SPORT EN WEDSTRIJDEN. Aspirin Norton wint de twee zwaarste races. tf^aarheeft ALKMAARSCHE COURANT van MAANDAG 8 JULI 1935 Mot<>ren- De 250 c. c. voor D. K. W. - HoUandsche jongens eervolle tweeden. Stanley Woods geeft op. KmNMÉÉHI Williams, de meteoor. INDERDAAD DE NEDELANDSCHE KAMPIOENSCHAPPEN. DISTRICTSFEEST NED. ARB. SPORTBOND. (Van onzen eigen verslaggever). Zoo zijn dan weer voor de elfde maal op jtft bekende circuit van Drente de zoo lang zamerhand in geheel Europa beroemd' ge- woiden internationale races verreden. En we kunnen niet anders zeggen dan dat ze ook dit jaar weer een groot succes zijn geweest, een succes dat des te prettiger stemt omdat ^jgen weer zijn faam van het veiligste cir cuit van Europa te zijn ten volle heeft waar gemaakt: de ziekenauto die des morgens bij den start was neergezet, is daar den heelen dag rustig gebleven en de verpleegsters en doktoren hebben fijn vacantie gehad. Veiligheidsmaatregelen. En dit brevet van veiligheid is wel voor een groot deel te danken aan verschillende maatregelen die de T.T.-commissie had ge meend te moeten nemen. Zoo moesten de ver schillende rijders 10 trainingsronden rijden met een vereischte minimum-snelheid, waar door enkelen, Hollanders en buitenlanders, zich een startverbod zagen toegewezen, iets wat voor de algemene veiligheid goed, .o r de betrokkenen echter minder prettig was. De baan zelf was in zeer goeden staat, alle mogelijke en onmogelijke obstakels wa ren öf uit den weg geruimd óf zoo goed met stroo verpakt, dat ze eventueele knapen die ermee in aanraking zouden komen weinig of niet zouden deren, de startplaats was ver breed, kortom de zaak klopte beter dan ooit. Toen dan ook Zaterdagmorgen een dichte haag publiek, dat des nachts van heinde en vere gekomen was, het circuit omzoomde, was alles gespannen op een mooien sport dag. De groote vraag Norton, Velocette, Husqvarna of F.N. zou wellicht op het Ne- derlandsch circuit worden uitgevochten. Resultaten. En zoowel de 350 als de 500 c.c. zijn een daverend succes geworden voor het be roemde Engelsche merk, resp. Rusk en Guthrie voerden „the Unapproachable" ter overwinning. De lichte klasse was gedeci deerd voor de gierende D.K.W., die met hoofd en schouders boven de anderen uit stak. Onze HoUandsche jongens. Een openbaring is het rijden van onze HoUandsche jongens geweest. Zoowel in de 350 ais 500 c.c.-klasse was het een Hollan der die de tweede plaats in het internationale veld bezette en hun rijden was geen haat minder dan dat van de groote goden. Wat Jan Bosman op Velocette in de morgenrace en Willy van Gent op F.N. in den middag presteerde mag zeker schitterend worden genoemd. Onze eeuwige pechvogel van Hamersveld hield Hollands eer in de kwart liter klasse hoog, safe rijdend, met een enkele trouble bij de pits (een beetje pech moet hij nu een maal hebben) wist hij zijn New-lmperial op de derde plaats achter de D.K.W.'s van winkler en Geiss te doen eindigen. Ook andere Hollanders namen in deze sterk bezette velden goede plaatsen in, Jan Moejes op Velocette kwam de§ morgens als zevende binnen met het lieflijke gemiddelde na 601 PWchtracé. Niets wa- ii jC0IJ5taTlt z'in eigen course rijdend, 5 ™erhugowaarekr regelmatig op de rondenborden omhoog vlak achter den ouden rot Piet van Wijngaarden, die na zijn 10e roepstem van de elfde niet kon ton klom? maar