£uchtvaact
KERST VLUCHT VAN DE F 36.
IN MEMORIAM P. ZEEMAN.
INBRAAK TE URSEM.
HET VLAGGESCHIP VAX DE K. L. M.
XAAR JAVA EN TERUG
BELANGRIJKE PROEFNEMING.
DE POSTVLUCHTEN.
Omtrent den levensloop van den heer Zee
man, die een bekende figuur was in de tuin
bouwstreek kunnen wij nog het volgende
melden:
De heer Zeeman was een zoon van wijlen
den heer S. Zeeman, ook een vooraanstaand
tuinder, uit Zuidscharwoude.
Oorspronkelijk had de overledene een tuin-
dersbedrijf te Zuidscharwoude, maar ten
gevolge van een langzaam verergerende
kwaal moest hij zijn bedrijf vaarwel zeggen
en heeft hij zich vóór pl.m. vijf jaar in Alk
maar gevestigd, waar hij een administratieve
functie bekleedde bij de N.V. H.A.BO. Hoe
wel het hem steeds moeilijker werd, zijn werk
zaamheden te doen, heeft hij, door zijn groo e
levenslust en opgeruimden geest, tot enkele
dagen voor zijn overlijden gearbeid.
Over zijn loopbaan in het openbare leven
vermelden wij, dat hij ongeveer dertig jaar
geleden door den invloed van ds. Melchers,
die toen in Zuidscharwoude stond, als lid
toetrad van de S.D.A.P. Hij was een der op
richters van de afdeeling Langendijk var, die
partij.
Twaalf jaren achtereen heeft de heer Zee
man voor die partij zitting gehad in den ge
meenteraad, tot aan zijn vertrek naar Alk
maar in Maart 1931. Veel is door hem aan
de orde gesteld en verdedigd met taaie vol
harding. O.m. de gedachte „Langendijk één"
werd door hem geopperd en verder gepropa
geerd. In den gemeenteraad had hij veel in
vloed.
Vanaf 1927 tot de laatste verkiezingen
maakte de overledene deel uit van Provin
ciale Staten van deze provincie, waarvan hij
een zeer gezien lid was, een waardig ver
tegenwoordiger van het platteland Zijn
laatste voorstel, het enkelvoudig kiesrecht
voor de waterschappen, is thans nog in on
derzoek.
In de tuinbouwvereeniging De Toekomst
bekleedde de overledene geen bestuursfunc
tie. Hij was echter belast met de kunstmest
administratie, in welke functie door hem
waardevolle adviezen werden gegeven De
heer Zeeman was n.1. ook gediplomeerd tuin-
bouwonderwijzer.
Diverse bestuursfuncties werden verder
door hem vervuld, o m. in de afdeeling van
„Het Witte Kruis". Van de nieuwe coöpera
tie „Nieuw Leven" was hij een der oprich
ters. Teleurstellingen zijn hem hierbij niet
bespaard gebleven. Vanaf de oprichting was
de overledene lid van het Hoogheemraad
schap Noordhollands Noorderkwartier Van
af 1921 tot 1 Januari 1928 plaatsvervangend
Hoofdingeland, daarna tot 1934 Hoofdin
geland.
In al deze functies heeft hij steeds getoond
een helder inzicht te hebben en voor de be
langen van het platteland te kunnen op
komen.
Ondanks zijn ziekte heeft hij zich nog tot
kort voor zijn dood bezig gehouden met de
belangen van de Langendijker tuinbouw
streek. Het Plan-Zeeman, door hem naar
voren gebracht, heeft veler gedachten aan
het werk gezet om in deze richting te werken
aan de verbetering van de bestaansmogeüjk
heden van de Langendijker tuinders Het
plan stuit op tegenstand, als zoovele andere
plannen, doch de commissie, welke de propa
geering van dit plan op zich heeft genomen,
zet haar werkzaamheden voort, zoodat ook
na zijn dood de haam Zeeman nog op veier
lippen zal komen.
Hij ruste in vrede.
aanwezig en kon het zwaar gekwetste echt
paar door den geneeskundigen dienst naar
het Centraal ziekenhuis worden overge
bracht om daar onder behandeling te wor
den gesteld van den chirurg dr. v. Dam.
