dagblad voor alkmaar en omstreken.
Zondagmorgen bij Schiphol vernield
Zes dooden, w.o. vier K.L.M.-ers.
Tegen een dijk gevlogen en verbrand.
een nieuwe ramp.
—Zij, die vielen—
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon-
eestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.-,
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330.
Ho. 164 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK.
Maandag 15 Juli 1935
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
i 4.. 137e Jaargang
Schiphol rouwt.
ALKMAARSCHE COURANT
De «Kwikstaart" verongelukt
Binnen een tijdsbestek van iets meer
den een half jaar heeft de K. L. M. drie
rampen moeten boeken.
Eeret verongelukte de beroemde Uiver
er sneuvelde Beekman, een der be
kwaamste piloten, en met hem al de
inzittenden. Daarna verging de Leeuwe
rik met Piet Soer als gezagvoerder en
ook hier bracht geen der inzittenden er
hn levend af En nauwelijks zijn wij
weer ingedommeld, of een nieuwe, derde
ramp eischt zes dooden.
Weer ging een der bekwaamste piloten
heen, weer vonden eenige K. L. M.-ers
den dood in hun werk.
De K. L. Monze trotsche K. L. M.,
wordt wel zwaar beproefd.
Nog altijd weten wij niet, hoe precies
deze laatste ramp gebeurd is. Nog steeds
blijven wij in het onzekere wat er aan
de beide linker-motoren van het trot-
sche toestel de Kwikstaart haperde.
Maar wel weten wij, dat onze volmaakte
Fokkers nog steeds niet volmaakt zijn.
Opnieuw beseffen wij weer, dat zelfs de
allermodernste machines elk oogenblik
kunnen vallen.
De mensch heeft de lucht veroverd.
Inderdaad, maar de heerschappij over
de lucht blijft altijd slachtoffers vragen.
Dat is gisteren weer opnieuw gebleken.
Nog slechts enkele weken geleden za
gen wij vol bewondering de Kwikstaart,
«en mee6terproduct uit de Fokker
fabrieken.
Gisteren zagen wij een wrak, een hoop
*zer en staa tegen een dijk liggen. Dat
eens de Kwikstaart.
Twintig menschen waren welgemoed
Hi het toestel gestapt; zes er van zou
den enkele minuten later niet meer tot
do levenden behoorenvier leden der be
manning en twee passagiers.
O, we kunnen wel wikken en wegen.
Wij kunnen wel zeggen: was er nog één
enkele seconde speling geweest, dan had
deze ramp niet plaats gevonden. Het is
200maar ons wikken en wegen hel-pt
niet meer. De ramp is gebeurd.
Schiphol rouwt opnieuw, ëmi met
Schiphol ons l<anck
Een ruïne lag daar aan dien cüjk op
nauwelijks 2 K.M. afstand van de lucht
haven Drommen menschen beschouw
den haar, angstig, huiverend. En zij za-
8en, hoe de Lappland, het zustervlieg-
tuig
van de Kwikstaart, in den middag
«en laatsten groet bracht aan haar, die
°eiïs tot haar soortgenooten behoorde.
De Lappland vertrok naar het Noor
den. De Kwikstaart lag zmüoo6 ter
^rde...,
Diep-beproéfde K.L.M. en K.L.M.-ers.
Opnieuw zijn vier der Uwen wegge-
rukt uit het levenopnieuw hebben vier
dor Uwen >n hun arbeid den dood ge
vonden.
Toch gaat g.ij voort. Ondanks alles.
Maar nog lang zal de herinnering aan
deze ramp bij U blijven, ook dan, wan
neer deze donkere bladzijde zal zijn
Vervangen dooi- zonnige hoofdstukken.
De plek, waar de Kwikstaart veronge
Ihkte, zal altijd bij het passé eren herin
neringen oproepen aan een somberen,
°hgelukkigen dag.
Half-stok waaiden de vlaggen op
Schiphol. Ze rouwden over hen, die
vielen.
Zoo rouwt ook Nederland, omdat een
nieuwe, nationale ramp haar slachtof
fers gevraagd heeft.
Dat innig meeleven van een geheel
volk zal de energie opwekken, om ver
der te gaan met het grootsche werk: de
blijvende heerschappij in de lucht.
Wij weten, dat de K. L. M. alles in het
werk 6telt, om de veiligheid zoo groot
mogelijk te doen zijn. Wij weten, dat zij
dit zal blijven doen.
Daarom zal het vertrouwen in de
K. L. M. niet geschokt worden, ondanks
alles.