weer °P 601 sneHe Nor" De morgenraces. Het is doodstil als starter Vintges om halt oen de 350-ers op pad stuurt. Er zijn 27 nemers, waaronder cracks van eerste grootte. Rusk in deze serie mee, en we hier den beroemden Stanley Woods, Mei- den Duitscher Richnow op dge, de Zwedfen Stromberg en Bagerholm op nun nationale merk Husqvarna, de Belgen len ur T 01 daartu66chen in krioe- hakende HoUandsche namen: E>e Rid- DaiJ^ j^Jngaarden, Bosman, Moejes, van 13 Prachtig. brullend slaan de Riict aan' §een een achterblijver is er. uit l resoluut den kop en dra wordt od fnifi gemeld dat hij die nóg heeft, WorSf meters door Stanley nosm nis prachtige derde onze Jan k het werkelijk? Zou Jan dat hou- 3t)- \ï/i!uW01 immers opgejaagd door no. n' 4™ meenden schoolmeester op 'n icKFm" f horton. En jawel, als na even iaalt sk weer vo°rbij de pits heeft de onderwijzer Bosman van de WorJi nats gorb-ongen maar ookheeft TW5 k ,zlin hielen 'aten zien. Vijfde is «en kÜfi °P,Velocette m dan verschijnt er denmei v nlv?rs °P e€n buitje, de mid- Van Wijngaarden komt dertiende PU °fcJes veertiende, start bard, met stilstaanden van i%7?. 06 heeren al 601 gemiddelde tr? gemaakt, het weer is dan ook te' wW1 001 te racen» bedekte lucht, niet Wrw? eP,.^n gortdroog circuit. en zormf l ]eiden» hij gaat enorm snel, 9> zoowaar white kans gezien ook lerend i,^6ee!i,en- Jai1 Bosman rijdt schit- dt leidJro 4 zÜn kop er bij en blijft bij zonder zich te laten opjagen. i_ Woods verdwijnt. gewelrtirfeS<^eiin>n<'e Ie0™! de sensatie: na een Woodï k sne ^e r°nde moet langzamerhand komt ,m bet gezicht komen. Daar ken, d°or de bocht, wie is het? Kij- worden gericht, halzen gerekt, onder IS k0mt F"te door' Woods is Rusk konrt d°or. Thomas Uit 1 °?man °°k> nog geen Woods. Uit Laaghalen komt bericht dat Stanley daar is" En ver ach- ter de leidende kopgroep komt Stanley langs pits daveren, maar gewonnen geeft hij v!^r ?iet H'ï laat zien dal hij niet u «".beroemdheid is, elke volgende ronde klimt hij een beetje omhoog, en de waa'fde ronde brengt hem alweer op de vijfde plaats, achter Thomas, die onderwijl den kop genomen heeft, Rusk, Bosman en Stromberg. Lang houdt Thomas het niet, m de vol- P wHP r,Üdt Pusk weer aan het hoofd, terwijl W hite heeft moeten opgeven. Een gebroken voorvorkveer slaat alle illusies den bodem in. Dan leidt Rusk blijkbaar voor goed, het rondenbord zet regelmatig zijn nummer 39 bovenaan en vlak daaronder, 8 ronden lang, het nummer 41, dat van Thomas. Jan Bos man is een prachtige derde, het publiek leeft geheel met hem mee, achter hem li-^n steeds Grizzley op Sarolea en Woods op den loer om Jantje te kunnen nemen. Het zal echter niet gaan, aan het eind van de veer tiende ronde konrt Woods met een toergange- tje binnen en verdwijnt in de pits. Stanley, de groote held van zooveel Asser- races heeft het loodje moeten leggen. Nog een paar ronden zijn te rijden en de stand is onveranderlijk: Rusk, Thomas. Bos man, Grizzley, Mellors, De Ridder, van Wijn gaarden, Peters, Renier, Moejes en nog een zevental anderen. Het is toch prachtig: Bosman drie en nog verschillende Hol landers „in de running". Maar het zal nog mooier worden, Moejes kruipt enkele plaatsen omhoog, samen met van Wijn gaarden, helaas meet de Ridder op het laatste moment nog opgeven. De laatste ronde gaat in, Rusk is alweer bijna in zicht, dan