QUAKER
Quaker
Havermout:
Geen verlaging binnenlandsch porto.
DE LAATSTE LES VAN LANGELOT
DE GROOTE
KINDER
VRIEND
Nog niet nitgepierewaaid.
Varia.
^'hShteniï Amsterdam' f 4 boate of
Binnenland
P0STERIJENBEGR00TING 1936.
Goedkooper reizen naar
Ned.-lndië.
EEN ALGEMEENE CRISISKORTING
VAN 7i/2 PCT.
STOMPETOREN
HEERHUGOWAARD
Die liep er in!
De heer Jan Sm. te Oude Niedorp was
niet zoo gelukkig als zijn Alkmaarsche lot-
„epooten- Hij werd veroordeeld tot 4 x 50
cent boete of 4 x 1 dag wegens overtreding
der jjkwet, met verbeurdverklaring der ge
wichten.
De vervolgde musicus.
De heer Gerrit Br., mondharmonica
kunstenaar sinds zijn trekpiano in beslag is
genomen, kan nergens bijval vinden en trekt
rond als een verdwaalde zonder vergunning.
Thans beliep de boete weer 3 of 3 dagen.
Wanneer zal deze musicale zwerver eens de
erkenning krijgen, waarop hij recht heeft?
De spoorboomen niet de ncodige
eer bewezen.
D© weinige bewaakte overwegen, die
we nog hebben laten ook nog wel iets
van zch hooren. Heden was het de wa
genmaker P. J. T. uit Bergen, die had ge
probeerd onder de dalende boomen door
te rijden. De wagenmaker nam dit
echter niet en bracht een getuige de
charge in het debat. A.e. week voortbe
handeling.
De landbouwer Jan Z., te Harenkar
gpei, was in den nacht van 17 op 18
Ssptmeber nog niet overtuigd dat hij de
lol nog niet had gehad en was na slui-
tinffs'Üd nog niet bij de tapkast van
daan te krijgen.
Vonnis 8 boete of 5 dagen hechtenis.
Met het oog op den enormen aanvoer
van heden zullen we do rubriek „Eg-
mondsch en Castricumsch duinver-
maak" maar wat bekorten.
De heer Cor C. en Jaap W., die de dui
nen onveilig haJuen gemaakt met een
carbidlamp en l nonden werden ieder
opgeknapt met 15 boete of 10 dagen
hechtenis en Renier Kr, die dit kunstje
had geprobeerd in de Bakkummer dui
nen, tot 25 boete of 20 dagen hecht.
Piet K. en KI. Zw., werkende met hon
den ieder 20 boete of 15 dagen hecht
De 40-jarige Jan D., behoorende tot de
seniorenkla6se, werd de noodige eer be
wezen met 25 boete of 15 dagen hecht.
Hij had in de Schoorlsche duinen ge
opereer d.
Waar zaten Kees z'n hersens?
De vischventer Corn Gr., uit N. Nie
dorp, was zoo goochem midden in het
jachtseizoen der ongeijkte gewichten
met zijn bakfiets uit te rukken, waarop
6 onvoldoend geijkte en 1 afgekeurd ge
wicht prijkte, t „Gewicht" van al die on
deugdelijke gewichten werd hem thans
eerst goed duidelijk, toen hij 6 x 050
boete of 6 x 1 dag hechtenis werd ver
oordeeld. Voorts werd hem medegedeeld
dit hij voor altijd van zijn gewichten
afscheid kon nemen.
Kom maar niet in Alkmaar met
dat spul!
Een chauffeur, met name Rens Sp.,
uil Wijk aan Zee, vertoonde zich in den
avond van 31 October te Alkmaar met
«en 8-wielige vrachtauto zonder bran
dend achterlicht, 'n „lichtzinnigheid"
die hem heden met 3 boete of 3 dagen
hechtenis in rekening werd gebracht.
Een permanente spinus-drinkster.
