listerine
tandpasta
^Binnenland.
DE LAATSTE LES VAN LANGELOT
Behoudt
de bekoring]
van Uw
mond
E
tf<r>ezSr9che expert besluit: „Men zou
A?lan«7oVer deze tragedie kunnen uit-
3$Jn §e conclusie zal dezelfde blijven: de
ïïïr^rtor rat zoo In de klem, dat deze toe-
52nd elk snel verkeersvliegtuig noodlottig
geworden. Blijven vliegen over hel
ln-Jihefgte? Natuurlijk! Maar dan ultge-
ïust met betere kennis van de weerscondltTeê
en tnTen dan een vlucht opgeven en terug-
keeren!"
de postvluchten op indie.
„KOETILANG" THUIS.
In drie dagen van Rangoon
Onder den druk van de rampspoedige
dagen der luchtvaart, die achter ons
liggen verrichten allen stil hun werk.
Doch verbeten tevens en met de onver-
zettelijken wil dstgene. wat wer 1 be
reikt .uiidanks tegenspoed te behouden.
Er kan, onder deze omstandigheden,
gee.i reden rijn tot uitbundigheid, wan
neer een der piloten een verrichting t«
zien geeft, welke in de geschiedenis van
d K L M. nog niet stond opgeteekend.
M ar wèl mag de daad haar waarde toe
gewezen krijgen als de moedgevende en
tcvernieuwde kracht lnspireerende
factor voor allen ,die in het luchtvaart-
1 drijf werkzaam zijn of het met belang
stelling volgen.
Op „Schiphol", waar, sinds de tegen
slag die onze luchtvaart trof. In stilte
werd voortgewerkt, deed het telegram
gistermiddag van de „Koetilang", dat het
vliegtuig zou doorkomen naar Am
sterdam, het vertrouwensgevoel sterker
maken en in stille tevredenheid en zeker
ook niet zonder voldoening, dat het „Still
going atrong" een ongeschonden devies
is gebleven voor de piloten, werd de
komst van de „Koetilang" afgewacht.
Tien minuten vóór zeven loeide de si
rene driemaal, het teeken dat een Indiè-
vliegtuig komt landen.
In de verte komt de „Koetilang" aan
zweven, een paar minuten later staat
de machine stil op het platform en Van
teenendaal, de gezagvoerder, stapt uit.
«UV. r ^lesman begroet hem, spreekt
siechts een paar w oorden, om zijn vol-
oening uit te spreken over deze vlucht,
voofa' geeft hij Van Yeenendaal,
Ho vt^6 P''00^ Fuchs, den mecani-
^o'enaar en den marconist Monlijn
hn.fa Vilf?e Jla"ddrukken, die meer in
houden dan woorden.
tT" !|aar5?** ia de aankomst van de
viiwoo tn®V w.€^e een ongekend snelle
ten einde ^gevoerd, als gebeurtenis
v eenendaal geeft nog enkele bij
zonderheden over de reis.
■•Woensdag", -vertelt hij, „zijn we uit
rincr )V'a y,€rtro,clsen, maar den tweeden
sta t„„e j de Golf van Bangkok
°P °P slechte weer en moest
aw cfUgk€6ren naar Alor Star. Van
ennn star zJJn de gevlogen naar Ran-
Lm! Waar We b1^ aankoni«t dus een dag
vHaoT War€n- Het is gelukt op de vier
da» erl' ons r««tten, den verloren
tsi-L balen Rangoon—Karachi, gis-
ruim owiü Karachi naar Cairo, dat is
naar a ^''nmeter, vandaag van Caïro
va,„ <£™8terdam' 660 afstand van onge-
J,r 3700 kilometer".
ten ?€wel(Jig« stunt, het grootste tra-
eAr ii nu toe °P de Indië-lijn door
vlI«gtuig werd afgelegd. Gistermor-
CaïrA™ twee uur is d« -Koetilang" te
m»rk. ®€start> om voor zeven stond de
man ne op Schiphol, een opgewekte be-
vinüv* g en tevreden passagiers. Een
pnt van zeventien uur.
