QUAKER Quaker Havermout: Geen verlaging binnenlandsch porto. DE LAATSTE LES VAN LANGELOT DE GROOTE KINDER VRIEND Nog niet nitgepierewaaid. Varia. ^'hShteniï Amsterdam' f 4 boate of Binnenland P0STERIJENBEGR00TING 1936. Goedkooper reizen naar Ned.-lndië. EEN ALGEMEENE CRISISKORTING VAN 7i/2 PCT. STOMPETOREN HEERHUGOWAARD Die liep er in! De heer Jan Sm. te Oude Niedorp was niet zoo gelukkig als zijn Alkmaarsche lot- „epooten- Hij werd veroordeeld tot 4 x 50 cent boete of 4 x 1 dag wegens overtreding der jjkwet, met verbeurdverklaring der ge wichten. De vervolgde musicus. De heer Gerrit Br., mondharmonica kunstenaar sinds zijn trekpiano in beslag is genomen, kan nergens bijval vinden en trekt rond als een verdwaalde zonder vergunning. Thans beliep de boete weer 3 of 3 dagen. Wanneer zal deze musicale zwerver eens de erkenning krijgen, waarop hij recht heeft? De spoorboomen niet de ncodige eer bewezen. D© weinige bewaakte overwegen, die we nog hebben laten ook nog wel iets van zch hooren. Heden was het de wa genmaker P. J. T. uit Bergen, die had ge probeerd onder de dalende boomen door te rijden. De wagenmaker nam dit echter niet en bracht een getuige de charge in het debat. A.e. week voortbe handeling. De landbouwer Jan Z., te Harenkar gpei, was in den nacht van 17 op 18 Ssptmeber nog niet overtuigd dat hij de lol nog niet had gehad en was na slui- tinffs'Üd nog niet bij de tapkast van daan te krijgen. Vonnis 8 boete of 5 dagen hechtenis. Met het oog op den enormen aanvoer van heden zullen we do rubriek „Eg- mondsch en Castricumsch duinver- maak" maar wat bekorten. De heer Cor C. en Jaap W., die de dui nen onveilig haJuen gemaakt met een carbidlamp en l nonden werden ieder opgeknapt met 15 boete of 10 dagen hechtenis en Renier Kr, die dit kunstje had geprobeerd in de Bakkummer dui nen, tot 25 boete of 20 dagen hecht. Piet K. en KI. Zw., werkende met hon den ieder 20 boete of 15 dagen hecht De 40-jarige Jan D., behoorende tot de seniorenkla6se, werd de noodige eer be wezen met 25 boete of 15 dagen hecht. Hij had in de Schoorlsche duinen ge opereer d. Waar zaten Kees z'n hersens? De vischventer Corn Gr., uit N. Nie dorp, was zoo goochem midden in het jachtseizoen der ongeijkte gewichten met zijn bakfiets uit te rukken, waarop 6 onvoldoend geijkte en 1 afgekeurd ge wicht prijkte, t „Gewicht" van al die on deugdelijke gewichten werd hem thans eerst goed duidelijk, toen hij 6 x 050 boete of 6 x 1 dag hechtenis werd ver oordeeld. Voorts werd hem medegedeeld dit hij voor altijd van zijn gewichten afscheid kon nemen. Kom maar niet in Alkmaar met dat spul! Een chauffeur, met name Rens Sp., uil Wijk aan Zee, vertoonde zich in den avond van 31 October te Alkmaar met «en 8-wielige vrachtauto zonder bran dend achterlicht, 'n „lichtzinnigheid" die hem heden met 3 boete of 3 dagen hechtenis in rekening werd gebracht. Een permanente spinus-drinkster. De ongelukkige nagenoeg 60-jarige vrouw Jantje B 'n slaapstee-logé, die geheel aan het gebruik van brandspiri tus is verslaaafd en ettelijke malen moet worden ingerekend wegens open bare dronkenschap, stond heden te dier zake voor den Kantonrechter. Niet min der dan 5 zaken werden haar ten laste gelegd. In N.