DE LAATSTE LES VAN LANGELOT
£udktuaact
Spoet
üiCmtüeaws
Prinses Juliana's bezoek
aan Schiphol.
DE VERDUISTERINO TE HAARLEM.
Effecten in beslag genomen.
Slechts enkele effecten ter waarde van een
paar duizend gulden heeft de justitie giste
ren bij de Twentsche Bank te Amsterdam in
beslag kunnen nemen bij de huiszoeking, die
bij deze bank werd verricht in verband met
dé malversaties, die de chefcommies der Ne-
derlandsche Spoorwegen te Haarlem heeft
gepleegd. Zooals men weet, heeft deze een
bedrag van ca. 135.000 gulden verduisterd
De Haarlemsche rechtbank gelastte deze
huiszoeking, daar men wist, dat de chef-com
mies vermoedelijk bij deze bank nog effecten
in depót had. De Haarlemsche justitie trad
in overleg met den officier van justitie te
Amsterdam, waarna de inbeslagneming ge
schiedde op bevel van den rechter-commissa-
ris te Amsterdam.
Aanvankelijk werd het als een ernstig be
zwaar gevoeld, dat de effecten, die bij deze
huiszoeking gevonden werden, speculatieve
fondsen bleken te zijn, zoodat de waarde
daarvan natuurlijk ook nh de inbeslagne
ming aan koersschommelingen onderhe
vig is. De effecten bleken voorts op naam
van een ander te zijn gekocht. Ten slotte is
men over deze bezwaren heengestapt, waar
na de effecten in beslag zijn genomen.
ECONOMISCH INSTITUUT
IN LIMBURG.
De heer J. Maenen benoemd
tot opvolger van minister Gelis-
sen, als secretaris van den Raad
van Bestuur.
Ter opvolging van prof. dr. ir. H. Ge-
lissen, die in verband met zijn benoe
ming tot minister van economische za
ken als secretaris van den raad van be
stuur van het economisch technologisch
instituut in Limburg bedankte, werd in
de gisteren gehouden vergadering van
dien raad benoemd de heer J. Maenen,
lid van gedeputeerde staten van Lim
burg en voorzitter van den Limburg-
schen R. K. Werklieden Bond.
Evenals prof. Gelissen dat was, Is ook
de heer Maenen bereid deze functie be
langeloos waar te nemen.
HET GEVAAR VAN WASSCHEN
MET BENZINE.
In een woning aan de Urkstraat 14 op
het z.g. Blauwe Zand aan de Overzijde
van het IJ te Amsterdam is gisteravond
tengevolge van het vlam vatten van een
emmer met benzine, waarin de vrouw
des huizes een jurk uitwaschte en die te
dicht bij een brandend gaseomfoor stond
een brandje onstaan.
Toen de brandweer, die direct gewaar
schuwd was, arriveerde, hadden de be
woners het vuur reeds gebluscht. De
vrouw, die aan den linkerarm brand
wonden had opgeloopen, is door een der
brandwachts verbonden.
D. v. d. MEULEN t
Hoofdredacteur van het „Friesch
Dagblad".
Op 46-jarigen leeftijd i6 te Sneek gis
termiddag overleden de heer D. v. d.
Meulen, hoofdredacteur van het A. R.
„Friesch Dagblad".
De heer v. d. Meulen was lid van de
Provinciale Staten van Friesland.
Welgeslaagde demonstratie met
het ambulance-vliegtuig.
Vier vlaggen voor het restaurant
der K.L.M. op Schiphol die der
gemeente, de oranjevlag, de drie
kleur en het dundoek der K.L.M.
in de zoele bries wapperend on
der een grauwe, van waterdamp
verzadigde lucht, gaven gistermid
dag, met de gedeeltelijk bevlagde
toestellen der luchtvaartmaatschap
pij, die op het platform waren op
gesteld, aan de luchthaven het fees
telijk cachet, dat paste bij de aan
wezigheid van H.K.H. prinses Ju-
liana, die naar reeds gisteren is
gemeld na de uitreiking aan zus
ter Westerhof van de Florence
Nightingale-medaille, als voorzit
ster van het Roode Kruis een de
monstratie heeft bijgewoond met de
tot ambulance-vliegtuig ingerichte
„Zwaluw" van de K.L.M.
