>®c.©>o©® Hadloproqcainina
Qememtecadm
£uchtvaact
NEDERLANDSCHE
RONDVLUCHT 1935.
HEERHUGOWAARD
SCHAGEN
De tweede dag.
ZOMERSCHE DRUKTE OP
SCHIPHOL.
Meer dan 40.000 passagiers,
250.000 bezoekers.
BEËINDIGING VAN DEN LUCHT-
DIENST AMSTERDAM
FRANKFORTMILAAN.
NIEUW SNELHEIDSECORD OP
1000 K.M. VAN DEN FRANSCHEN
VLIEGER DELMOTTE.
Dinsdag 27 Augustus.
HILVERSUM, 1875 M. AVRO-
uitzending. 6.307.RVU. 8.
Gramofoonplaten. 10.Morgen
wijding. 1015 Gewijde muziek
10.30 Voordracht E. Kellenaers.
11.— Ensemble Lismonde en Gra
mofoonplaten. 12.45 Kovacs Lajos'
orkest. 1.30 Gramofoonplaten. 2.15
Kamer-orkest Van der Pas en Gra
mofoonplaten. 4.15 Gramofoon
platen. 4.30 Radiokinderkoorzang
olv. J. Hamel. 5.— Voor kleine kin
dei en. 5.30 Het Lyra Trio. 6.30
RVU. Dr. H. Gerversman: Het
Land van Wilhelm Teil 7.05 De
AVRO-Decibels olv. E. Meenk. 7.30
Radiovolkszang olv P. C. Poort
man. 8.— Berichten. 8.05 Vervolg
der AVRO-Decibels. 8 30 20 Minu
ten voor Clinge Doorenbos. 8.50
Omroeporkest olv. N. Treep. 9.30
Luit. ter Zee M. S. Wijtema vertelt
v. d. tocht der K XVIII. 9.50 Om
roeporkest olv. N. Treep 10.35 Ik
ben van de week in/bijgeweest.
10.45 Gramofoonplaten. '10.50 Ko
vacs Lajos en zijn orkest. 11.
Berichten. 11.10 Kovacs Lajos' or
kest. 11.30—12.— Gramofoonpl.
HUIZEN, 301 M. K. R. O -uit-
zending. 8.— Gramofoonplaten
8 45 Hoogmis. 10.30 Gramofoon
platen 11.30—12.— Godsd. half
uur. 12.15 Gramofoonplaten en or
kestconcert. 2.— Vrouwenuur. 3.—
Gramofoonplaten. 3.154.30 Le
zing. 4.45 Schlagermuziek. 5.15
Koorconcert. 5.45 Gramofoonpl. en
Schlagermuziek. 7.15 Causerie. 7.35
Gramofoonplaten. 8.Berichten.
8.05 Orkestconcert en Gramofoon-
laten. 9.30 Gramofoonplaten. 10.30
erichten. 10.3512.Populair
concert.
DROITWICH, 1500 M. 10.35-
10.50 Morgenwijding. 11.05 Orgel
spel S. Torch. 11.50 Gramofoonpl.
12.20 BBC-Northern-orkest olv.
Morrison. 1.20 New Victoria-Cine-
ma-orkest olv. Phasey. 2.20 Gramo
foonplaten. 3.05 Het Morier Trio.
3.50 Gramofoonplaten. 4.35 Strijk
kwartet mmv. G. Lavelle (bariton).
5.35 Het Crook kwintet. 6.20 Be
richten. 6.50 BBC-Northern-orkest
olv. Morrison. 7.35 Maurice Win-
nick's Band. 8.20 BBC-Symphonie-
orkest olv. Sir Henry J. Wood
mmv. solisten. 10.— Berichten
10.20 Het Parkington-kwintet mmv
B. Bannerman (sopraan) 11.05
Causerie. 11.35—12.20 Sydney Kyte
en zijn Band.
