£uchtvaact KERST VLUCHT VAN DE F 36. IN MEMORIAM P. ZEEMAN. INBRAAK TE URSEM. HET VLAGGESCHIP VAX DE K. L. M. XAAR JAVA EN TERUG BELANGRIJKE PROEFNEMING. DE POSTVLUCHTEN. Omtrent den levensloop van den heer Zee man, die een bekende figuur was in de tuin bouwstreek kunnen wij nog het volgende melden: De heer Zeeman was een zoon van wijlen den heer S. Zeeman, ook een vooraanstaand tuinder, uit Zuidscharwoude. Oorspronkelijk had de overledene een tuin- dersbedrijf te Zuidscharwoude, maar ten gevolge van een langzaam verergerende kwaal moest hij zijn bedrijf vaarwel zeggen en heeft hij zich vóór pl.m. vijf jaar in Alk maar gevestigd, waar hij een administratieve functie bekleedde bij de N.V. H.A.BO. Hoe wel het hem steeds moeilijker werd, zijn werk zaamheden te doen, heeft hij, door zijn groo e levenslust en opgeruimden geest, tot enkele dagen voor zijn overlijden gearbeid. Over zijn loopbaan in het openbare leven vermelden wij, dat hij ongeveer dertig jaar geleden door den invloed van ds. Melchers, die toen in Zuidscharwoude stond, als lid toetrad van de S.D.A.P. Hij was een der op richters van de afdeeling Langendijk var, die partij. Twaalf jaren achtereen heeft de heer Zee man voor die partij zitting gehad in den ge meenteraad, tot aan zijn vertrek naar Alk maar in Maart 1931. Veel is door hem aan de orde gesteld en verdedigd met taaie vol harding. O.m. de gedachte „Langendijk één" werd door hem geopperd en verder gepropa geerd. In den gemeenteraad had hij veel in vloed. Vanaf 1927 tot de laatste verkiezingen maakte de overledene deel uit van Provin ciale Staten van deze provincie, waarvan hij een zeer gezien lid was, een waardig ver tegenwoordiger van het platteland Zijn laatste voorstel, het enkelvoudig kiesrecht voor de waterschappen, is thans nog in on derzoek. In de tuinbouwvereeniging De Toekomst bekleedde de overledene geen bestuursfunc tie. Hij was echter belast met de kunstmest administratie, in welke functie door hem waardevolle adviezen werden gegeven De heer Zeeman was n.1. ook gediplomeerd tuin- bouwonderwijzer. Diverse bestuursfuncties werden verder door hem vervuld, o m. in de afdeeling van „Het Witte Kruis". Van de nieuwe coöpera tie „Nieuw Leven" was hij een der oprich ters. Teleurstellingen zijn hem hierbij niet bespaard gebleven. Vanaf de oprichting was de overledene lid van het Hoogheemraad schap Noordhollands Noorderkwartier Van af 1921 tot 1 Januari 1928 plaatsvervangend Hoofdingeland, daarna tot 1934 Hoofdin geland. In al deze functies heeft hij steeds getoond een helder inzicht te hebben en voor de be langen van het platteland te kunnen op komen. Ondanks zijn ziekte heeft hij zich nog tot kort voor zijn dood bezig gehouden met de belangen van de Langendijker tuinbouw streek. Het Plan-Zeeman, door hem naar voren gebracht, heeft veler gedachten aan het werk gezet om in deze richting te werken aan de verbetering van de bestaansmogeüjk heden van de Langendijker tuinders Het plan stuit op tegenstand, als zoovele andere plannen, doch de commissie, welke de propa geering van dit plan op zich heeft genomen, zet haar werkzaamheden voort, zoodat ook na zijn dood de haam Zeeman nog op veier lippen zal komen. Hij ruste in vrede. aanwezig en kon het zwaar gekwetste echt paar door den geneeskundigen dienst naar het Centraal ziekenhuis worden overge bracht om daar onder behandeling te wor den gesteld van den chirurg dr. v. Dam. Vooral de vrouw was hevig gekwetst. Be halve een hersenschudding had zij nog zware hoofdwonden bekomen en was haar rechterarm uit de kom geschoten. Niettegen