listerine tandpasta ^Binnenland. DE LAATSTE LES VAN LANGELOT Behoudt de bekoring] van Uw mond E tf<r>ezSr9che expert besluit: „Men zou A?lan«7oVer deze tragedie kunnen uit- 3$Jn §e conclusie zal dezelfde blijven: de ïïïr^rtor rat zoo In de klem, dat deze toe- 52nd elk snel verkeersvliegtuig noodlottig geworden. Blijven vliegen over hel ln-Jihefgte? Natuurlijk! Maar dan ultge- ïust met betere kennis van de weerscondltTeê en tnTen dan een vlucht opgeven en terug- keeren!" de postvluchten op indie. „KOETILANG" THUIS. In drie dagen van Rangoon Onder den druk van de rampspoedige dagen der luchtvaart, die achter ons liggen verrichten allen stil hun werk. Doch verbeten tevens en met de onver- zettelijken wil dstgene. wat wer 1 be reikt .uiidanks tegenspoed te behouden. Er kan, onder deze omstandigheden, gee.i reden rijn tot uitbundigheid, wan neer een der piloten een verrichting t« zien geeft, welke in de geschiedenis van d K L M. nog niet stond opgeteekend. M ar wèl mag de daad haar waarde toe gewezen krijgen als de moedgevende en tcvernieuwde kracht lnspireerende factor voor allen ,die in het luchtvaart- 1 drijf werkzaam zijn of het met belang stelling volgen. Op „Schiphol", waar, sinds de tegen slag die onze luchtvaart trof. In stilte werd voortgewerkt, deed het telegram gistermiddag van de „Koetilang", dat het vliegtuig zou doorkomen naar Am sterdam, het vertrouwensgevoel sterker maken en in stille tevredenheid en zeker ook niet zonder voldoening, dat het „Still going atrong" een ongeschonden devies is gebleven voor de piloten, werd de komst van de „Koetilang" afgewacht. Tien minuten vóór zeven loeide de si rene driemaal, het teeken dat een Indiè- vliegtuig komt landen. In de verte komt de „Koetilang" aan zweven, een paar minuten later staat de machine stil op het platform en Van teenendaal, de gezagvoerder, stapt uit. «UV. r ^lesman begroet hem, spreekt siechts een paar w oorden, om zijn vol- oening uit te spreken over deze vlucht, voofa' geeft hij Van Yeenendaal, Ho vt^6 P''00^ Fuchs, den mecani- ^o'enaar en den marconist Monlijn hn.fa Vilf?e Jla"ddrukken, die meer in houden dan woorden. tT" !|aar5?** ia de aankomst van de viiwoo tn®V w.€^e een ongekend snelle ten einde ^gevoerd, als gebeurtenis v eenendaal geeft nog enkele bij zonderheden over de reis. ■•Woensdag", -vertelt hij, „zijn we uit rincr )V'a y,€rtro,clsen, maar den tweeden sta t„„e j de Golf van Bangkok °P °P slechte weer en moest aw cfUgk€6ren naar Alor Star. Van ennn star zJJn de gevlogen naar Ran- Lm! Waar We b1^ aankoni«t dus een dag vHaoT War€n- Het is gelukt op de vier da» erl' ons r««tten, den verloren tsi-L balen Rangoon—Karachi, gis- ruim owiü Karachi naar Cairo, dat is naar a ^''nmeter, vandaag van Caïro va,„ <£™8terdam' 660 afstand van onge- J,r 3700 kilometer". ten ?€wel(Jig« stunt, het grootste tra- eAr ii nu toe °P de Indië-lijn door vlI«gtuig werd afgelegd. Gistermor- CaïrA™ twee uur is d« -Koetilang" te m»rk. ®€start> om voor zeven stond de man ne op Schiphol, een opgewekte be- vinüv* g en tevreden passagiers. Een pnt van zeventien uur. »Het ie W6| vreemd», bepeinst Van nr^.endaal, „te denken, dat ik Zondag avon? rachi stond en nu, Maandag- lilj. 