6 DE RAMP VAN DE KWIKSTAART. Marine-vliegtuig bij den helder verongelukt. Vliegongeluk bij Londen kantongerecht te Alkmaar* Drama in Amsterdamsch volkscafé. HET BEZUINIGINGS-ONTWERP. C. Blokdijk, Tr. Cnossen, A. de Cocq van Oorzaak: een vliegfout? DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. Verkeerstoestel verongelukt twee dooden. ERNSTIG VLIEGTUIGONGELUK. Stijgend aantal vliegrampen in Japan MOEILIJKHEDEN VAN EEN VLIEGER NA HET VERTREK. Man schiet zijn vrouw en den caféhouder neer. Daarna zelfmoord. Ong. 5.15 u. gistermiddag knalden achter elkaar een aantal schoten in de Kerkstraat bij de Leidschestraat te Amsterdam. Toen van alle kan ten publiek kwam toeloopen, had zich in het sousterrain van perceel Kerkstraat 37 reeds een drama vol trokken, dat drie slachtoffers eischte. In dat sousterrain is gevestigd een volks koffiehuis, dat beheerd wordt door den heer A. Muehl, een man van 41 jaar. Ter assis tentie in de zaak hielp hem een juffrouw Ja cobs, een vrouw van ongeveer zijn leeftijd Zij had hem verteld gescheiden te zijn. Voor zij bij hem kwam was zij gehuwd met een zekeren Dekker uit Nijmegen. Nu staat het niet vast of de scheiding reeds voltrokken was. In het volkskoffiehuis dat bestaat uit een voorkelder en een kleine achterkamer, bestaat geen slaapgelegenheid. De zaak werd des avonds gesloten en beiden gingen dan naar een woning in de Marnixstraat. Over deze verhouding schijnt een briefwis seling geweest te zijn waarop de heer Dek ker naar Amsterdam is gekomen. Toen hij in de Kerkstraat kwam en de heer Muehl in de deur van het Volkskoffiehuis zag staan, heeft hij onmiddellijk twee schoten op hem gelost. De heer Muehl is toen na eerst ge vallen te zijn, opgestaan, heeft eenige passen naar de toonbank gedaan en viel dood neer. Een der twee kogels was hem dwars door bet hart gegaan. Vervolgens is de dader door de gelag kamer geloopen naar de vrouw. Deze vluchtte naar het achterkamertje en zocht beschutting achter een 15-jarigen jongen die ook in betrekking was bij den heer Muehl. De vrouw nam tenslotte de wijk naar een binnenplaatsje. Daar schoot hij toen ook met twee kogels de vrouw neer. Een der ko gels ging haar dwars door den hals en bijna onmiddellijk moet ook zij den geest hebben gegeven. Zij bleef liggen op het trapje dat naar het binnenplaatsje voert. Tusschen het neerschieten van het eerste en het tweede slachtoffer moeten maar eenige seconden verloopen zijn, want een achttal bezoekers van het volkskoffiehuis, die zich daar onledig hielden met kaarten of schaken, kwam pas tot bezinning toen de vrouw reeds was neergeschoten. Een poging van een der gasten, een chauffeur, om den wilde man de revolver met een stoel uit de hand te slaan, moest hij bekoopen met een revolver schot, dat hem in zijn zitvlak trof. Voor an deren tusschenbeiden konden komen, had de moordenaar zich zelf een kogel door het hoofd gejaagd en viel op een stoel dood neer Korte oogenblikken nadat het drama zich had voltrokken, was politie ter plaatse. De commissaris van politie, de heer D. Dijkstra heeft verschillende getuigen een voorloopig verhooor afgenomen. Door den heer van Ledden Hulsebosch, politie-scheikundige, werd een deskundig on derzoek ingesteld. Nadat ook de substituut-officier van justi tie, mr. Wassenbergh den toestand ter plaat se had opgenomen, werden de drie lijken in den loop van den avond naar het Wilhel- mina Gasthuis vervoerd. De chauffeur, die in zijn zitvlak werd ver wond, kon na in het Binnen Gasthuis te zijn geholpen, naar huis vervoerd worden. Nog den geheelen avond bleef het