Hedenmorgen. Weedbedcht Diriguiten Kozakken. Na de ramp. De stemming op Schiphol. De Kwikstaart verbrand. Waarschuwing. De blik dient gericht te blijven op de toekomst. Nauwelijks zijn de wonden, geslagen door den ramp van de Leeuwerik, ge heeld, of een nieuwe catastrophe heeft onze Koninklijke Luchtvaart Maatschap pij en daarmee geheel Nederland, in rouw gedompeld. De snelle Kwikstaart is vlak bij het nest in vlammen, die dood en verderf om zich heen hebben ge spreid, opgegaan. Zaterdag, bij de feestelijke opening van het stationsgebouw op het vliegveld Eelde belangrijke schakel in het bin- nenlandsch luchtverkeer is er een oogenblik van stil herdenken geweest, toen het monument, gewijd aan de na gedachtenis van den voor enkele jaren bij een vliegongeluk om het leven geko men Hajo Hindriks, den pionier der luchtvaart, in het Noorden des lands, werd onthuld. Een der sprekers heeft daarbij doen uitkomen, dat de voort schrijding der techniek slachtoffers eischt, maar dat desondanks de blik vast op de toekomst dient te blijven gericht, Zoo is het ook met dezen jongsten ramp. Met een eere-saluut aan hen, die gevallen zijn in de uitoefening van hun plicht, zal de K.L.M., draagster van een grooten naam, geschraagd door een onwankelbaar vertrouwen van honderd duizenden in den lande, onversaagd op den eenmaal gekozen weg blijven voort gaan. Op zee en in de lucht zal NeerlancPs roem onvergankelijk zijn. nen met het transport van de gewonden, die naar wij ongeveer twee uur na de ramp konden vernemen, niet in ernstigen toestand verkeerden. Op het terrein waren voorts aanwezig de burgemeester van Amsterdam dr. de Vlugt, de waarnemend hoofdcommis saris Haarman, de burgemeester van Haar lemmermeer Slob, wethouder Rustige, de sh mr. D. fteilingh en vel autoriteiten. advocaat-generaal bij het gerechtshof te Amsterdam mr. D. Reilingh en vele andere De heer A. Plesman, directeur van de K. L. M., vertoefde nog te Groningen in verband met de Zaterdag plaats gehad heb bende opening van het nieuwe stationsge bouw te Eelde. Hij werd te Groningen van de vreeselijke ramp op de hoogte gesteld, waarna de heer Plesman zich onmiddellijk per vliegtuig van Eelde naar Schiphol be gaf. De heer Peterson vertelt. Wij hadden in het hotel op Schiphol een onderhoud met een der geredde passagiers, den heer Peterson, ingenieur te Kopenhagen De heer Peterson vertelde ons, dat hij gister morgen met het toestel uit Londen aange komen was, en dat hij via Schiphol door vloog naar Malmö. Ik zat, zoo zeide de heer Peterson, die nog zeer onder den indruk van de ramp was, in het tweede compartiment van achteren gerekend. Nauwelijks waren wij op Schiphol opgestegen of ik merkte, dat er iets niet in orde was. Ik vlieg zeer veel en dan krijg je kijk op dergelijke dingen. Wij' waren pas enkele minuten in de lucht toen ik merkte, dat het toestel snelheid verloor en geen hoogte hield. De piloot poogde te keeren. Hierbij verloor het toestel nog meer hoogte en ik merkte, dat hij van plan was te landen. Het toestel gleed op een gegeven moment af en ik riep naar de passagiers, die vóór mij in de cabine zaten: pas op er gebeurt een ongeluk. Ik heb mij stevig vast gehouden en daaraan heb ik het te danken, dat ik er afgekomen ben met een schaaf- wondje op mijn rechterbeen. Een betrekkelijk lichte schok volgde. Het toestel was tegen den dijk geslagen. De deur zwaaide open en wij gingen