£uchtoacut De ramp met de Kwikstaart EEN PRAATJE OVER „PADDENSTOELEN." jProvinciaal 'flieuws HOORDSCHARWOUDE BERGEN Mxuftt&ecichtM föucqedijke- ren; dan is een rit naar 's-Hertogenbosch reeds de moeite waard. Maar de K.N.A.C. actief als steeds, heeft op 21 Juli een sterrit naar 's-Hertogenbosch georganiseerd. Met de opening van de brug over de Waal in Zaltbommel heeft de K.N.A.C. eveneens een sterrit naar 's-Hertogenbosch geleid, om op die voor het verkeer naar het Zuiden zoo be langrijke gebeurtenis de aandacht van auto rijdend Nederland te vestigen. Die sterrit is toen voor de K.N.A.C. een groot succes ge worden. De sterrit op Zondag 21 Juli a.s. schijnt schijnt echter al het vorige te zullen over treffen. Er is op de oude wallen te 's-Her togenbosch een oud 's-Hertogenbosch opge bouwd geheel volgens de origineele teekenin- gen en schetsen' der oorspronkelijke middel- eeuwsche huizen. 1200 Gildebroeders in ty pisch costuum met hun vaandels en banieren, trommels, oude zilveren schilden, papa- faaien en standaardruiters zullen dan op 21 uli daar binnen rukken en hun intocht hou den. Daar zal een1 stuk oude Brabantsche ge schiedenis, een stuk eeuwenoude Brabantsche Burgerwacht te zien en te bewonderen zijn. Nog nooit zijn zooveel gilden bijeen geko men. Deze Gildedag zal alle vorige overtref fen en waar die intocht in een middeleeuw- sche veste plaats zal vinden, zal deze een zeer bijzonder effect maken. De K.N.A.C. acht deze sterrit van zooveel beteekenis, dat ze de deelneming daarom zoo wel voor hare leden als niet leden heeft open- ;e8teld en een prachtige door de Koninklijke 'egeer ontworpen plaquette den deelnemers zal aanbieden. De stichter van 's-Herogen- bosch Hertog Hendrik I van Brabant wordt op die plaquette uigebeeld gezeten op een kloek oorlogspaard met de strijdvaan in de hand. De K.N.A.C. en talrijke Sterrit-rijders heet ik bij voorbaat hartelijk welkom op Oud 's-Herogenbosch. De herinneringsplaquette. Turnen. TURNLUST NAAR BRUSSEL. Vrijdagmiddag vertrekken! Onze Alkmaarsche gymnastiekvereni ging Turnlust, die - zooals bekend - aan de internationale turnwedstrijden te Brussel deelneemt, zal Vrijdagmiddag met de iploeg en verschillende supporters vertrek ken. Het geheele gezelschap, bestaande uit 37 personen, staat onder leiding van den directeur, den heer Poll. Er wordt gereisd per autobus en het punt van vertrek is de Paardemarkt, waar om 1 uur precies de reis aanvangt. Het gezelschap neemt den korsten weg naar Brussel, omdat het tijdig in de Belgi sche hoofdstad moet aankomen. Immers, reeds Zaterdagmorgen om 6 uur moeten de heeren al in touw, want voor hen beginnen dan reeds de wedstrijden. Het gezelschap, dat Brussel tijdens dit week-end zal herbergen, is zeer internatio naal. Behalve een 1600 Nederlanders ne men aan de wedstrijden ook deel Franschen, Hongaren, Zweden, Italianen, Luxembur gers, Polen, Zwitsers, Tsjechen en Zuid- Slaviers en natuurlijk de Belgen zelf. Turnlust komt uit in de afdeeling uitmun tendheid en wel met 10 heeren en 8 dames. Verder neemt ze deel aan de massale oefe ningen van het K. N. G. V., welke Vrije oefeningen Zondagmorgen gedemonstreerd zullen worden. Maandagmorgen vertrekt Turnlust weer en maakt dan een tocht via Namen en Di- nant door de Ardennen, om des nachts in Valkenburg te overnachten. En den volgenden dag Dinsdag gaat het weer op Alkmaar aan, waar de ploeg des avonds zal arriveeren. Laten wij hopen, dat