DE ALKMAARSCHE MOTORRACES. 5®*" 70 l,ini Het 't Sterntje over^tillejan woelige wateren. I SPORT EN WEDSTRIJDEN. MET DOEL BEREIKT. Houtop ongenaakbaar: hij wint de vier hoofd-j nummers onbedreigd, verbetert tot drie maal toe het ronde-record en éénmaal het baan record over zes ronden. laat dan dia ouderv*ttch# omslachtig#, gevaarlijk# manier van bl##k#n los, #n gebruik voorteen Clotlnc Cfódnt bleekt veel WITTEP al bijt nllit geetjee wi Uw goed voor VIJF wasschen 16 et fV.VoWbSV.1 MM (Slot.) X M o tore n. Fr kwamen herinneringen, dat we als jon- nPns nog eens per fiets naar de kermis van fv.meldinge waren getrokken en hoe we daar !?£n stel vroofijke Zuid Bevelandsche boerinnetjes in een draaimolen hadden ge- ZeWaar waren die knappe boerenmeisjes ge- Kleven' Ik bedoel natuurlijk niet dat groepje, waarmee we 's nachts over die donkere klei- wezen peddelden, maar de boerenmeisjes in het algemeen, de schilderachtige deerntjes t haar gezonde bloote armen, met haar hreed uitstaande, hagelwitte mutsen, haar v eurige .beuken'' en doeken en haar kostbare roode'kralen, die ze met breede gouden sloten m den hals droegen. We vonden de prachtige laan, waar aan Me zijden linden staan, waarvan de blade- •JTjedit afgeschoren zijn, zoodat het is of Ir aan weerszijden twee schuttingen van 'e n zijn opgetrokken. Daar was het vroe ger kermis en daar zaten nu dorpelingen op toelties en banken voor hun heldere huisjes Jb wenschten den vreemdelingen een goeden Verderop was er een monument voor bur- «meester Wabeke, de eenige Zeeuwsche bur gemeester, die het Zuid Bevelandsche costuum trouw gebleven was. Hij, zoo vertel- de een boerin, die in een deuropening ver schenen was, woonde „gunter", een eindje verder, maar hij was geen burgemeester meer. Er was ook geen kermis meer maar een voetbalmatch en het was stil in het dorp, omdat alles wat in sport belang stelde naar het strijdperk van „Wemeldinge» en de „Veteranen" was getrokken. Er kwam een autobus met een lachende jonge vrouw aan het stuur. Ze zwaaide een oaine couranten buiten boord in de richting van een wachtenden jongen zonder een oogenblik te stoppen en ze draaide zoo kranig den hoek om. dat we ons onwillekeurig af vroegen of dat Wemeldingsche voorbeeld geen navolging zou verdiener. Daar kwamen met veel lawaai de voetbal lers van het strijdperk. Zoowel de Veteranen als de Wemeldingers hadden gewonnen en ze brulden om beurten het hoogste lied van de club, die nooit verloren gaat, omdat de strijd één tegen één was gtfindigd. De schippers zaten al in breede rijen op den dijk tegenover de muziektent en hun kin deren stoeiden als jonge katten Van alle kanten van dit prachtige eiland waren de gasten per fiets naar het feestter rein gekomen en de kastelein kwam handen te kort om de rijwielen een behoorlijk plaatsje te bezorgen. „We zitten hier best, Piet''. „Eerste rang", zei Piet tevreden. „Kijk, daar komen de artisten al aan". Mannen en opgeschoten jongens sjouwden met trommels en blinkende instrumenten en verdwenen er mee in de muziektent. Vroo/ijke dorpsgenooten vulden de stoelen in het hoteltuintje en toen hief een man in het zwart in de muziektent zijn dirigeerstok om