frtflfefr AedcfUen
£atids en Jumtouw
'JUovUtciaal 'flieuws
JiacktêecicfUm
Amstecdamsche Jieuts
VS
S"
DE MOORD TE ALPHEN.
Veroordeeld tot 3 iaar.
(Ongecorrigeerd.)
ERNSTIG ONGELUK.
FAMILIE LINDBERGH NAAR
ENGELAND?
Het tweede zoontje wordt
voortdurend bedreigd.
HET AUTO-ONGEVAL OP DEN
AMSTELDIJK.
De drie knapen, van wie één de
auto had gestoln, ter beschikking
van de justitie.
Graslandbedrijf voor N.H. van
overwegende beteekenis.
DE LIJN ANDIJK—WERVERSHOOF,
EGMOND A. D. HOEF
De gladheid.
Geneeskundige brieven
van Maandag 23 December 1935.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
117,
45
fl
Verdacht van diverse inbraken en diefstal
len stond de recidivist, de 43-jarige los werk
man Pieter S., terecht. De officier eischte
tegen hem 2 jaar gev.straf.
Voortgezet werd de zaak tegen de verdach
ten Oets, Albertus en Frederik T., woon
wagenbewoners, die konijnen hadden gestolen
en een oude dame van een taschje hadden be
roofd. De officier persisteerde bij zijn requisi
toir, onvoorwaardelijke veroordeeling.
Voortgezet werd de behandeling van het
hooger beroep contra S. R. uit Beverwijk. De
officier achtte het vonnis van den kanton
rechter onjuist, waarop bevestiging werd ge-
requireerd.
Het Haagsche gerechtshof bevestigde he
den het vonnis der Haagsche rechtbank,
waarbij de 21-jarige los-werkman J. B. uit
Aarlanderveen, thans gedetineerd, die op
Zondagavond 9 Juli i.1. te Alphen T. v. Soest
met 'n mes in den hals trof, tengevolge waar
van het slachtoffer bijna onmiddellijk over
leed, wegens mishandeling den dood tenge
volge hebbend, is veroordeeld tot 3 jaar ge
vangenisstraf.
Hedenmorgen is op den oprit van den
Gouwsluische brug, onder Alphen a. d.
Rijn, de bestuurder van een vrachtauto
J. d'Hondt uit Groot Ammers bekneld
geraakt tusschen zijn eigen wagen en
een daar achterstaande auto.
Toen de brug was neergelaten en aan
de wachtende automobilisten het sein
werd gegeven dat zij konden doorrijden,
bleek de motor van den vrachtwagen
niet te willen starten. De bestuurder
trachtte deze daarop aan te draaien,
doch door de gladheid van den weg ging
de wagen aan het glijden, met het ge
volg, dat de man bekneld raakte. Met
inwendige kneuzingen en een gebroken
po's is hij per auto naar zijn woonplaats
overgebracht.
Volgens een bericht in de „New-York-
Times" zou de familie Limfbergh op een
niet nader genoemde stoomschip op weg
zijn naar Engeland, waar de kolonel
zich voorloopig wenscht te vestigen. De
reden voor het vertrek uit Amerika zou
gelegen zijn in de voortdurende bedrei
gingen met ontvoering van het nu drie
jarigen tweeden zoontje. Men hoopt in
Engeland het kind in rust en veiligheid
te kunnen opvoeden.
Kolonel Lindbergh zou deskundig ad
viseur blijven van de Pan-American Air
ways en de transcontinental en Western-
Airline.
De drie 17-jarige knapen, die gisteravond
op den Amsteldijk te Amsterdam met een in
de Linnaeusstraat gestolen auto een botsing
hadden veroorzaakt met een anderen auto,
waarvan de bestuurder gewond werd, zullen
morgen ter beschikking van de justitie wor
den gesteld. De derde knaap, die na de bot
sing ontkomen was en den diefstal heeft ge
pleegd, is gisteravond op de Valentijnkade,
toen hij thuiskwam, aangehouden.