wordt er gemeld dat Bosman twee ligt, dat hij Thomas nog te pakken heeft kunnen krijgen, iedereen staat overeind om het wonder te aanschouwen: de tweede, wie is het? En Jan Bosman, die de race van zijn leven rijdt, komt onder donde rende toejuichingen binnen, twee en een halve minuut achter den baarlijken duivel Rusk. 41 seconden na Bosman kom Thomas binnen, als mooie derde. Volksliederen, een Engelsche en een Hol- landsche vlag aan den mast, het is te mooi om waar te zijn. Uitslag 350 c.c. Te rijden 20 ronden, 346 K M. 1. Rusk (Norton) tijd 158 min. 14.2 sec, gem. 131 K.M.; 2. Bosman (Velocette), 160 min. 45.2 sec., gem. 129.2 K.M.; 3. Thomas (Velocette), 161 min. 26.1 sec., gem. i28.6 KM.; 4. Grizzley (Sarolea), 165 min. 41.3 sec, gem. 125.3 K.M.; 5. Mellors (N.S.U.), 167 min. 57.1 sec., gem. 123.6 K.M.; 6. van Wijngaarden (Norton), 176 min. 28.3 sec., gem. 117.5 K.M.; 7. J. Moejes (Velocette), 176 min. 59.2 sec., gem. 117 K.M.; 8. Ahls- wede (Velocette), 177 min. 53 sec., gem. 116.2 K.M.; 9. F. Renier (Velocette), 177 min. 58.3 sec., gem. 116.1 K M.10. W. Peters (Exc Manx), 182 min. 46.4 sec., gem. 113.4 K-M.; 11. Felix Poncin (Gillet), 184 min. 20.4 sec., gem. 112.7 K.M.; 12. S. Postma (Lady), 184 min. 40.4 sec., gem. 112.5 K.M.13. L. J. Huisman (Norton), 185 mia 26.4 sec., gem. 112 K.M.; 14. Nachtegaal (Velocette) 186 min. 47.3 sec., gem. 111.2 K.M.; 15. F. Vaa- sen (Norton), 187 min. 32 sec., gem. 110.7 KM. Snelste ronde 350 c.c Rusk, 7 min. 35.3 sec., gem. 136.8 K.M.; snelste ronde van Bos man 7 min. 45 sec., gem. 134 K M. De kleinste klasse. En terwijl het hierboven verhaald gevecht zich afspeelt, zitten er ook nog een heel stel andere racers in de baan: de 250 c.c.- klasse, die door den heer Vintges twee mi nuten later gestart zijn. Hier vinden we Geiss op D.K.W., met zijn stalgenooten W. Winkler, Kluge en onzen van Dinter, hier i6 de bekende Tyrrell Smith op Rudge, de Asse naar Timmer op New-lmp., Bertus van Ha mersveld op hetzelfde merk, Teeken op Ex celsior, en last not least de bekende Ier Man*- ders, eveneens op Excelsior. Even na den start al direct belangrijk nieuws: Geiss die de leiding had genomen is van het tooneel verdwenen, Kluge ligt aan den kop, gevolgd door Winkler, Tyrrell Smith en Timmer Het veld is direct al uit elkaar geslagen, Kluge heeft na een ronde al ruim 300 meter voorsprong, het is dui delijk dat de huilende D.K.W.'s ellendig snel zijn, en dat er heel wat zal moeten gebeuren om ze „eruit" te rijden. Want niet alleen hun snelheid, maar ook hun reputatie van „niet kapot te draaien" zal een behoorlijk woordje gaan meespreken. Als op één na de laatste komt dan Geiss voorbij, hij zet alles op alles, rijdt voor wat bij waard is en begint al di rect Jansma te passeeren. Van Hamersveld verschijnt zoowaar in de volgende ronde als nummer drie, als de pech vogel nu eens eindelijk maar Bertus van een bezoek blijft verschoonen maakt hij een prachtkans. En werkelijk, het schijnt te luk ken, regelmatig komt hij vijf ronden lang op dezelfde plaats door, en in de zesde ronde is hij ongeveer 1500 meter op de loeiende D.K.W.'s achter. Dan gaat hij tanken, safe en vlug gebeurt dat, het publiek leeft geweldig mee, daar gaat hij weer.... hij duwt zijn motor aan, net beroerde ding vertikt het, hij zet hem aan den kant, prutst er wat aan, verspeelt op die manier