De ongelukkige nagenoeg 60-jarige
vrouw Jantje B 'n slaapstee-logé, die
geheel aan het gebruik van brandspiri
tus is verslaaafd en ettelijke malen
moet worden ingerekend wegens open
bare dronkenschap, stond heden te dier
zake voor den Kantonrechter. Niet min
der dan 5 zaken werden haar ten laste
gelegd. In N.-Scharwoude had zij o.in.
ook een valsclien naam opgegeven. Het
rampzalige wezen stond te jammeren,
beloofde beter te zullen oppassen en
vroeg barmhartigheid. Zij w erd in totaal
veroordeeld tot 5 x 6 boete of 5 x 6 da
gen hechtenis en 5 x 10 boete of 5 x 3
er hechtenis.
Uitspraken van de strafzitting van
Vrijdag 8 November 1935.
Overtredingen van de Motor-
en Rij wie 1 we t
A. M. P. te Schagen, 4 boete of 1 week
tuchtschool. C. H. te Alkmaar, 2 boete of
l dagen hechtenis. P. H. te Alkmaar, 3
boete of 3 diagen hechtenis. M. P. v. d. O. te
£'jpe 4 boete of 3 dagen hechtenis. K. de
o te Bergen, A. M te Alkmaar, G. J. te
Alkmaar, A. P. te Alkmaar, P. T. te Soera-
buja, S. P. te Alkmaar, ieder f 4 boete of
4 dagen hechtenis C. V. te Nieuwe Niedorp,
10 boete of 8 dagen hechtenis. P. A. L. te
Anna Paulowna, 4 dagen hechtenis met toe
ging der civiele vordering ad f 7 55.
Overtredingen van de Poli-
t'everordeningen
J- S. te Alkmaar, 2 boete of 2 dagen
hechtenis. W. M. te 'Delfzijl, P. v d. K. ie
posterhout, ieder 3 boete of 3 dagen
hechtenis. A. v. d. H. te Barsingerhorn, 4
0ete of 2 dagen hechtenis, H. Th K. te Alk-
faar' f 5 boete of 3 dagen hechtenis. G. S.
e Leeuwarden f 5 boete of 3 dagen hechte-
h|s. c- P. B. te Harenkarspel. R. B te Bever
1 o. te narenxarspci. rc. d ic
ieder f 8 boete of 6 dagen hechtenis.
U&.
Vc' IVUC1 T ooeie 01 u ud^cii u^umiw.
O. te Leeuwarden, f 6 boete of 6 dagen
fcchtenis.
2vertredingen van de IJkwet:
c.1,N- te Barsingerhorn, A. P. L. te Noord-
fuarwoude, J. de J. te Nieuwe Niedorp, A.
tJe 2'jpe, ieder 2 boete of 2 dagen hech-
5e',s met verbeurdverklaring van de in-
(e JfH genomen gewichten of maten. A. B.
herM Uwe NiedorP. f 5 boete of 3 dagen
inbp i's met verheurdverklaring van het
eslag genomen afgekeurde gewicht,
wetv.er 4rèdinge n van dejacht-
bechtèoii6 1Jmuiden- f 20 boete of 15 da^en
FV,erHtr^van Je Visscherijwet:
tietwIÏ[*dinK van art. 453 van
b,g S t r a 1 r e c h t(0P«'
hechtenis1 '~eeuwarden. 6 boete of 6 dagen
Werktijd van lager P.T.T. personeel niet verkort.
De oprichting van de Nozema.
De radio-distributie.
'n de Memorie van antwoord aan de
Iweede Kamer in zake de Posterijenbegroo-
ting voor 1936 merkt de regeering op, dat
net voortdurende zorg vereischt, de gunstige
financieele resultaten van het bedrijf te be
houden.
De commissie, ingesteld om de aangelegen
heid van de naasting van de drie gemeente
lijke telefoonnetten onder het oog te zien,
heeft haar rapport uitgebracht. Ook naar het
oordeel van den minister zal bij de naasting
door het toekennen van een schadevergoeding
met de belangen der betrokken gemeenten
rekening dienen te worden gehouden Van
belang is in dit verband te vermelden, dat in
fenoemd rapport een grondslag voor schade-
oosstelling wordt aangegeven, welke, ond'r
bepaalde omstandigheden, ook door de ver
tegenwoordigers der gemeenten in bedoelde
commissie als redelijk wordt beschouwd.
