DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Het verkeer in Duitschland. ^Buitenland Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar Dlaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. No. 231 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Dinsdag I October 1935 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 137e Jaargang Qaqeliiftsch Oueciicht En hoe men op onze wegen huis houdt. In Nederland wordt te snel en te woest gereden. Minder lawaai 1 Spanning in Abessinië. Italiaansche troepen rukken op. Wat vandaag de aandacht trekt URANT. Berlijn, 30 September. Uit de Nederlandsche bladen lees ik, dat op het oogenblik weer een „week tegen het lawaai'' oftewel een „stille-week", ditmaal in het Haagje, gehouden wordt, en ofschoon mij, als Berlijnsch en Duitsch berichtgever, zooiets natuurlijk niet onmiddellijk aangaat, kan ik toch niet aan de verleiding weerstand bieden, u in verband daarmee weer eens iets over Duitsche verkeerstoestanden en hiermede in verband staande dingen te schrijven. Ik doe dat als hartstochtelijk man- aan-het-siuur. met practische ervaringen, die niet alleen op dagelijksche ritten door een wereldstad, maar wel degelijk ook op lange ritten door heel Duitschland, door Polen, Nederland, Zwitserland Hongarije en an dere landen gebaseerd zijn. Zij het niet over al, maar toch wel in hooidzaak, zelf achter het groote rad en met den voet op het gas pedaal. Daarom eerst iets over mijn ervaringen, die ik nog slechts weinige maanden ge leden io Nederland mocht opdoen (waarbij een woord van lof voor de keurige ont vangst. die mij iuist op den dag der bloem rijke inwijding van de nieuwe tankinrichting aan de IJselbrug m Zutphen mocht ten deel vallen, hier als een wellicht wat posthume hulde voor echt-Nederlandsche correctheid dotheid. zindelijkheid en gastvrijheid niet ontbreken mag!) Als ik mijn Hollandsche lijfbladen door blader, en dan daarbij aan mijn rrtten achter het stuur door Nederland terugdenk, als >k lees van die talrijke, bijna dagelijksche ern stige ongevallen in het vaderland en aan het geweeklaag daarover in de kranten dan kau ik niet ontkennen, dat mij daarbij de ver zuchting over de lippen komt: „Ja, lieve menschen, hoe san het ook anders!" Uit Duitschland komend, vie' mij n.L onmiddel lijk op, dat zeer vele Nederlanders, hoe rus tig en flegmatiek, soliede en beheerscht wel licht in zaken en dagelijkschen omgang, achter het stuur van hun snellen Amerikaan- schen wagen blijkbaar tot een heel ander soort menschen geworden zijn Ik wil daar mee niet zeggen, dat in Duitschland en el ders alles koek-en ei is. In Pruisen vooral zitten aan het volant helaas al te veel inge beelde jongelingen die, vooral als ze de Hitler-uniform dragen en zich daardoor tot een soort Ueber-Staatsburgers verheven voelen, blijkbaar meenen, dat de openbare weg er alleen voor hen en hun luxe-wagens is en dat het overige verkeer als quantité négligeable beschouwd mag worden. En nemen we Berlijn alleen maar, dan blijkt, dat bet aantal doodelijke ongelukken weer met den dag toeneemt en thans op 35 tot 40 per maand gestegen is. Maar dan valt toch ook °P. dat hier tot een zeer hoog percentage de volkomen ongedisciplineerde wielrijders de onmiddellijke schuldigen zijn. Terwijl, al thans naar mijn persoonlijke ervaring, in Nederland de fietsers hun „beroeptech nisch veel beter beheerschen, veel minder heen en weer slingeren en zich in gedrang veel handiger voortbewegen dan hun Duit sche collega's. Met de autobestuurders echter lijkt het me omgekeerd !n Nederland wordt te snel, te woest en te onverschillig gereden, met Duitschland vergeleken. En dat kan niet aan „het volkskarakter" alléén liggen, ofschoon het natuurlijk mogelijk is, dat ons „nationaal individualisme" ook in verkeerszaken tot uiting komt. Het moet ook te wijten zijn aan gebrek aan discipline en aan minder goed onderwijs voor het verkrijgen van het rij bewijs. Hier h. Duitschland wordt den nieu weling ingeprent, diat met toeter en claxon elke idioot rijden kan, en dat het een kleine kunst is, een wagen met 40 tot 60 K M. door scherpe bochten te jagen, zoodat chassis en opbouw al heel gauw ontwricht worden. w»j leeren hier en