dagblad voor alkmaar en omstreken. Zondagmorgen bij Schiphol vernield Zes dooden, w.o. vier K.L.M.-ers. Tegen een dijk gevlogen en verbrand. een nieuwe ramp. —Zij, die vielen— Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- eestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.-, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Ho. 164 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Maandag 15 Juli 1935 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. i 4.. 137e Jaargang Schiphol rouwt. ALKMAARSCHE COURANT De «Kwikstaart" verongelukt Binnen een tijdsbestek van iets meer den een half jaar heeft de K. L. M. drie rampen moeten boeken. Eeret verongelukte de beroemde Uiver er sneuvelde Beekman, een der be kwaamste piloten, en met hem al de inzittenden. Daarna verging de Leeuwe rik met Piet Soer als gezagvoerder en ook hier bracht geen der inzittenden er hn levend af En nauwelijks zijn wij weer ingedommeld, of een nieuwe, derde ramp eischt zes dooden. Weer ging een der bekwaamste piloten heen, weer vonden eenige K. L. M.-ers den dood in hun werk. De K. L. Monze trotsche K. L. M., wordt wel zwaar beproefd. Nog altijd weten wij niet, hoe precies deze laatste ramp gebeurd is. Nog steeds blijven wij in het onzekere wat er aan de beide linker-motoren van het trot- sche toestel de Kwikstaart haperde. Maar wel weten wij, dat onze volmaakte Fokkers nog steeds niet volmaakt zijn. Opnieuw beseffen wij weer, dat zelfs de allermodernste machines elk oogenblik kunnen vallen. De mensch heeft de lucht veroverd. Inderdaad, maar de heerschappij over de lucht blijft altijd slachtoffers vragen. Dat is gisteren weer opnieuw gebleken. Nog slechts enkele weken geleden za gen wij vol bewondering de Kwikstaart, «en mee6terproduct uit de Fokker fabrieken. Gisteren zagen wij een wrak, een hoop *zer en staa tegen een dijk liggen. Dat eens de Kwikstaart. Twintig menschen waren welgemoed Hi het toestel gestapt; zes er van zou den enkele minuten later niet meer tot do levenden behoorenvier leden der be manning en twee passagiers. O, we kunnen wel wikken en wegen. Wij kunnen wel zeggen: was er nog één enkele seconde speling geweest, dan had deze ramp niet plaats gevonden. Het is 200maar ons wikken en wegen hel-pt niet meer. De ramp is gebeurd. Schiphol rouwt opnieuw, ëmi met Schiphol ons l<anck Een ruïne lag daar aan dien cüjk op nauwelijks 2 K.M. afstand van de lucht haven Drommen menschen beschouw den haar, angstig, huiverend. En zij za- 8en, hoe de Lappland, het zustervlieg- tuig van de Kwikstaart, in den middag «en laatsten groet bracht aan haar, die °eiïs tot haar soortgenooten behoorde. De Lappland vertrok naar het Noor den. De Kwikstaart lag zmüoo6 ter ^rde..., Diep-beproéfde K.L.M. en K.L.M.-ers. Opnieuw zijn vier der Uwen wegge- rukt uit het levenopnieuw hebben vier dor Uwen >n hun arbeid den dood ge vonden. Toch gaat g.ij voort. Ondanks alles. Maar nog lang zal de herinnering aan deze ramp bij U blijven, ook dan, wan neer deze donkere bladzijde zal zijn Vervangen dooi- zonnige hoofdstukken. De plek, waar de Kwikstaart veronge Ihkte, zal altijd bij het passé eren herin neringen oproepen aan een somberen, °hgelukkigen dag. Half-stok waaiden de vlaggen op Schiphol. Ze rouwden over hen, die vielen. Zoo rouwt ook Nederland, omdat een nieuwe, nationale ramp haar slachtof fers gevraagd heeft. Dat innig meeleven van een geheel volk zal de energie opwekken, om ver der te gaan met het grootsche werk: de blijvende heerschappij in de lucht. Wij weten, dat de K. L. M. alles in het werk 6telt, om de veiligheid zoo groot mogelijk te doen zijn. Wij weten, dat zij dit zal blijven doen. Daarom zal het vertrouwen in de K. L. M. niet geschokt worden, ondanks alles. Maar juist ook daarom is een derge lijke ramp zoo dubbel te betreuren, om dat zij geschiedde met eersteklas mate riaal, bestuurd door uitmuntende, vol komen voor hun taak berekende K. L. M.