ïBuUetUaitd
Drie Dragon-Rapide vliegtuigen staan gereed
Jjufezmdm StuAken
TILBURO BLIJFT RUSTIG.
Noch communistische, noch
N.S.B.-inmenging.
AUTO RIJDT OP EEN
DRAAIORGEL
Doodelijk ongeluk te Laren.
NOODLOTTIG MISVERSTAND.
Ernstig verkeers-ongeluk
Amersfoort.
te
DE BRANDSTICHITNG TE
APELDOORN.
ZOLDERSCHUIT GEZONKEN.
DE WAALBRUG BIJ NIJMEGEN.
De verwijdering van de hulpbrug.
OPENSTELLING JULIANAKANAAL.
VAN RIJWIELPAD OP DEN WEG
GEVALLEN.
Meisje overreden en gedood-
INTERNATIONAAL INBREKER
DOODGESCHOTEN.
Nachtelijk drama te Tegelen.
GEEN REPORTAGE UIT DE
RIDDERZAAL.
Tijdens openings-plechtigheid
Staten-Generaal.
MAATSCHAPPIJ TOT NUT DER
ISRAËLIETEN.
BLOEDIGE BOTSINGEN IN
ZUID-SLAVIE.
Tusschen Kroatische boeren en
gendarmerie.
MINDER WERKLOOSHEID IN
ENGELAND.
CRITIEK OP SCHACHT
GESTRAFT.
S.S.-Ieider van zijn functie ont-
heven.
EXTRA-NUMMER VAN DE
STURMER.
EDWARD DOHENNY. t
VLOOTUITBREIDING IN AMERIKA.
AUTOBUS-ONGELUK IN MEXICO.
Vijf dooden.
EEN DOODENDE STRAAL.
Menschenverdelger,
SENSATICNEELE JACHT OP
SMOKKELAUTO.
Aai. de Belgische grens.
Luchtvaart
Voor een tocht van Schiphol naar \ieuw-Guinea.
Onderhoud met Jhr. Rendorp.
Grootsche onderneming.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
TWEE DOODEN BIJ ENGELSCH
VLIEG-ONGELUK.
VAN EEN ONTSPOORDEN
REGEERINGSCOMMISSARIS
In de gistermiddag op de Tilburgsche
Wielerbaan gehouden zeer druk bezochte
vergadering van de stakers werd door het
stakingscomité o.a. medegedeeld, dat van de
„contactcommissie'' te Amsterdam een be
drag van 1850 als steun aan de stakers is
ingekomen.
Medegedeeld werd voorts, dat mr. P. Arts
zijn medewerking heeft aangeboden om te
trachten langs juridischén weg de stakings
kassen der organisaties open te krijgen. De
vereeniging van georganiseerde slagers te
Tilburg heeft ter leniging van den nood in
de stakersgezinnen schriftelijk bericht, dat zij
gratis vet, spek en vleesch voor deze gezinnen
zal beschikbaar stellen.
Tenslotte werd medegedeeld, dat het sta
kingscomité zich wederom schriftelijk tot de
fabrikantenvereniging heeft gewend met een
hernieuwd verzoek om een onderhoud tot op
lossing van het conflict.
Het comité nam krachtig stelling tegen de
beweringen in propagandageschriften van de
N. S. B.
De N. S. B. had gisteravond een vergade
ring willen beleggen om de staking en wat
daarmee verband houdt, te bespreken, doch
deze bijeenkomst was door den burgemeester
van Tilburg verboden.
In een tweetal bioscopen zullen in den loop
dezer week bioscoopvoorstellingen voor de
stakers worden gehouden.
Gisteravond is op den rijksweg Amster
dam— Baarn nabij den watertoren te Laren
een draaiorgel van achteren aangereden door
'n luxe auto, die uit de richting Baarn kwam
De twee jonge mannen, die voor op het orgel
zaten, werden tegen den grond geslingerd
Dr. Steenman uit Laren verleende de eerste
hulp en liet beide slachtoffers naar het St.
Jansziekenhuis vervoeren, waar een hunner,
de 19-jarige Ph. Wiesenekker uit Bussum,
kort na aankomst overleed.
Zijn metgezel, de 20-jarige Rakere, even
eens uit Bussum, had zijn linkerarm gebro
ken en een ernstige hoofdwond opgeloopen
Het orgel, dat door een paard werd ge
trokken, is grootendeels vernield.