zoo gauw mogelijk naar buiten. Een paar dames waren op den grond ge vallen en in half bewusteloozen toe stand waren zij naar buiten getrokken. Het was een vreeselijk oogenblik toen de machine vlam vatte. Van de bemanning heb ik niets gezien. Een steekvlam sloeg door de cabine. Wie er nog binnen was, was reddeloos verloren. Alles wat ik U nu vertel, speelde zich in enkele oogen- blikken af. Direct nadat het overgroote deel van de passagiers op Jen grond stond, stond het toestel in lichte laaie. De oorzaak van de ramp kan ik na tuurlijk niet beoordeelen. Maar ik heb den indruk, dat de piloot alles gedaan heeft, wat hij kon. Op dat oogenblik belde de telefoon, de hrer Peterson had een gesprek aange vraagd met Londen, van waar hij gister morgen vertrokken was, nog niet besef fend welk een ramp hem zou bedreigen. Onder de passagiers bevond zich ook dr. Axael Gauffin, directeur van het Nationaal Museum te Stockholm, die Zaterdag het 50-jarig jubileum van het Rijksmuseum had bijgewoond en gister morgen met de „Kwikstaart" naar zijn land had willen terugkeeren. Voorts bevond zich onder de passagiers een Nederlandsche dame, Mej. C. M. Anoll uit Den Haag. Deze passagiere is er gelukkig zonder verwondingen afge komen. Onderhoud met den heer Thomson. Wij hadden nog een onderhoud met den stationschef, den heer Thomson. De heer Thomson vertelde ons, dat hij juist op het punt stond met vacantie te gaan. Plotseling werd hij opgebeld en deelde men hem met enkele woorden mede, welk een vreeselijk on geluk gebeurd was. Hij zag van uit zijn woning de'hoog- oplaaiende vlammen van het toestel en onmiddellijk ging ieder, die over een auto beschikte van Schiphol naar het terrein van de ramp. Het toestel stond, zoo zeide de heer Thomson, toen wij daar aankwamen, reeds in vollen vlam. De passagiers stonden bij het toestel. Haberer had zooveel mogelijk de passagiers om zich heen verzameld. Het was een vree selijk gezicht. Maar wij moesten, zooals te begrijpen viel, het hoofd koel houden. Er was direct zeer veel te regelen. Hulp konden wij niet meer bieden. De geredde passagiers hadden voor het overgroote deel geen verwondingen opge loopen. Drie passagiers moesten met lichte verwondingen naar het Wilhelminagast- huis worden overgebracht, dit waren een Zweed en een Engelschman, alsmede een Deensche dame. Wij zijn onmiddellijk begonnen, aldus vertelde de heer Thomson verder, om de fa milie te waarschuwen, hetzij telegrafisch, hetzij telefonisch. Verschillende passagiers zijn naar de stad vertrokken, enkele naar het restaurant op Schiphol. De omgekomen bemanning. De piloot H. Silberstein is twee jaar in dienst geweest van de K. L. M. Daarvoor was hij vier jaar bij de Deutsche Luft Han- sa werkzaam geweest. Het was een zeer bekwaam piloot, hij had vier tochten naar Nederlandsch-Indië achter den rug. Hij is getrouwd en vader van een kindje. De radio-telegrafist G. F. Nieboer, is in 1905 te Veendam geboren. Hij was elf jaar in dienst bij de Maatschappij Radio-rfol- land en kwam in 1934 bij de K. L. M. De werktuigkundige G. Brom was in 1905 geboren. Brom was gehuwd, doch had geen kinderen. De leerling-werktuigkundige L. J. van Dijk, was in 1897 geboren. Gehuwd zijnde was hij vader van twee kinderen. Halfstok zwaaien de vlaggen op Schiphol in den gulden zomerzon. Voor den gewonen bezoeker is er weinig van te bemerken, welk een ramp Schiphol en Nederland heeft ge troffen. Het restaurant wordt vergeten, op het terras is het vol Zondagsche bezoekers, die onder de parasols een plaatsje hebben ge vonden. Toestellen komen aan en vertrekken. De sirenes loeien, de loud-speaker verkondigt welk toestel weer gedaald is op het vlieg- v ld. Er worden groepen bezoekers rondge leid. Het werk roept! Het werk gaat voort! De K. L. M.