'n Amsterdam. Het viel me eigen- pa, °P. omdat een van mijn Engelsche mtu g er® daaijulst bij het afscheid aan I Ba,r°eg: i.Capt'n, where is the „Punch", ..Hat ^ou y®®tarday in Karachi?" tiife as vandaag overigens een prach- Mijd ®P motor hoogte, om de u, <Jen rug te krijgen, zijn we over ie «1,"Jhollandsche Zee gegaan, en verder En a v'ot verloopen". ..Kobhi arm€e I® do aankomst van de Uiur[ )ang"( zoo schijnt het naar het w0nV teruggebracht tot de bijna ge- India 8ap«urtenis, die de landing van een ^•vliegtuig is. d«ze i VOor allen van h* K- M' hoeft dra» cht meer beteekenis, want zij wen er toe bij het geloof en vertrou- hjk va m buitenwereld zoo gemakke- op J"u vorsterken. Daarom werd «record» niet gesproken over het Vei-vin»maar over ..de daad" en woordfn stevige handdrukken de DE OEVERZWALUW HEEFT PECH. D« Oevorzwaluw, gezagvoerder Van Dijk, die gisteren te Caïro is geland, op weg naar Batavia, heeft de reis daar moeten staken in Verband met een warm geloopen motor. Onmiddellijk toen het bericht op Schiphol bekend werd, kreeg piloot Hon- dong de opdracht de Perkoetoet naar Cairo te vliegen en die daar voor piloot Van Dijk beschikbaar te ste'len. opdat de reis naar Batavia onmiddellijk zou kunnen worden voortgezet. Piloot Hondong vliegt de Oeverzwaluw terug naar Schiphol, zoodra de motoren zijn nagezien en in orde gebracht. De Perkoetoet is gisteren nog te Athene aangekomen. STRATOSFEERVLIEQTUIO Bij EEN PROEFVLUCHT OMLAAO OESTORT. De vlieger Cognot gedood Gistermiddag ongeveer half vier heerschte op het vliegveld Toussus Ie Noble een on- Jewone drukte, daar de vlieger Cognot met e definitieve hoogteproeven zou aanvangen van de Farman Looi. het eerste Fransche stratosfeer toestel. De machine steeg snel omhoog, doch op een hoogte van naar schat ting 9000 meter begon het abnormaal snel te dalen, om neer te storten bij het plaatsje Mognières sur Seine. De machine werd ge heel vernield en Cognot moet op slag gedood zijn. De Farman Looi behoorde tot de labo ratoriumtoestellen, aangezien er nog geen practische ervaring met stratosfeervluchten was opgedaan. Het kon bijna loodrecht op stijgen en had een luchdicht afgesloten cabi ne. De motor was een Farman met Farman compressors en een verstelbare schroef. De omgekomen piloot was een jong specialist van erkende begaafdheid. Hij werd te Algiers geboren. Dc oorzaak van het ongeluk is vermoede lijk hierin gelegen, dat de bestuurder op groote hoogte door een gebrek aan zuurstof bewusteloos is geraakt, zoodat het toestel, stuurloos geworden, omlaag stortte. TOEKOMSTIOE PILOTEN. Een vijftien jongens zijn gistermiddag op Schiphol uitgezocht uit een dertig jeugdige candidaten die zich hadden opgegeven voor de opleiding tot verkeersvlieger bij de kweek school voor de zeevaart te Amsterdam. Aanwezig waren de heeren Plesman, Van der Hiel. commandant van de kweekschool voor de zeevaart, dr. K. L. Slotboom, chef van den geneeskundigen dienst der K.L.M. kapitein Brouwer van Soesterberg, kapitein Versteegh, jhr. Van Lennep. van het psycho technische instituut te Utrecht, de heer Oui- lonard, onder-directeur van de K.L.M., de heeren Wouters, leeraar aan de kweekschool. De Vries van de K L M., Aler van den vlieg- dienst, die tezamen een commissie vormden Deze commissie onderwierp de dertig can- didafen aan een ernstig onderzot en ten slotte bleven er vijftien gelukkigen over. Deze jongelui komen thans op Schiphol in vooropleiding. NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT 1935. Ongeveer 80 deelnemende vlieg tuigen. Volgens de voorloopige opgaven en aan meldingen zal de luchtkaravaan op 23 en 24 Augustus a.s. uit ongeveer 80 vliegtuigen bestaan, waaronder zeven van de Luchvaart- afdeeling Soesterberg, vier van de Marine Luchtvaart Dienst, twaalf van de Nationale Luchtvaart School en circa vijftig toestellen van sportvliegers, waarvan meer