passen in het algemeen ook toe dat de rem een noodmaatregel is en dat de goede bestuurder bijna uitsluitend met den motor remt door tijdig, altijd en overal, dus vooral ook op kruispunten, die in steden en dorpen onoverzichtelijk plegen te zijn, „het gas weg te nemen Wij leeren, dat het geen kunst is snel te rijdien, snel te remmen en .schneidig" door alle gaatjes heen te kruipen, maar dat het een kunst is, goed te rijden, dat wil zeggen, elke seconde op alle eventualiteiten voorbereid te zijn en nooit iets aan het toeval over laten. In Duitschland rijden vele bestuurders zeker de groote meerderheid volgens het beginsel, dat elke seconde van onvoorzichtigheid een of meer menschenlevens kosten kan, schade aan eigen zenuwen, lichaam en persoonlijke vrijheid nog niet eens meegeteld. Dat hier desondanks nog altijd veel te veel ernstige ongélukken gebeuren, is niet in de laatste plaats te wijten aan de omstandigheid, dat zooveel piepjonge, van hun groote verant woordelijkheid nog niet voldoende bewuste, menschen aan het stuur zitten, terwijl in het algemeen gesproken, de automobilisten niet het grootste percentage der schuldigen op leveren. Men heeft hier in Duitschland zeer wel bewust de ondervinding opgedaan, dat de staatsburger-in-'t-verkeer een bewijs levert voor de gedisciplineerdheid en de werkelijke, niet als een dun laagje schmink opgelegde, wellevendheid van het volk als geheel De autobestuurder aldus redeneert men hier zeer terecht, ziet zich plotseling geplaatst achter een machine, die hem de mogelijkheid geeft, zich zeer snel voort te beewgen; en in een voertuig, dat een twintigvoud en meer plaats inneemt dan de enkeling-wandelaar. Het is nu slechts een kwestie van karakter en opvoeding, van inner'üke beschaving en van waarachtige menschfievendheid, of hij niet alleen zijn verkeersmiddel maar ook zichzelf voortdurend zal weten te remmen, waar de gemeenschap dat voorschrijft. Wie na een zekeren leer- en overgangstijd niet die zelfbeheersching, dat meerdere verantwoor delijkheidsgevoel veroverd heeft bewijst daarmee, dat men hem en dat hij zichzelf tot nu toe overschat heeft, en bewijst verder, dat men het recht heeft, zijn geheele volk, mitsgaders onderwijs, opvoeding en volks karakter, naar een al te veelvuldig voorko men van ruwheid en roekeloosheid onbe leefdheid en egoïsme achter-het-stuur te be- oordeelen. Ik kwam met een Duitschen wagen en met Berlijnsch nummer dus uiterlijk als vreemdeling naar Nederland. En mijn indruk was, dat mijn landgenooten ach'er het volant in het algemeen als beleefde gast- heeren en gentlemen-chauffeurs te kort schoten. Niet alleen tegenover mij als „vreemdeling" maar ook jegens elkander, Wat ik zag, was een gedachteloos razen, „coupeeren", „snijden", den middenweg zel den vrijgeven, woedend remmen, onzinnig bochten nemen, een technische achterlijkheid, die tegelijkertijd verbaasde en ontstelde Wie wel eens in Engeland auto gereden heeft, moet in het verkeer in Nederland wel de tegenpool van de Britsche wellevendheid en technische vaardigheid zien. En volkomen radeloos wordt de uit Duitschland komende, als hij in Nederland het helsche getoeter waarneemt, dat ook 's nachts nauwelijks minder wordt, den daar aan (gelukkig!) niet gewenden vreemdeling in de vele op drukke verkeerspunten gelegen hotels alle nachtrust rooft, en overdag toch ook den inwoner tot een (wellicht niet eens meer bewuste) ondermijning van zijn zenu wen moet worden. Enkele Duitsche steden zijn er reeds toe overgegaan, het signalen geven volkomen of tijdens de nachturen te verbieden. Mijn ervaring in Berlijn, dat toch met zijn 4 Vt millioen inwoners waarlijk geen Drentsch veendorp is, heeft mij geleerd, dat het signaal in verreweg de meeste gevallen slechts verwarring sticht, geen enkel prac- tisch resultaat heeft, in dienst van de roeke- loozen slechts een middel is om zich op on verantwoordelijke wijze plaats te veroveren ten koste van zijn medemenschen, en voorts slechts dient om de goede, rustige bestuur ders van de zenuwachtige krukken te onder scheiden. De toekomst zal daarom voor Duitschland ook wel zijn, dat het signaal in de bebouwde kommen zoo goed als geheel verdwijnt (het is reeds zeer veel minder