DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Qaqdiikzch Oxxczicht ^Buitenland SBinnenlaad Het Nationaal-Socialistische partijcongres. 137e Jaargang DE VERGADERING VAN DEN VOLKENBOND. DE REDEVOERING VAN HOARE. Waf vandaag de aandacht trekt IN GIERPUT GEVALLEN. En verdronken. ALKMAARSCHE COURANT Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN t Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar olaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37069. Telef. 3320, redactie 3330. Hq. 215 Dit nummer bestaat uit twee bladen Directeur: C. KRAK. Donderdag 12 September 1935 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Rede van Hitier over de cultureele problemen van Duitschland. Op het Cultuurcongres in het Operahuis heeft Adolf Hitier gister een groote rede ge houden. Hitier herinnerde aan den Rijksdagbrand van 27 Februari 1933, die als een hoog- oplaaiende fakkel voor het oog der natie den omvang van de historische wending be lichtte Het schetste de economische en poli tieke ramp, die het land bedreigde tengevol ge van het bolsjewistische gevaar en de uit putting van alle fundamenten van het ge meenschapsleven. Het was merkwaardig, dat het nationaal-socialisme in dienzelfden tijd, toen het zijn strijd op leven en dood streed, de Duitsche kunst den eersten stoot voor haar herleving en wedergeboorte gaf. Terwijl de partijen werden neergeslagen, de tegenstand der landen werd gebroken en de souvereiniteit van het Rijk werd verankerd, Centrum en Marxisme werden vernietigd, de vakbonden werden ontbonden en de nat.-soc. gedachte uit het rijk der fantasie werkelijk heid werd, vond zij toch nog tijd genoeg om de fundamenten te leggen voor den nieuwen tempel van de Godin der Kunst. Men heeft niet alleen negatief werk verricht. Men heef» zich waarlijk niet te lang bezig gehouden met de bedervers der Duitsche kunst Men liet zich niet in met debatten tegen hen. Hun meeste handelingen had men als misdaden gevoeld en zoo moest elke gedachtenwisse ling voor hen eindigen met de gevangenis of het gekkenhuis. Niet alken ging het tegen de Joodsch-bolsjewistische literatuur, doch te vens stond 't vast, dat geen der dadaistisch- cubistische, futuristische, ensitivistische en nieuwe-zakeliikheid-zwetsers aan de weder geboorte der Duitsche kunst zou mogen deel nemen. De critiek der tegenstanders is volgens Hitier voor zijn handelingen de grootste aanbeveling. Uitvoerig beantwoordde hij voorts de vragen, of op het oogenblik het practische werk niet belangrijker was dan het zich bezig houden met cultureele proble men, en of in dezen tijd, nu er nog zooveel armoede en ellende heerschte, voor de kunst offers gebracht konden worden. Op het eerste antwoordde hij, dat de kunst behoorde tot het totale complex van ontwikkeling van een ras en volk, en dat men de functioneele uitwerking ervan niet gedurende een bepaal de periode kon stopzetten ten bate van ander werk, zonder tot cultureelen achteruitgang te geraken. Niet alleen de kunstenaar, maar ook het publiek heeft voortdurende scholing noodig om het kunstwerk in zich op te kuunen ne men en te begrijpen. Het cultureele werk mag dus nooit verwaarloosd worden, doch en hiermede kwam Hitier tot de tweede kwestie in het bijzonder niet in perioden, dat de algemeene politieke en economische nood dringend versterking van het inwen dige welstandsvermogen van een natie eischen. De grootste cultuurprestaties van de menschheid waren te allen tijde hoogte punten van gemeenschapsleven. Als de kleine menschelijke geest door leed en zorg twijfelt aan de grootheid en de toe komst van zijn volk, is het tijd, hem te wij ze op de door geen politieken of economischen nood te loochenen documenten van de inner- hjke en daardoor onvergankelijke en hoogste gaarden van zijn volk. Hitier herinnerde aan de cultuurdocumenten der klassieke bescha dig, en concludeerde, dat geen volk langer leefde dan de documenten van zijn cultuur. Het Duitsche volk is wederopgestaan en is, voor het oog der geschiedenis, door zijn onsterfelijke cultuur in