publiek in de omgeving van het huis bij elkaar groe pen om het vreeselijk drama te bespreken. Adies aan de Tweede Kamer van P. 1. T. Naar aanleiding van de memorie van ant woord betreffende het bezuinigingsontwerp zond het comité ter behartiging van de al- gemeene belangen van overheidspersoneel (A.C.O.P.) een adres aan de Tweede Kamer. Het comité betoogt, dat na eventueele doorvoering der regeeringsplannen inzake salarisverlaging voor het rijkspersoneel en de onderwijzers het loonniveau van die groe pen in het algemeen beneden dat van 1914 zal liggen. Op grond van uitvoerige beschouwingen concludeert het A.C.O.P., dat 't beroep van de regeering op de gedaalde indexcijfers van de kosten van levensonderhoud de voorge stelde salarisverlaging niet kan motiveeren of aannemelijk maken. Het adres geeft verder een overzicht van de verslechteringen welke na 1920, naast de algemeene salarisverlagingen, in de positie van het rijkspersoneel en de onderwijzers werden aangebracht. Het adres bestrijdt verder de voorgenomen verlaging van het aanvangssalaris van de onderwijzers tot 500.per jaar, de nader voorgestelde bezuinigingen op de pensioen wetgeving en de invoering van het capitu- lantenstelsel. 3ieek School ALKMAARSCHE HUISHOUD- EN INDUSTRIESCHOOL. Gisteren slaagden voor het diploma „hulp in de huishouding" de candidaten: A. v. d. Berg te Alkmaar; C. Buys te Alkmaar; J. Hyman te Alkmaar; T. Koh- nert te Alkmaar; S. Kotppes te Wieringer- waard; C. Luiten te Alkmaar; M. Mas- sink te Alkmaar; G. Matser te de Rijp; T. Mooy te Alkmaar; G. Peetoom te Bergen; E. Pette te Wormerveer; T. Rem te Wor- merveer. Met herexamen A. Zyp te Moerbeek. Afgewezen één candidate. Voor het diploma „costuumnaaister" de candidaten: G. Dil te Akersloot; E. Groen te Egmond aan Zee; Cl. Kossen te Heiloo; M. de Moei te Alkmaar; S. Rademaker te Alkmaar; O. Schenk te Alkmaar; A. Timmerman te Alk maar; A. Visser te Alkmaar; Tr. Wijker te Egmond aan Zee. Afgewezen één candidate. Voor 't diploma „dienstbode" de candidaten Delwijnen, D. Eiland, Tr. van Erkelens, N Eybinck, A. Korver, M. Leley, M. Moelaert A. Roos, allen te Alkmaar; E. den Das te Bergen; T. Muurling te St. Pancras. EXAMEN M. U. L. O. Gister slaagde voor het examen diploma B: J. Tauber te Oudkarspel. Het diploma A werd behaald door: Jan M. Hoekmeyer, C. A. Twenhöfel, A. G Lichte.ibeld, N. A. Zwaan, A. A. Stroo- mer, E. M. Preijer, J. Hellinga, allen te Alkmaar. A. Baron te Aartswoud, A. de Vries en K de Wit te Lutjewinkel, P. Kamminga te Oudkarspel, P. J. Houter te Wognum, P E. Kaan en S. J. Sluis te Enkhuizen, G Brouwer te den Helder, C. K. Kroonenburg te St. Pancras, J. M. Besoo te N. Niedorj M. C. Kooy.te Anna Paulowna, M. Masc' meijwer en W. Musch te Bergen, afgewezen vier. De examen zijn afgeloopen. Voor de herv. kerk te Heerhugowaarc en Veenhuizen heeft toezegging van beroep ontvangen de heer L. J. v. d. Kam, cand. te Oosterbeek. EEN PROMOTIE. Men schrijft ons uit Oudendijk (N.-H.): Te Wageningen is gepromoveerd tot doe tor in de Landbouwkunde op het proefschrift getiteld „Historische Studie over den Zeeuw- schen Landbouw", benevens 14 stellingen, onze vroegere dorpsgenoot de heer M. J. Boerendonk, thans landbouwkundig inge nieur, zoon van den predikant Chr. Boeren donk te Schermerhorn. Promotor was prof. dr. ir. G. Minder houd, hoogleeraar in de Landhuishoudkunde te Wageningen. Het proefschrift, beslaande 376 bladzijden, bevat veel wetenswaardigs omtrent wegen, vaarten, marktwezen, het vroegere Zeeland als centrum van handel er. scheepvaart, afwa