Door tariefsverlaging, voortgaande auto
matiseering en acquisitie wordt het moge
lijke gedaan om het telefoongebruik ook ten
plattelande te bevorderen.
De binnenlandsche port.
Hoeveel aantrekkelijks een verlaging
van het briefport in het binnenlandsch
verkeer van 6»oo 5 cent ook zou heb-
ben, hiervan moet vooralsnog worden
afgezien, omdat zulk een verlaging,
mede door de noodzakelijhkeid andere
daarmede verband houdende tarieven te
verlagen, een derving van eenige mil-
lioeneh guldens aan inkomsten met zich
zou brengen, hetgeen met het oog op
den tegenwoerdigen stand van 's Rijks
financiën niet verantwoord kan worden
geacht.
Personeelbezebiit" hoofdbestuur.
In meer dan één opzicht hangen inkrim
ping van de bezetting in den buitendienst en
stijging in de personeelsbezetting van het
hoofdbestuur samen. De werkzaamheden van
het hoofdbestuur worden voorts uitgebreid
door nieuwe belangen, zooals den radio-om
roep. en doordat nieuwe gebruikers moeten
worden gewonnen.
Geen korter werktijd.
Tot vermindering van den werktijd van h
lagere personeel tot 48 uur per week in
vallen, dat deze dien duur thans
t
gf-
overireft,
moet niet worden overgegaan. De bedrijfs
lasten kunnen niet door werktijdverkorting
worden vergroot. De bestellers verrichten een
belangrijk deel van hun werk in de buiten
lucht en Zijn te vergelijken met arbeiders, die
buiten fabrieken en werkplaatsen werken.
Ook voor dit personeel is dus een langere
diensttijd dan 48 uur volkomen in overeen
stemming met de strekking der arbeidswet.
De diensten bij het P.TX bedrijf zijn noch
te lang, noch te intensief.
Voortaan zal een groottr aantal commie
zen bij den P.T.T.-dienst worden benoemd
dan bij den T.T.-dienst. Bij den laatsten
dienst is er in de toekomst een geringere be
hoefte aan ambtenaren van dien rang.
Post en Telegraaf op Zondag.
De bedrijfsleiding is erop uit om niet meer
Zondagsdienst te laten verrichten, dan strikt
noodig is.
Alleen in de vijf grootste steden vindt des
Zondags van de daarvoor in aanmerking
komende stukken bestelling plaats. Het post
vervoer is op dien dag tot net uiterste in
krompen. Verdere inkrimping zou niet
langrijk de Zondagsdiensten kunnen vermin
deren, omdat dan toch correspondentie moet
worden afgehaald. Beperking van den tele
graafdienst op Zondag heeft de volle aan
dacht van den minister. Op de enkele kan
toren, die voor den telegraafdienst des Zon
dags nog driemaal geopend waren, is de
avondopenstelling opgeheven.
De „Nozema".
De omroepvereenigingen hebben haar ver
tegenwoordigers aangewezen in den te be
noemen raad van beheer van de Nozema.
Binnenkort kan de oprichting geschieden.
Eerst dan zal het bedrijf de voorbereiding
van zijn eigenlijke taak met kracht kunnen
aanvatten.
Radio op hoogtijdagen.
De regeling; ten aanzien van de uitzendin
gen op hoogtijdagen voor de arbeidersbe
weging en op nationale feestdagen maakt
eenerzijds een einde aan een toestand, die
één der omroepvereenigingen een bevoor
rechte positie gaf ten aanzien van uitzendin
gen van bepaalde, voor haar van belang
zijnde gebeurtenissen en breekt anderzijds
met een onbillijke bepaling in het zendtijden-
besluit, waarbij aan omroepvereenigingen,
die niet wenschen deel te nemen aan de ver
zorging van de programma's op feestdagen
met betrekking tot het Koninklijk Huis, en
uren moesten afstaan, voor dien afgestanen
zendtijd op andere dagen gelijkwaardigen
Zendtijd terugontvingen.
Radio-controle.
De radio-omroepcontrole-commissie, die
haar moeilijke taak naar beste weten ver/uit,
kan vooral in deze tijden van internationale
spanning niet voorzichtig genoeg zijn bij de
beoordeeling van uitingen, die (zij het in
vocrzichtigen vorm gegoten) niettemin critiek
bevatten op toestanden of opvattingen elders.
