£uchtoacut
De ramp met de Kwikstaart
EEN PRAATJE OVER
„PADDENSTOELEN."
jProvinciaal 'flieuws
HOORDSCHARWOUDE
BERGEN
Mxuftt&ecichtM
föucqedijke-
ren; dan is een rit naar 's-Hertogenbosch
reeds de moeite waard. Maar de K.N.A.C.
actief als steeds, heeft op 21 Juli een sterrit
naar 's-Hertogenbosch georganiseerd. Met
de opening van de brug over de Waal in
Zaltbommel heeft de K.N.A.C. eveneens een
sterrit naar 's-Hertogenbosch geleid, om op
die voor het verkeer naar het Zuiden zoo be
langrijke gebeurtenis de aandacht van auto
rijdend Nederland te vestigen. Die sterrit is
toen voor de K.N.A.C. een groot succes ge
worden.
De sterrit op Zondag 21 Juli a.s. schijnt
schijnt echter al het vorige te zullen over
treffen. Er is op de oude wallen te 's-Her
togenbosch een oud 's-Hertogenbosch opge
bouwd geheel volgens de origineele teekenin-
gen en schetsen' der oorspronkelijke middel-
eeuwsche huizen. 1200 Gildebroeders in ty
pisch costuum met hun vaandels en banieren,
trommels, oude zilveren schilden, papa-
faaien en standaardruiters zullen dan op 21
uli daar binnen rukken en hun intocht hou
den.
Daar zal een1 stuk oude Brabantsche ge
schiedenis, een stuk eeuwenoude Brabantsche
Burgerwacht te zien en te bewonderen zijn.
Nog nooit zijn zooveel gilden bijeen geko
men. Deze Gildedag zal alle vorige overtref
fen en waar die intocht in een middeleeuw-
sche veste plaats zal vinden, zal deze een
zeer bijzonder effect maken.
De K.N.A.C. acht deze sterrit van zooveel
beteekenis, dat ze de deelneming daarom zoo
wel voor hare leden als niet leden heeft open-
;e8teld en een prachtige door de Koninklijke
'egeer ontworpen plaquette den deelnemers
zal aanbieden. De stichter van 's-Herogen-
bosch Hertog Hendrik I van Brabant wordt
op die plaquette uigebeeld gezeten op een
kloek oorlogspaard met de strijdvaan in de
hand.
De K.N.A.C. en talrijke Sterrit-rijders heet
ik bij voorbaat hartelijk welkom op Oud
's-Herogenbosch.
De herinneringsplaquette.
Turnen.
TURNLUST NAAR BRUSSEL.
Vrijdagmiddag vertrekken!
Onze Alkmaarsche gymnastiekvereni
ging Turnlust, die - zooals bekend - aan de
internationale turnwedstrijden te Brussel
deelneemt, zal Vrijdagmiddag met de
iploeg en verschillende supporters vertrek
ken. Het geheele gezelschap, bestaande uit
37 personen, staat onder leiding van den
directeur, den heer Poll. Er wordt gereisd
per autobus en het punt van vertrek is de
Paardemarkt, waar om 1 uur precies de
reis aanvangt.
Het gezelschap neemt den korsten weg
naar Brussel, omdat het tijdig in de Belgi
sche hoofdstad moet aankomen. Immers,
reeds Zaterdagmorgen om 6 uur moeten de
heeren al in touw, want voor hen beginnen
dan reeds de wedstrijden.
Het gezelschap, dat Brussel tijdens dit
week-end zal herbergen, is zeer internatio
naal. Behalve een 1600 Nederlanders ne
men aan de wedstrijden ook deel Franschen,
Hongaren, Zweden, Italianen, Luxembur
gers, Polen, Zwitsers, Tsjechen en Zuid-
Slaviers en natuurlijk de Belgen zelf.
Turnlust komt uit in de afdeeling uitmun
tendheid en wel met 10 heeren en 8 dames.
