SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Aspirin
Norton wint de twee zwaarste races.
tf^aarheeft
ALKMAARSCHE COURANT van MAANDAG 8 JULI 1935
Mot<>ren-
De 250 c. c. voor D. K. W. - HoUandsche
jongens eervolle tweeden.
Stanley Woods geeft op.
KmNMÉÉHI
Williams, de meteoor.
INDERDAAD
DE NEDELANDSCHE
KAMPIOENSCHAPPEN.
DISTRICTSFEEST
NED. ARB. SPORTBOND.
(Van onzen eigen verslaggever).
Zoo zijn dan weer voor de elfde maal op
jtft bekende circuit van Drente de zoo lang
zamerhand in geheel Europa beroemd' ge-
woiden internationale races verreden. En we
kunnen niet anders zeggen dan dat ze ook
dit jaar weer een groot succes zijn geweest,
een succes dat des te prettiger stemt omdat
^jgen weer zijn faam van het veiligste cir
cuit van Europa te zijn ten volle heeft waar
gemaakt: de ziekenauto die des morgens bij
den start was neergezet, is daar den heelen
dag rustig gebleven en de verpleegsters en
doktoren hebben fijn vacantie gehad.
Veiligheidsmaatregelen.
En dit brevet van veiligheid is wel voor
een groot deel te danken aan verschillende
maatregelen die de T.T.-commissie had ge
meend te moeten nemen. Zoo moesten de ver
schillende rijders 10 trainingsronden rijden
met een vereischte minimum-snelheid, waar
door enkelen, Hollanders en buitenlanders,
zich een startverbod zagen toegewezen, iets
wat voor de algemene veiligheid goed, .o r
de betrokkenen echter minder prettig was.
De baan zelf was in zeer goeden staat,
alle mogelijke en onmogelijke obstakels wa
ren öf uit den weg geruimd óf zoo goed met
stroo verpakt, dat ze eventueele knapen die
ermee in aanraking zouden komen weinig of
niet zouden deren, de startplaats was ver
breed, kortom de zaak klopte beter dan ooit.
Toen dan ook Zaterdagmorgen een dichte
haag publiek, dat des nachts van heinde en
vere gekomen was, het circuit omzoomde,
was alles gespannen op een mooien sport
dag. De groote vraag Norton, Velocette,
Husqvarna of F.N. zou wellicht op het Ne-
derlandsch circuit worden uitgevochten.
Resultaten.
En zoowel de 350 als de 500 c.c. zijn
een daverend succes geworden voor het be
roemde Engelsche merk, resp. Rusk en
Guthrie voerden „the Unapproachable" ter
overwinning. De lichte klasse was gedeci
deerd voor de gierende D.K.W., die met
hoofd en schouders boven de anderen uit
stak.
Onze HoUandsche jongens.
Een openbaring is het rijden van onze
HoUandsche jongens geweest. Zoowel in de
350 ais 500 c.c.-klasse was het een Hollan
der die de tweede plaats in het internationale
veld bezette en hun rijden was geen haat
minder dan dat van de groote goden. Wat
Jan Bosman op Velocette in de morgenrace
en Willy van Gent op F.N. in den middag
presteerde mag zeker schitterend worden
genoemd.
Onze eeuwige pechvogel van Hamersveld
hield Hollands eer in de kwart liter klasse
hoog, safe rijdend, met een enkele trouble
bij de pits (een beetje pech moet hij nu een
maal hebben) wist hij zijn New-lmperial op
de derde plaats achter de D.K.W.'s van
winkler en Geiss te doen eindigen.
Ook andere Hollanders namen in deze
sterk bezette velden goede plaatsen in, Jan
Moejes op Velocette kwam de§ morgens als
zevende binnen met het lieflijke gemiddelde
na 601 PWchtracé. Niets wa-
ii jC0IJ5taTlt z'in eigen course rijdend,
5 ™erhugowaarekr regelmatig op de
rondenborden omhoog vlak achter den ouden
rot Piet van Wijngaarden, die na zijn 10e
roepstem van de elfde niet kon
ton klom? maar weer °P 601 sneHe Nor"
De morgenraces.
Het is doodstil als starter Vintges om halt
oen de 350-ers op pad stuurt. Er zijn 27
nemers, waaronder cracks van eerste
grootte.