hoog. „Eén. twee, drie „In Godsnaam", zei Piet, die nooit zijn scheepstermen kan afleeren. Er brak een marsch los en ik moet eerlijk zeggen, dat het ensemble ons erg meeviel. Maar de Wemeldingers waren verwend, want er was een mondharmonica-club opge richt en die speelde veel mooier Zij hadden voor „Oefening Kweekt Kunst" eigenlijk niet veel bewondering en meenden, dat er nog heel wat geoefend zou moeten worden vóór van kunst eigenlijk sprake zou kunnen wezen. Twee jonge vrouwen met kinderen kwamen aan ons tafeltje zitten en er dook een Opoe in „uniform" op, die uit een reusachtige beu- geltasch allerlei kleine verrassingen te voor schijn tooverde, poppetjes, die aan een elastiekje konden dansen en molentjes, die in den wind konden draaien. Het mocht dan |een kermis wezen, maar Opoe, de oude Zuid bevelandsche, zou wel zorgen, dat het er toch °P begon te lijken. „Vaarom dragen jullie meisjes geen boe- renkleeren meer?", informeerde ik bij een stevige boerin, die haar kleindochtertje wak *er hield. »t Is te diere meneer, me kunne die gou we stikke nie meer betaele en de meigje6 wille He meer." Inderdaad, de meisjes van Wemeldinge *'jn de meisjes van vroeger niet meer. Hei wijde landschap onder den 6taalblauwen hemelkoepel is hetzelfde gebleven, maar het was eens gestoffeerd met die wonderlijk hiooie vrouwtjes en alles wat nu voor het hoteltuintje hoste en rondsprong, waren jon- ?*ns en meisjes, die in hun dikwijls schamele plunje niets opmerkelijks meer bezaten. Jammer voor Zeeland, dat, nu het meer en leer ontdekt en bewonderd wordt, een dei grootste attracties gaat verdwijnen, al moet m ?r. ennen, op Walcheren nog heel wat meisjes in nationale dracht te hebben ge zien. «Boem", zei de Turksche trom en toen was öet Pauze. tJ Yar de vrouwen aan ons tafeltje ont zie zich als de chauffeuse van de autobus het bleek, dat zij alleen maar den dienst afw w.aarf?enomen, omdat haar inan tijdelijk WcruZ,gf was Sjeest. Als alle vrouwen hel ovor van baar mannen ZOO goed konden u rnetnen, zou de minister van Sociale Za- fm, n°£[ heel wat moeilijker vraagstukken ter P'^8ing krijgen. .j'^Qe iaat moeten we morgen varen, Piet". zamerham^m/if' en we ^es'°l€n lang- w*1 er van' M Kaan' hoe de Veteranpn zou komen, want onder onze lnoé.» sla8 °P de zaal vlak groote potten mer' ^'^d. z'j dronken de door het In. e" U1 hun Ievensvreug- liederen Z T Van vele hartverheffend ïfeïen n^fren.8eiWOren kameraden en S 2001* verl°ren. Ze namen er nog Gemiddelde van 87.4 K.M. Onder de meest ideale weersomstan digheden werden gisteren de traditio neel kermisraees gehouden op de Alk- Htnddiond. .Emkt' Aptldoorn geraakt. Een paar wondjes en een gehaven de machine waren de gevolgen. Er verder liep alles best af, al hinkte Westerop na zijn val wat pijnlijk en al kregen er een paar wat snijwondjes e.d. Tenslotte de organisatie. Die klopte als maarsche grnsbaan, die door de lang- een bus. Precies op tijd werd begonnen, pre- Rijk als tweede en Hamers als derde. Na een durige droogte eenigszins rul was ge- ciea op tijd werd geëindigd. De renners ston- ronde wordt Rijk door Hamers gepasseerd worden, maar die zoo snel bleek dat den vriJ'wel direct klaar