Verder neemt ze deel aan de massale oefe
ningen van het K. N. G. V., welke Vrije
oefeningen Zondagmorgen gedemonstreerd
zullen worden.
Maandagmorgen vertrekt Turnlust weer
en maakt dan een tocht via Namen en Di-
nant door de Ardennen, om des nachts in
Valkenburg te overnachten.
En den volgenden dag Dinsdag gaat
het weer op Alkmaar aan, waar de ploeg
des avonds zal arriveeren.
Laten wij hopen, dat Turnlust met lauwe
ren beladen uit België terug komt.
Paarden.
KENNEMER SPORTCLUB.
De inschrijvingen van Zondag
28 Juli:
De inschrijvingen voor de Kennemer Sport
club luiden:
Openingsprijs, prijzendraverij 4e klasse;
afstand 1800 M.:
IJsco, Willy S., Yong Ooststar, Xerxes,
Wilhelm, Y Kernei.
Julieprijs, heatdraverij 2e en 2e klasse;
afstand 1460 M.:
Xaverius, Xenia G, Welvaart van Duin
dal, Welkom van Aduard, Xoli, Ulysses,
Winnie Scott, Xantippe, Zus B.raun, X.
Smiling.
Zomerprijs, heatdraverij le klasse:
The Harvester H, Frances May, Miss
Everharda, Quattervillezoon, Libertus, Vi-
tesse S. W., Olympia, Oberstleutnant, Lock-
ner, Fatima, Meleze, Prinses, Xantippe,
Willy S, Calument Donald, Calument Do
nante en Trotteur.
Kortebaan
Frances May, Rolls Royd, Roulette, Miss
Everharda, Mixerin, Edna, Navarra, Clara
Bascon, Weidlooper, Catabora T, Noma B,
Meleeze, Qail, Winnie Scott, Zus Braun,
Xantippe, Willy S, Wilhelm, Y Kernei, Ca
lument Donante, Jadi, Konora en Idylle.
Ruiten door een handgreep te ver
brijzelen.
De omstandigheden, waaronder de redding
der overlevenden van de ramp met de
„Kwikstaart" plaats had, hebben de vraag
den rijzen, waardoor de pogingen om de rui
ten van de cabine te verbrijzelen, mislukten.
De ruiten van de nieuwe Fokker machines,
ook van de F 22, bestaan uit een speciale
glassoort, Sekurit genaamd, dat zeer hard is
en1 niet splintert. Naast elk venster bevindt
zich, achter een ruitje van gewoon dun glas,
een handgreep, die bereikbaar is door het
glaasje in te drukken. Door dan aan den
handgreep te trekken, wordt de vensterruit
in fijne stukken gebroken en komt de ruimte
tusschen de sponningen vrij.
De verklaring, hoe den handgreep te berei
ken en daarna te gebruiken, is duidelijk aan
gegeven.
Het is echter volkomen begrijpelijk, dat de
passagiers in hun doodsangst deze aan
wijzing over het hoofd hebben gezien. Van
buiten af was tegen de ruiten niets te begin
nen, althans niet met de bloote handen.
De controle op de motoren.
Een andere opmerking, welke ons bereikte,
betrof de controle op de motoren, onmiddel
lijk voor den start. Verondersteld wordt na
melijk, dat het beproeven van de motoren,
stuk voor stuk, dat bij het vertrek van elke
machine gebeurt, tot een sleur geworden is.
een gewoonte, waardoor de nauwkeurigheid
en het doel van het proefdraaien uit het oog
worden verloren.
De directeur der K.L.M. verzekerde ons,
toen wij hem deze opmerking overbrachten,
dat de beteekenis van het controleeren der
motoren eiken mechanicien, zoowel hem, die
in de cockpit zit als degene, die op het plat
form bij de machine staat, volkomen duide
lijk is.
