De ontrechting der joden in Duitschland 'n Barstende Hoofdpijn ÏÏÏfS&S» "i™tet Binnenland protestvergadering in de Apollo-hal te Amsterdam. Enorme belangstelling. w<Sj«V«ed!achti8e ,'i""kn ln<*iliik kan Almachtigen op den dt" Een motie. A. BURDET 75 JAAR. Bekend vogelkenner. INBRAAK MET GEWELDPLEGING. Dader wist te ontsnappen. DE WEERTSCHE INBRAKEN. DIEFSTAL TEN EIGEN BATE. Geld onder een boom verstopt. DE „REINA II" WEER VLOT GETROKKEN. UITSLAANDE BRAND TE BLOEMENDAAL. JeuilleUnt G. P. BAKKER SR" In de Apollo-hal te Amsterdam heeft gisteravond een aantal voor aanstaande sprekers in een bijeen komst georganiseerd door het comi té voor bijzondere Joodsche belan gen een indrukwekkende getuigenis afgelegd van de verontwaardiging in^Jocdsche kringen en ver daar buiten van de nieuwe ontrechting der Joden in Duitschland. nP enorme zaal, welke zesduizend perso- L bevatten, was tot de laatste plaats u p» terwiil vele honderden belangstellen- den wegens plaatsgebrek moesten worden te- lfeUl>ïoorzitter der vergadering, de heer A. &2her zeide in zijn openingsrede, dat 't bit- Assurci, hjef tesamen moeten komen Wht duizenden van onze geloofsgenooten 0"nuifschland onieuw aangedaan. Aan de beschaving, die de volkeren dachten te heb- KlSSt is sedert 1933 een gevoelige rf" toegebracht. Een land, waar Joden ge durende elf eeuwen lang trouwe burgers zijn creweest, waar zij de wetenschap hielpen groot maken, de kunst hebben gediend, hun bloed hebben geofferd voor wat hun vader land is (alleen reeds in den laatsten wereld oorlog hebben meer dan 12.000 Duitsche loden hun leven voor hun vaderland gela ten) zulk een land heeft gemeend, op grond van een waan-idee van suprematie van een ras, te moeten vernietigen de bestaansmo gelijkheid van duizenden, die toch slechts een geringe minderheid vormen temidden van een volk, dat 65 millioen menschen telt. Niets kbben deze menschen misdreven In de rede, door Hitier in den Rijksdag te Neurenberg j.1. Zondagavond gehouden, zei- de deze in verband met de Lithausche kwes tie, dat de Duitsche bevolking word mishan deld en als misdadigers wordt behandeld Hun eenige misdaad, zegt Hitier, is „dat zij Duitschers zijn en Duitschers willen blij ven". Deze uitlating kunen wij tot onze ma ken, op de Joden toepassen en dus zeggen: ,,de Joodsche bevolking wordt mishandeld en als misdadigers behandeld, omdat ze Joden zijn en Joden willen bliiven". (Applaus) En wij kunnen met hetzelfde variant, Hitler's woorden voortzetten. „De Joden en millioen en niet-Joden in de geheele wereld volgen dezen gang van zaken met oplettend heid en verbittering. Het zou verdienstelijk zijn, dat de Volkenbond hier optrad, opdat er niet op een dag dingen gebeuren, die be treurd zouden moeten worden. De Joden in Duitschland, ging spr. voort, zijn geworden tot menschen van den tweeden rang, zonder rechten, alleen met plichten Hun staatsburgerschap is hun ontnomen Zij zijn gelijkgesteld met misdadigers en minder waardigen en het stempel van de paria is op hen gedrukt. Een van de meest geliefde uitdrukkingen van het nieuwe Duitschland is de leuze: Joodsch bolsjewisme. Het gaat niet aan, een volksgroep van millioenen maar steeds te vereenzelvigen met enkelen, die een bepaalde richting zijn toegedaan. Spr. protesteert met de grootste kracht tegen het steeds maar weer herhalen van deze propagandistische on waarheid door de Duitsche machthebbers (applaus). katten wij het nieuwe in den toestand te zamen, dan moeteil wij instemmen met de vol gende opmerking, voorkomende in één van onze groote dagbladendat de stralende overwinnaar van het Congres in Neurenberg intusschen is één man, de Gouwleider van Frankenland, Julius