>®c.©>o©® Hadloproqcainina Qememtecadm £uchtvaact NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT 1935. HEERHUGOWAARD SCHAGEN De tweede dag. ZOMERSCHE DRUKTE OP SCHIPHOL. Meer dan 40.000 passagiers, 250.000 bezoekers. BEËINDIGING VAN DEN LUCHT- DIENST AMSTERDAM FRANKFORTMILAAN. NIEUW SNELHEIDSECORD OP 1000 K.M. VAN DEN FRANSCHEN VLIEGER DELMOTTE. Dinsdag 27 Augustus. HILVERSUM, 1875 M. AVRO- uitzending. 6.307.RVU. 8. Gramofoonplaten. 10.Morgen wijding. 1015 Gewijde muziek 10.30 Voordracht E. Kellenaers. 11.— Ensemble Lismonde en Gra mofoonplaten. 12.45 Kovacs Lajos' orkest. 1.30 Gramofoonplaten. 2.15 Kamer-orkest Van der Pas en Gra mofoonplaten. 4.15 Gramofoon platen. 4.30 Radiokinderkoorzang olv. J. Hamel. 5.— Voor kleine kin dei en. 5.30 Het Lyra Trio. 6.30 RVU. Dr. H. Gerversman: Het Land van Wilhelm Teil 7.05 De AVRO-Decibels olv. E. Meenk. 7.30 Radiovolkszang olv P. C. Poort man. 8.— Berichten. 8.05 Vervolg der AVRO-Decibels. 8 30 20 Minu ten voor Clinge Doorenbos. 8.50 Omroeporkest olv. N. Treep. 9.30 Luit. ter Zee M. S. Wijtema vertelt v. d. tocht der K XVIII. 9.50 Om roeporkest olv. N. Treep 10.35 Ik ben van de week in/bijgeweest. 10.45 Gramofoonplaten. '10.50 Ko vacs Lajos en zijn orkest. 11. Berichten. 11.10 Kovacs Lajos' or kest. 11.30—12.— Gramofoonpl. HUIZEN, 301 M. K. R. O -uit- zending. 8.— Gramofoonplaten 8 45 Hoogmis. 10.30 Gramofoon platen 11.30—12.— Godsd. half uur. 12.15 Gramofoonplaten en or kestconcert. 2.— Vrouwenuur. 3.— Gramofoonplaten. 3.154.30 Le zing. 4.45 Schlagermuziek. 5.15 Koorconcert. 5.45 Gramofoonpl. en Schlagermuziek. 7.15 Causerie. 7.35 Gramofoonplaten. 8.Berichten. 8.05 Orkestconcert en Gramofoon- laten. 9.30 Gramofoonplaten. 10.30 erichten. 10.3512.Populair concert. DROITWICH, 1500 M. 10.35- 10.50 Morgenwijding. 11.05 Orgel spel S. Torch. 11.50 Gramofoonpl. 12.20 BBC-Northern-orkest olv. Morrison. 1.20 New Victoria-Cine- ma-orkest olv. Phasey. 2.20 Gramo foonplaten. 3.05 Het Morier Trio. 3.50 Gramofoonplaten. 4.35 Strijk kwartet mmv. G. Lavelle (bariton). 5.35 Het Crook kwintet. 6.20 Be richten. 6.50 BBC-Northern-orkest olv. Morrison. 7.35 Maurice Win- nick's Band. 8.20 BBC-Symphonie- orkest olv. Sir Henry J. Wood mmv. solisten. 10.— Berichten 10.20 Het Parkington-kwintet mmv B. Bannerman (sopraan) 11.05 Causerie. 11.35—12.20 Sydney Kyte en zijn Band. RADIO-PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gramofoonplaten. 12.35 Or kestconcert olv. Labis. 9.05 Orkest concert olv. André. 11.10—12.35 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 12.20 fot 2.20 Concert uit Rest „RHz" 3 20^-5 20 Omroeporkest olv. Mah- ler mmv. pianosolist. 6.05—6 35 Gramofoonplaten. 7 50 Omroep orkest olv. Reesen mmv. L. Preil fviool). 9.— Zang en piano. 9.15 Hoorspel. 9.35 \Wr«ital. 9.55 Reportage. 110512.50 Dans muziek. KEULEN, 456 M- 6.50 Orkest concert. 12.20 Gevarieerd concert 2.35 Gramofoonplaten. 4.20 Zang en piano. 5.20 Gevarieerd concert. 9.Piano-recital E Grape. 9.30 Symphonieconcert olv. Blumer. 1040— 11 20 Brahmsconcert olv. Knapstein. ROME, 421 M. 9 Gevarieerd programma olv. P. Abel. 10.20 Or kestconcert olv. Paoletti mmv. P. Puliti Santoliquido (piano). BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 Meter: 12.20 Gramofoonplaten 12.50 Omroeporkest olv. Douliez I.50—2.20 5.20; 6.35 en 7.35 Gramofoonplaten 8.20 Omroep orkest olv. Douliez. 10.3011.20 Gramofoonplaten. 484 M.: 12.20 Gramofoonplaten. 12.50 Zang. 1.05 en 1.30—2.20 Gramofoonplaten 5.20 Dansmuziek. 6.20 Zang. 6.50 en 7.30 Gramofoonplaten 8.20 Sa lon-orkest olv. Walpot. 