6
DE RAMP VAN DE
KWIKSTAART.
Marine-vliegtuig bij
den helder verongelukt.
Vliegongeluk bij Londen
kantongerecht te Alkmaar*
Drama in Amsterdamsch
volkscafé.
HET BEZUINIGINGS-ONTWERP.
C. Blokdijk, Tr. Cnossen, A. de Cocq van
Oorzaak: een vliegfout?
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
Verkeerstoestel verongelukt
twee dooden.
ERNSTIG VLIEGTUIGONGELUK.
Stijgend aantal vliegrampen in Japan
MOEILIJKHEDEN VAN EEN VLIEGER
NA HET VERTREK.
Man schiet zijn vrouw en den
caféhouder neer.
Daarna zelfmoord.
Ong. 5.15 u. gistermiddag knalden
achter elkaar een aantal schoten in
de Kerkstraat bij de Leidschestraat
te Amsterdam. Toen van alle kan
ten publiek kwam toeloopen, had
zich in het sousterrain van perceel
Kerkstraat 37 reeds een drama vol
trokken, dat drie slachtoffers eischte.
In dat sousterrain is gevestigd een volks
koffiehuis, dat beheerd wordt door den heer
A. Muehl, een man van 41 jaar. Ter assis
tentie in de zaak hielp hem een juffrouw Ja
cobs, een vrouw van ongeveer zijn leeftijd
Zij had hem verteld gescheiden te zijn. Voor
zij bij hem kwam was zij gehuwd met een
zekeren Dekker uit Nijmegen. Nu staat het
niet vast of de scheiding reeds voltrokken
was. In het volkskoffiehuis dat bestaat uit
een voorkelder en een kleine achterkamer,
bestaat geen slaapgelegenheid. De zaak
werd des avonds gesloten en beiden gingen
dan naar een woning in de Marnixstraat.
Over deze verhouding schijnt een briefwis
seling geweest te zijn waarop de heer Dek
ker naar Amsterdam is gekomen. Toen hij in
de Kerkstraat kwam en de heer Muehl in de
deur van het Volkskoffiehuis zag staan,
heeft hij onmiddellijk twee schoten op hem
gelost. De heer Muehl is toen na eerst ge
vallen te zijn, opgestaan, heeft eenige passen
naar de toonbank gedaan en viel dood neer.
Een der twee kogels was hem dwars door
bet hart gegaan.
Vervolgens is de dader door de gelag
kamer geloopen naar de vrouw. Deze
vluchtte naar het achterkamertje en zocht
beschutting achter een 15-jarigen jongen
die ook in betrekking was bij den heer
Muehl. De vrouw nam tenslotte de wijk naar
een binnenplaatsje. Daar schoot hij toen ook
met twee kogels de vrouw neer. Een der ko
gels ging haar dwars door den hals en bijna
onmiddellijk moet ook zij den geest hebben
gegeven. Zij bleef liggen op het trapje dat
naar het binnenplaatsje voert.
Tusschen het neerschieten van het eerste
en het tweede slachtoffer moeten maar eenige
seconden verloopen zijn, want een achttal
bezoekers van het volkskoffiehuis, die zich
daar onledig hielden met kaarten of schaken,
kwam pas tot bezinning toen de vrouw
reeds was neergeschoten. Een poging van
een der gasten, een chauffeur, om den wilde
man de revolver met een stoel uit de hand te
slaan, moest hij bekoopen met een revolver
schot, dat hem in zijn zitvlak trof. Voor an
deren tusschenbeiden konden komen, had de
moordenaar zich zelf een kogel door het
hoofd gejaagd en viel op een stoel dood neer
Korte oogenblikken nadat het drama zich
had voltrokken, was politie ter plaatse. De
commissaris van politie, de heer D. Dijkstra
heeft verschillende getuigen een voorloopig
verhooor afgenomen.
Door den heer van Ledden Hulsebosch,
politie-scheikundige, werd een deskundig on
derzoek ingesteld.