en de starts waren en dan ligt het veld ver uit elkaar. Kling- niet minder dan vier keer een r«-nra °ver algemeen zeer vlot. Bovendien bleek hammer valt tegen en sluit de rij, terwijl van niet minaer aan vier keer een record ge- de geluidsinstallatie van K.O.H. magnifiek Dijk met grooten voorsprong leidt en onbe- broken werdnet was de Utrechtenaar in orde en toonde de omroeper een concur- dreigd zijn rondjes neemt. Hij is zelfs een óa>i i i U' narr door fll Hi» umensch is niet van 8^ en hrt een f .Ul,&e.z°n&en enthousiasme duurde si e n t' e tljd Cer de kaPitein van «S der droom,.!, zlJn P*183^" in het land aroomen gearriveerd waren. de'kMtefö HTr °,m teJvaren- h€eren"> 2e' oo H5l! j0lfendcn mor&en- toen hij m het v^ kl0pte en iad"daad was e: ïïch beZj 8'"' tnlKl lin<itbla<1- d,t en ,oen wii buiten kwamen maakte H t j van de beide molentjes w^lnkc n ®p°ren van een nog nau welijks opgekomen zonnetje. u-anf *38 hfel wat minder druk in de sluis Hat et e r n t j e was het eenige schip dat naar bmten ging en naar de watervlakte w„tW!ar Reen rimpeltje meer te zien was. •lilt Vi?n was b'i het passeeren sivCnts een hooge boomgroen en daarna i - - «*- -- kwamen wij langs een lichtopstand die de stond met een tlJ van 27 8 sec' Houtop reed tosacoche), J. D. de Graaf (Calthorpe), H W. en A. Hartman Jr. (Husqvarna). beruchte Slurf bleek te zijn. een 350 c.M.3 machine, maar haalde er zoo- Beverdam (Jap. Special), Q. v. d. Berg' Na een formidabele start neemt Hartman omroeper Houtop, die dezen middag in grootschen rent te zijn van Han Hollander. Alles ging vorm was en behoudens een enkele slip- dus tot volle tevredenheid en alleen was het per een uiterst zekere koers reed. Zijn Rudge bleek bovendien in prima condi tie en zoo kon het gebeuren, dat Houtop geen enkele concurrent had te vreezen. Het eerste record, dat gebroken werd, was het ronderecord, dat op naam van van Dijk jammer, dat er te weinig publiek was. De wedstrijden. Laten wij thans de wedstrijden in chroni sche volgorde verslaan! Juniores tot 350 c.c. Ie serie: Aan den start verschijnen: C. v. Rijssel (Motorpaleis Special), H. Buys (Mo- dreigd zijn rondjes neemt. Hij halve ronde op den Duitscher voor en ruim 100 M. op nr. twee: Hamers! De uitslag is: 1. G. J. van Dijk (Eysink) 2 min. 58.2 sec.: 2. H. Hamers (Royal Enfield) 3.04; 3. J. H. Rijk (Norton) 3.10.4; 4. Jos. Klinghammer (Rudge) 3.15.2. 2e serie. Aan den start komenC. A. van Dalsum (Motosacoche), C. Ouwehand (Jac. Al Special), P. J. W. v. Aartsen (New Rapid) zijn. „Voel je dat?", vroeg Piet verrast, wam het was de eenige plek op de Schelde waar ons bootje een beetje dobberde. We schoven langs Katsche Veer de Zandkreek in en nu was liet varen, volgens den kapitein, nog maar kinderspel. Daar lag Kortgene op den Noord Bevelnnciechen oever en ik herkende net nog van vroegere zwerftochten op het water. Daar schoof de Provinciale boot voor bij als een drijvend restaurant en daar waren we al in het Sloe, of, beter gezegd in hei vaarwater, dat vanaf den Sloedam het Veer- sche Gat genoemd wordt. Ver weg was een verticaal streepje in de blauwe lucht getrokken, dat was de Lange Jan, de Middelburgsche toren