De ontrechting der joden in Duitschland
'n Barstende Hoofdpijn
ÏÏÏfS&S» "i™tet
Binnenland
protestvergadering in de Apollo-hal te Amsterdam.
Enorme belangstelling.
w<Sj«V«ed!achti8e ,'i""kn ln<*iliik kan
Almachtigen op den dt"
Een motie.
A. BURDET 75 JAAR.
Bekend vogelkenner.
INBRAAK MET GEWELDPLEGING.
Dader wist te ontsnappen.
DE WEERTSCHE INBRAKEN.
DIEFSTAL TEN EIGEN BATE.
Geld onder een boom verstopt.
DE „REINA II" WEER VLOT
GETROKKEN.
UITSLAANDE BRAND TE
BLOEMENDAAL.
JeuilleUnt
G. P. BAKKER
SR"
In de Apollo-hal te Amsterdam
heeft gisteravond een aantal voor
aanstaande sprekers in een bijeen
komst georganiseerd door het comi
té voor bijzondere Joodsche belan
gen een indrukwekkende getuigenis
afgelegd van de verontwaardiging
in^Jocdsche kringen en ver daar
buiten van de nieuwe ontrechting
der Joden in Duitschland.
nP enorme zaal, welke zesduizend perso-
L bevatten, was tot de laatste plaats
u p» terwiil vele honderden belangstellen-
den wegens plaatsgebrek moesten worden te-
lfeUl>ïoorzitter der vergadering, de heer A.
&2her zeide in zijn openingsrede, dat 't bit-
Assurci, hjef tesamen moeten komen
Wht duizenden van onze geloofsgenooten
0"nuifschland onieuw aangedaan. Aan de
beschaving, die de volkeren dachten te heb-
KlSSt is sedert 1933 een gevoelige
rf" toegebracht. Een land, waar Joden ge
durende elf eeuwen lang trouwe burgers zijn
creweest, waar zij de wetenschap hielpen
groot maken, de kunst hebben gediend, hun
bloed hebben geofferd voor wat hun vader
land is (alleen reeds in den laatsten wereld
oorlog hebben meer dan 12.000 Duitsche
loden hun leven voor hun vaderland gela
ten) zulk een land heeft gemeend, op
grond van een waan-idee van suprematie van
een ras, te moeten vernietigen de bestaansmo
gelijkheid van duizenden, die toch slechts
een geringe minderheid vormen temidden van
een volk, dat 65 millioen menschen telt. Niets
kbben deze menschen misdreven
In de rede, door Hitier in den Rijksdag te
Neurenberg j.1. Zondagavond gehouden, zei-
de deze in verband met de Lithausche kwes
tie, dat de Duitsche bevolking word mishan
deld en als misdadigers wordt behandeld
Hun eenige misdaad, zegt Hitier, is „dat
zij Duitschers zijn en Duitschers willen blij
ven". Deze uitlating kunen wij tot onze ma
ken, op de Joden toepassen en dus zeggen:
,,de Joodsche bevolking wordt mishandeld en
als misdadigers behandeld, omdat ze Joden
zijn en Joden willen bliiven". (Applaus) En
wij kunnen met hetzelfde variant, Hitler's
woorden voortzetten. „De Joden en
millioen en niet-Joden in de geheele wereld
volgen dezen gang van zaken met oplettend
heid en verbittering. Het zou verdienstelijk
zijn, dat de Volkenbond hier optrad, opdat
er niet op een dag dingen gebeuren, die be
treurd zouden moeten worden.
De Joden in Duitschland, ging spr. voort,
zijn geworden tot menschen van den tweeden
rang, zonder rechten, alleen met plichten
Hun staatsburgerschap is hun ontnomen Zij
zijn gelijkgesteld met misdadigers en minder
waardigen en het stempel van de paria is op
hen gedrukt.