RADIO-PARIS, 1648 M. 7.20 en
8.20 Gramofoonplaten. 12.35 Or
kestconcert olv. Labis. 9.05 Orkest
concert olv. André. 11.10—12.35
Dansmuziek.
KALUNDBORG, 1261 M. 12.20
fot 2.20 Concert uit Rest „RHz"
3 20^-5 20 Omroeporkest olv. Mah-
ler mmv. pianosolist. 6.05—6 35
Gramofoonplaten. 7 50 Omroep
orkest olv. Reesen mmv. L. Preil
fviool). 9.— Zang en piano. 9.15
Hoorspel. 9.35 \Wr«ital. 9.55
Reportage. 110512.50 Dans
muziek.
KEULEN, 456 M- 6.50 Orkest
concert. 12.20 Gevarieerd concert
2.35 Gramofoonplaten. 4.20 Zang
en piano. 5.20 Gevarieerd concert.
9.Piano-recital E Grape. 9.30
Symphonieconcert olv. Blumer.
1040— 11 20 Brahmsconcert olv.
Knapstein.
ROME, 421 M. 9 Gevarieerd
programma olv. P. Abel. 10.20 Or
kestconcert olv. Paoletti mmv. P.
Puliti Santoliquido (piano).
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322
Meter: 12.20 Gramofoonplaten
12.50 Omroeporkest olv. Douliez
I.50—2.20 5.20; 6.35 en 7.35
Gramofoonplaten 8.20 Omroep
orkest olv. Douliez. 10.3011.20
Gramofoonplaten. 484 M.: 12.20
Gramofoonplaten. 12.50 Zang. 1.05
en 1.30—2.20 Gramofoonplaten
5.20 Dansmuziek. 6.20 Zang. 6.50
en 7.30 Gramofoonplaten 8.20 Sa
lon-orkest olv. Walpot. 9.40 Hoor
spel. 10.3011.20 Populair con
cert.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
Meter. 7.20 Gevarieerd programma
v. d. Radio-tentoonstelling. 10.20
Berichten. 10.40 Politiek overzicht.
II.05 Weerbericht. 11.20—12.20
Vervolg van 7.20.
GEMEENTELIJKE
RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Keulen 8.8.40, D. Sen-
der 8.40-9.20, Keulen 10.20-12.20,
Brussel VI. 12.20—14.20, D. Sender
14.20-15.20, Lond. Reg. 15.20
17.20, Brussel VI. 17.2019.20,
Brussel Fr. 1820—19.50, Luxem
burg 19.50—20.20, Brussel Fr.
20.20—21.05, Parijs R. 21.05
23.05, Boedapest 23.05—24.
Lijn 4: Parijs Radio-Paris 8.05
8.50, Droitwich 10.3518.20,
Luxemburg 18.2018.50, Droit
wich 18.50—22.05, Lond. Reg.
22.05-24.—
Vrijdagmiddag kwam de voltallige
raad dezer gemeerte in spoedeischende
vergadering bijeen.
De voorzitter, de heer B. J. F. Sutman
Meier, opende met een kort woord van
welkom, er op wijzende dat deze verga
dering vooral belegd was met het oog op
de begrootingswijziging. Spr. zeide het
beter te vinden dat dit gebeurde door
den ouden raad daar deze de begrooting
ook heeft opgemaakt.
Het eerste agendapunt was het onder
zoek naar de geloofsbrieven van den tot
raadslid benoemden heer N. Bancras.
Deze werden in orde bevonden en er
werd1 besloten tot toelating.
Hierna was aan de orde de begroo
tingswijziging voor den dienst 1935 naar
aanleiding van een ingekomen nota van
opmerkingen van Ged. Staten.
