DE KRIBBEBIJTER.
PATROUILLEWAGEN 99.
Bioscoop Harmonie.
kkbsmhzahd
mzkpbzbpabz
bshadz kplm
kkbsmhzahd
mhzshhmhha
Gevraagd deze beide sommen
Het oversteken van
snelverkeerswegen.
$i£mnieuws
Het is niet zoo gemakkelijk om een
kribbebijter te zijn en tegelijkertijd zooveel
aantrekkingskracht op het publiek uit te
oefenen, dat dit avond aan avond naar de
avonturen v«n dezen cynicus komt kijken.
Het geheim van de wonderlijke aantrek
kingskracht welke vroeger het tooneelstuk
en tegenwoordig de film op het Holland-
sche publiek heeft, is heel eenvoudig. Het
/igt in het recept volgens hetwelk een stuk
als dit is samengesteld. Men neme een
Louis de Bree en make van hem een zwa
ger Moeki, die een wonder van tact en ge
duld is. Men brenge deze Louis de Bree bij
een Cor Ruys, die er uitziet als een onaan
genaam mensch, in dit geval een kasteel
heer, die ruzie met zijn zoon heeft en de
zen zoon wegens diens huwelijk met een
typiste de deur van het ouderlijk slot ge
wezen heeft, door welke deur die zoon ook
verdwenen is. Men voege daarbij eenige
onmisbare krachten als de zoon zelf in de
verkleede gedaante van Frits van Dongen,
diens vrouw in de figuur van Dolly
Mollinger en verder nog eenige be
kende figuren als Mary Dresselhuys als
Louis Borel, Schimmelman, Katrien, Frans
en Roosje in de gestalten van Chris Baay,
Sien de la Mar, August Kiehl de laatste
der drie beroemde K.'s en Mary Smit.
Er moeten nog eenige andere levende in
grediënten bij dit recept gevoegd worden,
maar die zijn van minder beteekenis.
Met de artisten, die hierboven opgesomd
zijn is een alleraardigste film te fabricee-
ren. Cor Ruys is een cynicus, die geen en
kele huishoudster langer dan veertien da
gen kan houden, die den naam van zijn
verdwenen zoon niet meer genoemd wil
hebben, maar in stilte diens portretten be
kijkt. Louis de Bree is de man die met de
zen nurks omspringt als een verpleegster
met een zenuwpatiënt en altijd op tijd
klaar staat met een hoeveelheid Hoffman-
druppeltjes in een medicijnglaasje, om den
baron weer te kalmeeren. Men kent waar
schijnlijk het tooneelstuk en wij behoeven
over den inhoud dan ook weinig te ver
tellen.
Het !s een opeenstapeling van vergissin
gen en wonderlijke verhoudingen. De vader
wil zijn schoondochter niet kennen en ver
heugt zich buitengewoon over het feit, dat
deze vrouw zijn zoon in den steek heeft
gelaten, maar hij weet niet, dat hij ze on
der zijn eigen dak heeft en dat ze zijn
huishoudster is, in de hoop op deze wijze
voor haar geluk en dat van haar man te
kunnen werken. Hij hecht zich aan deze
huishoudster en als de groote verrassing
niet langer verborgen blijft, komt natuurlijk
de verzoening tot stand en berust hij in het
huwelijk van zijn opstandigen zoon. Hoe is
er gelachen om de figuur van dezen nurk-
schen baron, maar niet minder om de
figuur van den eeuwigen bemiddelaar, den
man, die altijd precies op tijd met de ze
nuwdruppeltjes klaar stond, Louis de Bree
als Oom Moekie. Hoe fier was niet de zoon
Willy, hoe lief was niet diens vrouw Dolly
en hoe lastig hun verhouding als zoon des
huizes en huishoudster onder één dak.
Hoe moeilijk viel het de beide jong gehuw
den om elkaar te ontmoeten als de baron
zelf er voor waakte, dat zijn zoon de huis
houdster geen last zou veroorzaken.