HOLLANDSCHE MAATSCHAPPIJ
VAN LANDBOUW.
„Aanpassing graslandbedrijven".
In café Central hield heden ir. G. Lienesch
in een door de afd. Alkmaar van de H. M.
v. L. uitgeschreven vergadering een lezing
van het onderwerp: „Hoe kunnen de Noord-
Hollandsche Graslandbedrijven zich aanpas
sen bij de gewijzigde omstandigheden".
De voorzitter, de heer D. G o v e r s, bracht
den heer Lienesch dank voor zijn bereidwil
ligheid het onderwerp te behandelen en heette
ook welkom de heer Biermann, voorzitter van
Hollands Noorderkwartier.
Wij hebben ons aan te passen aan de ge
wijzigde omstandigheden en daarom is het
wenschelijk, dat wij van de nieuwere inzich
ten kennis nemen.
Ir. L i e n e s c h ving aan met zijn vol
doening uit te spreken over het feit, da: zoo
velen blijk hadden gegeven zich voor dit
onderwerp te interesseeren.
In de lezing zou spr. heden volstaan met
de groote lijnen aan te duiden, terwijl hij in
een vervolg-voordracht meer op de details
zou ingaan.
Hel graslandbedrijf, aldus spr., is voor
Hollands Noorderkwartier van overwe
gende beteekenis als bron van bestaan
op het platteland. Tegenover 40000 H.A.
bouwland staan ongeveer 140.000 H.A.
grasland, waarvan een groot deel zich
niet voor omzetting leent, dit heeft de
scheurplicht in de oorlogsjaren geleerd.
Bovendien is het op zich zelf reeds
een vraag of inderdaad gescheurd gras
land wel een voordeel is met het oog op
de productiviteit aan voedsel voor den
veehouder.
Voor het grasland onderscheidde spr.
een 5-tal bedrijfstypen: le. het consump-
tiemelkersbedrijf; 2e. de industrie- of fa-
brieksmelker; 3e. het veehoudersbedrijf
4e. het bedrijf van den zelfkazenden
bQer en ten 5e het gemeentebedrijf, dat
in de omgeving van Alkmaar weinig of
niet voorkomt. Weinig komt ook voor
het vetweidersbedrijf, terwijl het aantal)
zelfkazende boeren ook gering i§ U
noemen.
In aantal en grondgebruik zijn de be
drijven welke hun melk aan de zuivel
fabriek leveren wel het talrijkst te noe
men en het is juist bij deze bedrijfs
vorm, dat er iets hapert aan een goede
gang van zaken.
Hot is nog niet zoo lang geleden dat
het normale graslandbedrijf behoorlijke
bestaansmogelijkheid inhield, met als
gevolg een toenemende intensiveering
van dit bedrijf.
De intensiveering is heel anders uit
gepakt dan men verwachtte. Een vrij
extensiveering maakte plaats voor het
intensiveeren.
Toch zal niemand kunnen zeggen dat
zijn bedrijf in deze extensieve vorm ge
ëxploiteerd hem zooveel betere uitko-
sten geeft. De extensieve werkwijzen
helpen ons ook niet uit de put.
Spr. wenscht hierover zijn genachten
naar voren te brengen.
De voor 10 jaren teruggevoerde be-
drijfsexploitatie is niet zoo opgezet dat
zij het hoofd kan bieden aan groote
prijisschommelingen. Dit is ook geen
wonder als wij bedenken, dat de
verhooging van de productie voor
een groot deel afhankelijk is van den
aankoop van krachtvoer en de exploi
tatie van de melkkoeien welke grooter
eischen stelden aan hun voedselrant
soen dan voorheen het geval was.
Typisch is overigens, dat de dichtheid
van den veestapel voor N.-H. weinig
grooter is dan voorheen, in tegenstel
ling et andere gebieden van het land.
Dat de opvoering van de productie via
den weg van beter vee en meer kracht-
voergebruik een kwetsbare opvoering
was weten wij maar al te goed.