De voorzitter zeide, dat de begrooting
is terug gekomen met een schrijven van
Gedep. Staten dat te splitsen is in twee
deelen: le het gedeelte behelzende eeni-
ge aigemeene opmerkingen; 2e het ge
deelte waarin inkomsten worden aangewe
zen, die moeten worden verlaagd. In het
aigemeene gedeelte wordt gezegd, dat
Ged. Staten eerst dan genoegen zullen
nemen met het beschikken over een ge
deelte van de reserve van het G. E. B.
a's alle mogelijkheden tot verhooging
der inkomsten en tot verlaging der uit
gaven zijn uitgeput. Dit, aldus de voor
zitter, is een zeer subjectief en rekbaar
begrip. De opmerkingen die wij ontvan
gen hebben zijn gelijk aan die verstrekt
aan de noodlijdende gemeenten en naar
de meening van B. en W. behoort onze
geuveente daar nog niet toe. Daarom is
do voorzitter met den secretaris naar
Hsarlem gegaan om de houding van het
college toe te lichten. In de goede jaren
heeft de gemeente telkens de winst van
het G. E. B. aan het bedrijf teruggege
ven, Maar de gemeente mocht deze
winst gebruiken, in veel andere gemeen
ten is dit ook gebeurd. Maar nu zijn er
andere tijden gekomen en nu is het naar
het oordeel van B. en W. begrijpelijk, dat
ee deel van de veel grootere reserve
dan noodig is voor een dergelijk bedrijf
tevuggeven wordt. Wij vragen nog lang
n.ri alles er is een overtollige reserve
van ongeveer 30.000, de gemeente
vraagt hiervan slechts 5800. Het ge
volg hiervan zou zijn dat wij gelijk zou-
dtn worden gesteld met de noodlijdende
gemeenten. Maar wij hebben de overtui
ging gekregen dat Ged. Staten na ons on
derhoud niet star op hun standpunt zul
len blijven staan. Maar wij willen daar
tegenover ook niet alles eischen, daarom
stellen B. en W. o.a. voor de volgende
subsidies in te trekken: 40 aan de
gymnastiekvereniging „T.A.V.E.N.U.";
15 aan de R. K. militairenvereeniging
te Amersfoort; 40 aan de muziekver-
eëniging „H.U.G.O."; 40 aan de rau-
zlelivereeniging „Hou en, Trou"; 50
aan het comité uit de 50 Westfriesche
gemeenten.
De heer Krom zeide, dat het hem spijt
dat vooral de subsidies aan de muziek
verenigingen en aan het comité uit de
50 Westfriesche gemeenten moeten wor-
der ingetrokken. De muziekvereenigin-
gen,voorzien in een behoefte voor onze
gemeente en. 't comité uit de 50 gemeen
ten heeft veel gedan voor de belangen
van den tuinbouw.
De heer Kooy was het met den heer
Krom eens ,wat betreft de muziekver-
eer.igingen, doch van het comit uit de 50
Westfriesche gemeenten merkten we den
laats ten tijd niet veel meer.
De heer Quant zou wat betreft de sub
sidies een bemiddelingsvoorstel willen
doen, vooral daar het jaar al bijna om
is en de betrokken verenigingen op de
tubsidies hebben gerekend.
Besloten werd, dat als Ged. Staten op
hun standpunt blijven staan, B. cn W.
het recht hebben al de genoemde subsi
dies te schrappen, maar getracht zal
worden aan de gymnastiekvereniging
en aan de beide r .uziekvereeniguigen
elk 20 subsidie te geven.
Wat betreft de werkloosheid, voor de
rikswerkverschaffing was geraamd een
bedrag van 25000, noodig i6 21.700;
voor de gemeentelijke werkverschaffing
waj geraamd 20.550, noodig is 29.650;
vcc-r de steunverleening was geraamd
2000, noodig is 2600. Er was dus te
kort geraamd een bedrag van 6700,
maar doordat een hoogere bijdrage ge
vraagd kan worden uit het werkloo--
heidssubsidiefonds en door bijdragen
van particulieren wordt dit 1319, met
de bezuinigingen blijft er een tekort van
559, dat bestreden kan worden uit den
post onvooriene uitgaven.
