jr., die het vorig jaar door een trambotsing bij Schoorldam verongelukte) en J. Pan man, beiden van Amsterdam. De om nium bestaat uit een sprint, een tijdrace en een 5 K.M. wedstrijd en geeft aan de Alkmaarsche renners een prachtige ge legenheid, om routine op te doen. Daarnaast rijden de amateurs weer een 100 rondenrace en opnieuw zullen Groot en Stehr hun best doen, om als eersten te eindigen. Ze zullen echter zware concurrenten hebben in Braas en Heyne en nog een 10-tal anderen. De profs en onafhankelijken rijden voor de pauze twee nummers Er is n.1 °n omniumrace tusschen een Belgisch, een Duitsch en een Hcllandsch koppel (achtervolging, tijdrace over 1 K.M. en een 5 K.M. race). Voor deze landen komen uit: Hazendonck-Verreijken (B.), Clauss- meyer—Sagürna (D.) en Muller—Clignet (N.). Ongetwijfeld wordt deze omnium een fraai nummer, dat zeer boeiend zal zijn. De overige koppels, *v.o. Heslinga— Pootjes en MaternaRiethoven, rijden verder een 5 K.M. race met drie klasse menten en een afvalwedstrijd volgens het bekende systeem. Tenslotte komt na de pauze weer het hoofdnummer: een 60 K.M. koppelwed strijd voor profs en onafhankelijken. Daaraan nemen weer 7 Jcoppels deel, waaronder de reeds genoemde. Ook deze koppels zijn weer aan elkaar gewaagd en zullen ongetwijfeld veel leven op de baan brengen. Zij zullen piobeeren, om premies te winnen en we gelooven, dat het deze keer zal geluk ken! Maar.er zal hard voor gevoch ten moeten worden. Men ziet, het Pinksterprogramma biedt een groote verscheidenheid en zal ongetwijfeld een bezoek dubbel waard zijn. meester Hasse op „Der Arr", luitenant Bürkner op „General" en Temme op „Nord- land". (Allen Duitschland). Op de zevende plaats kwam luitenant Gr et er (Ne derland met Ernica, terwijl deze even eens op de achtste plaats besla® wiatte teg- met het paard „Ftewnehir van Swta «.i concours om den IHaéioow Met parcours was 800 M. lang en beya*te hindernissen van 1.30 M. tot 130 M. hoog... Met 14 strefputiftn won DuitsoHaod d«i „Hiodenburgbeker". Qp de tweede plaats" tewam Roemenië met 20, op de derde plaatk Nederland met 21 strafpuoten. De indi vidueele prijs won de Hongaarsche luitenant- Schaurek op „Mr. Spokes", Als vierde kwa men Turkije en Hongarije. De wei Toen een aanvang werd gemaakt met het verrijden van den Prijs der Naties waren zeker 15.000 toeschouwers in de Soers aam wezig. Onder de aanwezigen merkten wij1 op den rijkssportleider Von Tschammer und: Osten. Vijf landen namen met hun équipes deel, n.1. Nederland, Roemenië, Duitsch land, Turkije en Hongarije. Het' parcours ging over 12 hindernissen met in totaal 1-8 sprongen t<jt een maximale hoogte van 1.60 meter en een maximale breedte van 1.80 meter. Het terrein was nu in uitstekende con ditie, terwijl een heerlijk zonnetje het met vlaggen versierde complex opvroojijkte. In den eersten rit legden vijf ruiters het parcours zonder fouten af, n.1. luitenant G r e t e r met Ernica, ritmeester Schaurek met Mr. Spokes, luitenant Zahei met Dracu Stil, luitenant Apostel met Bucurie de beide laatste ruiters zijn Roemenen en de Duitsche officier Grosskreutz met Harres. Na dezen eersten rit was de stand van den wed strijd: Duitschland 5 fouten, Roemenië 8 fouten, Nederland 12 fouten, Turkije 16 fouten, Hongarije 19 fouten. De Nederlandsche individueele prestaties waren: ritmeester baron Sirtema van Gro- vestins met „Godard", 8 fouten, de heer Pas man met „Dunenbank", 4 fouten, luitenant Greter met „Ernica", 0 fouten en kapitein Heuff met „White Bear", 19 fouten. In een landenwedstrijd werden, naar bekend is, de drie beste prestaties der vier ruiters geteld In de tweede ronde waren er wederom vijf ruiters, die het parcours foutloos afleg den. Dit waren de heer Pasman, ritmeester Schaurek en ritmeester Von Platthy, beiden Roemenië, ritmeester Hasse en kapitein Gross kreutz, beiden Duitschland. De individueele prestaties der Nederland sche deelnemers waren: ritmeester baron Sirtema van Grovestins met Godard" 5 fouten, de heer Pasman met „Dunenbank" 0 fouten, luitenant Greter met „Ernica" 4 fouten en kapitein Heuff met „White Bear' 12 fouten. In het klassement bezette Nederland daar mede de derde plaats achter Duitschland mbet 14 en Roemenië met 20 fouten. Turkije werd 4e met 32 en Hongarije vijf de met 36 fouten. In het klassement der persoonlijke presta ties eindigden Ritmeester Schaurek (Honga rije) met „Mr. Spokes" en de Duitsche offi cier Grosskreutz met „Rarras" op de eerste plaats, want beide ruiters hadden de twee ronden zonder fouten afgelegd. Tusschen beide ruiters werd overgereden met 6 hindernissen, waarvan de beide laat ste aanzienlijk verhoogd waren. De Hon gaar legde het parcours met 3 fouten, de Duitscher met 4 fouten af, zoodat Ritmees ter Schaurek een eersten prijs bepaalde. Zooals reeds gemeld bezette luitenant Gre ter met „Ernica" de zevende plaats in het springconcours klasse Sb om den Prijs van den Rijksweerminister. De beslissing werd eerst verkregen, nadat enkele malen moest worden overgereden, daar niet minder dan 7 ruiters het parcours zonder fouten hadden afgelegd. Winnaar werd Ritmeester Hasse (Duitschland) met „Der Aar" van Mej. R. Marwedes. *»»v Foto van de enveloppe, uitgegeven ter herinnering aan de eerste vlucht van den tweemaal wekelijkschen dienst AmsterdamBatavia, v.v. op 12 Juni 1935, De K.L.M. stelt deze enveloppen gratis ter beschikking van de postver- zenders. een ernstige concurrente van de andere groo- tla Waterpolo. De competities '>an den K.N.Z.B. zijn thans samengesteld. Voor Alkmaar is het wel van belang, de indeeling van de derde klasse te weten. Deze indeeling is: Afdeeling B: D.A.W. (Alkmaar), de Pin- quins (Bussum), V.Z.V. (Velsen) en Aals meer. Het spreekt vanzelf, dat het schip voorzien is van de modernste installaties inzake vei ligheid en navigatie. Als nieuwste veiligheids snufje vermelden we, dat alle opschriften, deuren enz., geschilderd zijn met radium- houdende verf, zoodat, indien onverhoopt een defect in de electrische verlichting mocht op treden, nimmer een paniek onder passagiers en bemanning zal uitbreken, daar in het donker eveneens duidelijk te zien zal zijn waar de deuren zijn en waarheen deze toe gang verleenen. De „Normandie" heeft, behalve een groot aantal salons, ook een complete hall met winkels, een kerk en een zwembad. Dit laat ste is vijf-en-twintig meter lang en zes meter breed. De groote eetzaal biedt plaats voor negen honderd personen. Voorts bevat het schip een theaterzaal, alsmede een groote winter tuin, verschillende café's, bars, bioscoop, tennisbaan enz. enz. Een beschrijving van het geheele interieur van het schip zou te veel plaatsruimte vorderen. Genoeg zij op te merken, dat het schip alle comfort biedt, zelfs voor den meest verwende. Tenslotte nog iets over „het hart" van het schip. De „Normandie" bezit 29 stoomketels, die vier turbines voeden, welke op hun beurt weer voor de electrische energie zorgen voor de voortstuwing van het schip. De machines zijn zoo geconstrueerd, dat zij met een mi nimum van gedruisch functionneeren, waar door niet alleen een zoo hoog mogelijk nut- tif effect verkregen, doch ook het zoo hinder lijke gedreun vermeden wordt. De totale ca paciteit der machines bedraagt 160.000 P.K. Behalve een bemanning van 292 koppen, heeft het schip nog een klein leger bedienend personeel aan boord. In de keuken alleen zijn reeds 127 koks en hulpkoks werkzaam. Negen slagers zullen den geheelen dag bezig zijn het vleesch der aan boord geslachte koeien uit te beenen en in biefstukken, roast- beef, rollades en wat dies meer zij te verdee- len. In de eetzalen, grillrooms, café's en bars zorgen 752 stewards voor de bediening, terwijl het hutpersoneel bestaat uit 486 man. Drie doctoren en twee verpleegsters zijn aan boord om eventueele zieken te verzorgen, of om hulp te verleenen bij een mogelijke heu gelijke