»Het ie W6| vreemd», bepeinst Van
nr^.endaal, „te denken, dat ik Zondag
avon? rachi stond en nu, Maandag-
lilj. 'n Amsterdam. Het viel me eigen-
pa, °P. omdat een van mijn Engelsche
mtu g er® daaijulst bij het afscheid aan
I Ba,r°eg: i.Capt'n, where is the „Punch",
..Hat ^ou y®®tarday in Karachi?"
tiife as vandaag overigens een prach-
Mijd ®P motor hoogte, om
de u, <Jen rug te krijgen, zijn we over
ie «1,"Jhollandsche Zee gegaan, en verder
En a v'ot verloopen".
..Kobhi arm€e I® do aankomst van de
Uiur[ )ang"( zoo schijnt het naar het
w0nV teruggebracht tot de bijna ge-
India 8ap«urtenis, die de landing van een
^•vliegtuig is.
d«ze i VOor allen van h* K- M' hoeft
dra» cht meer beteekenis, want zij
wen er toe bij het geloof en vertrou-
hjk va m buitenwereld zoo gemakke-
op J"u vorsterken. Daarom werd
«record» niet gesproken over het
Vei-vin»maar over ..de daad" en
woordfn stevige handdrukken de
DE OEVERZWALUW HEEFT PECH.
D« Oevorzwaluw, gezagvoerder Van
Dijk, die gisteren te Caïro is geland, op
weg naar Batavia, heeft de reis daar
moeten staken in Verband met een warm
geloopen motor.
Onmiddellijk toen het bericht op
Schiphol bekend werd, kreeg piloot Hon-
dong de opdracht de Perkoetoet naar
Cairo te vliegen en die daar voor piloot
Van Dijk beschikbaar te ste'len. opdat
de reis naar Batavia onmiddellijk zou
kunnen worden voortgezet.
Piloot Hondong vliegt de Oeverzwaluw
terug naar Schiphol, zoodra de motoren
zijn nagezien en in orde gebracht.
De Perkoetoet is gisteren nog te
Athene aangekomen.
STRATOSFEERVLIEQTUIO Bij
EEN PROEFVLUCHT OMLAAO
OESTORT.
De vlieger Cognot gedood
Gistermiddag ongeveer half vier heerschte
op het vliegveld Toussus Ie Noble een on-
Jewone drukte, daar de vlieger Cognot met
e definitieve hoogteproeven zou aanvangen
van de Farman Looi. het eerste Fransche
stratosfeer toestel. De machine steeg snel
omhoog, doch op een hoogte van naar schat
ting 9000 meter begon het abnormaal snel
te dalen, om neer te storten bij het plaatsje
Mognières sur Seine. De machine werd ge
heel vernield en Cognot moet op slag gedood
zijn. De Farman Looi behoorde tot de labo
ratoriumtoestellen, aangezien er nog geen
practische ervaring met stratosfeervluchten
was opgedaan. Het kon bijna loodrecht op
stijgen en had een luchdicht afgesloten cabi
ne. De motor was een Farman met Farman
compressors en een verstelbare schroef. De
omgekomen piloot was een jong specialist
van erkende begaafdheid. Hij werd te Algiers
geboren.
Dc oorzaak van het ongeluk is vermoede
lijk hierin gelegen, dat de bestuurder op
groote hoogte door een gebrek aan zuurstof
bewusteloos is geraakt, zoodat het toestel,
stuurloos geworden, omlaag stortte.
TOEKOMSTIOE PILOTEN.
Een vijftien jongens zijn gistermiddag op
Schiphol uitgezocht uit een dertig jeugdige
candidaten die zich hadden opgegeven voor
de opleiding tot verkeersvlieger bij de kweek
school voor de zeevaart te Amsterdam.
Aanwezig waren de heeren Plesman, Van
der Hiel. commandant van de kweekschool
voor de zeevaart, dr. K. L. Slotboom, chef
van den geneeskundigen dienst der K.L.M.
kapitein Brouwer van Soesterberg, kapitein
Versteegh, jhr. Van Lennep. van het psycho
technische instituut te Utrecht, de heer Oui-
lonard, onder-directeur van de K.L.M., de
heeren Wouters, leeraar aan de kweekschool.
De Vries van de K L M., Aler van den vlieg-
dienst, die tezamen een commissie vormden
Deze commissie onderwierp de dertig can-
didafen aan een ernstig onderzot en ten
slotte bleven er vijftien gelukkigen over.
Deze jongelui komen thans op Schiphol in
vooropleiding.
NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT
1935.
