DE ALKMAARSCHE MOTORRACES. 5®*" 70 l,ini
Het 't Sterntje over^tillejan woelige wateren. I SPORT EN WEDSTRIJDEN.
MET DOEL BEREIKT.
Houtop ongenaakbaar: hij wint de vier hoofd-j
nummers onbedreigd, verbetert tot drie maal
toe het ronde-record en éénmaal het baan
record over zes ronden.
laat dan dia ouderv*ttch#
omslachtig#, gevaarlijk#
manier van bl##k#n los,
#n gebruik voorteen Clotlnc
Cfódnt bleekt veel WITTEP
al bijt nllit geetjee wi Uw goed
voor VIJF wasschen 16 et
fV.VoWbSV.1
MM
(Slot.)
X
M o tore n.
Fr kwamen herinneringen, dat we als jon-
nPns nog eens per fiets naar de kermis van
fv.meldinge waren getrokken en hoe we daar
!?£n stel vroofijke Zuid Bevelandsche
boerinnetjes in een draaimolen hadden ge-
ZeWaar waren die knappe boerenmeisjes ge-
Kleven' Ik bedoel natuurlijk niet dat groepje,
waarmee we 's nachts over die donkere klei-
wezen peddelden, maar de boerenmeisjes in
het algemeen, de schilderachtige deerntjes
t haar gezonde bloote armen, met haar
hreed uitstaande, hagelwitte mutsen, haar
v eurige .beuken'' en doeken en haar kostbare
roode'kralen, die ze met breede gouden sloten
m den hals droegen.
We vonden de prachtige laan, waar aan
Me zijden linden staan, waarvan de blade-
•JTjedit afgeschoren zijn, zoodat het is of
Ir aan weerszijden twee schuttingen van
'e n zijn opgetrokken. Daar was het vroe
ger kermis en daar zaten nu dorpelingen op
toelties en banken voor hun heldere huisjes
Jb wenschten den vreemdelingen een goeden
Verderop was er een monument voor bur-
«meester Wabeke, de eenige Zeeuwsche bur
gemeester, die het Zuid Bevelandsche
costuum trouw gebleven was. Hij, zoo vertel-
de een boerin, die in een deuropening ver
schenen was, woonde „gunter", een eindje
verder, maar hij was geen burgemeester
meer.
Er was ook geen kermis meer maar een
voetbalmatch en het was stil in het dorp,
omdat alles wat in sport belang stelde naar
het strijdperk van „Wemeldinge» en de
„Veteranen" was getrokken.
Er kwam een autobus met een lachende
jonge vrouw aan het stuur. Ze zwaaide een
oaine couranten buiten boord in de richting
van een wachtenden jongen zonder een
oogenblik te stoppen en ze draaide zoo kranig
den hoek om. dat we ons onwillekeurig af
vroegen of dat Wemeldingsche voorbeeld
geen navolging zou verdiener.
Daar kwamen met veel lawaai de voetbal
lers van het strijdperk. Zoowel de Veteranen
als de Wemeldingers hadden gewonnen en ze
brulden om beurten het hoogste lied van de
club, die nooit verloren gaat, omdat de strijd
één tegen één was gtfindigd.
De schippers zaten al in breede rijen op
den dijk tegenover de muziektent en hun kin
deren stoeiden als jonge katten
Van alle kanten van dit prachtige eiland
waren de gasten per fiets naar het feestter
rein gekomen en de kastelein kwam handen
te kort om de rijwielen een behoorlijk plaatsje
te bezorgen.
„We zitten hier best, Piet''.
„Eerste rang", zei Piet tevreden. „Kijk,
daar komen de artisten al aan".
Mannen en opgeschoten jongens sjouwden
met trommels en blinkende instrumenten en
verdwenen er mee in de muziektent.
Vroo/ijke dorpsgenooten vulden de stoelen
in het hoteltuintje en toen hief een man in het
zwart in de muziektent zijn dirigeerstok om
hoog.
„Eén. twee, drie
„In Godsnaam", zei Piet, die nooit zijn
scheepstermen kan afleeren.