dan de helft buitenlanders zijn. In totaal nemen er twintig vliegtuigen meer dan verleden jaar aan de rondvlucht deel, hetgeen op een stij gende populariteit van dit luchtvaartevene ment wijst. DE NIEUWE F. K. 50. Een toestel naar Zwitserland verkocht. Het nieuwste product van de N.V. Kool hoven vliegtuigenfabriek, de F.K. 50, ver scheen gistermiddag op Schiphol, bestuurd door den heer Asjes, om daar een van de di recteuren van de Lucht /aartmaatschappij Al- par Bern, die vergezeld was van een in- enieur van het Zwitsersche Luftambt, af te ilen. De Zwitsersche heeren waren per Swiss Air uit Zfirich komen vliegen en gingen nu aan boord van de F.K. 50 naar Rotterdam, om daar deze machine, die door de Alpar Bern gekocht is, over te nemen. De machine zal worden 8ebr.u'^ v00r Alpenvluchten in den dienst Zürich-Bern-Genève-Marseille. De F.K. 50 is een twee-motorige hoog dekker, voorzien van twee Wasp-Junior- motoren, die in den vleugel zijn gebouwd en die aan het toestel een maximum snelheid geven van 254 K.M. per uur en een kruis snelheid van 241 K.M. De machine biedt plaats aan tien passa- TEGEN IJSVORMING OP DE VLEUOELS. Wij vernemen, dat de vliegers Robertson en Wright uit Londen op Woensdag 7 Augustus, des middags te twaalf uur op het vliegveld Schiphol met hun vliegtuig, dat is uitgerust met een compleet apparaal tegen ijsvorming op de vleugels, een demonstratie zullen geven van het nieuwe procédé, welke zal worden bijgewoond door vertegenwoor digers van de K.L.M., de Koolhoven- en Fok kerfabriek. EEN ONDERHOUD MET ANTHONY FOKKER. Over de jongste tampen van de K. L. M. Het publiek heeft een groote schuld op zich ge laden. Funeste invloed van de Melbourne-race. Gebruik van Douglastoestellen verant woord, mits aan bepaalde voor waarden is voldaan. Repu tatie is in de aviatiek een pré cair bezit. Naar aanleiding van de jongste vliegtuigrampen, welke de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij hebben getrof fen, heeft een verslaggever van het Al gemeen Nederlandsch Persbureau een onderhoud gehouden met den be roemden vliegtuigbouwer Anthony Fok ker, die, vóór zijn vertrek naar Ameri ka, korten tijd in Nederland vertoeft. In dit onderhoud, waarin ook de on dergang van de Uiver en de Leeuwerik ter sprake zijn gebracht, gaf de heer Fokker in de eerste plaats als zijn over tuiging te kennen, dat wat de oorzaak van deze en andere rampen betreft, het publiek een groote schuld op zich gela den heeft. Op de vraag van den verslaggever, zich hierover nader te willen uitspreken, zeide de heer Fokker, dat vooral het reizend publiek te vlug klaar staat met critiek als niet, door bijzondere om standigheden. de vlieg- diénsten - functionneeren met de regelmaat van het spoorwegverkeer. Het ge volg is, dat de maatschap pijen in onderlinge concur rentie de regelmatigheid Fokker. van hun diensten tot het uiterste trachten op te voeren en daarbij noodzakelijkerwijze grooter risico's moeten aanvaarden. Deze mentaliteit heeft zeer zeker invloed op de mate van voorzichtigheid bij de uit oefening 'van het luchtvaartbedrijf. De eer zucht der piloten, van wie velen tengevolge van de recordvluchten gelooven, hun repu tatie te moeten ophouden, alsmede hun wil om er, ondanks alles, „door te komen", zijn oorzaak, dat ook de jongere piloten tegenover hun directies niet voor hun oudere collega's onder willen doen, om niet het odium van onbekwaamheid op zich te laden. Daarnaast heeft zoo vervolgde de heer Fokker de publieke opinie den laatsten tijd vooral tengevolge van het