-mannen zetten de tanden op el kaar. Zij weten immers, dat geen moment hun oplettendheid mag verflauwen. Zij we ten dat de dienst voort moet gaan, dat zij niet mogen denken aan de kameraden, die vanmorgen gevallen zijn. Er is rouw op Schiphol! Piloten, die geen dienst hebben, komen en gaan. Op fluisterenden toon bespreken zij het vreeselijk gebeuren. Een korte groet, een stevigen handdruk en zij vertrekken weer. Er wordt druk getelefoneerd op het kantoor en op het bureau van den vliegdienst. Verwanten van de passagiers worden zoo veel mogelijk gewaarschuwd. Het werk gaat door. De heer Van der Maas van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart en enkele justitieele autoriteiten hooren in een der kantoorlokalen getuigen, zij vertellen van het vreeselijk gebeuren, dat zich dien ochtend voor hun oogen afspeel de. Op het groote terrein wordt het steeds drukker en de ramp is het onderwerp van gesprek. Op het platform staat een F 22, de Lappland van de Zweedsche Maatschap pij, de zelfde blauwe vogel, zooals daar vanmorgen een paar kilometer verder is verongelukt en waarvan de wrakstukken, een ravage van verbogene en geblakerde stangen, tegen de helling van den dijk ligt, aan den rand van het wuivende korenveld. Het werk op Schiphol roept, het werk op Schiphol gaat door! De officieele passagierslijst. De officieele passagierslijst van het ver ongelukte vliegtuig „De Kwikstaart'' bevatte de volgende namen: W. F. Treschaw (Noorwegen) zeer lichtgewond in het gelaat; P. Peterson (Denemarken) Kopenha gen; Mej. J. Carlstedt (Zweden), opgeno men in het Wilhelminagasthuis te Am sterdam. toestand geruststellend; Mr. Helström (Zweden), opgenomen in het Wilhelminagasthuis, toestand be vredigend Mevr. L. Classen (Engeland); Mej. K. Classen (Engeland), been ge schroeid Mr. Faulkner (Engeland), opgenomen in het Wilhelminagasthuis te Amster dam, toestand gunstig; F. A. Pitel (Engelana); R. Fraser (Engeland); Mr. Joseph (Duitschland); Mr. A. W. R Gauffin (Zweden); Mr. B. M. J. Combes (Frankrijk); Mej. C. M. Apell (Nederland) te Sche ven ingen Gedood: mr. Newman (Engeland) te Londen en mr. Hodson (Engeland) te Londen. Zes dooden, veertien personen gered. De Kwikstaart, het vier-motorige Fokker vliegtuig, dat in geregelden dienst op Ham burg, Kopenhagen, Malmö vliegt, haa Zater dag nog den dienst heen en terug in vol maakte orde volbracht. Zondagmorgen zou de reis opnieuw ondernomen worden. Het toestel was voor het vertrek nog opnieuw na gezien en alles was in orde bevonden. Om half tien hadden vijftien passagiers in het toestel plaatsgenomen. Het waren mej. C. M. Apell uit Scheveningen, mevr. en mej. Clas sen, de heeren Faulkner, F. A. Pitel, R. Fra ser, Newman en Hodson, allen uit Enge land, mej. J. Carlstedt, de heeren Helström en A. W. R. Gauffin uit Zweden, de heer Jo seph uit Duitschland en de heer B. M. J. Combes uit Frankrijk en R. Peterson uit De nemarken. De bekende piloot H. Silberstein, die reeds twee jaar voor de K.L.M vliegt en vier rei zen naar Indië had gemaakt, zou