Streicher. Ieder volk heeft de regeerders die het verdient Arm yolk, op welks regeering een man, wiens op treden bij ieder beschaafd mensch weerzin er. ontzetting moet wekken, zóó grooten invloed heeft! Het spreekt vanzelf, dat millioenen men schen in de wereld, wier rechtsgevoel zwaar heleedigd is, uiting willen geven aan de smart en de verbittering die hen vervult door onrecht, dat thans plaats heeft. De commissie voor bijzondere Joodsche belangen heeft daarom deze vergadering bij eengeroepen, opdat thans uiting kan worden gegeven aan datgene, wat in de gemoederen omgaat. mPï a n„ierueren' men kan beleedigen, ™£aar .ontrechten, men kan mishandelen wil van pen a vtrnietigen den levens- 5n eerbiedwaardig ras, dat den heef» u hoogste geestelijke waar- rv ^!lie8aChonk?' (Applaus.) tot omn "1S 'eert ons, hoe van eeuw h3üVa en op h€t jodendom ..ebben LSorfp ur evenzeer toont ons de au°' al deze aanvalen zijr. MvonHpn"' €\hr ue joden de kracht hebben gevonden, zich te handhaven, iets, wat van ï')™n on"n kant zullen het onze er toe bij Hw&ü °m dle "iden> ter zijde te staan, niirhe Ju nood!ff> dat wij het ons zelf tot p rekenen, krachtig mede te werken op uoton al ^ert0e is nood|K dat het ge- wer!'d Saat spreken - doch v&r Spreker verzocht den aanwezigen, als tee lten van medeleven en protest op te staan en cemge oogenbiikken het stilzwijgen te be- Spr gaf hierna het woord aan den waar nemend opperrabbijn te Amsterdam, L H barlouis Deze getuigde van felle verent waardiging en vroeg zich af, of men zich dit alles moet laten welgevallen. Men is er met in kunnen slagen om de leugenachtige argumenten van de bedrijvers van het on recht te ontzenuwen. Spr. stelde hiertegen over den geest van den Talmoed, welke er een is van eerlijkheid, van recht, kuischheid. Alle argumenten der tegenstanders zijn tekst- \er\alschingen, zooals uit den treure door bevoegden is aangetoond. Tcch durft men zeggen: de Joden zijn een volk van moorde naars, dieven en rasschenners. Het geheel? Joodsch leven is openbaar. Waar zijn de misdadigers?, vroeg spr. Zijn zij grooter dan onder andere bevolkingsgroepen? Er kan hier niet anders dan sprake zijn van massa-psychose en massa-vergiftiging. Tegenover dit alles verheft zich hemelhoog de Joodsche moraal. Aan God en geweten der menschheid vertrouwen wij ons toe! (Ap plaus.) Prof. dr. A. H. de Hartog, met daverend applaus begroet, wilde spreken uit naam van menschelijkheid en recht. Indien er een yolk is, dat een zegen der menschheid is, dan is dat zeker het volk Israéls. Spr. wees op de drie Godencentra. Het eerste is het Germaan- ache Walhalla, het centrum van bierdrinken uit de schedels der vijanden. Het staat spr. wil het historisch bezien op de laag ste plaats. Het tweede, dat hooger reikt in ae menschelijkheid, is de Griekscne Olympos, doch ook de Godenberg is een kijfhoek. Het derde Godscentrum is de Siaaï, geschonken aan de menschheid en Israël, waar is inge slagen de bliksemstraal Gods. Men moet iets hebben in de beenderen van het vogr van Mozes, dan weet men, dat daar gesproken wordt de stem van het allerheer lijkste, het allerhoogste. Joden, riep spr. uit, men schend u vanwegen uw zinnen, maar ik «er u vanwege uw geest. Daarom staat gij, Israël boven de volken! Aan dit groote heer lijke volk zal niet mogen worden geraakt. Wie daaraan raakt, raakt aan het heiligdom. Dat het Joodsche volk nog altijd het uitver koren volk is heeft het bewezen, doordat h t het martelaarschap verduurt. Spr.'s overtuiging is, dat de volken wach ten op het Joodsche volk. Spr. wilde eindi gen met het hartelijke woord: „Heil Israël! (Daverende toejuichingen.) De volgende spr., kapelaan H. Drost