9.40 Hoor spel. 10.3011.20 Populair con cert. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 Meter. 7.20 Gevarieerd programma v. d. Radio-tentoonstelling. 10.20 Berichten. 10.40 Politiek overzicht. II.05 Weerbericht. 11.20—12.20 Vervolg van 7.20. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Keulen 8.8.40, D. Sen- der 8.40-9.20, Keulen 10.20-12.20, Brussel VI. 12.20—14.20, D. Sender 14.20-15.20, Lond. Reg. 15.20 17.20, Brussel VI. 17.2019.20, Brussel Fr. 1820—19.50, Luxem burg 19.50—20.20, Brussel Fr. 20.20—21.05, Parijs R. 21.05 23.05, Boedapest 23.05—24. Lijn 4: Parijs Radio-Paris 8.05 8.50, Droitwich 10.3518.20, Luxemburg 18.2018.50, Droit wich 18.50—22.05, Lond. Reg. 22.05-24.— Vrijdagmiddag kwam de voltallige raad dezer gemeerte in spoedeischende vergadering bijeen. De voorzitter, de heer B. J. F. Sutman Meier, opende met een kort woord van welkom, er op wijzende dat deze verga dering vooral belegd was met het oog op de begrootingswijziging. Spr. zeide het beter te vinden dat dit gebeurde door den ouden raad daar deze de begrooting ook heeft opgemaakt. Het eerste agendapunt was het onder zoek naar de geloofsbrieven van den tot raadslid benoemden heer N. Bancras. Deze werden in orde bevonden en er werd1 besloten tot toelating. Hierna was aan de orde de begroo tingswijziging voor den dienst 1935 naar aanleiding van een ingekomen nota van opmerkingen van Ged. Staten. De voorzitter zeide, dat de begrooting is terug gekomen met een schrijven van Gedep. Staten dat te splitsen is in twee deelen: le het gedeelte behelzende eeni- ge aigemeene opmerkingen; 2e het ge deelte waarin inkomsten worden aangewe zen, die moeten worden verlaagd. In het aigemeene gedeelte wordt gezegd, dat Ged. Staten eerst dan genoegen zullen nemen met het beschikken over een ge deelte van de reserve van het G. E. B. a's alle mogelijkheden tot verhooging der inkomsten en tot verlaging der uit gaven zijn uitgeput. Dit, aldus de voor zitter, is een zeer subjectief en rekbaar begrip. De opmerkingen die wij ontvan gen hebben zijn gelijk aan die verstrekt aan de noodlijdende gemeenten en naar de meening van B. en W. behoort onze geuveente daar nog niet toe. Daarom is do voorzitter met den secretaris naar Hsarlem gegaan om de houding van het college toe te lichten. In de goede jaren heeft de gemeente telkens de winst van het G. E. B. aan het bedrijf teruggege ven, Maar de gemeente mocht deze winst gebruiken, in veel andere gemeen ten is dit ook gebeurd. Maar nu zijn er andere tijden gekomen en nu is het naar het oordeel van B. en W. begrijpelijk, dat ee deel van de veel grootere reserve dan noodig is voor een dergelijk bedrijf tevuggeven wordt. Wij vragen nog lang n.ri alles er is een overtollige reserve van ongeveer 30.000, de gemeente vraagt hiervan slechts 5800. Het ge volg hiervan zou zijn dat wij gelijk zou- dtn worden gesteld met de noodlijdende gemeenten. Maar wij hebben de overtui ging gekregen dat Ged. Staten na ons on derhoud niet star op hun standpunt zul len blijven staan. Maar wij willen daar tegenover ook niet alles eischen, daarom stellen B. en W. o.a. voor de volgende subsidies in te trekken: 40 aan de gymnastiekvereniging „T.A.V.E.N.U."; 15 aan de R. K. militairenvereeniging te Amersfoort; 40 aan de muziekver- eëniging „H.U.G.O."; 40 aan de rau- zlelivereeniging „Hou en, Trou"; 50 aan het comité uit de 50 Westfriesche gemeenten. De heer Krom zeide, dat het hem spijt dat vooral de subsidies aan de muziek verenigingen en aan het comité uit de 50 Westfriesche gemeenten moeten wor- der ingetrokken. De muziekvereenigin- gen,voorzien in een behoefte voor onze gemeente en. 