Een geschiedenis, die wemelt van mis
verstanden, een verhaal waarin de schoon
dochter voor de huishoudster wordt aange
zien, een toekomstige schoonzoon voor een
bestelden advocaat en een ten huwelijk ge
geven dochter voor een oude keukenmeid.
Er is in dit kasteel een gezelschap bij
een, dat een onuitputtelijke bron van mis
verstanden is en het publiek lacht de gedu
peerden uit en vermaakt zich kostelijk met
de argeloosheid waarmee ieder van deze
filmartisten in den voor hem of haar opge
zetten val loopt of schijnt te loopen. Men
moet een Louis de Bree en een Cor Ruys
hebben om deze dwaasheid een schijn van
mogelijkheid te geven en al deze artisten
om het eene misverstand op het andere te
kunnen stapelen. Laten wij besluiten met
de opmerking, dat van alle films van Hol-
landsch fabricaat welke wij tot dusver
gezien hebben, dit niet alleen de mooiste
maar ook de aardigste is.
Alles sluit als een bus, er zijn geen hia
ten, er zijn geen fragmenten welke het min
der doen, er is voortdurend spanning en
er zijn een onoverzienbare reeks van dolle
verrassingen, die het publiek in een pretti
ge stemming houden en het de overtuiging
bijbrengen, dat hier iets gefabriceerd is,
dat voor goede buitenlandsche films niet
behoeft onder te doen.
Het eenige dat wij willen aanmerken is
dat de musicale begeleiding op sommige
oogenblikken wel wat luid en wat druk
was, waardoor het gesproken woord soms
moeilijk verstaanbaar was.
Vooraf gaat o.a. de geschiedenis van een
man, die eens vroeg zou opstaan om zelf
voor zijn vrouw een ontbijt klaar te maken.
Het is wonderlijk wat daaruit al niet kan
voortkomen. Er is een alleraardigste tee
kenfilm, waarin een Micky Mous als vlie
genier een heldenrol speelt en verder is er
veel actueel nieuws uit binnen- en buiten
land in beweegbaar geïllustreerden vorm.
Een programma, dat ongetwijfeld honder
den bezoekers zal trekken
De Paramount heeft zich eens gewaagd
aan een politiefilm en ze heeft haar genoemd
„Patrouillewagen 99", omdat deze politie
auto alleen gebruikt wordt voor zeer ernsti
ge gevallen, zooals roofmoord of een bru
tale bankroof. Op interessante wijze gunt de
Paramount ons een kijkje te nemen achter de
schennen van dit schijnbaar zoo harde poli-
tieleven. Daar zien we hoe gespierde jonge
kerels met den inzet van al hun energie wor
den opgeleid voor den zwaren dienst bij de
motorpolitie. Er zijn pakkende staaltjes van
moed en plichtsgevoel bij en verwonderlijk
is het te zien hoe de meest vernuftige dieven-
list systematisch ontvouwd en tot klaarheid
wordt gebracht.
'Brigadier Barrell zegt, er is één manW
om een goed politieman te worden, dat is
niet te trouwen; doe je 't wel, dan blijf je
steeds tot de middelmatigen behooren en is
promotie uitgesloten. Deze zegswijze toetst
hij aan zijn eigen leven en inderdaad, hij is
niet getrouwd en hij heeft het ver gebracht.
Ross Martin, een enthousiast beginneling,
die reeds meerdere malen getoond heeft, dat
er fut in hem zit, voelt er niets voor om on
getrouwd te blijven, want hij is verliefd op
Mary Adams (de telefoonjuffrouw van het
dorpje Pine) en als 't eenigszins kan wil hij
liever vandaag dan morgen in 't huwelijks
bootje stappen
Maar daar kan voorloopig niets van ko
men, want zijn salaris is daartoe nog niet
toereikend. Nu wil echter het geval dat een
zekere prof. Anthony, die zich buitenge
woon minzaam voordoet, een bezoek brengt
aan het interne gedeelte van het recherche
bureau, zoogenaamd omdat hij zoo graag
eens de geheime dienst van dichter bij wil
zien. In werkelijkheid echter is hij een groote
oplichter en het doel van zijn bezoek aan het
politiebureau is alleen om zich op de hoogte
te stellen van de vernuftige opsporingsmid
delen van de staatspolitie van Michigan.