De bestuurder van de auto, de heer C. v
L. uit Haarlem, deelde mede, dat hij door een
tegenligger verblind werd, waardoor hij hei
orgel, dat geen achterlicht had, niet heeft ge-
zien.
Op het kruispunt Laan 1914Daam
Fockemalaan-Utrechtscheweg te Amersfoort
had gisteravond een aanrijding plaats tus-
schen een motorfiets en een vrachtauto.
De motorrijder kwam met snelle vaart van
den Utrechtschenweg in de richting Utrecht
gereden, de vrachtauto kwam van Laan 1914
en wilde den Utrechtschenweg oversteken. De
motorrijder was van meening, dat de auto
zou doorrijden en week naar links uit. De
chauffeur stopte echter, met het gevolg, dat
de motor op den wagen botste Zeer ernstig
fewond is de motorrijder, de 22-jarige v. o.
i. uit Wassenaar, naar het ziekenhuis De
Lichtenberg overgebracht. Naar de schuld
vraag wordt een onderzoek ingesteld.
G. G. en W. A. B., beiden uit Laren, door
de politie te Apeldoorn aangehouden, ver-
dacnt van brandstichting in den nacht van
Zondag op Maandag in een leegstaand huis
aan den Morellenlaan te Apeldoorn, hebben
bekend zich daaraan te hebben schuldig ge
maakt.
Gistermiddag is op het meer Flevo, onge
veer 500 M. ten oosten van het einde van de
vaargeul, een met hout geladen 50 ton me
tende zolderschuit gezonken, die onderweg
■was van Amsterdam naar Ketel bij Kam
pen, gesleept door de sleepboot Alwi. De
schipper van den bak is te Harderwijs aan
wal gezet.
De scheepvaart op de Waal bij Nijmegen
was gisteren geheel gestremd tot 1 uur na
zonsondergang of zooveel langer of korter
als noodig zou blijken. Dit staat in verband
met het verwijderen van het tweede gedeelte
van de hulpbrug, welke heeft gediend bij het
imonteeren van den grooten boog over de
ruimte tusschen 2 stroompijlers. Het werk
had gistermorgen een vlot verloop. Precies
op het middaguur had men bedoeld gedeelte
het grootste op eenige bokken ge
plaatst. Het is gesleept naar het montage
terrein aan den linkeroever ongeveer 800
meter voor de stad, waar de hulpbrug, als
brug voor Dordrecht bestemd voorloopig
blijft liggen. Nu zal het eerste werk zijn het
verwijderen onder den boog van de hulppij
lers waarop het tweede gedeelte van de mon-
tagebrug heeft gerust.
De minister van waterstaat brengt ter ken
nis van belanghebbenden, dat het Juliana-
kanaal van Maasbracht tot Maastricht met
ingang van 16 September 1935 voor het
openbaar verkeer zal worden opengesteld.
Gisteravond reed het 14-jarig dochtertje
van de familie T. v. Spriel uit Ermelo per
rijwiel met haar vader op het rijwielpad.
Het meisje kwam plotseling te vallen en
werd door een naderende auto gegrepen.
Zwaar gewond werd het kind naar het
ziekenhuis te Ermelo overgebracht, waar het
aan de opgeloopen verwondingen is overle
es»»
In den afgeloopen nacht zag een nacht
waker in de Spoorstraat te Tegelen
(L.) een verdacht persoon. Het bleek,
dat hij van het huis van den heer Din
ges een ruit had ingedrukt. De waker
waarschuwde onmiddellijk de politie,
die den man nazette. In de nabijheid
van den Nachtegaalweg kon de vluchte
ling niet verder, daar hij voor een sloot
met prikkeldraad-versperring kwam te
staan.
De politie sommeerde hem te blijven
staan en de handen op te steken. Toen
de man hieraan niet voldeed, werden
eenige schoten gelost, één daarvan trof
hem onder de ribben. Hij was bijna op
slag dood.
Het bleek, dat men een berucht inbre
ker onschadelijk had gemaakt, n.1. den
Pooi Frans Pommeren, die als interna
tionaal inbreker bekend staat en reeds
verschillende vonnissen achter den rug
heeft.
