DE LAATSTE LES VAN LANGELOT £udktuaact Spoet üiCmtüeaws Prinses Juliana's bezoek aan Schiphol. DE VERDUISTERINO TE HAARLEM. Effecten in beslag genomen. Slechts enkele effecten ter waarde van een paar duizend gulden heeft de justitie giste ren bij de Twentsche Bank te Amsterdam in beslag kunnen nemen bij de huiszoeking, die bij deze bank werd verricht in verband met dé malversaties, die de chefcommies der Ne- derlandsche Spoorwegen te Haarlem heeft gepleegd. Zooals men weet, heeft deze een bedrag van ca. 135.000 gulden verduisterd De Haarlemsche rechtbank gelastte deze huiszoeking, daar men wist, dat de chef-com mies vermoedelijk bij deze bank nog effecten in depót had. De Haarlemsche justitie trad in overleg met den officier van justitie te Amsterdam, waarna de inbeslagneming ge schiedde op bevel van den rechter-commissa- ris te Amsterdam. Aanvankelijk werd het als een ernstig be zwaar gevoeld, dat de effecten, die bij deze huiszoeking gevonden werden, speculatieve fondsen bleken te zijn, zoodat de waarde daarvan natuurlijk ook nh de inbeslagne ming aan koersschommelingen onderhe vig is. De effecten bleken voorts op naam van een ander te zijn gekocht. Ten slotte is men over deze bezwaren heengestapt, waar na de effecten in beslag zijn genomen. ECONOMISCH INSTITUUT IN LIMBURG. De heer J. Maenen benoemd tot opvolger van minister Gelis- sen, als secretaris van den Raad van Bestuur. Ter opvolging van prof. dr. ir. H. Ge- lissen, die in verband met zijn benoe ming tot minister van economische za ken als secretaris van den raad van be stuur van het economisch technologisch instituut in Limburg bedankte, werd in de gisteren gehouden vergadering van dien raad benoemd de heer J. Maenen, lid van gedeputeerde staten van Lim burg en voorzitter van den Limburg- schen R. K. Werklieden Bond. Evenals prof. Gelissen dat was, Is ook de heer Maenen bereid deze functie be langeloos waar te nemen. HET GEVAAR VAN WASSCHEN MET BENZINE. In een woning aan de Urkstraat 14 op het z.g. Blauwe Zand aan de Overzijde van het IJ te Amsterdam is gisteravond tengevolge van het vlam vatten van een emmer met benzine, waarin de vrouw des huizes een jurk uitwaschte en die te dicht bij een brandend gaseomfoor stond een brandje onstaan. Toen de brandweer, die direct gewaar schuwd was, arriveerde, hadden de be woners het vuur reeds gebluscht. De vrouw, die aan den linkerarm brand wonden had opgeloopen, is door een der brandwachts verbonden. D. v. d. MEULEN t Hoofdredacteur van het „Friesch Dagblad". Op 46-jarigen leeftijd i6 te Sneek gis termiddag overleden de heer D. v. d. Meulen, hoofdredacteur van het A. R. „Friesch Dagblad". De heer v. d. Meulen was lid van de Provinciale Staten van Friesland. Welgeslaagde demonstratie met het ambulance-vliegtuig. Vier vlaggen voor het restaurant der K.L.M. op Schiphol die der gemeente, de oranjevlag, de drie kleur en het dundoek der K.L.M. in de zoele bries wapperend on der een grauwe, van waterdamp verzadigde lucht, gaven gistermid dag, met de gedeeltelijk bevlagde toestellen der luchtvaartmaatschap pij, die op het platform waren op gesteld, aan de luchthaven het fees telijk cachet, dat paste bij de aan wezigheid van H.K.H. prinses Ju- liana, die naar reeds gisteren is gemeld na de uitreiking aan zus ter Westerhof van de Florence Nightingale-medaille, als voorzit ster van het Roode Kruis een de monstratie heeft