r.
Doorzitten
cgedifie Stand
Aanbod
PUROL
DE STRIJD OM HET
BLAUWE LINT.
tf-,-aarest
j>ij Wielrijder enlonnelrand
verzacht en geneest door
RACES OP NURBURGRING.
CONGRES INTERN. SCHAATSEN
RIJDERS BOND.
DE DERDE KLASSE-COMPETITIE.
HET RUITERFEEST TE AKEN.
Nederland op de derde plaats
NIEUWE NIEDORP (Mei).
e n n i s.
BOROTRA VEROORDEELT HET
SPEL OP GAVELBANEN.
Het ontaardt in een strijd waarin
het spel ondergeschikt wordt aan
het uithoudingsvermogen. „Er
moet iets gedaan worden om het
spel te .cdden", zegt ook Lacoste.
Met is niet alleen een merkwaardig
antwoord, waarmede Borotra gereageerd
(en afwijzend gereageerd) heeft op het
verzoek van de ruim 11.000 tennisbe-
iangstellenden om weer in het enkelspel
te willen spelen, het is een zéér belang
wekkend antwoord.
Het is merkwaardig omdat hij zijn
persoonlijke overwegingen niet laat gel
den (al merkt hij fijntjes op dat men
hem drie jaren geleden te oud begon te
vinden voor het enkelspel) en het is be
langwekkend omdat hij een soort
„J'accuse" lanceert ten opzichte van het
spel op de z.g. harde, d.w.z. gemalen
baksteenbanen, zooals er overal in Eu
ropa, ook in ons land, worden gebruikt.
Zoo licht zou zulk een veroordeeling van
èen spel dat allerwegen gespeeld wordt
den indruk kunnen wekken van een
excuus voor eigen teruggang de gron
den welke Borotra, ten volle onder
steund overigens door Lacoste, aanvoert,
zijn van zooveel beteekenis dat zij stel
lig de aandacht van de internationale
leiders zullen hebben.
Het spel op gravel-banen, zegt Boro
tra, is te langzaam. En omdat het te
langzaam is, niet snel genoeg dus, ben ik
te oud om het vijf sets vol te houden.
Dit lijkt een paradox, maar wie door
denkt zal hem gelijk kunnen geven nog
voordat hij, de speler- en spelkenner,
zijn uiteenzettingen gegeven heeft.
Op grasbanen en ook op hout (aldus
Borotra) behoudt de bal zijn vaart. Hij
schiet iets door. Hij blijft laag. Op gravel
hanen wordt de vaart in den opsprong
geremd, de sprong is hooger. De laatste
omstandigheden zijn oorzaak dat de
tegenstander, de „driver" bijna eiken
bal kan halen, zelfs zéér harde en vér
geplaatste. Het is op gravelbanen zeer
moeilijk om „aces" te slaan, om buiten
bereik van een tegenstander te spelen.
Dat kan men alleen door het nemen van
een zoo groot risco (in plaatsen, in tem
po, in oploopen), dat dit risico zich tegen
den speler keert die het neemt. Het ge
volg is dat dit risico uitblijft, dat de
strijd ontaardt, degenereert in een strijd
van uithoudingsvermogen. Te meer ge
beurt dit omdat het volleeren op harde
banen en vooral op de steeds langzamer
wordende harde banen, een uiterst groot
risico meebrengt, mmere, de bal komt
hooger en langzamer op dan op gras en
op hout. De vollyer heeft niet alleen
minder tijd om in positie te komen (en
tijd is hem alles, kwesties van 1/10 sec.,
van een halven meter), hij loopt de kans
een. moeilijk passeerschot te krijgen
want op den tamelijk hoog stuitenden
bal is dit voor den tegenstander gemak
kelijker dan op den laag-blijvenden bal,
zooaus die op gras of hout gespeeld
wordt.
Allemaal redenen waardoor het spel
meer en meer een defensief baseline-spel
wordt. Een spel van lange raillies, lange
uitwisseling. En nu moet men maar
eens zien hoe zelfs spelers die zich ter
dege trainen, als von Cramm, Menzel,
Au6tin, een partij van vijf sets eindigen.