-Scharwoude had zij o.in. ook een valsclien naam opgegeven. Het rampzalige wezen stond te jammeren, beloofde beter te zullen oppassen en vroeg barmhartigheid. Zij w erd in totaal veroordeeld tot 5 x 6 boete of 5 x 6 da gen hechtenis en 5 x 10 boete of 5 x 3 er hechtenis. Uitspraken van de strafzitting van Vrijdag 8 November 1935. Overtredingen van de Motor- en Rij wie 1 we t A. M. P. te Schagen, 4 boete of 1 week tuchtschool. C. H. te Alkmaar, 2 boete of l dagen hechtenis. P. H. te Alkmaar, 3 boete of 3 diagen hechtenis. M. P. v. d. O. te £'jpe 4 boete of 3 dagen hechtenis. K. de o te Bergen, A. M te Alkmaar, G. J. te Alkmaar, A. P. te Alkmaar, P. T. te Soera- buja, S. P. te Alkmaar, ieder f 4 boete of 4 dagen hechtenis C. V. te Nieuwe Niedorp, 10 boete of 8 dagen hechtenis. P. A. L. te Anna Paulowna, 4 dagen hechtenis met toe ging der civiele vordering ad f 7 55. Overtredingen van de Poli- t'everordeningen J- S. te Alkmaar, 2 boete of 2 dagen hechtenis. W. M. te 'Delfzijl, P. v d. K. ie posterhout, ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis. A. v. d. H. te Barsingerhorn, 4 0ete of 2 dagen hechtenis, H. Th K. te Alk- faar' f 5 boete of 3 dagen hechtenis. G. S. e Leeuwarden f 5 boete of 3 dagen hechte- h|s. c- P. B. te Harenkarspel. R. B te Bever 1 o. te narenxarspci. rc. d ic ieder f 8 boete of 6 dagen hechtenis. U&. Vc' IVUC1 T ooeie 01 u ud^cii u^umiw. O. te Leeuwarden, f 6 boete of 6 dagen fcchtenis. 2vertredingen van de IJkwet: c.1,N- te Barsingerhorn, A. P. L. te Noord- fuarwoude, J. de J. te Nieuwe Niedorp, A. tJe 2'jpe, ieder 2 boete of 2 dagen hech- 5e',s met verbeurdverklaring van de in- (e JfH genomen gewichten of maten. A. B. herM Uwe NiedorP. f 5 boete of 3 dagen inbp i's met verheurdverklaring van het eslag genomen afgekeurde gewicht, wetv.er 4rèdinge n van dejacht- bechtèoii6 1Jmuiden- f 20 boete of 15 da^en FV,erHtr^van Je Visscherijwet: tietwIÏ[*dinK van art. 453 van b,g S t r a 1 r e c h t(0P«' hechtenis1 '~eeuwarden. 6 boete of 6 dagen Werktijd van lager P.T.T. personeel niet verkort. De oprichting van de Nozema. De radio-distributie. 'n de Memorie van antwoord aan de Iweede Kamer in zake de Posterijenbegroo- ting voor 1936 merkt de regeering op, dat net voortdurende zorg vereischt, de gunstige financieele resultaten van het bedrijf te be houden. De commissie, ingesteld om de aangelegen heid van de naasting van de drie gemeente lijke telefoonnetten onder het oog te zien, heeft haar rapport uitgebracht. Ook naar het oordeel van den minister zal bij de naasting door het toekennen van een schadevergoeding met de belangen der betrokken gemeenten rekening dienen te worden gehouden Van belang is in dit verband te vermelden, dat in fenoemd rapport een grondslag voor schade- oosstelling wordt aangegeven, welke, ond'r bepaalde omstandigheden, ook door de ver tegenwoordigers der gemeenten in bedoelde commissie als redelijk wordt beschouwd. Door tariefsverlaging, voortgaande auto matiseering en acquisitie wordt het moge lijke gedaan om het telefoongebruik ook ten plattelande te bevorderen. De binnenlandsche port. Hoeveel aantrekkelijks een verlaging van het briefport in het binnenlandsch verkeer van 6»oo 5 cent ook zou heb- ben, hiervan moet vooralsnog worden afgezien, omdat zulk een verlaging, mede door de noodzakelijhkeid andere daarmede verband houdende tarieven te verlagen, een derving van eenige mil- lioeneh guldens aan inkomsten met zich zou brengen, hetgeen met het oog op den tegenwoerdigen stand van 's Rijks financiën niet verantwoord kan worden geacht. Personeelbezebiit" hoofdbestuur. In