DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Begrootingsevenwicht zoo goed als bereikt. „Het gebeurde WAT? op een avond". HOE? België bestrijdt de werkloosheid. DE RIJKSBEGROOTING 1936. Dxtgeliikscfi OvuzUht zrsr LüTS&iSiï? SS Tekort vari 119 millioen gedekt. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Ho. 220 Dtt nqmmer begtaat nit drle bladen- Directeur: C. KRAK. Woensdag 18 September 1935 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 137e Jaargang Een uitgebreid programma. - Twee milliard voor openbare werken. Volgens de gisteren ingediende rijksbegrooting 1936 zijn voor den gewonen dienst de uitgaven geraamd op f7tJ.944.662, de inkomsten op f 601.9o3.638, zoodat een nadeelig saldo is geraamd van f 108.936.024. Dit tekort moet worden verhoogd met de postenverlaging van den wijnaccijns, accijns op bier en gedistilleerd en van de loodsgelden, in totaal f 10.200.000, zoodat het te dekken tekort stijgt tot f 119.000.000. Dit tekort wil de Minister van Financiën dekken door de volgende maatregelen: 1. Het bekende bezuinigingsontwerp 2. Verlaging annuïteit Invaliditeitsfonds, Burg. Pensioenfonds enz. 3. Uitstel opklimming salarisschalen 4. Vermindering aantal wachtgelders 5. Heffingen ten bate van Werkloosheidssub- sidiefonds a. 20 opcenten op de omzet belasting f 12.000.000 b. 20 opcenten op rechten van successie en schenking 6.800.000 c. 20 opcenten op evenredige zegelrechten 1.600.000 d. 20 opcenten op registratie rechten 2.000.000 e. 20 opcenten dividend- en tantième-belasting 1.800.000 f. belasting op buitenlandsche plezierreizen 2.000.000 Totaal opbrengst nieuwe heffingen Totaal opbrengst der vijf maatregelen f 76.900.000 13.972.300 1.000.000 900.000 f 26.200.000 f 118.972.300 VERDERE BEZUINIGINGEN EN BELASTINGVERHOOGINGEN. Waf vandaag de aandacht trekt, Bezuinigings-ontwerp. ALKMA ARSCHE COURANT /Van onzen Brusselschen correspondent). Brussel, September 1935. Niet alleen op financieel gebied wordt in België een nieuwe politiek gevolgd, maar ook op het gebied van aanpassing van het sociale leven aan de door de huidige moei lijkheden geschapen toestanden, zooals b.v. de bestrijding van de werkloosheid. Dit vraagstuk is op zichzelf zoo onoplosbaar, dat men, bij het noemen reeds, geneigd is de bladzijde om te slaanEr wordt in Bel gië evenwel een poging gedaan die ernstig en daarom aandacht verdient. De socialisten in de regeering erkennen zelf, dat de betaling van werkloozensteun slechts een pleister is op een houten been, en dat er veel misstanden zijn, die moeten worden tegen gegaan. Een misstand b.v. schuilt er in de omstandigheid, dat seizoen- bedrijven immer op bepaalde tijdstippen van het jaar een aantal werldoozen opleveren en dat deze arbeiders eveneens aanspraak ma ken op steun. Er is reeds een ingewikkelde regeling op bedacht om dit te verminderen. Het plan van Bovesse. De Waalsche minister, Bovesse, heeft, nog niet lang geleden, een nogal révolution- naire rede gehouden, waarin hij betoogde, dat er zooveel mogelijk werk moet worden verschaft aan zooveel mogelijk arbeiders en waarin hij zich op besliste manier voorstan der verklaarde van den 6-u arbeidsdag of 36-urige werkweek, zonder loonsverlaging, met daarnaast nog een compensatie aan ae arbeiders, die het hun mogelijk maakt hun inkomsten te verhoogen en dus de verbruiks- mogelijkheden te doen toenemen. Hij bepleit den terugkeer tot het platteland van de vele arbeiders, die het land hebben verlaten voor