en even later kwamen de gebouwen van Veere in 't zich*, de stompe kerktoren, de vliegtuigloods en het ranke stadhuistorentje. Bij de vroegere Middelburgsche haven, bij de hofstede wulpenburg waren koeien aan het pootje baden. „Zeekoeien", noemde Piet ze, maar die heeft van koeien geen verstand Grooter werd de vliegtuigloods en massie ver werd de Veersche toren en toen draaiden we de sluis in, waar de meester den kapitein van het Sterntje hartelijk welkom heette. „Wel, wel, meneer. En hoe is het geweest?" Ik bedacht, hoe die vraag den armen Piet in de eerstvolgende dagen herhaaldelijk ge steld zou worden en hoe lijdzaam ng zou neerzitten om telkens weer uit te leggen hoe het geweest was. „Bier, meneer?", vroeg eer. boerenman netje, dat de parlevinker van Veere bleek te zijn en zich verstoutte om ook Piet te heeten „Geef ie mandje maar hier", zei ik ,,en ga even op dien balk zitten, dan zal ik een kiekje van je nemen". „Da 's de twêde keer van m'n leve", zei Piet trotsch. |,M'n eeste pertret eit in de Schorpioen gestae „Hij bedoelt de K a m p i o e n", zei de commandant van het S t e r n t j e, de „W a- terkampiot „Nou mot U mijn d'r eens eentje stiere", zei de parlevinker. „Je zet mè Piet Polder mans in Veere." „Ik beloof het je, Piet". Maar toen het plaatje later ontwikkeld wa6, bleek, dat Piet, om er beter op te komen, was gaan staan met het gevolg, dat alleen zijn beenen er op stonden. „Dit zijn de beenen van Piet, die in de Schorpioen heeft gestaan", heb ik er achterop geschreven. Om elf uur trokken we Veere uit om door het breede Kanaal naar Middelburg te va ren en om kwart voor twaalf, na zes dagrei zen, strooide de Lange Jan zijn klokketonen over ons heen en voeren we de bocht om naar de werf, waar het S t e r n t j e blijkbaar zijn stal geroken had en waar het in volle vaart op atschoot. Een van Plet's discipelen wuifde ons al van verri toe. „Hé. meneer, bent U daar weer en hoe is 't geweest?". De werfbaas kwam uit zijn huisje te voor schijn. „Kijk, daar bent U weer". „Ja, ja", zei Piet en hii voelde zich als Willem Barendsz, die zoo juist van de Noord- Eool terugkwam, „daar ben ik weer en ik zal et jullie wel eens vertellen". Hij sloeg zijn bootshaak in een 6teviger. paal en wendde zich met een laatste comman do tot zijn passagier. „Maar even een touwtje aan dien kikker vast en leg 't om den kop van dien paal". De passagier vroeg niets meer, want hij wist wat een kikker was en hij kon touwtjes vastmaken als een geboren schipper. „Welkom in Middelburg", zei Piet, toen wij aan den kant stonden. „Ik zal 't dekzeil er maar niet overleggen, want we krijgen geen regen en als je 't goed vindt, zouden we morgen nog eens naar Veere kunnen varen". Even later zaten we met onze zonderlinge bagage in een taxi. Een week van licht en lucht op zonbesche nen water, een onvergetelijke vacantietocht door ons eigen mooie landje, had een einde genomen. Tj veel uit, dat het record gemaakt met een 500 c.M.3 motor met 0.6 sec. werd gebro ken! Dat gebeurde in de finale 350 c.M.3 voor seniores, waarin Houtop resoluut de lei ding nam, maar in de derde ronde een aan val van Hartman moest afslaan. Toen ging het eventjes heel hard en werd genoemde snelle tijd gemaakt. 