terng, meekrapcultuurvlas, bieten, landbouw stelsel, bemesting, maatregelen tegen schade lijk gedierte, tuinbouw, paardenfokkerij, v« houderij, veeziekten, zuivel, wol, maatschap pelijke welvaart, enz., enz. Toen de promotie was geschied, hield prof. dr. ir. Minderhoud een kernachtige rede, waarin hij liet uitkomen als Zeeuw het op hoogen prijs te stellen, dat over de provincie Zeeland zulk een belangrijk werk was ver schenen; waar echter zijn blik zich niet alleen tot dat gewest bepaalt doch ook daar buiten, hoopte hij, dat het voorbeeld door dr. Boe rendonk gegeven, navolging zou vinden bij anderen en ook over de andere provincies van ons land zulke belangrijke boekwerken mogen verschijnen. fuchtvaact De voorloopig, officieele con clusie omtrent de oorzaak. Wij ontvingen Let volgende commu niqué: Onmiddellijk na het noodlottige onge luk van het vliegtuig PHAJQ bij Schiphol, is in opdracht van den direc teur van den luchtvaartdienst door den inspecteur bij dien dienst J. v. d Hey- den, in samenwerking met dr. ir. H. J. v. Maas, ingenieur b: den rijksstudie- diensi voor de luchtvaart, een onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk inge steld. Het onderzoek geschiedde mede in samenwerking met de autoriteiten der justitie en politie. Voor zoover in dit sta dium van het onderzoek kan worden vastgesteld, moet de omstandigheid die den bestuurder zou hebben gedwongen tot een noodlanding waarschijnlijk wor den gezocht in het terugloopen van het vermogen van twee der vier motoren, tengevolge van onvoldoenden benzine toevoer. De begrafenis. De stoffelijke overblijfse'en van de zes monschen, die bij de ramp van de Kwik staart zijn omgekomen, zijn tezamen geplaatst in de rouwkamer van het Bin nengasthuis te Amsterdam. De begrafe nis van de vier leden van de bemanning zal Donderdagmiddag om 2 uur 30 op Zorgvlied plaats hebben. De begrafenis stoet zal het Binnengasthuis om twee uur verlaten. De lijken van de beide omgekomenen Engelschen zullen Donderdag naar alle waarschijnlijkheid per stoomboot van de Batavierlijn van Rotterdam naar Londen worden vervoerd. Eerst was het plan, het vervoer per vliegtuig van Am sterdam naar Croydon te doen plaats hebben, maar latere instructies van de familie hebben dit weer veranderd. De lijken van de Engelschen zijn na de sectie geplaatst in zinken kisten, die weer in eiken kisten werden gezet. De politie heeft deze kisten verzegeld, zoo dat zij thans naar Engeland vervoerd m-'gen worden. In de rouwkamer van het Binnengast huis staan de kisten in een rij geschaard, elk voorzien van een nummer. Bloemen dekken de kisten, ook die van de Engel schen, die deze bewijzen van deelne ming ontvingen van Nederlandsche zijde. Koninklijke deelneming. Naar wij vernemen, is bij de di rectie van de K. L. M. een telegram binnengekomen van H. M. de Ko ningin, waarin Zij Haar deelneming betuigt met de ramp welke Zondag j.1. heeft plaats gehad. EENIGE BIJZONDERHEDEN VAN DE ..KWIKSTAART". De Kwikstaart was de jongste aanwinst van de K.KL.M.-vloot, althans voor zoover het de in Holland vervaardigde machines betreft. Het was een FokkeT F XXII, een ver kleinde uitgave van de F XXXVI, met vier motoren van 500 a 600 P.K. elk. De machine was modern geconstrueerd, de romp was niet, zooals bij vorige typen opgebouwd uit een viertal vlakke vakwerk- liggers-gordingen en diagonalen omdat ter verkrijging van den gewenschten aerody- namischen vorm te veel vulstukken met zich zouden medebrengen, hetgeen een toename van doode ruimte en dood gewicht zou beteC' kenen. Het toestel bezat den z.g. gepatenteer de