Het terrein der luchthaven en ook d'e om
geving daarbuiten was voor een groot deel
afgezet; er was echter, als gevolg van het
slechte weer, weinig belangstelling van de
zijde van het publiek.
Bij de uitreiking van de medaille door de
prinses aan zuster Westerhof was nog aan
wezig dr. H. C. J. M. van Dijk, internist van
het St. Franciscus-gasthuis te Rotterdam,
die in de oorlogsjaren chef is geweest van
zuster Westerhof in het Fransche hospitaal
te Monastir. Van hem vernamen we dat de
ze dappere vrouw in die voor haar zoo zwa
re iaren aanvallen van malaria en vlek-
typnus heeft doorstaan en ook eenmaal ge
vangen is gezet!
De demonstratie met de „Zwaluw" ge
schiedde aangezien men daartoe door den
gestadigen regenval verplicht was in den
grooten Fokkerloods. Het was hier dat de
heer K. M. Slotboom, chef van den Genees
kundigen dienst der K.L.M., de prinses over
allerlei wetenswaardigheden over het toestel
inlichtte.
In de cabine van het 3-motorige vliegtuig,
die van de cockpit, waar het navigeerendfe
personeel zich bevindt, is afgesloten door
een deur, bevindt zich het veerende appa
raat, waarop de brancard steunt. De veering
van dit toestel is zoodanig, dat schokken uit
drie verschillende richtingen worden opge
vangen, waarbij dan het bovenste deel van
het onderstel door middel van wielen over
een bepaalden afstand ten opzichte van het
onderste deel voor- en achterwaarts kan be
wegen.
Op het toestel kan elke willekeurige bran
card er met klemmen op bevestigd worden.
Boven het hoofd van den patiënt kan een
verstelbare spiegel worden aangebracht,
zoodat hij naar buiten kan zien, in sommige
gevallen een welkome afleiding, afhankelijk
van den toestand1 van den patiënt. Bovendien
bevinden zich daar een paar handgrepen,
lussen zooals in de tram, waaraan de patiënt
zich kan optrekken om te gaan verliggen. In
een hoek van de cabine is verder de kast aan
gebracht, die alles bevat wat voor verple
ging en geneeskundige behandeling geduren
de de reis noodig mocht zijn.
De heer Slotboom deed nog uitkomen, dat
in een half uur ieder vliegtuig van de K.L.M.
in een ambulance-toestel kan worden gemeta-
morphoseerd.
De prinses nam, in het vliegtuig staande,
met veel belangstelling van de naar verstrek
te inlichtingen kennis. Ook werd haar aan
dacht gevestigd op een ambulance-vliegtuig
dat, bestuurd door den eersten luitenant-vlie
ger W. van Gemeren, met aan boord de chef
van den militairen vliegdienst te Soesterberg,
de officier van gezondheid J. E. Brouwer,
naar Schiphol was gekomen om de demon
stratie op te luisteren.
Teneinde het geheel zoo wezenlijk mogelijk
te doen zijn, kwam een ambulance-auto van
het Roode Kruis aanrijden, waaruit een „pa
tiënt" op een brancard, onder toezicht van
zuster Westerhof, op wier uniform de nieuwe
medaille, naast verscheidene andere, haar in
den loop der jaren door de regeeringen van
verschillende landen toegekend, was vastge
speld, in de „Zwaluw" werd overgebracht.
Eenige zusters stapten mede in, waarna het
toestel naar buiten werd gereden. Onder het
daverend lawaai van zijn motoren koos de
machine het luchtruim en cirkelde eenigen
tijd rond. Onderwijl bezichtigde de prinses
onder deskundig geleide de in den loods
staande Fokker-Douglas „Sperwer" en de 4-
motorige F. 22 „Kwikstaart".
De landing van de „Zwaluw" bracht het
einde van de demonstratie.
Uitgeleide gedaan door het hoofdbestuur
van het Roode Kruis, alsmede door officials
van de K.L.M. en havenmeester Dellaert,
aanvaardde de prinses per auto de terugreis.