't Was echter niet genoeg, want in de vol gende race, de finale 500 c.M.3 voor senio res, zou het nog sneller gaan. Aan den start verschenen de snelste renners, zoodat een spannende strijd verwacht mocht worden Opnieuw nam Houtop de leiding, maar hoe wel hij al spoedig 'n voorsprong van 10—15 M veroverde, joegen achter hem van Dijk en Hartman, die rioutop noodzaakten om alles te geven, wat in hem was. Succes bleef niet uit. Geen enkele bocht leverde voor den Utrechtenaar moeilijkheden op en hoe de twee achtervolgers ook reden, Houtop was ongenaakbaar. Hij won en had niet alleen het rondenrecord opnieuw verbeterd, maar tevens de-geheele race in een recordtijd af gelegd. Met 2 min. 46.2 sec. werd hij win naar, een tijd, die juist 0.2 sec. beter is dan al de vorigen, ooit op deze baan gemaakt! En nog was het niet voldoende! Nog meer lauweren zou Houtop plukken en wel in de lange baan wedstrijden Maar in beide deed zich het vreemde geval voor, dat Houtop's start matig was, zulks in lijnrechte te genstelling met de andere races. In die der 350 c.M.3 klasse zat hij midden in het veld, maar veroverde na IK ronde al den kop, om tenslotte te winnen en in die der 500 c.M.3 klas se was Houtop bij den start zelfs achtste. En waar van Dijk toen juist hfel snel weg was, leek het, dat de man van de Gouden Helm voor één keer de baas zou zijn Het leek zoo, maar 't ging anders. Houtop draaide spoedig een hoog tem po en wist in een enkele ronde van de achtste naar de tweede plaats te ko men. Daar bleef hij op een afstand van een 20 M. van Dijk volgen en geduren de vijf ronden bleef de afstand Toen waagde de Rudge-man den aan val en hoe van Dijk ook verdedigde. Houtop naderde zienderoogen meteen was het gebeurd. Van Dijk bleek niet opgewassen tegen den Rudge-man en moest hem voorbij laten gaan. 't Was heel hard gegaan, zóó hard zelfs, dat het rondenrecord er opnieuw aan moest gelooven en gebracht werd cp 26.6 sec. Dat beteekent een gemiddel de snelheid van 87.4 K.M En Houtop won vier eerste prijzen en kreeg twee nieuwe records op zijn naam: dat der snelste ronde en dat van een volledige race Dit alles was wel het voornaamste, wat genoteerd mag worden. I och gebeurde er meer Daar waren in de eerste plaats de ver schillende valpartijen. Hoe kwam dat? Was de baan zoo gevaarlijk, of lag het aan iets anders? Wij hebben er iemand naar ge vraagd, die het weten kan en deze merkte op, dat onze renners al te veel aan de sintel v. Dijk, die Houtop bedreigde (HD.) v. d. Berg neemt resoluut de leiding, maar het veld ligt vlak bij elkaar en vooral de Graaf bedreigt den leider, terwijl in de twee de ronde Buys naar voren komt. Dan de monstreert de Graaf, hoe men moet vallen: hij laat zich kalm op het gras glijden De voorlaatste ronde ziet Buys kans, om na een feilen strijd v. d. Berg te passeeren en wint met flink verschil, terwijl v. d. Berg en van Rijsel resp. 2e en 3e werden. De uitslag is: 1. II. Buys (Motosacoche) 3 min. 9.4 sec.; 2. Q. v. d. Berg (H.D.) 3.10.2; 3. C. van Rijssel (Motorpaleis Spe cial) 3.10.8; 4. H. W. Beverdam (Jap. Spe cial) 3.11.6; 5. J. D. de Graaf (Calthorpe) 2e