meer dan één opzicht hangen inkrim ping van de bezetting in den buitendienst en stijging in de personeelsbezetting van het hoofdbestuur samen. De werkzaamheden van het hoofdbestuur worden voorts uitgebreid door nieuwe belangen, zooals den radio-om roep. en doordat nieuwe gebruikers moeten worden gewonnen. Geen korter werktijd. Tot vermindering van den werktijd van h lagere personeel tot 48 uur per week in vallen, dat deze dien duur thans t gf- overireft, moet niet worden overgegaan. De bedrijfs lasten kunnen niet door werktijdverkorting worden vergroot. De bestellers verrichten een belangrijk deel van hun werk in de buiten lucht en Zijn te vergelijken met arbeiders, die buiten fabrieken en werkplaatsen werken. Ook voor dit personeel is dus een langere diensttijd dan 48 uur volkomen in overeen stemming met de strekking der arbeidswet. De diensten bij het P.TX bedrijf zijn noch te lang, noch te intensief. Voortaan zal een groottr aantal commie zen bij den P.T.T.-dienst worden benoemd dan bij den T.T.-dienst. Bij den laatsten dienst is er in de toekomst een geringere be hoefte aan ambtenaren van dien rang. Post en Telegraaf op Zondag. De bedrijfsleiding is erop uit om niet meer Zondagsdienst te laten verrichten, dan strikt noodig is. Alleen in de vijf grootste steden vindt des Zondags van de daarvoor in aanmerking komende stukken bestelling plaats. Het post vervoer is op dien dag tot net uiterste in krompen. Verdere inkrimping zou niet langrijk de Zondagsdiensten kunnen vermin deren, omdat dan toch correspondentie moet worden afgehaald. Beperking van den tele graafdienst op Zondag heeft de volle aan dacht van den minister. Op de enkele kan toren, die voor den telegraafdienst des Zon dags nog driemaal geopend waren, is de avondopenstelling opgeheven. De „Nozema". De omroepvereenigingen hebben haar ver tegenwoordigers aangewezen in den te be noemen raad van beheer van de Nozema. Binnenkort kan de oprichting geschieden. Eerst dan zal het bedrijf de voorbereiding van zijn eigenlijke taak met kracht kunnen aanvatten. Radio op hoogtijdagen. De regeling; ten aanzien van de uitzendin gen op hoogtijdagen voor de arbeidersbe weging en op nationale feestdagen maakt eenerzijds een einde aan een toestand, die één der omroepvereenigingen een bevoor rechte positie gaf ten aanzien van uitzendin gen van bepaalde, voor haar van belang zijnde gebeurtenissen en breekt anderzijds met een onbillijke bepaling in het zendtijden- besluit, waarbij aan omroepvereenigingen, die niet wenschen deel te nemen aan de ver zorging van de programma's op feestdagen met betrekking tot het Koninklijk Huis, en uren moesten afstaan, voor dien afgestanen zendtijd op andere dagen gelijkwaardigen Zendtijd terugontvingen. Radio-controle. De radio-omroepcontrole-commissie, die haar moeilijke taak naar beste weten ver/uit, kan vooral in deze tijden van internationale spanning niet voorzichtig genoeg zijn bij de beoordeeling van uitingen, die (zij het in vocrzichtigen vorm gegoten) niettemin critiek bevatten op toestanden of opvattingen elders. Radio en pers. Inzake de verhouding tusschen radio en pers meent de minister zich, gezien de nog durende onderhandelingen tusschen de om- roepvereeniging, bestuur van „De Ned. Dag bladpers" en het A.N.P., van een ingrijpen vooralsnog te moeten onthouden, daar een oplossing, voortgekomen uit den kring van b langhebbenden