Radio en pers.
Inzake de verhouding tusschen radio en
pers meent de minister zich, gezien de nog
durende onderhandelingen tusschen de om-
roepvereeniging, bestuur van „De Ned. Dag
bladpers" en het A.N.P., van een ingrijpen
vooralsnog te moeten onthouden, daar een
oplossing, voortgekomen uit den kring van
b langhebbenden zelf, naar zijn oordeel dc
voorkeur verdient boven een van bovenaf op
gelegde regeling.
Het is den minister niet bekend, dat in
de gidsen der omroepvereenigingen Rijksad
vertenties worden geplaatst, in plaats van in
de dagbladen.
Radio-distributie.
De minister heeft kennis genomen van een
schema voor een overeenkomst, regelende de
samenwerking tusschen de omroepvereeni
gingen en den Bond van Exploitanten van
Radio-contrales (B E R.C.) met betrekking
tot de inrichting van een centralen draad
omroep en hun verhouding ten aanzien van
de radiodistributie.
Het voorstel tot het aanhangig maken van
het onderwerp bij bedoelde commissie beoogt
slechts de waarborgen te verzekeren, dat een
dergelijke ver strekkende regeling in haar
onderdeden en in haar gevolgen grondig
wordt bezien en dat daarin alle betrokken in
stanties worden geken^, ten einde het effect
der regeling zoo afdoend mogelijk te maken
Postchèque- en girodienst.
Met betrekking tot de opmerking, dat de
postchèque- en girodienst rekening houdt
met een verlaagden rentevoet, terwij! de
jongste mededeelingen van den minister van
financiën juist wijzen op verhooging van den
rentevoet in het algemeen, vestigt de regee
ring er de aandacht op, dat ten tijde van het
samenstellen van de ontwerp-begrooting net
verschijnsel van een verhoogden rentevoet
zich nog niet had afgeteekend, zoodat reke
ning moest worden gehouden met de moge
lijkheid, dat de daling, welke vóór dien was
waargenomen, zou aanhouden en haar in
vloed in het jaar 1936 zou doen gevoelen.
Wanneer de verhooging van den rentevoet,
die sedert eenige maanden valt waar if
nemen, blijvend zou zijn, hetgeen moeilijk
valt te voorspellen, zou er thans aanleiding
kunnen bestaan de inkomsten van den post
chèque- en girodienst eenigszins hooger te
ramen, ware het niet, dat vrijwel gelijktijdig
met die verhooging een niet onaanzien'ijke
daling van het algemeen saldo-tegoed van
de postrekeningen was gepaard gegaan.
A- C. C. DE VLETTER, t
Schrijver van jongensboeken.
Na een kortstondige ongesteldheid is gis
teren te Den Haag, 69 jaar oud, overleden
de heer A. C. C de Vletter, schrijver van
vele jongensboeken. Gedurende ongeveer 40
jaar is hij aan het onderwijs verbonden ge
weest, o.m. als hoofd van de openbare lagere
school aqn den Noordwal te Den Haag. Toen
hij op 65-jarigen leeftijd met pensioen ging,
heeft het gemeentebestuur hem de groote
gouden medaille der gemeente geschonken.
Van zijn boeken noemen wij o.a „Paljas'',
„Zeven jongens in een ouwe schuit",
„Wereldkampioen" en „Om het kampvuur"
Voorts heeft hij tal van toonetlstukken, ook
met betrekking tot de drankbestrijding ge
schreven, en in het verenigingsleven heeft
hij menige functie bekleed.
De crematie is bepaald op Dinsdag op
Westerveld.
DOOR KAMRAD GEGREPEN.
Man verongelukt.