Er brak een marsch los en ik moet eerlijk
zeggen, dat het ensemble ons erg meeviel.
Maar de Wemeldingers waren verwend,
want er was een mondharmonica-club opge
richt en die speelde veel mooier Zij hadden
voor „Oefening Kweekt Kunst" eigenlijk niet
veel bewondering en meenden, dat er nog
heel wat geoefend zou moeten worden vóór
van kunst eigenlijk sprake zou kunnen
wezen.
Twee jonge vrouwen met kinderen kwamen
aan ons tafeltje zitten en er dook een Opoe
in „uniform" op, die uit een reusachtige beu-
geltasch allerlei kleine verrassingen te voor
schijn tooverde, poppetjes, die aan een
elastiekje konden dansen en molentjes, die in
den wind konden draaien. Het mocht dan
|een kermis wezen, maar Opoe, de oude Zuid
bevelandsche, zou wel zorgen, dat het er toch
°P begon te lijken.
„Vaarom dragen jullie meisjes geen boe-
renkleeren meer?", informeerde ik bij een
stevige boerin, die haar kleindochtertje wak
*er hield.
»t Is te diere meneer, me kunne die gou
we stikke nie meer betaele en de meigje6 wille
He meer."
Inderdaad, de meisjes van Wemeldinge
*'jn de meisjes van vroeger niet meer. Hei
wijde landschap onder den 6taalblauwen
hemelkoepel is hetzelfde gebleven, maar het
was eens gestoffeerd met die wonderlijk
hiooie vrouwtjes en alles wat nu voor het
hoteltuintje hoste en rondsprong, waren jon-
?*ns en meisjes, die in hun dikwijls schamele
plunje niets opmerkelijks meer bezaten.
Jammer voor Zeeland, dat, nu het meer en
leer ontdekt en bewonderd wordt, een dei
grootste attracties gaat verdwijnen, al moet
m ?r. ennen, op Walcheren nog heel wat
meisjes in nationale dracht te hebben ge
zien.
«Boem", zei de Turksche trom en toen was
öet Pauze.
tJ Yar de vrouwen aan ons tafeltje ont
zie zich als de chauffeuse van de autobus
het bleek, dat zij alleen maar den dienst
afw w.aarf?enomen, omdat haar inan tijdelijk
WcruZ,gf was Sjeest. Als alle vrouwen hel
ovor van baar mannen ZOO goed konden
u rnetnen, zou de minister van Sociale Za-
fm, n°£[ heel wat moeilijker vraagstukken ter
P'^8ing krijgen.
.j'^Qe iaat moeten we morgen varen, Piet".
zamerham^m/if' en we ^es'°l€n lang-
w*1 er van' M Kaan' hoe
de Veteranpn zou komen, want
onder onze lnoé.» sla8 °P de zaal vlak
groote potten mer' ^'^d. z'j dronken
de door het In. e" U1 hun Ievensvreug-
liederen Z T Van vele hartverheffend
ïfeïen n^fren.8eiWOren kameraden en
S 2001* verl°ren. Ze namen
er nog Gemiddelde van 87.4 K.M.
Onder de meest ideale weersomstan
digheden werden gisteren de traditio
neel kermisraees gehouden op de Alk-
Htnddiond. .Emkt' Aptldoorn
geraakt. Een paar wondjes en een gehaven
de machine waren de gevolgen. Er verder liep
alles best af, al hinkte Westerop na zijn val
wat pijnlijk en al kregen er een paar wat
snijwondjes e.d.
Tenslotte de organisatie. Die klopte als
maarsche grnsbaan, die door de lang- een bus. Precies op tijd werd begonnen, pre- Rijk als tweede en Hamers als derde. Na een
durige droogte eenigszins rul was ge- ciea op tijd werd geëindigd. De renners ston- ronde wordt Rijk door Hamers gepasseerd
worden, maar die zoo snel bleek dat den vriJ'wel direct klaar en de starts waren en dan ligt het veld ver uit elkaar. Kling-
niet minder dan vier keer een r«-nra °ver algemeen zeer vlot. Bovendien bleek hammer valt tegen en sluit de rij, terwijl van
niet minaer aan vier keer een record ge- de geluidsinstallatie van K.O.H. magnifiek Dijk met grooten voorsprong leidt en onbe-
broken werdnet was de Utrechtenaar in orde en toonde de omroeper een concur- dreigd zijn rondjes neemt. Hij is zelfs een
óa>i i i U' narr
door fll Hi» umensch is niet van 8^ en
hrt een f .Ul,&e.z°n&en enthousiasme duurde
si e n t' e tljd Cer de kaPitein van «S
der droom,.!, zlJn P*183^" in het land
aroomen gearriveerd waren.