Het blijkt al spoedig, dat de politie hier te
doen heert met een zeer ernstig geval en
wilde klopjachten zijn hiervan het gevolg.
Hoe nu precies deze boeiende dievenlist op
gelost wordt, willen we aan de fantasie van
de bezoekers overlaten. Het is voldoende te
vermelden, dat hier op het gebied van span
nende politietafreelen het beste van het beste
wordt voorgezet.
Een uitgebreid voorprogramma, o.m. twee
buitenlandsche nieuwsfilmpjes, twee teeken
filmpjes, een cultuurfilm en een acceptabele
Amerikaansche klucht gaat aan deze hoofd
film vooraf.
HARTEDIEF.
In City theater.
Opgetogen! Dat is het eenige woord, dat
eenigermate juist kan uitdrukken het oor
deel van het talrijke publiek van gister
avond over het spel van Shirley Temple in
deze film. Vanaf de eerste foto's heeft deze
kleine hartedief in waarheid aller hart ge
stolen, en gerust kan gezegd worden, dat
de faam over dit wonder-filmkind door
allen bevestigd is geworden. Zeker zullen
in de komende dagen nog honderden het
City-theater bezoeken en even opgeto
gen terugkeeren als met alle toeschouwers
gisteravond het geval was. Hoe zou het
ook anders kunnen, als men een vijfjarig
kind zoo heerlijk, zoo gaaf, zoo „natuur
lijk" heeft zien spelen, dat men betwijfelt
of het wel spel is? Wij zouden inderdaad
ieder, die wel eens een bioscoop bezocht,
willen raden: verzuim niet deze film te
gaan zien!
Het jubilé van den Bioscoopbond wordt
in bovengenoemd theater gevierd met een
film, waarover men verheugd kan zijn
haar gezien te hebben.
Er komt in deze film nög een jong meisje
voor, een achtjarig kind (Jane Withers),
welks spel echter meer het stempel draagt
van een aangeleerd optreden en dus min
der treft dan dat van haar jeugdige kunst
zuster.
De korte inhoud van „Hartedief" is als
volgt:
De vader van Shirley Blake, een jong ver
keersvlieger, is bij een ongeluk om het leven
gekomen en zijn vrouw Mary Blake ziet zich
hierdoor voor het feit geplaatst in haar eigen
onderhoud te moeten voorzien en bovendien
voor de opvoeding van haar vijfjarig doch
tertje zorg te dragen. Zij slaag* er in een be
trekking te vinden bij een parvenu-achtige
familie, in een villa, dicht bij het vliegveld
waar haar man het leven liet.
Loop Merritt (jrr.es Duim), eveneens
vliegenier en een van de vrienden van den
verongelutken piloot, is tevens een groot
vriend van Shirlley (Shirley Temple)
De familie waar Shirley en haar moeder
een onderkomen hebben gevonden, bestaat uil
vier personen, t.w. de heer en mevrouw Wel
lington Smythe, hun dochter en ouden oom,
van wien zij alles hopen te erven. Oom Ned
heeft echter met de familie Sjnythe niet veel
op, hijzelf noemt zich doodeenvoudig Smith
en schrijft het ook zoo.
Shirley Temple James Dunn in een scène uit de
Fox-Film «Hartedief"
De Smyhe's en hun ongezeglijk achtjarig
dochtertje Joy maken Shirley het leven dik
wijls tot een hel, en het gebeurt vaak, dat,
terwijl moeder druk met haar dagelijksch
werk bezig is Shirley naar de groote vlieg-
haven gaat om hartelijkheid te zoeken bij
Loop.