Rusk in deze serie mee, en we
hier den beroemden Stanley Woods, Mei-
den Duitscher Richnow op
dge, de Zwedfen Stromberg en Bagerholm
op nun nationale merk Husqvarna, de Belgen
len ur T 01 daartu66chen in krioe-
hakende HoUandsche namen: E>e Rid-
DaiJ^ j^Jngaarden, Bosman, Moejes, van
13 Prachtig. brullend slaan de
Riict aan' §een een achterblijver is er.
uit l resoluut den kop en dra wordt
od fnifi gemeld dat hij die nóg heeft,
WorSf meters door Stanley
nosm nis prachtige derde onze Jan
k het werkelijk? Zou Jan dat hou-
3t)- \ï/i!uW01 immers opgejaagd door no.
n' 4™ meenden schoolmeester op 'n
icKFm" f horton. En jawel, als na even
iaalt sk weer vo°rbij de pits
heeft de onderwijzer Bosman van de
WorJi nats gorb-ongen maar ookheeft
TW5 k ,zlin hielen 'aten zien. Vijfde is
«en kÜfi °P,Velocette m dan verschijnt er
denmei v nlv?rs °P e€n buitje, de mid-
Van Wijngaarden komt dertiende
PU °fcJes veertiende,
start bard, met stilstaanden
van i%7?. 06 heeren al 601 gemiddelde
tr? gemaakt, het weer is dan ook
te' wW1 001 te racen» bedekte lucht, niet
Wrw? eP,.^n gortdroog circuit.
en zormf l ]eiden» hij gaat enorm snel,
9> zoowaar white kans gezien ook
lerend i,^6ee!i,en- Jai1 Bosman rijdt schit-
dt leidJro 4 zÜn kop er bij en blijft bij
zonder zich te laten opjagen.
i_ Woods verdwijnt.
gewelrtirfeS<^eiin>n<'e Ie0™! de sensatie: na een
Woodï k sne ^e r°nde moet langzamerhand
komt ,m bet gezicht komen. Daar
ken, d°or de bocht, wie is het? Kij-
worden gericht, halzen gerekt, onder
IS k0mt F"te door' Woods is
Rusk konrt d°or. Thomas
Uit 1 °?man °°k> nog geen Woods.
Uit Laaghalen komt bericht dat Stanley daar
is" En ver ach-
ter de leidende kopgroep komt Stanley langs
pits daveren, maar gewonnen geeft hij
v!^r ?iet H'ï laat zien dal hij niet
u «".beroemdheid is, elke volgende
ronde klimt hij een beetje omhoog, en de
waa'fde ronde brengt hem alweer op de
vijfde plaats, achter Thomas, die onderwijl
den kop genomen heeft, Rusk, Bosman en
Stromberg.
Lang houdt Thomas het niet, m de vol-
P wHP r,Üdt Pusk weer aan het hoofd,
terwijl W hite heeft moeten opgeven.
Een gebroken voorvorkveer slaat alle
illusies den bodem in.
Dan leidt Rusk blijkbaar voor goed, het
rondenbord zet regelmatig zijn nummer 39
bovenaan en vlak daaronder, 8 ronden lang,
het nummer 41, dat van Thomas. Jan Bos
man is een prachtige derde, het publiek leeft
geheel met hem mee, achter hem li-^n
steeds Grizzley op Sarolea en Woods op den
loer om Jantje te kunnen nemen. Het zal
echter niet gaan, aan het eind van de veer
tiende ronde konrt Woods met een toergange-
tje binnen en
verdwijnt in de pits.
Stanley, de groote held van zooveel Asser-
races heeft het loodje moeten leggen.
Nog een paar ronden zijn te rijden en de
stand is onveranderlijk: Rusk, Thomas. Bos
man, Grizzley, Mellors, De Ridder, van Wijn
gaarden, Peters, Renier, Moejes en nog een
zevental anderen. Het is toch prachtig:
Bosman drie en nog verschillende Hol
landers „in de running". Maar het zal
nog mooier worden, Moejes kruipt enkele
plaatsen omhoog, samen met van Wijn
gaarden, helaas meet de Ridder op het
laatste moment nog opgeven.