Dat hierbij van eenige nonchalance sprake
zou kunnen zijn, in dit en in welk ander geval
cok, is uitgesloten. Voor het vertrek van de
„Kwikstaart" had de chef-mechanicien Gros-
feld den dienst bij de controle der motoren
op den grond. Hij noch Brom, die binnen
zat, hebben ook maar iets bijzonders aan de
motoren bemerkt.
Het haperen van den benzinetoevoer naar
twee der vier motoren, die elk door een af
zonderlijke leiding worden bediend, is een
verschijnsel, dat nauwkeurig moet worden
onderzocht wil men de verklaring ervan vin
den. Of de mogelijkheid tot dit onderzoek
aanwezig is in de restanten, zullen de des
kundigen moeten nagaan.
Wat tenslotte de vraag betreft, waarom
gezagvoerder Silberstein een bocht draaide
inplaats van zooveel mogelijk recht door te
vliegen en in die lijn een noodlanding te be
proeven, daarop kregen wij het antwoord,
dat wij vermoedden, namelijk, dat het onder
de gegeven omstandigheden niet mogelijk is
na te gaan, wat een overigens geroutineerd
en zeer voorzichtig vlieger als Silberstein er
toe bewogen kan hebben, te doen wat hij
deed. Hij moet daarvoor een goede reden
hebben gehad.
Het heeft ook o.i. weinig zin, dergelijke
vragen op de werpen. Zij kunnen immers
nooit beantwoord worden.
De toestand der gewonden.
De toestand van mej. J. Karlstadt en
van haar verloofde den heer Helström,
beiden uit Zweden, alsmede van de En-
gelschman Faulknel, 3 passagiers van
de „Kwikstaart", die gewond waren bij
de ramp met dit vliegtuig, was van
daag zeer goed. Geen van hen kon echter
nog uit het ziekenhuis worden onts'a-
gcn.
De teraardebestelling der
slachtoffers.
Het stoffelijk overschot van Newman en
Hodson, die zijn omgekomen bij deze ramp,
is vanmiddag in alle stilte via Den Haag
naar Rotterdam overgebracht, vanwaar van
avond de overbrenging naar Engeland zal
geschieden per Batavier-lijn.
De K.L.M. had bloemen gezonden.
Wat de teraardebestelling van de 4 leden
van de bemanning betreft, deelen wij nog het
volgende mede:
De vier kisten staan thans opgebaard in
het ziekenhuis aan de Binnengasthuiskade.
Voor de opstelling van den rouwstoet zal
de stille zijde van het Rokin tot aan dé Doe
lenstraat door de politie worden vrijgehou
den. Verwacht wordt, dat zich achter de lijk-
auto niet minder dan 16 volgauto's zullen
aansluiten. Het ligt in de bedoeling om a's
de kisten in de aula zijn opgebaard, de rede
voeringen zooveel mogelijk te beperken.
Alleen namens de K.L.M. en de regeering
zal worden gesproken.
Koninklijke deelneming.
Onze prinses heeft hedenochtend aan de
K.L.M. naar deelneming betuigd met de
ramp van de Kwikstaart.
Proefnemingen op de Papegaai.
Wij vernamen verder van den heer
Plesman, dat gisteren uitgebreide proef
nemingen zijn gehouden met een andere
F 22 der K.L.M., de „Papegaai'', waar
bij inzonderheid de benzinetoevoer is ge-
cotroleerd. Deze bleek uitstekend te func-
tionneeren.
ONSMAKELIJK GEDOE.
Wrak van „Kwikstaart" voor geld
te kijk gesteld. K.L.M. koopt resten
terug.
Het wrak van de „Kwikstaart" ligf niet
meer tegen den dijk, waar het vliegtuig ver
ongelukte.
Het ligt ook niet waar men het men-
schelijkerwijze gesproken verwachten mocht
in een der K L M. loodsen
Het is verkocht aan den slooper voor
een handvol zilverlingen. En deze slooper
heeft er een zaakje in gezienheeft het wrak
te kijk gesteld voor 'n dubbeltje per persoon!