de stad, om in de destijds bloeiende industrie meer loonend werk te vinden. In België is, uit den aard van zijn econo mie zelf, welke steunt op een goedkoope ar beidskracht, de kwestie van den verminder den arbeidsdag in de leidende kringen niet populair. «Minister Bovesse heeft dan ook voorloopig zijn programma van een kortere arbeidsweek moeten opbergen. In afwachting heeft hij een programma samengesteld voor den terugkeer naar het platteland, dat eigen lijk een coördinatie is van denkbeelden die anderen vóór hem hebben uiteengezet en die in ander_' landen ook al verwezenlijkt' heb ben gevonden. In hoofdzaak wil hij zooveel mogelijk van de arbeiders half industrieele en half landarbeiders maken; hij wil wonin gen bouwen op een zekeren afstand van de stad, met 25 aren grond, die door de arbei ders kan worden bewerkt Hiermee, en dan n°g 10 fr. per dag, kippen, 'n varken en een geit, kan iemand leven, riep hij uit in een re de, die hij hield voor een hem sympathiek gehoor, n.1. zijn kiezers te Namen. Het denkbeeld heeft opgang gemaakt en op het oogenblik zijn er ontwerpen klaar oni door den koning te worden onderteekend, die een lichaam in het leven roepen om den terugkeer naar het land werkelijkheid te doen *wden. Men is over het algemeen zeer be nieuwd om te weten hoe de regeering deze "ak zal aanpakken. Het plan gaat gepaard ®et ontginning van braakliggende terreinen lP 5^ Vlaamsche Kempen' en de Waalsche Ardennen, want nu heeft men plots ontdekt, ln ^'g'ë tenslotte nog veel land be schikbaar is. Er zou, volgens officieele ver- f^.ngen, nog wel ruim anderhalf millioen aren te ontginnen zijn. Men zal begin- "51 "tet de arbeiders, die van het land ko- lj-,n.en die nu werkloos zijn, zoovee' m?^' 'f bewegen naar het land terug te kee- - zwegen naar net iaiiu - - b™ fn klein ge2'0 kan met een paar hec- ^"■and vrij gemakkelijk rondkomen. Een *[k'der, die tijdelijk werkloos is- kan z et aj» hij over een aantal aren grond beschikt ^L^fkppelen, groenten enz. te win"®? voor zijn eigen gezin, eveneens gemakkel j ker redden. Natuurlijk zal dit slechts moge ik zijn door een credietstelsel, waai at en de gemeenten zullen samenwe Men vermoedt, dat een stelsel zal t<*pas T* Vlncjen, waardoor de betrokken arte j s tenslotte eigenaar zullen kunnen wor ®h van hun huis en land. r Schoolplicht tot to 'f, v f en andere maatregel, die te ^eJI™vrut alt is de verlenging van den sclio° P yaj» 14 tot 16 jaar. De werkloosheid wor de jonge krachten die van de lagere school ko en, is wel het troostelooste schouwspe ®r bestaat. De minister is er in g^'3,3® maatregelen te doen goedkeuren, waa e jonge lieden die geen werk vinden op 1 r.'gen leeftijd, wanneer zij het lager !JS hebben geëindigd, verplicht wor chooi te blijven volgen, waar zij dan d kundige vorming ontvangen, welke do omstandigheden het nuttigst blijkt te J Men zal het er natuurlijk op aanleggen de beroejisyorming zoo door te voeren, dat zij u H^drijfstakken, waar een tekort aan ge schoolde arbeidskrachten wordt vastgesteld, van personeel kan voorzien. Dit is o.m. het geval voor speciale vakken in de mijnen, de metaalnijverheid, het textielbedrijf, de was- scherij, de ververij, de kapperswinkels, het dienstpersoneel, het hotelbedrijf, de schoen makerij. Men zal toegeven, dat dit een ingrijjjende maatregel is. Pas in 1912 is in België de schoolplicht ingevoerd, die gaat tot 14 jaar. De wet, waarbij de schoolplicht wordt ver lengd tot 16 iaar, heeft slechts