de'kMtefö HTr °,m teJvaren- h€eren"> 2e'
oo H5l! j0lfendcn mor&en- toen hij
m het v^ kl0pte en iad"daad was e:
ïïch beZj 8'"' tnlKl lin<itbla<1- d,t
en ,oen wii buiten kwamen
maakte H t j van de beide molentjes
w^lnkc n ®p°ren van een nog nau
welijks opgekomen zonnetje.
u-anf *38 hfel wat minder druk in de sluis
Hat et e r n t j e was het eenige schip
dat naar bmten ging en naar de watervlakte
w„tW!ar Reen rimpeltje meer te zien was.
•lilt Vi?n was b'i het passeeren
sivCnts een hooge boomgroen en daarna i - - «*- --
kwamen wij langs een lichtopstand die de stond met een tlJ van 27 8 sec' Houtop reed tosacoche), J. D. de Graaf (Calthorpe), H W. en A. Hartman Jr. (Husqvarna).
beruchte Slurf bleek te zijn. een 350 c.M.3 machine, maar haalde er zoo- Beverdam (Jap. Special), Q. v. d. Berg' Na een formidabele start neemt Hartman
omroeper
Houtop, die dezen middag in grootschen rent te zijn van Han Hollander. Alles ging
vorm was en behoudens een enkele slip- dus tot volle tevredenheid en alleen was het
per een uiterst zekere koers reed. Zijn
Rudge bleek bovendien in prima condi
tie en zoo kon het gebeuren, dat Houtop
geen enkele concurrent had te vreezen.
Het eerste record, dat gebroken werd, was
het ronderecord, dat op naam van van Dijk
jammer, dat er te weinig publiek was.
De wedstrijden.
Laten wij thans de wedstrijden in chroni
sche volgorde verslaan!
Juniores tot 350 c.c.
Ie serie: Aan den start verschijnen: C. v.
Rijssel (Motorpaleis Special), H. Buys (Mo-
dreigd zijn rondjes neemt. Hij
halve ronde op den Duitscher voor en ruim
100 M. op nr. twee: Hamers!
De uitslag is: 1. G. J. van Dijk (Eysink) 2
min. 58.2 sec.: 2. H. Hamers (Royal Enfield)
3.04; 3. J. H. Rijk (Norton) 3.10.4; 4. Jos.
Klinghammer (Rudge) 3.15.2.
2e serie. Aan den start komenC. A. van
Dalsum (Motosacoche), C. Ouwehand (Jac.
Al Special), P. J. W. v. Aartsen (New Rapid)
zijn.
„Voel je dat?", vroeg Piet verrast, wam
het was de eenige plek op de Schelde waar
ons bootje een beetje dobberde. We schoven
langs Katsche Veer de Zandkreek in en nu
was liet varen, volgens den kapitein, nog
maar kinderspel. Daar lag Kortgene op den
Noord Bevelnnciechen oever en ik herkende
net nog van vroegere zwerftochten op het
water. Daar schoof de Provinciale boot voor
bij als een drijvend restaurant en daar waren
we al in het Sloe, of, beter gezegd in hei
vaarwater, dat vanaf den Sloedam het Veer-
sche Gat genoemd wordt.
Ver weg was een verticaal streepje in de
blauwe lucht getrokken, dat was de Lange
Jan, de Middelburgsche toren en even later
kwamen de gebouwen van Veere in 't zich*,
de stompe kerktoren, de vliegtuigloods en het
ranke stadhuistorentje.
Bij de vroegere Middelburgsche haven, bij
de hofstede wulpenburg waren koeien aan
het pootje baden.