Iemand die daar gisteren was en veront
waardigd-getroffen vroeg of hij niet alles
koopen kon kreeg ten antwoord: Ja, neem 't
maar mee voor honderd daalders.
En daar lagen nota bene nog verbrandt
kleeren tusschen!
Hoe geheel andere handelt men dan op
Soesterberg of De Kooy na een vliegramp.
Dan worden de resten ook bijeengenomen en
vervoerd; stillekes weggebracht naar een
hoek; om maar zoo spoedig mogelijk vergeten
te worden.
Wij hebben de gelegenheid gehad den di
recteur der K.L.M., den heer Plesman over
deze onsmakelijke geschiedenis even te spre
ken.
Hij vertelde ons, Zondag orders te hebben
gegeven om het wrak zoodra het mogelijk
was naar de smelterij te vervoeren en te ver
nietigen. De technische Dienst heeft dat niet
gedaan, doch den eersten den besten slooper.
die zich aanmeldde, in de gelegenheid gesteld
de ruïne te koopen. Natuurlijk niet vermoe
dende dat deze man zulk een- gebruik van de
machineresten zou maken.
Een dezer dagen op weg naar Schiphol t
had de heer Plesman de wrakresten zien lig
gen voor de deur van den opkooper. Hij was
toen uit de auto gestapt en had den man ge
zegd, dat die boel niet te kijk mocht liggen,
waarop de opkooper hem verzekerd had, dat
dit niet in zijn bedoeling lag.
De heer Plesman toonde zich zeer verbol
gen en verontwaardigd over dit onsmakelijk
gedoe en hij zeide op Schiphol orders te heb
ben gegeven om coute que coute een einde
daaraan te maken.
Wij hebben ook den chef van de sectie
waaronder Sloten ressorteert, hoofdinspecteu'
Glasius gevraagd, of de politie er niets aan
doen kon. De heer Glasius vertelde ons, dat
hij reeds getracht had door overreding den
man er toe te brengen zijn sinister gedoe te
staken. Die had toen wel het bord wegge
haald. waaroo stond dat het wrak voor een
dubbeltje te kijk was, maar later had hij een
ander bord geplaatst met de mededeel ing,
dat „onderdeden'' voor een dubbeltje te koop
waren. Wat de facto hetzelfde resultaat gaf.
Overigens was er, daar het wrak op een
erf ligt, niets aan te doen.
Eenig afdoend lijkt ons de oplossing, dat
de K.L.M. de zaak maar weer terugkoopt en
dan zoo spoedig mogelijk ergens in een hoek
van een der loodsen opbergt.
Naar wij nader van hoofdinspecteur Gla
sius vernamen, is gisteren in den laten avond
de zaak nog in orde gekomen: de K.L.M.
heeft inderdaad het wrak van de „Kwik
staart'' teruggekocht en hedenochend om 6
uur zou alles worden opgehaald en naar
Schiphol vervoerd.
Er werd gisteravond er was op het
moment dat de zaak in orde kwam nog een
zeventigtal personen, die een stukje van het
wrak gekocht hadden een politiepost bij
het erf gezet ten einde te voorkomen, dat de
slooper zijn luguber verkoop-bedrijf na de
laatste transactie nog zou voortzetten.
(Hbld.)