Vooral de vrouw was hevig gekwetst. Be
halve een hersenschudding had zij nog
zware hoofdwonden bekomen en was haar
rechterarm uit de kom geschoten. Niettegen
staande deze kwetsuren mocht het dr. v.
Dam gelukken het echtpaar te kunnen ont
slaan.
De veroorzaker van al dit onheil de 25-
jarige landbouwerszoon Cornelis Sch. uit
Andijk, was niet in het bezit van een rij
bewijs. Wel van een bewijs van rijvaardig
heid, waarvan de waarde voldoende was
genoten door agent Duyvenvoorde en diens
echtgenoote.
Hij beweerde nie* te hebben geweten, een
rijbewijs noodig te hebben, had met een
vaart van pl.m. 35 K M. gereden en be
weerde den motorrijder niet tijdig te hebben
opgemerkt. Ook zeide hij niet roekeloos te
hebben gereden, waarover de president zich
verbaasde.
De agent v. Duyvenvoorde verklaarde kalm
te hebben gereden. De snelheid van de auto
kon hij niet bepalen. Hij werd 9 dagen in
het Centraal ziekenhuis verpleegd. Zijn
been was op 2 plaatsen gebroken en hij
had een hoofd- en schouderwond Bewuste
loos was hü niet geweest. Het heeft gerui-
men tijd geduurd, eer hij weer dienst kon
doen.
De verdachte had wel belangstelling ge
toond. Het vrouwtje, Kathe Omer, deelde
mede, dat haar man behoorlijk rechts reed
Zij werd plotseling van den motor en op het
trottoir geslingerd en 10 dagen in Alkmaar
en daarna te Hoorn verpleegd. Het duurde
echter eenige maanden eer zij geheel hersteld
was.
Agent Heijdentrijk fietste dien morgen op
de Koorstraat en had den motorrijder opge
merkt, zag voorts de auto rijden in de rich
ting Heul, hoorde een geweldigen klap en
bespeurde de motor, die op het trottoir bij de
Ned. Bank lag en den passagier die in de
nabijheid lag. De auto reed met een onbe-
hoorlijken gang vermeende deze getuige. De
bestuurder gedroeg zich onverschillig.
Chef-agent Wijnberg had de diverse opme
tingen gedaan en geen remsporen bemerkt.
Een vaart van 35 K.M. is in verband met de
plaatselijke omstandigheden onverantwoor
delijk.
De heer G. H. Meijroos had den auto in
groote vq.art zien aankomen en een klap ge
hoord. Hij schatte de snelheid van den auto
op 50 a 60 K M. De motor werd als
het ware geschept.
De heer A. J. Bruin, die op het bewuste
moment op de Koorstraat fietste, had
ook met groote snelheid de auto vanaf de
Laat zien komen en voorts het ongeluk verder
meegemaakt. De getuige schatte de snelheid
op wel 70 K.M.
Voorts werd nog gehoord zekere M. van
Veen uit Andijk, die aan den verdachte een
auto verhuurd had, vermeende dat deze in
het bezit was van een rijbewijs. Verdachte
had na het ongeval gezegd, dat het gaspe
daal niet voldoende wehkte.
De officier constateerde bij den aanvang
met genoegen, dat het echtpaar van Duij-
venwoude er naar gelang van omstandig
heden vrijwel goed was afgekomen. Alleen
is het vrouwtje een teen kwijt.
Wat verdachte betrof, hij was niet be
voegd om te rijden en wat zijn rijvaardig
heid betrof, die was af te meten naar de
wijze van rijden bij het ongeluk gebleken.
Verdachte had in een hem onbekende stad
de uiterste voorzichtigheid moeten betrach
ten, mede in aanmerking genomen zijn ge
ringe routine. Uit de waarnemingen van di
verse getuigen was de schandelijke wijze
van rijden voldoende gebleken. Geremd had
verdachte heelemaal niet.
Aan dergelijke idioten, die niet achter het
stuur hooren, mag het menschdom niet
worden geslachtofferd en om dit te voorko
men vorderde de officier 3 maanden ge
vangenisstraf en ontzegging rijbevoegd
heid voor den tijd van 1 jaar.
Verdachte zweeg in alle talen.