zelf, naar zijn oordeel dc voorkeur verdient boven een van bovenaf op gelegde regeling. Het is den minister niet bekend, dat in de gidsen der omroepvereenigingen Rijksad vertenties worden geplaatst, in plaats van in de dagbladen. Radio-distributie. De minister heeft kennis genomen van een schema voor een overeenkomst, regelende de samenwerking tusschen de omroepvereeni gingen en den Bond van Exploitanten van Radio-contrales (B E R.C.) met betrekking tot de inrichting van een centralen draad omroep en hun verhouding ten aanzien van de radiodistributie. Het voorstel tot het aanhangig maken van het onderwerp bij bedoelde commissie beoogt slechts de waarborgen te verzekeren, dat een dergelijke ver strekkende regeling in haar onderdeden en in haar gevolgen grondig wordt bezien en dat daarin alle betrokken in stanties worden geken^, ten einde het effect der regeling zoo afdoend mogelijk te maken Postchèque- en girodienst. Met betrekking tot de opmerking, dat de postchèque- en girodienst rekening houdt met een verlaagden rentevoet, terwij! de jongste mededeelingen van den minister van financiën juist wijzen op verhooging van den rentevoet in het algemeen, vestigt de regee ring er de aandacht op, dat ten tijde van het samenstellen van de ontwerp-begrooting net verschijnsel van een verhoogden rentevoet zich nog niet had afgeteekend, zoodat reke ning moest worden gehouden met de moge lijkheid, dat de daling, welke vóór dien was waargenomen, zou aanhouden en haar in vloed in het jaar 1936 zou doen gevoelen. Wanneer de verhooging van den rentevoet, die sedert eenige maanden valt waar if nemen, blijvend zou zijn, hetgeen moeilijk valt te voorspellen, zou er thans aanleiding kunnen bestaan de inkomsten van den post chèque- en girodienst eenigszins hooger te ramen, ware het niet, dat vrijwel gelijktijdig met die verhooging een niet onaanzien'ijke daling van het algemeen saldo-tegoed van de postrekeningen was gepaard gegaan. A- C. C. DE VLETTER, t Schrijver van jongensboeken. Na een kortstondige ongesteldheid is gis teren te Den Haag, 69 jaar oud, overleden de heer A. C. C de Vletter, schrijver van vele jongensboeken. Gedurende ongeveer 40 jaar is hij aan het onderwijs verbonden ge weest, o.m. als hoofd van de openbare lagere school aqn den Noordwal te Den Haag. Toen hij op 65-jarigen leeftijd met pensioen ging, heeft het gemeentebestuur hem de groote gouden medaille der gemeente geschonken. Van zijn boeken noemen wij o.a „Paljas'', „Zeven jongens in een ouwe schuit", „Wereldkampioen" en „Om het kampvuur" Voorts heeft hij tal van toonetlstukken, ook met betrekking tot de drankbestrijding ge schreven, en in het verenigingsleven heeft hij menige functie bekleed. De crematie is bepaald op Dinsdag op Westerveld. DOOR KAMRAD GEGREPEN. Man verongelukt. Te Nieuwerkerk a. d. IJssel aan het z.g. eerste wegje heeft een doodelijk ongeluk plaats gehad. Op het land van B. den Toom, ongeveer honderdvijftig meter uit den groo- ten verkeersweg Rotterdam—Gouda gelegen, staat aan het eind van een sloot een Ameri- kaansche windmolen, welke dient tot bema ling van de slooten rondom deze landerijen in den Zuidgraftpolder. De knecht van Den Toom, die dezen molen bedient, kwam zijn baas waarschuwen, dat de kruk van den molen gebroken was, waardoor Den Toom er bij moest komen om den molen te doen stilstaan. Gezamenlijk begaven zij zich naar dezen molen. Met