In een toestand van algeheele uitput
ting van spieren en zenuwen! En wat
wordt er mee bereikt? Een verloren gaan
van de fijne punten van het spe', een
terugval tot eentonigheid. De pas ge
houden kampioenschappen te Parijs
zijn er het beste bewijs van. Zelfs de
e' adi trijd tusschen twee zulke prachtige
spelers als Perry en von Cramm zijn,
spelers met een groot technisch reper
toire, werd er weinig belangweakend, ja
soms vervelend door.
Een gevaar voor het geheele
spel.
zoo onderstreept aco6te de redeneering
van Borotra. Het spel gaat aan belang
rijkheid verliezen omdat het eentoniger
wordt. En hierom moet er iets gevonden
worden waardoor de kwaliteiten van het
spel op gravelbanen opgevoerd worden
tot die op gras en op hout. Men moet,
öf de.gravelbanen sneller maken, èf den
ba Dit laatste is moeilijk omdat met de
grooter snelheid licht grooter levendig
heid, dus hooger spron;; gegeven moet
worden en dit moet men juist niet
hebben.
Een interessante maar een moeilij
ke kwestie, zegt de N. R C., waaraan wij
bovenstaande ontleenen. Het is onmis
kenbaar dat het spel eenzijdiger wordt.
Niet alleen van de allersterkste spelers.
Ook in de andere categorieën. Men her-
innere zich hier de wedstrijden van
Timmer tegen Tloczynski, tegen de Ste-
fani, tegen Nishimura. De oorzaken
welke Borotra opsomt, 'iggcn hierin op
gesloten. Men heeft destijds gemeend,
dat die langzamer vaart van den bal en
die hooger sprong e rtoe zou leiden dat
het tempo (dat is :het vroeger nemen
van den bal) opgevoerd zou worden. Dat
is ook gebeurd in minder mate dan
men zich die ontwikkeling gedacht had.
Het verdedigend element heeft het ge
wonnen en het is de verdienste van Bo-
rotra's „J'accuse" dat hij op dit verlies,
juist op dit moment, de aandacht vestigt.
Wandelen.
23 JUNI EEN MASSALE
WANDELDAG!
Naar wij vernemen, wordt door de Wandel-
aideeling van het Koninklijk Nederlandsch
Gymnastiek-Verbond op 23 Juni a.s. een
Bondswandeling georganiseerd.
Voor dezen Wandeldag, waaraan ook niet-
leden van het K.N.G.V. kunnen deelnemen, be
staat buitengewoon groote belangstelling.
Verleden jaar heeft het K.N.G.V. in zeven
turnkringen als proef eenzelfden wandeldag
gehouden, die wèl geslaagd is.
Dit jaar nemen 13 turnkringen (de helft van
de bij het K.N.G.V. aangesloten turnkringen)
aan de organisatie deel. Het volgend jaar wor
den alle turnkringen mobiel gemaakt.
Met groote spanning wordt afgewacht in
welken turnkring de grootste deelname zal
worden bereikt. Favoriet zijn de Turnkringen
Noord- en Oost-Groningen en Groningen, die
tezamen 2000 deelnemers denken te boekemj
De prestaties moeten echter naar de grootte I
van den turnkring worden beoordeeld. In totaal;
verwacht men 7500 k 10.000 deelnemers. Iedere
deelnemer, die den tocht volbrengt, ontvangt
een fraaie K.N.G.V.-Herinneringsmédaille.
De marsche'n staan onder hoofd-leiding van I
den secretaris van de Wandel-Afdeeling van
het K.N.G.V., den heer M. Drielsma te Eist, en
zijn uniform geregeld. Alle deelnemers moeten
voldoen aan de officiëele K.N.G.V.-bepalingen
inzake tempo en kleeding.
Onze lezers zien, dat hier wellicht van een I
der grootste wandeldagen in ons nationale
sportleven sprake is. Deelname hieraan zal dus
een sportieve aantrekkelijkheid vormenl
Doos 30-60. Tube 80 ct. Bij ApotK ea Drogist***
Motoren.
Deelneming van Herkuleyns.
Gemeld wordt, dat de Nederlandsche cou
reur Hans Herkuleyns zal deelnemen aan de
autoraces in de Eifel, welke op 16 Juni a.s
op de Nurbürgrk.g worden gehouden. In de
750 ccm. klasse start hij met M. G., waarbij
hij als voornaamste concurrenten heeft de
M. G. rijders Dudley Froy, Kohlrausch en
Brudes. Voorts starten in deze klasse twee
Austinwagens met Cosson en Haumer.