HET SLECHTE WEER EN DE
VLIEGDIENSTEN,
Eenige vertraging. Het laatste
toestel naar Londen niet ver
trokken.
Het slechte weer, dat gisteren boven
Europa heerechte, heeft zijn invloed
doen gelden op de vliegdiensten van en
naar Schiphol. Eenige toestellen zijn
met vertraging binnengekomen. Andere
rapporteerden zeer ongunstig weer, doch
arriveerden o{ den juisten tijd. Over het
algemeen hingen de wolken laag, ter
wijl bet aanhoudend regende. Het zicht
was echter vrij goed.
In verband met de weersomstandig
heden achtte de K.L.M. het evenwel
raadzaam het laatste toestel naar Lon
den, dat om '21.20 uur gisteravond moest
vertrekken, waarvoor eenige passagiers
geboekt waren, te annuleeren.
Het toestel uit Parijs, dat vandaar om
acht uur was vertrokken voor Amster
dam via Brussel en Waalhaven
heeft wegens het slechte weer in Zuid-
België in Valencienes een tusschenlan-
ding gemaakt.
DE POSTVLUCHTEN.
De Perkoetoet (heenreis) is te Bagdad, de
Maraboe (terugreis) te Amsterdam en de
Lijster (terugreis) te Rangoon aangekomen.
HET „UIVER" RAPPORT.
De K.L.M.-directie wil zich niet
uitlaten.
Toen het rapport van de commissie-Schorer
over de oorzaken van de ramp van de
„Uiver" de vorige week gepubliceerd was,
hebben we ons onmiddellijk tot de leiding
van de K.L.M. gewend met de vraag of zij
bereid was ons haar meening mede te deelen
over de conclusie van dit rapport. Aan dit
verzoek verbonden we de vraag of de K.L M.
tevens bereid was ons een beknopte uiteenzet
ting te geven over de verschalen tusschen het
„Uiver"-type en. het type Douglas DC2, zoo
als deze thans bij de K.L.M. dienst doen.
Aanvankelijk stelde de K.L.M. zich op het
standpunt, dat zij haar oordeel wenschte op
te schorten tot zij den inhoud van he „Uiver"-
rapport had bestudeerd. De K.L.M. had het
rapport gelijktijdig met de pers ontvangen,
zoodat wij dit standpunt hadden te respectee
ren.
Thans deelde de directie van de K. L. M
ons mede, dat zij zich nader heeft beraden
en als gevolg daarvan heeft besloten haar
meenng over het „Uiver"-rapport niet te zul
len puoliceeren, terwijl zij ook geen vragen
wenscht te beantwoorden, welke met het
„Uiver"-rapport verband houden.
Ter motiveering van dit standpunt werd
ons medegedeeld, dat elke uiting van de
K.L.M. over het „Uiver* rapport tot een on
getwijfeld onvruchtbare gedachten wisseling
in de pers aanleiding zou geven. Een derge
lijk deoat meent de K.L.M. te moeten voor
komen in het belang van het Nederlandsche
Luchtverkeer.
Turnen.
TURNLUST-AVOND OP DE
WIELERBAAN.
Onze bekende en populaire turnvereeni-
ging Turnlust houdt Zondag over een week
aes avonds een bizonderen wedstrijd- en
demonstratiedag. Nadat de pl.m. 250 deel
nemers (allen leden van Turnlust) vanaf de
Paardenmarkt met eigen tamboers en pijpers
voorop, naar de Wielerbaan gemarcheerd
zijn, worden daar op het middenterrein vrije
oefeningen gehouden en wordt daar aan de
toestellen gewerkt. Dat alles kan zeer inte
ressant worden, maar het komt voor ons
tenminste! pas in de tweede plaats.
Turnlust n.1. gaat over enkele weken op
reis naar Brussel, waar het met een keur
corps aan de groote internationale wed
strijden deelneemt. Een 25 jaar geleden trok
Turnlust ook al naar de Belgische hoofd
stad en keerde toen met een viertal eerste
prijzen terug. De concurrentie is thans veel
grooter, niet alleen uit België, maar ook uit
Frankrijk en andere landen. En toch hopen
wij op Turnlust-successen, omdat wij weten,
dat onder leiding van directeur v. d. Poll
ernstig geoefend is. Welnu, het geheele pro
gramma, dat Turhlust te Brussel moet af
werken, wordt dien Zondagavond eveneens
gedemonstreerd, zoodat ieder kan zien, voor
welke taak Turnlust zich geplaatst ziet.