Ongeveer 80 deelnemende vlieg
tuigen.
Volgens de voorloopige opgaven en aan
meldingen zal de luchtkaravaan op 23 en 24
Augustus a.s. uit ongeveer 80 vliegtuigen
bestaan, waaronder zeven van de Luchvaart-
afdeeling Soesterberg, vier van de Marine
Luchtvaart Dienst, twaalf van de Nationale
Luchtvaart School en circa vijftig toestellen
van sportvliegers, waarvan meer dan de
helft buitenlanders zijn. In totaal nemen er
twintig vliegtuigen meer dan verleden jaar
aan de rondvlucht deel, hetgeen op een stij
gende populariteit van dit luchtvaartevene
ment wijst.
DE NIEUWE F. K. 50.
Een toestel naar Zwitserland
verkocht.
Het nieuwste product van de N.V. Kool
hoven vliegtuigenfabriek, de F.K. 50, ver
scheen gistermiddag op Schiphol, bestuurd
door den heer Asjes, om daar een van de di
recteuren van de Lucht /aartmaatschappij Al-
par Bern, die vergezeld was van een in-
enieur van het Zwitsersche Luftambt, af te
ilen.
De Zwitsersche heeren waren per Swiss
Air uit Zfirich komen vliegen en gingen nu
aan boord van de F.K. 50 naar Rotterdam,
om daar deze machine, die door de Alpar
Bern gekocht is, over te nemen. De machine
zal worden 8ebr.u'^ v00r Alpenvluchten in
den dienst Zürich-Bern-Genève-Marseille.
De F.K. 50 is een twee-motorige hoog
dekker, voorzien van twee Wasp-Junior-
motoren, die in den vleugel zijn gebouwd en
die aan het toestel een maximum snelheid
geven van 254 K.M. per uur en een kruis
snelheid van 241 K.M.
De machine biedt plaats aan tien passa-
TEGEN IJSVORMING OP DE
VLEUOELS.
Wij vernemen, dat de vliegers Robertson
en Wright uit Londen op Woensdag 7
Augustus, des middags te twaalf uur op het
vliegveld Schiphol met hun vliegtuig, dat is
uitgerust met een compleet apparaal tegen
ijsvorming op de vleugels, een demonstratie
zullen geven van het nieuwe procédé, welke
zal worden bijgewoond door vertegenwoor
digers van de K.L.M., de Koolhoven- en Fok
kerfabriek.
EEN ONDERHOUD MET
ANTHONY FOKKER.
Over de jongste tampen van
de K. L. M. Het publiek heeft
een groote schuld op zich ge
laden. Funeste invloed van
de Melbourne-race. Gebruik
van Douglastoestellen verant
woord, mits aan bepaalde voor
waarden is voldaan. Repu
tatie is in de aviatiek een pré
cair bezit.
Naar aanleiding van de jongste
vliegtuigrampen, welke de Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij hebben getrof
fen, heeft een verslaggever van het Al
gemeen Nederlandsch Persbureau een
onderhoud gehouden met den be
roemden vliegtuigbouwer Anthony Fok
ker, die, vóór zijn vertrek naar Ameri
ka, korten tijd in Nederland vertoeft.
In dit onderhoud, waarin ook de on
dergang van de Uiver en de Leeuwerik
ter sprake zijn gebracht, gaf de heer
Fokker in de eerste plaats als zijn over
tuiging te kennen, dat wat de oorzaak
van deze en andere rampen betreft, het
publiek een groote schuld op zich gela
den heeft.
Op de vraag van den verslaggever, zich
hierover nader te willen uitspreken, zeide de
heer Fokker, dat vooral
het reizend publiek te vlug
klaar staat met critiek als
niet, door bijzondere om
standigheden. de vlieg-
diénsten - functionneeren
met de regelmaat van het
spoorwegverkeer. Het ge
volg is, dat de maatschap
pijen in onderlinge concur
rentie de regelmatigheid
Fokker. van hun diensten tot het
uiterste trachten op te voeren en daarbij
noodzakelijkerwijze grooter risico's moeten
aanvaarden.