In totaal hebben deelnemers uit elf landen
ingeschreven. In de renwagenklasse starten
o.m. Carracciola, von Brauchitsch, Faigoli
en Lang met Mercedes BenZ, Stuck, Varzi,
Rosemeyer en Pietsch met Auto-Union, Ze-
hender met Scuderia Subalpine en Etancelin
met Maserati.
Ook in de andere klassen, alsmede voor de
motorraces, zijn belangrijke inschrijvingen
binnengekomen.
Schaatsenrijden.
Op het congres van bovengenoemden bond
te Stockholm heeft men o.m. besloten voort
aan jaarlijks ook wereldkampioenschappen
hardrijden voor vrouwen te organiseeren
Het zal gaan over afstanden van 500, 1000,
3000 en 5000 M. Men zal voortaan niet
meer rijden op banen van 400 M. doch op
banen van 33314 M.
Wielrennen.
DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN
Het Pinksterprogramma.
Maandag, tweeden Pinksterdag, worden
op de Alkmaarsche Wielerbaan weer
wedstrijden gehouden en wij vragen
deze keer eens niet direct de aandacht
voor het hoofdnummer, maar voor de
wedstrijden voor nieuwelingen.
De reeds bekende nieuwelingen J.
Pronk van Alkmaar en J. W. Derksen
van Heiloo zullen dien middag een om
niumwedstrijd rijden tegen de opkomen
de sterren Cor van Nek Jr. (een jongere
broer van wijlen Klaas van Nek Jr., die
het vorig jaar door een trambotsing bij
Schoorldam verongelukte) en J. Pan
man, beiden van Amsterdam. De om
nium bestaat uit een sprint, een tijdrace
en een 5 K.M. wedstrijd en geeft aan de
Alkmaarsche renners een prachtige ge
legenheid, om routine op te doen.
Daarnaast rijden de amateurs weer
een 100 rondenrace en opnieuw zullen
Groot en Stehr hun best doen, om als
eersten te eindigen. Ze zullen echter
zware concurrenten hebben in Braas en
Heyne en nog een 10-tal anderen.
De profs en onafhankelijken rijden
voor de pauze twee nummers Er is n.1
°n omniumrace tusschen een Belgisch,
een Duitsch en een Hcllandsch koppel
(achtervolging, tijdrace over 1 K.M. en
een 5 K.M. race). Voor deze landen komen
uit: Hazendonck-Verreijken (B.), Clauss-
meyer—Sagürna (D.) en Muller—Clignet
(N.). Ongetwijfeld wordt deze omnium
een fraai nummer, dat zeer boeiend zal
zijn.
De overige koppels, *v.o. Heslinga—
Pootjes en MaternaRiethoven, rijden
verder een 5 K.M. race met drie klasse
menten en een afvalwedstrijd volgens
het bekende systeem.
Tenslotte komt na de pauze weer het
hoofdnummer: een 60 K.M. koppelwed
strijd voor profs en onafhankelijken.
Daaraan nemen weer 7 Jcoppels deel,
waaronder de reeds genoemde.
Ook deze koppels zijn weer aan elkaar
gewaagd en zullen ongetwijfeld veel
leven op de baan brengen. Zij zullen
piobeeren, om premies te winnen en we
gelooven, dat het deze keer zal geluk
ken! Maar.er zal hard voor gevoch
ten moeten worden.
Men ziet, het Pinksterprogramma
biedt een groote verscheidenheid en zal
ongetwijfeld een bezoek dubbel waard
zijn.
meester Hasse op „Der Arr", luitenant
Bürkner op „General" en Temme op „Nord-
land". (Allen Duitschland). Op de zevende
plaats kwam luitenant Gr et er (Ne
derland met Ernica, terwijl deze even
eens op de achtste plaats besla® wiatte teg-
met het paard „Ftewnehir van Swta
«.i concours om den
IHaéioow
Met parcours was 800 M. lang en beya*te
hindernissen van 1.30 M. tot 130 M. hoog...