-ers. Amsterdam en geheel Neder land zijn Zondagochtend opge schrikt door een vliegtuigcata strofe in de onmiddellijke nabij heid van Schiphol, zooals wij tot dusver in ons land zelf nog niet gekend hebben. Bij de ramp van de „Kwikstaart F 22" zijn om het teven ge komen i H. Silherstein, piloot; G. F. Nieboer, marconist; G. Brom, werhtuighmndige i L. J. v. Dijk, werktuigkundige Mr. Newman, Londen s Mr, Hodson, Londen, Kort na den start is de F 22 P. H.A. J. Q. „De Kwikstaart" verongelukt waarbij vier leden van de bemanning en twee passagiers om het leven zijn geko men. De hofmeester en 13 passa giers konden zich redden. Ver- scheidenen van hen liepen echter verwondingen op. „De Kwikstaart" startte dien ochtend te half tien met bestemming naar Hamburg, Kopenhagen, en Malmö. Even later is het toestel op ruim twee kilometer afstand van Schiphol naarbeneden gekomen en direct daarop in brand gevlogen met het gemelde noodlottige gevolg. Volgens verklaringen van den geredden hofmeester Haberer en den eveneens gered den Deense hen passagier Peterson kreeg het toestel onmiddellijk na den start op geringe Toen de „Kwikstaart" gebouwd werd. hoogte naar schatting ongeveer 25 M. moeilijkheden, vermoedelijk door het sterk terugloopen in toeren van de twee linker motoren. De vliegtuigbestuurder, gezagvoer der H. Silberstein, probeerde 't vliegtuig in den polder te landen. Bij deze poging botste de linkervleugel tegen den dijk van den nieuwen weg, in aanleg tusschen Amsterdam en den Haag. Tengevolge hiervan viel het vliegtuig onmiddellijk achter dezen dijk aan de Noordwestzijde op een bouwland. Direct daarop vloog het toestel in brand, waardoor slechts een gedeelte van de inzit tenden zich in veiligheid wist te stellen. Het staat vast, dat dertien passagiers en de hofmeester na het ongeluk uit het vliegtuig zijn gekomen. Twee passagiers, de heeren Newman en Hodson, beiden van Engelsche nationaliteit en op weg van Londen naar Kopenhagen en vier leden van de beman ning zijn helaas in het vliegtuig omgekomen. De namen van de leden der bemanning, die bij deze vliegramp het leven hebben gelaten, zijn de gezagvoerder H. Silberstein, de radio-telegrafist G. F. Nieboer, de werktuig I De ramp heeft op Schiphol groote ontzet- kundige G. Bron en de leerling-werktuig kundige L. J. van Lijk. De ramp heeft op ting teweeg gebracht. uit de hoofdstad werd onmiddellijk hulp van den Gemeentelijken Geneeskundigen en Gezondheidsdienst naar het vliegveld gezon- den.Ook de hulp van de brandweer werd in geroepen. De betrokken autoriteiten en de directie van de K. L. M. werden onmiddel lijk van het gebeurde in kennis gesteld. De stationschef van de K.L.M. op Schip hol, de heer Thomson, stond, toen de ramp geschiedde, op het punt voor den tijd van veertien dagen met vacantie te vertrekken. Hij wachtte nog even totdat het toestel voor Malmö gestart was. Juist toen hij in zijn auto wilde stappen, zag hij tot zijn groote ontsteltenis even voorbij het vliegveld een groote vuurzuil opstijgen. Voorloopig heeft de heer Thomson zijn vacantie uitgesteld. Een verhaal van een ooggetuige 'Enkele wielrijders, die op het moment van de ramp op den weg naar Schiphol reden, waren wel de eerste personen, die bij het verongelukte vliegtuig aankwamen. Wij spraken één van deze ooggetuigen, die, zooals te begrijpen viel, sterk onder den indruk waren van den ramp, welke zich vrijwel hun bereik afspeelde. Ik zag, zoo deelde één van hen mede, dat het toestel koers zette in de richting Sloten, het vloog tamelijk laag tusschen den Spaarn- dammerdijk en Sloten en het was duidelijk, dat er iets aan de hand was. Het toestel vloog laag en de twee linker motoren ston den voor zoover wij konden nagaan, stil. Het toestel