Deze mentaliteit heeft zeer zeker invloed
op de mate van voorzichtigheid bij de uit
oefening 'van het luchtvaartbedrijf. De eer
zucht der piloten, van wie velen tengevolge
van de recordvluchten gelooven, hun repu
tatie te moeten ophouden, alsmede hun wil
om er, ondanks alles, „door te komen", zijn
oorzaak, dat ook de jongere piloten tegenover
hun directies niet voor hun oudere collega's
onder willen doen, om niet het odium van
onbekwaamheid op zich te laden.
Daarnaast heeft zoo vervolgde de heer
Fokker de publieke opinie den laatsten
tijd vooral tengevolge van het resultaat van
de Melbourne-race een funesten invloed uit
geoefend op de beoordeeling van de risico's,
met name bij het opvoeren van de snelheid.
De ramp van dé Uiver is daarvan een direct
uitvloeisel geweest. Het gold hier een ver
snelde postvlucht, die een recordvlucht zou
moeten worden en door het nemen van een
te groot risico bij ongunstige Weersomstan
digheden mislukt is. Van eenig mysterie bij
deze ramp is geen sprake geweest.
Mag hieruit geconcludeerd worden, dat
volgens uw opinie de Melbourne-race geen
waarde voor de luchtvaart in het algemeen
heeft gehad? aldus de vraag van den ver
slaggever.
Ik blijf bij mijn standpunt, antwoord
de de heer Fokker dat niettegenstaande
de Melbourne-race een enorme propagandis
tische waarde voor de luchtvaart heeft ge
had, zij een zeer gevaarvolle onderneming
is geweest, welke evenzoo goed op een fiasco
voor de luchtvaart had kunnen uitloopen,
zooals deelnemers en insiders onomwonden
moeten toegeven. Dit is dan ook <fc reden ge
weest dat ik deelname van de F 36 aan dien
wedstrijd heb verhinderd. Het succes van de
Melbourne-race heeft in leidende Nederland*
sche luchtvaartkringen een mentaliteit te
weeggebracht, welke niet in overeenstem
ming is met de verantwoordelijkheid, die
voorop dient te staan, willen wij onze voor
aanstaande positie in het wereldluchtverkeer
handhaven.
Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle expan
sie met nieuw materieel en personeel, tevens
fouten gemaakt, zooals deze bij elke snelle
ontwikkeling van een bedrijf allicht voorko
men.
Hoe luidt uw oordeel over de Douglas-
toestellen in het algemeen? vroeg de verslag
gever.
Ik kan op deze vraag antwoorden, al
dus de heer Fokker, dat de Douglasvliegtui-
gen tot het beste materieel behooren, dat
thans voor het luchtverkeer beschikbaar is
Dit is wel bewezen door de ervaring, die
men in Amerika met de Douglas heeft opge
daan In Amerika zijn met ongeveer 70 Dou-
glasmachines reeds meer dan tien millioen
K.M. afgelegd; dagelijks worden er 80.000
K.M. mee gevlogen. Bij dit alles heeft zich
bij mist slechts één ongeval van ernsti-
gen aard voorgedaan en dit was louter te
wijten aan foutieve directieven aan den pi
loot door de grondorganisatie.
De grootere snelheid en de economie
van dé Douglastoestellen zijn bereikt
door aërodynamische verbeteringen,
door toepassing van twee motoren in-
plaats van drie, alsmede door hoogere
belasting en opvoering van de motor
prestaties. Hierbij kon echter niet ver
meden worden, dat zekere concessies
zijn gedaan aan de veiligheid.
Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer
Fokker verder, dat het gebruik van Dou-
glasvliegtuigen volkomen verantwoord is,
wanneer de in deze toestellen in te bouwen
motoren een voldoende graad van betrouw
baar hebben, de piloten zich door voldoen
de training aan de bijzondere eigenschappen
hebben aangepast en deze vliegtuigen over
trajecten vliegen, waarbij in geval van het
uitvallen van een der motoren niet al te lang
op de kracht van den overblijvcnden motor
gevlogen moet worden.
Wat de rampen met de Leeuwerik en de
Gaai overigens betreft, staat 't voor mij vast.
dat deze in geen geval aan de kwaliteit van
deze vliegtuigen te wijten lijn geweest, ter
wijl het ongeval met de Maraboe een gevolg
is geweest van een mislukten start tengevol
ge van ongeschikt terrein.