uit Rotterdam, zeide, dat ondanks alle verschil len er een band is tusschen alle menschen Als een van ons, die broeders en zusters zijn, onrecht wordt aangedaan, wordt de ge heele menschheid onrecht aangedaan. Ais het gaat om recht, dan ben ik Griek met de Grielcen, Romein met de Romeinen, maar ook Jood met de Joden, riep spr. uit. Fel striem de 6pr. de rassentheorie, aie een uitverkoren volk uit de menschengemeenschap heeft ge sloten. Christus zeide spr.. kan nooit een sym bool zijn van een ras. Wat in Duitschla d gebeurt kan niet anders betiteld worden dan als afgoderij. Indien wij ons niet solidair verklaren met de onderdrukten, zijn ook wij schuldig aan wat daar geburt. (Applaus.) Moreel verzet in Duitschland en buiten Duitschland kan alleen Duitschland redden van den weg der Goddeloosheid. Het is noo- dig, dat de wereldkreet opstijgt: „Pax Super Israël", „Vrede over Israël". Spr. smeekte om liefde voor het Joodsche volk, dat onder drukt en bedreigd wordt. Spr. wees op pro testen van katholieken tegen de Jodenvervol ging, o.a. op dat van kardinaal Faulhaber Katholieken mogen Joden niet haten, omdat wij allen kinderen zijn van één God. Spr. zeide, dat Duitschland op weten schappelijk gebied, niet Duitschland zou zijn, zonder Joodsche geleerden. (Daverend applaus.) Sprekende over het graf van den onbeken den soldaat, vroeg spr. of men in Duitsch land er wel eens aan heeft gedacht, dat daar in wel eens een Jood kon liggen, begraven als een held van Duitsche vaderlandsliefde. (Daverende toejuichingen.) Spr. riep zijn hoorders tenslotte toe zich niet te laten ontmoedigen en met profetische kracht hun weg te gaan. De volgende spreker, mr. dr. L. E. Visser, viee-presiaent van den Hooien Raad der Nederlanden, meent, dat de nieuwe Duitsche wetten, die Zondag zijn afgekondigd een ver andering hebben gebracht in de positie der Duitsche Joden, al werden zij ook tot dien in hun rechten beknot. Tot dusverre echter wa9 alles, wat in Duitschland geschiedde, onrecht en machtsmisbruik, zij het ook, dat deze werden getolereerd. Nu zijn zij door de wet bekrachtigd. De nieuwe wetten zijn ze«r onduidelijk, doch het is de geest, uit de wet ten die zonder hulp van den Rijksdag wor den doorgevoerd, doch thans heeft de regee ring ze door den Rijksdag doen aannemen als wilde zij zich achter aen rug van het volk verbergen. Deze'wet heeft niets te ma ken met bloed en ras, zij dient slechts om te kwetsen, het ras te smaaden, dat ook het onze is. Hiertegen dient de beschaafde wereld te protesteeren. Men moet echter niet vervallen in de fout van den New-Yorkschen rechter Brodsky, die van te weinig zelfbeheersching heeft blijk gegeven. Ds. J. J. Buskes citeerde enkele zinnen uit een numer van „Der Stürmer", het blad van Julius Streicher, die na Neurenberg over winnaar is. Tegen de minderwaardig verkla ring der Joden in Duitschland gaat ons fel en hartstochtelijk protest. Niemand kan ont kennen, dat het leven der Joden tusschen an dere volken, groote problemen schept, maar door geweld kunnen deze niet opgelost wor den. Als predikant eener Christelijke kerk protesteer ik, zoo reept spr. uit, tegen alles, wat in Duitschland gebeurt en tegen het anti-semietisme, dat on-christelijk is. Deze misdaad wordt begaan door een be weging, die zegt te staan op den gror.d van het positieve christendom. Dit is een leuze, evenals de leuze van Streicher, dat door den strijd van het nationaal-socialisme tegen het Jodendom, Duitschland wordt verlost van de moordenaars van Christus. Dit is het ergste, dat dergelijke menschen den ndïun van Jezus Christus bezoedelen. Dit beroep van bet nat.