het toestel besturen. De verdere bemanning bestond uit den radio-telegrafist G. F. Nieboer, de werk tuigkundigen G. Brom en L J. van Dijk en de hofmeester Haberer. Om 9.38 verliet het toestel den grond. Eenige oogenblikken later bespeurde men reeds op Schiphol, ofschoon de start goed was geweest, dat er iets haperde. Men zag, dat het toestel links zwaaide en de piloot vermoedelijk een poging deed terug te keeren, althans een noodlanding te maken. Die poging is op het allerlaatste oogenblik mislukt. Men zag, dat de linkervleugel van het toestel vlak bij het viaduct den nieuwen weg van Amsterdam naar Den Haag raakte. Het viel achter den dijk neer en eenige oogen blikken later stegen hooge vlammen op. Wat zich daar in de weinige oogenblikken tus- schen het neerkomen en het in brand vliegen van het toestel afspeelde, is een geweldig drama geweest. De heer Hoogendijk, die opzichter is van de daaraan te leggen werken, vertelde er ons het volgende van. Hij liep op den weg bij het viaduct en zag het toestel op zich afkomen. Twee van de motoren draaiden niet meer. Het gevaarte viel met een plof, als een zware zak tegen den dijk aan. Het brandde toen niet. Hij snelde er met een paar wielrij ders die zich ook op den weg be vonden heen. Met deze wielrijders heeft hij een aantal passagiers, on der wie ook een paar dames uit het toestel getrokken. Zij moesten enkele oogenblikken later wijken, omdat plotseling vlammen uit het toestel braken. Op dat oogenblik was het of de bemanning in de cockpit hevig met elkaar vocht. Het scheen tem toe, dat deze man nen niet weg konden, dat zij vast zaten. Fr was geen kans op hen te berei ken, daar toch nadering van het toestel door de hitte niet meer mogelijk was. Inmiddels was hulp onderweg van Schip hal en was vandaar om assistentie geseind naar Amsterdam. Alle hulp, hoe snel ook gekomen, heeft deze ramp, waarbij zes dooden te betreuren zijn, niet kunnen voorkomen. De Amsterdamsche brandweer heeft nog met een straal op de motorspuit de gloeiende resten van het toestel, dat met den staart in de hoogte ligt, gedoofd. He was daarna mogelijk een onderzoek in het toestel in te stellen. Het bleek dat zes sterk verkoolde lijken in de totaal uitgebran de Kwikstaart lagen. Later werd vastgesteld dat dit vier leden der bemanning waren en twee passagiers. Het waren de piloot H. Silberstein, radio telegrafist G F. Nieboer en de werktuig kundigen G. Brom en L. J. v. Dijk, benevens de passagiers Hodson en Newman. Beide omgekomen Engelschen waren hedenmorgen uit Londen gekomen. Zij waren op Schiphol overgestapt met bestemming naar Kopenha gen. 4 Het aantal gewonden! bedroeg 5. Zij had den brandwonden, maar niet van ernstigen aard. Met een ambulance-wagen van den Amsterdamschen Geneeskundigen Dienst werden drie van hen naar het Wilhelmina- asthuis gebracht. Het waren mejuffrouw J. Carlstedt uit Zweden en de heeren Helström uit Zweden en Faulkner uit Engeland. Me juffrouw K. Classen uit Engeland werd aan het been gewond. Zij werd ter plaatse ver bonden. Ook dokter Gauffin uit Zweden kreeg lichte verwondingen. De toestand van de gewonden, die in het Wilhelminagasthuis zijn opgenomen, baart geen zorg. De hof meester Haberer, de eenige van de bemanning die er het leven afbracht, heeft verklaard, dat toen het toestel den grond had verlaten eerst de linkerbinnenmotor in toerental achteruit liep en vervolgens ook de