een voorloo pig en niet algemeen karakter. Zij geldt slechts voor 2 jaar, daar men hoopt dat in 1937 de huidige crisis zal overwonnen zijn. Bovendien hangt de toepassing van de plaatselijke omstandigheden af. Zoc b.v. heeft men in de landbouwgemeenten een te kort aan arbeidskrachten over het algemeen Een boer zou het niet aannemen, dat men zijn zoon verplicht, na tot 14 jaar naar school te zijn geweesA, nog langer lessen te volgen, als hij zijn hulp zoo dringend noo- dig heeft. Daarom worden in alle plaatsen comité's gevormd, die over de te nemen maat regelen hebben te oordeelen, naar gelang van de bestaande werkloosheid. Doch de maatregel zal wel een uitgebreide toepassing vinden en de voordeelen ervan zijn menig vuldig. Er bestaat overigens groote kans, dat de wet voorloopig definitief worden zal, want sedert lang zoekt men in België naar de mogelijkheid om verplicht vakonderwijs ii te voeren. Men heeft ernstig gebrek aan waarlijk geschoolde arbeidskrachten. De kans is er nu om dit vakonderwijs, na het lager onderwijs, in te voeren, met het voor deel dat zoodoende leiding kan worden ge geven in de richting die men wenscht. Een ander voordeel is, dat enkele duizenden leer krachten, die nu ook werkloos zijn, bezigheid zullen vinden. De socialisten zitten in de regeering en het sreekt vanzelf, dat zij deze maatregelen, die heelemaal beantwoorden aan hun inzicfote.i, volledig steunen. Uit eigen initiatief hebben de socialistische en christelijke syndicaten ook reeds een en ander gedaan voor de jeugdige werkloozen, namelijk door de oprichting van arbeids kampen voor vrijwilligers, welk denkbeeld nu ook door de regeering is overgenomen Dez kampen zijn beter dan wat men tot nu deed, n.1. cursussen organiseeren in de ge meenten ten behoeve van de jonge werkloo zen. daar deze cursussen veelal niet werden bijgewoond. De openbare werken Ook andere middelen blijven natuurlijk niet onbeproefd. Zoo heeft de minister van openbare werken en werkloosheidsbestrij ding, H. de Man, enkele dagen geleden uit eengezet, dat de door de regeering opgerich te dienst voor economisch herstel 2 milliard 200 millioen frank zal gebruiken voor de uitvoering van groote en kleine openbare werken, en dit in een periode die zal duren tot 1938- Dit bedrag krijgt men uit de her schatting van het goudbezit van de Natio nale Bank. ten gevolge van de devaluatie. De wegen zullen worden verbeterd, ook de wa terwegen, de uitrusting van de spoorwegen zal worden gemoderniseerd, de vestiging van nieuwe industrieën zal worden bevor derd krotten zullen worden afgebroken, wa terloopen gereinigd, waterleidingen aange legd, scholen gebouwd, riolen aangelegd De werken van urbanisme en hygiëne zullen ongeveer 600 millioen frank opslorpen. Men wil ook rechtstreeks het verbruïksvermogen van het volk verbeteren en in dezen geest wil men, naar het voorbeeld van wat elders reeds is verwezenlijkt, n.1. in het fascistisch Italië en het nationaal-socialistische Duitsch- land, leeningen toestaan aan jonge huishou dens. Gedurende bepaalden tijd zouden aan jonggehuwden vorschotten worden toege staan voor het aankoopen van meubelen enz De Dienst voor Economisch Herstel heeft ook een speciaal commissariaat voor de Bo- rinage, die nog altijd een probleem vormt Voor de Borinage zal niet minder dan 200 millioen worden uitgegeven. Hier zullen rio len worden aangelegd voor 23 millioen fr., waterleidingen voor 36 millioen, wegenwer- ken zullen worden uitgevoerd