Wat men heden ziet gebeuren, was
naar spr.'s oordeel, even gevaarlijk. Men
kan niet zonder voer den winter doorko
men en minder dan 1 koe per H.A. gaan
houden is zonde van het beschikbare
land. Er moet naar een nieuwe moge
lijkheid worden gezocht.
Spr. oordeelde de mogelijkheid daar
van nog aanwezig indien men er van uit
wil gaan, dat het tegenwoordige gras
landbedrijf niet voor 100 beslag legt
op de caj>aciteiten van den boer.
De werkwijze van vroeger stelde spr. uit
voerig tegenover die van heden. Spr. vroeg
of men er wel eens over heeft nagedacht of
het niet mogelijk zou zijn op een goedkoope
wijze aan wintervoer te komen dan door
aankoop van krachtvoer, met behulp van
eigen werkkrachten.
Wat leeren de. indexcijfers als wegwij
zers?
Aanhoudende op de vergelijking met de
periode 1910-'14 zien wij, dat de landbouw
producten een index hebben van 73, de vee
teeltproducten 73, de lijnkoeken 55 en de zwa
velzure amoniak 30.
Met landbouwproducten is men als voe-
derstoffen dus niet voordeeliger uit dan in de
vooroorlogsche jaren.
De lijnkoek is wel goedkoop t.o. van vroe
ger jaren, maar werkelijk voordeel is te vin
den in de prijzen van de stikstofmeststoffen.
De indexcijfers wijzen duidelijk op de goed
koopte van de stikstofmeststoffen als hulp
middel in het graslandbedrijf. Dit beteekent,
dat ze in verhouding meer in prijs zijn ge
daald dan de productieprijzen en dus nog
met voordeel bereikbaar zijn op die perceelen,
waar men de laatste jaren wel erg zuinig is
geweest.
De stikstof is thans een van de goedkoop
ste productiemiddelen voor het graslandbe
drijf. Het gaat er om de stikstof in het bedrijf
zoodanig toe te passen, dat men van de goed
koopte van het product kan profiteeren.
(Wordt vervolgd).
Ingaande 13 Januari a.s. zal het ver
voer van stukgoederen van en naar
Andijk en Wervershoof, via Enkhuizen,
door de Nederland6che Spoorwegen
voortaan per dagelijkschen vrachtauto
dienst in samenwerking met de N. V.
A. T. O. te Utrecht geschieden. Van en
naar Spoor-, Tram- en A. T. O.-stations
kan vervoer met rechtstreeksche be
vrachting plaate hebben.
Aangekomen zendingen worden ook te
Andijk en Wervershoof veelal kosteloos
besteld.
Zaterdagmorgen geraakte een luxe
auto, rijdende in de richting Alkmaar
door de gladheid van den Hoeverweg
ter hoogte van de z.g. Witte Leuninkjes
te water.
De bestuurder wist zich te redden en
vervolgde zijn weg naar Alkmaar voor-
loopig met achterlating van zijn auto.
HET OOG. I.
Onder de zintuigen, dat zijn die organen
welke ons in staat stellen verschillende in
drukken van de buitenwereld op te nemen,
nemen de oogen wel een zeer bijzondere
plaats in. Schijnbaar veilig beschut liggen
ze in de oogkassen opgeborgen. De oogle
den kunnen net als het scherm voor het too-
neel het oog behoedzaam voor ons verbor
gen houden of geven juist het oog ter be
zichtiging aan het publiek vrij. De wenk
brauwen beveiligen het oog voor vocht dat
largs het voorhoofd omlaag wil glijden, de
ooglidhaartjes hebben al evenzeer een be
schuttende taak. Zoo wordt de spiegel van
de ziel met waardige voorzorgsmaatregelen
omgeven om des te ongestoorder zijn hooge
functie te kunnen volbrengen. De bouw van
het oog wordt geheel in verband met deze
functie geordend. Alle lichtstralen, welke
van een bejoaald punt af (een onderdeel dus
van een geheel voorwerp) het oog treffen
moeten zorgvuldig in één punt op een be
paald gedeelte van het oog worden verza
meld en de diveiae punten, waaruit 'n voor
werp bestaat, moeten in dezelfde harmoni
sche verhouding en samenhang op datzelf
de onderdeel van het oog als beeld weer
worden geprojecteerd. Laat ons daarvoor
den bouw van het oog eens een nader on
derzoek onderwerpen.