vele kostbare seconden die minuten lijken, maar eindelijk schijnt de New-lmp. zijn baas genoeg geplaagd te heb- beu hij loopt en in no tune is Bertus uit het gezicht verdwenen. Timmer en verschil lende anderen zijn tijdens dit gemartel van Hamersveld gepasseerd, en hij is zoowat twee minuten, tanken er bij begrepen, kwijt geraakt. De stand is dan bij de zevende ron de: Winkler (die onderdehand Kluge zijn rug heeft laten zien), Kluge, Timmer, TyrreH Smith, Manders, Muller ('n Zweed op Husq varna, Gulick (idem, idem) en dan komt alweer Geiss, die zich bereids weer zeven plaatsen opgewerkt heeft Even later moet Timmer Tyrrell Smith laten passeeren en verschijnt als een dreigend gevaar Manders voor het front, die nu vijfde ligt en achter Timmer aan gaat jagen. De rest van het veld blijft regelmatig rijden en de kopstukken loopen hoe langer hoe meer uit. In de tiende ronde is Kluge verdwenen, hij komt na een heelen tijd als nummer elf door om daar na heelemaal van het tooneel weg te blijven Van Hamersveld is weer aan het oploopen, lig nu zesde en Timmer weet Smith weer te pakken te krijgen. Geiss rijdt ongelooflijk, hij maakt een toertje in 8 minnuten 6 secon den, wat neerkomt op 128 K.M. per uur. Is dat wat voor een kwart liter-machine? Onder groot enhousiasme rijdt van Ha mersveld verder, maar wordt door Geiss ge passeerd, die het klaar weet te spelen in de dertiende ronde tweede te liggen, Manders is derde, Timmer vierde. Daar komen ze weer, Winkler ver en ver voor, Manders en van Hamersveld vlak ach ter elkaar en Bertus krijgt den Ier te pakken Timmer wordt naar de vijfde plaats gediri geerd. en krijgt iets later nog een rug meer te zien: Winkler, Geiss. van Hamersveld, Man ders, Tyrell Smith, Timmer. Zoo komt het einde, de laatste vijf ronden brengen geen veranderingen meer. Winkler op D.K.W. wint den boeienden strijd met een voorsprong van 2 minuten 29 seconden op Geiss, die weer drie minuten zeven seconden op van Hamersveld voor is. Hier de officieel» uitslag 250 c.c. te rijden 18 ronden 311.4 K.M. 1. Winkler (D.K.W.), tijd 153 min. 17 sec., gem. 121.8 K.M.; 2. Geiss (D.K.W.), 155 min. 46.1 sec gem. 120.1 K M.; 3. v. Ha raersveld (New-lmp.), 158 min. 53 sec., gem 117.6 K.M.; 4. Manders (Excelsior), 159 min. 2 sec., gem. 117 4 K.M.; Tyrell Smith (Rudge); 6. Timmer (New-lmp), 161 min. 46.1 sec., gem. 115 3 K.M.; 7. J. Teeken (Ex celsior), 162 min. 6.2 sec., gem. 115 KM.; 8 Illichmann (Alpha), 170 min. 11.3 sec., gem. 109.8 K.M.; 9 P. v. Dinter (D.K.W.), 171 min. 9.1 sec., gem. 109.3 K.M.; 10. R Gulich (Husqvarna) 176 min. 27.4 sec gem. 106.2 K.M. Snelste ronde 250 c.c. Geiss 8.06, gem 128.2 K.M. Snelste ronde v. Hamersveld 8.24, gem 123.5 K.M. De Groote Prijs van Nederland. Na dezen sensatievollen ochtend is het eerst pauze, waarna om ongeveer half twee een begin gemaakt wordt met de voorberei dingen voor den grooten prijs van Neder land, de race der 500 c.c. klasse. De ver wachtingen zijn hoog gespannen; zou Nor ton de enorm snelle Husqvasna's van Sunqvist en Krhlskog en de mysterieuze F.N. van Milhouxkunnen weerstaan? Hoe zal de start zijn? Zal de tengere Milhoux zijn racemonster op gang kunnen krijgen of zal zich eenzelfde drama als het vorige jaar ai- spelen? Guthrie, de beroemde, zal de fa- brieksnorton rijden, terwijl de even beroemde heeft aan Williams. Engelschman