Met 14 strefputiftn won DuitsoHaod d«i
„Hiodenburgbeker". Qp de tweede plaats"
tewam Roemenië met 20, op de derde plaatk
Nederland met 21 strafpuoten. De indi
vidueele prijs won de Hongaarsche luitenant-
Schaurek op „Mr. Spokes", Als vierde kwa
men Turkije en Hongarije.
De wei
Toen een aanvang werd gemaakt met het
verrijden van den Prijs der Naties waren
zeker 15.000 toeschouwers in de Soers aam
wezig. Onder de aanwezigen merkten wij1
op den rijkssportleider Von Tschammer und:
Osten. Vijf landen namen met hun équipes
deel, n.1. Nederland, Roemenië, Duitsch
land, Turkije en Hongarije. Het' parcours
ging over 12 hindernissen met in totaal 1-8
sprongen t<jt een maximale hoogte van 1.60
meter en een maximale breedte van 1.80
meter. Het terrein was nu in uitstekende con
ditie, terwijl een heerlijk zonnetje het met
vlaggen versierde complex opvroojijkte.
In den eersten rit legden vijf ruiters het
parcours zonder fouten af, n.1. luitenant
G r e t e r met Ernica, ritmeester Schaurek
met Mr. Spokes, luitenant Zahei met Dracu
Stil, luitenant Apostel met Bucurie de
beide laatste ruiters zijn Roemenen en de
Duitsche officier Grosskreutz met Harres. Na
dezen eersten rit was de stand van den wed
strijd: Duitschland 5 fouten, Roemenië 8
fouten, Nederland 12 fouten, Turkije 16
fouten, Hongarije 19 fouten.
De Nederlandsche individueele prestaties
waren: ritmeester baron Sirtema van Gro-
vestins met „Godard", 8 fouten, de heer Pas
man met „Dunenbank", 4 fouten, luitenant
Greter met „Ernica", 0 fouten en kapitein
Heuff met „White Bear", 19 fouten. In een
landenwedstrijd werden, naar bekend is, de
drie beste prestaties der vier ruiters geteld
In de tweede ronde waren er wederom
vijf ruiters, die het parcours foutloos afleg
den. Dit waren de heer Pasman, ritmeester
Schaurek en ritmeester Von Platthy, beiden
Roemenië, ritmeester Hasse en kapitein Gross
kreutz, beiden Duitschland.
De individueele prestaties der Nederland
sche deelnemers waren: ritmeester baron
Sirtema van Grovestins met Godard" 5
fouten, de heer Pasman met „Dunenbank"
0 fouten, luitenant Greter met „Ernica" 4
fouten en kapitein Heuff met „White Bear'
12 fouten.
In het klassement bezette Nederland daar
mede de derde plaats achter Duitschland
mbet 14 en Roemenië met 20 fouten.
Turkije werd 4e met 32 en Hongarije vijf
de met 36 fouten.
In het klassement der persoonlijke presta
ties eindigden Ritmeester Schaurek (Honga
rije) met „Mr. Spokes" en de Duitsche offi
cier Grosskreutz met „Rarras" op de eerste
plaats, want beide ruiters hadden de twee
ronden zonder fouten afgelegd.
Tusschen beide ruiters werd overgereden
met 6 hindernissen, waarvan de beide laat
ste aanzienlijk verhoogd waren. De Hon
gaar legde het parcours met 3 fouten, de
Duitscher met 4 fouten af, zoodat Ritmees
ter Schaurek een eersten prijs bepaalde.
Zooals reeds gemeld bezette luitenant Gre
ter met „Ernica" de zevende plaats in het
springconcours klasse Sb om den Prijs van
den Rijksweerminister. De beslissing werd
eerst verkregen, nadat enkele malen moest
worden overgereden, daar niet minder dan 7
ruiters het parcours zonder fouten hadden
afgelegd. Winnaar werd Ritmeester Hasse
(Duitschland) met „Der Aar" van Mej. R.
Marwedes.
*»»v
Foto van de enveloppe, uitgegeven ter herinnering aan de eerste vlucht van
den tweemaal wekelijkschen dienst AmsterdamBatavia, v.v. op 12 Juni
1935, De K.L.M. stelt deze enveloppen gratis ter beschikking van de postver-
zenders.
een ernstige concurrente van de andere groo-
tla
Waterpolo.