Fokker-romp. Het vakwerk was hier direct zelf aan den aerodynamischen vorm aange past. Inplaats van de normale vakwerkdia gonalen werden aan den buitenkant speciale ruimtevakwerken in den vorm van pyrami- den aangebracht, welke een gunstigen vorm aan den romp gaven en bovendien de krach ten, welke op den romp werken, opnemen dus de functie der diagonalen overnemen De doode ruimte kwam hierdoor te verval len, terwijl de verkregen ruimte aanmerke lijk beter kon worden benut, o a. voor betere accomodatie der passagiers. Twee en twintig passagiers konden wor den vervoerd in een fraaie cabine met een links gelegen gangpad. Elk compartiment aan den linkerkant bood plaats aan twee personen, rechts aan vier. Alleen in het ach terste compartiment kon het linkerdeel niet worden benut, omdat hier zich de toegangs deur tot de cabine bevond. De ruimte in den romp achter de cabine was in tweeën verdeeld; in de linkerhelft was een toilet met waschgelegenheid; de rechterhelft was bagageruim. De ruimte voor de bemanning met afzon derlijken ingang, was ingedeeld als bij de F XXXVI; de tweede bestuurder iets achter hem en rechts gezeten. Links van den eer sten piloot, iets lager en met den rug in de vliegrichting zat de marconist. Achter de eigenlijke bestuurdersruimte was de ruimte voor den werktuigkundige. Het controlebord met benzinemeters, schakelaars etc., was zoodanig gemonteerd, dat, indien geen werk tuigkundige aan boord was, de marconist dan daarop het oog kon houden. In deze ruimte bevond zich rechts de ingang van het bagageruim onder de piloten-zitplaatsen, waarvan de bovenkant diende als navigatie- tafel. Het wiel voor de bediening der lan- dingskleppen was achter de zitplaats van den tweeden piloot aangebracht. In den neus bevond zich tevens de afdee- ling voor den steward; aan den eenen kant was ruimte voor een electrische keuken, aan den anderen kant een buffet. Dit geheele voorstuk was door een schuifdeur gescheiden van de passagierscabine. Het kielvlak bestond uit stalen buizen aan oen ramp vastgelascht en met doek bekleed. Richtings- en hoogte-roer waren eveneens van stalen buizen vervaardigd. Het stabilo was als vrijdragende constructie uit houten liggers, ribben en triplexbekleeding opge bouwd. De machine was voorzien van normale instrumenten, inclusief blindvlieginstrumen- ten. De vleugel was volgens het gewone Fok ker-principe opgebouwd uit twee doorlig gers van silver spruce, met zijwanden, rib ben en bekleeding in triplex. De bekleeding van den onderkant was in het midden van den vleugel weggelaten, zoodat de daardoor vrijgekomen ruimte in den vleugel het boven gedeelte der cabine vormde. De vleugel be vatte voorts de benzinetanks, alsmede baga geruimten. De vleugeL was met vier bouten aan den romp verbondenin den voorrand van de linkervleugelhelft bevond zich het landingslicht. Het landingsgestel was niet intrekbaar; de romp was door geluiddempend materiaal ingesloten. De vlucht bedroeg 30 M., de lengte 22 M.. de hoogte 4.9 M., het dragend oppervlak 130 vierk. M., de inhoud der cabine 36 kub. M., idem van de bagageruimten 8.6 kub. M. De inhoud der benzinetanks bedroeg 2700 liter, de actieradius ca. 1500 K M. Het totale gewicht bedroeg 13.000 KG., waarvan 8100 K G. eigen gewicht en 4900 KG. nuttige last. Van deze laatste 2170 KG. betalende last. De snelheid, met 4 Pratt en Whitney Wasp S. 3 H motoren, voorzien van verstelbare schroeven, bedroeg maximaal, op dienst- hoogte 285 K.M. per uur, de kruissnelheid ca. 252 K.M. Het absoluut plafond lag op 5400 M., het practisch plafond op 4900 