Op 16 Juni j.1. ontdekte een inwoonster
van Ursem, nabij Alkmaar, bij haar thuis
komst, dat ongewenschte gasten een be
zoek aan haar woning hadden gebracht. De
linnenkast was opengebroken en hieruit
was ontvreemd een geldkistje, inhoudende
eenige sieraden, hypotheekactes en een
spaarbankboekje.
Al spoedig waren de inbrekers gear
resteerd; dit waren J. K. en H. T., die dien
ochtend voor de woning hadden gevischt.
Het geldkistje hadden zij in het water ge
worpen; op een der verdachten werd een
stuk van den sleutel gevonden, waarmee
de achterdeur van de woning was geopend.
Het tweetal, dat ontkende iets met den
diefstal uitstaande te hebben gehad, werd
door de rechtbank te Alkmaar op 28 Aug.
veroordeeld tot een jaar en zes maanden
gevangenisstraf.
In hooger beroep eischte de procureur-
generaal van het Amsterdamsche gerechts
hof, mr. Versteeg, twee jaar gevangenis
straf.
Arrest 26 dezer.
DRONKEN ACHTER HET STUUR?
De officier vraagt vrijspraak.
De fabrikant V. uit Amsterdam was in
hooger beroep gekomen van een vonnis van
den kantonrechter, die hem wegens overtre
ding van art. 22 der Motor- en Rijwielwet
had veroordeeld tot een maand hechtenis en
intrekking van het rijbewijs voor den tijd van
een jaar.
Volgens de verklaringen van twee po'hie-
a?enten, zouden zij verdachte in den nacht
van 2 Augustus 1934, op de Schenkkade
nabij den overweg van de tram hebben aan
getroffen in een auto, waarvan de lichten
waren gedoofd. In de auto bleken, behalve
verdachte nog twee dames aanwezig te zijn
Toen de politie verdachte te kennen gaf, dat
hij daar niet kon blijven staan, zette hij plot
seling den wagen met een schok achterui:.
Het nieuwsgierig publiek, dat zich rond de
auto had verzameld, moest terzijde springen
om niet aangereden te worden.
De politie vond hierin aanleiding den be
stuurder nader te ondervragen, waarbij haar
bleek, dat de man naar sterken drank rook en
wartaal sprak. Een van de dames stilde zich
nogal luidruchtig aan en ook zij was volgens
de agenten niet brandschoon. Niettemin werd
haar toegestaan de auto met het gezelschap
naar het politiebureau aan de Louise Hen-
riettestraat te rijden. Het bleek dat de ver
dachte niet in het bezit van een rijbewijs was.
Er werd toen procesverbaal opgemaakt op
grond waarvan de kantonrechter voormeld
vonnis velde.
Verdachte, bijgestaan door jhr. mr. H de
Ranitz, als raadsman, ontkende, dat hij dien
avond dronken zou zijn geweest. Wel had hij
met de beide dames drie café's bezocht, doch
in het geheel had hij slechts 1 a 2 cognacjes
gebruikt.
Ook een van de inzittende dames, als ge
tuige a decharge gehoord, verklaarde dat
nóch zij, nóch de verdachte dronken waren
geweest.
Het O.M. waargenomen door mr. N. S.
Hoekstra, zeide van oordeel van den kanton
rechter gegrond was op 't feit, dat aangeno
men is dat verdachte een auto zou hebben be
stuurd, terwijl hij onder invloed van drank
verkeerde. Het reukorgaan van twee agenten
zou hierbij het overtuigend bewijs hebben ge
vormd Evenwel \fas de officier van meening,
dat iemand die slechts één cognacje gebruikt,
geruimen tijd de lucht daarvan bij zich heeft
hetgeen nog niet beteekent, dat hij daarom
ook dronken is. Spr. concludeerde tot ver
nietiging van het vonnis en vroev vriisoraak
Mr.de Ranitz, die zich volkomen me* dit
requisitoir vereenigde, lichtte nog toe, dat het
„Belgisch spreken" van zijn cliënt, den in
druk kan hebben gewekt, dat hij wartaal
sprak.
De rechtbank zal 26 Nov. a.s. vonnis wij
zen.