serie. Aan den start komen: L. F. Bree- man (O.K. Supreme), J. Roest (Eysink), G. van Ekris (Eysink), J. Lüdeke (Ariel), P Maller (Velccette). Maller heeft na een ronde de leiding, ter wij! de rest om de 2e plaats vecht, die van Ekris verovert. Wel wordt hij nog bedreigd, maar Roest, die derde ligt, wordt resoluut afgewezen, totdat een halve ronde verder Roest een nieuwe kans waagt enmet succes. Toch blijft het verschil gering en de laatste ronde moet beslissen. Roest blijft tweede, dank zij de binnenbocht. De uitslag is: 1. P. Maller (Velocette) 3 min. 4.2 sec.; 2. J. Roest (Eysink) 3.06.6; 3. G. van Ekris (Eysink) 3.07.2; 4. L. F. Bree- man (O.K. Supreme) 3.11.4; 5. J. Lüdeke (Ariel) 3.12. Seniores tot 350 c c. Ie serie. Aan den start verschijnen: J. H. Rijk (Norton), J. Westerop (Velocette), J. de Ridder (A.J.S.) en H. Hamers (Royal En- field). Rijk heeft een zeer fraaie, kalme start en neemt de leiding voor Hamers, de Ridder en Westerop. In de tweede ronde valt Hamers Rijk aan en hoewel zijn stijl heel leelijk is, verbaast hij ieder door zijn broad-siding in Tot groote verrassing passeert de Rid der hem en nu wordt de strijd daverend! Er heerscht spanning in de lucht en zelfs komt Hamers weer naast de Ridder te liggen, die den aanval echter afslaat De zeer fraaie strijd wordt door de Rid der gewonnen. Bravo! De uitslag is: J. de Ridder (A.J.S.) 3 min 4.2 sec.; 2. H. Hamers (Royal Enf.) 3.04.4; 3. J. H. Rijk (Norton) 3.04.8; 4. J. Westerop (Velocette) 3.06.2. 2e serie. Dan komen de volgende renners aan den start: L. Rehorst (Lady), P. Ooster- baan (Eysink), P. J. W. v. Aartsen (New. Rapid), A. Hartman Jr. (Motosacoche), Se- dan Graf (Rudgc).^|^M Hartman is het beste weg, hoewel de start niet snel was van het stelletje. De Duitscher sluit de rij, die heel kort is; echter slechts voor een ronde. Dan gaat hij op het voorste drietal af, waarvan Rehorst wat gevaarlijk rijdt. Plotseling wordt Sedan Graf uitge schakeld door een valpartij, die best afloopt. De strijd is dan uit, als ook v. Aartsen stopt en Oosterbaan een halve ronde achter ligt. De uitslag is: 1. A. Hartman (Motosaco che) 3 min. 0.2 sec.; 2. L. Rehorst (Lady) 3.01.6; 3. P. Oosterbaan (Eysink) ver achter; P. J. W. v. Aartsen (New. Rapid) opgege ven; Sedan Graf (Rudge) gevallen. 3e serie. Thans krijgen wij de volgende vijf helden: Jac. Al (Royal Enfield), J. C. Houtop (Rudge), J. Bosman (Velocette) J. H. lesberts (Lady) en N. Kuyper (Chater-Lea). Houtop davert direct voorop, terwijl les berts en Al om de tweede plaats vechten, die haan pewend ziin. Daar kunnen ze door de de heeren om beurten nemen, totdat in de .8 -_j—„„lUr, I derde ronde Al die plaats verovert, 't Gaat bochten slippui zonder gevaar van vallen en velen vergaten, dat gras andere eischen stelt. Hier, op een grasbaan, heeft de renner veel meer moeite, om zijn machine in toom tt houden, dan op de sintels. Laat men hier zijn wiel te veel slippen, dan duikelt de renner ^Wifgelooven graag, dat het zoo is. Maar wij meenen, dat de groote snelheden ook een reden zijn geweest voor de va partijtjes. M.a.w. de renners hebben soms wel eens wat tC GUukkig^hepen al die duikelingen vrij heel