Aldus gewijzigd zal de begrooting
weer aan Ged. Staten worden voorge
legd.
Hierna was aan de orde de wijziging
van de begrooting van het B. A. voor
den dienst 1935.
In deze begrooting was nog niet ver
werkt het nadeelig 6aldo van 844.50.
Dit kan worden bestreden doordat bij de
post onvoorziene uitgaven de gemeente-
begrooting op een extra subsidie van
1000 aan het B. A. was gereken l.
Het laatste agendapunt was het voor
stel tot wijziging van het tarief der per-
soneele belasting naar den grondslag
biljarten.
Dit naar aanleiding van een verzoek
schrift van de cafhouders tot verlaging
dezer tarieven.
De voorzitter lichtte dit als volgt toe,
de grondslag is voor ieder biljart 20,
inerop worden 200 opcenten geheven
zoodat 60 betaald moet worden. Er is
ec ter in deze gemeente geen enkele
caféhouder die met een biljart tegen
woordig 60 verdient
In verband hiermede werd besloten
aan de kroon goedkeuring te vragen
voor een verordening, waarbij de grond
slag wordt vastgesteld op 10, zoodat
per biljart 30 moet worden betaald
Daarna sluiting.
De raad vergaderde Vrijdag 23 Aug.
1935.
Door den heer v. Erp was destijds de vraag
gesteld over inkrimping van de kermis
Hierover is het advies gevraagd van de
vereenigingenalgemeen Belang, Hanze en
Middenstandsrvereeniging, allen zonden be
richt om de kermis niet te verkorten. Ook 'n
adres van de vereeniging van koffiehuishou
ders, enz. luidde aldus. De heer v. Erp
zeide in een volgende vergadering op deze
zaak terug te komen, allicht zou er dan wel
een meerderheid volgens zijn idee zijn
Een voorstel van B. en W. om de kermis
niet te verkorten werd aangenomen.
Verzoek van J. Voerman voor een vent-
verbod voor groenten.
De meerderheid van B. en W. stelde voor
afwijzend te beschikken, daar Schagen als
centrum plaats alle moeite doet om koopers
van buitenaf te trexkcn. Wij kunnen die be
woners van elders daarom ook niet beletten
hier hun brood te verdienen.
De minderheid Weth. Blaauwboer achtte
het voor de plaatsgenooten steeds moeilijker
hun brood te verdienen en wilde beperking
var, winkelstand voor bepaalde branches.
Met alleen de stem van Weth. Blaauw
boer tegen werd het voorstel van B en W.
aangenomen.
Adres van den heer Breet en andere bewo
ners van het Noord om over te gazn tot
demping van het Noord.
B. en W. stelden voor om met het oog op
de zeer hooge kosten hierop afwijzend te be
schikken.
Van den heer Buiskool was een telegram
uit Ommen binnengekomen, om diit agenda
punt niet te behandelen, doch aan te
houden.
De heer Schoorl wilde de zaak eenige
weken aanhouden en het werk als werkobject
voor bestrijding van de komende werkloos
heid gebruiken. De heer v. Erp was voor
directe demping.
De heer de Veer wilde óe zaken splitsen.
le. het urgentste vraagstuk goede toe
gangsweg vanaf primaire weg langs Haven
en Halerweg over het Hoog.
2e demping Noord.
Wat betreft het le, wilde spieker verder
gaan dan B. en W., wegbreken gemeente
woning en aankoop van een particulier per
ceel.
Wat betreft 2e geval, wachten tot de nood
zaak het eischt.
Uit de zeer uitvoerige besprekingen die
volgden en waaruit verder bleek, dat de
meeningen hieromtrent nogal veel uiteen
loopen, werd eindelijk het verststrekkendc
voorstel tot van den heer v. Erp wat mede
het verzoek der Noord-bewoners inhoudt ver
worpen met alleen de stem van den heer v.