't comité uit de 50 gemeen ten heeft veel gedan voor de belangen van den tuinbouw. De heer Kooy was het met den heer Krom eens ,wat betreft de muziekver- eer.igingen, doch van het comit uit de 50 Westfriesche gemeenten merkten we den laats ten tijd niet veel meer. De heer Quant zou wat betreft de sub sidies een bemiddelingsvoorstel willen doen, vooral daar het jaar al bijna om is en de betrokken verenigingen op de tubsidies hebben gerekend. Besloten werd, dat als Ged. Staten op hun standpunt blijven staan, B. cn W. het recht hebben al de genoemde subsi dies te schrappen, maar getracht zal worden aan de gymnastiekvereniging en aan de beide r .uziekvereeniguigen elk 20 subsidie te geven. Wat betreft de werkloosheid, voor de rikswerkverschaffing was geraamd een bedrag van 25000, noodig i6 21.700; voor de gemeentelijke werkverschaffing waj geraamd 20.550, noodig is 29.650; vcc-r de steunverleening was geraamd 2000, noodig is 2600. Er was dus te kort geraamd een bedrag van 6700, maar doordat een hoogere bijdrage ge vraagd kan worden uit het werkloo-- heidssubsidiefonds en door bijdragen van particulieren wordt dit 1319, met de bezuinigingen blijft er een tekort van 559, dat bestreden kan worden uit den post onvooriene uitgaven. Aldus gewijzigd zal de begrooting weer aan Ged. Staten worden voorge legd. Hierna was aan de orde de wijziging van de begrooting van het B. A. voor den dienst 1935. In deze begrooting was nog niet ver werkt het nadeelig 6aldo van 844.50. Dit kan worden bestreden doordat bij de post onvoorziene uitgaven de gemeente- begrooting op een extra subsidie van 1000 aan het B. A. was gereken l. Het laatste agendapunt was het voor stel tot wijziging van het tarief der per- soneele belasting naar den grondslag biljarten. Dit naar aanleiding van een verzoek schrift van de cafhouders tot verlaging dezer tarieven. De voorzitter lichtte dit als volgt toe, de grondslag is voor ieder biljart 20, inerop worden 200 opcenten geheven zoodat 60 betaald moet worden. Er is ec ter in deze gemeente geen enkele caféhouder die met een biljart tegen woordig 60 verdient In verband hiermede werd besloten aan de kroon goedkeuring te vragen voor een verordening, waarbij de grond slag wordt vastgesteld op 10, zoodat per biljart 30 moet worden betaald Daarna sluiting. De raad vergaderde Vrijdag 23 Aug. 1935. Door den heer v. Erp was destijds de vraag gesteld over inkrimping van de kermis Hierover is het advies gevraagd van de vereenigingenalgemeen Belang, Hanze en Middenstandsrvereeniging, allen zonden be richt om de kermis niet te verkorten. Ook 'n adres van de vereeniging van koffiehuishou ders, enz. luidde aldus. De heer v. Erp zeide in een volgende vergadering op deze zaak terug te komen, allicht zou er dan wel een meerderheid volgens zijn idee zijn Een voorstel van B. en W. om de kermis niet te verkorten werd aangenomen. Verzoek van J. Voerman voor een vent- verbod voor groenten. De meerderheid van B. en W. stelde voor afwijzend te beschikken, daar Schagen als centrum plaats alle moeite doet om koopers van buitenaf te trexkcn. Wij kunnen die be woners van elders daarom ook niet beletten hier hun brood te verdienen. De minderheid Weth. Blaauwboer achtte het voor de plaatsgenooten steeds moeilijker hun brood te verdienen en wilde beperking var, winkelstand voor bepaalde branches. Met alleen de stem van Weth. Blaauw boer tegen werd het voorstel van