Tegen Kerstmis heeft deze met zijn vrien
den besloten een grootsch Kerstfeest voor
Shirley te houden.
Al vroeg in den morgen komt een der mon-
tvurs van het vliegveld Shirley halen en
Mary Blake belooft haar dochtertje, zoo spoe
dig zij met haar werk klaar is, te volgen Op
weg er heen snel de straat overstekend om
een bus te pakken, wordt zij echter aangere
den door een auto en sterft.
Adele Martin, een nicht van mrs. Smythe,
tevens de ex-verloofde van Loop, komt juist in
een auto aangereden als het ongeluk gebeurd
is. De chauffeur herkent in het slachtoffer
Shirley's moeder en Adele gaat naar de
luchthaven terug om Loop het treurige
nieuws mede te deelen.
Het feest vindt echter toch voortgang.
Wanneer Loop Shirley als laatste attractie
vraagt, wat zij nu wel het liefste zou willen,
zegt het kind, een bezoek te willen brengen
aan haar pappie bij de engeltjes. Terstond
verlaten de vrienden het toestel en Loop stijgt
voor een tochtje met Shirley op.
Boven de wolken vraagt zij waar pappie nu
i6 en als Loop haar uitgelegd heeft, dat hij
in den hemel is, koppelt hij hieraan het groo
te verlangen van haar moeder om naar hem
toe te gaan endat zij dezen morgen ge
gaan is.
Het kind is ontroostbaar, als het tot haar
doordringt, dat haar moeder gestorven is,
doch Loop weet haar spoedig afleiding te
geven.
De groote vraag is nu: wie zal er voor
Shirley zorgen?
Loop gaat terstond naar het huis der fa
milie Smythe en verklaart Shirley voorgoed
bij zich te willen houden.
De Smythe's vinden dat een pracht-oplos-
sing en zijn reeds dolblij, zóó van den last
post, zooals ze het kind noemen, verlost te
zijn. Op dit moment komt oom Ned in zijn
rolstoel binnen. Hij zegt tot Loop, dat deze
in zijn positie van ongetrouwden piloot niet
voor de opvoeding en toekomst van een
meisie kan zorgen en tot zijn neef en nicht,
dat hij zijn testament gewijzigd heeft ten
gunste van Shirley, doch dat zij niets te vree
zen hebben, zoolang zij zich netjes gedragen.
Tenslotte verklaart de rijke, oude brompo:
nog, Shirley als kind te willen aannemen, om
zoodoende haar toekomst te verzekeren
Loop, inziende, dat hij Shirley, al is het
dan ook voorloopig, zal moeten afstaan, ver
laat diep getroffen het huis.
Hij besluit echter een advocaat te nemen,
om zijn belangen voor den rechter te laten
bepleiten.
Hiervoor is echter veel geld noodig en
wanneer er s avonds een heer op het vlieg-
veld komt, die dringend eenige documenten
naar New Yor4c wenscht gebracht te hebben
accepteert hij het aanbod van 1000 dollar'
dat deze er voor over heeft, als een der pilo
ten in den stormnacht durft te vliegen.
Zijn collega's verklaren Loop voor gek,
wanneer hij besluit te gaan.
In de villa der Smythe's is alles intusschen
en roer. Shirley is tyeg! Daar zij het
anger in de liefdelot
woning kon uit-
E>rm en regen naar
"bij Loop liefde en
in rep
niet la
houden, is het kind door
het vliegveld gevlucht,
troost te zoeken.
Zij arriveert juist op het oogenblik, dat
haar vaderlijke vriend wiF opstijgen en deze
draagt een van zijn collega's op, het kind
terug te brengen naar den ouden Smith.
Shirley verstopt zich echter in het bagage
ruim van het gereedstaande vliegtuig en gaat
dan mee de lucht in.