Nott zijn machine afgestaan Onder de HoUandsche jongens vinden wij Willy van Gent op F.N., die zich voor deze gelegenheid een gestroomlijnde valhelm heeft aangemeten, Jaap Fiima op Velocette, Jac Schot op een Husky, Hartman op Sarolea en Houtop op hetzelfde merk. Behalve nog enkele andere buitenlanders zijn daar nog Ginger Wood op New-lmp. en een Belg, die zich verschuilt achter den naam Charlier, op F.N. De start. Zoo staan dan om even over tweeën 21 rijders gereed om bij het vallen van de vlag in moordend tempo weg te donderen en hun 24 rondjes te gaan rijden. Motoren worden tegen de compressie ingeduwd, stofbrillen voor de oogen geschoven. De spanning onder rijders en publiek uit zich in een nerveuss stilte en als een bevrijding valt precies op tijd de startvlag. De machines worden naar voren geduwd: hier en daar slaat al 'n motor aan, het lawaai wordt erger en dra stormt het veld voorwaarts. Een paar wederspanni- gen, San nes op Eysink en Hess op Rudge volgen op ongeveer 200 M. Daar zijn al de eerste telefonische berich ten: Sunqvist leidt, op de hielen gezeten door Guthrie en, het publiek verneemt het met daverend applaus, den dapperen Milhoux. die, samen met Willy van Gent, de leiders achterna jaagt. De eerste ronde wordt door Sunqvist ge reden met het niet kinderachtige gemiddelde van 143 K M. Guthrie vindt dit te lang zaam, rijdt de tweede ronde in 7 min. 13 sec. en neemt zoo de leiding en tevens het ronde record van 144 K.M. per uur. Milhoux is een constant rijdende derde, die elke ronde onge veer 4 sec. op Sunqvist inloopt. Van Gent voelt zich bij deze kopgroep best thuis: hij ligt vijfde achter Ginger Wood en blijft daar rijden totdat in de vierde ronde Wood mei een lekken band moet opgeven en Willy naar de vierde plaats verhuist. Ook Jaap Fijma rijdt een prachtrace; hij heeft zich vast op de zesde plaats genesteld en houdt een heej veld rijders achter zich. Twee Hollanders bij de eerste zes, het is waarachtig geen kleinig heid. Milhoux moet uitvallen. Bij het ingaan van de zesde ronde staat het publiek overeind: van Gent komt als derde door en Milhoux is in geen velden of wegen te zien. Even later komt de kleine Belg, mistroostig naast zijn zware machine loopend, aan te pits: voor de zooveelste maal is hij in'de handen van den pechduivel ge vallen. Jaap Fijma vecht een geweldige robber met Charlier: hij komt er echter niet voorbij en blijft op de vijfde plaats, waar hij zich voorloopig veilig voelt. Maar daar heel vanuit de achterhoede komt als een bliksemschicht de Velocette man, Williams. Na de eerste ronde als twin tigste te zijn doorgekomen, is hij op zijn eentje een race gaan rijden, die een ieder met groote bewondering vervult. Deze knaap speelt het klaar om in zeven ronden maar even veertien plaatsen op het toch waarlijk niet langzame veld in te loopen en vóór wij er erg in hebben, is hij een werkelijke bedrei ging voor Jaap Fijma. Slachting. Op de helft van de race zijn al een behoor lijk aantal machines in de soep gedraaid en als de leiders pitstops gaan maken, om te tanken (Guthrie en van Gent weten in dertig seconden hun motor vol olie en benzine te krijgen), zijn er nog maar een twaalftal ren ners op het circuit. Van Gent vecht met Sunqvist. Dan komt uit Laaghalen het telefonisch bericht, dat van Gent als een bezetene vlak aohteq Sunqvist aan zit. En