U kent ze wel, die eigenaardige formaties,
die spreekwoordelijk snel groeien, die ge
bruikt worden als extra verfijning voor bij
zender geslaagde spijzen. U kent óók die
andere paddenstoelen (de vergiftige soort)
Welnu, over al dié paddenstoelen willen
wij het nu n i e t hebbenditmaal vragen we
even uw aandacht voor een niet-levende, een
niet-vergiftige soort, die zeer nuttig is en
zelfs onmisbaar voor bijzonder geslaagde
flestochten. We bedoelen de paddenstoelen
van den A.N.W.B., die lage witte verschij
ningen langs de fietspaden. U weet, dat in
den naam „Koninklijke Nederlandsche Toe
ristenbond A.N.W.B." nog altijd de vier let
ters in eere gehouden worden, die eenige
decennia terug de geheele werkzaamheid van
den Bond symboliseerden: „Algemeene Ne
derlandsche Wielrijders Bond". Want ook al
heeft het groeiende toerisme in den loop der
jaren telkens weer voor andere toeristen de
aandacht van den Bond gevraagd, al telt de
A.N.W.B. heden ten dage ook meer dan
40.000 automobilisten onder zijn leuen, toen
is de Bond ook het rijwieltoerisme steeds
trouw gebleven. Nog altijd is de A.N.W B.
zeer actief op fietsgebied, Rijwielpaden zijn
er alom in den lande aangelegd, door de
mooiste deelen van onze natuur,-met finan-
cieelen en moreelen steun van den Bond.
Locale en regionale rijwielpadvereenigingen
zijn er opgericht, dikwijls op initiatief van
den A.N.W.B., die ook den wielrijder den
weg wilde leeren kennen in de vrije natuur.
En zoo zijn dan de A.N.W.B.-paddenstoeler,
uit den grond verrezen, welke niet storen in
het mooie landschap, welke den toerist in één
oogopslag den juisten weg wijzen, hem de
allerschoonste plekjes doen vinden.
Deze paddenstoelen zijn te beschouwen als
een aanvulling van de bekende A.N.W.B.-
wegwijzere. Heden ten dage zijn er /uim
1030 van die paddenstoelen in ons land te
vinden en nog altijd wordt ook dit werk van
den Bond voortgezet en uitgebreid
Schoolfeest der christ. school.
Dinsdag werd het schoolfeest gehou
den van de christelijke school alhier,
het traditioneele uitstapje naar Schoorl
en Bergen.
Hoewel het weer zich 's morgens nog
al dreigend liet aanzien, klaarde het
spoedig weer op. De dag is uitstekend
geslaagd.
Ingekomen personen.
N. Loos, R.K., boerenknecht, Groeneweg
20, van Zijpe. R. Bor, R.K., caféhouder,
Oude Prinsweg 9, van Bussum. J'b. Mul
der, geen, grondwerker, Prinsesselaan 44,
van Wormerveer. C. C. J. Bramsleven,
R.K., dienstbode, Buerweg 61, van Amster
dam. J. A. Vriesman, N.H., z.b., Jan
Jacoblaan 4, van Amsterdam. C. J. Th.
v. d. Veer, R.K., beambte N. S., v. Hasselt
straat 6, van Schoorl. J. Stins, NH.,
dienstbode, Jan Jacoblaan 8, van St. Maar
ten. A. J. Plante, N.H., kantoorbediende,
Karei de Grootelaan 44, van Den Haag.
M. Thiem, E.L., dienstbode, Eeuwigelaan 24,
van Amsterdam. W. Schulz, D.E., musi
cus, Breelaan 2, van Groningen. J. H.
Ascherman, N.H., chauffeur, Doorntjes 40,
van Amsterdam A. M. Boon, geen, z.b.,
Groeneweg 17, van Alkmaar. C. Best,
N.H., koopman, Studler v. Surcklaan 4, van
Alkmaar. A. van Pel, O.C., kellner, Prin
sesselaan 6, van F-gmond aan Zee. N. P.
I. Slikker, R.Kkantoorbediende, Kerkelaan
5, van Schoorl. K. Glas, O.C., dienst
bode, Verspijckweg 5e van Egmond aan
Zee. J. Huizing, N.Hass. huish., Prin
sesselaan 38, van Hoorn. A. P. Brouwer,
R.K., dienstbode, Hoflaan 7, van Haarlem.