het oog op den regen hadi Den Toom zich een zak voorgebonden. Toen Den Toom op de stellage van den molen was geklommen om dezen tot stilstand te brengen, kwam hij in aanraking met het zich daar bevindende kamrad van den molen-as. Hij werdi daardoor gegrepen en door het kamrad rondgeslingerd. De man was on middellijk dood. Pogingen van den knecht cm zijn baas te redden mochten niet baten. Den Toom was een zeer gezien inwoner van Nieuwerkerk a. d. IJssel. WIJZIGING IJKWET. Opnieuw aan de orde. Naar wij vernemen koestert de regeering het voornemen het wetsontwerp tot wijziging van die IJkwet, dat op 16 October 1934 aoor den toenmaligen minister van Economische Zaken is teruggenomen, weer aan de orde te Moeders weten het, Quaker is Vanouds de groote kindervriend. Quaker Havermout, van de beste zongerijpte haver, thans in Nederland gemaakt, bevat alles wat kin deren noodig hebben. Ze houden ervan en ze groeien ervan! Nu kost het s/echts 22'U ct. per pondspak netto S00 gram). Moeders, geeft uw kinderen het beste, geeft hun QUAKER OATS - GRAANPRODUCTEN. N.V. - Rotterdcn stellen, door aan den voorzitter van de Tweede Kamer te verzoeken het wetsont werp opnieuw aan de agenda toe te voegen. Bovendien een tijdelijke verla ging voor de eerste klasse. De directies der N.V. Stoojnvaart Maat schappij „Nederland" en de N. V. Rotter- damsche Lloyd hebben besloten voor de schepen, welke op of na 6 November van Holland of Batavia vertrekken, een alge- meene crisiskorting van TA pet. toe te passen. De crisis-korting wordt ingesteld onder het voorbehoud, dat wijziging te allen tijde mogelijk is. Naast deze algemeene crisis-korting, welke voor alle klassen geldt, zijn boven dien de tarieven voor de eerste klasse ge durende de periode van 6 November 1935 tot en met 4 Maart 1936 sterk verlaagd, teneinde het verschil tusschen de eerste en tweede klasse-tarieven te verkleinen en het mogelijk te maken, dat zij, die vroeger in de eerste klasse reisden, naar deze klas se terugkeeren. In verband hiermede werd het tarief voor de eerste klasse voor het traject Ge nua MarseilleBatavia teruggebracht van 835 tot 700, welk bedrag na aftrek van de algemeene crisiskorting van IA pet. uit komt op 647.50, zoodat iemand, die pas sage tweede klasse besproken heeft en daarvoor 630.heeft uitgetrokken voor het traject Genua/MarseilleBatavia, tot en met 4 Maart a.s. slechts 17.50 behoeft bij te betalen om in de eerste klasse te reizen. De Maatschappijen hebben het voorne men, met ingang van 5 Maart 1936 het tarief eerste klasse Genua/Marseille Batavia te brengen op 800.waarop de IA pet. crisikorting onder het bovenver melde voorbehoud eveneens van toepassing is. Ook voor de tarieven der „Poelau"-, „Kota"- en andere vrachtschepen geldt de crisis-korting van 7 At pet. Op de persconferentie, waarop deze tariefsverlagingen werden meegedeeld, merkten de directies van beide maatschap pijen op, dat door de veranderde econo mische omstandigheden groote verschui vingen van passagiers naar lagere klasse hebben plaats gehad. Passagiers, die voor heen eerste klas reisden, nemen nu passage tweede klas en van de tweede klas zijn er naar de derde klas overgegaan. Zelfs is het voorgekomen, dat passagiers, die vroeger eérste klas reisden, thans derde klas nemen. Op dergelijke belangrijke verschuivingen zijn de booten van de Stoomvaart Mij. „Nederland" en van den „Rotterdamschen Lloyd" niet