Turnlust met lauwe ren beladen uit België terug komt. Paarden. KENNEMER SPORTCLUB. De inschrijvingen van Zondag 28 Juli: De inschrijvingen voor de Kennemer Sport club luiden: Openingsprijs, prijzendraverij 4e klasse; afstand 1800 M.: IJsco, Willy S., Yong Ooststar, Xerxes, Wilhelm, Y Kernei. Julieprijs, heatdraverij 2e en 2e klasse; afstand 1460 M.: Xaverius, Xenia G, Welvaart van Duin dal, Welkom van Aduard, Xoli, Ulysses, Winnie Scott, Xantippe, Zus B.raun, X. Smiling. Zomerprijs, heatdraverij le klasse: The Harvester H, Frances May, Miss Everharda, Quattervillezoon, Libertus, Vi- tesse S. W., Olympia, Oberstleutnant, Lock- ner, Fatima, Meleze, Prinses, Xantippe, Willy S, Calument Donald, Calument Do nante en Trotteur. Kortebaan Frances May, Rolls Royd, Roulette, Miss Everharda, Mixerin, Edna, Navarra, Clara Bascon, Weidlooper, Catabora T, Noma B, Meleeze, Qail, Winnie Scott, Zus Braun, Xantippe, Willy S, Wilhelm, Y Kernei, Ca lument Donante, Jadi, Konora en Idylle. Ruiten door een handgreep te ver brijzelen. De omstandigheden, waaronder de redding der overlevenden van de ramp met de „Kwikstaart" plaats had, hebben de vraag den rijzen, waardoor de pogingen om de rui ten van de cabine te verbrijzelen, mislukten. De ruiten van de nieuwe Fokker machines, ook van de F 22, bestaan uit een speciale glassoort, Sekurit genaamd, dat zeer hard is en1 niet splintert. Naast elk venster bevindt zich, achter een ruitje van gewoon dun glas, een handgreep, die bereikbaar is door het glaasje in te drukken. Door dan aan den handgreep te trekken, wordt de vensterruit in fijne stukken gebroken en komt de ruimte tusschen de sponningen vrij. De verklaring, hoe den handgreep te berei ken en daarna te gebruiken, is duidelijk aan gegeven. Het is echter volkomen begrijpelijk, dat de passagiers in hun doodsangst deze aan wijzing over het hoofd hebben gezien. Van buiten af was tegen de ruiten niets te begin nen, althans niet met de bloote handen. De controle op de motoren. Een andere opmerking, welke ons bereikte, betrof de controle op de motoren, onmiddel lijk voor den start. Verondersteld wordt na melijk, dat het beproeven van de motoren, stuk voor stuk, dat bij het vertrek van elke machine gebeurt, tot een sleur geworden is. een gewoonte, waardoor de nauwkeurigheid en het doel van het proefdraaien uit het oog worden verloren. De directeur der K.L.M. verzekerde ons, toen wij hem deze opmerking overbrachten, dat de beteekenis van het controleeren der motoren eiken mechanicien, zoowel hem, die in de cockpit zit als degene, die op het plat form bij de machine staat, volkomen duide lijk is. Dat hierbij van eenige nonchalance sprake zou kunnen zijn, in dit en in welk ander geval cok, is uitgesloten. Voor het vertrek van de „Kwikstaart" had de chef-mechanicien Gros- feld den dienst bij de controle der motoren op den grond. Hij noch Brom, die binnen zat, hebben ook maar iets bijzonders aan de motoren bemerkt. Het haperen van den benzinetoevoer naar twee der vier motoren, die elk door een af zonderlijke leiding worden bediend, is een verschijnsel, dat nauwkeurig moet worden onderzocht wil men de verklaring ervan vin den. Of de mogelijkheid tot dit onderzoek aanwezig is in de restanten, zullen de des kundigen moeten nagaan. Wat tenslotte de vraag betreft, waarom gezagvoerder Silberstein een bocht draaide inplaats van zooveel mogelijk recht door te vliegen en in die lijn een noodlanding te be