De laatste ronde gaat in, Rusk is alweer
bijna in zicht, dan wordt er gemeld dat
Bosman twee ligt, dat hij Thomas nog te
pakken heeft kunnen krijgen, iedereen staat
overeind om het wonder te aanschouwen: de
tweede, wie is het? En Jan Bosman, die de
race van zijn leven rijdt, komt onder donde
rende toejuichingen binnen, twee en een
halve minuut achter den baarlijken duivel
Rusk. 41 seconden na Bosman kom Thomas
binnen, als mooie derde.
Volksliederen, een Engelsche en een Hol-
landsche vlag aan den mast, het is te mooi
om waar te zijn.
Uitslag 350 c.c.
Te rijden 20 ronden, 346 K M.
1. Rusk (Norton) tijd 158 min. 14.2 sec,
gem. 131 K.M.; 2. Bosman (Velocette), 160
min. 45.2 sec., gem. 129.2 K.M.; 3. Thomas
(Velocette), 161 min. 26.1 sec., gem. i28.6
KM.; 4. Grizzley (Sarolea), 165 min. 41.3
sec, gem. 125.3 K.M.; 5. Mellors (N.S.U.),
167 min. 57.1 sec., gem. 123.6 K.M.; 6. van
Wijngaarden (Norton), 176 min. 28.3 sec.,
gem. 117.5 K.M.; 7. J. Moejes (Velocette),
176 min. 59.2 sec., gem. 117 K.M.; 8. Ahls-
wede (Velocette), 177 min. 53 sec., gem. 116.2
K.M.; 9. F. Renier (Velocette), 177 min. 58.3
sec., gem. 116.1 K M.10. W. Peters (Exc
Manx), 182 min. 46.4 sec., gem. 113.4 K-M.;
11. Felix Poncin (Gillet), 184 min. 20.4 sec.,
gem. 112.7 K.M.; 12. S. Postma (Lady), 184
min. 40.4 sec., gem. 112.5 K.M.13. L. J.
Huisman (Norton), 185 mia 26.4 sec., gem.
112 K.M.; 14. Nachtegaal (Velocette) 186
min. 47.3 sec., gem. 111.2 K.M.; 15. F. Vaa-
sen (Norton), 187 min. 32 sec., gem. 110.7
KM.
Snelste ronde 350 c.c Rusk, 7 min. 35.3
sec., gem. 136.8 K.M.; snelste ronde van Bos
man 7 min. 45 sec., gem. 134 K M.
De kleinste klasse.
En terwijl het hierboven verhaald gevecht
zich afspeelt, zitten er ook nog een heel stel
andere racers in de baan: de 250 c.c.-
klasse, die door den heer Vintges twee mi
nuten later gestart zijn. Hier vinden we
Geiss op D.K.W., met zijn stalgenooten W.
Winkler, Kluge en onzen van Dinter, hier i6
de bekende Tyrrell Smith op Rudge, de Asse
naar Timmer op New-lmp., Bertus van Ha
mersveld op hetzelfde merk, Teeken op Ex
celsior, en last not least de bekende Ier Man*-
ders, eveneens op Excelsior.
Even na den start al direct belangrijk
nieuws: Geiss die de leiding had genomen
is van het tooneel verdwenen, Kluge ligt
aan den kop, gevolgd door Winkler, Tyrrell
Smith en Timmer Het veld is direct al uit
elkaar geslagen, Kluge heeft na een ronde
al ruim 300 meter voorsprong, het is dui
delijk dat de huilende D.K.W.'s ellendig snel
zijn, en dat er heel wat zal moeten gebeuren
om ze „eruit" te rijden. Want niet alleen hun
snelheid, maar ook hun reputatie van „niet
kapot te draaien" zal een behoorlijk woordje
gaan meespreken. Als op één na de laatste
komt dan Geiss voorbij, hij zet alles op alles,
rijdt voor wat bij waard is en begint al di
rect Jansma te passeeren.
Van Hamersveld verschijnt zoowaar in de
volgende ronde als nummer drie, als de pech
vogel nu eens eindelijk maar Bertus van een
bezoek blijft verschoonen maakt hij een
prachtkans. En werkelijk, het schijnt te luk
ken, regelmatig komt hij vijf ronden lang op
dezelfde plaats door, en in de zesde ronde
is hij ongeveer 1500 meter op de loeiende
D.K.W.'s achter.