staande deze kwetsuren mocht het dr. v. Dam gelukken het echtpaar te kunnen ont slaan. De veroorzaker van al dit onheil de 25- jarige landbouwerszoon Cornelis Sch. uit Andijk, was niet in het bezit van een rij bewijs. Wel van een bewijs van rijvaardig heid, waarvan de waarde voldoende was genoten door agent Duyvenvoorde en diens echtgenoote. Hij beweerde nie* te hebben geweten, een rijbewijs noodig te hebben, had met een vaart van pl.m. 35 K M. gereden en be weerde den motorrijder niet tijdig te hebben opgemerkt. Ook zeide hij niet roekeloos te hebben gereden, waarover de president zich verbaasde. De agent v. Duyvenvoorde verklaarde kalm te hebben gereden. De snelheid van de auto kon hij niet bepalen. Hij werd 9 dagen in het Centraal ziekenhuis verpleegd. Zijn been was op 2 plaatsen gebroken en hij had een hoofd- en schouderwond Bewuste loos was hü niet geweest. Het heeft gerui- men tijd geduurd, eer hij weer dienst kon doen. De verdachte had wel belangstelling ge toond. Het vrouwtje, Kathe Omer, deelde mede, dat haar man behoorlijk rechts reed Zij werd plotseling van den motor en op het trottoir geslingerd en 10 dagen in Alkmaar en daarna te Hoorn verpleegd. Het duurde echter eenige maanden eer zij geheel hersteld was. Agent Heijdentrijk fietste dien morgen op de Koorstraat en had den motorrijder opge merkt, zag voorts de auto rijden in de rich ting Heul, hoorde een geweldigen klap en bespeurde de motor, die op het trottoir bij de Ned. Bank lag en den passagier die in de nabijheid lag. De auto reed met een onbe- hoorlijken gang vermeende deze getuige. De bestuurder gedroeg zich onverschillig. Chef-agent Wijnberg had de diverse opme tingen gedaan en geen remsporen bemerkt. Een vaart van 35 K.M. is in verband met de plaatselijke omstandigheden onverantwoor delijk. De heer G. H. Meijroos had den auto in groote vq.art zien aankomen en een klap ge hoord. Hij schatte de snelheid van den auto op 50 a 60 K M. De motor werd als het ware geschept. De heer A. J. Bruin, die op het bewuste moment op de Koorstraat fietste, had ook met groote snelheid de auto vanaf de Laat zien komen en voorts het ongeluk verder meegemaakt. De getuige schatte de snelheid op wel 70 K.M. Voorts werd nog gehoord zekere M. van Veen uit Andijk, die aan den verdachte een auto verhuurd had, vermeende dat deze in het bezit was van een rijbewijs. Verdachte had na het ongeval gezegd, dat het gaspe daal niet voldoende wehkte. De officier constateerde bij den aanvang met genoegen, dat het echtpaar van Duij- venwoude er naar gelang van omstandig heden vrijwel goed was afgekomen. Alleen is het vrouwtje een teen kwijt. Wat verdachte betrof, hij was niet be voegd om te rijden en wat zijn rijvaardig heid betrof, die was af te meten naar de wijze van rijden bij het ongeluk gebleken. Verdachte had in een hem onbekende stad de uiterste voorzichtigheid moeten betrach ten, mede in aanmerking genomen zijn ge ringe routine. Uit de waarnemingen van di verse getuigen was de schandelijke wijze van rijden voldoende gebleken. Geremd had verdachte heelemaal niet. Aan dergelijke idioten, die niet achter het stuur hooren, mag het menschdom niet worden geslachtofferd en om dit te voorko men vorderde de officier 3 maanden ge vangenisstraf en ontzegging rijbevoegd heid voor den tijd van 1 jaar. Verdachte zweeg in alle talen. Op 16 Juni j.1. ontdekte een inwoonster van Ursem, nabij Alkmaar, bij haar thuis komst, dat ongewenschte gasten een be zoek aan haar woning hadden gebracht. De linnenkast was opengebroken en hieruit was ontvreemd een