proeven, daarop kregen wij het antwoord, dat wij vermoedden, namelijk, dat het onder de gegeven omstandigheden niet mogelijk is na te gaan, wat een overigens geroutineerd en zeer voorzichtig vlieger als Silberstein er toe bewogen kan hebben, te doen wat hij deed. Hij moet daarvoor een goede reden hebben gehad. Het heeft ook o.i. weinig zin, dergelijke vragen op de werpen. Zij kunnen immers nooit beantwoord worden. De toestand der gewonden. De toestand van mej. J. Karlstadt en van haar verloofde den heer Helström, beiden uit Zweden, alsmede van de En- gelschman Faulknel, 3 passagiers van de „Kwikstaart", die gewond waren bij de ramp met dit vliegtuig, was van daag zeer goed. Geen van hen kon echter nog uit het ziekenhuis worden onts'a- gcn. De teraardebestelling der slachtoffers. Het stoffelijk overschot van Newman en Hodson, die zijn omgekomen bij deze ramp, is vanmiddag in alle stilte via Den Haag naar Rotterdam overgebracht, vanwaar van avond de overbrenging naar Engeland zal geschieden per Batavier-lijn. De K.L.M. had bloemen gezonden. Wat de teraardebestelling van de 4 leden van de bemanning betreft, deelen wij nog het volgende mede: De vier kisten staan thans opgebaard in het ziekenhuis aan de Binnengasthuiskade. Voor de opstelling van den rouwstoet zal de stille zijde van het Rokin tot aan dé Doe lenstraat door de politie worden vrijgehou den. Verwacht wordt, dat zich achter de lijk- auto niet minder dan 16 volgauto's zullen aansluiten. Het ligt in de bedoeling om a's de kisten in de aula zijn opgebaard, de rede voeringen zooveel mogelijk te beperken. Alleen namens de K.L.M. en de regeering zal worden gesproken. Koninklijke deelneming. Onze prinses heeft hedenochtend aan de K.L.M. naar deelneming betuigd met de ramp van de Kwikstaart. Proefnemingen op de Papegaai. Wij vernamen verder van den heer Plesman, dat gisteren uitgebreide proef nemingen zijn gehouden met een andere F 22 der K.L.M., de „Papegaai'', waar bij inzonderheid de benzinetoevoer is ge- cotroleerd. Deze bleek uitstekend te func- tionneeren. ONSMAKELIJK GEDOE. Wrak van „Kwikstaart" voor geld te kijk gesteld. K.L.M. koopt resten terug. Het wrak van de „Kwikstaart" ligf niet meer tegen den dijk, waar het vliegtuig ver ongelukte. Het ligt ook niet waar men het men- schelijkerwijze gesproken verwachten mocht in een der K L M. loodsen Het is verkocht aan den slooper voor een handvol zilverlingen. En deze slooper heeft er een zaakje in gezienheeft het wrak te kijk gesteld voor 'n dubbeltje per persoon! Iemand die daar gisteren was en veront waardigd-getroffen vroeg of hij niet alles koopen kon kreeg ten antwoord: Ja, neem 't maar mee voor honderd daalders. En daar lagen nota bene nog verbrandt kleeren tusschen! Hoe geheel andere handelt men dan op Soesterberg of De Kooy na een vliegramp. Dan worden de resten ook bijeengenomen en vervoerd; stillekes weggebracht naar een hoek; om maar zoo spoedig mogelijk vergeten te worden. Wij hebben de gelegenheid gehad den di recteur der K.L.M., den heer Plesman over deze onsmakelijke geschiedenis even te spre ken. Hij vertelde ons, Zondag orders te hebben gegeven om het wrak zoodra het mogelijk was naar de smelterij te vervoeren en te ver nietigen. De technische Dienst heeft dat niet gedaan, doch den eersten den besten slooper. die zich aanmeldde, in de gelegenheid gesteld de ruïne te koopen. Natuurlijk niet vermoe dende dat deze man zulk een- gebruik van de machineresten