DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Het vliegtuig van Willey Post neergestort. Mo. 193 Directeur: C. KRAK. Zaterdag 17 Augustus 1935 Hooldredeeteur: Tj. N. ADEMA. 137e Jaargang WtMey Posf en zijn meigezel WiU Hogers omgekomen POST'S WERELDVLUCHT. Wat vandaag dm aandacht trekt,*. ALKMAARSCHE COURANT Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.-, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. De bekende Amerltaansche wereld vlieger Wiley Pest, die van Californië uit een vlucht naar de Sovjet-Unie via Alaska zou maken, startte gisteren uit Seattle voor de tweede etappe van zijn vlucht naar Ala*ka. Nabij Point Bar- row, ongeveer 15 mijl verwijderd van deze noordelijkste blanke nederzetting van Amerika, is zijn toestel neergestort, hij en zijn metgezel, de beroemde acteur en filmspeler Will Rogers, werden ge dood. Wiley Post was een van de bekendste en bekwaamste Amerikaansche piloten, die vooral van zich heeft doen spreken door zijn recordvluchten om de wereld. post was eerst geland om den weg te vragen en is bij de start verongelukt. Omtrent het liegtuigongeluk, waarbij de wereldbekende piloot Wrey Post en de acteur WiU Rogers het leven hebben verloren kan nog het vc gende gemeld worden Het eerste bericht omtrent den ramp is gister ontvangen ooor het hoofdkwartier van het seincorps van het leger in Point Barrow Dit eerste telegram luidde: „Post en Rogere neergestort op 15 mijl ten zuiden van hier in den afgeloopen nacht om 5 uur. Wij hebben de lijken geborgen en ze aan de zorgen toe vertrouwd ven dr. Oreast De sergeant van den staf Morgan". Zooals men weet waren Wiley Post en Morgan op een vacantie vliegtocht die Post ontworpen had naar Moskou, hoewel Rogers nog niet zeker wist of hij wel verder dan Nrno met Post mee zou garn. Post was tevens voornemen? deze vluchl te benutten terverkenning, teneinde gegevens te krijgen voor zijn ontworpen recordvlucht. Mevrouw Rogers en mevrouw Post zijn van het tragisch ongeluk in kennis gesteld door den kapitein die bevel voert over het seincorps in Seattle. En kustwacht-kotter werd onmiddellijk na ontvangst van het be richt uitgezonden, met opdracht de lijken naar Seattle over te brengen. Het verloop van het ongeluk In het hoofdkwartier van het leger te Washington is het volgende telegram ont vangen dat beschrijft op welke wijze de beide mannen om het leven zijn gekomen: „Een inboorling heeft, als koerier ren- nende, gemeld, dat een vliegtuig neerge stort was op vijftien mijl ten zuiden van Point Barrow. Onmiddellijk werd een snelle barkas gehuurd, waarmede men naar het tooneel van de ramp ging, waar het vliegtuig werd gevonden als een volkomen ruïne, die gedeeltelijk on der water lag. Het water is hier twee voet diep. Het lijk van Rogers werd on middellijk uit het toestel gelicht, waarna het noodzakelijk was het vliegtuigwrak op zijde te trekken, teneinde het lijk van Post uit het warer te kunnen halen. De beide lijken Jjn daarop naar Barrow gebracht, terwijl tevens hun persoonlijke eigendommen in veiligheid werden ge bracht. Inboorlingen, die kampeerden aan een kleine rivier op 15 mijl meer zuidwaarts verklaarden, dat Wiley Post en Rogers met hun toestel in de nabij heid geland waren en hun den weg hadden gevraagd naar Barrow. Toen zij weer startten sloeg de motor door, bo ven de rechteroever van de rivier, terwijl zij nog slechts vijftig voet hoog waren. Het toestel kon niet meer bestuurd wor den en sloeg naar beneden, waarbij de