geldkistje, inhoudende eenige sieraden, hypotheekactes en een spaarbankboekje. Al spoedig waren de inbrekers gear resteerd; dit waren J. K. en H. T., die dien ochtend voor de woning hadden gevischt. Het geldkistje hadden zij in het water ge worpen; op een der verdachten werd een stuk van den sleutel gevonden, waarmee de achterdeur van de woning was geopend. Het tweetal, dat ontkende iets met den diefstal uitstaande te hebben gehad, werd door de rechtbank te Alkmaar op 28 Aug. veroordeeld tot een jaar en zes maanden gevangenisstraf. In hooger beroep eischte de procureur- generaal van het Amsterdamsche gerechts hof, mr. Versteeg, twee jaar gevangenis straf. Arrest 26 dezer. DRONKEN ACHTER HET STUUR? De officier vraagt vrijspraak. De fabrikant V. uit Amsterdam was in hooger beroep gekomen van een vonnis van den kantonrechter, die hem wegens overtre ding van art. 22 der Motor- en Rijwielwet had veroordeeld tot een maand hechtenis en intrekking van het rijbewijs voor den tijd van een jaar. Volgens de verklaringen van twee po'hie- a?enten, zouden zij verdachte in den nacht van 2 Augustus 1934, op de Schenkkade nabij den overweg van de tram hebben aan getroffen in een auto, waarvan de lichten waren gedoofd. In de auto bleken, behalve verdachte nog twee dames aanwezig te zijn Toen de politie verdachte te kennen gaf, dat hij daar niet kon blijven staan, zette hij plot seling den wagen met een schok achterui:. Het nieuwsgierig publiek, dat zich rond de auto had verzameld, moest terzijde springen om niet aangereden te worden. De politie vond hierin aanleiding den be stuurder nader te ondervragen, waarbij haar bleek, dat de man naar sterken drank rook en wartaal sprak. Een van de dames stilde zich nogal luidruchtig aan en ook zij was volgens de agenten niet brandschoon. Niettemin werd haar toegestaan de auto met het gezelschap naar het politiebureau aan de Louise Hen- riettestraat te rijden. Het bleek dat de ver dachte niet in het bezit van een rijbewijs was. Er werd toen procesverbaal opgemaakt op grond waarvan de kantonrechter voormeld vonnis velde. Verdachte, bijgestaan door jhr. mr. H de Ranitz, als raadsman, ontkende, dat hij dien avond dronken zou zijn geweest. Wel had hij met de beide dames drie café's bezocht, doch in het geheel had hij slechts 1 a 2 cognacjes gebruikt. Ook een van de inzittende dames, als ge tuige a decharge gehoord, verklaarde dat nóch zij, nóch de verdachte dronken waren geweest. Het O.M. waargenomen door mr. N. S. Hoekstra, zeide van oordeel van den kanton rechter gegrond was op 't feit, dat aangeno men is dat verdachte een auto zou hebben be stuurd, terwijl hij onder invloed van drank verkeerde. Het reukorgaan van twee agenten zou hierbij het overtuigend bewijs hebben ge vormd Evenwel \fas de officier van meening, dat iemand die slechts één cognacje gebruikt, geruimen tijd de lucht daarvan bij zich heeft hetgeen nog niet beteekent, dat hij daarom ook dronken is. Spr. concludeerde tot ver nietiging van het vonnis en vroev vriisoraak Mr.de Ranitz, die zich volkomen me* dit requisitoir vereenigde, lichtte nog toe, dat het „Belgisch spreken" van zijn cliënt, den in druk kan hebben gewekt, dat hij wartaal sprak. De rechtbank zal 26 Nov. a.s. vonnis wij zen. Men schrijft aan de N. R. Crt.: Naar wij vernemen, overweegt de directie van de K. L. M. zeer ernstig de mogelijkheid om de Fokker F. 36, het vlaggeschip van de K. L. M., in de volgende maand een Kerst- reis naar Nederlandsch Indië te laten maken Op het oogenblik wordt zoowel door de di rectie als door het technisch personeel het