bijgewoond met de tot ambulance-vliegtuig ingerichte „Zwaluw" van de K.L.M. Het terrein der luchthaven en ook d'e om geving daarbuiten was voor een groot deel afgezet; er was echter, als gevolg van het slechte weer, weinig belangstelling van de zijde van het publiek. Bij de uitreiking van de medaille door de prinses aan zuster Westerhof was nog aan wezig dr. H. C. J. M. van Dijk, internist van het St. Franciscus-gasthuis te Rotterdam, die in de oorlogsjaren chef is geweest van zuster Westerhof in het Fransche hospitaal te Monastir. Van hem vernamen we dat de ze dappere vrouw in die voor haar zoo zwa re iaren aanvallen van malaria en vlek- typnus heeft doorstaan en ook eenmaal ge vangen is gezet! De demonstratie met de „Zwaluw" ge schiedde aangezien men daartoe door den gestadigen regenval verplicht was in den grooten Fokkerloods. Het was hier dat de heer K. M. Slotboom, chef van den Genees kundigen dienst der K.L.M., de prinses over allerlei wetenswaardigheden over het toestel inlichtte. In de cabine van het 3-motorige vliegtuig, die van de cockpit, waar het navigeerendfe personeel zich bevindt, is afgesloten door een deur, bevindt zich het veerende appa raat, waarop de brancard steunt. De veering van dit toestel is zoodanig, dat schokken uit drie verschillende richtingen worden opge vangen, waarbij dan het bovenste deel van het onderstel door middel van wielen over een bepaalden afstand ten opzichte van het onderste deel voor- en achterwaarts kan be wegen. Op het toestel kan elke willekeurige bran card er met klemmen op bevestigd worden. Boven het hoofd van den patiënt kan een verstelbare spiegel worden aangebracht, zoodat hij naar buiten kan zien, in sommige gevallen een welkome afleiding, afhankelijk van den toestand1 van den patiënt. Bovendien bevinden zich daar een paar handgrepen, lussen zooals in de tram, waaraan de patiënt zich kan optrekken om te gaan verliggen. In een hoek van de cabine is verder de kast aan gebracht, die alles bevat wat voor verple ging en geneeskundige behandeling geduren de de reis noodig mocht zijn. De heer Slotboom deed nog uitkomen, dat in een half uur ieder vliegtuig van de K.L.M. in een ambulance-toestel kan worden gemeta- morphoseerd. De prinses nam, in het vliegtuig staande, met veel belangstelling van de naar verstrek te inlichtingen kennis. Ook werd haar aan dacht gevestigd op een ambulance-vliegtuig dat, bestuurd door den eersten luitenant-vlie ger W. van Gemeren, met aan boord de chef van den militairen vliegdienst te Soesterberg, de officier van gezondheid J. E. Brouwer, naar Schiphol was gekomen om de demon stratie op te luisteren. Teneinde het geheel zoo wezenlijk mogelijk te doen zijn, kwam een ambulance-auto van het Roode Kruis aanrijden, waaruit een „pa tiënt" op een brancard, onder toezicht van zuster Westerhof, op wier uniform de nieuwe medaille, naast verscheidene andere, haar in den loop der jaren door de regeeringen van verschillende landen toegekend, was vastge speld, in de „Zwaluw" werd overgebracht. Eenige zusters stapten mede in, waarna het toestel naar buiten werd gereden. Onder het daverend lawaai van zijn motoren koos de machine het luchtruim en cirkelde eenigen tijd rond. Onderwijl bezichtigde de prinses onder deskundig geleide de in den loods staande Fokker-Douglas „Sperwer" en de 4- motorige F. 22 „Kwikstaart". De landing van de „Zwaluw" bracht het einde