ge worden, dank zij de propaganda van „der Deutsche Automobil Club") of radicaal, vol gens voorbeeld van Rcme, verboden wordt. Wie goed rijdt, zal zeker bevestigen, dat in 99 van de 100 gevallen signaal geven niet noodig, eerder schadelijk is en daarom door den geroutineerden, kalmen bestuurder ook opzettelijk vermeden wordt. Misschien laten onze gemeentelijke dictatoren op verkeersge bied daarover hun gedachten eens gaan De afkondiging van het door den Negus reeds onderteekende algemeene mobilisatie bevel wordt afhankelijk gesteld van die re actie van den Volkenbond op het telegram van den negus van gisteren. In Midden-Abessinië duren de mobilisatie voorbereidingen voort. Uit de grensprovincies komen eveneens berichten binnen aangaande mobilisatie. De stemming is buitengewoon gespannen. Ingewijde kringen beweren, dlat nog deze week de algemeene mobilisatie-order te verwachten is, aangezien deze kringen steeds meer aanwijzingen zien voor een tegen de volgende week beraamden Italiaanschen aan val. Volgens mededeelingen uit betrouwbare officieel Abessinische bron zou de Volken bond den keizer reeds hebben doen weten, dat hij onder de door Abessinië geschetste omstandigheden geen bezwaar schijnt te kunnen maken tegen een algemeene mobili satie, aangezien deze noodig is voor de landsverdediging. Opmarsch van Italiaansche troepen? De „Evening Standard" meldt uit Londen Volgens ontvangen berichten zouden de Italiaansche troepen 32 K.M. over de voorloopige Abessinische grens in de buurt van Fransch Somaliiand zijn op gerukt. De Italiaansche troepen zouden den driehoek tusschen het gebergte en Fransch-Somaliland hebben bezet. Op grond van de ontvangen rappor ten over den Italiaanschen opmarsch heeft, volgens het blad, de bevelhebber der Fransche troepen in Dijiboeti, direct deskundigen uitgezonden, om de grens over een traject van 40 K M. met palen te markeeren. Deze deskundigen zijn vergezeld geweest van een afdeeling Senegaleesche troepen. Als verdere voorzorgsmaatregelen hebben 50 Fransche vliegtuigen opdracht gekregen voor een 24 uurs verkenningsvlucht. Men vermoedt, dat het doel der Italiaan sche actie de stad Doeanle is. De grens in het gebied is niet nauwkeurig bepaald. Neutrale waarnemers naar Abessinisch grensgebied? De kwestie van het zenden van neutrale waarnemers naar het ItaliaanschAbessi nische grensgebied is gisteren bestudeerd door de deskundigen van den Volkenbond. Daarbij zouden ernstige zakelijke moeilijk heden naar voren zijn gekomen. Men veronderstelt, dat de kwestie pas Donderdag, wanneer de commissie van Dertien weer zal bijeenkomen, rijp voor be spreking zal zijn. Fersstemmen naar aanleiding van telegram van den negus. Giornale d'Italia schrijft ten aanzien van het telegram van den Negus van Abessinië aan den Volkenbond inzake de a.s. mobili satie in Ethiopië, dat Italië thans voor de openlijke publicatie van de algemeene mobi lisatie in Abessinië, welke reeds grootendeels is voltrokken. Indien deze mobilisatie wordt afgekondigd zullen 1.083.000 man onder de wapenen ko men. Het blad verwijt Genève bewust den weg te hebben ingeslagen, welke leidt tot de heiligverklaring van de gewelddaden van Abessinië, de demobilisatie van Italië en de bevrediging van machtige belangen buiten den Volkenbond. Italië aldus besluit het blad, is niet ge kant tegen Genève, doch wèl tegen de han delwijze om de rechten van de staten te be schermen en den vrede te verzekeren, ter wijl hij een staat, welke zich verdedigt, met oorlog dreigt. Tribune verklaart, dat een oplossing van het Italiaansch—Abessinische conflict, zoo als door Italië aangegeven, in overeenstem ming is met de interpretaties van 't Volken bondspact, zooals die door Hoare zijn gege- ven Ofschoon officiëele kringen, aldus de cor respondent van de „Daily Telgraph noch bevestiging noch ontkenning geven van de geruchten, dat er een Britsche vragenlijst zou bestaan, welke handelt over het hypo thetisch geval van een ongeprovoceerden aanval van Italië op de Britsche vloot en de Fransche reactie op zulk een aanval, schijnt een dergelijke situatie toch het voorwerp van belangstelling te zijn en is er voor Donder dag een belangrijk- kabinetszitting belegd