De politie verdenkt Loop ervan het kind
ontvoerd te hebben en zendt per radio berich
ten uit, om hem te laten arresteeren bij zijn
landing. Loop beluistert lachend al deze ra
diogrammen achter het stuur van zijn ma
chine, doch schrikt geweldig, wanneer Shir
ley cp hetzelfde moment haar krullekopje om
de deur van het bagageruim steekt.
Het weer is nu nog slechter geworden er
door de stormvlagen kan Loop het toestel
niet langer in bedwang houden. Besluitende
Shirley's en zijn eigen leven met de parachute
te redden, zegt hij haar, hem flink vast te
houden tot zij op den grond zijn. De sprong
slaagt en behouden komen beiae op de aarde
neer. -
Eenige dagen later terug in Los Angeles,
moet Loop voor den rechter yerschijnen Aan
Shirley wordt gevraagd, wat zij zelf wil en
het resultaat is dan, dat de kleine hartedief
verklaart, zoowel bij Loop, Adele Martin
(Loop's vroegere verloofde) als oom Ned te
willen wonen.
„Het kan geregeld worden'', zegt de rechter.
Loop en Adele vinden elkaar terug en oom
Ned besluit om voortaan bij hen te komen in
wonen, zoodat hij dan ook verlost is van zijn
verwaande familieleden.
Het voorprogramma geeft na het journaal
de grappige teekenfilm „Paul Terry Toons,"
een geschiedenis van een vijfling; de muzi
kale komedie „Umpa de ooievaar" en „De
ingebeelde ziekte", een verhaal uit den
pruikentijd, waarin een op ge'd beluste
„professor" wordt ontmaskerd als een ge-
ir.eene kwakzalver.
DIAMANTSMOKKELAARS.
Roxy-theater.
Een buitengewoon spannend en sensatio-
neel filmwerk is in deze jubileumweek het
noofdnummer in het Roxy-theater. De titel;
Diamantsmokkelaars is al veel belovend,
maar men voorziet toch niet, dat de film zal
voeren naar het eilandje Trinidad, 'n Engel-
sche bezitting bij Zuid-Amerika. Daar toch
wordt diamantsmokkelarij op groote schaal
ontdekt. Dan komt de bekwame speurder
Lynch om te trachten alles te ontwikkelen en
toi een goed einde te brengen. De vijand
slaapt echter niet en al spoedig is de eerste
doode gevallen en nog wel Lynch' assistent.
Lynch zal den moordenaar vinden. Wat hij
en zijn helper echter moeten doorstaan vóór d?
onschuld van den één en de schuld van den
booswicht zijn bewezen, is niet zoo maar te
vertellen. Bovendien de spanning moet er in
blijven. Lynch en zijn makker vallen in han
den van Duval op het moeraseiland en na
de incest sensatio.neele avonturen weet Lynch
op handige wijze den waren hoofdschuldige te
ontmaskeren. Zeer origineel En de twee jon
gelui gespeeld door Heather Angel en Victor
JUiideaéciek
Onze Eerste October-opgave.
Een Kruiswoordpuzzle.
Wij laten het geheel ingevulde diagram
van deze aardige „cross-word" hieronder
volgen en maken tevens tal van oplossers
ons compliment voor hun keurige ingezon-
de oplossing.
Stand der lijst per 1 Oct.
C. Blankendaal 110 p. P. Meijer 95 p
Mej. Pastoor 92 p. J. F. de Waal 87 p. Mej
M. Siezen 86 p. W. C. Einwachter 85 p. Th
Los 83 p. Wed. Schager 68 p. R. Smids 64 p
Mej. G. Hoogland 60 p. J. Jansen 53 p
Mej. A. v. Nienes 50 p. en een groot aantal
mei minder punten.
Voor de Octoberprijs kan men niet in
aanmerking komen als men niet minstens
3 goede October-oplossingen heeft inge
zonden.
Onze Nieuwe Opgave. (No. 2 der Octo-
ber-serie).
Optellen en aftrekken.