van de demonstratie. Uitgeleide gedaan door het hoofdbestuur van het Roode Kruis, alsmede door officials van de K.L.M. en havenmeester Dellaert, aanvaardde de prinses per auto de terugreis. HET SLECHTE WEER EN DE VLIEGDIENSTEN, Eenige vertraging. Het laatste toestel naar Londen niet ver trokken. Het slechte weer, dat gisteren boven Europa heerechte, heeft zijn invloed doen gelden op de vliegdiensten van en naar Schiphol. Eenige toestellen zijn met vertraging binnengekomen. Andere rapporteerden zeer ongunstig weer, doch arriveerden o{ den juisten tijd. Over het algemeen hingen de wolken laag, ter wijl bet aanhoudend regende. Het zicht was echter vrij goed. In verband met de weersomstandig heden achtte de K.L.M. het evenwel raadzaam het laatste toestel naar Lon den, dat om '21.20 uur gisteravond moest vertrekken, waarvoor eenige passagiers geboekt waren, te annuleeren. Het toestel uit Parijs, dat vandaar om acht uur was vertrokken voor Amster dam via Brussel en Waalhaven heeft wegens het slechte weer in Zuid- België in Valencienes een tusschenlan- ding gemaakt. DE POSTVLUCHTEN. De Perkoetoet (heenreis) is te Bagdad, de Maraboe (terugreis) te Amsterdam en de Lijster (terugreis) te Rangoon aangekomen. HET „UIVER" RAPPORT. De K.L.M.-directie wil zich niet uitlaten. Toen het rapport van de commissie-Schorer over de oorzaken van de ramp van de „Uiver" de vorige week gepubliceerd was, hebben we ons onmiddellijk tot de leiding van de K.L.M. gewend met de vraag of zij bereid was ons haar meening mede te deelen over de conclusie van dit rapport. Aan dit verzoek verbonden we de vraag of de K.L M. tevens bereid was ons een beknopte uiteenzet ting te geven over de verschalen tusschen het „Uiver"-type en. het type Douglas DC2, zoo als deze thans bij de K.L.M. dienst doen. Aanvankelijk stelde de K.L.M. zich op het standpunt, dat zij haar oordeel wenschte op te schorten tot zij den inhoud van he „Uiver"- rapport had bestudeerd. De K.L.M. had het rapport gelijktijdig met de pers ontvangen, zoodat wij dit standpunt hadden te respectee ren. Thans deelde de directie van de K. L. M ons mede, dat zij zich nader heeft beraden en als gevolg daarvan heeft besloten haar meenng over het „Uiver"-rapport niet te zul len puoliceeren, terwijl zij ook geen vragen wenscht te beantwoorden, welke met het „Uiver"-rapport verband houden. Ter motiveering van dit standpunt werd ons medegedeeld, dat elke uiting van de K.L.M. over het „Uiver* rapport tot een on getwijfeld onvruchtbare gedachten wisseling in de pers aanleiding zou geven. Een derge lijk deoat meent de K.L.M. te moeten voor komen in het belang van het Nederlandsche Luchtverkeer. Turnen. TURNLUST-AVOND OP DE WIELERBAAN. Onze bekende en populaire turnvereeni- ging Turnlust houdt Zondag over een week aes avonds een bizonderen wedstrijd- en demonstratiedag. Nadat de pl.m. 250 deel nemers (allen leden van Turnlust) vanaf de Paardenmarkt met eigen tamboers en pijpers voorop, naar de Wielerbaan gemarcheerd zijn, worden daar op het middenterrein vrije oefeningen gehouden en wordt daar aan de toestellen gewerkt. Dat alles kan zeer inte ressant worden, maar het komt voor ons tenminste! pas in de tweede plaats. Turnlust n.1. gaat over enkele weken op reis naar Brussel, waar het met een keur corps aan de groote internationale wed strijden deelneemt. Een 25 jaar geleden trok Turnlust ook al naar de