Dan gaat hij tanken, safe en vlug gebeurt
dat, het publiek leeft geweldig mee, daar
gaat hij weer.... hij duwt zijn motor aan,
net beroerde ding vertikt het, hij zet hem
aan den kant, prutst er wat aan, verspeelt
op die manier vele kostbare seconden die
minuten lijken, maar eindelijk schijnt de
New-lmp. zijn baas genoeg geplaagd te heb-
beu hij loopt en in no tune is Bertus uit
het gezicht verdwenen. Timmer en verschil
lende anderen zijn tijdens dit gemartel van
Hamersveld gepasseerd, en hij is zoowat
twee minuten, tanken er bij begrepen, kwijt
geraakt. De stand is dan bij de zevende ron
de: Winkler (die onderdehand Kluge zijn rug
heeft laten zien), Kluge, Timmer, TyrreH
Smith, Manders, Muller ('n Zweed op Husq
varna, Gulick (idem, idem) en dan komt
alweer Geiss, die zich bereids weer zeven
plaatsen opgewerkt heeft Even later moet
Timmer Tyrrell Smith laten passeeren en
verschijnt als een dreigend gevaar Manders
voor het front, die nu vijfde ligt en achter
Timmer aan gaat jagen. De rest van het veld
blijft regelmatig rijden en de kopstukken
loopen hoe langer hoe meer uit. In de tiende
ronde is Kluge verdwenen, hij komt na een
heelen tijd als nummer elf door om daar
na heelemaal van het tooneel weg te blijven
Van Hamersveld is weer aan het oploopen,
lig nu zesde en Timmer weet Smith weer te
pakken te krijgen. Geiss rijdt ongelooflijk,
hij maakt een toertje in 8 minnuten 6 secon
den, wat neerkomt op 128 K.M. per uur. Is
dat wat voor een kwart liter-machine?
Onder groot enhousiasme rijdt van Ha
mersveld verder, maar wordt door Geiss ge
passeerd, die het klaar weet te spelen in de
dertiende ronde tweede te liggen, Manders
is derde, Timmer vierde.
Daar komen ze weer, Winkler ver en ver
voor, Manders en van Hamersveld vlak ach
ter elkaar en Bertus krijgt den Ier te pakken
Timmer wordt naar de vijfde plaats gediri
geerd. en krijgt iets later nog een rug meer te
zien: Winkler, Geiss. van Hamersveld, Man
ders, Tyrell Smith, Timmer.
Zoo komt het einde, de laatste vijf ronden
brengen geen veranderingen meer. Winkler
op D.K.W. wint den boeienden strijd met een
voorsprong van 2 minuten 29 seconden op
Geiss, die weer drie minuten zeven seconden
op van Hamersveld voor is. Hier de officieel»
uitslag 250 c.c.
te rijden 18 ronden 311.4 K.M.
1. Winkler (D.K.W.), tijd 153 min. 17 sec.,
gem. 121.8 K.M.; 2. Geiss (D.K.W.), 155
min. 46.1 sec gem. 120.1 K M.; 3. v. Ha
raersveld (New-lmp.), 158 min. 53 sec., gem
117.6 K.M.; 4. Manders (Excelsior), 159
min. 2 sec., gem. 117 4 K.M.; Tyrell Smith
(Rudge); 6. Timmer (New-lmp), 161 min.
46.1 sec., gem. 115 3 K.M.; 7. J. Teeken (Ex
celsior), 162 min. 6.2 sec., gem. 115 KM.; 8
Illichmann (Alpha), 170 min. 11.3 sec.,
gem. 109.8 K.M.; 9 P. v. Dinter (D.K.W.),
171 min. 9.1 sec., gem. 109.3 K.M.; 10. R
Gulich (Husqvarna) 176 min. 27.4 sec
gem. 106.2 K.M.
Snelste ronde 250 c.c. Geiss 8.06, gem
128.2 K.M.
Snelste ronde v. Hamersveld 8.24, gem
123.5 K.M.
De Groote Prijs van Nederland.
Na dezen sensatievollen ochtend is het
eerst pauze, waarna om ongeveer half twee
een begin gemaakt wordt met de voorberei
dingen voor den grooten prijs van Neder
land, de race der 500 c.c. klasse. De ver
wachtingen zijn hoog gespannen; zou Nor
ton de enorm snelle Husqvasna's van
Sunqvist en Krhlskog en de mysterieuze
F.N. van Milhouxkunnen weerstaan? Hoe zal
de start zijn? Zal de tengere Milhoux zijn
racemonster op gang kunnen krijgen of zal
zich eenzelfde drama als het vorige jaar ai-
spelen? Guthrie, de beroemde, zal de fa-
brieksnorton rijden, terwijl de even beroemde
heeft aan Williams.