Naar wij vernemen had de AVRO het
voornemen dit jaar de radio-uitzending
van de openingsplechtigheid der Staten
Generaal aldus te regelen, dat er een
dubbele reportage zou plaats hebben,
een van de plechtigheid buiten de ridder
zaal, te berichten door den heer W. G.
de Bas en een van de plechtigheid bin
nen de Ridderzaal te verrichten door
den heer D. Hans.
Beide heeren hadden zich voor deze
reportage bereid verklaard.
De voorzitter van de vereenigde ver
gadering der Stater Generaal heeft ech
ter voor een reportage binnen de Rid
derzaal geen toestemming kunnen ver
kenen. Als gevolg hiervan komt dit deel
van het verslag te vervallen en heeft
alleen de uitzending van de reportage
van den heer de Bas plaats. De heer D.
Hans zal Dinsdagavond van 10.15 u.
tot 10.45 u. voor de AVRO een over
zicht geven van den inhoud der mil-
lioenennota.
Onder voorzitterschap van prof. dr. J- L.
Palache is Zondag in Hotel Keiji te Scheve-
ningen de jaarlijksche vergadering gehouden
van de maatschappij tot nut der Israeheten in
Nederland. De voorzitter opende de vergade
ring met een rede, waarin hij het probleem
van de vakopleiding behandelde.
De aftredende leden van het hoofdbestuur,
de heeren D. M. Keizer, dr. S. M. Kropveld,
dr. J. Lankhout en A. J. Mendes da Costa,
werden herkozen.
De penningmeester van het hoofdbestuur,
de heer E. van Dien, hield daarna een inlei
ding over het stelsel waarnaar de subsi-
dieering dient te geschieden. De spreker zette
uiteen aan welke bepalingen het hoofdbe
stuur gebonden is naar aanleiding van het
testament van mr. Jacobson, die zijn vermo
gen aan de maatschappij naliet.
Niet alle afgevaardigden waren even tevre
den over de wijze van subsidieverleening.
De middelen zijn niet toereikend om aan alle
aanvragen te kunnen voldoen.
In het Kroatische dorp Taborsko ontston
den bloedige botsingen tusschen gendarmerie
en boeren. De boeren hadden een vergade
ring belegd, waarvoor niet van te voren bij
de autoriteiten vergunning was gevraagd.
De vergadering was uitgeschreven door den
op de lijst van den Kroatischen leider Mats-
iek gekozen afgevaardigde Domovic.
Volgens de officieele lezing werden de
gendarmes, toen zij er de aandacht op ves
tigden dat niet aangevraagde vergaderin
gen verboden waren, door de boeren met
steenen bekogeld, waardoor zes gendarmes
gewond werden, en wel een hunner ernstig.
Toen uit de menigte bovendien nog vier re
volverschoten gelost werden, hadden de
gendarmes eerst waarschuwingsschoten ge
lost, waarna toen de menigte bleef opdrin
gen, op haar geschoten werd. In totaal zou
den acht schoten gelost zijn, waardoor drie
boeren op slag werden gedood, terwijl een
vierde boer zoo hevig gewond werd, dat hij
korten tijd Iater stierf.
Sedert Januari j.1. is het aantal werkloozen
in het Vereenigd Koninkrijk afgenomen met
377.000.
Volgens ramingen van het ministerie van
Arbeid waren op 26 Augustus 10.424.000
personen tusschen 16 en 64 jaar tegen ar-
beidsrisko verzekerd, d.i. 43.000 meer dan
op 22 Juli en 244.000 meer dan verleden jaar
Per zelfden datum waren in Groot Brjt-
tannië in het geheel 1.947.964 personen als
werkloos ingeschreven, van wie 1.533.259
geheel werkloos waren, dit was 24.977 min
der dan op 22 Juli en 188.614 minder dan
verleden jaar. In Augustus waren 22.000
jongelieden, die pas de school hebben verla
ten, voor het eerst ingeschreven in de regis
ters der werkzoekenden.
Een nieuwe krachtproef is minister
Schacht gelukt, schrijft de Berlijnsche cor
respondent van de „Zürch. Zeitung". Tijden%
Schacht's bekende rede in Koningsbergen,
waarbij hij critiek oefende op de actie der ex
tremisten tegen de Joden, stond de S S.-groe-
penleider der provincie Oost-Pruisen op en
verliet demonstratief de zaal, terwijl hij met
halfluide stem zijn misnoegen over Schacht's
woorden te kennen gaf.