werkelijkheid over winnaar van al zijn tegenstanders. De be wering, dat slechts een klein gedeelte van v°lk hierbij geïnteresseerd is, verwerpt Hitier. De kunst, die het meest direct het zieleleven van een volk weergeeft, heeft on bewust direct den grootsten invloed op de massa des volks, indien zij althans geen verwrongen beeld van dit zieleleven geeft. Hier heeft men ook een zekeren norm voor de waarde of de waardeloosheid van kunst. »an het dadaistische bedrijf en van de Joodsch-bolsjewistische kunst-uitingen keer de het volk zich af en slechts een kleine min derheid ontspoorden en waanzinnigen inte resseerde zich nog voor deze dwaasheden. De nationaal-socialistische beweging, in dien zij werkelijk een omwentelende bewe ging van universeele beteekenis wil zijn, moet streven naar de hoogste cultureele uitingen en het volk de overtuiging van haar a'gemeene en haar bijzondere missie bij brengen door het demonstreeren van de hoogste cultureele geschikheid en haar zicht bare uitwerking. Zij zal daarbij slechts haar eigen werk en strijd vergemakkelijken, wan neer zij bij het volk het begrip voor de groot heid van haar taak verruimt door de diepe uitwerking, die te allen tijde groote cultu reele prestaties, in het bijzonder op het ge- Adolf Hitier bied der bouwkunst, hebben gehad. Wie een volk wil opvoeden tot trots, moet het ook een zichtbare aanleiding tot trots geven. Slechts één zorg en één wensch moeten derhalve elk Duitscher ter harte gaan: „Dat ons de Voorzienigheid de groote Meesters moge schenken, die onze ziel in tonen zullen doen klinken en in steen vereeuwigen". Ook hier geldt echter, dat velen geroepen doch slechts weinigen uitverkoren zijn. De kunste naars zullen echter ontdekt worden, die den staat van het Duitsche volk het stempel van het Germaansche ras voor alle tijden zullen weten te geven. Uitvoerig betoogde Hitier verder, dat kunst geen luxe was en in geen enkel opzicht uiting van een „kapitalistische" tendenz. Het tijdperk van religieuze verinniging heeft de grootste cultureele scheppingen voortge bracht, terwijl het door en door kapitalis tisch besmette Jodendom nooit een eigen kunst heeft gehad en ook nooit zal hebben. Ondanks het feit, dat dit volk over onmete lijke materieele individueele capaciteiten be schikte, heeft het nooit een eigen bouwstijl, nooit een eigen muziek geschapen. Zelfs de tempel te Jeruzalem was met behulp van vreemde bouwmeesters gebouwd, zooals thans nog het geval is met hun synagogen. Enkele jaren nationaal-socialistisch regitm in Duitschland zullen op cultureel gebied dan ook meer opleveren dan de laatste tien tallen jaren van Joodsch bewind. Nogmaals keert Hitier zich tegen alle ge- wild-moderne richtingen in de kunst, ook te gen diegenen, die z.g. naar het primitieve streven Het is niet de taak van den kunste naar, den mensch te toonen in zijn degene- ratievormen, doch integendeel het schoone te laten zien. Uitvoerig gaat Hitier vervol gens in op de bijzondere beteekenis van de architectuur en het bouwwerk als representa tieve uiting van een beschaving. De z.g. be scheidenheid van den architect, die tegen woordig werd aangediend onder den naam van zakelijkheid, is niets dan een zekere be perktheid, en meestal niet in de eerste plaats een beperktheid aan middelen, waarvoor nog iets te zeggen zou zijn, maar een beperkt heid aan bekwaamheid van den architect. Het nationaal-socialisme heeft de groote cultuur-historische taak, de oude tendenz van het particulier-kapitalistische zakenleven te verlaten en niet alleen artistieke maar ook politieke overwegingen moeten een rol spe len bij de cultureele vormgeving van het nieuwe Rijk. Niets is geschikter, den kleinen criticasters het zwijgen op te leggen dan de eeuwige taal van de groote kunst. Met een beroep op de groote geesten van het ver leden en den zwaren strijd, dien de huidige generatie thans had gestreden om Duitsch land te doen herleven, verklaarde Hitier, dat men niet het recht had, wanneer de Almach tige den moed schonk om iets onsterflijks te eischen, er