Uiver door blikseminslag verongelukt?
De „Koetilang" in 5'|2 dag van Batavia
naar Amsterdam.
3BMaailand
ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 18 JUN11835
Luchtvaart.
Positieve conclusie van dr. P. G. J. Duker. - Volgens
zijn oordeel een der grootste inslagcatastrophes,
die ooit in de geschiedenis der luchtvaart hebben
plaats gehad.
Wat hans Martin
en Scholte ervan vertellen.
HET OMHOOG VAREN VAN DE
„PAULA JEAN".
Het schip gelicht.
Aanslag op een 70-jarige.
Dader schiet ook op de politie.
SCHEVENINGEN EN DE
ITALIAANSCH-ABESSYNSCHE
VERZOENINGSCOMMISSIE.
Gaat de bijeenkomst in Neder
land wel door?
DE KEURINGSDIENSTEN IN
GEVAAR.
Een adres van den Centr bond
van Nederl. verbruikscoöpera
ties.
RIJKSMIDDELEN OVER MEI.
Lichte stijging tegenover dezelf
de maand in 1934.
JACHT OP „DE ERWTENSOEP".
Een vlucht in een roeiboot.
WINKELIER TE ARNHEM MET
REVOLVER BEDREIGD.
Jeugdig Duitscher als verdachte
aangehouden.
NA EEN STORMACHTIGE NACHT
IN VEILIGE HAVEN.
Vliegtuigen op zoek naar den
heer van Tijen.
BELGISCHE KONINGSKINDEREN.
Maandag te Noordwijk.
GEDENKTEEKEN KONINGIN
MOEDER.
i
In tegenstelling met het rapport van de
Uiver-commissie, dat de mogelijkheid van
blikseminslag slechts zijdelings aanroert, is
dr. P. O. J. Duker, arte te Amsterdam, die
van electro-technische vraagstukken in 't
bijzonder het verschijnsel van bliksem en mo
gelijke gevolgen daarvan een bijzondere
studie gemaakt heeft en zich op dit gebied
een naam heeft verworven, uit hem ter be
schikking gesteld materiaal en schriftelijke
gegevens tot de conclusie gekomen, dat de
Uiver ten onder is gegaan door een der
grootste 'blikseminslagcatastrophes, welke
ooit voor zoover beschreven in de ge
schiedenis der luchtvaart hebben plaats ge
had.
Deze mededeeling deed dr. Duker ons
gistermiddag in een persconferentie, waarin
het gesproken woord verduidelijkt werd door
verwijzing van den deskundige naar brok
stukken van onderdeelen van het veronge
lukte vliegtuig, hem voor zijn onderzoek ter
beschikking gesteld, alsmede naar foto's,
van door hem ter zake verrichte proefne
mingen, welk materiaal, ordelijk gerang
schikt en van bijschriften voorzien, cup een
tafel was tentoongesteld.
Dr. Duker deelde mede, dat door hem met
betrekking tot deze ramp aan de Uivercom-
missie pathologisch-anatomische inlich
tingen zijn gegeven, terwijl hij tevens de
hem gestelde vraag of het mogelijk is, dat
iemand, die door den bliksem is gedood,
daarvan op het lichaam geen sporen heeft,
bevestigend heeft beantwoord.
Deskundige heeft voorts, na bestudeering
van het rapport, dat van het Zondag na de
ramp in het ziekenhuis te Bagdad gehouden
pathologisch-anatomisch onderzoek is opge
maakt en dat naar zijn oordeel uit medisch
oogpunt goed gefundeerd was, de Uivercom-
missie ofschoon deze dit niet had ver
zocht in een uitvoerige schriftelijke uiteen
zetting doen weten, dat z.i. van drie der bij
de ramp betrokken slachtoffers aangetoond
kan worden, dat zij door den bliksem getrof
fen zijn. De reden, waarom de commissie
op zijn conclusies niet nader is ingegaan, is
deskundige niet bekend. Zijn indruk is, dat
de commissie met haar rapport, dat deskun
dige als onduidelijk en op een bepaald onder
deel als onjuist kwalificeerde, meer den me-
teorologischen kant is uitgegaan en minder
den kant van het materiaal.