„Zeekoeien", noemde Piet ze, maar die
heeft van koeien geen verstand
Grooter werd de vliegtuigloods en massie
ver werd de Veersche toren en toen draaiden
we de sluis in, waar de meester den kapitein
van het Sterntje hartelijk welkom
heette.
„Wel, wel, meneer. En hoe is het geweest?"
Ik bedacht, hoe die vraag den armen Piet
in de eerstvolgende dagen herhaaldelijk ge
steld zou worden en hoe lijdzaam ng zou
neerzitten om telkens weer uit te leggen hoe
het geweest was.
„Bier, meneer?", vroeg eer. boerenman
netje, dat de parlevinker van Veere bleek te
zijn en zich verstoutte om ook Piet te heeten
„Geef ie mandje maar hier", zei ik ,,en ga
even op dien balk zitten, dan zal ik een kiekje
van je nemen".
„Da 's de twêde keer van m'n leve", zei
Piet trotsch. |,M'n eeste pertret eit in de
Schorpioen gestae
„Hij bedoelt de K a m p i o e n", zei de
commandant van het S t e r n t j e, de „W a-
terkampiot
„Nou mot U mijn d'r eens eentje stiere",
zei de parlevinker. „Je zet mè Piet Polder
mans in Veere."
„Ik beloof het je, Piet".
Maar toen het plaatje later ontwikkeld
wa6, bleek, dat Piet, om er beter op te komen,
was gaan staan met het gevolg, dat alleen
zijn beenen er op stonden.
„Dit zijn de beenen van Piet, die in de
Schorpioen heeft gestaan", heb ik er
achterop geschreven.
Om elf uur trokken we Veere uit om door
het breede Kanaal naar Middelburg te va
ren en om kwart voor twaalf, na zes dagrei
zen, strooide de Lange Jan zijn klokketonen
over ons heen en voeren we de bocht om naar
de werf, waar het S t e r n t j e blijkbaar zijn
stal geroken had en waar het in volle vaart
op atschoot.
Een van Plet's discipelen wuifde ons al van
verri toe.
„Hé. meneer, bent U daar weer en hoe
is 't geweest?".
De werfbaas kwam uit zijn huisje te voor
schijn. „Kijk, daar bent U weer".
„Ja, ja", zei Piet en hii voelde zich als
Willem Barendsz, die zoo juist van de Noord-
Eool terugkwam, „daar ben ik weer en ik zal
et jullie wel eens vertellen".
Hij sloeg zijn bootshaak in een 6teviger.
paal en wendde zich met een laatste comman
do tot zijn passagier.
„Maar even een touwtje aan dien kikker
vast en leg 't om den kop van dien paal".
De passagier vroeg niets meer, want hij
wist wat een kikker was en hij kon touwtjes
vastmaken als een geboren schipper.
„Welkom in Middelburg", zei Piet, toen
wij aan den kant stonden. „Ik zal 't dekzeil
er maar niet overleggen, want we krijgen
geen regen en als je 't goed vindt, zouden we
morgen nog eens naar Veere kunnen varen".
Even later zaten we met onze zonderlinge
bagage in een taxi.
Een week van licht en lucht op zonbesche
nen water, een onvergetelijke vacantietocht
door ons eigen mooie landje, had een einde
genomen.
Tj
veel uit, dat het record gemaakt met een
500 c.M.3 motor met 0.6 sec. werd gebro
ken! Dat gebeurde in de finale 350 c.M.3
voor seniores, waarin Houtop resoluut de lei
ding nam, maar in de derde ronde een aan
val van Hartman moest afslaan. Toen ging
het eventjes heel hard en werd genoemde
snelle tijd gemaakt.