als ze voor de trubunes langs jagen, is de Zweed nog maar drie seconden op Hollands hope voor. In de volgende ronde de sensatie: één minuut vijftien seconden na Guthrie, die regelmatig rondjes draait van 7 min. 28 sec., komt niet Sunqist, maar onze van Gent langs. Waar is de Zweed? Berichten blijven eerst uit, maar een minuut later geeft hij zelf het antwoord: hij komt aanrijden in een niet overmatig snellen gang en stopt aan zijn pit om even later weer met vernieuwden moed weg te racen. Tot groot enthousiasme van het heele publiek is hij waarschijnlijk wel zooveel op van Gent achtergeraakt, dat deze onbedreigd op de tweede plaats ligt. Ondertusschen is de als een duivel rijdende Williams erin ge slaagd het duel met Jaap Fijma te winnen, zoodat na 13 ronden de stand is: 1. Guthrie, 2. van Gent, 3. Sunqvist, 4. Charlier, 5. Wil liams, 6. Fijma, terwijl na een rondenlangen strijd de Zwitser Bizzozero erin slaag den Oostenrijker Gayer van zich af te schudden en de 7e plaats opeischt. De spanning is er dan uit, de heeren liggen te ver uiteen om elkander het leven nog erg zuur te maken, wel loopt elke ronde Sunqvist een paar seconden op van Gent in, maar sensatie geeft het niet meer, zoodat de laat ste helft van de race vrij emotieloos eindigt. Het was, zooals een Groninger boer in onze omgeving zeide: „Zai 'ebn aibels 'aard reed'n dei bliksemsche aop'n, maor spanning 'ebn wie nait 'ad". Zoo komt het einde, van de elfde Neder- landsche T.T., waar Norton met enorme rij ders als Rusk en Guthrie voor de zooveelste maal bewezen heeft nog steeds ongenaakbaar te zijn, maar waar bovenal onze HoUandsche cracks hebben getoond, een behoorlijk deuntje in het internationale koor te kunnen meezin gen, mits men ze gelijkwaardige machines geeft. Dat èn in de 350- en in de 500-klasse de 2de plaats voor een Hollandschen jongen was, waren zeker glanspunten, die door hen, die van deze prestaties getuige waren, niet licht zullen worden vergeten. De officieele uitslag 500 c.c.M.3 te rijden 24 ronden, 415.2 K.M. 1. Guthrie (Norton), tijd 179 min. 2 sec., gem. 139 K.M.; 2. van Gent (F.N.), 181 min. 16 sec., gem 137.5 K.M.; 3. Sunqvist (Husqvarna), 181 min. 57 sec., gem. 137 K.M.; 4. Charlier (F.N 184 min. 24.2 sec., gem 135.1 K M.; 5 Williams (Velocette). 184 min 34.4 sec., gem. 135 K.M.; 6. Fijma (Velocette), 186 min 28.4 sec., gem. 133.5 K.M.; 7. Bizzozero (Rudge); 8. Zwolle (Norton). Wielrennen. WIELERCLUB „ALCMARIA". Zondag hield bovengenoemde vereeniging een trainingsrit voor A, B en C-klasse over resp. 85, 51 en 34 K.M. De vrij sterke wind maakte het weder voor deze rit niet precies ideaal. Dit was dan ook de oorzaak dat er niet zoo snel als gewoon lijk gereden werd, doch de opkomst was groot, zoodat de spanning niet ontbrak. In de B-klasse kon Huizinga zich niet ten volle geven wegens een klein defect aan zijn racefiets. Dit is waarschijnlijk de oorzaak- dat hij, zij het met gering verschil, zich me' de 2e plaats moest tevreden stellen. De uitslag luidt: A-klasse: 1. F. Rocbeek, Bergen; 2. J. Ho- man, Alkmaar; 3. J Bouwman, Alkmaar; 4. P. Stammes, Warder; 5. P. Joon, Alkmaar B-klasse: 1. C. Kieft, Schoorl; 2. J. Hui zinga, Purmerend; 3. J. Hollebeek, Alkmaar; 4. J. Dames, Bergen; 5. R. Wiersma, Beem- ster. C-klasse: 1. J. Mulder, Alkmaar; 2. C. Nicuwland, Koedijk; 3. J. Frijns, Alkmaar. A. S. V. VICTRIX. Zondag 