Deskundige neemt op grond van zijn on
derzoek in welk verband hij de hem ver
leende medewerking door de K.L.M., die,
zeide hij, niets heeft nagelaten om licht in
deze zaak te brengen, ten zeerste prees
aan, dat de bliksem door de antenne is inge
slagen, met twee machtige vertakkingen op
den vleugel. De tree als 't ware geponste
gaten, die in den vleugel zijn aangetroffen,
terwijl het alluminium daaromheen volko
men schoon en vrij van brandsporen was,
wijzen er z.i. op, dat de bliksem ook den
vleugel doorboord heeft. Ook verdere letsels,
aan het materiaal toegebracht, o.a. een gat
in den voorkant van een alluminium sChakel-
doosje, een vastgesmolten plafondlampje,
het geschroeide noodluik, de gedeeltelijk ge
smolten, ingehaalde roodkoperen sleep-
antenne, al deze en ook andere feiten, zooals
de letsels van de slachtoffers, wijzen op een
buitengewoon heftigen blikseminslag. Het
feit, dat het grootste gat in den bakboord
vleugel 20 centimeter zuiver uitge-
ponst was er zijn twee felle smeltplaatsen
te zien en de stukken nergens te vinden
waren, draagt z.i. mede tot het bewijs bij. -
De bewering, dat de inzittenden van een
metalen vliegtuig voor den bliksem net zoo
veilig zijn als in een kooi van Faraday gaat
volgens deskundige r.iet op, omdat in het
onderhavige geval de antennedraden van
het vliegtuig geïsoleerd naar binnen
waren geleid en dus reeds hierom de theorie
van de kooi van Faraday geen steek houdt.
Nadrukkelijk wees deskundige erop, dat
alle ampèrages, ook onderdeelen van ampè
res, en voltages doodelijk kunnen zijn.
De letsels der slachtoffers.
Wat de letsels der slachtoffers betreft,
verklaarde deskundige, dat ook voor hem
vaststaat, dat bemanning en passagiers on
middellijk dood zijn geweest. De woorden
der piloten het onderzoek heeft dit uit
gewezen kunnen niet door schoten uit een
revolver of pistool veroorzaakt zijn; zij zijn,
na hun onmiddellijken dood, beiden dicht bij
den ontstanen benzinebrand geslingerd.
Een lid der bemanning is op dertig meter
afstand van het wrak gevonden; onder zijn
ongeschonden pull-over is de huid sterk ge
roosterd aangetroffen Van een der andere
slachtoffers, die ook op dertig meter van het
wrak gevonden werd, was een klein deel van
den linkeram verbrand. Ook deze verschijn
selen wijzen op een getroffen zijn door den
bliksem, aldus deskundige.
Dat de „Uiver", na door het hemelvuur te
zijn getroffen, brandende is neergestort,
wordt waarschijnlijk zoo deelde dr. Duker
nog mede door het verhaal, dat een Irak-
sche soldaat bij het wrak gedaan heeft aan de
twee leden van de door de K. L. M. uitge
zonden commissie van onderzoek. In ge
broken Engelsch en met zijn handen spiraal
vormige bewegingen makend, had de soldaat
te kennen gegeven, dat hij gesproken had met
Nomaden, die het vliegtuig brandend neer
hadden zien komen.
Een van de twee leden van de commissie
van onderzoek had toen een lucifer aange
stoken en deze, na er spiraalvormige bewe
gingen mede te hebben gemaakt, op den
grond laten vallen. De soldaat had daarop
enthousiast geknikt, dat de ander hem be
grepen had. Kort daarna heeft de Engelsche
vlieger kapitein Stone bevestigd, dat hij over
de heuvels westelijk van het wrak Nomaden
had gezien, al leek dit onwaarschijnlijk, om
dat er in dit gebied voor het vee niets te eten
was.
Het was tien minuten voor half zeven,
toen gisteravond de sirene van de verkeers
toren van Schiphol drie maal na elkaar loei
de en te 18.26 precies stond de „Koetilang"
op het platform voor het stationsgebouw
stil. Hiermede had de Douglas D.C. 2 de
eerste reis van Batavia naar Amsterdam vol
gens het versnelde dienstrooster in 534 dag
volbracht.
Monter wuifden gezagvoerder Scholte en
tweede piloot Schray, mecanicien Naber en
de radio-telegrafist Pestman de wachtenden
toe uit de cockpitt, waarvan men, zoodra de
wielen den grond raakten, de oranje-blanje-
bleu vlag had uitgestokenmonter en frisch
stapten ook uit de cabine de vijf passagiers,
een Nederlandsche dame, drie Engelschen en
de heer Hans Martin, secretaris van de
directie der K.L.M., die in Mei nog volgens
het oude reisschema met de „Koetilang" de
reis naar Indië had meegemaakt.