Nadat ook de substituut-officier van justi
tie, mr. Wassenbergh den toestand ter plaat
se had opgenomen, werden de drie lijken in
den loop van den avond naar het Wilhel-
mina Gasthuis vervoerd.
De chauffeur, die in zijn zitvlak werd ver
wond, kon na in het Binnen Gasthuis te zijn
geholpen, naar huis vervoerd worden.
Nog den geheelen avond bleef het publiek
in de omgeving van het huis bij elkaar groe
pen om het vreeselijk drama te bespreken.
Adies aan de Tweede Kamer
van P. 1. T.
Naar aanleiding van de memorie van ant
woord betreffende het bezuinigingsontwerp
zond het comité ter behartiging van de al-
gemeene belangen van overheidspersoneel
(A.C.O.P.) een adres aan de Tweede Kamer.
Het comité betoogt, dat na eventueele
doorvoering der regeeringsplannen inzake
salarisverlaging voor het rijkspersoneel en
de onderwijzers het loonniveau van die groe
pen in het algemeen beneden dat van 1914
zal liggen.
Op grond van uitvoerige beschouwingen
concludeert het A.C.O.P., dat 't beroep van
de regeering op de gedaalde indexcijfers van
de kosten van levensonderhoud de voorge
stelde salarisverlaging niet kan motiveeren
of aannemelijk maken.
Het adres geeft verder een overzicht van
de verslechteringen welke na 1920, naast de
algemeene salarisverlagingen, in de positie
van het rijkspersoneel en de onderwijzers
werden aangebracht.
Het adres bestrijdt verder de voorgenomen
verlaging van het aanvangssalaris van de
onderwijzers tot 500.per jaar, de nader
voorgestelde bezuinigingen op de pensioen
wetgeving en de invoering van het capitu-
lantenstelsel.
3ieek School
ALKMAARSCHE HUISHOUD- EN
INDUSTRIESCHOOL.
Gisteren slaagden voor het diploma „hulp
in de huishouding" de candidaten:
A. v. d. Berg te Alkmaar; C. Buys te
Alkmaar; J. Hyman te Alkmaar; T. Koh-
nert te Alkmaar; S. Kotppes te Wieringer-
waard; C. Luiten te Alkmaar; M. Mas-
sink te Alkmaar; G. Matser te de Rijp; T.
Mooy te Alkmaar; G. Peetoom te Bergen;
E. Pette te Wormerveer; T. Rem te Wor-
merveer.
Met herexamen A. Zyp te Moerbeek.
Afgewezen één candidate.
Voor het diploma „costuumnaaister" de
candidaten:
G. Dil te Akersloot; E. Groen te Egmond
aan Zee; Cl. Kossen te Heiloo; M. de Moei
te Alkmaar; S. Rademaker te Alkmaar; O.
Schenk te Alkmaar; A. Timmerman te Alk
maar; A. Visser te Alkmaar; Tr. Wijker te
Egmond aan Zee.
Afgewezen één candidate.
Voor 't diploma „dienstbode" de candidaten
Delwijnen, D. Eiland, Tr. van Erkelens, N
Eybinck, A. Korver, M. Leley, M. Moelaert
A. Roos, allen te Alkmaar; E. den Das te
Bergen; T. Muurling te St. Pancras.
EXAMEN M. U. L. O.
Gister slaagde voor het examen diploma
B: J. Tauber te Oudkarspel.
Het diploma A werd behaald door: Jan
M. Hoekmeyer, C. A. Twenhöfel, A. G
Lichte.ibeld, N. A. Zwaan, A. A. Stroo-
mer, E. M. Preijer, J. Hellinga, allen te
Alkmaar.