't Was echter niet genoeg, want in de vol
gende race, de finale 500 c.M.3 voor senio
res, zou het nog sneller gaan. Aan den start
verschenen de snelste renners, zoodat een
spannende strijd verwacht mocht worden
Opnieuw nam Houtop de leiding, maar hoe
wel hij al spoedig 'n voorsprong van 10—15
M veroverde, joegen achter hem van Dijk en
Hartman, die rioutop noodzaakten om alles
te geven, wat in hem was. Succes bleef niet
uit. Geen enkele bocht leverde voor den
Utrechtenaar moeilijkheden op en hoe de
twee achtervolgers ook reden, Houtop was
ongenaakbaar. Hij won en had niet alleen
het rondenrecord opnieuw verbeterd, maar
tevens de-geheele race in een recordtijd af
gelegd. Met 2 min. 46.2 sec. werd hij win
naar, een tijd, die juist 0.2 sec. beter is dan
al de vorigen, ooit op deze baan gemaakt!
En nog was het niet voldoende! Nog meer
lauweren zou Houtop plukken en wel in de
lange baan wedstrijden
Maar in beide deed zich
het vreemde geval voor,
dat Houtop's start matig
was, zulks in lijnrechte te
genstelling met de andere
races. In die der 350 c.M.3
klasse zat hij midden in
het veld, maar veroverde
na IK ronde al den kop,
om tenslotte te winnen en
in die der 500 c.M.3 klas
se was Houtop bij den
start zelfs achtste. En
waar van Dijk toen juist
hfel snel weg was, leek
het, dat de man van de
Gouden Helm voor één keer de baas zou zijn
Het leek zoo, maar 't ging anders.
Houtop draaide spoedig een hoog tem
po en wist in een enkele ronde van de
achtste naar de tweede plaats te ko
men. Daar bleef hij op een afstand van
een 20 M. van Dijk volgen en geduren
de vijf ronden bleef de afstand
Toen waagde de Rudge-man den aan
val en hoe van Dijk ook verdedigde.
Houtop naderde zienderoogen
meteen was het gebeurd. Van Dijk bleek
niet opgewassen tegen den Rudge-man
en moest hem voorbij laten gaan.
't Was heel hard gegaan, zóó hard
zelfs, dat het rondenrecord er opnieuw
aan moest gelooven en gebracht werd
cp 26.6 sec. Dat beteekent een gemiddel
de snelheid van 87.4 K.M
En Houtop won vier eerste prijzen en
kreeg twee nieuwe records op zijn
naam: dat der snelste ronde en dat van
een volledige race
Dit alles was wel het voornaamste, wat
genoteerd mag worden. I och gebeurde er
meer Daar waren in de eerste plaats de ver
schillende valpartijen. Hoe kwam dat? Was
de baan zoo gevaarlijk, of lag het aan iets
anders? Wij hebben er iemand naar ge
vraagd, die het weten kan en deze merkte
op, dat onze renners al te veel aan de sintel
v. Dijk,
die Houtop
bedreigde
(HD.)
v. d. Berg neemt resoluut de leiding, maar
het veld ligt vlak bij elkaar en vooral de
Graaf bedreigt den leider, terwijl in de twee
de ronde Buys naar voren komt. Dan de
monstreert de Graaf, hoe men moet vallen:
hij laat zich kalm op het gras glijden
De voorlaatste ronde ziet Buys kans, om
na een feilen strijd v. d. Berg te passeeren en
wint met flink verschil, terwijl v. d. Berg en
van Rijsel resp. 2e en 3e werden.
De uitslag is: 1. II. Buys (Motosacoche)
3 min. 9.4 sec.; 2. Q. v. d. Berg (H.D.)
3.10.2; 3. C. van Rijssel (Motorpaleis Spe
cial) 3.10.8; 4. H. W. Beverdam (Jap. Spe
cial) 3.11.6; 5. J. D. de Graaf (Calthorpe)
2e serie. Aan den start komen: L. F. Bree-
man (O.K. Supreme), J. Roest (Eysink), G.
van Ekris (Eysink), J. Lüdeke (Ariel), P
Maller (Velccette).
Maller heeft na een ronde de leiding, ter
wij! de rest om de 2e plaats vecht, die van
Ekris verovert. Wel wordt hij nog bedreigd,
maar Roest, die derde ligt, wordt resoluut
afgewezen, totdat een halve ronde verder
Roest een nieuwe kans waagt enmet
succes. Toch blijft het verschil gering en de
laatste ronde moet beslissen. Roest blijft
tweede, dank zij de binnenbocht.