O. Wieringa, geen, z-b., Buerweg 19, van
Hilversum. R. L. Verhagen, geen, kok,
Raadhuisstraat 10, van Alkmaar. P. Pie-
terse. R.K., schoenmaker, Bergerweg 23, van
Alkmaar. GA. Groot, R.K., dienstbode,
KI. Dorpsstraat 1, van Heerhugowaard.
I. M. de Block, R.K., dienstbode, Kerkelaan
15, van St. Jansteen. A. Ossenaarde, geen,
filmoperateur, Breeman 130, van Yerseke.
T. Kuiper, N.H., z.b., Stroomerlaan 7, van
Alkmaar. M. E. G Vlaming (echtgen. P.
J. Wokke), R.K., z.b., Breelaan 10a, van
Alkmaar. M. Strooker, N.H., verpleegster,
Breelaan 120, van Amsterdam. M. L. de
Reus, N.H., z.b., Elzenlaan 2, van Rheden.
G. H. Averaars, R.K., kellner, Breelaan 2,
van Zaandam. Ph. C. Kappers, geen,
chauffeur, Dorpsstraat 94a, van Den Helder.
G. C. Honijk, N.H., dienstbode, Kerke
laan 5, van Schagen. N. Stam, N.H.,
dienstbode, Breelaan 11, van Egmond aan
Zee. J. Stam, R.K., arbeider, Heerenweg
67, van Egmond aan Zee. J. M. Leyssen
(echtgen. H. Hamer), R.K., huishoudster, v.
Blaaderenweg 18, van Alkmaar. G. J. van
't Klooster, R.K., z.b., v. Blaaderenweg 18,
van Alkmaar. E. F. Verstraelen, R.K
dienstbode, Komlaan 6, van Meerloo. A.
Besse, N.H., z.b., Breelaan 58, van N. O.
Indië. R. W. P. C. M. Siegmund, R.K.,
z.b., Dr. v. Peltlaan 6, van Hilversum.
D. Boer, geen, bouwkundige, Doorntjes 44,
van Amersfoort. G. J. Borgmann, R.K.,
huishoudster, Beukenlaan 5, van Zandvoort.
G. D. Klok, N.H., z.b.. Karei de Groote
laan 33, van Ede. J. F. Eckhardt, geen,
stuurman, Sluislaan 15, van Heiloo. T.
Prins, G.K., pensionhoudster, Dr. v. Pelt
laan 29, van Heemstede. J. Vennik, geen,
dienstbode, Heerenweg 4, van Koedijk. M.
M. Brück, R.K., dienstbode. Oude Prinsweg
21, van Alkmaar. H. J Rolffs (wed. Bors-
jes), G.K., z.b., Wilhelminalaan 3, van Zeist
H. J. van der Veen, N.H., dienstbode,
Dorpsstraat 12, van Wieringerwaard H
Kroeskop, N.H., z.b., Breelaan 17, van Alk
maar. M. G. Poot, R.K z.b., Jan Olden-
burglaan 5a, van Amsterdam. G. Over-
pelt, R.K., venter, Dorpsstraat 114, van Eg-
mond-Binnen. A. M. Hermes, R.K., onder
wijzeres, Loudelsweg 20, van Maassluis.
A. J. v. d. Kroef, R.K., kinderjuffrouw, Bree
laan 80, van Alkmaar. G. Hoekstra, R.K
dienstbode. Dorpsstraat 20, van Leeuwarde-
radeel.
Vertrokken personen.
A. Kok (wed. H. O. Smith), N.H. z.b n
Alkmaar. D. G. Grootes, N.H., dienst
bode, naar Alkmaar. M. M. Stoop, R.K.
dienstbode, naar Schoorl. D- van Óuden-
aarde, N.H., arbeider N. S., naar Schalkwijk
C. Baumgarten, E.L., dienstbode, naar
Amsterdam. - G. de Croos, E.L., dienstbode
naar Schoorl. - B. G. Hilbers, R.K., koop
man, naar Egmond aan Zee. H. C. M. de
Haan R.K., dienstbode, naar Bussum. H.