Maar juist ook daarom is een derge
lijke ramp zoo dubbel te betreuren, om
dat zij geschiedde met eersteklas mate
riaal, bestuurd door uitmuntende, vol
komen voor hun taak berekende K. L.
M.-ers.
Amsterdam en geheel Neder
land zijn Zondagochtend opge
schrikt door een vliegtuigcata
strofe in de onmiddellijke nabij
heid van Schiphol, zooals wij tot
dusver in ons land zelf nog niet
gekend hebben.
Bij de ramp van de „Kwikstaart
F 22" zijn om het teven ge
komen i
H. Silherstein, piloot;
G. F. Nieboer, marconist;
G. Brom, werhtuighmndige i
L. J. v. Dijk, werktuigkundige
Mr. Newman, Londen s
Mr, Hodson, Londen,
Kort na den start is de F 22
P. H.A. J. Q. „De Kwikstaart"
verongelukt waarbij vier leden
van de bemanning en twee
passagiers om het leven zijn geko
men. De hofmeester en 13 passa
giers konden zich redden. Ver-
scheidenen van hen liepen echter
verwondingen op.
„De Kwikstaart" startte dien ochtend te
half tien met bestemming naar Hamburg,
Kopenhagen, en Malmö. Even later is het
toestel op ruim twee kilometer afstand van
Schiphol naarbeneden gekomen en direct
daarop in brand gevlogen met het gemelde
noodlottige gevolg.
Volgens verklaringen van den geredden
hofmeester Haberer en den eveneens gered
den Deense hen passagier Peterson kreeg het
toestel onmiddellijk na den start op geringe
Toen de „Kwikstaart" gebouwd werd.
hoogte naar schatting ongeveer 25 M.
moeilijkheden, vermoedelijk door het sterk
terugloopen in toeren van de twee linker
motoren. De vliegtuigbestuurder, gezagvoer
der H. Silberstein, probeerde 't vliegtuig in
den polder te landen. Bij deze poging botste
de linkervleugel tegen den dijk van den
nieuwen weg, in aanleg tusschen Amsterdam
en den Haag. Tengevolge hiervan viel het
vliegtuig onmiddellijk achter dezen dijk
aan de Noordwestzijde op een bouwland.
Direct daarop vloog het toestel in brand,
waardoor slechts een gedeelte van de inzit
tenden zich in veiligheid wist te stellen. Het
staat vast, dat dertien passagiers en de
hofmeester na het ongeluk uit het vliegtuig
zijn gekomen. Twee passagiers, de heeren
Newman en Hodson, beiden van Engelsche
nationaliteit en op weg van Londen naar
Kopenhagen en vier leden van de beman
ning zijn helaas in het vliegtuig omgekomen.
De namen van de leden der bemanning, die
bij deze vliegramp het leven hebben gelaten,
zijn de gezagvoerder H. Silberstein, de
radio-telegrafist G. F. Nieboer, de werktuig
I De ramp heeft op Schiphol groote ontzet-
kundige G. Bron en de leerling-werktuig
kundige L. J. van Lijk.
De ramp heeft op
ting teweeg gebracht.
uit de hoofdstad werd onmiddellijk hulp
van den Gemeentelijken Geneeskundigen en
Gezondheidsdienst naar het vliegveld gezon-
den.Ook de hulp van de brandweer werd in
geroepen. De betrokken autoriteiten en de
directie van de K. L. M. werden onmiddel
lijk van het gebeurde in kennis gesteld.
De stationschef van de K.L.M. op Schip
hol, de heer Thomson, stond, toen de ramp
geschiedde, op het punt voor den tijd van
veertien dagen met vacantie te vertrekken.
Hij wachtte nog even totdat het toestel voor
Malmö gestart was. Juist toen hij in zijn
auto wilde stappen, zag hij tot zijn groote
ontsteltenis even voorbij het vliegveld een
groote vuurzuil opstijgen. Voorloopig heeft
de heer Thomson zijn vacantie uitgesteld.
Een verhaal van een ooggetuige
'Enkele wielrijders, die op het moment van
de ramp op den weg naar Schiphol reden,
waren wel de eerste personen, die bij het
verongelukte vliegtuig aankwamen.
Wij spraken één van deze ooggetuigen,
die, zooals te begrijpen viel, sterk onder den
indruk waren van den ramp, welke zich
vrijwel hun bereik afspeelde.
Ik zag, zoo deelde één van hen mede, dat
het toestel koers zette in de richting Sloten,
het vloog tamelijk laag tusschen den Spaarn-
dammerdijk en Sloten en het was duidelijk,
dat er iets aan de hand was. Het toestel
vloog laag en de twee linker motoren ston
den voor zoover wij konden nagaan, stil.