De competities '>an den K.N.Z.B. zijn
thans samengesteld. Voor Alkmaar is het
wel van belang, de indeeling van de derde
klasse te weten.
Deze indeeling is:
Afdeeling B: D.A.W. (Alkmaar), de Pin-
quins (Bussum), V.Z.V. (Velsen) en Aals
meer.
Het spreekt vanzelf, dat het schip voorzien
is van de modernste installaties inzake vei
ligheid en navigatie. Als nieuwste veiligheids
snufje vermelden we, dat alle opschriften,
deuren enz., geschilderd zijn met radium-
houdende verf, zoodat, indien onverhoopt een
defect in de electrische verlichting mocht op
treden, nimmer een paniek onder passagiers
en bemanning zal uitbreken, daar in het
donker eveneens duidelijk te zien zal zijn
waar de deuren zijn en waarheen deze toe
gang verleenen.
De „Normandie" heeft, behalve een groot
aantal salons, ook een complete hall met
winkels, een kerk en een zwembad. Dit laat
ste is vijf-en-twintig meter lang en zes meter
breed.
De groote eetzaal biedt plaats voor negen
honderd personen. Voorts bevat het schip
een theaterzaal, alsmede een groote winter
tuin, verschillende café's, bars, bioscoop,
tennisbaan enz. enz. Een beschrijving van
het geheele interieur van het schip zou te
veel plaatsruimte vorderen. Genoeg zij op te
merken, dat het schip alle comfort biedt,
zelfs voor den meest verwende.
Tenslotte nog iets over „het hart" van het
schip. De „Normandie" bezit 29 stoomketels,
die vier turbines voeden, welke op hun beurt
weer voor de electrische energie zorgen voor
de voortstuwing van het schip. De machines
zijn zoo geconstrueerd, dat zij met een mi
nimum van gedruisch functionneeren, waar
door niet alleen een zoo hoog mogelijk nut-
tif effect verkregen, doch ook het zoo hinder
lijke gedreun vermeden wordt. De totale ca
paciteit der machines bedraagt 160.000 P.K.
Behalve een bemanning van 292 koppen,
heeft het schip nog een klein leger bedienend
personeel aan boord. In de keuken alleen
zijn reeds 127 koks en hulpkoks werkzaam.
Negen slagers zullen den geheelen dag bezig
zijn het vleesch der aan boord geslachte
koeien uit te beenen en in biefstukken, roast-
beef, rollades en wat dies meer zij te verdee-
len. In de eetzalen, grillrooms, café's en
bars zorgen 752 stewards voor de bediening,
terwijl het hutpersoneel bestaat uit 486 man.
Drie doctoren en twee verpleegsters zijn aan
boord om eventueele zieken te verzorgen, of
om hulp te verleenen bij een mogelijke heu
gelijke gebeurtenis. Het behoort immers niet
tot de zeldzaamheden, dat een vrouw in volle
zee een kind het leven schenkt. In dat geval
wordt aan de functie van kapitein van het
schip die van ambtenaar van den burgerlij
ken stand gevoegd.
Tenslotte zij nog vermeld, dat aan boord
van het schip een complete automobielgara
ge is, zoodat passagiers per auto het schip
kunnen oprijden en het bij aankomst weer
per auto verlaten kunnen.
Wanneer men per vliegtuig van Londen
naar Glasgow reist en de machine komt op
een gegeven oogenblik boven de werf van
John Brown aan de Clyde, dan ziet men in
de diepte de „Queen Mary" liggen Onwille-
1-
te transatlantische schepen zal worden, kan
vrijwel als vaststaand worden aangenomen.
Nu de strijd om het blauwe lint weer ac
tueel gaat worden, moeten wij voor alles op
merken, dat „het blauwe lint" in feite niet
bestaat. Slechts de onervarendste landrot ge
looft nog aan een blauwe wimpel, die aan
schoorsteen of mast gebonden wordt. Het
blauwe lint is niet iets, dat men bemachtigen
kan. Men bezit het of bezit het niet. Het is
een fictief iets, of liever gezegd, het was fic
tief, want door de edelmoedigheid van het
Engelsche parlementslid Hales is het blau
we lint thans een concreet iets geworden, al
is het dan ook geen wimpel of lint, dat men
aan den schoorsteen bevestigt.
„Het blauwe lint" heeft den vorm van een
Grieksche godin en is uit zilver vervaar
digd.