Belgische hoofd stad en keerde toen met een viertal eerste prijzen terug. De concurrentie is thans veel grooter, niet alleen uit België, maar ook uit Frankrijk en andere landen. En toch hopen wij op Turnlust-successen, omdat wij weten, dat onder leiding van directeur v. d. Poll ernstig geoefend is. Welnu, het geheele pro gramma, dat Turhlust te Brussel moet af werken, wordt dien Zondagavond eveneens gedemonstreerd, zoodat ieder kan zien, voor welke taak Turnlust zich geplaatst ziet. De geheele turnavond staat natuurlijk on der leiding van den directeur. En nog is het niet genoeg. Na de turn- nummers zullen de amateurs en nieuwelingen op de wielerbaan een aantal wedstrijden houden, die de wielerbaandirectie zal uit schrijven. Ook dit kan interessant worden. Men heeft gemeend, voor dezen bijzonde ren avond geen rangen te moeten maken. Er is slechts één toegangsprijs en deze is nog zeer laag gesteld. En tenslotte zal eindelijk ook de verlichting gebruikt moeten worden. Vrijwel het geheele wielerprogramma zal in het donker verreden worden. Laten wij hopen op lekker zomerweer. Dan krijgen wij een prachtigen, sportieven avond! Motoren. DE T.T.-RACES IN DRENTE. De volledige lijst van inschrijvers. De inschrijving voor de T.T.-races, die Za terdag 6 Juli op het Circuit van Drente wor den verreden, is thans gesloten. Niet minder dan 96 inschrijvingen werden ontvangen van rijders van tien verschillende nationaliteiten Hierbij moet men nog bedenken, dat de 175 cc Klasse wegens gebrek aan belangstelling zal vervallen. Evenals in de Engelsche T.T. zullen dit jaar dus de 250, 350 en 500 cc KI starten. Ingevolge een besluit van de T.T.-commis- sie zal het dit jaar niet meer mogelijk zijn, dat één rijder zoowel voor de morgen- als voor de middagraces inschrijft. De 96 in schrijvingen zijn dus tevens 96 verschillende rijders, verdeeld over drie klassen. De T.T.- commissie heeft het besluit betreffende het starten in één klasse dit jaar genomen uit een oogpunt van grootere veiligheid voor de rijders. Sinds vorig jaar moeten de rijders in iedere race een veel grooteren afstand afleg gen dan vroeger en uit ervaring is gebleken, dat twee dergelijke races op één dag te veel vragen van den rijder. Ook op dit punt streeft de organisatie-commissie naar de grootst mogelijke veiligheid voor de deelnemers. De inschrijvingslijst, die wij hieronder afdruk ken, luidt als volgt: De 250 cc Klasse: 24; de 350 cc KI.: 37 en de 500 cc Klasse: 35 in schrijvingen. De morgenraces zijn buitenge woon mooi bezet: niet minder dan 61 rijders zullen starten. Hieronder laten wij de volledige lijst vol gen: Klasse A 250 cc: S. Oreave (Engeland), G. Timmer en C. G. A. Huybergts op New- Imperial. De Zweden: O. Lambert Müller en R. Gülich op Husqvarna. Voor D.K.W komen uit de Duitschers: A. Geiss, W Winkler, Kahrmann en Hans Winkler en de Hollander P. van Dinter. Tyrell Smith (En geland) en G. in der Eist (Duitschland) op Rudge Whitworth. C. H. Manders (Ierland) en J. Houtop op Excelsior, W. Voigt (Duitschland) op Guzzi, E. Jansma op O.K Supreme, J. D. Visser op Grinley Pcerless De Duitscher Hans Lohr op Horex, J. Bin Ten- welk der op Stevens, De Zwitser Radamez Bianchi op Miller-Balsamo, De Tsjech Zukal op Ter- rot. De Oostenrijker Bohmann op Delta Gnome, Dickwell (België) op Barfeé. slotte de Engelschman Davenport; op merk hij zal starten, is nog niet zeker. Klasse