zou maken. Een dezer dagen op weg naar Schiphol t had de heer Plesman de wrakresten zien lig gen voor de deur van den opkooper. Hij was toen uit de auto gestapt en had den man ge zegd, dat die boel niet te kijk mocht liggen, waarop de opkooper hem verzekerd had, dat dit niet in zijn bedoeling lag. De heer Plesman toonde zich zeer verbol gen en verontwaardigd over dit onsmakelijk gedoe en hij zeide op Schiphol orders te heb ben gegeven om coute que coute een einde daaraan te maken. Wij hebben ook den chef van de sectie waaronder Sloten ressorteert, hoofdinspecteu' Glasius gevraagd, of de politie er niets aan doen kon. De heer Glasius vertelde ons, dat hij reeds getracht had door overreding den man er toe te brengen zijn sinister gedoe te staken. Die had toen wel het bord wegge haald. waaroo stond dat het wrak voor een dubbeltje te kijk was, maar later had hij een ander bord geplaatst met de mededeel ing, dat „onderdeden'' voor een dubbeltje te koop waren. Wat de facto hetzelfde resultaat gaf. Overigens was er, daar het wrak op een erf ligt, niets aan te doen. Eenig afdoend lijkt ons de oplossing, dat de K.L.M. de zaak maar weer terugkoopt en dan zoo spoedig mogelijk ergens in een hoek van een der loodsen opbergt. Naar wij nader van hoofdinspecteur Gla sius vernamen, is gisteren in den laten avond de zaak nog in orde gekomen: de K.L.M. heeft inderdaad het wrak van de „Kwik staart'' teruggekocht en hedenochend om 6 uur zou alles worden opgehaald en naar Schiphol vervoerd. Er werd gisteravond er was op het moment dat de zaak in orde kwam nog een zeventigtal personen, die een stukje van het wrak gekocht hadden een politiepost bij het erf gezet ten einde te voorkomen, dat de slooper zijn luguber verkoop-bedrijf na de laatste transactie nog zou voortzetten. (Hbld.) U kent ze wel, die eigenaardige formaties, die spreekwoordelijk snel groeien, die ge bruikt worden als extra verfijning voor bij zender geslaagde spijzen. U kent óók die andere paddenstoelen (de vergiftige soort) Welnu, over al dié paddenstoelen willen wij het nu n i e t hebbenditmaal vragen we even uw aandacht voor een niet-levende, een niet-vergiftige soort, die zeer nuttig is en zelfs onmisbaar voor bijzonder geslaagde flestochten. We bedoelen de paddenstoelen van den A.N.W.B., die lage witte verschij ningen langs de fietspaden. U weet, dat in den naam „Koninklijke Nederlandsche Toe ristenbond A.N.W.B." nog altijd de vier let ters in eere gehouden worden, die eenige decennia terug de geheele werkzaamheid van den Bond symboliseerden: „Algemeene Ne derlandsche Wielrijders Bond". Want ook al heeft het groeiende toerisme in den loop der jaren telkens weer voor andere toeristen de aandacht van den Bond gevraagd, al telt de A.N.W.B. heden ten dage ook meer dan 40.000 automobilisten onder zijn leuen, toen is de Bond ook het rijwieltoerisme steeds trouw gebleven. Nog altijd is de A.N.W B. zeer actief op fietsgebied, Rijwielpaden zijn er alom in den lande aangelegd, door de mooiste deelen van onze natuur,-met finan- cieelen en moreelen steun van den Bond. Locale en regionale rijwielpadvereenigingen zijn er opgericht, dikwijls op initiatief van den A.N.W.B., die ook den wielrijder den weg wilde leeren kennen in de vrije natuur. En zoo zijn dan de A.N.W.B.-paddenstoeler, uit den grond verrezen, welke niet storen in het mooie landschap, welke den toerist in één oogopslag den juisten weg wijzen, hem de allerschoonste plekjes doen vinden. Deze paddenstoelen zijn te beschouwen als een aanvulling van de bekende A.N.W.B.