M. Hedenmorgen om 10 minuten vóór half tien is de Fokkerjager D VII 29 aan de overzijde van het Noordhollandsch kanaal tegenover het vliegkamp De Kooy op 100 M. afstand daarvan neergestort. De officier-vlieger 3e klasse M. Hollewijn, die nog in opleiding was, is daarbij gedood. Hij was de eeni ge inzittende in dit marine-vlieg tuig. De jongeman was 30 Dec. 1913 geboren en was 28 Dec. 1934 offi cier geworden. Het slachtoffer was ongehuwd. Zijn ouders wonen in Rotterdam. Deze zijn onmiddellijk naar d'e plaats des onheils gekomen. De heer Hollewijn was voor een oefenvlucht opgestegen en is waar schijnlijk door een vliegfout van een hoogte van 30 tot 40 M. gevallen. Men is onmiddellijk begonnen met de berging van het totaal ver nielde vliegtuig. Onderhoud met vliegcommandant Ferwerda. Wij waren nog in de gelegenheid den commandant van het vliegveld, kolonel Fer werda, over dit ongeval eenige vragen te stellen. De kolonel was zeer onder den in druk over het gebeurde. Hij gaf als zijn mee ning te kennen, dat het ongeluk aan een vliegfout te wijten is. De vlieger heeft met geringe snelheid geprobeerd te wenden, om vervolgens op het vliegveld te landen. Ter wijl hij nog in de bocht was, bemerkte hij, dat zijn snelheid te gering was. Hij heeft toen gas gegeven. Het was echter reeds te laat. De neus van het toestel boorde zich in het grasveld. Zoolang commandant Ferwerda het beve voert over vliegkamp de Kooy, en dat i: reeds meer dan twee jaar, is een dergelijk ernstig ongeval niet voorgekomen. Het droe vige ongeval heeft op het vliegveld een die pen indruk gemaakt. De „Maraboe" (thuisreis) is uit Rangoon vertrokken en landde te Jodhipur. De „Perkoetoet" (uitreis) vloog gisteren van Bagdad naar Karachi. Een ernstig vliegongeval, dat in vele opzichten doet denken aan de ramp met de Kwikstaart, heeft hedenmorgen plaats gevonden op het Londensche vliegveld Heston. Daarbij zijn twee personen om het leven gekomen. Omstreeks half tien startte een ver keerstoestel van de lijn Londen—Spit- heed met passagiers naar Spithead, waar deze bezoekers de groote revue van de Engelsche vloot zouden bijwonen. Het vliegtuig was nauwelijks eenige honderden meters van de startplaats vei wijderd. of door een motordefect werd hei gedwongen te dalen. Het toestel viel van geringe hoogte en geraakte door den schok in brand. Twee passagiers kwamen in de vlam men om. Zes personen waaronder de piloot, konden zich in veiligheid bren gen. De zes personen zijn allen min of meer zwaar gewond naar een ziekenhuis over gebracht. Kapt. Kiitsji Tanaka, commandant van het militaire vliegveld te Tatsjika is gister morgen om het leven gekomen tengevolge van het neerstorten van een verkennings vliegtuig, waarin hij als passagier hac plaats genomen. Het ongeluk geschiedde in de onmiddellijke nabijheid van het vlieg veld. De bestuurder van het toestel vonc eveneens den dood. De machine werd geheel vernield. Den laatsten tijd komt in Japan een stij gend aantal vliegrampen voor, hetgeen klaarblijkelijk het gevolg geacht moet wor den van de intense wijze, waarop geoefenc wordt. In 1931 werden in totaal bij vliegon gelukken in Japan 43 personen gedood, in 1932 was dit getal reeds gestegen tot 69, in 1933 steeg het tot 71, in 1934 tot 98, ter wijl dit jaar tot 15 Juli j.1. reeds 46 perso nen bij vliegtuigongelukken om het leven zijn gekomen. Wanneer de motor niet aan zijn toeren komt. Onlangs is bij de firma W. L. en J. Brusse te Rotterdam een boek versche- ne van de hand van den oud-reserve vl'eger der luchtvaartafdeeling, A. F. Koenraads. Het is getiteld: Mannen in leer. In dit boek verhaalt de schrijver van de moeilijkheden, die hem zijn over komen bij een vlucht op Waalhaven met een C. I. een militair Fokker-vliegtuig, dat voorzien was van een watergekoel- den B.M.W.