aan te twijfelen, dat Hij het volk de kracht zou geven, het onsterflijke te ver vullen. Hij eindigdie met de woorden: „Onze kathedralen zijn de getuigen van de groot heid van het verleden. De grootheid van het heden zal men eens afmeten naar de eeuwig heidswaarden, die het achter zal laten Slechts dan zal Duitschland 'n nieuwen bloei van zijn kunst beleven en ons volk het be wustzijn ondergaan van een hoogere be stemming". De middagzitting. De in de gister door Sir Samuel Hoare in zijn redevoering uitgesproken suggestie, dat het probleem van de toegankelijkheid tot ko loniale producten internationaal moet wor den onderzocht, vindt te Geneve groote be langstelling. Een formeel Engelsch voorstel dienaan gaande is evenwel niet ingediend. Meij spreekt evenwel over een internatio nale conferentie, welke niet noodzakelijk te Geneve zou behoeven te worden gehouden. Van Engelsche zijde wordt er bovendien op gewezen, dat de suggestie van Hoare ten zeerste verbonden is aan de ontwikkeiing van het Italiaansch-Abessinische geschil. Het verluidt, dat men het slechts te verwezenlij ken acht, indien Italië afziet van wapenge weld. De vertegenwoordiger van Abessinië spreekt. In de middagzitting van den Volkenbond sprak de vertegenwoordiger van Abessinië, Hawariate, die verklaarde, dat Abessinië zijn uit het Volkenbondspact voortvloeiende verplichtingen zal nakomen. Binnenlandsche structueele wijzigingen van Volken-bondsle den mogen volgens spreker geen voorwend sel worden tot aantasting van de onafhanke lijkheid of souvereiniteit van staten. Mocht de Volkenbond zekere maatregelen op politiek economisch of financieel gebied noodig ach ten, dan zullen deze voorstellen door Abes sinië worden beschouwd als voorstellen van broedervolken, die op den weg der civilisatie ver vooruitzijn Het Abessinische volk, aldus Hawari. 'e, verkeert in gevaar zijn ationale zelfstandig heid te verliezen. Wij hebben tegenover dit gevaar, hoewel men ons barbaren noemt, een groote lankmoedigheid aan den dag gelegd. Wij respecteeren alld naties, ook die zich als onze vijanden beschouwen. De Abessinische vertegenwoordiger hield zich vervolgens be zig met de Italiaansche verwijten op cultu reel gebied en verklaarde, dat de beschaving er door wordt verrijkt, dat ieder op zijn ge bied daartoe bijdraagt. Door geweld kan op den duur geen betere wereld worden geschapen, aldus riep spre- ;v>: :-7:-;: 1 Teele Hawariathe ker uit. De Abessinische regeering is zich er van bewust, dat haar land groote expansie mogelijkheden biedt. Men moet evenwel den ken aan de economische wereldcrisis, die het gevolg is van overproductie en niet nog meer mag worden verscherpt. Men verwijt Abessinië voorts de slavernij. Deze is evenwel niet door Abessinië uitge vonden Slavernij is overigens een relatief begrip en kan ook vaak worden aangetrof fen waar men met vrije menschen te doen heeft die bijv. onder het juk der machines staan Ook is Abessinië zich er van bewust, dat de menschen bevrijd moeten worden. De regeering heeft in de laatste jaren op dit ge bied grooD pcgingen ondernomen, het ver- eischt evenwel tijd de plannen ten uitvoer te leggen aangezien de zeden des lands zich eerst moeten aanpassen aan de nieuwe eischen Door geweld zal men Abessime evenwél niet kunnen winnen. In iedere oor logsactie zouden ook de andere gekleurde volken een gevaar voor hun bestaan zien. Zij zouden hun vertrouwen verliezen in de avondlandsche beschaving. Het is gemakke lijk een zwakken staat te beschuldigen we gens barbaarsche toestanden. Het is evenwel noch in overeenstemming met de gerechtig heid noch met de waarheid op grond van dergelijke beschuldigingen zijn realistische plannen ten uitvoer te leggen Spr eischte van de vergaderde vertegen woordigers van de geheele wereld plechtig een commissie van onderzoek naar Abessinië te zenden, welke aan de hand van de feiten op objectieve wijze de waarheid zou moeten vaststellen. Abessinië is er van overtuigd, dat niets den Volkenbond van zijn taak zal kunnen weerhouden. Redevoering van Bruse. Na