Een van de meest geliefde uitdrukkingen
van het nieuwe Duitschland is de leuze:
Joodsch bolsjewisme. Het gaat niet aan, een
volksgroep van millioenen maar steeds te
vereenzelvigen met enkelen, die een bepaalde
richting zijn toegedaan. Spr. protesteert met
de grootste kracht tegen het steeds maar weer
herhalen van deze propagandistische on
waarheid door de Duitsche machthebbers
(applaus).
katten wij het nieuwe in den toestand te
zamen, dan moeteil wij instemmen met de vol
gende opmerking, voorkomende in één van
onze groote dagbladendat de stralende
overwinnaar van het Congres in Neurenberg
intusschen is één man, de Gouwleider van
Frankenland, Julius Streicher. Ieder volk
heeft de regeerders die het verdient Arm
yolk, op welks regeering een man, wiens op
treden bij ieder beschaafd mensch weerzin er.
ontzetting moet wekken, zóó grooten invloed
heeft!
Het spreekt vanzelf, dat millioenen men
schen in de wereld, wier rechtsgevoel zwaar
heleedigd is, uiting willen geven aan de
smart en de verbittering die hen vervult door
onrecht, dat thans plaats heeft.
De commissie voor bijzondere Joodsche
belangen heeft daarom deze vergadering bij
eengeroepen, opdat thans uiting kan worden
gegeven aan datgene, wat in de gemoederen
omgaat.
mPï a n„ierueren' men kan beleedigen,
™£aar .ontrechten, men kan mishandelen
wil van pen a vtrnietigen den levens-
5n eerbiedwaardig ras, dat
den heef» u hoogste geestelijke waar-
rv ^!lie8aChonk?' (Applaus.)
tot omn "1S 'eert ons, hoe van eeuw
h3üVa en op h€t jodendom ..ebben
LSorfp ur evenzeer toont ons de
au°' al deze aanvalen zijr.
MvonHpn"' €\hr ue joden de kracht hebben
gevonden, zich te handhaven, iets, wat van
ï')™n on"n kant zullen het onze er toe bij
Hw&ü °m dle "iden> ter zijde te staan,
niirhe Ju nood!ff> dat wij het ons zelf tot
p rekenen, krachtig mede te werken op
uoton al ^ert0e is nood|K dat het ge-
wer!'d Saat spreken - doch v&r
Spreker verzocht den aanwezigen, als tee
lten van medeleven en protest op te staan en
cemge oogenbiikken het stilzwijgen te be-
Spr gaf hierna het woord aan den waar
nemend opperrabbijn te Amsterdam, L H
barlouis Deze getuigde van felle verent
waardiging en vroeg zich af, of men zich
dit alles moet laten welgevallen. Men is er
met in kunnen slagen om de leugenachtige
argumenten van de bedrijvers van het on
recht te ontzenuwen. Spr. stelde hiertegen
over den geest van den Talmoed, welke er
een is van eerlijkheid, van recht, kuischheid.
Alle argumenten der tegenstanders zijn tekst-
\er\alschingen, zooals uit den treure door
bevoegden is aangetoond. Tcch durft men
zeggen: de Joden zijn een volk van moorde
naars, dieven en rasschenners. Het geheel?
Joodsch leven is openbaar. Waar zijn de
misdadigers?, vroeg spr. Zijn zij grooter
dan onder andere bevolkingsgroepen?
Er kan hier niet anders dan sprake zijn
van massa-psychose en massa-vergiftiging.
Tegenover dit alles verheft zich hemelhoog
de Joodsche moraal. Aan God en geweten
der menschheid vertrouwen wij ons toe! (Ap
plaus.)