rechtervleugel van den romp gerukt werd, waarna de vliegmachine over den *°P sloeg. De motor drong achter waarts den romp van het vliegtuig in. He beide inzittenden zijn klaarblijkelijk °P slag dood geweest. n Bij den dood van Wiley Post. He dood van Wiley Post is een zware slag ii°j de Amerikaansche luchtvaart. Evenals in a gh was hii der lekkmde f'guren u„-2e, 'Uchtvaartwereld, die wereldvermaard- 'd bezat. de '}n bekendheid verwierf Post, die evenals do le8er Hinchcliffe maar één oog bezat, iqo, 2lin record-wereldvluchten. In Juni fiaff, maalde hij tezamen met den vlieger mn'!-een vlucht om de wereld met zijn een- .- '8 Lockheed-vliegtuig „Winni Mae ««recordtijd van 8 dagen, 15 uur, 15 rrw T* ,In J«l' 1933 maakte hij, eveneens uer if "^'nni Mae", een solovlucht om de e|d, waarbij het dit record met 20 uur 26 va«U<len verbeterde. Hij maakte nl. een tijd V.dagen, 18 uur 49 minuten en een c'genlijken vliegtijd van 186 uur 50 minuten. „,VP, 5 Juli vertrok hij uit New York en ruim 31 uur later landde hij te Berlijn On arr;„ e5n noodlanding te Koningsbergen te »«eer e hij in den middag van den 17den oskou. De vlucht ging verder via Novo- sibirsk, Irkoetsk en Chabarowsk naar Alas ka, waar hij bij Flat opnieuw een noodlan ding moest maken. Met eenige vertraging landde hij te Fairbanks, in welke omgeving hij ditmaal het leven liet. Via Edmonton be reikte hij echter laat in den avond van den 22sten het vliegveld van New York met een nieuw record op zijn -'aam. Willy Post t Post bezat een kleine» vliegtuigfabriek, die zich voornamelijk toe'egde op den bouw van kleine sportvliegtuigen van het type „Wiley Post", zooals ook ae Nationale Luchtvaart- school in Nederland eenigen tijd heeft ge bruikt. Op Schiphol althans beschikte men geruimen tijd over een „Wiley Post" als les toestel. Het stratosfeervliegen heeft Wiley Post in de laatste jaren druk bezig gehouden. Hij was ervan overtuigd, dat het mogelijk moest zijn, op groote hoogte met speciaal daarvoor gebouwde toestellen zeer hooge snelheden te bereiken. Eenige malen vloog hij in record tijd van Californië naar New York op een hoogte van 8000 a 9001 nyter, wat hij ech ter niet als een stratosfeervlucht beschouw de. Zijn pogingen op dit gebied zijn in de laatste maanden eenige malen door machine pech mislukt. De noodlottige vlucht met zijn vriend WiU Rogers was niet als reco-dpoging bedoeld De beide mannen wilden verschillende be zienswaardigheden ir. de Sovjet-Unie bezich tigen en er ook jagen. Russische deelneming bij den dood van Wiley Post. De vice-commissaris van buitenlandsche zaken in Rusland. Krestinski, heeft zijn con doleance aangeboden aan den ambassadeur der Ver. Staten te Moskou, Bullitt, bij ge legenheid van den dood van Wiley Post. Wie Will Rogers was. Met Will Rogers, die bij het ongeluk van het vliegtuig, bestuurd door Wiley Post, in de buurt van Seattle is omgekomen, is een der grootste figuren der oudere filmgeneratie heengegaan; een speler, die in zijn vaderland Amerika bovenaan stond in populariteit, niet alleen door zijn groote successen bij de film, maar ook door zijn geest en humor welke tot uiting kwamen in radio-voordrach ten en tijdschriftartikelen. Will Rogers werd op 4 November 1879 ge boren ergens in het Westen van de Ver- eenigde Staten, waar hij opgroeide temidden van Indianen en cowboys. Begiftigd met een levendig temperament, groote opmerkings gave en een aangeboren zin voor humor, be hoorde hij tot die menschen, wien het ir. hun jeugd al is