voor 23 mil lioen, scholen gebouwd voor 7 millioen enz. Dit zal aan de bevolking van deze door werkloosheid zwaar beproefde streek, tenge volge van de crisis in haar kolenindustrie, een zeker verademing geven, in afwachting dat zij geleidelijk op een ander gebied werk zaam kan zijn. Zooals men ziet wordt er ten minste een poging gedaan om zich aan te passen aan de nieuwe toestanden, aan de eischen van den tijd. De vraag is of dit duurzame resul taten zal opleveren. Men beweert van regee- ringszijde, dat de uitwerking van dit pro gramma het land geen nieuwe lasten zal op leggen. Dit valt natuurlijk nog te bezien, alhoewel het eventueel wel mogelijk zal blij ken de gelden te verkrijgen door middel van leeningen Doch, hoe dan ook, het is beter zoo dan bij de pakken te blijven zitten en niets te beproeven om uit de moeilijkheden te geraken. Volgens de Millioenen-Nota van minister Oud bedraagt de raming van den gewonen dienst 1936: Uitgaven 710.944.662, inkomsten 601.988.638, zoodat een nadeelig saldo is geraamd van 108.956.024. In de Memorie van Toelichting bij het ontwerp van wet tot verlaging van de open bare uitgaven (April 1935) werd het te verwachten tekort op de begrooting van 1936, op 75 millioen geraamd. Het tekort op de begrooting voor 1935 was aanvankelijk geraamd op 92.992 000, vervolgens werden daarin verwerkt de ver hooging van de heffing op motorrijtuigen ad 7.5 millioen, alsmede enkele verminde ringen van uitgaafposten van ondergeschik ten aard, zoodat het tekort werd vastgesteld op 84.861.385. Van het plan tot dekking van dit tekort zijn de volgende maatregelen in het jaar 1935 effectief geworden: vermindering van pensioenlasten 3.000-000 verjaging Jjl11 !t tekort van 't Gemeentefonds 20 270 000, verlaging annuïteit Invaliditeitsfonds en Ouderdomsfonds J 14313 000; tndeljjke heffing opcenten Rijksinkomsten-en Vermo- 54.983.000. Zoodat het tekort blijft 29.878.385. Dit tekort moest voorts nog worden ver minderd met een buiten het dekingsplan 1935 tot stand gekomen besparing, terzake van overbrenging, voor één jaar, van admi nistratiekosten sociale verzekeringen naar het Ouderdomsfonds A: 749.300, waarna het tekort wordt 29.129.085. Dit tekort zou moeten worden opgevangen door de navolgende maatregelen, die gelei delijk effectief zouden worden: doorwerken van een aantal besparingen op de uitgaven voor het onderwijs, rond 10.000.000; ver mindering van capitulantenstelsel en enkele andere besparingen op de defensie-uitgaven 5.000.000. Het verschil tusschen het totale bedrag hiervan ad 25.000.000 en het evengenoem- de tekort van rond 29 millioen vindt zijn oorzaak in het volgende. Oorspronkelijk was de tijdelijke heffing opcenten Rijksinkom sten- en Vermogensbelasting in het dekkings plan 1935 opgenomen voor 19.260 000 Voornamelijk ten gevolge van de over brenging van een gedeelte dezer opcenten naar het Werkloosheidssubsidiefonds is dit bedrag verlaagd tot 14.500.000. Het aanvankelijk geraamde tekort bleek echter in den loop van het jaar 1935 hoo- ger gesteld te moeten worden door de vol gende ongunstige factoren: lagere raming van de middelen (Mem. v. Toel. Bezuini gingsontwerp) 30.000.000; steun aan de scheepvaart 8.000.000; meerdere kosten werkverschaffing 2.550.000; hooger tekort Spoorwegbedrijf over het jaar 1934 dan bij het opstellen van de begrooting voor 1935 was te voorzien 2.000.000. Hierdoor werd het totaal tekort 1935 71.679.085. Het is dit tekort, afgerond op 75 mil