draaide en het was duidelijk, dat de piloot trachtte om Schiphol te bereiken of een noodlanding te maken. Het toestel ver loor snelheid en zakte. Bij den draai kwam de linkervleugel tegen den dijk van den nieu wen weg naar Sassenheim, vlak bij het via duct. Het toestel brandde toen nog niet. Met een plof kwam het tegen den dijk terecht. Wij renden er heen en de eerste, die er uit stapte, was een man in uniform. Verschillende passagiers volgden, wij trokken hen naar buiten zoo vlug net maar kon. Alles speelde zich in enkele seconden af. Bijna direct daarop hoorden wij een explosie en de vlammen sloegen uit het toestel. Het was een vreeselijk gezicht. De bemanning zat in de cockpit en vloog tegen de wanden. Wij konden weldra niet meer in de nabijheid van het toestel komen, daar het in lichter laaie stond, Het relaas van een Zweedschen passagier. In totaal zaten twintig personen in het toestel, n.1. vijf leden der bemanning en 15 passagiers. Van de bemanning heeft alleen de hofmeester Haberer er het - leven afge bracht, terwijl twee Engelsche passagiers zijn gedood. Wij spraken een der geredde passagiers, den heer Treschaw uit Zweden. Hij was, zooals te begrijpen is, zeer onder den indruk van het gebeurde. Ik zat, zoo vertelde hij, in. de nabijheid van de buitendeur, dus achter in het toestel. Wij waren normaal opgestegen, doch even na den start moest er iets niet in orde zijn. Het toestel verloor hoogte en de piloot draaide. Nog hadden wij geen oogenblik de gedachte, dat er zoo snel een ramp zou ge beuren. Plotseling voelde ik een zwaren schok, ik greep mij vast aan de leu ning van den stoel en op het zelfde oogenblik zag ik, dat de cabinedeur open zwaaide en de steward naar buiten sprong. Ik volgde hem en wist gelukkig buiten te komen. Wat er precies verder gebeurde kan ik niet zeggen. Onder de passagiers was een paniek ontstaan. Ieder poogde zich in veiligheid te stellen. Wat ik hier ver tel speelde zich in luttele seconden af. Een explosie volgde en een steekvlam sloeg naar buiten. De passagiers la gen voor het grootste gedeelte buiten het toestel op den grond. Er speelden zich in dit korte oogenblik vreeselijke tooneelen af. Over den aard der verwondingen kon de heer Treschaw niets mede deelen. Ik zelf ben er goed afgekomen, zoo besloot hij zijn verhaal. Op het terrein van de ramp. Het terrein van de ramp bood een vreese- lij'ken aanblik. Het geheel uitgebrandde toe stel lag met den staart en de achterroeren tegen den dijk op. De motoren waren niet meer dan een ruïne van uitgebrand staal en ijzer. De propellers waren verbogen en sta ken voor een deel in den grond. Van het houtwerk was niets meer over Alles is vol ledig door het vuur vernield. De lijken van de bemanning, die zich nog in de cockpit be vonden, waren niet te herkennen. Het was een afschuwelijke aanblik. Ook van de bagage is zoo goed als niets over. Hier en daar lag nog een stuk te smeu len tegen verbogen stangen en verkoolde resten van het eens zoo trotsche vliegtuig. De cabine is geheel verdwenen. Van het in strumentenbord was weinig of niets over. Ook de vleugels waren vrijwel geheel ver dwenen. Toen men op Schiphol zag welk een ramp er gebeurde, werden onmiddellijk de brandweer, de politie en de eigen reddings dienst gemobiliseerd. Weldra was behalve de militaire politie, die voor de afzetting van den weg zorg droeg, ook de Amsterdamsche politie onder leiding van inspecteur Gemineke aanwezig, evenals de Rijkspolitie. Ook de Amster damsche brandweer was weldra ter plaatse onder leiding van commandant Gordijn en den hoofdbrandmeester Schuitemaker. Met een straal werd water gegeven, het toestel was toen reeds voor het overgroote deel uit gebrand. De G. G. en G. D. was met 5 wa gens aanwezig en onmiddellijk werd begon-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1