vraagstuk van alle kanten bekeken, teneinde deze groote machine, die zooals men weet, in het Europeesch verkeer 32 passagiers kan vervoeren, voor de groote reis gereed te ma ken. De F. 36 was oorspronkelijk gebouwd om dienst te doen op oe lijn Amsterdam—Ba tavia, maar juist :n den tijd dat de F. 36 in het verkeer kwam, ongeveer anderhalf jaar geleden, moest de directie van de K.L.M. de groote beslissing nemen inzake materieel en toen werd overgegaan tot aankoop en groote schaal van de zeer snelle Amerikaan I sche Douglas-machines, voornamelijk tenein de den wedstrijd met de buitenlandsch luchtlijnen te kunnen volhouden. Die proef i; dan ook inderdaad schitterend geslaagd Toch heeft het menig Nederlander en zeer zeker ook, naar men mag aannemen, de di rectie van de K.L.M., gespeten, dat onze nationale luchtlijn, die groot is geworden mede door de prestaties van onze nationale vliegtuigen, niet langer met vliegmachines van Nederlandsch fabrikant werd bevlogen. Nog een oogenblik Werd er aan gedacht, toen de race Londen—Melbourne voor de deur stond, of het niet mogelijk zou zijn deze grootste Nederlandsche vliegmachine te laten deelnemen doch helaas moest daar om allerlei practische redenen van worden afgezien. Parmentier en ziln mannen hebben evenwel, zij het ook ir. een Amerikaansche machine, de Nederlandsche kleuren hoog ge houden en aan de wereld toen nog eens over tuigend getoond, waartoe de piloten van de K L. M. in staat zijn. We gelooven dat we niet vei van de waar heid af zijn, als we zeggen dat de directie van de K.L.M. nimmer de mogelijkheid van het bevliegen van de lijn Amsterdam— Batavia met groote, viermotorige machines, zoo mogelijk van Nederlandsch fabrikaat, uit het oog heeft verloren. De mogelijkheid, dit type F. 36 te vervolmaken door stroom lijn, krachtiger motoren, enz. en op die wijze er een veel sneller -'liegtuig uit te constru- eeren, is nooit geheel van .et programma af geweest en. als we ons niet zeer vergissen, op 't oogenblik, meer dan ooit, in de gedach ten van de directie van de K.L.M. De heeren Piesman en Guilonard wellicht eenigszins teleurgesteld in Amerika? Zooals men weet, is de jongste reis van de heeren Piesman en Guilonard naar de Vereenigde Staten in hoofdzaak gemaakt ter bestudeering van het meest moderne en snelle Amerikaansche vliegtuig-type van vier-motorige constructie. Velen, die de uitla tingen van den heer Piesman aandachtig ge lezen hebben, hebben niet kunnen ontkomen aan den indruk, dat deze reis door de Ver Staten niet die definitieve resultaten heeft opgeleverd, die men er zich van voorstelde en wel in hoofdzaak, omdat men opmerkte, dat de vliegtuigindustrie in de Ver Staten bezig is zich eenigermate terug te trekken van het terrein van de kleinere twee-motorige machine en zich meer richt naar de grootere vier-motorige vliegmachine, al of niet van hè* amphibie-type. Zelfs is er een neiging kenbaar om niet halsstarrig aan den geheel metaal-bouw van de vliegtuigen vast te hou den, doch meer te gaan in de richtingvan den gemengden bouw, d.w.z. het gebruik van hout en metaal. Pionierswerk in Nederland Het valt niet te ontkennen, dat de Neder landsche Vliegtuigenfabriek, dus onze groot ste nationale fabriek, zich juist op dit gebied van groote viermotorige vliegtuigen van ge mengde constructie reeds vele jaren heeft toegelegd en dus, dat mag men gerust zeg gen, pionierswerk op dit gebied heeft gedaan. Dat men er wellicht niet ;n geslaagd is een type te bouwen dat de volledige bewondering van iedereen kon hebben, valt te verklaren, als men er rekening -»ee houdt, dat een der gelijk type pas zijn volmaaktheid begint te ereiken, wanneer het in serie gebouwd kan vorden, of in ieder geval als er een zeker aantal ip een niet al te lang tijdsverloop ge bouwd zou kunnen worden. Daardoor hebben de Amerikaansche vliegtuigbouwers steeds een grooten voorsprong gehad op de Neder landsche, omdat men daar door het verkrij gen van geweldige opdrachten bepaalde typen van machines in serie kon bouwen en dus geleidelijk vervolmaken. Alleen al het experimenteele werk, dat men zich in Ame rika kon veroorlooven, gaf de fabrieken daar een ontzaglijken voorsprong op de Neder landsche fabrieken. Belangrijke beslissing op komst. In verband met het feit, dat de direc tie van de K.L.M. binnen niet al te langen tijd de zeer belangrijke beslis sing zal moeten nemen betreffende het bestellen van nieuw materiaal op groote schaal, zijn wij voor ons geneigd deze aanstaande vlucht van de F. 36 naar Java nog in een ander licht te zien dan wij het anders zouden doen. We nemen op goede gronden aan dat hiermee met een bedoeld is een proefneming met een groote, viermotorige machine van Ne derlandsch fabrikaat op onze grootste nationale luchtlijn. Ook zelfs al zou deze bedoeling niet voorzitten, dan toch blijft deze vlucht als een zeer belang rijke proefneming in deze richting te beschouwen. Grootsche nieuwe ontwerpen van de Nederlandsche Vliegtuigen- fabriek. In dit verband is het zeer zeker van be lang er aan te herinneren ofschoon men verkeerd zou doen er nu reeds directe ge volgtrekkingen uit te maken dat reeds in Mei van dit jaar de Nederlandsche Vlieg tuigenfabriek de geheel uitgewerkte plannen voor een verbeterde uitvoering van de vier motorige F 36 heeft aangeboden. Dit nieuwe type, de F. 36B, wao evenals de eerste F. 36 voor vier Wright-Cyclone of soortgelijke motoren ontworpen Het heeft dezelfde af metingen en het kan hetzelfde aantal passa giers, n.1. 32. vervoeren, maar overigens is het een geheel nieuw type, d. w. z dat het een intrekbaar landingsgestel krijgt en aëro dynamisch verfijnd wordt, oa. door verschil- lende deelen van dit vliegtuig nog meer ge stroomlijnd te doen zijn. De belangrijke voordeden zouden zijn in de eerste plaats, dat niet alleen de prestaties aanmerkelijk beter worden dan die van de F. 36, maar ook dat de betalende last met eenige honderden kilogrammen verhoogd wordt. Vergeleken met de twee-motorige Douglasmachines kan men zeggen dat de nuttige last van de F. 36B ruim tweemaal zoo groot zou zijn, terwijl toch eenzelfde snelheid bereikt zou kunnen worden. 3innen één jaar te bouwen. Een zeer belangrijk feit was, dat toenter tijd de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek ga randeerde dat deze machine binnen een jaar gebouwd zou kunnen worden en een maxi mum-snelheid van 330 K M. per uur zou kunnen bereiken. Een 40 persoons vlieg**. Juist in dien tijd werd er ook melding maakt van plannen voor een geheel nieuw Fokker-type, de F.40, waai van indertijd gezegd werd, dat de directie van de K. L. M. daarvoor ook in principe belangstelling zou hebben. Deze machine zou belangrijk groo- ter worden dan het F. 36 type en 40 passa giers kunnen vervoeren, terwijl toch een snelheid, gelijk aan die van de snelste passa- giers-macnines kon worden gegarandeerd. Een en ander heeft den laatsten tijd, na de reis van de heeren Piesman en Guilonard, en ook in verband met de concentratie van de vliegtuigindustrie, waarop door de regee ring wordt aangedrongen, weer veel grooter beteekenis gekregen dan het voordien had. De F. 36 bruikbaar voor de