- socialisme is een vatech beroep op het Evan gelie. Wanneer de christelijke kerk in Duitschland niet krachtig protesteert, houdt zij in beginsel op christelijk te zijn. En wan neer de christelijke kerk in Nederland niet protesteert, dan wordt de christelijke kerk af vallig van de leer rafl Jezus Christus. Op het oogenblik is Duitschland bezig Je zus Christus opnieuw te kruisigen. Spr. ein digde zijri met veel vuur Voorgedragen rede met de verzekering, dat duizenden en duizen den christenen met de Duitsche Joden mede leven. Ds. A. R. de Jong uit Bussum, zeide, dat gebleken is, dat er cok nog menschen zijn in het tegenwoordige Duitschland. Ook thans zullen wij elkaar moeten erkennen als mensch. Want in naam van het waarachtig menschelijke kan de wereld slechts worden gered, ook van het nationaal-socialisme. Spr. heeft geen mede'/Jen met de Joden omdat deze dan zouden zeggen: Gij begrijpt niets van ons. Ook dit is een weg, dat gij Joden, door den strijd gesterkt en gelouterd wordt. Spr. zeide, dat de wereld behoefte heeft aan menschen, die leven uit eigen overtuiging. In het hart van het Joodsche volk leeft het vi sioen van den wereldvrede van het ;roote Jeruzalem, waar de grenzen zijn opgeheven. De strijd, die ons wordt opgelegd, moet uit sluitend werden gestreden met de wapenen van den geest. Spr. deed een vurig beroep op de menschelijke persoonlijkheid en de geestelijke waarden om te bereiken de een heid, van Jood en niet-Jood. In naam van deze eenheid, volk van den Progrom en van de profeten, groet ik u, aldus besloot spr zijn rede. Tenslotte werd het woord gevoerd door prof. dr. D. Cohen, die uitvoerig het bestaan der Duitsche Joden schetste. Het Duitsche volk wordt door zijn leiders en in de pers tot anti-Joodsche daden voort durend op geraffineerde wijze aangemoe digd. De Jood is geen burger meer, hij is slechts ondgrdaan. Voor dit alles vragen wij uw rouw en tegelijkertijd uw geloof, dat menschelij'kheidsgedachte en rechtvaardig heid zullen overwinnen. Op voorstel van den voorzitter werd ten slotte een motie aangenomen waarin de ver gadering met diepe verontwaardiging pro testeert fcgen dit ongemotiveerde optreden ten opzichte eener weerloos gemaakte min derheid, welk optreden een smaad vormt te gen de wetten aer menschelijkheid en een be roep doet op het geweten der volkeren om niet te rusten alvorens dit onrecht is her-- steld. Een groot aantal sympathie-telegrammen was tijdens de vergadering binnengekomen, o.a. van de afdeeling Amsterdam van den Vrijheidsbond, het hoofdbestuur van de S D A.P. en het hoofdbestuur van de Ancient Or der of Foresters in Nederland en België. De heer Burdet te Bloemendaal is giste ren vijf-en-zeventig jaar geworden. De heer Burdet is een Zwitser van geboorte, hij woont echter al veertig jaar in ons land. Door zijn prachtige stereoscoop-foto's, later ook door zijn films van vogels, heeft hij veel gedaan ter bevordering van de be langstelling van de Nederlanders voor de vogelwereld; vooral ook doordat hij zijn werk ter vertooning beschikbaar heeft ge steld voor instellingen, die de volksont wikkeling dienen. De heer Burdet is bestuurslid van de Vereeniging tot Behoud van Natuurmonu menten, van de Vereeniging tot Bescher ming van Vogels en van het Vogeltreksta tion op Texel. Door zijn geduldigen arbeid, die zoo vele aantrekkelijke en schoone resultaten heeft opgeleverd, heeft hij zich verdienstelijk gemaakt ten opzichte van de natuurbe scherming in ons land. In café Ruimzicht van den heer Zegers aan den Amersfoortschen straatweg te Nieuw-Milligen nabij Apeldoorn hebben in brekers gepoogd hun slag te slaan. Zij verschaften zich toegang door een ruit in te drukken van de cafédeur en konden toen op gemakkelijke