De geheele turnavond staat natuurlijk on
der leiding van den directeur.
En nog is het niet genoeg. Na de turn-
nummers zullen de amateurs en nieuwelingen
op de wielerbaan een aantal wedstrijden
houden, die de wielerbaandirectie zal uit
schrijven. Ook dit kan interessant worden.
Men heeft gemeend, voor dezen bijzonde
ren avond geen rangen te moeten maken. Er
is slechts één toegangsprijs en deze is nog
zeer laag gesteld. En tenslotte zal eindelijk
ook de verlichting gebruikt moeten worden.
Vrijwel het geheele wielerprogramma zal in
het donker verreden worden.
Laten wij hopen op lekker zomerweer.
Dan krijgen wij een prachtigen, sportieven
avond!
Motoren.
DE T.T.-RACES IN DRENTE.
De volledige lijst van inschrijvers.
De inschrijving voor de T.T.-races, die Za
terdag 6 Juli op het Circuit van Drente wor
den verreden, is thans gesloten. Niet minder
dan 96 inschrijvingen werden ontvangen van
rijders van tien verschillende nationaliteiten
Hierbij moet men nog bedenken, dat de 175
cc Klasse wegens gebrek aan belangstelling
zal vervallen. Evenals in de Engelsche T.T.
zullen dit jaar dus de 250, 350 en 500 cc KI
starten.
Ingevolge een besluit van de T.T.-commis-
sie zal het dit jaar niet meer mogelijk zijn,
dat één rijder zoowel voor de morgen- als
voor de middagraces inschrijft. De 96 in
schrijvingen zijn dus tevens 96 verschillende
rijders, verdeeld over drie klassen. De T.T.-
commissie heeft het besluit betreffende het
starten in één klasse dit jaar genomen uit een
oogpunt van grootere veiligheid voor de
rijders. Sinds vorig jaar moeten de rijders in
iedere race een veel grooteren afstand afleg
gen dan vroeger en uit ervaring is gebleken,
dat twee dergelijke races op één dag te veel
vragen van den rijder. Ook op dit punt streeft
de organisatie-commissie naar de grootst
mogelijke veiligheid voor de deelnemers. De
inschrijvingslijst, die wij hieronder afdruk
ken, luidt als volgt: De 250 cc Klasse: 24;
de 350 cc KI.: 37 en de 500 cc Klasse: 35 in
schrijvingen. De morgenraces zijn buitenge
woon mooi bezet: niet minder dan 61 rijders
zullen starten.
Hieronder laten wij de volledige lijst vol
gen:
Klasse A 250 cc: S. Oreave (Engeland),
G. Timmer en C. G. A. Huybergts op New-
Imperial. De Zweden: O. Lambert Müller
en R. Gülich op Husqvarna. Voor D.K.W
komen uit de Duitschers: A. Geiss, W
Winkler, Kahrmann en Hans Winkler en de
Hollander P. van Dinter. Tyrell Smith (En
geland) en G. in der Eist (Duitschland) op
Rudge Whitworth. C. H. Manders (Ierland)
en J. Houtop op Excelsior, W. Voigt
(Duitschland) op Guzzi, E. Jansma op O.K
Supreme, J. D. Visser op Grinley Pcerless
De Duitscher Hans Lohr op Horex, J. Bin
Ten-
welk
der op Stevens, De Zwitser Radamez Bianchi
op Miller-Balsamo, De Tsjech Zukal op Ter-
rot. De Oostenrijker Bohmann op Delta
Gnome, Dickwell (België) op Barfeé.
slotte de Engelschman Davenport; op
merk hij zal starten, is nog niet zeker.
Klasse B 350 cc.
In deze klasse starten 12 Velocettes, t.w.
de Engelschen: Archer Newman en E. R
Thomas, de Belgen D. Vievraen F. Renier; de
Duitscher Bruno Ahlswede; de Oostenrijkers
Deimei en Rudi Hunger en tenslotte de Hol
landers Jan Moejes, J. Bosman, K. Ch. v.