De uitslag is: 1. P. Maller (Velocette)
3 min. 4.2 sec.; 2. J. Roest (Eysink) 3.06.6; 3.
G. van Ekris (Eysink) 3.07.2; 4. L. F. Bree-
man (O.K. Supreme) 3.11.4; 5. J. Lüdeke
(Ariel) 3.12.
Seniores tot 350 c c.
Ie serie. Aan den start verschijnen: J. H.
Rijk (Norton), J. Westerop (Velocette), J. de
Ridder (A.J.S.) en H. Hamers (Royal En-
field).
Rijk heeft een zeer fraaie, kalme start en
neemt de leiding voor Hamers, de Ridder en
Westerop. In de tweede ronde valt Hamers
Rijk aan en hoewel zijn stijl heel leelijk is,
verbaast hij ieder door zijn broad-siding in
Tot groote verrassing passeert de Rid
der hem en nu wordt de strijd daverend! Er
heerscht spanning in de lucht en zelfs komt
Hamers weer naast de Ridder te liggen, die
den aanval echter afslaat
De zeer fraaie strijd wordt door de Rid
der gewonnen. Bravo!
De uitslag is: J. de Ridder (A.J.S.) 3 min
4.2 sec.; 2. H. Hamers (Royal Enf.) 3.04.4;
3. J. H. Rijk (Norton) 3.04.8; 4. J. Westerop
(Velocette) 3.06.2.
2e serie. Dan komen de volgende renners
aan den start: L. Rehorst (Lady), P. Ooster-
baan (Eysink), P. J. W. v. Aartsen (New.
Rapid), A. Hartman Jr. (Motosacoche), Se-
dan Graf (Rudgc).^|^M
Hartman is het beste weg, hoewel de start
niet snel was van het stelletje. De Duitscher
sluit de rij, die heel kort is; echter slechts
voor een ronde. Dan gaat hij op het voorste
drietal af, waarvan Rehorst wat gevaarlijk
rijdt. Plotseling wordt Sedan Graf uitge
schakeld door een valpartij, die best afloopt.
De strijd is dan uit, als ook v. Aartsen stopt
en Oosterbaan een halve ronde achter ligt.
De uitslag is: 1. A. Hartman (Motosaco
che) 3 min. 0.2 sec.; 2. L. Rehorst (Lady)
3.01.6; 3. P. Oosterbaan (Eysink) ver achter;
P. J. W. v. Aartsen (New. Rapid) opgege
ven; Sedan Graf (Rudge) gevallen.
3e serie. Thans krijgen wij de volgende
vijf helden: Jac. Al (Royal Enfield), J. C.
Houtop (Rudge), J. Bosman (Velocette) J. H.
lesberts (Lady) en N. Kuyper (Chater-Lea).
Houtop davert direct voorop, terwijl les
berts en Al om de tweede plaats vechten, die
haan pewend ziin. Daar kunnen ze door de de heeren om beurten nemen, totdat in de
.8 -_j—„„lUr, I derde ronde Al die plaats verovert, 't Gaat
bochten slippui zonder gevaar van vallen
en velen vergaten, dat gras andere eischen
stelt. Hier, op een grasbaan, heeft de renner
veel meer moeite, om zijn machine in toom tt
houden, dan op de sintels. Laat men hier zijn
wiel te veel slippen, dan duikelt de renner
^Wifgelooven graag, dat het zoo is. Maar
wij meenen, dat de groote snelheden ook een
reden zijn geweest voor de va partijtjes.
M.a.w. de renners hebben soms wel eens wat
tC GUukkig^hepen al die duikelingen vrij
heel hard, ondanks gemis aan strijd.
De uitslag is: 1. J. C. Houtop (Rudge) 2
min. 55.4 sec.; 2. Jac. Al (Royal Enfield)
2.57.6; 3. J. H. lesberts (Lady) 3.00.2; 4. N.
Kuyper (Chater-Lea) 3.03.4.
Nieuwelingen tot 350 c.c.
De start van het volgende viertal: J. W.