Prof. dr. A. H. de Hartog, met daverend
applaus begroet, wilde spreken uit naam
van menschelijkheid en recht. Indien er een
yolk is, dat een zegen der menschheid is, dan
is dat zeker het volk Israéls. Spr. wees op de
drie Godencentra. Het eerste is het Germaan-
ache Walhalla, het centrum van bierdrinken
uit de schedels der vijanden. Het staat
spr. wil het historisch bezien op de laag
ste plaats. Het tweede, dat hooger reikt in ae
menschelijkheid, is de Griekscne Olympos,
doch ook de Godenberg is een kijfhoek. Het
derde Godscentrum is de Siaaï, geschonken
aan de menschheid en Israël, waar is inge
slagen de bliksemstraal Gods.
Men moet iets hebben in de beenderen van
het vogr van Mozes, dan weet men, dat daar
gesproken wordt de stem van het allerheer
lijkste, het allerhoogste. Joden, riep spr. uit,
men schend u vanwegen uw zinnen, maar ik
«er u vanwege uw geest. Daarom staat gij,
Israël boven de volken! Aan dit groote heer
lijke volk zal niet mogen worden geraakt.
Wie daaraan raakt, raakt aan het heiligdom.
Dat het Joodsche volk nog altijd het uitver
koren volk is heeft het bewezen, doordat h t
het martelaarschap verduurt.
Spr.'s overtuiging is, dat de volken wach
ten op het Joodsche volk. Spr. wilde eindi
gen met het hartelijke woord: „Heil Israël!
(Daverende toejuichingen.)
De volgende spr., kapelaan H. Drost uit
Rotterdam, zeide, dat ondanks alle verschil
len er een band is tusschen alle menschen
Als een van ons, die broeders en zusters
zijn, onrecht wordt aangedaan, wordt de ge
heele menschheid onrecht aangedaan. Ais
het gaat om recht, dan ben ik Griek met de
Grielcen, Romein met de Romeinen, maar ook
Jood met de Joden, riep spr. uit. Fel striem
de 6pr. de rassentheorie, aie een uitverkoren
volk uit de menschengemeenschap heeft ge
sloten. Christus zeide spr.. kan nooit een sym
bool zijn van een ras. Wat in Duitschla d
gebeurt kan niet anders betiteld worden dan
als afgoderij. Indien wij ons niet solidair
verklaren met de onderdrukten, zijn ook wij
schuldig aan wat daar geburt. (Applaus.)
Moreel verzet in Duitschland en buiten
Duitschland kan alleen Duitschland redden
van den weg der Goddeloosheid. Het is noo-
dig, dat de wereldkreet opstijgt: „Pax Super
Israël", „Vrede over Israël". Spr. smeekte
om liefde voor het Joodsche volk, dat onder
drukt en bedreigd wordt. Spr. wees op pro
testen van katholieken tegen de Jodenvervol
ging, o.a. op dat van kardinaal Faulhaber
Katholieken mogen Joden niet haten, omdat
wij allen kinderen zijn van één God.
Spr. zeide, dat Duitschland op weten
schappelijk gebied, niet Duitschland zou
zijn, zonder Joodsche geleerden. (Daverend
applaus.)
Sprekende over het graf van den onbeken
den soldaat, vroeg spr. of men in Duitsch
land er wel eens aan heeft gedacht, dat daar
in wel eens een Jood kon liggen, begraven
als een held van Duitsche vaderlandsliefde.
(Daverende toejuichingen.)
Spr. riep zijn hoorders tenslotte toe zich
niet te laten ontmoedigen en met profetische
kracht hun weg te gaan.
De volgende spreker, mr. dr. L. E. Visser,
viee-presiaent van den Hooien Raad der
Nederlanden, meent, dat de nieuwe Duitsche
wetten, die Zondag zijn afgekondigd een ver
andering hebben gebracht in de positie der
Duitsche Joden, al werden zij ook tot dien
in hun rechten beknot. Tot dusverre echter
wa9 alles, wat in Duitschland geschiedde,
onrecht en machtsmisbruik, zij het ook, dat
deze werden getolereerd. Nu zijn zij door de
wet bekrachtigd. De nieuwe wetten zijn ze«r
onduidelijk, doch het is de geest, uit de wet
ten die zonder hulp van den Rijksdag wor
den doorgevoerd, doch thans heeft de regee
ring ze door den Rijksdag doen aannemen
als wilde zij zich achter aen rug van het
volk verbergen. Deze'wet heeft niets te ma
ken met bloed en ras, zij dient slechts om
te kwetsen, het ras te smaaden, dat ook het
onze is.