In Berlijn teruggekeerd zette Schacht door
dat deze S.S.-Ieider van zijn post bij de S.S.
werd ontheven.
Dezelfde correspondent weet ook mede te
deelen, dat ten gevolge van een geheime aan
wijzing van minister Frick om alle op zich
zelf staande acties tegen de Joden achterwe
ge te laten, de Jodenvervolging in de provin
cie eenigszins verminderd is.
Van regeeringswege aanbevolen.
In de laatst verschenen editie van de
Duitsche Stürmer wordt de verschijning
van een nieuw extra-nummer van dit
b'ad ter gelegenheid van den Rijkspartij
dag te Neurenberg aangekondigd, onder
aanbeveling van dr. Ley, den leider van
het Arbeidsfront, wiens handteekening
onder deze aankondiging is afgedrukt.
Zij luidt:
Aan de dienstinrichtingen van het
Duitsche Arbeidsfront. De Stürmer geeft
ter gelegenheid van den Rijkspartijdag 'n
extra-nummer uit, getiteld: „Menschen-
moordenaars van den beginne af". In
deze editie zijn de Joodsche revoluties
van de oudheid tot het heden en in het
bijzonder het marxisme vun Karl Marx
tot aan de „Komintern" (Communisti
sche internationale) volledig behandeld.
Dit extra-nummer moet zoo mogelijk
in het bezit komen van ieder lid van het
Duitsche Arbeidsfront. De dienstinrich
tingen van het Duitsche Arbeidsfront
worden daarom aangewezen ter grootst
mogelijke verspreiding van dit extra
nummer.
i-
Te Los Angelos is gestorven de petroleum-
magnaat Edward Dohenny, wiens eigendom
men aan petroleumvelden te Tampico in Me
xico de grootste ter wereld waren. Dohenny
is ook betrokken geweest bij het bekende
„teapot dome"-schandaaI.
Het Amerikaansche departement van ma
rine heeft eenige particuliere firma's op
dracht gegeven voor den bouw van een
vliegtuigmoederschip, drie torpedojagers
van 1500 ton en drie duikbooten. Verder
heeft het ministerie gelden beschikbaar ge
steld voor den bouw van een lichten kruiser,
zeven torpedojagers van 1500 ton en drie
duikbooten op de regeeringswerven.
Ongeveer 75 mijl ten Zuiden van Mexi
coCity kwam gistermiddag een dicht be
zette autobus, die met groote snelheid reed,
te slippen, waardoor de zware wagen in een
ravijn langs den weg terecht kwam. Vijf
personen, n.1. een man, twee vrouwen en
twee kinderen, werden gedood, terwijl vijf
tien andere passagiers ernstig gewond wer
den.
Reuter meldt uit Londen:
Een Engelsch uitvinder heeft een
nieuwen doodenden straal „Straal Z"
uitgevonden en aan de regeering aange
boden.
Het blad People, dat dit bericht publi
ceerde, schrijft, dat deze uitvinder mis
schien uitging van hetze'fde principe als
een Italiaansch uitvinder, wiens dooden-
de straal in het geheim in Italië wordt
beproefd.
„Straal Z" zou boven steden op vijan
delijk gebied een dergelijken atmosferi-
schen toestand kunnen scheppen, dat
alle inwoners omkomen.
Zondagmorgen om half acht stoof een
zwaar gepantserde smokkelauto te Bu-
de! uit België over de greriS. Aan een
sommatie der ambtenaren om te stoppen
werd geen gehoor gegeven weshalve de
ambtenaren den wagen per motorfiets
achterna eingen.
De smokkelauto, die de Zandstraat
d or het gehucht Eroekkant was inge
slagen. werd onder Maarheeze door de
achtervolgers tot stilstand gebracht na-
da hij door de ambtenaren van hun mo
torfiets danig was bekogeld. De smok
kelaars slaagden erin te ontkomen; bij
onderzoek bleek de auto, die zwaar rond
om de cabine was gepantserd, 450 K.G.
Belgische margarine te bevatten.