Engelschman Nott zijn machine afgestaan
Onder de HoUandsche jongens vinden wij
Willy van Gent op F.N., die zich voor deze
gelegenheid een gestroomlijnde valhelm heeft
aangemeten, Jaap Fiima op Velocette, Jac
Schot op een Husky, Hartman op Sarolea en
Houtop op hetzelfde merk.
Behalve nog enkele andere buitenlanders
zijn daar nog Ginger Wood op New-lmp. en
een Belg, die zich verschuilt achter den naam
Charlier, op F.N.
De start.
Zoo staan dan om even over tweeën 21
rijders gereed om bij het vallen van de vlag
in moordend tempo weg te donderen en hun
24 rondjes te gaan rijden. Motoren worden
tegen de compressie ingeduwd, stofbrillen
voor de oogen geschoven. De spanning onder
rijders en publiek uit zich in een nerveuss
stilte en als een bevrijding valt precies op tijd
de startvlag. De machines worden naar
voren geduwd: hier en daar slaat al 'n motor
aan, het lawaai wordt erger en dra stormt
het veld voorwaarts. Een paar wederspanni-
gen, San nes op Eysink en Hess op Rudge
volgen op ongeveer 200 M.
Daar zijn al de eerste telefonische berich
ten: Sunqvist leidt, op de hielen gezeten door
Guthrie en, het publiek verneemt het met
daverend applaus, den dapperen Milhoux.
die, samen met Willy van Gent, de leiders
achterna jaagt.
De eerste ronde wordt door Sunqvist ge
reden met het niet kinderachtige gemiddelde
van 143 K M. Guthrie vindt dit te lang
zaam, rijdt de tweede ronde in 7 min. 13 sec.
en neemt zoo de leiding en tevens het ronde
record van 144 K.M. per uur. Milhoux is een
constant rijdende derde, die elke ronde onge
veer 4 sec. op Sunqvist inloopt. Van Gent
voelt zich bij deze kopgroep best thuis: hij
ligt vijfde achter Ginger Wood en blijft daar
rijden totdat in de vierde ronde Wood mei
een lekken band moet opgeven en Willy naar
de vierde plaats verhuist. Ook Jaap Fijma
rijdt een prachtrace; hij heeft zich vast op de
zesde plaats genesteld en houdt een heej veld
rijders achter zich. Twee Hollanders bij de
eerste zes, het is waarachtig geen kleinig
heid.
Milhoux moet uitvallen.
Bij het ingaan van de zesde ronde staat
het publiek overeind: van Gent komt als
derde door en Milhoux is in geen velden of
wegen te zien. Even later komt de kleine
Belg, mistroostig naast zijn zware machine
loopend, aan te pits: voor de zooveelste maal
is hij in'de handen van den pechduivel ge
vallen.
Jaap Fijma vecht een geweldige robber
met Charlier: hij komt er echter niet voorbij
en blijft op de vijfde plaats, waar hij zich
voorloopig veilig voelt.
Maar daar heel vanuit de achterhoede
komt als een bliksemschicht de Velocette
man, Williams. Na de eerste ronde als twin
tigste te zijn doorgekomen, is hij op zijn
eentje een race gaan rijden, die een ieder met
groote bewondering vervult. Deze knaap
speelt het klaar om in zeven ronden maar
even veertien plaatsen op het toch waarlijk
niet langzame veld in te loopen en vóór wij
er erg in hebben, is hij een werkelijke bedrei
ging voor Jaap Fijma.
Slachting.
Op de helft van de race zijn al een behoor
lijk aantal machines in de soep gedraaid en
als de leiders pitstops gaan maken, om te
tanken (Guthrie en van Gent weten in dertig
seconden hun motor vol olie en benzine te
krijgen), zijn er nog maar een twaalftal ren
ners op het circuit.
Van Gent vecht met Sunqvist.