Scheifinger, R.K., dienstbode, naar Rotter
dam. - M. Schulz, R.K., dienstbode, naar
Hensbroek. J Jansen, R.K., z.b., naar
DeCRlïd t cVW0?1' RK> metselaar, n.
De Bildt. J. Scheffelaar Klots, N.H z b
"aar »"rde- - H. G J. van Buuren/RK'
dtenstbode, naar Den Haag. - M. j. Vlaar
r,'£' Alkmaar- N. de Goede
GK., dienstbode, naar Emmen MC
Blumink geen dioistbode, naar Alkmaar. -
H. A. Jalink, N.H., z.b., naar Alkmaar
Zee0138' NCLoo1CnR "aar Egmond aan
Zijpe (N H A On f°![enknecht- naar
JP H A Oostendorp, geen, naai-
uddi oarneveld. M Duvn R k' ar
beider, „aar Beemster. - Q. P Duln N H
RK Tb' melder' 7 C C M Schmidt;
K.K., z.b., naar Bloemendaal. C. M Dover
D.G., z.b., naai Hengelo. y
Voor ons huis, ons tijdelijk huis voor enki
zonnige zomerdagen, die toch eindelijk
men zijn, staan de dennen met hun d0n|r£
groen, met hun ruisching van den wind al
de toppen. En daarachter welven zichï
duinenrijen en rechts en links en achter oi*
overal aan alle kanten liggen zij als «5
bergen, geel en brum en bronsgroen on£
de hemelen.
En nu, op dit morgenuur, nu de Ml
die na de zware onweersbuien is 7*
wind
waaien uit het westen, zich heeft neer»*
legd, nu op dit snelle uur is het of er in
natuur rondom ons iets van het groote wadi
ten is, het stille, rustige geduldige wachta,'
dat wij te weinig meer kennen, wij drultb
haastige gejaagde menschen van onzen tijd'
De bewoners van dit wadden eiland kenC
het nog, al heeft ook bij hen de haaSZ
lawaaierige motorfiets zijn intree gedaan om
zoo vlug mogelijk de bestellingen te leveren
aan de vacantiegasten der zomerhuisje
Maar ja, zij met hun zooveel kalmer leven
dan dat van velen aan den vasten wal,
kennen het toch nog, zooals de boer het fa,;
nen moet die dicht leeft bij de aarde en die
haar vaste kalme rhythmen, haar wentelh,.
gen der getijden niet forceeren kan.
„De landman", zegt de Bijbel in de Ja.
cobusbrief, „wacht op de kostelijke vrucht
des lands, lankmoedig zijnde over dezelve I
totdat het den vroegen en spaden regen
hebben ontvangen
Den vroegen en den spaden regen, daarop
wachten de dagen, de seizoenen, de jaren,
door ook de denna. hier voor ons huisje en
op al het andere, op de zon, het licht, de
groeikracht der aarde, op al dat vele dat zij
niet missen kunnen en dat, op hun geduldig
wachten, als hemelgaven tot en over hé
k°mt.
Wachten moesten zij, jaren, jaren. Niet in
eens zijn zij machtig en sterk uit de aard;
opgerezen, langzaam, heel langzaam is het
groeiproces geweest van klein, heel klein be,
gin, een zaadje uit een denneappel tot stoere,
sterke kracht. De dagen, de weken, de maan.
den. de jaren, door hebben zij genacht,
straks al hooger rijzend. Maar wachtend, al.
tijd wachtend, van 't eerst begin door al de
jaren heen, wachtend door lichte en donkere
dagen, door duistere en besterde nachten,
door lichte lentes en rijpe zomers, door bron
zen herfsten en donkere wintertijden heen,
wachtend in vorst en zonnebrand, in hagel I
slag en bliksemlicht, wachtend in stormen en I
stilten, in regenvlagen en dorre zengende I
dagen, wachtend, niet werkloos v. achtend, I
niet werkloos wachtend, maar strevend, wor
stelend, strijdend, wachtend, buigend in stor
men, rijkend in 't licht, de kroon naar boven
opwaarts, al hooger, den hemel hoog en
wijd en ontzaglijk daarboven, wachtend, den
hemel tegemoet.