Op de vraag, zijn oordeel te willen formu
leeren inzake de ramp met de F. 22 Kwik
staart, zeide de heer Fokker, dat deze ramp
óf aan een technische storing óf aan een
bedieningsfout toe te schrijven is. Het onder
zoek zal dit moeten uitwijzen. Het benzine
systeem en de installatie zijn geheel volgens
de aanwijzing en onder toezicht van den
technischen dienst der K.L.M. uitgevoerd.
Deze installatie heeft gedurende de proef-
en overname-vluchten zonder storing gefunc-
tionneerd.
Na het ongeluk zijn met een zuster-
toestel zulks ter controle nog
maals proeven genomen, welke of
schoon zij op zichzelf bevredigend uit
vielen tot het resultaat hebben geleid
dat, behalve het installeeren van pompen
van grootere capaciteit, zooals deze
door de Fokkerfabriek bij de aan de
Zweedsche lijn geleverde F 22 werden
ingebouwd, het systeem zoodanig wordt
gewijzigd, dat bij het gebruik van de
handpomp (welke als reserve dient) niet
overgeschakeld behoeft te worden en zóó
mede de mogelijkheid van een bedie
ningsfout voor de toekomst wordt uit
geschakeld.
De luchtvaart zoo eindigde de heer
Fokker het onderhoud kan alleen gediend
worden door een systematische, weloverwo
gen, geleidelijke ontwikkeling, zoowel van
materieel als personeel. De laatste zes maan
den hebben helaas maar al te éclatant bewe
zen, gelijk ik reeds vroeger heb verklaard,
dat reputatie in de aviatiek een te précair be
zit is om haar in gevaar te brengen door
topprestaties te willen bereiken, waarbij de
marge tusschen cataatrophe en succes zeer
gering is
INBREKER OVERVALLEN.
Koffer met zilver stond gereed
voor vervoer.
Zaterdagavond ontdekte de huishoudster
van een familie, wonende aan de Langekerk-
dam te Wassenaar, bij haar thuiskomst een
inbreker in een der kamers. De kordate
vrouw pakte den indringer beet, doch deze
wist zich al spoedig los te rukken en de
vlucht te nemen. Echter waarschuwde zij
onmiddellijk de politie, welke bij haar onder
zoek tot de conclusie kwam, dat de man m:t
een vrachtauto in de richting Leiden was
verdwenen. Daarop werd dé Leidsche politie
gewaarschuwd, die de vrachtauto inderdaad
wist te ontdekken, waarin de man was geze
ten. Hij werd naar Wassenaar overgebracht,
waar men te doen bleek te hebben met een
40-jarigen Amsterdammer, die van nog meer
inbraken wordt verdacht.
Een koffer met zilver stond al gereed om
meegenomen te worden.
TWEE BOERDERIJEN IN ASCH
GELEOD.
Oogst verloren gegaan. Er
wis geen water.
Gistermorgen te elf uur is brand uitge
broken in de kapitale boerderij van den heer
G. Kuipers te Dalerveen, gemeente Dalen.
Wegens watergebrek kon de brandweer niets
uitrichten, ook niet, toen de vlammen over
sloegen naar de nabij staande boerderij van
den heer H. Kuipers. Beide perceelen stonden
spoedig in lichterlaaie en werden een prooi
der vlammen. Eveneens gingen de bijgebou
wen verloren, terwijl de geheele korenoogsf,
voor zoover deze reeds was binnengehaald,
verloren ging. Van den heer O. Kuipers ver
brandden tevens eenige kalveren. Van de
andere boerderij kon ae levende have tijdig
in veiligheid worden gebracht. De oorzaak-
van den brand is onbekend.
ONOPLETTEND DEN WEG
OVER GESTOKEN.
En ernstig verwond.
Gistermiddag is de 57-jarige melktapper
B Jansen te Sneek bij het oversteken van
den Bolswarderweg tegenover de boter-
fabriek door een vrachtauto aangereden. Het
ongeluk geschiedde, doordat J., die van het
erf kwam, met een melkemmer in de linker
hand geen richting kon aangeven. Met een
hersenschudding en zeer ernstige verwondin-
;en is de man per politieauto naar het zie-
enhuis te Sneek overgebracht.
DE CONTINGENTEERING in
NED.-INDIE.
Invloed in Twente merkbaar.