Te Nieuwerkerk a. d. IJssel aan het z.g.
eerste wegje heeft een doodelijk ongeluk
plaats gehad. Op het land van B. den Toom,
ongeveer honderdvijftig meter uit den groo-
ten verkeersweg Rotterdam—Gouda gelegen,
staat aan het eind van een sloot een Ameri-
kaansche windmolen, welke dient tot bema
ling van de slooten rondom deze landerijen
in den Zuidgraftpolder. De knecht van Den
Toom, die dezen molen bedient, kwam zijn
baas waarschuwen, dat de kruk van den
molen gebroken was, waardoor Den Toom
er bij moest komen om den molen te doen
stilstaan. Gezamenlijk begaven zij zich naar
dezen molen. Met het oog op den regen hadi
Den Toom zich een zak voorgebonden. Toen
Den Toom op de stellage van den molen
was geklommen om dezen tot stilstand te
brengen, kwam hij in aanraking met het zich
daar bevindende kamrad van den molen-as.
Hij werdi daardoor gegrepen en door het
kamrad rondgeslingerd. De man was on
middellijk dood. Pogingen van den knecht
cm zijn baas te redden mochten niet baten.
Den Toom was een zeer gezien inwoner van
Nieuwerkerk a. d. IJssel.
WIJZIGING IJKWET.
Opnieuw aan de orde.
Naar wij vernemen koestert de regeering
het voornemen het wetsontwerp tot wijziging
van die IJkwet, dat op 16 October 1934 aoor
den toenmaligen minister van Economische
Zaken is teruggenomen, weer aan de orde te
Moeders weten het, Quaker is Vanouds
de groote kindervriend. Quaker Havermout,
van de beste zongerijpte haver, thans in
Nederland gemaakt, bevat alles wat kin
deren noodig hebben. Ze houden ervan en
ze groeien ervan! Nu kost het s/echts 22'U ct.
per pondspak netto S00 gram). Moeders, geeft
uw kinderen het beste, geeft hun
QUAKER OATS - GRAANPRODUCTEN. N.V. - Rotterdcn
stellen, door aan den voorzitter van de
Tweede Kamer te verzoeken het wetsont
werp opnieuw aan de agenda toe te voegen.
Bovendien een tijdelijke verla
ging voor de eerste klasse.
De directies der N.V. Stoojnvaart Maat
schappij „Nederland" en de N. V. Rotter-
damsche Lloyd hebben besloten voor de
schepen, welke op of na 6 November van
Holland of Batavia vertrekken, een alge-
meene crisiskorting van TA pet. toe te
passen.
De crisis-korting wordt ingesteld onder
het voorbehoud, dat wijziging te allen tijde
mogelijk is.
Naast deze algemeene crisis-korting,
welke voor alle klassen geldt, zijn boven
dien de tarieven voor de eerste klasse ge
durende de periode van 6 November 1935
tot en met 4 Maart 1936 sterk verlaagd,
teneinde het verschil tusschen de eerste en
tweede klasse-tarieven te verkleinen en
het mogelijk te maken, dat zij, die vroeger
in de eerste klasse reisden, naar deze klas
se terugkeeren.
In verband hiermede werd het tarief
voor de eerste klasse voor het traject Ge
nua MarseilleBatavia teruggebracht van
835 tot 700, welk bedrag na aftrek van
de algemeene crisiskorting van IA pet. uit
komt op 647.50, zoodat iemand, die pas
sage tweede klasse besproken heeft en
daarvoor 630.heeft uitgetrokken voor
het traject Genua/MarseilleBatavia, tot
en met 4 Maart a.s. slechts 17.50 behoeft
bij te betalen om in de eerste klasse te
reizen.
De Maatschappijen hebben het voorne
men, met ingang van 5 Maart 1936 het
tarief eerste klasse Genua/Marseille
Batavia te brengen op 800.waarop de
IA pet. crisikorting onder het bovenver
melde voorbehoud eveneens van toepassing
is.
Ook voor de tarieven der „Poelau"-,
„Kota"- en andere vrachtschepen geldt de
crisis-korting van 7 At pet.
Op de persconferentie, waarop deze
tariefsverlagingen werden meegedeeld,
merkten de directies van beide maatschap
pijen op, dat door de veranderde econo
mische omstandigheden groote verschui
vingen van passagiers naar lagere klasse
hebben plaats gehad. Passagiers, die voor
heen eerste klas reisden, nemen nu passage
tweede klas en van de tweede klas zijn er
naar de derde klas overgegaan. Zelfs is het
voorgekomen, dat passagiers, die vroeger
eérste klas reisden, thans derde klas nemen.