7 Juli heeft de A.S.V. Victrix een tijdrace over 60 K.M. gehouden. Een groot aantal renners hebben hieraan deelgenomen. Met den wint tegen begonnen de jongens direct al met een flink tempo te draaien en vol te houden. In goede orde werd deze rit beëindigd. De uitslagen waren: A Klasse 60 K.M.1. G. Oukes, tijd 1 uur 41 min. 16 sec.; 2. J. Zand voort 1 uur 42 min. 40 sec.; 3. J. Pronk 1 uur 43 min. 10 sec.; 4. W. Wouters 1 uur 45 min. 4'5 sec. B Klasse 60 K M.: 1. C. Kos 1 uur 43 min. 45 sec.; 2. K. Godfriedt 1 uur 44 min.; 3. W. Visser 1 uur 46 min. 45 sec.; 4. L. Smit 1 uur 49 min C Klasse 30 K.M.: 1. A Bosma 51 min.; 2. J. v. d. Sluis 53 min.; 3. P. Evers 54 min. 4. K. Kusch 54 min. 11 sec. Juniores 30 K.M.: 1. F. Godfriedt 52 min.; 2. J. Bruin 53 min.; 3. N. Min. 54 min. 30 sec. 0. G. TE NOORDSCHARWOUDE. De wielerclub O. G. te Noordscharwoude heeft Zondag een sprint over 250 Meter ver reden met de B-klasse voor het Zilveren Wiel. De uitslag luidt als volgt: Beentjes 7V, p.; .M. Strijbis VA p.; A. Boon 7 p.; P. van Exter 7p; J. van Wonde ren 6y2 p.; P. Kort 5 p.; J. Dekker 4A p Druiven 3 p.; M. Schagen 2 p.; H. Kuiper 2 p.C. Kuileboer 2 p. De juniores hadden een koppelwedstrijd te rijden over 22 K M. Hiervan was de uitslag: 1. Bobeldijk—Spanjaard 40 min. 20 sec.; 2. P. BlomP. Zeegers 42 min.; 3 T. Wold- huis—E. Bos 43 min. heipt tegen zenuwpijn altijd Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van 20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes ven 2 tabl. 10 ets* Twee dagen achter elkaar is het Olym pisch stadion getuige geweest van de Neder, landsche kampioenschappen wielrennen. De N.W.U. had voor het eerst deze wedstrijden op eigen risico georganiseerd, wat een groot voordeel beteekende; immers, nu kon elke renner die wilde deelnemen, daarvoor in aanmerking komen, terwijl anders steeds een bepaalde groep renners werd uitgekozen en anderen op de tribune mochten blijven zit ten. Het gevolg van deze manier van verrij den was, dat een zeer groot aantal wielren ners Zaterdag aan den start verschenen; daar waren al onze stayers, onze bekende sprinters amateurs, onafhankel ijken en profs; daar waren onze achtervolgers in grooten getale; kortom, de Stadionbaan werd deze keer bereden door een ongekend groot aantal renners. Maar ondanks dat hadden de wedstrijden een normaal verloop. De titels zijn alle terecht gekomen bij de menschen, die ook werkelijk de sterksten waren. Daaruit volgt al direct, dat de series geen verrassingen opleverden. Deze series werden Zaterdag verreden, zoodat de Zondag gereserveerd1 bleef voor de finales in de verschillende categorieën. Daar was dan allereerst de sprint. Bij de profs hadden van Egmond en v. d Linden de finale bereikt. In beide ritten nam v. Eg- mond! den kop en hoewel v. d. Linden beide keeren probeerde met een felle demarrage zijn tegenstander te verrassen, bleek dit on mogelijk en van Egmond won als het ware zonder moeite. Bij de onafhankelijken hadden Engelmoer en van Reijen zich in de finale geplaatst.. Ook hier was er van strijd geen sprake. En gelmoer won a son aise beide ritten, de laat ste nog wel zonder dat zijn tegenstander aan zijn wiel kon komen. Meer belangstelling bestond er voor de finale der amateurs tusschen v. Vliet en Ooms. In de eerste rit deed Ooms een ver rassende demarrage en nam