Zoo liggen, zoo staan er ook de durven
ruig en woest zich w elvend onder den diep-
blauwen hemel van dezen zonnigen morgen,
als door geweldige oerkrachten daar neerge-
worpen. Ook over hen zijn de dagen, 4®-
zoenen, de jaren, ja de eeuwen fgvt
langer, veel, veel langer nog dan over
dennen. Zij hebben gewacht, de jam. te
eeuwen door zijn zij gegroeid: zand trtwo
ge machtige heuvels, langs hun hellingen
heeft zich de bloei der seizoenen gelegd, jaar
op jaar, soms eeuw na eeuw, 't eerste gw®
van de lente, de volle bloei van den zomer, de
kleurige vrucht van het najaar, het dorft
struikgewas in sneeuw en winterzon en
ter van het late, donkere getijde. I
Maar altijd weer, wat er ook groeide et
bloeide, wat er kiemde of dorde, wat et
juichte in schaterend geel van rijke bloei
dor werd in 't werkend bruin en grijs vat
kille Novemberdagen, altijd weer was er et
is er en zal er zijn, het wachten op den vij® I
gen en den spaden regen, op de zon en I
licht en dan weer op het duister en het ge
weid der wilde elementen in de najaarsnadl
ten, op de stilten, de stormen, op al wat
Heer des levens zendt over dennen en dmn®
en over menschen, die werkend, wachtend
onder de hooge hemelen staan.
A. L. B
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 17 Juli 1935 Op de heó«
gehouden veemarkt waren aanvoer en pf'1 .1
als volgt: 3 wagons geslachte rundeien t-
Denemarken; 332 vette kalveren 1« "H.
0.40-f 0.46, 2e kw. 0.32-/ 038, H
kw. 0.26— f 0.30 per K G. levendgewid
69 nuchtere kalveren f i—f 6.50 per 7
247 varkens: Vleeschvarkens 90110 vj
0.41—0.42, zware varkens 0 39^-/ j
vette varkens f 0.38—0.39 per K-G si*-1
gewicht
Marktoverzicht: Vette kalveren
voer, stugge handel, prijzen lager faa-
kalveren vlotte handel, prijzen als Maan
Varkens matige aanvoer, handel slecnt,
zen vrenwel onveranderd.
SCHOORL (2e kwartaal). I
Geboren Catharina Geer J
Theresia, d. van Jacobus Beeö}s
en Petronella Spaans. Trijntje-
(I. van Nicolaas Molenaar en
d. van Nicolaas Molenaar en 7 s jj I
Hoos. Cornelis, z. van Theodo „J
cobus Schotvanger en Maria nj»'»l
Verkerk Gerardue Cornelis, z- 7,^*1
Berkhout en Marie Molenaar. s
van Jacob Boorsma en Lina Jee „0fpflH
Cornelis, zoon van Jacobus
Modder en Trijntje Meijer-
Bernardus Maria, z. van Cornei
en Anna Adriana Reinders.
Johanna, d. van Johannes van
en Johanna Cornelia Nolteji
Maria, d. van Frederik Louis '^rjj
der Laan en Johanna Ma na -
Heuser. Cornelia Geertrui®v^.
Cornelis de Waard en Corneli han^'
Margaretha Agatha, d. van 'pirfc5C'j
Cornelis Hopman en Catliarin jmFM
Agatha Anna, d. van Gerar
nes Bakker en Alida Stoop TH-i» B( y
7- van Simon Kaandorp en
hout.
Mar'®