onder voorzitterschap van president Lebrun om den internationalen toestand te bespre ken. Spanning allerwege. Ook te Genève zijn berichten ontvangen, volgens welke Italiaansche troepen de Abes sinische grens zijn gepasseerd. Er is geen enkele officiëele bevestiging van te verkrij gen. Trouwens ook de Volkenbond heeft geen volstrekt betrouwbare berichten over dit ge melde Italiaansche oprukken tot zijn beschik king. Van officiëele Volkenbondszijde wordt in verband met deze geruchten verklaard, dat de voorzitter van den Vilkenbondsraad, Gui- nazu, den raad in spoedzitting bijeen zal roepen, zoodra een bevestiging zekerheid geeft, dat de Italianen de vijandelijkheden inderdaad hebben geopend. Van Volkenbondszijde zal echter nog eerst moeten worden uitgemaakt of de troepenbe wegingen, die waarschijnlijk aanleiding hebben gegeven tot bovenvermelde geruch ten, nog binnen het kader van voorberei dingen vallen, dan wel reeds een volslagen agressie vormen. De laatste in Volkenbondskringen ont vangen berichten schijnen er op te wijzen, dat de bewegingen der Italiaansche troepen nog steeds vallen binnen het kader van voorbereidingen. Waar begint Abessinië? De woordvoerder van het Italiaansche departement van buitenlandsche zaken heeft gisteravond in verband met de geruchten omtrent een overschrijden van de zuidelijke Abessinische grens door Italiaansche troe pen aan vertegenwoordigers van de pers de vraag gesteld: „Wie weet waar Somaliiand eindigt, en waar Abessinië begint?" Een vaste grenslijn is daar nooit vastge steld. Berichten over een oprukken van Ita- iaansche troepen op Abessinisch gebied kon de woordvoerder dan ook niet bevestigen. Op een vraag of, wanneer inderdaad een voortwaartsche beweging der Italiaansche troepen mocht zijn ingezet, deze beweging tot staan gebracht zou worden, wanneer Abessinisch gebied zeker zou zijn bereikt, kon de woordvoerder geen antwoord geven. Engelsche persstemmen. Het bericht, dat de Britsche regeering aan de Fransche regeering de vraag heeft gesteld, welke houding zij onder zekere om standigheden op de Middellandsche Zee zal aannemen, wordt in de Londensche och tendbladen besproken. De politieke correspondent van de „Mor- ning Post" schrijft, dat Londen binnenkort een belofte van die Fransche regeering wordt verwacht, betreffende ondersteuning van de Britsche Middellandsche Zeevloot, door Fransche zeestrijdkrachten, ingeval een po ging economische sancties tegen Italië toe te passen, tot vijandelijkheden mocht leiden Deze belofte zal dan het antwoord zijn op de diplomatieke vraag, die door de Britsche regeering een week geleden is gesteld. De vraag had betrekking op het geval dat een Italiaansch oorlogsschip na het opleg gen van economische sancties door den Volkenbond een niet geprovoceerde aanval zou richten op een Britsch vaartuig. Het verkeer in Duitschland. (Datf. Overzicht) Ernstige ontploffing te Chicago eischt acht dooden. (Buitenland) Aardbeving geregistreerd, vermoe delijk in China. (Buitenland) Ernstige treinbotsing in Spanje; 46 passagiers gewond. (Buitenland) De verkiezingen in Memel. (Buiten land) Moordaanslag op N.S,B.-er; dader gevat. (Binnenland) Een millioen-erfenis te Broek op Waterland. (Binnenland) Emil Ludwig over Abessinië. (Bin nenland) De a.s. N.S.B.-landdag; geen vergun ning voor een optocht. (Binnenland) De Havillands via Batavia naar Ban- doeng .(Luchtvaart) Vliegramp in Duitschland; 7 dooden. (Luchtvaart) Luitenant v. Boven komt Vrijdag a.s. voor het Hoog Militair Gerechtshof te Den Haag. (Rechtszaken) Af scheidshuldiging van Ir. Haze- loop. (Stad) (Zie verder eventueel laatste berichten.) tal stemhokjes tot ten minste 85 uit te brei den. Zondag a.s. zal daar dus opnieuw van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds wor den gestemd. MEMELVERKIEZING GEËINDIGD. Kalm verloop van den tweeden dag. De verkiezing van den nieuwen Land dag is thans beëindigd. Ook deze tweede dag is kalm verloopen. De deelneming schijnt meer dan 90 te hebben bedragen; enkele districten telden zelfs geen enkelen thuis blijver. Na sluiten van de bussen werden zij onder geleide naar Memel gezonden; Vrijdag zal men beginnen het aantal uitgebrachte stem men te tellen. Wanneer