Egmond en Nagtegaal.
Norton komt uit met de beide Engelsche
fabrieksrijders White en Duncan en verder
met den Duitscher F. Vaasen en de Hollan
ders C. A. v. Dalsum en J. D. Bangert.
De beide Tsjechen Bardas en Pastika ko
men uit op hun nationale merk „Jawa".
Sarolea komt met drie rijders uit, n.1.: de
Belg Grizzly en onze Hollander de Ridder;
de naam van den derden rijder is nog niet
bekend. E>e Duitséher Ernst Loof start op
Imperia; de Engelschman Mellors op N S.
U.; L. Simons op A.J.S.; S. Postma op
Lady; K. Riemersma op New Imperial; J.
Roosjen en W. Peters op Excelsior. De Zwe
den Bagenholm en Stromberg starten op
Husqvarna; de Duitschers Bertholet en
Richnof op Rudge Whitworth. De Belg
Colette komt voor de F.N. uit; de Oosten
rijkers Illichmann en O. Steinfelner starten
op Alfa en Hans Walz op Delta Gnome.
Klasse C. 500 cc.
De Engelschen Guthrey en Rusk alsmede
de Duitschers Runtsch en Th. Zwolle en de
Zwitser A. Binz starten op Norton. F.N.
komt uit met Milhouz, Charlier (België) en
de Hollander W. van Gent.
De Duitschers T. Bauhofer, Otto Ley en
K. Mansfeld starten op D.K.W. Op
Husqvarna starten de Zweden: R. Sunqvist
en K. Kihlskoch; de Oostenrijker Gayer en
de Hollander Jac. Schot. J. C. Houtop en de
Duitscher J. Wenzel op Sarolea; Ginger
Wood en A. P. van Hamersveld op New Im
perial. Vier Engelsche rijders, waarvan de
namen nog niet bekend zijn, zullen Vincent
H.R.D. vertegenwoordigen.
De Egyptenaar Toyo, de Zwitsers Bizze-
zero en Hess alsmede de Tsjech Porizek star
ten op Rudge Whitworthde Tsjechen Juhan
en Brand op Jawa; de Oostenrijker Cerny op
A.J.S.; Velocette komt in deze klasse uit met
den Engelschman E. Nott en den Hollander
Jaap Fijma. Tenslotte schreven nog in de
Hollanders Reinbergen op Montgomery en
Hartman op? Ook voor Eysink zal een Hol
lander uitkomen. Zijn naam is nog niet be
kend.
Gezien deze inschrijvingen staat het tevens
vast, dat in alle drie klassen het nationale
kampioenschap van de K.N.M.V. verreden
zal worden, daar in iedere klasse minstens
zes Hollanders op vier verschillende merken
starten.
In geen enkele buitenlandsche race treft
men een dergelijk internationaal gezelschap
aan, zoowel kwalitatief als kwantitatief.
Wielrennen.
DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN.
Een zeer sterk bezet veld.
Voor Zondag a.s. staat den wielerliefheb-
bers een buitengewoon fraai programma te
wachten. De directie heeft nl. een zeer sterk
veld geëngageerd, dat ongetwijfeld het sterk
ste is van alle programma's, welke we tot
nog toe dit seizoen gehad hebben. Men zie
het lijstje der koppels maar eens: gebr. Vroo-
men, Braspenninx—Pellenaers, Korsmeier
Bremer, v. Hoek—v. d. Horst, Metz—Adan
en Engelmoer—Pelser. Vrijwel alle koppels
zijn hier al bekend. De gebr. Vroomen kent
men nog van het vorige jaar, toen zij plotse
ling zoo sterk naar voren kwamen, dat ze
mooie 6-dagen-engagementen kregen! Ze
voelen zich op kleine banen buitengewoon
goed thuis en zullen Zondag een eerste viool
spelen. Maardaar is een Braspenninx,
gekoppeld aan den wereldkampioen Pel
lenaers! Dit tweetal is tot buitengewoon
groote dingen in staat en zal lange moor
dende jachten kunnen ontketenen. Korsmeier
Bremer, de twee Duitschers, zijn ook al
zeer bekende figuren, die weten, wat rijden is
en onmiddellijk daarop volgen van Hoek
v d. Horst, ook al twee zesdagen-renners
van eerste kwaliteit. Wat MetzAdan kun
nen doen, weten we allemaal wel en zij zul
len ook nu een voorname rol spelen. Er rest
dan nog EngelmoerPelser, een duo, dat
men in de gaten moet houden in korte, on
verwachte jachten.