resultaat van de Melbourne-race een funesten invloed uit geoefend op de beoordeeling van de risico's, met name bij het opvoeren van de snelheid. De ramp van dé Uiver is daarvan een direct uitvloeisel geweest. Het gold hier een ver snelde postvlucht, die een recordvlucht zou moeten worden en door het nemen van een te groot risico bij ongunstige Weersomstan digheden mislukt is. Van eenig mysterie bij deze ramp is geen sprake geweest. Mag hieruit geconcludeerd worden, dat volgens uw opinie de Melbourne-race geen waarde voor de luchtvaart in het algemeen heeft gehad? aldus de vraag van den ver slaggever. Ik blijf bij mijn standpunt, antwoord de de heer Fokker dat niettegenstaande de Melbourne-race een enorme propagandis tische waarde voor de luchtvaart heeft ge had, zij een zeer gevaarvolle onderneming is geweest, welke evenzoo goed op een fiasco voor de luchtvaart had kunnen uitloopen, zooals deelnemers en insiders onomwonden moeten toegeven. Dit is dan ook <fc reden ge weest dat ik deelname van de F 36 aan dien wedstrijd heb verhinderd. Het succes van de Melbourne-race heeft in leidende Nederland* sche luchtvaartkringen een mentaliteit te weeggebracht, welke niet in overeenstem ming is met de verantwoordelijkheid, die voorop dient te staan, willen wij onze voor aanstaande positie in het wereldluchtverkeer handhaven. Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle expan sie met nieuw materieel en personeel, tevens fouten gemaakt, zooals deze bij elke snelle ontwikkeling van een bedrijf allicht voorko men. Hoe luidt uw oordeel over de Douglas- toestellen in het algemeen? vroeg de verslag gever. Ik kan op deze vraag antwoorden, al dus de heer Fokker, dat de Douglasvliegtui- gen tot het beste materieel behooren, dat thans voor het luchtverkeer beschikbaar is Dit is wel bewezen door de ervaring, die men in Amerika met de Douglas heeft opge daan In Amerika zijn met ongeveer 70 Dou- glasmachines reeds meer dan tien millioen K.M. afgelegd; dagelijks worden er 80.000 K.M. mee gevlogen. Bij dit alles heeft zich bij mist slechts één ongeval van ernsti- gen aard voorgedaan en dit was louter te wijten aan foutieve directieven aan den pi loot door de grondorganisatie. De grootere snelheid en de economie van dé Douglastoestellen zijn bereikt door aërodynamische verbeteringen, door toepassing van twee motoren in- plaats van drie, alsmede door hoogere belasting en opvoering van de motor prestaties. Hierbij kon echter niet ver meden worden, dat zekere concessies zijn gedaan aan de veiligheid. Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer Fokker verder, dat het gebruik van Dou- glasvliegtuigen volkomen verantwoord is, wanneer de in deze toestellen in te bouwen motoren een voldoende graad van betrouw baar hebben, de piloten zich door voldoen de training aan de bijzondere eigenschappen hebben aangepast en deze vliegtuigen over trajecten vliegen, waarbij in geval van het uitvallen van een der motoren niet al te lang op de kracht van den overblijvcnden motor gevlogen moet worden. Wat de rampen met de Leeuwerik en de Gaai overigens betreft, staat 't voor mij vast. dat deze in geen geval aan de kwaliteit van deze vliegtuigen te wijten lijn geweest, ter wijl het ongeval met de Maraboe een gevolg is geweest van een mislukten start tengevol ge van ongeschikt terrein. Op de vraag, zijn oordeel te willen formu leeren inzake de ramp met de F. 22 Kwik staart, zeide de heer Fokker, dat deze ramp óf aan een technische storing óf aan een bedieningsfout toe te schrijven