Het toestel draaide en het was duidelijk, dat
de piloot trachtte om Schiphol te bereiken of
een noodlanding te maken. Het toestel ver
loor snelheid en zakte. Bij den draai kwam
de linkervleugel tegen den dijk van den nieu
wen weg naar Sassenheim, vlak bij het via
duct. Het toestel brandde toen nog niet. Met
een plof kwam het tegen den dijk terecht.
Wij renden er heen en de eerste, die er uit
stapte, was een man in uniform.
Verschillende passagiers volgden, wij
trokken hen naar buiten zoo vlug net maar
kon. Alles speelde zich in enkele seconden af.
Bijna direct daarop hoorden wij een explosie
en de vlammen sloegen uit het toestel. Het
was een vreeselijk gezicht. De bemanning
zat in de cockpit en vloog tegen de wanden.
Wij konden weldra niet meer in de nabijheid
van het toestel komen, daar het in lichter
laaie stond,
Het relaas van een Zweedschen
passagier.
In totaal zaten twintig personen in het
toestel, n.1. vijf leden der bemanning en 15
passagiers. Van de bemanning heeft alleen
de hofmeester Haberer er het - leven afge
bracht, terwijl twee Engelsche passagiers
zijn gedood.
Wij spraken een der geredde passagiers,
den heer Treschaw uit Zweden. Hij was,
zooals te begrijpen is, zeer onder den indruk
van het gebeurde.
Ik zat, zoo vertelde hij, in. de nabijheid
van de buitendeur, dus achter in het toestel.
Wij waren normaal opgestegen, doch even
na den start moest er iets niet in orde zijn.
Het toestel verloor hoogte en de piloot
draaide. Nog hadden wij geen oogenblik de
gedachte, dat er zoo snel een ramp zou ge
beuren.
Plotseling voelde ik een zwaren
schok, ik greep mij vast aan de leu
ning van den stoel en op het zelfde
oogenblik zag ik, dat de cabinedeur
open zwaaide en de steward naar
buiten sprong. Ik volgde hem en wist
gelukkig buiten te komen. Wat er
precies verder gebeurde kan ik niet
zeggen. Onder de passagiers was een
paniek ontstaan. Ieder poogde zich in
veiligheid te stellen. Wat ik hier ver
tel speelde zich in luttele seconden af.
Een explosie volgde en een steekvlam
sloeg naar buiten. De passagiers la
gen voor het grootste gedeelte buiten
het toestel op den grond.
Er speelden zich in dit korte oogenblik
vreeselijke tooneelen af. Over den aard der
verwondingen kon de heer Treschaw niets
mede deelen. Ik zelf ben er goed afgekomen,
zoo besloot hij zijn verhaal.
Op het terrein van de ramp.
Het terrein van de ramp bood een vreese-
lij'ken aanblik. Het geheel uitgebrandde toe
stel lag met den staart en de achterroeren
tegen den dijk op. De motoren waren niet
meer dan een ruïne van uitgebrand staal en
ijzer. De propellers waren verbogen en sta
ken voor een deel in den grond. Van het
houtwerk was niets meer over Alles is vol
ledig door het vuur vernield. De lijken van
de bemanning, die zich nog in de cockpit be
vonden, waren niet te herkennen. Het was
een afschuwelijke aanblik.
Ook van de bagage is zoo goed als niets
over. Hier en daar lag nog een stuk te smeu
len tegen verbogen stangen en verkoolde
resten van het eens zoo trotsche vliegtuig.
De cabine is geheel verdwenen. Van het in
strumentenbord was weinig of niets over.
Ook de vleugels waren vrijwel geheel ver
dwenen.
Toen men op Schiphol zag welk een
ramp er gebeurde, werden onmiddellijk de
brandweer, de politie en de eigen reddings
dienst gemobiliseerd.
Weldra was behalve de militaire politie,
die voor de afzetting van den weg zorg
droeg, ook de Amsterdamsche politie onder
leiding van inspecteur Gemineke aanwezig,
evenals de Rijkspolitie. Ook de Amster
damsche brandweer was weldra ter plaatse
onder leiding van commandant Gordijn en
den hoofdbrandmeester Schuitemaker. Met
een straal werd water gegeven, het toestel
was toen reeds voor het overgroote deel uit
gebrand. De G. G. en G. D. was met 5 wa
gens aanwezig en onmiddellijk werd begon-