CITY Felix Bressart Otlo Walburg. JesephSchmidi op z'n best. DAGBLAD-Reclame is actueel! DE GR Op het tooneel £uchtuaact biedt U gedurende de Kerstweek een zeldzaam program. in Doodelijk vliegongeval nabij Schiphol. Veelbelovend leerling-vlieger om gekomen. Koolhoven-lestoestel ver brand. Militair vlieger als door een wonder gered. 26 man werkloos. DOËLENSTR. TLL. 2650 Een schitterende zangfilm, boven dien uiterst geestig door de medespelers en Toegang alle leeftijden Het Russische Dans- en Zang-ensemble SLAJWjA. ^pApEN •ukzo/g door De Gruyter's betere waar Voor Uw fyn gebak Margarine En aan Tafel Zuidvruchten Met Uw gasten een bijzonder fijn kopje Koffie of een heerljjk kopje Thee en daarbij Groote ontsteltenis is gistermiddag op Schiphol gewekt door het treurige vliegongeval in de onmiddellijke nabij heid van de Amsterdamsche luchthaven, waarbij een jeugdig en veelbelovend leerling-vlieger van de Rijksopleiding voor Verkeersvlieger voor leerlingen van de Rijkskweekschool voor de Zee- vaart, A. F. Metz uit Haarlem, om het leven is gekomen. Zijn Koolhoven-les toestel kwam in botsing met een milita'r- vliegtuig, de Fokker-verkenner C.1. 526. bestuurd door den 24-jarigen sergeant reserve-vlieger O. A. Hinrichs, die als maandvlieger aan den vliegdienst ver bonden is en den Fokker van Rotterdam naar Schiphol moest brengen. Na de botsing heeft hij kans gezien, zijn toe stel zwevende te houden tot vlak boven de Ringvaart, waarin het tenslotte te recht kwam. Zonder noemenswaardige kwetsuren te hebben opgeloopen, kon de vlieger zich bevrijden en naar den kant zwemmen, waar hem spoedig hulp ge boden werd. De Koolhoven daarentegen verloor den rechtervleugel en stortte loodrecht omlaag, en vloog, bij het neerkomen op den grond, in brand Toen men het toe stel kon naderen, was het reeds geheel uitgebrand en vond men het verkoolde lichaam van den ongelukkigen bestuur der onder de resten van het vliegtuig. Het noodlot heeft het aantal vliegongeval len met ernstigen afloop, waardoor Neder land in dit jaar is getroffen, nog niet genoeg gevonden. Voordat het ten einde spoedende jaar heeft afscheid genomen, is nog een nieu we ramp op luchtvaartgebied aan de droeve lijst toegevoegd, waardoor 1935 in de anna len der historie eens te meer een treurige vermaardheid zal krijgen. Nabij Schiphol zijn twee vliegtuigen tegen elkaar gebotst en men mag betrekkelijk nog vap geluk spreken, dat deze gebeurtenis slechts aan één persoon het leven heeft gekost. De mare van dit nieuwe vliegongeval be reikte ons, terwijl we toevallig in de hoofd stad waren en onmiddellijk zijn we naar Am- sterdam's vlieghaven gesneld, in de nabij heid waarvan het ongeluk heeft plaats ge had. De twee vliegtuigen, die erbij zijn be trokken, liggen eenige honderden meters san elkaar. Het eene is in het water van de Ring vaart terecht gekomen, het andere op het land, hetgeen den bestuurder noodlottig is geworden. Dit toestel vloog in brand en de piloot is in de vlammen omgekomen, wanneer hij tenminste niet reeds door den val het leven heeft verloren. Een botsing. Botsingen van vliegtuigen in de lucht be lhoren hier te lande tot de hooge zeldzaam heden Het zal echter wel nimmer geheel op gehelderd worden, hoe dit ongeval precies is veroorzaakt, daar niemand het duidelijk heeft gezien. Men hoorde een knal en toen men in de lucht keek, zag men de beide machines snel dalen, waarna de brand van het eene toestel bijna onmiddellijk volgde. De overledende van het andere vliegtuig heeft de botsing niet zien aankomen. Hij voel de een schok en merkte dat zijn toestel prac- tisch onbestuurbaar was geworden. Toen had hij al zijn bestuurdersbeleid noodig om zoo neer te komen, dat hij het veege lijf kon. redden. Het was de 23-jarige sergeant-vlieger G. A. Hinrichs, die door zijn tegenwoordigheid van geest er zoodoende in geslaagd is er bij dit ernstige ongeval het leven af te brengen De