De drie Dragon-Rapide vliegtuigen,
welke door de De Havillandfabriek in
Engeland zijn gebouwd en gebruikt zul
len worden bij de karteering van Nieuw-
Guinea, bevinden zich sinds enkele da
gen op Schiphol, waar nog eenige in
strumenten worden ingebouwd.
De vlucht naar Indië van deze machines
zal Woensdag a.s. te negen uur aanvangen.
Als een der bestuurders treedt op de chef
vlieger van de werkexpeditie, kapitein C. A.
Koppen; de overige vliegerdeelnemers, de
luitenant-vliegers P. G. Tideman, J. V. Mei-
ningen en J. Vonk maken de vlucht naar
Indië als 2de piloot mede, aangezien de bei
de andere toestellen bestuurd zullen worden
door de Engelsche vliegers captain Fullford
en captain Cox. Laatstgenoemde heeft voor
de De Havellandfabriek de verantwoordelijk
heid van de vlucht, omdat de drie vliegtuigen
eerst te Bandoeng aan de Kon. Ned. Ind
Luchtvaart Mij., welke de karteeringsop-
dracht gekregen heeft van de Nederlandsche
Nieuw Guinea Petroleum Mij., waarvan deel
uitmaken de B.P.M., een Amerikaansche en
een Engelsche maatschappij, worden ge
leverd.
Met deze vliegtuigen gaan ook mede de
heeren P. G. L. Hegener, chef-radio-dienst
van de expeditie en fr J. Brink, mecanicien
De algemeene leider van de expeditie, de
kapitein der Artillerie mr. R. N. de Ruyter
van Stevenick, is reeds 14 Augustus 1.1. per
KLM. naar Indië vertrokken; ook de eerste
Geodeeth C. Roggeveen en de navigator-foto
graaf F. W. J. Surink hebben de reis naar
Irdië per K.L.M.-vliegtuig gemaakt.
Wat de overige deelnemers betreft, is 5
Juli 1.1 per mailschip „Johan van Olden-
barneveltnaar Indië vertrokken de admi
nistrateur E. L. J. Haak en per „J.P.Coen"
op 14 Juni de kampmeester S. Disse. Per
mailschip „Baloeran" vertrokken op 14
Augustus de laborant A. C. Brand, de twee
de Geodeeth D. E. Hannema, de navigator
fotografen B. J. A. Herweyer, IJ. Iwema, F
C: M. Loven en F H M. Rotteveel; de hel-
per-Geodeeth W. A. Leijenaar, alsmede de
hoofdlaborant C. J. Weers Als arts van de
expeditie zal optreden dr. Schröder, terwijl in
Indië zijn aangewezen de heeren F Fisscher,
chef technische dienst, in dienst der K.N I
L M. J. v, d. Putten, mecanicien, Brittijn en
de Bruin, radio-telegrafisten.
Met een der directeuren van de K N 1
L.M., den gep. kapitein ter zee jhr. H. K. B
Rtndorp, heeft een verslaggever van het
A.N.P. Maandagmorgen met betrekking tot
deze opdracht een onderhoud gehad, waar
aan nog de volgende bijzonderheden zijn ont
leend:
De drie Dragon-Rapide vliegtuigen, welke
voor de karteering worden gebezigd, zijn ge
wone twee-motorige verkeersmachines (twee
dekkers) van de De Havillandfabriek. welke
plaats bieden aan acht passagiers. De K.N.
I.L.B. heeft deze toestellen kunnen koopen,
terwijl ze in aanbouw waren en nadat geble
ken was, dat het reeds geruimen tijd gebruik
te Ford-vliegtuig, dat men voor een geringen
prijs uit Amerika had laten komen, voor kar-
teeringsdoeleinden minder geschikt was. Ge
tracht zal worden, dit vliegtuig te verkoopen
en als dit niet lukt, zal het naar Indië wor
den overgebracht om voor de expeditie com
municatie-diensten te verrichten en eventueel
als invaller te fungeeren.
De drie Dragon-Rapide vliegtuigen zijn
aan den onderkant eenigszins gewijzigd, zoo
dat het oog van de camera's, welke op deze
plaats worden bevestigd, naar alle kanten een
vrij veld heeft.