Men schrijft aan de N. R. Crt.:
Naar wij vernemen, overweegt de directie
van de K. L. M. zeer ernstig de mogelijkheid
om de Fokker F. 36, het vlaggeschip van de
K. L. M., in de volgende maand een Kerst-
reis naar Nederlandsch Indië te laten maken
Op het oogenblik wordt zoowel door de di
rectie als door het technisch personeel het
vraagstuk van alle kanten bekeken, teneinde
deze groote machine, die zooals men weet, in
het Europeesch verkeer 32 passagiers kan
vervoeren, voor de groote reis gereed te ma
ken.
De F. 36 was oorspronkelijk gebouwd om
dienst te doen op oe lijn Amsterdam—Ba
tavia, maar juist :n den tijd dat de F. 36 in
het verkeer kwam, ongeveer anderhalf jaar
geleden, moest de directie van de K.L.M. de
groote beslissing nemen inzake materieel en
toen werd overgegaan tot aankoop en
groote schaal van de zeer snelle Amerikaan I
sche Douglas-machines, voornamelijk tenein
de den wedstrijd met de buitenlandsch
luchtlijnen te kunnen volhouden. Die proef i;
dan ook inderdaad schitterend geslaagd
Toch heeft het menig Nederlander en zeer
zeker ook, naar men mag aannemen, de di
rectie van de K.L.M., gespeten, dat onze
nationale luchtlijn, die groot is geworden
mede door de prestaties van onze nationale
vliegtuigen, niet langer met vliegmachines
van Nederlandsch fabrikant werd bevlogen.
Nog een oogenblik Werd er aan gedacht,
toen de race Londen—Melbourne voor de
deur stond, of het niet mogelijk zou zijn
deze grootste Nederlandsche vliegmachine
te laten deelnemen doch helaas moest daar
om allerlei practische redenen van worden
afgezien. Parmentier en ziln mannen hebben
evenwel, zij het ook ir. een Amerikaansche
machine, de Nederlandsche kleuren hoog ge
houden en aan de wereld toen nog eens over
tuigend getoond, waartoe de piloten van de
K L. M. in staat zijn.
We gelooven dat we niet vei van de waar
heid af zijn, als we zeggen dat de directie
van de K.L.M. nimmer de mogelijkheid
van het bevliegen van de lijn Amsterdam—
Batavia met groote, viermotorige machines,
zoo mogelijk van Nederlandsch fabrikaat,
uit het oog heeft verloren. De mogelijkheid,
dit type F. 36 te vervolmaken door stroom
lijn, krachtiger motoren, enz. en op die wijze
er een veel sneller -'liegtuig uit te constru-
eeren, is nooit geheel van .et programma af
geweest en. als we ons niet zeer vergissen,
op 't oogenblik, meer dan ooit, in de gedach
ten van de directie van de K.L.M.
De heeren Piesman en Guilonard
wellicht eenigszins teleurgesteld in
Amerika?
Zooals men weet, is de jongste reis van
de heeren Piesman en Guilonard naar de
Vereenigde Staten in hoofdzaak gemaakt ter
bestudeering van het meest moderne en
snelle Amerikaansche vliegtuig-type van
vier-motorige constructie. Velen, die de uitla
tingen van den heer Piesman aandachtig ge
lezen hebben, hebben niet kunnen ontkomen
aan den indruk, dat deze reis door de Ver
Staten niet die definitieve resultaten heeft
opgeleverd, die men er zich van voorstelde
en wel in hoofdzaak, omdat men opmerkte,
dat de vliegtuigindustrie in de Ver Staten
bezig is zich eenigermate terug te trekken
van het terrein van de kleinere twee-motorige
machine en zich meer richt naar de grootere
vier-motorige vliegmachine, al of niet van
hè* amphibie-type. Zelfs is er een neiging
kenbaar om niet halsstarrig aan den geheel
metaal-bouw van de vliegtuigen vast te hou
den, doch meer te gaan in de richtingvan
den gemengden bouw, d.w.z. het gebruik van
hout en metaal.
Pionierswerk in Nederland
Het valt niet te ontkennen, dat de Neder
landsche Vliegtuigenfabriek, dus onze groot
ste nationale fabriek, zich juist op dit gebied
van groote viermotorige vliegtuigen van ge
mengde constructie reeds vele jaren heeft
toegelegd en dus, dat mag men gerust zeg
gen, pionierswerk op dit gebied heeft gedaan.