Hiertegen dient de beschaafde wereld te
protesteeren. Men moet echter niet vervallen
in de fout van den New-Yorkschen rechter
Brodsky, die van te weinig zelfbeheersching
heeft blijk gegeven.
Ds. J. J. Buskes citeerde enkele zinnen uit
een numer van „Der Stürmer", het blad van
Julius Streicher, die na Neurenberg over
winnaar is. Tegen de minderwaardig verkla
ring der Joden in Duitschland gaat ons fel
en hartstochtelijk protest. Niemand kan ont
kennen, dat het leven der Joden tusschen an
dere volken, groote problemen schept, maar
door geweld kunnen deze niet opgelost wor
den. Als predikant eener Christelijke kerk
protesteer ik, zoo reept spr. uit, tegen alles,
wat in Duitschland gebeurt en tegen het
anti-semietisme, dat on-christelijk is.
Deze misdaad wordt begaan door een be
weging, die zegt te staan op den gror.d van
het positieve christendom. Dit is een leuze,
evenals de leuze van Streicher, dat door den
strijd van het nationaal-socialisme tegen het
Jodendom, Duitschland wordt verlost van de
moordenaars van Christus. Dit is het ergste,
dat dergelijke menschen den ndïun van Jezus
Christus bezoedelen. Dit beroep van bet nat.-
socialisme is een vatech beroep op het Evan
gelie. Wanneer de christelijke kerk in
Duitschland niet krachtig protesteert, houdt
zij in beginsel op christelijk te zijn. En wan
neer de christelijke kerk in Nederland niet
protesteert, dan wordt de christelijke kerk af
vallig van de leer rafl Jezus Christus.
Op het oogenblik is Duitschland bezig Je
zus Christus opnieuw te kruisigen. Spr. ein
digde zijri met veel vuur Voorgedragen rede
met de verzekering, dat duizenden en duizen
den christenen met de Duitsche Joden mede
leven.
Ds. A. R. de Jong uit Bussum, zeide, dat
gebleken is, dat er cok nog menschen zijn in
het tegenwoordige Duitschland. Ook thans
zullen wij elkaar moeten erkennen als
mensch. Want in naam van het waarachtig
menschelijke kan de wereld slechts worden
gered, ook van het nationaal-socialisme. Spr.
heeft geen mede'/Jen met de Joden omdat
deze dan zouden zeggen: Gij begrijpt niets
van ons. Ook dit is een weg, dat gij Joden,
door den strijd gesterkt en gelouterd wordt.
Spr. zeide, dat de wereld behoefte heeft aan
menschen, die leven uit eigen overtuiging. In
het hart van het Joodsche volk leeft het vi
sioen van den wereldvrede van het ;roote
Jeruzalem, waar de grenzen zijn opgeheven.
De strijd, die ons wordt opgelegd, moet uit
sluitend werden gestreden met de wapenen
van den geest. Spr. deed een vurig beroep
op de menschelijke persoonlijkheid en de
geestelijke waarden om te bereiken de een
heid, van Jood en niet-Jood. In naam van
deze eenheid, volk van den Progrom en van
de profeten, groet ik u, aldus besloot spr
zijn rede.
Tenslotte werd het woord gevoerd door
prof. dr. D. Cohen, die uitvoerig het bestaan
der Duitsche Joden schetste.
Het Duitsche volk wordt door zijn leiders
en in de pers tot anti-Joodsche daden voort
durend op geraffineerde wijze aangemoe
digd. De Jood is geen burger meer, hij is
slechts ondgrdaan. Voor dit alles vragen wij
uw rouw en tegelijkertijd uw geloof, dat
menschelij'kheidsgedachte en rechtvaardig
heid zullen overwinnen.