Het geheele gebied, dat in kaart moet wor
den gebracht, beslaat de geweldige opper
vlakte van tien millioen hectaren, tezamen
echter nog niet de helft van het Nederlandsch
bezit op Nieuw-Guinea vormend en hoofd
zakelijk bestaande uit laag terrein, dat een
lengte heeft van ongeveer 800 kilometer. De
duur van het werk wordt op tenminste een
jaar geschat en is uitsluitend afhankelijk van
de gelegenheid tot fotografeeren. Met bewol
king en andere factoren rekening houdend,
rekent men er op dat per dag hoogstens ge
durende een uur opnamen zullen kunnen
worden gemaakt
De regeling is zoodanig, dat bij aankomst
op Nieuw Guinea der vliegtuigen deze
zullen na aankomst te Bandoeng in de werk
plaatsen van de K N.I.L.M. duchtig onder
handen worden genomen, waarmede tien
dagen gemoeid zullen zijn al het overige
personeel en al het benoodigde materiaal
reeds in het tevoren geheel gemonteerde
kamp te Babo, aan de Zuidkunst van de Mac
Cluer Golf, aanwezig is, zoodat de karteering
onmiddellijk kan beginnen.
Vier kampementen.
Er komen in het geheel vier kampementen,
waarvoor de vestiging zorgvuldig is uitge
kozen. Voor het transport van het materiaal
is o.a. een lichter van de K.P.M. gecharterd.
Terwijl het terrein rondom Babo gekar
teerd wordt, wordt door de zorg van de op
drachtgeefster een ander vliegveld gereed ge
maakt en een kampement aldaar gebouwd,
zoodat onmiddellijk nadat de karteering te
Babo beëindigd is, alles naar het nieuwe
kampement kan worden overgebracht. Terwijl
dit in gebruik is, wrodt het kampement, dat
e Babo stond, weder naar een derde plaats
overgebracht en zoo vervolgens
Kampementen en vliegvelden komen be
halve te Babo, op het eiland Efman nabij
Sorong, te Seroei op het eiland Japon en te
Mimika op de Zuidkust van Nieuw Guinea
De afstand tusschen de beide uiterste kampe
menten, Sorong en Mimika, bedraagt niet
minder dan 600 kilometer
Ofschoon de expeditie uiteraard behoorlijk
gewapend is en de regeering een wakend oog
in het zeil houdt, worden geen vijandelijke
overvallen gevreesd. De kannibalen op Nieuw
Guinea hebben liever te doen met een zende
ling, die in z'n eentje aan het baden is
Als alles naar wensch gaat, zal begin
October met deze grootsche onderneming
want deze kwalificatie komt de karteerings-
opdracht ongetwijfeld toe een aanvang
worden gemaakt.
De „Koetilang" is gistereen op ujtrei.
van Bagdad in Jodhipur aangekomen.
De „Nachtegaal" (thuisreis) vloog
tereen van Rangoon naar Jodhpur.
De „Lijster" is gisteravond om 18.47 uur
op Schiphol aangekomen.
Gisteren is in de nabijheid van Redfieto
(Engel.) een vliegtuig op een boerderij neer
gestort. Beide inzittenden werden gedood
Men kan veilig aannemen, dat de heer
Voute, als gemeentelijk commissaris belast
met de controle op de gedragingen van de
Berger Sportvereeniging (B.S.V.) Maande
2 September, tijdens de zitting van den g£
meenteraad, onaangename, ja, moeiljij™
oogenblikken heeft doorgemaakt, toen de
door zijne vereeniging georganiseerde kermis
in bespreking kwam.
De wel zeer povere resultaten, bereikt met
de zoo luidruchtig aangekondigde reorgani.
satie, verwekten in den raad hilariteit en dé
critiek is hem niet gespaard.
De geheele kermisopzet is een mislukking
geworden. Bracht deze opzet eenerzijcfe gro<>
te ontstemming bij de neringdoende burgerij
anderzijds is die vereeniging er geen stap vepi
der mee gekomen.
Twee duizend centen, zie daar de geheele
winst met dezen roofbouw op Bergens za
kenleven gemaakt.
Te midden van deze debacle verrijst onze
gemeentelijke regeeringscommissaris vve!
eenigszins als ridder van de droevige
figuur. 'rj
Wij voor ons hadden geen reden gehad
deze zaak nog eens naar voren te brengen
wanneer de heler Voute, om zich een houding
te geven, zich niet had laten verleiden tot het
geven van een onjuiste voorstelling van za
ken, wat betreft de beweerde noodzakelijk-
heid der reorganisatie.