Huykman (Velocette), H. A. v. d. Pluym
(Jap.), Th. Kloen (D.K.W.) en J. J. de Jonge
(Rudge), is heusch niet slecht. Integendeel, 't
gaat voor nieuwelingen heel hard en vooral
Kloen rijdt als een bezetene en gaat in de
coed af Alleen Bosman moest worden weg- derde ronde van de achterste naar de twee- Wingirden.
gedragen Hij tuimelde in een uitgaande de plaats! Jammer, dat hij in de 5e ronde' A'
de leiding en heeft na een ronde 10 M. voor
sprong op v. Aartsen, die echter fel opkomt
en vlak achter Hartman komt. In de derde
ronde moet Ouwehand opgeven en aange
zien van Dalsum een halve ronde achter
ligt, laten de leiders het tempo zakken, om
dat beiden toch in de finale komen.
De uitslag is dan: 1. P. J. W. v. Aartsen
(New Rapid) 3.07.4; 2. A. Hartman Jr. (Hus-
qvarna) 3.09.4; 3. C. A. van Dalsum (Mo
tosacoche) 3.26.6; C. Ouwehand (Jac. Al
Special) uitgevallen.
3e serie. We hopen op meer strijd in deze
serie, die gereden wordt door: J. C. Houtop
(Rudge), J. Bosman (Rudge), A. van Win
gerden (Royal-Enf.-Special) en N. Kuyper
(Chater-Lea).
Houtop en v. Wingerden zijn direct op
tempo en vooral eerstgenoemde is heel snel
en leidt na een ronde al onbedreigd. Fraai
wordt het gevecht om de tweede plaats tus-
schen v. Wingerden en Bosman, die naast
elkaar liggen, maar Bosman wint het duel,
terwijl Houtop terzelfder tijd voor de tribune
een enorme schuiver maakt en Kuyper den
strijd moet staken.
De uitslag is dan: 1. J. C. Houtop (Rud
ge) 2 min. 53.2 sec. (snelste ronde 28.2 sec);
2. J. Bosman (Rudge) 3.01.8; 3. A. v. Win
gerden (Royal-Enf.-Special) 3.04.4; N. Kuy
per (Chater-Lea) opgegeven.
Juniores tot 350 cc. herkan-
si n g s r i t.
Aan den start komen: v. Rijssel, Beverdam,
de Graaf, v. Ekris, Breeman en Lüdeke.
Het heele geval blijft bij elkaar met de
Graaf en van Rijssel voorop, 't Gaat niet
bijzonder hard, maar de sensatie blijft, voor
al als v. Ekris van achteren naar voren
komt, doch dan valt, net als hij de eerste
plaats heeft veroverd!
Onder veel spanning eindigt de serie, die
wisselende kansen bood
De uitslag is: 1. v. Rijssel 3.07.6; 2. de
Graaf 3.08.4; 3. Lüdeke 3.09.2; 4. Breeman,
5. Beverdam, 6. v. Ekris.
Seniores tot 350 c.c. herkan-
si n g s r i t.
Aan den start komen thans: Rijk, Wes
terop, Oosterbaan, lesberts, Kuyper, Sedan
Graf.
Opnieuw start Rijk het beste, maar les
berts verdringt hem direct van de eerste
plaats. Het veld blijft vlak bij elkaar en er
wordt hard gevochten. Intusschen valt Wes
terop, terwijl Jan Rijk stopt.
De uitslag is: 1. lesberts 2 min. 59.6 sec.;
2. Oosterbaan 3.00.4; 3. Kuyper 3.02.8; 4.
Sedan Graf 3.Q3.4.
Nieuwelingen tot 250 c.c.
Ie serie. Aan den start komen: J. C. van
der Wal (Baylis Thomas), F. L v. d. Kleij
(Ariel), J. v. d. Weerdt (Rudge) en A. w.
Som de Cerff (Eysink).
't Veld ligt direct uit elkaar, v. d. Wal
leidt, doch 't gaat wat al te kalm en hij wordt
ernstig bedreigd door v. d .Klei, die hem in
de bocht passeert. Wel tracht v. d. Wal zijn
plaats te heroveren, maar hij valt en ligt dus
uit den strijd.