Op voorstel van den voorzitter werd ten
slotte een motie aangenomen waarin de ver
gadering met diepe verontwaardiging pro
testeert fcgen dit ongemotiveerde optreden
ten opzichte eener weerloos gemaakte min
derheid, welk optreden een smaad vormt te
gen de wetten aer menschelijkheid en een be
roep doet op het geweten der volkeren om
niet te rusten alvorens dit onrecht is her--
steld.
Een groot aantal sympathie-telegrammen
was tijdens de vergadering binnengekomen,
o.a. van de afdeeling Amsterdam van den
Vrijheidsbond, het hoofdbestuur van de S D
A.P. en het hoofdbestuur van de Ancient Or
der of Foresters in Nederland en België.
De heer Burdet te Bloemendaal is giste
ren vijf-en-zeventig jaar geworden. De heer
Burdet is een Zwitser van geboorte, hij
woont echter al veertig jaar in ons land.
Door zijn prachtige stereoscoop-foto's, later
ook door zijn films van vogels, heeft hij
veel gedaan ter bevordering van de be
langstelling van de Nederlanders voor de
vogelwereld; vooral ook doordat hij zijn
werk ter vertooning beschikbaar heeft ge
steld voor instellingen, die de volksont
wikkeling dienen.
De heer Burdet is bestuurslid van de
Vereeniging tot Behoud van Natuurmonu
menten, van de Vereeniging tot Bescher
ming van Vogels en van het Vogeltreksta
tion op Texel.
Door zijn geduldigen arbeid, die zoo vele
aantrekkelijke en schoone resultaten heeft
opgeleverd, heeft hij zich verdienstelijk
gemaakt ten opzichte van de natuurbe
scherming in ons land.
In café Ruimzicht van den heer Zegers
aan den Amersfoortschen straatweg te
Nieuw-Milligen nabij Apeldoorn hebben in
brekers gepoogd hun slag te slaan. Zij
verschaften zich toegang door een ruit in
te drukken van de cafédeur en konden toen
op gemakkelijke wijze de deur openen. Zij
hadden er echter geen rekening mee ge
houden, dat bij het openen van de cafédeur
een electrisclic schel in de gang overging.
Op het geluid van deze bel werd een in
wonende schoonzoon van den eigenaar
wakker. Toen hij in het café een man zag,
snelde hij naar de slaapkamer om zich
eei.igszins te kleeden en ging den inbreker
achterna. Op ruim 30 meter afstand van het
café kreeg hij den inbreker op den berm
van den weg te pakken en trok hem mede
in de richting van de woning. Juist toen hij
midden op den straatweg was, werd hem,
vermoedelijk met een ijzeren voorwerp een
harde slag toegediend op zijn hoofd en
schouders, waardoor hij bewusteloos neer
viel en de dader kon ontkomen. De slagen
konden niet door den gegrepen inbreker
zijn toegediend, daar de achtervolger de
beide polsen van dezen man vast had. Zij
moeten dus zijn toegebracht door een me
dedader. De inmiddels wakker geschrokken
huisgenooten waarschuwden onmiddellijk
den rijksveldwachter, die in samenwerking
m& de militaire politie uit het kamp
Nieuw-Milligen een uitgebreid onderzoek
instelde. Van de daders is nog geen spoor
gevonden.
Het nader onderzoek inzake de diefstal
len de laatste dagen gepleegd in Weert
(L.) en omgeving hebben nog niet tot aan
houdingen geleid.
Wel is gebleken, dat de buit van de in
braak met diefstal bij den heer Boeken
aan de Maaspoort grooter is dan aanvan
kelijk was gedacht. In het kistje, dat pp de
zolderkamer werd gevonden en meegeno
men, was behalve een bedrag van 6000
aan contanten voor het betalen van een
pas-gebouwde woning, neg een pak
effecten.