A. Baron te Aartswoud, A. de Vries en K
de Wit te Lutjewinkel, P. Kamminga te
Oudkarspel, P. J. Houter te Wognum, P
E. Kaan en S. J. Sluis te Enkhuizen, G
Brouwer te den Helder, C. K. Kroonenburg
te St. Pancras, J. M. Besoo te N. Niedorj
M. C. Kooy.te Anna Paulowna, M. Masc'
meijwer en W. Musch te Bergen, afgewezen
vier. De examen zijn afgeloopen.
Voor de herv. kerk te Heerhugowaarc
en Veenhuizen heeft toezegging van beroep
ontvangen de heer L. J. v. d. Kam, cand. te
Oosterbeek.
EEN PROMOTIE.
Men schrijft ons uit Oudendijk (N.-H.):
Te Wageningen is gepromoveerd tot doe
tor in de Landbouwkunde op het proefschrift
getiteld „Historische Studie over den Zeeuw-
schen Landbouw", benevens 14 stellingen,
onze vroegere dorpsgenoot de heer M. J.
Boerendonk, thans landbouwkundig inge
nieur, zoon van den predikant Chr. Boeren
donk te Schermerhorn.
Promotor was prof. dr. ir. G. Minder
houd, hoogleeraar in de Landhuishoudkunde
te Wageningen.
Het proefschrift, beslaande 376 bladzijden,
bevat veel wetenswaardigs omtrent wegen,
vaarten, marktwezen, het vroegere Zeeland
als centrum van handel er. scheepvaart, afwa
terng, meekrapcultuurvlas, bieten, landbouw
stelsel, bemesting, maatregelen tegen schade
lijk gedierte, tuinbouw, paardenfokkerij, v«
houderij, veeziekten, zuivel, wol, maatschap
pelijke welvaart, enz., enz.
Toen de promotie was geschied, hield prof.
dr. ir. Minderhoud een kernachtige rede,
waarin hij liet uitkomen als Zeeuw het op
hoogen prijs te stellen, dat over de provincie
Zeeland zulk een belangrijk werk was ver
schenen; waar echter zijn blik zich niet alleen
tot dat gewest bepaalt doch ook daar buiten,
hoopte hij, dat het voorbeeld door dr. Boe
rendonk gegeven, navolging zou vinden bij
anderen en ook over de andere provincies
van ons land zulke belangrijke boekwerken
mogen verschijnen.
fuchtvaact
De voorloopig, officieele con
clusie omtrent de oorzaak.
Wij ontvingen Let volgende commu
niqué:
Onmiddellijk na het noodlottige onge
luk van het vliegtuig PHAJQ bij
Schiphol, is in opdracht van den direc
teur van den luchtvaartdienst door den
inspecteur bij dien dienst J. v. d Hey-
den, in samenwerking met dr. ir. H. J.
v. Maas, ingenieur b: den rijksstudie-
diensi voor de luchtvaart, een onderzoek
naar de oorzaak van het ongeluk inge
steld. Het onderzoek geschiedde mede in
samenwerking met de autoriteiten der
justitie en politie. Voor zoover in dit sta
dium van het onderzoek kan worden
vastgesteld, moet de omstandigheid die
den bestuurder zou hebben gedwongen
tot een noodlanding waarschijnlijk wor
den gezocht in het terugloopen van het
vermogen van twee der vier motoren,
tengevolge van onvoldoenden benzine
toevoer.
De begrafenis.
De stoffelijke overblijfse'en van de zes
monschen, die bij de ramp van de Kwik
staart zijn omgekomen, zijn tezamen
geplaatst in de rouwkamer van het Bin
nengasthuis te Amsterdam. De begrafe
nis van de vier leden van de bemanning
zal Donderdagmiddag om 2 uur 30 op
Zorgvlied plaats hebben. De begrafenis
stoet zal het Binnengasthuis om twee
uur verlaten.
De lijken van de beide omgekomenen
Engelschen zullen Donderdag naar alle
waarschijnlijkheid per stoomboot van
de Batavierlijn van Rotterdam naar
Londen worden vervoerd. Eerst was het
plan, het vervoer per vliegtuig van Am
sterdam naar Croydon te doen plaats
hebben, maar latere instructies van de
familie hebben dit weer veranderd.