Dat men er wellicht niet ;n geslaagd is een
type te bouwen dat de volledige bewondering
van iedereen kon hebben, valt te verklaren,
als men er rekening -»ee houdt, dat een der
gelijk type pas zijn volmaaktheid begint te
ereiken, wanneer het in serie gebouwd kan
vorden, of in ieder geval als er een zeker
aantal ip een niet al te lang tijdsverloop ge
bouwd zou kunnen worden. Daardoor hebben
de Amerikaansche vliegtuigbouwers steeds
een grooten voorsprong gehad op de Neder
landsche, omdat men daar door het verkrij
gen van geweldige opdrachten bepaalde
typen van machines in serie kon bouwen en
dus geleidelijk vervolmaken. Alleen al het
experimenteele werk, dat men zich in Ame
rika kon veroorlooven, gaf de fabrieken daar
een ontzaglijken voorsprong op de Neder
landsche fabrieken.
Belangrijke beslissing op komst.
In verband met het feit, dat de direc
tie van de K.L.M. binnen niet al te
langen tijd de zeer belangrijke beslis
sing zal moeten nemen betreffende het
bestellen van nieuw materiaal op groote
schaal, zijn wij voor ons geneigd deze
aanstaande vlucht van de F. 36 naar
Java nog in een ander licht te zien dan
wij het anders zouden doen. We nemen
op goede gronden aan dat hiermee met
een bedoeld is een proefneming met een
groote, viermotorige machine van Ne
derlandsch fabrikaat op onze grootste
nationale luchtlijn. Ook zelfs al zou
deze bedoeling niet voorzitten, dan toch
blijft deze vlucht als een zeer belang
rijke proefneming in deze richting te
beschouwen.
Grootsche nieuwe ontwerpen
van de Nederlandsche Vliegtuigen-
fabriek.
In dit verband is het zeer zeker van be
lang er aan te herinneren ofschoon men
verkeerd zou doen er nu reeds directe ge
volgtrekkingen uit te maken dat reeds in
Mei van dit jaar de Nederlandsche Vlieg
tuigenfabriek de geheel uitgewerkte plannen
voor een verbeterde uitvoering van de vier
motorige F 36 heeft aangeboden. Dit nieuwe
type, de F. 36B, wao evenals de eerste F. 36
voor vier Wright-Cyclone of soortgelijke
motoren ontworpen Het heeft dezelfde af
metingen en het kan hetzelfde aantal passa
giers, n.1. 32. vervoeren, maar overigens is
het een geheel nieuw type, d. w. z dat het
een intrekbaar landingsgestel krijgt en aëro
dynamisch verfijnd wordt, oa. door verschil-
lende deelen van dit vliegtuig nog meer ge
stroomlijnd te doen zijn. De belangrijke
voordeden zouden zijn in de eerste plaats,
dat niet alleen de prestaties aanmerkelijk
beter worden dan die van de F. 36, maar ook
dat de betalende last met eenige honderden
kilogrammen verhoogd wordt. Vergeleken
met de twee-motorige Douglasmachines kan
men zeggen dat de nuttige last van de F. 36B
ruim tweemaal zoo groot zou zijn, terwijl
toch eenzelfde snelheid bereikt zou kunnen
worden.
3innen één jaar te bouwen.
Een zeer belangrijk feit was, dat toenter
tijd de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek ga
randeerde dat deze machine binnen een jaar
gebouwd zou kunnen worden en een maxi
mum-snelheid van 330 K M. per uur zou
kunnen bereiken.
Een 40 persoons vlieg**.
Juist in dien tijd werd er ook melding
maakt van plannen voor een geheel nieuw
Fokker-type, de F.40, waai van indertijd
gezegd werd, dat de directie van de K. L. M.
daarvoor ook in principe belangstelling zou
hebben. Deze machine zou belangrijk groo-
ter worden dan het F. 36 type en 40 passa
giers kunnen vervoeren, terwijl toch een
snelheid, gelijk aan die van de snelste passa-
giers-macnines kon worden gegarandeerd.
Een en ander heeft den laatsten tijd, na de
reis van de heeren Piesman en Guilonard, en
ook in verband met de concentratie van de
vliegtuigindustrie, waarop door de regee
ring wordt aangedrongen, weer veel grooter
beteekenis gekregen dan het voordien had.
De F. 36 bruikbaar voor de route
naar Indië.