aan te zien, dat zij voorbestemd zijn om een carrière te maken. De loopbaan van Will Rogers is. na de eerste jaren van strijd en opkomst, dan ook een lange aaneenschakeling van successen geweest. Successen op de planken van het tooneel, successen in de film-ateliers, in radio-studio. De amusante causerieën, die deze begaafde en onderhoudende verteller op gezettte tijden voor de Amerikaansche broadcasting hield, werden door geen luis teraar overgeslagen en zijn vermakelijke bij dragen in tal van „magazines" werdien grif gelezen. De films „stomme" en later „sprekende" waarin Will Rogers als hoofdrolspeler is opgetreden, steeds of bijna altijd onder aus piciën van de Fox Film Cy, zijn vele in aan tal. Hij debuteerde in 1918 op iiet witte doek in „Laughing Bill Hyde". Daarop volgden onder meer: „A poor relation", „Jes' call me Jim" en de in Engeland opgenomen film „Tip Toes". Verder: „The Texas steer", „Tliey had to see Paris", „So this is London" en „Lightning". Het Engelsche publiek bewaart aan Will Rogers een goeden indruk door zijn optreden in het Coliseum en andere Londensche schouwburgen. Van al de films, waarmee Will Rogers zich in de Engelsch-sprekende landen een enorme reputatie verwierf, zijn slechts weinige in* ons land bekend geworden, omdat van de on vertaalbare grappen en woordspelingen, veel al in het eigenaardige dialect van het Verre Westen, voor ons publiek te veel te loor zou gaan. Toch herinneren wij ons met veel ge noegen zijn optreden in „Life begins at forty", waarvan de titel, evenals die van het gelijknamige boek, zelfs een schier spreek woordelijke vermaardheid heeft gekregen, en ook zijn spel in de historie van de men schen, die zoo erg noodig naar Parijs moes ten („They had to see Paris"). Een groot succes in Amerika was echter bovenal „Con- necticut Yankee", bewerkt naar de bekende novelle van Mark Twain over den man, die plotseling in een vroegere periode der we reldgeschiedenis wordt verplaatst en dan de dolste avonturen beleeft, daar hij, met zijn moderne begrippen, natuurlijk voortdurend in botsing komt met zijn entourage. De laatste film, waarin men Will Rogers hier heeft gezien, was „Doubt thing Tho mas'', eveneens van de Fox Cy., die door dit vliegongeluk een harer bekendse stars ver liest tevens een der rijkste en meest popu laire ingezetenen van Hollywood, waar men hem den eeretitel „The Mayor" had ge geven. Een van de meest vermaarde gebeurte nissen in de vliegerij, die ooit hebben plaats gehad, was de vlucht van Post en Gatty rond de wereld eenige jaren gele den. Deze vlucht was zorgvuldig voor bereid en het groote succes, dat de beide Amerikanen verwierven, was hoofd zakelijk daaraan te danken. Tijd om te slapen hebben Post en Gatty onderweg vrijwel niet gehad. Men kan zich nauwe lijks voorstellen, welk een invloed dat op het zenuwgestel van de beide vlie gers heeft gehad. Niettemin slaagden z er in in 8 dagen'J5 uur en 51 minuten rond den aardbol te vliegen. De eenoogige Post, afkomstig uit Oklahoma, was de bestuurder van het v.iegtuig, zegt de N. R. C Harold Gatty, ee Amerikaan, geboortig uit Australië, zorgde voor de navigatie. Beide vliegers be>chikten over een ruime ervaring. Men kon veilig aannemen dat de vlucht r-eds begonnen was voor het vliegtuig den grond had verlaten, want verschei dene weken voor het vertrek was Post in training gegaan om geestelijk en physiek de schier onoverkomelijke moeilijkheden te boven te komen die hem te wachten stonden. Post ging in