bestuurder van 't verongelukte toestel was de 20-jarige leerlingvlieger H. F. Metz uit Haarlem, een der discipelen van de Amster damsche Zeevaartschool, die op Schiphol tot verkeersvliegers worden opgeleid. Hij was sedert een vijftal maanden in opleiding en was aan het oefenen voor het behalen van zijn brevet. Hoe het gebeurde. Ruim drie uur was het, toen het ongeval gebeurde. Beide toestellen waren al eenigen tijd in de lucht. De heer Hinrichs had uit Rotterdam een militair Fokker-vliegtuig, de C.I. 526, gehaald, dat daar was achterge bleven. Hij was reeds op het militaire gedeei- te van het vliegveld Schiphol geland, doch had toen nog maar drie kwartier gevlogen. Om zijn uur vol te maken, besloot hij nog eens op te stijgen en in de buurt van de vlieg haven wat rond te vliegen. Een ander mili tair vliegtuig was ook in de lucht, evenals het lesvliegtuig van de K.L.M., een Kool hoven F.K. 43, gemerkt PHAKI, dat den naam van het Juffertje droeg en voor de op leiding der aanstaande piloten gebruikt wordt. Het militaire toestel is aan de achter zijde door het lesvliegtuig geraakt. Van dit laatste brak een vleugel af en ook de Fokker werd ernstig beschadigd. Het gebeurde op een hoogte van ongeveer 150 meter, vlak boven het restaurant van Schiphol aan de Ringvaart van de Haar lemmermeer. De Koolhoven gleed zijde lings af en tolde langs een kurketrekker- weg naar beneden. Met een slag kwam het op den grond terecht, over de vaart in een weiland Onmidellijk daarop vloog het in brand en toen hulp was toegeschoten, viel er niets meer te red den. Nadat het vuur was gedoofd, vond men in de verwrongen resten het ver koolde lijk van den verongelukten vlie ger. Velen op Schiphol en ook bewoners uit den omtrek zagen de ramp gebeuren. Het wei land, waarop het toestel is terecht gekomen, ligt vlak naast de woning van den landbou wer M. Splinter en behoort hem toe. Aan den anderen kant ligt een boerderij, die eveneens zijn eigendom is. Het mag als een groot ge luk worden beschouwd, dat het neerstortende vliegtuig op het vrije veld en niet op een der gebouwen is terecht gekomen. De benzine, die onmiddelijk na den slag in brand vloog, had anders nog veel grooter rampen kunnen veroorzaken. De machine sloeg een gat in den besneeuwden grond en toen de ijlings toege schoten helpers konden naderen, was er niet veel meer aan een zielige hoop verwrongen buizen en verkoolde spanten van over. Hulp niet meer mogelijk. Personeel van Schiphol begaf zich dadelijk naar den brand, gewapend met schuim blusch-apparaten. Doordat evenwel het bran dende toestel aan den overkant van de vaart lag, kon men onmogelijk tijdig ter plaatse zijn om hulp te bieden. De ontplofte benzine veroorzaakte bovendien in een minimum van tijd zulk een vlammenzee, dat het ergste reeds gebeurd was, voordat ooit van redding sprake had kunnen zijn. Met een roeibootje moesten de blusschers worden overgezet en inmiddels zagen zij voor hun oogen de wrak- hoop als een fakkel branden. Met de schuimblusch-apparaten werd het vuur tenslotte snel uitgemaakt, waarna de smeulende resten met eenige emmers water van de omwonenden verder werden ge- bluscht. Eenigen tijd later verscheen ook de inmiddels gewaarschuwde Amsterdamsche brandweer, die echter geen dienst meer be hoefde te doen. Het wrak met daarbinnen het lijk van den zoo rampzalig om het leven gekomen leerling-vlieger is in denzelfden toestand blijven liggen, totdat het parket uit Haarlem was verschenen om het eerste on derzoek in te stellen. Nadat dit onderzoek had plaats gehad is in den loop van den namiddag, toen het reeds geheel donker was geworden, het ge raamte van het toestel los gezaagd en kon het stoffelijk overschot van den jongen Metz worden bevrijd. De burgemeester van Aals meer, de heer J. Kastelein, binnen wiens ge meente het ongeluk gebeurde, was eveneens spoedig aanwezig. Van de zijde van den Luchtvaartdienst kwam de