-motor. Later is deze motor door een Engelschen motor Lynz ver vangen. Wij veroorloven ons de interessante passages, die betrekking hebben op het vliegen met een in toerental terugloo penden motor, het euvel, dat voor de Kwikstaart waarvan twee der vier motoren onklaar geraakten, noodlottig is geworden, hier af te drukken en laten den schrijver aan het woord: „Als de C I los is en langzaam start o-er de schutting, zijn linkerbocht draait, zit de vlieger aandachtig te luis- teien. Nauwlettend wordt iedere motor slag, iedere kiop beluisterd. De oogen dwalen van druk naar thermometer, van oliedruk naar snelheidsmeter. Geen haar wijkt de naald van den toerenteller van dertienhonderdviiftig. Alles lijkt ncrmaal. Alleen de trekkracht schijnt gering. Maai- langzaam stijgt de hoogte meter. Kruipt welhaast en toch vliegt de vier vier en negentig voluit. Wie dien motor beluistert kan niet anders zeggen dan prima, en toch is er iets, iets dat al leen de vlieger hoort. Precies hooren is hei niet. Ook hij hoort niets bijzonders. Hij voelt wat. Iets, dat hem waarschuwt. Wees op uw hoede. „Ik loop nog goedi maar dat is rnaar schijn". Schijn be driegt, en na de tweede linkerbocht wordt de motor dichtgerukt. De vier vier en negentig planeert, landt en staat al weer stil. Die motor deugt niet, roept Her- mrns. Ben je betoeteid, hij loopt magni- f eL. Maar je moet hooger gaan zitten. Eén, hoogstens twee seconden denken vliegen is mooi. Schitterend! Hondei- den uren vlieg je zonder dat je iets over komt. Dan één, twee, enkele seconden die eigenlijk niets bijzonders zijn want het gaat slechts om de vraag: doen of niet doen. Doen? Niet doen? van den Heuvel i getrouwd, hij heeft kinderen, is niet jong meer. Bovendien is hij mecano. Weet toch ook wat van motoren en hij zegt: Ben je betoeterd! Hij, de vlieger, is jong, dus niet bang en heeft die ki6t, die goed is weer neergezet. De twee seconden zijn om. Nu niet moer denken. Doen. Een ruk aan de gasmarette, een tran linksom, rollen weer naar de „bal". Wee? een trap. Weor om. Klaar? Klaar!!! Als zoovele malen reeds trekt ooV d B M W. zich weer tegen den wina Als ze boven de schutting zitten °p' twintig meter, gebeurt, waarvoor J motor daarstraas gewaarschuwd w, „Wees op uw hoede: ik loop nog g maar dat is slechts schijn". De naald van den toerenteller loont i rug, dertienhonderd, twaalfbonden] Jf tiè, twaalfhonderd, elhonderd. De matige daver is verdwenen. De tnw „kotst". Een geluid, dat ieder viiJ? kent, dat ieder vlieger doet schrikt dat bij ieder vlieger één ondeelbaar m"' ment het hart doet stilstaan. Piloot wat nu? Rechtuit? Slootjes, grepn#']',' landjes, hoornen. Onmogelijk. Teru»i Een trap links, negentig graden 0I doet het toestel wegzakken tot twaalf meter. De andere negentig graden zui le twintig meter kosten. Acht mete, onder het maaiveld. Door? Een wijs bocht, vlak, met pruttelenden motor om het veld. Dan neerzetten. Mis: Hooge boomen links van hof veld beletten dat. De situatie is thans zoo: De 494 fladdert met den kop rich ting Rotterdam, op 10 meter. Links men van twintig meter op *n hoogen Aan de andere zijde der boomen hoi vliegveld. Onbereikbaar. Achterin vier vier en negentig zit van den Heuv«i H rmans kijkt om. Hooger! Hooger!!! Om Godswil h ogerüü! Hermans wijst op toerenteller. DuJ. zend vijftig. Wijst op snelheidsmeter