De vraag is nu, wie zal de trophee ver
overen? Welk van de twee zal blijken, het
snelste schip te zijn Volgens de Engel-
schen heeft de „Queen Mary" de meeste
kans. De „Normandie" heeft een maximum
snelheid van 30 mijl per uur, de „Queen
Mary" verwacht men een snelheid van 30
tot 32 mijl te kunnen geven. Dit zou zelfs
voor een automobiel een behoorlijke gang
zijn. Men rekent er dan ook op, dat, wanneer
de „Queen Mary" in de vaart zal zijn, „het
blauwe lint" weer in Engelsch bezit zal
komen.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 1—5 regels 60 cent bij vooruit
betaling te voldoen.
TE KOOP: een damesrijwiel merk
Fongers, een cylindermangel, gasfornuis
en een kalk wagentje; alles in prima
staat, tegen elk aannemelijk bod.
Te bevr. 2e Tuindwarsstraat 19.
TE 'KOOP: Moderne v. Delft's KIN
DERWAGEN zoo goed als nieuw.
WOLLEBRANDSTRAAT 22.
Als nieuw DAMESRIJWIEL met te
rugtraprem 15.00, HEERENRJWIEL
(hooge maat) 14.50, JONGENSFIETS
(1012 j.) 14.00 enz.
NI EROP, Koningsweg 40.
Ledikanten met spiraalmatrassen
4.50, prima Divans 8.80, pracht groot
mahoniehouten Cylinderschrijfbureau
en 1 prima Heerenrijwiel, spotprijs.
J. L. Sostman Jr-, Verk.lok. Rióderstr. 10
Voor lagen prijs: TANDEM TE KOOP
AANGEBODEN, in zeer goeden staat,
loopt bijzonder licht, geschikt voor dame
en heer. FOLKERS, Oude Niedorp.
2 gebruikte in goeden staat zijnde
(Slot.)
Alvorens een beschrijving van het inwen
dige gedeelte van het schip te geven, zullen
wij allereerst het „zeg het met cijfers" in toe
passing brengen.
De boot heeft een lengte van 313 meter
Een kampioen hardlooper zou dus vijf en
dertig seconden noodig hebben om van het
achter- naar het voorschip te loopen. Denke
men zich een huis van drie verdiepingen
bovenop de Eiffeltoren, dan heeft men een
getrouwe voorstelling van de lengte van het
schip.
De breedte van de „Normandie" bedraagt
zes-en-dertig meter. De bekende Avenue de
1'Opera te Parijs zou zes meter verbreed
moeten worden om het schip te kunnen be
vatten.
De inhoud van het schip is 79.280 ton, dus
r _i_
Paarden.
Te Aken is Donderdag het internationaal
concours-hippique voortgezet met een con
cours de puissance en een springconcours
om den „Preis der Nationen".
In het concours de puissance om den prijs
van het rijksweerministerie bleven zeven
deelnemers zonder strafpunten. Nadat de
hindernis viermaal verhoogd was geworden,
de laatste maal tot 2 meter, heeft men den
eersten prijs toegekend aan de drie zonder
strafpunten gebleven ruiters. Dit waren rit-
De ankerkettingen wegen 151 ton. De
dikte der schakels bedraagt 10.5 c.M., de
ankers zelf wegen ieder 17 ton, zijn vijf me
ter lang en drie meter breed.
De schroeven, het schip heeft er vier, we
gen ieder 23 ton. Het roer heeft een hoogte
- 1 1-^. A„
Het
Croix au Sud" weegt juist zooveel als één
schroef van de „Normandie"!
De schoorsteenen van de „Normandie"
hebben een diameter van 16.5 meter.
-i, «.uw qvvux/ii oiaat
de diepte de „Queen Mary' liggen Onwille- bOBYSCHUDDERS TE KOOP, bij
keurig komt ons dan het plaatje uit „Uuiii- MOlenAAR, Huiswaard No. 1.
vers reizen" voor den geest, waarop Gulliver
door de Liliputters vastgebonden op den TE KOOP: DAMESRIJWIELEN 5.00
grond ligt, terwijl horden van het kleine en 7.00, JONGENRIJW. 5.00 en 6 00,
menschenras tegen zijn beenen, armen, borst HEERENRIJW. 3.50 en 10.00. Een
en hoofd opklauteren. De „Queen Marypartij MOTOR-ONDERDEELEN spotpr.
ligt met honderden kettingen vastgesnoerd. MOTOR f 3.50, MAGNETEN 1.00.