B 350 cc. In deze klasse starten 12 Velocettes, t.w. de Engelschen: Archer Newman en E. R Thomas, de Belgen D. Vievraen F. Renier; de Duitscher Bruno Ahlswede; de Oostenrijkers Deimei en Rudi Hunger en tenslotte de Hol landers Jan Moejes, J. Bosman, K. Ch. v. Egmond en Nagtegaal. Norton komt uit met de beide Engelsche fabrieksrijders White en Duncan en verder met den Duitscher F. Vaasen en de Hollan ders C. A. v. Dalsum en J. D. Bangert. De beide Tsjechen Bardas en Pastika ko men uit op hun nationale merk „Jawa". Sarolea komt met drie rijders uit, n.1.: de Belg Grizzly en onze Hollander de Ridder; de naam van den derden rijder is nog niet bekend. E>e Duitséher Ernst Loof start op Imperia; de Engelschman Mellors op N S. U.; L. Simons op A.J.S.; S. Postma op Lady; K. Riemersma op New Imperial; J. Roosjen en W. Peters op Excelsior. De Zwe den Bagenholm en Stromberg starten op Husqvarna; de Duitschers Bertholet en Richnof op Rudge Whitworth. De Belg Colette komt voor de F.N. uit; de Oosten rijkers Illichmann en O. Steinfelner starten op Alfa en Hans Walz op Delta Gnome. Klasse C. 500 cc. De Engelschen Guthrey en Rusk alsmede de Duitschers Runtsch en Th. Zwolle en de Zwitser A. Binz starten op Norton. F.N. komt uit met Milhouz, Charlier (België) en de Hollander W. van Gent. De Duitschers T. Bauhofer, Otto Ley en K. Mansfeld starten op D.K.W. Op Husqvarna starten de Zweden: R. Sunqvist en K. Kihlskoch; de Oostenrijker Gayer en de Hollander Jac. Schot. J. C. Houtop en de Duitscher J. Wenzel op Sarolea; Ginger Wood en A. P. van Hamersveld op New Im perial. Vier Engelsche rijders, waarvan de namen nog niet bekend zijn, zullen Vincent H.R.D. vertegenwoordigen. De Egyptenaar Toyo, de Zwitsers Bizze- zero en Hess alsmede de Tsjech Porizek star ten op Rudge Whitworthde Tsjechen Juhan en Brand op Jawa; de Oostenrijker Cerny op A.J.S.; Velocette komt in deze klasse uit met den Engelschman E. Nott en den Hollander Jaap Fijma. Tenslotte schreven nog in de Hollanders Reinbergen op Montgomery en Hartman op? Ook voor Eysink zal een Hol lander uitkomen. Zijn naam is nog niet be kend. Gezien deze inschrijvingen staat het tevens vast, dat in alle drie klassen het nationale kampioenschap van de K.N.M.V. verreden zal worden, daar in iedere klasse minstens zes Hollanders op vier verschillende merken starten. In geen enkele buitenlandsche race treft men een dergelijk internationaal gezelschap aan, zoowel kwalitatief als kwantitatief. Wielrennen. DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN. Een zeer sterk bezet veld. Voor Zondag a.s. staat den wielerliefheb- bers een buitengewoon fraai programma te wachten. De directie heeft nl. een zeer sterk veld geëngageerd, dat ongetwijfeld het sterk ste is van alle programma's, welke we tot nog toe dit seizoen gehad hebben. Men zie het lijstje der koppels maar eens: gebr. Vroo- men, Braspenninx—Pellenaers, Korsmeier Bremer, v. Hoek—v. d. Horst, Metz—Adan en Engelmoer—Pelser. Vrijwel alle koppels zijn hier al bekend. De gebr. Vroomen kent men nog van het vorige jaar, toen zij plotse ling zoo sterk naar voren kwamen, dat ze mooie 6-dagen-engagementen kregen! Ze voelen zich op kleine banen buitengewoon goed thuis en zullen Zondag een eerste viool spelen. Maardaar is een Braspenninx, gekoppeld aan den wereldkampioen Pel lenaers! Dit tweetal is tot buitengewoon groote dingen in staat en zal