Tien. Twintig kilometer te weinig. Tn plaats van hoog->r drukt hij ]ag€r Hooger kan niet. Over de boomen: oni mogelijk! Rechts ligt het land lager. Dat geeft winst op de hoogte. Rechts omschopt^ 't Zelfde beeld. Slooten, greppels, wei- land: honderd bij vijf, fabriekjes, hui zen. Wat je noemt vuiligheid. In Hermans' hersens werkt het onder hoogspanning. Hoe lang houdt die mo tor uit? Eén minuut? Verder weg van Waalhaven zijn minder boomen. Eén mi r.uut nog is voldoende. Maar de motor heeft nu het recht binnen een seconls te stoppen. Zakken, drukken, vlak hou- ien. Snelheid. Denk aan je snelheid. Lij houdt snelheid 't Is de vraag, of hij één minuut lang dit uit kan houden. Of hij één minuut lang zijn aandacht kan con- f centreeren. Zijn gevoel uitschakelen Alleen willen. Nog pruttelt die motor. Kijk uit, til op dien linkervleugel voor een fabrieksschoorsteen. Rechts tou cheert een boom. Eén moment! Vele vliegers hebben dat eene moment gekend. Als een voortra- z-nde film dwarrelen schots en scheef door elkaar alle levensherinneringen door zijn brein. Zijn moeder, zijn vader, Idr, Ilse, Los laten. Tranen wellen op. Ailes loslaten. Hier helpt niets. Neer p ffen. daar ergens ginds tegen iz huis. Met motor aan, dan is het gautf aigeloopen. Willen! Bah, wat is wfo. Uithoudingsvermogen. Als een fietser RotterdamDen Haag rijdt met storm tegen en hij haalt het, dan is hij tiotsci UithoudingsvermogenBah, is dat uit houdingsvermogen Hij had zijn fiets kv.nnen neer smijten en de bus pakken. Dat duurt één moment. Krampachtig grijpen de handen weer om het leviet. Hier, hier boven in de lucht, daar spreekt uithoudingsvermogen. Dat zal hij .aten zien. Als hij valt, in do poeier, valt-ie met zijn heele bewust zijn, is hij gevallen met pruttelenden motor, maar vol toeren draaiende her sens. Daar is een landje: tweehonderd bij tien. Klein, maar het kan. Ruk.B M W. af. Trekken. Liever heelemaal achter uit. Breng de kist half op de staart D« bequille raakt den grond. Een hand trekt de noodrem uit. Wielen ploffen neer Honderd nieter rennen. Uitloopen over t veld. Keihard bevroren. De klauw van de noodrem grijpt niet. Vóór hem een boomgaard, van afstand tot afstand dik ke appelboomen. Trappen. Links! HechtsKomen ze in een greppel, en prikkeldraad. Slaan ze om. De snellik is nog te groot. Dan maar botsen tegen een boom Maar voor den boom ligt een sloot. Bedekt met ijs. Eén druk, het levier vooruit. Het 5' k-aakt en scheurt. De vier vier en negen- tic wordt geremd tegen den zijkant. W lieele motor maakt een slag rechtsuit De kist komt op zijn neus. Langzaam Haalt het hoogste punt niet en ploft weef terug. an alle zijden stroomen men' schen toe. Van den Heuvel en Herin8115 zijn er al uit. Ze lachen tegen elkaan Geven elkaar de hand. Dat scheelde een haar." Rechtszaken <ris Uitspraken van de strafzitting v8° Vrijdag 12 Juli 1935. Overtredingen van de c h e r ij w e tH. W. J. M. P te L-_-t( 1 boete of 1 dag hechtenis; J- de Oude Niedorp, P. E. A. H. te Amsterfl^ J- W. te Harenkarspel, ieder 2 be® r dagen hechtenis; R. v. D. te Alk (e 3 boete of 3 dagen hechtenis; D Amsterdam 2 x 3 boete of 2 x 3 hechtenis. Overtreding van et wetboek van stra baldadigheid): M. K. te Broek op gendijk 6 boete of 6 dagen hec£i vaö Overtreding van art'^.ecb' et wetboek van st''a gU' vee laten loopen op grond van der): D. S. te Bergen, 5 boete oi gen hechtenis. v»11 Overtreding van arofrecbt et wetboek van s Uc g. Jbzn 1 loopen op verboden grond): te Egmond aan Zee, 5 boete hechtenis. 11 L»»'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6