De rest toert kalm verder naar de finish.
Het resultaat is: 1. F. L. v. d. Kleij (Ariel)
3 min. 19.6 sec.; 2. A. W. Som de Cerff
(Eysink) 3 24.6; 3. J. v. d. Weerdt (Rudge)
3.28.4; J. C v. d. Wal (Bayliss Thomas) ge
vallen.
2e serie. Thans verschijnen op het strijd»
veld: M. J. C. Beyersbergen (Ariel), W. Dijs
(Motosacoche), W. Hooymans (A.J.S.) en
Malta (Panther).
Ook dit gaat kalm, al wordt er strijd gele
verd om de twee eerste plaatsen tusschen
Malta en Hooymans. t Wordt zelfs nog
eventjes sensationeel, als Dijs, die nummer
drie is, in de laatste ronde nog eerste
wordt
De uitslag is: 1. W. Dijs (Motosacoche) 3
min. 22 sec.; 2. Malta (Panther) 3.23.6; 3. W.
Hooymans (A.J S.) 3.30.8; 4. M. J. C.
Beyersbergen (Ariel) 3.31.8.
Seniores tot 500 c.c. herkan
sin g s r i t.
Als slotnummer voor de pauze komen dan
de volgende renners aan aen start: Rijk,
Klinghammer, v. Dalsum, Ouwehand en v.
g etuig neer, waarin de piloten Sebastiano
ueiido, Giovanni Tessore en Vioastre ge-
0n ei? waren. Zij werden alle drie vrijwel
tiin gedood en hun lijken werden korten
"Jü later geborgen.
ue „Radium del Littorio" is een wedstrijd
2000 K. M. Er namen dit jaar 52
■r/iaansche- en 18 Fransche vliegers aan
een 7- verder een Engelschman, een Belg,
Tsj j1w',ser> twee Oostenrijkers en drie
AMERIKAANSCH BOMBARDEMENTS
VLIEGTUIG NEERGESTORT.
Tijdens luchtoefeningen bij de Hawai-
eilanden is een Amerikaansch bombarde
mentsvliegtuig, dat een noodlanding wilde
maken, afgegleden, neergestort en in brand
wond gered worden.
bocht en kreeg toen een klap van den motor I den strijd moet staken wegens bandenpech.
been, waardoor het kuitbeen even Hij krijgt een open doekje van het publiek.
op zijn
boven het enkel brak. u
Veel ernstiger leek een andere val. Hart
man duikelde in de langebaan-race vlak
voor de tribune en kroop, nadat het geheele
veld gepasseerd was, naar het middenter-
Ql t llv^ rein. Zijn motor lag echter zeer gevaarlijk
geraakt. De^piloot kwam om het leven en de I en in de volgende ronde reed Ouwehand er I (Norton), G. j. v. Dijk (Eysink), H. Hamers
arie overige inzittenden konden ernstig ge- pardoes tegen op! Hij maakte een lucht- (Royal Enfield) en Jos. Klinghammer
sprong, vloog eenige keeren over den kop (Rudge).
en werd telkens net niet door zijn machineHet gaat heel hard met v. Dijk voorop,
De uitslag is: 1. J. J. de Jonge (Rudge) 3
min. 23 sec.; 2. J. W. Huykman (Velocette)
3.24.2; H. A. v. d. Pluym (jap.) en Th. Kloen
(D.K.W.) uitgevallen.
Seniores tot 500 c.c.
Ie serie. Aan den start komen: J. H. Rijk
Al weer start Rijk goed, maar {tl weer
verliest hij de eerste plaats, nu aan v. Win
gerden. Beiden gaan heel hard, totdat Rijk
afzakt en nu bedreigd wordt door v. Dalsum
en Ouwehand. Deze passeeren hem, als zijn
motor begint door te slaan.
Er ontspant zich dan een felle strijd en
Ouwehand verovert de eerste plaats onder
groot applaus.
De uitslag is:
De uitslag is: 1 Ouwehand 3 min. 0.4 s.;
2. v Wingerden 3.01.6; 3. v. Dalsum 3.034;
4. Klinghammer 3.15.6; Rijk opgegeven.