wijze de deur openen. Zij hadden er echter geen rekening mee ge houden, dat bij het openen van de cafédeur een electrisclic schel in de gang overging. Op het geluid van deze bel werd een in wonende schoonzoon van den eigenaar wakker. Toen hij in het café een man zag, snelde hij naar de slaapkamer om zich eei.igszins te kleeden en ging den inbreker achterna. Op ruim 30 meter afstand van het café kreeg hij den inbreker op den berm van den weg te pakken en trok hem mede in de richting van de woning. Juist toen hij midden op den straatweg was, werd hem, vermoedelijk met een ijzeren voorwerp een harde slag toegediend op zijn hoofd en schouders, waardoor hij bewusteloos neer viel en de dader kon ontkomen. De slagen konden niet door den gegrepen inbreker zijn toegediend, daar de achtervolger de beide polsen van dezen man vast had. Zij moeten dus zijn toegebracht door een me dedader. De inmiddels wakker geschrokken huisgenooten waarschuwden onmiddellijk den rijksveldwachter, die in samenwerking m& de militaire politie uit het kamp Nieuw-Milligen een uitgebreid onderzoek instelde. Van de daders is nog geen spoor gevonden. Het nader onderzoek inzake de diefstal len de laatste dagen gepleegd in Weert (L.) en omgeving hebben nog niet tot aan houdingen geleid. Wel is gebleken, dat de buit van de in braak met diefstal bij den heer Boeken aan de Maaspoort grooter is dan aanvan kelijk was gedacht. In het kistje, dat pp de zolderkamer werd gevonden en meegeno men, was behalve een bedrag van 6000 aan contanten voor het betalen van een pas-gebouwde woning, neg een pak effecten. De gezamenlijke waarde van het in deze woning ontvreemde wordt op rond 20.000 geschat. dia U kwelt en belet te werken? Neem een "AKKERTJE" en binnen een kwartier voelt Ge de hoofdpijn wegtrekken als mist voor de xon. Heb steeds AftKER-CACHETS in huis, vannacht kunnen zij te pas komen bij Hoofdpijn, Kiespijn, Zenuwpijn, Spier pijn. Slecnts 53 cent per 12 stuks. Overall De politie te Velp heeft een man aange houden op grond van fraude bij de marga rinedistributie aldaar, iemand die door de gemeente Rheden is aangewezen voor den verkoop van regeeringsmargarine. Dezer dagen deed de man aangifte van diefstal van een geldkistje met f 750. Gebleken is dat hij dit geld gedeeltelijk ten eigen bate had aangewend, gedeeltelijk had verstopt onder een boom bij den IJsel. Voor den commissaris van politie heeft hij bekend. Hij is ter beschikking van de justitie te Arnhem gesteld. De „Reina II", het van Londen komende motorschip, dat Woensdagavond bij Goede reede op een zandplaat is omhooggevaren is gisteravond bij hoog water door een sleepboot van L. Smit en Co. vlot gesleept. Het schip zette daarna zijn koers voort naar Dordrecht. Gisteravond omstreeks kwart voor tien werd de Bloemendaalsche brandweer gea larmeerd voor een uitslaanden brand in een perceel aan den Bloemendaalschen weg 104, waar de banketbakkerij van den heer de Graaf gevestigd is. Met twie mo torspuiten werd de brand, die zich aanvan kelijk ernstig liet aanzien krachtig aange pakt en bleef daardoor beperkt tot de bo venverdieping, welke geheel uitbrandde. De bewoners waren afwezig. KORTE BERICHTEN. Oud-minister mr. Verschuur, regee- ringscommissaris voor hel Algemeen Mijn werkersfonds, tijdelijk in Heerlen woonach- t zal tegen 15 October naar Nederl&ndsch Oost-Indië vertrekken. AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. Uitslag veiling bij opbod op Woensdag 18 Sej tember 1935 te Anna Paulowna, ten overstaan van Mr. C. J. de Lange, notaris te Alkmaar, van de volgende perceelen aaden Boermansweg te Anna Paulowna: 1. De huismanswoning genaamd „K&naan" met schuur, erf, ierkelder, arbeiderswo ning met erf en eenige perceelen uitmun tend weiland, te zamen groot 17.40.60 H.A. in bod gebracht op 13340.65 2. Een woonhuis met erf, aan den Boermansweg, groot 16 A. 10 c.A. in bod ge bracht op1500.