De koppelwedstrijd belooft dus een groot
en grootsch gevecht te worden, dat zal
boeien van het begin tot het einde.
De gebroeders Vroomen rijden voor de
pauze nog een achtervolging tegen Braspen
ninx—Pellenaers, terwijl de overige 12
profs een 100 ronden-race rijden.
Voor de pauze rijden de amateurs nog een
80-ronden wedstrijd met klassementen, ter
wijl de nieuwelingen sprints en een 5 K.M.
wedstrijd rijden.
Men ziet, het programma is weer zeer
27. Toen grootmoeder met haar bezem terugkeerde,
was de koffiepot al weer een heeleboel opgeknapt.
Hij stond weer stevig rechtop en zag er op het eerste
gezicht tamelijk gezond uit. Maar grootmoeder zag
niet de gaatjes die Langelot erin had geprikt.
28. Die gaatjes ontdekte ze pas, toen ze den koffiepot
vol met koffie op het petroleumtoestel had gezet. Aan
alle kanten pruttelde de koffie eruit en een heeleboel
koffiedik kwam terecht in grootmoeders gezicht.
varieerend en biedt alle bezoekers iets zeer
aantrekkelijks.
WORDT COR WALS STAYER?.
Naar ons ter oore kwam, bestaat er een
kans, dat onze zesdagenrenner Cor Wals bin
nenkort achter den motor gaat rijden.
Is ons bercht just, dan treedt hij' reeds
Donderdag a.s. al stayer op n de wedstrijden
op de Stadonbaan. Hij zou dan trachten, het
materaal te gebruken van Snoek Jr., de op
het oogenblk in het ziekenhuis ligt-
Zwemmen.
JUBILEUM-WEDSTRIJDEN DER
A. Z. 1870.
Revanche Tini WagnerRie
Mastenbroek.
De deelneming aan de nationale wedstrij
den van de A. Z. 1870, Zondagavond in het
Sportfondsenbad te Amsterdam, is zeer goed.
Op de 100 m. schoolslag zal de cotning-
man Maier, de IJ-zwemmer met_ zijn du-
bieusen beenslag, het onze kampioen Kruit
hof danig lastig maken.
Tini Wagner geeft Rie Mastenbroek revan
che op de 100 m. vrije slag.
De 100 m. vrij heeren is bezet met een veld
van 12, waaruit Kreffer (Mooi start niet) wel
als overwinnaar zal te voorschijn komen.
De 100 m. rugslag belooft wat fijns: Schef-
fer, Van der Hoek, Metman en Van der Meer,
het puikje onzer rugzwemmers.
Op deze baan zijn de dames ook goed ver
tegenwoordigd met Rie Mastenbroek aan het
hoofd.
Spannende estafette-nummers staan op het
programma, waarbij de D.J.K.-ploeg op de
4X200 m. zal trachten het record te breken
FRANKRIJK—HOLLAND JEUGD.
Wie op de baannummers zijn af
gevaardigd.
De Technische Commissie van den1 K. N.
Z. B. heeft voor den jeugdwedstrijd Frank
rijk—Nederland op 30 Juni a.s. te Parijs de
volgende zwemmers aangewezen:
100 m. vrije slag: C. A. Kreffer en S
Scheffer (beiden D. J. K.)
100 m. rugslag: P. van der Hoek (Zan) en
J. Metman (IJ).
200 m. schoolslag: M. Mayer (IJ) en Ver
hoef (Zan).
5 X 50 m. estafette: C. A. Kreffer, S.
Scheffer, M. Maer, G. Regter (R. Z. C.) en
C. G. van Aelst (H. Z. P. C.).
Leiders van de ploeg zijn de heeren G.