Erp voor.
Daarna werd gestemd over het voorstel
de Veer, hetwelk eenigszins was gewijzigd
en wat inhield om hei coll. van B. en W. te
verzoeken deze zaak te regelen en straks met.
de juiste feiten bij den Raad te komen aan-'
genomen met alg. stemmen (dit betreft de
toegang van Noord tot Hoog).
Wat betreft de demping werd het besluit
van B. en W. om afwijzend te beschikken
aangenomen met 5 tegen 4 stemmen. Voor
demping waren de heeren Bakker, Orsel, de
Veer en Schoorl (de heer v. Erp stemde nu
tegen).
Na heropening werd met aigemeene stem
men besloten den heer v. Drunen 35 rec-
titutie van pacht te geven.
Algemeen werd bemeend dat er wel wei
nig aan te doen zal zijn. Wat echter de nog
te betalen renten betreft werd op verzoek
van den heer v. Erp in overweging gegeven
dit aanhangig te maken bij de Vereeniging
van Nederlandsche gemeenten om gezamelijk
dit ongedaan te krijgen. Het werd als zeer
onbillijk aangemerkt.
Rondvraag.
De heer Bakker vroeg onderzoek naar
demping van de sloot door den heer Deute-
kom in het perceel bij de Nieuwstraat, de
heer v. Erp vroeg aandacht voor de sloot
zuidzijde, Loet perceelen Raven enz. Dit zal
onderzocht worden.
De heer v. Erp wilde inkrimping van het
personeel bij de gasfabriek zulks wegens den
slechten stand van zaken.
De voorzitter betwijfelde of dit mogelijk is.
Op het losse personeel is reeds bezuinigd.
De heer v. Erp vroeg naar aanleiding van
een post op de begrooting van 1935 betref
fende de oude school.
Wethouder Blaauwboer deelde mede dat
plannen voor stichting Rusthuis rijpen. Spr.
kan echter geen nadere mededeeling doen.
Hierna sprak de voorzitter den scheidenden
jongsten wethouder den heer Blaauwboer en
het raadslid den heer Bakker hartelijk toe
met dank /oor het zeer vele wat beiden in 't
be'ang van de gemeente volbrachten.
Beide heeren dankten daarop den voorzit
ter voor zijn woorden alsmede de raadsleden
voor de prettige samenwerking.
De heer v. Erp richtte zich nog tot Wet
houder Blaauwboer, waarna de raad op
nieuw in comité ging.
Om tien uur Zaterdagmorgen stond ik
nog met een kennis te praten op het
v'iegveld Eelde tusschen Assen en Gro
ningen en om twaalf uur zwom ik rond
in een hoekje van de Noordzee bij Huis
duinen, waar aan een paar vierkante
meter strand zoo knusjes een paar bad
koetsjes zijn neergezet. Zoo iets kan uit
sluitend door middel van het snelle
voortuig, dat de luchtvaart ons biedt, en
hei was dan ook een voorrecht, dat al
leen voor de deelnemers aan de Neder-
la.*.dsche rondvlucht was weggelegd. Het
avondfeest te Paterswolde had den nacht
tevoren velen laat naar bed doen gaan,
zo; dat niet allex den tweeden dag van
do rondvlucht op tijd wieren gestart De
Jan van Gent en de Duif van de K. L. M.
waren dan ook onder de eersten en het
vl'egveld De Kooy hij Den Helder was
nog geheel in afwachting, toen onze
Douglas er op neerstreek.
De militaire deelnemers waren ook
volgens het programma gestart, doch
onze twee sterke motoren van ieder
liefst 100 P.K. hadden ons al onze voor
gangers onderweg al spoedig doen pas
seeren. Een gek gezicht is dat, wanneer
ja zoo'n ander voorbij vliegt: het lijkt of
die ander achteruit gaat, omdat de ach-
tei grond ontbreekt, waartegen we ver
houdingen en snelheden afmeten. En
toch gaat zoo'n machine veel harder dan
een sneltrein maar we gingen nóg weer
tweemaal zoo snel in onze comfortabele
Jan van Gent, die op duizend meter
hoogte niet eens zijn grootste snelheid
heeft.