Dan komt uit Laaghalen het telefonisch
bericht, dat van Gent als een bezetene vlak
aohteq Sunqvist aan zit. En als ze voor de
trubunes langs jagen, is de Zweed nog maar
drie seconden op Hollands hope voor. In de
volgende ronde de sensatie: één minuut
vijftien seconden na Guthrie, die regelmatig
rondjes draait van 7 min. 28 sec., komt niet
Sunqist, maar onze van Gent langs. Waar is
de Zweed? Berichten blijven eerst uit, maar
een minuut later geeft hij zelf het antwoord:
hij komt aanrijden in een niet overmatig
snellen gang en stopt aan zijn pit om even
later weer met vernieuwden moed weg te
racen. Tot groot enthousiasme van het heele
publiek is hij waarschijnlijk wel zooveel op
van Gent achtergeraakt, dat deze onbedreigd
op de tweede plaats ligt. Ondertusschen is de
als een duivel rijdende Williams erin ge
slaagd het duel met Jaap Fijma te winnen,
zoodat na 13 ronden de stand is: 1. Guthrie,
2. van Gent, 3. Sunqvist, 4. Charlier, 5. Wil
liams, 6. Fijma, terwijl na een rondenlangen
strijd de Zwitser Bizzozero erin slaag den
Oostenrijker Gayer van zich af te schudden
en de 7e plaats opeischt.
De spanning is er dan uit, de heeren liggen
te ver uiteen om elkander het leven nog erg
zuur te maken, wel loopt elke ronde Sunqvist
een paar seconden op van Gent in, maar
sensatie geeft het niet meer, zoodat de laat
ste helft van de race vrij emotieloos eindigt.
Het was, zooals een Groninger boer in onze
omgeving zeide: „Zai 'ebn aibels 'aard
reed'n dei bliksemsche aop'n, maor spanning
'ebn wie nait 'ad".
Zoo komt het einde, van de elfde Neder-
landsche T.T., waar Norton met enorme rij
ders als Rusk en Guthrie voor de zooveelste
maal bewezen heeft nog steeds ongenaakbaar
te zijn, maar waar bovenal onze HoUandsche
cracks hebben getoond, een behoorlijk deuntje
in het internationale koor te kunnen meezin
gen, mits men ze gelijkwaardige machines
geeft. Dat èn in de 350- en in de 500-klasse
de 2de plaats voor een Hollandschen jongen
was, waren zeker glanspunten, die door hen,
die van deze prestaties getuige waren, niet
licht zullen worden vergeten.
De officieele uitslag 500 c.c.M.3
te rijden 24 ronden, 415.2 K.M.
1. Guthrie (Norton), tijd 179 min. 2 sec.,
gem. 139 K.M.; 2. van Gent (F.N.), 181
min. 16 sec., gem 137.5 K.M.; 3. Sunqvist
(Husqvarna), 181 min. 57 sec., gem. 137
K.M.; 4. Charlier (F.N 184 min. 24.2 sec.,
gem 135.1 K M.; 5 Williams (Velocette).
184 min 34.4 sec., gem. 135 K.M.; 6. Fijma
(Velocette), 186 min 28.4 sec., gem. 133.5
K.M.; 7. Bizzozero (Rudge); 8. Zwolle
(Norton).
Wielrennen.
WIELERCLUB „ALCMARIA".
Zondag hield bovengenoemde vereeniging
een trainingsrit voor A, B en C-klasse over
resp. 85, 51 en 34 K.M.
De vrij sterke wind maakte het weder voor
deze rit niet precies ideaal. Dit was dan ook
de oorzaak dat er niet zoo snel als gewoon
lijk gereden werd, doch de opkomst was
groot, zoodat de spanning niet ontbrak.
In de B-klasse kon Huizinga zich niet ten
volle geven wegens een klein defect aan zijn
racefiets. Dit is waarschijnlijk de oorzaak-
dat hij, zij het met gering verschil, zich me'
de 2e plaats moest tevreden stellen.
De uitslag luidt:
A-klasse: 1. F. Rocbeek, Bergen; 2. J. Ho-
man, Alkmaar; 3. J Bouwman, Alkmaar;
4. P. Stammes, Warder; 5. P. Joon, Alkmaar
B-klasse: 1. C. Kieft, Schoorl; 2. J. Hui
zinga, Purmerend; 3. J. Hollebeek, Alkmaar;
4. J. Dames, Bergen; 5. R. Wiersma, Beem-
ster.