de eerste uitslagen bekend zul len zijn, is nog niet bij benadering aan te geven; men verwacht, dat het eenige dagen zal duren voordat een officieuze uitslag me' degedeeld kan worden. De Britsche waarnemer te Klaipeda (Me mel) heeft via den Engelschen gezant te Kaunas (Kowno) aan de regeering te Lon den medegedeeld, dat de verkiezing, ondanks het oponthoud door de ingewikkelde stem- methode, in 't algemeen bevredigend is ver loopen. In eenige dorpjes hebben onregel matigheden plaats gehad, maar deze r den geen ernstig karakter. De communisten en socialisten in het Me- melgebied hebben zich niet, zooals men ver wacht had, van stemming onthouden. „Schulrat" Meyer, die zich „vertegenwoor diger der meerderheid van de bevolking van het „Memelgebied" noemt, heeft een tele gram gezonden aan de Volkenbondsdelega ties der staten-onderteekenaars der Memel conventie, waarin hij wijst op het verloop der verkiezingen in het Memelgebied. waar bij z.i. de niet-uitvoerbaarheid zou zijn ge bleken van verschillende bepalingen van de kieswet. In geheel Duitschland zijn betoogingen en optochten gehouden vanwege den „Volks bond van Duitschers in het buitenland", waardoor geprotesteerd werd tegen de hou ding van Litauen bij de verkiezingen in het Memelgebied. In een Maandagmiddag gehouden zitting heeft het districtsstembureau voor Jugnaten Wieshen, waar boeren de stembus hadden vernield, besloten deze verkiezing ongeldig te verklaren en nieuwe verkiezingen vast te stellen voor 6 October. Besloten werd het kiesdistrict in tweeën te verdeelen en 't aan DREIGENDE REGEERINGSCRISIS IN BULGARIJE. De door Koning Boris aan het kabinet- Tosjef opgedragen instelling van een nieuwe grondwet en nieuwe kieswetten schijnt op groote moeilijkheden in de regeering te stui ten. Er schijnt onder de ministers geen een stemmigheid omtrent de grondbeginselen der beide nieuwe wetten te bestaan en in poli tieke kringen doet hardnekkig het gerucht de ronde, dat na 3 October a.s., den verjaardag van de troonsbestijging van Koning Boris en van de onafhankelijkheidsverklaring van Bul garije, een regeeringscrisis of ten minste een crisis in het kabinet verwacht kan worden. De sedert twee dagen de ronde doende ge ruchten omtrent een omwentelingspoging, die een officierskliek tezamen met ontevreden politici zou willen ondernemen, worden door den minister-president met nadruk tegen gesproken. De politie te Sofia verkeert echter in staat van alarm. ONDERZOEK NAAR DE SCHOTSCHE HUWELIJKSWETGEVING. Einde aan de romantiek van Gretha Green? De Staatssecretaris voor Schotland Sir Godfrey Collins heeft Maandag te Edin- burgh zijn voornemen te kennen gegeven, een commisise van onderzoek in te stellen naar de huwelijkswetgeving van Schotland, teneinde daarin eenige gewenschte verande ringen te brengen, in het bijzonder met het oog op de huwelijken van Gretha Green, het bekende plaatsje aan de grens van Schot land en Engeland, waar de wereldbekende hoefsmid de bevoegdheid heeft, met een mi- numum aan formaliteiten huwelijken te slui ten, een mogelijkht.d, waarvan tallooze weg- geloopen paartjes in den loop der jaren ge bruik hebben gemaakt en die stof voor tal van romantische verhalen heeft geleverd. ERNSTIGE ONTPLOFFING TE CHICAGO. Acht dooden. Een ontploffing in de benedenverdieping van een huurkazerne te Chicago heeft tot gevolg gehad, dat het drie étages hooge ge bouw binnen enkele seconden in lichtelaaie stond. Acht menschen, o.w. vier kinderen uit een gezin, zijn in de vlammen omgekomen. Acht andere bewoners, die uit de vensters waren gesprongen, werden gewond. De oor zaak van het ongeluk is niet bekend RESTAURATIEWERKEN TE MANTUA. In de St. Andreasbasiliek te Mantua wor den thans belangrijke restauratiewerken uit gevoerd. Men is er in geslaagd, de wand schilderingen, welke Christus en de vier Evangelisten voorstellen, en die als jeugd werken van Correggio worden beschouwd, opnieuw aan het licht te brengen. Ook in de drie groote kapellen der basiliek zijn ver scheidene fresco's hervonden en gerestau reerd. Het betreft hier werken van Benedetto Pagni di Pescia, OitTio Romano, Rinaldo Mantovano en Loreozo Costa.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1