Viruly vloog extra laag, om zijn passa
giers volop gelegenheid te geven van het
schoone uitzicht beneden te genieten.
Daartoe bestond ruimschoots aanlei
ding, want de eerste etappe van den
tweeden dag voerde de rondvliegers over
do waddeneilanden, welker aanblik van
uit de hoogte wel bizonder interessant
was. De Groningsche kust was nog niet
ve. laten, of we zagen voor ons al een
groote zandplaat, beschenen door de zon.
Was dat Schiermonnikoog al? Ja waar-
lijK, links lagen een paar huisjes, die te
zamen het dorpje Oosterburen moesten
voorstellen. We maakten een zwenking
en de tocht over de waddeneilanden caet
rechts de eindelooze zee en links eerst
nog het land, totdat dit ook in wazige
v -ten zich zoo verliezen, nam een aan
vang.
De Nederlandsche rondvlucht van dit
jaar heeft de deelnemers wel over zeer
afwisselende landstreken gebracht, die
voor velen, vooral voor de buitenlan
ders, interessante aspecten boden. Het
polderlandschap van Zuid-Holland en
Utrecht, de Utrechtsche heuvels, de
bcGschen met heide en zandvlakten van
dc Veluwe, den Achterhoek en Twenthe,
de Drentsche veenstreken, het vrucht-
ba:e Groningsche land, de zandige, hier
en daar bebouwde waddeneilanden en
tot slot onze duinenrij: het was wel een
brander aantrekkelijke luchtreis, waar
van ook de i£.. L. M.-passagiers volop
hebben genoten. Daarbij komen dan nog
alle steden, waar de route langs of
overheen leidde. De ineengebouwde cen
tra, die meerendeols duidelijk waren
gescheiden van latere uitbreidingen,
gaven een goed inzicht in de stede-
bouwkundige geschiedenis van onu land
en het was alleen jammer, dat niet de
stad met de mooiste plattegrond, het
trotsche Amsterdam met zijn grachten
gordels en grootsch opgezette uitbreidin
gen, ook op het programma stond.
Wie in de letterlijke beteekenis de
kaart van het land kende, zal op dezen
tocht minder moeite, hij. de oriënteering
hebben gehad, dan.voor wie alles nieuw
was. Óp het eerste gezicht lijken, al die.
provincie-steden veel op elkaar, al zijn
ze bij'nadere bes :houwfng alle toch ver
schillend. Te deksel, waarom staat op
elko plaats niet aangegeven, hoe ze heet?
Zoo'n blinde kaart wekt onaangename
herinneringen op aan de schooljaren
met hakkelende beurten voor de klas.
Gelukkig kunnen we spieken op een
groote kaart van Nederland, die de Alg.
Ned. Ver. voor Vreemdelingenverkeer
aan alle deelnemers heeft doen uitrei
ken en waarop de route der beide dagen
is aangegeven. Maar dan nog /alt iet
soms niet mee. Ais men even niet heeft
opgelet ,is het vaak moeilijk om precies
do plaats te vinden, waar men boven
zweeft; vooral dorpen zijn lastig te her
kennen. Een spoorlijn of een kanaal zijn
nog de beste middelen ter oriëntatie.