dien trainingstijd bijv. nooit op het zelfde tijdstip naar bed, maar sliep op ongelegen uren teneinde zich te gewennen aan de moeilijke om standigheden van den komenden vlieg tocht. Toen de plannen in voorbereiding wa ren bezocht Gatty een navigatie-school te Los Angeles. Hét aanbod van Post om mee te vliegen als navigator ëloeg hij evenwel niet af. Hij bleek een zeer be kwame navigator, die niet tevreden was met de bestaande navigatie-wetten. Ver scheidene nieuwe methoden heeft hij uitgewerkt en -ekende er op dat de vliegtocht hem een unieke gelegenheid zou geven om :.ijn theorieën aan de praktijk te toetsen. Bovendien was Gat ty goed op de hoogte met verscheidene vliegvelden in het verre Oosten. De keu ze van Post was derhalve niet slecht. Het vliegtuig dat voor de vlucht was uitverkoren, was een roomkleurige Lock heed Vega, genaamd Winnie Mae, ter eere van de dochter van den heer F. C. Hall, die den vliegtocht financierde. Het vliegtuig was voorzien van een Pratt en Witney Wasp motor. Op Dinsdag 23 Juni 1931, na maanden lange voorbereiding stond het Yega- vliegtuig startklaar op het Roosevelt- v'iegveld. Reeds verscheidene dagen was het vliegtuig daar. De bestuurders wachtten op betere weersomstandighe den. Om 4 uur 55 's morgens de lucht was loodgrijs en 'n druilerige regen viel omlaag reed de Vega over het gras en ronkte weg. Binnen enkele seconden verdween het vliegtuig in den grijzen mist. Niettemin werd het weer beter en na een vlucht van minder dan zeven uren landden de vliegers te Harbour Grace (New-Foundland) na een afstand var. 1150 mijl te hebben afgelegd^ Te Krrbour Grace gebruikten Post en Gatty eer stevigen maaltijd en inspecteerden voor den laatsten keer hun vliegtuig voor den sprong over den Atlantischen Oceaan. Oni 7 uur 25 's avonds namen zij plaats in de cabine, terwijl de motor ronkte. Een laatste groet van de weinige toe schouwers en de tocht over den Atlanti schen Oceaan, een van de moeilijkste trajecten, was begonnen. De Winnie Mac vloog bedaard voort met den wind achter. Spoedig snorde de machine door mistflarden, die weinig \>eds voorspelden. De vliegers daalden en vlogen slechts enkele tientallen me ters boven de oppervlakte van de zee. I>e zon ging onder en na eenigen tijd door de dikke duisternis te hebben ge vlogen, besloot Post booger te vliegen om poolsho:gte te nemen. Op ruim 3500 meter hoogte bleek de mist verdwenen en de navigator kon zich van zijn plicht kwijten. Even daarna ging de zon op. Uren en uren ronkte de Winnie Mae door den duisteren nacht. Omstreeks één uur werden de vliegers door een hevigen regen overvallen, weshalve Post besloot nog hooger te gaan vliegen. Het was een vreeselijke tocht door de vochtige dikke lucht. Op 300 meter vlo gen zij nog in de buien en men was ge dwongen om op de instrumenten te vlie gen. De weersomstandigheden, waren van dien aard dat Post de machine naar het Zuiden wendde in de hoop beter weer te vinden, maar na een half uur besloot hij, toen hij bemerkte dat er geen verbetering kwam, den ouden koers te handhaven. Om half vijf brak de dag aan, maar uitzicht op zee hadden de vliegers niet. Nog twee lange uren bleef de/e situatie. Langzamerhand nam de dikke mist af. Eindelijk zag Post een schuimige kustlijn. Dit was een opluchting voor beide vermoeide vliegers. De lucht werd steeds helderder. De Vliegers passeerden een stad en zagen vervolgens een vliegveld, dat, zooals la ter bleek, behoorde tot een station van de Royal Air Foice te Sealand