lange moor dende jachten kunnen ontketenen. Korsmeier Bremer, de twee Duitschers, zijn ook al zeer bekende figuren, die weten, wat rijden is en onmiddellijk daarop volgen van Hoek v d. Horst, ook al twee zesdagen-renners van eerste kwaliteit. Wat MetzAdan kun nen doen, weten we allemaal wel en zij zul len ook nu een voorname rol spelen. Er rest dan nog EngelmoerPelser, een duo, dat men in de gaten moet houden in korte, on verwachte jachten. De koppelwedstrijd belooft dus een groot en grootsch gevecht te worden, dat zal boeien van het begin tot het einde. De gebroeders Vroomen rijden voor de pauze nog een achtervolging tegen Braspen ninx—Pellenaers, terwijl de overige 12 profs een 100 ronden-race rijden. Voor de pauze rijden de amateurs nog een 80-ronden wedstrijd met klassementen, ter wijl de nieuwelingen sprints en een 5 K.M. wedstrijd rijden. Men ziet, het programma is weer zeer 27. Toen grootmoeder met haar bezem terugkeerde, was de koffiepot al weer een heeleboel opgeknapt. Hij stond weer stevig rechtop en zag er op het eerste gezicht tamelijk gezond uit. Maar grootmoeder zag niet de gaatjes die Langelot erin had geprikt. 28. Die gaatjes ontdekte ze pas, toen ze den koffiepot vol met koffie op het petroleumtoestel had gezet. Aan alle kanten pruttelde de koffie eruit en een heeleboel koffiedik kwam terecht in grootmoeders gezicht. varieerend en biedt alle bezoekers iets zeer aantrekkelijks. WORDT COR WALS STAYER?. Naar ons ter oore kwam, bestaat er een kans, dat onze zesdagenrenner Cor Wals bin nenkort achter den motor gaat rijden. Is ons bercht just, dan treedt hij' reeds Donderdag a.s. al stayer op n de wedstrijden op de Stadonbaan. Hij zou dan trachten, het materaal te gebruken van Snoek Jr., de op het oogenblk in het ziekenhuis ligt- Zwemmen. JUBILEUM-WEDSTRIJDEN DER A. Z. 1870. Revanche Tini WagnerRie Mastenbroek. De deelneming aan de nationale wedstrij den van de A. Z. 1870, Zondagavond in het Sportfondsenbad te Amsterdam, is zeer goed. Op de 100 m. schoolslag zal de cotning- man Maier, de IJ-zwemmer met_ zijn du- bieusen beenslag, het onze kampioen Kruit hof danig lastig maken. Tini Wagner geeft Rie Mastenbroek revan che op de 100 m. vrije slag. De 100 m. vrij heeren is bezet met een veld van 12, waaruit Kreffer (Mooi start niet) wel als overwinnaar zal te voorschijn komen. De 100 m. rugslag belooft wat fijns: Schef- fer, Van der Hoek, Metman en Van der Meer, het puikje onzer rugzwemmers. Op deze baan zijn de dames ook goed ver tegenwoordigd met Rie Mastenbroek aan het hoofd. Spannende estafette-nummers staan op het programma, waarbij de D.J.K.-ploeg op de 4X200 m. zal trachten het record te breken FRANKRIJK—HOLLAND JEUGD. Wie op de baannummers zijn af gevaardigd. De Technische Commissie van den1 K. N. Z. B. heeft voor den jeugdwedstrijd Frank rijk—Nederland op 30 Juni a.s. te Parijs de volgende zwemmers aangewezen: 100 m. vrije slag: C. A. Kreffer en S Scheffer (beiden D. J. K.) 100 m. rugslag: P. van der Hoek (Zan) en J. Metman (IJ). 200 m. schoolslag: M. Mayer (IJ) en Ver hoef (Zan). 