De gezamenlijke waarde van het in deze
woning ontvreemde wordt op rond 20.000
geschat.
dia U kwelt en belet te werken? Neem
een "AKKERTJE" en binnen een kwartier
voelt Ge de hoofdpijn wegtrekken als mist
voor de xon. Heb steeds AftKER-CACHETS
in huis, vannacht kunnen zij te pas komen
bij Hoofdpijn, Kiespijn, Zenuwpijn, Spier
pijn. Slecnts 53 cent per 12 stuks. Overall
De politie te Velp heeft een man aange
houden op grond van fraude bij de marga
rinedistributie aldaar, iemand die door de
gemeente Rheden is aangewezen voor den
verkoop van regeeringsmargarine. Dezer
dagen deed de man aangifte van diefstal
van een geldkistje met f 750. Gebleken is
dat hij dit geld gedeeltelijk ten eigen bate
had aangewend, gedeeltelijk had verstopt
onder een boom bij den IJsel. Voor den
commissaris van politie heeft hij bekend.
Hij is ter beschikking van de justitie te
Arnhem gesteld.
De „Reina II", het van Londen komende
motorschip, dat Woensdagavond bij Goede
reede op een zandplaat is omhooggevaren
is gisteravond bij hoog water door een
sleepboot van L. Smit en Co. vlot gesleept.
Het schip zette daarna zijn koers voort
naar Dordrecht.
Gisteravond omstreeks kwart voor tien
werd de Bloemendaalsche brandweer gea
larmeerd voor een uitslaanden brand in
een perceel aan den Bloemendaalschen
weg 104, waar de banketbakkerij van den
heer de Graaf gevestigd is. Met twie mo
torspuiten werd de brand, die zich aanvan
kelijk ernstig liet aanzien krachtig aange
pakt en bleef daardoor beperkt tot de bo
venverdieping, welke geheel uitbrandde.
De bewoners waren afwezig.
KORTE BERICHTEN.
Oud-minister mr. Verschuur, regee-
ringscommissaris voor hel Algemeen Mijn
werkersfonds, tijdelijk in Heerlen woonach-
t zal tegen 15 October naar Nederl&ndsch
Oost-Indië vertrekken.
AFLOOP VAN VERKOOPINGEN.
Uitslag veiling bij opbod op Woensdag 18
Sej tember 1935 te Anna Paulowna, ten
overstaan van Mr. C. J. de Lange, notaris
te Alkmaar, van de volgende perceelen
aaden Boermansweg te Anna Paulowna:
1. De huismanswoning genaamd „K&naan"
met schuur, erf, ierkelder, arbeiderswo
ning met erf en eenige perceelen uitmun
tend weiland, te zamen groot 17.40.60
H.A. in bod gebracht op 13340.65
2. Een woonhuis met erf, aan
den Boermansweg, groot
16 A. 10 c.A. in bod ge
bracht op1500.—
3. Een woonhuis met bloem-
bollenschuur, erf en eenige
perc. uitmuntend bloem
bollenland, te zamen groot
9.62.50 H.A. in bod gebracht
op7226.08
Totaal 22066.73
De afslag en combinatiën blijven bepaald
op Woensdag 25 September a.s. des na
middags 1 uur (2 uur beginnen) in hotel
„Vcerburg" van den heer H. Jonker, te
Anna Paulowna.
o
Uitslag veiling gehouden op Woensdag 18
September 1935 ten overstaan van notaris
G. A. Verkade, te Alkmaar, van een win
kel- en woonhuis met erf te Alkmaar aan
de Laat no. 142 welk perceel in bod staat
op 7640.—.
De afslag blijft bepaald op Woensdag 25
September a.s. 's avonds om 6 uur (aanv<
om 7 uur) in het café van den heer C. Bos,
aan het Waagplein te Alkmaar.