— 3. Een woonhuis met bloem- bollenschuur, erf en eenige perc. uitmuntend bloem bollenland, te zamen groot 9.62.50 H.A. in bod gebracht op7226.08 Totaal 22066.73 De afslag en combinatiën blijven bepaald op Woensdag 25 September a.s. des na middags 1 uur (2 uur beginnen) in hotel „Vcerburg" van den heer H. Jonker, te Anna Paulowna. o Uitslag veiling gehouden op Woensdag 18 September 1935 ten overstaan van notaris G. A. Verkade, te Alkmaar, van een win kel- en woonhuis met erf te Alkmaar aan de Laat no. 142 welk perceel in bod staat op 7640.—. De afslag blijft bepaald op Woensdag 25 September a.s. 's avonds om 6 uur (aanv< om 7 uur) in het café van den heer C. Bos, aan het Waagplein te Alkmaar. [JVERSTE SAXO N 2) „Sire", zei ze „God weet dat overste Saxon voor mij de eenige man op de wereld js geworden. Ettelijke inalen heeft hij mijn leven gered, mij bewaard voor iets dat er ger is dan de dood. Hij is mijn held en dat zal hij blijven. Een lafaard zou ik niet kun nen lief hebben. Ik ben een soldatenkind en zal wachten tot hij terugkeert, zooals mijn nioeder zoo dikwijls op mijn vader heeft ge wacht". „En mijn vrouw op mij", vulde de koning aan en hij drukte Marion hartelijk de hand. „Dus afgesproken", vervolgde hij. „Jij gaat terug naar Berlijn en overste Saxon gaat naar zijn regimenten en aanvaardt zijn onderzoekingstocht". „Vaarwel. Jullie hebt mij werkelijk een oogenblik den ernst van den toestand doen vergeten". «Majesteit", en Saxon aarzelde even. „U heeft mi] uw bondgenoot genoemd". "m" ter.ec'1,> b"ikt het". -,Mag ik ronduit mijn meening zeggen?" De koning keek verrast op. „Critiek? Ik *an ze verdragen". „Neen Sire, een raad van een krijgsman". »tn?/' „Uwe Majesteit ligt hier met 15.000 Zwe den. Waarom trekt u niet op naar Berlijn en dwingt den keurvorst tot een verdrag. Wij zijn de sterksten. Bovendien, Uwe Ma jesteit kan hem tuschen twee vuren krijgen. Een verbond sluiten of uw terugkeer naar Zweden. In het laatste geval is hij hopeloos aan Tilly en de keizerlijke troepen overge leverd. Én voor ons leger is het uitstekend. Niets is zoo demoralisèerend als werkloos heid. Bij het oprukken staken ze het gemop- fer, nieuwe avonturen, nieuwe winst staan un voor oogen. Ten slotte: Waarom zou de keurvorst niet betalen voor de hulp die hem zoo gracielijk geboden wordt" Met groeiende belangstelling had Gustaaf Adolf geluisterd. Hij zweeg eenige oogen biikken in gedachten verzonken, toen ver scheen een lach op zijn gezicht, zijn blauwe oogen glinsterden. „Bondgenoot", zei hij. „Je hebt gelijk. Je bent niet alleen krijgsman maar ook diplo maat. Zoo langzamerhand begin ik te be grijpen waarom Wallenstein je in vertrou wen nam, je zoo jong tot overste bevorderde en je den gouden keten schonk. Ik zal met mijn rijkskanselier Oxenstierna raadplegen en krijgsraad beleggen". Hij drukte Saxon de hand tot afscheid. „Nichtje", zei hij tegen Marion. Als de beslissende slag gewonnen is en het gevaar geweken, dan zal ik je getuige zijn bij je huwelijk met een generaal van den koning van Zweden. Een goede partij zelfs voor een Erinses. Loopt het verkeerd, wat God ver- oede, dan weet ik in Zweden een oude ba ronie", Zwijgend reikte Marion Gustaaf Adolf de hand die hij aan zijn lippen bracht. Toen ze in Marion s koets uit het kamp reden, deed Marion een echt vrouwelijke vraag. „Liefste?" vroeg ze. „Waarom is jouw ge zicht heeiemaal glad geschoren terwijl te genwoordig alle mannen naar de