Op dergelijke belangrijke verschuivingen
zijn de booten van de Stoomvaart Mij.
„Nederland" en van den „Rotterdamschen
Lloyd" niet ingericht, zoodat het in het be
lang der bedrijven werd geacht, deze ver
schuivingen op te heffen. Vooral de eerste
klasse waren dermate ontvolkt, dat een
economische exploitatie er door werd be
lemmerd.
De verlagingen houden ook verband met
de tarieven van buitenlandsche reederijen.
Door de valuta-verlagingen in diverse lan
den waren de tariefsverhoudingen tusschen
de Nederlandsche en buitenlandsche maat
schappijen verstoord. Door de thans geno
men maatregelen hoopt men het evenwicht
te herstellen.
Op een vraag, waarom thans op zoo
korten termijn tot deze verlagingen is be
sloten, deelde de directie ons mede, dat
deze maatregelen niet uit de lucht komen
vallen, maar dat de reederijen reeds gedu
rende een tweetal jaren met plannen tot
tariefsverlaging rondliepen. Zij waren er tot
nog toe echter niet toe overgegaan, omdat
zij nog steeds op een aanpassing hoopten,
hetzij door beëindiging van de crisis, hetzij
door het elkaar naderen der valuta's. Nu
dit niet het geval is geweest, meeft men
besloten den knoop maar ineens door te
hakken en met aanzienlijke verlagingen te
komen.
Dat ook de verlaging der K. L. M.-tarie
ven op deze geste van de stoomvaartree-
derijen van invloed zou zijn geweest, werd
beslist ontkend.
WAAR KOMT DE JAMBOREE?
Naar wij vernemen zal de beslissing om
trent het terrein, waarop de wereldjamboree
der padvinders in 1937 zal worden gehou
den, nog wel eenigen tijd op zich laten wach
ten.
Het hoofdbestuur der Nederlandsche Pad
vinders heeft het namelijk wenschelijk ge
oordeeld dienaangaande advies in te winnen
van de Engelschen, die op het gebied van het
organiseeren van een wereldjamboree erva-
ring hebben. Daarom heeft het hoofdbestuur
Engelsche leiders uitgenoodigd naar hier te
komen en de terreinen onder Bloemendaal en
in het Gooi in oogenschouw te nemen.
Txoiwiciaal Tlieuws
Een geringde vogel de vrijheid
hergeven.
Toen de heer W. Staassen met zijn pa
troon, den heer Jn. Kaan, het land om
ploegde, zag hij een jonge meeuw, welke
onder een groote aardkluit bekneld zat. Het
dier droeg een ringetje om zijn poot, waar
op te lezen stond: Zoölogisch museum Den-
merk Z 9332. Natuurlijk heeft men den vogel
zijn vrijheid hergeven#
„Metselaars gevraagd".
De advertentie werd in de krant gelezen
en vier metselaars, allen werkloos, togen er
al vroeg vol goeden moed op uit. Een op
perman. die in dezelfde positie verkeerde,
was mede van de partij, denkende: „waar
vier metselaars werk kunnen vinden, is allicht
voor een opperman ook wat te doen
Aanneming van alle vijf volgde en men
kon tegelijkertijd al beginnen ook. Daar van
geen loon werd gesproken, was de meening,
dat in het nieuw aan de zee ontworstelde
land ook volgens het geldende contract zou
worden gewerkt, doch tegen of na den
middag kwam een der collega's te weten,
dat men in tarief arbeidde. Dit tarief was
271. Van deze gelegenheid maakte Langelot weer ge
bruik om den bezem en de vuinisbak tot het leven te roe
pen en tegen elkaar op te stoken. Dat was heelemaal
kunst, want bezems en vuilnisbakken hebben el.
nooit uit kunnen staan, zoolang ze op de wereld zijn.
een
aar
272. Het duurde dan ook niet lang of die twee waren
met elkaar aan het boksen. Het was voor een bezem
maar een klein kunstje om den vuilnisbak leelijk toe te
takelen. Met zijn harde houten armen sloeg hij diepe
deuken in den zinken bak.