- wegwijzere. Heden ten dage zijn er /uim 1030 van die paddenstoelen in ons land te vinden en nog altijd wordt ook dit werk van den Bond voortgezet en uitgebreid Schoolfeest der christ. school. Dinsdag werd het schoolfeest gehou den van de christelijke school alhier, het traditioneele uitstapje naar Schoorl en Bergen. Hoewel het weer zich 's morgens nog al dreigend liet aanzien, klaarde het spoedig weer op. De dag is uitstekend geslaagd. Ingekomen personen. N. Loos, R.K., boerenknecht, Groeneweg 20, van Zijpe. R. Bor, R.K., caféhouder, Oude Prinsweg 9, van Bussum. J'b. Mul der, geen, grondwerker, Prinsesselaan 44, van Wormerveer. C. C. J. Bramsleven, R.K., dienstbode, Buerweg 61, van Amster dam. J. A. Vriesman, N.H., z.b., Jan Jacoblaan 4, van Amsterdam. C. J. Th. v. d. Veer, R.K., beambte N. S., v. Hasselt straat 6, van Schoorl. J. Stins, NH., dienstbode, Jan Jacoblaan 8, van St. Maar ten. A. J. Plante, N.H., kantoorbediende, Karei de Grootelaan 44, van Den Haag. M. Thiem, E.L., dienstbode, Eeuwigelaan 24, van Amsterdam. W. Schulz, D.E., musi cus, Breelaan 2, van Groningen. J. H. Ascherman, N.H., chauffeur, Doorntjes 40, van Amsterdam A. M. Boon, geen, z.b., Groeneweg 17, van Alkmaar. C. Best, N.H., koopman, Studler v. Surcklaan 4, van Alkmaar. A. van Pel, O.C., kellner, Prin sesselaan 6, van F-gmond aan Zee. N. P. I. Slikker, R.Kkantoorbediende, Kerkelaan 5, van Schoorl. K. Glas, O.C., dienst bode, Verspijckweg 5e van Egmond aan Zee. J. Huizing, N.Hass. huish., Prin sesselaan 38, van Hoorn. A. P. Brouwer, R.K., dienstbode, Hoflaan 7, van Haarlem. O. Wieringa, geen, z-b., Buerweg 19, van Hilversum. R. L. Verhagen, geen, kok, Raadhuisstraat 10, van Alkmaar. P. Pie- terse. R.K., schoenmaker, Bergerweg 23, van Alkmaar. GA. Groot, R.K., dienstbode, KI. Dorpsstraat 1, van Heerhugowaard. I. M. de Block, R.K., dienstbode, Kerkelaan 15, van St. Jansteen. A. Ossenaarde, geen, filmoperateur, Breeman 130, van Yerseke. T. Kuiper, N.H., z.b., Stroomerlaan 7, van Alkmaar. M. E. G Vlaming (echtgen. P. J. Wokke), R.K., z.b., Breelaan 10a, van Alkmaar. M. Strooker, N.H., verpleegster, Breelaan 120, van Amsterdam. M. L. de Reus, N.H., z.b., Elzenlaan 2, van Rheden. G. H. Averaars, R.K., kellner, Breelaan 2, van Zaandam. Ph. C. Kappers, geen, chauffeur, Dorpsstraat 94a, van Den Helder. G. C. Honijk, N.H., dienstbode, Kerke laan 5, van Schagen. N. Stam, N.H., dienstbode, Breelaan 11, van Egmond aan Zee. J. Stam, R.K., arbeider, Heerenweg 67, van Egmond aan Zee. J. M. Leyssen (echtgen. H. Hamer), R.K., huishoudster, v. Blaaderenweg 18, van Alkmaar. G. J. van 't Klooster, R.K., z.b., v. Blaaderenweg 18, van Alkmaar. E. F. Verstraelen, R.K dienstbode, Komlaan 6, van Meerloo. A. Besse, N.H., z.b., Breelaan 58, van N. O. Indië. R. W. P. C. M. Siegmund, R.K., z.b., Dr. v. Peltlaan 6, van Hilversum. D. Boer, geen, bouwkundige, Doorntjes 44, van Amersfoort. G. J. Borgmann, R.K., huishoudster, Beukenlaan 5, van Zandvoort. G. D. Klok, N.H., z.b.. Karei de Groote laan 33, van Ede. J. F. Eckhardt, geen, stuurman, Sluislaan 15, van Heiloo. T. Prins, G.K., pensionhoudster, Dr. v. Pelt laan 29, van Heemstede. J. Vennik, geen, dienstbode, Heerenweg 4, van Koedijk. M. M. Brück, R.K., dienstbode. Oude Prinsweg 21, van Alkmaar. H. J Rolffs (wed. Bors- jes), G.K., z.b., Wilhelminalaan 3, van