5 X 50 m. estafette: C. A. Kreffer, S. Scheffer, M. Maer, G. Regter (R. Z. C.) en C. G. van Aelst (H. Z. P. C.). Leiders van de ploeg zijn de heeren G. Blitz en F. Kuijper. „LIEBELEI". Vanaf hedenavond wordt in het Victoria- theater de film Liebelei vertoond. De Haag- sche Post schrijft hierover: „Verfilmd tooneelspel" is een aanduiding, die in den regel critisch-afwijzend is be doeld, omdat het de taak van de film moet zijn, eigen kunst te brengen. Dat de moge lijkheid echter bestaat een tooneelspel zoo danig te verfilmen dat zijn waarde behou den blijft, heeft de regiseur Max Ophüls be wezen. De kunst kent, in de vereeniging van muziek en tooneel (de opera), nóg zoo'n combinatie van in hun wezen aan elkaar vreemde elementen. Arthur Schnitzler's over bekend tooneelstuk „Liebelei", beiangrijk als fin de siècle-uiting en als aankondiger van een nieuwen stijl, heeft Ophüls durven ver filmen, met het resultaat, dat hij een werk tot stand bracht, dat niet alleen gave film kunst is, maar in niet minder sterke mate de bedoelingen en de sfeer van het origineel weergeeft. De heeren Hans Wilhelm en Kurt Alexander, die voor de eveneens zeer moei lijke taak stonden een scenario naar Schnitz ler's tooneelstuk te vervaardigen, zijn daar in volkomen geslaagd, al mist men hier en daar de wonderlijke bekoring van den dia loog, die moest worden opgeofferd om de ca mera meer bewegingsvrijheid te geven. Fritz Planer, die aan de camera stond, heeft voor verscheidene voortreffelijke beel den gezorgd. Een knap staaltje van techniek gaf hij met de verfilming van den arreslede- rit door het sneeuwlandschap. Nergens ging hij tot al te bekende trucs over om de conti nuïteit van de beeldenreeks te verzekeren. In deze moeilijk te fotografeeren scène dient het prachtige sneeuwlandschap tot achtergrond. De hoofdzaak blijft de dialoog tusschen Christine Weiring en Fritz Lobneimer. Met zulk een duidelijk merkbare voorliefde is hier gefilmd, werd hier met angstvalligheid op elk technisch detail gelet, dat het moge lijk werd een belangrijk fragment ervan tot slotscène van de film te doen dienen. Uit nemend is hierin tevens de klank dier beide stemmen, die van een warmte en een klaar heid is, welke wij zelden beter hebben ge hoord. Wat Ophüls' regie zoo aantrekkelijk maakt, is o.a. het feit, dat iedere meter van deze te Berlijn opgenomen film de Ween- sche sfeer doet gevoelen, terwijl men dit keer niet om de zooveel scènes een brok Prater of een silhouet van den Stefansturm ziet. Met uiterst sobere gebruikmaking van de muziek zelf speelt de handeling zich tegen een achtergrond van muziek af. De „Einla- gen", die in een operette-film te aanvaarden zijn, in een als ernstig bedoeld werk dikwijls niet te verdragen zijn, werden hier verme den. De bezetting der rollen is af. Hörbiger als de oude cellist Weiringer, Luise Ullrich als Mizzi Schlager, Gustav Gründgens als baron Eggersdorf zijn zeer lofwaardig. In kleinere rollen munten Olga Tschechowa, Paut Otto en de ongenoemde acteur uit, die den portier van het operagebouw voorstelt. Wolfgang Liebeneiner als luitenant Lobheimer is een waardig partner van de talentvolle Magda Schneider. Mackeben waakte over het muzi kaal element. Verrassend goed is de weer gave van het fragment van Mozart's „Ent- führung aus dem Serail"; verrassend van geluidmontage is de overgang van de mu- ziek-automaat naar het strijkje, dat de wals- melodie voortzet. De sensatie van Berlijn, schrijft de City film-kroniek. „Liebelei".... in het woord alleen ligt reeds iets liefs, iets onzegbaar teers opgeslo ten. En zoo is dit filmwerk ook inderdaad: een sobere eenvoudige, zelfs misschien voor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 10