inspecteur, de heer J. van der Heijden, een onderzoek naar de oorzaak van de ramp instellen. Tegenwoordigheid van geest. De sergeant-vlieger Hinrichs is beter te recht gekomen. Toen hij merkte, dat er iets met zijn toestel gebeurd was en hij snel on der zich de aarde zag naderen, wist hij zijn machine nog in zoovere in bedwang te hou den dat hij er in slaagde in het betrekkelijk veilige water terecht te komen. Met een bewonderenswaardige tegen woordigheid van geest, die den militair eigen behoort te zijn, had hij berekend, dat het water de eenige redding voor hem was. De botsing gebeurde ongeveer boven de brug, die nabij Schiphol over de Ringvaart in den grooten verkeers weg van Haarlem naar het Gooi ge bouwd wordt. Eenige tientallen meters ten Zuiden daarvan plofte de C.I. 526 op het water neer. Het toestel dook on der, doch kwam even later weer boven drijven. De piloot klom er uit en zwom naar den oeyer. Jiij had geen letsel be komen. Militairen van Schiphol hebben het vlieg tuig naar den kant van het water gesleept, waarna het op het droge is gebracht. Het is naar de militaire vliegloodsen in de nabij heid gebracht, waar het zal worden gerepa reerd. Toen we het verongelukte toestel za gen, konden we constateeren, dat het geen wonder geweest is, dat het na de botsing niet goed meer te besturen was. Het staartvlak heeft een flinke knauw gekregen en is aan één zijde geheel verbogen. Waarschijnlijk za! het euvel spoedig in de werkplaatsen van Schiphol kunnen worden hersteld, zoodat, wat deze partij van het ongeluk betreft, alles zeer gunstig is afgeloopen. Sergeant Hinrichs vertelt. In een kort onderhoud, na de ramp, ver klaarde de heer Hinrichs, dat hij van de bot sing eigenlijk niets gemerkt heeft. Hij hoor de een slag en merkte, dat zijn toestel niet meer naar den wil van den bestuurder luis terde. Op alle manieren probeerde hij zijn machine, die vrijwel met den neus naar be neden neerdaalde, wederom in den goeden stand te krijgen, doch hij merkte, dat hij maar weinig succes had. Toen zag hij het water en hij besloot te trachten tenminste daarin neer te kennen. Met veel moeite kon hij iets aan de richting van zijn val veranderen en zelfs vlak bij het watervlak wist hij den neus van het toestel omhoog te krijgen. De val op het water was daardoor eenigs- zins schuin en toen de machine even was on dergedoken, kwam zij vanzelf weer boven Inmiddels had hij de riemen, waarmee hij was vastgebonden, losgemaakt, zoodat hij toen zijn zitplaats kon verlaten. Hij had mo menten van geweldige spanning doorléefd, doch prees zich gelukkig, er zoo goed te zijn afgekomen. Hoe de botsing veroorzaakt was, kon hij ook met geen mogelijkheid vertellen, omdat hij er niets van gezien had en alleen den schok bemerkt had. Ooggetuigen. Wij hadden ook nog even een onderhoud met enkele leden der familie Splinter, op wier terrein het lestoestel was neergestort. Zij hadden de botsing evenmin zien gebeu ren, doch werden opgeschrikt door een slag. Aan het geronk van vliegtuigen zijn ze ge wend, doch deze slag was niet de knal van een afgezetten motor. Toen ze naar boven keken, zagen ze de F.K. 43 snel in kleine bochten neer komen. Als verlamd van schrik, zagen ze het toestel met den neus naar be neden zich in den grond boren, waarop da delijk de vlammen hoog oplaaiden. Aan red den viel niet te denken, want de hitte verhin derde iedere nadering. Voor hun oogen zagen ze den brand en ze wisten dat daarin een mensch zich bevond, wien ze geen hulp konden bieden. Pas toen de schuimblusch-apparaten van Schiphol hun dienst hadden gedaan, konden ze iets doen, doch er viel niets meer voor hen te verrichten. Zooals te begrijpen is, waren al len nog diep onder den indruk van het ge beurde. De omgekomen A. F. Metz. De omgekomen leerling-vlieger A. F. Metz, wiens veelbelovende carrière op zoo treurige wijze werd afgesloten voor hij zijn capacitei ten nog ten volle kon