gebeurtenis. Het behoort immers niet tot de zeldzaamheden, dat een vrouw in volle zee een kind het leven schenkt. In dat geval wordt aan de functie van kapitein van het schip die van ambtenaar van den burgerlij ken stand gevoegd. Tenslotte zij nog vermeld, dat aan boord van het schip een complete automobielgara ge is, zoodat passagiers per auto het schip kunnen oprijden en het bij aankomst weer per auto verlaten kunnen. Wanneer men per vliegtuig van Londen naar Glasgow reist en de machine komt op een gegeven oogenblik boven de werf van John Brown aan de Clyde, dan ziet men in de diepte de „Queen Mary" liggen Onwille- 1- te transatlantische schepen zal worden, kan vrijwel als vaststaand worden aangenomen. Nu de strijd om het blauwe lint weer ac tueel gaat worden, moeten wij voor alles op merken, dat „het blauwe lint" in feite niet bestaat. Slechts de onervarendste landrot ge looft nog aan een blauwe wimpel, die aan schoorsteen of mast gebonden wordt. Het blauwe lint is niet iets, dat men bemachtigen kan. Men bezit het of bezit het niet. Het is een fictief iets, of liever gezegd, het was fic tief, want door de edelmoedigheid van het Engelsche parlementslid Hales is het blau we lint thans een concreet iets geworden, al is het dan ook geen wimpel of lint, dat men aan den schoorsteen bevestigt. „Het blauwe lint" heeft den vorm van een Grieksche godin en is uit zilver vervaar digd. De vraag is nu, wie zal de trophee ver overen? Welk van de twee zal blijken, het snelste schip te zijn Volgens de Engel- schen heeft de „Queen Mary" de meeste kans. De „Normandie" heeft een maximum snelheid van 30 mijl per uur, de „Queen Mary" verwacht men een snelheid van 30 tot 32 mijl te kunnen geven. Dit zou zelfs voor een automobiel een behoorlijke gang zijn. Men rekent er dan ook op, dat, wanneer de „Queen Mary" in de vaart zal zijn, „het blauwe lint" weer in Engelsch bezit zal komen. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 1—5 regels 60 cent bij vooruit betaling te voldoen. TE KOOP: een damesrijwiel merk Fongers, een cylindermangel, gasfornuis en een kalk wagentje; alles in prima staat, tegen elk aannemelijk bod. Te bevr. 2e Tuindwarsstraat 19. TE 'KOOP: Moderne v. Delft's KIN DERWAGEN zoo goed als nieuw. WOLLEBRANDSTRAAT 22. Als nieuw DAMESRIJWIEL met te rugtraprem 15.00, HEERENRJWIEL (hooge maat) 14.50, JONGENSFIETS (1012 j.) 14.00 enz. NI EROP, Koningsweg 40. Ledikanten met spiraalmatrassen 4.50, prima Divans 8.80, pracht groot mahoniehouten Cylinderschrijfbureau en 1 prima Heerenrijwiel, spotprijs. J. L. Sostman Jr-, Verk.lok. Rióderstr. 10 Voor lagen prijs: TANDEM TE KOOP AANGEBODEN, in zeer goeden staat, loopt bijzonder licht, geschikt voor dame en heer. FOLKERS, Oude Niedorp. 2 gebruikte in goeden staat zijnde (Slot.) Alvorens een beschrijving van het inwen dige gedeelte van het schip te geven, zullen wij allereerst het „zeg het met cijfers" in toe passing brengen. De boot heeft een lengte van 313 meter Een kampioen hardlooper zou dus vijf en dertig seconden noodig hebben om van het achter- naar het voorschip te loopen. Denke men zich een huis van drie verdiepingen bovenop de Eiffeltoren, dan heeft men een getrouwe voorstelling van de lengte van het schip. De breedte van de „Normandie" bedraagt zes-en-dertig meter. De bekende Avenue de 1'Opera te Parijs zou zes meter verbreed moeten worden om het schip te kunnen be vatten. De inhoud van het schip is 79.280 ton, dus r _i_ Paarden. Te Aken is Donderdag het internationaal concours-hippique voortgezet met een con cours de puissance en een springconcours om den „Preis der Nationen". In het concours de puissance om den prijs van het rijksweerministerie bleven zeven deelnemers zonder strafpunten. Nadat de hindernis viermaal verhoogd was geworden, de laatste maal tot 2 meter, heeft men den eersten prijs toegekend aan de drie zonder strafpunten gebleven ruiters. Dit waren rit- De ankerkettingen wegen 151 ton. De