is. Het onder zoek zal dit moeten uitwijzen. Het benzine systeem en de installatie zijn geheel volgens de aanwijzing en onder toezicht van den technischen dienst der K.L.M. uitgevoerd. Deze installatie heeft gedurende de proef- en overname-vluchten zonder storing gefunc- tionneerd. Na het ongeluk zijn met een zuster- toestel zulks ter controle nog maals proeven genomen, welke of schoon zij op zichzelf bevredigend uit vielen tot het resultaat hebben geleid dat, behalve het installeeren van pompen van grootere capaciteit, zooals deze door de Fokkerfabriek bij de aan de Zweedsche lijn geleverde F 22 werden ingebouwd, het systeem zoodanig wordt gewijzigd, dat bij het gebruik van de handpomp (welke als reserve dient) niet overgeschakeld behoeft te worden en zóó mede de mogelijkheid van een bedie ningsfout voor de toekomst wordt uit geschakeld. De luchtvaart zoo eindigde de heer Fokker het onderhoud kan alleen gediend worden door een systematische, weloverwo gen, geleidelijke ontwikkeling, zoowel van materieel als personeel. De laatste zes maan den hebben helaas maar al te éclatant bewe zen, gelijk ik reeds vroeger heb verklaard, dat reputatie in de aviatiek een te précair be zit is om haar in gevaar te brengen door topprestaties te willen bereiken, waarbij de marge tusschen cataatrophe en succes zeer gering is INBREKER OVERVALLEN. Koffer met zilver stond gereed voor vervoer. Zaterdagavond ontdekte de huishoudster van een familie, wonende aan de Langekerk- dam te Wassenaar, bij haar thuiskomst een inbreker in een der kamers. De kordate vrouw pakte den indringer beet, doch deze wist zich al spoedig los te rukken en de vlucht te nemen. Echter waarschuwde zij onmiddellijk de politie, welke bij haar onder zoek tot de conclusie kwam, dat de man m:t een vrachtauto in de richting Leiden was verdwenen. Daarop werd dé Leidsche politie gewaarschuwd, die de vrachtauto inderdaad wist te ontdekken, waarin de man was geze ten. Hij werd naar Wassenaar overgebracht, waar men te doen bleek te hebben met een 40-jarigen Amsterdammer, die van nog meer inbraken wordt verdacht. Een koffer met zilver stond al gereed om meegenomen te worden. TWEE BOERDERIJEN IN ASCH GELEOD. Oogst verloren gegaan. Er wis geen water. Gistermorgen te elf uur is brand uitge broken in de kapitale boerderij van den heer G. Kuipers te Dalerveen, gemeente Dalen. Wegens watergebrek kon de brandweer niets uitrichten, ook niet, toen de vlammen over sloegen naar de nabij staande boerderij van den heer H. Kuipers. Beide perceelen stonden spoedig in lichterlaaie en werden een prooi der vlammen. Eveneens gingen de bijgebou wen verloren, terwijl de geheele korenoogsf, voor zoover deze reeds was binnengehaald, verloren ging. Van den heer O. Kuipers ver brandden tevens eenige kalveren. Van de andere boerderij kon ae levende have tijdig in veiligheid worden gebracht. De oorzaak- van den brand is onbekend. ONOPLETTEND DEN WEG OVER GESTOKEN. En ernstig verwond. Gistermiddag is de 57-jarige melktapper B Jansen te Sneek bij het oversteken van den Bolswarderweg tegenover de boter- fabriek door een vrachtauto aangereden. Het ongeluk geschiedde, doordat J., die van het erf kwam, met een melkemmer in de linker hand geen richting kon aangeven. Met een hersenschudding en zeer ernstige verwondin- ;en is de man per politieauto naar het zie- enhuis te Sneek overgebracht. DE CONTINGENTEERING in NED.-INDIE. Invloed in Twente merkbaar. De invloed van de contingenteeringsmaat- regelen in Ned.