Passagiers en bemanning werden begroet
door verwanten en vrienden, maar voor deze
bijzondere gelegenheid waren tevens aan
wezig de heer Plesman, directeur der K.L.M.,
de heer Wurfbain, president van den Raad
van Beheer der K.L.M., onderdirecteur Guil-
lonard, de inspecteur van de Indië-lijn de
heer Moes en tal van andere K.L.M. offi
cials.
De indrukken van Hans Martin.
Toen de douaneformaliteiten achter den
rug waren en de K.L.M.-familie zich in het
restaurant rondom een lange tafel had ver
zameld, vonden we den heer Martin bereid,
ons het een en ander van zijn reis mede te
deelen. En aangezien deze trip naar Indië
geen vacantie-, maar een dienstreis was,
vroegen we in de eerste plaats naar het doe!
van deze reis.
„Wel", verklaarde de heer Martin, „in
geen 5 jaar was ik de route langs geweest en
dus moest noodig eens worden nagegaan, hoe
alles werkte. Zoowel wat betreft de organisa
tie,de gronddienst, de accomodatie langs de
route voor de passagiers, de machines zelf
enz. En het tijdstip voor heen en terugreis
was zoo gekozen, dat ik op den heenweg met
de „Koetilang'' nog de Zuidelijke route via
Maastricht—Rome kon volgen, die in de
winterdienst gevlogen wordt. En bovendien
kon ik een proef nemen met den versnelden
dienst, dien ik voor het eerst meemaakte.
Dat de proef als geslaagd kan worden be
schouwd, bleek wel uit het opgetogen relaas
van den heer Martin, die de versnelde reis
minder vermoeiend acht dan de vroegere lan
gere reisduur. Nu immers vertrekt men be
houdens een enkele uitzondering, bijna elke
morgen omstreeks 7 uur, terwijl men in den
namiddag zoo goed als nooit na 5 uur op de
plaats van bestemming is. Wie dat wil, kan
dus de verblijfplaats voor een nacht op zijn
gemak bezichtigen.
Voor het eerst is men er dit jaar toe over
gegaan, in de dienstregeling de tijden van
vertrek en aankomst der vliegtuigen op te
nemen. Met trots vertelde de heer Martin
dat de „Koetilang" bijna overal hoogstens
enkele minuten te laat, doch meestal eenige
minuten te vroeg dan in de dienstregeling
stond, arriveerde. Het voordeel hiervan was
o.a., dat men dan met de aankomst van de
toestellen rekening kon houden en zorgen,
dat de post gereed stond.
De grondorganisatie bleek weinig of niets
te wenschen over te laten. De radiodiensten
voldeden, dank zij ook de Ned. Seintoestel-
len Fabriek, die voor de vliegtuigen een uit
muntende zender en ontvanger had gebouwd,
de vliegvelden langs de route waren ook voor
de Douglas-toestellen goed, en de accomo
datie voor de passagiers werd steeds beter
Deze hadden te Jodphur de beschikking over
een paleis van een hotel, overal elders waren
de hotels eveneens uitmuntend, een te Bag
dad, tot dusver het eenige zwakke punt op dit
gebied, was juist een prachtig modern hotel
geopend.
De „Koetilang" was de eerste Douglas op
de Indië-route en overal was de belangstel-
ling en bewondering voor het «jestel zeer
groot, zoowel uit officieele als uit luchtvaart
kringen. De inspecteur van de luchtvaart in
Palestina, Gumbley, was expres naar Ghaza
gekomen om mee te vliegen naar Bagdad.
Ook de passagiers, zoowel zij dit nog nooi-,
als zij, die het grootst mogelijke comfort
bood, zoowel wat stabiliteit als ventilatie en
verwarming betrof, en de gemakkelijke stoe
len, waarin men geheel languit kan liggen,
hadden de passagiers er menigmaal toe ver
lokt, een uiltje te knappen. Het grootste voor
deel van de cabine der Douglas-vliegtuigen,
wat de menschen frisch en onvermoeid houdt,
achtte de heer Martin echter het feit, dat het
geluid der motoren zoodanig gedempt wordt;
dat men er nauwelijks last van heeft en op
normalen toon kan praten.