lioen, dat in het bezuinigingsontwerp ook voor 1936 werd aangenomen, onder het voor behoud „seteris paribus". Dit voorbehoud nam in de Memorie van Het Abessinisch conflict. (Buitenland) Hoe België zich aanpast. (Buiten land). De storm van gisteren eischt ln Engeland vier menschenlevens. (Bui tenland). De millioenen-nota; een tekort van 119 millioen. (Binnenland). De pers over de Troonrede. (Binnen land). Wat de storm vernielde. (Binnen land). De Duitsche „Jodenwetten". (Bin nenland). Tilburgsche stakers wijzen bemidde lingsvoorstel af. (Binnenland). Duitsch stoomschip nabij het eiland Borkum in nood; kranige redding van Nederlandsche reddingboot. (Binnen land). Te Voorst (Geld.) is een 25-jarige verpleegde uit een rusthuis door val lende boom gedood. (Binnenland). De luchtvaart en de storm. (Lucht vaart). Vijf jaar luchtdiensten op Indië. (Luchtvaart). Storm in onze omgeving. (Stad). Landbouwtentoonstelling. (Stad). (Zie verder eventueel laatste berichten.) Antwoord op het voorloopig verslag van de Tweede Kamer over het Bezuinigingsont werp reeds een meer vaste gedaante aan, thans staat vast, dat het „ceteris paribus" zich noch in de middelen, noch in de uitga ven van 1936 zal realiseeren, zoodat ook na aanneming van het Bezuinigingsontwerp 'n aanzienlijk nieuw tekort moet worden ge dekt. Dit nieuwe tekort is als volgt ontstaan en" levert, gevoegd bij de bovengenoemde 71.679.085 het totaal tekort op de be grooting voor 1936. I. Lagere raming der (belasting) midde len 7.810.000. Lagere raming der overige middelen 3.231.649, tezamen 11.041.649 II. Uitgaven, welke in 1936 weder op de begrooting moeten worden gebracht omdat de getroffen wettelijke maatregelen slechts voor 1935 van kracht zijn. Dit betreft de an nuïteit ten behoeve van het Invaliditeits fonds ad 10.223.000, die betreffende het Alg. Burg. Pensioenfonds ad 3.000.000 en de overbrenging van de administratiekos ten der Sociale Verzekering naar het Ouder domsfonds A ad. 749.300 of in totaal 13.972.300. III. Hoogere uitgaven in 1936 tot rond 24 millioen, waartegenover staat een ver mindering ten gevolge van in de begrooting verwerkte bezuinigingen ad rond 12 mil lioen, zoodat per saldo de verhooging be draagt 12 millioen. Met betrekking tot de voornaamste der verhoogingen zal hieronder nader worden uiteengezet, waarom zij onvermijdelijk zijn. Door al deze factoren is het tekort ad rond 771.600.000 vermeerderd met rond 37.000.000 en dus uitgegroeid tot rond 109.000.000. Met dit tekort is het einde van de budge- taire moeilijkheden voor het komende jaar nog niet bereikt. Het moet nog met de vol gende posten worden verhoogd: Verlaging van den wijn accijns 700.000. Verlaging van de loodsgelden 2.500 000. Verlaging van den accijns op bier en gedis- tillelrd 7.00.000,tezamen 10.200.000. Het te dekken tekort stijgt hierdoor tot rond ƒ119 mil lioen. MAATREGELEN TOT DEKKING VAN HET TEKORT. De volgende maatregelen stelt de regee ring voor tot dekking van dit tekort van rond 119 millioen. 1. Het wetsontwerp tot verlaging der openbare uitgaven. De verschillende maatregelen, opgenomen in of aangekondigd jij de toelichting op het Bezuinigingsontwerp zouden opleveren een bedrag van 97 000.000. Dit bedrag moet tengevolge van geduren de het overleg met de Tweede Kamer aan gebrachte wijzigingen, waarvan de voor naamste in het vervangen van de instelling van het instituut der Kweekelingen met akte

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1