Sommige plaatsen krijgen van Viruly
een eere-rondje. Zooals Den Helder, waar
we zoo laag overheen vlogen, dat we
haast de vliegen in de dakgoten konden
zien zitten,wanneer het nie* zoo
onbehoorlijk liard gega&n was. Voor Den
Haag maakte hij op den terugweg een
extra uitstapje. Een zwenking naar
rechts is gauw gemaakt en voor we
het ons precies realiseeren, ligt de resi
dentie al beneden ons. Éven een tourtje
langs Scheveningen, waar we vlak
lx ven de kustlijn vliegen en we de men-
schen op de boulevard bijna de hand
kunnen reiken, en dan zoeken we de
officieele route weer op. Vanwege de
kruisen, waarvan onze bemanning er
geen enkele wil missen. Dan zien we al
gauw Schiedam en Rotterdam en Waal
haven ligt beneden ons. Weer een rond
je, boven de stad en de havens met de
véle schepen, en keurig zet onze piloot
zijn vrachtje aan den grond, vlak bij het
hoofdgebouw, waar binnen en buiten de
omheining een groote menschenmenigte
het slot van de rondvlucht is komen bij
wonen. Ondanks alle zijwaartsche esca
pades waren we nog met onze snelle
Douglas vroegtijdig binnen.
Het was mooi op tijd. De lucht begon
in het Westen al leelijk te betrekken en
onderweg had Moulijn, de marconist, al
een bericht uit Londen opgevangen, dat
mist boven de Theemsmonding meldde.
Toen alle deelnemers aangekomen wa
ren, kwam de hui los, maar iedereen was
gelukkig goed en wel binnen en de ma
chines waren behoorlijk vastgesjord en
afgedekt. Na de ontvangst vereenigen
zich de vliegers en vliegsters aan een
feestdiner in het Scheveningsche Kur-
haus, welk festijn werd besloten met een
dansavond. Daar werden ook de prijzen
uitgereikt van de kruisenwedstrijd,
waarvan de uitslag als volgt luidt:
Wisselbeker voor de best geplaatste
Aeroclub gewonnen door de Am6terdam-
sche Aeroclub, aan wie de Twentsche
Aeroclub den beker thans moest afstaan.
Kruisenwedstrijd Amateurs: 1. B. de
Skórzewski (Polen), 2. Reg. Presland
(Engeland)Professionals: 1. D. L, Asjes,
2. N. W. Sluyter (beiden instructeur bij
de Nationale luchtvaartschool).
Deze heele Nederlandsche rondvlucht
is weer eën mooi succes geworden. Dat
was ook de meening van onzen piloot
Viruly, wien we na afloop om zijn oor
deel hebben gevraagd. Het aardigste
vond hij wel de ook uit touristisch oog
punt zoo belangwekkende eerste etappe
van den tweeden dag, die al deze landge-
nooten en vreemdelingen over het bij
velen nog zoo onbekende gebied der
waddeneilanden had gebracht. Ook hij
roemde de verscheidenheidder land
schapsbeelden, die deze vlucht aan de
deelnemers getoond had, en het had hem
alleen nog aardiger geleken, wanneer
het parcours minder uit rechte lijnen
had bestaan zoodat in het besturen nog
meer afwisseling had gezeten. Een uit
stapje naar den Haag en Scheveningen
b.v. zooals hij met de Jan van Gent had
gemaakt, had ook best in de route opge
nomen kunnen worden. Misschien Ï6 dat
iets voor een volgende keer, al moest de
heer Viruly toegeven, dat het de op
dracht voor de buitenlanders en in het
a'gemeen voor de „amateurs" "veel
zwaarder gemaakt zou hebben.
Ook voor onze luchthavens, die een
betrekkelijk snelle opkomst hebben
do rgemaakt, was deze tocht een mooie
reclame, evenals voor de luchtvaart hier
te lande in haar geheel. Dat er op alle
aanlegplaatsen zooveel belangstelling
bestond, zonder dat er voor de bezoe
kers extra attracties aan waren verbon
den, was zeer verblijdend. Want behalve
op het vliegveld Twenthe, waar Fraulein
Hoffmann haar prachtige stunts uitvoer
de was er nergens anders voor een
aparte vermakelijkheid gezorgd. De
luchtvaart neemt wel een groote plaats
in de interesse der Nederlanders in. Dat
i6 bij deze rondvlucht eens te meer ge
bleken.