Fransche mode snorren en puntbaarden dragen, de koning, de keurvorst, Wallenstein, Tilly, Pappenheim". „Ik dacht altijd dat meisjes een glad ge zicht prettiger vonden", luidde het plagend antwoord. „Integendeel", antwoordde Marion. „Zon der knevel geen vrouwenliefde, en een baard voelt altijd zoo heerlijk mannelijk aan". Ondeugd Ik zal het je vertellen. Voor een glad gezicht is baard en snor een uitste kende vermomming. Je eigen baard kun je maar één keer afscheren". „Lieveling ver volgde hij, terwijl hij gebruik makend van het oogenblik dat de koets tusschen twee groene hagen reed, haar in zijn armen nam en zijn wang tegen de hare drukte „Lieve ling", is het zoo niet veel zachter? Ja" zei ze en kuste hem innig. Zij lette er niet 'op waar de koets reed. Wat liefde betreft, bestaat er geen verschil tusschen prinses en kamenier. HOOFDSTUK II. Op den landweg liep een schooier Zijn donker buis had de vroolijke kleuren verlo ren. Het bruin was bijna zwart geworden De zwarte broek hier en daar gelapt. De laarzen waren gebarsten en gescheurd, wa terdicht op droge dagen. Op het hoofd droeg hij een valen, slappen hoed, diep over het voorhoofd getrokken. De haneveer, sie raad uit vervlogen tijden, was geknapt De bouw van den man was forsch, maar ouder dom had zijn rug gebogen. Om zijn breede schouders hing een gerafelde versleten man tel. Het gelaat was gedeeltelijk verborgen door een grijze snor en een vollen grauwen baard. De zon neeg ter kimme. Het was een warme dag geweest en moeilijk bewoog de zwerver zich voort door het mulle zand. Hij steunde op een lange eiken knots die hij in de linker nand hielaL Aan een riem over zijn schouder hing een kleine luit, die even oud scheen als de zanger zelf. Het landschap bood weinig moois Uitge droogde grasvelden, geel verbrand en heu velachtige, onbegroeide zandwoestijnen. Van de dorpen langs den weg was niets over gebleven dan brokken afgebrande boeren hoeven, hier en daar leken de velden zwart bruin met stukken zwarte muur en een en kele half verkoolde boomstam. Maar heel in de verte zag hij de vage omtrekken van een bosch. Hij versnelde on willekeurig zijn pas, daar kon een herberg zijn In elk geval zou hij in het woud een plekje kunnen vinden om er den nacht door te brengen. Een groote ruwharige hond die met de tong uit den bek achter zijn meester aansuk kelde, sprong eensklaps vooruit, scheen te begrijpen dat er eindelijk een einde aan den langen tocht zou komen. „Nog een half uurtje, Wolf", sprak de zwerver. „Ik denk dat we dan kunnen rus ten". De hond blafte kort. Hij had blijkbaar zijn baas volkomen begrepen. Deze vervolg de: „Ja, Wolf. Een troostelooze zandweg, nergens een frisch beekje om je eens even af te koelen of een vroolijke vogel om achter aan te renen. De gevolgen van een alles verwoestenden oorlog". Wolf blafte. „Stil! Ja ik zie het, jongen, kerels achter dien heuvel. Roovers waarschijnlijk. Óns zullen ze niet lastig vallen. Niets te halen. Ze wachten zeker op een reiskoets. Jammer dat er geen karos in zicht is. 't Zou een aardige afwisseling zijn. Koetsier en be diende op het laatste oogenblik te hulp komen en met de schoone prinses verder rijden. Wat zouden we blij zijn. Een roemer wijn zou ze ons zeker schenken en een scho tel water". „Hallo vrienden is er in dat woud een plaatsje om te rusten?" Een der roovers stak het hoofd boven den heuvel uit en schreeuwde: „Zeker 't is zelfs een prachtig plaatsje voor de eeuwige rust, oude heer". Een tweede stak de kop op „Een kwartiertje ver in het bosch zul je een herberg vinden. Maar zonder geld geen kans. En geld heb je zeker niet of wel?" (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7