bij Ches- ter. Men besloot onverwijld te landen. Eenige calculaties werden snel uitge voerd, waaruit bleek dat de overtocht over den Atlantischen Oceaan in 16 uur en 17 minuten was volbracht. Dit bleek een nieuw record voor transatlantisch luchtverkeer. Na een kort oponthoud te Sealanl g:ng de reis verder en wel naar Berlijn, dat men in één ruk had meenen te be reiken. Na vijf kwartier vliegen ver dween de Engelsche kust uit het gezicht. Weer veertig minuten later passeerde men de Nederlandsche kust. Beide vlie gers waren zeer vermoeid maar zij hielden vol. Eindelijk kwam Hannover in 't zicht. Me nbesloot hier te landen en daarna door te vliegen naar Berlijn Tempelhof. Tot zijn schrik bemerkte Post toen het vliegtuig was opgestegen, dac zijn benzine bijna op was. Terug naar Hannover tanken en weer weg. Vijf en veertig kostbare minuten waren ver speeld. Een uur later evenwel reed het Vega-vliegtuig over het vliegveld Tem pelhof. Het was toen 's avonds half negen. Beide vliegers achtervolgd door ver slaggevers haastten zich door de menig te naar een hotel om enkele uren te sla pen. Niettemin moest Post even voor de microfoon komen om de radioluisteraars in de Ver. Staten toe te spreken. Den volgenden dag om 7 uur 35 's morgens vertrokken beide Amerikanen op weg naar Moskou. Het weer werd er niet beter op en Post moest op geringe hoogte vliegen. Boven de Poolsch-Duitsche grens stort regende het en boven Polen werd het met beter. De remous was zou hevig, da' Gatty genoodzaakt was zijn instru menten vast te houden om te voorko men, dat zij stuk gerar.kten. In de na bijheid van Moskou werd het weer beter en ten slotte landden zij na 8 uur vlie gen om 5 u. 40 's middags. Te Moskou werden beide vermoeide vliegers tegen wil en dank naar een maaltijd te hunner eere gesleept. Na af loop daarvan zagen zij kans om twee uren te slapen. De dag was nog niet aan gebroken of beide Amerikanen maakten zich gereed voor het vertrek. Tot zijn groote ontsteltenis bemerkte Post, dat men de machine een te groote lading b jnzine had gegeven. Kostbare tijd ging verloren met het uitpompen van het teveel en dit was te ernstiger omdat het voigende traject van Moskou naar Novo c ibirsk, 2600 mijl lang, door zijn lengte bezwaren had on het eindpunt tijdens daglicht te bereiken. Om 5 u. 35 vertrok de Vega' en onder gunstig weer werd Novo Sibirsk 4 uur later bereikt, waar men wederom aan een officieelen maal tijd moet deelnemen. Vervolgens drie uren slapen en daarna om 4 u. 45 's och tends vertrek naar Irkoetsk in het har tje van Siberië, dat na 6 uren werd be reikt na een v'ucht op zeer groote 1 oogte tengevolge van de zware bewolking Noch Post, noch Gatty verstonden een woord Russisch en niemand op het vlieg veld verstond Engelsch. Toevallig was er een meisje, dat voldoende Engelsch verstond om de verlangens van de Ame rikanen betreffende het tanken ie be grijpen. Om 12 uur vertrok men en vioog over uitgestrekte onbewoonde ge bieden naar Blagoveskchensk, dat 7 uren later werd bereikt. Het vliegveld daar Het Hitler-regime onder de loupe. (Dag. Overzicht). Is Jones vermoord gevonden? (Buitenland) Politieke manoeuvres in Enge land. (Buitenland). Rumoer om het eiland Malta. (Buitenland). Orde in Albanië nog niet hersteld. (Buitenland). Kindermoord te Hengelo? Tenniswedstrijden Advendo. (Sport). Willy Post en Will Rogers omge komen bij vliegramp. (Luchtvaart). Heropening Alkmaarsche biosco pen. (Filmnieuws). Bier-auto bij Limmen over den kop