B en W. aangenomen. Adres van den heer Breet en andere bewo ners van het Noord om over te gazn tot demping van het Noord. B. en W. stelden voor om met het oog op de zeer hooge kosten hierop afwijzend te be schikken. Van den heer Buiskool was een telegram uit Ommen binnengekomen, om diit agenda punt niet te behandelen, doch aan te houden. De heer Schoorl wilde de zaak eenige weken aanhouden en het werk als werkobject voor bestrijding van de komende werkloos heid gebruiken. De heer v. Erp was voor directe demping. De heer de Veer wilde óe zaken splitsen. le. het urgentste vraagstuk goede toe gangsweg vanaf primaire weg langs Haven en Halerweg over het Hoog. 2e demping Noord. Wat betreft het le, wilde spieker verder gaan dan B. en W., wegbreken gemeente woning en aankoop van een particulier per ceel. Wat betreft 2e geval, wachten tot de nood zaak het eischt. Uit de zeer uitvoerige besprekingen die volgden en waaruit verder bleek, dat de meeningen hieromtrent nogal veel uiteen loopen, werd eindelijk het verststrekkendc voorstel tot van den heer v. Erp wat mede het verzoek der Noord-bewoners inhoudt ver worpen met alleen de stem van den heer v. Erp voor. Daarna werd gestemd over het voorstel de Veer, hetwelk eenigszins was gewijzigd en wat inhield om hei coll. van B. en W. te verzoeken deze zaak te regelen en straks met. de juiste feiten bij den Raad te komen aan-' genomen met alg. stemmen (dit betreft de toegang van Noord tot Hoog). Wat betreft de demping werd het besluit van B. en W. om afwijzend te beschikken aangenomen met 5 tegen 4 stemmen. Voor demping waren de heeren Bakker, Orsel, de Veer en Schoorl (de heer v. Erp stemde nu tegen). Na heropening werd met aigemeene stem men besloten den heer v. Drunen 35 rec- titutie van pacht te geven. Algemeen werd bemeend dat er wel wei nig aan te doen zal zijn. Wat echter de nog te betalen renten betreft werd op verzoek van den heer v. Erp in overweging gegeven dit aanhangig te maken bij de Vereeniging van Nederlandsche gemeenten om gezamelijk dit ongedaan te krijgen. Het werd als zeer onbillijk aangemerkt. Rondvraag. De heer Bakker vroeg onderzoek naar demping van de sloot door den heer Deute- kom in het perceel bij de Nieuwstraat, de heer v. Erp vroeg aandacht voor de sloot zuidzijde, Loet perceelen Raven enz. Dit zal onderzocht worden. De heer v. Erp wilde inkrimping van het personeel bij de gasfabriek zulks wegens den slechten stand van zaken. De voorzitter betwijfelde of dit mogelijk is. Op het losse personeel is reeds bezuinigd. De heer v. Erp vroeg naar aanleiding van een post op de begrooting van 1935 betref fende de oude school. Wethouder Blaauwboer deelde mede dat plannen voor stichting Rusthuis rijpen. Spr. kan echter geen nadere mededeeling doen. Hierna sprak de voorzitter den scheidenden jongsten wethouder den heer Blaauwboer en het raadslid den heer Bakker hartelijk toe met dank /oor het zeer vele wat beiden in 't be'ang van de gemeente volbrachten. Beide heeren dankten daarop den voorzit ter voor zijn woorden alsmede de raadsleden voor de prettige samenwerking. De heer v. Erp richtte zich nog tot Wet houder Blaauwboer, waarna de raad op nieuw in comité ging. Om tien uur Zaterdagmorgen stond ik nog met een kennis te praten op het v'iegveld Eelde tusschen Assen en Gro ningen en om twaalf uur zwom ik rond in een hoekje van de Noordzee bij Huis duinen, waar aan een paar vierkante meter strand zoo knusjes een paar bad koetsjes zijn neergezet. Zoo iets kan uit sluitend door middel van het snelle voortuig, dat de luchtvaart ons biedt, en hei was dan ook een voorrecht, dat al leen voor de deelnemers aan de Neder- la.