ontplooien, was 20 jaar en woonde te Haarlem. Daar doorliep hij de 5-jarige H.B.S. en werd hij, toen hij zijn eindexamen had gedaan, ingeschreven voor de Rijkskweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. In Augustus j.f. werd hij ge plaatst bij de Rijksopleiding voor Verkeers vliegers. De luchtvaart was voor hem toen reeds niet meer geheel nieuw, want vóór hij bij de opleiding kwam had hij reeds zijn bre vet A als sportvlieger behaald. Hij was daar door den overigen leerlingen van zijn cur susjaar veel voor en had het program van de opleiding met de lestoestellen van de Na tionale Luchtvaartschool reeds achter den rug. Met de Koolhoven F.K. 43, bekend als „1 Juffertje", had hij gisteren alleen een over« land-vlucht gemaakt via Soesterberg, Vlis- singen, Haamstede en Rotterdam. ReedB had hij boven Schiphol zijn eerste voorgeschre ven ronde gevlogen om te dalen, toen de noodlottige botsing plaats vond met het mi litaire vliegtuig, dat htf klaarblijkelijk niet gezien heeft. Het slachtoffer stond bekend als een kun dig en rustig vlieger, van wien men. gezien zijn nog jeugdigen leeftijd, veel had mogen verwachten. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Koetilang is op thuisreis te Bangkok aangekomen. GROOTE FABRIEKSBRAND TE WIJCHEN. Hedenmorgen te ongeveer 6 uur is door onbekende oorzaak brand uitgebroken in de kousenfabriek van de firma Bloemen en Za te Wychen. Men waarschuwde onmiddellijk de brandweer, die spoedig na het uitbreken van den brand ter plaatse verscheen. Het vuur werd met alle kracht bestreden, doch de brand weer kon niet voorkomen, dat de geheele fabriek uitbrandde. Door dezen brand zijn 26 personen werkloos geworden. HAAGSCH MAANDBLAD. Met ingang van 1 Januari 1936 wordt de uitgave van dit tijdschrift door H. P, Leopold's Uitgevers Maatschappij N.V., te Den Haag, overgedragen aan N.Y Sijthoff's Üitg. Mij. te Leiden. GEHEIME DISTILLEERDERIJ ONTDEKT. Dinsdagnacht is door rijks- en gemeente politie te Roden (Gr.) een distelleertoestel bij H. W. te Steenbergen onder Roden in volle werking aangetroffen. Toen geen gevolg werd gegeven aan 't bevel der politie de deur te openen heeft zij zich met geweld toegang tot het perceel ver schaft. Het toestel is met een hoeveelheid in gisting zijnde vloeistof en een hoeveel heid drank, waaronder van zeer hoog ge halte, in beslag genomen. RUNDVEETEELTREGELING. Bij Ministerieele Beschikking heeft in de bepalingen ten aanzien van het castreeren van niet geregistreerde stierkalveren een wijziging plaats gehad. Bedoeld ■de wijziging houdt in, dat een niet-geregistreerd stierkalf niet voor 1 Jan. 1936, doch uiterlijk 6 maanden na de uit gifte van het voor hem verstrekte identiteits bewijs, gecastreerd dient te zijn. JOSEPH SCHMIDT 'W e J1i„I rnJwAMtanéip Flaat.bo.preki.iK da«el«lif» niNE.UK lelet. 2650. Zie de betreffende advertentie in dit blad. HET DE CRUYTE2 MANNETJE MO TVi1.' "-' 'J; Voordeel»? Bakken of Meet oï voor halve P»J« t \.00 b>, ai'geI° Geldig ^n Zelfrijzendmeel p. p»k 15 Tarwebloem p. p"T 9-10-12 Vanillinesuiker P- P»ki« KrentenP- P»4 Rozijnen v- P"T 20-25 Prima met Roomboter p. H pnd. )0 Extra met Roomboter H 32 Fijnste met Roomboter X 34 Steeds een reep Chocolade bij elk pakje De Gruyter's Fijnste of Extra Margarine Feestpuddingpek <12 Vanillecrème pudding 12 Ananas pudding - 12 Bitterkoekjes pudding 12 Diverse smaken Griespudding p. on» 8-10 Puddingsauzen P pakte 4 Abrikozenp. pond 50-55-60 Pruimen 12-16-20 Pruimedanten. 25 Stukjes Appelen. .36 Schijfjes Appelen .35 Tutti-Frutti K 20-30 Appelmoes p. blik 20-36 per '/z pond .15-20-30-40-50 Coffeine-vrije koffie p. bus 50 per ons 22 - 25 20 32 36 40 Chocolade Kerstkransjes per 2 ons 25 Tabletten. p.stuk 15 Napolitains p. doo» 15 Kattetongen .20 Choc. Bonbons10 Flikken 10 Luxe Flikken p. on» 15 Reepen p. .tuk 3-5 Amandel Kerstkransjes

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 11