[JVERSTE SAXO N
2)
„Sire", zei ze „God weet dat overste
Saxon voor mij de eenige man op de wereld
js geworden. Ettelijke inalen heeft hij mijn
leven gered, mij bewaard voor iets dat er
ger is dan de dood. Hij is mijn held en dat
zal hij blijven. Een lafaard zou ik niet kun
nen lief hebben. Ik ben een soldatenkind en
zal wachten tot hij terugkeert, zooals mijn
nioeder zoo dikwijls op mijn vader heeft ge
wacht".
„En mijn vrouw op mij", vulde de koning
aan en hij drukte Marion hartelijk de hand.
„Dus afgesproken", vervolgde hij. „Jij
gaat terug naar Berlijn en overste Saxon
gaat naar zijn regimenten en aanvaardt zijn
onderzoekingstocht".
„Vaarwel. Jullie hebt mij werkelijk een
oogenblik den ernst van den toestand doen
vergeten".
«Majesteit", en Saxon aarzelde even. „U
heeft
mi] uw bondgenoot genoemd".
"m" ter.ec'1,> b"ikt het".
-,Mag ik ronduit mijn meening zeggen?"
De koning keek verrast op. „Critiek? Ik
*an ze verdragen".
„Neen Sire, een raad van een krijgsman".
»tn?/'
„Uwe Majesteit ligt hier met 15.000 Zwe
den. Waarom trekt u niet op naar Berlijn
en dwingt den keurvorst tot een verdrag.
Wij zijn de sterksten. Bovendien, Uwe Ma
jesteit kan hem tuschen twee vuren krijgen.
Een verbond sluiten of uw terugkeer naar
Zweden. In het laatste geval is hij hopeloos
aan Tilly en de keizerlijke troepen overge
leverd. Én voor ons leger is het uitstekend.
Niets is zoo demoralisèerend als werkloos
heid. Bij het oprukken staken ze het gemop-
fer, nieuwe avonturen, nieuwe winst staan
un voor oogen. Ten slotte: Waarom zou
de keurvorst niet betalen voor de hulp die
hem zoo gracielijk geboden wordt"
Met groeiende belangstelling had Gustaaf
Adolf geluisterd. Hij zweeg eenige oogen
biikken in gedachten verzonken, toen ver
scheen een lach op zijn gezicht, zijn blauwe
oogen glinsterden.
„Bondgenoot", zei hij. „Je hebt gelijk. Je
bent niet alleen krijgsman maar ook diplo
maat. Zoo langzamerhand begin ik te be
grijpen waarom Wallenstein je in vertrou
wen nam, je zoo jong tot overste bevorderde
en je den gouden keten schonk. Ik zal met
mijn rijkskanselier Oxenstierna raadplegen
en krijgsraad beleggen".
Hij drukte Saxon de hand tot afscheid.
„Nichtje", zei hij tegen Marion. Als de
beslissende slag gewonnen is en het gevaar
geweken, dan zal ik je getuige zijn bij je
huwelijk met een generaal van den koning
van Zweden. Een goede partij zelfs voor een
Erinses. Loopt het verkeerd, wat God ver-
oede, dan weet ik in Zweden een oude ba
ronie",
Zwijgend reikte Marion Gustaaf Adolf de
hand die hij aan zijn lippen bracht.
Toen ze in Marion s koets uit het kamp
reden, deed Marion een echt vrouwelijke
vraag.
„Liefste?" vroeg ze. „Waarom is jouw ge
zicht heeiemaal glad geschoren terwijl te
genwoordig alle mannen naar de Fransche
mode snorren en puntbaarden dragen, de
koning, de keurvorst, Wallenstein, Tilly,
Pappenheim".
„Ik dacht altijd dat meisjes een glad ge
zicht prettiger vonden", luidde het plagend
antwoord.
„Integendeel", antwoordde Marion. „Zon
der knevel geen vrouwenliefde, en een baard
voelt altijd zoo heerlijk mannelijk aan".