hard, ondanks gemis aan strijd. De uitslag is: 1. J. C. Houtop (Rudge) 2 min. 55.4 sec.; 2. Jac. Al (Royal Enfield) 2.57.6; 3. J. H. lesberts (Lady) 3.00.2; 4. N. Kuyper (Chater-Lea) 3.03.4. Nieuwelingen tot 350 c.c. De start van het volgende viertal: J. W. Huykman (Velocette), H. A. v. d. Pluym (Jap.), Th. Kloen (D.K.W.) en J. J. de Jonge (Rudge), is heusch niet slecht. Integendeel, 't gaat voor nieuwelingen heel hard en vooral Kloen rijdt als een bezetene en gaat in de coed af Alleen Bosman moest worden weg- derde ronde van de achterste naar de twee- Wingirden. gedragen Hij tuimelde in een uitgaande de plaats! Jammer, dat hij in de 5e ronde' A' de leiding en heeft na een ronde 10 M. voor sprong op v. Aartsen, die echter fel opkomt en vlak achter Hartman komt. In de derde ronde moet Ouwehand opgeven en aange zien van Dalsum een halve ronde achter ligt, laten de leiders het tempo zakken, om dat beiden toch in de finale komen. De uitslag is dan: 1. P. J. W. v. Aartsen (New Rapid) 3.07.4; 2. A. Hartman Jr. (Hus- qvarna) 3.09.4; 3. C. A. van Dalsum (Mo tosacoche) 3.26.6; C. Ouwehand (Jac. Al Special) uitgevallen. 3e serie. We hopen op meer strijd in deze serie, die gereden wordt door: J. C. Houtop (Rudge), J. Bosman (Rudge), A. van Win gerden (Royal-Enf.-Special) en N. Kuyper (Chater-Lea). Houtop en v. Wingerden zijn direct op tempo en vooral eerstgenoemde is heel snel en leidt na een ronde al onbedreigd. Fraai wordt het gevecht om de tweede plaats tus- schen v. Wingerden en Bosman, die naast elkaar liggen, maar Bosman wint het duel, terwijl Houtop terzelfder tijd voor de tribune een enorme schuiver maakt en Kuyper den strijd moet staken. De uitslag is dan: 1. J. C. Houtop (Rud ge) 2 min. 53.2 sec. (snelste ronde 28.2 sec); 2. J. Bosman (Rudge) 3.01.8; 3. A. v. Win gerden (Royal-Enf.-Special) 3.04.4; N. Kuy per (Chater-Lea) opgegeven. Juniores tot 350 cc. herkan- si n g s r i t. Aan den start komen: v. Rijssel, Beverdam, de Graaf, v. Ekris, Breeman en Lüdeke. Het heele geval blijft bij elkaar met de Graaf en van Rijssel voorop, 't Gaat niet bijzonder hard, maar de sensatie blijft, voor al als v. Ekris van achteren naar voren komt, doch dan valt, net als hij de eerste plaats heeft veroverd! Onder veel spanning eindigt de serie, die wisselende kansen bood De uitslag is: 1. v. Rijssel 3.07.6; 2. de Graaf 3.08.4; 3. Lüdeke 3.09.2; 4. Breeman, 5. Beverdam, 6. v. Ekris. Seniores tot 350 c.c. herkan- si n g s r i t. Aan den start komen thans: Rijk, Wes terop, Oosterbaan, lesberts, Kuyper, Sedan Graf. Opnieuw start Rijk het beste, maar les berts verdringt hem direct van de eerste plaats. Het veld blijft vlak bij elkaar en er wordt hard gevochten. Intusschen valt Wes terop, terwijl Jan Rijk stopt. De uitslag is: 1. lesberts 2 min. 59.6 sec.; 2. Oosterbaan 3.00.4; 3. Kuyper 3.02.8; 4. Sedan Graf 3.Q3.4. Nieuwelingen tot 250 c.c. Ie serie. Aan den start komen: J. C. van der Wal (Baylis Thomas), F. L v. d. Kleij (Ariel), J. v. d. Weerdt (Rudge) en A. w. Som de Cerff (Eysink). 