-Indië begint thans in Twente merkbaar te worden. De fabrieken, welke voor den export werken, hebben den laatsten tijd wat meer orders. Het is echter, naar een der vooraanstaande Twentsche fabrikanten mededeelde, nog niet mogelijk voor loo- nende prijzen te werken. Men is echter al te vreden met de lichte verbetering, welke nu kan worden geconstateerd. Op eenige groote exportbedrijven, o.a. op Rigtersbleek te En schede, zijn verscheidene arbeiders te werk gesteld. DOOR EEN WOEDENDEN STIER AANGEVALLEN. Toen de landbouwer H. Linssen uit Beeg- den bij Roermond een stier van de stierhou- rferij aldaar van stal wilde halen, werd hij door het plotseling wild geworden dier aan gevallen en tegen den grond gesmakt. In bewusteloozen toestand werd hij opgenomen. Een ijlings ontboden geneesheer constateer de zwaTe inwendige kneuzingen en achtte het raadzaam hem niet te vervoeren. De toestand van den man, die in ziin wo ning, vlak bij de stierhouderij ligt, is hoogst ernstig. Het gevaarlijke beest kon spoedig worden gevangen. BAKKERIJ UITGEBRAND. Gisternacht is de bakkerij van de weduwe Van Benthem aan den Binnenweg te En schede grootendeels door brand vernield. De brandweer wist het naast gelegen winkel huis te- behouden. Verschillende goederen, alsook een zestal rijwielen, werdén vermeld. OPHEFFINO MILITAIR INVALIDENHUIS TE LEIDEN. De verpleegden van het Koninklijk Mili tair Invalidenhuis te Leiden, dat zal worden opgeheven, zullen op 15 Augustus a.s. per autobus worden overgebracht naar Bronbeek aan den Velperweg te Arnhem. EEN NIEUW STADHUIS TE DEN HAAO. De geemeenterc.ad te den Haag heeft het voorstel van B. en W. om aan den architect Luthmann op te dragen, zijn plan voor den bouw van een nieuw stadhuis nader uit te werken, gisteravond zonder hoofdelijke stem ming aangenomen. Alle ex nerts zullen echter toegeven dat on- mvten om het neerstorten van net toestel te vorkomen Mogelijk werd het veroorzaakt Sr windruk, mogelijk ook door een over- w/.trpns gezondheidsredenen zal de piloot afnemer, de heer Both, met den piloot ÏÏAfNederland M. Séeren, terwijl de tweede piloot van de Sperwer 'Je heer De Oraaf, per boot zal te- rUfiTSrwer zal naar Holland teruggevlo- morden door de heeren Te Roller en *ma resp. als late en 2de bestuurder. rEï*beiden zijn thans als passagier op de uw, onderweg naar Indié. Rietvink (thuisreis) is gister te jodh- p°De ^irkoêtoet (uitreis) arriveerde gisteren te Athene. naar Amaterdam. T>e .Koetilang", gistermorgen van Caïro vertrokken, landde gisteravond teeen zeven uur op Schiphol. Na een viücht, zooais op de Irdié-lijn tevoren Jo nlit la gemaakt, zegt het Hbld. Uit den Haag, waar men met verras sing van het telegram had kennis ge nomen, waren de directeur van de K.L.M. de heer Plesman en de onderdirecteur de heer Guillonard naar Schiphol over gekomen, om de bemanning te begroeten. fenorgt Uk tanden vanaf heden met Tweemaal per dag LUterlne gebruiken l» «en gewaarborgde verearging Groot* tob» 50 eentg KMm tab* SS cent» 10.000.000 |c*(tdriftl|i |«brnik«rt over d« |«heel« wereld 105. Onmiddellijk snelden de politieagenten te hulp, die toe vallig in de buurt waren, omdat ze dien eenen agent van dan schoorsteen hadden moetan halen. De dokter spartelde echter zoo, dat de agenten in een oogenblik ook onder de stroop zaten. 106. Er kwam voor de agenten echter een geluk bij een onge luk, want de dokter liep pardoes naar de plaate waar da in- brakar stond, die straks zoo had gelacban om dan agent die door de lucht vloog op den bezemsteel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7