Om het schip krioelt het van stoombarkas- LIMMÈRHOF.K 18.
sen, vletten en motorbootjes. Op het schip 1
hebben alle werklui, vanuit de vliegmachine Prima Handnaaimachine 9.50, Beste
gezien, de gestalte van Liliputters en de Mangel z. g. a. n. 20, Gemakskoffer met
groote' balken, die in de scheepswanden ge- pot 3.50, Ledikanten, Bedden, Kasten,
jj— «siu— Stoelen, Waschkasten, Closetetoelen,
en/. (Koopjes). DEKKER. Laat 182.
Geboren: Anthonius Johannes, z. v.
Anthonie van der Gulik en Catharina Mees
ter. janny, d. v. Gerrit Wit en Jacoba
Polsma. Ambrosius Simon, z. v. Johannes
Adrianus Slijkerman en Anna Kruüer.
Ondertrouwd: Adrianus Spaansen
en Maria Catharina van der Stoop. Simon
Modder en Rensje Smit te Harenkarspel.
Nicolaas Pieter Zwakman te Winkel en
Alida Peereboom. Cornelis Arie Lange-
dijk te Harenkarspel en Pietertje Boere.
Gehuwd: Cornelis Wilhelmus Stade*
gaard te Oude Niedorp en Elizabeth Mar-
garetha Keesom. Johannes Lubertus
Reine te Heerhugowaard en Aaltje de Vries.
Adrianus Spaansen en Maria Catharina
van der Stoop. Simon Modder en Rensje
Smit. Nicolaas Pieter Zwakman en Alida
Peereboom.
Overleden: Elisabeth Kromheer, oud
1 jaar, d. v. C. Kromheer en W. de Boer.
vumvuj &v
dreven worden, gelijken op naalden, waar
mede Gulliver door de Liliputters geprikt
werd.
Op de Clyde-werf wordt de grootste ge-
heimzinnigheid in acht genomen. Niemand,
die op de werf niet thuis hoort, kan zonder
een speciale toegangskaart het terrein betre
den. En daar de „Cunard Line" tot dusver
nog geen enkele bijzonderheid omtrent haar
nieuwste schip gepubliceerd heeft, kunnen
wij slechts gissen.
Vast staat in ieder geval, dat er plaats-
i iiiii 11,11*4 wiuui ui rvvtw cwt«ii, uai ijiaaio-
L)e inhoud van het schip is ruimte zal zijn voor drieduizend passagiers,
meer dan het dubbele van 1 j^et materiaal van de inwendige inrichting
van de Holland Amerika Lijn. rv, van het schip zal voor honderd procent bin-
nenlandsch fabrikaat zijn. Zoo zal de in
dustrie te Manchester het benoodigde tafel
en beddegoed leveren, terwijl de glas- en
aardewerk-industrie te Lancashire voor het
benoodigde vaat- en glaswerk zorgen zal.
i J 1 -
nnnniH immi. VU Ci«OTYVl|V tVl tCll Zd 1
Z vierban* 1 E^sch
voOTstel^geSn%a^edri'tkgïwiïht? WS dLn in het voorjaar van 1936. Men rekent,
u, dat de frootste en zwaarste locomotief voor de completeering der interieurs negen
van de PLM slechts" 12414 ton weegt? maanden noodig te hebben. Tegen dien tijd
~róote Fransche watervliegtuig, „La zal het schip wel in een zoo ver gevorderd
stadium verkeeren, dat de „Cunard Line" er
tóe zal overgaan een beschrijving van haar
schip te verstrekken. Dat de 73.000 tons
4 JUU1 u. T. VJ. tMVUiitvvi VII W UC DV/tl.
Hubertus Spaansen, oud 55 jaar, echg. v. G.
Baars. Cornelis Takken, oud 61 jaar,
iunp ie vcisireKKen. uai ae uw) rons i echtg. v. I. Kruijer. Trijntje van Wilgen,
„Queen Mary" met haar machtige machines oud 74 jaar, wed. v. S. Prins.