De lijken van de Engelschen zijn na
de sectie geplaatst in zinken kisten, die
weer in eiken kisten werden gezet. De
politie heeft deze kisten verzegeld, zoo
dat zij thans naar Engeland vervoerd
m-'gen worden.
In de rouwkamer van het Binnengast
huis staan de kisten in een rij geschaard,
elk voorzien van een nummer. Bloemen
dekken de kisten, ook die van de Engel
schen, die deze bewijzen van deelne
ming ontvingen van Nederlandsche
zijde.
Koninklijke deelneming.
Naar wij vernemen, is bij de di
rectie van de K. L. M. een telegram
binnengekomen van H. M. de Ko
ningin, waarin Zij Haar deelneming
betuigt met de ramp welke Zondag
j.1. heeft plaats gehad.
EENIGE BIJZONDERHEDEN VAN
DE ..KWIKSTAART".
De Kwikstaart was de jongste aanwinst
van de K.KL.M.-vloot, althans voor zoover
het de in Holland vervaardigde machines
betreft. Het was een FokkeT F XXII, een ver
kleinde uitgave van de F XXXVI, met vier
motoren van 500 a 600 P.K. elk.
De machine was modern geconstrueerd,
de romp was niet, zooals bij vorige typen
opgebouwd uit een viertal vlakke vakwerk-
liggers-gordingen en diagonalen omdat
ter verkrijging van den gewenschten aerody-
namischen vorm te veel vulstukken met zich
zouden medebrengen, hetgeen een toename
van doode ruimte en dood gewicht zou beteC'
kenen. Het toestel bezat den z.g. gepatenteer
de Fokker-romp. Het vakwerk was hier direct
zelf aan den aerodynamischen vorm aange
past. Inplaats van de normale vakwerkdia
gonalen werden aan den buitenkant speciale
ruimtevakwerken in den vorm van pyrami-
den aangebracht, welke een gunstigen vorm
aan den romp gaven en bovendien de krach
ten, welke op den romp werken, opnemen
dus de functie der diagonalen overnemen
De doode ruimte kwam hierdoor te verval
len, terwijl de verkregen ruimte aanmerke
lijk beter kon worden benut, o a. voor betere
accomodatie der passagiers.
Twee en twintig passagiers konden wor
den vervoerd in een fraaie cabine met een
links gelegen gangpad. Elk compartiment
aan den linkerkant bood plaats aan twee
personen, rechts aan vier. Alleen in het ach
terste compartiment kon het linkerdeel niet
worden benut, omdat hier zich de toegangs
deur tot de cabine bevond.
De ruimte in den romp achter de cabine
was in tweeën verdeeld; in de linkerhelft
was een toilet met waschgelegenheid; de
rechterhelft was bagageruim.
De ruimte voor de bemanning met afzon
derlijken ingang, was ingedeeld als bij de
F XXXVI; de tweede bestuurder iets achter
hem en rechts gezeten. Links van den eer
sten piloot, iets lager en met den rug in de
vliegrichting zat de marconist. Achter de
eigenlijke bestuurdersruimte was de ruimte
voor den werktuigkundige. Het controlebord
met benzinemeters, schakelaars etc., was
zoodanig gemonteerd, dat, indien geen werk
tuigkundige aan boord was, de marconist
dan daarop het oog kon houden. In deze
ruimte bevond zich rechts de ingang van het
bagageruim onder de piloten-zitplaatsen,
waarvan de bovenkant diende als navigatie-
tafel. Het wiel voor de bediening der lan-
dingskleppen was achter de zitplaats van
den tweeden piloot aangebracht.