De bouw van het oog.
In een oogkas bevindt zich de oogbol als
het belangrijkste deel van het oog. Deze
bol heeft een middellijn van ongeveer 2
cm. en bestaat uit een schil, welke uit drie
lagen is opgebouwd, benevens een inhoud.
De drie lagen van het oog noemen we,
van buiten naar binnen gaande, het harde
oogvlies (sclera), het vaatvlies (chorioidea^
en het netvlies (retina). Het harde oogvlies
is het beschuttende stevige omhulsel en
vormt het ondoorschijnende wit van het
oog; in het vaatvlies bevinden zich de voe
dende vaten; het netvlies vangt de licht-
prikkels op. Van de hersenen uit komen
linker en rechter oogzenuw van achteren de
oogkas in. Zij dringen door het harde oog
vlies en vaatvlies op een bepaalde plek heen
en vertakken zich verder in het netvlies.
Wanneer het ondoorschijnend harde oog
vlies het oog geheel omsloot zou geen enke
le lichtstraal in het oog kunnen door
dringen en de normale functie van 't oog
dus in het geheel niet tot stand kunnen ko
men. Daarom bevindt zich in het midden
aan den voorkant van den oogbol een plek
waarin dit ondoorschijnend weefsel is ver
vangen door helder, doorschijnend en dus
licht doorlatend weefsel, het hoornvlies
(cornea). Dit vlies heeft een sterkere krom
ming dan het oogvlies en wij kunnen dit
hoornvlies dan ook als een apart iets naar
voren zien uitpuilen. Vaatvlies en netvlies
strekken zich al evenmin over den voor
wand uit, zoodat in het midden aan den
voorkant de wand van den oogbol uitslui
tend door dit dunne en doorschijnende hoorn
vlies wordt gevormd. Passeert iets dus dit
hoornvlies, dan bevindt zich dit dus nu piet
een binnen in den oogbol en komt het in
contact met den inhoud van het oog. Vlak
achter het hoornvlies vinden we de met hel
dere vloeistof gevulde voorste oogkamer,
dan volgt de lens en daarachter hebben we
met het eveneens heldere glasvocht te ma
ken.
Wanneer we op de gewone wijze iemand
in de oogen zien, ontsnappen lens en glas-
vocht aan onze waarnemig. We zien een
blauw, grijs, bruin of zwart gekleurde
schijf met een gat er in. De schijf is het re
genboogvlies (iris-; de opening die zich
grooter of kleiner kan maken is de pu
pil. De voorvlakte van de Tens legt zich te
gen de iris aan en sluit het gat als het wa
re af. De pupil zelve is een weefsellooze
opening. Dat deze grooter of kleiner kan
worden is dan ook niet het gevolg van
eigen mogelijkheden; maar wanneer de
band van het regenboogvlies zich versmalt,
wordt de pupil wijder, en wanneer omge
keerd het regenboogvlies breeder wordt
blijft er slechts een kleinere omvang voor
den pupil beschikbaar.
Het is niet noodig de anatomische bijzon
derheden dieper na te pluizen; voor het be
schrijven van de functie weten we nu ge
noeg. Het kenmerkende van de functie is,
dat lichtstralen welke van bepaald punt
direct of indirect worden uitgezonden en in
ons oog doordringen, op een bepaald punt
van het netvlies weer samenkomen. De eer
ste voorwaarde waaraan voldaan moet wor
den, wil het zien mogelijk zijn, is dat de
weg in het oog vrij is en ongestoord door
deze lichtstralen doorloopen kan worden.