ingericht, zoodat het in het be lang der bedrijven werd geacht, deze ver schuivingen op te heffen. Vooral de eerste klasse waren dermate ontvolkt, dat een economische exploitatie er door werd be lemmerd. De verlagingen houden ook verband met de tarieven van buitenlandsche reederijen. Door de valuta-verlagingen in diverse lan den waren de tariefsverhoudingen tusschen de Nederlandsche en buitenlandsche maat schappijen verstoord. Door de thans geno men maatregelen hoopt men het evenwicht te herstellen. Op een vraag, waarom thans op zoo korten termijn tot deze verlagingen is be sloten, deelde de directie ons mede, dat deze maatregelen niet uit de lucht komen vallen, maar dat de reederijen reeds gedu rende een tweetal jaren met plannen tot tariefsverlaging rondliepen. Zij waren er tot nog toe echter niet toe overgegaan, omdat zij nog steeds op een aanpassing hoopten, hetzij door beëindiging van de crisis, hetzij door het elkaar naderen der valuta's. Nu dit niet het geval is geweest, meeft men besloten den knoop maar ineens door te hakken en met aanzienlijke verlagingen te komen. Dat ook de verlaging der K. L. M.-tarie ven op deze geste van de stoomvaartree- derijen van invloed zou zijn geweest, werd beslist ontkend. WAAR KOMT DE JAMBOREE? Naar wij vernemen zal de beslissing om trent het terrein, waarop de wereldjamboree der padvinders in 1937 zal worden gehou den, nog wel eenigen tijd op zich laten wach ten. Het hoofdbestuur der Nederlandsche Pad vinders heeft het namelijk wenschelijk ge oordeeld dienaangaande advies in te winnen van de Engelschen, die op het gebied van het organiseeren van een wereldjamboree erva- ring hebben. Daarom heeft het hoofdbestuur Engelsche leiders uitgenoodigd naar hier te komen en de terreinen onder Bloemendaal en in het Gooi in oogenschouw te nemen. Txoiwiciaal Tlieuws Een geringde vogel de vrijheid hergeven. Toen de heer W. Staassen met zijn pa troon, den heer Jn. Kaan, het land om ploegde, zag hij een jonge meeuw, welke onder een groote aardkluit bekneld zat. Het dier droeg een ringetje om zijn poot, waar op te lezen stond: Zoölogisch museum Den- merk Z 9332. Natuurlijk heeft men den vogel zijn vrijheid hergeven# „Metselaars gevraagd". De advertentie werd in de krant gelezen en vier metselaars, allen werkloos, togen er al vroeg vol goeden moed op uit. Een op perman. die in dezelfde positie verkeerde, was mede van de partij, denkende: „waar vier metselaars werk kunnen vinden, is allicht voor een opperman ook wat te doen Aanneming van alle vijf volgde en men kon tegelijkertijd al beginnen ook. Daar van geen loon werd gesproken, was de meening, dat in het nieuw aan de zee ontworstelde land ook volgens het geldende contract zou worden gewerkt, doch tegen of na den middag kwam een der collega's te weten, dat men in tarief arbeidde. Dit tarief was 271. Van deze gelegenheid maakte Langelot weer ge bruik om den bezem en de vuinisbak tot het leven te roe pen en tegen elkaar op te stoken. Dat was heelemaal kunst, want bezems en vuilnisbakken hebben el. nooit uit kunnen staan, zoolang ze op de wereld zijn. een aar 272. Het duurde dan ook niet lang of die twee waren met elkaar aan het boksen. Het was voor een bezem maar een klein kunstje om den vuilnisbak leelijk toe te takelen. Met zijn harde houten armen sloeg hij diepe deuken in den zinken bak.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 7