buitenmotor. Hij is er zeker van, dat de piloot Silberstein al het mogelijke heeft gedaan om Schiphol weer te bereiken, althans een noodlanding te maken. In den loop van den middag is de officier van Justitie van de Rechtbank te Haarlem, Mr. Andringa op het terrein van den ramp aangekomen tot het instellen van een justi tieel onderzoek. Ook werd daar verwacht dokter Hulst uit Leiden, om een onderzoek in te stellen naar de lijken. Wanneer daarna de technische Rijksdienst en die van de K.L.M zich de noodige gegevens hebben verschaft mogen de slachtoffers van den ramp ver voerd worden. Een verklaring van den heer A. Plesman. Gisteravond te zes uur heeft de direc teur der K. L. M., de heer A. Plesman, in een persconferentie een zeer korte ver klaring afgegeven, die als volgt luidt: De zes slachtoffers zijn door Dr. Hulst uit Leiden, aan wien de sectie is opge dragen, in samenwerking met Dr. Slot boom van de K. L. M., geïdentificeerd. Door deze medici is tevens vastge steld, dat deze slachtoffers bij de botsing met den grond om het leven zijn geko men. Tot zoover de verklaring van den heer Plesman. De directeur der K. L. M. was, zooals begrijpelijk, zeer onder den indruk van het gebeurde. Hij kon nog geen nadere inlichtingen geven over mogelijke oor zaken van den ramp. Het bureau van den Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart, de Technische Dienst van de K. L. M., verschillende an dere luchtvaartautoriteiten zijn bezig met het instellen van een onderzoek. Over de begrafenis van de slachtoffers is tot op dit oogenblik nog niets vastge steld. De stoffelijke overschotten zijn naar het Binnengasthuis vervoerd. Betreffende de passagiers kunnen wij nog mededeelen, dat de heer B. M. J. Combos uit Parijs gistermiddag te half vijf met de „Lappland" F. 22 van de Zweedsche maatschappij, een zusterma chine dus van het verongelukte toestel, van Schiphol is vertrokken om zijn zoo ongelukkig onderbroken reis voort te zetten naar Malmö. De heer Gauffin uit Stockholm maakt de reis per trein en boot. De heer Fraser uit Londen zal van daag per K. L. M. machine naar Londen terugkeeren, evenals de heer Pitel uit Lenden. De rest van de passagiers gaat waarschijnlijk per trein verder. Een deel is inmiddels reeds per trein vertrokken. De heer J. Joseph, een Duit- scher, die te Amsterdam woonachtig is, is per taxi naar zijn woning terugge keerd. De toestand der gewonden. Geen enkele reden tot ongerustheid. Zondagavond te tien uur hebben wij ge ïnformeerd naar den toestand van de drie gewonden, die zijn opgenomen in het Wil helminagasthuis. Betreffende mej. J. Carl stedt, een Zweedsche, luidt het bericht, dat zij een zeer lichte hersenschudding heeft op- geloopen en enkele ongevaarlijke en lichte verwondingen. Haar toestand is gunstig en baart geen enkele zorg. De heer Helström, een Zweed, is ongevaarlijk en licht gewond. Ook zijn toestand is goed. De derde gewon de, de heer Faulkner. directeur van Finmar Ltd., is ook niet levensgevaarlijk. Hij heeft kneuzingen aan den rug opgeloopen. Ook zijn toestand baart geen zorg. Vanmorgen waren wij op Schiphol. Het leven heeft zijn rechten herwonnen. Uiterlijk herinnert niets aan de vreese lijke ramp. Slechts de vlaggen waaien halfstok van de luchthaven Schiphol. Gisteren is de retourdienst van Zweden overge nomen door een Zweedsch toestel; van daag werd de dienst Amsterdam Molmö gevlogen door