L-t de belangstelling voor de lucht
vaart nog steeds groeiende is en het
publiek een toenemend gebruik maakt
van de luchtverbindingen, blijkt uit
enkele cijfers betreffende het passagiers
vervoer en het vliegveldbfzoek aan de
Amsterdamsche luchthaven Schiphol.
Gedurende het eerste half jaar van
1935 bedroeg het aantal aankomende en
vertrekkende passagiers tezamen 40.721,
tegen 33.902 in de overeenkomstige pe
riode van het vorig jaar.
Het aantal personen, dat dit jaar een
bezoek aan de luchthaven brengt, is on
gekend groot en overtreft alle verwach
tingen. Den Ssten Augustus mocht men
den 200.000sten bezoeker in 1935 welkom
heeten, en reeds den 23sten arriveerde de
25..000ste, ditmaal een bezoekster. De
stationschef van Schiphol bood haar een
.etourviucbt naar Brussei aan en eeu
luchtfoto van Naarden als herinnering
In 1934, t :&ar van de Mclbournernce,
was het totaal bezoek 247.048 personen;
dit is dus thans reeds ïn Augustus over
troffen. In 1933 waren het er êléoh-ti
150.251. Een teeken, dat een uitstapje
naar Tiet vliegveld steeds meer in den
smaak valt bij het publiek.
De K. L. M. en de Deutsche Lufthansa
hebben in onderling overleg besloten,
om den dienst op de luchtlijn Amster
damFranfortMilaan met ingang van
den 2den September stop te zetten.
De laatste vluchten in beide richtingen
zu len op den 21sten Augustus plaats
hebben.
De luchtdienst AmsterdamFrankfort
—Milaan v.v. werd den lsten Mei 1935
geopend, met de bedoeling deze lijn tot
den 6den October te exploiteeren. Nadat
gebrek aan vliegtuigbestuurders bij de
K. L. M. onstaan was, is de Lufthanse
zoo welwillend geweest den dienst op
deze in zijn geheel op zich te nemen.
Waar deze maatschappij een subsidie
ontvangt per gevlogen K.M. en per lijn,
heeft zij de voor deze verbinding be
schikbare gelden verbruikt door van den
22sten Juli af het dubbele aantal K.M. te
vliegen dan zij oorspronkelijk op gere
kend had.
De lijn zal in het volgend voorjaar
door de K. L. M., de Deutsche Lufthansa
en de Avio Linee Italiane heropend wor
den.
Uit Marseille wordt gemeld, dat de
Fransche vlieger Ray nond Delmotto gis
teren boven het vliegveld Istres het snel
heidsrecord over een afstand van 1000
K.M. op een gesloten parcours van 50
K.M. heeft verbeterd door een gemiddel
de uursnelheid te bereiken van 450.382
K.M. Hij startte gisterochtend, hoewel
het weer regenachtig was, te 11.45 uur,
in 36 seconden met een aanloop van 600
meter, en hij daalde te 14.03 uur. Zijn
grootste snelheid, waarmee hij het par
cours vloog, bedroeg 455.696 K.M. per
uur. Het oude record stond eveneens op
naam van Delmotte met een gemiddelde
uursnelheid van 447.371 K.M.
Evenals bij vorige recordpogingen
vloog Delmotte met een Caudron-
Renault-machine.
ERNSTIG VLIEOONOELUK TIJDENS
BELANGRIJKE VLIEGWEDSTRIJDEN.
Drie Italiaansche piloten neerge
stort en omgekomen.
Tijdens de groote internationale luchtwed-
strijden „Raduno del. Littorio", een der be
langrijkste Italiaansche luchtsport-evene
menten, zijn drie der beste Italiaansche vlie
gers om het leven gekomen. Nabij Alexan-
dria, te Ottiglio in Noord-Italië, stortte
door tot nog toe onbekende oorzaak een