Zeist H. J. van der Veen, N.H., dienstbode, Dorpsstraat 12, van Wieringerwaard H Kroeskop, N.H., z.b., Breelaan 17, van Alk maar. M. G. Poot, R.K z.b., Jan Olden- burglaan 5a, van Amsterdam. G. Over- pelt, R.K., venter, Dorpsstraat 114, van Eg- mond-Binnen. A. M. Hermes, R.K., onder wijzeres, Loudelsweg 20, van Maassluis. A. J. v. d. Kroef, R.K., kinderjuffrouw, Bree laan 80, van Alkmaar. G. Hoekstra, R.K dienstbode. Dorpsstraat 20, van Leeuwarde- radeel. Vertrokken personen. A. Kok (wed. H. O. Smith), N.H. z.b n Alkmaar. D. G. Grootes, N.H., dienst bode, naar Alkmaar. M. M. Stoop, R.K. dienstbode, naar Schoorl. D- van Óuden- aarde, N.H., arbeider N. S., naar Schalkwijk C. Baumgarten, E.L., dienstbode, naar Amsterdam. - G. de Croos, E.L., dienstbode naar Schoorl. - B. G. Hilbers, R.K., koop man, naar Egmond aan Zee. H. C. M. de Haan R.K., dienstbode, naar Bussum. H. Scheifinger, R.K., dienstbode, naar Rotter dam. - M. Schulz, R.K., dienstbode, naar Hensbroek. J Jansen, R.K., z.b., naar DeCRlïd t cVW0?1' RK> metselaar, n. De Bildt. J. Scheffelaar Klots, N.H z b "aar »"rde- - H. G J. van Buuren/RK' dtenstbode, naar Den Haag. - M. j. Vlaar r,'£' Alkmaar- N. de Goede GK., dienstbode, naar Emmen MC Blumink geen dioistbode, naar Alkmaar. - H. A. Jalink, N.H., z.b., naar Alkmaar Zee0138' NCLoo1CnR "aar Egmond aan Zijpe (N H A On f°![enknecht- naar JP H A Oostendorp, geen, naai- uddi oarneveld. M Duvn R k' ar beider, „aar Beemster. - Q. P Duln N H RK Tb' melder' 7 C C M Schmidt; K.K., z.b., naar Bloemendaal. C. M Dover D.G., z.b., naai Hengelo. y Voor ons huis, ons tijdelijk huis voor enki zonnige zomerdagen, die toch eindelijk men zijn, staan de dennen met hun d0n|r£ groen, met hun ruisching van den wind al de toppen. En daarachter welven zichï duinenrijen en rechts en links en achter oi* overal aan alle kanten liggen zij als «5 bergen, geel en brum en bronsgroen on£ de hemelen. En nu, op dit morgenuur, nu de Ml die na de zware onweersbuien is 7* wind waaien uit het westen, zich heeft neer»* legd, nu op dit snelle uur is het of er in natuur rondom ons iets van het groote wadi ten is, het stille, rustige geduldige wachta,' dat wij te weinig meer kennen, wij drultb haastige gejaagde menschen van onzen tijd' De bewoners van dit wadden eiland kenC het nog, al heeft ook bij hen de haaSZ lawaaierige motorfiets zijn intree gedaan om zoo vlug mogelijk de bestellingen te leveren aan de vacantiegasten der zomerhuisje Maar ja, zij met hun zooveel kalmer leven dan dat van velen aan den vasten wal, kennen het toch nog, zooals de boer het fa,; nen moet die dicht leeft bij de aarde en die haar vaste kalme rhythmen, haar wentelh,. gen der getijden niet forceeren kan. „De landman", zegt de Bijbel in de Ja. cobusbrief, „wacht op de kostelijke vrucht des lands, lankmoedig zijnde over dezelve I totdat het den vroegen en spaden regen hebben ontvangen Den vroegen en den spaden regen, daarop wachten de dagen, de seizoenen, de jaren, door ook de denna. hier voor ons huisje en op al het andere, op de zon, het licht, de groeikracht der aarde, op al dat vele dat zij niet missen kunnen en dat, op hun geduldig wachten, als hemelgaven tot en over hé k°mt. Wachten moesten zij, jaren, jaren. Niet in eens zijn zij machtig en sterk uit de aard; opgerezen, langzaam, heel langzaam is het groeiproces geweest van klein, heel klein be, gin, een zaadje uit een denneappel tot stoere, sterke kracht. De dagen, de