*.dsche rondvlucht was weggelegd. Het avondfeest te Paterswolde had den nacht tevoren velen laat naar bed doen gaan, zo; dat niet allex den tweeden dag van do rondvlucht op tijd wieren gestart De Jan van Gent en de Duif van de K. L. M. waren dan ook onder de eersten en het vl'egveld De Kooy hij Den Helder was nog geheel in afwachting, toen onze Douglas er op neerstreek. De militaire deelnemers waren ook volgens het programma gestart, doch onze twee sterke motoren van ieder liefst 100 P.K. hadden ons al onze voor gangers onderweg al spoedig doen pas seeren. Een gek gezicht is dat, wanneer ja zoo'n ander voorbij vliegt: het lijkt of die ander achteruit gaat, omdat de ach- tei grond ontbreekt, waartegen we ver houdingen en snelheden afmeten. En toch gaat zoo'n machine veel harder dan een sneltrein maar we gingen nóg weer tweemaal zoo snel in onze comfortabele Jan van Gent, die op duizend meter hoogte niet eens zijn grootste snelheid heeft. Viruly vloog extra laag, om zijn passa giers volop gelegenheid te geven van het schoone uitzicht beneden te genieten. Daartoe bestond ruimschoots aanlei ding, want de eerste etappe van den tweeden dag voerde de rondvliegers over do waddeneilanden, welker aanblik van uit de hoogte wel bizonder interessant was. De Groningsche kust was nog niet ve. laten, of we zagen voor ons al een groote zandplaat, beschenen door de zon. Was dat Schiermonnikoog al? Ja waar- lijK, links lagen een paar huisjes, die te zamen het dorpje Oosterburen moesten voorstellen. We maakten een zwenking en de tocht over de waddeneilanden caet rechts de eindelooze zee en links eerst nog het land, totdat dit ook in wazige v -ten zich zoo verliezen, nam een aan vang. De Nederlandsche rondvlucht van dit jaar heeft de deelnemers wel over zeer afwisselende landstreken gebracht, die voor velen, vooral voor de buitenlan ders, interessante aspecten boden. Het polderlandschap van Zuid-Holland en Utrecht, de Utrechtsche heuvels, de bcGschen met heide en zandvlakten van dc Veluwe, den Achterhoek en Twenthe, de Drentsche veenstreken, het vrucht- ba:e Groningsche land, de zandige, hier en daar bebouwde waddeneilanden en tot slot onze duinenrij: het was wel een brander aantrekkelijke luchtreis, waar van ook de i£.. L. M.-passagiers volop hebben genoten. Daarbij komen dan nog alle steden, waar de route langs of overheen leidde. De ineengebouwde cen tra, die meerendeols duidelijk waren gescheiden van latere uitbreidingen, gaven een goed inzicht in de stede- bouwkundige geschiedenis van onu land en het was alleen jammer, dat niet de stad met de mooiste plattegrond, het trotsche Amsterdam met zijn grachten gordels en grootsch opgezette uitbreidin gen, ook op het programma stond. Wie in de letterlijke beteekenis de kaart van het land kende, zal op dezen tocht minder moeite, hij. de oriënteering hebben gehad, dan.voor wie alles nieuw was. Óp het eerste gezicht lijken, al die. provincie-steden veel op elkaar, al zijn ze bij'nadere bes :houwfng alle toch ver schillend. Te deksel, waarom staat op elko plaats niet aangegeven, hoe ze heet? Zoo'n blinde kaart wekt onaangename herinneringen op aan de schooljaren met hakkelende beurten voor de klas. Gelukkig kunnen we spieken op een groote kaart van Nederland, die de Alg. Ned. Ver. voor Vreemdelingenverkeer aan alle deelnemers heeft doen uitrei ken en waarop de route der beide dagen is aangegeven. Maar dan nog /alt iet soms niet