C-klasse: 1. J. Mulder, Alkmaar; 2. C.
Nicuwland, Koedijk; 3. J. Frijns, Alkmaar.
A. S. V. VICTRIX.
Zondag 7 Juli heeft de A.S.V. Victrix een
tijdrace over 60 K.M. gehouden. Een groot
aantal renners hebben hieraan deelgenomen.
Met den wint tegen begonnen de jongens
direct al met een flink tempo te draaien en
vol te houden. In goede orde werd deze rit
beëindigd.
De uitslagen waren:
A Klasse 60 K.M.1. G. Oukes, tijd 1 uur
41 min. 16 sec.; 2. J. Zand voort 1 uur 42
min. 40 sec.; 3. J. Pronk 1 uur 43 min. 10
sec.; 4. W. Wouters 1 uur 45 min. 4'5 sec.
B Klasse 60 K M.: 1. C. Kos 1 uur 43
min. 45 sec.; 2. K. Godfriedt 1 uur 44 min.;
3. W. Visser 1 uur 46 min. 45 sec.; 4. L.
Smit 1 uur 49 min
C Klasse 30 K.M.: 1. A Bosma 51 min.;
2. J. v. d. Sluis 53 min.; 3. P. Evers 54 min.
4. K. Kusch 54 min. 11 sec.
Juniores 30 K.M.: 1. F. Godfriedt 52
min.; 2. J. Bruin 53 min.; 3. N. Min. 54 min.
30 sec.
0. G. TE NOORDSCHARWOUDE.
De wielerclub O. G. te Noordscharwoude
heeft Zondag een sprint over 250 Meter ver
reden met de B-klasse voor het Zilveren Wiel.
De uitslag luidt als volgt:
Beentjes 7V, p.; .M. Strijbis VA p.; A.
Boon 7 p.; P. van Exter 7p; J. van Wonde
ren 6y2 p.; P. Kort 5 p.; J. Dekker 4A p
Druiven 3 p.; M. Schagen 2 p.; H. Kuiper
2 p.C. Kuileboer 2 p.
De juniores hadden een koppelwedstrijd te
rijden over 22 K M.
Hiervan was de uitslag:
1. Bobeldijk—Spanjaard 40 min. 20 sec.;
2. P. BlomP. Zeegers 42 min.; 3 T. Wold-
huis—E. Bos 43 min.
heipt tegen zenuwpijn
altijd
Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van
20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes ven 2 tabl. 10 ets*
Twee dagen achter elkaar is het Olym
pisch stadion getuige geweest van de Neder,
landsche kampioenschappen wielrennen. De
N.W.U. had voor het eerst deze wedstrijden
op eigen risico georganiseerd, wat een groot
voordeel beteekende; immers, nu kon elke
renner die wilde deelnemen, daarvoor in
aanmerking komen, terwijl anders steeds een
bepaalde groep renners werd uitgekozen en
anderen op de tribune mochten blijven zit
ten.
Het gevolg van deze manier van verrij
den was, dat een zeer groot aantal wielren
ners Zaterdag aan den start verschenen;
daar waren al onze stayers, onze bekende
sprinters amateurs, onafhankel ijken en
profs; daar waren onze achtervolgers in
grooten getale; kortom, de Stadionbaan
werd deze keer bereden door een ongekend
groot aantal renners.
Maar ondanks dat hadden de wedstrijden
een normaal verloop. De titels zijn alle
terecht gekomen bij de menschen, die ook
werkelijk de sterksten waren. Daaruit volgt
al direct, dat de series geen verrassingen
opleverden.
Deze series werden Zaterdag verreden,
zoodat de Zondag gereserveerd1 bleef voor
de finales in de verschillende categorieën.
Daar was dan allereerst de sprint. Bij de
profs hadden van Egmond en v. d Linden
de finale bereikt. In beide ritten nam v. Eg-
mond! den kop en hoewel v. d. Linden beide
keeren probeerde met een felle demarrage
zijn tegenstander te verrassen, bleek dit on
mogelijk en van Egmond won als het ware
zonder moeite.
Bij de onafhankelijken hadden Engelmoer
en van Reijen zich in de finale geplaatst..
Ook hier was er van strijd geen sprake. En
gelmoer won a son aise beide ritten, de laat
ste nog wel zonder dat zijn tegenstander
aan zijn wiel kon komen.