Troebelingen in het oog moeten dus wel 'n
ernstige stoornis bij het zien geven. Wan
neer lichtstralen van een bepaald punt of
voorwerp afgezonden worden in bepaalde
richtingen, planten deze zich rechtlijnig
voort en komen zij zonder kunsthulp nooit
meer samen in één gemeenschappelijk punt
terecht. Zoo is het de taak van de lens van
een fotografietoestel om de lichtstralen
door „breking" weer samen te brengen op de
gevoelige plaat. In het oog vervult de lens
op welhaast volmaakte wijze deze zelfde
functie. Ook de lens van het oog is een
dubbel bolvormige schijf, waardoor de licht
stralen worden gebroken om op een be
paald punt van het netvlies samen te ko
men.
Wanneer men iets wil fotografeeren op
b.v. Vt meter en daarna iets op een afstand
van b.v. 5 meter, dan moeten we het appa
raat telkens scherp instellen, d.w.z we moe
ten dan den afstand van de lens tot de ge
voelige plaat veranderen. Het zou ook met
behoud van een vasten afstand mogelijk
mogelijk zijn, maar dan moeten we in de
camera telkens een andere lens gebruiken.
Bij ons zien kijken we ook afwisselend
naar voorwerpen op verschillenden afstand
Hierbij verplaatsen we niet telkens de lens,
doch de vorm van de lens (de kromming
genaamd) past zich telkens aan de behoefte
in verband met den voorwerpsafstand aan.
Dit kan doordat het lensweefsel veerkracht
bezit, zoodat de lens langer en smaller kan
worden of korter en dikker.
Voor het zien naar verschillende punten
zullen we ons oog ook telkens willen
richten naar het gebied waarin het te be
zichtigen voorwerp zich bevindt. Indien het
oog onbeweeglijk in de oogkas vastgemet-
seld lag, zou dit slechts kunnen geschieden
door telkens ons geheele hoofd te draaien.
Gelukkig is dit niet noodig, maar zorgt een
zestal spiertjes aan den buitenkant van den
oogbol er voor, dat ons oog zich in de oog
kas vrij royaal bewegen kan.
Zoo is alles er op ingesteld zooveel mo
gelijk lichtstralen te kunnen opvangen en dus
zoo veel mogelijk te kunnen zien.
Het netvlies, dat het licht verwerken moet
is uiterst gevoelig. Overdaad schaadt. Hier
voor nu dient juist de verandering in grootte
van onze pupillen. Zoodra de lichthoeveel-
heid te groot wordt, wordt automatisch
we noemen dit „reflectoir" de pupil klei
ner, terwijl in de schemering de pupil zoo
groot mogelijk wordt.
In het netvlies zijn de lichtgevoelige
staafjes en kegeltjes (in totaal omstreeks
70,000,000), welke weer in verbinding staan
met de allerfijnste uiteinden van den ge
zichtszenuw. Bovendien bevat het netvlies
veel kleurstof (het gezichtspurper) Niet alle
gedeelten van het netvlies zijn even lichtge
voelig De plaats waar de gezichtszenuw
door den oogbol heendringt en het netvlies
nadert is zelfs bijna niet in staat licht op
vangen. Dit is de z.g. blinde vlek. In de om
geving hiervan bevindt zich intusschen een
plek, die extra gevoelig voor het opvangen
van licht is, deze plek is de gele vlek.
Wanneer we één oog sluiten, of om
andere redenen slechts over één oog de be
schikking hebben, zullen we weliswaar in
een bekende omgeving geen moeilijkheden
ondervinden, maar de mogelijkheid om er
gens diepte en perspectief in te zien lijdt
dan schade. Om duidelijk de voorwerpen in
hun onderling verband en afstand te zien,
om van elk voorwerp duidelijk den vorm in
drie dimensies waar te kunnen nemen is sa
menwerking van beide oogen noodzakelijk.
Beide oogen moeten gelijktijdig op overeen
komstige plaats van hun netvlies een beeld
je van het voorwerp opvangen. Merkwaar
digerwijze is dit netvliesbeeld een omge
keerd beeld. Bij het verwerken van deze
lichtprikkels langs de oogzenuwen naar en
in de hersenen moet dit beeld dus nog weer
eens omgekeerd worden om recht te staan.