„En stelt U voor zegt de heer Martin,
„verleden jaar deden we er nog acht dagen
over, en nu Vanmorgen keek ik nog uit
mijn hotelkamer in Athene naar de Griek-
scne bergen en moest me in mijn arm knijpen,
om te begrijpen, dat ik vanmiddag al weer
op Schipnol zou zitten, terwijl ik eergister-
ochtend nog te Jodphur, in het hartje van
Indië wandelde".
We vroegen nog iets over de vliegeigen-
schappen van de Douglas, doch hierop ant
woordde de heer Martin
„Ik beoordeel de reis uitsluitend van com
mercieel standpunt. Op technisch gebied ben
ik een leek, maar vraag dit Scholte".
Piloot Scholte over de Douglas-
toestellen.
En Scholte, de gezagvoerder van de Koeti
lang, antwoordde op onze vraag, hoe het
vliegen' met de Douglas hem bevallen was,
met een ondiplomatiek wóórd, dat vrij ver
taald hierop neer komt: „reusachtig!''
Natuurlijk had Scholte nog geen kennis
kunen nemen van het dezer dagen gepubli
ceerde „Uiver-rapport", wist hij zelfs nog
niet, dat het gepubliceerd was, en dus vroe
gen wij hem, dat hij dacht van de vliegeigen-
schappen van de Douglas vooral bij slecht
weer.
Zijn oordeel luidde in elk opzicht gunstig
Hij zelf had op deze reis midden door een
zwarre moesson gevlogen. Hij achtte daarbij
de Douglas D.C. 2 in elk opzicht absoluut
een verbetering. Door de groote stijgkrachi,
waardoor men juist 3.000 a 4.000 meter
hoogte met het beste rendement vliegt, kan
men over menige bui heen vliegen, waar men
anders doorheen moet. En is dit toch het ge
val, dan is men erdoor de groote snelheid
ook eerder doorheen. Over de bestuursbaar-
heid was Scholte uitermate tevreden. Zelfs in
zware remousse had hij het voetenstuur bijna
niet behoeven te gebruiken. In de cockpitt
had men alles, wat men noodig had bij de
hand, en op de juiste plaats.- En het landen
werd buitengewoon vergemakkelijkt door de
remklappen, waardoor men, ondanks de
hooge vliegsnelheid, slechte een matige lan
dingssnelheid kreeg.
Of het versnelde reisschema voor de be
manning niet vermoeiend was
In tegendeel, verzekerde Scholte. De reis in
acht of negen dagen was vermoeiender. Men
vloog nu in 534 dag 55 vlieguren, dus slechts
10 uur per dag. Bovendien maakte men, door
de grootere snelheid, reeds om de 234 uur een
tusschenlanding. Het langste ononderbroken
traject duurde, ondanks regen en tegenwind
4 uur 20 minuten. Het was een traject Alla-
habadJodphur, waarover de oude machines
ongeveer 7 34 uur vlogen. En met de Douglas
kan je in de afmattendste ritten zoo hoog
gaan vliegen, dat-je het in je tropenpakje
koud kreeg en de verwarming moest aanzet
ten. Daarbij kwam, dat zelfs, in de cockpitt
het gedaver der motoren slechte gedempt
werd gehoord, en dit alles hield de beman
ning frisch en maakte deze versnelde reis
minder vermoeiend dan die volgens het oude
reischema.
Neen, Scholte was een geestdriftig voorstan
der van dezen versnelden dienst en van de
Douglas-machines.
Het was ruim zeven uur, toen de drie En
gelsche passagiers, een uit Jodphur en 2 uit
Calcutta, afscheid van Scholte kwamen
nemen, want te 7.10 uur vertrok de K.L.M.-
machine naar Londen. Eergisteren stonden
zijnog in het hartje van West-Indië. van
avond waarschijnlijk reeds op Piccadilly of
ergens anders in de Britsche hoofdstad.
En opnieuw vragen wij ons af, wie precies
de grens zal afbakenen tusschen de fantasie
van het sprookje en de nuchtere zakelijkheid
van organisatievermogen en moderne tech
niek.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De „Koetilang" (thuisreis) is gisteren om
18.26 uur op. Schiphol geland.
De „Oeverzwaluw" (uitreis) en de „Nach
tegaal'' (uitreis) en de „Maraboe" (thuisreis)
zijn gisteren in Jodhpur aangekomen.