deze redevoering van den Abessini- schen vertegenwoordiger, welke men alge meen als zeer gereserveerd beschouwt, was het woord aan den hoogen commissaris van Australië, Bruce. Deze verklaarde, dat de Assemblee zich geplaatst ziet voor een buitengewoon ernsti ge kwestie, welke niet alleen de er direct bij betrokken staten betreft, doch veeleer ook problemen naar voren brengt, welke het ge heel e sedert den oorlog voor de handhaving van den vrede opgetrokken gebouw in ge vaar brengen. Indien de crisis, waarin het huidige ge schil den Volkenbond heeft gestort, niet zal kunnen worden opgelost, aldus Bruce, moet men de vraag stellen, of men verder aan dit systeem zal kunnen vasthouden. Bruce verklaarde zich niet verder over het geschil te willen uitspreken, daar dé commis sie van vijf er mede bezig is en haar werk zaamheden niet mogen worden bemoeilijkt of gestoord. De indruk te Genève De redevoering van Sir Samuel Hoare wordt in Volkenbondskringen algemeen be schouwd als een gebeurtenis van groote po litieke beteekenis, zoo dat men er nog geen definitief oordeel over wil vellen. Van Fransche zijde verklaart men reeds thans, dat de redevoering zeer bezadigd was, terwijl men aan Italiaansche zijde groo te reserves in acht neemt, zij het ook dat aan den anderen kant een zekere ontstemming te constateeren schijnt. Men is zich er van bewust, dat de rede voering hoewel het Italiaansch-Abessinische geschil slechts eenmaal, bij het begin, werd genoemd, een toespeling is op dit geschil en vooral op de Italiaansche politiek. Geen reactie op de rede van Sir Samuel Hoare. Naar in wel-ingelichte kringen verzekerd wordt, zal de rede, die Sir Samuel Hoare in de Volkenbonds-Assemblee heeft gehouden, geen invloed hebben op de houding van Ita lië in het Abessinische conflict. Wèl heeft men met voldoening kennis genomen van de herhaling der verklaring, die ook reeds in het Britsche Lagerhuis was afgelegd dat En geland geen bijzondere belangen in Abessi nië heeft. Italië blijft tegen elke Volkenbonds-inmen- ging in de regeling van de Abessinische kwestie, en de Italiaansche delegatie te Ge neve kan met de indiening van haar memo randum haar taak als geëindigd beschou wen, doch blijft voor particuliere gedachten- wisseling ter beschikking van de Commissie van Vijf. Baron Aloisi zal echter zoo goed als ze ker de rede van Hoare niet beantwoorden en Italië behoudt zich volle vrijheid van hande len voor. Fransche persstemmen. De groote redevoering van Sir Samuel Hoare wordt in de Parijsche bladen zeer uit voerig weergegeven. De correspondent van Infransigeant te Ge neve legt er den nadruk op, dat de redevoe ring een diepen indruk heeft gemaakt. Voor aanstaande leden der Italiaansche delegatie hebben tegenover hem de redevoering gema tigd van vorm, doch niet verzoenend ge noemd en er aan toegevoegd, dat deze rede voering niet geschikt is overeenstemming tot stand te brengen. Laval heeft zich er toe be- Erkt te zeggen, dat de redevoering te be- igrijk is om er reeds nu een oordeel over te kunnen uitspreken. E>e Liberté verklaart, dat de leider van het Foreign Office heeft laten doorschemeren, dat hij de vooruitzichten op een Italiaansch- Abessniische overeenstemming zoo goed als niet aanwezig acht. Onder deze omstandigheden heeft de lei der van de Fransche delegatie tegenover hem verklaard, dat Engeland genoodzaakt is zijn Europeesche politiële te wijzigen, indien m Abesinië een oorlog zou uitbreken, aangezien de ondoeltreffendheid van den Volkenbond er door bewezen wordt. Uiteraard staat de redevoering van Sir Samuel Hoare in het middelpunt van de be langstelling der Parijsche ochtendbladen. Zeer sceptisch is het oordeel van de groote bladen, wier sympathie voor Italië van den eersten dag af onmiskenbaar was. Zij herin neren vooral aan de in het verleden door de Engelsche regeering aangenomen houding. E>e meer links-georiënteerde bladen daar entegen zijn geestdriftig, aangezien zij thans de mogelijkheid meenen te kunnen zien van een nauwe Fransch—Engelsche samenwer king, waarvan zij