Ondeugd Ik zal het je vertellen. Voor
een glad gezicht is baard en snor een uitste
kende vermomming. Je eigen baard kun je
maar één keer afscheren". „Lieveling ver
volgde hij, terwijl hij gebruik makend van
het oogenblik dat de koets tusschen twee
groene hagen reed, haar in zijn armen nam
en zijn wang tegen de hare drukte „Lieve
ling", is het zoo niet veel zachter?
Ja" zei ze en kuste hem innig. Zij lette
er niet 'op waar de koets reed. Wat liefde
betreft, bestaat er geen verschil tusschen
prinses en kamenier.
HOOFDSTUK II.
Op den landweg liep een schooier Zijn
donker buis had de vroolijke kleuren verlo
ren. Het bruin was bijna zwart geworden
De zwarte broek hier en daar gelapt. De
laarzen waren gebarsten en gescheurd, wa
terdicht op droge dagen. Op het hoofd
droeg hij een valen, slappen hoed, diep over
het voorhoofd getrokken. De haneveer, sie
raad uit vervlogen tijden, was geknapt De
bouw van den man was forsch, maar ouder
dom had zijn rug gebogen. Om zijn breede
schouders hing een gerafelde versleten man
tel. Het gelaat was gedeeltelijk verborgen
door een grijze snor en een vollen grauwen
baard.
De zon neeg ter kimme. Het was een
warme dag geweest en moeilijk bewoog de
zwerver zich voort door het mulle zand. Hij
steunde op een lange eiken knots die hij in
de linker nand hielaL Aan een riem over zijn
schouder hing een kleine luit, die even oud
scheen als de zanger zelf.
Het landschap bood weinig moois Uitge
droogde grasvelden, geel verbrand en heu
velachtige, onbegroeide zandwoestijnen. Van
de dorpen langs den weg was niets over
gebleven dan brokken afgebrande boeren
hoeven, hier en daar leken de velden zwart
bruin met stukken zwarte muur en een en
kele half verkoolde boomstam.
Maar heel in de verte zag hij de vage
omtrekken van een bosch. Hij versnelde on
willekeurig zijn pas, daar kon een herberg
zijn In elk geval zou hij in het woud een
plekje kunnen vinden om er den nacht door
te brengen.
Een groote ruwharige hond die met de
tong uit den bek achter zijn meester aansuk
kelde, sprong eensklaps vooruit, scheen te
begrijpen dat er eindelijk een einde aan den
langen tocht zou komen.
„Nog een half uurtje, Wolf", sprak de
zwerver. „Ik denk dat we dan kunnen rus
ten".
De hond blafte kort. Hij had blijkbaar
zijn baas volkomen begrepen. Deze vervolg
de: „Ja, Wolf. Een troostelooze zandweg,
nergens een frisch beekje om je eens even af
te koelen of een vroolijke vogel om achter
aan te renen. De gevolgen van een alles
verwoestenden oorlog".
Wolf blafte.
„Stil! Ja ik zie het, jongen, kerels achter
dien heuvel. Roovers waarschijnlijk. Óns
zullen ze niet lastig vallen. Niets te halen.
Ze wachten zeker op een reiskoets. Jammer
dat er geen karos in zicht is. 't Zou een
aardige afwisseling zijn. Koetsier en be
diende op het laatste oogenblik te hulp
komen en met de schoone prinses verder
rijden. Wat zouden we blij zijn. Een roemer
wijn zou ze ons zeker schenken en een scho
tel water".
„Hallo vrienden is er in dat woud een
plaatsje om te rusten?"
Een der roovers stak het hoofd boven den
heuvel uit en schreeuwde:
„Zeker 't is zelfs een prachtig plaatsje
voor de eeuwige rust, oude heer".
Een tweede stak de kop op
„Een kwartiertje ver in het bosch zul je
een herberg vinden. Maar zonder geld geen
kans. En geld heb je zeker niet of wel?"
(Wordt vervolgd).