We brengen nog even in herinnering, dat
de F. 36, die naar we mogen aannemen, dus
volgende maand een retour-Kerstvlucht naar
Java zal maken, door middel van opklapbare
stoelen, die in bedden veranderd kunnen wor
den, gemakkelijk voor de route naar Indif
ingericht kan worden. In dat geval worda
dus slechts zestien passagiers vervoerd. De
F. 36 is van het ééndekker-type, met vrijdra-
genden, hoogliggenden vleugel, die aan
passagiers een ongehinderd uitzicht toe
staat. hetgeen op een zoo buitengewoon in
teressante reis als van Nederland naar Oost-
Indië van niet te onderschatten belang is. De
vier Wright-Cyclone motoren hebben een ge
zamenlijke sterkte van 3000 P.K. De beman
ning bestaat uit vier personen plus een ste-
wardesse. Het gewicht leeg is 11,540 K.G.,
de nuttige last 4960 KG, de maximum
snelheid is 300 K.M. per uur en de kruissnel
heid 265 K M per uur. Dit staat niet zoo ver
af van de kruissnelheid van de Douglas
machines, die op 1000 meter 275 K.M. Per
uur is. De Douglasmachines hebben echter
dit groote voordeel, dat ze op grootere
hoogte, n.1. op 5000 meter ook grootere snel
heid halen, en wel 300 K M per uur.
De werkingssfeer met volle tanks van
F. 36 is 1500 K.M. en de practische hoogte-
grens 4500 meter.
Tot dusver heeft de F. 36 slechts gevlogen
op het Europeesche luchtnet, en wel voor
namelijk van Amsterdam naar Londen 01
Berlijn. De F. 36 heeft een uitstekenden nas®
bij het vliegende publiek.
Het K. L. M. toestel „Nachtegaal" dat
hedenmorgen van Schiphol i6 vertrok
ken, heeft aan betalende lading in to
taal 319 K.G. medegenomen.
DE VERMISSING VAN KINGSFORD
SMITH.
Geen hoop meer.
Melrose en de andere vliegers die naar
Kingsford Smith en zijn metgezel gezocht
hebben, zijn thans op hun basis terugge
keerd. Zij verkbarden, dat zij zeer laag
tot 40 en 50 M. toe boven de ontelbare
eilandjes langs de kust gevlogen, hadden
doch nergens iets van het wrak van een
v ïegtmg noch eenig spoor van menschen
hadden ontdekt.
Melrose zeide, dat verder zoeken hopeloos
was en men zich bij het feit zal moeten neer
leggen dat de beroemde vlieger in de wate
ren van de Golf van Bengalen verdronken is.
HET ONGEVAL MET DEN FOKKER
C. X.
Nog geen deelen van de gebroken
propeller gevonden. Een lijmfout
de oorzaak?
Omtrent het ongeval, dat Maandag nabij
Schiphol heeft plaats gehad met een nieuwe
door de N.V. Nederlandsche Vliegtuigen
fabriek gebouwd legervliegtuig een Fok
ker C. 10 voor de luchtmacht in Neder
landsch-Indië vernemen wij dat tot dusver
geen brokstukken van de tijdens de duik
vlucht gebroken propeller welke duik
vlucht werd uitgevoerd door den kapitein-
vlieger Van Lent gevonden zijn.
De propellers voor de Fokkervliegtuigen
worden met door de fabriek geconstrueerd,
doch van fabrieken in het buitenland
trokken. De onderhavige was uit Engels00
afkomstig. Het staat vrijwel vast, dat
aan stukken vliegen van deze propeller
wijten is aan een constructiefout bij
beeld een lijmfout welke voor den
kwam toen tijdens de duikvlucht op
propeller een enorme druk werd
oefend. Voor het onderzoek blijft het echte
van belang dat de Fokkerfabriek over een
meer van de stukken van dezen propellef
beschikking krijgt.
DE VLUCHT VAN JEAN BATTEN
De jeugdige vrouwelijke piloot,
Batten, die uit Engeland gestart is v en
het ondernemen van een poging 001 ,j,t
nieuw record te vestigen voor een v
over den Atlantischen Oceaan 'an£s j,je
Zuidelijke route, van Sebegal naar BrajL<i'
is gistermiddag te Villa Cisneros geMU^
Zy is doorgevlogen naar Dakar.