In den neus bevond zich tevens de afdee-
ling voor den steward; aan den eenen kant
was ruimte voor een electrische keuken, aan
den anderen kant een buffet. Dit geheele
voorstuk was door een schuifdeur gescheiden
van de passagierscabine.
Het kielvlak bestond uit stalen buizen aan
oen ramp vastgelascht en met doek bekleed.
Richtings- en hoogte-roer waren eveneens
van stalen buizen vervaardigd. Het stabilo
was als vrijdragende constructie uit houten
liggers, ribben en triplexbekleeding opge
bouwd.
De machine was voorzien van normale
instrumenten, inclusief blindvlieginstrumen-
ten.
De vleugel was volgens het gewone Fok
ker-principe opgebouwd uit twee doorlig
gers van silver spruce, met zijwanden, rib
ben en bekleeding in triplex. De bekleeding
van den onderkant was in het midden van
den vleugel weggelaten, zoodat de daardoor
vrijgekomen ruimte in den vleugel het boven
gedeelte der cabine vormde. De vleugel be
vatte voorts de benzinetanks, alsmede baga
geruimten. De vleugeL was met vier bouten
aan den romp verbondenin den voorrand
van de linkervleugelhelft bevond zich het
landingslicht.
Het landingsgestel was niet intrekbaar;
de romp was door geluiddempend materiaal
ingesloten.
De vlucht bedroeg 30 M., de lengte 22 M..
de hoogte 4.9 M., het dragend oppervlak
130 vierk. M., de inhoud der cabine 36 kub.
M., idem van de bagageruimten 8.6 kub. M.
De inhoud der benzinetanks bedroeg 2700
liter, de actieradius ca. 1500 K M.
Het totale gewicht bedroeg 13.000 KG.,
waarvan 8100 K G. eigen gewicht en 4900
KG. nuttige last. Van deze laatste 2170
KG. betalende last.
De snelheid, met 4 Pratt en Whitney Wasp
S. 3 H motoren, voorzien van verstelbare
schroeven, bedroeg maximaal, op dienst-
hoogte 285 K.M. per uur, de kruissnelheid
ca. 252 K.M. Het absoluut plafond lag op
5400 M., het practisch plafond op 4900 M.
Hedenmorgen om 10 minuten
vóór half tien is de Fokkerjager
D VII 29 aan de overzijde van het
Noordhollandsch kanaal tegenover
het vliegkamp De Kooy op 100 M.
afstand daarvan neergestort.
De officier-vlieger 3e klasse M.
Hollewijn, die nog in opleiding was,
is daarbij gedood. Hij was de eeni
ge inzittende in dit marine-vlieg
tuig.
De jongeman was 30 Dec. 1913
geboren en was 28 Dec. 1934 offi
cier geworden. Het slachtoffer was
ongehuwd. Zijn ouders wonen in
Rotterdam. Deze zijn onmiddellijk
naar d'e plaats des onheils gekomen.
De heer Hollewijn was voor een
oefenvlucht opgestegen en is waar
schijnlijk door een vliegfout van een
hoogte van 30 tot 40 M. gevallen.
Men is onmiddellijk begonnen
met de berging van het totaal ver
nielde vliegtuig.
Onderhoud met vliegcommandant
Ferwerda.
Wij waren nog in de gelegenheid den
commandant van het vliegveld, kolonel Fer
werda, over dit ongeval eenige vragen te
stellen. De kolonel was zeer onder den in
druk over het gebeurde. Hij gaf als zijn mee
ning te kennen, dat het ongeluk aan een
vliegfout te wijten is. De vlieger heeft met
geringe snelheid geprobeerd te wenden, om
vervolgens op het vliegveld te landen. Ter
wijl hij nog in de bocht was, bemerkte hij,
dat zijn snelheid te gering was. Hij heeft
toen gas gegeven. Het was echter reeds te
laat.
De neus van het toestel boorde zich in het
grasveld.