weken, de maan. den. de jaren, door hebben zij genacht, straks al hooger rijzend. Maar wachtend, al. tijd wachtend, van 't eerst begin door al de jaren heen, wachtend door lichte en donkere dagen, door duistere en besterde nachten, door lichte lentes en rijpe zomers, door bron zen herfsten en donkere wintertijden heen, wachtend in vorst en zonnebrand, in hagel I slag en bliksemlicht, wachtend in stormen en I stilten, in regenvlagen en dorre zengende I dagen, wachtend, niet werkloos v. achtend, I niet werkloos wachtend, maar strevend, wor stelend, strijdend, wachtend, buigend in stor men, rijkend in 't licht, de kroon naar boven opwaarts, al hooger, den hemel hoog en wijd en ontzaglijk daarboven, wachtend, den hemel tegemoet. Zoo liggen, zoo staan er ook de durven ruig en woest zich w elvend onder den diep- blauwen hemel van dezen zonnigen morgen, als door geweldige oerkrachten daar neerge- worpen. Ook over hen zijn de dagen, 4®- zoenen, de jaren, ja de eeuwen fgvt langer, veel, veel langer nog dan over dennen. Zij hebben gewacht, de jam. te eeuwen door zijn zij gegroeid: zand trtwo ge machtige heuvels, langs hun hellingen heeft zich de bloei der seizoenen gelegd, jaar op jaar, soms eeuw na eeuw, 't eerste gw® van de lente, de volle bloei van den zomer, de kleurige vrucht van het najaar, het dorft struikgewas in sneeuw en winterzon en ter van het late, donkere getijde. I Maar altijd weer, wat er ook groeide et bloeide, wat er kiemde of dorde, wat et juichte in schaterend geel van rijke bloei dor werd in 't werkend bruin en grijs vat kille Novemberdagen, altijd weer was er et is er en zal er zijn, het wachten op den vij® I gen en den spaden regen, op de zon en I licht en dan weer op het duister en het ge weid der wilde elementen in de najaarsnadl ten, op de stilten, de stormen, op al wat Heer des levens zendt over dennen en dmn® en over menschen, die werkend, wachtend onder de hooge hemelen staan. A. L. B AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM, 17 Juli 1935 Op de heó« gehouden veemarkt waren aanvoer en pf'1 .1 als volgt: 3 wagons geslachte rundeien t- Denemarken; 332 vette kalveren 1« "H. 0.40-f 0.46, 2e kw. 0.32-/ 038, H kw. 0.26— f 0.30 per K G. levendgewid 69 nuchtere kalveren f i—f 6.50 per 7 247 varkens: Vleeschvarkens 90110 vj 0.41—0.42, zware varkens 0 39^-/ j vette varkens f 0.38—0.39 per K-G si*-1 gewicht Marktoverzicht: Vette kalveren voer, stugge handel, prijzen lager faa- kalveren vlotte handel, prijzen als Maan Varkens matige aanvoer, handel slecnt, zen vrenwel onveranderd. SCHOORL (2e kwartaal). I Geboren Catharina Geer J Theresia, d. van Jacobus Beeö}s en Petronella Spaans. Trijntje- (I. van Nicolaas Molenaar en d. van Nicolaas Molenaar en 7 s jj I Hoos. Cornelis, z. van Theodo „J cobus Schotvanger en Maria nj»'»l Verkerk Gerardue Cornelis, z- 7,^*1 Berkhout en Marie Molenaar. s van Jacob Boorsma en Lina Jee „0fpflH Cornelis, zoon van Jacobus Modder en Trijntje Meijer- Bernardus Maria, z. van Cornei en Anna Adriana Reinders. Johanna, d. van Johannes van en Johanna Cornelia Nolteji Maria, d. van Frederik Louis '^rjj der Laan en Johanna Ma na - Heuser. Cornelia Geertrui®v^. Cornelis de Waard en Corneli han^' Margaretha Agatha, d. van 'pirfc5C'j Cornelis Hopman en Catliarin jmFM Agatha Anna, d. van Gerar nes Bakker en Alida Stoop TH-i» B( y 7- van Simon Kaandorp en hout. Mar'®

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 11