Uit bovenstaande algemeene beschouwin
gen moet een ieder wel heel gemakkelijk
kunnen concludeeren dat een kleine afwij
king in den opbouw van het samengestelde
geheel gemakkelijk tot ernstige stoornis bij
het zien moet leiden. Bij het scheelzien ne
men de oogen t.o.z. van elkaar niet dien
stand in, die noodig is om op beide oogen
beelden op overeenkomstige plaats gepro
jecteerd te krijgen. Indien de lens niet meer
over die noodige veerkracht beschikt, welke
noodig is om zich telkens in te stellen op
eiken verlangden afstand, zal hierin stoornis
optreden. Indien de stralenbreking niet zoo
danig plaats vindt dat er een zuiver en
scherp netvliesbeeld ontstaat zal dit het zien
bemoeilijken. Bovendien hebben wij bij het
lezen en schrijven (dus kinderen bij hun
huiswerk, schoolwerk of studie) boeken en
schriften het liefst op een normalen afstand.
Anders treedt spoedige vermoeidheid op. Bij
zienden zoowel als vèrzienden ondervinden
hierbij last en hebben een corrigeerende bril
noodig.
Over verschillende afwijkingen van het
oog, onderzoekmethoden en nieuwe behan
delingsmogelijkheden. die op dit terrein zijn
opgetreden zal ik echter nu niet beginnen.
Daarvoor blijft de volgende brief gereser
veerd-.
P. N. N.
DE VEEMARKT.
ALKMAAR, 23 Dec. 1935. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prij
zen als volgt: 34 Vette koeien 100—190,
handel mtig; 10 Kalveren: gras 25—
50, vette 40—100 en per K G. 70-qa
cent; 44 Nuchtere kalveren (slacht)
16; 180 Vette varkens (zware) per K G
3740 cent. Handel stug.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL-
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 23 Dec. 1935. Op <fe h*.
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen als volgt: Zeeuwsche: bonte en blau-
we 2.70—3.10, Eigenheimers ƒ2.20—
2.40, Bevelanders 2—2.30, Poters
ƒ1.80—ƒ2; Zuidholl. eigenheimers 2—
2.20; Friesche borgers 2.202.40
Andijker bonte en blauwe 2.40—2.60;
Drentsche zandaardappelen 2—2.30-
Duinzandaardappeien 3.50—3.75. Alles
per H.L. Aanvoer 224.400 K.O.
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM. 23 Dec. 1935. Op de he-
den gehouden veemarkt waren aanvoer
prijzen als volgt: 388 Vette koeien, le kw
49—51 cent, 2e kw. 42—48 cent, 3e kw. 32—
40 cent per K.G. slachtgewicht; 55 Melk- en
kalfkoeien 160—190; 233 Vette kalve
ren, le kw. 64—68 cent, 2e kw. 52—62 cent
en 3e kw. 42—50 cent per K.G. levendgew.;
62 Nuchtere kalveren 5—9; 439 Var.
kens, vleeschvarkens, wegende van 90—Ho
K.G. 48—49 cent, zware varkens 46—47 et
en vette varkens 4546 ct. per K.G. slacht,
gewicht
BROEK OP LANGENDIJK, 23 Dec. *35.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
6400 K.G. Uien: gele drielingen
1.20, gele uien 2—2.30; grove 240-
2.70; 3100 K.G. Bieten 1.60-T 1.80;
3000 K.G. Roode kool 2.90-ƒ 6.50;
1500 K.O. Gele kool 1.10—3.60; 5300
K.G. D. witte kool 0.905.30, alles per
100 K.G. en 2000 stuks Ruige gele kool 1
WARMENHUIZEN, 21 Dec. '35. Roode
kool 2e s. 3.907.70; Gele kool Ie s.