Meer belangstelling bestond er voor de
finale der amateurs tusschen v. Vliet en
Ooms. In de eerste rit deed Ooms een ver
rassende demarrage en nam plotseling drie
lengten voorsprong. Maar het was lang niet
genoeg, want van Vliet spurtte vlug bij en
lag in den bocht al naast zijn concurrent,
om met twee lengten te winnen. In de twee
de rit was Ooms zoo dom, om hoog in de
bochten te gaan rijden tot in den Taatsten
bocht En toen schoot van Vliet natuurlijk
ineens naar beneden en was daardoor direct
op volle topsnelheid Hij won, zonder dat
Ooms er aan te pas kwam.
De finale aller kampioenschappen was ook
al voor van Vliet. Hij reed de beslissing te
gen van Egmond, nadat beiden hadden afge
rekend met Engelmoer De prof nam de lei
ding en van Vliet ging er achter aan han
gen. Al op 300 M. spurtte van Vliet weg en
van Egmond was toen nog lang niet op top
snelheid. Wel probeerde hij nog van Vliet
in te halen, maar dat lukte niet en van Vliet
werd eerste, werd kampioen van Nederland
in alle klassen.
Bij de achtervolging hadden Pijnenburg
en van Hout de finale bereikt, waarbij de
laatste steeds een iets beteren tijd had ge
maakt dan den Pijn. Maar deze was vol goe
den moed en had nog wat krachten gereser
veerd. Deze finale werd niet bepaald span
nend, Pijnenburg nam direct een voor
sprong, vergrootte die al gauw tot 20 M., en
waar van Hout veel zwaarder reed, was fei
telijk na twee ronden de strijd al beslist.
Nog steeds vergrootte Pijnenburg zijn voor
sprong en won tenslotte met veel verschil.
Tenslotte was er nog het groote nummer
over 100 K.M. Wals, waarvan ieder de al
lergrootste verwachtingen koesterde, stelde
teleur, want na 75 ronden moest hij den
strijd staken wegens maagpijnen.
v. d. Wulp w as de sterkste man en won
zooals hij wilde. Met meerdere ronden voor
sprong passeerde hij den eindstreep; tweede
werd Alkema.
De voornamste uitslagen zijn:
Sprint-profs: 1 v. Egmond (laatste 200 M.
in 13 sec.); 2. v. d. Linden;
Sprint-onaf hankelijken1. Engelmoer
(laatste 200 M. in 14.4 sec.); 2. v. Reijen;
Sprint-amateurs: 1. v. Vliet (laatste 200
M. in 12.4 sec.); 2. Ooms;
Alle categorieën: 1. v. Vliet (laatste 200
M. in 12.2 sec.); 2. v. Egmond.
Achtervolging: 1. Pijnenburg in 6 min.
36.6 sec.; 2. v. Hout op 70 M.
Stayers 100 K.M.: 1. v. d. Wulp (Kaser)
in 1 uur 21 min 2.4 sec.; 2. Alkema (Ceure-
mans), op 3 ronden; 3. Buis (Wiersma) op
5 ronden; 4. Blekemolen (Deliége) op 9 ron
den.
Op het Gem. Sportpark werd gi-.ter
door den Ned. Arb. Sportbond (District
IX) een sportdag gehouden, waar al'e
takken van sport in wedstrijdverhand
werden beoefend. Een uitgebreid pro
gramma vermeldde naast athletiek,
korfbal, voetbal, handba'-wedstrijden,
eenige nummers turnen aan de boog
brug en massa-vrije oefeningen.
Door bet bestuur was veel werk ver
zet om alles op tijd en naar ieders ge
noegen te doen marcheeren. En tot ons
g ooi genoegen kunnen we vaststellen,
dat het op eenige kleine uitzonderingen
na, daarin volkomen is geslaagd.
Reed6 om 10 uur 's morgens werd be
gonnen met de voorwedstrijden (series)
van bet athletiek-programma.
De middag begon met een opmarsch
van alle deelnemers voor de uitvoering
van bet nummer vrije-oefeningen. Onder
leiding van den heer Luc. v. d. Lende
werden een drie-tal oefeningen op keu
rige en correcte wijze uitgevoerd. Een
fijn gezicht was het om het groote aan
tal turners en turnsters in hun fleurig
rood-witte costuum op het groene gras
veld te zien werken.