Het Belgische sleepschip „Paula Jean",
dat op de Middelplaat is omhoog gevaren
en gebroken, is 'door de drijvende bok „Ade
laar" gelicht en geborgen. Onmiddellijk, na
dat de bok te Terneuzen in den afgeloopen
nacht was gearriveerd, werd met de ber
gingspogingen een aanvang gemaakt. Daar
het schip nogal hoog zat leverde een en an
der groote moeilijkheden op.
Het schip is de haven binnengebracht en
op het slik aan den grond gezet. Het bin
nengestroomde water en de lading zullen
worden verwijderd, waarna het lek voorloo-
pig zal worden gedicht. Daarna zal het
schip naar een scheepswerf vertrekken voor
het ondergaan der noodige reparaties.
TAAK DER VOOGDIJRADEN.
Het lot van ongehuwde moeders
en haar kinderen.
In de Maandag te Utrecht in het Jaar
beursgebouw gehouden vergadering van de
Nederlandsche Federatie van Instellingen
voor de ongehuwde Moeder en haar Kind
(F.I.O.M.) is aan de orde gesteld een be
spreking over, „De taak van den Voogdij
raad ten aanzien van de ongehuwde moeder
en het natuurlijke kind".
Die taak is drieledig, n.1.:
Het bevordereen van de erkenning van en
voogdijregeling over natuurlijke kinderen.
Het bevorderen van maatregelen van kin
derbescherming ten aanzien van de minder
jarige ongehuwde moeder.
Het vooronderzoek en eventueele bemidde
ling in vaderschapszaken.
Drie prae-adviezen waren uitgebracht.
Mej. mr. M. Hugenholtz zegt in haar con
clusies o.a.:
De natuurlijke band tusschen moeder en
kind stelt de ongehuwde moeder verantwoor
delijk voor de opvoeding en de verzorging
van haar kind, al eischt onze wet uitdrukke
lijke erkenning. Deze wetsbepaling zou moe
ten vervallen. Deze wetsbepaling zou moeten
vervallen. Zoolang zij echter bestaat, moet
worden getracht de ongehuwde moeder tot
erkenning te bewgen en zooveel mogelijk den
band tusschen moeder en kind te versterken.
Indien de ongehuwde moeder zelf niet voor
deu itoefening der voogdij over haar kind in
aanmerking komt, is het gewenscht niet aan
pleegouders, maar aan een voogdijvereeni-
nde voogdij over een natuurlijk kind op
•agen.
De voogdijraden kunnen, door maatregelen
van kinderbescherming ten aanzien van de
minderjarige ongehuwde moeder te bevorde
ren, trachten haar aan verkeerden invloed
van ouders of voogden te onttrekken; in het
bijzonder, indien deze haar tot afstand van
haar kind dwingen of beïnvloeden.
Mr. A. Hilbingh Prins zegt o.m.: Het is
noodzakelijk, dat reeds van het oogenblik, dat
de zwangerschap is geconstateerd, objectieve
personen aan de a.s. ongehuwde moeder hulp
en bijstand ook op juridisch gebied, verlee-
nen. In het algemeen zullen deze personen
worden gevonden in de besturen der vereeni-
gingen, die zich de zorg voor moeder en kind
aantrekken.
Het is noodzakelijk, dat de voorbereiding
en doorvoering der vaderschapsprocedure ge
schiedt door deskundigen.
Zoolang nog niet de vereenigingen, die
opkomen voor de belangen der ongehuwde
moeders en hare kinderen, volledig de in
structie der vaderschapszaken kunnen over
nemen, is bemoeiing der voogdijraden onont
beerlijk.
Ten aanzien van de z.g. adoptie van En-
gelsce kinderen door Nederlanasche pleeg
ouders zegt mr. H. M. L. H. Sark o.a., dat de
vereeniging het initiatief zou kunnen nemen
om maatregelen te bevorderen, die den
stroom van pleegkinderen naar Nederland
kunnén keeren, alsmede om inlichtingen in te
winnen, aangaande de kinderen, die thans in
Nederland verblijven.
Gisteravond heeft te Apeldoorn
een revolveraanslag plaats gehad,
waarbij een zeventigjarige man ern
stig is gewond.
Te ongeveer acht uur in den avond ver
voegde zich aan het huis van den ruim ze
ventigjarigen K. W. Hoffschlag aan den
Vlijtschen weg een zekere G. J. van Brug
gen, koopman te Apeldoorn, die de 27-jarige
mej. A. van Wijnbergen, huishoudster bij
Hoffschlag, wenschte te spreken. Mej. van
Wijnbergen was vroeger huishoudster bij
den ongeveer 40-jarigen koopman geweest
en gedurende dien tijd heeft tusschen beiden
een verhouding bestaan.