een Zweedsch toe stel en de F. 8 in de retourvlucht. Mor gen wordt de dienst naar Zweden uitge voerd door eenzelfde type als de Kwik staart, n.1. de F. 22 de Papegaai. Dit toestel doet anders dienst op de lijn AmsterdamLonden v.v. Het aantal passagiers op de diensten is vandaag niet terug geloopen. Geen enkele boeking i6 geannuleerd. Het opruimingswerk. Het opruimingswerk, dat gisteren reeds begon, is vandaag met kracht voortgezet. Op boerenkarren worden de resten van het eens zoo trotsche toestel weggebracht. Er is weinig, heel weinig over. De vier zware motoren zijn niet meer dan brok ken half gesmolten metaal. Geblakerde en gebogen stangen steken overal uit. Slechts de zware cylinders hebben hun vo:m behouden Het 6kelet van de staart en van een gedeelte van de vleugels ligt nog tegen den dijk op. Van bet passagiersgoed en de bagage is ook heel weinig over. Tusschen zwart verorande resten wordt nog wat geld ge vonden, vreemde munten. Ook een ge deelte van een ridderkruis komt onder bc-k puin te voorschijn. Hier en daar ligt nog een stuk kleeding en een verkool te koffer. Nauwkeurig wordt alles door de arbeiders onderzocht. Enkele deelen van het toestel worden voor een nader on derzoek naar Schiphol gebracht. Tusschen de ruïnes is nog een gedeel te van de Engelsche post gevonden. De brieven zaten in stevige bundels en sommige gedeelten zijn betrekkelijk wei nig beschadigd. Nederlandsche post was niet aan boord. Langs den weg staat veel publiek; zwijgend volgt het opruimingswerk. Op Schiphol en ook ter plaatse wordt het onderzoek door de deskundigen nog met kracht voortgezet. Het resultaat er van is uit den aard der zaak nog niet bekend. De begrafenis der slachtoffers. Naar wij vernemen zal de begrafenis van de slachtoffers vermoedelijk Don- de;, dag te Amsterdam plaats hebben. Een stroom van deelneming. De K. L. M. heeft een stroom van schriftelijke en telegrafische bewijzen van deelneming ontvangen met de ramp van de „Kwikstaart". Van tal van buitemandsche lucht vaartmaatschappijen ontving zij harte lijke telegrammen van medeleven. De minister van waterstaat deed bij monde van den secretaris-generaal zijn de-lneming met het ongeval betuigen. Ook de burgemeester van den Haag bracht een bezoek ten kantore van de K. L. M. DE PUZZI.E-BRIEFKAARTEN DER ZOMERPOSTZEGELS. Het plaatselijk Comité voor den verkoop der Zomerpostzegels deelt nog mede, dat de Puzzle-briefkaarten 10 cent verkrijgbaar zijn bij de secretaresse mej. J. Bruin, Doelen straat 30 boven. GESLAAGD. Onze plaatsgenoote, mej. S. Eriks, slaagde te Den Haag voor het staatsexamen voor muziek (piano). KOOPT LOTEN. De Berger Kunstenaarsvereniging, waar van leden zijn Charley Toorop, E. Fernhout D. W. H. Filarsky, A. Colnot, Koos Stik- voort, F. Hamstra en Frans Hiysmans expo seert deze week voor de leden in de 'lunch room „de Berger Kring" van den heer de Vries in een apart zaaltje diverse land schapen van Frans Huysmans. Zooals men weet was in deze zaak voor eenige jaren een kunsthandel van den heer Rol gevestigd, zoodat men in dit gebouw dat keurig gemoderniseerd is, over een uit stekend expositiezaaltje beschikt. Het doel van deze vereeniging is elkander te steunen om dit doel te bereiken heeft de vereeniging een loterij op touw gezet met in totaal 100 loten a f 1. naar waarnemingen, verricht in den morgen van Maandag, 15 Juli. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met. Instituut te de Bilt. Hoogste barometerstand 761,9 m.M. te Valencia. Laagste barometerstand 737,1 m.M. te Reikjavik. Verwachting, geldig tot den avood van Dinsdag 16 Juli: Zwakke tot matige noordelijke tot weste lijken wind, toenemende bewolking; weinig of geen regen. Weeroverzichf. Het gebied van h oogen luchtdruk wordt aan de noordzijde sterk aangetast door het gebied van lagen luchtdruk in het noorden waar de barometer in 24 uur 20 m.m. daalds. Ook in Engeland nam de luchtdruk af. De afkoeling ging gepaard met onweersregen. Het gebied van groote hitte verplaatste zich naar het oosten. Thans zijn de hoogste och- tendtemperaturen in midden-Duitschland. In Polen blijft het koel. Behalve in zuid-Frank- rijk viel nergens regen van beteekenis. In de Alpen is hetweér prac.itig, zonder abnormale warmte op de hoogst" oppen. Het is te ver wachten dat de frïssche winden van overzee meer bewolking en koeler temperatuur zullen brengen. LICïTOP! Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuf- gen en andere voert - ^cn 9.50 uur licht op. HOOG- EN LAAGWATER TE BERGEN AAN ZEE. (In Zomertijd). JulL Hoogwater Laagwater Dat. vtn. nam. vm. nam. 16 3.54 4.25 0.26 0.47 17 4.41 5.13 1.16 1.36 18 5.27 5.58 1.58 2.23 19 6.11 6.40 2.47 3.11 HOOG EN LAAGWATER TE EGMOND AAN ZEE. Hoogwater Laagwater Dat. vm. nam. vm. nam 16 3.51 4.22 0.16 0.35 17 4.38 5.'0 1.04 1.24 18 5.24 5.55 1.46 211 19 6.08 6.37 2.35 2.59 Als prijzen worden een vijftal schilderij en verloot. Het koopen van loten is wel bijzonder aantrekkelijk gemaakt, doordat iedere kooper van een lot daarbij gratis ontvangt een fraaie litho van den heer A. Colnot. voor stellende een landschap bij Monnikendam. Deze litho is ingelijst, een waardevolle kamerversiering, en op zich zelf reeds meer waard dan de prijs van het lot. Loten zijn te Alkmaar verkrijgbaar bij de boekhandelaren K. ter Burg en Jung v. d. Hoek. Het optreden dezer kozakken tegen over hun beklagenswaardige paarden is uitermate ruw. De paarden zijn niet op normale wijze gedresseerd en gaan niet liggen, doch worden op Poolsche wijze ge worpen. Schandalig is de manier, waarop het liggende paard verplicht wordt te blij ven liggen, door het optrokken van het hoofd en het vastzetten daarvan. NAMENS HET NEP. JACK-LONDEN-VERBOND. VERKEERSONGEVAL Zaterdagavond is op den Rijksstraatweg te Beverwijk nabij de Marquettelaan onder de gemeente Heemskerk de wielrijder H. Win- u'* Alkmaar, die links van den weg reed, door een personenauto aangereden. Ds man sloeg met het hoofd door de voorruit en werd met kracht tegen den grond g** smakt. In zorgwekkenden toestand is w. naar het Roode Kruis-ziekenhuis te Bever wijk overgebracht. Onze correspondent te Beverwijk schrijft ons nog het volgende: Zaterdagavond reden twee wielrijders ter hoogte van het Huldtooneel te Noorddorp °P den Rijksweg. Op een gegeven moment keer de de een, iemand uit Alkmaar, zich om en kwam in botsing met een hem tegemoet rij dende luxe-auto. De schok was zoo hevig dat het slacht* lei door de voorruit tuimelde. ben spoedig ontboden medicus constatee de een ernstige schedelfractuur. f In hopeioozen toestand werd de man n het Roode Kruis-ziekenhuis te Beverwijk, voerd. Naar omstanders mededeelden moet h*j ongeval daaraan te wrijten geweest zijn beide wielrijders tijdens hun fietstocht het stoeien waren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 2