vooral in de middel-Euro- jjeesche moeilijkheden een succes verwach ten. Radek over de taak van den Vol kenbond in het Italiaansch-Abes sinische conflict. In een artikel in de „Izwestia" over dien Volkenbond en het Italiaansch-Abesinische conflict herinnert de bekende Sovjet-journa list Radek eraan, dat van het oogenblik af van haar toetreding tot den Volkenbond de Sovjet-regeering van nieening was, dat de Het Nationaal-Socialistische partij congres. (Dag. Overzicht). De Abessinische kwestie in den Volkenbond. Persstemmen over de rede van Hoare. (Buitenland). De keizerin van Ethiopië voor de radio. (Buitenland). De stakingstoestand in Tilburg; alles is rustig. (Binnenland). Koningin en prinses weer terug ki Nederland. (Binenland), De bouw van een tweede „Staten dam". (Binnenland). Afschuwelijke moord te Den Haag; moeder en kind gedood. (Binnenland). Begrafenis Jhr. Sandberg. (Binnen land). De Olympische Spelen te Berlijn. (Sport). (Zie verder eventueel laatste berichten.) Volkenbond groote mogelijkheden bezat voor den strijd voor den vrede, en deze mogelijk heden verschafte aan die mogendheden, die oprecht den vrede wenschten. Radek herin nert verder aan de verklaring, die de Brit sche minister Eden te Moskou heeft afgelegd ten gunste van een collectief systeem tot handhaving van den vrede, dat helaas ver zwakt is door het ongelukkige Britsche ac- coord met Duitschland over de bewapening ter zee. Het vertrouwen in de politiek van collectieve waarborgen van den vrede werd hierdoor geschokt, doch dit geschokte ver trouwen mag niet dienen als een belemme ring om te zoeken aar een vreedzamen uit weg uit het Italiaansch-Abessinische con flict. De ernst van den huidigen internatio nalen toestand maakt het noodzakelijk, het wantrouwen te overwinnen en het vredes front te versterken. De pacifistische politiek van Engeland in het Italiaansch-Abessini sche conflict verdient door alle belangheb bende mogendheden bij de handhaving van den vrede ondersteund te worden en kan op succes rekenen wanneer duidelijk blijkt, dat Groot-Britannië zich niet alleen bekommert om den vrede in de zone van het Suez-ka- naal, doch ook om alle andere punten, waar het vredeswerk bedreigd wordt. Deze ge meenschappelijke strijd om den vrede zal het beste middel zijn tot versterking van den Volkenbond. Huichelarij, zegt een Italiaansch blad. De noord-Italiaansche bladen geven open lijk uiting aan hun afkeuring van de door Sir Samuel Hoare uitgesproken rede. De „Corriera del la Sera" spreekt van een teleurstellenden indruk en noemt Hoare een immoreel moralist, wiens uiteenzettingen den diplomatieken toestand, wat het Ita liaansch-Abessinische conflict betreft, geens zins hebben verbeterd. De „Stampa" uit Turijn schrijft, dat de rede van Hoare een monument van huiche larij is. Het blad noemt terloops in dit ver band ook de houding van Duitschland te- ;enover Italië, welke houding het blad1 voor- ■ldig acht. LOCO-BURGEMEESTER VAN FINSTERWOLDE. De beide communistische wethouders gepasseerd. De commissaris der koningin in Groningen heeft bepaald, dat in de gemeente Finsterwol- de, welke twee communistische wethouders heeft, als loco-burgemeester zal optreden het raadslid L. E. Evers, die in de vorige zit tingsperiode wethouder was en toen ook als plaatsvervangend burgemeester fungeerde. De beide communistische wethouders zijn dus gepasseerd. MINISTER SLINGENBERG VOOR DE RADIO. De minister van sociale zaken, Mr. M. Slingenberg zal Maandagavond 16 Septem ber a.s. van 8.308.45 uur een woord van aanbeveling spreken ter ondersteuning van den verkoop van zomerpostzegels waarvan de extra opbrengst ten goede komt aan de arbeidszorg voor onvolwaardigen en aan de acht noodlijdende orkesten in de groote steden Gisteravond is te Ederveen bij Lunteren op de Vel uwe vermoedelijk tengevolge van nalatigheid het deksel van een gierput open blijven staan. Het 2-jarig kindje van den heer Nap is in een onbewaakt oogenblik in de put gevallen en om het leven gekomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1