Waar de koopman klaarblijkelijk onder
den invloed van sterken drank verkeerde,
wilde de huishoudster zich niet vertoonen
en de heer Hoffschlag deelde den onwelko-
men bezoeker dan ook aan de buitendeur
mede, dat men niet van zijn aanwezigheid
gediend was. De man ontstak hierop in woe
de, drong het huis binnen en loste een revol
verschot op den ouden heer, die in de borst
getroffen werd en ineenzakte. De huishoud
ster vluchtte naar de buren, die in samen
werking met de politie den dader achter
volgden.
Deze zag gedurende de jacht kans, zijn
aanvankelijk weggeworpen revolver weer op
te rapen en loste een schot op een der agen
ten, evenwel zonder te treffen. Tenslotte wist
de politie hem te overmeesteren, waarna hij
naar het politiebureau is overgebracht.
De zeventigjarige is, nadat buren hem de
eerste hulp hadden verleend, per auto ver
voerd naar het algemeen ziekenhuis. Zijn
toestand is zeer ernstig.
Sinds het korte bericht uit Milaan, dat
de Italiaansch-Abessynische verzoe
ningscommissie haar werkzaamheden
had geschorst, ifie't het voornemen ze op
29 dezer te Scheveningen voort te zetten,
heeft men niets meer van bedoeld voor
nemen vernomen.
Op Scheveningen heeft men nog steeds
geen bestelling van kamers of iets der
gelijks. ontvangen en ook elders is er
niets meer van de voorgenomen samen
komst gebleken.
Nadien is er het een en ander gebeurd,
waardoor het niet onmogelijk is gewor
den, dat de heele samenkomst niet door
gaat. En wij hebben ook reeds de veron
derstelling hooren uitspreken, dat men
de nadere bijeenkomst te Scheveningen
maar genoemd heeft om met fatsoen een
eind te maken aan de besprekingen, zon
der dat er gezegd behoefde te worden,
dat deze geen succes gehad hadden.
De Centrale bond van Ned. verbruiks
coöperaties te 's-Gravenhage heeft tot
de Tweede Kamer een uitvoerigen brief
gericht, waarin, in opdracht van de 142
bij hem aangesloten verbruikscoöpera
ties, er bij de Kamer op wordt aange
drongen, geen medewerking te verlee-
nen aan de door de regeering voorge
stelde bezuinigingsmaatregelen, voor
zoover die zullen leiden tot opheffing
van de keuringsdiensten.
Het bondsbestuur wijst er in zijn adres
op, dat in de tegenwoordige tijden, nu
veel bedrijven in consumptie-artikelen
met verlies werken of lijden onder een
sterke winstderving, bij opheffin„ van
de keuringsdiensten maar al te zeer te
vreezen is, dat velen den drang om door
vervalsching van eet- en drinkwaren
hun bedrijven nog eenigszins loonend te
maken, niet zullen kunnen weerstaan.
Adr. verwijt de regeering, dat zij na
verscheidene maatregelen genomen te
hebben, die tot belangrijke verhootring
van prijzen van dagclijksche ievensmid-
de.en hebben geleid, thans ook nog de
verbruikers wil blootstellen aan al lei lei
te verwachten vervalschingen van eet
en drinkwaren.
Ook in verband met de slechte tijden,
nu ondervoeding de Nederlandsche be
volking in toenemende mate bedreigt,
aldus het adres, zijn voorstellen a's de
hiergenoemde moreel niet te verant
woorden.
De opbrengst der Rijksmiddelen over Mei
geeft een lichte stijging te zien tegenover
Mei 1934, namelijk van 30.3 tot 30.5
millioen, doch deze opbrengst bleef ruim
2.6 millioen beneden één twaalfde der ra
ming. In totaal bedraagt over de eerste vijf
maanden van 1935 de opbrengst 150.5
millioen, of circa 15.3 millioen minder dan
een evenredig deel dér raming.
Voor de kohierbelastingen was ultimo
Mei in totaal 39.474.080 op kohier ge
bracht, tegen 41.224.02? op denzelfden
datum in 1934.