dikte der schakels bedraagt 10.5 c.M., de ankers zelf wegen ieder 17 ton, zijn vijf me ter lang en drie meter breed. De schroeven, het schip heeft er vier, we gen ieder 23 ton. Het roer heeft een hoogte - 1 1-^. A„ Het Croix au Sud" weegt juist zooveel als één schroef van de „Normandie"! De schoorsteenen van de „Normandie" hebben een diameter van 16.5 meter. -i, «.uw qvvux/ii oiaat de diepte de „Queen Mary' liggen Onwille- bOBYSCHUDDERS TE KOOP, bij keurig komt ons dan het plaatje uit „Uuiii- MOlenAAR, Huiswaard No. 1. vers reizen" voor den geest, waarop Gulliver door de Liliputters vastgebonden op den TE KOOP: DAMESRIJWIELEN 5.00 grond ligt, terwijl horden van het kleine en 7.00, JONGENRIJW. 5.00 en 6 00, menschenras tegen zijn beenen, armen, borst HEERENRIJW. 3.50 en 10.00. Een en hoofd opklauteren. De „Queen Marypartij MOTOR-ONDERDEELEN spotpr. ligt met honderden kettingen vastgesnoerd. MOTOR f 3.50, MAGNETEN 1.00. Om het schip krioelt het van stoombarkas- LIMMÈRHOF.K 18. sen, vletten en motorbootjes. Op het schip 1 hebben alle werklui, vanuit de vliegmachine Prima Handnaaimachine 9.50, Beste gezien, de gestalte van Liliputters en de Mangel z. g. a. n. 20, Gemakskoffer met groote' balken, die in de scheepswanden ge- pot 3.50, Ledikanten, Bedden, Kasten, jj— «siu— Stoelen, Waschkasten, Closetetoelen, en/. (Koopjes). DEKKER. Laat 182. Geboren: Anthonius Johannes, z. v. Anthonie van der Gulik en Catharina Mees ter. janny, d. v. Gerrit Wit en Jacoba Polsma. Ambrosius Simon, z. v. Johannes Adrianus Slijkerman en Anna Kruüer. Ondertrouwd: Adrianus Spaansen en Maria Catharina van der Stoop. Simon Modder en Rensje Smit te Harenkarspel. Nicolaas Pieter Zwakman te Winkel en Alida Peereboom. Cornelis Arie Lange- dijk te Harenkarspel en Pietertje Boere. Gehuwd: Cornelis Wilhelmus Stade* gaard te Oude Niedorp en Elizabeth Mar- garetha Keesom. Johannes Lubertus Reine te Heerhugowaard en Aaltje de Vries. Adrianus Spaansen en Maria Catharina van der Stoop. Simon Modder en Rensje Smit. Nicolaas Pieter Zwakman en Alida Peereboom. Overleden: Elisabeth Kromheer, oud 1 jaar, d. v. C. Kromheer en W. de Boer. vumvuj &v dreven worden, gelijken op naalden, waar mede Gulliver door de Liliputters geprikt werd. Op de Clyde-werf wordt de grootste ge- heimzinnigheid in acht genomen. Niemand, die op de werf niet thuis hoort, kan zonder een speciale toegangskaart het terrein betre den. En daar de „Cunard Line" tot dusver nog geen enkele bijzonderheid omtrent haar nieuwste schip gepubliceerd heeft, kunnen wij slechts gissen. Vast staat in ieder geval, dat er plaats- i iiiii 11,11*4 wiuui ui rvvtw cwt«ii, uai ijiaaio- L)e inhoud van het schip is ruimte zal zijn voor drieduizend passagiers, meer dan het dubbele van 1 j^et materiaal van de inwendige inrichting van de Holland Amerika Lijn. rv, van het schip zal voor honderd procent bin- nenlandsch fabrikaat zijn. Zoo zal de in dustrie te Manchester het benoodigde tafel en beddegoed leveren, terwijl de glas- en aardewerk-industrie te Lancashire voor het benoodigde vaat- en glaswerk zorgen zal. i J 1 - nnnniH immi. VU Ci«OTYVl|V tVl tCll Zd 1 Z vierban* 1 E^sch voOTstel^geSn%a^edri'tkgïwiïht? WS dLn in het voorjaar van 1936. Men rekent, u, dat de frootste en zwaarste locomotief voor de completeering der interieurs negen van de PLM slechts" 12414 ton weegt? maanden noodig te hebben. Tegen dien tijd ~róote Fransche watervliegtuig, „La zal het schip wel in een zoo ver gevorderd stadium verkeeren, dat de „Cunard Line" er tóe zal overgaan een beschrijving van haar schip te verstrekken. Dat de 73.000 tons 4 JUU1 u. T. VJ. tMVUiitvvi VII W UC DV/tl. Hubertus Spaansen, oud 55 jaar, echg. v. G. Baars. Cornelis Takken, oud 61 jaar, iunp ie vcisireKKen. uai ae uw) rons i echtg. v. I. Kruijer. Trijntje van Wilgen, „Queen Mary" met haar machtige machines oud 74 jaar, wed. v. S. Prins.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 14