Zoolang commandant Ferwerda het beve
voert over vliegkamp de Kooy, en dat i:
reeds meer dan twee jaar, is een dergelijk
ernstig ongeval niet voorgekomen. Het droe
vige ongeval heeft op het vliegveld een die
pen indruk gemaakt.
De „Maraboe" (thuisreis) is uit Rangoon
vertrokken en landde te Jodhipur.
De „Perkoetoet" (uitreis) vloog gisteren
van Bagdad naar Karachi.
Een ernstig vliegongeval, dat in
vele opzichten doet denken aan de
ramp met de Kwikstaart, heeft
hedenmorgen plaats gevonden op
het Londensche vliegveld Heston.
Daarbij zijn twee personen om het
leven gekomen.
Omstreeks half tien startte een ver
keerstoestel van de lijn Londen—Spit-
heed met passagiers naar Spithead,
waar deze bezoekers de groote
revue van de Engelsche vloot zouden
bijwonen.
Het vliegtuig was nauwelijks eenige
honderden meters van de startplaats
vei wijderd. of door een motordefect werd
hei gedwongen te dalen. Het toestel viel
van geringe hoogte en geraakte door den
schok in brand.
Twee passagiers kwamen in de vlam
men om. Zes personen waaronder de
piloot, konden zich in veiligheid bren
gen.
De zes personen zijn allen min of meer
zwaar gewond naar een ziekenhuis over
gebracht.
Kapt. Kiitsji Tanaka, commandant van
het militaire vliegveld te Tatsjika is gister
morgen om het leven gekomen tengevolge
van het neerstorten van een verkennings
vliegtuig, waarin hij als passagier hac
plaats genomen. Het ongeluk geschiedde in
de onmiddellijke nabijheid van het vlieg
veld. De bestuurder van het toestel vonc
eveneens den dood. De machine werd geheel
vernield.
Den laatsten tijd komt in Japan een stij
gend aantal vliegrampen voor, hetgeen
klaarblijkelijk het gevolg geacht moet wor
den van de intense wijze, waarop geoefenc
wordt. In 1931 werden in totaal bij vliegon
gelukken in Japan 43 personen gedood, in
1932 was dit getal reeds gestegen tot 69, in
1933 steeg het tot 71, in 1934 tot 98, ter
wijl dit jaar tot 15 Juli j.1. reeds 46 perso
nen bij vliegtuigongelukken om het leven
zijn gekomen.
Wanneer de motor niet aan
zijn toeren komt.
Onlangs is bij de firma W. L. en J.
Brusse te Rotterdam een boek versche-
ne van de hand van den oud-reserve
vl'eger der luchtvaartafdeeling, A. F.
Koenraads. Het is getiteld: Mannen in
leer. In dit boek verhaalt de schrijver
van de moeilijkheden, die hem zijn over
komen bij een vlucht op Waalhaven met
een C. I. een militair Fokker-vliegtuig,
dat voorzien was van een watergekoel-
den B.M.W.-motor. Later is deze motor
door een Engelschen motor Lynz ver
vangen.
Wij veroorloven ons de interessante
passages, die betrekking hebben op het
vliegen met een in toerental terugloo
penden motor, het euvel, dat voor de
Kwikstaart waarvan twee der vier
motoren onklaar geraakten, noodlottig
is geworden, hier af te drukken en laten
den schrijver aan het woord:
„Als de C I los is en langzaam start
o-er de schutting, zijn linkerbocht
draait, zit de vlieger aandachtig te luis-
teien. Nauwlettend wordt iedere motor
slag, iedere kiop beluisterd. De oogen
dwalen van druk naar thermometer, van
oliedruk naar snelheidsmeter. Geen
haar wijkt de naald van den toerenteller
van dertienhonderdviiftig. Alles lijkt
ncrmaal. Alleen de trekkracht schijnt
gering. Maai- langzaam stijgt de hoogte
meter. Kruipt welhaast en toch vliegt de
vier vier en negentig voluit. Wie dien
motor beluistert kan niet anders zeggen
dan prima, en toch is er iets, iets dat al
leen de vlieger hoort. Precies hooren is
hei niet. Ook hij hoort niets bijzonders.