plotseling drie lengten voorsprong. Maar het was lang niet genoeg, want van Vliet spurtte vlug bij en lag in den bocht al naast zijn concurrent, om met twee lengten te winnen. In de twee de rit was Ooms zoo dom, om hoog in de bochten te gaan rijden tot in den Taatsten bocht En toen schoot van Vliet natuurlijk ineens naar beneden en was daardoor direct op volle topsnelheid Hij won, zonder dat Ooms er aan te pas kwam. De finale aller kampioenschappen was ook al voor van Vliet. Hij reed de beslissing te gen van Egmond, nadat beiden hadden afge rekend met Engelmoer De prof nam de lei ding en van Vliet ging er achter aan han gen. Al op 300 M. spurtte van Vliet weg en van Egmond was toen nog lang niet op top snelheid. Wel probeerde hij nog van Vliet in te halen, maar dat lukte niet en van Vliet werd eerste, werd kampioen van Nederland in alle klassen. Bij de achtervolging hadden Pijnenburg en van Hout de finale bereikt, waarbij de laatste steeds een iets beteren tijd had ge maakt dan den Pijn. Maar deze was vol goe den moed en had nog wat krachten gereser veerd. Deze finale werd niet bepaald span nend, Pijnenburg nam direct een voor sprong, vergrootte die al gauw tot 20 M., en waar van Hout veel zwaarder reed, was fei telijk na twee ronden de strijd al beslist. Nog steeds vergrootte Pijnenburg zijn voor sprong en won tenslotte met veel verschil. Tenslotte was er nog het groote nummer over 100 K.M. Wals, waarvan ieder de al lergrootste verwachtingen koesterde, stelde teleur, want na 75 ronden moest hij den strijd staken wegens maagpijnen. v. d. Wulp w as de sterkste man en won zooals hij wilde. Met meerdere ronden voor sprong passeerde hij den eindstreep; tweede werd Alkema. De voornamste uitslagen zijn: Sprint-profs: 1 v. Egmond (laatste 200 M. in 13 sec.); 2. v. d. Linden; Sprint-onaf hankelijken1. Engelmoer (laatste 200 M. in 14.4 sec.); 2. v. Reijen; Sprint-amateurs: 1. v. Vliet (laatste 200 M. in 12.4 sec.); 2. Ooms; Alle categorieën: 1. v. Vliet (laatste 200 M. in 12.2 sec.); 2. v. Egmond. Achtervolging: 1. Pijnenburg in 6 min. 36.6 sec.; 2. v. Hout op 70 M. Stayers 100 K.M.: 1. v. d. Wulp (Kaser) in 1 uur 21 min 2.4 sec.; 2. Alkema (Ceure- mans), op 3 ronden; 3. Buis (Wiersma) op 5 ronden; 4. Blekemolen (Deliége) op 9 ron den. Op het Gem. Sportpark werd gi-.ter door den Ned. Arb. Sportbond (District IX) een sportdag gehouden, waar al'e takken van sport in wedstrijdverhand werden beoefend. Een uitgebreid pro gramma vermeldde naast athletiek, korfbal, voetbal, handba'-wedstrijden, eenige nummers turnen aan de boog brug en massa-vrije oefeningen. Door bet bestuur was veel werk ver zet om alles op tijd en naar ieders ge noegen te doen marcheeren. En tot ons g ooi genoegen kunnen we vaststellen, dat het op eenige kleine uitzonderingen na, daarin volkomen is geslaagd. Reed6 om 10 uur 's morgens werd be gonnen met de voorwedstrijden (series) van bet athletiek-programma. De middag begon met een opmarsch van alle deelnemers voor de uitvoering van bet nummer vrije-oefeningen. Onder leiding van den heer Luc. v. d. Lende werden een drie-tal oefeningen op keu rige en correcte wijze uitgevoerd. Een fijn gezicht was het om het groote aan tal turners en turnsters in hun fleurig rood-witte costuum op het groene gras veld te zien werken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 9