Blitz en F. Kuijper.
„LIEBELEI".
Vanaf hedenavond wordt in het Victoria-
theater de film Liebelei vertoond. De Haag-
sche Post schrijft hierover:
„Verfilmd tooneelspel" is een aanduiding,
die in den regel critisch-afwijzend is be
doeld, omdat het de taak van de film moet
zijn, eigen kunst te brengen. Dat de moge
lijkheid echter bestaat een tooneelspel zoo
danig te verfilmen dat zijn waarde behou
den blijft, heeft de regiseur Max Ophüls be
wezen. De kunst kent, in de vereeniging van
muziek en tooneel (de opera), nóg zoo'n
combinatie van in hun wezen aan elkaar
vreemde elementen. Arthur Schnitzler's over
bekend tooneelstuk „Liebelei", beiangrijk als
fin de siècle-uiting en als aankondiger van
een nieuwen stijl, heeft Ophüls durven ver
filmen, met het resultaat, dat hij een werk
tot stand bracht, dat niet alleen gave film
kunst is, maar in niet minder sterke mate
de bedoelingen en de sfeer van het origineel
weergeeft. De heeren Hans Wilhelm en Kurt
Alexander, die voor de eveneens zeer moei
lijke taak stonden een scenario naar Schnitz
ler's tooneelstuk te vervaardigen, zijn daar
in volkomen geslaagd, al mist men hier en
daar de wonderlijke bekoring van den dia
loog, die moest worden opgeofferd om de ca
mera meer bewegingsvrijheid te geven.
Fritz Planer, die aan de camera stond,
heeft voor verscheidene voortreffelijke beel
den gezorgd. Een knap staaltje van techniek
gaf hij met de verfilming van den arreslede-
rit door het sneeuwlandschap. Nergens ging
hij tot al te bekende trucs over om de conti
nuïteit van de beeldenreeks te verzekeren. In
deze moeilijk te fotografeeren scène dient het
prachtige sneeuwlandschap tot achtergrond.
De hoofdzaak blijft de dialoog tusschen
Christine Weiring en Fritz Lobneimer. Met
zulk een duidelijk merkbare voorliefde is
hier gefilmd, werd hier met angstvalligheid
op elk technisch detail gelet, dat het moge
lijk werd een belangrijk fragment ervan tot
slotscène van de film te doen dienen. Uit
nemend is hierin tevens de klank dier beide
stemmen, die van een warmte en een klaar
heid is, welke wij zelden beter hebben ge
hoord. Wat Ophüls' regie zoo aantrekkelijk
maakt, is o.a. het feit, dat iedere meter van
deze te Berlijn opgenomen film de Ween-
sche sfeer doet gevoelen, terwijl men dit keer
niet om de zooveel scènes een brok Prater
of een silhouet van den Stefansturm ziet.
Met uiterst sobere gebruikmaking van de
muziek zelf speelt de handeling zich tegen
een achtergrond van muziek af. De „Einla-
gen", die in een operette-film te aanvaarden
zijn, in een als ernstig bedoeld werk dikwijls
niet te verdragen zijn, werden hier verme
den.
De bezetting der rollen is af. Hörbiger als
de oude cellist Weiringer, Luise Ullrich als
Mizzi Schlager, Gustav Gründgens als baron
Eggersdorf zijn zeer lofwaardig. In kleinere
rollen munten Olga Tschechowa, Paut Otto
en de ongenoemde acteur uit, die den portier
van het operagebouw voorstelt. Wolfgang
Liebeneiner als luitenant Lobheimer is een
waardig partner van de talentvolle Magda
Schneider. Mackeben waakte over het muzi
kaal element. Verrassend goed is de weer
gave van het fragment van Mozart's „Ent-
führung aus dem Serail"; verrassend van
geluidmontage is de overgang van de mu-
ziek-automaat naar het strijkje, dat de wals-
melodie voortzet.
De sensatie van Berlijn, schrijft de City
film-kroniek.
„Liebelei".... in het woord alleen ligt
reeds iets liefs, iets onzegbaar teers opgeslo
ten. En zoo is dit filmwerk ook inderdaad:
een sobere eenvoudige, zelfs misschien voor