5.10—7.70, 2e s. 3.60—6.60; D.
witte kool le s. 56.40. 2e s. 3—
6.20; Drielingen 0.80—1Uien 1.90
2.40; Grove uien 2.20—2.40; Eigen
heimers ƒ2.302.40; Nep 2.90.
Aanvoer: 41900 K.G. Roode kool; 11300
K.G. Gele kool; 26200 K.G. Witte kool; 325
K.G. Nep; 7075 K.G. Uien; 1825 K.G.
Aardappelen.
NOORDSCHARWOUDE, 22 Dec 1935.
400 K.G. Aardappelen: BI. Eigenheimer
2.70; 29500 K.O. Uien: grove 2.30-
2.70, uien 1.602.20, drielingen
1.101.20, gele nep 3—3.30; 2700
K.G. Peen 1.70-1.80; 2600 K.O. Kro-
ten 2.50—4; 85300 K.G. Roode kool
4.80—9, doorschot 3.50—7.60;
30100 K.G. Gele kool 3 90-/ 7.60, door-
schot 2.90—7.30; 123500 K.O. D. witt»
kool 26.50, doorschot 2—5.5flj
alles per 100 K.G. en 1500 st Andijvie 85
cent.
(Ontvangen per draadluoze telefoon).
19ji
1934
1934
1934 A
1930
STAATSLEENINGEN.
4 NederL
4 Ned.-Indie
4
5M Duitschland
Idem met kettingverklarinü,
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd Bank
Handel Mpij. Cert v. 250
Koloniale Bank
Ned. ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL
Alj! Kunstzijde Unie
Berkels Patent
Calvé Delft Cert
NederL Ford ex. 40 afst
Vorige
koers
97^
97'/,,
977*
21'/.
22'/,
105»/.
125'/,
451/,
83»/,
103»/,
i 25»/,,
461/,
i 56
244
Philips GloeiL Gem Bezit j 230/,
- IOO'/m
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Betbleb. Steel
Cities Service
Steel comm.
U. S. Leatber
CULTUUR MAATSCH.
a V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
£ig expor. Mij.
Kediang Lebong 1981/,
34»/.
16'/,,
27»/,6
27i/w
5Vl6
228
1181/,
106
19'/,
11.50
161'/,
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr.
Kon. Petr.
Perlak
Phillips Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rulber
Oostkust
Serbadjadi
latere. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atcbison Topeka
Southern Railw. Cert
Union Pacific
ftNoteering per 50
•fExclaim.
'Exdividend.
x) ex-coupon
PROLONGATIE V
194
201'/,
88»/,
2?i/,
«Vis
105»/,
63'/,
84
31V,
59»/,
l'/is
1731/,
188
187'/,
33'/,
Koers vat) beden te
pl.m.
1.30
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl-m.
2.15
97»/,
97»/,
97''i,
971/w
21'/,
22'/,
109»/,
45
83
103»/,
25'/,
57
247
231
101
230»/,
101'/,
230V«
101
230*
100»/,-!
16V.
28'/,, i
l^s
2ï»/u
5»/is
16->/„
28-i/is
löf-'A,
16»/,-'/,
28-'
27H/IS
27 H/»
27'/,
230
2291/,
229
20
20»/,
162
200
196
196
194
208i/a
88
2 Vs
206»/,
206»/,
9V«-V)S
9V4-8/lS
9'/s
1067,
6-Vs
1067,-t
64*
ioo»A
597,
l8/.
11
457,
170
177-8
177
191
191-2
WO'/,-
65
koers 3'/, pCt Heden 3'/, pCL
WISSELKOERSEN AMS!^""
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Madrid
itain
Vorige
Koer, op
koers
hedjn 2 uur
OFFICIEEL
L47ii/„
9
t
4
7 271/,
7 27»/,
4
9
f
59.36
59 30
9
4
V
4
9.72'/,
9 72»/,
9
9
9
24.87
24.86
9
f
47,88
47 88
32 70
32 40
9
4
4
4
37 55
37 45
4
t
4
36 60
36 45
f
4
20 ->0
20 177,
1
00 00
OU. 00