Hij doet het n.1. voorkomen alsof hq be
langrijke mutaties in het bestuur had door
gedreven in verband met de geheele gestie
der vereeniging, waaronder dan het z.g. zor-
gelooze financieele beleid.
„Verschillende bestuursfuncties", aldus
ongeveer de heer Voute, „werden waargeno
men door jonge menschen, wel vol ijver,
maar zonder noodige geschiktheid".
Maar wat zijn de feiten?
In 1932, dus drie jaar geleden, werd het
bekend, dat de r.k. leden uit de vereeniging
zouden treden.
Ondanks deze wetenschap ging B.S.V., op
voordracht van het toenmalige bestuur, on
der voorzitterschap van den heer Onrust,
over tot het doen maken van een kleedge
bouw, dat 25 Sept. van dat jaar feestelijk
werd ingewijd.
De kosten bedroegen 1800. De betaling
zou, bij gebrek aan baten, in jaarlijksche
termijnen van 100 geschieden, terwijl na
tuurlijk rente werd betaald.
Waar armoede binnen treedt, vliegt de Ik'
de het venster urt. Zoo ook in het bestuur.
Het begon te ontbreken aan de noodige sa
menwerking, met het gevolg, dat 5 Novem
ber 1934 een groot deel van het voor den
ongunstigen toestand der financiën verant
woordelijke bestuurverdween.
Van de oude garde bleef alleen de heer
Onrust.
Voor hen die heen gingen kwamen onder-
feteekenden in de plaats. De onderlinge ver-
ouding werd een andere, gezien de verkla
ring van den heer Onrust, dat hij het nog
nooit zoo rustig en gemakkelijk had gehad.
Enfin, het bekende adres aan de gemeen
te werd verzonden, want dit zagen onderge-
teekenden wel in, dat er in verband met de
ongunstige financiën iets moest geschieden.
Het resultaat was de regeeringscommissaris.
Wat de man heeft uitgevoerd? Niets!
Geen onderzoek naar den werkelijken toe
stand, geen bespreking hoegenaamd met het
bestuur. Letterlijk niets.
Dadelijk reeds kwam zijn eisch tot aftre
den van ondergeteekenden ter tafel, wat wel
het beste bewijs is, dat hij van de geheele
situatie niets wist. „Het was in het belang
der vereeniging" beweerde hij.
Enfin, wij werden vervangen door een
meester in de rechten en een ingenieur.
Had er nu slechts een schijn van onder*
zoek plaats gehad maar zelfs in de raads
zitting van 2 Sept. bleek de heer Voute
toeten noch blazen te weten dan was^l
er mee bekend geweest, dat ondergeteekeW»1
slechts een paar maanden nog maar be
stuurslid waren en dus onmogelijk verant
woordelijk konden zijn voor de situatie.
had hij ook geweten, dat het een grove o11'
waarheid was, dat alle werkjes voor de ver
eeniging werden betaald, dat geen der w
stuursleden ook maar een cent ontving,
belangeloos verrichtten, zooals het trouwe»
ook behoort.
Maar een onderzoek was immers niet noo
dig. Naar buiten moest de indruk gewoft
dat snel en krachtig werd ingegrepen-
Nu, er is ingegrepen. Het was in de vow
beteeken is van het woord: God zegd
greep
Het werd helaas een misgreep. j
Wel moet de heer Voute zich Dinstw?
lendig hebben gevoeld.
Wie zou anders naar middelen hebp»'
grepen, als de heer Voute deed? En dit
om de aandacht van eigen onmogelijk v
tie af te leiden? j.
Th. Jansen, voorheen le seC^tarjj.
C. Dubbeld, voorheen 2e sec
W. Dames, voorheen le pent»w~
(De inzenders mogen niet uit het oog
liezen, dat de heer Voute, die juis terugge-
buitenlandsche vacantiereis wasR^v.
keerd en van het kermisgedoe van Zirae\tl>^>
op de hoogte was, slechts heeft v g.S.V-
wat het tegenwoordige bestuur
hem verstrekt had. Men mag het hij
Voute dus niet te zeer kwalijk nci t
te sterk in zijn beweringerMS STcrtJ