mee. Ais men even niet heeft opgelet ,is het vaak moeilijk om precies do plaats te vinden, waar men boven zweeft; vooral dorpen zijn lastig te her kennen. Een spoorlijn of een kanaal zijn nog de beste middelen ter oriëntatie. Sommige plaatsen krijgen van Viruly een eere-rondje. Zooals Den Helder, waar we zoo laag overheen vlogen, dat we haast de vliegen in de dakgoten konden zien zitten,wanneer het nie* zoo onbehoorlijk liard gega&n was. Voor Den Haag maakte hij op den terugweg een extra uitstapje. Een zwenking naar rechts is gauw gemaakt en voor we het ons precies realiseeren, ligt de resi dentie al beneden ons. Éven een tourtje langs Scheveningen, waar we vlak lx ven de kustlijn vliegen en we de men- schen op de boulevard bijna de hand kunnen reiken, en dan zoeken we de officieele route weer op. Vanwege de kruisen, waarvan onze bemanning er geen enkele wil missen. Dan zien we al gauw Schiedam en Rotterdam en Waal haven ligt beneden ons. Weer een rond je, boven de stad en de havens met de véle schepen, en keurig zet onze piloot zijn vrachtje aan den grond, vlak bij het hoofdgebouw, waar binnen en buiten de omheining een groote menschenmenigte het slot van de rondvlucht is komen bij wonen. Ondanks alle zijwaartsche esca pades waren we nog met onze snelle Douglas vroegtijdig binnen. Het was mooi op tijd. De lucht begon in het Westen al leelijk te betrekken en onderweg had Moulijn, de marconist, al een bericht uit Londen opgevangen, dat mist boven de Theemsmonding meldde. Toen alle deelnemers aangekomen wa ren, kwam de hui los, maar iedereen was gelukkig goed en wel binnen en de ma chines waren behoorlijk vastgesjord en afgedekt. Na de ontvangst vereenigen zich de vliegers en vliegsters aan een feestdiner in het Scheveningsche Kur- haus, welk festijn werd besloten met een dansavond. Daar werden ook de prijzen uitgereikt van de kruisenwedstrijd, waarvan de uitslag als volgt luidt: Wisselbeker voor de best geplaatste Aeroclub gewonnen door de Am6terdam- sche Aeroclub, aan wie de Twentsche Aeroclub den beker thans moest afstaan. Kruisenwedstrijd Amateurs: 1. B. de Skórzewski (Polen), 2. Reg. Presland (Engeland)Professionals: 1. D. L, Asjes, 2. N. W. Sluyter (beiden instructeur bij de Nationale luchtvaartschool). Deze heele Nederlandsche rondvlucht is weer eën mooi succes geworden. Dat was ook de meening van onzen piloot Viruly, wien we na afloop om zijn oor deel hebben gevraagd. Het aardigste vond hij wel de ook uit touristisch oog punt zoo belangwekkende eerste etappe van den tweeden dag, die al deze landge- nooten en vreemdelingen over het bij velen nog zoo onbekende gebied der waddeneilanden had gebracht. Ook hij roemde de verscheidenheidder land schapsbeelden, die deze vlucht aan de deelnemers getoond had, en het had hem alleen nog aardiger geleken, wanneer het parcours minder uit rechte lijnen had bestaan zoodat in het besturen nog meer afwisseling had gezeten. Een uit stapje naar den Haag en Scheveningen b.v. zooals hij met de Jan van Gent had gemaakt, had ook best in de route opge nomen kunnen worden. Misschien Ï6 dat iets voor een volgende keer, al moest de heer Viruly toegeven, dat het de op dracht voor de buitenlanders en in het a'gemeen voor de „amateurs" "veel zwaarder gemaakt zou hebben. Ook voor onze luchthavens, die een betrekkelijk snelle opkomst hebben do rgemaakt, was deze tocht een mooie reclame, evenals voor de luchtvaart hier te lande in haar geheel. Dat er op alle aanlegplaatsen zooveel belangstelling bestond, zonder dat er voor de bezoe kers extra