Hij voelt wat. Iets, dat hem waarschuwt.
Wees op uw hoede. „Ik loop nog goedi
maar dat is rnaar schijn". Schijn be
driegt, en na de tweede linkerbocht
wordt de motor dichtgerukt. De vier vier
en negentig planeert, landt en staat al
weer stil.
Die motor deugt niet, roept Her-
mrns.
Ben je betoeteid, hij loopt magni-
f eL. Maar je moet hooger gaan zitten.
Eén, hoogstens twee seconden denken
vliegen is mooi. Schitterend! Hondei-
den uren vlieg je zonder dat je iets over
komt. Dan één, twee, enkele seconden
die eigenlijk niets bijzonders zijn want
het gaat slechts om de vraag: doen of
niet doen.
Doen? Niet doen?
van den Heuvel i getrouwd, hij heeft
kinderen, is niet jong meer. Bovendien
is hij mecano. Weet toch ook wat van
motoren en hij zegt: Ben je betoeterd!
Hij, de vlieger, is jong, dus niet bang
en heeft die ki6t, die goed is weer
neergezet.
De twee seconden zijn om. Nu niet
moer denken. Doen.
Een ruk aan de gasmarette, een tran
linksom, rollen weer naar de „bal". Wee?
een trap. Weor om.
Klaar?
Klaar!!!
Als zoovele malen reeds trekt ooV
d B M W. zich weer tegen den wina
Als ze boven de schutting zitten °p'
twintig meter, gebeurt, waarvoor J
motor daarstraas gewaarschuwd w,
„Wees op uw hoede: ik loop nog g
maar dat is slechts schijn".
De naald van den toerenteller loont i
rug, dertienhonderd, twaalfbonden] Jf
tiè, twaalfhonderd, elhonderd. De
matige daver is verdwenen. De tnw
„kotst". Een geluid, dat ieder viiJ?
kent, dat ieder vlieger doet schrikt
dat bij ieder vlieger één ondeelbaar m"'
ment het hart doet stilstaan. Piloot
wat nu? Rechtuit? Slootjes, grepn#']','
landjes, hoornen. Onmogelijk. Teru»i
Een trap links, negentig graden 0I
doet het toestel wegzakken tot twaalf
meter. De andere negentig graden zui
le twintig meter kosten. Acht mete,
onder het maaiveld. Door? Een wijs
bocht, vlak, met pruttelenden motor om
het veld. Dan neerzetten.
Mis: Hooge boomen links van hof
veld beletten dat. De situatie is thans
zoo: De 494 fladdert met den kop rich
ting Rotterdam, op 10 meter. Links
men van twintig meter op *n hoogen
Aan de andere zijde der boomen hoi
vliegveld. Onbereikbaar. Achterin
vier vier en negentig zit van den Heuv«i
H rmans kijkt om.
Hooger! Hooger!!! Om Godswil
h ogerüü!
Hermans wijst op toerenteller. DuJ.
zend vijftig. Wijst op snelheidsmeter
Tien. Twintig kilometer te weinig.
Tn plaats van hoog->r drukt hij ]ag€r
Hooger kan niet. Over de boomen: oni
mogelijk!
Rechts ligt het land lager. Dat geeft
winst op de hoogte. Rechts omschopt^
't Zelfde beeld. Slooten, greppels, wei-
land: honderd bij vijf, fabriekjes, hui
zen. Wat je noemt vuiligheid.
In Hermans' hersens werkt het onder
hoogspanning. Hoe lang houdt die mo
tor uit? Eén minuut? Verder weg van
Waalhaven zijn minder boomen. Eén mi
r.uut nog is voldoende. Maar de motor
heeft nu het recht binnen een seconls
te stoppen. Zakken, drukken, vlak hou-
ien. Snelheid. Denk aan je snelheid. Lij
houdt snelheid 't Is de vraag, of hij één
minuut lang dit uit kan houden. Of hij
één minuut lang zijn aandacht kan con- f
centreeren. Zijn gevoel uitschakelen
Alleen willen.