route naar Indië. We brengen nog even in herinnering, dat de F. 36, die naar we mogen aannemen, dus volgende maand een retour-Kerstvlucht naar Java zal maken, door middel van opklapbare stoelen, die in bedden veranderd kunnen wor den, gemakkelijk voor de route naar Indif ingericht kan worden. In dat geval worda dus slechts zestien passagiers vervoerd. De F. 36 is van het ééndekker-type, met vrijdra- genden, hoogliggenden vleugel, die aan passagiers een ongehinderd uitzicht toe staat. hetgeen op een zoo buitengewoon in teressante reis als van Nederland naar Oost- Indië van niet te onderschatten belang is. De vier Wright-Cyclone motoren hebben een ge zamenlijke sterkte van 3000 P.K. De beman ning bestaat uit vier personen plus een ste- wardesse. Het gewicht leeg is 11,540 K.G., de nuttige last 4960 KG, de maximum snelheid is 300 K.M. per uur en de kruissnel heid 265 K M per uur. Dit staat niet zoo ver af van de kruissnelheid van de Douglas machines, die op 1000 meter 275 K.M. Per uur is. De Douglasmachines hebben echter dit groote voordeel, dat ze op grootere hoogte, n.1. op 5000 meter ook grootere snel heid halen, en wel 300 K M per uur. De werkingssfeer met volle tanks van F. 36 is 1500 K.M. en de practische hoogte- grens 4500 meter. Tot dusver heeft de F. 36 slechts gevlogen op het Europeesche luchtnet, en wel voor namelijk van Amsterdam naar Londen 01 Berlijn. De F. 36 heeft een uitstekenden nas® bij het vliegende publiek. Het K. L. M. toestel „Nachtegaal" dat hedenmorgen van Schiphol i6 vertrok ken, heeft aan betalende lading in to taal 319 K.G. medegenomen. DE VERMISSING VAN KINGSFORD SMITH. Geen hoop meer. Melrose en de andere vliegers die naar Kingsford Smith en zijn metgezel gezocht hebben, zijn thans op hun basis terugge keerd. Zij verkbarden, dat zij zeer laag tot 40 en 50 M. toe boven de ontelbare eilandjes langs de kust gevlogen, hadden doch nergens iets van het wrak van een v ïegtmg noch eenig spoor van menschen hadden ontdekt. Melrose zeide, dat verder zoeken hopeloos was en men zich bij het feit zal moeten neer leggen dat de beroemde vlieger in de wate ren van de Golf van Bengalen verdronken is. HET ONGEVAL MET DEN FOKKER C. X. Nog geen deelen van de gebroken propeller gevonden. Een lijmfout de oorzaak? Omtrent het ongeval, dat Maandag nabij Schiphol heeft plaats gehad met een nieuwe door de N.V. Nederlandsche Vliegtuigen fabriek gebouwd legervliegtuig een Fok ker C. 10 voor de luchtmacht in Neder landsch-Indië vernemen wij dat tot dusver geen brokstukken van de tijdens de duik vlucht gebroken propeller welke duik vlucht werd uitgevoerd door den kapitein- vlieger Van Lent gevonden zijn. De propellers voor de Fokkervliegtuigen worden met door de fabriek geconstrueerd, doch van fabrieken in het buitenland trokken. De onderhavige was uit Engels00 afkomstig. Het staat vrijwel vast, dat aan stukken vliegen van deze propeller wijten is aan een constructiefout bij beeld een lijmfout welke voor den kwam toen tijdens de duikvlucht op propeller een enorme druk werd oefend. Voor het onderzoek blijft het echte van belang dat de Fokkerfabriek over een meer van de stukken van dezen propellef beschikking krijgt. DE VLUCHT VAN JEAN BATTEN De jeugdige vrouwelijke piloot, Batten, die uit Engeland gestart is v en het ondernemen van een poging 001 ,j,t nieuw record te vestigen voor een v over den Atlantischen Oceaan 'an£s j,je Zuidelijke route, van Sebegal naar BrajL<i' is gistermiddag te Villa Cisneros geMU^ Zy is doorgevlogen naar Dakar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 8