't Veld ligt direct uit elkaar, v. d. Wal leidt, doch 't gaat wat al te kalm en hij wordt ernstig bedreigd door v. d .Klei, die hem in de bocht passeert. Wel tracht v. d. Wal zijn plaats te heroveren, maar hij valt en ligt dus uit den strijd. De rest toert kalm verder naar de finish. Het resultaat is: 1. F. L. v. d. Kleij (Ariel) 3 min. 19.6 sec.; 2. A. W. Som de Cerff (Eysink) 3 24.6; 3. J. v. d. Weerdt (Rudge) 3.28.4; J. C v. d. Wal (Bayliss Thomas) ge vallen. 2e serie. Thans verschijnen op het strijd» veld: M. J. C. Beyersbergen (Ariel), W. Dijs (Motosacoche), W. Hooymans (A.J.S.) en Malta (Panther). Ook dit gaat kalm, al wordt er strijd gele verd om de twee eerste plaatsen tusschen Malta en Hooymans. t Wordt zelfs nog eventjes sensationeel, als Dijs, die nummer drie is, in de laatste ronde nog eerste wordt De uitslag is: 1. W. Dijs (Motosacoche) 3 min. 22 sec.; 2. Malta (Panther) 3.23.6; 3. W. Hooymans (A.J S.) 3.30.8; 4. M. J. C. Beyersbergen (Ariel) 3.31.8. Seniores tot 500 c.c. herkan sin g s r i t. Als slotnummer voor de pauze komen dan de volgende renners aan aen start: Rijk, Klinghammer, v. Dalsum, Ouwehand en v. g etuig neer, waarin de piloten Sebastiano ueiido, Giovanni Tessore en Vioastre ge- 0n ei? waren. Zij werden alle drie vrijwel tiin gedood en hun lijken werden korten "Jü later geborgen. ue „Radium del Littorio" is een wedstrijd 2000 K. M. Er namen dit jaar 52 ■r/iaansche- en 18 Fransche vliegers aan een 7- verder een Engelschman, een Belg, Tsj j1w',ser> twee Oostenrijkers en drie AMERIKAANSCH BOMBARDEMENTS VLIEGTUIG NEERGESTORT. Tijdens luchtoefeningen bij de Hawai- eilanden is een Amerikaansch bombarde mentsvliegtuig, dat een noodlanding wilde maken, afgegleden, neergestort en in brand wond gered worden. bocht en kreeg toen een klap van den motor I den strijd moet staken wegens bandenpech. been, waardoor het kuitbeen even Hij krijgt een open doekje van het publiek. op zijn boven het enkel brak. u Veel ernstiger leek een andere val. Hart man duikelde in de langebaan-race vlak voor de tribune en kroop, nadat het geheele veld gepasseerd was, naar het middenter- Ql t llv^ rein. Zijn motor lag echter zeer gevaarlijk geraakt. De^piloot kwam om het leven en de I en in de volgende ronde reed Ouwehand er I (Norton), G. j. v. Dijk (Eysink), H. Hamers arie overige inzittenden konden ernstig ge- pardoes tegen op! Hij maakte een lucht- (Royal Enfield) en Jos. Klinghammer sprong, vloog eenige keeren over den kop (Rudge). en werd telkens net niet door zijn machineHet gaat heel hard met v. Dijk voorop, De uitslag is: 1. J. J. de Jonge (Rudge) 3 min. 23 sec.; 2. J. W. Huykman (Velocette) 3.24.2; H. A. v. d. Pluym (jap.) en Th. Kloen (D.K.W.) uitgevallen. Seniores tot 500 c.c. Ie serie. Aan den start komen: J. H. Rijk Al weer start Rijk goed, maar {tl weer verliest hij de eerste plaats, nu aan v. Win gerden. Beiden gaan heel hard, totdat Rijk afzakt en nu bedreigd wordt door v. Dalsum en Ouwehand. Deze passeeren hem, als zijn motor begint door te slaan. Er ontspant zich dan een felle strijd en Ouwehand verovert de eerste plaats onder groot applaus. De uitslag is: De uitslag is: 1 Ouwehand 3 min. 0.4 s.; 2. v Wingerden 3.01.6; 3. v. Dalsum 3.034; 4. Klinghammer 3.15.6; Rijk opgegeven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7