Nog pruttelt die motor.
Kijk uit, til op dien linkervleugel voor
een fabrieksschoorsteen. Rechts tou
cheert een boom.
Eén moment! Vele vliegers hebben dat
eene moment gekend. Als een voortra-
z-nde film dwarrelen schots en scheef
door elkaar alle levensherinneringen
door zijn brein. Zijn moeder, zijn vader,
Idr, Ilse, Los laten. Tranen wellen op.
Ailes loslaten. Hier helpt niets. Neer
p ffen. daar ergens ginds tegen iz
huis. Met motor aan, dan is het gautf
aigeloopen. Willen! Bah, wat is wfo.
Uithoudingsvermogen. Als een fietser
RotterdamDen Haag rijdt met storm
tegen en hij haalt het, dan is hij tiotsci
UithoudingsvermogenBah, is dat uit
houdingsvermogen Hij had zijn fiets
kv.nnen neer smijten en de bus pakken.
Dat duurt één moment. Krampachtig
grijpen de handen weer om het leviet.
Hier, hier boven in de lucht, daar spreekt
uithoudingsvermogen.
Dat zal hij .aten zien. Als hij valt, in
do poeier, valt-ie met zijn heele bewust
zijn, is hij gevallen met pruttelenden
motor, maar vol toeren draaiende her
sens.
Daar is een landje: tweehonderd bij
tien. Klein, maar het kan. Ruk.B M W.
af. Trekken. Liever heelemaal achter
uit. Breng de kist half op de staart D«
bequille raakt den grond. Een hand trekt
de noodrem uit. Wielen ploffen neer
Honderd nieter rennen. Uitloopen over t
veld. Keihard bevroren. De klauw van
de noodrem grijpt niet. Vóór hem een
boomgaard, van afstand tot afstand dik
ke appelboomen. Trappen. Links!
HechtsKomen ze in een greppel, en
prikkeldraad. Slaan ze om. De snellik
is nog te groot. Dan maar botsen tegen
een boom Maar voor den boom ligt een
sloot. Bedekt met ijs.
Eén druk, het levier vooruit. Het 5'
k-aakt en scheurt. De vier vier en negen-
tic wordt geremd tegen den zijkant. W
lieele motor maakt een slag rechtsuit
De kist komt op zijn neus. Langzaam
Haalt het hoogste punt niet en ploft weef
terug. an alle zijden stroomen men'
schen toe. Van den Heuvel en Herin8115
zijn er al uit. Ze lachen tegen elkaan
Geven elkaar de hand. Dat scheelde een
haar."
Rechtszaken
<ris
Uitspraken van de strafzitting v8°
Vrijdag 12 Juli 1935.
Overtredingen van de
c h e r ij w e tH. W. J. M. P te L-_-t(
1 boete of 1 dag hechtenis; J- de
Oude Niedorp, P. E. A. H. te Amsterfl^
J- W. te Harenkarspel, ieder 2 be® r
dagen hechtenis; R. v. D. te Alk (e
3 boete of 3 dagen hechtenis; D
Amsterdam 2 x 3 boete of 2 x 3
hechtenis.
Overtreding van
et wetboek van stra
baldadigheid): M. K. te Broek op
gendijk 6 boete of 6 dagen hec£i vaö
Overtreding van art'^.ecb'
et wetboek van st''a gU'
vee laten loopen op grond van
der): D. S. te Bergen, 5 boete oi
gen hechtenis. v»11
Overtreding van arofrecbt
et wetboek van s Uc g. Jbzn
1 loopen op verboden grond):
te Egmond aan Zee, 5 boete
hechtenis.
11 L»»'