geslagen, één ernstig gewonde. (Stad en Omgeving). Holland's stedenschoon in praat en prent. (Artikelen). Uit het parlementaire leven. (Ar tikelen). (Zie verder eventueel laatste berichten.) geleek op een moeras en had veel weg van een meer tengevolge van de hevige sl Lgrens. Dikke bonken klei kleefden aan de wielen van de Vega, toen de ma chine op den grond stonde Langzaam zakten de wielen in den drassigen grond weg en de Amerikanen dachten niet an ders of zij zouden hier hun pogingen moeten opgeven. Met behulp van paar den en vrijwel alle inwoners trachtte men de machine uit de klei te trekken. Tevergeefs! Men nam zijn toevlucht tot een tractor van een boerderij uit den omtrek en daarmee slaagde men om de machine naar de loods te sleepen. Pas den volgenden middag zetten Post en Gatty hun tocht voort naar Chabarovsk. Daar werden 26 uren besteed om de ma chine na te zien voor het traject naar Alaska, dat 2440 mijlen lang was. De weerberichten luidden ongunstig. Niet temin besloten de vliegers het er op te wagen. Op 29 Juni 's avonds om 6 u. 56 vertrok de Vega met gevulde benzine tanks. Spoedig viel de duisternis in, die des te dichter was, daar de maan nog niet was opgegaan. Acht uren lang werd uitsluitend op de instrumenten gevlogen. Toen zagen zij de kustlijn van Amerika. Ijsbergen verschenen beneden hen en de gevreesde mist begon zich te vertoo- nen. Post vloog zoo hoog hij kon. Gedu rende drie uren vloog men verder voort en Gatty berekende dat men Nome na derde. Op 2500 meter hoogte kreeg Post ter slotte vrij uitzicht. Door enkele „gaten" in den mist zagen beide vliegers het plaatsje Norton Sound. In de nabij heid daarvan besloot men te tanken. Men had toen 16 uur en 22 minuten ge- viogen. Het was nog vroeg in den mid- d g en de heide Amerikanen, ofschoon oververmoeid, besloten door te vliegen naar Fairbanks. Tijdens het vertrek uit Norton Saund geschiedde bijna een on geluk, dat funeste gevolgen had kunnen hebben. Bij den aanloop zakten de wie len van de Vaga in het zand weg en de schroef maalde langs den grond. Post's buitengewone tegenwoordigheid van geest, die geen vermoeidheid kende, sc1 akelde onmiddellijk de ontsteking uit. Beide vliegers sprongen uit de cabi ne om de schroef na te kijken. Het bleek, dat de uiteinden van de metalen schroefbladen ontzet waren. Met een hamer en een steen als aambeeld wer den de schroefbladen recht geslagen. Een ongeluk komt evenwel zelden al leen. Toen Gatty de schroef draaide om de motor te starten sloeg de motor te rug. De schroef gaf hem een fikschen duw, waardoor hij op den grond tuimel de. Gatty was licht gewond maar kon de reis voortzetten en na een korte vlucht werd Fairbanks bereikt. Daar werd de Vega van een nieuwen schroef voorzien, terwijl de vliegers van een korten maar verdiende rust genoten. Den volgenden ochtend vroeg vertrok de Vega uit Fairbanks en vloog in tien uren tijds zware regenbuien naar Ed monton, waar een geestdriftige menigte hen opwachtte. Den volgenden dag zette men koers naar Cleveland, dat na 11 uren werd bereikt. Om New York, het eindpunt te bereiken, moest nog slechts drie uren worden gevlogen. Op het laatste deel van de reis werd de Vega vergezeld door een zwerm vlieg tuigen bemand met verslaggevers, foto grafen en luchtvaartenthousiasten. Zoo werd het eindpunt bereikt. Het welkom, dat den koenen vliegers werd bereid, tart elke beschrijving. Het was ongetwijfeld meer dan verdiend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1