Gisteren wilde de Bossche politie een per
soon, bijgenaamd „de Erwtensoep", wonen
de op een woonschip op den Dommel, die
nog iets met de politie te vereffenen had, ar
resteeren. De jongeman ontsnapte in een
roeiboot, die langs het woonschip lag en
roeide weg, op den kant begeleid door de
politie met haar rijwielen. Het publiek toon
de groote belangstelling voor deze jacht. De
jongeman zette koers naar de Engelsche
Dieze, terwijl politieversterking hem nu ook
in die andere richting volgde. Toen hij ein*
delijk aan wal ging, wist hij nogmaals aan
dé politie te ontkomen en vluchtte het veld
in, waarheen de politie hem enkele waar
schuwingsschoten achterna zond De jonge,
man gaf zich toen over en werd onder gelei
de van honderden nieuwsgierigen naar het
politiebureau gebracht.
In den afgeloopen nacht is in een winkel
in de Rijnstraat te Arnhem een overval met
berooving gepleegd. De zoon van den win
kelier werd des nachts wakker door gestom
mel in de kamer. Toen bij opkeek zag hij een
man, die hem met een revolver in de hand
dreigde. De man vroeg waar het geld Was
en waar zich de sleutels van de winkeldeur
bevonden. De zoon verklaarde dit niet te
weten. De man bond hem toen de handen
op den rug en de indringer gaf hem te ken
nen dat hij zich gedurende ten minste vijf
minuten kalm moest houden. Toen verdween
hij. De jongeman slaagde er in zijn handen
los te wringen en waarschuwde terstond
zijn vader. Bij onderzoek bleek, dat het in
den winkel aanwezige geld was verdwenen,
De politie werd daarop gewaarschuwd en in
de Rijnstraat heeft een surveilleerende agent
van politie een 18-jarigen Duitscher, af
komstig uit Saarbrücken, aangehouden. Hij
was in het bezit van een met scherp geladen
revolver en van een bedrag van 36, het be
drag dat in den winkel werd vermist.
In den loop van gisterochtend maakten
familieleden en vrienden zich ernstig onge
rust omtrent het lot van den bekenden sport
vlieger den heer J. van Tijen, thans verbon
den aan de afdeeling luchtvaart van de
Stoomvaart Maatschappij Nederland speciaal
belast met de bestudeering van de lucht
schipverbinding op Indië, die Zondagochtend
met een vriend, den heer Van Doesburg, was
uitgevaren op het IJselmeer met het te Mui
den liggende, jacht Aagot, een scherpzeilend
jacht van circa 11 meter lengte met 60 vier
kante meter zeil.
Het lag in het voornemen van de beide
zeilers tegen den avond weer te Muiden te
rug te zijn, zoodat het begrijpelijk was, dat
men, vooral met het oog op het stormachtig
weer, zich ernstig ongerust maakte toen
men gisteren tegen den middag nog niets
van hen gehoord had. Ook de vele vrienden
van den heer Van Tijen in de luchtvaartwe
reld deelden deze ongerustheid, zoodat tegen
den middag eenige militaire vliegers van De
Mok boven het IJselmeer gingen zoeken, ter
wijl de K.L.M.-Vliegers, die op hun lijn
diensten boven het IJselmeer passeerden, op
dracht kregen naar. het jacht uit te zien en
de heer Van Nijenhof, de bekende sportvlie
ger van de Amsterdamsche Aero Club en in
structeur van de Amsterdamsche Club voor
Zweefvliegtuigen, zich gereed maakte om
eveneens te gaan zoeken. Zoo ver hoefde het
echter niet te komen, want tegen half drie
kwam de Aagot behouden en wel de haven
van Muiden binnen. De beide opvarenden
bevonden zich in den besten welstand, had
den gisteravond met het oog op het slechte
wer besloten niet naar Muiden terug te kee
ren, zonder dat zij gelegenheid hadden ge
had hun verwanten hiervan op de hoogte te
stellen.
Naar wordt vernomen worden de Bel
gische koningskinderen, dfe gelijk reeds
ec-'der gemeld, enkele maanden in
Noordwijk zullen komen logeeren ten
einde de Nederlandsche taal te leeren,
volgende week Maandag verwacht ten
huize van burgemeester Van de Mortel
t' Noordwijk-Binnen.
Thans is besloten, het gedenktoeken
voor wijlen H. M. de Koningin-Moeder te
Wassenaar te plaatsen in het park „De
Kievit" voor het Rosarium.