Wij geven hieronder in letters een opta].
ling en aftrekkin van twee getallen van tien
cijfers. Dezelfde letters stellen steeds de
zelfde cijfers voor.
°P,eBSHADZ KPLM
Atrekking:
in
cijfets
in te zenden.
in te zenden.
Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig
mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 18 Oct
12 uur aan den Puzzle Redacteur van de
Jóny, kunnen na alle angstige oogenblikken
een blijde toekomst tegemoet gaan. Mede
door haar prachtige opnamen is dit een zeer
geslaagde avonturen- en sensatiefilm, die uit
stekend wordt gespeeld bovendien.
De inleiding het voorprogramma
wordt gevormd door een Profilti-Nieuws, een
natuuropname van Singapore en van het
leven in het wilde westen Verder nog een
goede teekenfilm, een reeks beelden van
Sportkampioene.. in hun spel en een komi
sche film van Ben Blue met Annabella, de
gedresseerde zeeleeuw. Zooals men ziet een
uitgebreid programma, dat zeker voldoening
zal geven.
Vtaag. £*i A
TE KOOP een goed onderhouden HAARD
tegen billijken prijs.
Te bevr. (Zondags niet) EMMASTR. 54.
Een mooi uitneembaar NACHTHOK
voor kippen TE KOOP GEVRAAGD.
Adres te bevragen bureau van dit blad.
TE KOOP van particulier weinig gebruik
te REMINGTON SCHRIJFMACHINE, in
prima staat, 80. Brieven onder lett. IJ 127
bureau van dit blad.
DEUREN, RAMEN, BALKEN, TIMMER-
en WERKHOUT dagelijks aan afbraak
boerderij NIEUWEBOER, Wognumsche
buurt TE KOOP.
TE KOOP een goed onderhouden
GODINKACHEL. Niet op Zondag.
ZAADMARKT C 56.
Kinderwagens te koop, 3 stuks mooie
wagens, waaronder stroomlijn vanaf 7.50,
beste Kachels, Pijpen, Ellebogen, Platen,
Vulemmers, enz. J. L. SOSTMAN Jr., Ver
kooplokaal Ridderstraat 10.
TE KOOP 1 UITDRAAIHAARD 12.50,
1 vierk. KACHEL met losse pot 7.50.
S. VISSER, Smederij Kooimeerlaan nabij
Vierstaten.
TE KOOP zoo goed als nieuw VER-
LOVINGSRINGEN, GOUDEN HOR
LOGES, COLLIERS en ZILVEREN KOF
FIELEPELS.
S. W. VET, Verdronkenoord 5.
Als nieuwe DAMESRIJW. 14.00-/ 15
Jongens 11.00, Transportfiets f UJ
H. Rijwiel met Torpedonaaf 14.00, enz.
Te koop gevraagd motorrijwielen
voor den sloop. NIEROP, Koningsweg 40.
PIANOKISTEN TE KOOP.
YPMA, Langestraat 69.
Jbitutenlattd
TE KOOP AANGEBODEN een HUIS
ORGEL Manborg, 11 registers, zoo goed als
nieuw tegen geschiktcn prijs. Adres te be
vragen bureau van dit blad.
TE KOOP 1 pracht zwarte MANTEL,
zoo goed als nieuw, maat 48, tevens
KINDERM., leeftijd 14 j. Adres te bevragen
bureau van dit blad.
Moderne eiken Piano als nieuw, voor elk
aannemelijk bod, best werkende Naaima
chine 6.50, prima Werkfiets 4.50, Hand
en Trapnaaimachine, Rijwielen, enz. (Kooo-
jes). DEKKER, Laat 182. P
Prima Winterjassen 1.50—2.50 bTTt
veeren bed 7.50, Gemakskoffer met oot
J 2.50, Ledikant J 3.50, Kinderstoel f 2
prima Mangel z. g. a. n. 77.50, Bidet f 3 5o'
Hobbelpaard 1.25. DEKKER, Laat 182.