De invloed van de contingenteeringsmaat-
regelen in Ned.-Indië begint thans in Twente
merkbaar te worden. De fabrieken, welke
voor den export werken, hebben den laatsten
tijd wat meer orders. Het is echter, naar een
der vooraanstaande Twentsche fabrikanten
mededeelde, nog niet mogelijk voor loo-
nende prijzen te werken. Men is echter al te
vreden met de lichte verbetering, welke nu
kan worden geconstateerd. Op eenige groote
exportbedrijven, o.a. op Rigtersbleek te En
schede, zijn verscheidene arbeiders te werk
gesteld.
DOOR EEN WOEDENDEN STIER
AANGEVALLEN.
Toen de landbouwer H. Linssen uit Beeg-
den bij Roermond een stier van de stierhou-
rferij aldaar van stal wilde halen, werd hij
door het plotseling wild geworden dier aan
gevallen en tegen den grond gesmakt. In
bewusteloozen toestand werd hij opgenomen.
Een ijlings ontboden geneesheer constateer
de zwaTe inwendige kneuzingen en achtte
het raadzaam hem niet te vervoeren.
De toestand van den man, die in ziin wo
ning, vlak bij de stierhouderij ligt, is hoogst
ernstig.
Het gevaarlijke beest kon spoedig worden
gevangen.
BAKKERIJ UITGEBRAND.
Gisternacht is de bakkerij van de weduwe
Van Benthem aan den Binnenweg te En
schede grootendeels door brand vernield. De
brandweer wist het naast gelegen winkel
huis te- behouden. Verschillende goederen,
alsook een zestal rijwielen, werdén vermeld.
OPHEFFINO MILITAIR
INVALIDENHUIS TE LEIDEN.
De verpleegden van het Koninklijk Mili
tair Invalidenhuis te Leiden, dat zal worden
opgeheven, zullen op 15 Augustus a.s. per
autobus worden overgebracht naar Bronbeek
aan den Velperweg te Arnhem.
EEN NIEUW STADHUIS TE
DEN HAAO.
De geemeenterc.ad te den Haag heeft het
voorstel van B. en W. om aan den architect
Luthmann op te dragen, zijn plan voor den
bouw van een nieuw stadhuis nader uit te
werken, gisteravond zonder hoofdelijke stem
ming aangenomen.
Alle ex nerts zullen echter toegeven dat on-
mvten om het neerstorten van net toestel te
vorkomen Mogelijk werd het veroorzaakt
Sr windruk, mogelijk ook door een over-
w/.trpns gezondheidsredenen zal de piloot
afnemer, de heer Both, met den piloot
ÏÏAfNederland M.
Séeren, terwijl de tweede piloot van de
Sperwer 'Je heer De Oraaf, per boot zal te-
rUfiTSrwer zal naar Holland teruggevlo-
morden door de heeren Te Roller en
*ma resp. als late en 2de bestuurder.
rEï*beiden zijn thans als passagier op de
uw, onderweg naar Indié.
Rietvink (thuisreis) is gister te jodh-
p°De ^irkoêtoet (uitreis) arriveerde gisteren
te Athene.
naar Amaterdam.
T>e .Koetilang", gistermorgen van
Caïro vertrokken, landde gisteravond
teeen zeven uur op Schiphol. Na een
viücht, zooais op de Irdié-lijn tevoren
Jo nlit la gemaakt, zegt het Hbld.
Uit den Haag, waar men met verras
sing van het telegram had kennis ge
nomen, waren de directeur van de K.L.M.
de heer Plesman en de onderdirecteur
de heer Guillonard naar Schiphol over
gekomen, om de bemanning te begroeten.
fenorgt Uk tanden
vanaf heden met
Tweemaal per dag
LUterlne gebruiken
l» «en gewaarborgde
verearging
Groot* tob» 50 eentg
KMm tab* SS cent»
10.000.000
|c*(tdriftl|i |«brnik«rt
over d« |«heel« wereld
105. Onmiddellijk snelden de politieagenten te hulp, die toe
vallig in de buurt waren, omdat ze dien eenen agent van dan
schoorsteen hadden moetan halen. De dokter spartelde echter
zoo, dat de agenten in een oogenblik ook onder de stroop
zaten.
106. Er kwam voor de agenten echter een geluk bij een onge
luk, want de dokter liep pardoes naar de plaate waar da in-
brakar stond, die straks zoo had gelacban om dan agent die
door de lucht vloog op den bezemsteel.