attracties aan waren verbon den, was zeer verblijdend. Want behalve op het vliegveld Twenthe, waar Fraulein Hoffmann haar prachtige stunts uitvoer de was er nergens anders voor een aparte vermakelijkheid gezorgd. De luchtvaart neemt wel een groote plaats in de interesse der Nederlanders in. Dat i6 bij deze rondvlucht eens te meer ge bleken. L-t de belangstelling voor de lucht vaart nog steeds groeiende is en het publiek een toenemend gebruik maakt van de luchtverbindingen, blijkt uit enkele cijfers betreffende het passagiers vervoer en het vliegveldbfzoek aan de Amsterdamsche luchthaven Schiphol. Gedurende het eerste half jaar van 1935 bedroeg het aantal aankomende en vertrekkende passagiers tezamen 40.721, tegen 33.902 in de overeenkomstige pe riode van het vorig jaar. Het aantal personen, dat dit jaar een bezoek aan de luchthaven brengt, is on gekend groot en overtreft alle verwach tingen. Den Ssten Augustus mocht men den 200.000sten bezoeker in 1935 welkom heeten, en reeds den 23sten arriveerde de 25..000ste, ditmaal een bezoekster. De stationschef van Schiphol bood haar een .etourviucbt naar Brussei aan en eeu luchtfoto van Naarden als herinnering In 1934, t :&ar van de Mclbournernce, was het totaal bezoek 247.048 personen; dit is dus thans reeds ïn Augustus over troffen. In 1933 waren het er êléoh-ti 150.251. Een teeken, dat een uitstapje naar Tiet vliegveld steeds meer in den smaak valt bij het publiek. De K. L. M. en de Deutsche Lufthansa hebben in onderling overleg besloten, om den dienst op de luchtlijn Amster damFranfortMilaan met ingang van den 2den September stop te zetten. De laatste vluchten in beide richtingen zu len op den 21sten Augustus plaats hebben. De luchtdienst AmsterdamFrankfort —Milaan v.v. werd den lsten Mei 1935 geopend, met de bedoeling deze lijn tot den 6den October te exploiteeren. Nadat gebrek aan vliegtuigbestuurders bij de K. L. M. onstaan was, is de Lufthanse zoo welwillend geweest den dienst op deze in zijn geheel op zich te nemen. Waar deze maatschappij een subsidie ontvangt per gevlogen K.M. en per lijn, heeft zij de voor deze verbinding be schikbare gelden verbruikt door van den 22sten Juli af het dubbele aantal K.M. te vliegen dan zij oorspronkelijk op gere kend had. De lijn zal in het volgend voorjaar door de K. L. M., de Deutsche Lufthansa en de Avio Linee Italiane heropend wor den. Uit Marseille wordt gemeld, dat de Fransche vlieger Ray nond Delmotto gis teren boven het vliegveld Istres het snel heidsrecord over een afstand van 1000 K.M. op een gesloten parcours van 50 K.M. heeft verbeterd door een gemiddel de uursnelheid te bereiken van 450.382 K.M. Hij startte gisterochtend, hoewel het weer regenachtig was, te 11.45 uur, in 36 seconden met een aanloop van 600 meter, en hij daalde te 14.03 uur. Zijn grootste snelheid, waarmee hij het par cours vloog, bedroeg 455.696 K.M. per uur. Het oude record stond eveneens op naam van Delmotte met een gemiddelde uursnelheid van 447.371 K.M. Evenals bij vorige recordpogingen vloog Delmotte met een Caudron- Renault-machine. ERNSTIG VLIEOONOELUK TIJDENS BELANGRIJKE VLIEGWEDSTRIJDEN. Drie Italiaansche piloten neerge stort en omgekomen. Tijdens de groote internationale luchtwed- strijden „Raduno del. Littorio", een der be langrijkste Italiaansche luchtsport-evene menten, zijn drie der beste Italiaansche vlie gers om het leven gekomen. Nabij Alexan- dria, te Ottiglio in Noord-Italië, stortte door tot nog toe onbekende oorzaak een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 6