TE KOOPAANGEBODËNecn étalage-
en een winkelstellage met houten wittfe-
verfde planken, een plat toonbankkastje
met glazen deksel, een paar glazen raam
pjes voor afscheiding etalage. Te bevragen
vanaf Maandag a.s. Ritsevoort 32
JE KOgP wegens o^ompleet piacht
eiken üUrrfc.1; 2 persoons KAPOKBFO
met matras, GRAMAFOON, PIANO „Uebel
en I echleiter".
KENNEMERPARK 15.
In „De Auto" het officieele orgaan der
K. N. A. C. treffen wij onderstaand artikel
aan van de hand van mr. N. R. H- van
Essen, juridisch adviseur der K N A. C:
Telkens weer lezen we in de dagbladen
van ongevallen welke plaats vinden op pun
ten waar snelverkeersbanen en secunaaire
wegen elkander kruisen of zich vereenigen,
waarbij het herhaaldelijk opvalt dat de
gene die den secondairen weg berijdt, of
dezen wil inrijden, niet voldoende aandacht
heeft geschonken aan het verkeer op den
„hoofdweg" en vooral aan de snelheid
waarmede op dezen weg gereden wordt.
Nog steeds wordt hier te lande het verkeer
beheerscht door den rechtsregel van artikel
5 Motor- en Rijwielreglement, inhoudende
het gebod: „Gij zult onder alle omstandig
heden voor het van rechts komend verkeer
den doorgang vrijlaten". Door velen is er
in den loop der tijden met nadruk op ge
wezen, dat deze regel niet slechts het ver
keer op de groote wegen belemmert, doch
tevens gevaarstoes.anden schept, welke, de
treurige praktijkei varingen wijzen het uit,
niet mogen worden onderschat. En ondanks
het feit dat van alle zijden degene die den
hoofdweg op wil rijden tot voorzichtigheid
wordt aangemaand, ondanks ook dat de
rechtelijke macht meer en meer een waar
schuwende stem laat hooren dat deze weg
gebruiker eveneens behoorlijk rekening dient
te houden met voer hem van links komend
verkeer, ondanks ten slotte de tragische
voorbeelden welke de practijk op den weg
steeds opnieuw geeft, ziet men voortdurend
weer lieden die onbekommerd en ondoor
dacht gebruik maken van den zooeven ge
noemde rechtsregel, daarbij zichzelf en
anderen aan groote gevaren blootstellend.
Deze lieden zijn juridisch „in hun recht",
doch wat baat dit wanneer het ongeluk is
geschied.
Ondanks het bestaan van artikel 5 Motor
en Rijwielreglement zij hier dus nogmaals
met nadruk er op gewezen: „Indien ge
grooten verkeersweg oversteekt, maakt dan
niet blindelings gebruik van Uw „voorrangs-
recht" Let ook op het voor U van links
komend verkeer en houdt er rekening mede
dat op die groote en breede wegen snel
wordt gereden. Stelt U op die snelheid ïfl-
Dit hier ter plaatse wat betreft het voor
schrift „rechts gaat voor", welks toege
zegde wijziging ieder met verlangen en
spanning tegemoet ziet.
Hoe nu echter indien men, rijdend op
groote verkeersbam, naar links wil afWv:
gen om een daarop uitmondenden zijweg
te gaan? -
Voorop dient te worden gesteld dat nei
zeer dubieus moet worden geacht of taeea
dergelijk geval artikel 5 volgens de letier-
lijke redactie toepasselijk is ten aanzien v*n
het verkeer dat den links afbuigenden
stuurder, terwijl deze bezig is zijn bof"/,
maken, aan diens rechterhand op den hoorn
weg nadert. Immers artikei 5 bestrijkt slecn
het geval dat de beide voertuigen eIka.^®
op verschillende wegen naderen, terwijl
hier op denzelfden weg rijden In de j"'.
prudentie is wel uitgemaakt „dat t*et